Tuinmuurtje verzakt kort na oplevering. Juridische positie?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Lethalis schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 22:29:
[...]
Overigens komt het muurtje nu ook een beetje naar voren links (het helt naar voren). Dus het wordt nog gevaarlijk ook. We wilden juist een veilige tuin maken waar ons kind van 2 kon spelen.
Maar is het muurtje ook verder verzakt? Want je had na 3 dagen 3 cm verzakking en we zijn nu weer 3 dagen verder, is het verder verzakt of niet?

Want als het niet verder verzakt dan zal het waarschijnlijk ook niet veel meer naar voren gaan hellen, dan is het er allemaal snel snel snel ingerost te zijn waardoor het altijd iets verzakt maar lijkt het nu toch redelijk uitgezakt te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Gomez12 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 23:30:
[...]

Maar is het muurtje ook verder verzakt? Want je had na 3 dagen 3 cm verzakking en we zijn nu weer 3 dagen verder, is het verder verzakt of niet?

Want als het niet verder verzakt dan zal het waarschijnlijk ook niet veel meer naar voren gaan hellen, dan is het er allemaal snel snel snel ingerost te zijn waardoor het altijd iets verzakt maar lijkt het nu toch redelijk uitgezakt te zijn...
De muur verplaatst zich. Op het punt links waar ik de vorige keer ook meette, is het nog steeds 3cm, maar de muur komt nu dus naar voren. Ook zakt het midden van de muur naar beneden en komt het deel rechts (heel curieus) juist naar boven.

Rechts steekt de muur nu dus boven de planken uit.

Het is een beetje verrassing wat hij als volgende gaat doen.

Maar omdat de "fundering" bestaat uit opsluitbandjes die op hun kant liggen en eigenlijk niet veel breder zijn dan de muur zelf (15cm vs 12cm), is er een kans dat die dingen gewoon "iets" gaan doen afhankelijk van waar ze op liggen.

Ik ben zelf erg benieuwd hoe het volgende week is.

Ga proberen regelmatig te meten en daar foto's van te maken.

PS
Met de waterpas zie ik dat de palen van de schutting heel lichtjes naar links (richting de sloot) hellen. Dat was eerst nog niet. Of dit nou ook komt door het bewateren of omdat de muur daar invloed op uitoefent durf ik niet te zeggen. Maar de hele constructie doet wel iets.

Alleen is dat veel lastiger om daar iets zinnigs over te zeggen of daar conclusies aan te verbinden. Het kan ook gewoon dat het hout werkt.

Maar vertrouwen doe ik het niet (vooral omdat het toevallig die kant op is).
RemcoDelft schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 23:22:
[...]

Als ik Google op foto's voor "hovenier muurtje", geeft dat zo'n 50% scheve broddelwerkjes. Bij het woord hovenier denk ik aan een tuinman, niet aan een metselaar. Grote kans dat ze het scheef verkopen als zijnde "mooi", maar het gewoon gebrek aan vakmanschap is. Zeg maar net zoals meubels van steigerhout.
Als ik zoek op "metselwerk dronken Pool" ziet het er nog beter uit :+
Mja maar als je een tuin wil renoveren, zoek je in eerste instantie naar hoveniers. Het hele muurtje was zijn idee nota bene. Ik wou de schutting eerst lager hebben op dat punt, maar omdat het veel inkijk zou geven vanaf de brug, vond hij het beter om de schutting recht door te laten lopen en er een muurtje onder te zetten.

Dat vond ik op zich een goed idee. Wist ik veel dat het zo zou uitpakken.

[edit]
Het meest frustrerende is misschien nog wel dat ik het had kunnen weten. Ik voel me zo verschrikkelijk dom dat ik niet eerder heb ingegrepen. Maar je krijgt nogal het gevoel dat je een enorme zeurpiet bent en iets in mij wil iemand gewoon zijn werk laten doen :') Ik blijf naief, denkende dat hij vast wel vaker een muurtje plaatst...

[ Voor 41% gewijzigd door Lethalis op 11-07-2018 23:57 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:16
Die deelfacturen is ook wel een verdedigbaar puntje aan te maken hoor: gewoon alles optellen en 75pct betalen met mededeling ‘totaalproject tuin Lethalis minus opschorting’.

Laat ‘m maar afkomen en dreigen...

Consument vs zakelijk. Consument is heel goed beschermd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Lethalis schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 23:39:
[...]

De muur verplaatst zich. Op het punt links waar ik de vorige keer ook meette, is het nog steeds 3cm, maar de muur komt nu dus naar voren. Ook zakt het midden van de muur naar beneden en komt het deel rechts (heel curieus) juist naar boven.

Rechts steekt de muur nu dus boven de planken uit.

Het is een beetje verrassing wat hij als volgende gaat doen.

Maar omdat de "fundering" bestaat uit opsluitbandjes die op hun kant liggen en eigenlijk niet veel breder zijn dan de muur zelf (15cm vs 12cm), is er een kans dat die dingen gewoon "iets" gaan doen afhankelijk van waar ze op liggen.

Ik ben zelf erg benieuwd hoe het volgende week is.

Ga proberen regelmatig te meten en daar foto's van te maken.
Dit houdt in dat er 5/15 of 6/15 bandjes gebruikt zijn. Dit mag je niet accepteren. Als ik eerlijk ben vind ik het dan ook prutswerk. Deze bandjes zijn veel te licht voor zo'n constructie. Er zou minimaal 12/25 gebruikt moeten worden, het liefst nog in de Portland. Ook horen ze in het zand te liggen. (ook benodigd voor de Portland)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 19:54
Lethalis schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:32:
[...]
Hij heeft wel de kering verankerd enzo. Dus er lopen stalen kabels naar een tweede soort kering onder het grasveld. Het is sowieso veel steviger dan de oude die er al jaren zat, die helemaal verzakt was.
De intentie was goed maar in de praktijk gaat dit niet werken. Kabels moet je flink aanspannen willen die vanaf het begin tegendruk leveren aan je keerwandje. Dat krijg je met de hand echt niet lekker voor elkaar. Het geheel gaat dus verzakken richting sloot totdat de staalkabel voldoende op spanning is en het achterliggende anker enigszins is verplaatst zodat er wat tegendruk is van de grond. Daarom geen staalkabels gebruiken maar pennen/staven/iets in trend. Nu zal er eerst nog het een en ander gaan vervormen en dat ga je niet alleen zien bij je muurtje.
Lethalis schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:00:
We hebben reactie van de hovenier.

Komt er op neer dat hij de muur wil laten doorzakken totdat de ondergrond tot rust kan komen en dat hij het volgend jaar onder garantie wil fixen, omdat de "ondergrond erg diep los is geweest"
Een jaar wachten is in dat opzicht op zich geen slecht idee maar hij had de boel ook gewoon kunnen verdichten. Zoveel werk en moeite is dat nou ook weer niet en blijkbaar is hij wel op de hoogte van de effecten van losse grond.

[ Voor 24% gewijzigd door leecher op 13-07-2018 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
leecher schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 22:04:
[...]
De intentie was goed maar in de praktijk gaat dit niet werken. Kabels moet je flink aanspannen willen die vanaf het begin tegendruk leveren aan je keerwandje.
Mijn excuses, de term kabel is ongelukkig gekozen door mij.

Ze staan als M12 x 2000 draadeind op de offerte.

Maar hij had idd de grond moeten verdichten en dat is ook precies waarom we hem in gebreke willen stellen. Hij heeft namelijk zelf de grond losgemaakt voor die beschoeiing, en had alleen daardoor al simpelweg moeten weten dat het muurtje zou verzakken.

[ Voor 24% gewijzigd door Lethalis op 14-07-2018 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
pjot1 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 21:00:
[...]

Dit houdt in dat er 5/15 of 6/15 bandjes gebruikt zijn. Dit mag je niet accepteren. Als ik eerlijk ben vind ik het dan ook prutswerk. Deze bandjes zijn veel te licht voor zo'n constructie. Er zou minimaal 12/25 gebruikt moeten worden, het liefst nog in de Portland. Ook horen ze in het zand te liggen. (ook benodigd voor de Portland)
6 x 15 x 100 staat op de offerte. 5 stuks.

Dus dat zie je goed.

We gaan sowieso stappen nemen. Eerst willen we hem in gebreke stellen.

Twijfel soms nog om eventueel naar de geschillencommissie Groen te gaan. Eerst even kijken hoe het juridische traject gaat lopen, maar ik heb een aantal zaken van die commissie doorgenomen en die stemmen mij hoopvol dat ze vaak goede beslissingen nemen.

Ik heb iig alle offertes, facturen en correspondentie inclusief foto's verzameld.

[ Voor 16% gewijzigd door Lethalis op 14-07-2018 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Wij hebben blijkbaar mazzel gehad. Onze hovenier was ziek toen de vijver werd geplaatst en die is gigantisch gaan verzakken en lopen. Over een lengte van 6 meter is ie uiteindelijk iets van 12/15 cm naar buiten gekomen. De vijverzak was onder de stenen gekropen. Wij hebben hem, op advies van de hovenier, lekker laten zakken.

Na anderhalf jaar ofzo is de vijver eruit gehaald, samen met de plantenbak die tegen de schutting aan stond (die was ook weggelopen door de druk van de vijverbak), een paar flinke betonplaten onder de vijver en volledig opnieuw opgemetseld, gewoon netjes strak, met enkele wijzigingen in de constructie. Bloembak is iets smaller geworden, vijver een steen korter (waardoor deze niet meer op het terras ligt, maar ervoor, dus terras blijft verhoogbaar los van de vijver). Het eerste half jaar was het inderdaad zichtbaar dat e.e.a. eruit geweest was (we hadden ook nog een tegelpad laten aanpassen), gras groeide wat anders, planken waren andere kleur, etc. Maar dat trekt wel bij. Nu zie je er niets meer van.

Ons terras is overigens ook weer gezellig aan het verzakken. Wel egaal en geen centimeters per jaar, maar toch. Wisten we vooraf. De grond hier verzakt nou eenmaal als de neten. Er is zand met puinkorrel ingereden en echt stevig verdicht, maar dat blijft verzakken. Inherent aan de locatie van de woning. Onze straat is op punten dusdanig verzakt, dat je tegen de bovenste rand van de funderingsbalken van huizen aan kan kijken. En onder het huis kunnen wij onder de fundering door op bepaalde punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 00:37:
Ons terras is overigens ook weer gezellig aan het verzakken. Wel egaal en geen centimeters per jaar, maar toch. Wisten we vooraf. De grond hier verzakt nou eenmaal als de neten. Er is zand met puinkorrel ingereden en echt stevig verdicht, maar dat blijft verzakken. Inherent aan de locatie van de woning.
Er is een groot verschil tussen 3cm verzakken binnen 1 week waarbij de hovenier het verzuimd heeft om de juiste voorzorgsmaatregelen te nemen, en verzakken over een langere periode waar je redelijkerwijs niet veel aan kan doen.

Natuurlijk verzakt de boel uiteindelijk, maar het zou niet zo snel mogen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Lethalis schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 00:14:
[...]

6 x 15 x 100 staat op de offerte. 5 stuks.

Dus dat zie je goed.

We gaan sowieso stappen nemen. Eerst willen we hem in gebreke stellen.

Twijfel soms nog om eventueel naar de geschillencommissie Groen te gaan. Eerst even kijken hoe het juridische traject gaat lopen, maar ik heb een aantal zaken van die commissie doorgenomen en die stemmen mij hoopvol dat ze vaak goede beslissingen nemen.

Ik heb iig alle offertes, facturen en correspondentie inclusief foto's verzameld.
Juridisch kan ik je niet helpen, dus ik hoop dat je eruit kan komen. Succes! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
pjot1 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 09:10:
[...]
Juridisch kan ik je niet helpen, dus ik hoop dat je eruit kan komen. Succes! (y)
Dank je.

We zitten nu op 3,5cm verzakking trouwens.

Hoe zouden jullie een verlijmde muur verwijderen? Hij is met PU Fix Eco verlijmd. Even afgezien van het feit of dat nu handig is of niet, ben ik benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-06 16:28
Lethalis schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 12:16:
[...]

Dank je.

We zitten nu op 3,5cm verzakking trouwens.

Hoe zouden jullie een verlijmde muur verwijderen? Hij is met PU Fix Eco verlijmd. Even afgezien van het feit of dat nu handig is of niet, ben ik benieuwd.
Zo'n tril zaagje?

Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.be/products/994200?height=768&width=1024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 06:06
Steenbeitel en een hamer? En dan tussen de stenen in de naden slaan. Komen ze vanzelf los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Muur zoals hij nu is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/y6NnZuZHl2EICjtHPJy03uFq/medium.jpg

Voor de mensen die het op de eerste foto nog niet konden zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Nomis schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 17:27:
Steenbeitel en een hamer? En dan tussen de stenen in de naden slaan. Komen ze vanzelf los.
Inderdaad, wel vanaf de achterkant (als dat mogelijk is) om beschadigingen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:48
Hoe ziet het er achter de schutting uit, tussen de brug en de schutting zeg maar? Kan de grond misschien daar niet weg nog?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-06 14:03
Ik zou bijna zeggen, gooi er nog een rij op en dan zie je het iig niet zo duidelijk. Je gras loopt nl net zo hard af. Als dit de eindsituatie zal zijn (na pakweg een jaar) dan zou dat een prima oplossing zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
jip_86 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 21:45:
Hoe ziet het er achter de schutting uit, tussen de brug en de schutting zeg maar? Kan de grond misschien daar niet weg nog?
Idd.

dus zegmaar deze foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QzVSRwoQkB0DQsZZ9bLGNx48/medium.jpg
Daar zie je een stuk grond tussen jouw tuin en brug liggen, hoe ziet dat er nu uit?

En baggert de gemeente bij jullie wel eens de sloten uit? Want ik weet van andere mensen die aan het water wonen dat er op dat soort momenten ook wel eens grappen naar boven kunnen komen.
Dat het verzakken dan gestopt was omdat het tegen de baggerlaag in de sloot in evenwicht kwam, bagger eruit en verzakken ging weer verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-06 16:28
pjot1 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 20:40:
[...]

Inderdaad, wel vanaf de achterkant (als dat mogelijk is) om beschadigingen te voorkomen.
Een gelijmde steen met hamer en beitel? Zowiezo kapotte stenen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:55

Saffie_time

Why use this? 42!

Kijk eens op scheurmeter.nl of die niet toevallig een meter hebben die je kan gebruiken om het daadwerkelijke verzakken in beeld te krijgen.
Even iedere vastleggen middels foto's wat de daadwerkelijke verzakking is.

Dan heb je straks ook iets in handen, mocht het verzekeringswerk worden.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 23:43

TommyGun

Stik er maar in!

blubbers schreef op maandag 16 juli 2018 @ 06:45:
[...]

Lijkt mij inderdaad ook.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
blubbers schreef op maandag 16 juli 2018 @ 06:45:
[...]

Met deze blokken valt dat wel. Je moet natuurlijk wel voorzichtig te werk gaan. Niet voluit gaan meppen. Heb meerdere muurtjes zo gesloopt, daarom zeg ik ook vanaf de achterkant. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 457607

Ik bedoel dit absoluut niet op een slechte manier, maar wat is nou eigenlijk het nut van het muurtje? Het wordt beschreven als "siermuur" maar ik vind er weinig sierlijk aan, eerder een vreemd en lelijk element tussen het mooie gras en hout, alsof het er niet thuishoort. Het heeft zo te zien ook geen functie?

Hoe dan ook, over smaak valt niet te twisten en vervelende situatie. Ik kan je uit ervaring vertellen dat je metselen e.d. niet aan hoveniers over moet laten. Zelfs bij straters zitten enorme prutsters tussen die beter zouden moeten weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-06 11:13
Lethalis schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 22:29:
[...]

De hovenier wil ons hier een jaar mee laten zitten en wel alvast zijn geld hebben. Dat is de huidige stand van zaken. En dan moeten wij maar het vertrouwen hebben dat hij het ook echt komt oplossen volgend jaar. Laat staan dat we weten wat hij dan precies gaat doen.

Hij heeft een muurtje geplaatst waarvan hij van tevoren wist dat het zou verzakken en heeft:
1. Ons daar niet van tevoren over ingelicht (misschien hadden we dan het hele muurtje niet gewild)
2. Geen voorbereidingen getroffen om dit te voorkomen (grond verdichten, betere fundering)

Na al het andere dat zich hiervoor heeft afgespeeld, zijn we iig het vertrouwen in hem kwijt.

Het is ook jammer dat ik nu niks er aan mag doen, want mijn handen jeuken om het muurtje af te breken voordat het meer schade aanricht aan de rest van de constructie. Maar als ik dat nu doe, dan heb ik verder geen poot meer om op te staan.

Overigens komt het muurtje nu ook een beetje naar voren links (het helt naar voren). Dus het wordt nog gevaarlijk ook. We wilden juist een veilige tuin maken waar ons kind van 2 kon spelen.
Het muurtje zakt (ongelijkmatig) omdat de grond nabij de sloot meer zakt dan verwacht. Dit kan komen omdat hier meer geroerde grond in aangebracht dan onder de rest van de muur, de keerwand haaks op de sloot kan iets wijken, of een andere reden. Dat de hovenier nu juist het stukje bij de sloot veel minder goed verdicht heeft dan de rest lijkt me niet.
Hij (zij?) heeft dit ook niet met voorbedachte rade gedaan. Als hij echt had geweten dat het binnen een week 3 cm zou zakken, dan had hij echt wel anders gehandeld.

Het voorstel om de grond de tijd te geven om tot rust te komen is denk ik het beste voorstel. Als de grond nog in beweging is, heeft herstel geen zin. Alles open halen in de hoop dan wel gelijkmatige of geen zetting te krijgen lijkt me een utopie.

Maar je hebt wel gelijk om in afwachting van het toekomstige herstel een termijn achter te houden. Het werk is nog niet af. Als hij het niet af komt maken, zul je iemand anders moeten inhuren. Dan ben je ook al snel 1400 euro kwijt (Nieuwe stenen / manuren / herstel tuin) .

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:51
Ik denk niet dat hij per 5-10cm een laag heeft getrild om alles goed compact te maken. ;)

Maar dit soort muren zijn te zwaar om zonder enig fundament goed te blijven staan. Een omgekeerde oude grindtegel in de breedte geeft bijvoorbeeld al een vlak van 60x40x5cm. Die kan de druk al veel beter verdelen. Maar ja, zo'n tegel ingraven heeft niemand zin in. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:36:
Ik denk niet dat hij per 5-10cm een laag heeft getrild om alles goed compact te maken. ;)

Maar dit soort muren zijn te zwaar om zonder enig fundament goed te blijven staan. Een omgekeerde oude grindtegel in de breedte geeft bijvoorbeeld al een vlak van 60x40x5cm. Die kan de druk al veel beter verdelen. Maar ja, zo'n tegel ingraven heeft niemand zin in. :P
Grond kan je niet trillen. Dat veert. Daar heb je een wacker stamper voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:51
Er zal toch 20-30cm zand onder moeten voordat je het fundament van het muurtje legt. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:54:
Er zal toch 20-30cm zand onder moeten voordat je het fundament van het muurtje legt. :)
Klopt, maar aan de verhalen van @Lethalis maak ik op dat dat niet gebeurt is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:44
pjot1 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:45:
[...]

Grond kan je niet trillen. Dat veert. Daar heb je een wacker stamper voor nodig.
/oftopic en zwaar overkill

Als je het dan toch goed wil zeggen.
Cohesieve grond (lees klei) kan je niet verdichten door trillen of aanstampen. Dit komt in beweging maar "plakt" teveel aan elkaar.
Niet cohesieve grond (lees zand) kan je perfect verdichten (mits een goede samenstelling) door het in trilling te brengen met een dieptevibrrator (uit de kluiten gewassen trilnaald).
Hierdoor zal het porienvolume afnemen en het zandpakket inklinken. (sterker nog je moet zand aanvullen omdat ander je maaiveld teveel zakt)
Enige nadeel is dat je hier behoorlijk zware apparatuur voor nodig hebt en de bovenste meter nog steeds niet goed verdicht wordt. Hier heb je weer oppervlakte verdichting voor nodig (lees een trilplaat of inderdaad iets als een stamper).

/Ontopic Een trilplaat kan je het goed mee verdichten, een stamper kan ook. Mits het (schoon) zand betreft. Klei en teveel kleihoudend zand lukt niet (goed) en is ook geen goede ondergrond voor een muurtje.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Gomez12 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 00:31:
[...]

Idd.

dus zegmaar deze foto
[afbeelding]
Daar zie je een stuk grond tussen jouw tuin en brug liggen, hoe ziet dat er nu uit?

En baggert de gemeente bij jullie wel eens de sloten uit? Want ik weet van andere mensen die aan het water wonen dat er op dat soort momenten ook wel eens grappen naar boven kunnen komen.
Dat het verzakken dan gestopt was omdat het tegen de baggerlaag in de sloot in evenwicht kwam, bagger eruit en verzakken ging weer verder :)
Op het deel waar het muurtje het meest verzakt is, kan de grond niet weg, omdat de keerwand ongeveer 150cm de hoek om gaat.

Ik heb de gemeente weleens de sloten uit zien baggeren, maar dat is wel lang geleden :)
pjot1 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:10:
[...]
Met deze blokken valt dat wel. Je moet natuurlijk wel voorzichtig te werk gaan. Niet voluit gaan meppen. Heb meerdere muurtjes zo gesloopt, daarom zeg ik ook vanaf de achterkant. ;)
Vanaf de achterkant is niet mogelijk, dus ik denk dat de blokken sowieso niet ervan zullen opknappen.

Door alles wat we hiervan geleerd hebben, komt er ook geen nieuw muurtje. We hebben bijvoorbeeld mooie plantenbakken gezien die we zouden kunnen plaatsen. Die worden ook wel zwaar, maar is toch anders dan een muur.
MeTooPV schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 01:56:
[...]
Dat de hovenier nu juist het stukje bij de sloot veel minder goed verdicht heeft dan de rest lijkt me niet.
Hij (zij?) heeft dit ook niet met voorbedachte rade gedaan. Als hij echt had geweten dat het binnen een week 3 cm zou zakken, dan had hij echt wel anders gehandeld.

Het voorstel om de grond de tijd te geven om tot rust te komen is denk ik het beste voorstel. Als de grond nog in beweging is, heeft herstel geen zin. Alles open halen in de hoop dan wel gelijkmatige of geen zetting te krijgen lijkt me een utopie.

Maar je hebt wel gelijk om in afwachting van het toekomstige herstel een termijn achter te houden. Het werk is nog niet af. Als hij het niet af komt maken, zul je iemand anders moeten inhuren. Dan ben je ook al snel 1400 euro kwijt (Nieuwe stenen / manuren / herstel tuin) .
Met voorbedachte rade klinkt zwaar, maar ik verdenk hem er wel van dat hij het simpelweg heeft afgeraffeld. Even snel muurtje er in knallen en weer verder.

En in dat licht heb ik dus wel het idee dat hij te weinig heeft gedaan om de ondergrond voor te bereiden. Hij verdedigt zijn werk verder ook niet en beaamt eigenlijk wat wij zeggen. Hij legt alleen wel de nadruk op dat we moeten betalen en dat hij volgend jaar wel langskomt om het onder garantie te fixen.

Tsja, dat gaat ons te ver.

Deze hovenier heeft ook andere dingen in onze tuin niet netjes gedaan, die hij van ons opnieuw moest doen:
- Onderdelen van keerwand die scheef waren
- Paaltjes van hekwerk die scheef stonden
- Schroeven die er zichtbaar krom in zaten
- Een schuttingpaal die er zo scheef in stond, dat je een hele knik zag
- Dingen die niet in goed overleg zijn gegaan (op het allerlaatste moment vragen wat hij met iets moest gaan doen, en als je dan niet binnen 10 minuten beslist gaan jammeren dat hij niet verder kan)
- Oudere collega van hem die ons afraadt iets op een bepaalde manier te doen, terwijl hij ons daar niet op had gewezen.

Mijn hele indruk ervan is dat alles snel moest en dat er sowieso niet goed over nagedacht is.

Het is niet eens zo zeer echte onwil, want na wat geklaag van onze kant kwam hij het e.e.a. weer fixen en bood excuses aan. Maar hij werkt simpelweg niet echt zorgvuldig.

Wat nu met de muur gebeurt, past eigenlijk prima in het verlengde van al het andere. Even de boel afgeraffeld. Met het verschil dat hij nu niet meer langs wil komen op korte termijn.
Anoniem: 457607 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 01:01:
Ik bedoel dit absoluut niet op een slechte manier, maar wat is nou eigenlijk het nut van het muurtje? Het wordt beschreven als "siermuur" maar ik vind er weinig sierlijk aan, eerder een vreemd en lelijk element tussen het mooie gras en hout, alsof het er niet thuishoort. Het heeft zo te zien ook geen functie?

Hoe dan ook, over smaak valt niet te twisten en vervelende situatie. Ik kan je uit ervaring vertellen dat je metselen e.d. niet aan hoveniers over moet laten. Zelfs bij straters zitten enorme prutsters tussen die beter zouden moeten weten.
De muur heeft inderdaad geen functie. En we willen hem inmiddels zelf eigenlijk gewoon weghalen en er plantenbakken voor in de plaats zetten.

Overigens was 1 van de mensen die het muurtje plaatste een strater, dus dat zegt blijkbaar ook niet zoveel. Mijn indruk is nog steeds dat het onder tijdsdruk is afgeraffeld.

Hij liep namelijk enorm uit zijn planning. Hij dacht van tevoren in 1 week de tuin te doen, en is ruim 3 weken ermee bezig geweest.
pjot1 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:56:
[...]
Klopt, maar aan de verhalen van @Lethalis maak ik op dat dat niet gebeurt is...
Dit is inderdaad niet gebeurd.

[ Voor 85% gewijzigd door Lethalis op 17-07-2018 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@Lethalis al een update? Hoe reageert de hovenier?

Wat is je plan van aanpak nu geworden met alle (non-)advies 😉 hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
HyperBart schreef op zondag 22 juli 2018 @ 23:56:
@Lethalis al een update? Hoe reageert de hovenier?

Wat is je plan van aanpak nu geworden met alle (non-)advies 😉 hier?
We wachten nog steeds op reactie van onze juridische hulp...

Hovenier heeft in deze korte tijd al een betalingsherinnering en een aanmaning verstuurd (met daarbij als niet binnen 5 dagen wordt betaald dat we rentekosten moet betalen etc).

Dus het loopt niet echt lekker voor mijn gevoel.

[ Voor 8% gewijzigd door Lethalis op 23-07-2018 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
En als je nou eens samen een contractje opstelt, waarin netjes vastgelegd is dat ie 't over een jaar komt fixen, alle eventuele uit verzakking en reparatie voortkomende schade zal herstellen/vergoeden en bij acuut gevaar eerder op komt draven?

Dan heb jij gewoon een opdracht met uitvoerdatum in de toekomst, dan zal ie echt niet wegblijven. Vermelden dat alles onder garantie valt en klaar? Als je geen aanwijzingen hebt dat ie binnen een jaar failliet gaat, lijkt het me dat je ook gewoon kan betalen dan. Eventueel een korting bedingen vanwege het ongemak. Verder de facturen niet voldoen lijkt me weinig zinvol, je krijgt dan gewoon een deurwaarder op je dak en het verpest de relatie met de hovenier nog verder.

Enige dat jij dan het komende jaar moet doen is kijken of dat muurtje niet voorover valt, maar dat zal zo'n vaart niet lopen waarschijnlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door Bundin op 23-07-2018 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Bundin schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:52:
En als je nou eens samen een contractje opstelt, waarin netjes vastgelegd is dat ie 't over een jaar komt fixen, alle eventuele uit verzakking en reparatie voortkomende schade zal herstellen/vergoeden en bij acuut gevaar eerder op komt draven?
Dat contractje opstellen dat zou ik dus expliciet in samenspraak met de rechtsbijstand doen. Als je hier zelf aan gaat beginnen kan je alleen maar fouten maken (bijv, wat is fixen, is dat ook een laag grind erbovenop leggen om het recht te maken?)

Wat ga je doen als je kind een kuil graaft en de boel verzakt? Want normaliter zou dat de schuld van het kind zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Gomez12 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:27:
[...]

Dat contractje opstellen dat zou ik dus expliciet in samenspraak met de rechtsbijstand doen. Als je hier zelf aan gaat beginnen kan je alleen maar fouten maken (bijv, wat is fixen, is dat ook een laag grind erbovenop leggen om het recht te maken?)

Wat ga je doen als je kind een kuil graaft en de boel verzakt? Want normaliter zou dat de schuld van het kind zijn.
Je kan ze het eens na laten lezen ja, maar ook de oorspronkelijke overeenkomst is niet iom een jurist vastgesteld. Er zijn gangbare (indien nodig afdwingbare) normen in de bedrijfstak die niet tot in detail in iedere opdracht worden gespecificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-06 01:11

LankHoar

Langharig tuig

Bundin schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:52:
Verder de facturen niet voldoen lijkt me weinig zinvol, je krijgt dan gewoon een deurwaarder op je dak en het verpest de relatie met de hovenier nog verder.
Incassobureau. Deurwaarder gaat via het gerecht en dat gaat niet zomaar.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
De jurist heeft ons vandaag geadviseerd de rekeningen te betalen. Wel kunnen we een brief sturen waarin wij willen dat er eerder actie wordt ondernomen dan die 12 maanden, en als hij dat weigert daar alsnog consequenties aan verbinden (met als uiterste dat we het iemand anders laten doen en dat geld verhalen).

Tsja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-06 19:30
Lethalis schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:48:
De jurist heeft ons vandaag geadviseerd de rekeningen te betalen.
Ik heb geleerd dat je het onbetwiste deel moet voldoen.
Dat wil zeggen, als de volledige tuin 20k kost, en dit herstel wordt geraamd op 3 mandag werk, met materiaal mee ca. € 2.000,-- (24 manuur à 50/uur, 400 materiaal en dan btw), betaal je 18k en hou die 2k achter tot het opgelost is.

Ik weet nou niet of het advies van de jurist de juiste manier is. Let op, wat ik aanhaal is bouwrecht (aannemer, geen hovenier)
Lethalis schreef op maandag 23 juli 2018 @ 07:56:
[...]

We wachten nog steeds op reactie van onze juridische hulp...

Hovenier heeft in deze korte tijd al een betalingsherinnering en een aanmaning verstuurd (met daarbij als niet binnen 5 dagen wordt betaald dat we rentekosten moet betalen etc).

Dus het loopt niet echt lekker voor mijn gevoel.
Heb je al schriftelijk aangegeven dat je een dispuut hebt over zijn rekening(en)?
LankHoar schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:18:
[...]

Incassobureau. Deurwaarder gaat via het gerecht en dat gaat niet zomaar.
Inderdaad, eerst een incassobureau, die voor particulieren redelijk strak gehouden zijn door wet en regelgeving.
Maar ook hier valt het volgens mij samen tussen de hoogte van de kosten van het herstel en het openstaande bedrag

[ Voor 43% gewijzigd door Kalevandaal op 23-07-2018 16:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:38

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Als dat door een rechtsbijstandverzekering is geadviseerd aan je dan willen ze geen werk aan je hebben. Dat advies NIET opvolgen.

Zoek als de donder een expert die de boel bekijkt en verslag uitbrengt waarbij probleem en oplossing worden gerapporteerd.

Teken schriftelijk bezwaar aan waarin je je klachten kenbaar maakt met onderbouwing, maar zonder rapportage van de expert. Stel een termijn waarin hij deze problemen moet oplossen. Maak een deel over van de betaling, maar houd dat deel achter wat door de expert noemt -herstelkosten-. In je brief geef je aan dat je tot betaling van het laatste deel over gaat als de problemen naar tevredenheid worden opgelost.

Als die bouwer je dan een incassobureau stuurt, dan doe je je verhaal ook tegen die persoon, maar dat rapport laat je niet zien. Dan zeg je maar gewoon wat de bevindingen zijn en dat je ze een keuze geeft.
1. herstellen en dan alsnog cashen
2. niet herstellen, afzien van de rest van de vordering.
3. procederen en dan maar kijken wat de rechter er van vindt. (let op: de tegenpartij moet dagen, met alle kosten)

1e factuur is wettelijk betalen binnen 30 dagen (tenzij anders overeengekomen)
Herinnering is na verstrijken 1e termijn, (extra kosten mag [nog] niet) termijn 14 dagen
2e herinnering mag wel met extra kosten. termijn 14 dagen
3e factuur (aanmaning/sommatie tot betalen) en kennisgeving van uit hangen geven aan incasso bureau.

Het incassobureau stuurt ook een nota,2 herinneringen en aanmaning (kosten lopen door).
Na het incasso gaat het naar eengerechtsdeurwaarderder. Daar krijg je ook een nota van, herinnering en aanmaning voor het naar de rechter gaat.

Zorg wel dat als het zover komt, je bij de ziting aanwezig bent, zet je verhaal vooraf op schrift.
Je bent dan i.i.g. een paar maanden verder, en die metselaar kan nog even braaf op zijn centjes wachten.

Sorry voor tikfouten, gaat wat lastig op een klein scherm.

[ Voor 28% gewijzigd door Nijl op 23-07-2018 18:05 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:30

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De rechtsbijstand ziet er dus geen zaak in. Dat komt, omdat de collega hovenier die is langs geweest het er wel redelijk eruit vond zien. Als er niet door een expert of op z'n minst een andere hovenier wordt aangegeven wat er niet goed is, kom je niks verder. Een expert zal denk ik ook nog niet worden vergoed in dit stadium.

Had je al andere hoveniers laten kijken? Anders krijg je het verhaal wat @Nijl zegt, maar dan ben jij dubbel zo druk en doet de rechtsbijstand niks.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkregting
  • Laatst online: 24-05 23:23
Aan TS: Aangezien ik niet de details ken van jullie overeenkomst is het even gissen. Probeer te achterhalen of in het contract de UAV2012 (http://wetten.overheid.nl/BWBR0031190/2012-03-01) van toepassing is verklaard. Dit zijn de Uniforme Administratieve Voorwaarden die veelal in de bouw worden gebruikt tussen opdrachtgevers (gemeenten, waterschappen, RWS, enz.) en opdrachtnemers (veelal aannemers en hoveniers) en worden af en toe ook opgenomen bij kleinere contracten tussen particulier en aannemer.

Mocht dit het geval zijn dan wil ik je wijzen op paragraaf 12 van deze UAV. Hierin staat onder lid 2:

Het in het eerste lid bepaalde lijdt uitzondering indien sprake is van een gebrek:
(a) dat toe te rekenen is aan de aannemer en
(b) dat bovendien ondanks nauwlettend toezicht tijdens de uitvoering dan wel bij de opneming van het werk als bedoeld in § 9, tweede lid, door de directie redelijkerwijs niet onderkend had kunnen worden
en waarvan
(c) de aannemer binnen een redelijke termijn na de ontdekking mededeling is gedaan.

Volgens mij voldoe je aan alle leden (ik heb niet het gehele topic doorgespit) en mocht de UAV van toepassing zijn verklaard, dan heb je een goede poot om op te staan. Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door pkregting op 25-07-2018 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
pkregting schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 19:57:
Aan TS: Aangezien ik niet de details ken van jullie overeenkomst is het even gissen. Probeer te achterhalen of in het contract de UAV2012 (http://wetten.overheid.nl/BWBR0031190/2012-03-01) van toepassing is verklaard.
Voor de overeenkomsten gelden de algemene consumentenvoorwaarden. Ze zijn gebaseerd op de standaardovereenkomsten van de VHG:

https://www.vhg.org/vhg-l...fo/consumentenvoorwaarden

De huidige stand van zaken ook even voor de andere mensen in dit topic:

Wij hebben op 1 factuur na alles betaald. De factuur die we niet hebben betaald, is de factuur waarop het muurtje staat. Op advies van de juridische hulp hebben we de hovenier een voorstel gedaan om het muurtje te verwijderen om verdere schade aan de tuin te voorkomen, en het geld ervoor in mindering van de factuur te brengen (en dat we ervan uitgaan dat de vordering opgeschort wordt totdat we een inhoudelijke reactie krijgen).

Dan hoeft hij later ook niet terug te komen om het muurtje kosteloos te herstellen (met nieuwe materialen etc).

En voor ons betekent het dat we er zelf iets anders kunnen plaatsen, zoals plantenbakken.

Voorlopig heeft de hovenier hier nog niet op gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Is hetgeen dat tussen haakjes staat
(en dat we ervan uitgaan dat de vordering opgeschort wordt totdat we een inhoudelijke reactie krijgen).
ook zo gecommuniceerd of is dat jouw / jullie aanname?

Ik denk niet dat het redelijk is om te verwachten dat:
-hovenier eerst een muurtje dient te plaatsen
-muurtje verzakt en krijgt geen kans op herstel (aanbod is dat dit na een jaar gebeurd omdat de grond mogelijk nog verder zakt en hij dan over een paar weken / maanden weer terug moet komen)
-muurtje verwijderen
-niet betalen voor de muur omdat deze (op verzoek!) wordt verwijderd.

Hovenier heeft tijd besteed aan het plaatsen (conform opdracht) en wellicht straks aan het verwijderen (wederom conform verzoek / opdracht).
Logischerwijs zou ik verwachten dat je dus de arbeidskosten (deels) zal moeten betalen en dat je nog kan twisten over de kosten van het muurtje (materialen).

Maar dat is mijn mening

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
BastaRhymez schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 09:15:
Is hetgeen dat tussen haakjes staat ook zo gecommuniceerd of is dat jouw / jullie aanname?
Op advies van jurist zo gecommuniceerd.

Voor de rest dienen de volgende gebreken zich aan...

De balk die aan de gevel zit, wordt helemaal krom getrokken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MLYh98eRE9r9q9m6RjNG9xDB/medium.jpg

De planken tegen de plantenbak gaan bol staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/K8mmRM48VPYYKxQUAP6EKiLA/medium.jpg

In beide situaties vraag ik mij inmiddels af of dit voorkomen had kunnen worden. Bij de poort kun je je afvragen of het verstandig is om hem ueberhaupt zo vast te zetten (met die balk boven de poort). Bij de planken had je misschien iets moeten doen tegen het vocht?

Het lijkt mij iig niet normaal dat dit zo snel al gebeurt allemaal.

[ Voor 62% gewijzigd door Lethalis op 01-08-2018 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Ik ben het met je eens, dat de gekozen oplossing(en) wellicht niet de beste zijn (zeker bij de poort zie ik al twee dingen die ik persoonlijk anders had gedaan).
Hout is (en blijft) een natuurproduct en dat kan krom trekken... Hier kan de hovenier op zich ook weinig aan doen. Het hangt er namelijk mede vanaf hoe dit spul is opgeslagen en hoe droog / nat het daar is (geweest) en welke tijd het heeft gekregen om te acclimatiseren. Ook het weer van de afgelopen periode helpt niet mee. Als het hout vochtig is geweest, dan is het met de hitte van de afgelopen dagen te snel gaan drogen, waardoor het krom trekt.

Als een andere hovenier (of jij zelf) dit had geplaatst, was het hout dus naar alle waarschijnlijkheid ook krom getrokken...

[ Voor 9% gewijzigd door BastaRhymez op 01-08-2018 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
BastaRhymez schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 09:37:
Ik ben het met je eens, dat de gekozen oplossing(en) wellicht niet de beste zijn (zeker bij de poort zie ik al twee dingen die ik persoonlijk anders had gedaan).
Wat had jij precies anders gedaan?

Dit vraag ik niet alleen om argumenten naar de hovenier toe te hebben, maar ook in de zoektocht naar een oplossing. Ik doe dit namelijk ook niet voor mijn lol allemaal.

Ik wil gewoon een goede oplossing en heel graag weer verder met andere zaken in mijn leven ;)
Als een andere hovenier (of jij zelf) dit had geplaatst, was het hout dus naar alle waarschijnlijkheid ook krom getrokken...
Dat zou kunnen. Kijk, ik heb erg weinig tijd meestal en dat is ook de reden dat ik niet al te veel zelf in die tuin doe (we werken beiden best veel en hebben een peuter, wisselen elkaar ook af... zij werkt veel in het weekend bijv... dus ik zit of op mijn werk, of het is papadag... en dan hebben we het huishouden ook nog).

Het gras maaien is ook iets dat ik ergens om 10 uur 's avonds doe momenteel :+

Dus ik heb tijdens de uitvoering van de tuin veel aan de hovenier over gelaten onder het mom van "hij zal het wel weten". Ik zie namelijk een hoop andere tuinen in de buurt, waar het hout echt niet zo krom erbij staat. En het staat er al jaren. Helemaal vergrijsd, maar wel recht.

Gedachten die door mijn - als leek zijnde - hoofd spoken:
1. Het hout had bewerkt kunnen worden (wellicht lakken / beitsen)
2. De positie van het hout is ongelukkig naast een grasveld dat veel water nodig heeft, en bovendien op het zuiden staat. Kortom, wil je daar wel een houten wand? Of had juist deze kant beter een muur kunnen zijn?
3. Er zijn vlonderplanken voor de wand gebruikt. Misschien trekken deze sneller krom als je ze zo verwerkt?

Overigens is ook een plank onder de schuttingen (achter het muurtje) krom aan het trekken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ALGGJY0eO3e3BnOUlzq4LNMG/medium.jpg

[ Voor 59% gewijzigd door Lethalis op 01-08-2018 10:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Wat ik anders zou doen is deels ook smaak. Ik zou persoonlijk er voor kiezen om de balk die nu boven op je paal zit, tussen de palen zetten (zoals je poort ook tussen je palen hangt).
Daarnaast zie ik op de foto dat er een aantal schroeven door je paal heen de baksteen muur in gaan en deze boven in alweer (door het gewicht van de poort?) uit de muur worden getrokken. Hier zou ik een hoekprofiel hebben gedaan die tegen je paal en in de muur gaat (met meerdere schroeven). Ja, dat zit meer in het zicht, maar daarmee kan je de krachten wel over meerdere stenen verdelen. Ook zou ik hier andere pluggen / schroeven hebben gebruikt, zodat het terugtrekken minder snel zal plaats vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
BastaRhymez schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:24:
Daarnaast zie ik op de foto dat er een aantal schroeven door je paal heen de baksteen muur in gaan en deze boven in alweer (door het gewicht van de poort?) uit de muur worden getrokken. Hier zou ik een hoekprofiel hebben gedaan die tegen je paal en in de muur gaat (met meerdere schroeven). Ja, dat zit meer in het zicht, maar daarmee kan je de krachten wel over meerdere stenen verdelen. Ook zou ik hier andere pluggen / schroeven hebben gebruikt, zodat het terugtrekken minder snel zal plaats vinden.
Ik vermoed dat dit niet eens komt door het gewicht van de poort, maar omdat de rest van de constructie er aan trekt.

Dit kan door 2 zaken komen wellicht:

1. De tuin vertrekt echt naar de sloot. Ik heb meerdere keren een waterpas tegen de palen aan gehouden en ze lijken nog redelijk recht, dus misschien valt dit mee?

2. De schuttingen verzakken ook naarmate je dichter bij de sloot komt. Dit is het meest waarschijnlijke. Zodra dit gebeurt, gaan ze ook trekken aan de bovenkant.

Ik vind het alleen erg lastig om dit goed te meten met de spullen die ik heb.

Mijn insteek is eigenlijk ook om die balk boven de poort weg te (laten) halen. Het enige dat jammer is, is dat de kier naast de poort steeds groter wordt, omdat ik elke keer de poort moet bijstellen zodat hij nog goed op slot kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Hout is (en blijft) een natuurproduct en dat kan krom trekken... Hier kan de hovenier op zich ook weinig aan doen. Het hangt er namelijk mede vanaf hoe dit spul is opgeslagen en hoe droog / nat het daar is (geweest) en welke tijd het heeft gekregen om te acclimatiseren. Ook het weer van de afgelopen periode helpt niet mee. Als het hout vochtig is geweest, dan is het met de hitte van de afgelopen dagen te snel gaan drogen, waardoor het krom trekt.

Je ziet dat het kozijn een bout met plug uit de muur heeft getrokken en dat is vreemd.
Als er goede kozijnpluggen of keilbouten waren gebruikt was de kans daarop kleiner geweest. Worst case scenario kwam er een steen los of was het hout geknapt. En waarschijnlijk zitten er maar twee bouten in. Verder is er niets zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-06 18:45
Wordt het hout niet klem gezet waardoor het niet meer kan werken? En dus andere zaken weg gaat duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Iblies schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 12:27:
[...]
Je ziet dat het kozijn een bout met plug uit de muur heeft getrokken en dat is vreemd.
Als er goede kozijnpluggen of keilbouten waren gebruikt was de kans daarop kleiner geweest. Worst case scenario kwam er een steen los of was het hout geknapt. En waarschijnlijk zitten er maar twee bouten in. Verder is er niets zichtbaar.
Het is ueberhaupt niet wenselijk dat er zulke krachten op staan denk ik.

Ik heb een blok verder gekeken waar dezelfde huizen staan als die van mij en daar zie je dus dat de stenen van hun muur kapot zijn getrokken (hun schutting is zichtbaar verzakt).

Dat lijkt me persoonlijk nog erger.

Vandaar dat ik nu denk dat het beter is om die verbinding met de rest van de schutting helemaal niet te hebben. Dus mocht de schutting zich richting sloot bewegen, dat dit niets te maken heeft met het kozijn aan de gevelkant.

Dat betekent natuurlijk wel dat je elke keer de poort opnieuw kan bijstellen zodat hij goed sluit... maar dat vind ik minder erg dan toekijken hoe mijn gevel naar de klote gaat.

Ik begin het stalen hekwerk te missen dat er eerst stond 8)7 Dat kwam 17 jaar lang niet van zijn plek.

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 01-08-2018 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkregting
  • Laatst online: 24-05 23:23
Lethalis schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 09:01:
[...]

Voor de overeenkomsten gelden de algemene consumentenvoorwaarden. Ze zijn gebaseerd op de standaardovereenkomsten van de VHG:

https://www.vhg.org/vhg-l...fo/consumentenvoorwaarden
Dan is het even kijken of ze 1 op 1 overeenkomen met de standaardovereenkomst aangaande artikel 18: geschillenregeling. Hier is een vrij recente uitspraak (~2013) over verzakking die deze geschillencommissie heeft gedaan. Het komt er in het kort op neer dat de hovenier deskundig behoort te zijn en dus rekening had moeten houden met de mogelijkheid en ernst van toekomstige verzakkingen.

Hopelijk loopt het goed voor je af, maar hou rekening met kosten (ook voor de geschillencommissie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Laat me even raden jullie hebben te maken met een veen ondergrond hetgeen altijd blijft zakken en waar je vooral niet teveel gewicht op wilt hebben. een goed advies was geweest een tempex (piepschuim) pakket eronder minder gewicht en blijft drijven op je grondwater. Zo'n muurtje naar de sloot is kansloos. Heeft de hovenier niet iets anders geadviseerd? Dit is gewoon niet slim zo. Succes.
PS mijn ervaring is dat je som moet volhouden, kreeg in het verleden een meerwerk rekening voor afvoer grond en aanvoer zand omdat er minder zand lag dan verwacht. Helaas voor hem was niet gecommuniceerd voor uitvoering (was het mijn keuze geweest) dus ook niet achteraf betaald. Had hij maar moeten communiceren of beter onderzoek vooraf.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 19:54
Lethalis schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 09:20:
[...]

Op advies van jurist zo gecommuniceerd.

Voor de rest dienen de volgende gebreken zich aan...

De balk die aan de gevel zit, wordt helemaal krom getrokken:

[afbeelding]

De planken tegen de plantenbak gaan bol staan:

[afbeelding]

In beide situaties vraag ik mij inmiddels af of dit voorkomen had kunnen worden. Bij de poort kun je je afvragen of het verstandig is om hem ueberhaupt zo vast te zetten (met die balk boven de poort). Bij de planken had je misschien iets moeten doen tegen het vocht?

Het lijkt mij iig niet normaal dat dit zo snel al gebeurt allemaal.
Hout werkt en daar hoor je in de details rekening mee te houden. Nu zie ik wel vaker balken koud tegen een muur geschroefd en dat gaat vaak prima, maar eigenlijk is het niet handig. Wat hierboven al is geopperd is bijvoorbeeld een hoekprofiel met slobgaten (langwerpige gaten) waardoorheen de balk is vastgeschroefd beter. Wat op zich ook best prima is, dat is de paal niet strak tegen de muur zetten. Als hij op 2 punten vast zit dan kan je er wat ringen tussen doen (of bijv een moer in geval van een keilbout) zodat hij een cm oid van de muur af zit. Als hij dan krom wordt trekt hij niet direct de bevestiging uit de muur.

Verder blijft de achterkant van je planken te nat en dat kan je oplossen door iets meer ruimte tussen bak en planken te houden, en een klein beetje speling tussen de planken laten. Hout mag best nat worden, zeker het spul dat jij in de tuin hebt gebruikt, maar het moet ook kunnen ventileren om weer te kunnen drogen.
Lethalis schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 15:24:

Vandaar dat ik nu denk dat het beter is om die verbinding met de rest van de schutting helemaal niet te hebben. Dus mocht de schutting zich richting sloot bewegen, dat dit niets te maken heeft met het kozijn aan de gevelkant.
Ik zou de balk boven de poort losmaken en aan de kant van de muur een gleuf erin zagen. Dan door deze gleuf met schroef & carrosseriering weer in de paal aan de muur schroeven. Op die manier kan de balk boven de poort vrij wegschuiven van de muur. Dat scheelt schade in geval van wegzakken van de schutting en je hebt een aardige indicatie van de verplaatsing van die schutting.

Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.cc/zcd4kgzk1/gleuf.png

Verder als je meer wil meten dan is de ouderwetse slangwaterpas en een markeerstift je vriend.

[ Voor 28% gewijzigd door leecher op 15-08-2018 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
leecher schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:00:
[...]
Ik zou de balk boven de poort losmaken en aan de kant van de muur een gleuf erin zagen. Dan door deze gleuf met schroef & carrosseriering weer in de paal aan de muur schroeven. Op die manier kan de balk boven de poort vrij wegschuiven van de muur. Dat scheelt schade in geval van wegzakken van de schutting en je hebt een aardige indicatie van de verplaatsing van die schutting.

[afbeelding]

Verder als je meer wil meten dan is de ouderwetse slangwaterpas en een markeerstift je vriend.
Ik vind de oplossing met een gleuf een goed idee. En die slangwaterpas ga ik ook kopen denk ik :) Het is zo simpel, maar ik bedenk het niet zelf.

Alleen moet ik uitkijken met dingen aanpassen, zodat zij niet kunnen zeggen dat iets komt omdat ik er aan heb gezeten.

Vooralsnog overigens geen reactie meer gehad van de hovenier. Dus daar moeten we zelf weer achteraan. Ik neig nog steeds ernaar bij de geschillencommissie aan te kloppen iig.
Frogmen schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:30:
Zo'n muurtje naar de sloot is kansloos. Heeft de hovenier niet iets anders geadviseerd? Dit is gewoon niet slim zo. Succes.
De hovenier heeft hier nauwelijks over nagedacht en geen enkele keer gezegd dat iets niet handig is.

We willen die muur dan ook weg hebben. Het is gewoon jammer dat het een lastig verhaal wordt als ik zelf allemaal dingen ga aanpassen aan de tuin.

Anders zou ik nu zelf die muur gaan slopen en er wat plantenbakken voor in de plaats doen. En zou ik ook zelf dat balkje boven de poort aanpassen / vervangen.

Ik kan echter niet zomaar dingen gaan doen, want mijn vriendin heeft de helft betaald van de tuin. Gaat er nu iets vreselijk mis, dan kunnen we het zeer waarschijnlijk claimen... ga ik zelf dingen aanpassen, dan staan we er minder goed voor en verpest ik het ook voor haar.

Was het alleen mijn geld geweest, dan had ik er nu schijt aan gehad denk ik en was ik aan de slag gegaan.

[ Voor 33% gewijzigd door Lethalis op 15-08-2018 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@Lethalis en hoe loopt het nu verder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
De hovenier is bereid in te gaan op ons voorstel om de muur kosteloos te verwijderen en daarbij 500 euro in mindering te brengen op de laatste factuur.

Ik ben geneigd om daarmee akkoord te gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-06 10:13
Doen en er klaar mee zijn.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lethalis schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:30:
[...]

De hovenier is bereid in te gaan op ons voorstel om de muur kosteloos te verwijderen en daarbij 500 euro in mindering te brengen op de laatste factuur.

Heel verstandig want zo'n los muurtje blijft zakken naar alle kanten. Ben geen bouwkundige maar het was redelijk voorspelbaar.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:37
Lethalis schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:30:
[...]

Zojuist dit topic met grote interesse doorgelezen, en het lijkt me begrijpelijk dat je daartoe geneigd bent. Het klinkt me zelfs logisch in de oren.

Maar dan ben je toch alsnog niet van je verzakkende, niet (goed) aangetrilde grond af? En blijft je schutting dus ook krom trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-06 13:49
Welke woonplaats? Nieuwbouwwijk, is er voorbelasting aangebracht, hoelang geleden, e.d.? In slechte grond zal een normale schutting met een beetje fundering niet 1,2,3 verzakken (of op zijn minst gelijkmatig), zo'n stenen muur wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Nieknikey schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:16:
[...]

Zojuist dit topic met grote interesse doorgelezen, en het lijkt me begrijpelijk dat je daartoe geneigd bent. Het klinkt me zelfs logisch in de oren.

Maar dan ben je toch alsnog niet van je verzakkende, niet (goed) aangetrilde grond af? En blijft je schutting dus ook krom trekken?
Als ik hiermee akkoord ga, ga ik niet automatisch met alles akkoord. Het is gewoon een afspraak over het muurtje. Wat de schutting doet, zien we eigenlijk ook pas als deze wat langer heeft gestaan.

Ik heb wel het vermoeden dat de schutting bijna 1cm richting de sloot is verplaatst. De vraag is alleen of hij nog verder die kant op zal vertrekken. Als de schutting zo blijft staan, kan ik er wel mee leven.

Sowieso staat de schutting op palen die een heel stuk in de grond staan.

Door het muurtje te verwijderen heb je ook nog kans dat verdere verzakking minder rap zal gaan, omdat de kering dan ook minder zwaar belast wordt. Ik ben ook van plan om er dan maar begroeiing voor in de plaats te doen en dus niets te plaatsen dat ook zwaar is (dus geen volle plantenbakken etc).
Divak schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:40:
Welke woonplaats? Nieuwbouwwijk, is er voorbelasting aangebracht, hoelang geleden, e.d.? In slechte grond zal een normale schutting met een beetje fundering niet 1,2,3 verzakken (of op zijn minst gelijkmatig), zo'n stenen muur wel.
Het grote probleem is gewoon dat de grond helemaal afgegraven was voor het plaatsen van een nieuwe kering. Dat hebben ze daarna volgestort en vrij kort daarop het muurtje daar bovenop geplaatst, terwijl de grond helemaal niet verdicht was. Tsja...

Maar het gaat om de gemeente Lansingerland. Woningen zijn van 2001 ongeveer.

[ Voor 22% gewijzigd door Lethalis op 03-09-2018 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Waarom ligt dat gras links zoveel lager dan rechts, ten opzichte van de muur?

• BroederM
  • Laatst online: 12-05 22:06
14k en een oplever contract en dan werk leveren als een doe-het-zelfer. Zoals jezelf @RemcoDelft al zei de manier van stenen stapelen is ook niet 100%.

Voor dat geld snap ik dat je op slakken zout gaat leggen maar bij mijzelf blijft wel het gevoel dat het om buitenwerk gaat.
Dus kromtrekken en verzakken kan gewoon.
Ik zelf ben geen fan van strak design in een tuin, maar "strak" en buiten is gewoon moeilijk.
Maar ik ben met je eens dat net de juiste maatregelen verzakken/verkleuren en kromtrekken geminimaliseerd kan worden.

500 op 14.000 is +- 3,5%, maar heb jij voor 500 een nieuw muurtje?

Persoonlijk zou ik de 500 euro aannemen maar niet de muur laten weg halen.
Gaat de muur echt irriteren?
Zelf de muur afbreken, PU-lijm kan je makkelijk los pielen. En stenen met een schrapper schoonmaken.

Naast de eerdere adviezen zou ik nog een bodemverdichter (geen trilplaat) willen aanraden.

Ben je als developer (Jip ik heb gekeken) niet zo handig en wil je dit ook niet zijn ook.

Andere hovenier bellen en vragen wat de kosten zijn. Dan zal je zien dan je stenen van je muurtje geld waard zijn maar dat 500 euro te weinig is om je probleem te laten oplossen. (42,00 per uur, 500/42= 1,5 dag werk)

Succes!

My life is in 2D, How about yours?

• Lethalis
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op woensdag 5 september 2018 @ 23:52:
Waarom ligt dat gras links zoveel lager dan rechts, ten opzichte van de muur?
Omdat de hovenier het handig vond om het "onder afschot" te plaatsen...

Ik weet ook niet wat ik daarvan moet denken.

In ieder geval is gisteren het muurtje verwijderd en hebben wij inmiddels zelf met een Buxus alternatief (ilex crenata) een heg geplaatst. Deze is nu nog niet zo groot, maar zal naar verwachting binnen 1 a 2 jaar groot genoeg zijn om ervoor te zorgen dat we niet meer tegen de planken erachter aan hoeven te kijken.

Dan maar geen muur :) En ik kan hem altijd zo snoeien dat hij gelijk loopt met de schutting... dus als er iets scheef is, valt het minder op.
BroederM schreef op donderdag 6 september 2018 @ 08:57:
Ben je als developer (Jip ik heb gekeken) niet zo handig en wil je dit ook niet zijn ook.
Het probleem is meer dat ik een zwakke rug heb en geen zware dingen kan tillen. Dus dat maakt veel grotere klussen voor mij überhaupt al een opgave die het risico niet waard is.

Daarnaast heb ik ook niet het gevoel dat ik veel tijd heb om dingen te doen. Het is dat gisteren speciaal vrij heb genomen om een beetje aan de tuin te werken.

Dingen zoals het gras maaien of plantjes water geven doe ik meestal ook 's avonds om 9 uur even snel... (het begint vervelend te worden dat het donker wordt ;) )

Maar goed, dat is een andere discussie. Voor het bedrag dat wij hebben besteed, verwacht je gewoon een bepaald kwaliteitsniveau en dat is overduidelijk niet geleverd.

Ik wist ook niet of ik moest huilen of lachen toen ze gisteren de "fundering" van het muurtje er uit hebben gehaald. Die betonbandjes waren nauwelijks breder dan de muur zelf... valt me nog mee dat die hele muur niet is omgevallen.

[ Voor 41% gewijzigd door Lethalis op 20-09-2018 12:10 ]

Pagina: 1 2 Laatste