Mwa, weet ik niet. Daar zouden dan oudere modellen zijn van toen ik net na 15 jaar niet meer met de hobby bezig geweest te zijn weer was begonnen. Die vind ik kwalitatief niet voldoende daarvoor
Als je je potjes voor langere tijd wil bewaren is het een idee om ze even flink te schudden voor je ze in opslag doet. Je creeërt dan aan de binnenkant een seal tussen het potje en de deksel waardoor de liquids minder makkelijk kunnen ontsnappen.
De reden dat gebruikte potjes makkelijker vervliegen is vaak dat ze vies zijn aan de rand en de deksel daardoor niet meer goed afsluit.
De reden dat gebruikte potjes makkelijker vervliegen is vaak dat ze vies zijn aan de rand en de deksel daardoor niet meer goed afsluit.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Kleine update: rechts is voortgangsfotootje.
:strip_exif()/f/image/gMT1xo254qkhZ2R6SqjjHnAv.jpg?f=fotoalbum_medium)
Op de linkerfoto 3 nieuwe projecten voor dit jaar. Het model linksachter op die foto ga ik met airbrush en kwast doen, en zongetinte huid oefenen. Ik ga experimenteren of basecolor bruin met lichte oud rose highlights kan werken. Eén van de andere twee busts ga ik met olieverf te liijf en bij 1 ga ik een poging tot osl doen. Twijfel nog. Op zich is de voorste het geschikst voor osl maar wordt wel weer heel complex meteen voor een eerste keer. Ze heeft nog meer vuurdingen achter haar die niet op de foto staan. Die rechtsachter is makkelijker voor osl want dan kan ik het van 1 kant laten komen. Geen makkelijke keuze.
:strip_exif()/f/image/gMT1xo254qkhZ2R6SqjjHnAv.jpg?f=fotoalbum_medium)
Op de linkerfoto 3 nieuwe projecten voor dit jaar. Het model linksachter op die foto ga ik met airbrush en kwast doen, en zongetinte huid oefenen. Ik ga experimenteren of basecolor bruin met lichte oud rose highlights kan werken. Eén van de andere twee busts ga ik met olieverf te liijf en bij 1 ga ik een poging tot osl doen. Twijfel nog. Op zich is de voorste het geschikst voor osl maar wordt wel weer heel complex meteen voor een eerste keer. Ze heeft nog meer vuurdingen achter haar die niet op de foto staan. Die rechtsachter is makkelijker voor osl want dan kan ik het van 1 kant laten komen. Geen makkelijke keuze.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
kan maar 1 duimpje geven dus hierbij 2
[ Voor 82% gewijzigd door Millie-ano op 03-05-2024 09:25 ]
Stukje zitten knutselen aan kruiser De Ruyter. Vliegtuig katapult + dek. Best veel pogingen gedaan om de boel goed te krijgen, verschillende type 3d print, maar uiteindelijk bijna alles in resin geprint. Moet stuk rails opnieuw printen, ging fout, dus stukje afgebroken.
Deksupport lijken scheef, maar dat komt door foto perspectief. Ook nog paar foto’s met de geschutskoepels, nog lang niet klaar, maar begint al wat te lijken.
Schaal 1/100 en alles eerst natuurlijk zelf getekend in Blender.org, meer jaren project.
:strip_exif()/f/image/V6qVyIAu5y4LiaQxjsyQVVQK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h1KQgu7FiOVevye5FcZaJ3kn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MObX4ERLy1W0cCdsFxup6Igv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Csbhr8avFWoZ7SRn82XOY4oN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RPloVQKBf1ZnKGwmiU6ftlcy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tjgwctN3Dwe6oS0yW4IWrPzA.jpg?f=fotoalbum_large)
Deksupport lijken scheef, maar dat komt door foto perspectief. Ook nog paar foto’s met de geschutskoepels, nog lang niet klaar, maar begint al wat te lijken.
Schaal 1/100 en alles eerst natuurlijk zelf getekend in Blender.org, meer jaren project.
:strip_exif()/f/image/V6qVyIAu5y4LiaQxjsyQVVQK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h1KQgu7FiOVevye5FcZaJ3kn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MObX4ERLy1W0cCdsFxup6Igv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Csbhr8avFWoZ7SRn82XOY4oN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RPloVQKBf1ZnKGwmiU6ftlcy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tjgwctN3Dwe6oS0yW4IWrPzA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UeE6wd0hV3S9LHLe0mrxa4MB.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook hier een update. Gister ff een paar uurtjes bezig geweest.Dwarlorf schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:53:
Misschien kunnen jullie je onderstaande dame nog herinneren. Project lag heel lang stil omdat ik worstelde wat ik met het diorama aan moest. Kreeg twee week geleden een ingeving om het te vullen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/LBrVMBEkpAXqsZXDwi3ZWhZN.jpg?f=fotoalbum_medium)
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Binnenkort ga ik mijn hobby met modelkits weer oppakken. Echter wil ik ook de airbrush gaan gebruiken maar ik woon in een nogal gehorig appartementen complex, dus nu vroeg ik mij of er hobby compressors zijn die ook een heel laag db aan geluid produceren.
Zo ja, welke zijn er aan te raden?
Alvast bedankt!
Zo ja, welke zijn er aan te raden?
Alvast bedankt!
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
De AS186 clones die hier al veel genoemd zijn kun je, denk ik, best gebruiken in een appartement.
Wil je het echt stil hebben dan kan je naar merken als Sil-Air en Eurotec kijken, dan zit je op niveautje koelkast compressor (38dB). Maar ook 5 keer zo duur. En functioneel, IMHO, niet beter.
Wil je het echt stil hebben dan kan je naar merken als Sil-Air en Eurotec kijken, dan zit je op niveautje koelkast compressor (38dB). Maar ook 5 keer zo duur. En functioneel, IMHO, niet beter.
[ Voor 7% gewijzigd door Dr. Strangelove op 06-05-2024 09:17 ]
Mijn ervaring is dat de compressor niet zoveel geluid veroorzaken dat buren hier snel last van zullen hebben. Het is ook niet dat een compressor de hele tijd draait. Maar goed als het heel gehorig is dan kunnen buren wel iets van een "puffend" geluid horen.
@Toshirou Ik woon ook in een enorm gehorig complex, zonder te overdrijven: als ik nies dan wenst de buurman mij wel eens gezondheid. En ik heb al een tijdje een Fengda AS-186 waar @Dr. Strangelove het over heeft. Ja, hij maakt wat lawaai, maar dat is maar even totdat de luchttank vol is. En dat lawaai is een stuk minder dan mijn oude Revell branded Sparmax compressor zonder tank. Daar kreeg ik nog wel eens wat opmerkingen over van de buren, omdat dat ding vrijwel constant stond te brommen als ik bezig was.
Die AS-186 doet dat maar een paar minuten, hooguit, om de tank te vullen, en om de tank bij te vullen als de luchtdruk te laag wordt. Dus je hebt er al veel minder last van, en ik heb de compressor op een stuk schuim gezet tegen de trillingen.
Ik heb het over deze: https://www.fengda-europe...ank-Fengda-AS-186(FD-186)
Dit is ook de winkel waar ik hem heb gekocht trouwens
edit; net even getest: in 2 minuten is ie vol
Die AS-186 doet dat maar een paar minuten, hooguit, om de tank te vullen, en om de tank bij te vullen als de luchtdruk te laag wordt. Dus je hebt er al veel minder last van, en ik heb de compressor op een stuk schuim gezet tegen de trillingen.
Ik heb het over deze: https://www.fengda-europe...ank-Fengda-AS-186(FD-186)
Dit is ook de winkel waar ik hem heb gekocht trouwens
edit; net even getest: in 2 minuten is ie vol
[ Voor 14% gewijzigd door _Eend_ op 06-05-2024 19:41 ]
Recent maar eventjes een iets grotere kit gebouwd:

Alles in de laatste 2 foto's is op schaal 1:72 behalve de Land Rover, die is 1:76. En volledig met de kwast geverfd, geen airbrush aan te pas gekomen.

Alles in de laatste 2 foto's is op schaal 1:72 behalve de Land Rover, die is 1:76. En volledig met de kwast geverfd, geen airbrush aan te pas gekomen.
Dat is inderdaad ook de Italeri versie. Ging ook best goed in elkaar met hier en daar wat kleine correcties zodat alles paste. Verven was nog het meeste werk omdat ik alles met de kwast doe, op die Valkyrie zitten ongeveer twee potjes witte verf.skoozie schreef op maandag 6 mei 2024 @ 23:10:
@Smoke dat is een flinke kist!
Is die Blackbird ook van italeri? Was die goed te bouwen?
@Smoke Een mooie verzameling, en wat een apparaat is die Valkyrie! 
De rest mag er ook zijn trouwens, die KLu Starfighter, de LaRo en de SR-71.
Maar ik durf het haast niet te vragen: Hoe lang heb je er over gedaan om die Valkyrie te schilderen?
Maar ik durf het haast niet te vragen: Hoe lang heb je er over gedaan om die Valkyrie te schilderen?
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar! Ooit de Star Trek Voyager met de kwast geschilderd en dat was ook een hell of a job!_Eend_ schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 07:53:
SR-71 blijft ook een klassieker. Was wel mijn snelste build ooit.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Past goed bij het snelste vliegtuig ter wereldpage404 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 07:56:
[...]
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar! Ooit de Star Trek Voyager met de kwast geschilderd en dat was ook een hell of a job!
SR-71 blijft ook een klassieker. Was wel mijn snelste build ooit.
Ik ben in februari begonnen, heb toen de cockpit gebouwd en in elkaar gezet, de grote stukken vleugels aan elkaar gezet en daarna een kwart bus witte Revell primer er op leeggespoten. Daarna zijn het zo'n 6 lagen glanzend wit met de kwast geweest, gewoon even tussendoor wanneer ik even een kwartiertje of half uurtje had (Steeds in delen). Bij het in elkaar zetten van alles kwam ik er wel achter dat er een redelijke loopgraaf tussen vleugel en voorkant zat die nog gevuld en overgeschilderd moest worden. Scheelt dat ik een paar grotere kwasten heb zodat het wat sneller ging, maar alles bij elkaar denk ik dat er toch wel flink wat uren in zitten. Het lijmen heeft ook meerdere dagen geduurd omdat alles net niet helemaal goed paste en er dus wat klemmen aan te pas kwamen._Eend_ schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 07:53:
Ik heb meestal alleen in het weekend een paar uurtjes tijd om te bouwen en ben ondertussen ook met andere kits bezig.
De andere kits in die foto zijn trouwens van Italeri voor de Starfighter en Blackbird, Tamiya voor de Mustang en Airfix voor de Land Rover. Die Land Rover is een vrij oude kit maar hij is klein en snel te bouwen en een goede maatstaf om even door te krijgen hoe groot sommige vliegtuigen kunnen worden. Vroeger had ik hier ook een setje Hummers van Revell voor maar die hebben de tand des tijds en verhuizingen niet zo heel goed doorstaan dus zijn afgevoerd.
Voor een projectje (sokkenbreimachine
) zoek ik dit soort materiaal:
https://www.amazon.com/Mu...ameter-Long/dp/B002WXGIHC
:strip_exif()/f/image/iCl336xIWexRw74f0Ke4L2dJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu weet ik hier niet goed de nederlandse of duitse naam voor. Dat zoekt wat lastig. Hebben jullie een idee wat ik hiervoor in de plaats zou kunnen kopen?
Ik was al op zoiets uitgekomen:
https://www.amazon.de/dp/B07J4S8Z84
Maar ik kan niet inschatten of dit vergelijkbaar is.
:strip_exif()/f/image/iCl336xIWexRw74f0Ke4L2dJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu weet ik hier niet goed de nederlandse of duitse naam voor. Dat zoekt wat lastig. Hebben jullie een idee wat ik hiervoor in de plaats zou kunnen kopen?
[ Voor 29% gewijzigd door Raymond op 08-05-2024 22:54 ]
Verenstaal?Raymond schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 22:51:
Voor een projectje (sokkenbreimachine) zoek ik dit soort materiaal:
[Afbeelding]
https://hobbyin.nl/product/verenstaal/
[ Voor 3% gewijzigd door Invisible_man op 09-05-2024 07:36 ]
Voor de vliegtuigjesbouwers hier kwam ik deze handige tip tegen voor seamless jet intakes
Leuk idee, al vraag ik mij wel af hoe dik de laag die je dan aanbrengt zal zijn want soms moet het weer aansluiten op een ander onderdeel en dan wil je niet een verschil in afmetingen hebben. Ook vraag ik mij af in hoeverre het eventueel relief detail verstopt.Dwarlorf schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:43:
Voor de vliegtuigjesbouwers hier kwam ik deze handige tip tegen voor seamless jet intakes
[YouTube: How To! | Seamless Scale Model Jet Intakes Using The Latex House Paint Pour Method. No Sanding!]
Wat ik zelf vaak doe (mits het de moeite waard is en je de intake überhaupt wat kan zien) is extra thin opgelost styreen (bij voorkeur niet van overgebleven sprue, maar van dat witte Evergreen plaat/strip) in de spleet te laten lopen, gevolgd met een paar druppels extra thin zonder er iets in. Dan vul je alleen de naad en word niet alles onder een dikke laag latex verborgen. Maar goed, heb die latex methode zelf nooit toegepast dus wellicht valt dat allemaal wel mee
Latex? Dit is gewoon weer een winning move van PPP 
Die ik nog steeds niet kan vinden in NL... staat met stip op één voor mijn shoppinglijstje voor Telford.
Die ik nog steeds niet kan vinden in NL... staat met stip op één voor mijn shoppinglijstje voor Telford.
Lijkt me als ik het zo zie dat de laag niet erg dik is, je kunt het wellicht ook verdunnen en dan meerdere keren opvullen. Ik vind het wel een mooi effect hebben. Ik ga jouw aanpak toch ook eens toepassen.Invisible_man schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:06:
[...]
Leuk idee, al vraag ik mij wel af hoe dik de laag die je dan aanbrengt zal zijn want soms moet het weer aansluiten op een ander onderdeel en dan wil je niet een verschil in afmetingen hebben. Ook vraag ik mij af in hoeverre het eventueel relief detail verstopt.
Wat ik zelf vaak doe (mits het de moeite waard is en je de intake überhaupt wat kan zien) is extra thin opgelost styreen (bij voorkeur niet van overgebleven sprue, maar van dat witte Evergreen plaat/strip) in de spleet te laten lopen, gevolgd met een paar druppels extra thin zonder er iets in. Dan vul je alleen de naad en word niet alles onder een dikke laag latex verborgen. Maar goed, heb die latex methode zelf nooit toegepast dus wellicht valt dat allemaal wel mee
Waarschijnlijk een stom beginnersvraagje :
Ben onlangs voor het eerst begonnen aan een Gundam build. Je weet wel, Bandai doos met robotje in.
Nu in principe zou je die dingen "out of the box" kunnen opbouwen, zonder enig verf/paintbrush werk.
Zelf zou ik er graag met de airbrush over gaan die ik uit een vorig leven op zolder heb liggen. Maar eigenlijk nooit echt (goed) gebruikt.
Welke verf raden jullie aan om dit te doen ? Acryl of Enemal verf ? En bepaalde merken die jullie voorkeur hebben ? Tegenwoordig heb je Valejo, Amo Mig of toch de meer gekendere Tamiya ?
En voor de zekerheid primeren ? Of kan het gewoon rechtstreeks op (goed) proper gemaakt plastic ?
Ben onlangs voor het eerst begonnen aan een Gundam build. Je weet wel, Bandai doos met robotje in.
Nu in principe zou je die dingen "out of the box" kunnen opbouwen, zonder enig verf/paintbrush werk.
Zelf zou ik er graag met de airbrush over gaan die ik uit een vorig leven op zolder heb liggen. Maar eigenlijk nooit echt (goed) gebruikt.
Welke verf raden jullie aan om dit te doen ? Acryl of Enemal verf ? En bepaalde merken die jullie voorkeur hebben ? Tegenwoordig heb je Valejo, Amo Mig of toch de meer gekendere Tamiya ?
En voor de zekerheid primeren ? Of kan het gewoon rechtstreeks op (goed) proper gemaakt plastic ?
-| Hit it i would ! |-
Als Tamiya de juiste kleuren voor je heeft (of als je wilt mixen) dan zou ik daarvoor gaan maar de andere merken kunnen ook. Zou het wel bij acryl houden. Geen ervaring met Gundam kits maar ik zou wel primeren.Falcon10 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:18:
Waarschijnlijk een stom beginnersvraagje :
[ Voor 3% gewijzigd door Dwarlorf op 13-05-2024 20:47 ]
Enamel verf heb je bijna niet meer, het is tegenwoordig meer een keuze tussen watergedragen verven (Valejo bijvoorbeeld), alcohol based verven (Tamiya X/XF range) of lacquer based (MRP, Tamiya LP range). Lacquers kunnen het mooiste resultaat geven, maar moet je niet spuiten zonder extra afzuiging en de juiste gelaatsmaskers enzo. Ook alcohol verven zou ik zonder ventilatie niet spuiten persoonlijk, dus is water gedragen (vallejo, AK 3gen) vaak voor beginners het handigst.Falcon10 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:18:
Primen is vaak een goed idee ja. Niet alleen voor het goed hechten, maar ook om alles één basiskleur te geven. Niet alle verf dekt even goed en kan je dus het verschil in plastic kleuren blijven zien. Ook kan je met primer kleine imperfecties van bijvoorbeeld schuren laten verdwijnen. Maar er zijn zeker situaties waar je zonder primen uit de voeten kan.En voor de zekerheid primeren ? Of kan het gewoon rechtstreeks op (goed) proper gemaakt plastic ?
Zowaar weer eens wat gedaan aan de hobby. Kijken of ik de vibe weer krijg, het voelde wel weer erg prettig op een lijpe manier om een beetje met verf te knoeien.
:strip_exif()/f/image/nyd14IpsSbFt4zpZ6zXLxvJF.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals gewoonlijk weer meerdere projecten op touw.
Norduyn Norseman, zo'n Matchbox toppertje van weleer. Bouwt lekker weg. Leuke decals bij, van een watervliegtuig in Canada. Ik vond op Youtube een docu van de Canadese TV die zeer waarschijnlijk de inspiratie voor de livery van de kit is geweest. Mijn alternatieve droomcarriere is bush pilot in de Pacific Northwest van de VS en Canada dus dit is een leuke kit om te bouwen. Bijna spuitklaar.
Autootje is de wagen waarin Erwin Rommel zich liet transporteren. Ben er niet eens achter wat het is. Doos zegt een Kfz.21 maar als die opzoek zie ik iets wat erop lijkt met 6 wielen. Beestachtig matige kit van ACE. gewoon schuren, plakken, PPP erover en dan primer en hope for the best.
Linksvoor mijn voorlopig laatste comissie, een Fokker C-VD.
Achteraan een van mijn eerste kits. Heeft een (lang) verhaal en ik heb er ambitieuze plannen mee. To be continued.
En de olifant... die is uit de categorie 'Sander, jij doet modelbouw toch? Dat is toch met lijm? Ik heb een vraagje....'
:strip_exif()/f/image/nyd14IpsSbFt4zpZ6zXLxvJF.jpg?f=fotoalbum_large)
Norduyn Norseman, zo'n Matchbox toppertje van weleer. Bouwt lekker weg. Leuke decals bij, van een watervliegtuig in Canada. Ik vond op Youtube een docu van de Canadese TV die zeer waarschijnlijk de inspiratie voor de livery van de kit is geweest. Mijn alternatieve droomcarriere is bush pilot in de Pacific Northwest van de VS en Canada dus dit is een leuke kit om te bouwen. Bijna spuitklaar.
Autootje is de wagen waarin Erwin Rommel zich liet transporteren. Ben er niet eens achter wat het is. Doos zegt een Kfz.21 maar als die opzoek zie ik iets wat erop lijkt met 6 wielen. Beestachtig matige kit van ACE. gewoon schuren, plakken, PPP erover en dan primer en hope for the best.
Achteraan een van mijn eerste kits. Heeft een (lang) verhaal en ik heb er ambitieuze plannen mee. To be continued.
En de olifant... die is uit de categorie 'Sander, jij doet modelbouw toch? Dat is toch met lijm? Ik heb een vraagje....'
Rommel's auto is waarschijnlijk een Horch 901Dr. Strangelove schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:19:
Zowaar weer eens wat gedaan aan de hobby. Kijken of ik de vibe weer krijg, het voelde wel weer erg prettig op een lijpe manier om een beetje met verf te knoeien.
[Afbeelding]
Ja die naam kwam ik ook tegen. Thanks, zal nog even verder zoeken.
Ik had de vraag al eens gesteld, en misschien heb ik het antwoord gemist. Ik waag het opnieuw.
Heeft iemand tips voor kant en klare, kwalitatieve modellen? In de space van military jets, aerospace, en F1? F1 kan ik vinden (amalgam, minichaps, wel duur). Maar van jets of aerospace vind ik niets, of kan ik moeilijk de kwaliteit inschatten.
Zoiets:
YouTube: Adam Savage Reviews Bandai's 1/144 Saturn V Model Set!
Eenmalig heb ik daar wel 800-900 euro voor over. Ja, er is de revell kit. Maar behalve de tijd die me nu ontbreekt, heb ik het steeds moeilijk gehad met hoe zo'n model 'aanvoelt' als je het opneemt. Of moet verhuizen. Inderdaad, je pakt die dingen niet continu in je handen, en zo'n revell diecast is voornamelijk een statisch display. Maar het ontbreekt telkens wat aan die robuuste 'feel', een beetje gewicht en sterkte die net dat gevoel van kwaliteit geeft.
Ik heb van lang geleden een paar gebouwde revell kits maar na enkele keren verhuizen en opslag in een doos, gaan ze steevast wel van afzien. Gegarandeerd breekt er wel een spiegeltje van de harley, of wordt de lak dof, enz...
Sowieso op zoek naar een goede kwaliteit F22/F18, dat soort...
Heeft iemand tips voor kant en klare, kwalitatieve modellen? In de space van military jets, aerospace, en F1? F1 kan ik vinden (amalgam, minichaps, wel duur). Maar van jets of aerospace vind ik niets, of kan ik moeilijk de kwaliteit inschatten.
Zoiets:
Eenmalig heb ik daar wel 800-900 euro voor over. Ja, er is de revell kit. Maar behalve de tijd die me nu ontbreekt, heb ik het steeds moeilijk gehad met hoe zo'n model 'aanvoelt' als je het opneemt. Of moet verhuizen. Inderdaad, je pakt die dingen niet continu in je handen, en zo'n revell diecast is voornamelijk een statisch display. Maar het ontbreekt telkens wat aan die robuuste 'feel', een beetje gewicht en sterkte die net dat gevoel van kwaliteit geeft.
Ik heb van lang geleden een paar gebouwde revell kits maar na enkele keren verhuizen en opslag in een doos, gaan ze steevast wel van afzien. Gegarandeerd breekt er wel een spiegeltje van de harley, of wordt de lak dof, enz...
Ik niet in ieder gevalAmos_x schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:54:
Ik had de vraag al eens gesteld, en misschien heb ik het antwoord gemist. Ik waag het opnieuw.
Er zijn voor vliegtuigen twee paden.
Eerste is het makkelijkst en dat zijn static display models van b.v. HobbyMaster. De Aviation Megastore in Aalsmeer heeft een grote selectie bijvoorbeeld. Wat mij in die dingen tegenstaat is dat ze weinig detail hebben en dat de paint jobs niet echt heel boeiend gedaan zijn. Wel zijn ze robuust genoeg om makkelijk te verhuizen.
De andere optie, en dat is waar dit topic voor is, is zelf een model bouwen of laten bouwen. De sky is the limit dan letterlijk en figuurlijk. Het eindresultaat is afhankelijk van hoeveel je aan het model wil uitgeven, hoeveel aftermarket je daar nog bovenop wil gooien en natuurlijk de 1337 5k1ll2 van de bouwer
Maar het eindresultaat is in de handen van zelfs een relatief onervaren bouwer veel mooier. Echter ook, zoals je zelf al aangeeft, kwetsbaarder. Verhuizen betekent meestal een rondje doen met de CA lijm om losse onderdelen vast te zetten.
Maar absurd omdat ik andere prio's heb en die zijn een zo realistisch mogelijk model bouwen. Ik kan een mooiere Saturn V of F/A18 maken dan die Bandai of een static model in 1/32 op basis van een plastic bouwdoos met een bak aftermarket eroverheen en dan betaal ik misschien max. 200 euro aan materialen.
Enne, ik doe commissies en reken je geen 900-200 = 700 euro aan bouwkosten
Daarnaast zijn de modellen sowieso niet bedoeld om aangeraakt te worden, de paint finish kan dat eigenlijk niet goed hebben.
Eerste is het makkelijkst en dat zijn static display models van b.v. HobbyMaster. De Aviation Megastore in Aalsmeer heeft een grote selectie bijvoorbeeld. Wat mij in die dingen tegenstaat is dat ze weinig detail hebben en dat de paint jobs niet echt heel boeiend gedaan zijn. Wel zijn ze robuust genoeg om makkelijk te verhuizen.
De andere optie, en dat is waar dit topic voor is, is zelf een model bouwen of laten bouwen. De sky is the limit dan letterlijk en figuurlijk. Het eindresultaat is afhankelijk van hoeveel je aan het model wil uitgeven, hoeveel aftermarket je daar nog bovenop wil gooien en natuurlijk de 1337 5k1ll2 van de bouwer
Dit is een beetje lastige zin. Wat wil je van een model? Als je ermee wil spelen, om het zo maar te zeggen, en het fijn vindt om 'gewicht' te voelen (wat m.i. in de context van modelbouw geen moer met kwaliteit te maken heeft - mijn zwaarste model is van resin maar dat is zeker niet mijn mooiste model), dan zijn er niet veel opties. Static models, en prepainted kits zoals de Bandai en de Revells die je noemt. Met een, wat mij betreft absurd prijskaartje.Maar het ontbreekt telkens wat aan die robuuste 'feel', een beetje gewicht en sterkte die net dat gevoel van kwaliteit geeft.
Maar absurd omdat ik andere prio's heb en die zijn een zo realistisch mogelijk model bouwen. Ik kan een mooiere Saturn V of F/A18 maken dan die Bandai of een static model in 1/32 op basis van een plastic bouwdoos met een bak aftermarket eroverheen en dan betaal ik misschien max. 200 euro aan materialen.
Enne, ik doe commissies en reken je geen 900-200 = 700 euro aan bouwkosten
Daarnaast zijn de modellen sowieso niet bedoeld om aangeraakt te worden, de paint finish kan dat eigenlijk niet goed hebben.
Ik heb het specifiek nog nagekeken in de titel. Er staat "grote modelbouw topic", en "etc...". Ook "treinen" lijken me niet uit zelfbouw te komen, als dat bijvoorbeeld slaat op marklin en dergelijke. Als het gaat over mooie schaalmodellen is het wel on-topic.Dr. Strangelove schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:56:
Er zijn voor vliegtuigen twee paden.
Eerste is het makkelijkst en dat zijn static display models van b.v. HobbyMaster. De Aviation Megastore in Aals meer heeft een grote selectie bijvoorbeeld. Wat mij in die dingen tegenstaat is dat ze weinig detail hebben en dat de paint jobs niet echt heel boeiend gedaan zijn. Wel zijn ze robuust genoeg om makkelijk te verhuizen.
De andere optie, en dat is waar dit topic voor is, is zelf een model bouwen of laten bouwen.
Ik heb er genoeg gebouwd als tiener, en voor die leeftijd een hoog niveau. Ik ben zorgvuldig en handig, met vaste hand. Ik vind het eindresultaat niet altijd mooier. En het ligt er maar aan wat je wil opgeven of welke compromissen je wil maken.De sky is the limit dan letterlijk en figuurlijk. Het eindresultaat is afhankelijk van hoeveel je aan het model wil uitgeven, hoeveel aftermarket je daar nog bovenop wil gooien en natuurlijk de 1337 5k1ll2 van de bouwerMaar het eindresultaat is in de handen van zelfs een relatief onervaren bouwer veel mooier. Echter ook, zoals je zelf al aangeeft, kwetsbaarder. Verhuizen betekent meestal een rondje doen met de CA lijm om losse onderdelen vast te zetten.
Er bestaan hoog kwaliteit auto schaalmodellen. De look en feel van een echt metalen koetswerk, uit een mal gedrukt, met net iets minder detail, is iets wat je kan afzetten of aanvaarden tegenover het hogere detail van een revell/tamiya plastic diecast. Het is maar net wat je belangrijk vindt. 100, 200 of 500 of 800 euro vind ik dan allemaal ongeveer in dezelfde range liggen. Het gaat me ook niet om kwantiteit, maar kwaliteit. Ik zou dus prima in de markt zijn voor zo'n bandai model. Geen 10 modellen, maar 1 echt goed stuk. Net zoals kunst of meubels of wat dan ook.
Uit je eigen post:[...]
Dit is een beetje lastige zin. Wat wil je van een model? Als je ermee wil spelen, om het zo maar te zeggen, en het fijn vindt om 'gewicht' te voelen (wat m.i. in de context van modelbouw geen moer met kwaliteit te maken heeft - mijn zwaarste model is van resin maar dat is zeker niet mijn mooiste model), dan zijn er niet veel opties.
Ik wil niet met zo'n model door het huis rondlopen. ("spelen") Ik heb al prachtige modellen gezien in echte specialty shops (die dan wel weer veel te duur zijn voor mijn budget, maar toch...), die zijn echt niet om te 'spelen', maar 100x de kwaliteit hebben van zo'n plastic revell model. En vergis je niet, je oog is in staat om zelfs zonder aanraken en voelen dat verschil te merken. Subtiele verschillen in refractie, reflectie, ... je ziet zo of iets geverfd plastic is of geverfd metaal.Dr. Strangelove schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:56:Echter ook, zoals je zelf al aangeeft, kwetsbaarder. Verhuizen betekent meestal een rondje doen met de CA lijm om losse onderdelen vast te zetten.
Het is maar wat je absurd noemt. Al eens op www.sideshow.com gekeken wat een hoge kwaliteit pop-culture statue moet opbrengen? De goede zijn daar ook 1200+ euro. Sommigen geven 5000 euro uit aan een polshorloge. Als iemand waarde toekent aan die (gepercipieerde) kwaliteit, dan zie ik het probleem niet.Static models, en prepainted kits zoals de Bandai en de Revells die je noemt. Met een, wat mij betreft absurd prijskaartje.
Die amalgam 1:12 modellen zijn 4000+ euro. Als je die al eens in het echt hebt gezien, dan begrijp je wel waar dat vandaan komt, en ik vind het dan ook echt niet absurd. Veel geld, ja. Boven mijn budget, ook, maar niet onlogisch.
Ik ken de Saturn V kits niet van revell, maar zijn die ook volledig modulair zoals de bandai uit het filmpje? Scroll toch maar eens door het filmpje. Dus met alle detail ook op de delen die normaal niet zichtbaar (stacked) zijn? Als je de display even wil omgooien (van gemonteerd naar horizontaal 'exploded') breekt de helft van die plastic bouwdoos al af, verwacht ik.Maar absurd omdat ik andere prio's heb en die zijn een zo realistisch mogelijk model bouwen. Ik kan een mooiere Saturn V of F/A18 maken dan die Bandai of een static model in 1/32 op basis van een plastic bouwdoos met een bak aftermarket eroverheen en dan betaal ik misschien max. 200 euro aan materialen.
Ik weet dat zo'n redenering het vast goed doet in Nederland, 700 euro goedkoper!! "Ik kan hetzelfde voor 50 euro". Ja, prima, maar ik ben nog niet gepensioneerd. Misschien dat ik het ooit terug oppak, maar ik zit in een levensfase waar ik hier echt geen tijd voor heb. Ik begrijp ook wel dat er een 'sense of accomplishment' zit in het zelf bouwen (geloof me, ik heb een hele poos RC vliegtuigen gebouwd, old school, vanaf een plan, en niet zoals tegenwoordig RTF uit de doos via amazon). Maar het kan gewoon niet meer uit op dit moment.Enne, ik doe commissies en reken je geen 900-200 = 700 euro aan bouwkosten
Het is ook niet zo dat ik 5 keer per jaar verhuis. Maar herinrichten doe ik wel een paar keer. Een display verhuizen naar een andere kamer, andere invalshoek, ander licht, ... En dan is het sowieso ook fijn om zo'n model te kunnen bestuderen vanuit de hand. Die tactilteit voegt gewoon iets toe.Daarnaast zijn de modellen sowieso niet bedoeld om aangeraakt te worden, de paint finish kan dat eigenlijk niet goed hebben.
Heb je het filmpje gezien? Al die modules kunnen bekijken vanuit alle richtingen, alle details bestuderen waar bandai veel tijd en moeite heeft in gestoken? Denk dat bandai dat zelf liever ook heeft dat je dit allemaal kan zien, ipv dat het voor eeuwig statisch staat te verstoffen.
Om het concreet te maken, ik zie mezelf wel 500-800 euro uitgeven voor een hoge kwaliteit F 18 schaalmodel van een mooie schaal. (1:32). Of 800 euro voor een mooie apollo 13 met maanlander... Dat soort dus. Ik zoek ook nog F1 (historic, MP4, ...) voor rond de 300 euro. Denk dat ik daar bij minichamps moet zijn.
@Dr. Strangelove Ik wil mijn post best afzwakken hoor. Ik heb er nog eens naar gekeken, maar ik zou niet weten waar het wringt? Maar als je al begint met 'topic gatekeeping' ("dit topic is voor..."), wat niet zo is (toevallig gaat het enkel over zelfbouw), dan word ik best al wat kregelig inderdaad. Daar kan ik moeilijk tegen.
Verder insinueert "spelen" alsof ik niet begrijp wat statische modellen zijn, en dat ze inderdaad niet bedoeld zijn om te bepotelen en 'rondjes mee te rijden'. Ik heb best wel wat ervaring in modelbouw, en was er helemaal niet slecht in.
Je hele post loopt ook over van zelfbouw 'verdedigen' en superieur vinden, een beetje op het defensieve af, terwijl dat helemaal de vraag niet was. Dus inderdaad, nogal opiniërend. Dus je mag best beweren wat je bedoeling is, dat hoeft niet te stroken met hoe het overkomt.
Ooit heb ik wel eens terug tijd voor zelfbouw (ook relatief, want de meeste 'zelfbouw' hier is ook helemaal geen zelfbouw, maar gewoon onderdelen in elkaar plakken grof gesteld).
En wat iemand ergens aan uit wil geven, hoeft ook niet altijd het onderwerp te zijn van een indirect waardeoordeel.
Ik ben nog eens door m'n post gegaan, en de scherpe kantjes eraf gehaald. Lees het nog maar eens door, maar dan neutraal en zonder 'bias' of vooroordeel omdat ik jouw perspectief niet volg ivm waarde, geld, en subjectieve 'superioriteit' van zelfbouwen.
Er is wel degelijk een markt voor hoog kwalitatieve afgewerkte schaalmodellen. Als centrum stuk van een display, decoratie voor het thuiskantoor, etalagekast in de garage of ergens in een mooie woonkamer. En daar zijn die plastieken revell kits gewoon niet voor geschikt. (een oude driemaster zeilboot die ik ooit eens bouwde als tiener, is na een aantal verhuizingen klaar voor het afval. En dat is ook gewoon een feit.
[ Voor 14% gewijzigd door Amos_x op 22-05-2024 13:20 ]
Wow.
Mijn post is blijkbaar heel denigrerend over gekomen bij je. Dat was ongeveer het tegenovergestelde van mijn intentie, ik heb geprobeerd toe te lichten wat de opties zijn in schaalmodellen en geprobeerd uit te zoeken wat je precies daarin zoekt.
Excuus als dat niet goed is overgekomen en je je onheus bejegend voelt. Ik zal me verder niet met deze discussie bemoeien.
Mijn post is blijkbaar heel denigrerend over gekomen bij je. Dat was ongeveer het tegenovergestelde van mijn intentie, ik heb geprobeerd toe te lichten wat de opties zijn in schaalmodellen en geprobeerd uit te zoeken wat je precies daarin zoekt.
Excuus als dat niet goed is overgekomen en je je onheus bejegend voelt. Ik zal me verder niet met deze discussie bemoeien.
Hoe sta je tegen over ontwerpers die in detail de modellen in 3D namaken?Amos_x schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:54:
Zoiets:
Als je die print / laat printen in Resin heb je modellen die weliswaar statisch zijn (tenzij je zelf nog een hoop modificaties maakt voor onderdelen die moeten kunnen bewegen) maar wel het detail niveau hebben die je graag wil.
Dan krijg je dingen zoals dit https://cults3d.com/en/3d...ing-gear-parts-1-32-scale
Nu ben ik niet thuis in de vliegtuigen, dus zou niet weten of het 100% getrouw is, maar weet wel dat je resin (en overigens ook alle andere materialen) prima eruit kan laten zien als metaal.
En voordeel is dat als je het solide print het ook het gewicht heeft. (Maar niet de duurzaamheid)
D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl
Nou nou, nog genoeg scherpe randjes in jouw relaas. Dit forum is nooit beoordelend op een negatieve manier. Doe er mee wat je wil, koop een diecast kit voor 800 euro als je dat wilt. Je vroeg om ervaringen en opties en die kreeg je aangereikt. Jammer, dat je hier zo overduidelijk je mening wilt ventileren, is niet nodig.Amos_x schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:36:
[...]
Ik ben nog eens door m'n post gegaan, en de scherpe kantjes eraf gehaald. Lees het nog maar eens door, maar dan neutraal en zonder 'bias' of vooroordeel omdat ik jouw perspectief niet volg ivm waarde, geld, en subjectieve 'superioriteit' van zelfbouwen.
Er is wel degelijk een markt voor hoog kwalitatieve afgewerkte schaalmodellen. Als centrum stuk van een display, decoratie voor het thuiskantoor, etalagekast in de garage of ergens in een mooie woonkamer. En daar zijn die plastieken revell kits gewoon niet voor geschikt. (een oude driemaster zeilboot die ik ooit eens bouwde als tiener, is na een aantal verhuizingen klaar voor het afval. En dat is ook gewoon een feit.
Aangereikte opties: bouw het zelf. Quod non dus, exact het tegenovergestelde van wat ik vroeg, dus niet beweren dat ik iets kreeg aangereikt. Daar kan ik niet veel mee. No offense. Ik vroeg of er nog actieve merken zijn, goede modellen (zoals amalgam bij voertuigen, die helaas geen military of aerospace doen). Een paar aanknopingspunten voor mijn zoekopdrachten, want verder dan wat 30 euro prul op amazon die uit de giftshop van een museum komt, raak ik niet.Ootje70 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:39:
[...]
Nou nou, nog genoeg scherpe randjes in jouw relaas. Dit forum is nooit beoordelend op een negatieve manier. Doe er mee wat je wil, koop een diecast kit voor 800 euro als je dat wilt. Je vroeg om ervaringen en opties en die kreeg je aangereikt. Jammer, dat je hier zo overduidelijk je mening wilt ventileren, is niet nodig.
Ik had geen mening over ieders hobby. Wel een mening over wat ik vind van ineengeplakte plastiek schaalmodellen. Mag dat? Ze hebben hun nut en functie. En ze zijn leuk, ik heb ze zelf ook wel gemaakt. En misschien wil ik er desondanks toch nog wel eens aan. Maar dan moet ik eerst een werkruimte inrichten (nooit meer deze hobby binnen in een normaal bureau of aan de keukentafel)
De enige optie die ik kreeg aangereikt is die van @Morelleth
Dit is een goeie, en ik geef toe dat ik hier zelf ook al over heb nagedacht, als ik er echt niet uit zou komen. Als extra voordeel zou het voor mij iets nieuw zijn (3D printen), dus dan heb ik er een interessante hobby bij. Een hobby die breder kan ingezet worden indien nodig, en mij nog iets bruikbaar oplevert ook. De aankoop van een 3D printer kan ik ook wel verantwoorden gezien de bredere inzetbaarheid.Morelleth schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:36:
[...]
Hoe sta je tegen over ontwerpers die in detail de modellen in 3D namaken?
Als je die print / laat printen in Resin heb je modellen die weliswaar statisch zijn (tenzij je zelf nog een hoop modificaties maakt voor onderdelen die moeten kunnen bewegen) maar wel het detail niveau hebben die je graag wil.
Dan krijg je dingen zoals dit https://cults3d.com/en/3d...ing-gear-parts-1-32-scale
Nu ben ik niet thuis in de vliegtuigen, dus zou niet weten of het 100% getrouw is, maar weet wel dat je resin (en overigens ook alle andere materialen) prima eruit kan laten zien als metaal.
En voordeel is dat als je het solide print het ook het gewicht heeft. (Maar niet de duurzaamheid)
En omdat het nieuw en fris is, zal ik er vast beter de aandacht bij houden er me er in kunnen verliezen zoals een echte hobby hoort te zijn.
Ik heb toevallig de Revell Saturn V gebouwd, dus ken het model goed. Het model is volledig modulair en bevat ook onzichtbare delen (inclusief maanlander). In hoeverre het detail overeenkomt met de Bandai weet ik niet, want ik ken de Bandai niet.Amos_x schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:36:
Ik ken de Saturn V kits niet van revell, maar zijn die ook volledig modulair zoals de bandai uit het filmpje? Scroll toch maar eens door het filmpje. Dus met alle detail ook op de delen die normaal niet zichtbaar (stacked) zijn? Als je de display even wil omgooien (van gemonteerd naar horizontaal 'exploded') breekt de helft van die plastic bouwdoos al af, verwacht ik.
Het model is redelijk massief en Revell heeft een goed systeem bedacht om het model uit elkaar te kunnen halen.
Het is het eerste model dat ik sinds tijden heb gebouwd (inmiddels al weer enkele jaren geleden) en met de kwast geschilderd. Ik denk dat een @Dr. Strangelove met zijn tools (airbrush) en ervaring hier nog een veel mooier model van kan maken.
:strip_exif()/f/image/Lm80Z7DYqv2G5bfH13mV0xls.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat weet ik niet hoor, ik geef mezelf een 7 op een schaal van 1-10
ik zie in dit topic genoeg dingen langskomen die ik hoger score 
Maar het punt dat ik wilde maken is dat zo’n kit als jij gebouwd hebt gewoon een canvas is. Je kan er enorm veel mee: De een bouwt hem out of the box, de ander koopt de aftermarket afdeling van Eduard leeg en doet er een weathering job overheen waar ik zelf alleen van kan dromen. Ieder zijn smaak.
En zo’n Bandai kit is ook erg gaaf. Ziet er prima uit en je bent natuurlijk meteen klaar. Maar, voor mij, te duur voor wat het is. Maar dat zeg ik als modelBOUWER. Als je in dat laatste aspect geen zin, interesse of skills niet denkt te hebben hebt dan is het een interessant alternatief.
Zelf heb ik de Lego Saturn V gekocht. Was in de aanbieding. Prachtig ding, leuk om te bouwen en ook volledig modulair. Hartstikke leuk om te laten zien aan de kinderen dus ook nog eens educatief. Dat is wat ik bedoel met spelen, je kan met zo’n model dingen die je met je geniaal geweatherde superkit met tien kilo photo etch niet kan.
Dus, ieder zijn ding.
Maar het punt dat ik wilde maken is dat zo’n kit als jij gebouwd hebt gewoon een canvas is. Je kan er enorm veel mee: De een bouwt hem out of the box, de ander koopt de aftermarket afdeling van Eduard leeg en doet er een weathering job overheen waar ik zelf alleen van kan dromen. Ieder zijn smaak.
En zo’n Bandai kit is ook erg gaaf. Ziet er prima uit en je bent natuurlijk meteen klaar. Maar, voor mij, te duur voor wat het is. Maar dat zeg ik als modelBOUWER. Als je in dat laatste aspect geen zin, interesse of skills niet denkt te hebben hebt dan is het een interessant alternatief.
Zelf heb ik de Lego Saturn V gekocht. Was in de aanbieding. Prachtig ding, leuk om te bouwen en ook volledig modulair. Hartstikke leuk om te laten zien aan de kinderen dus ook nog eens educatief. Dat is wat ik bedoel met spelen, je kan met zo’n model dingen die je met je geniaal geweatherde superkit met tien kilo photo etch niet kan.
Dus, ieder zijn ding.
Bedankt, ik zal het bestuderen. Als ik ergens in de garage een werkplaats(je) kan maken, en even goed tijd kan maken, wil ik het wel overwegen. Misschien in de winter dan.Skyaero schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:06:
[...]
Ik heb toevallig de Revell Saturn V gebouwd, dus ken het model goed. Het model is volledig modulair en bevat ook onzichtbare delen (inclusief maanlander). In hoeverre het detail overeenkomt met de Bandai weet ik niet, want ik ken de Bandai niet.
Het model is redelijk massief en Revell heeft een goed systeem bedacht om het model uit elkaar te kunnen halen.
Mogelijks vind ik ook manieren om zo' plastiek kit wat 'extra' mee te geven. Misschien wat versteviging binnenin, en experimenteren met een paar soorten (bescherm)lak voor dat 'pre-built' gevoel.
Mooie display! Exact wat ik zoek voor de thuiswerkplek wat aan te kleden!
[ Voor 19% gewijzigd door Amos_x op 22-05-2024 20:30 ]
Wat een leuk topic, dat ik deze nog niet eerder had gezien. Ik heb een jaar of 5 geleden deze hobby weer serieus opgepakt na een korte periode op de basisschool begin jaren '90. Dat was toen vrij snel doodgebloed wegens een gebrek aan geld. Mijn interesse ligt vooral rond de 2e wereldoorlog, iets meer voorkeur voor vliegtuigen dan tanks al bouw ik beiden. Ik heb een zwak voor rare prototypes en voertuigen met een bijzondere geschiedenis.
Verbeterpunt voor mezelf is vooral om wat sneller te leren werken. Vaak laat ik mijn perfectionisme me in de weg zitten, terwijl ik juist door oefenen kan verbeteren. Dit hier lijkt me een leuke kleinschalige community en ik zal mijn best doen af en toe wat van een lopend project te laten zien. Hieronder een paar willekeurige complete projectjes.
1:72 Zvezda T-35
:strip_exif()/f/image/OKAe9GIwuXBeWtcQrvcER074.jpg?f=fotoalbum_large)
1:48 Tamiya V-1
:strip_exif()/f/image/EzBlWnZFQFWsMcVLu3fpXnr2.jpg?f=fotoalbum_large)
1:72 Tamiya/Italeri Hs-129
:strip_exif()/f/image/BsnxOfwlUtC1I5etvQVkbdui.jpg?f=fotoalbum_large)
1:72 Revell F-14
Verbeterpunt voor mezelf is vooral om wat sneller te leren werken. Vaak laat ik mijn perfectionisme me in de weg zitten, terwijl ik juist door oefenen kan verbeteren. Dit hier lijkt me een leuke kleinschalige community en ik zal mijn best doen af en toe wat van een lopend project te laten zien. Hieronder een paar willekeurige complete projectjes.
1:72 Zvezda T-35
:strip_exif()/f/image/OKAe9GIwuXBeWtcQrvcER074.jpg?f=fotoalbum_large)
1:48 Tamiya V-1
:strip_exif()/f/image/EzBlWnZFQFWsMcVLu3fpXnr2.jpg?f=fotoalbum_large)
1:72 Tamiya/Italeri Hs-129
:strip_exif()/f/image/BsnxOfwlUtC1I5etvQVkbdui.jpg?f=fotoalbum_large)
1:72 Revell F-14
:strip_exif()/f/image/RGGrF9xzPtBsZZcSeAGrWdyl.jpg?f=fotoalbum_large)
Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo
Hoi en welkom op het forum. Mooi werk, zeker de F14, wow! Ik heb ook genoeg verbeterpunten dus join the club hahaha.Phehistyr schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:49:
Wat een leuk topic, dat ik deze nog niet eerder had gezien. Ik heb een jaar of 5 geleden deze hobby weer serieus opgepakt na een korte periode op de basisschool begin jaren '90. Dat was toen vrij snel doodgebloed wegens een gebrek aan geld. Mijn interesse ligt vooral rond de 2e wereldoorlog, iets meer voorkeur voor vliegtuigen dan tanks al bouw ik beiden. Ik heb een zwak voor rare prototypes en voertuigen met een bijzondere geschiedenis.
Hierbij een snel overzicht van wat er bij mij de laatste maand(en) af was:
:strip_exif()/f/image/lpTQdtfZ68saaTQ6j8eHTjsH.jpg?f=fotoalbum_large)
Airfix vintage classic 1:76 Panther: Eerst compleet gebouwd, daarna gespoten en vies gemaakt. de wielen schilderen na assemblage was wel lastig, maar omdat ze omelkaar heen zitten had ik het op deze manier gedaan.
:strip_exif()/f/image/yFWTo6wl3W7M0z9US3rdNe2h.jpg?f=fotoalbum_large)
Metalearth SR-71 Blackbird: Wat een priegelwerk is dat, dan valt 1:72 nog wel mee
:strip_exif()/f/image/dEf6T0Wn1mGk2SgGzrH4FCzF.jpg?f=fotoalbum_large)
Academy 1:72 P51C Mustang: leuk voor tussendoor. Voor het eerst Vallejo Metal Color Chrome over Vallejo black gloss primer gebruikt voor bare metal en bevalt best goed. eind resultaat zou ik geen gepoetst chrome noemen. maar dat kan ook aan mij liggen.
:strip_exif()/f/image/stFxBksvHYZGtrteGlkN1Wwy.jpg?f=fotoalbum_large)
Heller 1:43 2 CV Citroën: leuk schattig kitje, was mijn eerste auto. paars en metallic zilver mixen voor een paarse metallic was nog lastig, maar vind hem leuk geworden.
:strip_exif()/f/image/1XF3bwdA4mk2sZtr7KJZ4tcM.jpg?f=fotoalbum_large)
1:72 Douglas DB 8A 3N 389 was al langer klaar, nu ook de 391 en Fokker D21 217. Verhaal volgt later nog een keer.
:strip_exif()/f/image/lpTQdtfZ68saaTQ6j8eHTjsH.jpg?f=fotoalbum_large)
Airfix vintage classic 1:76 Panther: Eerst compleet gebouwd, daarna gespoten en vies gemaakt. de wielen schilderen na assemblage was wel lastig, maar omdat ze omelkaar heen zitten had ik het op deze manier gedaan.
:strip_exif()/f/image/yFWTo6wl3W7M0z9US3rdNe2h.jpg?f=fotoalbum_large)
Metalearth SR-71 Blackbird: Wat een priegelwerk is dat, dan valt 1:72 nog wel mee
:strip_exif()/f/image/dEf6T0Wn1mGk2SgGzrH4FCzF.jpg?f=fotoalbum_large)
Academy 1:72 P51C Mustang: leuk voor tussendoor. Voor het eerst Vallejo Metal Color Chrome over Vallejo black gloss primer gebruikt voor bare metal en bevalt best goed. eind resultaat zou ik geen gepoetst chrome noemen. maar dat kan ook aan mij liggen.
:strip_exif()/f/image/stFxBksvHYZGtrteGlkN1Wwy.jpg?f=fotoalbum_large)
Heller 1:43 2 CV Citroën: leuk schattig kitje, was mijn eerste auto. paars en metallic zilver mixen voor een paarse metallic was nog lastig, maar vind hem leuk geworden.
:strip_exif()/f/image/1XF3bwdA4mk2sZtr7KJZ4tcM.jpg?f=fotoalbum_large)
1:72 Douglas DB 8A 3N 389 was al langer klaar, nu ook de 391 en Fokker D21 217. Verhaal volgt later nog een keer.
Nu zijn de meeste Mustang van aluminium en in oorlogstijd eerder zoals jouw model dan glimmend zoals die van Tom Cruise :-). Ben zelf ook bezig met een Mustang en die gaat deels wel dat glimmende worden, ben benieuwd of me dat gaat lukken.skoozie schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:43:
Hierbij een snel overzicht van wat er bij mij de laatste maand(en) af was:
[Afbeelding]
Wel lekker bezig :-)
Net resultaat anders hoor! Zeker voor 1/72skoozie schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:43:
[Afbeelding]
Ik ken je frustratie wat betreft shiny mustangs. Toen ik vorig jaar met mijn poging bezig was om een shiny mustang te maken is het mij ook niet gelukt om het helemaal spiegelend te maken (bij deze NL kist waren de vleugels sowieso mat aluminium en dus alleen de romp glanzend) en dat was in 1/32 schaal. In in 1/72 loop je er ook gewoon tegen aan dat de metalen schilfers in de metal verven in verhouding te groot worden.
@Invisible_man
ik ben ook wel eens aan het testen geweest, mijn beste resultaat was de laquer van A-stand (ben even de oude naam kwijt).
Zwarte laquer gloss van tamiya, en dan in dit geval chrome, van A-stand, maar merkte dat het maar paar zeer lichte lagen moest zijn, als je het weer te veel deed, was het gelijk weg. Dus blijft een lastig spelletje.
ik ben ook wel eens aan het testen geweest, mijn beste resultaat was de laquer van A-stand (ben even de oude naam kwijt).
Zwarte laquer gloss van tamiya, en dan in dit geval chrome, van A-stand, maar merkte dat het maar paar zeer lichte lagen moest zijn, als je het weer te veel deed, was het gelijk weg. Dus blijft een lastig spelletje.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Allclad, dat is wat ik ook gebruikt hebRenegade666 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:36:
@Invisible_man
Ik heb voor de zwarte base MRP gloss black (ook een lacquer) gebruikt met voldoende leveling thinners. En daarna inderdaad hele dunne laagjes er overheen en zeker niet dekkend spuiten. Ook je luchtdruk moet ook zeker goed ingericht worden, niet te hoog en niet te laagZwarte laquer gloss van tamiya, en dan in dit geval chrome, van A-stand, maar merkte dat het maar paar zeer lichte lagen moest zijn, als je het weer te veel deed, was het gelijk weg. Dus blijft een lastig spelletje.
nee, moet precies goed 
Moet ook weer eens bezig, al tijden niet meer bezig geweest, 3d printen is veel te leuk
MOmenteel bezig met Frontier van Starfield.
En heb even nodige 1:1 wapens geprint (mp40/StG44/Ludger/Glock)
Al ben ik nog wel met mijn panzer 2 1/16 bezig op de zondagen.
Moet ook weer eens bezig, al tijden niet meer bezig geweest, 3d printen is veel te leuk
MOmenteel bezig met Frontier van Starfield.
En heb even nodige 1:1 wapens geprint (mp40/StG44/Ludger/Glock)
Al ben ik nog wel met mijn panzer 2 1/16 bezig op de zondagen.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Fijn om te horen dat ik niet de enige ben die er mee stoeit. Ik vond het niet erg dat het geen hoogglans chrome is geworden omdat het bare metal is, daar vond ik het wel goed op lijken. Voor die look is de chrome verf dus goed te gebruiken 
Ik weet niet of er hier mensen uit de buurt van Nieuw Vennep komen, maar daar zitten we vaak met elkaar (10/15 personen) op donderdag avond in een buurt huis te plakken, vanavond ook weer.
Ik weet niet of er hier mensen uit de buurt van Nieuw Vennep komen, maar daar zitten we vaak met elkaar (10/15 personen) op donderdag avond in een buurt huis te plakken, vanavond ook weer.
Ik ga de Chrome van Revell gebruiken, zie daar goede resultaten van, maar zoals gezegd, te dik en het effect is minder of weg. Vleugels in mat aluminium zonder rivets.
Ik heb het hier nog niet voorbij zien komen maar voor chroom gebruik ik tegenwoordig die Molotow pennen. Wanneer je de kop eraf haalt kun je het chroom uit het reservoir halen en zo met de airbrush of verdund met Leveling thinner spuiten.
Nu zijn de oppervlakken die ik spuit minder groot als bij een vliegtuig maar ik krijg toch altijd zonder al te veel moeite een mooie shiny look.
Nu zijn de oppervlakken die ik spuit minder groot als bij een vliegtuig maar ik krijg toch altijd zonder al te veel moeite een mooie shiny look.
Dat is een goed idee, heb er nog een liggen die een eind leeg is, zal het is uitproberen.alarma2nd schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:58:
Ik heb het hier nog niet voorbij zien komen maar voor chroom gebruik ik tegenwoordig die Molotow pennen. Wanneer je de kop eraf haalt kun je het chroom uit het reservoir halen en zo met de airbrush of verdund met Leveling thinner spuiten.
Je hebt ook refills, dan hoef je niet te klieren. Kost wel wat, zie ik: https://www.graffitishop4...iquid-chrome-refill-30ml/alarma2nd schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:58:
Handig, dat wist ik dan weer niet._Eend_ schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:11:
[...]
Je hebt ook refills, dan hoef je niet te klieren. Kost wel wat, zie ik: https://www.graffitishop4...iquid-chrome-refill-30ml/
Ter aanvulling nog wat extra info: YouTube: Airbrushing Molotow Chrome From A Marker - Great Results !!
[ Voor 19% gewijzigd door alarma2nd op 23-05-2024 13:20 ]
Ja, het is dat ik die flesjes ooit heb gezien in een kunstenaarswinkel in Groningen.alarma2nd schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:18:
[...]
Handig, dat wist ik dan weer niet.
Ter aanvulling nog wat extra info: YouTube: Airbrushing Molotow Chrome From A Marker - Great Results !!
En ik moet zeggen dat het ook wel weer een beetje begint te kriebelen. Ik heb nu al (veel) te lang niets af gemaakt.. Ik was veel te druk met 3d printers en drones
Nu zijn de weerberichten voor aankomend weekend niet echt optimaal voor vliegerij.. Dus misschien pak ik weer een kitje op dit weekend
Vraagje voor (ik hoop) iemand met enige ervaring hier. Zijn er mensen hier die ervaring hebben met het verhuizen van modellen? Ik ga binnenkort 2 keer verhuizen(tijdelijke woning tot de nieuwbouwwoning af is).
Het enige wat ik me kon bedenken om het veilig te doen is mijn wederhelft laten autorijden en elke keer één model in handen/op schoot houden, totdat alles over is. Wellicht niet echt efficiënt maar het is gelukkig geen grote afstand voor beide verhuizing.
De modellen in dozen inpakken en opvullen met wcpapier/keuken rol zie ik ook niet echt zitten. Het gaat waarschijnlijk dan toch wel krassen of in het geval van wc papier zitten je modellen onder hele kleine papier restjes... Of ben ik echt aan het mierenneuken??? dan hoor ik het ook graag
Ps. ik lees nog altijd met veel plezier mee in het topic! Ook al is het inmiddels bijna een jaar geleden dat ik mijn laatste model heb afgemaakt.. door de komst van een 'mini modelbouwer' en woning perikelen... hopelijk komt het er weer van in de nieuwe woning, de locatie van 'de werkplek' is al uitgezocht
Het enige wat ik me kon bedenken om het veilig te doen is mijn wederhelft laten autorijden en elke keer één model in handen/op schoot houden, totdat alles over is. Wellicht niet echt efficiënt maar het is gelukkig geen grote afstand voor beide verhuizing.
De modellen in dozen inpakken en opvullen met wcpapier/keuken rol zie ik ook niet echt zitten. Het gaat waarschijnlijk dan toch wel krassen of in het geval van wc papier zitten je modellen onder hele kleine papier restjes... Of ben ik echt aan het mierenneuken??? dan hoor ik het ook graag
Ps. ik lees nog altijd met veel plezier mee in het topic! Ook al is het inmiddels bijna een jaar geleden dat ik mijn laatste model heb afgemaakt.. door de komst van een 'mini modelbouwer' en woning perikelen... hopelijk komt het er weer van in de nieuwe woning, de locatie van 'de werkplek' is al uitgezocht
Ik heb er op youtube eens wat van gezien, al weet ik dat zo snel niet terug te vinden, waarbij ze voor vliegtuigen een doos danwel kunstof box hadden en dan steuntjes gemaakt zodat het gewicht op de romp en vleugels zit en niet op het landingsgestel. Vervolgens met blokken piepschuim ofzo zo opvullen dat het model in alle richtingen niet kan verschuiven en ingeklemd zit.Viper-xfx schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:43:
Vraagje voor (ik hoop) iemand met enige ervaring hier. Zijn er mensen hier die ervaring hebben met het verhuizen van modellen? Ik ga binnenkort 2 keer verhuizen(tijdelijke woning tot de nieuwbouwwoning af is).
De modellen in dozen inpakken en opvullen met wcpapier/keuken rol zie ik ook niet echt zitten. Het gaat waarschijnlijk dan toch wel krassen of in het geval van wc papier zitten je modellen onder hele kleine papier restjes... Of ben ik echt aan het mierenneuken??? dan hoor ik het ook graag![]()
Ben paar jaar terug ook 2x verhuist met het spul (eerst naar opslag, daarna naar nieuw huis).Viper-xfx schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:43:
De modellen in dozen inpakken en opvullen met wcpapier/keuken rol zie ik ook niet echt zitten. Het gaat waarschijnlijk dan toch wel krassen of in het geval van wc papier zitten je modellen onder hele kleine papier restjes... Of ben ik echt aan het mierenneuken??? dan hoor ik het ook graag![]()
eerst de kasten leeg gemaakt waar het spul instond, kasten verhuist(dit geval opslag). daarna heb ik het spul in de auto gezet op de achterbank/koffer. en sommige dingen mogelijk is, in dozen met keukenroll er tussen. En dan rustig heen en weer gereden (was een 8 km trip). en dat dan een paar keer, de groten waren wat lastig in dozen te krijgen.
Na de tijd dus nog een keer, en hier en daar is toen wel wat geknapt/losgeggaan, dus toen ik alles in de kasten in het neuwe huis had neergezet, gelijk alles gefixt.
Zo doe ik het ook, heb eigenlijk nog weinig last gehad van afgebroken onderdelen.skoozie schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:53:
Voor niet al te grote modellen werkt: kunststof kratten van action/Ikea, onderin piepschuimplaat op maat snijden en dan je modellen met cocktail prikkers fixeren zodat het niet te veel gaat schuiven.
Ik heb mijn hele collectie meerdere keren verhuisd. Mijn methode is de kit in een kartonnen doos zetten en ze vastzetten door strips tissue papier over de vleugels te leggen en die aan beide kanten aan de bodem van de doos te tapen.
Piepschuim methode is denk ik nog stabieler maar platen piepschuim heb ik vaak niet liggen en tissues wel
Piepschuim methode is denk ik nog stabieler maar platen piepschuim heb ik vaak niet liggen en tissues wel
[ Voor 19% gewijzigd door Dr. Strangelove op 23-05-2024 21:19 ]
Dat spul van molotov schijnt wel weer heel kwetsbaar te zijn en nooit echt goed hard te worden. Ik zou het uittesten op een wat groter onderdeel om te zien of het acceptabel is._Eend_ schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:29:
[...]
Ja, het is dat ik die flesjes ooit heb gezien in een kunstenaarswinkel in Groningen.
Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo
Op die refills heb ik mijn oog ook laten vallen voor de airbrush. Niet zozeer voor de metallics maar voor de andere kleuren. Marco Frisoni gebruikt ze ook._Eend_ schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:11:
[...]
Je hebt ook refills, dan hoef je niet te klieren. Kost wel wat, zie ik: https://www.graffitishop4...iquid-chrome-refill-30ml/
Maar ik moet eerst nog mijn nieuwe ak interactive verfset uitproberen voor ik die refills ga bestellen.
Dankjewel allemaal! Piepschuim heb ik ook niet vaak liggen. Maar ik zal het binnenkort dan toch maar proberen op te vullen met (tissue) papier.
Ik heb wel mooie resultatan met molotov chrome gezien voor bijvoorbeeld chrome bumpers bij vrachtwagens en heb het vorig jaar ook meegenomen in mijn vergelijk, maar het is voor een shiny P-51 gewoon te licht van kleur, duur en inderdaad niet super sterk, al moet je met andere glanzende metaalverven ook altijd oppassen en bijvoorbeeld liever er niet overheen afplakken. Als je dan je tape er af haalt zie je daar gewoon een klein laagje metaal op zittenPhehistyr schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:03:
[...]
Dat spul van molotov schijnt wel weer heel kwetsbaar te zijn en nooit echt goed hard te worden. Ik zou het uittesten op een wat groter onderdeel om te zien of het acceptabel is.
Dat is inderdaad altijd een issue met NMF finishes. Ik probeer ze altijd als laatste te spuiten maar dat kan vaak ook niet.
En dan opteer ik toch maar voor het verhaal dat ik nooit 'factory fresh' bouw
En dan opteer ik toch maar voor het verhaal dat ik nooit 'factory fresh' bouw
Ben beetje aan het experimenteren met verschillende bouwschaal en 3d-print met verschillende materialen.
Mijn focus is 1/100 en dan print de grotere delen met een FDM-printer (PLA) en de details met een SLA-printer (Resin).
Hoofdzakelijk schepen zoals jullie vast wel al voorbij hebben zien komen in mijn posts, ik heb wel altijd een uitdaging met afronden, want tekenen en printer heb ik net wat meer lol mee dan afbouwen, vooral verven is, laten we zeggen, een dingetje. Maar dat kan ook komen omdat de aantal van mijn eerst 1/100 modellen wel erg groot zijn 1 meter en 1,70 meter…. Dan is 1/350 handiger.. Maar spraak mij wat minder aan.
Nu bezig met de Hr.Ms.Z5 (ook nog een tijdje als HMS Blade rondgevaren) in de Rotterdam 1940 setup.
Ik begin met 1 op 1 tekenen, met details die goed genoeg zijn voor 1/100. Maar in 1/350 is dat teveel detail en vaak ook niet te printen in 1/350, dan moet ik dus de 1/100 delen wat grover tekenen en aanpassen om het te kunnen printen. Voordeel is wel weer dat er in 1/350 onderdelen te koop zijn, in messing en/of plastic, bv de 75mm kanonnen, de railing, sloepen, dat soort dingen. Dus afwerken van een 1/350 is ook wel weer te doen alleen 100% zelf printen is niet altijd mogelijk.
1/100 model, 1x 1/350 model resin volledige romp, 1x 1/350 model PLA waterlijn model voor navalwargming.
:strip_exif()/f/image/OKSFCQfBzvBh6Ey51kfb6j4j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6zniWm78GYiNJBn1D8zag7M2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qpTSLH8IKXACfZ7ZLPVhU21p.jpg?f=fotoalbum_large)
1/100 model de details. Moet nog wat kleinere dingen op, maar schiet al aardig op.
:strip_exif()/f/image/i00H3HKrLDzCFuiHYvY8LFqO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Yfse39b7jjrw0gBmCevf7JAu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JJ1I1hvD9cAOMRiKIJTEVXNF.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn focus is 1/100 en dan print de grotere delen met een FDM-printer (PLA) en de details met een SLA-printer (Resin).
Hoofdzakelijk schepen zoals jullie vast wel al voorbij hebben zien komen in mijn posts, ik heb wel altijd een uitdaging met afronden, want tekenen en printer heb ik net wat meer lol mee dan afbouwen, vooral verven is, laten we zeggen, een dingetje. Maar dat kan ook komen omdat de aantal van mijn eerst 1/100 modellen wel erg groot zijn 1 meter en 1,70 meter…. Dan is 1/350 handiger.. Maar spraak mij wat minder aan.
Nu bezig met de Hr.Ms.Z5 (ook nog een tijdje als HMS Blade rondgevaren) in de Rotterdam 1940 setup.
Ik begin met 1 op 1 tekenen, met details die goed genoeg zijn voor 1/100. Maar in 1/350 is dat teveel detail en vaak ook niet te printen in 1/350, dan moet ik dus de 1/100 delen wat grover tekenen en aanpassen om het te kunnen printen. Voordeel is wel weer dat er in 1/350 onderdelen te koop zijn, in messing en/of plastic, bv de 75mm kanonnen, de railing, sloepen, dat soort dingen. Dus afwerken van een 1/350 is ook wel weer te doen alleen 100% zelf printen is niet altijd mogelijk.
1/100 model, 1x 1/350 model resin volledige romp, 1x 1/350 model PLA waterlijn model voor navalwargming.
:strip_exif()/f/image/OKSFCQfBzvBh6Ey51kfb6j4j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6zniWm78GYiNJBn1D8zag7M2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qpTSLH8IKXACfZ7ZLPVhU21p.jpg?f=fotoalbum_large)
1/100 model de details. Moet nog wat kleinere dingen op, maar schiet al aardig op.
:strip_exif()/f/image/i00H3HKrLDzCFuiHYvY8LFqO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Yfse39b7jjrw0gBmCevf7JAu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JJ1I1hvD9cAOMRiKIJTEVXNF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yDC3607ofENGa5dL0QC9OcgF.jpg?f=fotoalbum_large)
Was dit weekend in Geel (BE) voor de ScaleWorld 2024. Normaliter een kleinere zaal maar nu op een campus en een stuk groter dan de vorige keren. Was zeer gezellig en veel mooie aanbiedingen (sowieso lagere prijzen dan in NL). Was niet van plan kits te kopen maar uiteindelijk 5 mooie dozen gekocht met 33-66% korting. Onder andere een leuke Pantzer V kit van Vespid, wat veel detail op 1/72. Ook mijn eerste schip 1/700 gekocht met 3D geprint watervliegtuig en een heule boel PE. De ICM DS3512 WWII Red Army Rocket Artillery set met PE en 5 figures voor 20 euro was zeer populair (normaal 69 euro)
Duidelijk was dat het niveau van de deelnemers aan de wedstrijd erg hoog was. Jammer was dat na de beoordeling zo'n beetje een derde van de deelnemers vertrok en we de winnaars niet meer konden bewonderen. Hieronder wat foto's, de kits met de medailles waren de winnaars, behalve de best-of-show.
:strip_exif()/f/image/WSbhw7V5HVUj7wAJOSLc1LT5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/icPBZ5LsTrvJqlI7knIbXb11.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/edtPVnLYh20HtlvQwqvS34w8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JXodn76VhFvhRDBYKLjusQDn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/THz5BMJNZmnamdOgBPgsSVoM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TzaV2AFV8ZSQK5C0Z8lLUIUl.jpg?f=fotoalbum_large)
Duidelijk was dat het niveau van de deelnemers aan de wedstrijd erg hoog was. Jammer was dat na de beoordeling zo'n beetje een derde van de deelnemers vertrok en we de winnaars niet meer konden bewonderen. Hieronder wat foto's, de kits met de medailles waren de winnaars, behalve de best-of-show.
:strip_exif()/f/image/WSbhw7V5HVUj7wAJOSLc1LT5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/icPBZ5LsTrvJqlI7knIbXb11.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/edtPVnLYh20HtlvQwqvS34w8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JXodn76VhFvhRDBYKLjusQDn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/THz5BMJNZmnamdOgBPgsSVoM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TzaV2AFV8ZSQK5C0Z8lLUIUl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ayJ4YZ7SQD8cwAZQvrZbpIAN.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou ik ben er even helemaal klaar mee. Ben met de Tamiya Mustang bezig en alles gaat fout wat fout kan gaan met de body. Sommige stukken al 4x geschuurd en gespoten en doordat ik iedere keer van mijn werk gehaald wordt als ik een keer bezig ben, heb ik tape laten zitten en die heeft de verf opgelost. Ik wist niet eens dat dat kon. Misschien is de kliko de beste optie
op deze manier kan ik beter stoppen.
Gewoon even aan de kant gooien, evt wat anders gaan bouwen, of doen.page404 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:13:
Nou ik ben er even helemaal klaar mee. Ben met de Tamiya Mustang bezig en alles gaat fout wat fout kan gaan met de body. Sommige stukken al 4x geschuurd en gespoten en doordat ik iedere keer van mijn werk gehaald wordt als ik een keer bezig ben, heb ik tape laten zitten en die heeft de verf opgelost. Ik wist niet eens dat dat kon. Misschien is de kliko de beste optieop deze manier kan ik beter stoppen.
Kliko is zonde
Vandaag weer even met mijn P2 bezig geweest. Bouwt toch anders met 1/16

Ja hij is voor onbepaalde tijd naar de shelf of doom verplaatstRenegade666 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:31:
[...]
Gewoon even aan de kant gooien, evt wat anders gaan bouwen, of doen.
Kliko is zonde
Vandaag weer even met mijn P2 bezig geweest. Bouwt toch anders met 1/16
[Afbeelding]

Ben nu maar begonnen met de HMS Victory die ik 2e hands op de beurs heb gekocht. Hopelijk is hij compleet
Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen en dan met name de modelspoorders. Ik vind het leuk om bezig te zijn, maar merk dat ik 's avonds te moe ben om nog wat te gaan prutsen. Daarnaast is schroeven/zagen vaak een no-go omdat de kinderen dan slapen. In het weekend heb ik nauwelijks tijd door alle verplichtingen met sporten van de kinderen, het huishouden en af en toe nog sociaal doen.
Als ik aan de modules bezig ben, ben je zo minstens een halve dag verder. En dan nog zijn het maar kleine stapjes richting het einddoel.
Het resultaat is dat ik in 2 jaar tijd nauwelijks verder ben gekomen dan de ruwe bakken voor mijn modules. Dat frustreert en zorgt er eigenlijk voor dat ik er naar neig om het maar gewoon op te geven.
Hoe houden jullie het leuk en behapbaar?
Als ik aan de modules bezig ben, ben je zo minstens een halve dag verder. En dan nog zijn het maar kleine stapjes richting het einddoel.
Het resultaat is dat ik in 2 jaar tijd nauwelijks verder ben gekomen dan de ruwe bakken voor mijn modules. Dat frustreert en zorgt er eigenlijk voor dat ik er naar neig om het maar gewoon op te geven.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ik doe het ook niet vaak. Heb hele weekenden dat ik ruimschoots de tijd heb maar aan het eind vh weekend heb ik weer niets gedaan (zo ook dit weekend) . Ik probeer te accepteren dat ik het sporadisch doe en verder begin ik gewoon weer iets nieuws ook al is iets anders nog niet af. Hoewel ik dan wel probeer om daar waar ik mee stop voor het grootste gedeelte af te hebben. En soms krijg ik het op mijn heupen en dan ben ik ineens een paar uurtjes bezig. Heb verder geen vrouw en/of kids wat wel scheelt maar ben wel vaak moe en dan vind ik het ook niet prettig om bezig te zijn want veel te ongeconcentreerd. Anyway, acceptatie is de enige remedy denk ik.
Oh en ik kijk wel veel youtube kanalen over de hobby, dat zie ik ook als er mee bezig zijn.
Oh en ik kijk wel veel youtube kanalen over de hobby, dat zie ik ook als er mee bezig zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Dwarlorf op 16-06-2024 19:35 ]
Je bent meer dan je werk en meer dan je gezin alleen. Ik ken je privesituatie niet maar ik hoop dat je een vrouw/vriendin hebt die het je gunt om af en toe een halve dag voor jezelf te nemen.PaT schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:03:
Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen en dan met name de modelspoorders. Ik vind het leuk om bezig te zijn, maar merk dat ik 's avonds te moe ben om nog wat te gaan prutsen. Daarnaast is schroeven/zagen vaak een no-go omdat de kinderen dan slapen. In het weekend heb ik nauwelijks tijd door alle verplichtingen met sporten van de kinderen, het huishouden en af en toe nog sociaal doen.
Bij mij de laatste tijd ook heel sporadisch aan het modelbouwen, druk met andere hobby's (in September bijvoorbeeld vier weken lang vier keer per week optreden met mijn muziekhobby in de backingband voor een musical en daar nu al veel voor repeterenPaT schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:03:
:strip_exif()/f/image/aeXBfHPoltzC9D7ewMAy7DZK.jpg?f=fotoalbum_large)
Beetje verder kunnen werken aan de Z5 (1/100) basecoat zit er nu goed genoeg op. Best een stukje werk, toch paar keer schuren, bijwerken, nieuwe laag spuiten etc.
Je kunt nog steeds wel zien dat het een 3d print is, maar vanaf normale kijk afstand en straks met de hele afwerking, etc. Waarbij er ook nog minimaal 2 lagen verf + beschermlaag op komt. Dan gaat het model er zeker goed genoeg uit zien.
:strip_exif()/f/image/xuyWJWYIdWfC6kScRTXOhjAu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iBaS95TfPcRi1gGMmnrodxtw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FA8wF73o4cms9Q4Ed6BWiHb1.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kunt nog steeds wel zien dat het een 3d print is, maar vanaf normale kijk afstand en straks met de hele afwerking, etc. Waarbij er ook nog minimaal 2 lagen verf + beschermlaag op komt. Dan gaat het model er zeker goed genoeg uit zien.
:strip_exif()/f/image/xuyWJWYIdWfC6kScRTXOhjAu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iBaS95TfPcRi1gGMmnrodxtw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FA8wF73o4cms9Q4Ed6BWiHb1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5TBQJxz8BDSBWWxikveaHzzy.jpg?f=fotoalbum_large)
@smitae is dat nu een andere schaal dan anders?
Nee, deze is 1/100. Ruim 58 cm lang.
Heb wel wat 1/350 en ook 1/1800, maar mijn focus is normaal gesproken 1/100 modelbouw marine. Of 15 mm wargaming, dat is strikt gesproken ook 1/100. (En 1/144 voor vliegtuigen voor wargaming 15mm, Flames of War rules)
Dit heeft iedere hobbyist wel zo nu en dan. Heb nog een P2000 in mijn drawer of doom staan. Die vernachel ik misschien nog wel eens naar een totaal verroeste in een diorama. Om het nu als nieuw te maken trekt me niet meer dus ligt hij in mijn drawer of doom. Pakte toen 2 Revell kitjes op die een ramp om te bouwen bleken te zijn, beetje jouw verhaal maar toch opnieuw eens opgepakt en inmiddels zijn ze beiden klaar en ben ik tevreden met het resultaat.page404 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:54:
[...]
Ja hij is voor onbepaalde tijd naar de shelf of doom verplaatst![]()
Ben nu maar begonnen met de HMS Victory die ik 2e hands op de beurs heb gekocht. Hopelijk is hij compleet
Ik heb genoeg in mijn stash en accepteer dat ik weinig tijd heb om er aan te werken maar doe wat ik kan en bouw zo gestaag toch weer leuke kits en diorama's. In de zomer doe ik niet veel minder dan in de winter maar op andere tijdstippen. Laatst ook weer nieuwe kits gekocht dus de stash blijft gelijk. Ik heb er geen haast mee en accepteer dat niet alles 'perfect is' en niet altijd zoals ik het voor ogen had.
@PaT Blijft een lastige. Ik merk dat ik hier vooral niets doe als het een rommeltje is (dus spullen moeten liggen waar ze moeten liggen) en als ik geen plan heb wat ik ga doen.
Soms kan gewoon even prutsen zonder echt plan ook leuk zijn. Maar ons brein is vaak niet goed in accepteren dat dit dan echt leuk was, want er is "niets" gedaan. Dus proberen te bepalen wat er wel gebeurd is (heb ik soms wat geleerd of uitgezocht?)
En ik probeer het weekend primair voor leuke dingen te houden. Dus huishouden is iets voor door de weeks.
Maar modules
H0?
Soms kan gewoon even prutsen zonder echt plan ook leuk zijn. Maar ons brein is vaak niet goed in accepteren dat dit dan echt leuk was, want er is "niets" gedaan. Dus proberen te bepalen wat er wel gebeurd is (heb ik soms wat geleerd of uitgezocht?)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
En ik probeer het weekend primair voor leuke dingen te houden. Dus huishouden is iets voor door de weeks.
Maar modules
Haha, heel herkenbaar wat je schrijft en inderdaad is het verdomd lastig om je te focussen op je 'tada' lijstjes in plaats van je 'to do' lijstje. Dat van een geordende werkplek is ook wel herkenbaar. Misschien moet ik daar maar eerst eens werk van maken.Septillion schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:05:
@PaT Blijft een lastige. Ik merk dat ik hier vooral niets doe als het een rommeltje is (dus spullen moeten liggen waar ze moeten liggen) en als ik geen plan heb wat ik ga doen.
***members only***
Maar modulesH0?
Ja, ik ben al veel te lang lid van de modulebaan van het 3rail forum. Een tijdje terug heb ik besloten om de module die ik in aanbouw had af te breken en helemaal opnieuw te beginnen. De basis beviel mij niet. Die was slordig in elkaar gezet door iemand anders met veel te zwaar multiplex. Maar nu moet het dus weer opgebouwd gaan worden.
Eerste belangrijke taak die ik daarbij moet gaan uitvoeren is mijn Peco-rails voorzien van Weichen Walter puko's. Dat vind ik best een beetje spannend, want die WW-strips zijn serieus prijzig, dus verprutsen is er eigenlijk niet bij.
Ik leg de lat voor mijzelf ook misschien wel onrealistisch hoog. Dat zit in de aard van het beestje, maar daardoor is beginnen en doorgaan ook wel een dingetje. In mijn hoofd neem ik met niet minder genoegen dan een prijswinnende module, maar weet dat de uitvoering daarvan veel teveel werk gaat zijn.
Keuzes, keuzes...
Iemand die nog goede tips heeft voor modelbouw youtube kanalen? Tot nu toe ben ik al twee jaar bezig met m'n eerste build (revell VW t1 bus) die is grotendeels klaar, maar omdat ik een rookie ben heb ik sommige dingen in een verkeerde volgorde gedaan. Betekent dus een shitload afplak werk om dingen te repareren, en daar hik ik dus al heel lang tegen aan.
Ik heb ook nog een revell ford bronco met dune buggy liggen, maar ik zoek dus eigenlijk even wat online youtube kanalen die zich op auto's richten en dan met name wat inzoomen op technieken, volgorde, etc. Hoeven niet perse showcase kanalen te zijn, maar lekker praktisch met een realistisch resultaat.
Het zit ook in mijn hoofd om een diorama te maken bij die ford bronco (als die goed zou lukken). Waarbij ik eigenlijk gewoon simpel in een woestijn omgeving wil zetten. Daar zoek ik ook met name wat tips en tricks voor.
In algemene zin kom ik eigenlijk alleen op van die extreem mooie, bijna professionele kanalen uit. Daarin laten ze wel vanalles zien, maar nooit echt tips en tricks en welke materialen je ongeveer nodig hebt.
Ik heb ook nog een revell ford bronco met dune buggy liggen, maar ik zoek dus eigenlijk even wat online youtube kanalen die zich op auto's richten en dan met name wat inzoomen op technieken, volgorde, etc. Hoeven niet perse showcase kanalen te zijn, maar lekker praktisch met een realistisch resultaat.
Het zit ook in mijn hoofd om een diorama te maken bij die ford bronco (als die goed zou lukken). Waarbij ik eigenlijk gewoon simpel in een woestijn omgeving wil zetten. Daar zoek ik ook met name wat tips en tricks voor.
In algemene zin kom ik eigenlijk alleen op van die extreem mooie, bijna professionele kanalen uit. Daarin laten ze wel vanalles zien, maar nooit echt tips en tricks en welke materialen je ongeveer nodig hebt.
Had je het lijstje in de topic start al gevonden?Chrosser schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:07:
Iemand die nog goede tips heeft voor modelbouw youtube kanalen?
Nu met primer!Dwarlorf schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:00:
Kleine update om de boel hier weer wat aan te jagen.
[Afbeelding]
Andere zijkant moet nog en dan kan het geheel geprimert worden.
:strip_exif()/f/image/S1BTFtZhcH1YrE9fR7wmX7fy.jpg?f=fotoalbum_medium)
Action heeft voor heel weinig van die dioramasetjes. Op een schaar en lijm na zit alles erin wat je nodig hebt.
Klopt, zijn daar echt heel goedkoop. Zit af en toe klein productiefoutje in. Maar voor dat geld zeker leuk om te maken.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:05:
Action heeft voor heel weinig van die dioramasetjes. Op een schaar en lijm na zit alles erin wat je nodig hebt.
Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.
Haha toevallig heb ik die vorige week ook meegenomen, twee stuks. Staat wel geinig.Stormtrooper schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:13:
Al een paar weken in een revalidatiecentrum, geen plek, geen verf enzo. Maar wil toch wat doen...
[Afbeelding]
Wordt een lantaren. Heb ook nog een Gundam model te bouwen maar twijfel of ik die al ga bouwen zonder verf enzo.
Zeker, ook leuk om eens met hout te spelen ipv plastic.-Marco schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:41:
[...]
Haha toevallig heb ik die vorige week ook meegenomen, twee stuks. Staat wel geinig.
:strip_exif()/f/image/Sr9RL8YFYvG03LTe2ih6aNpn.jpg?f=fotoalbum_large)
Gundams heb je geen verf voor nodig. Althans niet perse. Dus je kan prima bouwen en als je later toch wil verven weer uit elkaar halen en dan alsnog verven.Stormtrooper schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:13:
Al een paar weken in een revalidatiecentrum, geen plek, geen verf enzo. Maar wil toch wat doen...
[Afbeelding]
Wordt een lantaren. Heb ook nog een Gundam model te bouwen maar twijfel of ik die al ga bouwen zonder verf enzo.
Doe ik ook altijd. Eerst bouwen, kijken wat je wil veranderen/customizen. Dat vervolgens doen, weer uit elkaar halen dan dan preppen voor airbrushen.
En sterkte met de revalidatie!
Da's waar. Nu eerst een stukje Lego in elkaar zetten en dan toch maar aan die Kampfer beginnen.JipJapGoedje schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:27:
[...]
Gundams heb je geen verf voor nodig. Althans niet perse. Dus je kan prima bouwen en als je later toch wil verven weer uit elkaar halen en dan alsnog verven.
Doe ik ook altijd. Eerst bouwen, kijken wat je wil veranderen/customizen. Dat vervolgens doen, weer uit elkaar halen dan dan preppen voor airbrushen.
En sterkte met de revalidatie!
Dank je wel!
@PaT Ahh, met pukkels
Zelf een H0 tweerail rijder. Maar vind het wel een leuk idee zo met die bakken
Zijn de bakken nu al verder naar wens? Ga je nu ook mgooien wat er op de bakken komt of blijft dat hetzelfde?
Zelf nog te veel bezig met het huis dat ik op dit moment nog geen echte ruimte heb. Want dan kriebelt het toch wel om zelf ook wat te doen. Als ik bezig ga zullen dat zeker bakken zijn. Weet niet of dit echt in clubverband zal zijn. Maar het tijdelijk af kunnen breken of ergens showen lijkt me gewoon al een must
Ook al is mijn grote handicap nog steeds de aankleding...
Tot dan misschien maar eens kijken om een opbergbare testbaan te maken om het materieel weer eens de benen te laten strekken. Afgelopen tijd wel strookje op het bureau gehad maar dat is het toch niet echt
En afgelopen weekend is er nog wel wat aan mijn vingers blijven plakken
:strip_exif()/f/image/8P14S05fag0hS7x2oADd0O4j.jpg?f=fotoalbum_large)
Een Piko BR187 Railpool met sound
Zelf nog te veel bezig met het huis dat ik op dit moment nog geen echte ruimte heb. Want dan kriebelt het toch wel om zelf ook wat te doen. Als ik bezig ga zullen dat zeker bakken zijn. Weet niet of dit echt in clubverband zal zijn. Maar het tijdelijk af kunnen breken of ergens showen lijkt me gewoon al een must
Tot dan misschien maar eens kijken om een opbergbare testbaan te maken om het materieel weer eens de benen te laten strekken. Afgelopen tijd wel strookje op het bureau gehad maar dat is het toch niet echt

:strip_exif()/f/image/8P14S05fag0hS7x2oADd0O4j.jpg?f=fotoalbum_large)

Ja, met pukkelsSeptillion schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:32:
@PaT Ahh, met pukkelsZelf een H0 tweerail rijder. Maar vind het wel een leuk idee zo met die bakken
Zijn de bakken nu al verder naar wens? Ga je nu ook mgooien wat er op de bakken komt of blijft dat hetzelfde?
Zelf nog te veel bezig met het huis dat ik op dit moment nog geen echte ruimte heb. Want dan kriebelt het toch wel om zelf ook wat te doen. Als ik bezig ga zullen dat zeker bakken zijn. Weet niet of dit echt in clubverband zal zijn. Maar het tijdelijk af kunnen breken of ergens showen lijkt me gewoon al een mustOok al is mijn grote handicap nog steeds de aankleding...
Tot dan misschien maar eens kijken om een opbergbare testbaan te maken om het materieel weer eens de benen te laten strekken. Afgelopen tijd wel strookje op het bureau gehad maar dat is het toch niet echtEn afgelopen weekend is er nog wel wat aan mijn vingers blijven plakken
[Afbeelding]
De module zelf gaat ook op de schop. Ik ben nu druk bezig de rest van de module in gedachten in te vullen. Dat is nog best lastig.
Herkenbaar.PaT schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:03:
Zelf ben ik in 10 jaar nog niet heel veel opgeschoten

Probeer nu op elektrisch vlak de dingen 100% te krijgen, maar ook daar merk je dat je langere tijd nodig hebt dan beschikbaar om echt iets gedaan te krijgen.
Wel positief punt voor mijzelf: Mijn oorsponkelijke baanplan is in al die jaren niet gewijzigd en bevalt me nog steeds goed
www.steamloco.info
@PaT Ik noem het ook maar gekscherend pukkels maar vind de 2-rail / 3-rail discussie ook redelijk nutteloos. Ben ik (of me vader) mee begonnen is begrijpelijk argument
Met als enige nadeel dat het dus lastig combineert / samen bouwt / samen kunnen rijden.
Maar die Weichen Walter strips zien er wel uit als mooi alternatief ja. Maar inderdaad ook wel bewerkelijk. Wat is je expertise/niche? Elektronica, ruwbouw, scenery, exacte modellen? En welke regio actief?
@Spoetnik385 Heb je het baanplan ergens staan? En ook H0 3-rail?
Zelf dus ook weer eens kijken of ik wat andere gekken kan vinden. Zoals ik al zei, echt heeeel weinig ervaring met sceney. Dus kunnen spieken bij iemand die daar beter in is zou wel een keer leuk zijn.
Maar die Weichen Walter strips zien er wel uit als mooi alternatief ja. Maar inderdaad ook wel bewerkelijk. Wat is je expertise/niche? Elektronica, ruwbouw, scenery, exacte modellen? En welke regio actief?
@Spoetnik385 Heb je het baanplan ergens staan? En ook H0 3-rail?
Zelf dus ook weer eens kijken of ik wat andere gekken kan vinden. Zoals ik al zei, echt heeeel weinig ervaring met sceney. Dus kunnen spieken bij iemand die daar beter in is zou wel een keer leuk zijn.