Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Het valt mij op dat sommige films te donker zijn in 4K HDR en de andere weer zoals het hoort. waardoor komt dit ? ik dacht eerst dat het aan mijn budget tv lag, maar had hetzelfde probleem op een sony xd8599. ik las ergens dat het te maken had met het aantal nits dat een film bewerkt werd ofzo ?

ik had laatst een brawl in cell block 99 gezien, deze film is 4K in SDR en ik vond het prachtig uitstralen. zijn de HDR films weggelegd voor tv's boven de €1500+ vraag ik me soms af ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik snap je vraag niet? 4K SDR "kan" er niet prachtig uitzien want het is "gewoon" maximaal 10-bit standaardbeeld op 2160p; net goed goed/slecht als een gewone TV-uitzending.

HDR is HDR <punt>. Allicht kan er iets zijn met je kabels of afspeelapparatuur?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:09:
Ik snap je vraag niet? 4K SDR "kan" er niet prachtig uitzien want het is "gewoon" maximaal 10-bit standaardbeeld op 2160p; net goed goed/slecht als een gewone TV-uitzending.

HDR is HDR <punt>. Allicht kan er iets zijn met je kabels of afspeelapparatuur?
nee, het heeft niet met mijn kabels of iets anders te maken. als je 'patriots day' en daarna 'misson impossible ghost protocol' afspeelt, snap je wat ik bedoel. het zijn beide HDR films, maar patriots day is zo donker dat het bijna niet te zien is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 13:00
Het kan komen door de 'tone mapping'. HDR tv's halen het maximale bereik namelijk helemaal niet en moeten wat aanpassingen doen om toch het volle spectrum weer te geven. De ene tv doet dat anders dan de andere.
Zie deze slaapverwekkende maar zeer interessante uitleg: YouTube: HDR Tone-Mapping Explained: Sony A1, LG C7 vs Panasonic OLED TV

Ik geloof dat er ook bij films onderling verschil kan zitten, sommigen worden op bluray gemasterd voor 1000 nits en anderen voor 4000 nits (die laatste zullen dan door tone mapping donkerder worden).

Mijn inziens is HDR zoals het nu in tv's zit vooral gekloot.... (kleine uitzondering is misschien hoe Panasonic er mee om gaat in bovenstaande video)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
ShittyOldMan schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 12:06:
Het kan komen door de 'tone mapping'. HDR tv's halen het maximale bereik namelijk helemaal niet en moeten wat aanpassingen doen om toch het volle spectrum weer te geven. De ene tv doet dat anders dan de andere.
Zie deze slaapverwekkende maar zeer interessante uitleg: YouTube: HDR Tone-Mapping Explained: Sony A1, LG C7 vs Panasonic OLED TV

Ik geloof dat er ook bij films onderling verschil kan zitten, sommigen worden op bluray gemasterd voor 1000 nits en anderen voor 4000 nits (die laatste zullen dan door tone mapping donkerder worden).

Mijn inziens is HDR zoals het nu in tv's zit vooral gekloot.... (kleine uitzondering is misschien hoe Panasonic er mee om gaat in bovenstaande video)
Jammer dat we geen SDR keuze hebben zoals bij games, sommige 4K HDR blurays zien er echt scherp uit maar door de tonemapping wordt het te donker, waardoor het afbreuk doet aan de kijkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 13:00
Is het niet uit te schakelen op de tv zelf?

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
ShittyOldMan schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:50:
Is het niet uit te schakelen op de tv zelf?
nope, ook al zou dat kunnen, dan krijg je waarschijnlijk gedimde kleuren. ik schrok er gewoon een beetje van toen ik dit ook op een sony xd8599 zag. wordt wel een gedoe straks om een fatsoenlijke tv te vinden die hdr materiaal goed kan weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Hamazaki schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:54:
[...]

nope, ook al zou dat kunnen, dan krijg je waarschijnlijk gedimde kleuren. ik schrok er gewoon een beetje van toen ik dit ook op een sony xd8599 zag. wordt wel een gedoe straks om een fatsoenlijke tv te vinden die hdr materiaal goed kan weergeven.
Ik vermoed dat er iets "bij jou" niet goed zit. Zowel mjn Xbox als UHD films geven weer wat er data-technisch opgeslagen is in de game of de film.

Ja, zwart is soms 100% zwart en dan zie je dus niks. Maar dat is dus precies waar HDR voor zorgt; een combinatie van metadata en tonemapping om het contrast / onderscheid tussen 2 pixels zo netjes mogelijk weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:57:
[...]

Ik vermoed dat er iets "bij jou" niet goed zit. Zowel mjn Xbox als UHD films geven weer wat er data-technisch opgeslagen is in de game of de film.

Ja, zwart is soms 100% zwart en dan zie je dus niks. Maar dat is dus precies waar HDR voor zorgt; een combinatie van metadata en tonemapping om het contrast / onderscheid tussen 2 pixels zo netjes mogelijk weer te geven.
welke tv heb jij als ik vragen mag ? ik heb dit probleem ook via de usb aansluiting van mijn tv.

[ Voor 5% gewijzigd door Farabi op 03-07-2018 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Hamazaki schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:59:
[...]

welke tv heb jij als ik vragen mag ?
Ik heb als "laagste" TV een KD-43XE7004. Die is, in vergelijking met mijn OLED, nog best heel erg netjes qua beeld. Mijn LG OLED is extra gecalibreerd, de Sony niet.

Het punt wat ik wil maken; ergens ben ik bang dat jouw tv "default" staat afgesteld of dat je vreemd ongevingslicht hebt of andere zaken waardoor je SDR er beter uit vindt zien dan HDR.

Als ik Forza7 speel op de LG of Sony, allebei met HDR, is de zon fel genoeg dat ik soms met mijn ogen moet knijpen. En zwart, bijvoorbeeld bij het laden van de game, is net zo zwart als dat het lijkt dat de TV uitstaat.

/edit: USB? Dan is je tv dus niet goed, nietgoed ingesteld of je bronmateriaal is "ruk". Dan ligt dus niet aan kabels of overige apparatuur.

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 03-07-2018 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 14:04:
[...]

Ik heb als "laagste" TV een KD-43XE7004. Die is, in vergelijking met mijn OLED, nog best heel erg netjes qua beeld. Mijn LG OLED is extra gecalibreerd, de Sony niet.

Het punt wat ik wil maken; ergens ben ik bang dat jouw tv "default" staat afgesteld of dat je vreemd ongevingslicht hebt of andere zaken waardoor je SDR er beter uit vindt zien dan HDR.

Als ik Forza7 speel op de LG of Sony, allebei met HDR, is de zon fel genoeg dat ik soms met mijn ogen moet knijpen. En zwart, bijvoorbeeld bij het laden van de game, is net zo zwart als dat het lijkt dat de TV uitstaat.

/edit: USB? Dan is je tv dus niet goed, nietgoed ingesteld of je bronmateriaal is "ruk". Dan ligt dus niet aan kabels of overige apparatuur.
ik heb maar een extreme budgetmodel philips 55pus6162. het is niet zo dat ik dit met alle HDR films heb, maar bij sommige. als ik hdr plus aan zet heb ik weer goede contrast maar ik heb een hekel aan dynamische contrast, vandaar dat ik dit niet wil gebruiken.

planet earth of blue planeth laat hij perfect zien met de juiste contrast, dit zijn echte hdr documentaires en ze blinken uit (ja zelfs op mijn budgetmodel :9 )

[ Voor 6% gewijzigd door Farabi op 03-07-2018 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malignant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-05 06:48
Is gewoon een mastering issue met de film zelf, dit heeft niets met je TV te maken. Gebeurt hier ook op een OLED TV.

Er is namelijk geen "standaard" gedefineerd voor het masteren op HDR formaat.
Heel veel studio's doen dit op extreem hoge NITS, wat in werkelijkheid door geen enkele TV gehaald word.
Probleem komt dan om de hoek kijken met gewoon HDR dat er maar 1 curve is voor tonemapping.
Resultaat is op een huis-tuin en keuken TV een veel te donker beeld omdat de max NITS bijv. maar 1.000 zijn t.o.v. de >4.000 NITS waarop gemasterd is.

Hiervoor zijn HDR10+ en DV ontwikkeld met dynamische HDR tonemapping.
Doordat hierbij per scene gekeken word is het probleem veel minder groot.

HDR staat gewoon nog in de kinderschoenen en dit is het resultaat.
Deze hele discussie laait straks ook weer op denk ik zodra HLG broadcasting in Nederland gemeengoed gaat worden.

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-05 15:42
Hamazaki schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:54:
[...]
Heb je niet iets van HDMI deep colour oid bij de HDMI settings? Als je dat uitzet, dan zal de tv geen HDR meer weergeven. Overigens, ik heb een LG OLED C7 en merk dat HDR helemaal niet te donker is. Dat ervaar ik eerder bij SDR materiaal.

Kijk je daarnaast tv in een hele lichte ruimte? Je kunt ook nog spelen met de backlight, black level en gamma waardes van je tv om het donkere wat lichter te maken.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Hulleman schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:48:
[...]

Heb je niet iets van HDMI deep colour oid bij de HDMI settings? Als je dat uitzet, dan zal de tv geen HDR meer weergeven. Overigens, ik heb een LG OLED C7 en merk dat HDR helemaal niet te donker is. Dat ervaar ik eerder bij SDR materiaal.

Kijk je daarnaast tv in een hele lichte ruimte? Je kunt ook nog spelen met de backlight, black level en gamma waardes van je tv om het donkere wat lichter te maken.
ik heb sowieso volop zonlicht in mijn woonkamer klopt, maar daar heeft het niet mee te maken, want andere hdr films zien er gewoon goed uit. jij bent nog geen donkere films tegengekomen vermoed ik. probeer patriots day eens af te spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Zit het issue niet gewoon in die Philips? Geen FALD, wel LCD, semi-optimale processor... Mogelijk dus geen (volledige) ondersteuning voor bepaalde metadata?

Ter referentie (ook qua kosten maar daar gaat het even niet om): Hoe groter, hoe beter? 65" vs 75" and beyond. en dan vooral de posts van de afgelopen dagen van @Major_ton Er wordt een zeeer goede vergelijking gemaakt in zwart, helderheid en andere zaken tussen LCD en OLED, maar dan wel in het hogere segment.

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 04-07-2018 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-05 15:42
Hamazaki schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:52:
[...]
ik heb sowieso volop zonlicht in mijn woonkamer klopt, maar daar heeft het niet mee te maken, want andere hdr films zien er gewoon goed uit. jij bent nog geen donkere films tegengekomen vermoed ik. probeer patriots day eens af te spelen.
Zou inderdaad kunnen dat ik nog geen donkere films ben tegengekomen. Al vond ik Thor Ragnarok (SDR) in de beginscènes met die draak te donker.

Anyway, als ik hierboven zo lees dan is het een probleem met de tonemapping van de films en niet met je tv.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-04 17:14
Dat had ik nu ook met Amazon prime, ik kreeg las ogen van de HDR heldere delen. Maar met de rest van het beeld is te donker. De ondertitel was ook te fel. Dan kijk ik liever 4k zonder HDR of gewoon een goede 1080p. (Is rustiger voor de ogen) DV ziet er dan beter uit op Netflix.

[ Voor 9% gewijzigd door Snake_Eye op 02-03-2020 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-04 17:14
Tv-programma's en films in 4K HDR bieden de beste thuisvideokwaliteit die vandaag beschikbaar is, maar in sommige situaties kan het er te donker uitzien. Dat komt omdat ze vaak zijn gemaakt om te worden getoond in een donkere, theatrale omgeving, en wanneer de lichten opkomen, of je overdag kijkt, kunnen details in het beeld worden verdoezeld. Op CES 2020 heeft Dolby een nieuwe uitbreiding op het Dolby Vision HDR-formaat geïntroduceerd, Dolby Vision IQ genaamd, dat is ontworpen om dat probleem op te lossen door het beeld automatisch aan te passen aan de helderheid van de ruimte.

https://www.cnet.com/news...-hdr-that-looks-too-dark/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:00

FeaR

In GoT we trust

Zullen we topics uit juli 2018 lekker in de archieven laten? Deze kick voegt mijns inziens niet veel toe. Tevens kick je het topic twee keer door twee keer binnen 24 uur te posten, dat is ook niet gewenst.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.