Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Tuinmuurtje verzakt kort na oplevering. Juridische positie?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!
Wij hebben kort geleden onze tuin laten verbouwen.

Nu zat ik daarnet in mijn tuin naar het muurtje te kijken dat vorige week geplaatst is en tot mijn ontsteltenis is deze nou al 3cm aan 1 kant verzakt.

Foto van het muurtje:

Let vooral even op de houten rand die links boven het muurtje uitsteekt. Toen de muur net geplaatst was, zag je die niet. Die is van de planken erachter, die gewoon waterpas staan.

Nu heeft het lot helaas bepaald dat wij gisteren een opleverdocument hebben getekend en mij pas vandaag de verzakte muur opvalt. Waarschijnlijk komt dit omdat wij sinds kort het gazon besproeien dat er sinds donderdag in ligt en die 3cm verzakking echt de afgelopen dagen heeft plaatsgevonden.

In hoeverre staan wij nu in ons recht als we de resterende factuur die nog openstaat niet betalen en eisen dat de hovenier dit oplost?

We hebben de volledige tuin laten verbouwen. Oude tuin weg laten halen, nieuwe beschoeiing laten plaatsen, schuttingen laten plaatsen, terras laten bestraten, enzovoorts. Voor een bedrag van in totaal 14k. Helaas waren er eerder in het proces ook al problemen (scheve palen etc) waarbij we ze min of meer hebben gedwongen het op te lossen, omdat ze anders niet verder mochten werken van ons.

Dit hebben ze uiteindelijk ook gedaan, maar alleen nadat wij dergelijke stappen hadden genomen. Daarvoor vonden ze alles maar normaal.

Gezien de eerdere klantonvriendelijke houding van dit hoveniersbedrijf is de kans groot dat dit op een juridisch conflict zou kunnen uitlopen. Vandaar mijn vraag.

Het is dus niet zo dat wij meteen daarmee gaan dreigen of wat dan ook. Ik wil alleen weten hoe we ervoor staan. Vooralsnog hebben we een mail gestuurd met foto's erbij en de vraag of hij het wil oplossen.

Lethalis wijzigde deze reactie 09-07-2018 09:00 (8%)

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:48

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Valt weinig over te zeggen; welke ondergrond is er en is er (extra) funderingswerk afgesproken?

Je verhaal is wat lang en er zitten ook wel wat aanwijzingen in dat de hovenier misschien niet geheel capabel is maar dat zou (ook) uit een offerte moeten blijken tov de vroegere situatie.

Add and message me on XBL for FM7 or FH4: OctagonQontrol

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
MAX3400 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 18:57:
Valt weinig over te zeggen; welke ondergrond is er en is er (extra) funderingswerk afgesproken?

Je verhaal is wat lang en er zitten ook wel wat aanwijzingen in dat de hovenier misschien niet geheel capabel is maar dat zou (ook) uit een offerte moeten blijken tov de vroegere situatie.
We hebben gekeken in de offerte, en daar stond qua funderingswerkzaamheden nauwelijks wat in. Het lijkt er op dat hij afsluitbandjes op hun zijde eronder heeft gelegd.

De ondergrond was eerst afgegraven om de beschoeiing te plaatsen en daarna weer opgevuld. Dit met de aarde die er al lag.

Maar gezien wij als klant geen experts zijn, zou je dan niet kunnen verwachten van een hovenier dat zij het muurtje deugdelijk plaatsen zodat het niet meteen verzakt? En dat zij dus zelf horen voor te stellen dat er een degelijke fundering onder moet komen?

En als zij dat niet doen, het niet ons probleem is?

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 24-09 09:11
quote:
MAX3400 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 18:57:
Ik denk dat er best wat over te zeggen valt. TS vraagt om een muurtje in de tuin en de hovenier voert het uit. TS gaat er vanuit dat de hovenier de kennis daarvoor heeft en dat daar de juiste voorbereidingen voor worden gedaan. Als dat extra geld kost moet de hovenier dat maar aangeven want de TS als random klant weet dat niet. Als een aannemer een huis op 10m klei parkeert zonder palen en dat is na 3 maanden net zo verzakt als het muurtje dan mag de aannemer lekker op komen draven en funderingsherstel voor enkele tienduizenden euro's uitvoeren.

Enige zakking mag je best verwachten bij een simpele fundering maar de snelheid waarmee dat gebeurd is is een duidelijke indicatie van een slechte constructie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 24-09 15:08
Heeft de hovenier nog instructies achtergelaten over wanneer je het gras mocht bewateren etc?

En klopt het dat ik links iets van een slootje oid zie?

Want vooralsnog krijg ik simpelweg het idee dat geheel nog te los lag en/of te vroeg bewaterd is waardoor er een stuk zand de sloot in is gegaan en daardoor je muur scheef staat.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Gomez12 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:15:
Heeft de hovenier nog instructies achtergelaten over wanneer je het gras mocht bewateren etc?

En klopt het dat ik links iets van een slootje oid zie?

Want vooralsnog krijg ik simpelweg het idee dat geheel nog te los lag en/of te vroeg bewaterd is waardoor er een stuk zand de sloot in is gegaan en daardoor je muur scheef staat.
Het zijn graszoden die de hovenier gelegd heeft en die juist meteen bewaterd moesten worden, omdat ze anders vrij snel uit zouden drogen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 22:18
En staat het verzakte muurtje normaal gebruik van je tuin in de weg? Dan sta je mi steviger

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:48

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@leecher beetje kip & ei verhaal. Een offerte kan alleen worden gedaan als, in sommige gevallen, de oude spullen eerst worden "ontleed". Want anders is het natuurlijk altijd best effort of op nacalculatie want je weet nooit wat je tegenkomt.

Sowieso, als @Lethalis aangeeft dat het nieuwe spul geplaatst/opgevuld is met oude aarde, kan elke hovenier op zijn vingers natellen dat dat moet aangetrild, inklinken, etc. Daar zomaar een muurtje opzetten, is per definite vragen om problemen.

@Lethalis gezien je foto, is het bestaande bouw of nieuwbouw waar je in zit? Dat is vaak ook een aanwijzing voor een goede hovenier om bepaalde (voorzorgs)maatregelen in de offerte op te nemen.

Add and message me on XBL for FM7 or FH4: OctagonQontrol

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gomez12
quote:
Lethalis schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:21:
[...]

Het zijn graszoden die de hovenier gelegd heeft en die juist meteen bewaterd moesten worden, omdat ze anders vrij snel uit zouden drogen.
Maar zit er links nou een slootje of niet? En zat het muurtje ook in het originele plan of is het er pas later bijgekomen (want het verandert de druk op de beschoeiing nogal)?

Want ik vermoed dat simpelweg je beschoeiing het niet gehouden heeft en een gedeelte van je ondergrond in die sloot ligt. En dan ben je ietwat verder van huis dan als enkel de ondergrond niet goed aangerold is.

Ik zou overwegen om een 2e hovenier ernaar te laten kijken om de oorzaak te bepalen, want het is nu zo gefixed met wat steviger ondergrond eronder, maar over 10 jaar kan dan wel je hele tuin in de sloot liggen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 29-08 11:02
quote:
leecher schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:07:
[...]

Ik denk dat er best wat over te zeggen valt. TS vraagt om een muurtje in de tuin en de hovenier voert het uit. TS gaat er vanuit dat de hovenier de kennis daarvoor heeft en dat daar de juiste voorbereidingen voor worden gedaan. Als dat extra geld kost moet de hovenier dat maar aangeven want de TS als random klant weet dat niet. Als een aannemer een huis op 10m klei parkeert zonder palen en dat is na 3 maanden net zo verzakt als het muurtje dan mag de aannemer lekker op komen draven en funderingsherstel voor enkele tienduizenden euro's uitvoeren.

Enige zakking mag je best verwachten bij een simpele fundering maar de snelheid waarmee dat gebeurd is is een duidelijke indicatie van een slechte constructie.
Verzakking zou horizontaal ongeveer gelijk moeten zijn. Hier lijkt die aan een kant weg te zakken wat ik niet helemaal begrijp gezien het droge weer van de afgelopen weken.

Dat er daarbij besproeit is zou ook geen verschil mogen maken, of de onderlaag is niet helemaal koosjer.

Zou het gesprek aangaan, en als die niks wil, een ander naar laten kijken en vervolgens naar vervolgstappen kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gomez12
quote:
Iblies schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:50:
[...]

Verzakking zou horizontaal ongeveer gelijk moeten zijn. Hier lijkt die aan een kant weg te zakken wat ik niet helemaal begrijp gezien het droge weer van de afgelopen weken.
Kijk naar de onderkant van de muur, het gras is aflopend naar het naastgelegen slootje als afvloeiing dan is het ook logisch dat het daar als eerste gaat verzakken... Daar leunt het muurtje enkel tegen een beschoeiing aan terwijl het aan de andere kant verzekerd is van enkele tonnen grond.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Gomez12 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:34:
[...]

Maar zit er links nou een slootje of niet? En zat het muurtje ook in het originele plan of is het er pas later bijgekomen (want het verandert de druk op de beschoeiing nogal)?
Ja er zit een sloot. De beschoeiing is ongeveer 80cm hoog.

Het muurtje staat in het originele plan. De beschoeiing kwam er juist later bij.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
MAX3400 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:27:
@Lethalis gezien je foto, is het bestaande bouw of nieuwbouw waar je in zit? Dat is vaak ook een aanwijzing voor een goede hovenier om bepaalde (voorzorgs)maatregelen in de offerte op te nemen.
Het is bestaande bouw. De woningen zijn uit 2001.

De beschoeiing lijkt nog okee te zijn. Wij denken zelf dat het door gebrekkige fundering van het muurtje zelf komt.

We zijn alleen wel bang dat de zakkende muur straks het hekje bij de sloot gaat beschadigen. En dan kom je wel op een punt dat we niet van de tuin kunnen "genieten" omdat het dan onveilig voor ons kind van 2 jaar oud wordt.

Lethalis wijzigde deze reactie 08-07-2018 20:36 (10%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gomez12
Wat staat er exact in het opleverdocument? Want zeker bij iets levends als een tuin lijkt me dat dat niet exact te beoordelen valt na 1 dag, zitten daar nog termijnen oid in of niet?

Maar sowieso zou ik een second opinion verkrijgen van een andere hovenier over hoe nu je tuin erbij staat en daarna even overleggen met rechtsbijstand / jurist hoe nu verder te gaan.

Het is namelijk (imho) zwaar onwenselijk dat zo'n verschuiving al in 3 dagen plaatsvind, persoonlijk zou ik zeggen dat het in 3 maanden al ongewenst zou zijn. Maar dat is erg afhankelijk van de second opinion...

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Gomez12 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:40:
Wat staat er exact in het opleverdocument? Want zeker bij iets levends als een tuin lijkt me dat dat niet exact te beoordelen valt na 1 dag, zitten daar nog termijnen oid in of niet?

Maar sowieso zou ik een second opinion verkrijgen van een andere hovenier over hoe nu je tuin erbij staat en daarna even overleggen met rechtsbijstand / jurist hoe nu verder te gaan.

Het is namelijk (imho) zwaar onwenselijk dat zo'n verschuiving al in 3 dagen plaatsvind, persoonlijk zou ik zeggen dat het in 3 maanden al ongewenst zou zijn. Maar dat is erg afhankelijk van de second opinion...
https://www.vhg.org/onder...jectuitvoering/oplevering

Het is een opleverdocument van de VHG branchevereniging. Er staat per onderdeel in of het werk voldoende is uitgevoerd of niet en daar moet je een kruisje zetten.

En op het eind een krabbel natuurlijk.

Alleen toen we dat deden hadden we nog niet gezien dat de muur verzakt was.

Kan ook zijn dat het toen nog minder opviel. Want 3cm in 3 dagen gaat hard.

We gaan nu idd een second opinion vragen bij een andere hovenier. Misschien komt daar nog wel meer uit dat we zelf (nog) niet zien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:49
Begrijp ik goed dat de schutting dus niet op het muurtje vaststaat?
quote:
leecher schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:07:
[...] is een duidelijke indicatie van een slechte constructie.
Ik zou me meer zorgen maken om de schots en scheef gemetselde (?) stenen.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 24-09 09:11
quote:
RemcoDelft schreef op zondag 8 juli 2018 @ 23:09:

[...]

ik dacht dat dat bij de stijl hoorde :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RemcoDelft
quote:
leecher schreef op zondag 8 juli 2018 @ 23:15:
ik dacht dat dat bij de stijl hoorde :P
Kan, maar het duidt niet op vakwerk. En als je al kiest voor scheve stenen, mag je dan wel een recht muurtje verwachten?

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 01:30

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Fundering van zo,n muurtje stelt sowieso niks voor. Het is gewoon een horizontale tegel aan de onderkant van de muur over de gehele lengte van de muur. Misschien met een stalen pin naast de muur prikken dan weet je het snel genoeg.

Low Key Gaming

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 19:24

Illusion

(the art of)

Het lijkt mij dat je bij oplevering tekent voor *zichtbare* gebreken.
Als dat muurtje een dag later verzakt, (of een schutting een uur later omwaait) dan is dat een verborgen gebrek, en dat moet de aannemer gewoon oplossen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaer
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 01:23
Heb je ook een foto van hoe het was toen het opgeleverd was?

Jaer wijzigde deze reactie 14-07-2018 14:05 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 23-09 14:20
quote:
Illusion schreef op zondag 8 juli 2018 @ 23:18:
Als dat muurtje een dag later verzakt, (of een schutting een uur later omwaait) dan is dat een verborgen gebrek, en dat moet de aannemer gewoon oplossen.
Dit lijkt me correct.

@Lethalis Best wel lastige situatie, om dit te herstellen moet je aardig wat andere zaken weer 'slopen'. Als er alleen een opsluitbandje als fundering is gebruikt lijkt me dat wel aan de magere kant bij zo'n slootje. Tenzij er nog een flinke verdichte zandlaag is aangebracht. Ik zou er minimaal 40x60 tegels onder willen hebben, maar dan nog heb je kans dat deze kant wat uitzakt ivm de sloot.

Ook vind ik het vreemd dat je gras op afschot is gelegd. Via het gras draineert regen/water en komt het via je watervoerende laag vanzelf in de sloot. Naar mijn mening onnodig en visueel een misser om dan je grasmat op afschot te leggen. edit: omdat het afschot pas begint na 1-1,5 m1 kan het ook zo zijn dat heel die kant uitgezakt is? En dat het daardoor lijkt of er afschot toegepast is? Is je tuin toevallig opgehoogd?

virtualJac wijzigde deze reactie 09-07-2018 07:39 (8%)

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
RemcoDelft schreef op zondag 8 juli 2018 @ 23:09:

[...]

Dat eerste klopt. De schutting staat op extra lange palen in de grond.

Tegen deze palen zijn planken getimmerd en het muurtje staat ervoor.

Het is dus mogelijk om de muur te verwijderen, terwijl de rest blijft staan.

De stenen zijn inderdaad niet netjes geplaatst en gelijmd. Maar omdat het stenen zijn die uit zichzelf al "rustiek" zijn, hebben we dat maar laten gaan. De stenen zijn met 1 of andere PU lijm vastgelijmd en dus niet gemetseld.
quote:
Illusion schreef op zondag 8 juli 2018 @ 23:18:
Maar staan we in ons recht als we dan nog niet betalen?
quote:
virtualJac schreef op maandag 9 juli 2018 @ 07:37:
[...]
@Lethalis Best wel lastige situatie, om dit te herstellen moet je aardig wat andere zaken weer 'slopen'. Als er alleen een opsluitbandje als fundering is gebruikt lijkt me dat wel aan de magere kant bij zo'n slootje. Tenzij er nog een flinke verdichte zandlaag is aangebracht. Ik zou er minimaal 40x60 tegels onder willen hebben, maar dan nog heb je kans dat deze kant wat uitzakt ivm de sloot.

Ook vind ik het vreemd dat je gras op afschot is gelegd. Via het gras draineert regen/water en komt het via je watervoerende laag vanzelf in de sloot. Naar mijn mening onnodig en visueel een misser om dan je grasmat op afschot te leggen. edit: omdat het afschot pas begint na 1-1,5 m1 kan het ook zo zijn dat heel die kant uitgezakt is? En dat het daardoor lijkt of er afschot toegepast is? Is je tuin toevallig opgehoogd?
We hebben niet het idee dat ze een goed verdichte zandlaag hebben aangebracht. Het muurtje stond echt binnen een paar uurtjes ofzo. Ik was er verder niet bij, dus blijft lastig.

De oude tuin was ook verzakt en het idee was juist om dat te laten fixen. Aan de kant van de sloot is de tuin inderdaad 10cm opgehoogd. Aan de andere kant waar het nog goed lijkt, was de grond oorspronkelijk juist hoger. Daar stond eerst een schuinoplopende plantenbak.

Lethalis wijzigde deze reactie 09-07-2018 08:39 (59%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19:47
Ik twijfel; Het zijn toch los gestapelde stenen?
Dan zou je verwachten dat bij verzakking de bovenrand bol zou staan, dat zie ik niet op de foto.

Ik zie wel duidelijk hoogteverschil tussen de horizontale latjes in het linker en rechterpaneel van de schutting.

aanvulling: over welke ondergrond hebben we het btw?

Tens wijzigde deze reactie 09-07-2018 08:44 (9%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 18:50
Lijkt me een vrij simpele vraag. Je hebt iemand werkzaamheden laten uitvoeren en die zijn niet goed gedaan. Daar doet een oplever document niks aan af. Gewoon opbellen en vragen of ze het komen herstellen. Je hoeft geen technische kennis te hebben over het muurtje of wat dan ook. Daar huur je iemand voor in. Ik zou ook niet te veel speculeren of proberen een onderbouwing te zoeken. Als het een nette zaak is met een goede reputatie lijkt het me een telefoontje genoeg. Als je er dan niet uitkomt kun je verder kijken.

Dus het oorzaak zoeken wat hier wordt gedaan lijkt me allemaal niet relevant. Zou er iets zijn wat hij niet mag doen zoals bewateren dan hadden ze dat maar moeten aangeven.

https://www.consuwijzer.n...et-tevreden-met-resultaat
quote:
U hebt het werk gekeurd. Is er iets niet goed? Dan moet u dat zo snel mogelijk melden. U kunt dan het beste een brief sturen naar de aannemer. Alles wat bij de keuring zichtbaar niet goed is moet u melden. Als u namelijk niets doet, kunt u er later niet meer over klagen. U kunt ook alvast zeggen dat u het ergens niet mee eens bent, en dan later een brief sturen.

Ontdekt u na een tijdje pas dat er iets niet goed is? Bijvoorbeeld een scheur die pas later ontstaat of een deur die is gaan klemmen? Dan is de aannemer hier ook verantwoordelijk voor. U kunt dan ook een brief sturen.

Als er iets niet goed is, moet u de aannemer de kans geven om het werk te herstellen. Schrijf dan in de brief dat u wilt dat hij het werk herstelt. En schrijf dat u een reactie van hem terug wilt. Hierin moet hij zeggen wanneer hij het werk komt doen.
Gaat hier over een aannemer maar zal voor een hovenier hetzelfde zijn. Consuwijzer is trouwens van de overheid dus ik ga er vanuit dat ze het wel weten ;)

m3gA wijzigde deze reactie 09-07-2018 08:41 (66%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Jaer schreef op zondag 8 juli 2018 @ 23:20:
Heb je ook een foto van hoe het was toebeet opgeleverd was?
Toen de muur net geplaatst was:

Lethalis wijzigde deze reactie 09-07-2018 09:16 (64%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:33

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Wat zegt het waterpas? Want het is wat lastig beoordelen met twee verschillende hoeken van de foto's. :)
Als ik de dikte van de horizontale houtregel vergelijk van foto 1 en 2 lijkt het verschil niet zo groot?

Anyhow, je hebt toch neem ik aan wel garantie op het werk, los van de oplevering.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chntl321
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 00:44
Ik zie eerlijk gezegd geen verschil. De dwarslat van de schutting komt op de 1 foto aan de linkerkant iets boven het muurtje uit en rechts niet. Ik zie dat op de 2e foto ook. Hij lijkt links ook op dezelfde hoogte nog steeds op het hekje aan te sluiten?

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Chntl321 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:10:
Ik zie eerlijk gezegd geen verschil. De dwarslat van de schutting komt op de 1 foto aan de linkerkant iets boven het muurtje uit en rechts niet. Ik zie dat op de 2e foto ook. Hij lijkt links ook op dezelfde hoogte nog steeds op het hekje aan te sluiten?

Dit is de foto zoals het nu is. Die met het zand is toen hij net geplaatst is.

Ik heb ff geen foto met gras van toen het net geplaatst is. Deze foto is dus niet van toen het net was opgeleverd.

Acties:
  • +2Henk 'm!
quote:
Señor Sjon schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:10:
Wat zegt het waterpas? Want het is wat lastig beoordelen met twee verschillende hoeken van de foto's. :)
Als ik de dikte van de horizontale houtregel vergelijk van foto 1 en 2 lijkt het verschil niet zo groot?

Anyhow, je hebt toch neem ik aan wel garantie op het werk, los van de oplevering.
De stenen sloten aan op de houtregel en nu zit er 3cm tussen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:38
Je bedoelt de helling in je gras?

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21:35

Panzer_V

Microsoft Fan

quote:
Lethalis schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:21:
[...]

De stenen sloten aan op de houtregel en nu zit er 3cm tussen.

[afbeelding]
Ja, die is duidelijk verzakt.

Ik zou niet te veel "vooronderzoek" doen hier maar gewoon eerst rustig de hovenier bellen en vragen of ze langskomen om naar je bevindingen te kijken. Niet meteen dreigen, met hypothesen etc. aankomen zetten. Gewoon zeggen dat je vermoed dat ie inzakt en vragen of ze komen kijken. Stellen zij het ook vast dan vragen wat ze van plan zijn te gaan doen om het te fixen.

Al dat gedreig etc. vooraf is niet goed voor de relatie. Dan gaan meteen de hakjes het figuurlijke zand in.

En het gevaar van dit soort topics vooraf is hetzelfde als zelfanalyse van een verkoudheid. Na lang genoeg zoeken op internet heb je vanzelf een dodelijke ziekte....

Bellen en langs laten komen. Ik lees graag de reactie van de hovenier.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chntl321
quote:
Lethalis schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:17:
[...]

[afbeelding]

Dit is de foto zoals het nu is. Die met het zand is toen hij net geplaatst is.

Ik heb ff geen foto met gras van toen het net geplaatst is. Deze foto is dus niet van toen het net was opgeleverd.
Ja, nu zie ik het ook inderdaad.. ik had die lat erachter niet gezien.
Maar je hekje is dan ook gezakt denk ik, want volgens mij is hij ten opzichte van het hekje links niet zo ver gezakt. Of is dat gezichtsbedrog?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 23-09 20:43
Gewoon lekker in de tuin gaan zitten en genieten van de zomer.

Je hebt het over een siermuurtje achterin je gazon, zonder fundatie, dat gaat zoiezo zakken. Geen probleem zolang je poort gewoon nog open kan etc.

2430Wp ZW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 14-09 15:28
quote:
S0epkip schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:29:
Gewoon lekker in de tuin gaan zitten en genieten van de zomer.

Je hebt het over een siermuurtje achterin je gazon, zonder fundatie, dat gaat zoiezo zakken. Geen probleem zolang je poort gewoon nog open kan etc.
Ik begrijp TS wel in deze. Je betaald behoorlijk wat geld(14k voor de hele tuin) en verwacht dan ook een goed resultaat. Werk waar voor betaald wordt, moet goed uitgevoerd worden simpel zat. Als dat betekend dat er extra kosten gemaakt moesten worden, dan had de hovenier dat moeten aangeven. En andersom ook wanneer de hovenier vooraf al wist dat je voor dit geld geen rechte muur zou kunnen verwachten.

Het staat en valt bij verwachtingen, en in dit geval verwacht TS een recht muurtje voor het geld wat hij betaald heeft. Wat ik helemaal begrijp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S0epkip
Nee tuurlijk en dat gevoel snap ik ook.
Aan de andere kant zal de hovenier zeggen: het is gewoon allemaal hout/zand/steen en nou eenmaal geen staal wat op de millimeter wordt geplaatst. Het lijkt er een beetje op dat TS erg hoge verwachtingen heeft/had.

Als dit 'more or less' de zetting was, en het muurtje nu zo blijft staan, zou ik er snel vrede mee proberen te krijgen.

2430Wp ZW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Defector
quote:
S0epkip schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:43:
Nee tuurlijk en dat gevoel snap ik ook.
Aan de andere kant zal de hovenier zeggen: het is gewoon allemaal hout/zand/steen en nou eenmaal geen staal wat op de millimeter wordt geplaatst. Het lijkt er een beetje op dat TS erg hoge verwachtingen heeft/had.

Als dit 'more or less' de zetting was, en het muurtje nu zo blijft staan, zou ik er snel vrede mee proberen te krijgen.
Daar heb je gelijk in. En dat zou heel goed de reactie kunnen zijn van de hovenier. Wanneer deze dan een beetje klantvriendelijk is zou hij ook niet zo moeilijk doen over de laatste betaling die niet of deels voldaan wordt.

Tenminste als het verzakken nu daadwerkelijk ophoud. Ik heb zo mijn twijfels met 3 cm in 3 dagen. Zonder noemenswaardige neerslag.

Defector wijzigde deze reactie 09-07-2018 10:49 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S0epkip
Ligt eraan, als dat 10% is hebben we het over 1400 Euro, die wil hij gewoon hebben hoor :')

2430Wp ZW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 00:45
Meld het iig, als je nu niks zegt en afwacht totdat het muurtje helemaal scheef staat, zegt die hovenier ook "had je wel eerder mee mogen komen".

Als het bij die 3cm blijft zou ik er vrede mee hebben, als na een halfjaar die muur helemaal scheef staat en het hek scheef drukt wordt het een ander verhaal. Daarom ook melden aan de hovenier nu: dan kan ie nu zien wat het probleem is en als ie er niks aan doet en het later alsnog onacceptabel wordt kan ie niet zeggen dat ie van niks wist.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chntl321
Ik vraag me af hoe zo’n muurtje er over een jaar dan uitziet als het nu al zo snel verzakt. Als je daar dan zoveel geld voor betaalt, dan moet het gewoon goed zijn. Het lijkt wel of je tegenwoordig overal maar genoegen mee moet nemen. Iedereen moet toch werken voor zijn geld, dan hoef je het toch niet zo weg te geven. Dan mag je best klagen als het niet goed is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Defector
quote:
S0epkip schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:49:
Ligt eraan, als dat 10% is hebben we het over 1400 Euro, die wil hij gewoon hebben hoor :')
Prima snap ik heel goed. Dan is het zaak dat de hovenier zijn werk goed uitvoert. En zoals ik zei, TS kan ook een deel van de aanneemsom in overleg niet betalen (dat hoeft niet perse 10% te zijn, dat is wel behoorlijk extreem).

Een beetje klantvriendelijke ondernemer zal in goed overleg hier ook voor openstaan. Aangezien een klant met een slecht gevoel achterlaten geen goede reclame is. Daarnaast tijd vrij maken in de planning om tijd te besteden aan het verzakte muurtje zal ook geld kosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 24-09 15:55

_Apache_

For life.

Haal de hovenier erbij, en laat hem het zien en wacht zijn reactie af. En houdt de toon vriendelijk, ga niet zelf met conclusies strooien (je hebt wel gezond verstand, maar bent strikt gezien geen vakman, dat is hij) en laat hem met een oorzaak / oplossing komen. Gaat dat stroef, kan je dan nog kijken welke acties je kunt gaan doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
We hebben reactie van de hovenier.

Komt er op neer dat hij de muur wil laten doorzakken totdat de ondergrond tot rust kan komen en dat hij het volgend jaar onder garantie wil fixen, omdat de "ondergrond erg diep los is geweest". Oh ja, en of we wel even de openstaande termijnen willen betalen.

Alleen zitten wij er echt niet op te wachten dat het muurtje straks andere dingen sloopt.

Het zijn allemaal erg dure schuttingen en hekjes, alles van Bankirai... iets waar we zuinig op willen zijn. Niet iets waar we met lede ogen willen aanzien hoe het scheef getrokken wordt door een muurtje wat verzakt.

We hebben niet voor niets voor deze materialen gekozen. We willen iets degelijks, niet iets dat na een paar dagen al naar de klote gaat.

Anyways, we gaan nu sowieso een second opinion regelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ravefiend
  • Laatst online: 20:47

Ravefiend

Carpe diem!

quote:
Lethalis schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:00:

Komt er op neer dat hij de muur wil laten doorzakken totdat de ondergrond tot rust kan komen en dat hij het volgend jaar onder garantie wil fixen, omdat de "ondergrond erg diep los is geweest". Oh ja, en of we wel even de openstaande termijnen willen betalen.
Daarom dat het ook cruciaal is dat men de grond uitgraaft tot op een zekere diepte waar wel 'stabielere' grond zit. Zoiets wordt natuurlijk wel lastiger als er bijvoorbeeld net op die plek een boomstronk van 1,5 meter diep uit de grond is getrokken, maar dan is het zaak om zoiets uit te graven en op te vullen met zand/cement oid. In extremis giet men der een betonnen fundering onder want zo'n stenen muur kan aardig wat wegen.

Oh en ja, wegzakken is één ding maar dat gebeurd mijn inziens nooit helemaal verticaal dus op die manier kan dat muurtje al snel scheef komen te staan ook.

[ MyRig! - http://specs.tweak.to/17494 ] || [ MyNAS - http://specs.tweak.to/18118 ]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 00:07

Stoffel

Engineering the impossible

quote:

Dan is het project dus gewoon niet afgerond nu. Als hij de grond in een jaar tijd zichzelf wil laten verdichten dan moet hij dat weten, maar dan zou ik ook pas betalen als dat (en zijn reparatiewerkzaamheden) is gebeurd. Ik heb wel vaker met dit bijltje gehakt en kan je aanraden om je enige pressiemiddel zeker niet uit handen te geven. Als hij zijn geld zo graag wil hebben dan kan het ineens ook eerder worden opgelost, let maar op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 21:48
quote:
Stoffel schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:20:
[...]

Dan is het project dus gewoon niet afgerond nu. Als hij de grond in een jaar tijd zichzelf wil laten verdichten dan moet hij dat weten, maar dan zou ik ook pas betalen als dat (en zijn reparatiewerkzaamheden) is gebeurd. Ik heb wel vaker met dit bijltje gehakt en kan je aanraden om je enige pressiemiddel zeker niet uit handen te geven. Als hij zijn geld zo graag wil hebben dan kan het ineens ook eerder worden opgelost, let maar op.
Dit zou ook mijn aanpak zijn. Grond is gewoon niet goed verdicht, iets dat iedere hovenier moet kunnen en zou moeten weten. Is dus gewoon vergeten of 'vergeten'. Als hij ervoor kiest om de grond zichzelf te laten verdichten dan is het project dus niet af.

Zelf zou ik niet akkoord gaan met deze oplossing, je zit volgend jaar dan weer in de zooi en je gaat het toch ook weer zien aan gras en planten die dan weer de tijd nodig hebben om bij te trekken. Dus nu stukje afgraven, aantrillen en dan in lagen opbouwen.

Sethro wijzigde deze reactie 09-07-2018 11:45 (14%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:43
Waarom zo vol op het orgel?
Grond werkt nou eenmaal, zeker als het overhoop gehaald is.
Een siermuurtje ga je niet uitgebreid funderen.
Als de schutting er niet achter gestaan had was het je warschijnlijk niet opgevallen. daarnaas is 3cm in graden niet heel veel.
Laat de grond even inklinken zoals de hoevenier aangeeft, mocht het heel raar gaan kun je hem altijd nog eens bellen. Als hij nu het muurtje recht zet staat hij er volgende week weer.

Betaling achterhouden kan, maar moet in verhouding staan met het werk dat nog moet gebeuren. Dit is klaar en heb je voor getekend. Daarbij is 10% echt veel. Ga je geld achter houden als "garantie" begeef jij je op glad ijs en ik weet niet of de rechter hier in mee gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 00:13
Welke sjonnie hier niet minstens een zandcement stabilisatie laag heeft gemaakt is wat mij betreft onkundig. Graniet achtig stenen als ik het zo zie? Idioot zwaar en dan op een gekanteld betonbandje zetten. Dat gaat allicht nog wat verder zakken tenzij het nu verdicht is en alle grondlagen zand zijn.

Hier zou ik voor de simpelheid ook gewoon altijd een paaltje onder zetten. Of een klein beton balkje maken.

Oke, ik ben altijd van het sterkere werk, maar dit vind ik onacceptabel.

Best kans dat het sproeien op het gazon gezorgt heeft voor de verdichting van het zand onder het muurtje. De vraag is in hoeverre de boel verder zakt.

Beste is denk ik buiten of je in je recht staat even niet betalen.

Grond moet je sowieso goed verdichten in het geval van een dergelijk muurtje. Als de hovenier het wil laten zitten prima maar dan krijgt hij ook niet betaald.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 00:07

Stoffel

Engineering the impossible

Omdat het gewoon onprofessioneel is naar mijn mening. Onder dit muurtje hoeft geen hele fundering, een laag korrelmix/gebroken puin met wat cement er doorheen was al zat geweest en had vrijwel niets gekost in zowel tijd als geld als er meteen aan gedacht was.

Denk je echt dat als je een klein gedeelte van de rekening open laat staan die hovenier dan volgend jaar veel moeite gaat doen om het nog op te lossen? In de praktijk heeft hij dan genoeg grotere projecten van belangrijkere klanten te doen en kun je blij zijn als hij uberhaupt komt.

Gewoon nu laten oplossen nu het nog vers is, en de druk erop houden met de betaling.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Apache_
  • Laatst online: 24-09 15:55

_Apache_

For life.

quote:
Stoffel schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:50:

Denk je echt dat als je een klein gedeelte van de rekening open laat staan die hovenier dan volgend jaar veel moeite gaat doen om het nog op te lossen? In de praktijk heeft hij dan genoeg grotere projecten van belangrijkere klanten te doen en kun je blij zijn als hij uberhaupt komt.
Buurman : je tuin ziet er fris uit, wie heb je dat laten doen, en wat zijn je ervaringen? Wij willen namelijk.....
TS : Nou, daar kan ik je wel het eea over vertellen...

Is het een hovenier die vooral lokaal opereert, dan zal ie het wel snel willen fixen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gomez12
quote:

Ik zou bij hem nog even navragen hoe hij dit volgend jaar denkt te gaan fixen?

Want het is nogal een verschil of het hele muurtje eruit gaat + je graszoden en dat het dan op een fatsoenlijke ondergrond gezet wordt. Of dat hij simpelweg een extra laag stenen bovenop je muurtje gooit om het hoogte verschil op te vangen.

En sowieso second opinion erbij zoeken, en idd geen cent meer overmaken totdat het gefixed is.

En juridisch, tja het is al geen nette zaak dat hij jou een opleverdocument laat tekenen terwijl hij weet dat het niet klaar is, oftewel ik twijfel erg aan de juridische waarde van het opleverdocument...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:17

Yucon

*broem*

In dat geval tril je zoiets toch juist aan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 18:50
quote:

Ik zou zeker een deel van de betalingen achterhouden tot het opgelost is. Zoals je ook op de link van consuwijzer ziet heb je daar al het recht op. Ander heeft hij inderdaad zoals later gemeld geen motivatie om het op te lossen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S0epkip
quote:
Clifdon schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:49:
Welke sjonnie hier niet minstens een zandcement stabilisatie laag heeft gemaakt is wat mij betreft onkundig. Graniet achtig stenen als ik het zo zie? Idioot zwaar en dan op een gekanteld betonbandje zetten. Dat gaat allicht nog wat verder zakken tenzij het nu verdicht is en alle grondlagen zand zijn.

Hier zou ik voor de simpelheid ook gewoon altijd een paaltje onder zetten. Of een klein beton balkje maken.

Oke, ik ben altijd van het sterkere werk, maar dit vind ik onacceptabel.

Best kans dat het sproeien op het gazon gezorgt heeft voor de verdichting van het zand onder het muurtje. De vraag is in hoeverre de boel verder zakt.

Beste is denk ik buiten of je in je recht staat even niet betalen.

Grond moet je sowieso goed verdichten in het geval van een dergelijk muurtje. Als de hovenier het wil laten zitten prima maar dan krijgt hij ook niet betaald.
Ho, ho, rustig aan. Dit gaat om een siermuur voor de beschoeiing. Dus geen 'achterlijk zwaar graniet'. Ik ben het met je eens dat de grond wss beter verdicht had moeten worden, bijvoorbeeld dmv aantrillen, maar een complete fundatie? Nee...

2430Wp ZW

Acties:
  • +1Henk 'm!
Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Aan de (eerste) second opinion hebben we niet veel. Die kwam vandaag langs en vond het allemaal normaal en zou het ook eerst laten zakken. Enige wat hij wel zei, is dat hij het hekje anders zou monteren zodat er meer speling zou zijn en het niet kapot gaat hierdoor.

:/
quote:
Stoffel schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:50:

Gewoon nu laten oplossen nu het nog vers is, en de druk erop houden met de betaling.
We hebben pas de helft betaald van het totale bedrag. En ja, we zijn inderdaad bang dat hij ons gewoon laat stikken als we akkoord zouden gaan.

Buiten dat zouden we het ook erg vervelend vinden als door de zakkende muur schade ontstaat aan het hekje en de schuttingen.

En om nou met een verzakte muur te gaan zitten waar je zoveel voor betaalt...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 19:30
Verdichten kun je ook prima met water doen. Met name veel water.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hoijong
  • Laatst online: 19:29
@Lethalis een seconde opinion is natuurlijk niet alleen nuttig als het door gewenste resultaat eruit komt.......dat gezegd hebbende ben je of goed in het uitzoeken van pruts hoveniers of ze hebben een punt. Probleem is inderdaad dat je pas met tijd de daadwerkelijke grootte van het probleem gaat merken. Ik zou een deel van het geld achterhouden totdat alles in orde is en er geen schade ontstaat. Zeg 20 a 30% dat is best een flink bedrag op 14k. Hoop dat je daar veel voor gekregen hebt! Vind ik veel geld voor een tuintje.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Hoijong schreef op maandag 9 juli 2018 @ 16:09:
@Lethalis een seconde opinion is natuurlijk niet alleen nuttig als het door gewenste resultaat eruit komt.......dat gezegd hebbende ben je of goed in het uitzoeken van pruts hoveniers of ze hebben een punt. Probleem is inderdaad dat je pas met tijd de daadwerkelijke grootte van het probleem gaat merken. Ik zou een deel van het geld achterhouden totdat alles in orde is en er geen schade ontstaat. Zeg 20 a 30% dat is best een flink bedrag op 14k. Hoop dat je daar veel voor gekregen hebt! Vind ik veel geld voor een tuintje.
Wij vinden het ook veel geld.

Het is ook zo gegroeid. In de oorspronkelijke offerte kwamen we daar niet op. Maar er kwamen nog 2 offertes bij voor schuttingen naar de buren toe en een nieuwe beschoeiing.

Het erge is dat we door meerdere hoveniers offertes hebben laten maken voordat we hieraan begonnen en hij niet eens de duurste was. En daarnaast nog een redelijk gespecificeerde offerte heeft gemaakt.

Er zat er ook 1 bij die gewoon een bedrag noemde en in 3 regels de tuin omschreef 8)7 En dus nog duurder was ook.

Het is jammer dat we ondanks zulke voorzorgsmaatregelen alsnog hiermee eindigen.

De oude tuin slopen was wel serieus werk (meerdere bomen verwijderd, stalen hekwerk met betonnen blokken eraan, veel begroeiing, etc). We hebben ook een hovenier gehad die gewoon eerlijk zei dat hij er niet aan begon. Die vond het allemaal teveel werk ofzo.

En een andere hovenier die simpelweg niets meer liet horen nadat hij langs was geweest.

Kortom, van de 4 hoveniers die daadwerkelijk offerte kwamen maken was dit eigenlijk nog de enige die redelijk uit de bus kwam. Naast deze 4, zei de rest simpelweg geen tijd ervoor te hebben.

Vorig jaar lukte het ons helemaal niet. Toen waren we te laat.

En mij lukte het persoonlijk ook niet om de boel kaal te krijgen. Ik had vaker het idee serieus te gaan snoeien en dingen zelf te doen, maar als je beiden een drukke baan hebt en een peuter waar je voor moet zorgen... tsja, ik had de puf er simpelweg niet meer voor.

Het was natuurlijk mooier geweest als de oude tuin al opgeruimder en kaler was. Dan zouden ze minder werk er aan hebben gehad de boel op te ruimen.

Lethalis wijzigde deze reactie 09-07-2018 16:34 (10%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 05:18
Zoals ik ook al aangaf in Het grote tuinen, balkons en plantentopic is dit niet acceptabel.

Wat ik me nu bedenk, weet je wat voor (onder)grond je hebt? Mocht je veengrond hebben dan kan de hovenier hier niks aan doen. Dat blijft altijd zakken. Heb situaties meegemaakt waar de bestrating een centimeter per week zakte.

Ik weet natuurlijk niet hoe de sloot langs je huis loopt maar als dit het geval is, zie je dan kieren langs de gevel? Zo ja, dan zakt de grond in zijn geheel richting de sloot.

Edit: als een hovenier/stratenmaker gelijk tijd heeft om aan de slag te gaan, dan is het geen geen goede.... Het is nu echt bizar druk.

pjot1 wijzigde deze reactie 09-07-2018 16:38 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
pjot1 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 16:35:
Wat ik me nu bedenk, weet je wat voor (onder)grond je hebt? Mocht je veengrond hebben dan kan de hovenier hier niks aan doen. Dat blijft altijd zakken. Heb situaties meegemaakt waar de bestrating een centimeter per week zakte.
Ik woon in Lansingerland, dus regio 3B (Berkel, Bergschenhoek, Bleiswijk). Kan best veengrond zijn, maar ik heb daar geen verstand van. Is die veengrond niet afgegraven ofzo? Ik lees dat delen van het gebied "ontveend" zijn.

Alleen dat de hovenier hier niks aan kan doen, vind ik weer het andere uiterste. Er zijn genoeg voorbeelden in mijn buurt te vinden waar in de tuin alles gewoon strak en recht staat. Het kan dus wel en dan heb ik het ook gewoon over stenen muurtjes etc.

Lethalis wijzigde deze reactie 09-07-2018 16:48 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pjot1
quote:
Lethalis schreef op maandag 9 juli 2018 @ 16:45:
[...]

Ik woon in Lansingerland, dus regio 3B (Berkel, Bergschenhoek, Bleiswijk). Kan best veengrond zijn, maar ik heb daar geen verstand van.

Alleen dat de hovenier hier niks aan kan doen, vind ik weer het andere uiterste. Er zijn genoeg voorbeelden in mijn buurt te vinden waar in de tuin alles gewoon strak en recht staat. Het kan dus wel en dan heb ik het ook gewoon over stenen muurtjes etc.
Dan zal je hoogstwaarschijnlijk geen veengrond hebben en kan je de hovenier in gebreken stellen. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

@Lethalis Het gras loopt halve steen af links. Of je muurtje verzakt is kan ik niet beoordelen. Was het waterpas en wat is het nu ?

Hackus wijzigde deze reactie 09-07-2018 16:53 (4%)

Eating Iron @Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
pjot1 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 16:48:
[...]

Dan zal je hoogstwaarschijnlijk geen veengrond hebben en kan je de hovenier in gebreken stellen. :)
"In vroeger tijden heeft zich hier in de bodem een dikke veenlaag gevormd. Aan het einde van de middeleeuwen begint de turfwinning. Het veen wordt uitgegraven en na in turfschuren tot turf te zijn verwerkt als brandstof verkocht. Het dorpscentrum (De Kruin), de Bergweg en de Oosteindseweg liggen nog altijd ongeveer vier meter hoger dan de omgeving. De huidige woonwijken rond het centrum bevinden zich in feite op de bodem van de uitgegraven later weer drooggelegde plassen."

Aldus wikipedia.

Dus ik woon op de bodem van een uitgegraven veengebied.
quote:
Hackus schreef op maandag 9 juli 2018 @ 16:52:
@Lethalis Het gras loopt halve steen af links. Of je muurtje verzakt is kan ik niet beoordelen. Was het waterpas en wat is het nu ?
Het gras was nooit waterpas en is "onder afschot" aangelegd.

Of dat zinvol is of niet, is weer een andere discussie. Optisch vinden we het eigenlijk niet mooi, maar de hovenier vond het belangrijk.

Lethalis wijzigde deze reactie 09-07-2018 17:01 (25%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 00:24

HyperBart

Huge Ego, Sorry

quote:

8)7 8)7 Nooit betalen als er dingen mis zijn. Hij na een jaartje terugkomen? Prima, dan hou jij het bedrag achter wat het moet kosten om dit opnieuw door iemand anders te doen. Wel even opletten hoe je zoiets formuleert. "Opschorten" is sleutelwoord. Niet "betaling weigeren" etc.

Bij een betaling van een factuur aanvaard je ook de werken, ok ok er is nog aannemersaansprakelijkheid maar opeens komen die mannen nooit meer af. Oh ja, en dat mag best een stevig bedrag zijn, want voor 500 EUR keert die ook niet terug en mag je gaan rechtsbijstanden... Op een bedrag van 14000 eur zijn dingen zoals 10 à 25% heel schappelijk... Heb je je al eens afgevraagd wat dit geintje je kost als hier iemand voor moet komen?

Gewoon zeggen: "Nou ik snap je helemaal, maar je moet toch ook effe begrijpen dat ik niet voor iets kan betalen voor het opgelost is". Begint ie dan te morren? Dan kan je met rechtsbijstand beginnen. Maar je vangt meer vliegen met stroop dan azijn...

Communicatie is key hierin. Geef 'm gewoon aan dat dit niet conform is en dat je wil dat het opgelost is en betaal zo lang niet...

Trouwens 8)7 . Grond tot rust komen? Bullshit, dan kan hij nu toch gewoon al zwaardere funderingen steken, wat is dat nu zeg...

HyperBart wijzigde deze reactie 09-07-2018 17:04 (10%)

Vandaag even niets

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

@Lethalis je geeft aan dat je muurtje verzakt is, dus hoe heb je dat vastgesteld. Op het oog aan hoe het gras ligt of gemeten ?

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Hackus schreef op maandag 9 juli 2018 @ 17:05:
@Lethalis je geeft aan dat je muurtje verzakt is, dus hoe heb je dat vastgesteld. Op het oog aan hoe het gras ligt of gemeten ?
Op basis van de planken die erachter staan. Het muurtje sloot daar eerst op aan. Nu ligt het 3cm lager.

Lethalis wijzigde deze reactie 09-07-2018 17:07 (18%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Leg een waterpas op het muurtje en hou dat aan.
( in het midden) hetzelfde kun je doen boven op de schutting

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ravefiend
  • Laatst online: 20:47

Ravefiend

Carpe diem!

quote:
Lethalis schreef op maandag 9 juli 2018 @ 08:33:
[...]
De stenen zijn met 1 of andere PU lijm vastgelijmd en dus niet gemetseld.
Nog een kleine opmerking hierbij: PU lijm kan tegenwoordig voor een héél goede hechting zorgen zelfs met stenen dus eventueel afbreken van dat muurtje kan best nog wel eens een flinke uitdaging worden mocht het zover komen.

[ MyRig! - http://specs.tweak.to/17494 ] || [ MyNAS - http://specs.tweak.to/18118 ]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 20:53
quote:

Alleen zitten wij er echt niet op te wachten dat het muurtje straks andere dingen sloopt.

Het zijn allemaal erg dure schuttingen en hekjes, alles van Bankirai... iets waar we zuinig op willen zijn. Niet iets waar we met lede ogen willen aanzien hoe het scheef getrokken wordt door een muurtje wat verzakt.

We hebben niet voor niets voor deze materialen gekozen. We willen iets degelijks, niet iets dat na een paar dagen al naar de klote gaat.

Anyways, we gaan nu sowieso een second opinion regelen.
Ik denk dat je kan fluiten naar het herstelwerk over n jaar als je nu betaald (of het word er ingetrapt).
Ik zou reageren met dat het akkoord is om het herstelwerk na een jaartje te doen en dat bij tevredenheid de resttermijn ook over 1 jaar betaald word.
quote:
Ravefiend schreef op maandag 9 juli 2018 @ 17:34:
[...]
Nog een kleine opmerking hierbij: PU lijm kan tegenwoordig voor een héél goede hechting zorgen zelfs met stenen dus eventueel afbreken van dat muurtje kan best nog wel eens een flinke uitdaging worden mocht het zover komen.
Ja daar maak ik mij ook zorgen om.

Het liefst zou ik eigenlijk ook een paar stenen weghalen bij het hekje, zodat de muur het daar niet kapot kan drukken. Maar weet even niet hoe ik dat op een handige manier kan doen zonder dingen echt te slopen.

Voor de rest ga je door deze ervaring twijfelen of je ueberhaupt nog wel een muurtje wil daar (vanwege het verzakken en ook de extra belasting op de beschoeiing). Ik weet alleen ook niet wat ik er anders zou willen. Qua contrast wil ik er niet nog meer hout, maar ik wil er ook geen planten die ik moet onderhouden. Daar staan er al genoeg van in de plantenbak en in de voortuin.

Lethalis wijzigde deze reactie 10-07-2018 08:57 (23%)

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

quote:
S0epkip schreef op maandag 9 juli 2018 @ 12:49:
[...]

Ho, ho, rustig aan. Dit gaat om een siermuur voor de beschoeiing. Dus geen 'achterlijk zwaar graniet'. Ik ben het met je eens dat de grond wss beter verdicht had moeten worden, bijvoorbeeld dmv aantrillen, maar een complete fundatie? Nee...
Nou nou, "complete fundatie"/complete fundering. Zo een drama moet dat toch niet zijn? Sleufje, enkele wapeningsnetten en een paar molens beton er in. Goed goed, ook een halve dag werk maar dan ben je wel ineens van dit soort onzin af...

Ik vind dat er nogal licht overgegaan wordt "tril het even aan joh, dan zit het goed". Een beetje fundering wil je toch altijd voor een muurtje op te zetten?
quote:
Lethalis schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 08:49:
[...]

Ja daar maak ik mij ook zorgen om.

Het liefst zou ik eigenlijk ook een paar stenen weghalen bij het hekje, zodat de muur het daar niet kapot kan drukken. Maar weet even niet hoe ik dat op een handige manier kan doen zonder dingen echt te slopen.

Voor de rest ga je door deze ervaring twijfelen of je ueberhaupt nog wel een muurtje wil daar (vanwege het verzakken en ook de extra belasting op de beschoeiing). Ik weet alleen ook niet wat ik er anders zou willen. Qua contrast wil ik er niet nog meer hout, maar ik wil er ook geen planten die ik moet onderhouden. Daar staan er al genoeg van in de plantenbak en in de voortuin.
Een goede fundering waar dat muurtje op rust doet al veel hoor, maar aangezien je een talud hebt die afloopt links van de muur moet je die fundering al goed doortrekken naar rechts toe zodat dat muurtje daar op "hangt".

Maarreeeeee, als die hele "berg"/talud al stelselmatig zo afzakt... Had je daar dan geen keerwanden moeten (laten) zetten ofzo?

HyperBart wijzigde deze reactie 10-07-2018 10:07 (25%)

Vandaag even niets

quote:
HyperBart schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 09:48:
[...]
Maarreeeeee, als die hele "berg"/talud al stelselmatig zo afzakt... Had je daar dan geen keerwanden moeten (laten) zetten ofzo?
Voor de beeldvorming nog een foto van de tuin:

De hovenier heeft dus ook die kering geplaatst. Deze verdient al niet de schoonheidsprijs, maar ze hebben ons zwart op wit verzekerd dat hij technisch gezien degelijk is. Het is niet de mooie kering geworden die we in gedachten hadden, waarbij de palen netjes op 50cm afstand van elkaar staan en waterpas. Bovendien vinden we de afwerking aan de bovenkant ook niet echt strak.

Maar goed, ook dit hebben we laten gaan onder het mom van dat we er zelf niet de hele tijd tegen aankijken.

Hij heeft wel de kering verankerd enzo. Dus er lopen stalen kabels naar een tweede soort kering onder het grasveld. Het is sowieso veel steviger dan de oude die er al jaren zat, die helemaal verzakt was.

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

quote:
Lethalis schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:32:
[...]

Voor de beeldvorming nog een foto van de tuin:

[afbeelding]

De hovenier heeft dus ook die kering geplaatst. Deze verdient al niet de schoonheidsprijs, maar ze hebben ons zwart op wit verzekerd dat hij technisch gezien degelijk is. Het is niet de mooie kering geworden die we in gedachten hadden, waarbij de palen netjes op 50cm afstand van elkaar staan en waterpas. Bovendien vinden we de afwerking aan de bovenkant ook niet echt strak.

Maar goed, ook dit hebben we laten gaan onder het mom van dat we er zelf niet de hele tijd tegen aankijken.

Hij heeft wel de kering verankerd enzo. Dus er lopen stalen kabels naar een tweede soort kering onder het grasveld. Het is sowieso veel steviger dan de oude die er al jaren zat, die helemaal verzakt was.
Ik ben geen ingenieur maar met mijn lompe verstand kan ik er wel echt niet bij dat als onder die brug het zand links van je muurtje al zo laag zit dat ze daar dan ook niet wat funderingen ofzo steken onder die muur, dat dat toch even overal goed op draagt zeg... Als het even stevig regent en het water tussen de brug en je huis komt naar beneden dan spoelt dat toch ook alles mee wat onder/tegen die muur zit? Of zit daar ook een keerwand?

Of lees ik dit fout en hebben ze links wel die keerwand gestoken?
quote:
[...]
De hovenier heeft dus ook die kering geplaatst.
Of slaat dit op de oever-beschoeiing?

HyperBart wijzigde deze reactie 10-07-2018 11:39 (9%)

Vandaag even niets

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Wat heb je hem gegeven aan tekenwerk e.d.? Zonder uit te spreken dit soort dingen verwachten kan alleen maar teleurstellingen geven.

quote:
Señor Sjon schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:38:
Wat heb je hem gegeven aan tekenwerk e.d.? Zonder uit te spreken dit soort dingen verwachten kan alleen maar teleurstellingen geven.
We hebben hem een foto laten zien van een kering die we mooi vonden en hem gevraagd of hij dat ook kon maken.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dat is te weinig. Jij ziet een houten kering met houtsoort x, paaltjes op yy cm van elkaar en een bepaalde bovenregel met uitstraling z. Hij ziet een houten kering en zegt, dat kan ik maken

In mijn ervaring moet je het uitspellen en er bovenop blijven om het te krijgen zoals je wilt. Zelfs met tekeningen krijgen ze het nog verprutst.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 10-07-2018 11:41 (35%)

quote:
HyperBart schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:37:
[...]
Of lees ik dit fout en hebben ze links wel die keerwand gestoken?

Even een foto van toen het nog niet af was, maar hij gaat links de hoek om. Let even niet op de glooiing van de plank bovenop, die is vervangen inmiddels nadat wij hebben geklaagd.
quote:
Señor Sjon schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:40:
Dat is te weinig. Jij ziet een houten kering met houtsoort x, paaltjes op yy cm van elkaar en een bepaalde bovenregel met uitstraling z. Hij ziet een houten kering en zegt, dat kan ik maken

In mijn ervaring moet je het uitspellen en er bovenop blijven om het te krijgen zoals je wilt. Zelfs met tekeningen krijgen ze het nog verprutst.
Ja daar zijn we inderdaad achter gekomen.

Ik kan mezelf ook wel voor mijn hoofd slaan (ik ben 5 jaar lang technisch tekenaar geweest, dus had prima tekeningen kunnen maken), maar ik had niet verwacht dat het zo erg zou zijn / worden.

En ja, ik wou eigenlijk ook die verantwoordelijkheid niet dragen dat zij kunnen zeggen "ja jij hebt het zo getekend" als er iets niet past of goed uitkomt.

Maar gewoon iets recht of waterpas plaatsen is al een uitdaging...

Lethalis wijzigde deze reactie 10-07-2018 11:50 (55%)

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

dubbelpost met edits door elkaar en wat fout copy pasta werk.

HyperBart wijzigde deze reactie 10-07-2018 11:56 (91%)

Vandaag even niets

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

quote:
[...]

Bovendien vinden we de afwerking aan de bovenkant ook niet echt strak.
Die plank of dat hout aan de bovenkant daar zit wel een vrolijke welving in ja

Van links naar rechts, ter hoogte van de tweede paal van je hekje gaat ie omhoog en helemaal rechts kantelt het naar voor EN buigt het door. Da's nie proper...
quote:
Lethalis schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:43:
[...]
Let even niet op de glooiing van de plank bovenop, die is vervangen inmiddels nadat wij hebben geklaagd.
EDIT schlemiel! :P

Tja, die keerwand zit inderdaad de hoek om maar ik zou dan verwacht hebben dat ze zoiets doortrekken ook tot tegen het huis... dan is je hele tuin een kuip aan de zijkanten. Ik ben het niet eens met @S0epkip dat er daar geen fundering onder moet. Nu ja goed, altijd fijn om na de feiten dat te gaan roepen maar ik heb graag al mijn bouwwerkjes op een stevige onder"grond" en dan bedoel ik doorgaans "een betonnen balk oid waar iets van ijzer in zit". Zeker bij dat soort dingen is die wapening volgens mij van cruciaal belang, beton is bizar sterk in druk maar niet in treklasten, daarom de wapening...

HyperBart wijzigde deze reactie 10-07-2018 11:55 (5%)

Vandaag even niets

• pjot1
Wat ook vaak gedaan wordt bij dit soort constructies, is piepschuim langs de kade. Dit om het lichter te maken en verzakkingen tegen te gaan. Ook verlicht je hiermee de druk op de kade.

Maar ja, daar is het nu te laat voor.... ;(

• S0epkip
Serieus, een fundatie van gewapend beton voor een muurtje van stapelblokken?

https://www.123sierbestra...10x6-5cm-grijs-zwart/2422

Het gaat hier - nogmaals - niet om een uitbouw van de woning! De 'fundatie' hoeft alleen het gewicht van het muurtje te dragen. Als je hier beton onder zou gieten, wat het werk gewoon duurder maakt, zou wapening (bijv een beetje kippengaas) alleen tegen het scheuren van het beton zijn. Niet voor "treklasten", of horizontale belastingen, of wat dan ook.

Neemt nog altijd niet weg dat dit herstelt moet worden indien het nog verder zakt.
Maar laten we dit alsjeblieft niet als een buitengevel van een woning gaan beoordelen.

#iemandmoethetvoordehovenieropnemen
quote:
pjot1 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:54:
Wat ook vaak gedaan wordt bij dit soort constructies, is piepschuim langs de kade. Dit om het lichter te maken en verzakkingen tegen te gaan. Ook verlicht je hiermee de druk op de kade.

Maar ja, daar is het nu te laat voor.... ;(
Ik vroeg me ook al af of de kade/gemeente blij is met deze extra belasting op de slootkant.

S0epkip wijzigde deze reactie 10-07-2018 12:00 (23%)

2430Wp ZW

• Hackus
  • Niet online

Hackus

@Lethalis Daarom is het van belang zvm info te geven in TS. Nu kom je met foto dat je tuin direct aan het water ligt :D

• RemcoDelft
quote:
De hovenier heeft dus ook die kering geplaatst. Deze verdient al niet de schoonheidsprijs, maar ze hebben ons zwart op wit verzekerd dat hij technisch gezien degelijk is. Het is niet de mooie kering geworden die we in gedachten hadden, waarbij de palen netjes op 50cm afstand van elkaar staan en waterpas.
Hij heeft de palen zo te zien gewoon helemaal uit de losse pols gezet?

Ik ben nog steeds benieuwd of de stenen van het muurtje nu bewust zo scheef gelegd zijn (oftewel heb je daarom gevraagd?) of is het echt gewoon gebrek aan vakmanschap?

Als zoon van een vakman doet dit allemaal pijn aan mijn ogen.

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

quote:
S0epkip schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:56:

Het gaat hier - nogmaals - niet om een uitbouw van de woning! De 'fundatie' hoeft alleen het gewicht van het muurtje te dragen. Als je hier beton onder zou gieten, wat het werk gewoon duurder maakt, zou wapening (bijv een beetje kippengaas) alleen tegen het scheuren van het beton zijn. Niet voor "treklasten", of horizontale belastingen, of wat dan ook.

Neemt nog altijd niet weg dat dit herstelt moet worden indien het nog verder zakt.
Maar laten we dit alsjeblieft niet als een buitengevel van een woning gaan beoordelen.

#iemandmoethetvoordehovenieropnemen
Nou, die hele nest is nu aan het verzakken. Ik snap ook wel dat je geen funderingen van 40 op 40 moet graven met betonijzers er in maar serieus een balkje van 10 à 15 cm hoogte gieten met een paar betonijzertjes er in is nu ook niet bepaald de grote kost als die beste man daar met zijn gravertje zit, toch?

Ik heb het nu wel makkelijk praten omdat de feiten er nu zijn: het is verzakt. Maar dan spreek je nu toch over treklasten en horizontale belasting? De grond er onder is aan het "wegzakken". Lijkt me dat een funderingkje dat toch al een pak beter verdeeld had over de totale lengte van de muur, niet?

Vandaag even niets

• S0epkip
Een brok beton op losse grond had ook gezakt overigens, misschien wat meer uniform.

2430Wp ZW

quote:
S0epkip schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:56:

https://www.bestratingsma...l/granuwall-30x12-natura/

Die zijn het.
quote:
Ik vroeg me ook al af of de kade/gemeente blij is met deze extra belasting op de slootkant.
Je wil niet weten wat sommige andere mensen allemaal voor constructies hebben in mijn straat :+

Maar ook in de oude situatie was de tuin al opgehoogd:

Zoals je ziet was dat nogal een oerwoud. Nadat de hovenier alle klimop had verwijderd, bleek de oude kering behoorlijk verzakt te zijn.

• pjot1
quote:
HyperBart schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:02:
[...]

Nou, die hele nest is nu aan het verzakken. Ik snap ook wel dat je geen funderingen van 40 op 40 moet graven met betonijzers er in maar serieus een balkje van 10 à 15 cm hoogte gieten met een paar betonijzertjes er in is nu ook niet bepaald de grote kost als die beste man daar met zijn gravertje zit, toch?

Ik heb het nu wel makkelijk praten omdat de feiten er nu zijn: het is verzakt. Maar dan spreek je nu toch over treklasten en horizontale belasting? De grond er onder is aan het "wegzakken". Lijkt me dat een funderingkje dat toch al een pak beter verdeeld had over de totale lengte van de muur, niet?
Hoe zwaarder je iets maakt, hoe sneller het gaat zakken. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Hackus schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:59:
@Lethalis Daarom is het van belang zvm info te geven in TS. Nu kom je met foto dat je tuin direct aan het water ligt :D
Ja ik wou in eerste instantie ook niet teveel foto's tonen. Zijn toch ook privacygevoelig.
quote:
RemcoDelft schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:01:
[...]

Hij heeft de palen zo te zien gewoon helemaal uit de losse pols gezet?

Ik ben nog steeds benieuwd of de stenen van het muurtje nu bewust zo scheef gelegd zijn (oftewel heb je daarom gevraagd?) of is het echt gewoon gebrek aan vakmanschap?

Als zoon van een vakman doet dit allemaal pijn aan mijn ogen.
Wij hebben daar niet om gevraagd. Sterker nog, hij zei van tevoren dat hij ze er strak in zou leggen.

Misschien snap je nu onze frustratie.

PS
Mijn vader was werktuigbouwkundig ingenieur en ik heb van dag 1 geleerd om een waterpas te gebruiken. Of ik nou een Ikea kastje neerzet of een plankje monteer ergens. Kun je nagaan hoe ik tegen mijn tuin aankijk.

En die gasten zien mij als een enorme zeurpiet. "Andere mensen klagen nooit zo", "ik sta niet zo in het leven", bla bla bla. Of de mooiste "vertrouw op ons vakmanschap" |:(

Ik ben alleen een verschrikkelijke nerd en slecht in al die discussies. Ik heb daar ook helemaal geen zin in en ben geneigd conflicten te mijden.

Lethalis wijzigde deze reactie 10-07-2018 12:14 (22%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

quote:
S0epkip schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:04:
Een brok beton op losse grond had ook gezakt overigens, misschien wat meer uniform.
Plausibel, maar met die eerder aangegeven betonnen keerwand zeker weten niet.

@Lethalis : bouwkundig ga ik me verder onthouden van adviezen, maar uit eigen ervaring met aannemers: bedrag achter houden en aangeven dat het pas opgeleverd is als de muur waterpas en terug goed staat.
Heeft hij de bakstenen geleverd? Dan mag hij nieuwe voorzien. Als jij ze hebt geleverd wordt het wat ambetanter... Dan moet je er misschien nieuwe gaan halen, aftrekken van de totale prijs etc etc. Dat wordt een discussie. Kijk voor jezelf hoeveel die discussie vs de stenen je waard is en maak je keuze.

Vandaag even niets

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

quote:
Lethalis schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:06:
[...]
Ik ben alleen een verschrikkelijke nerd en slecht in al die discussies. Ik heb daar ook helemaal geen zin in en ben geneigd conflicten te mijden.
Ja, dat begrijp ik, maar ga je nu 30 jaar je kas opfretten omdat het zo slecht gedaan is en je nu je tanden niet even laat zien? Ik heb dat hier ook vaak niet gedaan en heb er spijt van bij mijn pleisterwerken stucwerk. Bij een andere, bijzonder technische installatie hier heb ik het tot bij een advocaat moeten duwen en wat briefjes op en af en ik heb (terecht) mijn gelijk gekregen. Enige waar ik spijt van heb is dat ik toen niet een pak meer geld heb achtergehouden...

Vandaag even niets

• RemcoDelft
quote:
Lethalis schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:06:
Wij hebben daar niet om gevraagd. Sterker nog, hij zei van tevoren dat hij ze er strak in zou leggen.
Zoals ik in m'n eerste post zei, zou ik me daar veel meer zorgen om maken. Maar ik begrijp dat je al voor acceptatie daarvan getekend hebt?
Misschien kan-ie ze meteen rechtleggen als-ie het muurtje opnieuw maakt :+
quote:
En die gasten zien mij als een enorme zeurpiet. "Andere mensen klagen nooit zo", "ik sta niet zo in het leven", bla bla bla. Of de mooiste "vertrouw op ons vakmanschap" |:(
Dat is standaard blabla om klanten af te wimpelen. Tenzij het echt gewoon prutsers zijn die niet beter kunnen dan dit.
quote:
Dan lijkt het me bij uitstek iets om een rechtsbijstandsverzekering bij in te schakelen.

quote:
RemcoDelft schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:25:
[...]
Dan lijkt het me bij uitstek iets om een rechtsbijstandsverzekering bij in te schakelen.
Juridisch gezien moet je ze altijd de kans geven het op te lossen. Dit advies hebben we van de rechtsbijstand gekregen.

Pas zodra zij gaan weigeren met een oplossing te komen, kunnen we verdere stappen nemen.

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

quote:
Lethalis schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:32:
[...]

Juridisch gezien moet je ze altijd de kans geven het op te lossen. Dit advies hebben we van de rechtsbijstand gekregen.

Pas zodra zij gaan weigeren met een oplossing te komen, kunnen we verdere stappen nemen.
Dat klopt helemaal, je moet ze de kans geven om hun fout zelf recht te zetten, officieel moet je ze wel in gebreke stellen. Dat klinkt allemaal veel zwaarder dan het is maar daar meld je gewoon in: "het is niet conform, er is afgesproken dat dit een jaar later hersteld wordt maar zo lang de herstelling niet is uitgevoerd schorten we de betaling van 30% van het totale factuur op tot die datum". Er zijn ook maxima waar een aannemer zich aan moet houden om iets te komen herstellen, daarna kan je zelf iemand aanstellen.

Als je ze in gebreke hebt gesteld ben je ook een tijdje veilig van "dreigementen" mbt betalingen.

Aangezien je van dit soort dingen niet heel happy wordt en je zelf ook aangeeft liever niet te veel de confrontatie wil aangaan zou ik ook niet die afspraak van een jaar vermelden maar gewoon eisen dat hij het NU komt oplossen op basis van deskundig advies wat je zelf inwint. Of je dat officieel met een rapport doet ja dan neen kies je zelf maar als je daar een rapport van laat maken is het verder in het traject ook bruikbaar.

Bedenk ook heel goed dat rechtsbijstand wel leuk is maar bouwgeschillen zitten er niet altijd bij in en contractuele geschillen ook niet altijd, maar IANAL... Reken die kost dus ook in in het bedrag wat je inhoudt als je die zelf zou moeten dragen...

HyperBart wijzigde deze reactie 10-07-2018 15:18 (14%)

Vandaag even niets

quote:
HyperBart schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 13:53:
[...]
Bedenk ook heel goed dat rechtsbijstand wel leuk is maar bouwgeschillen zitten er niet altijd bij in en contractuele geschillen ook niet altijd, maar IANAL... Reken die kost dus ook in in het bedrag wat je inhoudt als je die zelf zou moeten dragen...
We gaan juridische hulp erbij halen om te kijken wat ze kunnen doen.

De hovenier heeft nu verder niet meer gereageerd, maar wel de facturen gestuurd.

Dus we moeten ze nu officieel in gebreke stellen, anders komen we nergens.

Het lastige is dat de tuin uit meerdere offertes en facturen bestaat. De openstaande factuur waar het muurtje onder valt, gaat maar over 1000 euro. De andere facturen gaan over de kering, schuttingen naar de buren toe, enzovoorts.

Mijn gut feeling zegt dat we verplicht zijn om de overige facturen sowieso te betalen, omdat dat werk is opgeleverd. En dat die 1000 euro niet genoeg zijn om de hovenier nog te bewegen.

Andere optie die ik nog zie, is een aannemer offerte laten maken om dat muurtje te herstellen en dit inhouden op hun geld als mogelijke schadepost?

PS
De reden dat de tuin uit meerdere offertes bestaat, is omdat dit zo is gegroeid. Er zat nogal wat tijd tussen de eerste offerte en de start van de werkzaamheden. In de tussentijd veranderde de situatie (buren hoogden ineens hun tuin op), waardoor wij een extra offerte vroegen voor nieuwe schuttingen aan die kant. En de kering kwam er tijdens de werkzaamheden bij, omdat we van te voren niet wisten hoe gaar de oude was (die was namelijk helemaal begroeid).

Lethalis wijzigde deze reactie 11-07-2018 15:46 (16%)

• LankHoar
  • Laatst online: 24-09 13:01

LankHoar

Professionele amateur

quote:
Lethalis schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 15:37:
[...]

We gaan juridische hulp erbij halen om te kijken wat ze kunnen doen.
Goed plan. Lees ook even onderstaand topic door waar een andere tweaker al maanden een geschil met een schilder probeert op te lossen.

Juridisch geschil met schilder - expertise nodig

Komt er op neer dat je veel tijd en geduld kwijt kunt zijn mocht je het via de juridische weg willen oplossen (en de hovenier niet ronduit zeggen "Het is goed zo en ik ga er niets meer aan doen", wat hij al niet echt doet).
quote:
LankHoar schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 17:04:
[...]

Goed plan. Lees ook even onderstaand topic door waar een andere tweaker al maanden een geschil met een schilder probeert op te lossen.

Juridisch geschil met schilder - expertise nodig

Komt er op neer dat je veel tijd en geduld kwijt kunt zijn mocht je het via de juridische weg willen oplossen (en de hovenier niet ronduit zeggen "Het is goed zo en ik ga er niets meer aan doen", wat hij al niet echt doet).
Ik heb dat topic eerder al eens gelezen.

De hovenier wil ons hier een jaar mee laten zitten en wel alvast zijn geld hebben. Dat is de huidige stand van zaken. En dan moeten wij maar het vertrouwen hebben dat hij het ook echt komt oplossen volgend jaar. Laat staan dat we weten wat hij dan precies gaat doen.

Hij heeft een muurtje geplaatst waarvan hij van tevoren wist dat het zou verzakken en heeft:
1. Ons daar niet van tevoren over ingelicht (misschien hadden we dan het hele muurtje niet gewild)
2. Geen voorbereidingen getroffen om dit te voorkomen (grond verdichten, betere fundering)

Na al het andere dat zich hiervoor heeft afgespeeld, zijn we iig het vertrouwen in hem kwijt.

Het is ook jammer dat ik nu niks er aan mag doen, want mijn handen jeuken om het muurtje af te breken voordat het meer schade aanricht aan de rest van de constructie. Maar als ik dat nu doe, dan heb ik verder geen poot meer om op te staan.

Overigens komt het muurtje nu ook een beetje naar voren links (het helt naar voren). Dus het wordt nog gevaarlijk ook. We wilden juist een veilige tuin maken waar ons kind van 2 kon spelen.

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:39

tweakduke

Duke rules the world...

Ik zou een andere aannemer/ hovenier naar laten kijken en offerte maken. Dan weet je al beter wat het ook eventueel gaat kosten.
Dan heb je ook een beter beeld of het de moeite waard gaat zijn om het juridische traject aan te gaan. De hele factuur niet betalen lijkt mij iig niet reëel. Het is niet zo dat de hele tuin niet goed is opgeleverd, tenzij een andere hovenier hier anders over denkt. Misschien focus je nu teveel op de muur en zijn andere dingen ook niet goed.

Kortom vraag advies aan andere vakmensen, dan weet je veel beter welke stappen je moet nemen. De hovenier kan echt nog wel even wachten op zijn factuur, voordat die echt moeilijk mag doen :)

tweakduke wijzigde deze reactie 11-07-2018 22:41 (6%)

quote:
tweakduke schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 22:40:
Ik zou een andere aannemer/ hovenier naar laten kijken en offerte maken. Dan weet je al beter wat het ook eventueel gaat kosten.
Dan heb je ook een beter beeld of het de moeite waard gaat zijn om het juridische traject aan te gaan. De hele factuur niet betalen lijkt mij iig niet reëel. Het is niet zo dat de hele tuin niet goed is opgeleverd, tenzij een andere hovenier hier anders over denkt. Misschien focus je nu teveel op de muur en zijn andere dingen ook niet goed.

Kortom vraag advies aan andere vakmensen, dan weet je veel beter welke stappen je moet nemen. De hovenier kan echt nog wel even wachten op zijn factuur, voordat die echt moeilijk mag doen :)
Mja de eerste hovenier die hier voor een second opinion kwam, vond het allemaal wel netjes :')

Hij zou alleen het hekje anders monteren zodat de muur kon zakken zonder het hekje te slopen. En daar moet je dan maar genoegen mee nemen.

Ik ben nu iig geneigd om een aannemer te laten kijken ipv een hovenier. Kijken of dat nog uitmaakt.

En iemand die niet uit de buurt komt...

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:39

tweakduke

Duke rules the world...

quote:
Lethalis schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 23:08:
[...]

Mja de eerste hovenier die hier voor een second opinion kwam, vond het allemaal wel netjes :')

Hij zou alleen het hekje anders monteren zodat de muur kon zakken zonder het hekje te slopen. En daar moet je dan maar genoegen mee nemen.

Ik ben nu iig geneigd om een aannemer te laten kijken ipv een hovenier. Kijken of dat nog uitmaakt.

En iemand die niet uit de buurt komt...
Tja dat kan ook nog. Meestal als iemand gaat kijken naar anders werk, gaan ze vaak alles afkraken. Vandaar dat er uiteindelijk een expertise moet komen om juridisch uitsluitsel te geven wat wel en wat niet goed is. Een aannemer zal wel meer verstand van constructies en muren, maar een hovenier is geen aannemer. Ik zie een discussie aankomen. Misschien een idee om ook een hovenier te laten kijken, die niet uit de buurt komt?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RemcoDelft
quote:
Lethalis schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 23:08:
[...]
Als ik Google op foto's voor "hovenier muurtje", geeft dat zo'n 50% scheve broddelwerkjes. Bij het woord hovenier denk ik aan een tuinman, niet aan een metselaar. Grote kans dat ze het scheef verkopen als zijnde "mooi", maar het gewoon gebrek aan vakmanschap is. Zeg maar net zoals meubels van steigerhout.
Als ik zoek op "metselwerk dronken Pool" ziet het er nog beter uit :+

Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True