Welke fiets kopen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:23
Hoi GoT! Ik wil een nieuwe fiets kopen. Vandaag is m'n fiets voor de duizendste keer stuk gegaan en ik ben het helemaal zat. In plaats van goedkope fietsen van 200~300 euro wil ik nu gewoon een zeer degelijke fiets die wél goed in elkaar zit en lang mee gaat. Ik wil geen kansloze onderdelen die snel stuk gaan, zoals ouderwetse banden met lucht erin (ik wil gewoon solide banden), geen roestende metalen kettingen meer maar gewoon een rubberen band, etc. Het moet een fiets zijn waarop ik gewoon door de stad kan fietsen en m'n boodschappen kan doen, het hoeft geen racefiets te zijn. Wel wil ik dat het goed ge-engineerd is en voorzien is van alle moderne gemakken. Ik kan echter alleen maar hopeloos verouderde ontwerpen vinden. Zelfs de 2019-modellen van Batavus hebben nog banden die je op moet pompen... Heeft iemand suggesties voor dé high-tech fiets van 2018? Budget maakt me niet zo uit, al kost het 2000 euro.

Update: ik heb dankzij de goede adviezen hier een keuze kunnen maken, zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/55839995

[ Voor 6% gewijzigd door Avalaxy op 15-07-2018 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:54
Volgens mij wil je vooral een onderhoudsvriendelijke fiets, dat is niet per se high-tech. Ik zou kijken naar:
- Fiets zonder versnellingen (weer een onderdeel minder dat kapot kan gaan)
- Gesloten kettingkast
- Remkabels in frame
- Verlichting op batterijen

Als je boodschappen wilt doen kan je nadenken over een transportfiets, maar vind ik persoonlijk lelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik heb de voorganger hiervan...

https://www.fietsvoordeel...e-c8-2018-grijs-mat-heren

De voorganger heb ik nu al 2 jaar en nog nooit problemen of lekke band mee gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
(Doe goed onderzoek naar die online handelaren. Helaas komen die nogal eens voorbij bij programma's als Kassa en Radar. :X)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Laatste tijd zie ik gigantisch veel van die swap fietsen. Ik zelf zal nooit zoiets halen, omdat het een abonnement betreft voor een simpele fiets. Wellicht is dit wel iets voor jou, aangezien prijs toch niet uitmaakt?

Ik zelf heb een jaar geleden een van moof zonder versnellingen gekocht, prima ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
MarcoC schreef op zondag 15 juli 2018 @ 01:01:
Volgens mij wil je vooral een onderhoudsvriendelijke fiets, dat is niet per se high-tech. Ik zou kijken naar:
- Gesloten kettingkast
- Remkabels in frame

Als je boodschappen wilt doen kan je nadenken over een transportfiets, maar vind ik persoonlijk lelijk.
Eens. Onderhoud vind ik gewoon een pain in the ass en heb ik echt geen zin in. Fietsen met solide banden kan ik echter nergens vinden, dat lijkt wel een niet-bestaand ding te zijn (ondanks dat ik weet dat de banden op-zich gewoon bestaan).

Een transportfiets heeft overigens m'n voorkeur, dat heb ik nu ook. Echter heb je dan een hele beperkte keuze. Een normale stadsfiets is dus ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:01
En een fiets met een cardanas?
Die banden kan je toch gewoon achteraf monteren? Lees ook dat het minder grip geeft. Weet niet of dat leuk is met ons natte weer.

En besef je dat kabels in het frame lastiger zijn om aan te werken als gewoon losse kabels. Ziet er mooi uit, maar buiten dat eigenlijk alleen maar nadelen.

[ Voor 66% gewijzigd door WEBGAMING op 15-07-2018 01:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:02
Binnenbandloos of tubeless. Solide is meer de oude vertrouwde houten band uit WO2...
edit: Of tubular, professionals gebruiken die, de band zit dan aan de velg gelijmd.

[ Voor 33% gewijzigd door mercapto op 15-07-2018 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:37
Een transportfiets is hip dus behoorlijk gevoelig voor commercie en dus vaak niet solide. Je kan bij azor kijken, of bijv een stevens super flight. Onderhoud heb je altijd maar dat zou je een goede fiets met gemiddeld 1x per jaar moeten kunnen redden.

Zorg gewoon voor een goede band, schwalbe marathon gt oid, dan kun je er een paar duizend km zonder lekken mee voorruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:31
Batavus personal bike kan ik je aanraden,
https://www.batavus.nl/stadsfietsen/personal-bike-3-plus.htm

En i.d.d. band met dikke anti lek laag of de nieuwste band van Schwalbe: https://www.schwalbe.com/airless-system/index.php/home.html

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:29

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

kickje naar Verkeer en Vervoer

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
high tech en degelijk gaat niet samen. Hoe meer onderdelen erop zitten hoe meer er stuk kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweade
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-06 10:04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Swapfiets natuurlijk. Als die stuk gaat komen ze een nieuwe brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Anoniem: 915187 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 09:27:
Maar is een lekke band hetzelfde als "stuk"? Kan me voorstellen dat ze dat als dagelijks gebruik zien en je dat zelf dus maar op moet lossen...

Edit: ff site bekeken, maar ze beloven de fiets altijd te maken binnen 12uur. Dat suggereert dat lekke banden er ook onder vallen :o

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:57
Niet helemaal wat je zoekt, maar vorig jaar was ik ook opzoek naar een nieuwe fiets. Zie mijn topic: Nieuwe hybride fiets

De Sensa Cintura Belt-drive bevalt mij nog altijd heel goed :) Soms mis ik wel een paar versnellingen extra. Betere banden kan je er na een lek eventueel zelf op leggen, ik heb in iets meer dan een jaar tijd circa 2000 km gereden en de Schwalbe Delta-Cruisers houden zich nog goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Avalaxy Laat je informeren bij een goede rijwielhandelaar, geen verkoopfabriek.

Je kunt beter vragen naar ervaringen met rijwielhandelaar in je regio.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 21:11
MarcoC schreef op zondag 15 juli 2018 @ 01:01:
- Gesloten kettingkast
- Remkabels in frame

Ik denk dan eerder aan een naafversnelling ipv geen.
Remkabels in het frame maakt ze alleen maar super gevoelig voor onderhoud. Dat is puur "voor de mooi".
En ipv batterijen zou ik een naafdynamo nemen. Anders zit je weer met lege batterijen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
@Pietervs Swapfiets komt zelfs langs als de batterijen in je fietslampjes leeg zijn. Dus ja, lekke banden vallen hier ook onder.
Als je een hekel hebt aan lekke banden, kan je ook lid worden van de ANWB; die hebben ook een abonnement/lidmaatschap voor fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 21:44
Denk eens aan een Stevens (hierboven ook al eens genoemd zag ik) fiets en kies er dan een met een Nexus versnelling. Daarmee is het onderhoud / gevoeligheid voor kapotgaan al minimaal. Verder denk ik dat je het bandenverhaal beter links kan laten liggen, ga gewoon voor de beste normale anti-lek banden en let een beetje op waar je rijdt, dan heb je misschien eens per jaar een lekke band en als het mee zit zijn dat dan ook nog gaatjes klein genoeg om mee naar een fietsenmaker te halen op het station, zodat je geen extra tijd kwijt bent voor de fix ;)

Verder kun je denk ik beter je geld investeren in bijv. 2x per jaar je fiets naar een fietsenmaker voor een goede onderhoudsbeurt dan in allerlei high-tech als aandrijfriemen enzo. Dat is voor in de stad bij een beperkt kilometrage volgens mij niet heel nuttig. Maar kan natuurlijk wel, als je geld over hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:08

Roozzz

Plus ultra

Banden oppompen ga je niet aan ontkomen. Kies gewoon een goede band met serieuze anti-lek protectie (goede ervaringen met schwalbe marathon) en lek rijden gebeurt niet meer. Af en toe een beetje lucht erin moet wel. Solide banden zijn dramatisch qua comfort, dus die ga je niet vinden.
Om onderhoud verder terug te dringen zou ik zeker naar een belt drive kijken. Ketting smeren en issues met vuil zijn dan verleden tijd.

Kies verder een fiets met zo min mogelijk uitstekende of plastic shit. Dat veroudert een breekt gegarandeerd af :P laatste keer dat ik keek hebben de "bekende" merken zoals gazelle en batavus niets dat in aanmerking komt (of dat ik zou willen kopen). Dus kijk wat verder dan dat. Ik zou zeker langs enkele grotere speciaalzaken gaan om te horen en zien wat zij hebben met deze eisen.

-edit-
Clean en beltdrive, zoiets komt aardig in de richting: https://www.canyon.com/en-nl/urban/urban/#commuter
Andere bandjes erop en gaan ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Roozzz op 15-07-2018 10:35 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:58
Hoe krijg je überhaupt zo vaak lekke banden dat je luchtbanden wil afzweren? Ik heb één keer een lekke band gekregen en dat was doordat ik over een plank met spijkers was gereden (die plank was afkomstig van het kratje op m'n fiets :+ ).

Als je een degelijke fiets wil zou ik naar Azor kijken. Hier de folder. Qua onderhoud is een simpele singlespeed fiets met terugtraprem het makkelijkst. Naafversnelling zou ook nog kunnen. Naafdynamo erbij. Een fietsketting kan ook wel wat hebben mits je niet de goedkoopste bij Halfords haalt. Over het algemeen is dat het grootste probleem bij de meeste fietsmerken; uiterlijk telt meer dan kwaliteit. Dus er wordt bezuinigd op de fietsketting, op de lampjes, op de moertjes. Azor test alle onderdelen grondig en gebruikt voor nagenoeg alles RVS. Bij hen kies je eerst een onderdelenpakket (maar je kunt ook een hoop customizen aangezien ze toch individueel gemaakt worden) en daarna kies je een leuk frame erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pprs
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik lees in je wensenlijstje verschillende dingen terug waardoor ik niet helemaal zeker weet of je een highend fiets zoekt of eentje die niet kapot gaat. Wat heeft je voorkeur?

Reden dat ik wel reageer is omdat ik me herken in het eerste stuk van je verhaal over je eerdere aankopen. Ik ben toen gaan zoeken naar een goede solide fiets (maar mijn budget was veel minder dan die van jou). Ik kwam toen op het advies van een collega op Veloretti, hij fietst daar al jaren probleemloos op. Voordelen: heel erg licht en dus snel, naafversnelling dus gaat niet stuk en ik heb zelf alle poespas weggehaald zoals bagagerek voor en achter omdat ik het simpelweg niet gebruik. Wat overblijft: voor circa 500 euro een fiets waar nauwelijks iets aan stuk kan en waarop fietsen gewoon echt heerlijk is. Ik geniet er nog elke dag van. Het ging bij mij net als bij jou totaal niet om het hebben van een racefiets, maar ook om de frustraties die jij beschreef. Allemaal opgelost :-) welicht een tip om even te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
RocketKoen schreef op zondag 15 juli 2018 @ 10:12:
[...]

Ik denk dan eerder aan een naafversnelling ipv geen.
Remkabels in het frame maakt ze alleen maar super gevoelig voor onderhoud. Dat is puur "voor de mooi".
En ipv batterijen zou ik een naafdynamo nemen. Anders zit je weer met lege batterijen.
Ehh remkabels in het frame maakt ze super gevoelig voor onderhoud? Waar haal je dat vandaan? Ik fiets al vier jaar 100km+ per week op een fiets waarvan alle kabels netjes in het frame zijn verwerkt. Een keer ketting & cassette laten vervangen is al het onderhoud wat ik heb moeten doen.
Een naafdynamo is te prefereren boven een gewone dynamo, maar remt wel altijd heel iets af waardoor fietsen nét iets meer energie kost.

@Avalaxy Ga naar een degelijke fietsenwinkel, zoek een fiets met riem uit en laat er "schwalbe airless system" banden onder monteren. Na een week haal je je nieuwe fiets op. Ik weet niet wat die banden kosten, maar voor 2k red je het écht wel.
Stal je fiets droog, jaarlijks onderhoud bij de fietsenmaker en je kan er met gemak een jaar of 5 tegen aan.

Of je koopt een normale degelijke fiets van een bekend merk (met luchtbanden & normale ketting), sluit een anwb fietsabonnement af, laat twee keer per jaar je fiets onderhouden bij een fietsenmaker, vervangt preventief de ketting en banden. Koop na 3 jaar een nieuwe fiets en op die manier houd je het met 2k wel een jaar of 10 vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
O88088 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 10:33:
Hoe krijg je überhaupt zo vaak lekke banden dat je luchtbanden wil afzweren? Ik heb één keer een lekke band gekregen en dat was doordat ik over een plank met spijkers was gereden (die plank was afkomstig van het kratje op m'n fiets :+ ).

Als je een degelijke fiets wil zou ik naar Azor kijken. Hier de folder. Qua onderhoud is een simpele singlespeed fiets met terugtraprem het makkelijkst. Naafversnelling zou ook nog kunnen. Naafdynamo erbij. Een fietsketting kan ook wel wat hebben mits je niet de goedkoopste bij Halfords haalt. Over het algemeen is dat het grootste probleem bij de meeste fietsmerken; uiterlijk telt meer dan kwaliteit. Dus er wordt bezuinigd op de fietsketting, op de lampjes, op de moertjes. Azor test alle onderdelen grondig en gebruikt voor nagenoeg alles RVS. Bij hen kies je eerst een onderdelenpakket (maar je kunt ook een hoop customizen aangezien ze toch individueel gemaakt worden) en daarna kies je een leuk frame erbij.
Ik heb zo’n azor met terugtraprem van 8 jaar oud. 2x ben ik hard aangereden. 1 keer door een fietser van links met een vaart van 30+ en 1x door een afslaande automobilist. De fiets was nog helemaal heel, de velgen geheel dubbel, wat betekent dat de fietsconstructie tip top in orde is. De meeste andere merken zouden total loss geweest zijn.

het is een hele zware fiets, fietst op zich goed en is traag, mede door de hoge massa en sterk verouderde constructie, ik ben er blij mee maar is wel 1 van de minst high tech fietsen te koop. Over de naafdynamo, die is bij mij stuk en heb er losse batterijverlichting op laten zetten. De bagagedrager gaat roesten en ook de versnelling is een paar keer gemaakt en de bel en remmen zijn een keer gerepareerd. Daarentegen heeft die van mij ook echt hele zware transportlasten moeten dragen.

Ik heb ook nog een mooie cannondale, hardstikke licht en snel. Nooit problemen mee en veel meer high tech. Ook een ander prijskaartje. Zou dan toch eerder die aanraden als je wat meer snufjes wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
" Vandaag is m'n fiets voor de duizendste keer stuk gegaan" Wat bedoel je daar precies mee? Een fiets bestaat uit vele onderdelen en die zijn niet allemaal stuk. Je kan hetgene wat stuk is vervangen en je fiets goed onderhouden, dan gaat deze oneindig mee.

Daarnaast kan ik je massief rubberen banden niet aanbevelen, fietst zwaar. Luchtbanden zijn gewoon superieur, één keer per 2-3 maanden beetje oppompen en je kan weer vooruit. Lekrijden is zeer zeldzaam en geen wereldramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 21:11
Tehh schreef op zondag 15 juli 2018 @ 12:44:
[...]

Ehh remkabels in het frame maakt ze super gevoelig voor onderhoud? Waar haal je dat vandaan? Ik fiets al vier jaar 100km+ per week op een fiets waarvan alle kabels netjes in het frame zijn verwerkt. Een keer ketting & cassette laten vervangen is al het onderhoud wat ik heb moeten doen.
Een naafdynamo is te prefereren boven een gewone dynamo, maar remt wel altijd heel iets af waardoor fietsen nét iets meer energie kost.
Ik heb ze ook ooit in het frame gehad. Maar toen het een keer tijd was om de kabels te vervangen konden de nieuwe niet op de plek van de oude. Daarna zaten de rem en versnellingskabels naar achteren dus met tie-wraps aan het frame.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
xileS schreef op zondag 15 juli 2018 @ 01:08:
Laatste tijd zie ik gigantisch veel van die swap fietsen. Ik zelf zal nooit zoiets halen, omdat het een abonnement betreft voor een simpele fiets. Wellicht is dit wel iets voor jou, aangezien prijs toch niet uitmaakt?

Ik zelf heb een jaar geleden een van moof zonder versnellingen gekocht, prima ding.
https://swapfiets.nl/ bedoelde ik dus, kwam als eerst reclame/spam tegen op Instagram en dacht wat is dat voor gek concept een fiets huren. Dat gaat toch niemand doen, want als je zelf een vergelijkbare fiets koopt, heb je het al binnen een jaar uit 8)7 . Kom ik buiten en ik zie overal van die blauwe banden swapfietsen xD, echt gewoon in elke randstad. Gezien je beschrijving, ben je voornamelijk geërgerd aan alle onderdelen wat aan een fiets stuk kan gaan. Wellicht is dit voor jou wel een optie? Het is wel gewoon een simpele oma fiets, zonder versnellingen..

Ik heb zelf dus vorig jaar een simpele VanMoof gehaald zonder versnellingen (dus ik dacht minder onderhoud en ik heb niet echt versnellingen nodig voor mijn doeleinden). Ik had "geluk" en had d.m.v. een actie 200 euro korting en heb de fiets (VANMOOF M3 F3 28" R-brake Noir Standard, 1 Speed with Straight Frame met dubbele slot) aangeschaft voor 447 euro. Ik snap nog niet helemaal waarom een fiets veel meer moet kosten (ik zie bedragen rond de 1000 euro enzo). Voor mij voldoet het iig prima en de fiets ziet er naar mijn mening nog best goed uit ook nog.

Ik zit nu op hun site te kijken en blijkbaar hebben ze niet eens meer simpele fietsen zonder versnelling :o. Alleen nog maar elektrische en smart fietsen. En blijkbaar hebben zij ook een abonnementsvorm, alleen ik zie al gelijk dat je voor reparatie naar een VanMoof-fietsenwinkel moet (in NL alleen Amsterdam). Dus dat lijkt mij al gelijk minder voordelig, of je moet er toevallig dichtbij wonen. De service van swapfiets lijkt mij dan toch beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:06
Twee opties in de stad imho:
- https://swapfiets.nl/
- Simpel model van Moof

Edit: xileS zegt precies hetzelfde. :p Great minds think alike!

[ Voor 30% gewijzigd door KirovAir op 15-07-2018 13:29 ]

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Twee keer per jaar beurt bij je fietsmaker en een eenvoudige Gazelle gaat met gemak tien jaar mee. Kost een paar tientjes Goede buitenband rij je ook niet zomaar lek. En ook voor de fietser bestaat pech hulp.

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Hoop goede tips in dit topic! Ik merk dat iets vinden met tubeless niet te doen is, dus zelf monteren is een optie. Al weet ik niet of dat met alle fietsen te doen is. Zou dat bv met een VanMoof kunnen?
Dat ziet er wel heel nice uit! Jammer genoeg geen optie voor een belt, het is nog wel gewoon ouderwetsche metalen ketting.
Anoniem: 915187 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 09:27:
Op zich best een goed idee. Al vraag ik me wel af of het een beetje lekker fietst. Omdat het one-size-fits-all is heb ik daar toch m'n twijfels over. Maar ik overweeg het zeker.
pprs schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:39:
Ik lees in je wensenlijstje verschillende dingen terug waardoor ik niet helemaal zeker weet of je een highend fiets zoekt of eentje die niet kapot gaat. Wat heeft je voorkeur?
Ik weet het eigenlijk ook niet. Bijvoorbeeld Veloretti ben ik een paar keer tegengekomen. Dat is heel simpel en solide, maar is weer te simpel. Single-speed vind ik niet handig, en ik zou er wel echt een bagagedrager, spatborden en als het even kan rekje voorop op willen. Als ik dan kijk naar VanMoof dan zitten daar weer erg stoere features op die het heel gaaf en handig maken, maar daar kan weer meer stuk aan gaan :P
gop1 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 12:53:
" Vandaag is m'n fiets voor de duizendste keer stuk gegaan" Wat bedoel je daar precies mee? Een fiets bestaat uit vele onderdelen en die zijn niet allemaal stuk. Je kan hetgene wat stuk is vervangen en je fiets goed onderhouden, dan gaat deze oneindig mee.
Alles wat stuk kan gaan gaat stuk. Ik heb nu een 250 euro transportfiets, maar de standaard is lam en werkt niet goed meer waardoor de fiets elke keer omvalt, de linkercrank draait zichzelf door een designfout continu los, kun je ook niet zomaar zelf oplossen. De achterband is om de haverklap lek (terwijl ik toch echt heel goed oplet waar ik fiets en de buitenband al meerdere malen heb laten checken door de fietsenmaker), en ga zo maar door. Eigenlijk zit het allemaal heel goedkoop in elkaar en gaat het snel stuk. Ik wil nu iets wat goed getest is, met stevige onderdelen in elkaar is gezet en wat geen weggooi-aankoop is, maar iets wat hopelijk wel 5~10 jaar mee gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Avalaxy op 15-07-2018 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Investeer eens in banden. Alleen Schwalbe heeft al tig verschillende modellen met toenemende anti-lek features. Nu fiets ik plusminus 4000 km per jaar, en ik heb gemiddeld eens per twee jaar een lekke band (plakken kan overigens in een minuutje of 5 a 10).
En zoals al eerder hier in dit topic vermeld: breng je fiets twee keer per jaar naar de fietsenmaker voor onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Ik heb alle opties goed bekeken en er goed overna gedacht en heb besloten dat ik voor een VanMoof Smart S ga. Hij heeft welliswaar niet helemaal de features die ik zoek (qua bestendigheid), maar ik heb hem als subscription afgenomen, dus mocht de band of de ketting stuk gaan vervangen zij het voor me. De fiets ziet er solide en goed gebouwd uit, en heeft bovendien gave technische snufjes waar ik als nerd dan weer enthousiast van word. Al met al lijkt het me een goed compromis gezien mijn eisen en situatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:58
Avalaxy schreef op zondag 15 juli 2018 @ 14:42:
[...]

Op zich best een goed idee. Al vraag ik me wel af of het een beetje lekker fietst. Omdat het one-size-fits-all is heb ik daar toch m'n twijfels over. Maar ik overweeg het zeker.
Ik denk dat een Swapfiets voor jouw doeleinden niet heel geschikt is. Er zit geen bagagedrager achterop en het dragertje voorop zit vast aan je stuur en is behoorlijk smal, dus voor boodschappen is het niet heel handig. Een voordrager die vastzit aan het frame stuurt veel lekkerder. Daarnaast trapt het heel licht. Als je net als ik van doorfietsen houdt dan moet je je kapottrappen om een beetje vaart te maken.
[...]

Ik weet het eigenlijk ook niet. Bijvoorbeeld Veloretti ben ik een paar keer tegengekomen. Dat is heel simpel en solide, maar is weer te simpel. Single-speed vind ik niet handig, en ik zou er wel echt een bagagedrager, spatborden en als het even kan rekje voorop op willen. Als ik dan kijk naar VanMoof dan zitten daar weer erg stoere features op die het heel gaaf en handig maken, maar daar kan weer meer stuk aan gaan :P
Toen ik een nieuwe fiets zocht keek ik ook naar Veloretti maar dat schijnt vooral design te zijn en dus geen kwaliteit. Zie ook dit topic: [Fiets] Veloretti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:25
Een vriend van mij heeft zo'n veloretti. Wat mij op viel is dat het ding snel roest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelli
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:51

Michelli

LL.M

Aggressor schreef op zondag 15 juli 2018 @ 01:02:
Ik heb de voorganger hiervan...

https://www.fietsvoordeel...e-c8-2018-grijs-mat-heren

De voorganger heb ik nu al 2 jaar en nog nooit problemen of lekke band mee gehad.
Ik heb ook een voorganger hiervan (tweedehands gekocht) en ben er ook erg tevreden mee. Wel één keertje een lekke band gehad, maar dat was gewoon pech hebben. Dit jaar wel de remkabels moeten laten vervangen omdat degene van wie ik 'm had gekocht ongeschikte kabels erop had gezet :F

Ik fiets er nu een aantal jaren zo'n 16 km op een dag ermee. De versnellingen zijn erg fijn gezien er wat hoogteverschil is in Nijmegen (zoals bij Station Goffert), maar ook omdat het schakelen doodsimpel is. Wat ik ook erg fijn vind is dat ik een kleiner frame heb (ik ben 1,55m) en dat de fiets nog redelijk licht is waardoor ik 'm makkelijk bovenin een fietsrek kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Avalaxy schreef op zondag 15 juli 2018 @ 15:43:
Ik heb alle opties goed bekeken en er goed overna gedacht en heb besloten dat ik voor een VanMoof Smart S ga. Hij heeft welliswaar niet helemaal de features die ik zoek (qua bestendigheid), maar ik heb hem als subscription afgenomen, dus mocht de band of de ketting stuk gaan vervangen zij het voor me. De fiets ziet er solide en goed gebouwd uit, en heeft bovendien gave technische snufjes waar ik als nerd dan weer enthousiast van word. Al met al lijkt het me een goed compromis gezien mijn eisen en situatie :)
Ah toch de abonnement vorm. Om je fiets te laten fixen moet je wel naar hun winkel toch? Waarschijnlijk woon je er dichtbij, dat dit niet zo'n probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanbaal
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-01-2024
https://www.fietsenwinkel...3PGgGIEAQYASABEgLmvfD_BwE.

Misschien is dit wat voor jouw,zeer degelijke fiets!
Ik heb zelf diverse Cube mountainbike's gehad,zeer goede fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik denk (weet) dat hij niet iets met een open, of in dit geval zelfs helemaal geen, kettingkast zoekt.

Overigens wel grappig dat TS banden met lucht erin ouderwets vind, terwijl banden zonder lucht erin juist (heel) ouderwets zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Sissors schreef op zondag 15 juli 2018 @ 20:38:
Ik denk (weet) dat hij niet iets met een open, of in dit geval zelfs helemaal geen, kettingkast zoekt.

Overigens wel grappig dat TS banden met lucht erin ouderwets vind, terwijl banden zonder lucht erin juist (heel) ouderwets zijn.
Ik bedoel ook geen houten banden ofzo :+ Maar mij lijkt dat er tegenwoordig toch wel mooie oplossingen zijn met rubber, latex, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Ik zag trouwens ook een aantal x Veloretti voorbij komen. Zo'n fiets heb ik een paar jaar geleden gekocht voor mijn vriendin. Erg mooie fiets, daar is bijna ook alles mee gezegd geloof ik ;p. Las al dat ze zich ook meer als een fashion merk zagen dan als een fiets merk. Ze waren geloof ik bv op de modefabriek ooit te vinden.

Fiets voor de rest prima en onze fietsen staan overdekt in de garage, dus dat scheelt ook. Zie aan de weg dat die fietsen toch aardig verroest zijn enzo. Ze adverteren ook dat het betaalbare fietsen zijn, maar ze zijn dan helemaal kaal. En ik wou toch een bel, fietslichten, een slot, rekje, een betere zadel en versnellingen. Kwam ik toch al gauw boven de 700 euro. Zo goedkoop vind ik dat ook weer niet en je moet ze ook nog zelf in elkaar zetten.

Had er zelf ook even aan gedacht, maar ben toch voor een simple VanMoof gegaan. Had ook aan de smart versie gedacht, maar betaalde ik al gauw het dubbele. Destijds was de slimme slot via de app en diefstal garantie zowat de enige voordeel. Ik parkeer mijn fiets vaak op plekken waar niet snel gestolen zal worden, dus daar maak ik mij ook niet zoveel zorgen om, om daar extra voor te betalen.

De Veloretti heb ik een keer geleend voor een BBQ, omdat het een handig rekje heeft. Onderweg naar huis, was de ketting 2x los gegaan. Ik weet niet of dat aan de kwaliteit van de fiets lag, of omdat ik een paar drankjes teveel op had xD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:54
xileS schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:44:

Had er zelf ook even aan gedacht, maar ben toch voor een simple VanMoof gegaan. Had ook aan de smart versie gedacht, maar betaalde ik al gauw het dubbele. Destijds was de slimme slot via de app en diefstal garantie zowat de enige voordeel. Ik parkeer mijn fiets vaak op plekken waar niet snel gestolen zal worden, dus daar maak ik mij ook niet zoveel zorgen om, om daar extra voor te betalen.
Helaas maakt VanMoof alleen nog maar dure elektrische fietsen of "smart"fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

willemjoosten schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:31:
Twee keer per jaar beurt bij je fietsmaker en een eenvoudige Gazelle gaat met gemak tien jaar mee. Kost een paar tientjes Goede buitenband rij je ook niet zomaar lek. En ook voor de fietser bestaat pech hulp.
Helemaal mee eens, ik zou niet al te moeilijk doen.

Gazelle heeft zich al decennia bewezen met het leveren van degelijke kwaliteit fietsen van Nederlandse bodem zonder al te veel poespas. Ik heb een jaar of tien geleden een simpele gazelle met 3 versnellingen van rond 500 euro gekocht, doet het nu nog uitstekend met één beurt per jaar. Paar keer banden vervangen wegens slijtage en in die tien jaar is slechts één keer de ketting er af gevallen maar dat was vrij simpel te herstellen.

Ik zou gewoon een simpele Gazelle middenklasse kopen met geen of weinig versnellingen en een goed slot. Het belangrijkste is dat je de fiets koopt bij een goede fietsenmaker in de buurt die hem goed afstelt en onderhoudt. Dan ga je er lang plezier van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik rij al iets van 10 jaar of langer op een Sparta, gewoon een normale fiets, meest fancy eraan is dat alles wat van aluminium gemaakt kon worden van alu is, dus het hele frame, stuur, velgen volgens mij ook en de bagagedrager ook. En omdat de spatborden van goedkoop tupperware plastic zijn, krijgt de roestduivel geen vat op mijn fiets :P Hoewel, het schroefje van de bidonhouder roest volgens mij.

En van die 10 jaar dat ik 'm had was ik 5 jaar scholier, en preventief onderhoud en voorzichtig doen met je fiets zijn dan dingen die niet in je opkomen :+ Meeste onderhoud was gemolde spaken vervangen, totdat ze echt massaal braken na een jaar of 5 en toen alles vervangen wat nog niet vervangen was en direct voor dikkere gegaan. Ketting is pas vorig jaar vervangen, samen met nog wat slijtageonderdelen die echt wel moesten. Wist ik veel dat crank-lagers of whatever slijten, en vooral dat ze blijkbaar normaal "iets" eerder dan 15k kilometer vervangen moeten worden.

Enige probleem wat ik er altijd mee had was dat mijn naafversnellingen somehow niet tegen vrieskou konden, iets in het systeem bevroor waardoor ik iedere winterochtend dat ik vergeten was mijn fiets in de 4 of 5 weg te zetten stond te vloeken en daarna vrolijk in z'n 1 lekker 7km naar school kon fietsen.... En dan maar hopen dat het niet de hele dag door vroor, anders kon ik ook terug in z'n 1 :/

Dus ja, ga gewoon voor een ietwat simpele fiets, wat er niet opzit kan niet stuk, wat geen staal is kan niet roesten :P

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
MarcoC schreef op zondag 15 juli 2018 @ 23:02:
[...]
Helaas maakt VanMoof alleen nog maar dure elektrische fietsen of "smart"fietsen.
Ja dat viel mij vanmiddag ook op. Vorige x toen ik keek was er nog een nieuwe versie van de standard fiets uit.. Verschil was, voor zover ik het begrepen had, ketting die zich automatisch aanspannen ofzo (dus minder onderhoud), licht always on en iets grotere velgen.
Misschien zijn ze tijdelijk uitverkocht en komen ze nog terug? Is mij ook niet helemaal duidelijk, maar de smartbikes zullen vast meer winst opleveren als ik het zo zie.

Ik vind persoonlijk een abo voor een fiets nog wel een beetje gek. Als je toch zoveel ervoor uit wilt geven, lijkt mij kopen en de reparaties betalen goedkoper vaak toch? Want zo vaak heb ik bv niet een lekke band gehad. Je betaald eigenlijk gewoon voor de service en de diensten zoals swap fiets is denk ik ook voornamelijk populair onder de studenten. Die willen waarschijnlijk niet in 1x een groot bedrag uitgeven voor een fiets, maar als ik die fietsen zie schat ik ze ook niet meer dan een waarde van 200 euro in xD. Goed verdienmodel zo.
Pagina: 1