unezra schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:03:
[...]
Ik probeer juist duidelijk te maken dat die normen helemaal niet zo conservatief zijn als ze lijken. Banken lenen nog steeds en veel te optimistisch geld uit en nog steeds is de kans loeigroot dat je serieus in de problemen komt als je maximaal gaat lenen.
Er hoeft echt maar heel weinig mis te gaan en je kunt je huis weer net zo hard verkopen als je het hebt gekocht. Wat dan? Topic op Tweakers openen met "help ik moet mijn huis uit"?
Dan liever wat kritische kanttekeningen en het advies niet maximaal te lenen.
Daarbij worden, ook in dit topic, grove rekenfouten gemaakt. In dit geval vergeet TS zelfs een heel groot deel van de bijkomende kosten van een eigen woning. Als je dat al niet mee rekent, hoe kun je dan een verstandige keuze maken met betrekking tot je hypotheek? TS is echt een paar honderd € per maand aan kosten vergeten. Iets dat ik hier en in andere topics veel te vaak zie gebeuren.
[...]
TS vraagt hoe 'ie meer kan lenen dan de bank 'm wil lenen. Dat kan niet én het is onverstandig.
Nogal logisch dat een topic dan op een gegeven moment gaat over of het wel of niet verstandig is.
Dat is met de beste intenties. Als iemand aan jou vraagt hoe 'ie het best voor de trein kan springen zeg je toch ook dat diegene dat het beste helemaal niet kan doen?
Sorry, ik moet toch nog even reageren, want hoewel je conservatieve houding op zich goed is, maar jij ook enorme rekenfouten waardoor het lijkt alsof je hel en verdoemenis over je heen krijgt zodra je een eigen woning koopt.
Enkele misvattingen:
- je zegt dat 100% aflossingsvrij niet meer mag ivm het hoge risico, dat is pertinent onjuist, je kunt nog steeds deze lening afsluiten, maar het wordt niet meer gepromoot door de banken omdat de overheid hiervoor de HRA heeft afgeschaft. Als je weet wat je doet, en op een andere manier wilt sparen voor de aflossing is het nog steeds een optie.
- Je hebt het over verborgen kosten voor de eigen woning. Ik zou niet weten welke dat zijn buiten de al bekende maandlasten. Voorziening onderhoud? Als je een gezonde VVE hebt betaal je daar al aan in je voorschot, opstal verzekering, inboedel etc? Als het goed is zit er een opstal verzekering in de VVE (omdat je niet je eigen appartement kunt herbouwin igv van schade aan het hele object), en een inboedel heeft hij al in zijn huurwoning.
- Dan blijft er een kostenpost over voor onvoorziene uitgaven, zoals wasmachine, auto, CV, TV etc, waarbij ik alleen voor het hoognodige zou sparen, want waarom zou je voor alle apparaten het volledige bedrag apart houden (als mijn wasmaschine kapot zou zijn en ik kan geen nieuwe betalen koop ik wel zolang een tweedehands versie op martkplaats)
- Ja een auto hebben is duur, maar de afschrijving meetellen in je maandlasten is onnodig, je hebt de auto immers al betaald. Afschrijving is wel van belang om vooraf uit te rekenen wat je auto je gaat kosten over een bepaalde periode, maar om te zeggen dat je auto niks meer waard is na 5 jaar lijkt mij erg overdreven.
Even denkend aan mijn eigen situatie, ik heb een appartement in Amsterdam, mijn VVE kosten zijn 85 euro per maand (dit is inclusief voorziening groot onderhoud en alle collectieve verzekeringen), daarnaast heb ik een inboedelverzekering (kost me 8 euro per maand voor een bedrag van 25.000 euro), mijn auto verzekering kost me 12 euro per maand, wegenbelasting 14 euro (rij in een Smart) en de grootste kostenpost die ik aan mijn appartement heb gehad in de afgelopen 10 jaar is het preventief vervangen van de CV ketel (kostte me 1400 euro) en een nieuwe badkamer (was iets van 5000 euro meen ik)
Daarnaast heb ik een potje achter de hand waarmee ik minimaal 1 jaar de vaste lasten kan betalen van mijn hypotheek in het geval ik werkeloos wordt en totaal geen inkomen meer heb. Zo ben ik niet meteen stress als het even tegenzit (wat niet het geval is geweest). Stel dat ik dit bedrag (10k) zou gebruiken om mijn hypotheek af te lossen scheelt dit mij 20 euro aan rente per maand, en heb ik al na één maar een probleem omdat ik geen buffer heb.
Voor alles wat ik meer spaar maak ik bewust de keuze of ik wat extra wil aflossen of dat ik spaar voor een ander doel.
Kortom, ieder heeft zo zijn eigen manier om met risico's om te gaan.
[
Voor 7% gewijzigd door
Baddie09 op 29-06-2018 11:46
]