Nieuwe hybride fiets

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Mijn vraag
Beste medetweakers, op dit moment heb ik een Gazelle Punta stadsfiets uit 2007 met een versnellingsnaaf van 7 versnellingen van SRAM. Omdat deze wat klein voor mij geworden is en wat krakkemig geworden is, ben ik op zoek naar een groter model fiets waarop je met dezelfde trapkracht harder rijdt. Als ik op de 20 jaar oude Gazelles met Nexus 7 naaf rijd ga ik al veel harder dan op mijn fiets met een vergelijkbare inspanning in de zevende versnelling. Het liefste zou ik een hybride fiets willen kopen, om met wind mee toch nog een tandje harder te kunnen trappen dan in die zevende versnelling.

Ik fiets nu nog naar het station met mijn fiets, soms naar de stad zelf en maak ook regelmatig wat fietstochtjes. Volgens mijn fietsenmaker valt een fiets met derailleur niet aan te bevelen met dit gebruik en zou ik daarom moeten kijken naar iets met een naaf.

Zijn er nog fietsen tot een euro of 1000 die jullie aanbevelen en geschikt zijn voor mijn gebruik? Moet ik een fiets met derailleur echt vermijden en kan ik het schoonhouden en smeren van de ketting makkelijk zelf? Ben niet heel handig aangelegd, ben meer van de computerhardware O-) Uit de vorige topics hierover maakte ik op dat dat wel moet kunnen, maar de modellen fietsen die daarin genoemd worden zijn van een aantal jaar geleden. Een naafdynamo is geen vereiste, maar zou wel prettig zijn.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In eerste instantie had ik de Batavus Dinsdag X-Light gevonden, rond de 4 kilo lichter dan mijn fiets en met acht versnellingen. Deze was alleen niet beschikbaar voor een proefrit. Gisteren ben ik bij het testcentrum van Batavus in Ede geweest en heb ik gereden op de normale Dinsdag met nexus 7 naaf en de Dinsdag Exclusive met beltdrive en alfine 8 naaf, ook daar hadden ze de Dinsdag X-Light niet staan om proef te rijden. Veel verschil merkte ik niet tussen deze twee fietsen, ondanks de beltdrive en het lagere gewicht, beide fietsen reden lekker smooth.

Verder heb ik daar nog op de Batavus Zonar Comfort gefietst en dat was eigenlijk wat ik zocht. Ik zou dan wel voor de normale Zonar gaan, ik heb nu een verende voorvork en eigenlijk vind ik dat alleen maar extra gewicht. De Zonar Comfort reed erg prettig en de Zonar heeft twee jaar geleden een prijs gewonnen. Maar die prijswinnende fiets had een Shimano Deore afmontage en de huidige Shimano Alivio, is dat een probleem met mijn gebruik? Verder heb ik nog de Sensa Superlite Gunmetal Deore Mix 2017 gevonden, vergelijkbaar met de Batavus Zonar, maar lichter en Deore afmontage. Die zou ik dan bij een online fietsenzaak in mijn buurt kopen omdat mijn fietsenmaker geen Sensa verkoopt (of misschien wel als ik het vraag, maar voor honderden euro's meer). Ik neig nu toch naar een fiets met derailleur maar twijfel heel erg, kunnen jullie mij advies geven? Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:50
Ik heb pas deze fiets gekocht: voor 1000 incl inruil
http://www.sensabikes.com...4/cintura-belt-drive-gent

en ik raadt je deze fiets echt aan, geen derailleur en geen ketting, maar een belt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 102% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:45
Ik mis nog een aantal zaken.

Zelf heb ik een fiets gebouwd met een Alfine 8 naaf erin. De reden hiervoor is dat een derailleur onderhoud is als je in de winter doorrijdt. Doe je dat ook?

Indien het antwoord hierop ja is, dan zou ik duidelijk voor een naaf gaan. Nee, het onderhoud zit niet zozeer in het smeren van alles, maar iets een hok inschoppen en aan de piepers gaan is wel zo prettig.

In het 'ik migreer dagelijks naar mijn werk op een brik topic' vroeg ik mij laatst af of een riem handiger was ipv een ketting. Het antwoord: uiteraard! Je krijgt geen smeer meer aan je broekspijpen :)

Dan mijn laatste vraag: hoe groot is de jatkans? Het is zonde als je 2,5 km/d aflegt op een fiets die 1000+ waard is, en die onder je klauwen wordt weggejat.

Ik zou serieus een 'Alfine 11' waarschuwing op marktplaats zetten, en kijken wat er aan fietsgeweld voorbij komt zetten. Het is dat ik een goede fiets heb, anders.... :9

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Nu online
Bedankt voor de reacties!
Ruudox schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:00:
Ik heb pas deze fiets gekocht: voor 1000 incl inruil
http://www.sensabikes.com...4/cintura-belt-drive-gent

en ik raadt je deze fiets echt aan, geen derailleur en geen ketting, maar een belt.
Het nadeel van deze vind ik dat je geen bagagedrager hebt, weet je toevallig of dat wel kan? (Ga van het weekend even kijken bij een Sensa dealer).
Anoniem: 221425 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:30:
Ruim een jaar geleden heb ik een Trek X300 gekocht.
Mijn gebruik: Elke dag naar het werk (3,5 km enkele reis) en één keer in de week een leuk stukje fietsen (30-50 km).

Ik kwam ook van een 'gewone' 10 jaar oude Batavus stadsfiets, maar mán, wat fietst dit lekker!
Zelf ben ik niet super handig; ik spuit de fiets zo nu en dan met water schoon, spray de ketting lekker in met zo'n busje van de Action en één keer per jaar laat ik de fietsenmaker een servicebeurt doen.
Ik zou een derailleur niet meteen afraden, iig.

Nog geen seconde spijt van gehad; elke dag met een glimlach naar mijn werk, knalhard om de scholieren heen :9
Goed om te weten dat het onderhoud meevalt en dat Alivio afmontage voor zulk gebruik ook prima is!
DiedX schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:49:
Ik mis nog een aantal zaken.

Zelf heb ik een fiets gebouwd met een Alfine 8 naaf erin. De reden hiervoor is dat een derailleur onderhoud is als je in de winter doorrijdt. Doe je dat ook?

Indien het antwoord hierop ja is, dan zou ik duidelijk voor een naaf gaan. Nee, het onderhoud zit niet zozeer in het smeren van alles, maar iets een hok inschoppen en aan de piepers gaan is wel zo prettig.
Ik ben nu nog student, bijna afgestudeerd, ga nu nog op de fiets naar het sneltramstation. Vanaf komende herfst/winter ga ik het woon/werkverkeer met de auto doen (of in ieder geval met de auto naar het station) en zal de fiets 's winters alleen voor plezierritjes / als het mooi weer is gebruikt worden.
In het 'ik migreer dagelijks naar mijn werk op een brik topic' vroeg ik mij laatst af of een riem handiger was ipv een ketting. Het antwoord: uiteraard! Je krijgt geen smeer meer aan je broekspijpen :)
Tsja zo'n riem, het grootste nadeel vind ik dat die modellen of een open of geen kettingskast hebben. Als hangjongeren er zin in hebben knippen ze die riem zo door?
Dan mijn laatste vraag: hoe groot is de jatkans? Het is zonde als je 2,5 km/d aflegt op een fiets die 1000+ waard is, en die onder je klauwen wordt weggejat.
Dat is zeker een punt van zorg, ik woon in de Randstad. Ben van plan er sowieso een extra slot aan te doen (heb nog zo'n insteekketting voor de Axa defender liggen) en een verzekering af te sluiten. Maar de kans dat een nieuwe fiets gestolen gaat worden weerhoudt mij er niet van om een nieuwe te kopen.
Ik zou serieus een 'Alfine 11' waarschuwing op marktplaats zetten, en kijken wat er aan fietsgeweld voorbij komt zetten. Het is dat ik een goede fiets heb, anders.... :9
Bedankt voor de tip, zal ik doen. Ik moet zeggen dat ik niet veel verschil merkte tussen de nexus 7 en alfine 8, maar ben dan ook een fietsnoob :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-06 08:49
Toen ik een jaar geleden een fiets zocht heb ik voor de Alfine 8 gekozen, vooral door de vele verhalen over wisselende kwaliteit van de Nexus 7 naven: sommige daarvan schijnen zwaarder te lopen dan nodig. Misschien is dit al opgelost door Shimano.

De 7 speed heeft wel gelijkmatigere overgangen tussen de versnelingen, bij de Alfine 8 is de stap tussen 5 en 6 groter dan tussen 6 en 7 bijvoorbeeld.

Er is ook een Nexus 8, dit is dezelfde naaf als de Alfine 8. De premium versie heeft marginaal betere kogellagers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shilen
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:49
Zelf rij ik al ruim een jaar rond op de 2016 versie van de Cube Travel SL

https://www.cube.eu/nl/20...travel-sl-blacknred-2017/

Al ruim 5000km met plezier en zonder problemen op gefietst.
Een drivebelt is zeker een aanrader als je een hybride fiets wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:45
Als je de fiets alleen maar voor mooi weer gaat gebruiken zou ik /niet/ voor een naaf gaan. Een derailleur heeft minder weerstand. Je zal dan íets meer onderhoud moeten plegen op de lange termijn.

Ik zou nu zelf voor een tweedehands van €400 gaan. Bijvoorbeeld https://www.marktplaats.n...e3a&previousPage=lr&pos=6. Kost je 225, beurtje bij de FM 100, en dan kan je dat 4 keer doen ;)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Ik heb onlangs ook naar dit soort fietsen gekeken en uiteindelijk voor een simpele naafversnelling met maar 3 versnellingen gekozen. Ik merkte juist op mijn vorige fiets met derailleur dat ik eigenlijk altijd wisselde tussen drie standen en daarbij ook meerdere versnellingen moest overslaan. Voor in de stad is 3 versnellingen (naar mijn mening) veel fijner dan 7, 8, 11 of zelfs meer.

Ik denk dat het verschil in weerstand in de praktijk nauwelijks te merken is tussen de verschillende genoemde versnellingen en dat dit grotendeels af zal hangen van het (gebrek aan) onderhoud. Bij een fiets die je dagelijks gebruikt zal dit toch vaak wat minder goed zijn dan je vooraf had bedacht. Vanuit dat oogpunt is een naaf zeker aan te bevelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Greencap op 18-05-2017 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je inruil hebt zou ik ook eens kijken naar een Gudereit Sx-S: http://www.gudereit.nl/sportline-sx-s-2017

Schijnt goed naar voren te komen in verschillende testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Nu online
Bedankt voor de tips allemaal!
euchromatic schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 14:20:
......

Er is ook een Nexus 8, dit is dezelfde naaf als de Alfine 8. De premium versie heeft marginaal betere kogellagers.
Goed om te weten, dacht dat de Alfine 8 echt iets anders was dan de Nexus 8. Op die Batavus Dinsdag Exclusive waar ik gisteren op gereden heb had die namelijk niet zo'n shifter als ik ken van stadsfietsen, maar echt zo'n derailleur shifter.
Shilen schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 14:33:
Zelf rij ik al ruim een jaar rond op de 2016 versie van de Cube Travel SL

https://www.cube.eu/nl/20...travel-sl-blacknred-2017/

Al ruim 5000km met plezier en zonder problemen op gefietst.
Een drivebelt is zeker een aanrader als je een hybride fiets wilt.
boomsma schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 16:00:
Als je inruil hebt zou ik ook eens kijken naar een Gudereit Sx-S: http://www.gudereit.nl/sportline-sx-s-2017

Schijnt goed naar voren te komen in verschillende testen.
Mooie fietsen zeg, maar denk niet dat ik het verschil merk en heb het prijsverschil er dan eigenlijk niet voor over. De Cube is bij fietsenwinkel.nl al €1199,- , ik wil niet weten wat deze dan bij mijn fietsenmaker kost :P Van Gudereit kan ik dan weer geen dealers vinden bij mij in de buurt.
DiedX schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 14:34:
Als je de fiets alleen maar voor mooi weer gaat gebruiken zou ik /niet/ voor een naaf gaan. Een derailleur heeft minder weerstand. Je zal dan íets meer onderhoud moeten plegen op de lange termijn.

Ik zou nu zelf voor een tweedehands van €400 gaan. Bijvoorbeeld https://www.marktplaats.n...e3a&previousPage=lr&pos=6. Kost je 225, beurtje bij de FM 100, en dan kan je dat 4 keer doen ;)
Ik wilde in eerste instantie ook een tweedehandse kopen, maar mijn fietsenmaker had niet echt iets staan wat geschikt was. Heb ook geen auto met trekhaak meer dus een fiets van marktplaats ergens aan de andere kant van Nederland wordt het helaas ook niet. Daarom dan toch maar nieuw.
Greencap schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 14:39:
Ik heb onlangs ook naar dit soort fietsen gekeken en uiteindelijk voor een simpele naafversnelling met maar 3 versnellingen gekozen. Ik merkte juist op mijn vorige fiets met derailleur dat ik eigenlijk altijd wisselde tussen drie standen en daarbij ook meerdere versnellingen moest overslaan. Voor in de stad is 3 versnellingen (naar mijn mening) veel fijner dan 7, 8, 11 of zelfs meer.

Ik denk dat het verschil in weerstand in de praktijk nauwelijks te merken is tussen de verschillende genoemde versnellingen en dat dit grotendeels af zal hangen van het (gebrek aan) onderhoud. Bij een fiets die je dagelijks gebruikt zal dit toch vaak wat minder goed zijn dan je vooraf had bedacht. Vanuit dat oogpunt is een naaf zeker aan te bevelen.
Nu met zeven versnellingen fiets ik ook meestal alleen in de 4,5 en 7, had ooit een kinderfiets met drie versnellingen en het verschil tussen de versnellingen is dan toch wel vrij groot. Ik zou niet meer terug willen naar minder dan pak hem beet 5 versnellingen. Van het weekend ga ik naar de Sensa dealer voor de Superlite uit de TS en proberen een proefrit te maken, daarna laat ik meer weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:50
[quote]Sirhc_95 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 14:05:

[...]

Het nadeel van deze vind ik dat je geen bagagedrager hebt, weet je toevallig of dat wel kan? (Ga van het weekend even kijken bij een Sensa dealer).

Dit is wel mogelijk ja, kost een euro of 40(zelf ook laten doen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Nu online
Ruudox schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 20:20:
[quote]Sirhc_95 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 14:05:

[...]

Dit is wel mogelijk ja, kost een euro of 40(zelf ook laten doen)
Nogmaals bedankt voor de tip! Vanmiddag uit werk even naar de lokale Sensa dealer geweest die ook een webwinkel heeft, als eerste gereden op de Sensa Superlite Deore mix. Schakelen ging moeizamer dan op de Batavus Zonar, ondanks de Deore afmontage in plaats van de Alivio groep op de Zonar. Goed onderhoud zag ik mijzelf eigenlijk ook niet doen, heb daarvoor ook maar beperkt de ruimte voor thuis. Daarom maar afgestapt van het idee van een derailleur.

Daarna gereden op de Cortina Speed met Nexus 8 naaf, reed zeker niet verkeerd voor een stadsfiets, maar had toch niet dat snelle gevoel.

Als laatste dan toch op de Sensa Cintura Belt-Drive, het voelt zo snel door die houding voorover. Vanmiddag gekocht, hij was op voorraad in mijn maat, maar stond nog in de doos. Kan hem morgen al ophalen maar heb dan helaas geen tijd, dus het wordt later deze week. Heb hem gekocht voor €1039 met inruil, tot nu toe zeer tevreden :) De bagagedrager heb ik uiteindelijk laten zitten, die heb ik in de afgelopen drie jaar misschien twee keer gebruikt. Zal over een paar weken nog een follow-up posten over mijn ervaring met de fiets. Nogmaals hartelijk bedankt allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Mooie fiets! Ik vind een bagagedrager eigenlijk toch vooral een lelijk ding en het neemt alleen maar extra gewicht in :)

Ik zou bij die Sensa nog wel wat andere handvatten kopen (ik vond ze persoonlijk in ieder geval niet zo fijn). Dat fiets toch weer een stuk lekkerder, vooral met die voorover gebogen houding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Nu online
Hierbij nog de beloofde post over mijn ervaring met de fiets, ben er nog altijd erg blij mee :)

Fietsen gaat erg makkelijk, met wind mee is het goed te doen om rond de 33 km/h (gemeten met de GPS van mijn mobiel) te rijden in de achtste versnelling. Ik vind het wel lastig om op deze fiets niet voluit te trappen, in de vier of vijf rijd je al snel 20, maar je hoeft dan maar zo licht te trappen in vergelijking met mijn oude Gazelle dat dat toch wel aanvoelt als een slakkengang. Ook het sturen vind ik lekker strak gaan.

De handvatten vind ik persoonlijk niet heel storend, maar de afwerking van de fiets vind ik toch niet helemaal je van het voor dit geld. De spatborden stonden na 1 dag al een beetje scheef, maar dit kon nog verholpen worden volgens de dealer. Verder is de lak niet echt supermooi, bij aflevering zaten er al een paar minuscule krasjes en vlekken op, waarvan een deel na poetsen weggegaan is. Ik ben daar niet voor teruggegaan, ik zie die immers toch niet als ik fiets. Maar ik kan me voorstellen dat dit voor andere mensen een probleem is. Als laatste dan nog de versnellingsnaaf, alleen in de achtste versnelling maakt de fiets een schrapend geluid, zal hier bij de eerste servicebeurt nog naar laten kijken.

Al met al hartelijk bedankt voor het advies om niet voor een fiets met derailleur te gaan, ik heb nog nooit zo een fijne fiets gehad als deze. Eindelijk word ik niet meer ingehaald door oude vrouwtjes op ebikes ;)
Pagina: 1