Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:48
Hallo mede tweakers,

Ik zit momenteel over het volgende te denken:
Momenteel zit ik in mijn laatste jaar van mijn HBO studie en werk daarnaast in een openbare apotheek. Ik zou ongeveer per maand zo'n 1000 euro kunnen sparen hierdoor (Heb tot nu toe 14,000 euro kunnen sparen).

Over anderhalf jaar ben ik genoodzaakt om uit huis te gaan en op mezelf te wonen.
Wat ik nu dus dacht is om anderhalf jaar maximaal te gaan lenen en geld bij te zetten voor een hypotheek zonder mijn studieschuld erbij te vermelden. Ik weet dat mochten de lasten uiteindelijk te hoog worden de NHG vervalt, maar als ik er nu over nadenk zou dat niet moeten gebeuren.

Mijn starter salaris zal voor 32 uur per week ongeveer uit moeten komen op 2600 euro bruto en elke jaar stijgen met 100 euro. Mijn studieschuld mag ik in 35 jaar terugbetalen en met een studieschuld van 20.000 euro hoor ik in principe per maand 70 euro te betalen. Dus ik zou niet geen problemen moeten hebben met het aflossen van mijn hypotheek + studieschuld. Wat denken jullie hierover? Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-07 10:39
Het is niet strafbaar, MAAR, komt de bank er achter dan hoeven ze je de hypotheek niet te verstrekken. Geen huis. Lastig met deze markt.

Kom je later in de problemen vanwege ontslag, scheiding of arbeidsongeschiktheid? NHG komt erachter dat je deze verscholen hebt? Eisen de gehele hypotheekbedrag bij je op. Zwaar probleem.

Verder weet BKR niet dat je stufi schuld hebt, maar deze staat wel op je afschriften en de belastingdienst weet dit ook. Let hier dus wel op bij de aanvraag! Riskante gevolgen.

Ik heb ervoor gekozen de schuld gewoon op te geven, zolang je niet aan je max hypotheek zit geen probleem!

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
RetroHead schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 00:07:
Het is niet strafbaar, MAAR, komt de bank er achter dan hoeven ze je de hypotheek niet te verstrekken. Geen huis. Lastig met deze markt.

Kom je later in de problemen vanwege ontslag, scheiding of arbeidsongeschiktheid? NHG komt erachter dat je deze verscholen hebt? Eisen de gehele hypotheekbedrag bij je op. Zwaar probleem.

Verder weet BKR niet dat je stufi schuld hebt, maar deze staat wel op je afschriften en de belastingdienst weet dit ook. Let hier dus wel op bij de aanvraag! Riskante gevolgen.

Ik heb ervoor gekozen de schuld gewoon op te geven, zolang je niet aan je max hypotheek zit geen probleem!
Dat klopt maar als je al je lasten kunt betalen dan zou er geen probleem moeten zijn toch? Een hypotheek neem ik alleen bij een vaste contract en heb lang geen plannen in kinderen/ trouwen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-07 10:39
Als je zo denkt kun je net zo goed geen NHG afsluiten en geen verzekeringen. Ongeluk zit in een klein hoekje en je gezondheid heb je echt niet altijd zelf in de hand.

Ik zou berekenen of het loont om te lenen en deze in de hypotheek te stoppen. Stufi rente is dicht tegen de 0% nu zelfs geloof ik? Aangezien de hypotheekrente minimaal 1.7% is moet zich dit altijd lonen.

Gewoon netjes opgeven en eventueel bijlenen om in je hypotheek te duwen

Edit: overleg dit eens met je hypotheekadviseur, kijken wat hij zegt (niet bij een bank op gesprek gaan)

[ Voor 10% gewijzigd door RetroHead op 23-06-2018 00:20 ]

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:03
Als je zin hebt in een EVA/SFH registratie zou ik zeggen, vooral doen.
https://www.kadv.nl/nl/bl...mt-men-er-niet-meer-vanaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:48
Nog 18 maanden om gewoon te sparen, naast wat je nu al hebt opgebouwd. Wat is het probleem dan om daarna een hypotheek af te sluiten?

Oh ennuh, waarom 32 uur per week werken?

[ Voor 13% gewijzigd door The_Vice op 23-06-2018 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
RetroHead schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 00:18:
Als je zo denkt kun je net zo goed geen NHG afsluiten en geen verzekeringen. Ongeluk zit in een klein hoekje en je gezondheid heb je echt niet altijd zelf in de hand.

Ik zou berekenen of het loont om te lenen en deze in de hypotheek te stoppen. Stufi rente is dicht tegen de 0% nu zelfs geloof ik? Aangezien de hypotheekrente minimaal 1.7% is moet zich dit altijd lonen.

Gewoon netjes opgeven en eventueel bijlenen om in je hypotheek te duwen

Edit: overleg dit eens met je hypotheekadviseur, kijken wat hij zegt (niet bij een bank op gesprek gaan)
Jah het is 0 procent rente bij DUO, kwam vaak op het nieuws tegen dat enorm veel studenten dit overigens doen.
The_Vice schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 00:43:
Nog 18 maanden om gewoon te sparen, naast wat je nu al hebt opgebouwd. Wat is het probleem dan om daarna een hypotheek af te sluiten?

Omdat contracten voor mijn functie vaak voor 32 uur per week is. Met 18 maanden sparen haal ik niet bepaald veel geld uit. Ik wil 30.000 euro bijleggen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Houd even rekening met het feit dat een eigen huis meer is dan een Hypotheek alleen. Het zijn kleine bedragen maar je mag zo minimaal 75 euro per maand aan WOZ afdracht doen (of in 1 keer 700+ per jaar), je hebt een opstal verzekering nodig ongeveer 20 euro/maand, inboedel verzekering 7-10 euro/maand, WA verzekering 5 euro/maand, waterschap belasting 20 euro/maand, gas/water/licht 120 euro/maand. Dus aan vaste lasten alleen voor het huis is er ongeveer 200 euro/maand aan lasten. Omdat je een eigen huis bezit wordt dat gezien als vermogen en vervallen dus ook alle subsidies zoals zorgtoeslag.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:10

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Gewoon doen heb ook niks verteld, kon het huis makkelijk betalen. Met stufielening kon ik zo'n 40k minder lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:18
Kan je nog 1,5 jaar lenen terwijl je in het laatste jaar van je studie zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-07 09:23

Croga

The Unreasonable Man

Jimster schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 00:39:
Als je zin hebt in een EVA/SFH registratie zou ik zeggen, vooral doen.
https://www.kadv.nl/nl/bl...mt-men-er-niet-meer-vanaf
Aangezien dit niet gezien wordt als fraude hoef je je hier geen zorgen over te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:57
UltraInstinct schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 23:43:
Mijn starter salaris zal voor 32 uur per week ongeveer uit moeten komen op 2600 euro bruto en elke jaar stijgen met 100 euro.
Dit heb je al zwart op wit staan?

Verder, post nummer zoveel met uiteindelijk dezelfde vraag. Waarom zou je een lening afsluiten (stufi) om een andere lening (hypotheek) af te kunnen sluiten. In mijn ogen het ene gat met het andere vullen.
Zelf heb ik de bank altijd laten weten dat ik een studieschuld heb (25k), en daar is nooit moeilijk over gedaan, en werd niet gekort op het max bedrag. Dit verschilt wel per verstrekker. Het belangrijkste is, ga in gesprek en staar je niet blind op online calculatie tooltjes.
Je kunt serieus in de problemen komen als later blijkt dat je dit hebt verzwegen (bv zodra jij je hypotheek niet meer kunt betalen na ontslag). Je koopt een huis, de grootste uitgave die je kunt doen, niet een fiets.

Info BKR: https://www.bkr.nl/studie...tudieschuld-en-hypotheek/

[ Voor 41% gewijzigd door renegrunn op 23-06-2018 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Croga schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 07:01:
[...]

Aangezien dit niet gezien wordt als fraude hoef je je hier geen zorgen over te maken.....
Heb je hier iets meer onderbouwing voor?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:57
EWK schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 07:39:
[...]

Heb je hier iets meer onderbouwing voor?
Denk het niet: voobeeldje voorwaarden van Obvion:
Wanneer kan Obvion uw geldlening direct opeisen?

1. In de volgende gevallen kan Obvion de geldlening direct opeisen. Obvion hoeft u daarvoor
niet eerst in gebreke te stellen of aan andere eisen te voldoen

b. U of een derde-hypotheekgever heeft Obvion iets verteld dat niet waar is of onvolledig.
Of u heeft Obvion iets niet verteld wat wel belangrijk kan zijn voor Obvion.
Ik ga ze niet allemaal af, maar heb zo’n vermoeden dat ze dit allemaal wel in de voorwaarden hebben staan. Die van mij (Munt hypotheken) in ieder geval wel.

[ Voor 13% gewijzigd door renegrunn op 23-06-2018 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:04

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Waarom wil je direct na je studie een huis kopen en ga je niet eerst een paar jaar huren?

Een eigen huis is een gigantische verantwoordelijkheid en je flexibiliteit ben je kwijt. Daarbij kun je met wat werkervaring een veel groter huis kopen dat nu volledig onbereikbaar is. Daarbij leer je denk ik pas na een paar jaar op jezelf wonen wat je belangrijk vind in een huis. Huren is vind ik de betere optie.

Los van dat, studieschuld verzwijgen: Niet doen. Nooit. Als ze er achter komen heb je een uitdaging.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-07 10:43
Totaal gebrek aan huirwoningen vermoed ik. Zelfde reden zullen de meeste jonge starters op de woningmarkt hebben om maar te kopen.

Mijn plan zou zijn: opschalen naar 40 uur per week, sparen kan dan richting de 1400 per maand. Spaatsaldo over 1.5 jaar 39.000 euro. Studielening is in die periode gedaald tot pakweg 19.000 euro. Dan kun je inlossen én heb je 20k eigen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Croga schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 07:01:
[...]

Natuurlijk is het wel fraude. Zulke informatie vragen ze je altijd in het aanvraagproces en als jij daar een onjuist antwoord op geeft, en dus leningen verzwijgt, pleeg je fraude.
Dat een bank die informatie niet kan opvragen uit een register betekent niet dat je niet verplicht bent het te melden.
In het slechtste geval eisen ze de volledige hoofdsom op en gaan ze over tor gedwongen verkoop.

[ Voor 5% gewijzigd door Tsurany op 23-06-2018 08:55 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:37
Ik moest bij mijn bank een screentshot leveren van mijn digitale omgeving in Duo. Weet je ongeveer voor welk bedrag je een woning wil kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

TZC-T1-FX schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 10:00:
Ik moest bij mijn bank een screentshot leveren van mijn digitale omgeving in Duo. Weet je ongeveer voor welk bedrag je een woning wil kopen?
Welke bank was dat?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
ABN AMRO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:58
Wim-Bart schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 05:05:
Omdat je een eigen huis bezit wordt dat gezien als vermogen en vervallen dus ook alle subsidies zoals zorgtoeslag.
Dit is absoluut niet waar. Nog sterker, als je op de grens van wel of geen zorgkosten krijg krijg je die u wel omdat belastbaar inkomen omlaag gaat. (bruto inkomen minus rente aftrek woning)
Zo heb ik jaren lang zorgtoeslag mogen ontvangen tot mijn inkomen te hoog werd en boven de drempen uit kwam.
Het vermogen van het huis gaat pas mee spelen als je die heb afgelost. Zolang je dit niet heb gedaan is het vermogen minus schulden.

PVoutput---->3825wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-07 09:59

dlmh

Lo-Fi

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
RetroHead schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 00:07:
Verder weet BKR niet dat je stufi schuld hebt
De enige reden die ik kan bedenken om een van de grootste schulden die mensen aangaan niet bij het BKR te vermelden, is dan ook dat er partijen belang bij hebben om zo hoog mogelijke hypotheekleningen aan de man te brengen.
Het is natuurlijk gewoon idioot dat een lege creditcard geregistreerd wordt, maar een lening van tienduizenden euro's niet.

[ Voor 14% gewijzigd door RemcoDelft op 23-06-2018 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:29

Tazzios

..

Je kan het altijd lenen. Bij het kopen van een huis kun je dan altijd nog de keuze maken of je je studielening afbetaald of het geld in het huis stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

CyberFR schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 10:18:
[...]

Dit is absoluut niet waar. Nog sterker, als je op de grens van wel of geen zorgkosten krijg krijg je die u wel omdat belastbaar inkomen omlaag gaat. (bruto inkomen minus rente aftrek woning)
Zo heb ik jaren lang zorgtoeslag mogen ontvangen tot mijn inkomen te hoog werd en boven de drempen uit kwam.
Het vermogen van het huis gaat pas mee spelen als je die heb afgelost. Zolang je dit niet heb gedaan is het vermogen minus schulden.
Ook als de hypotheek is afgelost blijft hij in box 1 zitten, dat veranderd niet. Zolang het de hoofdwoning is zal er nooit VRH over betaald hoeven worden.

@dlmh het blijft fraude, dat mis ik in je verhaal. Je kan best fraude plegen maar noem het dan wel gewoon zo en zeg dat je bewust fraude pleegt omdat je het risico acceptabel vind.
RemcoDelft schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 10:37:
[...]

De enige reden die ik kan bedenken om een van de grootste schulden die mensen aangaan niet bij het BKR te vermelden, is dan ook dat er partijen belang bij hebben om zo hoog mogelijke hypotheekleningen aan de man te brengen.
Die partijen zijn doorgaans de hypotheekadviseurs, niet de banken. Die lopen het liefst zo min mogelijk risico.

[ Voor 5% gewijzigd door Tsurany op 23-06-2018 10:43 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:30

Osxy

Holy crap on a cracker

Het risico is laag maar de impact is enorm, een bank kan als jij de voorwaarden van je hypotheek schend het volledige bedrag direct opeisen. Bij niet kunnen voldoen hiervan zullen ze het huis gaan veilen en dan weet je zeker dat je met een fikse schuld achter blijft en geen huis

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-07 12:58

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Hallo mede tweakers,

Momenteel zit ik in mijn laatste jaar van mijn HBO studie en werk daarnaast in een openbare apotheek. Ik zou ongeveer per maand zo'n 1000 euro kunnen sparen hierdoor (Heb tot nu toe 14,000 euro kunnen sparen).

Over anderhalf jaar ben ik genoodzaakt om uit huis te gaan en op mezelf te wonen.
Wat ik nu dus dacht is om anderhalf jaar maximaal te gaan lenen en geld bij te zetten voor een hypotheek zonder mijn studieschuld erbij te vermelden. Ik weet dat mochten de lasten uiteindelijk te hoog worden de NHG vervalt, maar als ik er nu over nadenk zou dat niet moeten gebeuren.

Mijn starter salaris zal voor 32 uur per week ongeveer uit moeten komen op 2600 euro bruto en elke jaar stijgen met 100 euro. Mijn studieschuld mag ik in 35 jaar terugbetalen en met een studieschuld van 20.000 euro hoor ik in principe per maand 70 euro te betalen. Dus ik zou niet geen problemen moeten hebben met het aflossen van mijn hypotheek + studieschuld. Wat denken jullie hierover? Alvast bedankt!
Met deze gegevens rekenend, ik ga uit dat je 25 jaar oud bent. Naast dat dit overal wordt afgeraden, omdat het tegen fraude aan zit....
Uitgaande van die €2600 bruto per maand, ex vakantiegeld en geen 13e maand kun je volgens de calculator van KNAB samen met het sparen (18*€1000 + €14.000 = ) €32.000 een hypotheek nemen van: €150.000 + 32 is €182.000 wat je voor woning plus koopkosten kunt uitgeven.

Heb je echter maximaal geleend (ik begrijp hierboven dat je dan €20.000 extra hebt geleend), dan moet je dus eigenlijk weten dat je hypotheek volgens die berekening nog maar maximaal (afgerond) €110.000 is, plus die 32 is €142.000 wat je voor woning plus koopkosten kunt uitgeven.

Dus door die €20.000 te lenen, naai je eigenlijk jezelf voor €40.000 aan hypotheek! Er is een reden dat banken dit doen (en nee, niet om particuliertjes te pesten). De reden dat dit niet lineair meedaalt, is dat niet je volledige inkomen beschikbaar is. Van die €2600 moet ook gas/water/licht, internet, belastingen, etc. etc. betaald worden. Dat gaat eerst van die 2600 af en dan gaan we rekenen met je maandelijkse hypotheeklasten. Daardoor drukt een extra last (zoals een lening) extra hard op het maximale dat je hypothecair kunt lenen. En die berekeningen zijn er om jou te beschermen!

Leuk dat je denkt €100 per jaar te stijgen. Maar als je ziek wordt? Ontslagen wordt, omdat de brexit, handelsoorlog, Italië, oplopende rentes, etc, etc. toch iets harder de economie raken dan gedacht? We leven al 9 jaar zonder een economische crisis, of 7 als je die van 2011 meerekent. Gemiddeld is er elke 7 jaar wel een crisis. Alle economische cijfers, van werkloosheid tot groei, van beurskoersen tot investeringen en consumentenuitgaven staan erg hoog, wat vaak op niet al te lange termijn gevolgd wordt door een recessie.

De kans dat dit jou gaat raken is zeker aanwezig en dan is die 2600 met 100 per jaar extra helemaal niet meer zo zeker. Op dat moment heb je wel de extra last van je stufie en dat is het punt dat mensen in problemen komen, NHG te hulp roepen en dan erachter komen dat hun slimme gedachte achteraf bezien toch niet zo slim was.

Mijn advies: het lijkt aanlokkelijk, maar doe het niet.
Koop ook niet maximaal, maar wat je nodig hebt, zodat je rap kunt aflossen en je de lasten kunt dragen als je toch werkloos wordt. Je eerste huis is toch vrijwel nooit het huis waar je na 70 jaar tussen 6 plankjes uitgedragen wordt en met een lage hypotheek kun je zo doorsparen voor een huis dat je echt wilt hebben. Gelijk een paleis kopen is leuk om mee te patsen, maar hoe leuk is dat patsen als je vervolgens krom moet liggen om de rente te kunnen betalen?

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:59

Stoney3K

Flatsehats!

RemcoDelft schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 10:37:
[...]
Het is natuurlijk gewoon idioot dat een lege creditcard geregistreerd wordt, maar een lening van tienduizenden euro's niet.
Ik vind ook dat de DUO aankomende studenten meer moet informeren over de consequenties van een studiefinanciering. Het is net zo idioot dat je als 18-jarige schoolverlater een handtekening mag zetten onder een lening die effectief bijna even veel is als het kopen van een woning, sterker nog, dat je eigenlijk geen keuze hebt als je wil studeren.

De meeste 18-jarigen lezen op dat moment de kleine lettertjes van het financieel product 'studiefinanciering' nou eenmaal niet.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-07 00:10
Zoals in zo veel topics hier op tweakers merk ik dat de algemene tendens wat 'risicomijdend' is :P (geen verwijt overigens). In een aantal gevallen ben ik het hier mee eens, zoals bij het verzwijgen van een studieschuld; NOOIT doen. Ik geloof niet dat men dat aanmerkt als fraude oid, maar ik weet wel zeker dat vrijwel iedere bank in de voorwaarden heeft staan dat de hypotheek per direct opeisbaar is op het moment dat blijkt dat je tijdens het aanvragen hebt gelogen of belangrijke informatie hebt verzwegen. Zoals gezegd kan er van alles gebeuren waardoor je je verwachte salaris en salarisstijgingen niet kunt blijven verdienen, dan wil je dat er niet bij hebben.

Dit neemt niet weg dat ik al wel heb gemerkt (zelf toevallig bezig met mijn 2e hypotheekaanvraag) dat er enorme verschillen tussen banken aanwezig is qua inschatting van bepaalde risico's. En zoals hierboven vermeld zijn er dus wellicht wel banken die een eventuele studielening niet zo zwaar mee laten wegen als andere banken waardoor dit een voordeel zou kunnen zijn. Nu heb ik zelf geen ervaringen met studieleningen, maar volgens mij kun je die gewoon in principe in één keer aflossen. Ik zou dus nu bijlenen (nu het nog kan), dat geld echt volledig opzij zetten op een sparrekening. Op het moment dat het hebben van een studielening zwaarder weegt in negatieve zin dan het hebben van spaargeld weegt in positieve zin kun je altijd besluiten op dat moment om de lening in één keer af te lossen.

Voor wat betreft de discussie over kopen vs. huren zou ik aanbevelen om te kopen. Tenzij je nu al in je hoofd hebt dat je binnen een paar jaar al weer toe bent aan iets anders. Ik zelf heb mijn eerste koophuis maar 3 jaar gehad, maar dit is grotendeels te danken aan de huidige woningmarkt waardoor het voor mij heel gunstig was om te verkopen, niet iets waar ik van te voren op geanticipeerd had. Huren is tegenwoordig vrijwel net zo duur, zo niet duurder, dan een huis kopen en bij een koophuis los je tenminste standaard nog een x bedrag per maand af, waardoor je toch wat overwaarde op begint te bouwen. Uiteraard is er wel het risico dat je huis minder waard wordt, maar tegenwoordig kun je toch maar maximaal 100% financieren met alleen een annuïtaire lening, hierdoor los je al vrij snel een mooi deel af waardoor het risico op 'onder water' komen te staan ook enorm afneemt. Misschien dat je dan niet al je ingelegde geld terug krijgt, je kunt in ieder geval zonder kosten uit je woning en hebt toch nog relatief goedkoop kunnen wonen.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor het maximaal aangaan van een hypotheekverplichting, ook dit zou ik gewoon aanbevelen, zeker als starter. Uiteraard ben je nooit zeker van werk of een bepaald salaris, maar als starter is de kans dat je significant in salaris terugzakt minder groot dan wanneer je al langere tijd hebt gewerkt. Daarom kun je prima 100% aan hypotheek opnemen, zeker als je dit combineert met NHG. Ook hierbij geldt overigens weer dat het 'onder water' staan tegenwoordig een veel minder groot risico is doordat je nog maar maximaal 100% van je woningwaarde kunt lenen en een hypotheekvorm moet kiezen waarbij je sowieso aflost. Mocht er in de toekomst dan toch iets gebeuren is de kans groot dat je eventueel het huis weer zonder extra kosten kunt verkopen. Daarnaast kun je tegenwoordig sowieso een stuk minder lenen dan voorheen dus jezelf nog een extra belemmering opleggen uit voorzichtigheid zou ik niet doen, zo kon ik een jaar na het afsluiten van mijn hypotheek 25% minder lenen (dit was 3 jaar geleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

De NHG legt toch echt de normen voor een studielening duidelijk vast. In de oude regeling moet die meegenmomen worden als een betalingsverplichting van 0,75% van het originele bedrag, voor studenten in het nieuwe stelsel is dat geloof ik 0,45 of 0,35%, omdat de looptijd van het nieuwe stelsel langer is.

Het enige waar er misschien verschil in zit is dat leningen die versneld worden afgelost en dus een lager maandbedrag hebben, anders worden meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Tsurany schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 10:42:
Die partijen zijn doorgaans de hypotheekadviseurs, niet de banken. Die lopen het liefst zo min mogelijk risico.
Dat is niet waar: banken lenen zo veel mogelijk uit, vandaar dat er wettelijk limieten zijn gesteld aan hoeveel iemand mag lenen. Studieleningen zijn trouwens niet het enige wat hier dubieus aan bijdraagt, de starterseleningen zorgen ook voor hogere maandlasten dan eigenlijk toegestaan is.
Stoney3K schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 11:19:
Ik vind ook dat de DUO aankomende studenten meer moet informeren over de consequenties van een studiefinanciering. Het is net zo idioot dat je als 18-jarige schoolverlater een handtekening mag zetten onder een lening die effectief bijna even veel is als het kopen van een woning, sterker nog, dat je eigenlijk geen keuze hebt als je wil studeren.

De meeste 18-jarigen lezen op dat moment de kleine lettertjes van het financieel product 'studiefinanciering' nou eenmaal niet.
Dat niet alleen, de informatievoorziening is gewoon ronduit slecht. Geen enkele bank zou ermee wegkomen om zonder maandelijks overzicht gewoon een steeds grotere lening te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
TZC-T1-FX schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 10:00:
Grappig, niet iedereen heeft zaken met het DUO. Als je alles hebt ingelost of nooit hebt geleend, heb je toch geen account meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

t_captain schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 12:36:
[...]

Grappig, niet iedereen heeft zaken met het DUO. Als je alles hebt ingelost of nooit hebt geleend, heb je toch geen account meer?
Gaat via DigiD, ik kan ook gewoon inloggen terwijl ik al 6 jaar geleden ben afgestudeerd. Ik zie dan keurig staan dat ik geen schuld heb. Er staat dat mijn prestatiebeurs omgezet is naar een gift en dat mijn lening met rente op 0,0 euro staat.

[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 23-06-2018 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Heb zojuist ingelogd. Bevindingen:
1. moest verplicht een e-mail adres invoeren, anders kon ik niet verder

2. er staat alleen een knop om stufi aan te vragen. nergens enige referentie naar mijn (in 2008 ingeloste) studieschuld.

3. Diplomaregister lijkt me wel een nuttige functie.

Voor deze thread is natuurlijk nummer 2 van belang. Onder AVG mag je in het algemeen geen gegevens bewaren als dat voor dienstverlening of regelgeving niet nodig is.

Na het inlossen van de schuld is er slechts een beperkte periode waarin DUO een reden heeft om gegevens mbt studieschuld te bewaren. Namelijk de bezwaartermijn om een onjuiste registratie aan te vechten. Daarna zul je het moeten doen met de jaaroverzichten in je eigen administratie (belastingen, 5 jaar terug, maar daar staat DUO buiten).

Dus, kort samengevat, niet altijd een pagina met een (ingeloste) schuld te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

t_captain schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:04:
Heb zojuist ingelogd. Bevindingen:
Dus, kort samengevat, niet altijd een pagina met een (ingeloste) schuld te vinden.
Je hoeft natuurlijk niet bij een bank de afwezigheid van een studieschuld te bewijzen.

Maar als je die studieschuld verzwijgt en ze komen er uiteindelijk achter dat je tóch een studieschuld hebt, bijvoorbeeld door je rekeningafschriften, dan hebben ze in theorie het recht om het hele hypotheekbedrag op te eisen.

En als je een NHG-hypotheek hebt waarbij je huis gedwongen moet worden verkocht, zal de NHG niet garant staan voor de restschuld als ze er achter komen dat je een studieschuld hebt verzwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Kennelijk wou de bank van @TZC-T1-FX fat wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Daar wou de ABN AMRO blijkbaar een screenshot hebben van zijn Mijn DUO-omgeving. Als je dat account net hebt aangemaakt en er geen informatie in staat, dan kun je er vanuit gaan dat iemand geen studieschuld heeft.

Je kan immers geen twee accounts aanmaken op dezelfde DigiD.

En natuurlijk kun je een screenshot vervalsen, maar dan ben je ook bewust verkeerd bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
Sterker nog, ik moest een bewijs aanleveren dat ik mijn studieschuld had afgelost. Ze kunnen inderdaad op basis van de afschriften zien of je studiefinanciering hebt ontvangen, of een schuld terug betaald aan Duo.

Daarnaast is het natuurlijk vreemd als een hypotheekadviseur je een uitdraai en/of screenshot van je Duo pagina vraagt en je deze vervolgens niet afgeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Vriend van mij is hypotheekadviseur (landelijk, bij een grote partij). Hij vertelde mij dat studieschuld een grijs gebied is en per hypotheekverstrekker verschilt.

Zo is Rabobank daar streng in en zal het niet vermelden van studieschuld best een issue zijn (als in fraude). Er is zijn ook echter hypotheekverstrekkers die alleen geïnteresseerd zijn in BKR schuld. De rest, zoals schuld bij DUO, hoef je niet te vermelden. Lijkt me dat geen fraude pleegt als je daar geen studieschuld opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

_vision schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 18:33:
Vriend van mij is hypotheekadviseur (landelijk, bij een grote partij). Hij vertelde mij dat studieschuld een grijs gebied is en per hypotheekverstrekker verschilt.

Zo is Rabobank daar streng in en zal het niet vermelden van studieschuld best een issue zijn (als in fraude). Er is zijn ook echter hypotheekverstrekkers die alleen geïnteresseerd zijn in BKR schuld. De rest, zoals schuld bij DUO, hoef je niet te vermelden. Lijkt me dat geen fraude pleegt als je daar geen studieschuld opgeeft.
Wat een prutser is dat dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Waarom zou een hypotheekverstrekker de verstrekte hypotheek terugvragen omdat ik mijn studieschuld heb verzwegen? Het gaat er toch uiteindelijk dat ik de lasten van kan betalen? Als ik gewoon elke maand netjes betaal dan is er toch niks aan de hand lijkt me.

Een huis huren kan tegenwoordig niet, het is te duur of het is niet te vinden. Ze vragen al snel gauw rond de 700-900 euro per maand voor een normaal huisje of appartement.

En ik kan momenteel niet veel werken vanwege mijn studie, ik studeer en werk ernaast mocht ik tijd hebben. Na mijn diploma kan ik fulltime gaan werken en zou dan voor 32 uur per week ongeveer 2600 euro bruto moeten krijgen als ik kijk naar de cao.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

UltraInstinct schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 20:57:
Waarom zou een hypotheekverstrekker de verstrekte hypotheek terugvragen omdat ik mijn studieschuld heb verzwegen? Het gaat er toch uiteindelijk dat ik de lasten van kan betalen? Als ik gewoon elke maand netjes betaal dan is er toch niks aan de hand lijkt me.
Gaat allemaal om risico management, soms is het gewoon een kwestie van het portfolio opruimen. Of ze willen liever nu gedwongen verkopen dan wanneer de markt daalt. Punt is, het staat ze vrij dat te doen en daarmee loop je risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:16
Ze zullen het waarschijnlijk niet meteen terugvragen, maar mocht je onverwachts niet aan de betalingsverplichtingen kunnen voldoen, kan het weleens een flinke molensteen worden. Want als je dan gedwongen moet verkopen en er blijft een restschuld over, zal de NHG die niet dekken omdat je verwijtbaar niet aan de verplichtingen kan doen.

Daarom reageren zoveel mensen hier ook zo voorzichtig. Het klinkt allemaal leuk, en iedereen die dezelfde vraag als jou stelt, denkt dat ze de lasten kunnen dragen en dat ze geen pech zullen hebben, maar als het fout gaat kan het ook goed fout gaan.

Daarnaast, met 2600 euro per maand kom je rond de 150k aan hypotheek uit, en ik kan je uit ervaring vertellen dat met zo een inkomen en die hypotheeklast 70 euro studieschuld per maand nog best een fors bedrag kan zijn, al is het wel te doen als je bepaalde dingen laat. Beetje afhankelijk van waar je zit kan je met een 150k net een voormalig sociale huurwoning kopen, en dan brandt je al het spaargeld op aan een nieuwe keuken en badkamer, dus je hebt dan ook nog eens geen buffer om eventuele tegenslag op te vangen of een keer wat leuks te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Tsurany schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 21:08:
[...]

Gaat allemaal om risico management, soms is het gewoon een kwestie van het portfolio opruimen. Of ze willen liever nu gedwongen verkopen dan wanneer de markt daalt. Punt is, het staat ze vrij dat te doen en daarmee loop je risico.
Lekkere kort door de bocht show weer.
Heb je daar ook wat bronnen voor? Of beter nog jurisprudentie van rechters die banken gelijk geven in zo'n exacte situatie?
Want dat iets in voorwaarden staat, maakt het nog niet absoluut of rechtsgeldig. En zeker in de financiële wereld hebben banken een zorgplicht.
Je punt wordt dus betwist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
Tsurany schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 19:35:
[...]

Wat een prutser is dat dan.
Waarom? Als de hypotheekverstrekker zelf niet naar studieschuld vraagt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 224360 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 21:38:
[...]

Lekkere kort door de bocht show weer.
Heb je daar ook wat bronnen voor? Of beter nog jurisprudentie van rechters die banken gelijk geven in zo'n exacte situatie?
Want dat iets in voorwaarden staat, maakt het nog niet absoluut of rechtsgeldig. En zeker in de financiële wereld hebben banken een zorgplicht.
Je punt wordt dus betwist.
Recent nog een topic hier gehad van een huurder die z'n huis uit moest omdat de verhuurder geen toestemming had van z'n bank. Hij moest toch echt zo snel mogelijk het huis uit ondanks dat hij al jaren huurde en het huis werdt verkocht. Rechter koos de kant van de bank.

Betekent niet dat ze zomaar de hoofdsom zullen opeisen maar het zal wel meegenomen worden als er ooit problemen optreden.
_vision schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 21:40:
[...]

Waarom? Als de hypotheekverstrekker zelf niet naar studieschuld vraagt...
Banken moeten de studieschuld meenemen. Geen enkele bank zal de studieschuld buiten beschouwing laten. Ze vragen er wellicht niet expliciet naar maar ze vragen wel naar alle financiële verplichtingen en kredieten waar dit ook onder valt.
Ze vragen ook niet expliciet of jij een lening hebt bij je buurman maar dat betekent niet dat je die zomaar kan verzwijgen.

Trouwens, elke grote bank heeft het zelfs uitgebreid op z'n website staan en vraagt er naar in de rekentools op diezelfde site.

Het is in feite vergelijkbaar met te hard rijden. We kunnen eindeloos discussiëren over gevaarzetting en mogelijke gevolgen maar feit is dat het verboden is.
Je kan ook eindeloos discussiëren over het wel of niet verzwijgen en de risico's maar feit is dat je het moet melden.

[ Voor 12% gewijzigd door Tsurany op 23-06-2018 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
Tsurany schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 21:47:
[...]
Banken moeten de studieschuld meenemen. Geen enkele bank zal de studieschuld buiten beschouwing laten.
Niet iedere hypotheekverstrekker is een bank. Kan me zo voorstellen dat daar gevallen tussen zitten die minder strikt zijn. Je opties zullen uiteraard een stuk beperkter zijn dan partijen die wel om studieschuld vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsurany schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 21:47:
[...]

Recent nog een topic hier gehad van een huurder die z'n huis uit moest omdat de verhuurder geen toestemming had van z'n bank. Hij moest toch echt zo snel mogelijk het huis uit ondanks dat hij al jaren huurde en het huis werdt verkocht. Rechter koos de kant van de bank.

Betekent niet dat ze zomaar de hoofdsom zullen opeisen maar het zal wel meegenomen worden als er ooit problemen optreden.

[...]

Banken moeten de studieschuld meenemen. Geen enkele bank zal de studieschuld buiten beschouwing laten. Ze vragen er wellicht niet expliciet naar maar ze vragen wel naar alle financiële verplichtingen en kredieten waar dit ook onder valt.
Ze vragen ook niet expliciet of jij een lening hebt bij je buurman maar dat betekent niet dat je die zomaar kan verzwijgen.

Trouwens, elke grote bank heeft het zelfs uitgebreid op z'n website staan en vraagt er naar in de rekentools op diezelfde site.

Het is in feite vergelijkbaar met te hard rijden. We kunnen eindeloos discussiëren over gevaarzetting en mogelijke gevolgen maar feit is dat het verboden is.
Je kan ook eindeloos discussiëren over het wel of niet verzwijgen en de risico's maar feit is dat je het moet melden.
Wat heeft huurrecht te maken met hypotheekrecht en eigendom? Helemaal niks lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTweaker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-07 18:29
The_Vice schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 00:43:

Omdat 2600 bij 32 gewoon netjes is voor een starter en die extra uren gelijk staan aan een exponentiële daling van je uurloon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mashayungi
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-07 13:16
_vision schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 22:08:
[...]

Niet iedere hypotheekverstrekker is een bank. Kan me zo voorstellen dat daar gevallen tussen zitten die minder strikt zijn. Je opties zullen uiteraard een stuk beperkter zijn dan partijen die wel om studieschuld vragen.
Ze zijn bij wet verplicht om alle schulden te toetsen. Of je moet naar een Piet Krediet gaan, maar ik kan me voorstellen dat dat niet de bedoeling is :P .

Overigens controleren ze de bankafschriften bij het opvragen van de gegevens. Zodra een geldverstrekker maar één transactie ziet van DUO erop, zullen ze om een opgave van een (mogelijke) studieschuld vragen voor ze de aanvraag uiteindelijk willen goedkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

_vision schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 22:08:
[...]

Onzin, je hebt geen hypotheeknemers die een studieschuld mogen negeren. Denk je echt dat een hypotheeknemer het risico wilt nemen met de AFM door bij een paar simpele aanvragen de studieschuld even bewust te negeren?
Anoniem: 224360 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 22:10:
[...]

Wat heeft huurrecht te maken met hypotheekrecht en eigendom? Helemaal niks lijkt me.
De verhuurder had geen toestemming van zijn bank om te verhuren. De bank heeft de hoofdsom opgeëist en toen bleek dat het geld er niet was hebben ze het huis willen veilen. De rechter keurde dat goed en liet tevens toe dat de bank de huurder het huis uit zette ondanks dat de huurder daar al heel wat jaar huurde.
Dus waar een verhuurder nooit van de huurder zou afkomen en de woning verhuurd moet verkopen kan een bank de huurder er wel uit zetten.

Gewoon een voorbeeld van hoe ver een bank mag gaan als de voorwaarden geschonden worden.

Hoe groot is die kans? Vast vrij klein. Maar wil je dat risico nemen? Dat moet TS zelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsurany schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 22:24:
[...]

Onzin, je hebt geen hypotheeknemers die een studieschuld mogen negeren. Denk je echt dat een hypotheeknemer het risico wilt nemen met de AFM door bij een paar simpele aanvragen de studieschuld even bewust te negeren?

[...]

De verhuurder had geen toestemming van zijn bank om te verhuren. De bank heeft de hoofdsom opgeëist en toen bleek dat het geld er niet was hebben ze het huis willen veilen. De rechter keurde dat goed en liet tevens toe dat de bank de huurder het huis uit zette ondanks dat de huurder daar al heel wat jaar huurde.
Dus waar een verhuurder nooit van de huurder zou afkomen en de woning verhuurd moet verkopen kan een bank de huurder er wel uit zetten.

Gewoon een voorbeeld van hoe ver een bank mag gaan als de voorwaarden geschonden worden.

Hoe groot is die kans? Vast vrij klein. Maar wil je dat risico nemen? Dat moet TS zelf bepalen.
Aha dus je vergelijkt 2 totaal verschillende situaties en wil daar een punt mee maken. Alsnog kom met bronnen (jurisprudentie) die je beweringen staven of maak je beweringen minder stellig. Dat lijkt me wel zo fair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Transportman schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 21:13:
Ze zullen het waarschijnlijk niet meteen terugvragen, maar mocht je onverwachts niet aan de betalingsverplichtingen kunnen voldoen, kan het weleens een flinke molensteen worden. Want als je dan gedwongen moet verkopen en er blijft een restschuld over, zal de NHG die niet dekken omdat je verwijtbaar niet aan de verplichtingen kan doen.

Daarom reageren zoveel mensen hier ook zo voorzichtig. Het klinkt allemaal leuk, en iedereen die dezelfde vraag als jou stelt, denkt dat ze de lasten kunnen dragen en dat ze geen pech zullen hebben, maar als het fout gaat kan het ook goed fout gaan.

Daarnaast, met 2600 euro per maand kom je rond de 150k aan hypotheek uit, en ik kan je uit ervaring vertellen dat met zo een inkomen en die hypotheeklast 70 euro studieschuld per maand nog best een fors bedrag kan zijn, al is het wel te doen als je bepaalde dingen laat. Beetje afhankelijk van waar je zit kan je met een 150k net een voormalig sociale huurwoning kopen, en dan brandt je al het spaargeld op aan een nieuwe keuken en badkamer, dus je hebt dan ook nog eens geen buffer om eventuele tegenslag op te vangen of een keer wat leuks te doen.
Tsja laten we het even reeel houden. Als ik gewoon een vast contract heb en gewoon doorwerk dan is 500 euro per maand niet echt iets waar ik me druk om moet maken. Dat is minder dan 700-900 euro aan huur wat je moet betalen als je een appartementje wilt huren. En 80 euro per maand studieschuld aflossen gaat niet alles ineens paar keer erger maken hoor. 2600 euro bruto per maand is echt een hele goeie start salaris, maar ik krijg MAX 135.000 hypotheek daarvoor en veel moois kan je daarvoor niet krijgen. Alle huizen vlakbij mijn huidige werkadres kosten toch wel gemiddeld 150.000 of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

UltraInstinct schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:22:
[...]

Tsja laten we het even reeel houden. Als ik gewoon een vast contract heb en gewoon doorwerk dan is 500 euro per maand niet echt iets waar ik me druk om moet maken. Dat is minder dan 700-900 euro aan huur wat je moet betalen als je een appartementje wilt huren. En 80 euro per maand studieschuld aflossen gaat niet alles ineens paar keer erger maken hoor. 2600 euro bruto per maand is echt een hele goeie start salaris, maar ik krijg MAX 135.000 hypotheek daarvoor en veel moois kan je daarvoor niet krijgen. Alle huizen vlakbij mijn huidige werkadres kosten toch wel gemiddeld 150.000 of meer.
De maandlasten zullen niet snel het probleem zijn als je zuinig leeft en niet in de problemen komt. Echter zijn bedragen er juist op gebaseerd dat je ook in lastige situaties genoeg geld overhoud. Bijvoorbeeld bij financiële tegenslagen of een tijdelijk wegvallend inkomen.
Is die kans groot? In mij ogen niet. Toch overkomt het flink wat mensen wel eens en dat zijn echt niet allemaal mensen die van minimumloon leven.

De houding van een hypotheeknemer kan in zo'n situatie omslaan als blijkt dat je bepaalde financiële verplichtingen hebt verzwegen en nu betalingsproblemen hebt.

De vraag is of je het risico wilt nemen en dus die studielening wel of niet wilt verzwijgen. Je weet dat je hem moet vermelden en dat het niet vermelden gelijk staat aan fraude. Aan jou de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
[...]

Ik had gewoon even bij de eerste de beste rekentool jouw salaris ingevuld zonder extra's en kwam zo op de 150k uit, wat vergelijkbaar is met mijn eigen hypotheek waardoor ik mijn eigen lasten aangenomen had. Zoals je al aangeeft komt jouw hypotheek toch een stukje lager uit, en in dat gat komt dan precies jouw aflossing studieschuld te liggen ten opzichte van mijn hypotheek.

Vergeet niet dat je naast die 500 per maand ook nog een bedrag opzij zal moeten leggen voor onderhoud. Nu kan je daar natuurlijk wel wat mee schuiven, als je op korte termijn niets verwacht op dat vlak maar wel weet dat er salarisverhogingen komen, kan je dat altijd nog in een later jaar opzij gaan schuiven (zolang je maar een buffer hebt mocht er onverwachts toch iets moeten gebeuren). Mocht je in een appartement gaan wonen, dan wordt dat al via de VvE geregeld en kan je weinig schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Tsurany schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:34:
[...]

De maandlasten zullen niet snel het probleem zijn als je zuinig leeft en niet in de problemen komt. Echter zijn bedragen er juist op gebaseerd dat je ook in lastige situaties genoeg geld overhoud. Bijvoorbeeld bij financiële tegenslagen of een tijdelijk wegvallend inkomen.
Is die kans groot? In mij ogen niet. Toch overkomt het flink wat mensen wel eens en dat zijn echt niet allemaal mensen die van minimumloon leven.

De houding van een hypotheeknemer kan in zo'n situatie omslaan als blijkt dat je bepaalde financiële verplichtingen hebt verzwegen en nu betalingsproblemen hebt.

De vraag is of je het risico wilt nemen en dus die studielening wel of niet wilt verzwijgen. Je weet dat je hem moet vermelden en dat het niet vermelden gelijk staat aan fraude. Aan jou de keuze.
Ik snap wat je bedoelt maar een keuze heb ik helaas niet.

1. Ik moet echt uit huis, kan geen huurhuis vinden en wil geen absurde huurbedrag per maand betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Transportman schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:43:
[...]

Ik had gewoon even bij de eerste de beste rekentool jouw salaris ingevuld zonder extra's en kwam zo op de 150k uit, wat vergelijkbaar is met mijn eigen hypotheek waardoor ik mijn eigen lasten aangenomen had. Zoals je al aangeeft komt jouw hypotheek toch een stukje lager uit, en in dat gat komt dan precies jouw aflossing studieschuld te liggen ten opzichte van mijn hypotheek.

Vergeet niet dat je naast die 500 per maand ook nog een bedrag opzij zal moeten leggen voor onderhoud. Nu kan je daar natuurlijk wel wat mee schuiven, als je op korte termijn niets verwacht op dat vlak maar wel weet dat er salarisverhogingen komen, kan je dat altijd nog in een later jaar opzij gaan schuiven (zolang je maar een buffer hebt mocht er onverwachts toch iets moeten gebeuren). Mocht je in een appartement gaan wonen, dan wordt dat al via de VvE geregeld en kan je weinig schuiven.
Welke rekentool heb jij gebruikt? Als ik 2600 euro bruto per maand invul zonder studieschuld kom ik uit op 135.000 euro... en welke student heeft tegenwoordig geen studieschuld? Je net genoeg studiefinanciering om je collegegeld en zorgverzekering te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
UltraInstinct schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:46:
[...]

Welke rekentool heb jij gebruikt? Als ik 2600 euro bruto per maand invul zonder studieschuld kom ik uit op 135.000 euro... en welke student heeft tegenwoordig geen studieschuld? Je net genoeg studiefinanciering om je collegegeld en zorgverzekering te betalen.
Ik had het even snel bij de Hypotheker ingevuld, 2600+vakantiegeld voor een 25-jarige die alleen koopt en geen verdere maandelijkse verplichtingen heeft, kom ik net onder de 150k uit.

Aangezien die 2600 voor 32 uur is, kan je eventueel ook kijken voor een extra baantje van 8 uur. Dan verhoog je jouw inkomen en kom je ook voor een hogere hypotheek in aanmerking.

Misschien een beetje off-topic, maar op basis van jouw opmerking over de hoogte van de studiefinanciering en het feit dat je uit huis moet, ben je nu een uitwonende student met een campuscontract die niet terug wil/kan naar jouw ouders? Gewoon even voor het volledige beeld, want anders zou dat ook nog een optie zijn, om zo een jaar flink te kunnen sparen (al is terug naar het ouderlijk huis na jaren van zelfstandig wonen ook niet alles).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Transportman schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:58:
[...]

Ik had het even snel bij de Hypotheker ingevuld, 2600+vakantiegeld voor een 25-jarige die alleen koopt en geen verdere maandelijkse verplichtingen heeft, kom ik net onder de 150k uit.

Aangezien die 2600 voor 32 uur is, kan je eventueel ook kijken voor een extra baantje van 8 uur. Dan verhoog je jouw inkomen en kom je ook voor een hogere hypotheek in aanmerking.

Misschien een beetje off-topic, maar op basis van jouw opmerking over de hoogte van de studiefinanciering en het feit dat je uit huis moet, ben je nu een uitwonende student met een campuscontract die niet terug wil/kan naar jouw ouders? Gewoon even voor het volledige beeld, want anders zou dat ook nog een optie zijn, om zo een jaar flink te kunnen sparen (al is terug naar het ouderlijk huis na jaren van zelfstandig wonen ook niet alles).
Dat is heel erg raar want ik zit nu op de site van hypotheker en er staat 138.000 euro.
Ik woon momenteel thuis en moet dus na een jaar uit huis, er is geen mogelijk om thuis te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-07 06:57
Dit hele topic lijkt op aannames gebaseerd. Zo is het salaris van 2600 euro voor 32 uur als ik het goed begrijp een aanname. TS rondt binnenkort een HBO studie af, en werkt hiernaast in een apotheek. Ik denk dat we aan kunnen nemen dat het om een studie IT gaat. Het werk in de apotheek lijkt me geen relevante werkervaring. Ik moet zeggen dat ik 3250 (voor voltijd) voor een HBO starter zonder relevante werkervaring wel wat ambitieus vind. Er zullen er vast tussen zitten die dit meteen krijgen, maar ik ben wel benieuwd hoe TS dit in zijn geval onderbouwd. Om nog maar niets te zeggen over de +100 per jaar, want dat raakt wel helemaal kant noch wal.

Verder begrijp ik de situatie slecht. Je moet het huis uit over anderhalf jaar. Gezien de gekozen terminologie, neem ik aan dat je momenteel thuiswonend bent. Gaat dit hier om een afspraak met je ouders dat je op je 23ste eruit getrapt wordt? In dat geval neem ik toch aan dat er een 'mits het redelijkerwijs mogelijk is een huis te regelen'-clausule is.

Goed, de discussie over het wel of niet mogelijk zijn van het verzwijgen van de studielening. Om de discussie ietwat uit het moeras der welles/nietes te trekken, begin ik maar met bronnen.

Jetta Kleinsma als antwoord op kamervragen(17-02-2016):
3
Deelt u de mening dat het verontrustend is dat een studieschuld verzwegen kan
worden bij de aanvraag van een hypotheek, zodat hoge studie- en woonlasten bij
o.a. scheiding of werkloosheid kunnen leiden tot probleemschulden? Zo ja, welke
maatregelen bent u bereid te nemen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
De overheid heeft goede afspraken met de Nederlandse Vereniging van Banken en
de Autoriteit Financiële Markten die hierop zien. Zo hebben hypotheekverstrekkers
een zorgplicht om overkreditering te voorkomen. Om invulling te geven aan die
zorgplicht zijn banken wettelijk verplicht om inzicht te hebben in de financiële
positie van de consument. Financiële verplichtingen, zoals lasten verbonden aan
kredieten, zijn daar onderdeel van. Daarnaast heeft de aanvrager een
informatieplicht. Hij moet de vragen van de hypotheekverstrekker naar waarheid
beantwoorden en bewijsstukken overhandigen wanneer de hypotheekverstrekker
daar om vraagt. Het is derhalve zeer onverstandig om de studieschuld niet te
betrekken bij de aanvraag van de hypotheek gezien deze wettelijke plichten en
het belang van verantwoorde kredietverstrekking.
Om te borgen dat de hypotheeklasten nu en in de toekomst betaalbaar blijven, is
het voor zowel de consument als de hypotheekverstrekker van belang dat alle
uitstaande kredieten bij de hypotheekaanvraag worden meegewogen. Dit geldt
ook voor studieschulden. Ter verificatie van de hoogte van de studieschuld en dus
als bewijsstuk, kan de oud-student eenvoudigweg een overzicht vanuit mijnDUO
uitdraaien.
Er wordt hier gerefereerd aan twee dingen: de zorgplicht om overkreditering te voorkomen en de informatieplicht. De zorgplicht is vastgelegd in de GHF. https://www.nvb.nl/media/...financieringen-2012-1.pdf
Hierin wordt studieschuld niet expliciet genoemd. (Sterker nog, tot mijn verbazing kom ik het hele woord schuld of iets vergelijkbaars nergens tegen; er wordt enkel gesproken over inkomsten)

Hier komt bij dat er gekozen is om de studieschuld niet BKR geregistreerd te laten zijn. Dit is omdat de gevolgen van een dergelijke aflossing (18 euro per maand per 5000 geleend geld) als irrelevant geschat worden. Het merendeel van de politieke partijen geeft aan dat zij tevreden zijn met de huidige situatie. Dit wordt vaak beredeneerd vanuit het idee dat de risico's van werkloosheid en ziekte irrelevant zijn. In deze gevallen zal er tenslotte ook niet meer doorbetaald hoeven te worden. GroenLinks geeft zelfs expliciet aan dat ze vinden dat de studieschuld niet mag worden meegenomen bij hypotheekverstrekking.
https://www.geldshop.nl/o...en-de-politieke-partijen/

Hieruit concludeer ik dat een keuze van een hypotheekverstrekker om de studieschuld niet mee te nemen geoorloofd is. Het is tenslotte nergens expliciet gemeld, en er is ook geen democratische consensus dat het wél meegenomen dient te worden. Zeker gezien de afdekking van werkloosheid en ziekte lijkt mij dit ook verantwoord.

Dit alles neemt niet weg dat @UltraInstinct volledig in over his head overkomt. Er is dus m.i. geen enkel ander advies mogelijk dan om professioneel advies in te winnen. Dit kan bij een onafhankelijke hypotheekadviseur, waar je vanzelfsprekend eerlijk zult zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 01:32
[...]

Tsja laten we het even reeel houden.
Nouja, dat is dus wel een beetje wat men hier probeert te zeggen. Ja... wellicht gaat het allemaal goed en levert je het een paar duizend meer euro's op. Maar als het mis gaat, dan kan het serieus geld kosten. Daarmee loop je best een risico. Je kan je afvragen of je dat risico wil lopen voor het geld dat het echt scheelt.
Als ik gewoon een vast contract heb en gewoon doorwerk dan is 500 euro per maand niet echt iets waar ik me druk om moet maken. Dat is minder dan 700-900 euro aan huur wat je moet betalen als je een appartementje wilt huren.
500 euro hypotheek tegenover 700 euro huur... tel de VVE er eerst maar eens bij, onderhoud aan de woning, enzovoort. Het ontloopt elkaar niet enorm.
Feit is natuurlijk wel dat het aanbod rond de 700 euro huur extreem minimaal is en dat verhuurders graag zien dat je 4x het huurbedrag bruto verdiend (:') :')) als alleenstaande starter is het echt een drama op de woningmarkt. Wat je ook kiest.
En 80 euro per maand studieschuld aflossen gaat niet alles ineens paar keer erger maken hoor.
Nee, maar vertel dat de bank even. Je hebt tegenwoordig al een BKR-registratie aan je broek hangen als je een smartphone van meer dan 250 euro op afbetaling koopt. Da's een tientje per maand. Wat je duizenden euro's hypotheek scheelt.
2600 euro bruto per maand is echt een hele goeie start salaris, maar ik krijg MAX 135.000 hypotheek daarvoor en veel moois kan je daarvoor niet krijgen. Alle huizen vlakbij mijn huidige werkadres kosten toch wel gemiddeld 150.000 of meer.
Ik zou in het huidige drama serieus overwegen om verder te kijken dan vlakbij je werkadres en/of andere opties overwegen om na je studie nog eventjes te sparen, denk aan eventuele andere familie of vrienden.
Sidenote: 2200, 2600 of 3000 bruto, netto scheelt het als alleenstaande starter echt oneerlijk weinig.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Richh schreef op zondag 24 juni 2018 @ 01:31:
[...]

Nouja, dat is dus wel een beetje wat men hier probeert te zeggen. Ja... wellicht gaat het allemaal goed en levert je het een paar duizend meer euro's op. Maar als het mis gaat, dan kan het serieus geld kosten. Daarmee loop je best een risico. Je kan je afvragen of je dat risico wil lopen voor het geld dat het echt scheelt.
Het levert me meer dan een paar duizend op hoor, anders had ik het niet gedaan. Als ik 20.000 leen en bovenop mijn hypotheek optel dan heb ik een huis wat mij bevalt en redelijk in de buurt is.

[...]
500 euro hypotheek tegenover 700 euro huur... tel de VVE er eerst maar eens bij, onderhoud aan de woning, enzovoort. Het ontloopt elkaar niet enorm.
Feit is natuurlijk wel dat het aanbod rond de 700 euro huur extreem minimaal is en dat verhuurders graag zien dat je 4x het huurbedrag bruto verdiend (:') :')) als alleenstaande starter is het echt een drama op de woningmarkt. Wat je ook kiest.
Als starter is het bijna onmogelijk om te huren..

[...]
Nee, maar vertel dat de bank even. Je hebt tegenwoordig al een BKR-registratie aan je broek hangen als je een smartphone van meer dan 250 euro op afbetaling koopt. Da's een tientje per maand. Wat je duizenden euro's hypotheek scheelt.
Dat klopt maar bij een studieschuld heb je hiervoor 35 jaar de tijd en het bedrag wat je moet betalen is gebaseerd om je schuld + salaris

[...]

Ik zou in het huidige drama serieus overwegen om verder te kijken dan vlakbij je werkadres en/of andere opties overwegen om na je studie nog eventjes te sparen, denk aan eventuele andere familie of vrienden.
Sidenote: 2200, 2600 of 3000 bruto, netto scheelt het als alleenstaande starter echt oneerlijk weinig.

Dat heb ik geprobeerd en heb hier geen opties voor gevonden.
lactaxative schreef op zondag 24 juni 2018 @ 01:29:
Dit hele topic lijkt op aannames gebaseerd. Zo is het salaris van 2600 euro voor 32 uur als ik het goed begrijp een aanname. TS rondt binnenkort een HBO studie af, en werkt hiernaast in een apotheek. Ik denk dat we aan kunnen nemen dat het om een studie IT gaat. Het werk in de apotheek lijkt me geen relevante werkervaring. Ik moet zeggen dat ik 3250 (voor voltijd) voor een HBO starter zonder relevante werkervaring wel wat ambitieus vind. Er zullen er vast tussen zitten die dit meteen krijgen, maar ik ben wel benieuwd hoe TS dit in zijn geval onderbouwd. Om nog maar niets te zeggen over de +100 per jaar, want dat raakt wel helemaal kant noch wal.
Het gaat niet om een HBO IT studie maar een HBO studie wat aansluit bij de opleiding apothekersassistent, namelijk Farmakunde. In de CAO voor de functie wat ik zal vervullen zal ik 2600 euro verdienen in de aanloopschaal en 100 euro extra als ik een periodieke schaal omhoog zal gaan per jaar. Dit staat dus allemaal in de cao vermeld.
Verder begrijp ik de situatie slecht. Je moet het huis uit over anderhalf jaar. Gezien de gekozen terminologie, neem ik aan dat je momenteel thuiswonend bent. Gaat dit hier om een afspraak met je ouders dat je op je 23ste eruit getrapt wordt? In dat geval neem ik toch aan dat er een 'mits het redelijkerwijs mogelijk is een huis te regelen'-clausule is. Ik woon momenteel thuis en mijn situatie is niet bepaald leuk in huis. Na het behalen van mijn diploma moet ik uit huis.

Goed, de discussie over het wel of niet mogelijk zijn van het verzwijgen van de studielening. Om de discussie ietwat uit het moeras der welles/nietes te trekken, begin ik maar met bronnen.

Jetta Kleinsma als antwoord op kamervragen(17-02-2016):

[...]

Er wordt hier gerefereerd aan twee dingen: de zorgplicht om overkreditering te voorkomen en de informatieplicht. De zorgplicht is vastgelegd in de GHF. https://www.nvb.nl/media/...financieringen-2012-1.pdf
Hierin wordt studieschuld niet expliciet genoemd. (Sterker nog, tot mijn verbazing kom ik het hele woord schuld of iets vergelijkbaars nergens tegen; er wordt enkel gesproken over inkomsten)

Hier komt bij dat er gekozen is om de studieschuld niet BKR geregistreerd te laten zijn. Dit is omdat de gevolgen van een dergelijke aflossing (18 euro per maand per 5000 geleend geld) als irrelevant geschat worden. Het merendeel van de politieke partijen geeft aan dat zij tevreden zijn met de huidige situatie. Dit wordt vaak beredeneerd vanuit het idee dat de risico's van werkloosheid en ziekte irrelevant zijn. In deze gevallen zal er tenslotte ook niet meer doorbetaald hoeven te worden. GroenLinks geeft zelfs expliciet aan dat ze vinden dat de studieschuld niet mag worden meegenomen bij hypotheekverstrekking.
https://www.geldshop.nl/o...en-de-politieke-partijen/

Hieruit concludeer ik dat een keuze van een hypotheekverstrekker om de studieschuld niet mee te nemen geoorloofd is. Het is tenslotte nergens expliciet gemeld, en er is ook geen democratische consensus dat het wél meegenomen dient te worden. Zeker gezien de afdekking van werkloosheid en ziekte lijkt mij dit ook verantwoord.

Dit alles neemt niet weg dat @UltraInstinct volledig in over his head overkomt. Er is dus m.i. geen enkel ander advies mogelijk dan om professioneel advies in te winnen. Dit kan bij een onafhankelijke hypotheekadviseur, waar je vanzelfsprekend eerlijk zult zijn.
Alles wat ik benoem staat in de CAO en dat hoor ik dus daadwerkelijk te krijgen mocht ik de functie gaan vervullen. Ik kom niet echt over mijn head, het gaat er alleen om dat het onmogelijk is om als starter een huurhuis te veroorloven of een redelijk huis te kopen. Daarnaast zou zo'n 40% zijn studieschuld niet vermelden als ik deze artikel moet geloven : http://frontpage.fok.nl/n...ij-hypotheekaanvraag.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:00
[...]

Tsja laten we het even reeel houden. Als ik gewoon een vast contract heb en gewoon doorwerk dan is 500 euro per maand niet echt iets waar ik me druk om moet maken.
En als je 'gewoon' ziek wordt, dan ben je de pineut. Daar rekening mee houden, wat de hypotheekverstrekker doet, is juist reëel.
UltraInstinct schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:44:
[...]

Ik snap wat je bedoelt maar een keuze heb ik helaas niet.

1. Ik moet echt uit huis, kan geen huurhuis vinden en wil geen absurde huurbedrag per maand betalen.
Iets niet willen is wat anders dan niet kunnen. Je hebt dus wel een keuze.

Ik heb nog niet alles gelezen, dat zal ik zo doen, maar een paar dingen snap ik niet:
[list=1]• Je hebt 14.000 euro gespaard, maar je hebt ook 20.000 euro studieschuld. Waarom niet het één gebruiken om het ander af te lossen?
• Waarom niet meer dan 32 uur gaan werken? Dit was al gevraagd, en blijkbaar is het gebruikelijk in je branche om 32 uur te werken, maar dat betekent niet dat meer dan 32 uur onmogelijk is ;)
• Waarom moet je het huis uit?

[ Voor 22% gewijzigd door Hahn op 24-06-2018 01:59 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Hahn schreef op zondag 24 juni 2018 @ 01:52:
[...]
En als je 'gewoon' ziek wordt, dan ben je de pineut. Daar rekening mee houden, wat de hypotheekverstrekker doet, is juist reëel.

[...]

Iets niet willen is wat anders dan niet kunnen. Je hebt dus wel een keuze.

Ik heb nog niet alles gelezen, dat zal ik zo doen, maar een paar dingen snap ik niet:
[list=1]• Je hebt 14.000 euro gespaard, maar je hebt ook 20.000 euro studieschuld. Waarom niet het één gebruiken om het ander af te lossen?
• Waarom niet meer dan 32 uur gaan werken?
1. Ik heb momenteel geen studieschuld, wil dus wel een totale studieschuld van 20.000 hebben. Dan zou ik uiteindelijk totaal na een jaar 40.000 euro moeten hebben (lenen + werken).
2. Er is een mogelijkheid dat ik meer dan 32 uur per week zal werken maar ik noemde dat als voorbeeld omdat in de cao staat dat voor de functie 2600 euro per maand zult verdienen bij 32 uur/per week.

[ Voor 4% gewijzigd door UltraInstinct op 24-06-2018 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Een studieschuld aangaan om een huis te kopen lijkt mij geen goed idee. Sowieso gaan hypotheekverstrekkers vragen om bankafschrijvingen van de laatste 3 maanden. Als daarop dan DUO-overschrijvingen staan, dan gaan ze vragen stellen.

En ik ben vooral benieuwd waarom je het huis uit moet. Valt er niks met je ouders af te spreken? Dat je bijvoorbeeld een jaar mag werken na je afstuderen, om goed te kunnen sparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Het levert me meer dan een paar duizend op hoor, anders had ik het niet gedaan. Als ik 20.000 leen en bovenop mijn hypotheek optel dan heb ik een huis wat mij bevalt en redelijk in de buurt is.
En als de woningen over een jaar weer 10% duurder zijn geworden? En hebben we het dan over koopprijzen of 'bieden vanaf' bullcrap? Heb je de kosten koper en je inboedel al meegenomen in je berekening?
Je bent tamelijk zeker van heel veel factoren die naar mijn mening helemaal niet zeker zijn.
Hoe makkelijk ga je aan een fulltime baan komen in jouw sector? En hoe lang duurt je proeftijd? Gaat je werkgever je direct een intentieverklaring ondertekenen of duurt het nog een jaar voor je een vast contract krijgt?
Ik denk niet dat je na je eerste sollicitatiegesprek door mag lopen naar de hypotheker.
Dat klopt maar bij een studieschuld heb je hiervoor 35 jaar de tijd en het bedrag wat je moet betalen is gebaseerd om je schuld + salaris
Dat hoef je mij niet uit te leggen (ik ben ook een starter :)) - maar leg het de bank maar uit mocht je de vraag krijgen en niet willen liegen over afspraken die met gigantische bedragen te maken hebben. Waarschijnlijk snapt de bank het trouwens ook wel, maargoed, die moeten zich aan wetgeving houden. Dat is het punt.

Anyhow: je hebt het zelf vrij goed uitgezocht geloof ik. Om even flauw te doen; wat wil je nu eigenlijk?
  • Bevestiging dat veel mensen hun studieschuld niet opgeven? Dat zal je best kunnen vinden. Maar als iedereen over de sloot springt, moet jij dat dan ook doen? Als er 100 overheen springen zonder natte voeten is dat geen uitsluitsel dat jij ook geen natte voeten krijgt. Of je het bijbehorende risico wil nemen is een persoonlijke keuze.
    Ik snap het best. Heb het persoonlijk niet gedaan. Een vriend van me doet het ook zoals jij het wil doen.
  • Bevestiging dat de woningmarkt totaal kut is voor starters? Dat wil ik nog wel 100x herhalen voor je :P
In principe kan je trouwens prima nu maximaal lenen, en als volgend jaar blijkt dat het toch niet zo'n goed plan was, je lening alsnog in 1x afbetalen. Wat dat betreft kan het geen kwaad, zolang je maar netjes je geld opzij zet.

Klein detail: Ik heb even snel gezocht, maar deze salaristabel in jouw CAO http://p.sbaweb.nl/media/...otheken_2016-2017_-_4.pdf geeft overigens aan dat een standaardwerkweek 36 uur is, geen 32. Je spreekt hier vaak over 32 uur.
En wat hier staat: http://files.flexnieuws.n...en-2017-2018-28-02-18.pdf is dat een werknemer 40 uur moet mogen werken en daarmee meer geld verdiend. Als dat klopt is het hypotheekprobleem al kleiner, want dan verdien je gewoon fors meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 24-06-2018 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
@Hahn Als veel hypotheekverstrekkers bankafschriften willen zien, hoe verklaar je dit dan? https://www.nu.nl/geldzak...ij-hypotheekaanvraag.html
40 procent van de mensen zouden een studieschuld niet vermelden bij het afsluiten van een hypotheek.
Met mijn ouders heb ik al hierover gesproken, er is geen verandering hierover mogelijk. Ik zit niet lekker in mijn vel als ik thuis blijf wonen, vandaar dat ik uit huis moet gaan.

@Richh Bij een vast contract zal ik pas een hypotheek nemen anders niet. Je hebt gelijk het is voor 36 uur, had het namelijk niet gezien. Zal ook gewoon 40 uur werken hoor geen probleem. Wou eigenlijk weten of er mensen hier zijn die hetzelfde hebben gedaan en hoe het is afgelopen. Zie namelijk op een andere website dat een stel zelfs met een studieschuld van 100.000 dit wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
UltraInstinct schreef op zondag 24 juni 2018 @ 02:25:
@Hahn Als veel hypotheekverstrekkers bankafschriften willen zien, hoe verklaar je dit dan? https://www.nu.nl/geldzak...ij-hypotheekaanvraag.html
40 procent van de mensen zouden een studieschuld niet vermelden bij het afsluiten van een hypotheek.
Dat zal je de hypotheekverstrekkers moeten vragen, ik kan alleen maar gissen. Je hoeft niet gelijk met aflossen van je studieschuld te beginnen, volgens mij mag je na 2 jaar starten, dat zou het kunnen zijn.

Maar je loopt alsnog een risico en je zou dan dus minimaal 3 maanden na de laatste lening pas voor een hypotheek moeten gaan. En liegen als ze vragen of je een schuld hebt, wat in theorie fraude plegen is.
Met mijn ouders heb ik al hierover gesproken, er is geen verandering hierover mogelijk. Ik zit niet lekker in mijn vel als ik thuis blijf wonen, vandaar dat ik uit huis moet gaan.
Niet om lullig te doen, maar ook hier klinkt het alsof het niet gaat om iets wat moet, maar wat je wilt. Heel begrijpelijk, maar als puntje bij paaltje komt en je hebt het geld niet om op jezelf te gaan, dan kan je wel bij je ouders blijven, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Ik zit niet lekker in mijn vel als ik thuis blijf wonen, vandaar dat ik uit huis moet gaan.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
@Richh Bij een vast contract zal ik pas een hypotheek nemen anders niet. Je hebt gelijk het is voor 36 uur, had het namelijk niet gezien. Zal ook gewoon 40 uur werken hoor geen probleem.
Nu ga je er wel heel makkelijk van uit dat ze jou direct voor 40 uur aan willen nemen. Dat hoeft helemaal niet, zeker niet direct :P
Wou eigenlijk weten of er mensen hier zijn die hetzelfde hebben gedaan en hoe het is afgelopen. Zie namelijk op een andere website dat een stel zelfs met een studieschuld van 100.000 dit wil doen.
Een aantal mensen met dit systeem hebben al gereageerd en ja, het gebeurd en ja, meestal loopt het ook wel oke af.

Ik snap dat je graag ervaringen wil horen, maar wees je er bewust van dat de negatieve verhalen niet snel op fora verschijnen. Probeer het niet als afspiegeling van het eindresultaat te zien om daarop een risicoinschatting te doen, dat gaat fout. En nog daarnaast: resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 24-06-2018 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-07 06:57
Richh schreef op zondag 24 juni 2018 @ 01:31:
Je conclusie is correct, de beredenering deels niet. 500 euro hypotheek is 70% aflossing. Dit is geld wat je niet uitgeeft, maar in feite spaart. Waar het vaak misgaat in de financiële plaatjes van mensen is zowel het onderhoud (zoals je aangeeft) en de eenmalige kosten. Een starter blijft vaak relatief kort in hetzelfde huis wonen. Er komt tenslotte een partner, men gaat samenwonen, er komt opeens een baby uit de boerenkool zetten, etc. Hierdoor moeten deze eenmalige kosten in vrij korte periode afgeschreven worden. Bij een huis van anderhalve ton zal dit toch gaan om zo'n 8000-10000 euro. Dat is toch weer zo'n 70 euro per maand als je het huis na 10 jaar weer verkoopt. Mocht je na 5 jaar opeens plannen hebben, heb je 140 euro per maand afgetikt.

Hierbij komt dan natuurlijk ook nog de eventuele kosten van het vast zitten aan een locatie. Wie weet stort jouw sector in jouw regio opeens helemaal in.
Je houdt 220-230 over van de stap van 400. Daar lijkt mij helemaal niets mis mee.

@Richh Bij een vast contract zal ik pas een hypotheek nemen anders niet. Je hebt gelijk het is voor 36 uur, had het namelijk niet gezien. Zal ook gewoon 40 uur werken hoor geen probleem. Wou eigenlijk weten of er mensen hier zijn die hetzelfde hebben gedaan en hoe het is afgelopen. Zie namelijk op een andere website dat een stel zelfs met een studieschuld van 100.000 dit wil doen.
Het is iets heel anders als je dit met een gedegen afweging doet. Jij woont nog thuis, waardoor het me nagenoeg onmogelijk lijkt jouw lasten voor in te schatten. Ook krijg ik uit je reacties niet het idee dat je voldoende thuis bent in de opbouw van vaste lasten. Je staat er heel erg op dat je een leuk huis koopt, horen daar ook leuke meubelen bij? Hou ook nog even rekening met zo'n 2000 aan huishoudelijke apparatuur, of ga je de energiekosten van een 10 jaar oude koelkast betalen? Ozb al meegenomen? Rioolheffing? Afvalheffing? Internet? Ben je bereid elke dag supermarktbrood met pindakaas te eten, of wil je ook nog eens vlees eten?

Waarom niet anti-kraak? Waarom niet nu in een studentenkamer en daarin een jaar voor <500 per maand vertoeven als je al werkt? Waarom niet tijdelijke huur? Waarom geen kamergenoten? Waarom neem je de 4x bruto inkomenseis zo serieus?

Alles is prima hoor, maar enige onderbouwing voor het gekozen pad ontbreekt tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
lactaxative schreef op zondag 24 juni 2018 @ 02:48:
[...]

Je conclusie is correct, de beredenering deels niet. 500 euro hypotheek is 70% aflossing. Dit is geld wat je niet uitgeeft, maar in feite spaart.
Dat klopt natuurlijk helemaal :)
Wel er vanuit gaan dat je woning in waarde gelijk blijft of stijgt (of iig niet teveel afneemt).
Je houdt 220-230 over van de stap van 400. Daar lijkt mij helemaal niets mis mee.
Nouja, totdat je alle toeslagen mee gaat nemen heb je gelijk. Zorgtoeslag krijg je nog wel op de 2200, niet meer op 2600, om maar iets te noemen.
En dan heb je nog huurtoeslagen en natuurlijk de sociale huurwoningen. Iemand die fors minder verdiend houd wellicht door de lagere woningkosten uiteindelijk hetzelfde besteedbaar inkomen over, misschien zelfs meer.

Achteraf had ik beter later kunnen beginnen met studeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
[...]

Je conclusie is correct, de beredenering deels niet. 500 euro hypotheek is 70% aflossing. Dit is geld wat je niet uitgeeft, maar in feite spaart. Waar het vaak misgaat in de financiële plaatjes van mensen is zowel het onderhoud (zoals je aangeeft) en de eenmalige kosten. Een starter blijft vaak relatief kort in hetzelfde huis wonen. Er komt tenslotte een partner, men gaat samenwonen, er komt opeens een baby uit de boerenkool zetten, etc. Hierdoor moeten deze eenmalige kosten in vrij korte periode afgeschreven worden. Bij een huis van anderhalve ton zal dit toch gaan om zo'n 8000-10000 euro. Dat is toch weer zo'n 70 euro per maand als je het huis na 10 jaar weer verkoopt. Mocht je na 5 jaar opeens plannen hebben, heb je 140 euro per maand afgetikt.

Hierbij komt dan natuurlijk ook nog de eventuele kosten van het vast zitten aan een locatie. Wie weet stort jouw sector in jouw regio opeens helemaal in.

[...]

[...]

Het is iets heel anders als je dit met een gedegen afweging doet. Jij woont nog thuis, waardoor het me nagenoeg onmogelijk lijkt jouw lasten voor in te schatten. Ook krijg ik uit je reacties niet het idee dat je voldoende thuis bent in de opbouw van vaste lasten. Je staat er heel erg op dat je een leuk huis koopt, horen daar ook leuke meubelen bij? Hou ook nog even rekening met zo'n 2000 aan huishoudelijke apparatuur, of ga je de energiekosten van een 10 jaar oude koelkast betalen? Ozb al meegenomen? Rioolheffing? Afvalheffing? Internet? Ben je bereid elke dag supermarktbrood met pindakaas te eten, of wil je ook nog eens vlees eten?

Waarom niet anti-kraak? Waarom niet nu in een studentenkamer en daarin een jaar voor <500 per maand vertoeven als je al werkt? Waarom niet tijdelijke huur? Waarom geen kamergenoten? Waarom neem je de 4x bruto inkomenseis zo serieus?

Alles is prima hoor, maar enige onderbouwing voor het gekozen pad ontbreekt tot nu toe.
Meubels en apparatuur heb ik al overna gedacht. Huur, zorgverzekering, internet, meubels, gas en elektriciteit en eten dat heb ik allemaal al uit zitten rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Heb je trouwens ook andere alternatieven bekeken (starterslening, gift van ouders)? Dat zijn ook mogelijkheden om het extra geld bij elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Eén van de primaire redenen dat ik voor koop hebt gekocht zijn de eenmalige kosten, van huren. Bijna alles wat ik zag had nog een hoop werk nodig, je huurt het met kale muren, geen vloer (of zo'n trieste staat dat het toch opnieuw moet), en een keuken die bestaat uit een gootsteen, twee kastjes, en een fornuis. Geen koelkast, geen vaatwasser, etc.
En natuurlijk, met genoeg hulp beschikbaar (wat in mijn situatie beperkt was), en als je alles van marktplaats haalt, dan vallen die kosten wel mee. Als je het vergelijkbaar wil hebben met wat ik uiteindelijk heb gekocht, dan ben je redelijk wat geld verder. (Waar uiteindelijk één muur wel wat verf kon gebruiken, en twee slaapkamers laminaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:25
Mijn starter salaris zal voor 32 uur per week ongeveer uit moeten komen op 2600 euro bruto en elke jaar stijgen met 100 euro.
Misschien een gek idee: roep de totale leeftijdsgroep van 20-35 op via social media tot loonsverhogingen.

Lonen blijven achter

Schulden met schulden financieren kan mits goed plan & uitvoering, maar is vaak niet de ideale oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-07 23:03
https://www.bkr.nl/studie...ld-geregistreerd-bij-bkr/
Hypotheek met studieschuld?

Veel studenten vrezen dat zij geen hypotheek meer kunnen krijgen met een studieschuld. Dit is niet waar. Zowel met een DUO-studieschuld als met een bij BKR geregistreerde lening kunt u meestal nog wel een hypotheek krijgen. Uiteraard hangt dit van meerdere factoren af. Wanneer u een hypotheek aanvraagt doet de verstrekker een zogeheten ‘inkomens-lasten-toets’. Hij beoordeelt op basis van uw specifieke situatie welke hypotheek voor u verantwoord is.

In deze beoordeling neemt de hypotheekverstrekker zowel uw eventuele leningen die bij BKR staan mee. Maar ook uw studielening bij DUO. Deze dient u zelf op te geven. De hypotheekverstrekker kan deze niet via BKR inzien of opvragen.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Wat wil je precies zeggen? Alles wat hierin staat was al bekend en besproken in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Je kan best 'een' hypotheek krijgen inderdaad. Punt is dat die hypotheek vervolgens zoveel lager zal liggen dat je amper een halve starterswoning zal kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

t_captain schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 08:04:
Totaal gebrek aan huirwoningen vermoed ik. Zelfde reden zullen de meeste jonge starters op de woningmarkt hebben om maar te kopen.
Dat is echt complete onzin.

Genoeg aanbod op Funda en Direct Wonen. Veel is vrije sector, sure, maar kopen is ook niet snel voordeliger dan dat tenzij je 3 hoog achter wilt wonen en de kans dat dát een huis is waar je veel langer dan een paar jaar wilt wonen is niet zo heel groot.

Sociale huurwoningen zijn wat lastiger maar met een beetje goede planning is daar ook aanbod, alleen moet je dan vaak wel op tijd beginnen met jezelf inschrijven óf geluk hebben met lotingen.
Mijn plan zou zijn: opschalen naar 40 uur per week, sparen kan dan richting de 1400 per maand. Spaatsaldo over 1.5 jaar 39.000 euro. Studielening is in die periode gedaald tot pakweg 19.000 euro. Dan kun je inlossen én heb je 20k eigen geld.
Tja.
Ik zou direct vanuit het ouderlijk huis nooit direct een woning komen, om -tig redenen.
Huren is niet zaligmakend maar meteen onder moeders vleugels vandaan een huis kopen is een gigantisch risico. Ook met genoeg spaargeld op de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
unezra schreef op zondag 24 juni 2018 @ 13:12:
[...]

Tja.
Ik zou direct vanuit het ouderlijk huis nooit direct een woning komen, om -tig redenen.
Huren is niet zaligmakend maar meteen onder moeders vleugels vandaan een huis kopen is een gigantisch risico. Ook met genoeg spaargeld op de bank.
Wat voor redenen zoal dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hahn schreef op zondag 24 juni 2018 @ 13:14:
[...]

Wat voor redenen zoal dan?
Ik ga ongetwijfeld wat belangrijke dingen vergeten, maar here we go:

De investering die je doet, ben je kwijt. Kosten koper, overdrachtsbelasting, hypotheekadvies, etc. Allemaal zaken die eenmalig zijn, die stel dat je binnen 2, 3 jaar besluit te verhuizen verbrand zijn.

De kans dat je eerste huis meteen het huis is waar je langer wilt wonen is nihil. Je weet pas wat je belangrijk vind aan een huis en woonomgeving als je de ervaring hebt van een plek voor jezelf.

Bij een huurhuis zeg je de huur op, klaar. Soms zit je er een jaar aan vast en is het daarna per maand opzegbaar, da's te overzien. Een koophuis moet je de eerste 2, 3 jaar *zeker* niet willen verkopen. De kans dat dat met winst kan word steeds kleiner. Verder: Zie de 1e reden. Je gooit geld weg.

Situaties veranderen. Wat als TS over een jaar iemand tegen komt met wie 'ie wil gaan samenwonen? Of je vind opeens werk op 2 uur rijden van je woonplaats. Paar jaar later komen er wellicht kinderen. Zit je met je mooie koophuis op de verkeerde plek, met te weinig slaapkamers. Kom je een stuk lastiger vanaf dan een huurhuis waar je gewoon de huur op zegt en klaar.

Als je op jezelf gaat wonen moet je opeens op een heel andere manier met geld om leren gaan dan als je bij je ouders woont. Dat vergt enige tijd "inregelen", niet iets dat me een goed idee lijkt als je meteen de keiharde zakelijke verantwoordelijkheid van een koophuis hebt. Je weet ook niet de eerste 3 maanden hoe je precies gaat uitkomen, waar je je geld aan wilt uitgeven, etc, etc, etc.

De andere vergissing is dat een huis kopen veel minder voordelig is dan veel mensen denken én de nodige buffer eist om het zorgenvrij te kunnen bewonen.

Kortom: Als je net op jezelf gaat wonen, huur een huis, kijk hoe het bevalt, verhuis 1 of 2 keer, spaar lekker door en koop dán een huis. Dat hoeft zeker niet meteen het huis voor de eeuwigheid te zijn, maar is in ieder geval een stuk trefzekerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
unezra schreef op zondag 24 juni 2018 @ 13:22:
[...]

Ik ga ongetwijfeld wat belangrijke dingen vergeten, maar here we go:

De investering die je doet, ben je kwijt. Kosten koper, overdrachtsbelasting, hypotheekadvies, etc. Allemaal zaken die eenmalig zijn, die stel dat je binnen 2, 3 jaar besluit te verhuizen verbrand zijn.

De kans dat je eerste huis meteen het huis is waar je langer wilt wonen is nihil. Je weet pas wat je belangrijk vind aan een huis en woonomgeving als je de ervaring hebt van een plek voor jezelf.

Bij een huurhuis zeg je de huur op, klaar. Soms zit je er een jaar aan vast en is het daarna per maand opzegbaar, da's te overzien. Een koophuis moet je de eerste 2, 3 jaar *zeker* niet willen verkopen. De kans dat dat met winst kan word steeds kleiner. Verder: Zie de 1e reden. Je gooit geld weg.

Situaties veranderen. Wat als TS over een jaar iemand tegen komt met wie 'ie wil gaan samenwonen? Of je vind opeens werk op 2 uur rijden van je woonplaats. Paar jaar later komen er wellicht kinderen. Zit je met je mooie koophuis op de verkeerde plek, met te weinig slaapkamers. Kom je een stuk lastiger vanaf dan een huurhuis waar je gewoon de huur op zegt en klaar.

Als je op jezelf gaat wonen moet je opeens op een heel andere manier met geld om leren gaan dan als je bij je ouders woont. Dat vergt enige tijd "inregelen", niet iets dat me een goed idee lijkt als je meteen de keiharde zakelijke verantwoordelijkheid van een koophuis hebt. Je weet ook niet de eerste 3 maanden hoe je precies gaat uitkomen, waar je je geld aan wilt uitgeven, etc, etc, etc.

De andere vergissing is dat een huis kopen veel minder voordelig is dan veel mensen denken én de nodige buffer eist om het zorgenvrij te kunnen bewonen.

Kortom: Als je net op jezelf gaat wonen, huur een huis, kijk hoe het bevalt, verhuis 1 of 2 keer, spaar lekker door en koop dán een huis. Dat hoeft zeker niet meteen het huis voor de eeuwigheid te zijn, maar is in ieder geval een stuk trefzekerder.
Je hebt op zich een paar puntjes die goed zijn om rekening mee te houden, maar ik vind dat je voorbij gaat aan het feit dat huren ook geld 'weggooien' is.

Als je niet van plan bent om ergens langer dan 2 of 3 jaar te gaan wonen, ben ik het met je eens. Huren is een stuk vrijblijvender en makkelijker als je weg wilt, ook waar. Maar als je een beetje rekening houdt met een eventuele partner of kinderen, dan koop je geen huis waar maar 1 persoon kan wonen, dus dat vind ik een redelijk non-argument.

Al met al, ik vergelijk het met huren en is het volgens mij allemaal niet zo erg als jij nu schetst. Even een grof voorbeeld met een huis van ongeveer €200.000:

Kopen
Hypotheek €800 per maand + andere belastingen €100 per maand en eenmalig €10.000 kosten koper
[list]• 1 jaar wonen en dan huis verkopen voor zelfde prijs:
€10.000 kosten koper kwijt + €1200 belastingen = €11.200 'weggegooid'
• 2 jaar wonen en dan huis verkopen voor zelfde prijs:
€10.000 kosten koper kwijt + €2400 belastingen = €12.400 'weggegooid'

Huren
Huur: €1200 per maand
[list]• 1 jaar wonen en dan verhuizen:
€14.400 huur = €14.400 'weggegooid'
• 2 jaar wonen en dan verhuizen:
€28.800 huur = €28.800 'weggegooid'

Heel kort door de bocht, ik vergeet van alles natuurlijk (hypotheken zijn niet gratis :+) en ik ga er vanuit dat de huizenprijzen niet dalen (alhoewel je nieuwe huis dan ook goedkoper zou worden). Maar als je ergens 3 jaar of langer blijft wonen dan is kopen volgens mij wel echt serieus véél goedkoper. Waar tegenover staat dat het een stuk meer gedoe is. Het is maar net waar je prioriteiten liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hahn schreef op zondag 24 juni 2018 @ 13:39:
[...]
Je hebt op zich een paar puntjes die goed zijn om rekening mee te houden, maar ik vind dat je voorbij gaat aan het feit dat huren ook geld 'weggooien' is.
Huren is net zo hard geld weggooien als een huis kopen. In beide gevallen doe je periodiek investeringen die je niet terug ziet in je uiteindelijke banksaldo. Het voornaamste verschil is dat bij het kopen van een huis, een deel van je aflossing daadwerkelijk gebruikt word voor vermogensopbouw.
Als je niet van plan bent om ergens langer dan 2 of 3 jaar te gaan wonen, ben ik het met je eens. Huren is een stuk vrijblijvender en makkelijker als je weg wilt, ook waar. Maar als je een beetje rekening houdt met een eventuele partner of kinderen, dan koop je geen huis waar maar 1 persoon kan wonen, dus dat vind ik een redelijk non-argument.
Ik niet. Partner woont namelijk waarschijnlijk ook al op zichzelf. Je zult dus zélfs als je er rekening mee houd dat er een partner komt, rekening mee moeten houden dat 1 van de 2 huizen opgegeven moet worden. Heb je allebei een huurhuis, is dat een stuk eenvoudiger en eerlijker dan als 1 van de 2 of beiden een koophuis heeft / hebben.

Daarbij, als je net het huis uit gaat is de kans relatief klein dat je meteen een 1-gezinswoning kunt kopen. Als je het wel kunt heb je óf een flink salaris óf koop je boven wat verstandig is. Los van dat is dat pas écht geld weggooien, je woont dan in een huis dat in je eentje veel te groot is. Voor die m2 betaal je. Kun je beter kleiner wonen en wat harder sparen. (Als je het dus al red om zo'n huis te kopen.)
Al met al, ik vergelijk het met huren en is het volgens mij allemaal niet zo erg als jij nu schetst. Even een grof voorbeeld met een huis van ongeveer €200.000:

Kopen
Hypotheek €800 per maand + andere belastingen €100 per maand en eenmalig €10.000 kosten koper
[list]• 1 jaar wonen en dan huis verkopen voor zelfde prijs:
€10.000 kosten koper kwijt + €1200 belastingen = €11.200 'weggegooid'
• 2 jaar wonen en dan huis verkopen voor zelfde prijs:
€10.000 kosten koper kwijt + €2400 belastingen = €12.400 'weggegooid'

Huren
Huur: €1200 per maand
[list]• 1 jaar wonen en dan verhuizen:
€14.400 huur = €14.400 'weggegooid'
• 2 jaar wonen en dan verhuizen:
€28.800 huur = €28.800 'weggegooid'

Heel kort door de bocht, ik vergeet van alles natuurlijk (hypotheken zijn niet gratis :+) en ik ga er vanuit dat de huizenprijzen niet dalen (alhoewel je nieuwe huis dan ook goedkoper zou worden). Maar als je ergens 3 jaar of langer blijft wonen dan is kopen volgens mij wel echt serieus véél goedkoper. Waar tegenover staat dat het een stuk meer gedoe is. Het is maar net waar je prioriteiten liggen ;)
Dat koophuis zit qua werkelijke lasten heel rap in de buurt van die €1200 per maand. Zeker als je onderhoud, gemeentelijke belastingen, etc, alles mee rekent. Onderhoud zie je niet terug in waardestijging, hooguit daalt de waarde van je woning niet en raak je er makkelijker vanaf. (Een slecht onderhouden woning is minder waard dan een goed onderhouden woning én verkoopt minder makkelijk.)

Ik denk dat een koophuis pas na veel langer (5 jaar of meer) financieel voordeliger word míts de situatie niet veranderd en je dus niet na een paar jaar van je huis af wil. Dan neem ik nog niet eens de kans mee dat de HRA er af gaat en dus huizenprijzen mogelijk voor het eerst gaan dalen.

Los van het financiële deel: Kopen is een risico. Ik ben in post van net ongetwijfeld nog belangrijke zaken vergeten maar bottom line is dat ik absoluut niemand zou adviseren direct vanuit huis een woning te kopen. Ga eerst een paar jaar huren, leer wat het is op jezelf te wonen. Ander voordeel: TS kan *morgen* bij wijze van spreke het huis uit zijn, met een koophuis duurt dat aanzienlijk langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
unezra schreef op zondag 24 juni 2018 @ 13:58:
[...]

Huren is net zo hard geld weggooien als een huis kopen.
Ben ik het niet mee eens. Huren is alles weggooien, bij kopen krijg je een deel terug als je het weer verkoopt. Dus huren is harder geld weggooien ;)

Alleen kopen heeft meer risico en is meer gedoe, dus huren heeft zeker z'n plek. Ik zeg ook niet dat je niet moet huren, dat hangt er vanaf waar je zelf waarde aan hecht. Maar per definitie zeggen dat je niet moet kopen als je net begint vind ik geen goed advies.
Als je het wel kunt heb je óf een flink salaris óf koop je boven wat verstandig is. Los van dat is dat pas écht geld weggooien, je woont dan in een huis dat in je eentje veel te groot is. Voor die m2 betaal je. Kun je beter kleiner wonen en wat harder sparen. (Als je het dus al red om zo'n huis te kopen.)
óf heb je goed gespaard, zoals ik :> En hoezo is dat 'pas echt geld weggooien' :? Die m2 gaan nergens heen hoor, die verkoop je ook weer mee.

[ Voor 28% gewijzigd door Hahn op 24-06-2018 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
unezra schreef op zondag 24 juni 2018 @ 13:22:
En een deel van die investering is aftrekbaar van de belasting, dus dat dempt dat gevolg al een stuk af. Daarnaast kan je ook bij huur vrolijk eenmalige kosten hebben (bemiddelingskosten en dat soort meuk), die zijn meteen compleet verbrand. Ook het klussen aan de huurwoning (verven, vloer e.d.) is ook meteen verbrand, terwijl het voor een koopwoning de verkoop toch een stuk makkelijker maakt als er gewoon een netje verflaag en vloer in zit.
Als je koopt calculeer je dat al in, wil ik hier langere tijd wonen, zou ik hier prettig wonen? En daar maakt het mijn inziens niet echt voor uit of je eerst wel op jezelf hebt gewoond of dat dit de eerste keer is.
Waar, maar als je intentie is om binnen 2-3 jaar weer te verhuizen is koop ook zeker niet wat je moet doen, tenzij je het als investering ziet door het huis helemaal zelf op te knappen en dan met winst door te verkopen.
En met die redenatie zou niemand meer moeten kopen, want situaties kunnen altijd veranderen. Iemand kan net zo goed nu kopen en over een paar maanden werkloos worden, als nu 2-3 jaar huren en dan kopen en dan een paar maanden later werkloos worden.
Met huur speelt dat probleem net zo goed, al heb je daar minder snel nare verrassingen zoals de belastingen.
Je hebt zeker een buffer nodig om zorgenvrij te kunnen wonen, maar als je huurt heb je ook een zekere buffer nodig. De hoogte van die buffer scheelt wel, aangezien je met een koopwoning ook nog met een stuk woning zit (keuken, badkamer, ramen en deuren) die bij een huurwoning onder de verhuurder vallen.
Sparen gaat alleen zo lekker als de huren ieder jaar met een paar procent kunnen stijgen, en bij een verhuizing meteen weer de hoofdprijs voor de huur wordt gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Genoeg aanbod op Funda en Direct Wonen.

[...]
Ik kijk even naar Funda, in Eindhoven (zijnde een vrij gemiddelde woningmarkt, niet de gekte van Amsterdam of Leiden, maar ook niet zo’n krimpgebied met leegstand zoals Heerlen/Kerkrade of Delftzijl).

Met inkomen van TS en een verantwoorde huurquote van 22% staan er op Funda: 0 beschikbare woningen.

(beschikbaar: direct of uiterlijk binnen 6 maanden).

Er staan wel aardig wat huurcomplexen in de prijsklasse voor TS op de site, maar daarvan is gewoon niets beschikbaar.

Als TS een budget van 1250 euro maandhuur had, had hij wel iets te kiezen, maar hij moet ook eten en een zorgverzekering is zelfs verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hahn schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:03:
[...]
Ben ik het niet mee eens. Huren is alles weggooien, bij kopen krijg je een deel terug als je het weer verkoopt. Dus huren is harder geld weggooien ;)
Verkeerde / onduidelijke woordkeuze aan mij kant. :)

Ik bedoelde dat je in beide gevallen weg gooit en dat de verhouding niet zo scheef is als veel mensen denken. Met kopen bouw je inderdaad een deel op, met huren niet. Daarin zit er verschil. Alleen is dat deel opbouw in de praktijk niet zo heel erg groot.
Alleen kopen heeft meer risico en is meer gedoe, dus huren heeft zeker z'n plek. Ik zeg ook niet dat je niet moet huren, dat hangt er vanaf waar je zelf waarde aan hecht, maar per definitie zeggen dat je niet moet kopen als je net begint vind ik geen goed advies.
Ik denk dat er corner cases zijn waarbij direct vanuit huis kopen een optie is. Zijn in mijn beleving wel cornercases. In het overgrote deel van de gevallen denk ik dat het verstandiger is eerst een paar jaar te gaan huren. (Net zo goed als dat als je samen gaat wonen, het verstandiger is dat eerste te proberen in een huurhuis ténzij je 100% zeker bent dat een koophuis volledig op 1 inkomen gedragen kan worden én je afspraken maakt dat de ander bij vertrek niet meteen met een forse schuld aan de een zit.)
[...]
óf heb je goed gespaard, zoals ik :> En hoezo is dat 'pas echt geld weggooien' :? Die m2 gaan nergens heen hoor, die verkoop je ook weer mee.
Tuurlijk. Maar dan heb je het niet meer over bedragen van €10.000 of €20.000 :)
Het overgrote deel van de mensen zal zo'n flink spaarsaldo pas een paar jaar nadat hij/zij uit huis is gegaan op hebben gebouwd. (Tenzij er sprake is van een erfenis, maar ook dan zou ik het denk ik niet doen. Geld op de bank loopt ook niet weg.)
Transportman schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:09:
[...]
En een deel van die investering is aftrekbaar van de belasting, dus dat dempt dat gevolg al een stuk af. Daarnaast kan je ook bij huur vrolijk eenmalige kosten hebben (bemiddelingskosten en dat soort meuk), die zijn meteen compleet verbrand. Ook het klussen aan de huurwoning (verven, vloer e.d.) is ook meteen verbrand, terwijl het voor een koopwoning de verkoop toch een stuk makkelijker maakt als er gewoon een netje verflaag en vloer in zit.
Valt denk ik heel erg tegen. Hooguit grote investeringen zoals een fatsoenlijke keuken en badkamer maken een huis makkelijker verkoopbaar en zijn waardeverhogend. De rest is extreem smaakonderhevig en schilderen plus nieuwe vloeren doet vrijwel iedereen voordat ze ergens gaan wonen.
[...]
Als je koopt calculeer je dat al in, wil ik hier langere tijd wonen, zou ik hier prettig wonen? En daar maakt het mijn inziens niet echt voor uit of je eerst wel op jezelf hebt gewoond of dat dit de eerste keer is.
Ik denk van wel.
Als je nog nooit op jezelf hebt gewoon, heb je ook niet kunnen ervaren wat je prettig vind of juist minder prettig. Ik denk dat je dat heel beperkt tevoren kunt berenderen en dat dat echt een kwestie van ervaren is. De overgang van een zolderkamer bij je ouders naar een volledig zelfstandige woning is gigantisch.

Ik zie het zelf aan de verbouwingen die we nu gaan doorvoeren. Die doen we "pas" na 3 jaar. Deels omdat we nu meer gesettled zijn, het huis in waarde is gestegen en we de verbouwing kunnen financieren. Deels omdat we nu weten wat ons werkelijke uitgavenpatroon is en dus beter weten of de verbouwing (en dus hogere lasten) financieel wel of niet uit kan. Maar zeker ook voor een belangrijk deel omdat we nu pas eigenlijk echt goed weten wat onze wensen en eisen zijn. (We wisten het iets eerder, de verbouwing is iets van 9 maanden uitgesteld wegens nieuwe aannemer omdat de oude het in het voortraject wist te verprutsen, maar toch.)
[...]
Waar, maar als je intentie is om binnen 2-3 jaar weer te verhuizen is koop ook zeker niet wat je moet doen, tenzij je het als investering ziet door het huis helemaal zelf op te knappen en dan met winst door te verkopen.
Terwijl juist als je net begint, de kans dat je na 2-3 jaar wilt verhuizen het grootste is. In die periode is er een redelijke kans dat je iemand tegen komt, een andere baan vind, etc, etc, etc. Of je woont ergens en merkt "hey, dit bevalt me niet" en je wilt verhuizen omdat je eigen wensen veranderen of beter uitgekristalliseerd raken.
[...]
En met die redenatie zou niemand meer moeten kopen, want situaties kunnen altijd veranderen. Iemand kan net zo goed nu kopen en over een paar maanden werkloos worden, als nu 2-3 jaar huren en dan kopen en dan een paar maanden later werkloos worden.
Neuh. Situaties kunnen inderdaad altijd veranderen maar een huis kopen in een periode in je leven die meer aan verandering onderhevig is dan een paar jaar later lijkt me minder verstandig. De eerste keer op jezelf ís zo'n periode van grote verandering. Paar jaar later is het over het algemeen een stuk rustiger en minder veranderlijk.
[...]
Met huur speelt dat probleem net zo goed, al heb je daar minder snel nare verrassingen zoals de belastingen.
Met een huurwoning (en een redelijke relatie met je ouders) kun je makkelijker weer een paar maanden thuis gaan wonen zonder meteen financieel een grote uitdaging te hebben. Of je gaat goedkoper wonen omdat die luxe dure flat in het centrum van een grote stad tóch een paar maatjes boven je stand blijtk te zijn.
[...]
Je hebt zeker een buffer nodig om zorgenvrij te kunnen wonen, maar als je huurt heb je ook een zekere buffer nodig. De hoogte van die buffer scheelt wel, aangezien je met een koopwoning ook nog met een stuk woning zit (keuken, badkamer, ramen en deuren) die bij een huurwoning onder de verhuurder vallen.
Dat is dus precies mijn punt.
Met een huurhuis heb je aan een relatief kleine buffer genoeg, met een koophuis heb je een veel grotere buffer nodig. (Tenzij je graag bij de eerste de beste tegenslag een persoonlijk krediet wilt kunnen aanvragen.)
[...]
Sparen gaat alleen zo lekker als de huren ieder jaar met een paar procent kunnen stijgen, en bij een verhuizing meteen weer de hoofdprijs voor de huur wordt gevraagd.
Dat calculeer je in en de eerste tijd zou je kunnen kiezen voor een kleinere, eenvoudiger, minder aantrekkelijke woning waarbij je stijgingen goed kunt opvangen.

Stijgingen kun je met een koophuis net zo goed hebben. De HRA gaat er ooit af, prijzen voor onderhoud kunnen stijgen (het gaat goed met de bouw dus betaal je meer dan vroeger plus dat de bouw ook aan prijsindexatie doet), hypotheekrente kan stijgen (tuurlijk leg je dat vast voor een periode maar daarna kan het wel opeens fors stijgen, veel lager dan nu kan het niet, dan word het negatieve rente).

Een van de redenen dat huurprijzen stijgen is omdat de lasten van een huurwoning voor de huisbaas soms stijgen. Met een koopwoning heb je daar net zo goed last van. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Hoe kom je aan die info? Wie heeft je dat verteld?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Even los van mijn reacties mbt huren vs kopen, toch even direct in gaan op je topicstart.
Hallo mede tweakers,

Da's dus fraude.
Gaat de bank niet heel subtiel mee om gaan als ze er achter komen.

Zoals anderen ook zeggen: Lenen om met dat geleende geld een hypotheek af te sluiten is een *heel* slecht idee en met het feit dat je daar over na denkt, vraag ik me sterk af of je wel klaar bent voor een koophuis.

Boven NHG huren is onverstandig. NHG is er juist om jou financieel te beschermen als er buiten jouw directe schuld om dingen mis gaan, zoals verlies van je baan. Baanverlies is vervelend genoeg, verlies je dan ook nog eens je huis, ben je dubbel de pineut.
Heb je al eens een leencalculator ingevuld om te zien wat je kunt lenen, daarbij studieschuld, eventuele andere schulden, etc, meetellend én uitgaand van zowel een optimistisch als een pessimistisch salaris. (Reken je loonstijgingen niet me, die zijn niet vanzelfsprekend.)

Kijk naar wat je maximaal kunt lenen en neem daar ~2/3e van. Welk bedrag blijft er over qua maximale leensom en wat voor huis koop je daarvan? Zijn dat uberhaupt woningen waar je je langere tijd (5-10 jaar minimaal) ziet wonen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:14
Als je alle opties open wilt houden vraag je een maximale studielening aan en zet dit geld apart op een spaarrekening/product waarbij je na anderhalf jaar gegaraneerd je inleg terug kunt krijgen + het gemaakte rendement. Alsdan ga je kijken wat je kunt lenen obv 1.) eigen inleg + studieschuld of 2.) studieschuld volledig aflossen en minder eigen inleg. Met je studieschuld kun je minder lenen maar omdat je eigen inleg hebt is je LTV lager en daardoor val je wellicht in een gunstiger rentetarief. Die afweging kun je dan maken, ook gebaseerd op dan geldende rente voor de studielening. Studieschuld niet opgeven lijkt me een bijzonder slecht idee. Er wordt toch naar gevraagd, en als je dan "nee" zegt is dat gewoon fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
unezra schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:26:
Valt denk ik heel erg tegen. Hooguit grote investeringen zoals een fatsoenlijke keuken en badkamer maken een huis makkelijker verkoopbaar en zijn waardeverhogend. De rest is extreem smaakonderhevig en schilderen plus nieuwe vloeren doet vrijwel iedereen voordat ze ergens gaan wonen.
Ook een goede lik verf en een nette vloer maken een woning makkelijker te verkopen tegen een hogere prijs. Kijk ik naar wat er in mijn omgeving verkocht wordt, zijn er 2 smaken appartementen:
Sociale huurwoningen die nu in de verkoop komen (kaal)
De eerste lichting kopers die nu vertrekken (vaak netjes ingerichte woning)

Die tweede verkopen sneller tegen een aanzienlijk hogere prijs, niet alleen omdat de keuken en badkamer beter zijn, maar omdat het al meer af is. Zeker voor starters die niet alles meteen aan willen pakken scheelt dat ook enorm. Vrienden van mij zijn pas verhuisd, maar bepaalde zaken hebben ze voor nu zo gelaten omdat het voor nu voldoet.
Ik denk van wel.
Als je nog nooit op jezelf hebt gewoon, heb je ook niet kunnen ervaren wat je prettig vind of juist minder prettig. Ik denk dat je dat heel beperkt tevoren kunt berenderen en dat dat echt een kwestie van ervaren is. De overgang van een zolderkamer bij je ouders naar een volledig zelfstandige woning is gigantisch.

Ik zie het zelf aan de verbouwingen die we nu gaan doorvoeren. Die doen we "pas" na 3 jaar. Deels omdat we nu meer gesettled zijn, het huis in waarde is gestegen en we de verbouwing kunnen financieren. Deels omdat we nu weten wat ons werkelijke uitgavenpatroon is en dus beter weten of de verbouwing (en dus hogere lasten) financieel wel of niet uit kan. Maar zeker ook voor een belangrijk deel omdat we nu pas eigenlijk echt goed weten wat onze wensen en eisen zijn. (We wisten het iets eerder, de verbouwing is iets van 9 maanden uitgesteld wegens nieuwe aannemer omdat de oude het in het voortraject wist te verprutsen, maar toch.)
Het is echt niet zo dat als je op jezelf gaat wonen, je geen flauw idee hebt van wat je woonwensen zijn. Je hebt dan al jaren ergens gewoond, weet al wat je daar wel/niet prettig vindt, dat is niet opeens weg als je zelfstandig gaat wonen. Alleen de ruimte kan iets zijn dat wat minder goed in te schatten is, ik ken ook wel wat mensen die zich daarop verkeken hebben.
Terwijl juist als je net begint, de kans dat je na 2-3 jaar wilt verhuizen het grootste is. In die periode is er een redelijke kans dat je iemand tegen komt, een andere baan vind, etc, etc, etc. Of je woont ergens en merkt "hey, dit bevalt me niet" en je wilt verhuizen omdat je eigen wensen veranderen of beter uitgekristalliseerd raken.

[...]

Neuh. Situaties kunnen inderdaad altijd veranderen maar een huis kopen in een periode in je leven die meer aan verandering onderhevig is dan een paar jaar later lijkt me minder verstandig. De eerste keer op jezelf ís zo'n periode van grote verandering. Paar jaar later is het over het algemeen een stuk rustiger en minder veranderlijk.
Maar hoe lang moet je daarmee wachten? 2-3 jaar huren is net zo goed geld weggooien, en het is niet zo dat als je iemand ontmoet, je meteen de dag daarop samen wilt wonen, en ook een andere baan kan je redelijk sturen. Alleen als je wensen veranderen, maar die overweging moet je van tevoren al goed maken, of je nu gaat huren of kopen.
Met een huurwoning (en een redelijke relatie met je ouders) kun je makkelijker weer een paar maanden thuis gaan wonen zonder meteen financieel een grote uitdaging te hebben. Of je gaat goedkoper wonen omdat die luxe dure flat in het centrum van een grote stad tóch een paar maatjes boven je stand blijtk te zijn.
Als je een koopwoning hebt en je komt meteen in de problemen als er iets fout gaat, dan heb je sowieso al iets fout gedaan. Dan ben je te duur gaan wonen, heb je niet genoeg opzij gelegd, of was je algemene voorbereiding gewoon al belabberd. De meeste lasten zijn namelijk best goed van te voren inzichtelijk te maken, belastingen zijn van te voren bekend, GWL kan je redelijk schatten, boodschappen kan je ook wel schatten (is zelfs een topic voor hier), ga je boven al die schattingen zitten dan zit je wel goed.
Dat is dus precies mijn punt.
Met een huurhuis heb je aan een relatief kleine buffer genoeg, met een koophuis heb je een veel grotere buffer nodig. (Tenzij je graag bij de eerste de beste tegenslag een persoonlijk krediet wilt kunnen aanvragen.)
Maar ik weet wat de huurprijzen doen, dan is zo een buffer opbouwen al meer van een uitdaging.
Dat calculeer je in en de eerste tijd zou je kunnen kiezen voor een kleinere, eenvoudiger, minder aantrekkelijke woning waarbij je stijgingen goed kunt opvangen.
Een vriend van me huurt sinds kort, die betaalt ongeveer 75% als wat ik betaal voor mijn koopwoning (inclusief GWL, mijn VvE waar het grote onderhoud al in zit), maar heeft maar 50% van de ruimte. En veel kleiner, minder aantrekkelijk is er niet op de markt, want hij zit al op de onderkant van de particuliere huur.
Stijgingen kun je met een koophuis net zo goed hebben. De HRA gaat er ooit af, prijzen voor onderhoud kunnen stijgen (het gaat goed met de bouw dus betaal je meer dan vroeger plus dat de bouw ook aan prijsindexatie doet), hypotheekrente kan stijgen (tuurlijk leg je dat vast voor een periode maar daarna kan het wel opeens fors stijgen, veel lager dan nu kan het niet, dan word het negatieve rente).

Een van de redenen dat huurprijzen stijgen is omdat de lasten van een huurwoning voor de huisbaas soms stijgen. Met een koopwoning heb je daar net zo goed last van. :)
HRA reken ik niet eens mee, dat is voor mij gewoon een extraatje dat ik niet eens koppel aan mijn woning (al dekt het wel mooi mijn lokale belastingen af), onderhoud is nog altijd een keuze of ik het zelf doe of er iemand voor inhuur, en de rente kan je ook voor de gehele looptijd vastleggen, dat is gewoon een keuze. Ik heb dezelfde stijgingen als een huurder aan onderhoud en belastingen, maar ik ga niet meer betalen voor mijn woning op zich, omdat ik de hypotheekrente vast heb gezet voor al die tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

_O- _O- _O- _O-

Gezien wat ze voor een woning vragen? En welke inkomenseisen ze stellen? Zelfs al kan je het betalen wordt je alsnog afgewezen. Zelf ook geprobeerd, uiteindelijk gewoon gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tsurany schreef op zondag 24 juni 2018 @ 15:48:
[...]

_O- _O- _O- _O-

Gezien wat ze voor een woning vragen? En welke inkomenseisen ze stellen? Zelfs al kan je het betalen wordt je alsnog afgewezen. Zelf ook geprobeerd, uiteindelijk gewoon gekocht.
Ik heb vrij recent (lees: afgelopen week) nog op Funda en op DirectWonen gekeken.
Na alle horrorverhalen op Tweakers dat er niets te vinden is, viel het me héél erg mee.

Long story short: Als je verantwoord kunt kopen, kun je zéker ook huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
unezra schreef op zondag 24 juni 2018 @ 16:13:
[...]

Ik heb vrij recent (lees: afgelopen week) nog op Funda en op DirectWonen gekeken.
Na alle horrorverhalen op Tweakers dat er niets te vinden is, viel het me héél erg mee.

Haha, wat? Je hebt op 2 sites gekeken en dat viel je mee? :X Heb je ook geprobeerd om een huis te huren? Zo niet, dan heb je toch geen idee of het écht meevalt?

De prijzen of het aanbod vallen je misschien mee, maar je kan alsnog altijd afgewezen worden en dus niks kunnen krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
@unezra Blijkbaar gaat de bank er niet zo slecht ermee om zoals gedacht aangezien 40% van de huizenkopers hun studieschuld verzwijgt. Als ik de leencalculator invul dan kom ik uit op 135.000, als ik aangeef dan ik een studieschuld heb dan kom ik uit op 110.000 en als je daar 2/3 van neemt dan kom ik uit op ~74.000 waar je een leuke media markt doos van kunt kopen :S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:30

Osxy

Holy crap on a cracker

UltraInstinct schreef op zondag 24 juni 2018 @ 16:21:
@unezra Blijkbaar gaat de bank er niet zo slecht ermee om zoals gedacht aangezien 40% van de huizenkopers hun studieschuld verzwijgt. Als ik de leencalculator invul dan kom ik uit op 135.000, als ik aangeef dan ik een studieschuld heb dan kom ik uit op 110.000 en als je daar 2/3 van neemt dan kom ik uit op ~74.000 waar je een leuke media markt doos van kunt kopen :S.
Hoezo 2/3?

De tijd dat dat echt relevant was is allang voorbij, de eisen van hypotheken zijn inmiddels dusdanig streng dat een "top-hypotheek" nemen echt niet meer zo slecht is als dat het ooit is geweest.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Osxy schreef op zondag 24 juni 2018 @ 16:30:
[...]

Hoezo 2/3?

De tijd dat dat echt relevant was is allang voorbij, de eisen van hypotheken zijn inmiddels dusdanig streng dat een "top-hypotheek" nemen echt niet meer zo slecht is als dat het ooit is geweest.
Dat zegt unezra net 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AyurVeda
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03 09:14
unezra schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:26:
[...]

De overgang van een zolderkamer bij je ouders naar een volledig zelfstandige woning is gigantisch.
Wil hier toch even op reageren, ik heb dat namelijk gedaan en vond die overgang helemaal niet gigantisch. Sterker nog, ik vond het niet zo heel veel voorstellen. Ik heb ook meteen gekocht, ondanks dat ik wist dat ik niet langer dan 5 jaar zou blijven, want dan kwam ik qua maandlasten een lager uit dan wanneer ik hetzelfde zou huren. Wanneer je dan bedenkt dat je de HRA en aflossing eigenlijk ook nog van dat bedrag moet aftrekken dan was ik een stuk slechter af geweest met huren. Wat ik wil zeggen is, ik denk niet dat het eerlijk is om mensen met dit soort adviezen aan het twijfelen te brengen/bang te maken, want het hoeft echt helemaal niet zo te zijn.

Wat ik overigens wel als een gigantische overgang heb ervaren was van geen kinderen naar wel een kind... Zou overigens nu niet meer zonder willen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die moet je met een korrel zout nemen. Enorm tegen risico's nemen terwijl hij even vergeet dat niet iedereen een smak geld krijgt om dat te kunnen.
Je kan best een maximale hypotheek nemen als starter, je moet je alleen bewust zijn van de risico's. Zelfde geld voor het verzwijgen van je studieschuld, schijnt ook prima te kunnen in hele veel gevallen. Je moet je alleen bewust zijn van de risico's bij dergelijke fraude.
unezra schreef op zondag 24 juni 2018 @ 16:13:
[...]

Ach gossie, je hebt op twee websites gekeken. Nee, dan heb je vast een veel beter beeld da alle Tweakers die daadwerkelijk proberem zo'n woning te vinden :N

[ Voor 14% gewijzigd door Tsurany op 24-06-2018 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
AyurVeda schreef op zondag 24 juni 2018 @ 16:45:
[...]

Wil hier toch even op reageren, ik heb dat namelijk gedaan en vond die overgang helemaal niet gigantisch. Sterker nog, ik vond het niet zo heel veel voorstellen. Ik heb ook meteen gekocht, ondanks dat ik wist dat ik niet langer dan 5 jaar zou blijven, want dan kwam ik qua maandlasten een lager uit dan wanneer ik hetzelfde zou huren. Wanneer je dan bedenkt dat je de HRA en aflossing eigenlijk ook nog van dat bedrag moet aftrekken dan was ik een stuk slechter af geweest met huren. Wat ik wil zeggen is, ik denk niet dat het eerlijk is om mensen met dit soort adviezen aan het twijfelen te brengen/bang te maken, want het hoeft echt helemaal niet zo te zijn.

Wat ik overigens wel als een gigantische overgang heb ervaren was van geen kinderen naar wel een kind... Zou overigens nu niet meer zonder willen :)
En als je weet dat het niet langer dan 5 jaar gaat zijn, zal je ook minder opzij leggen voor onderhoud, waardoor kopen eigenlijk nog goedkoper wordt, omdat het bij de huur al in de huurprijs zit en je daar dus niet mee kan schuiven.
Pagina: 1 2 Laatste