Toon posts:

Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 57 ... 60 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:36

Vos

AFCA

Let wel dat Stynylrez per potje aardig kan verschillen, kan soms een pokkenwerk zijn om schoon te maken.

• Ootje70
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:51
Elve1984 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:02:
[...]
Let wel op dat Mr. Surfacer op Lacquer basis is en je deze ook moet verdunnen met Mr. Color Leveling thinner. Het is wel aan te raden om deze met een masker op te spuiten en de ruimte te ventileren.

Ik gebruik de primer van Ultimate Modeling Products, dit is gerebrande Badger stynylrez primer dacht ik. Dit is volgens mij ook het geval voor Mig one shot primer. Dit is primer op acryl basis.

Ik heb goede ervaringen met deze primer, hecht goed aan het model, vlakt mooi uit en is prima te schuren. Ik spuit deze altijd onverdund met een 0.4 naald.
Ik wilde de Mr Hobby Aquenous gaan proberen. Wil liever geen Lacquer spuiten.

• Ootje70
Morgen ga ik naar de BSMC 2022 ofwel Conventie van Belgische modelbouwers in Putte (niet die net over de grens maar die ter hoogte van Mechelen) om eens te kijken. Show gaat over vernietigde en verbannen voertuigen. Ben benieuwd, de hal is maar 3000m2 dus kleinschalig, schijnt wel leuke beurs met stuk lagere prijzen te zijn.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:09
Ootje70 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:19:
[...]

Kun je deze verdunnen met de Leveling Thinner? Ik lees vooral dat je de Mr. Aqueous Hobby Color Thinner moet gebruiken. Ik heb nog een hele fles Leveling Thinner dus het zou wel mooi zijn als dat kan.
Ootje70 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:59:
[...]

Bedenk alleen dan wel dat wanneer je er leveling of rapid thinners in stopt in plaats van de aquaous thinners, je er in wezen een lacquer van maakt en een masker eigenlijks wel een vereiste is :) Als je dan toch leveling thinners wilt gebruiken, kan je ook net zo goede de gewone surfacer met bijkomende voordelen gebruiken.

• Ootje70
Invisible_man schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:05:
[...]

[...]

Bedenk alleen dan wel dat wanneer je er leveling of rapid thinners in stopt in plaats van de aquaous thinners, je er in wezen een lacquer van maakt en een masker eigenlijks wel een vereiste is :) Als je dan toch leveling thinners wilt gebruiken, kan je ook net zo goede de gewone surfacer met bijkomende voordelen gebruiken.
Thanks voor de tips, ik dacht ook dat ik die andere thinner moest hebben. Het kan wel maar dan creëer je dus juist een lacquer. Ik bewaar de leveling thinner wel voor de laatste niet watergedragen lakken die ik nog heb of als ik ze met kwast aanbreng.

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:43
[...]

Dan moet je even kijken welke primer in die range zit. Mr. Surfacer zit namelijk in de Mr. Color range en is dus Lacquer based.

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:39
Invisible_man schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:05:
[...]

[...]

Je moet er eigenlijk sowieso een masker bij. Ruik maar aan het potje van Aquaous, zit gewoon een thinner luchtje aan. Als ik me goed heb ingelezen is het een acrylic hybrid net als Tamiya. Er zit een oplosmiddel in.

Je kan het mengen met Alcohol en met MrColor Leveling Thinner, maar ik zie ook dat het met water kan.
Ik zelf meng het met MrColor Leveling Thinner. Je kan het makkelijk 1:1 tot zelfs 1:2 verdunnen - verf/thinner.

• JipJapGoedje
[...]

Elve1984 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:37:
[...]

Dan moet je even kijken welke primer in die range zit. Mr. Surfacer zit namelijk in de Mr. Color range en is dus Lacquer based.
Die is er in een Aqueous variant.
https://www.modelbouwenzo...39986/Products/MR-H-HSF01

• Invisible_man
JipJapGoedje schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:50:
[...]

Je moet er eigenlijk sowieso een masker bij. Ruik maar aan het potje van Aquaous, zit gewoon een thinner luchtje aan. Als ik me goed heb ingelezen is het een acrylic hybrid net als Tamiya. Er zit een oplosmiddel in.
Klopt, maar dat is een discussie die we hier in het verleden al een paar keer gevoerd hebben, dus wou hem er niet meteen weer bij halen :), maar omdat het hier om gezondheid gaat eigenlijks nooit overbodig natuurlijk. Ik heb eens een verhaal van een longarts gelezen omtrent spuiten en airbrushen en het dragen van een masker heeft twee kanten. Enerzijds heb je eventuele schadelijke dampen (waaronder dus bij lacquers) waar je dan bijvoorbeeld een A2/A1 filter voor nodig hebt.

Maar anderzijds heb je ook te maken met kleine stofdeeltjes (pigmenten enzo) welke je bij het airbrushen zomaar inademt omdat je er met je gezicht vrij dicht er op zit en als dat soort deeltjes eenmaal in je longen zitten, kommen ze er niet zomaar meer uit (ook de reden waarom asbest zo gevaarlijk kan zijn). Dus hoewel je niet voor elke verf een A filter nodig hebt, is een P filter (stoffilter) bij elke verf aan te raden, ook bij Vallejo enzo. En voor de zekerheid gewoon een gecombineerd filter met zowel A als P filter kiezen is natuurlijk nooit verkeerd.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:19
Het is een beetje vloeken in de kerk maar mijn primer van keuze is Tamiya uit een rattle can. Lacquer based dus droogt snel en hard op. Geen geknoei met schoonmaken.

Nadelen zijn er ook, het is relatief duur natuurlijk want je primed misschien 5-6 1/72 kits ermee gok ik, hoewel ik niet weet hoeveel je met een potje Mr Surfacer doet. En je moet oppassen met doseren, het blijft een rattle can.

Ik gebruik Fine voor kits met veel subtiel detail om de paneellijnen te ontzien. De gewone voor, nou ja, gewone kits. En ik heb een bus auto lak primer voor hele slechte kits waar ik veel schuurwerk aan heb.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik had hem (haar) ooit al eens aangekondigd geloof ik en daar is ze dan eindelijk.

Ben druk bezig met corrigeren en primeren zodat ik dit weekend de eerste airbrushstappen kan zetten.

War! What is it good for? Absolutely nothing! / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Dr. Strangelove schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:09:
Het is een beetje vloeken in de kerk maar mijn primer van keuze is Tamiya uit een rattle can. Lacquer based dus droogt snel en hard op. Geen geknoei met schoonmaken.

Nadelen zijn er ook, het is relatief duur natuurlijk want je primed misschien 5-6 1/72 kits ermee gok ik, hoewel ik niet weet hoeveel je met een potje Mr Surfacer doet. En je moet oppassen met doseren, het blijft een rattle can.

Ik gebruik Fine voor kits met veel subtiel detail om de paneellijnen te ontzien. De gewone voor, nou ja, gewone kits. En ik heb een bus auto lak primer voor hele slechte kits waar ik veel schuurwerk aan heb.
Ik primer ook met een rattlecan, heb geen zin om alleen daarvoor de airbrush te pakken.Vallejo ben ik mee gestopt dat hecht voor geen meter. Vorige was ook tamiya. Ik heb het gevoel dat daar best veel uitkomt voor het formaat maar vind het té duur voor de hoeveelheid. Heb nu citadel primer, ik verwacht daar bij te blijven.

War! What is it good for? Absolutely nothing! / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Dr. Strangelove
Is die Citadel dan lacquer based? Ik leef in de veronderstelling dat al die acrylic primers hechtingsproblemen hebben.

Verzacht de pijn van gisteravond. Een beetje in elk geval :/

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Dr. Strangelove schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:59:
Is die Citadel dan lacquer based? Ik leef in de veronderstelling dat al die acrylic primers hechtingsproblemen hebben.
Dat is me niet 100% duidelijk, ook niet met behulp van internet, maar het werd me aangeraden als een goed alternatief voor de Tamiya door iemand op wiens judgment ik wel durf te varen. En tot nu toe bevalt het me goed. De dame hierboven is er ook mee geprimerd. Het is iig een goede coat, ik ervaar geen hechtingsproblemen, en laat niet los zoals die primer rommel van Vallejo.

[Voor 8% gewijzigd door Dwarlorf op 10-12-2022 09:38]

• _Eend_
  • Laatst online: 02-02 21:06

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik heb de (zwarte) citadel primer ook wel gebruikt, en het hecht echt prima aan het plastic dus geen Vallejo taferelen. Ik heb wel gehoord en gelezen dat de witte primer wat lastiger is, maar dat is inherent aan de kleur volgens mij. Verder zit er (te) weinig verschil tussen Tamiya en Citadel om het prijsverschil te verantwoorden. Maar verf/primer koop ik vrijwel altijd, uit kostenbesparing, in een fysieke winkel. Want online is het veel makkelijker om 'iets' extra's te bestellen :P

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

hoewel ik niet weet hoeveel je met een potje Mr Surfacer doet.
Een primer coat of laag grondverf is bedoeld om de volgende (lak)laag beter te laten hechten.
In principe heb je niet veel nodig.
Potje Surfacer 1500 gaat gerust 20-30 kits mee (1/72 & 1/48) - tenzij het a la tuinslang wordt aangebracht en het praktisch van je model afdruipt natuurlijk ;)

--
In other news: met het stoppen van Minicraft gaan prijzen van een aantal van hun kits (die toch al niet goedkoop waren) nog meer omhoog. -O-
En ik heb nog een Ventura Mk.II nodig voor mijn Operation Oyster reeks...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Dr. Strangelove
Die tooling is al heel oud toch? Ik heb daar volgens mij nog een Academy boxing uit begin jaren 90 van. Zou toch wel tweedehands te vinden moeten zijn.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Het stikt van de PV-1's maar niet de Mk.II zoals die in RAF dienst is geweest.
(los van het punt dat de cockpit in een RAF ordered Ventura geen 2mans is)

En sowieso moet je er een set nieuwe cowlings (PlusModel) tegenaan gooien wil je iets ervan maken, dus dat verhoogt de prijs ook weer.

[Voor 30% gewijzigd door alt-92 op 11-12-2022 00:10]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Vandaag weer wat stappen genomen

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Een liefde-haat relatie met dit model is eindelijk ten einde. De Heller CL-215

Het is meer een experiment geworden, waarbij o.a. verlichting, draaiende propellers en een diorama is gebouwd.

De kit zelf was niet van fantastische kwaliteit en paste geregeld niet goed. Heb ik ook niet altijd kunnen corrigeren. Veel details staken uit, waardoor gebruik van putty de details deed laten verdwijnen.

De grootste frustratie was geel. Vallejo geel i.c.m. met kwast is gewoon niet te doen. De uiteindelijke verflaag wordt gewoon te dik om dekkend te zijn. Daarbij komt dat je eventuele foutjes niet meer kunt corrigeren.

Qua verlichting had ik de binnenkant eerst zwart moeten maken, er is nu veel bleed-through van het licht.

Het diorama is best geslaagd, hoewel ik de volgende keer een hardere houtsoort dan balsa zou gebruiken. Balsa is gewoon te zacht.

En een filmpje met draaiende props:

https://imgur.com/a/C5yrFpN

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik ken 'm, het is een klinknagelmonster :D
Nice job, geel is altijd lastig.
Heb je 'm eerst in witte primer gezet? Scheelt altijd veel werk. Of (schrik niet ) roze. Tamiya heeft spuitbusjes ermee.

--
Lightning is klaar.

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:51
Vandaag even lekker b3zig geweest. De romp in 4 kleuren gezet, veel plak werk😅
En het dek kleur plus wash gegeven

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Momenteel gebruik ik basecoat van de action… ik weet het, klinkt verschrikkelijk, maar ik heb nogal grote modellen (kruisers van 160+ cm lengte) en de spuit bussen kosten 2,50 euro ofzo. Blijft een hobby, moet ook geen kapitaal gaan kosten. Hiervoor gebruikte ik “echte” basecoat spuitbussen voor de modelbouw. Maar ja, die kosten snel 13 euro per bus.
De action basecoat is erg dun en loopt heel snel uit, dus je moet erg oppassen, dus hele dunne laag spuiten, licht schuren en dan de volgende laag en herhalen. Zeker voor een romp van een schip toch wel erg handig en het geeft, zeker met licht opschuren een hele goede hechting.

Voordeel van de basecoat, omdat je het echt in hele dunne lagen moet spuiten, de details in je model blijven wel goed zichtbaar, dus ook goed bruikbaar voor mijn wargaming modellen in 1/100 schaal.
Nadeel ibeperkte kleuren, alleen wit en grijs. Terwijl ik soms liever groen of zwart als basecoat wil.

Iemand ervaring met andere goedkope spuitbussen? En dan in andere kleuren, mogelijk wil ik dat ook wel eens proberen.

En omdat het kan, voor al mijn wargaming modellen 1/100 (en 1/144 voor de vliegtuigen) onlangs maar een opslag systeem bedacht. Druk aan het printen, wel erg tevreden mee. Op maat getekend voor in mijn IKEA Kallax kast.
Moet nog wel een weekje of 2 printen, lijmen en verven, maar begint al aardig wat te lijken.

• Ootje70

Ik gebruik Tamiya rattle Cans voor witte primer, en herken de voordelen. Had alleen laatst een bus die een hele kit onderspetterde met klonten, was niet zo lekker te verwijderen >:) Gisteren Acrylic One Shot primer gekocht (red-oxide) van AMMO, ben benieuwd.

• Ootje70
Geen weathering ;) ? Maar wel gave kit en mooi geworden hoor!

• Ootje70
Renegade666 schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:02:
Ik zie dat je in je stash nog de Sherman van Andys hebt liggen en zijn Jeep :-) Mooie kit maar wel duur zeg, zag hem gisteren op de beurs in Putte ook bij meerdere zaken!

• Renegade666
Ootje70 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:56:
[...]

Ik zie dat je in je stash nog de Sherman van Andys hebt liggen en zijn Jeep :-) Mooie kit maar wel duur zeg, zag hem gisteren op de beurs in Putte ook bij meerdere zaken!
Dure kit, maar alle 1/16 zijn best wel duur.
Al had ik hem aardig goedkoper dan de meeste denk ik. zowel tank als jeep met het nodige korting.

Even kijken hoe dat 1/16 gaat, want er zijn nog wel een paar goeie/leuke 1/16 tanks beschikbaar, maar zijn nog duurder (ivm incl interieur).

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Renegade666
Ootje70 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:52:
[...]

Ik gebruik Tamiya rattle Cans voor witte primer, en herken de voordelen. Had alleen laatst een bus die een hele kit onderspetterde met klonten, was niet zo lekker te verwijderen >:) Gisteren Acrylic One Shot primer gekocht (red-oxide) van AMMO, ben benieuwd.
Oneshot primer heb ik ook met deze boot getest. Is wel aardig dun. Maar is spuitklaar. en zit best wel wat in zo'n flesje. Maar als het opgedroogd is, dan schuur je het er niet af (zoals bv bij vallejo primers lees). Dus dat zit wel goed.
Grootste voordeel is toch wel dat hij minder erg ruikt.

• Vos

Vos

AFCA

Je kan de Tamiya primer ook in een potje kopen en verdund spuiten.

Ik vind lacquer in de airbrush juist makkelijk schoonmaken, de thinner ruimt het makkelijk op. Heb met bijv. Stynylrez wel eens flink lopen klooien om dt schoon te krijgen.

• Ootje70
Renegade666 schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:00:
[...]

Oneshot primer heb ik ook met deze boot getest. Is wel aardig dun. Maar is spuitklaar. en zit best wel wat in zo'n flesje. Maar als het opgedroogd is, dan schuur je het er niet af (zoals bv bij vallejo primers lees). Dus dat zit wel goed.
Grootste voordeel is toch wel dat hij minder erg ruikt.
Ik ga die OneShot proberen in mijn Takom Panther A met interieur. Spuit toch meerdere dunne lagen primer om de details te behouden. Die Takom is 1/32 en 1250+ parts, veel zin in om die te gaan bouwen. Maar gisteren ook de MRAP van RyeField gekocht >:) en die staat hoog op mijn te bouwen lijstje. Zoveel te doen en zo weinig tijd.

Die 1/16 tanks gisteren in de wedstrijd gezien, de Jeep nog niet. Het is een mooie tank met veel details, werkende vering en mooie tracks. Het staal ziet er erg goed uit, ook de weldseams. Die Jeep is ook wel mooi met veel detail in de motor.

[Voor 4% gewijzigd door Ootje70 op 12-12-2022 10:28]

• Ootje70
Nog wat beelden van de wedstrijd deelnemers van de Belgian Scale Modellers Club op hun Convention gisteren. Dit waren vrijwel allemaal winnaars, op de Talbot (die ik naast de MRAP van Ryefield op de beurs kocht) en de helikopter na. Thema in Putte was "Destroyed and abandoned". Waren ook enkele leden van de IPMS aanwezig.

[Voor 41% gewijzigd door Ootje70 op 12-12-2022 15:47]

• Dr. Strangelove
Vos schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:20:
[...]

Je kan de Tamiya primer ook in een potje kopen en verdund spuiten.

Ik vind lacquer in de airbrush juist makkelijk schoonmaken, de thinner ruimt het makkelijk op. Heb met bijv. Stynylrez wel eens flink lopen klooien om dt schoon te krijgen.
Ja, ik heb daar een potje van. Toch eens proberen gewoon. Waar verdun je die Tamiya primer in potje mee? Ik gebruik altijd Gunze Levelling Thinner voor het verdunnen van lacquer.

Afgelopen weekend ook weer wat gebouwd. Het gaat langzaam maar einde komt in zicht voor deze twee kits. Landingsgestel van de G-1 zit er inmiddels ook onder. De Hudson is de ouwe kit van Airfix; beiden zijn commissions.

Renegade666 schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:02:
Die wordt mooi. Is dat de Prince of Wales? Benieuwd hoe je de hogere dekken gaat schilderen, ik vind het echt moeilijk om die right angles tussen dek en superstructure netjes te krijgen.
Strak hoor, mooie uitvoering ook in PRU Blue (?). Tamiya kit?
Skyaero schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:59:
Een liefde-haat relatie met dit model is eindelijk ten einde. De Heller CL-215

Het is meer een experiment geworden, waarbij o.a. verlichting, draaiende propellers en een diorama is gebouwd.
Dit is zo cool, ik wil dit ook een keer doen :) Ik heb een paar jaar terug wat kleine electromotortjes gekocht, minder dan 1,5cm lang, 4mm breed. Idee is om die ook voor zoiets te gebruiken.

[Voor 26% gewijzigd door Dr. Strangelove op 12-12-2022 16:54]

• Renegade666
@Dr. Strangelove
Nee, is de king george V van tamiya.
En we gaan het zien. Is vast lastiger dan de romp :P

• Vos

Vos

AFCA

Dr. Strangelove schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:45:
[...]

Ja, ik heb daar een potje van. Toch eens proberen gewoon. Waar verdun je die Tamiya primer in potje mee? Ik gebruik altijd Gunze Levelling Thinner voor het verdunnen van lacquer.
Ik gebruikte de Tamiya lacquer thinner.

Maar gebruik bij voorkeur Mr Surfacer.

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:51

Falcon10

Hit it i would !

smitae schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:20:

En omdat het kan, voor al mijn wargaming modellen 1/100 (en 1/144 voor de vliegtuigen) onlangs maar een opslag systeem bedacht. Druk aan het printen, wel erg tevreden mee. Op maat getekend voor in mijn IKEA Kallax kast.
Moet nog wel een weekje of 2 printen, lijmen en verven, maar begint al aardig wat te lijken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Stomme vraag : maar ik vermoed dat je de inlegjes zelf geprint hebt, maar de "schuifjes/schapjes" zelf, die heb je vermoed ik niet zelf geprint ? Zijn dit ook Ikea toebehoren ofzo om in de Kallax kast te steken ?

-| Hit it i would ! |-

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ootje70 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:54:
Geen weathering ;) ? Maar wel gave kit en mooi geworden hoor!
Nah, foto's laten het niet goed zien maar het meeste verweerwerk zit in de paint job.
Ben o.h.a niet zo van het zware weathering.
Dr. Strangelove schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:45:
Afgelopen weekend ook weer wat gebouwd. Het gaat langzaam maar einde komt in zicht voor deze twee kits. Landingsgestel van de G-1 zit er inmiddels ook onder. De Hudson is de ouwe kit van Airfix; beiden zijn commissions.
d:)b
Strak hoor, mooie uitvoering ook in PRU Blue (?). Tamiya kit?
Hah :P nee, 1/72 Dragon F-5E.
Komt met PR neus, maar in dit geval moest ik de normale P-38J nosecone er weer bij gebruiken (zichtbaar op het origineel).

Falcon10 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:34:
[...]

Stomme vraag : maar ik vermoed dat je de inlegjes zelf geprint hebt, maar de "schuifjes/schapjes" zelf, die heb je vermoed ik niet zelf geprint ? Zijn dit ook Ikea toebehoren ofzo om in de Kallax kast te steken ?
Alles is zelf geprint, zowel de lades, scheidingswanden als het deel waar de lades in schuiven en wat je dus in de Kallax kast zet.
Als ik een grotere printer zou hebben kan het deel wat in de Kallax kast schuift ook in 1x worden geprint. Nu moet ik alles in delen printen. Dus wel wat extra werk met in elkaar zetten etc.

Stuk wat in de Kallax gaat bestaat uit 2 delen, ga ik nog aan elkaar maken als ik alles klaar heb. Komt ook nog en afdekplaat op.

De onderkant, ik had eerst alle delen helemaal dicht geprint, maar dat is alleen nuttig voor de onderkant. Immers, het moet genoeg support geven voor de lades, dus print nu de stukken met een stuk eruit. Scheelt printtijd en PLA.

De onderkant.

De tussen levels.

En om de dingen goed aan elkaar te kunnn lijmen print ik voor elke layer een soort van frame, dat frame lijm ik dan onder elk level en valt dan netjes in de onderliggende level.

Close up waar je frames onder elk level kun zien en dat ze daardoor steeds netjes in de onderliggende vallen.
En zoals je ziet de eerste paar level had ik nog compleet geprint zonder de uitsnedes.... beetje jammer van het extra PLA en de printtijd.

Andere uitdaging, de print heeft iets last van wrapping, ofwel de print trekt iets op. Dus alles is niet helemaal 100% haaks. Dat is mogelijk wel op te lossen met printen, maar daar heb ik nu niet voor gekozen en nu dus wat extra na bewerking. Dus met in elkaar lijmen moet ik wel wat lijmtangen gebruiken om de boel strak aan elkaar te krijgen. En als de boel straks in elkaar zit, de spleten dicht maken met plamuur en dan schuren.

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Respect hoor !
Mooi werkje, en daar is duidelijk over nagedacht. _/-\o_

[Voor 5% gewijzigd door Falcon10 op 13-12-2022 09:08]

-| Hit it i would ! |-

• Dr. Strangelove
alt-92 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:46:
[...]

Hah :P nee, 1/72 Dragon F-5E.
Komt met PR neus, maar in dit geval moest ik de normale P-38J nosecone er weer bij gebruiken (zichtbaar op het origineel).
Ah ja de Dragon kit, schijnt nogal een beest te zijn. Ik heb een paar Dragon kits liggen, zien er goed uit in de doos maar schijnen soms nogal een klus te zijn om te bouwen. De He-219 wil ik toch eens gaan doen, prachtig toestel is dat. Dryfitting laat echter al heel wat issues zien, onderdelen die niet passen, paneellijnen die niet matchen, dat soort geneuzel.

Vannacht slecht geslapen, er maar vroeg uit gegaan en alle uitsteeksels op de G-1 gezet. Met wat mazzel is die samen met de Hudson dit weekend klaar. Dan door met de T-V, voorlopig mijn laatste commission. Van de zomer begonnen met een paar Matchbox 1/76 AFVs, een HobbyBoss MS.406 en een Academy FW-190D... heel wat in de pijplijn nog.

Falcon10 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:08:
Respect hoor !
Mooi werkje, en daar is duidelijk over nagedacht. _/-\o_
Thanks, en idee is ook om het te gebruiken voor opslag hobby spulletjes. En zoals je weet, opslagruimte hebben we nooit genoeg met onze hobby 8)

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

smitae schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:58:
[...]

Thanks, en idee is ook om het te gebruiken voor opslag hobby spulletjes. En zoals je weet, opslagruimte hebben we nooit genoeg met onze hobby 8)
Daarom dat ik er meer info over vroeg >:)
Doe momenteel niet veel modelbouw meer (nuja, de hier gekendere vliegtuigen, tanks en boten), ik zit dezer dagen in de modeltreinbusiness, en het is dikwijls vervelend/onmogelijk om die dingen met alle kleine gemonteerde breekbare spullen in de doosjes terug te steken, maar als je ze allemaal kan stacken in custom bakjes met gewoon bescherming in, dan lukt dat wel.
Dus ga eens kijken hoe ik jou geniale idee daarnaar kan omvormen.

-| Hit it i would ! |-

• Dr. Strangelove
Nu ik een serie LVA kisten aan het bouwen ben loop ik tegen een zeer irritant klusje aan: de rood/wit/blauwe propellortips. Geen enkele kit die ik nu aan het doen ben heeft hier decals voor. Ik doe het nu zelf door een witte streep te schilderen en daarboven en onder een strookje rode en blauwe decal te doen, maar het is in 1/72 echt een lastige klus.

Weet iemand toevallig of er een decal set is waar deze dingen opzitten? Je had vroeger wel Dutch Decal sets waar de vlaggen in stroken op zaten zodat je ze zelf op maat kon knippen, maar die waren voor deze toepassing te groot.

Alternatief is natuurlijk zelf printen…

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:35:
Nu ik een serie LVA kisten aan het bouwen ben loop ik tegen een zeer irritant klusje aan: de rood/wit/blauwe propellortips. Geen enkele kit die ik nu aan het doen ben heeft hier decals voor. Ik doe het nu zelf door een witte streep te schilderen en daarboven en onder een strookje rode en blauwe decal te doen, maar het is in 1/72 echt een lastige klus.

Weet iemand toevallig of er een decal set is waar deze dingen opzitten? Je had vroeger wel Dutch Decal sets waar de vlaggen in stroken op zaten zodat je ze zelf op maat kon knippen, maar die waren voor deze toepassing te groot.

Alternatief is natuurlijk zelf printen…
Ik kan vanavond thuis wel even in mijn decal stash kijken, heb nog de nodige oude Flevo decals sets nog liggen en ook wel die algemene dutch decal sets die je al noemt, onder andere dacht ik ook één met allemaal verschillende formaten Nederlandse vlaggen. Hoe hoog zouden de decals dan moeten zijn ongeveer, een mm of twee?

• Invisible_man
Hier nog wat aan? Heeft er als het goed is nog één liggen.

https://dutchmodelshop.nl...ional-insignia-1942-1946/

Staan alleen zo geen maten bij, maar daar zit deze sheet in:

[Voor 117% gewijzigd door Invisible_man op 15-12-2022 11:51]

• Ootje70
Invisible_man schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:46:

[Afbeelding]
Zelf printen op basis van een template? Effe klooien om dat in 1/72 te krijgen maar lijkt me wel mogelijk.

• Dr. Strangelove
Invisible_man schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:46:

[Afbeelding]
Ja die set heb ik, maar die vlaggen zijn allemaal veel te groot.

Ze zijn inderdaad ongeveer 2mm hoog.
Ootje70 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:39:
[...]

Zelf printen op basis van een template? Effe klooien om dat in 1/72 te krijgen maar lijkt me wel mogelijk.
Denk dat dat wel de beste optie is. Op een half A4tje print ik voldoende voor de komende 30 jaar :)

• Ootje70
Dr. Strangelove schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:56:
[...]

Denk dat dat wel de beste optie is. Op een half A4tje print ik voldoende voor de komende 30 jaar :)
Dat denk ik ook >:)

• JipJapGoedje
Zelf met een tussen projectje bezig.

Mijn vader rijdt een PT Cruiser en had ooit een modelletje gekocht. Maar die was zwart. Hij vroeg of ik die niet zo kon maken als zijn eigen auto - zilver.

Hoewel hij zelf het facelift model rijdt ben ik aan de slag gegaan. Wist aanvankelijk niet dat zo'n standaard te kopen speelgoed model autotje zoveel onderdelen had.

Als verrassing maak ik er ook verlichting in. Eerste keer dat ik dat probeer. Wel erg ielige draadjes met SMD ledjes, maar het lukt!

• loonatick78
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-02 14:27
JipJapGoedje schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:32:
Zelf met een tussen projectje bezig.

Mijn vader rijdt een PT Cruiser en had ooit een modelletje gekocht. Maar die was zwart. Hij vroeg of ik die niet zo kon maken als zijn eigen auto - zilver.

Hoewel hij zelf het facelift model rijdt ben ik aan de slag gegaan. Wist aanvankelijk niet dat zo'n standaard te kopen speelgoed model autotje zoveel onderdelen had.

Als verrassing maak ik er ook verlichting in. Eerste keer dat ik dat probeer. Wel erg ielige draadjes met SMD ledjes, maar het lukt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk hoor, ziet er netjes uit.

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:56:
[...]

Ja die set heb ik, maar die vlaggen zijn allemaal veel te groot.

Ze zijn inderdaad ongeveer 2mm hoog.
Nog even in mijn stash gekeken, en heb deze twee roundel sets waar ook vlaggetjes in zitten:

Daar zijn de kleinste dan iets van 3 mm hoog. Laat maar even weten als je er iets aan hebt, want zo klein zal ik toch niet snel nodig hebben. Van die eerste set heb ik twee dezelfde sheets liggen.

• Dr. Strangelove
Thanks! Zal even kijken want het zou goed kunnen dat ik die set zelf heb. Soms weet je niet meer wat je hebt… op de ESM bijna een Fujimi Intruder gekocht - twijfelde even en toch even de lijst geraadpleegd en ja hoor, ik had hem al :P

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Nu online

page404

Website says no

Masks maken voor ruitjes, mijn favoriete onderdeel. Zit ik dus al weken tegenaan te hikken ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Dr. Strangelove
Netjes hoor. Cocktailprikker en vers x-acto mesje?

Is dit die hele kleine maar wel hele dure doos van Bandai in 1/144?

Ik zag hem liggen gisteren bij Krikke, ik was er al halverwege mee naar de kassa toen ik de prijs zag, 123 euro :X Nooit zo'n kleine doos voor zoveel muntjes gezien.

Sowieso een beetje confusing, echt veel boxings van dat model van zowel Revell als Bandai.

[Voor 7% gewijzigd door Dr. Strangelove op 16-12-2022 11:39]

• page404
  • Nu online

page404

Website says no

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:31:
Netjes hoor. Cocktailprikker en vers x-acto mesje?

Is dit die hele kleine maar wel hele dure doos van Bandai in 1/144?

Ik zag hem liggen gisteren bij Krikke, ik was er al halverwege mee naar de kassa toen ik de prijs zag, 123 euro :X Nooit zo'n kleine doos voor zoveel muntjes gezien.

Sowieso een beetje confusing, echt veel boxings van dat model van zowel Revell als Bandai.
Laat ik die cocktailprikker (oke, tandenstoker) nou toevallig gisteren ontdekt hebben! dat helpt wel en een bot mesje helpt niet idd. Ik krijg er langzaam wat handigheid in.
Dit is de Revell kit in schaal 1:72. Voor €33,55 om precies te zijn, dus ik snap niet helemaal het prijsverschil met de Bandai :)

• JipJapGoedje
page404 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:24:
[...]

Laat ik die cocktailprikker (oke, tandenstoker) nou toevallig gisteren ontdekt hebben! dat helpt wel en een bot mesje helpt niet idd. Ik krijg er langzaam wat handigheid in.
Dit is de Revell kit in schaal 1:72. Voor €33,55 om precies te zijn, dus ik snap niet helemaal het prijsverschil met de Bandai :)
Ik gebruik voor masking van die siliconen penselen (voorbeeldje) om alles goed in de randen en hoekjes te drukken.

Merk dat met een cocktail prikker ik soms door de tape heen prik en dan kan je opnieuw beginnen.

Al wel geleerd dat masking echt een tijdrovend maar ook lastig klusje is. Doe je het niet goed, dan kun je eigenlijk net zo goed opnieuw beginnen, want zodra je gaat verven of airbrushen ga je het geheid zien.

Goed alternatief voor Tamiya tape is 3M 244 tape. Voelt ook zo soepel aan als de Tamiya. Conrad verkoopt dat bijv.

[Voor 5% gewijzigd door JipJapGoedje op 16-12-2022 13:32]

• Ootje70
page404 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:24:
[...]

Of de Bandai kit op 1/144 zijn geld waard is voor 99 euro is voor een ieder te beoordelen maar er is wel een heel groot verschil in kwaliteit tussen deze 2 kits. De Bandai heeft heel veel fijnere en dunnere onderdelen en ook veel meer detail dan welke Revell Star Wars kit ook. Dat zie je ook in de cockpit die jij nu aan het masken bent versus de cockpit met individuele transparante ruitjes van de Bandai.

De Bandai heeft dan ook 190+ onderdelen en de Revell geloof ik 53.

De 1/72 kit van Bandai is helemaal een beest maar ook duur. Als je echter een 1/72 Millennium wilt dan is dat dé kit om te kopen.

• Dr. Strangelove
Ja maar... dik 600 euro... dat is echt wel een hoop geld voor een bouwdoos.

Don't get me wrong, het is het summum van wat er mogelijk is in styrene; ik heb op de ESM een Gundam snap kit gekocht voor mijn zoontje en ik was zeer, zeer diep onder de indruk van de kwaliteit van het plastic en de pasvorm, echt top. De Gundam kits vind ik ook nog netjes geprijsd, maar ik vermoed dat de Star Wars licentie deze kits extra duur maakt.

Ik heb net de manual van die 144 kit van de Falcon bekeken, dan apprecieer je pas hoeveel detail erin zit, je ziet dat op foto's van een gebouwd model niet terug. Ik zou hem dolgraag bouwen maar dik 100 euro voor een kit van ruwweg 20x25cm is me echt wat te gortig. Verder is er volgens mij alleen met veel modificaties een original trilogy versie van te maken, en dat is wel mandatory voor mij.

Edit: Ik zie dat de prijzen nogal verschillen, zag de 1/72 voor 315 euro. Dat is nog steeds een enorme bak geld maar voelt voor mij toch als een veel betere deal dan de 100 euro voor de 144 versie.
Invisible_man schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:23:
[...]

Nog even in mijn stash gekeken, en heb deze twee roundel sets waar ook vlaggetjes in zitten:
Net even gezocht en ja, ik heb de set ook. Die vlaggen zijn echter wel overscale nog.

Ik heb voor de G-1 maar even doorgezet. Voor ik de T-V ga doen eerst maar eens een setje zelf gaan maken met de printer. Als iemand dan ooit tegen hetzelfde probleem aanloopt hier dan kan ik uitkomst bieden :)

[Voor 30% gewijzigd door Dr. Strangelove op 16-12-2022 20:33]

• page404
  • Nu online

page404

Website says no

JipJapGoedje schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:29:
[...]

Ik gebruik voor masking van die siliconen penselen (voorbeeldje) om alles goed in de randen en hoekjes te drukken.

Merk dat met een cocktail prikker ik soms door de tape heen prik en dan kan je opnieuw beginnen.

Al wel geleerd dat masking echt een tijdrovend maar ook lastig klusje is. Doe je het niet goed, dan kun je eigenlijk net zo goed opnieuw beginnen, want zodra je gaat verven of airbrushen ga je het geheid zien.

Goed alternatief voor Tamiya tape is 3M 244 tape. Voelt ook zo soepel aan als de Tamiya. Conrad verkoopt dat bijv.
Zijn die penselen stevig genoeg? Ziet er wel zo uit.
Ootje70 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:17:
[...]

Of de Bandai kit op 1/144 zijn geld waard is voor 99 euro is voor een ieder te beoordelen maar er is wel een heel groot verschil in kwaliteit tussen deze 2 kits. De Bandai heeft heel veel fijnere en dunnere onderdelen en ook veel meer detail dan welke Revell Star Wars kit ook. Dat zie je ook in de cockpit die jij nu aan het masken bent versus de cockpit met individuele transparante ruitjes van de Bandai.

De Bandai heeft dan ook 190+ onderdelen en de Revell geloof ik 53.

De 1/72 kit van Bandai is helemaal een beest maar ook duur. Als je echter een 1/72 Millennium wilt dan is dat dé kit om te kopen.
Je zal mij nooit horen zeggen dat Revell de beste keuze is voor een kit :) en ik wil ook niet de discussie starten wat een ander zou moeten doen. Voor mij is 33€ een mooi prijsje waar ik een prima kit voor heb, en als ik 100€, 200€ of 600€ voor de Bandai uitgeef, geloof me, het resultaat wordt heus niet beter in mijn handen.
Maar wellicht verbaas ik mezelf als ik binnenkort aan mijn eerste Tamiya set begin :+
Voor de rest alles wat @Dr. Strangelove zegt ;)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:03:
Net even gezocht en ja, ik heb de set ook. Die vlaggen zijn echter wel overscale nog.

Ik heb voor de G-1 maar even doorgezet. Voor ik de T-V ga doen eerst maar eens een setje zelf gaan maken met de printer. Als iemand dan ooit tegen hetzelfde probleem aanloopt hier dan kan ik uitkomst bieden :)
Ik zit nu echt even te puzzelen met wat voor schaal je dan zit (en wáár je ze wil gebruiken).
Prop tips?

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:34
Voor de modelspoor-fans die tussen kerst en oud-en-nieuw niks te doen hebben: Dit jaar is er weer een "modelspoorchallenge". Leuk om mee te spieken hoe professionele modelbouwers een diorama in elkaar knutselen.

www.steamloco.info

• Dr. Strangelove
alt-92 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:15:
[...]

Ik zit nu echt even te puzzelen met wat voor schaal je dan zit (en wáár je ze wil gebruiken).
Prop tips?
Eindelijk af na drie dagen on and off werk.

Nog kloddertje blutac verwijderd dat ik net op de foto op de rechterprop zag zitten :P

[Voor 6% gewijzigd door Dr. Strangelove op 18-12-2022 08:59]

• JipJapGoedje
page404 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:59:
[...]

Zijn die penselen stevig genoeg? Ziet er wel zo uit.
Ja zijn stevig genoeg daarvoor. En er zitten verschillende in zo'n setje, met een fijn puntje, platte punten etc.
Volgens mij zijn deze voor klei boetseren. Aan de andere kant zitten van die bolletjes in verschillende diameters. Ook dit helpt met tape goed in de hoeken drukken of over panellines zodat je ze goed kunt insnijden.

• Ootje70
Dr. Strangelove schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:58:
[...]

Eindelijk af na drie dagen on and off werk.

Nog kloddertje blutac verwijderd dat ik net op de foto op de rechterprop zag zitten :P
Ik ben ook onder de indruk van de bloemetjes en andere vormpjes naast de propellers >:) . Hoe heb je de vlaggetjes nog gemaakt, geverfd zo te zien?

[Voor 3% gewijzigd door Ootje70 op 19-12-2022 11:38]

• Dr. Strangelove
Decals voor het rood en blauw, verf voor het wit. Decals werkten niet zo mee en ze zijn niet overal even strak geworden na bewerking met MicroSet. Als je niet te dichtbij komt is het acceptabel maar ik ga nu echt een set eigen decals maken. Daar wordt het echt veel beter mee.

Edit: Af, MikroMir 1/72 Fokker G-1A. Op zich een prima kit, ik heb me wat zorgen om niks gemaakt. Het interieur bevat erg veel onderdelen (waar je uiteraard niks van terugziet), maar de rest van de kit is niet heel complex en pasvorm is goed voor een short run + model. Dit resultaat had ik niet kunnen behalen zonder de masks die er standaard bij zitten.

Puntje van kritiek op de kit is dat de decals niet goed zijn; de oranje driehoeken zijn proportioneel geschaald, wat betekent dat de driehoeken op de romp een te dunne zwarte rand hebben. In werkelijkheid is de zwarte rand altijd 10cm. Gelukkig had ik genoeg Dutch Decal spullen liggen om dat te ondervangen. Wel grappig: DD oranje staartvlakken waren te transparant om over de zwart geschilderde staart te gaan. Die van MikroMir waren prima :)

Laatste foto is naast mijn vaders model. Dit is de MPM kit. Mijn vader heeft door de jaren heen vacform en resin G-1s gebouwd maar die kwamen nooit af omdat hij er niet happy mee was. De MPM kit was indertijd een god send, maar je ziet de enorme verschillen met de MikroMir kit. Ik heb begrepen dat die laatste met input van de Stichting Fokker G-1 is gemaakt en gebaseerd is op de originele bouwtekeningen.

[Voor 88% gewijzigd door Dr. Strangelove op 19-12-2022 21:44]

• Elve1984
Mooi model, Heb deze ook nog ergens liggen. Toch ook eens aan beginnen.

• Ootje70
www.revellspecialist.nl heeft 2 Trumpeter Panzers 1/16 100 euro afgeprijsd 2000+ parts met 280 PE parts en metal barrel. Nu dus "maar" 139 euro voor deze medium tank monsters...

• Dr. Strangelove
En de volgende. Lockheed Hudson Mk.III 320 Squadron RAF. Met dank aan Luuk Boerman van Dutch Decal die heel vriendelijk uit zijn persoonlijke collectie nog een setje 72055 opgediept heeft voor me.

Stokoude Airfix kit, bouwt lekker, weinig detail. Veel glas vervangen door Kristal Klear omdat ik geen zin had om dat allemaal te masken. Denk dat het zo strakker is ook. Props vervangen door een setje dat ik overhad van de Airfix C-47, de originelen zagen er echt niet uit.

En maar meteen doorpakken, eindsprintje voor het jaar ingezet. Twee Afrika Korps kitjes van Matchbox, ik hou van deze kitjes. Lekker simpel. Vraag me wel af of ze inderdaad 1/76 zijn, ze lijken niet een klein beetje kleiner dan 1/72 equivalenten. Heb het idee dat ze meer richting HO schaal gaan.

Edit: ff nagerekend, ze komen beiden op 1/77 uit. Dus klopt toch wel :P

• Renegade666
Ootje70 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:39:
www.revellspecialist.nl heeft 2 Trumpeter Panzers 1/16 100 euro afgeprijsd 2000+ parts met 280 PE parts en metal barrel. Nu dus "maar" 139 euro voor deze medium tank monsters...
Dat zijn leuke kits... helaas even wat andere dingen atm waardoor het even tegenzit.

• Invisible_man
In afwachting tot ik de nieuwe Tamiya F-35A kit binnen heb (ter vervanging van de Meng kit waar ik eerder dit jaar mee bezig was, maar een val op de grond niet overleeft heeft :(), kwam ik onderstaand filmpje tegen. Geeft toch echt wel aan waarom Tamiya gewoon één van de beste kit fabrikanten ter wereld is. Het grootste probleem wat ik met de Meng kit had, was de aansluiting van de vleugels op de romp bovenop en door al het ram panel detail haast onmogelijk om netjes af te werken, gelukkig is de bovenkant bij de Tamiya kit één stuk.

Binnenkort komt ook de new tool Kinetic 1/48 F16-A uit alsmede de Meng en Takom 1/35 Apache's, genoeg te doen volgend jaar dus met modern Nederlands vliegend materieel :)

• Dr. Strangelove
Zelfde parts breakdown als in de 1/72 Hasegawa kit. Die is zo simpel dat het bijna easy build territorium is. Wat eigenlijk een compliment is voor een kit met zoveel detail.

• Ootje70
Invisible_man schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:33:
Geeft toch echt wel aan waarom Tamiya gewoon één van de beste kit fabrikanten ter wereld is. Het grootste probleem wat ik met de Meng kit had, was de aansluiting van de vleugels op de romp bovenop en door al het ram panel detail haast onmogelijk om netjes af te werken, gelukkig is de bovenkant bij de Tamiya kit één stuk.

[YouTube: Trick engineering with Tamiya's F-35A]

Binnenkort komt ook de new tool Kinetic 1/48 F16-A uit alsmede de Meng en Takom 1/35 Apache's, genoeg te doen volgend jaar dus met modern Nederlands vliegend materieel :)
Groot pluspunt van deze kit zou ook zijn dat de RAM veel meer in schaal is dan bij de meeste andere F35a kits. Tamiya maakt erg mooie kits, ben ook wel onder de indruk van Takom en Ryefield. Ik kijk wel uit naar de Takom Apache, al heb ik nog een 1:48 te bouwen van Hasegawa :-)

[Voor 4% gewijzigd door Ootje70 op 21-12-2022 13:19]

• Elve1984
Invisible_man schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:33:
In afwachting tot ik de nieuwe Tamiya F-35A kit binnen heb (ter vervanging van de Meng kit waar ik eerder dit jaar mee bezig was, maar een val op de grond niet overleeft heeft :(), kwam ik onderstaand filmpje tegen. Geeft toch echt wel aan waarom Tamiya gewoon één van de beste kit fabrikanten ter wereld is. Het grootste probleem wat ik met de Meng kit had, was de aansluiting van de vleugels op de romp bovenop en door al het ram panel detail haast onmogelijk om netjes af te werken, gelukkig is de bovenkant bij de Tamiya kit één stuk.

[YouTube: Trick engineering with Tamiya's F-35A]

Scale Model Aircraft op Youtube heeft ook al een bouw video van de Tamiya F-35A op zijn kanaal staan. kit past zo te zien prima.

De nieuwe Kinetic F-16 is volgens mij al uit. Dacht dat deze tijdens Telford voor het eerst uitgegevens is.

• Invisible_man
Elve1984 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:10:
[...]

Scale Model Aircraft op Youtube heeft ook al een bouw video van de Tamiya F-35A op zijn kanaal staan. kit past zo te zien prima.

De nieuwe Kinetic F-16 is volgens mij al uit. Dacht dat deze tijdens Telford voor het eerst uitgegevens is.
Was dat niet een rebox van de oude versie? De new tool heb ik tot nu toe nog nergens gevonden namelijk:
https://www.scalemates.co...a-mlu-nato-viper--1417443

• Elve1984
Op Telford werd de nieuwe doos K48100 verkocht op de Kinetic stand zag ik op Social Media.

• Renegade666
Vandaag KGV even afgemaakt.
Voor de verandering geen geneuzel etc.
Alleen de rigging heb ik mij ingehouden. Omdat er ook wat kabels naar beneden moesten, kon ik dat lastig tussen alles vast maken. dus heb het zo maar gedaan.

Pakken nu weer even een auto uit de stapel, porsche 911, beetje hopeloze kit, is de zelfde als de witte enkele maanden terug, maar wil hem wel even maken.

• Dr. Strangelove
Ik was gisteren bij Krikke in Groningen voor wat potjes Gunze en helaas waren er een heel aantal van de Acqueous kleuren niet beschikbaar. De verkoper vertelde me dat die ook niet meer leverbaar waren. Mr Color range was geen issue.

Bij ASA (de enige tent in Nederland die ik ken buiten Krikke die Gunze verkoopt) is de specifieke kleur die ik nodig heb ook niet meer leverbaar en meer internet winkels hebben dat issue dus ik vrees dat er op zijn minst wat supply chain issues zijn. Ik wilde ASA bellen om te vragen of ze meer weten maar die zijn dicht tot dinsdag.

In elk geval, als je Gunze gebruikt, beware.

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:05:
Ik was gisteren bij Krikke in Groningen voor wat potjes Gunze en helaas waren er een heel aantal van de Acqueous kleuren niet beschikbaar. De verkoper vertelde me dat die ook niet meer leverbaar waren. Mr Color range was geen issue.

Bij ASA (de enige tent in Nederland die ik ken buiten Krikke die Gunze verkoopt) is de specifieke kleur die ik nodig heb ook niet meer leverbaar en meer internet winkels hebben dat issue dus ik vrees dat er op zijn minst wat supply chain issues zijn. Ik wilde ASA bellen om te vragen of ze meer weten maar die zijn dicht tot dinsdag.

In elk geval, als je Gunze gebruikt, beware.
Had je al bij modelbouwenzo gekeken?
https://www.modelbouwenzo...s/80239986/Products/Mr-H-

Of zijn dat niet degene die jij bedoeld?

Maar afgelopen jaar was Mr Hobby inderdaad was hit en miss met verkrijgbaarheid, vooral de zwarte mr. surfacer was/is een drama.

• Dr. Strangelove
Dat is de juiste range maar het gaat om H321, LVA grijs voor mij. Ik was net bij Peperkamp in Ede en die heeft sinds kort ook Gunze, hij zei dat ze de bezem door de range gehaald hebben en er heel wat kleuren uit gegooid hebben. Acqueous blijft verder wel gewoon bestaan.

Vreemd genoeg is de colour chart op de website van Mr Hobby ook niet up to date. Niet alleen staan alle kleuren er nog op, maar de nieuwe H5xx nummers staan er niet bij.

https://www.mr-hobby.com/...0/linkList/00/link/Mr.pdf

[Voor 33% gewijzigd door Dr. Strangelove op 24-12-2022 16:20]

• Dennis
  • Laatst online: 02-02 21:16
Valt dit ook onder modelbouwen? Een kerstdorpje maken... even een mooi intermezzo na mijn modelspoorbaan-avontuur waar ik binnenkort nog een keer een paar foto's van zal plaatsen in dit topic.

• streamnl
  • Niet online
Dennis schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 20:55:
Valt dit ook onder modelbouwen? Een kerstdorpje maken... even een mooi intermezzo na mijn modelspoorbaan-avontuur waar ik binnenkort nog een keer een paar foto's van zal plaatsen in dit topic.

[Afbeelding]
Als je de huisjes e.d. zelf maakt, dan zeg ik persoonlijk ‘ja’.
Maar het lijkt erop dat je huisjes gekocht hebt en die bij elkaar hebt gezet. In dat geval zeg ik (wederom, persoonlijk) ‘nee’.

Van mijn kant uit, iedereen fijne feestdagen.
Volgend jaar zal ik weer meer bouwen .
Pinky promise!

Meer dan ik dacht...

• Dr. Strangelove
Ziet er leuk uit; ik denk dat je er een leuke stap mee richting diorama bouwen mee doet.

Ik kijk zelf bij de Tuinland elk jaar met interesse naar het kerstdorp dat ze daar laten zien. Mooie, geanimeerde maar wel dure huisjes.

Zelf hebben we een kerstdorp met Lego, AH huisjes en wat spul van de Action. Wat LED strings erbij en het ziet er gezellig uit :)

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Bij het tuincentrum hier hebben ze die huisjes ook. Ze zijn erg leuk, maar met 20-50 euro p/stuk wel erg aan de prijs. In hun mooie opstelling stond zeker wel voor 100k aan spul opgesteld..

Zelf heb ik helemaal niets staan :P

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Ff een updatetje.

En afgelopen week kon ik niet slapen dus heb ik een concept uitgetest:

Oh, en MRP is echt geweldig. Airbrushen zonder gedoe.

Een paar uurtjes later:

[Voor 40% gewijzigd door Dwarlorf op 25-12-2022 14:59]

• Dennis
  • Laatst online: 02-02 21:16
@Dr. Strangelove @_Eend_ ik bouw ook diorama's, althans heb dit jaar van januari tot juni een kleine spoorbaan gebouwd van 1 bij 2 meter op 2 niveaus.

Doe ook zelf huisjes weatheren, heb ook een airbrush. Heb ook nog wat vliegtuigkits (burgerluchtvaart) van Zvezda liggen met bijpassende messing onderdelen en andere decals. Volgend jaar maar eens maken.

Idee van het kerstdorp was inderdaad om even snel iets in elkaar te klussen. Hier bij Intratuin in Hilversum is de opstelling matig, maar Intratuin in Utrecht is fantastisch. Begreep van de maker daar dat er steeds minder vestigingen zijn die dit in elkaar knutselen. Amersfoort en Nieuwegein schijnt ook tegen te vallen.

• Dr. Strangelove
Matchbox Sd.Kfz. 251/1 Ausf. B en Sd. Kfz. 124 Wespe in 1/76. Revell reboxings die ik voor cheap een jaar of tien terug gekocht heb. Ik heb al heel wat van deze 1/76 kitjes gebouwd en het blijft me verbazen hoe goed ze zijn voor tooling van bijna een halve eeuw oud. Veel detail, goede pasvorm, en out of the box een prima resultaat. Nu ben ik geen AFV-bouwer dus heb ik mogelijk ook geen oog voor de mods die je kan doen op een kit als deze. Enige wat ik zelf wel altijd doe is de loop en de muzzle brake uitboren. Voegt veel toe voor weinig effort vind ik. Weathering is een allegaartje van washes, pastels, drybrushing en wat random scratches met een zilveren potlood.

Dit zijn nummers 8 en 9 van dit jaar. Uiteindelijk best een goede score na een matige start. Nu ff kijken of ik nog effort wil maken om nummer 10 af te maken. Dat zou de Fokker T-V kunnen zijn, maar ik denk dat dat niet realistisch is. Dus vermoedelijk worden dit de laatste twee van het jaar.

[Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 26-12-2022 09:34]

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dennis schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:30:
@Dr. Strangelove @_Eend_ ik bouw ook diorama's, althans heb dit jaar van januari tot juni een kleine spoorbaan gebouwd van 1 bij 2 meter op 2 niveaus.

Doe ook zelf huisjes weatheren, heb ook een airbrush. Heb ook nog wat vliegtuigkits (burgerluchtvaart) van Zvezda liggen met bijpassende messing onderdelen en andere decals. Volgend jaar maar eens maken.

Idee van het kerstdorp was inderdaad om even snel iets in elkaar te klussen. Hier bij Intratuin in Hilversum is de opstelling matig, maar Intratuin in Utrecht is fantastisch. Begreep van de maker daar dat er steeds minder vestigingen zijn die dit in elkaar knutselen. Amersfoort en Nieuwegein schijnt ook tegen te vallen.
Dan moet je eens bij Tuincentrum Vaarderhoogt in Soest gaan kijken (https://vaarderhoogt.nl/) ze hebben daar een flinke setup. Ik was daar een week geleden omdat ze daar ook een leuke kerstmarkt hebben. De markt alleen al is leuk genoeg om er een tripje aan te wagen. Hun diorama zou de fabrikant ook kunnen gebruiken in een catalogus. Volgens mij staat praktisch elk artikel opgesteld in dat diorama.

edit: maar de kerstmarkt is al ten einde natuurlijk. Maar volgend jaar is ie er weer.

[Voor 3% gewijzigd door _Eend_ op 26-12-2022 10:02]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dr. Strangelove schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:06:
Matchbox Sd.Kfz. 251/1 Ausf. B en Sd. Kfz. 124 Wespe in 1/76. Revell reboxings die ik voor cheap een jaar of tien terug gekocht heb. Ik heb al heel wat van deze 1/76 kitjes gebouwd en het blijft me verbazen hoe goed ze zijn voor tooling van bijna een halve eeuw oud.
Nice :)
Worden ze met of zonder de diorama bits in de doos gestopt? Ik heb nog ergens een ongeschilderde Jagdpanther No. PK-80* met straat & muur.

*gelukkig geen decals meer van - dat was een nogal merkwaardige zet van MB om 12 SS Pz.Div uit te kiezen

• Dr. Strangelove
De diorama bits zitten erbij. Ik gebruik ze nooit. Heb er inmiddels genoeg om een leuk alternatief kerstdorp van te maken ;)

• Dr. Strangelove
Decal sheet gemaakt voor de prop tips. Wit decal papier dus idee is dat ik de rode en blauwe randen zelf op maat knip.

Ben ook een echte Hollander dus ik wilde dit restje decalpapier gebruiken. Vastgetaped op een A4tje maar daar was het feed mechanism van mijn inkjet het niet mee eens. No matter, genoeg bruikbaar materiaal. Als iemand wat nodig heeft hoor ik het wel, ik hoef er alleen eventuele verzendkosten voor te hebben.

[Voor 30% gewijzigd door Dr. Strangelove op 28-12-2022 16:36]

• Renegade666
Kan iemand uitleggen wat hier is gebeurd??

Body was standaard zwart.
Geprimed met mr surface zwart
Geschuurd
Geprimed
Met lp-1 (laquer) gespoten.
Was mooi zwart, maar had wat stofjes
Dus vervolgens met tamiya component gepoleist.
Daarna even schoon gemaakt met sopje.
En toen kwam dit er uit..
Ben bang dat het sopje niet handig was.

• Invisible_man
Renegade666 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:52:

Geschuurd
Geprimed
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is de body van metaal of plastic (kan ik op de foto niet helemaal goed zien, maar denk metaal)?

In dat geval, kan je beter een automotive primer gebruiken, die hechten op metaal veel beter. Had soortgelijke problemen toen ik een tijdje terug voor mijn neefje van drie een metalen speelgoedautotje aan het repainten was en ik ook met mr surfacer geprimed had. Hoefde er maar tegen aan te stoten en het liet al los.

• Renegade666
@Invisible_man

Nee, gewoon plastic.

Oude kit van revell.

Heb ondertussen weer gewoon gespoten en is nu weer zwart. Ga iig niet meer polijsten en sopje doen😅

• Vos

Vos

AFCA

@Renegade666 Je polijst de kleurlak? Normaal wil je toch de blanke lak polijsten?

Ik heb het nog nooit gezien of gedaan iig :)

Je kan kijken wat de ingrediënten zijn van het sopje?

[Voor 28% gewijzigd door Vos op 28-12-2022 19:07]

• Renegade666
@Vos
Gewoon de verf (zeker laquer) kan wel. Doe het ook niet altijd, maar zwart is zo'n kleur dat je alles ziet. En als je niet geheel strak is, kun je er blanke lak overheen doen, maar dan is dat ook niet strak :)

• Vos

Vos

AFCA

Renegade666 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:07:
@Vos
Gewoon de verf (zeker laquer) kan wel. Doe het ook niet altijd, maar zwart is zo'n kleur dat je alles ziet. En als je niet geheel strak is, kun je er blanke lak overheen doen, maar dan is dat ook niet strak :)
Ik schuur de lak soms wel lichtjes op. De blanke lak zorgt dan voor de glans.

• Renegade666
@Vos
Moet de volgende keer ook maar denk ik :P

Maak deze morgen af, en dan geloof ik wel met deze kit. Ga ik eerst weer met de volgende porsche bezig.

• JipJapGoedje

Geschuurd
Geprimed
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je verf lijkt wel 'opgegeten' door het sopje. Geen idee wat voor sopje het was, maar het lijkt zich onder de verf te hebben genesteld. Misschien niet goed uitgehard en daardoor de toplaag open geschuurd met de compound?

Effect is wel echt heel gaaf op sommige plekken, maar inderdaad niet de intentie ha.

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Nog een aantal delen geel gemaakt. Vond (en vind nog steeds) de metallic te overheersend.

Geschuurd
Geprimed
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat wordt een barn-find diorama.

[Voor 15% gewijzigd door Dwarlorf op 30-12-2022 05:35]

• Renegade666
Dwarlorf schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:53:

[...]

Dat wordt een barn-find diorama.
Hij staat ondertussen al weer in de blanke lak, even goed drogen en dan kan hij afgemaakt worden.

Was btw gewoon een beetje dreft met water.
En had hem ook al eerder zo schoon gemaakt.
Maar misschien eens leuk om een gekke auto te maken 😅

• streamnl
  • Niet online
Jullie zullen het bijna niet geloven maar ik ben gisteren weer enkele uurtjes bezig geweest met modelbouw.
Ik blijf airbrushen lastig vinden , ik krijg Revell niet fatsoenlijk "als melk". Waardoor mijn verf of te dik blijft of ik krijg druppels om mijn werkstuk.

Vandaar dat ik langzaamaan ga overstappen. Revell wil ik gebruiken voor de kwast en ik wil verf hebben die ik direct in mijn airbrus kan druppelen.

Wat zijn de kant en klare verfmerken?
mr paint
?
?

O en voordat ik het vergeet, ik wens jullie alvast een prettig jaarwisseling en dat 2023 een mooier jaar mag worden dan dit jaar :Y

Meer dan ik dacht...

Pagina: 1 ... 57 ... 60 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee