Invisible_man schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:51:
[...]
Zo, dat is het serieuzere werk, zelfs compleet met gelaatsscherm
A2 én P3, dat zou zeker goed moeten zijn. Het enige wat ik dan nog kan bedenken is dat bepaalde filters met ik geloof actief kool je maar gedurende 1 dag mag gebruiken (net een VCA veiligheidscursus voor mijn werk achter de rug

) omdat dan het actieve cool verzadigd is en niets meer opneemt ook al is het maar beperkt vervuild. Maar om nou voor elke keer dat je 5 minuten gaat airbrushen er een nieuw filter van een paar tientjes op gaat zetten is ook weer niet wat je wilt.
Het masker wat ik heb heeft twee filters die meer aan de zijkant zitten in plaats van midden voorop waar je filter direct in je spuitgebied zit, dus wellicht dat dat ook nog uitmaakt. Ik weet dat ze bij ons op werk in de spuitcabine (veel epoxy coatings voor leidingwerken enzo) ze ook bewust gelaatmaskers hebben met filters die aan je riem op je rug hangen via een slang. Ik heb zelf nog nooit de Tamiya LP lacquers geprobeerd, ben ik nu eigenlijk wel benieuwd of ik daar met mijn setup ook last van heb dan. Zal eens een potje bestellen

Ik heb ook nog een halfgelaat masker, maar ligt in het hok, maar zat het zelfde alfabet filter op, maar 2 x 2 kanten op

die gebruikte ik hier hoorvoor, en had het zelfde effect.
Ik had juist een volgelaat gekocht om hopelijk te verbeteren, maar blijkbaar niet.
Qua actieve kool ik mij niet herrinneren op ijn VCA

maar idd voor 5 min elke keer een nieuwe, is wat dure hobby.
Ik heb ook wel het idee dat hij goed afsluit, als ik adem, trekt het binnenste naar binnen toe, dus trekt wat vacuum zegmaar voordat er daadwerkelijk lucht door het filter gaat.
ook ruik ik niks tijdens het spuiten, dus lijkt ook goed.
Ondanks dat ik een baardje heb, sluit hij blijkbaar goed genoeg.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |