http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page
Specs
"We krijgen helaas een ddos voor de kiezen. Tweakers kan moeilijk te bereiken zijn op dit moment."
Kees in 'plan: Tweakers.net en Fok! twee uur down door DDoS'
Weg
Die tijd gaan ze nú ook wel halen, maar misschien dat @Kees wel een mooi verhaaltje kan gaan typen aangaande de "kwal" welke er nú achter zat.New Yorker schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 00:32:
Ik kwam dit tegen uit 2002.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page
Specs
Een simpel "ping" commando vanop je eigen PC/Laptop geeft (meestal) ook wel voldoende info. Reactietijden waren vanaf ± 20:00 uur al niet om over naar huis te schrijven en er kwamen later zelfs (DUP!) meldingen tussendoor ..... Ér werd dus écht wel gewerkt aan de T.Net kantSjah schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 01:04:
Merk dat twitter toch een uitkomst is voor dit soort dwaalmomenten.hardware.info deed het foutloos.
Dan moet die wel zijn identiteit prijsgeven. Bij de vorige Ddoss-er werd via een Twitter-gesprekje wel duidelijk wie er achter zat. Plus dat het geen eenmalige actie was, maar draaideur-ddosser.wimmel_1 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 00:35:
[...]
Die tijd gaan ze nú ook wel halen, maar misschien dat @Kees wel een mooi verhaaltje kan gaan typen aangaande de "kwal" welke er nú achter zat.
reviews: Een ddos'er betrapt: hoe de aanvaller tegen de lamp liep
[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 10-07-2018 01:16 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Hoe meer aandacht je het geeft hoe vaker het voorkomt lijkt me. Maar Twitter in zulke situaties is altijd wel handigsambalbaj schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 02:29:
Maar waarom er nog geen nieuwsbericht op de frontpage staat is mij een raadsel. Dit was een flink lange downtime.
Hier wou ik naar gaan linken, dus thanks haha.AW_Bos schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 01:15:
[...]
Dan moet die wel zijn identiteit prijsgeven. Bij de vorige Ddoss-er werd via een Twitter-gesprekje wel duidelijk wie er achter zat. Plus dat het geen eenmalige actie was, maar draaideur-ddosser.
reviews: Een ddos'er betrapt: hoe de aanvaller tegen de lamp liep
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Wel mooi om te lezen hoe er toen over 400 Mbit werd gedacht terwijl je met een glasvezel verbinding dat nu al in huis kunt halen...New Yorker schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 00:32:
Ik kwam dit tegen uit 2002.
T.net had jaren geleden zelf een vuurmuur tegen DDoS ingezet, zie dit artikel uit 2010:HollowGamer schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 07:52:
Waarom zit T.net niet bij een dienst als Cloudflare? Heeft True geen DDoS protectie?
reviews: RioRey RX1810: een firewall onder vuur
Kan niet zo snel vinden hoe ze nu (wel/niet) beschermd zijn echter.Aangezien het niet de eerste keer was dat we last van DDoS-aanvallen hadden en we, helaas, verwachten dat het ook niet de laatste keer geweest zal zijn, zijn we dit keer op zoek gegaan naar een manier om ons te beschermen.
PS: Vond trouwens wel een artikel uit 2000 over een Dos-aanval:
plan: Router down: Vuurwerk slachtoffer van DoS
De hoeveelheid verkeer is op moment van schrijven (nog) niet helemaal duidelijk, wat wel duidelijk is is dat het genoeg was om onze complete 100 Mbit/s verbinding met UUnet te 'overstromen' met verkeer.
[ Voor 22% gewijzigd door 3dfx op 10-07-2018 08:10 ]
Als de adressen eraf gehaald worden om de aanval tegen te kunnen gaan kan je dat krijgen.Cranberry schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 08:25:
Ik heb het idee dat er een issue of DDOS-attack was op DNS. Kon gisteravond geen dns queries op tweakers.net doen. Ook op NS servers voor Tweakers (tweakdns.eu) kreeg ik geen ip-adres terug.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Cloudflare klinkt leuk, maar die leidt alles om naar een ander IP. Als iemand de oude en bekende IP's aanvalt heeft CF geen nut. Ik heb wel een keer gezien tijdens een traceroute naar Tweakers dat ik omgeleid werd naar Atom64 of iets dergelijks.
[ Voor 43% gewijzigd door AW_Bos op 10-07-2018 08:57 ]
Je moet uiteraard dan gewoon andere IP's aan de voorkant van je LB's neerzetten, zodat ze die IP's niet weten.AW_Bos schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 08:54:
Het blijkt dat dit een hevige ddos-aanval was van zo'n groot formaat, dat je eigenlijk dit niet nog een keer wilt hebben. Het wordt tijd dat Tweakers een stevige wapening gaat oprichten en evt via een anti-ddos dienst.
Cloudflare klinkt leuk, maar die leidt alles om naar een ander IP. Als iemand de oude en bekende IP's aanvalt heeft CF geen nut. Ik heb wel een keer gezien tijdens een traceroute naar Tweakers dat ik omgeleid werd naar Atom64 of iets dergelijks.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
True bied wel een optionele Anti-DDoS oplossing aan voor managed hosting klanten (https://www.true.nl/webho...-platforms/ddos-platform/). Tweakers valt niet onder de managed hosting groep en maakt dus geen gebruikt van de Anti-DDoS oplossing van True.HollowGamer schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 07:52:
Waarom zit T.net niet bij een dienst als Cloudflare? Heeft True geen DDoS protectie?
[ Voor 16% gewijzigd door Joshuax8 op 10-07-2018 09:22 ]
For certain ye have to be lost to find somethin that can't be found.
Eigenlijk moet je zulke ddos-kabouters geen podium geven.
In het laatste geval was dat waarschijnlijk toch nieuwswaardig omdat deze zolderkamer-ddos'er zichzelf had verlinkt, en verantwoordelijk was voor andere attacks op banken en media-websites.
opsporen dat soort script kiddies en als taakstraf het parkeer terrein van tweakers laten schoffelen voor een half jaartje
Maar vanuit technisch oogpunt vind ik het interessant hoe hier bij Tweakers mee omgegaan wordt.
in-dept, hoe dit afgeweerd wordt, ( of uit gezeten omdat de aanval te groot was?) vind ik erg leuk om terug te lezen
Ik vraag me af wat je wilt horen?
TadaaaTussen xx:yy en zz:aa heeft een DDOS-aanval plaatsgevonden. Helaas hebben we deze aanval door de omvang niet kunnen mitigeren. We gaan onderzoeken of en hoe we hier iets tegen kunnen doen om dergelijke downtime in de toekomst te kunnen voorkomen.
Tevens zijn we nu aan het kijken of we gegevens van de aanvaller kunnen achterhalen om deze aan de betreffende instanties door te geven. Ook zullen wij aangifte doen.
[ Voor 15% gewijzigd door eric.1 op 10-07-2018 09:42 ]
wijsneus
Kan de algehele latency van ons (nationale) internet hierdoor ook zijn belast, of is dat te kort door de bocht?
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Dus wellicht iets te kort door de bocht, maar het was volgens mij een zware aanval gisteren, waar meerdere grote shops en sites echt wel hinder aan hebben ondervonden.
Denk het ook. Hij klappert een beetje.New Yorker schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 10:27:
Nieuwe aanvallen aan het gang?
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
May the (defending) Force be with you
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/
We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)
Gisteren dacht ik dat het aan mijn netwerk lag. Alhoewel ik ook ineens van het internet gekicked werd (Overwatch).
Jammer dat die stat pagina niet ergens anders gehost wordt, want nu kunnen we niet real time kijken naar de Tweakers stat als er weer gedonder is.
Tnx voor iedereen die weer geholpen heeft om het weer i/o te krijgen.
Volgens mij is er dan weinig spannends te zien, en kan je niet de netwerkstatus bekijken. Die dipjes lijken mij logisch als MySQL haast uit zijn neus staat te eten, omdat er niemand wat vraagt om data te serveren/verwerken.route99 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:28:
Was goed te merken kwam niet op het forum.
Jammer dat die stat pagina niet ergens anders gehost wordt, want nu kunnen we niet real time kijken naar de Tweakers stat als er weer gedonder is.
De dev's zelf hebben op kantoor een mooi scherm met een netwerkstatusgrafiek hangen, en ze hebben vast ook een uitgebreid monitoringssysteem a.k.a. nagios ofzo.
Ik zie dat Tweakers nu via Atom86 wordt gerouteerd.
[ Voor 14% gewijzigd door AW_Bos op 10-07-2018 11:41 ]
moest gewoon serieus gaan werken

Ik had exact dezelfde gedachte.teacup schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 09:51:
Kan de algehele latency van ons (nationale) internet hierdoor ook zijn belast, of is dat te kort door de bocht?
Toen de aanval begon startten we toevallig net met de Tweakers Forza 7 race. Waar we eerder niet echt problemen hadden viel ineens een aantal mensen weg.
Omdat we toen even de tijd hadden, en het probleem vooral aan Forza servers toebedeelde, had ik tijd om even te browsen op internet.
Ik merkte dat mijn complete netwerk (400/40mb) traag was en besloot op mijn telefoon over te schakelen op 4g. Dit bood (muv Tweakers.net) soelaas.
Echter heeft mij dit wel even aan het denken gezet.
Hoe moeten die stats op een externe pagina bijgewerkt worden als de hele verbinding tussen Tweakers en de buitenwereld plat getrokken wordt?route99 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:28:
Was goed te merken kwam niet op het forum.
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Dan moet jij de gegevens handmatig overkloppen, of was dat niet de afspraak?NMe schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:54:
[...]
Hoe moeten die stats op een externe pagina bijgewerkt worden als de hele verbinding tussen Tweakers en de buitenwereld plat getrokken wordt?
Het hoeft niet spannend te zijn, maar het is dan wel informatief. Als de "MySQL haast uit zijn neus staat te eten, omdat er niemand wat vraagt om data te serveren/verwerken.".... dan is er een grote kans aanwezig, zeker als het zolang duurt, dat het geen Tweakers-eigen probleem is maar dat het iets is dat door een externe factor veroorzaakt wordt, bijv een DDOS aanval.AW_Bos schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:38:
[...]Volgens mij is er dan weinig spannends te zien, en kan je niet de netwerkstatus bekijken. Die dipjes lijken mij logisch als MySQL haast uit zijn neus staat te eten, omdat er niemand wat vraagt om data te serveren/verwerken.
Dat het puur informatief is spreekt me wel aan, dan weet je meer (ik heb geen Twitter). En dat is prettig om te weten en ik besef ook meteen dat het wel eens wat langer kan duren en heb tav Tweakers daar begrip voor, zij zijn immers het slachtoffer van dit gekl**i.
Edit: als er niks op die externe pagina komt.. dan kan het maar een paar zaken zijn, een probleem op Tweakers lijkt me voor de handliggend.
@NMe Anders moet het toch maar handmatig ingeklopt worden....
[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 10-07-2018 11:59 ]
Nee hoor niet voor iedereen, dat ligt er maar net aan. Zakelijk zag ik heel af en toe Atom86 voorbij komen maar vaker het reguliere path. Privé gewoon regulier.AW_Bos schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:38:
[...]
Ik zie dat Tweakers nu via Atom86 wordt gerouteerd.
enArunia schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:27:
Autotrack had hetzelfde probleem.
Gisteren dacht ik dat het aan mijn netwerk lag. Alhoewel ik ook ineens van het internet gekicked werd (Overwatch).
Dit dacht ik gisteren ook. Ik had heel trage pings, keek met speedtest naar een server in Ede geloof ik. Vroeg hier al of het een met het ander te maken kon hebben (de correlatie qua tijd was wel heel opmerkelijk). Dus niet alleen de toegang naar tweakers lag gisteren bij mij plat, maar ook de responsiviteit naar andere sites was lager. Werd toch niet zo waarschijnlijk geacht.kleefei schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:43:
[...]
Ik had exact dezelfde gedachte.
Toen de aanval begon startten we toevallig net met de Tweakers Forza 7 race. Waar we eerder niet echt problemen hadden viel ineens een aantal mensen weg.
Omdat we toen even de tijd hadden, en het probleem vooral aan Forza servers toebedeelde, had ik tijd om even te browsen op internet.
Ik merkte dat mijn complete netwerk (400/40mb) traag was en besloot op mijn telefoon over te schakelen op 4g. Dit bood (muv Tweakers.net) soelaas.
Echter heeft mij dit wel even aan het denken gezet.
[ Voor 36% gewijzigd door teacup op 10-07-2018 12:13 ]
Een standaard GoTter ;)
Er zijn dus meerdere mensen die een drop gemerkt hebben in de connectiviteit ten tijde van de ddos.
Laten we nu voor deze case even aannemen dat het geen toeval is, maar dat er dus een dergelijke ddos test geweest is vanaf locatie X die een stresstest deed op ons (nationale) netwerk.
1. is dit mogelijk
2. wat zijn de mogelijke gevolgen
Lijkt me vrij eenvoudig toch? Niet zelf hosten...NMe schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:54:
[...]
Hoe moeten die stats op een externe pagina bijgewerkt worden als de hele verbinding tussen Tweakers en de buitenwereld plat getrokken wordt?
Daar zijn externe diensten voor: https://www.statuspage.io/
Verwijderd
En hoe gaat statuspage.io geupdatet worden als....... oh wacht... ja het ging om die verbinding....als de hele verbinding tussen Tweakers en de buitenwereld plat getrokken wordt?

Totaal geen netwerk ervaring, maar de volgende redenering volgend:kleefei schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:22:
oke, ik voel mij nu net de professor uit "the day after tomorrow" maar ik ga het er toch op wagen.
Er zijn dus meerdere mensen die een drop gemerkt hebben in de connectiviteit ten tijde van de ddos.
Laten we nu voor deze case even aannemen dat het geen toeval is, maar dat er dus een dergelijke ddos test geweest is vanaf locatie X die een stresstest deed op ons (nationale) netwerk.
1. is dit mogelijk
- Het knooppunt waar het leeuwendeel van het tweakers traffic langsgaat wordt zwaar belast. Indirect raken andere omliggende knooppunten zwaarder belast omdat ander verkeer hierlangs wordt omgeleid.
- Het ddos verkeer passeert meerdere knooppunten die allen zwaar worden belast.
- knooppunten zijn in hun capaciteitsbovengrens te krijgen door een ddos aanval
- routering van internet verkeer reageert actief op latency van knooppunten
- er is geen response verschil tussen browsersessies met of zonder tweakers tab open
[ Voor 27% gewijzigd door teacup op 10-07-2018 12:34 ]
En hoe gaat statuspage.io geupdatet worden als... iedereen van tweakers naar statuspage.io vliegt en statuspage.io eruit knalt?Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:32:
[...]
En hoe gaat statuspage.io geupdatet worden als....... oh wacht... ja het ging om die verbinding....

dit dus:Wolfboy schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:29:
[...]
Lijkt me vrij eenvoudig toch? Niet zelf hosten...
Dat die dienst extern gehost kan worden weet ik ook wel maar die dienst kan zijn informatie niet syncen terwijl de aanval bezig is wanneer dat betekent dat de verbinding eruit ligt. Dan heb je dus effectief net zo veel aan die extern gehoste stats als wanneer ze op de site zelf staan want ze worden toch niet tot nauwelijks bijgewerkt.Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:32:
[...]
En hoe gaat statuspage.io geupdatet worden als....... oh wacht... ja het ging om die verbinding....
Dus letterlijk een https://downforeveryoneorjustme.com met een ander naampje?Wolfboy schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:29:
[...]
Lijkt me vrij eenvoudig toch? Niet zelf hosten...
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Statuspage.io kan je weer koppelen aan andere diensten zoals Pingdom of New Relic. Hier hoef je dus niets handmatig voor te doen als tweakers van buiten af niet bereikbaar is. Of alleen het forum of de mail server bijvoorbeeld.NMe schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:37:
[...]
dit dus:
[...]
Dat die dienst extern gehost kan worden weet ik ook wel maar die dienst kan zijn informatie niet syncen terwijl de aanval bezig is wanneer dat betekent dat de verbinding eruit ligt. Dan heb je dus effectief net zo veel aan die extern gehoste stats als wanneer ze op de site zelf staan want ze worden toch niet tot nauwelijks bijgewerkt.
Ik neem aan dat tweakers haar monitoring nu ook niet intern heeft anders zit je toch met het zelfde probleem.
Verder wordt het gewoon tijd dat jullie ddos bescherming uit gaan besteden want een duur kastje er voor hangen is natuurlijk niet genoeg (wat ook blijkt)
jah want als tweakers een uur plat ligt vergaat de wereld. dus gooi er maar heel veel geld tegen aan voor een ddos filter dan gaat hij natuurlijk nooit meer downGrooV schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:44:
[...]
Verder wordt het gewoon tijd dat jullie ddos bescherming uit gaan besteden want een duur kastje er voor hangen is natuurlijk niet genoeg (wat ook blijkt)

ow wacht die banken in nederland liggen om de haverklap down in door ddos zullen zeker ook wel niet betalen voor ddos filter.
roepen van koop een goed ddos filter is leuk maar het zal door iemand moeten worden betaald dus tweakers maar abo only maken? of nog veel meer reclame en iedereen die het maar probeert te blokken met een ad blokker dan maar direct een perm ban?
geen idee hoe je het ziet dat tweakers maar even wat moet aanschaven omdat jij 1 uur niet op een gratis website kunt. Als er een echte oplossing zou zijn zouden de banken dit toch al lang moeten hebben want die hebben alleen maar betalende bezoekers op hun site
Lijk mij meer dat de websites, welke ook traag waren, in hetzelfde datacenter gehost worden als waar tweakers staatkleefei schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:22:
oke, ik voel mij nu net de professor uit "the day after tomorrow" maar ik ga het er toch op wagen.
1. is dit mogelijk
Als de info niet gesynct kan worden is de site dus down, nuttig genoeg voor de meeste mensenNMe schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:37:
Dat die dienst extern gehost kan worden weet ik ook wel maar die dienst kan zijn informatie niet syncen terwijl de aanval bezig is wanneer dat betekent dat de verbinding eruit ligt. Dan heb je dus effectief net zo veel aan die extern gehoste stats als wanneer ze op de site zelf staan want ze worden toch niet tot nauwelijks bijgewerkt.
Dan hoef je niet te gaan zoeken in je eigen netwerk/routing/etc. omdat je weet dat de site down is
Ik was in ieder geval eerst aan het kijken of er bij mij wat aan de hand was voor ik door had dat tweakers gewoon down was
Nee, het is een stukje meer. Je hebt direct ook historische informatie, kan meerdere aparte diensten laten zien (i.e. forum down maar website up) en de sitebeheerders kunnen zelf ook meldingen geven wat er aan de hand is.corset schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:39:
[...]
Dus letterlijk een https://downforeveryoneorjustme.com met een ander naampje?
[ Voor 21% gewijzigd door Wolfboy op 10-07-2018 13:43 ]
Maak je niet druk, dat doet de compressor maar
Gelukkig is het weer bijna mooi weer? Dat is het juist al een maand, en het is nu voor het eerst weer eens een keer geen mooi weer. Werk jij thuis met de gordijnen dicht ofzo?DJMaze schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 13:45:
Gelukkig is het weer bijna mooi weer. Kunnen de kinderen weer buiten rondhangen ipv achter de computer knopjes klikken
Wat opzich een simpele service zou zijn gezien ze dit gewoon afwenden op hun corerouters welke dit makkelijk aan kunnen en jullie verkeer hier toch overheen gaat.Joshuax8 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 09:20:
[...]
True bied wel een optionele Anti-DDoS oplossing aan voor managed hosting klanten (https://www.true.nl/webho...-platforms/ddos-platform/). Tweakers valt niet onder de managed hosting groep en maakt dus geen gebruikt van de Anti-DDoS oplossing van True.
Los 56k6 aanhangen die alleen gebruikt word om te syncenNMe schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:37:
[...]
dit dus:
[...]
Oldschool FTW
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Ja, en je ziet gelijk dat ZON is vervangen door DDOSdehardstyler schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 13:51:
en het is nu voor het eerst weer eens een keer geen mooi weer
Ik vermoed dat ze op hun loadbalancer af en toe (?) de verbinding via een soort defense-router laten lopen van Atom86. Waarom ze dat niet continu doen, snap ik alleen niet.HollowGamer schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 13:46:
@AW_Bos Betekend dat nu T.net niet meer bij True zit of hoe moet ik het zien?
Gisteravond al uren niet mogelijk om de pagina te openen, vanochtend schijnbaar weer gemieter.
Chapeau hoor, ontzettend manse ddosser!
Overigens: geen podium geven... Betekent dat dan ook meteen deze downtime doodzwijgen?
Leuk dat het via twitter gaat, maar ervan uitgaan dat iedereen daar gebruik van maakt?
En nu zit je dus met het 'geen podium geven' terwijl de reguliere gebruiker maar moet gissen naar de oorzaak dat z'n favo techsite uren en uren niet bereikbaar was?
Dan geef je de 'hacker' nog veel meer een reden om zich heel stoer te voelen?
Begrijp me goed, dit is gewoon Voll Kloten voor de techs hier en geen kritiek ofzo.
Hoop er van harte op dat het we binnenkort een mooi uitgebreide background te horen krijgen over hoe Nederlands multimegaprijswinnende techsite dit soort digitale pesterijen de baas is (of op z'n minst de dader heeft kunnen opsporen).
Waarschijnlijk is het normaal dat een deel van het verkeer zo loopt of kan lopen. Er wordt gebruik gemaakt van twee datacenters, en de bezoekers worden door middel van DNS (niet gelijk) verdeeld over beide locaties. Vervolgens bedenken providers hoe ze daar verkeer gaan krijgen, en heeft iedere provider wel een voorkeur voor een route (zolang een verbinding werkt en niet vol zit waarschijnlijk de goedkoopste). Op het moment dat er een DDOS gaande is kunnen routes dus wel eens veranderen, en dat gaat meestal zelfs automatisch. Ik zou er niet van uit gaan dat een veranderende route veroorzaakt wordt door iemand die de route aangepast wil hebben.AW_Bos schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 14:17:
[...]
Ik vermoed dat ze op hun loadbalancer af en toe (?) de verbinding via een soort defense-router laten lopen van Atom86. Waarom ze dat niet continu doen, snap ik alleen niet.
Geef toe dat het opmerkelijk is. Twee dagen bewolking, en de ddos aanvallen vliegen je om de oren. Dus waar blijft die zon.dehardstyler schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 13:51:
[...]
Gelukkig is het weer bijna mooi weer? Dat is het juist al een maand, en het is nu voor het eerst weer eens een keer geen mooi weer. Werk jij thuis met de gordijnen dicht ofzo?
Gisteren had HWI ook een verrekte lange time to first byte.Sjah schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 01:04:
Merk dat twitter toch een uitkomst is voor dit soort dwaalmomenten.hardware.info deed het foutloos.
Nee ik zeg dat ze het uit moeten besteden, dat kan op verschillende manieren van goedkoop tot duur. Verder gaat het niet om mij, er zijn ook bedrijven die adverteren op tweakers die dagelijkse views en dergelijke verwachten en daar voor betalen.hjvg schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 13:25:
[...]
jah want als tweakers een uur plat ligt vergaat de wereld. dus gooi er maar heel veel geld tegen aan voor een ddos filter dan gaat hij natuurlijk nooit meer down.
ow wacht die banken in nederland liggen om de haverklap down in door ddos zullen zeker ook wel niet betalen voor ddos filter.
roepen van koop een goed ddos filter is leuk maar het zal door iemand moeten worden betaald dus tweakers maar abo only maken? of nog veel meer reclame en iedereen die het maar probeert te blokken met een ad blokker dan maar direct een perm ban?
geen idee hoe je het ziet dat tweakers maar even wat moet aanschaven omdat jij 1 uur niet op een gratis website kunt. Als er een echte oplossing zou zijn zouden de banken dit toch al lang moeten hebben want die hebben alleen maar betalende bezoekers op hun site
Tweakers investeerd nu al in ddos maatregelen maar ik adviseer ze alleen om dit uit te besteden en dat kan op een hoop manieren, van Cloudflare tot de NaWas tot een ISP die zich meer op DDOS mitigatie richt
Ik kreeg 'm niet resolved gisteren. Een deel van de bezoekers ging dus helemaal nergens naartoe.dcm360 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 14:30:
[...]
Waarschijnlijk is het normaal dat een deel van het verkeer zo loopt of kan lopen. Er wordt gebruik gemaakt van twee datacenters, en de bezoekers worden door middel van DNS (niet gelijk) verdeeld over beide locaties.
[...]
- knip -
Having said that, dit is wel iets waarvan ik zeg: kritische zaken bij een hosting partner neergellen die er tegen bestand is.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dat krijg je inderdaad als de DNS-server ook onbereikbaar raakt door de aanval. Je zou kunnen zeggen dat dat als bonus geeft dat je in ieder geval niet meer verkeer aantrekt bij een DDoS, al is het daar vast niet op bedacht.Raymond P schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:10:
[...]
Ik kreeg 'm niet resolved gisteren. Een deel van de bezoekers ging dus helemaal nergens naartoe.
De vraag is wat meer kost: heel af en toe downtime of een anti-DDoS-oplossing. Met de hoeveelheid verkeer dat Tweakers genereert wordt het laatste sowieso prijzig.GrooV schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:08:
[...]
Nee ik zeg dat ze het uit moeten besteden, dat kan op verschillende manieren van goedkoop tot duur. Verder gaat het niet om mij, er zijn ook bedrijven die adverteren op tweakers die dagelijkse views en dergelijke verwachten en daar voor betalen.
Tweakers investeerd nu al in ddos maatregelen maar ik adviseer ze alleen om dit uit te besteden en dat kan op een hoop manieren, van Cloudflare tot de NaWas tot een ISP die zich meer op DDOS mitigatie richt
Kees is niet heilig en er zijn meer IT-ers met (betere) skills.The Eagle schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:10:
Uitbesteden is leuk, maar dan toch alleen de frontend. Anders zet je @Kees en zijn collega's zonder werk, dat wil je ook niet
Having said that, dit is wel iets waarvan ik zeg: kritische zaken bij een hosting partner neergellen die er tegen bestand is.
Ja, en?Tivoler schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 16:04:
Kees is niet heilig en er zijn meer IT-ers met (betere) skills.
Ken meer IT-ers met minder skills die roeptoeteren dat zij/anderen de beste zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door DJMaze op 10-07-2018 16:08 ]
Uitbesteden heeft zijn eigen set aan issues.GrooV schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:08:
[...]
Voor veel Tweakers lijkt het vaak of deze community de gehele wereld betreft en Kees het gehele internet beheert... dus anderen roepen wellicht teveel over een anderDJMaze schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 16:07:
[...]
Ja, en?
Ken meer IT-ers met minder skills die roeptoeteren dat zij/anderen de beste zijn.
Het is inmiddels gewoon zijn baan.
NetScaler ervoor en klaar
Even los van de ddos aanvallen, ik ken weinig sites met een zo goed huwelijk tussen complexiteit, omvang en snelheid. Laat de tweakers crew dus alsjeblieft zelf haar infrastructuur beheren. Als dezelfde deskundigheid die voor de opzet van de infrastructuur wordt ingezet om een goede en courante ddos oplossing te implementeren dan heb ik er vertrouwen in dat die er gewoon is of komt.GrooV schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:08:
[...]
Nee ik zeg dat ze het uit moeten besteden, dat kan op verschillende manieren van goedkoop tot duur. Verder gaat het niet om mij, er zijn ook bedrijven die adverteren op tweakers die dagelijkse views en dergelijke verwachten en daar voor betalen.
Ten aanzien van externe partijen, die hebben ook hun invloed op een infrastructuur, en niet altijd ten voordele. In feite raakt het beheer opgeknipt tussen verschillende partijen. Op de grenzen van die verantwoordelijkheden kan makkelijk onduidelijkheid ontstaan wat tot kwetsbaarheiden kan leiden.
Tenslotte zijn er grenzen aan het antwoord dat een organisatie op ddos aanvallen kan geven. Om te voorkomen dat de infrastructuur buitensporig duur wordt in verhouding tot wat ze opbrengt moeten we misschien accepteren dat we soms even pijn moeten lijden.
Als ik voor mezelf spreek dan vind ik het inderdaad belangrijker dat dat dit nadrukkelijk geen aandacht krijgt. Ik greep gisteren ook wel even mis en ik had ook even nodig, omdat andere sites ook trager leken, voordat m'n patroonherkenning inkickte: "Ahhh, ddos natuurlijk". Die conclusie kan ik zonder nadere informatie ook wel trekken. Het begint al bijna routine te worden.SuBBaSS schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 14:18:
Overigens: geen podium geven... Betekent dat dan ook meteen deze downtime doodzwijgen?
Leuk dat het via twitter gaat, maar ervan uitgaan dat iedereen daar gebruik van maakt?
En nu zit je dus met het 'geen podium geven' terwijl de reguliere gebruiker maar moet gissen naar de oorzaak dat z'n favo techsite uren en uren niet bereikbaar was?
Dan geef je de 'hacker' nog veel meer een reden om zich heel stoer te voelen?
Trouwens, tweakers is geen bank, in principe [....] zouden we dus even zonder moeten kunnen

Tja, en iemand die zichzelf op borst klopt terwijl die roept "ik maak ruis", wat moeten we daar nu mee? Ik heb toch al moeite om mij in die persoon te verplaatsen en die trots mee te voelen. Misschien is het trouwens iets redeloos, en moeten we er gewoon niet teveel achter zoeken. Het achterlaten van een geurvlagje, een verre schaduw van het vroegere afbakenen van een territorium, gedrag dat in onze kleine hersenen (gedeelte bij de hersenstam) ongetwijfeld nog is terug te vinden.
Snap het en ben het zeker niet met je oneens hoor.teacup schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 19:54:
[...]
Als ik voor mezelf spreek dan vind ik het inderdaad belangrijker dat dat dit nadrukkelijk geen aandacht krijgt. Ik greep gisteren ook wel even mis en ik had ook even nodig, omdat andere sites ook trager leken, voordat m'n patroonherkenning inkickte: "Ahhh, ddos natuurlijk". Die conclusie kan ik zonder nadere informatie ook wel trekken. Het begint al bijna routine te worden.
Trouwens, tweakers is geen bank, in principe [....] zouden we dus even zonder moeten kunnen, een beetje een first world problem. We moeten er maar een beetje aan wennen dat onze drukke samenleving dit soort "ruis" produceert.
Tja, en iemand die zichzelf op borst klopt terwijl die roept "ik maak ruis", wat moeten we daar nu mee? Ik heb toch al moeite om mij in die persoon te verplaatsen en die trots mee te voelen. Misschien is het trouwens iets redeloos, en moeten we er gewoon niet teveel achter zoeken. Het achterlaten van een geurvlagje, een verre schaduw van het vroegere afbakenen van een territorium, wat nog in onze kleine hersenen (gedeelte bij de hersenstam) ongetwijfeld nog is terug te vinden.
Wat mij in de praktijk vooral 'stoort' is dat er tot op heden nog niet eens een nieuwsbericht aan de FP aan gewijd is. Al zou het gewoon iets algemeens zijn.
Ik snapte ook wel hoe de vlag erbij hing toen ik op 2 pc's en een mobiel (4G) niet op het forum kon. Die uren zonder waren op z'n hoogst jammer, veel meer dan dat ook niet.
Kan tweakers eens nieuws maken ipv. vooral overnemen & bewerken, doen ze het (nog?) niet.
maar het nieuws zou toch al te laat zijn tijdens de ddos kan er geen nieuws geplaatst worden en na ddos is het toch al over en een nieuwsbericht met 3 zinnen er was een ddos op ons tweakers is ook beetje weinig en je geeft de ddosèr ook nog eer van ze werk want hij krijgt een nieuwsbericht op fpSuBBaSS schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 20:01:
[...]
Kan tweakers eens nieuws maken ipv. vooral overnemen & bewerken, doen ze het (nog?) niet.![]()
dan liever met een week of 2 een iets uitgebreider artikel waar ze kunnen aangeven dat ze de dader weer achterhaald hebben (of niet)
Geen aandacht aan besteden dan hebben ze er ook geen lol van...doodzwijgen heet dat...
[ Voor 45% gewijzigd door route99 op 10-07-2018 20:15 ]
Alsof alle tweakers voetbal kijken (en dan tweakers er niet naast open hebben staan)lolgast schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 20:16:
Dit is inderdaad wel het meest waardeloze moment om een DDoS uit te voeren. Niemand mist Tweakers nu toch
Nog steeds 0-0...
En ben nog bezig om de Roborock S50 uit te zoeken hoe alles te programmeren...vandaag binnen...
[ Voor 49% gewijzigd door route99 op 10-07-2018 20:40 ]
of was het Kees die voor de grap even de boel uitzette?
404 Signature not found
PING tweakers.net (213.239.154.30): 56 data bytes
Request timeout for icmp_seq 0
Request timeout for icmp_seq 1
Request timeout for icmp_seq 2
Request timeout for icmp_seq 3
Request timeout for icmp_seq 4
Request timeout for icmp_seq 5
Request timeout for icmp_seq 6
Request timeout for icmp_seq 7
[ Voor 71% gewijzigd door CyberMania op 10-07-2018 20:51 ]