Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 71 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:55

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik ga bij het volgende project Tamiya Nato Black (XF-069) als primer uitproberen. Droogt mooi mat en omdat het niet diep zwart is zie je details ook beter.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:05
Dwarlorf schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:36:
Ik ga bij het volgende project Tamiya Nato Black (XF-069) als primer uitproberen. Droogt mooi mat en omdat het niet diep zwart is zie je details ook beter.
Doet ik voornamelijk met tanks. Prima basis idd

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-09 18:06
Ik heb gisteren voor het eerst een Gunpla kit afgemaakt; een Zaku die ik in een winkeltje in Leiden zag liggen. Dit keer heb ik al het goedbedoelde advies over het zo mooi mogelijk uitknippen en het inkleuren van de lijntjes in de wind geslagen om gewoon snel een robot in elkaar te zetten. Het was best leuk om te doen, maar ik denk niet dat het mijn nieuwe verslaving gaat worden.

Ik begrijp alleen niet hoe het kan dat alle onderdelen prachtig in elkaar schuiven terwijl de wapens voor geen meter in de handen blijven zitten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7Wwd6h2tEPbmlgMh62KjKQQzoA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UjrAo0ASazidlfv9MB4SVZnu.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zo!
  • Registratie: Februari 2024
  • Niet online

Zo!

Creatieve Geest

Ik ben op zoek naar wat advies.
Ik maak sinds een paar jaar miniaturen op schaal 1:6 - voornamelijk niche speelgoed.
Voor een volgend project zal ik 3mm gaatjes moeten boren dwars door ronde stokjes van zo'n 5-6mm doorsnede.

Tot nu toe heb ik alleen een Revell pin vice hoeven gebruiken om 1mm gaatjes voor te boren in hout voor mini schroefoogjes e.d, maar ben me - ook met oog op toekomstige plannen - wat aan het oriënteren op een goed elektrisch dremeltje, dat krachtig genoeg is om zulke gaten te boren maar niet te lomp voor precisiewerk.

Bijvoorbeeld deze: de Dremel 3000 ?
https://www.bol.com/nl/nl...-koffer/9200000047688564/

En dan hopelijk ook (ooit) een 'werkstation' standaard/houder met kleine bankschroef.
Ik heb hier een Dremel moto-saw elektrische figuurzaag, maar verder geen ervaring met andere merken. Aanbevelingen zijn dan ook heel welkom.

~ Connoisseur of all things whimsical and magical ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 17:19
Zo! schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:47:
Ik ben op zoek naar wat advies.
Ik maak sinds een paar jaar miniaturen op schaal 1:6 - voornamelijk niche speelgoed.
Voor een volgend project zal ik 3mm gaatjes moeten boren dwars door ronde stokjes van zo'n 5-6mm doorsnede.

Tot nu toe heb ik alleen een Revell pin vice hoeven gebruiken om 1mm gaatjes voor te boren in hout voor mini schroefoogjes e.d, maar ben me - ook met oog op toekomstige plannen - wat aan het oriënteren op een goed elektrisch dremeltje, dat krachtig genoeg is om zulke gaten te boren maar niet te lomp voor precisiewerk.

Bijvoorbeeld deze: de Dremel 3000 ?
https://www.bol.com/nl/nl...-koffer/9200000047688564/

En dan hopelijk ook (ooit) een 'werkstation' standaard/houder met kleine bankschroef.
Ik heb hier een Dremel moto-saw elektrische figuurzaag, maar verder geen ervaring met andere merken. Aanbevelingen zijn dan ook heel welkom.
Een merk dat net een stapje profesioneler is dan dremel is Proxxon, maar een dremel zal in veel gevallen ook prima werken. Ik zelf heb onlangs een Proxxon 60/EF gekocht (waar je ook nog een externe voeding bij moet kopen) welke klein genoeg is om als een pen vast te houden. De wat grotere apparaten zoals die Dremel die jij linkt zijn daar net wat te groot en zwaar voor, al zit daar zo te zien wel z'n verlengstuk bij (die zwarte slang zeg maar) wat je wel weer zo vast kan houden, maar naar mijn ervaring brengen die best wel wat vibraties met zich mee wat je bij zulke kleine gaatjes ook niet echt wilt hebben.

Afgezien wat voor apparaat je kiest, kan ik je aanraden om voor boortjes een setje pcb boortjes te kopen met een schacht van 3.1 mm (1/8 "), bijvoorbeeld dit setje. Wel zou ik dan geen universele spankop gebruiken, maar een collet die precies voor die maat gemaakt is, een universele spankop centreert het boortje veel minder goed namelijk. Ook kan je diverse freesjes met 1/8" schacht krijgen wat ook erg handig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Invisible_man schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:59:
[...]

Een merk dat net een stapje profesioneler is dan dremel is Proxxon, maar een dremel zal in veel gevallen ook prima werken. Ik zelf heb onlangs een Proxxon 60/EF gekocht (waar je ook nog een externe voeding bij moet kopen) welke klein genoeg is om als een pen vast te houden. De wat grotere apparaten zoals die Dremel die jij linkt zijn daar net wat te groot en zwaar voor, al zit daar zo te zien wel z'n verlengstuk bij (die zwarte slang zeg maar) wat je wel weer zo vast kan houden, maar naar mijn ervaring brengen die best wel wat vibraties met zich mee wat je bij zulke kleine gaatjes ook niet echt wilt hebben.

Afgezien wat voor apparaat je kiest, kan ik je aanraden om voor boortjes een setje pcb boortjes te kopen met een schacht van 3.1 mm (1/8 "), bijvoorbeeld dit setje. Wel zou ik dan geen universele spankop gebruiken, maar een collet die precies voor die maat gemaakt is, een universele spankop centreert het boortje veel minder goed namelijk. Ook kan je diverse freesjes met 1/8" schacht krijgen wat ook erg handig kan zijn.
Hoe zit het met inregelen van de snelheid van die proxxon? Een dremel draait veel te snel in de laagste stand en smelt het plastic.

Ik heb de dspiae esp die over het algemeen sterk genoeg is voor grinding maar te zwak om (in plastic) te boren

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zo!
  • Niet online

Zo!

Creatieve Geest

Invisible_man schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:59:
[...]

Ah, dat is allemaal fijne informatie, waarvoor dank!
Proxxon heb ik inderdaad al vaak voorbij zien komen - dat lijkt dan een betere optie. Het is puur voor miniatuurwerk, en vermoedelijk voornamelijk hout.
Ik zie nu ook dat er zelfs een kleine tafelboormachine van is :9 Ik ga me daar zo ook maar eens in verdiepen. Al lijkt een tafelstandaard met Micromot slimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dwarlorf schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:19:
[...]

Hoe zit het met inregelen van de snelheid van die proxxon? Een dremel draait veel te snel in de laagste stand en smelt het plastic.
Die kan je gewoon traploos regelen, zowel met een draaiknop op de proxxon zelf als met een draaiknop op de voeding/trafo.
Ik heb de dspiae esp die over het algemeen sterk genoeg is voor grinding maar te zwak om (in plastic) te boren
Die heb ik ook gekocht, maar uiteindelijk aan de kant gelegd. Ten eerste is de boring 3mm en niet 3.1mm (1/8") waardoor die goedkope pcb boortjes er niet in passen en je alleen de dure Dispea boortjes enzo kan gebruiken. Ten tweede wil hij nu na een paar keer laden al niet meer laden. Ten derde heeft mij net wat te weinig power. Dan is die Proxxon gewoon een klasse zwaarder voor niet heel veel meer geld.

Maar aan de andere kant wel mooi klein en licht.
Zo! schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:24:
[...]

Ah, dat is allemaal fijne informatie, waarvoor dank!
Geen probleem!
Proxxon heb ik inderdaad al vaak voorbij zien komen - dat lijkt dan een betere optie. Het is puur voor miniatuurwerk, en vermoedelijk voornamelijk hout.
Ik zie nu ook dat er zelfs een kleine tafelboormachine van is :9 Ik ga me daar zo ook maar eens in verdiepen. Al lijkt een tafelstandaard met Micromot slimmer.
Proxxon is ook gewoon goed te verkrijgen in Nederland. Mijn vader heeft er zelfs een complete mini draaibank van. Ik heb ook nog een grotere Proxxon waar ik ook een boorkolom standaard bij heb, ideaal als je kaarsrechte gaatjes wil boren. Die 60/EF kan je overigens niet in die standaard zetten, die mist de ring waar je hem in de standaard mee klemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zo!
  • Niet online

Zo!

Creatieve Geest

Invisible_man schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:32:
Proxxon is ook gewoon goed te verkrijgen in Nederland. Mijn vader heeft er zelfs een complete mini draaibank van. Ik heb ook nog een grotere Proxxon waar ik ook een boorkolom standaard bij heb, ideaal als je kaarsrechte gaatjes wil boren. Die 60/EF kan je overigens niet in die standaard zetten, die mist de ring waar je hem in de standaard mee klemt.
Oh, goed dat je dat zegt - maar die 60/EF past dan toch wel in de (duuuure!) Micromot standaard?
Afbeeldingslocatie: https://wetronic.nl/image/cache/catalog/Tools/Proxxon/Hand%20Tools%20Accesoires/proxxon_28600_1-800x600h.jpg.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Zo! schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:41:
[...]

Oh, goed dat je dat zegt - maar die 60/EF past dan toch wel in de (duuuure!) Micromot standaard?
[Afbeelding]
Nee volgens mij past dat niet omdat die niet de metalen ring heeft achter de spankop die de grotere Proxxons wel hebben, maar ik heb die zelfde boorstandaard, dus ik kan het vanavond wel even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zo!
  • Niet online

Zo!

Creatieve Geest

Invisible_man schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:45:
Nee volgens mij past dat niet omdat die niet de metalen ring heeft achter de spankop die de grotere Proxxons wel hebben, maar ik heb die zelfde boorstandaard, dus ik kan het vanavond wel even proberen.
Hm, dat is dan toch vreemd. Zo'n standaard met een bankschroefje eronder lijkt me juist onmisbaar bij rechte gaten boren door wat dikker materiaal.

Voor mijn project is het uiteindelijk de bedoeling dat er ronde dwarshoutjes van ca. 3mm dikte door die geboorde gaten in een houten stokje worden geleid, zodat er een kruisvorm ontstaat.
Het is de basis van een ouderwets stokpaard, met bovenaan houten handvatten, en onderaan (werkende) metalen wieltjes. Beetje dit idee, op schaal 1/6:

Afbeeldingslocatie: https://www.trycobaby.com/tryco/2338-medium_default/stick-horse-milo-grey.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Zo! schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:23:
[...]

Hm, dat is dan toch vreemd. Zo'n standaard met een bankschroefje eronder lijkt me juist onmisbaar bij rechte gaten boren door wat dikker materiaal.

Voor mijn project is het uiteindelijk de bedoeling dat er ronde dwarshoutjes van ca. 3mm dikte door die geboorde gaten in een houten stokje worden geleid, zodat er een kruisvorm ontstaat.
Het is de basis van een ouderwets stokpaard, met bovenaan houten handvatten, en onderaan (werkende) metalen wieltjes. Beetje dit idee, op schaal 1/6:

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31XZAGu_9eObtWGCT9t6Yx-xw6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4hbgddhuEiJaJaoVfh5KLFk.jpg?f=fotoalbum_large

Meteen even gekeken toen ik thuis kwam en hij past er inderdaad wel in! Omdat het er wat anders uitziet dan bij de grotere proxxons (zoals die er voor ligt) dacht ik dat het anders was, maar het is z'n zelfde ring. Ik heb overigens op die standaard nog een kruistafel gemonteerd waarmee je vrij precies sleuven enzo kan frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

[...]

Die kan je gewoon traploos regelen, zowel met een draaiknop op de proxxon zelf als met een draaiknop op de voeding/trafo.
Maar is ie vanaf 0 in te regelen of heeft ie een minimale basissnelheid? Ik meen dat ik er naar gekeken had en dat de toerental specs hetzelfde waren als de Dremel.
Die heb ik ook gekocht, maar uiteindelijk aan de kant gelegd. Ten eerste is de boring 3mm en niet 3.1mm (1/8") waardoor die goedkope pcb boortjes er niet in passen en je alleen de dure Dispea boortjes enzo kan gebruiken. Ten tweede wil hij nu na een paar keer laden al niet meer laden. Ten derde heeft mij net wat te weinig power. Dan is die Proxxon gewoon een klasse zwaarder voor niet heel veel meer geld.
Ja daar kwam ik ook achter, dat is wel een domper ja. Ik heb een horlogemaker boren en frezen setje gekocht. Die passen wel maar ben niet zeker of ze dan wel helemaal gecentreerd zitten. (ben nog niet thuis om te checken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Dwarlorf schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:10:
[...]

Maar is ie vanaf 0 in te regelen of heeft ie een minimale basissnelheid? Ik meen dat ik er naar gekeken had en dat de toerental specs hetzelfde waren als de Dremel.

quote]Invisible_man schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:32:
[/quote]
Ja daar kwam ik ook achter, dat is wel een domper ja. Ik heb een horlogemaker boren en frezen setje gekocht. Die passen wel maar ben niet zeker of ze dan wel helemaal gecentreerd zitten. (ben nog niet thuis om te checken).
Hij is niet helemaal vanaf 0 te regelen, dat draaiknopje heeft eerst een klik en draait dan op een minimaal toerental. Wel kan ik dan nog verder terugregelen met de draaiknop op de voeding als je zou willen, maar die laat ik altijd maximaal staan en doe alles met het knopje op de proxxon zelf.

Ik had op die dispea nog een los boorkopje gekocht welke er wel in paste en waar ik dan vervolgens weer die pcb boortjes in kon doen, maar daar creëer je alleen maar meer trillingen mee. Die dispea heeft ook niet een centreerfunctie wat je met die losse collets wel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zo!
  • Niet online

Zo!

Creatieve Geest

Invisible_man schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:59:
Meteen even gekeken toen ik thuis kwam en hij past er inderdaad wel in! Omdat het er wat anders uitziet dan bij de grotere proxxons (zoals die er voor ligt) dacht ik dat het anders was, maar het is z'n zelfde ring. Ik heb overigens op die standaard nog een kruistafel gemonteerd waarmee je vrij precies sleuven enzo kan frezen.
Ah, ja mooi!! <3 Veel dank! Zoiets lijkt mij dus ook behoorlijk perfect. Fijn om er even een beeld van te hebben.
Is jouw Micromot goed te doen qua geluid? Ik zou een vaste opstelling willen maken op mijn 2e werktafel. Ik werk thuis = een appartementwoning, en overdag boren moet dan wel kunnen zonder teveel herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:52
Dwarlorf schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:36:
Tamiya XF ‘feathered’ volgens mij niet zo goed als je het schuurt. Tenminste bij mij niet. Maakt het m.i. useless als primer.

I happily stand corrected. Nooit een goedkoop alternatief gevonden voor Tamiya primer in rattle cans. Laatste busje kostte me 15 euro :X

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Zo! schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:14:
[...]

Ah, ja mooi!! <3 Veel dank! Zoiets lijkt mij dus ook behoorlijk perfect. Fijn om er even een beeld van te hebben.
Is jouw Micromot goed te doen qua geluid? Ik zou een vaste opstelling willen maken op mijn 2e werktafel. Ik werk thuis = een appartementwoning, en overdag boren moet dan wel kunnen zonder teveel herrie.
Qua geluid is het prima te doen, vooral als je hem op minimale snelheid gebruikt wat je voor boren vaak wel doet. Hij maakt sowieso veel minder geluid dan die grotere proxxon. Ga je hem voluit gebruiken maakt hij natuurlijk wel wat meer geluid en ga je er meer frezen of schuren heb je daar ook nog van geluid natuurlijk, maar dit gaat niet snel een probleem zijn.

Het enige wat ik je nog mee kan geven is dat dit een simpel en licht apparaatje is. Prima voor boorwerk en wat licht freeswerk (), maar wellicht wat te licht voor echt schuurwerk of van die doorslijpschijven. Dus als je niet perse een apparaatje nodig hebt wat makkelijk in de hand licht, zou ik een maatje groter kopen. Ik heb deze juist gekocht om wat plastic uit de hand te kunnen bewerken waar die grotere gewoon te log voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:19:
[...]

Tamiya XF ‘feathered’ volgens mij niet zo goed als je het schuurt. Tenminste bij mij niet. Maakt het m.i. useless als primer.
Wat bedoel je met featheren? Bedoel daarmee je dat je het na applicatie nog weer schuurt? Of juist als het geschuurd is en je dan primert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Na het primeren heb ik altijd wel wat plekjes die bijgewerkt moeten worden. Kiertjes, oneffenheden die je moet vullen en schuren.

Waterbasis verf als Tamiya XF en ook die crappy primer van Vallejo kan daar niet tegen. Die krast omdat de hechting daarvan aan het plastic niet goed is. Als de verf wel hecht, zoals een lacquer-based primer als Tamiya uit een busje, dan ‘feathered’ het mooi bij het schuren en krijg je een glad oppervlak. Dat primer je dan opnieuw voor je de basis laag verf aanbrengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zo!
  • Niet online

Zo!

Creatieve Geest

Invisible_man schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:22:
[...]Het enige wat ik je nog mee kan geven is dat dit een simpel en licht apparaatje is. Prima voor boorwerk en wat licht freeswerk (), maar wellicht wat te licht voor echt schuurwerk of van die doorslijpschijven. Dus als je niet perse een apparaatje nodig hebt wat makkelijk in de hand licht, zou ik een maatje groter kopen. Ik heb deze juist gekocht om wat plastic uit de hand te kunnen bewerken waar die grotere gewoon te log voor is.
Ik ga een serieuze lijst opstellen met plannen en verdere ideeën, zodat ik een beter overzicht krijg wb. functies en nuttige handigheidjes die tzt van pas zullen komen. Ik kom nu nog niet veel verder dan gaatjes boren en misschien een beetje schuren :)
Het zijn miniaturen, dus momenteel is het sowieso veelal nog handwerk. Maar met goed gereedschap kan ik wel veel meer uitrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:33:
Na het primeren heb ik altijd wel wat plekjes die bijgewerkt moeten worden. Kiertjes, oneffenheden die je moet vullen en schuren.

Waterbasis verf als Tamiya XF en ook die crappy primer van Vallejo kan daar niet tegen. Die krast omdat de hechting daarvan aan het plastic niet goed is. Als de verf wel hecht, zoals een lacquer-based primer als Tamiya uit een busje, dan ‘feathered’ het mooi bij het schuren en krijg je een glad oppervlak. Dat primer je dan opnieuw voor je de basis laag verf aanbrengt.
Check, duidelijk. Bij miniaturen schuur ik eigenlijk zelden na maar wel iets om rekening mee te houden. Ik probeer het wel een keer uit.

In mijn ervaring bij non primer gebruik vind ik tamiya stukken krasvaster dan vallejo. Is Tamiya xf wel water based? Internet is het er niet over eens en er staat een brandbaar symbool op de potjes.

Het liefst zou ik vallejo uitfaseren maar tamiya schildert voor geen meter en vallejo heeft wel veel kleuren en is makkelijk verkrijgbaar.

[ Voor 17% gewijzigd door Dwarlorf op 05-03-2024 17:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
@Dwarlorf

Tamiya X en XF zijn Alcohol based. Sterker dan water. LP is laquer, nog sterker, maar ook slechter voor jou :P

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Inderdaad ze zijn alcohol-based water-soluble acrylics :P

Maar het punt staat, het schuurt niet goed. Vooral Vallejo niet.

Voor figuren maakt het weinig uit lijkt me, je hebt daar ook niet echt een lacquer primer voor nodig.

Ik hou me overigens aanbevolen als iemand een alternatief heeft voor Tamiya primer, in gedachten houdend dat ik een luie hond ben en en geen zin heb om Mr Surfacer 1000 in een AB te spuiten ;)

Vooral Tamiya Fine heeft geen equal vind ik. Ik heb wel eens Halford auto primer gebruikt maar dat is vrij grof.

[ Voor 40% gewijzigd door Dr. Strangelove op 05-03-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Renegade666 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:29:
@Dwarlorf

Tamiya X en XF zijn Alcohol based. Sterker dan water. LP is laquer, nog sterker, maar ook slechter voor jou :P
Ik heb laquer aan. :+ Geintje. Klopt, niet prettig, MRP spuit heerlijk maar is echt wel naar spul en heb niet zoveel zin om bij het airbrushen met een masker op te gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:02:
Inderdaad ze zijn alcohol-based water-soluble acrylics :P

Maar het punt staat, het schuurt niet goed. Vooral Vallejo niet.

Voor figuren maakt het weinig uit lijkt me, je hebt daar ook niet echt een lacquer primer voor nodig.

Ik hou me overigens aanbevolen als iemand een alternatief heeft voor Tamiya primer, in gedachten houdend dat ik een luie hond ben en en geen zin heb om Mr Surfacer 1000 in een AB te spuiten ;)

Vooral Tamiya Fine heeft geen equal vind ik. Ik heb wel eens Halford auto primer gebruikt maar dat is vrij grof.
(het was ook niet bedoeld als argument voor gebruik van Tamiya als primer maar meer als constatering).
Ja, vallejo is echt matig. Mijn workflow is meestal primer (tot nu toe met Games workshop wat volgens mij ook laquer is), dan als het even kan base colors met Tamiya of MRP en daarna Vallejo voor de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Dwarlorf

Heb je ook wel eens AMMO geprobeerd? die verft ook wel lekker weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Renegade666 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:31:
@Dwarlorf

Heb je ook wel eens AMMO geprobeerd? die verft ook wel lekker weg.
Nee, nog niet zou ik wel kunnen proberen maar, correct me if I'm wrong, die hebben wat beperktere kleuren toch? Voornamelijk voor militaire modelbouw. Dat doe ik dan juist weer amper tot niet. Ik lees in de Warhammer sphere goede dingen over AK Interactive 3gen, Kimera verf en 2 thin coats. Maar is allemaal reteduur en/of uberhaupt niet (makkelijk) te krijgen. Maar ik heb nu eerst een Golden High Flow verfset op het oog, water based acrylverf. Goed onverdund te airbrushen (heb 1 potje), maar moet nog eens testen met kwast en op krasvastheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@Dwarlorf
Uhm, wat je beperkt noemt :)

Figures reeks:
https://www.modelbouwenzo.../80239986/Products/MIG-F5

real colors:
https://www.modelbouwenzo...239986/Products/A.MIG-000

real colors 2 (die is wel wat beperkt nog:)
https://www.modelbouwenzo...9986/Products/AMIG-0262xx

Astand (voormalig Alclad, is wel laquer)
https://www.modelbouwenzo...80239986/Products/MIG-23X

Blijkbaar hebben nu ook wat nieuws meer voor auto's, dus die ga ik ook even proberen binnekort:
https://www.modelbouwenzo...by_MIG/Cobra_Motor_Paints

Atom reeks (nog nooit gehad)
https://www.modelbouwenzo...239986/Products/MIG20000x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Fun fact over MIG/AK/Ammo. https://www.reddit.com/r/..._between_mig_ammo_of_mig/

Even zo snel de eerste bron. Maar meen mij te herinneren dit ooit ook via een soort docu/history via wat filmpjes van pro painters te hebben gezien.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Renegade666
Ben de laatste tijd met wat 3d prints weer bezig geweest. plank is nu weer leeg en blijft het eerst ook even denk ik.

Staan nog wel wat 3d prints in de planning, maar heb ook nog een paar die geverfd moeten worden, en zelf nog 1 volledig gebouwd.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sQR0w9H/20240303-145907.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/CQb1cfP/20240303-145919.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zNgTXTR/20240303-145929.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bHHfgxT/20240303-145940.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fqhM7hG/20240310-184545.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/L07rQLg/20240310-184553.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fv52Qvx/20240310-184601.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/s58VQXW/20240310-184608.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3WzzwdX/20240310-191400.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1mKqwDZ/20240310-191406.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zNzF6zx/20240310-191412.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fHbrcd1/20240310-191416.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bdvnPLM/20240310-191421.jpg

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik plaats zelden iets dat af is, zo ook deze keer, maar heb over onderstaaande wel een heel goed gevoel.
Ik worstel best vaak met welke kleuren bij elkaar passen. Ik probeer dan altijd een kleurenwiel erbij te pakken maar dan is het vaak nog steeds van "en nu?". Ik heb wat verder gezocht en ben op deze website uitgekomen. Iets meer diepgang maar toch een simpele uitleg. https://www.picabooyearbo.../color-theory-cheat-sheet

Voor mijn huidige project gebruik ik het "split complementary" schema zoals uitgelegd op die pagina maar dan volgens onderstaande plaatje.

Link is helaas kapot.

Voor de huid heb ik dit filmpje van Sergio Calvo als voorbeeld gebruikt. Met als resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Vxk68m9Y-pRqE0tenmOQQuODYc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onJS5ZIasulqUhEXM9PWMnHO.jpg?f=fotoalbum_medium
Een hele goede basis om op voort te borduren al zeg ik het zelf.

[ Voor 31% gewijzigd door Dwarlorf op 28-03-2024 08:44 . Reden: 404 Foto's vervangen ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik weet niet helemaal of ik de logica begrijp erachter maar het resultaat spreekt volledig voor zich, echt gaaf :)

Gisteren een beetje een impulsaankoop gedaan, nou ja, de knoop heel snel doorgehakt op een kit die al langer mijn interesse had:

Afbeeldingslocatie: https://www.super-hobby.nl/zdjecia/2/3/2/20935_rn.jpg

En meteen de Eduard etch erbij gekocht want dat vind ik wel mandatory bij zo'n kit:

Afbeeldingslocatie: https://www.super-hobby.nl/zdjecia/2/8/0/2936_rn.jpg

Recent weer een documentaire over de Voyagers gekeken; deze probes spreken enorm tot mijn verbeelding. Ik had de kit nooit voor minder dan 40 euro gezien wat erg veel is gezien de hoeveelheid plastic in de doos, maar nu heb ik hem met etch voor ietsje meer dan dat. Zo'n doos waarvan ik zou balen als ik hem eindelijk wilde kopen en er achter zou komen dat hij niet meer leverbaar was (I'm looking at you, Aoshima Blue Thunder :( ).

[ Voor 77% gewijzigd door Dr. Strangelove op 14-03-2024 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Dwarlorf schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:14:
Ik plaats zelden iets dat af is, zo ook deze keer, maar heb over onderstaaande wel een heel goed gevoel.
Ik worstel best vaak met welke kleuren bij elkaar passen. Ik probeer dan altijd een kleurenwiel erbij te pakken maar dan is het vaak nog steeds van "en nu?". Ik heb wat verder gezocht en ben op deze website uitgekomen. Iets meer diepgang maar toch een simpele uitleg. https://www.picabooyearbo.../color-theory-cheat-sheet Voor mijn huidige project gebruik ik het "split complementary" schema zoals uitgelegd op die pagina maar dan volgens onderstaande plaatje.
[Afbeelding]
Dit is het eerste resultaat van die uitleg:
[Afbeelding]
Voor de huid heb ik dit filmpje van Sergio Calvo als voorbeeld gebruikt. Met als resultaat:
[Afbeelding]
Een hele goede basis om op voort te borduren al zeg ik het zelf.
Heul tof. Goede kleuren ook.
Dat kleurenwiel is heel handig om goede contrast kleuren bij te zoeken + bij jou heb je ook een goed overzicht van de zogenaamde 'triads' een bepaalde kleur combinatie van donker naar licht. Bijvoorbeeld groen; donker groen als eerste base, o.a. voor schaduw in de dieper gelegen delen. dan een medium groen voor de hoofdlaag en een gifgroen voor de 'highlights' op de uitgestoken delen.

beetje als zoiets; Alleen hier is het opgebouwd als omgevingslicht of OSL (object source lighting). Waarbij het licht van zijkant/bovenaf komt. en een bepaald gedeelte belicht wordt. Maar het idee is duidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/715X316P4DL._AC_UF350,350_QL80_.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Millie-ano schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:08:
[...]

Heul tof. Goede kleuren ook.
Dat kleurenwiel is heel handig om goede contrast kleuren bij te zoeken + bij jou heb je ook een goed overzicht van de zogenaamde 'triads' een bepaalde kleur combinatie van donker naar licht. Bijvoorbeeld groen; donker groen als eerste base, o.a. voor schaduw in de dieper gelegen delen. dan een medium groen voor de hoofdlaag en een gifgroen voor de 'highlights' op de uitgestoken delen.

beetje als zoiets; Alleen hier is het opgebouwd als omgevingslicht of OSL (object source lighting). Waarbij het licht van zijkant/bovenaf komt. en een bepaald gedeelte belicht wordt. Maar het idee is duidelijk.

[Afbeelding]
Osl staat ook nog op het progamma (dit jaar) om me eigen te maken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• smitae
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-09 08:43
Was beetje te druk met van alles maar niet met modellen…. Vandaag begonnen met de railing van de Beemsterklasse Mijnenjager. Uiteindelijk uitgekomen op messing paaltjes en messing draad wat ik er door heen kan trekken. Moet nog wel weer een nieuw likje verf op, maar vanaf 30cm kijk afstand ziet het er boven verwachting goed uit.

Nu dus ook tuig etc, erover erop maken en dan toch hele dunnen ketting voor de ankers om het af te maken. Dan nog de naam op houten plank erop plakken…. Maar ja, dan moet ik ook echt een keuze gaan maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-tbfxA8qa4RF1tAR3Cj63Z6kP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yLRnm7C1MLSAz9jI6TCbaxH3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vH1P8_Sjp2mWUpqRmNw4O-ots4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0znv9US0ARBXTKvRgEkjwxk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDaEXp7YIFomzSsLoBEJ9P-WehM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RsDAnjEApgDaJcwk3St9aYRZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:26

Smoke

Maverick Reploid

Voor de verandering maar eens iets anders dan een normale plastic kit in elkaar gezet:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8vgJCFOl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aUagrjVl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cL4bkBzl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3hSjWj5l.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZelUhKrl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4O4jYx4l.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r3vQkwxl.jpg

Geen verf nodig, alleen maar lijm, hobbymes, schaar en wat geduld. Alles zit trouwens dusdanig vastgelijmd dat ik het resultaat zonder problemen ondersteboven kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:19

marapuru

db.

Vandaag eindelijk weer eens tijd gehad om verder te gaan met m’n Catalina. Loop nu wel tegen iets aan.

De propellor lijkt ‘los’ te moeten zitten op de as die er via de motor doorheen schuift. Althans, het lijkt mij dat op zo’n model de propellers mogen draaien toch? Of is dat meestal juist niet zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqOO5bnOm13EUbi6_cPexwJNwCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7RR7W8dhFB1tULGbcrL7WKv8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYuaEAts4QgXiRHnc_jfhvhJ2YQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCEeAbHEYND7nYpxiz8eWhog.jpg?f=fotoalbum_large.

Maar als ik ze los zet, dan donderen ze er zo weer af.

What to do? Of heb ik mijn vraag hierboven eigenlijk al een beetje beantwoord? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
Als je het stukje wat in de propeller komt, dat alleen lijmt, kan hij dan niet draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
@Smoke Wat een leuke sfeervolle build! Bookmarked. Zelf ontworpen/bedacht?

Heeft iemand weet van kwaliteitsmodellen voor fighter jets/vliegtuigen? Af, of toch zo goed als af?

Ik heb als tiener wel een aantal revell/diecast modellen in elkaar gezet, en ik heb het hier al eerder vermeld, maar ik vind ze dan toch zooo fragiel en vooral cheap aanvoelen. Echt samengeplakt koekjesdoosplastiek. Statisch, en zolang je ze niet verplaatst, allemaal prima. En ja, ik begrijp ook dat je ze niet moet willen verplaatsen of vasthouden, maar soms wil je dat (ik deed vroeger ook aan RC schaalmodellen, dus ik begrijp het verschil). En als je verhuist of herinricht ben je zo een landingswiel kwijt, of achteruitkijkspiegel van een auto, …

Ik kan prima zo’n RC model bouwen in de getrouwe schaalmodellen categorie, en dan statisch maken, wat zal helpen met de meer ‘robuuste’ feel. Maar daar worden ze dan weer erg groot van natuurlijk. Groter dan wat op een bureau/meubel past.

Een beetje de ‘amalgam’ van de vliegtuig scene. Interesse, WW2, fighter jets (F18, F14, …). Graag iets minder duur dan 1000 euro/model, maar als het moet, dan moet het maar.

[ Voor 4% gewijzigd door Amos_x op 17-03-2024 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Laatst online: 10:19

marapuru

db.

Renegade666 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:45:
Als je het stukje wat in de propeller komt, dat alleen lijmt, kan hij dan niet draaien?
Daarvoor lijkt de as net te stug vast te zitten. Nouja denk dat ik m maar gewoon vastlijm. Mag eerst nog even wachten tot dit gevaarte goed droog is :+)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuQ41RCVI4nsuo9xs3gNUwwfumo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aAoZpCGJCfO8suM4XinPDwRv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
marapuru schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:02:
[...]

Daarvoor lijkt de as net te stug vast te zitten. Nouja denk dat ik m maar gewoon vastlijm. Mag eerst nog even wachten tot dit gevaarte goed droog is :+)

[Afbeelding]
Dit is wel een gevalletje ‘bouwbeschrijving volgen is niet altijd een goed idee’. Die 500-ponders kan je er beter helemaal op het eind onder hangen. Maakt je schilderwerk eenvoudiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004

Smoke

Maverick Reploid

Amos_x schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:50:
@Smoke Wat een leuke sfeervolle build! Bookmarked. Zelf ontworpen/bedacht?
Nee, dit was een kit. Ik heb al eerder iets vergelijkbaars gebouwd, alleen bij deze hoeft er niet geverfd te worden en is het bloemetjes maken iets minder bewerkelijk. Wel iets meer uitdaging met draadjes trekken aangezien er 6 lichtjes in zitten en er veel kleinere stukjes in ziten. Ik heb ook regelmatig wat moeten klemmen omdat een deel van het hout licht gekromd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Smoke schreef op maandag 18 maart 2024 @ 07:38:
[...]

Nee, dit was een kit. Ik heb al eerder iets vergelijkbaars gebouwd, alleen bij deze hoeft er niet geverfd te worden en is het bloemetjes maken iets minder bewerkelijk. Wel iets meer uitdaging met draadjes trekken aangezien er 6 lichtjes in zitten en er veel kleinere stukjes in ziten. Ik heb ook regelmatig wat moeten klemmen omdat een deel van het hout licht gekromd was.
Zeer mooi, in het Engels is daar een mooi woord voor: quaint. Moeilijk te vertalen. Schilderachtig, beetje dromerig, pitoresk, ... Zo'n diorama wil ik ook ooit wel eens hebben! Zeer leuk. d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ze verkopen die dingen zelfs bij de Action nu zag ik. Niet zo mooi als die van -Smoke- maar wel eentje waar je je tanden in kan zetten om te kijken of het wat voor je is. Mijn vrouw heeft er ook eentje gekocht, maar nog niet aan begonnen. Zelf vind ik de book nook versies wel geinig, leuke manier om een boekenplank op te fleuren.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/33LpJ3yjJrkO/709NG8/550x811.jpg

Echter deze versies vind ik zelf nog wat te simpel; is in feite een houten puzzel en niet echt een diorama.

[ Voor 11% gewijzigd door Dr. Strangelove op 18-03-2024 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ootje70
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 13:58

Ootje70

Work hard, model harder

Robotime maakt heel mooie diorama's zoals Smoke gemaakt heeft en die Sakura Street is van Robotime en is geen houten puzzel (die heb je ook) maar een echte bouwkit o.b.v. multiplex en papier. Mijn vrouw en dochter hebben ook allebei zo'n boekwinkeltje en een kas maar nog geen tijd om hem te bouwen ;) Deze (https://booknookkit.com/p...f-books-diy-book-nook-kit) website verkoopt veel van die Booknook sets met soms honderden onderdelen.

[ Voor 29% gewijzigd door Ootje70 op 18-03-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 13:58

_Eend_

🌻🇺🇦

Dr. Strangelove schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:30:
Ze verkopen die dingen zelfs bij de Action nu zag ik. Niet zo mooi als die van -Smoke- maar wel eentje waar je je tanden in kan zetten om te kijken of het wat voor je is. Mijn vrouw heeft er ook eentje gekocht, maar nog niet aan begonnen. Zelf vind ik de book nook versies wel geinig, leuke manier om een boekenplank op te fleuren.

[Afbeelding]

Echter deze versies vind ik zelf nog wat te simpel; is in feite een houten puzzel en niet echt een diorama.
Vooral deze vindt ik leuk, lekker veel te zien in dat ding maar niet zo druk dat het echt een schreeuwerig ding is, die zal denk ik wel leuk staan in mijn boekenkast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009

page404

Website says no

Dit weekend is toch de beurs in Lingen? Ik ga er misschien zaterdag even langs. Maak ik er een uitje in Duitsland van met mijn vrouw.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Voor mij wat ver vanuit Zeeland 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik zit er niet ver vanaf maar mijn vrouw is jarig dus het wordt hem weer niet. Ben wel benieuwd hoe die beurs is.

Dit jaar trouwens wel weer naar Scale Model World in Telford voor het eerst in vijf jaar *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik ben bezig met de Revell USS Voyager. Ik heb aan de binnenkant white fine surface primer gebruikt en daaroverheen nu een laag maat zwart (TS6) gespoten om te voorkomen dat er straks licht door het plastic kan schijnen. Nu moet er nog een laag wit overheen om aan de binnenkant de verlichting beter te laten weerkaatsen. Ik heb nog genoeg witte primer over. Kan ik dat er gewoon overheen spuiten of is dat niet verstandig (omdat het makkelijk loslaat of zoiets)?

Edit:
Wat foto's van voor het primeren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8--GYN5pTREIdOm_oHapNY0-bNU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dLBzO3mGd8wI3UtIZRavRiB4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHkh8MbGP9J1bAYBXqBu5YPpMCA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UahvIx1beY0DmLuk4bDIpVps.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_1khXuTz1G1EdCk8X2OegqAzE4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hG3YA6vq95wRQI5IZigKN7AJ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtfD88tSFu8TvkCHpgCI8Utghtw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eaJoqmXGRIIMYyiYXCmrRtNF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g63MfvAR5WzyT8das7Cm-nLm7pY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qOAZue2rV6lJO9TmYkUjpUY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9r-_1ds0xQPU6UVJx2_J6wsf9Iw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mn4e6tuchjqxGIeDNzI8RNFJ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5cPMlOUDcdtq2Ey-vwGi_NmlfY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PscHLs6sipze6wuG23izjHLs.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 76% gewijzigd door breinonline op 22-03-2024 19:14 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
breinonline schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:48:
Ik ben bezig met de Revell USS Voyager. Ik heb aan de binnenkant white fine surface primer gebruikt en daaroverheen nu een laag maat zwart (TS6) gespoten om te voorkomen dat er straks licht door het plastic kan schijnen. Nu moet er nog een laag wit overheen om aan de binnenkant de verlichting beter te laten weerkaatsen. Ik heb nog genoeg witte primer over. Kan ik dat er gewoon overheen spuiten of is dat niet verstandig (omdat het makkelijk loslaat of zoiets)?

Edit:
Wat foto's van voor het primeren:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik je goed begrijp wil je dus over zwarte verf weer witte primer spuiten. Dat kan prima, doe ik ook vaak zat als ik bijvoorbeeld witte letters op een donkere ondergrond wil spuiten omdat witte primer beter dekt dan witte verf. Voorwaarde is wel dat de verf en de primer een beetje van de zelfde soort zijn, dus geen lacquer primer over water based verf bijvoorbeeld, al zal dat ook wel willen als je de verf goed heb laten drogen, maar met risicos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Verder niemand naar de beurs dus :P het is ook een teringeind rijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
page404 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:23:
Verder niemand naar de beurs dus :P het is ook een teringeind rijden!
Nee helaas, beetje ver weg voor mij ja :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Het was voor ons ook 2 uur rijden. Ik vond de beurs wat tegenvallen, hij leek niet groter dan die in Houten. En natuurlijk 99.8% tanks en militaire vliegtuigen en daar ligt mijn interesse niet. Wel een paar leuke dioramas gezien en wat mooi werk van Battlestar Galactica en Star Wars.
Wel nog 2 zeilschepen gevonden. Oud spul dus hopelijk is het nog compleet.
En nu maar weer eens wat gaan modelbouwen want dat staat al een tijdje op een laag pitje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MKGbgL90MK2kjKzTeqT9iDbLi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZmM8A5l3Ne7YzdwhvcWBhIrB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ay2APmjKlooD6CDOA_qRnuLnTqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upi68A5e22Vz8Xcn7I3BUaxU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Misschien kunnen jullie je onderstaande dame nog herinneren. Project lag heel lang stil omdat ik worstelde wat ik met het diorama aan moest. Kreeg twee week geleden een ingeving om het te vullen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xDOizmosatwVExWk3f7xhwxvqk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TxJNCqbyuSxqcMLUo3eavxQ6.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEA6HWL3R37xbUf46W9i06swWw8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZZpLyjcW1XVIWcaSbzFpRMdO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
page404 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:22:
Het was voor ons ook 2 uur rijden. Ik vond de beurs wat tegenvallen, hij leek niet groter dan die in Houten. En natuurlijk 99.8% tanks en militaire vliegtuigen en daar ligt mijn interesse niet. Wel een paar leuke dioramas gezien en wat mooi werk van Battlestar Galactica en Star Wars.
Wel nog 2 zeilschepen gevonden. Oud spul dus hopelijk is het nog compleet.
En nu maar weer eens wat gaan modelbouwen want dat staat al een tijdje op een laag pitje.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Houten is niet heel klein dus dit leest voor mij als één recommendation ;)

Ter vergelijking, Telford is ongeveer anderhalf keer zo groot als Houten (plus aparte kleinere zalen voor de wedstrijd en kit swap) en dat is de grootste beurs ter wereld.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• eathan
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 15:54
modelbouw heeft bij mij een tijdje stil gestaan.

maar nog wel wat af gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laMUY4TioL2Zk19EsIdN7dS55Zc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20OwwHE8iaH0MX76CLxyQzV8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GXpygrJ-7IFd94Seyl9BV1riZs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UE7VZVXXhTaykEHP77e0nDbN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31X_K3jLBTwWkRzTWeBHCfGBUz8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZEiDSMHiNW6RV7Zd7W6eGac7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKqUZ9DuuTXXE5kAB9Gl1k-JFvw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9bJKciwsATITQKl7CIqKUy7Y.jpg?f=fotoalbum_tile

best tevreden mee zo.

when you're feeling down, just remember that somewhere, someone is pushing a door that says pull.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Dr. Strangelove schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:29:
[...]

Houten is niet heel klein dus dit leest voor mij als één recommendation ;)

Ter vergelijking, Telford is ongeveer anderhalf keer zo groot als Houten (plus aparte kleinere zalen voor de wedstrijd en kit swap) en dat is de grootste beurs ter wereld.
Ik snap helemaal dat de meesten van jullie daar helemaal stuk gaan :) volgende keer ga ik vast weer naar Houten.
eathan schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:50:
modelbouw heeft bij mij een tijdje stil gestaan.

maar nog wel wat af gekregen.

[Afbeelding]

best tevreden mee zo.
Hier heeft het ook lang stilgestaan. En dit weekend bleek mijn airbrush backflush te hebben en ik kreeg het niet opgelost. Uiteindelijk een paar dagen in terpentine gelegd en nu werkt hij gelukkig weer. Kreeg ook de carrosserie van de Mustang netjes zonder dat de verf ging uitlopen dus er is weer vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:43

SuBBaSS

-has Ryzen

Door trieste familie-omstandigheden zoeken wij (mijn stiefma vooral) een goed tehuis voor mijn pa's favoriete hobby: het bouwen van klassieke modelschepen. Hij had, zoals velen hier begrijp ik tal van onafgebouwde modellen, maar had bijv. al jaren geleden een prachtig model van VOC schip De Friesland gemaakt.

Ik besef me dat dit semi- vraag en aanbod is, maar ik wil vooral even interesse pollen. Heb momenteel geen uitgebreid overzicht van wat er weg moet, maar het is in ieder geval een ontzettende hoeveelheid materiaal/ gereedschap/ deels afgebouwde modellen en ordners vol naslagwerk (die Friesland had hij nagebouwd adhv. tekeningen uit het scheepvaarmuseum bijv.).
Het is geen spul dat je zomaar even kwijtraakt op bijv. marktplaats maar ik ben niet zo op de hoogte van waar je dit soort spul het beste aan kunt bieden.
Jullie mede-modelbouwers hebben vast een wat uitgebreider netwerk van eventuele geïnteresseerden dus vandaar dat ik het hier even neerleg.
Contact kan via DM om hier niet de boel te kapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Heb je misschien foto's? Zegt soms net even meer🙈

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Invisible_man
En de spit is klaar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeSEUw-FRD7QlvEOskXMSrGeeBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wyLyyCzJgWJOmGf0CyizJqeu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ra3TxPT0ILranic4ssFNHjPl5BU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tn05viJTwZWatiG5w6jmpl1L.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is dus die eerste kit van Kotare (ex Wingnut wings medewerkers) en het is zeker een geweldige build, als is de meeste detail zoals altijd verborgen in de cockpit en is het de vraag waard of dat het bijbehorende prijskaartje van ongeveer €100 waard is. Ik heb gekozen voor een relatief cleane spit met de gangbare chipping, maar heb me vooral met olieverf uitgeleefd om de grote vlakken (dit is immers 1/32) wat op te breken met wat lichte verbleking en kleine vlekjes zonder het al te overdreven te laten lijken. In de oorlog hadden deze kisten immers maar een levensduur van enkele maanden, dus heel vuil en beschadigd werden ze ook weer niet.

Eerst een sludgewash met starship filth voor voornamelijk de paneellijnen en algemene wash met vuiligheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3OweKG0HiK7iL5QAwsjHoWznrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIbq0squjsvZEDPkZdooy5pV.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens met wat buff en geel wat stipjes gezet die ik dan vervolgens met een zachte kwast al tamponerend in de verf werkt. Dit gaat het beste op een mat-glans onderlaag (op glans blijft niets zitten, op matt blijft alles zitten en kan je het nauwelijks bewerken).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ILsVcb57uIRMAlC6ybutfAgkdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ft4sx89FHDDI8Ko4apr2sitN.jpg?f=fotoalbum_large

En natuurlijk een groepsfoto met de andere spits 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPqk_nDCCzCfQSUrxO23Raq949s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I985vwbVW7PE3gY1jAcYItPC.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het maken van de foto's begon het ook wat te waaien waardoor het leek alsof de motor draaide :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Renegade666
ook hier even bezig geweest. Toch nog wat geprint en in elkaar gezet en geverfd :)

De P4 op kleur geprint en bij elkaar gelijmd, is ongeveer 1:30.
De T34 grijs geprint, in elkaar gelijmd en vervolgens geverfd zover nodig. is 1:20. dus lekker groot.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KK4hDQ8/20240401-201001.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7yqT532/20240401-201013.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/58zYNDS/20240401-201017.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/G0qXqzW/20240401-201027.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zf07pCd/20240401-201137.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/G9mY2JW/20240401-201158.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Jqf4cZN/20240401-201206.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fr8yDzY/20240401-201219.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RYt7Zdd/20240401-201315.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Renegade666 op 01-04-2024 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Invisible_man schreef op maandag 1 april 2024 @ 14:07:
En de spit is klaar!

Dit is dus die eerste kit van Kotare (ex Wingnut wings medewerkers) en het is zeker een geweldige build, als is de meeste detail zoals altijd verborgen in de cockpit en is het de vraag waard of dat het bijbehorende prijskaartje van ongeveer €100 waard is. Ik heb gekozen voor een relatief cleane spit met de gangbare chipping, maar heb me vooral met olieverf uitgeleefd om de grote vlakken (dit is immers 1/32) wat op te breken met wat lichte verbleking en kleine vlekjes zonder het al te overdreven te laten lijken. In de oorlog hadden deze kisten immers maar een levensduur van enkele maanden, dus heel vuil en beschadigd werden ze ook weer niet.
Nou dit ziet er erg mooi uit, de subtiele chipping en wheathering _/-\o_ nicely done lad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Ootje70 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:44:
[...]

Nou dit ziet er erg mooi uit, de subtiele chipping en wheathering _/-\o_ nicely done lad.
Dankjewel 8)

Dat is overigens wel een voordeel van die uitgebreide Kotare handleiding, daar zitten ook meteen allerlei foto's in als referentie die helpen bij hoe subtiel de wheatering wel of niet moet (kan) zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10XVoGkvg3_I3xf465M6E-lGg3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71WqXp0X1mRCdNSldfUVD8Ju.jpg?f=fotoalbum_large

Maar vooral met olieverf blijft het een uitdaging om in te schatten hoe sterk het passend is. Doe je die stipjes bijvoorbeeld met te veel verf, wordt de vlek die je dan vervolgens uittomponeert dermate groot dat het meer een filter wordt dan een vlek. Doe je het weer te subtiel, zie je er niets meer van terug en dat alles weer naast het feit dat elke verf kleur weer andere olieverfkleuren heeft die er bij passen. En je hebt vaak ook maar één poging om het goed te doen voordat het één grote brei wordt. Lijkt altijd zo makkelijk als je het in een youtubefilmpje ziet 8)7

Dan snap ik ook wel waarom sommige pro builders vaak meteen twee kits bouwen, één om de fouten mee te maken en één voor het "echie" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Een impressie van Lingen voor wie er niet geweest is. (Niet mijn kanaal, ik ben zelf zelfs nog nooit op een modelbouwbeurs geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Invisible_man schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:50:
[...]

Dankjewel 8)

Lijkt altijd zo makkelijk als je het in een youtubefilmpje ziet 8)7

Dan snap ik ook wel waarom sommige pro builders vaak meteen twee kits bouwen, één om de fouten mee te maken en één voor het "echie" :)
Ik ben zeker geen pro-builder en ben meestal niet zo subtiel qua weathering >:) en dan verbuig ik de realiteit ook wel een beetje. Mijn door flak geraakte P47 kwam w.s. in de oorlog niet snel in aanraking met flak maar toch zijn er foto's van Thunderbolt die zwartgeblakerd waren en zwaar beschadigd omdat ze te ver Duitsland in waren gevlogen. Spitfires waren primair veelal betrokken bij dogfights en dan zou je verwachten dat ze de nodige kogelgaten zouden hebben maar dat zie je weinig terug in de modelbouw. De chipping die jij hebt toegepast pas dan wel weer bij de inzet van Spitfires half de oorlog?

Ik heb nog een Mustang liggen, die wil ik zo bouwen dat deze de nodige schade heeft ten gevolge van dogfights, zoek daarvoor nu naar het nodige referentiemateriaal. Wel mooi dat ze dit soort informatie meeleveren met de kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Ootje70 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:27:
[...]
De chipping die jij hebt toegepast pas dan wel weer bij de inzet van Spitfires half de oorlog?
Ja, ik heb me vooral door veel foto's laten inspireren en die chipping rond de cockpit zie je overal terug, vooral waar ze lopen op de vleugel.
Ik heb nog een Mustang liggen, die wil ik zo bouwen dat deze de nodige schade heeft ten gevolge van dogfights, zoek daarvoor nu naar het nodige referentiemateriaal. Wel mooi dat ze dit soort informatie meeleveren met de kit.
Het is inderdaad maar hoe realistisch je het wilt maken allemaal, alles is prima natuurlijk. Wil je het wat aan de realistische kant houden zie je inderdaad niet veel van dergelijke fighters die met kogelgaten terug komen omdat ze dan al snel neer storten. Maar je zou natuurlijk een mooi diarama van een gecrashde P51 kunnen maken:
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/17/40/ca/1740ca8762c578d91acc555d026fd57d.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Invisible_man schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:00:
[...]

Ja, ik heb me vooral door veel foto's laten inspireren en die chipping rond de cockpit zie je overal terug, vooral waar ze lopen op de vleugel.
Dat op de vleugels zie je overal wel terug, ook op mijn P47 :-) daarnaast aan de randen van de vleugels, prop en cowls. Dat maakt het ook leuk, je doet het zoals je zelf mooi vindt.

Zo'n diorama van een gecrashte Mustang is wel mooi maar lastig om realistisch te maken zie ik elke keer weer op shows. Heb zelf eens door mij gebouwde en flink gechipte B-24 aan iemand gegeven die er een diorama mee ging maken maar dat is al een paar jaar geleden en nog geen resultaat gezien :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:43

SuBBaSS

-has Ryzen

Renegade666 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:18:
Heb je misschien foto's? Zegt soms net even meer🙈
Sorry, was dit topic even uit het oog verloren.
Het gaat om dit soort schepen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-lZ_d02DdmY3bS51uAlfZoKJ8Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NpPW3U8J2LAUMz2034w4U6Kd.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GnxIYchNEMDbQRyyQGpRTqImhw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4vYBCtsTmWCAxk6KJIlEtSgL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkEm1-32dx3ySuX64oIk6_00okI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bWCbNuAX2aARpK3iNaR2dNjn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XpVp3lZASlZZGeE1tnCJZactH08=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lLX3gDZtw0AXMF5Gh7xtD2bL.jpg?f=user_large

Van het gereedschap en de onderdelen geb ik nog geen foto's, dat kan pas volgende week.

Hij was in in ieder geval van het motto "goed gereedschap is het halve werk".
Zo heeft hij daar bijv. en proxxon miniatuur zaagtafeltje, kolomboor, dure dremel en tal van vijlen/ messen en meer van dat gereedschap voor dit soort modelbouw.
Verder dus bakken vol onderdeeltjes voor dit soort schepen, daarbij zeggen foto's waarschijnlijk ook meer dan mijn woorden dus nog even geduld aub.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsSp8s0Z3ybFdfN1MGtIwJNWM-s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/62NDPG09DUbl6vuAiDCbCeoI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUgjEja-B6wnUhyYrTFu0zII8Y8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pAhaI6Qjnk35jLkdTQaYjlWL.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door SuBBaSS op 02-04-2024 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
Via MP zijn daar zeker wel liefhebbers voor. Misschien hier ook wel, maar zijn eigenlijk geen houtbouwers volgens mij.

Als je meer info hebt, laat het maar weten, misschien wil mij pa wel wat hebben (ook houtbouwer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Vanavond even mijn hobby hok opgeruimd.. had van het weekend met spuitbus primer gebruikt. Nirt handig😅

Kon nu ook mooi de planken en de vitrine even doen, dus nu weer lekker schoon.

Altijd weer mooi als je oude meuk in de handen hebt wat ik vroeger als broekje hebt gemaakt😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
Mag ik jullie even lastig vallen met een absolute beginnersvraag over airbrush?
Ik wil graag een https://www.fengda-europe...met-0,3-0,5-0,8-mm-nozzle aansluiten op een https://www.bol.com/nl/nl...7Q.2_12.15.ProductPageUrl met (eventueel)https://www.bol.com/nl/nl...9a-41c9-9fcb-b4dabeaac4ea
Maar eerlijkgezegd wordt het me niet duidelijk of ik dan nog een verloopje nodig heb...
Weet iemand dit toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@MallePietje

Durf het zo niet te zeggen, maar zou eerder de fd186
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Nemen.
Is een prima ding en bijna de helft goedkoper. En eventueel een duurdere airbrush kopen later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Renegade666 schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:37:
@MallePietje

Nemen.
Is een prima ding en bijna de helft goedkoper. En eventueel een duurdere airbrush kopen later.
Hier sluit ik me bij aan. Voor dat geld kan je ook de fengda compressor kopen en een Harder & Steenbeck Ultra 2 in 1.

[ Voor 3% gewijzigd door Dwarlorf op 14-04-2024 17:57 . Reden: Rekenen is niet mijn goeiste vak. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
MallePietje schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:45:
Mag ik jullie even lastig vallen met een absolute beginnersvraag over airbrush?
Ik wil graag een https://www.fengda-europe...met-0,3-0,5-0,8-mm-nozzle aansluiten op een https://www.bol.com/nl/nl...7Q.2_12.15.ProductPageUrl met (eventueel)https://www.bol.com/nl/nl...9a-41c9-9fcb-b4dabeaac4ea
Maar eerlijkgezegd wordt het me niet duidelijk of ik dan nog een verloopje nodig heb...
Weet iemand dit toevallig?
Ik heb het zo opgelost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gVNt1QqckQW_n562sT9nOGKqrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FqCCcwUaYo7zEb4s6ga46axZ.jpg?f=fotoalbum_large
Hoewel op die compressor al een drukregelaar zit, heb ik gezien mijn compressor in de garage staat en ik boven zit met een lange slang er tussen een tweede regelaar met ook een vocht- en olieafscheider (niet dat ik ooit een druppel in dat glaasje gevonden heb :) ). Maar je moet dan zelf even puzzelen met het soort fittingen op je compressor, slangen en dergelijke zit. Je airbrush is naar ik meen 1/8", die slang zo te zien 1/4", dus daar heb je een verloop bij nodig. Een "garage" compressor gebruiken kan prima, maar zoals hierboven gemeld, een echte "airbrush" compressor is vaak wel makkelijker en beter te regelen op de lagere drukken die je voor een airbrush nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Dwarlorf schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:25:
[...]

Hier sluit ik me bij aan. Voor dat geld kan je ook de fengda compressor kopen en een Harder & Steenbeck Ultra 2 in 1.
Kan het beamen, heb deze compressor ook en die is prima, de drukmeter is wat minder precies naar mijn gevoel maar dat maakt in de praktijk niet zoveel uit. Ik gebruik de Fengda AB die erbij zat voor het spuiten van primer en de eerste vernislagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Dwarlorf schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:25:
[...]
Kan het beamen, heb deze compressor ook en die is prima, de drukmeter is wat minder precies naar mijn gevoel maar dat maakt in de praktijk niet zoveel uit. Ik gebruik de Fengda AB die erbij zat voor het spuiten van primer en de eerste vernislagen. En H&S spuiten voor de toplagen en de details, dan heb je een een mooie combinatie voor minder geld

[ Voor 8% gewijzigd door Ootje70 op 15-04-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Renegade666 schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:37:
@MallePietje

Nemen.
Dit. Prima compressor en je hebt ruimte voor een veel betere AB. Netto een enorme verbetering in mogelijkheden voor hetzelfde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 16:14
Ik gebruik die compressor ook, werkt prima. je zou bij ASA kunnen kijken voor snelkoppeling en eventueel doorzichtige slang erbij. of losse aansluitingen kopen en slang halen bij de aquarium winkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
Bedankt voor alle reacties! Die Stanley compressor wil ik het even mee proberen, want die had ik al om een andere reden.

Als het airbrushen goed bevalt, zal ik zeker jullie tips voor speciale compressor en mooier pistool gebruiken! Er gaat weer een wereld voor me open.

Voor nu heb ik voor de zekerheid een setje Fengda verloopjes meebesteld. Dan hoop ik er maar dat er iets past 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Ik heb de hobby modelbouw opgepakt, en ben bezig met mijn eerste modelletje: de Revell Tie-interceptor 1:90.
Ik ben zo veel mogelijk aan het "klooien" met allerlei techniekjes (prutsen is een ondergewaardeerd aspect van leren ;) ).
Over het algemeen gaat het redelijk, los van het gebrek aan een stabiele hand... de panel lines/wash lijken op weathering... maar ik vind het wel een prima effect :p het is nu een oude Tie :D

Maar ik loop er nu tegenaan dat het drybrushing niet zo daverend gaat: ik ben het aan het oefenen op de "asteroide" waar ik de Tie op ga planten, en er komt te veel verf van af... denk ik... het lijkt nu meer "stoffig" dan ge-highlight:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbnZ4iiQduJc0cdRM0V8K-qrBCY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iswWOm34QmMd9gmos7cfWwTT.png?f=user_large

De ondergrond is een combi van metallic copper met donkerbruin (beide acrylverf), donkergrijze wash (enamelverf flink verdunt met terpentine)
Wat gaat daar mis?
Niet het juiste oppervlak?
Toch nog te veel verf in de brush?
Verkeerde verf? (Revell Aqua acryl)
Te lichte verf? (g'woon grijs)
De verkeerde brush? (= van die ronde dry brush dingen, wel de cheap variant)
Of gewoon gebrek aan kunde/techniek?

Tips anyone?

Ik vraag me ook af of ik de Tie wel moet drybrushen voor extra highlights...
De Tie nog in WIP, ook hier feedback welkom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyZ_ZwkgG-Y1SkMc7fCb1RVtHsY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h8Ag0hAqqXQwP85UcAOItBTW.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
boxlessness schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:52:
Ik heb de hobby modelbouw opgepakt, en ben bezig met mijn eerste modelletje: de Revell Tie-interceptor 1:90.
Ik ben zo veel mogelijk aan het "klooien" met allerlei techniekjes (prutsen is een ondergewaardeerd aspect van leren ;) ).
Over het algemeen gaat het redelijk, los van het gebrek aan een stabiele hand... de panel lines/wash lijken op weathering... maar ik vind het wel een prima effect :p het is nu een oude Tie :D

Maar ik loop er nu tegenaan dat het drybrushing niet zo daverend gaat: ik ben het aan het oefenen op de "asteroide" waar ik de Tie op ga planten, en er komt te veel verf van af... denk ik... het lijkt nu meer "stoffig" dan ge-highlight:
[Afbeelding]

De ondergrond is een combi van metallic copper met donkerbruin (beide acrylverf), donkergrijze wash (enamelverf flink verdunt met terpentine)
Wat gaat daar mis?
Niet het juiste oppervlak?
Toch nog te veel verf in de brush?
Verkeerde verf? (Revell Aqua acryl)
Te lichte verf? (g'woon grijs)
De verkeerde brush? (= van die ronde dry brush dingen, wel de cheap variant)
Of gewoon gebrek aan kunde/techniek?

Tips anyone?

Ik vraag me ook af of ik de Tie wel moet drybrushen voor extra highlights...
De Tie nog in WIP, ook hier feedback welkom:
[Afbeelding]
Dry brushing is echt z'n techniek waar je gevoel voor moet krijgen. Je kan nog zoveel youtube filmpjes kijken, maar je moet er echt zelf mee experimenteren voor wat wel of niet werkt. Wat meespeelt:
-Welke verf (meestal willen watergebasseerde verven beter omdat die niet al snel uitdrogen)
-Hoeveel verdund
-Hoeveel op de kwast
-Wat voor kwast
-Hoeveel druk zet je met de kwast
-Heb je een glossy ondergrond waar niets op blijft zitten of een matte ondergrond waar alles op blijft zitten. Soms kan het dan ook handig zijn even een laagje semi-gloss er overheen te spuiten.

Vooral het soort kwast maakt uit, het liefst één met wat zachtere en langere haren. En je kan ook beter met te weinig verf in de kwast beginnen en dan met te veel. Wat ik ook vaak doe is de kwast eerst helemaal in de verf te dopen en vervolgens zoveel mogelijk op een tisue er weer af te halen en dat soms ook een paar keer herhalen. Maar zoals ik al schreef, vooral gaan experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Ik gebruik in tegenstelling tot @Invisible_man juist een heel korte, bolle, dikke en zachte kwast, die kun je kopen van een merk maar ook een make-up kwast van de Hema. Als ik je zo hoor dan gebruik je gewoon teveel verf. Je hebt een beetje nodig, haal dan 95% uit je kwast op een tissue en dan eerst heel licht brushen. Dan ga je het zelf voelen hoe snel en hard je 'moet' vegen. Je hebt ook van Ammo en andere merken speciale drybrush verf, ik denk dat dit minder pigment heeft maar de verf zelf maakt mijns inziens niet zoveel uit.

Je kunt de Tie wat cleaner maken denk ik, nu veel uitgevloeide paneliner en het is niet in schaal. De highlights zou ik niet met drybrushing doen maar met een airbrush of kwast de uitstekende onderdelen aantippen en scherpe randen met een lichtere tint verf een highlight geven. Dan kun je ook wat (lichte) chipping toevoegen aan de oppervlakken en randen. Ik hou van vies en kapot maar het mag iets genuanceerde naar mijn mening.

Maar verder lekker prutsen, heerlijk, doe ik ook altijd maar gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

[b]Ootje70 in "Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc"Ootje70 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:59[/

Je kunt de Tie wat cleaner maken denk ik, nu veel uitgevloeide paneliner en het is niet in schaal. De highlights zou ik niet met drybrushing doen maar met een airbrush of kwast de uitstekende onderdelen aantippen en scherpe randen met een lichtere tint verf een highlight geven. Dan kun je ook wat (lichte) chipping toevoegen aan de oppervlakken en randen. Ik hou van vies en kapot maar het mag iets genuanceerde naar mijn mening.
Ja dit. En wat ook wel 'pro' is om de kleur van de panels wat te varieren. Lichtere of donkere varianten van de metallic basiskleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Ootje70 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:59:
Ik gebruik in tegenstelling tot @Invisible_man juist een heel korte, bolle, dikke en zachte kwast, die kun je kopen van een merk maar ook een make-up kwast van de Hema. Als ik je zo hoor dan gebruik je gewoon teveel verf. Je hebt een beetje nodig, haal dan 95% uit je kwast op een tissue en dan eerst heel licht brushen. Dan ga je het zelf voelen hoe snel en hard je 'moet' vegen. Je hebt ook van Ammo en andere merken speciale drybrush verf, ik denk dat dit minder pigment heeft maar de verf zelf maakt mijns inziens niet zoveel uit.

Maar verder lekker prutsen, heerlijk, doe ik ook altijd maar gewoon.
Thanks voor de tips. Met het blote oog valt het wel mee kwa "viezigheid", maar op de foto ziet het er idd niet zo daverend uit. Ik snap nu ook de tip van Adam Savage dat hij voor movie miniatures altijd de (foto)camera gebruikt om zo een idee te krijgen waar dingen beter kunnen.
Ook de weathering "in schaal" brengen is een goede... zo had ik nog helemaal niet nagedacht over weathering. :)
Ik heb geen airbrush, dus het gaat allemaal met het penseel en mijn dikke worstvingers :p
Dwarlorf schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:16:
[...]

Ja dit. En wat ook wel 'pro' is om de kleur van de panels wat te varieren. Lichtere of donkere varianten van de metallic basiskleur.
Thx, die tip bewaar ik voor het volgende model. Wel ga ik nog wat "greeblies" een andere tint ga geven om er wat meer leven in te krijgen. Mijn penseelkunsten zijn nog niet goed genoeg, en ik ben bang dat ik in een oneindige lus terecht ga komen met bijwerken -> panelliner -> bijwerken -> wash -> etc wanneer ik ook nog andere kleuren per panel ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

boxlessness schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:32:
[...]

Ook de weathering "in schaal" brengen is een goede... zo had ik nog helemaal niet nagedacht over weathering. :)
Ik heb geen airbrush, dus het gaat allemaal met het penseel en mijn dikke worstvingers :p
Kwasten is vaak underrated hoor, goed verdunnen en veel laagjes, eventueel met een retarder erin en een wet-palet overwegen als je wilt blijven kwasten. Veel plezier in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-09 20:41
Misschien ook een idee om eens te kijken naar de Youtube's van Artis Opus.
Hij is echt een drybrusher.
https://www.youtube.com/watch?v=kxuY2NXeI2M

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Dwarlorf schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:19:
[...]

Plasmo never disappoints

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Ik zag hem inderdaad ook, wou hem hier ook al posten :)

Het enige wat je alleen wel in het achterhoofd moet houden is dat het motortje op die lage toerentallen veel minder koeling krijgt dus is zeker niet iets wat je heel lang aan één stuk wilt doen naar wat ik op internet gelezen heb. Maar ik moet zeggen dat met de standaard regelbare voeding van Proxon (dan gebruik ik de regelknop op de proxon zelf dus niet) ook al dermate langzaam kan dat het werkbaar is. Ik ben nu met een dubbeldekker vliegtuig bezig en moet veel kleine gaatjes voor de rigging boren en dat gaat prima en gecontroleerd en ook met freessjes om plastic weg te halen gaat het langzaam genoeg om geen gesmolten plastic te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik heb ook zo'n proxxon boortje maar heb eigenlijk nooit een use case gevonden ervoor. Ik gebruik altijd een pin vise om te boren, veel meer controle en met plastic heb je toch bijna geen RPMs nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 07:44:
Ik heb ook zo'n proxxon boortje maar heb eigenlijk nooit een use case gevonden ervoor. Ik gebruik altijd een pin vise om te boren, veel meer controle en met plastic heb je toch bijna geen RPMs nodig.
Oh boren is ook zeker ook niet de primaire use case voor z'n apparaat, het is puur gemak omdat het kan :) Waar het pas echt tot zijn recht komt is net zoals in dat filmpje van Plasmo het bewerken van plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 07:44:
Misshien omdat ik een goedkoop handboortje van ali heb of omdat ik veel met resin modellen in de weer ben maar vind het een drama om met de hand te boren. Schiet echt niet op.

Ben wel steeds meer tevreden met de diaespi grinder voor kleine details.

[ Voor 7% gewijzigd door Dwarlorf op 19-04-2024 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:52

Vos

AFCA

Mensen hier een idee hoe lang Tamiya acryl verf te bewaren is? Mijn hobby ligt nu stil en ik voorzie de komende jaren ook niet dat ik het op ga pakken.

Zit nu dus met veel stock waar ik iets mee moet.

Misschien hier maar mijn spullen te koop aanbieden?

[ Voor 11% gewijzigd door Vos op 23-04-2024 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Jammer dat je ermee stopt. In principe best lang, ik gebruik potjes die vijftien jaar oud zijn zonder problemen, dus misschien beter bewaren voor als je over een paar jaar de geest weer krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Vos schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:23:
Mensen hier een idee hoe lang Tamiya acryl verf te bewaren is? Mijn hobby ligt nu stil en ik voorzie de komende jaren ook niet dat ik het op ga pakken.

Zit nu dus met veel stock waar ik iets mee moet.

Misschien hier maar mijn spullen te koop aanbieden?
gewoon goed/droog opslaan en zorgen dat deksels goed zitten, gaat het wel even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:52

Vos

AFCA

Renegade666 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:28:
[...]

gewoon goed/droog opslaan en zorgen dat deksels goed zitten, gaat het wel even mee.
Dat is dan indd beetje de gok. Hopen dat het over paar jaar nog goed is of wegdoen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Ik tegenstelling tot @Vos die helaas gaat stoppen (voorlopig), hopelijk krijg je er later weer zin in !! ben ik voornemens om te starten met mijn nieuwste aankoop.... de Airfix 1/24 Hawker Typhoon "garage door".

Zal wel een project van een jaartje worden, ook nog bezig met twee diorama's en ga de bouw van de RC166 ook starten, maar ik heb er wel zin in. Wat een magistrale, enorme kit. al schijnt deze wel de nodige uitdagingen te hebben. De cockpit, motor en vleugels zijn al flinke kits op zichzelf.

De bedoeling is dat waar het lukt de panelen met magneetjes worden bevestigd dus ik ga het meemaken. Waar ik hem ga laten straks.... geen idee 🫣

[ Voor 5% gewijzigd door Ootje70 op 23-04-2024 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Mijn ervaring is dat het een beetje "the roll of a dice" is of je verfpotjes meerdere jaren kan bewaren. Een grotendeels vol potje is vaak prima langere tijd te bewaren (wellicht het schroefdraad van de dop nog even schoonmaken op voorhand), maar Tamiya (maar eigenlijk alle merken wel) potjes waar nog maar een kwart of minder in zit drogen na een jaar ofzo wel uit is mijn ervaring. Volgens mij is dat ook een kwestie dat dan al een groot deel van de thinners vervlogen zijn ofzo.
Ootje70 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:11:
De bedoeling is dat waar het lukt de panelen met magneetjes worden bevestigd dus ik ga het meemaken. Waar ik hem ga laten straks.... geen idee 🫣
Dat is mijn uitdaging ook in steeds grotere mate :) Ik heb ondertussen drie vitirinekasten vol en een paar planken in een open boekenkast en ondertussen staat er ook het nodige op mijn bureau. Moet binnenkort maar eens wat oude modellen weggooien ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Invisible_man schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:45:
Binnenkort maar eens wat oude modellen weggooien ofzo.
Gokje doen en ze op mp zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skoozie
  • Laatst online: 19-09 17:10

skoozie

SCSI

Op een kleedje met Koningsdag

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Pagina: 1 ... 71 ... 78 Laatste