Toon posts:

Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 58 59 60 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:26

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

streamnl schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:26:
Jullie zullen het bijna niet geloven maar ik ben gisteren weer enkele uurtjes bezig geweest met modelbouw.
Ik blijf airbrushen lastig vinden , ik krijg Revell niet fatsoenlijk "als melk". Waardoor mijn verf of te dik blijft of ik krijg druppels om mijn werkstuk.

Vandaar dat ik langzaamaan ga overstappen. Revell wil ik gebruiken voor de kwast en ik wil verf hebben die ik direct in mijn airbrus kan druppelen.

Wat zijn de kant en klare verfmerken?
mr paint
?
Ik ben dus ook over gegaan op mr paint. En ik blijf er hoofdzakelijk bij.Voordeel van mrp heel veel speciale kleurtjes. Nadeel heel veel speciale kleurtjes.

Op zich is de airbrush lijn van vallejo ook wel ok, in mijn ervaring hoef je niet vaak te verdunnen maar had laatst 1 waar dat wel moest.

Op zich is tamiya wel prima te verdunnen met ipa. Gaat vrij makkelijk.

War! What is it good for? Absolutely nothing! / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:09
Jullie zullen het bijna niet geloven maar ik ben gisteren weer enkele uurtjes bezig geweest met modelbouw.
Ik blijf airbrushen lastig vinden , ik krijg Revell niet fatsoenlijk "als melk". Waardoor mijn verf of te dik blijft of ik krijg druppels om mijn werkstuk.

Vandaar dat ik langzaamaan ga overstappen. Revell wil ik gebruiken voor de kwast en ik wil verf hebben die ik direct in mijn airbrus kan druppelen.

mr paint
?
?
MRP (mr paint) is zeker een goede, maar een lacquer dus zonder goede afzuiging en masker niet aan beginnen. Maar Tamiya is ook altijd een goede keuze (alcohol basis) en als je liever water gedragen verven wilt, is AK 3rd gen acrylics ook een goede.

Tamiya is vaak wel aan te raden omdat het op meerdere vlakken goede punten scoort (geen lacquer, dekt altijd goed, goed verkrijgbaar, spuit makkelijk), maar heeft ook zeker zijn nadelen (niet kant en klaar, al is dat niet perse een nadeel, beperktere kleur range, al zijn er soortgelijke merken die dat opvullen).

MRP scoort op andere vlakken weer goed (kant en klaar, heel grote kleurrange) maar is niet overal verkrijgbaar en omdat het al voorverdund is, niet te kwasten mocht je snel even wat moeten bijwerken.

Maar gewoon het één en ander proberen zou ik zeggen, maar ik raad aan om eerst een Tamiya te proberen als je dat nog niet gedaan hebt, ondanks dat het niet kant en klaar is :)
O en voordat ik het vergeet, ik wens jullie alvast een prettig jaarwisseling en dat 2023 een mooier jaar mag worden dan dit jaar :Y
Het zelfde!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:43
Ik gebruik Mr Hobby Aqueous, moet wel verdund worden maar is prima te gebruiken in de airbrush. heb ook goede ervaringen met Hataka Red line. deze spuit ook prima, maar moet ook wel verdund worden.

Heb nu voor nieuw project paar potjes AK Real Colors gekocht. ben benieuwd hoe die me gaan bevallen.

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:26
De oude porsche van Revell klaar. Wel jammer dat het natuurlijk door de slechte fit, het laatse stukje wat in de soep is gegaan... Lijm waar het niet hoorde, decal er af (zelf na 2k clear, zat dus niet goed vast )
Maar is klaar en in de kast en ben ondertussen alweer met de zelfde bezig.

Deze keer ook weer van Revell ui 88..
De Porsche Gemballa Avalanche.
Dit is echter een premium kit. En is ook te zien. Iets meer onderdelen voor alleen motor.
Was wat een gepruts, maar lijkt meer dan bij die andere kit.

Dat was het eerst voor dit jaar. Volgende jaar maar weer verder :)

[Voor 3% gewijzigd door Renegade666 op 31-12-2022 13:49]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• smitae
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:34
Laatste update voor 2022 >:)

Gisteren eindelijk wat modellen afgewerkt voor 1/100 Wargaming Nederlandsche leger Mei 1940. 12-lang-staal, 15-lang-staal, TL1 en TL2, Spandau’s Machine geweren. Moet de bases nog iets verder afwerken met static gras, nog wat kisten, granaten, schiet-ladingen en terugloop blokken voor de 12cm. Ik ben niet echt een Infantery/crew verf man… maar ik vind ze goed genoeg. Tegenwoordig zet ik alles in de glossy lak, spreekt mij meer aan dan mat. De kanonnen zijn eigen design en 3D-prints in Resin, de houten base is gedaan met FDM printer.

Zoals gezegd dit is voor wargaming, maar ben ook druk om iets van diorama’s te maken met NL 1940 spulletjes, ook in 1/100. In combinatie met mijn 1/100 Nederlandse Marine 1940 ~ 1942 en Luchtmacht in NL als in Nederlands Indië. Dat gaat wat trager dan wargaming modelbouw, zit nogal wat uitzoeken werk in.
De mannetjes zijn 3d-prints in resin, aangepaste Roemenen, hoofdzakelijk de NL-helmen met embleem.

12-lang-staal

15-lang-staal

Command teams

Observer teams

En een aantal Spandau M25 zware machinegeweren voor luchtafweer, moet extra crew bij op.

Tegen Luchtdoelen 2 (Skoda 7.5cm AA)

Tegen Luchtdoelen 1 (Vickers 7.5cm AA)

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-02 21:16
mr paint
?
?
Hij was al genoemd maar ik gebruik ook Vallejo Model Air. Meeste kan inderdaad kant en klaar de spuit in.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 17:19
Een gelukkig nieuwjaar met veel bouwuurtjes gewenst allemaal :)

Toch de eindsprint ingezet en nummer 10 van het jaar voor de oliebollen afgekregen! Ook vooralsnog mijn laatste comissie, voorlopig weer even voor mezelf wat dingen bouwen.

Fokker T-V 1/72 van Valom. Ik had deze kit een paar jaar terug al eens gebouwd maar er zaten toch wat verrassingen in. De tooling lijkt licht aangepast op een paar punten; props zijn compleet anders (en m.i. een beetje overscale nu), en de lijmvlakken voor de PE cooling flaps op de motorgondels zijn ondieper, hier heb ik veel last van gehad. Decals zijn veel beter geworden, deze waren heel doorzichtig in de eerste release. Verder is het een degelijke short run kit met een paar aandachtspunten die verder prima bouwt.

mr paint
?
?

O en voordat ik het vergeet, ik wens jullie alvast een prettig jaarwisseling en dat 2023 een mooier jaar mag worden dan dit jaar :Y
Hier nog een vote voor Tamiya. Dikke kanttekening is dat m.i. geen enkele verf direct vanuit het potje spuitbaar is, ook niet de merken die claimen dit wel te zijn (Tamiya niet trouwens). Door verdamping dikt verf altijd enigszins in, ook in een gesloten verpakking, dus je moet altijd zelf checken of de consistentie juist is.

Mijn korte evaluatie van de merken die ik veel gebruikt heb. Ik heb weinig tot geen ervaring met MRP en AK dus die laat ik erbuiten. Dit is ook op basis van de acqueous/acryl verven, ik spuit weinig lacquer.

Tamiya: Veel kleuren, breed verkrijgbaar, spuit goed.
Gunze: Veel kleuren (maar zie posts paar pagina's terug, wordt minder), spuit super, slecht verkrijgbaar.
Revel: Zeer breed verkrijgbaar, drama om spuitbaar te krijgen (zoals je zelf hebt ervaren). Er is nu ook een Air line geloof ik, geen ervaring mee.
Vallejo: Veel kleuren, goed verkrijgbaar, spuit super, zeer kwetsbaar echter.
Hataka: Mooie gematchete kleurensets, echter spuit voor mij heel slecht.

[Voor 36% gewijzigd door Dr. Strangelove op 01-01-2023 10:54]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• smitae
@Dr. Strangelove Die fokkers zijn wel beauties geworden. Nice work.

Voor de nerds, ff snel opgezocht, Mei 1940.
857 - Stond op Schiphol zonder motoren, zware beschadigd tijdens bombardementen op Schiphol
859 - Tijdens opstijgen van Schiphol geraakt door scherven en later gestolen door de Duitsers.

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:44:
Mijn korte evaluatie van de merken die ik veel gebruikt heb. Ik heb weinig tot geen ervaring met MRP en AK dus die laat ik erbuiten. Dit is ook op basis van de acqueous/acryl verven, ik spuit weinig lacquer.
Zeker mee eens dat kant en klaar een illusie is, maar MRP komt zeker wel het dichtst bij, hoef zelden meer te verdunnen dan het al is, tenzij met preshading enzo. Werkt daardoor wel lekker snel, zeker gezien het ook snel droogt.

AK real colors is net als tamiya in de zin dat je het altijd moet verdunnen.

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Niet vloeken….

:X :X :X
Maar tju… wat baal ik.

Iets vergeten (de achterlichten) waardoor je enkele platen weer los moet halen.

Maar ja, er zijn ergere dingen…
Ik maak deze gewoon af met wat ik heb en ga de volgende met Tamiya verf spuiten.

De volgende wordt een Junkers Ju188 A-2 “Racher” van Revell. wordt mijn eerste vliegtuig.

@alle, bedankt voor de tips qua verf

Meer dan ik dacht...

• Ootje70
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:51
streamnl schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:52:
Niet vloeken….

:X :X :X
Maar tju… wat baal ik.

Iets vergeten (de achterlichten) waardoor je enkele platen weer los moet halen.

Maar ja, er zijn ergere dingen…
Ik maak deze gewoon af met wat ik heb en ga de volgende met Tamiya verf spuiten.
Ik ken dat soort momenten |:( Mijn Ma.K robot heeft mooie positioneerbare armen en benen en ik had niet in de gaten dat het gewricht een slag gedraaid was van de onderarm. En dan breekt deze bij buigen af in de polycap. Lijm houdt niet genoeg dus toch maar gaatjes boren en een metalen verbinding aanbrengen met superglue. Dan baal je wel ff ja :/

[Voor 8% gewijzigd door Ootje70 op 02-01-2023 17:00]

• page404
  • Laatst online: 16:55

page404

Website says no

Kleine update van de falcon. Cockpit zit er op, zag na het sprayen dat er toch een lelijke rand tussen de delen zat. Dus schuren, opnieuw tapen en weer sprayen. Stukje beter geworden.
Ik ga nog even door met de laatste decals en dan een heleboel viezigheid toevoegen.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• _Eend_
  • Laatst online: 02-02 21:06

_Eend_

🌻🇺🇦

smitae schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:30:
@Dr. Strangelove Die fokkers zijn wel beauties geworden. Nice work.

Voor de nerds, ff snel opgezocht, Mei 1940.
857 - Stond op Schiphol zonder motoren, zware beschadigd tijdens bombardementen op Schiphol
859 - Tijdens opstijgen van Schiphol geraakt door scherven en later gestolen door de Duitsers.
Dank hiervoor _/-\o_

Aangezien mijn oudoom als LuArtillerist vlakbij Schiphol in stelling stond is dat wel interessant.

Ik moet mijn LuA stelling nog afmaken :$

• smitae
page404 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:18:
[Afbeelding]
Kleine update van de falcon. Cockpit zit er op, zag na het sprayen dat er toch een lelijke rand tussen de delen zat. Dus schuren, opnieuw tapen en weer sprayen. Stukje beter geworden.
Ik ga nog even door met de laatste decals en dan een heleboel viezigheid toevoegen.
Mooi model en strak werk.

Grrr… Als ik dit zie voel ik zwaar de neiging om Star Wars modellen te gaan maken. Maar ik heb al veel teveel liggen en krijg waarschijnlijk ook enig tegengas van het thuisfront 8)

• Renegade666
smitae schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:58:
[...]

Grrr… Als ik dit zie voel ik zwaar de neiging om Star Wars modellen te gaan maken. Maar ik heb al veel teveel liggen en krijg waarschijnlijk ook enig tegengas van het thuisfront 8)
Dat van star wars heb ik eigenlijk ook. Maar ik hou het self wat tegen.😅

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Ootje70
Renegade666 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:10:
[...]
Same here, mijn broer is al een 1,5 jaar bezig met de Bandai Millennium en ik zou graag een AT-ST bouwen maar ik heb eigenlijk genoeg in mijn stash...

• Dr. Strangelove
Hier ook. Sinds ik die gundam doos van mijn zoontje heb gezien wil ik graag zelf wel een Bandai doosje kopen. Maar ik moet toch eerst mijn Finemolds X-Wing bouwen vind ik.

• streamnl
  • Niet online
En done.
Op het “kontje” na, vind ik hem best wel goed gelukt. Eerste model wat gespoten is. Revell is inderdaad heel gevoelig als ie erop zit.

Toch leuk als je verzameling langzaam groter wordt.

Binnenkort maar eens tamiya verf kopen en een verdunner hiervoor.
Ik heb nu airbrush cleaner van Vallejo. Is die ook goed voor Tamiya?

Meer dan ik dacht...

• Renegade666
@streamnl
Geen clear over het rode gedaan?

Qua tamiya, geen idee dat de airbrush cleaner van vellojo werkt, maar tamiya is of laquer (LP) of Alcohol (X/XF) basis. Vallejo is water basis. Dus kan zijn dat het niet werkt.

ik gebruik altijd de cleaner van tamiya zelf, werkt prima. Al denk ik dat IPA ook wel werkt volgens sommigen.

• Dwarlorf

Dwarlorf

Renegade666 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:05:
@streamnl
Geen clear over het rode gedaan?

Qua tamiya, geen idee dat de airbrush cleaner van vellojo werkt, maar tamiya is of laquer (LP) of Alcohol (X/XF) basis. Vallejo is water basis. Dus kan zijn dat het niet werkt.

ik gebruik altijd de cleaner van tamiya zelf, werkt prima. Al denk ik dat IPA ook wel werkt volgens sommigen.
Ipa werkt zeker prima. Ook voor vallejo. Ook als thinner voor tamiya (behalve voor laquer) Multifunctioneel goedje.

[Voor 5% gewijzigd door Dwarlorf op 03-01-2023 14:43]

War! What is it good for? Absolutely nothing! / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Vallejo cleaner werkt niet op Tamiya, daar werd het dacht ik alleen maar erger van. IPA (niet het bier) werkt idd goed en is een stuk goedkoper. Voor nog geen tientje heb een liter van dat spul: https://www.laboratoriumd...isopropylalcohol-999.html

• overkill001
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-02 22:41
Even een beginnersvraagje van mijn kant uit ter bevestiging omdat ik niet 100% zeker weet of het zonder probleem mogelijk is.

Voor de kerst heb ik een Spitfire Revell startersetje gekregen met daarin lijm en 3 potjes verf met de basis kleuren.

Nu lijkt Vallejo verf (in zo'n handig potje) mij makkelijker werken, maar omdat ik niet zeker weet of ik deze hobby echt leuk ga vinden wil ik niet direct leeglopen door alle verf te kopen.
Is het mogelijk om de Revell Aqua te gebruiken over/met Vallejo Model Color of reageren die twee met elkaar ?
Als dat mogelijk is hoef ik alleen de missende kleuren van Vallejo te kopen en kan ik de 3 basis kleuren van Revell gebruiken, dat scheelt weer het een en ander.

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:36

Vos

AFCA

overkill001 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:08:
Even een beginnersvraagje van mijn kant uit ter bevestiging omdat ik niet 100% zeker weet of het zonder probleem mogelijk is.

Voor de kerst heb ik een Spitfire Revell startersetje gekregen met daarin lijm en 3 potjes verf met de basis kleuren.

Nu lijkt Vallejo verf (in zo'n handig potje) mij makkelijker werken, maar omdat ik niet zeker weet of ik deze hobby echt leuk ga vinden wil ik niet direct leeglopen door alle verf te kopen.
Is het mogelijk om de Revell Aqua te gebruiken over/met Vallejo Model Color of reageren die twee met elkaar ?
Als dat mogelijk is hoef ik alleen de missende kleuren van Vallejo te kopen en kan ik de 3 basis kleuren van Revell gebruiken, dat scheelt weer het een en ander.
Ja kan, is beide verf op waterbasis.

• streamnl
  • Niet online
_Eend_ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:19:
Vallejo cleaner werkt niet op Tamiya, daar werd het dacht ik alleen maar erger van. IPA (niet het bier) werkt idd goed en is een stuk goedkoper. Voor nog geen tientje heb een liter van dat spul: https://www.laboratoriumd...isopropylalcohol-999.html
Bedankt voor de link.
Al zal ik niet vlug iets kopen waar je (bijna) net zo veel verzendkosten moet betalen als het product waard is. Ook kan je het niet afhalen.

Maar… ik heb nu wel een beeld waarnaar ik moet/kan zoeken.
@Renegade666 , wat bedoel je met "clear"?
(Het antwoord is dus 'nee' :+ )

[Voor 6% gewijzigd door streamnl op 03-01-2023 17:03]

Meer dan ik dacht...

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
overkill001 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:08:
Is geen probleem. Ik gebruik ze zelf ook door elkaar.

• page404

page404

Website says no

smitae schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:58:
[...]

Thanks! Leuk model om te doen dit, makkelijk om te bouwen en goeie oefening met weathering enzo. Heb in het verleden al Star Trek dingen gebouwd en ik vind die ruimteschepen ook leuk.
Renegade666 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:10:
[...]

Ik snap niet waarom :P
Ootje70 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:57:
[...]

Same here, mijn broer is al een 1,5 jaar bezig met de Bandai Millennium en ik zou graag een AT-ST bouwen maar ik heb eigenlijk genoeg in mijn stash...
Altijd plek voor een AT-ST of AT-AT toch?
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:18:
Hier ook. Sinds ik die gundam doos van mijn zoontje heb gezien wil ik graag zelf wel een Bandai doosje kopen. Maar ik moet toch eerst mijn Finemolds X-Wing bouwen vind ik.
X-wing of tie-fighter lijkt me ook wel wat. Maar dan niet die prut dingen van Revell die in een lucifersdoosje passen. Ik ga even die Finemolds checken en dan waarschijnlijk wit wegtrekken van de prijs.

• Ootje70
streamnl schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:39:
[...]

Maar… ik heb nu wel een beeld waarnaar ik moet/kan zoeken.
@Renegade666 , wat bedoel je met "clear"?
(Het antwoord is dus 'nee' :+ )
Hij bedoelt of je geen hoogglans vernis hebt aangebracht. Ik dacht het ook al te zien. Dan glimt de lak als bij een echte lak. Het beschermt ook de onderlak en maakt afstoffen gemakkelijker :)

Je kunt vernis met een rattle-can spuiten, met een airbrush aanbrengen of je gebruikt bijvoorbeeld AK Ceramic Varnish, die moet je 'gewoon' met een kwast aanbrengen.

• Ootje70
[quote]page404 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:11:
[.

[...]

Altijd plek voor een AT-ST of AT-AT toch?

[...]

Op zich wel, ik wil echter zo veel :) en heb mijn zinnen vooralsnog op zo'n 1/16 Panzer IV gezet van Trumpeter en dan is mijn opslag wel vol voorlopig. Maar een AT-ST gaat er zeker een keer komen. Zijn ook regelmatig in de aanbieding.

• elknic
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:55
Doen jullie die hooglans vernis over een model dat klaar is? Dus ook over ruiten en decals en zo?

Of alleen over de gespoten delen, voordat alles aan elkaar gezet wordt?

(My iRacing)

• Ootje70
Ik doe het over een model als het klaar is dus over decals en weathering. Niet over rubber/vinyl en ruiten, die plak ik af of je brengt de vernis met de kwast aan (die AK ceramic vernis), scheelt weer afplakken. Over 'geweatherd' rubber doe ik wel eens matte vernis.

[Voor 12% gewijzigd door Ootje70 op 04-01-2023 11:53]

• Renegade666
elknic schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:48:
Doen jullie die hooglans vernis over een model dat klaar is? Dus ook over ruiten en decals en zo?

Of alleen over de gespoten delen, voordat alles aan elkaar gezet wordt?
Wel over de decals, NIET over de ruiten :)

Als je een auto bv hebt, maak je de body (en eventuele losse onderdelen) eerst klaar met de juiste kleur (en vooraf werk), decals er op, glans lak er overheen ;) En later de rest aan elkaar plakken. (zoals hierboven alles eerst bouwen en dan afplakken)

Zo word de auto mooier en blijven de decals goed na jaren. Anders willen ze wel uitdrogen en loslaten.

Bij tanks of vliegtuigen het zelfde principe, maar ipv hooglas, mat of zijdeglans.

[Voor 6% gewijzigd door Renegade666 op 04-01-2023 11:51]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:13

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Renegade666 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:50:
[...]

Wel over de decals, NIET over de ruiten :)

Als je een auto bv hebt, maak je de body (en eventuele losse onderdelen) eerst klaar met de juiste kleur (en vooraf werk), decals er op, glans lak er overheen ;) En later de rest aan elkaar plakken. (zoals hierboven alles eerst bouwen en dan afplakken)

Zo word de auto mooier en blijven de decals goed na jaren. Anders willen ze wel uitdrogen en loslaten.

Bij tanks of vliegtuigen het zelfde principe, maar ipv hooglas, mat of zijdeglans.
Klopt helemaal, en dan krijg je van dezelfde kit (Tamiya Ducati Panigale 1199s) dit soort resultaten:

• streamnl
  • Niet online
Ooit… word ik net zo goed als jullie. _/-\o_
En de tips die worden gegeven waardeer ik :Y

Op dit moment ben ik al blij met de ministapjes die ik maak per model.
Nu zijn het de decals. Ik schrok toen ik zag hoeveel decals dit model heeft. Bij stap 1 begon het al.

Maar ik ben eigenlijk behoorlijk tevreden met het resultaat. Vooral als ik zag hoe het bij mijn eerste model ging.

Edit:
Eens uitzoeken hoe de iPhone camera kan aanpassen voor meer scherpte.

[Voor 3% gewijzigd door streamnl op 04-01-2023 12:26]

Meer dan ik dacht...

• Ootje70
streamnl schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:25:

Nu zijn het de decals. Ik schrok toen ik zag hoeveel decals dit model heeft. Bij stap 1 begon het al.
Dat is het leuke van dit forum, vragen staat vrij :)

Ik ken dat met die decals, mooi qua detail maar je wordt er bij moderne vliegtuigen wel een beetje knetter van.

• Invisible_man
streamnl schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:25:

[Afbeelding]

Maar ik ben eigenlijk behoorlijk tevreden met het resultaat. Vooral als ik zag hoe het bij mijn eerste model ging.
[Afbeelding]

Edit:
Eens uitzoeken hoe de iPhone camera kan aanpassen voor meer scherpte.
Ach, bij z'n cockpit kan je je altijd nog afvragen hoeveel er daadwerkelijk zichtbaar is als alles in elkaar zit :) Overigens valt dit nog wel mee qua aantallen, bouw maar eens een F-4 Phantom >:)

Sinds twee maanden ook maar weer eens wat aan modelbouw gedaan zo in de kerstvakantie:

Tamiya 1/48 Brewster Buffalo. Een wat oudere Tamiya kit, maar lekker simpel wat wel weer even een leuke smaakmaker is na een korte stop. Heb hem al in de primer zitten en de onderste helft aluminium gespoten. Vanmiddag het groen maar eens spuiten.

• Dr. Strangelove
page404 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:11:
[...]

X-wing of tie-fighter lijkt me ook wel wat. Maar dan niet die prut dingen van Revell die in een lucifersdoosje passen. Ik ga even die Finemolds checken en dan waarschijnlijk wit wegtrekken van de prijs.
Ik zou de FM nu niet meer kopen, de Bandai kit is veel beter hoor ik en ik vermoed dat ze elkaar qua prijs weinig ontlopen. De FM is sowieso lastig verkrijgbaar in Europa. Ik heb hem in 2010 voor een schappelijk bedrag gekocht in Akihabara :)

• -Smoke-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:11

-Smoke-

Maverick Reploid

Zei er hier iemand decals?

Gelukkig heb ik maar zo ongeveer de helft nodig als ik aan deze kit ga beginnen. Dit zag ik trouwens pas na aankoop.

En recentelijk afgerond:

Ik zie de echte variant hier regelmatig genoeg rondrijden, maar dan in gewone civiele groene uitvoering.

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:30
die zie ik ook regelmatig rijden, leuk ding, zo'n russisch broodje

I have the body of a god, shame it's a buddha......

• Invisible_man
De eerste groen gespoten (het jongblad) en lekker geëxperimenteerd met wat ik "mid" shading noem. Met preshading heb ik altijd dat wanneer je meerdere kleuren hebt (zoals dit camo scheme) het erg lastig is om de intensiteit tussen de diverse kleuren constant te houden, of dat deze in sommige gevallen überhaupt na het spuiten van de kleur nog zichtbaar is. Postshading is ook nooit echt mijn ding omdat ik met de ab niet een vast genoege hand heb om dat netjes te doen. Met midshading spuit je eerst een lichte onderlaag van de eindkleur en ga je daarna daarover de zelfde kleur maar dan een paar tinten donkerder bijvoorbeeld panelline shading aanbrengen, maar ook bijvoorbeeld mottling met een mottle mal. Daarna ga je daar met de zelfde kleur als de basislaag weer overheen, alleen dan meer verdund.

De bovenste foto is van na het aanbrengen van de midshading (en daar niet alleen een donkere groen voor gebruikt, maar ook wat vlekken bruin wat het naast groen altijd goed doet) en de onderste van er na. Morgen na het drogen nog maar eens kijken of ik er nog een laagje overheen moet spuiten, maar je kan immers niet terug als je teveel gespoten hebt ;) Daarna met blutak de masking aanbrengen voor het oudblad groen.

• Dr. Strangelove
Twee kleurige vogeltjes in aanbouw. Mijn eerste (ja echt) FW-190 in Papegei Staffel uitvoering, Academy doos. Rood met witte strepen. Gaat leuk worden.

Niet minder uitdagend is de MS 406 van Hobbyboss. Ik denk dat ik voor deze camo de hairy stick ga gebruiken. Geen zin om dit af te gaan plakken…

• Elve1984
Dr. Strangelove schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:00:

Niet minder uitdagend is de MS 406 van Hobbyboss. Ik denk dat ik voor deze camo de hairy stick ga gebruiken. Geen zin om dit af te gaan plakken…

Leuk vliegtuigje die Morane, als je nou de Finse uitvoering bouwt hoef je iets minder af te plakken :X

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ja, maar die Fin is wel saaier :P

• Dr. Strangelove
Zie nu pas die haaien bek. Dat is op zich wel leuk natuurlijk :) Eerst nog primer dus ik kan nog even nadenken.

Vandaag de zolder opgeruimd. Ik heb wat spulletjes die voor gratis naar een nieuw huis mogen. Versturen doe ik niet dus ophalen in Assen of over een paar weken in Nijmegen.

Fujimi Panzer IV (?) 1/72. Incompleet, what you see is what you get.

Academy FW-190A 1/72. Compleet op het windscreen na. Stabilo zit onder de putty.

Reactie via PM zodat we het topic niet vervuilen.

Mod: Weet niet of dit mag conform de forum regels, ik hoop van wel. Alternatief is de vuilnisbak.

• streamnl
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:52:
Zie nu pas die haaien bek. Dat is op zich wel leuk natuurlijk :) Eerst nog primer dus ik kan nog even nadenken.

Vandaag de zolder opgeruimd. Ik heb wat spulletjes die voor gratis naar een nieuw huis mogen. Versturen doe ik niet dus ophalen in Assen of over een paar weken in Nijmegen.

Fujimi Panzer IV (?) 1/72. Incompleet, what you see is what you get.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Academy FW-190A 1/72. Compleet op het windscreen na. Stabilo zit onder de putty.

[Afbeelding]

Reactie via PM zodat we het topic niet vervuilen.

Mod: Weet niet of dit mag conform de forum regels, ik hoop van wel. Alternatief is de vuilnisbak.
En wat doe je met al die andere +500 (?) dozen?
Krijgen die een eigen kamertje in je nieuwe woning?
Kan je mooi van begin af aan de ruimte indelen zoals jij dat wilt.

(Alsnog gefeliciteerd met je nieuwe woning)

Meer dan ik dacht...

• Dr. Strangelove
Geen nieuwe woning hoor :) Assen is out of the way, maar ik kom vaak in Nijmegen omdat mijn moeder daar woont dus dat is soms handiger.

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16:56
Ik zie in de TS diverse webshops die starters airbrushes met compressors aanbieden. Waar moet ik aandenken bij een aanschaf van zulke starterskit?

Maken jullie gebruik van een afzuiging o.i.d.?

• Invisible_man
Nimflix schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 00:08:
Ik zie in de TS diverse webshops die starters airbrushes met compressors aanbieden. Waar moet ik aandenken bij een aanschaf van zulke starterskit?
Tja, hangt vooral van je budget af en of je meteen iets goeds wil kopen, of eerst met iets simpels wil proberen. Maar waar je op moet letten is bijvoorbeeld of er genoeg reserve onderdelen zoals naalden en nozzles voor te krijgen zijn. Met een merk als Fengda en Sparmax zit je in de budget reeks wel goed, wil je meteen wat duurders, zijn merken als Harder en Steenbeck of Iwata goede keuzes.
Hangt van het soort verf die je gaat spuiten af. Een masker moet je sowieso altijd dragen vanwege de verfdeeltjes die je bij het spuiten inademt, maar als je het vooral bij de watergedragen verven zoals vallejo houdt, is afzuiging niet direct nodig, maar een goede ventilatie in de ruimte waar je spuit is wel altijd aan te raden zoals een raam wat open kan.

Ik spuit voornamelijk met lacquers en heb dus ook een goede afzuiger gekocht (in combinatie met een masker dus), maar als beginnende airbrusher zou ik het eerst lekker bij watergedragen verven houden :)

[Voor 8% gewijzigd door Invisible_man op 06-01-2023 00:15]

• Ootje70

Ik heb als (her)startende airbrusher ook zo'n kit gekocht. De compressor moet wel een tank hebben vind ik, de spuit die daarbij zat gebruik ik alleen voor clearcoats en primers (vanwege de 0,4 naald) en ik kocht een Harder en Steenbeck Evolution met een 0.2 naald. Wel wat duurder dan de budget spuiten maar ook veel beter. Zo kun je de verfflow beperken en heb je ook een fijn werkende dual-action spuit.

Afzuiging is wel handig, ik spuit water en alcohol gedragen acryl lakken en draag een masker. Ik kon van een mede Tweaker een 'mobiele' unit overnemen en ik ben er erg blij mee, ook al kan ik de lucht niet afvoeren naar de buitenlucht. Maar goed ventileren zoals gezegd door @Invisible_man is dan wel nodig.

• streamnl
  • Niet online

Ik had dezelfde vragen als jij en heb me ook laten informeren door de personen met kennis hier.
De prijzen zullen iets anders zijn maar ik had aan aan de hand van de tips het volgende gekocht:

PS, zo’n snelkoppeling is echt wel een hele fijne “upgrade“.

Meer dan ik dacht...

• streamnl
  • Niet online
@Nimflix,
Ikzelf heb inmiddels best wel veel Revell verf (aqua). Maar dat spuit behoorlijk lastig.
Als je nog niet veel verf hebt, is het misschien een idee om al meteen met “goeie” verf te beginnen.
Scheelt je waarschijnlijk een hoop ergernis.

Even de berichten lezen vanaf hier.
Dan lees je enkele tips van mensen die al langer spuiten.

Meer dan ik dacht...

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16:56
streamnl schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:07:
@Nimflix,
Ikzelf heb inmiddels best wel veel Revell verf (aqua). Maar dat spuit behoorlijk lastig.
Als je nog niet veel verf hebt, is het misschien een idee om al meteen met “goeie” verf te beginnen.
Scheelt je waarschijnlijk een hoop ergernis.

Even de berichten lezen vanaf hier.
Dan lees je enkele tips van mensen die al langer spuiten.
Thnx voor je input!!

Zelf heb ik al wat vliegtuigjes in elkaar gezet maar die spuit ik dan met een spuitbus voor een primer en dan handmatig met de kwast(je). ik wil nu iedergeval een stap omhoog met een airbrush aan de gang.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Renegade666
De Porsche Gemballa is ook af. Bijzondere auto qua aero :P
Maar jammer dat het weer een slechtpassende kit van Revell is uit de 80's.
Verfwerk is gelukkig redelijk goed gelukt voor de verandering :D

Ga nu weer even een recentere tamiya kit maken, weer een porsche, maar iets meer naar de racing :D

• alarma2nd
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:57
Lak zit er inderdaad strak op. Mooi hoor!

Acties:
  • +7Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Renegade666 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:37:
De Porsche Gemballa is ook af. Bijzondere auto qua aero :P
Maar jammer dat het weer een slechtpassende kit van Revell is uit de 80's.
Verfwerk is gelukkig redelijk goed gelukt voor de verandering :D

Ga nu weer even een recentere tamiya kit maken, weer een porsche, maar iets meer naar de racing :D

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oeeeeh dat ziet er strak uit! Goeie kleur ook.

Ik heb vandaag de Millenium Falcon afgemaakt. Oh ja, weathering is een vak ;)

• Ootje70
page404 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:53:
[...]

Oeeeeh dat ziet er strak uit! Goeie kleur ook.

Ik heb vandaag de Millenium Falcon afgemaakt. Oh ja, weathering is een vak ;)
Netjes hoor! Ik ben altijd van viezige weathering en mis zelf een beetje de panel-lining, dan springen de details van deze kit er wat meer uit. Of zit het er wel op en zie ik het niet goed op de foto?

• page404

page404

Website says no

Ootje70 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:11:
[...]

Netjes hoor! Ik ben altijd van viezige weathering en mis zelf een beetje de panel-lining, dan springen de details van deze kit er wat meer uit. Of zit het er wel op en zie ik het niet goed op de foto?
Panel lining zit nog niet echt in mijn skillset. Kan dus kloppen dat je ze niet ziet. Wel eens geprobeerd maar echt zichtbaar zijn ze dan niet. Heb nog een oude kit van Revell van een F14 ofzo, daar ga ik weer eens een poging wagen.
Nu met de Nissan Fairlady van Tamiya begonnen, die wil ik juist netjes maken dus geen weathering. Wat een detail in die kit trouwens! En pasvorm is ook VEEL beter dan Revell.

• Renegade666
@page404
Ja, tamiya heeft het aardig beter voor elkaar. Al zijn de nieuwere Revell ook niet echt slecht.
Ben nu met een porsche bezig van Tamiya, en tot nu toe past alles als gegoten.
Nadeel is ook gelijk, het is wat gedetaileerder, had voor het blok plus trans, al 10 kleuren nodig :P

• Ootje70
page404 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:53:
[...]

Panel lining zit nog niet echt in mijn skillset. Kan dus kloppen dat je ze niet ziet. Wel eens geprobeerd maar echt zichtbaar zijn ze dan niet. Heb nog een oude kit van Revell van een F14 ofzo, daar ga ik weer eens een poging wagen.
Nu met de Nissan Fairlady van Tamiya begonnen, die wil ik juist netjes maken dus geen weathering. Wat een detail in die kit trouwens! En pasvorm is ook VEEL beter dan Revell.
Je kunt dit eenvoudig doen door Tamiya zwarte of bruine panelliner te gebruiken, dat vloeit mooi uit en kun je eenvoudig met wat white-spirit bijwerken als het teveel is. Of met verdunde Abteilung 502: spaceship filth. Dat kun je helemaal verwijderen als je niet tevreden bent en ziet er gaaf uit. Dat breng je aan in panel lines maar ook rond andere details.

[Voor 3% gewijzigd door Ootje70 op 09-01-2023 10:43]

• Dr. Strangelove
Ander alternatief is waterverf. Kan je mixen en verdunnen zoveel je wil. Je hoeft het niet eens erg netjes aan te brengen; gewoon in de lijnen kwasten, laten drogen en met een ietwat vochtige tissue wegvegen. Bevalt niet? Met schoon water is het binnen twee seconden weg.

Ik vind het een van de beste modelbouwtrucjes omdat het snel, simpel en goedkoop een enorm effect levert.

[Voor 17% gewijzigd door Dr. Strangelove op 09-01-2023 13:48]

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:39
Spuiten mensen hier wel eens Vallejo Model Color met de airbrush?

Ik krijg elke keer dat het vergumd in de cup. Trekt hele draden met schoonmaken ook. Het wordt verdund met vallejo thinner en drupje flow improver.

Ook het kwastje wat ik gebruik om de cup schoon te maken lijkt dan wel alsof er kauwgom in zit.
Hun primer doet hetzelfde, en die gebruik ik dus ook niet meer.

• Dwarlorf

Dwarlorf

JipJapGoedje schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:24:

Ik krijg elke keer dat het vergumd in de cup. Trekt hele draden met schoonmaken ook. Het wordt verdund met vallejo thinner en drupje flow improver.

Ook het kwastje wat ik gebruik om de cup schoon te maken lijkt dan wel alsof er kauwgom in zit.
Ik doe het zo min mogelijk maar vergumming zoals jij het beschrijft heb ik niet gehad. Vind het vooral een drama om de juiste mix te vinden.

• Invisible_man

Heb je dat met meerdere kleuren? Dus dat het niet één slecht potje is wat wat te oud is? Wellicht nog wat beter schudden proberen.

• Elve1984
Dr. Strangelove schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:47:
Ander alternatief is waterverf. Kan je mixen en verdunnen zoveel je wil. Je hoeft het niet eens erg netjes aan te brengen; gewoon in de lijnen kwasten, laten drogen en met een ietwat vochtige tissue wegvegen. Bevalt niet? Met schoon water is het binnen twee seconden weg.

Ik vind het een van de beste modelbouwtrucjes omdat het snel, simpel en goedkoop een enorm effect levert.
Als je er nog drupje afwasmiddel bij doet dan loopt het net wat beter in de paneel lijnen doordat je de oppervlakte spanning van het water breekt.

Ik heb het zelfde probleem, daarom gebruik ik het eigenlijk niet meer. Alleen af en toe om met de kwast figuren te schilderen maar daarvoor ben ik over aan het stappen op Vallejo Model Color.

• Dr. Strangelove
Ik spuit het met IPA of gewoon water. Gaat prima. Het is wel kwetsbaar, ik heb altijd wel wat krasjes erop als ik alles gespoten heb en decals erop heb gedaan.

• Dr. Strangelove
Elve1984 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:24:
[...]

Als je er nog drupje afwasmiddel bij doet dan loopt het net wat beter in de paneel lijnen doordat je de oppervlakte spanning van het water breekt.

[...]
Klopt, hangt ook een beetje van de waterverf af. Hoe goedkoper hoe beter in mijn ervaring :P

• JipJapGoedje
Invisible_man schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:19:
[...]

Heb je dat met meerdere kleuren? Dus dat het niet één slecht potje is wat wat te oud is? Wellicht nog wat beter schudden proberen.
Ja ik heb het met zowel de primer als met 2 verschillende fluo kleuren. Als ik alcohol gebruik dan wordt het helemaal een troep. Ik schud het met zo'n tattoo/nagellak shaker en ik doe er ook een mix kogel in.
Ik heb wel model air, maar nog niet gebruikt omdat ik de kleur nog niet nodig had.

Las op Britmodeller dat je Model Color wel met Mr Color Leveling thinner kunt verdunnen. Poging waard.

• Invisible_man
JipJapGoedje schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:28:
[...]
Las op Britmodeller dat je Model Color wel met Mr Color Leveling thinner kunt verdunnen. Poging waard.
Proberen kan altijd natuurlijk :) , maar op dat moment zou ik dan ook gewoon voor bijvoorbeeld Tamiya, Gunze of AK Real colors kiezen bijvoorbeeld want het voordeel van dat Vallejo een watergedragen verf is ben je dan al kwijt en die merken spuiten echt een stuk fijner.

Wat overigens ook problemen kan geven is als je verschillende soorten verf met de zelfde ab spuit. Achtergebleven resten thinner kunnen dan problemen geven. Wat ik dan altijd doe is eerst een half cupje door te spuiten met alleen thinners van de nieuw te spuiten verf. Nog beter is om het wisselen van soort verf zoveel mogelijk te voorkomen.

Maar aan het eind van de dag is Vallejo gewoon een lastige verf om te spuiten, ik had er bijvoorbeeld heel veel tipdry problemen mee en veel tear out met masking.

• JipJapGoedje
Was ook alleen omdat ik wat kleuren heb om accenten aan te brengen. Alle basis is tamiya of mr color en dan wat accenten met MOdel COlor of air. Overspray kan ik makkelijk dan wegpoetsen zonder dat de basis kleur aangetast wordt.

• Elve1984
JipJapGoedje schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:28:
[...]

Ja ik heb het met zowel de primer als met 2 verschillende fluo kleuren. Als ik alcohol gebruik dan wordt het helemaal een troep.
Ik heb het zelfde gehad met de Dayglow verf van Vallejo Model color en Vallejo Model air, erg lastig te spuiten en als je eenmaal een laagje had trok je het er met masking tape gewoon vanaf en leek het net of je laagje rubber vast had.

Ik ben voor de Dayglow Orange nu overgestapt op Hataka A-194 deze is met wat Hataka airbrush verdunner prima te spuiten en over een witte ondergrond is er een goed resultaat mee te behalen.

• page404

page404

Website says no

Ik heb het een keer gehad met de zilverkleur van Revell. Dacht nog dat ik misschien Aqua Clean ipv Aqua Thinner had gepakt, maar in een keer was het kauwgum. Uur bezig geweest om de airbrush weer schoon te krijgen :( Daarna eigenlijk niet meer voorgekomen.

• JipJapGoedje
Oh en ik heb dit weekend voor het eerst Tamiya Gunmetal gebruikt ( X-10 ) maar dit is bijna een ietwat donkere zilveren kleur ipv een gunmetal. Is gespoten over een zwarte primer. Verf is gemixed met zo'n mini staaf mixer voor dit soort verfpotjes voor die in de airbrush ging.

Als ik het niet vergeet zal ik nog een foto uploaden later.

[Voor 18% gewijzigd door JipJapGoedje op 10-01-2023 14:40]

• Renegade666
@JipJapGoedje
Wel verdund hoop ik ? :P

• JipJapGoedje
Jazeker! Maar ik had een veel donkerdere kleur verwacht. Normaliter gebruik ik Vallejo Metallic. En dat zijn echt super kleuren en super goed te spuiten. Dacht ik pak een keer tamiya, maar lijkt niet eens op gunmetal.

• Renegade666
Vind het geen rare kleur. Maar ben ook niet echt kritisch op dat punt :P
Als het maar goed lijkt.

• page404

page404

Website says no

Het is wel een mooie kleur maar een beetje vreemd :) Soort zwart met glitters :P

Volgens mij gaan Tamiya en ik goeie vrienden worden :P

[Voor 83% gewijzigd door page404 op 10-01-2023 21:26]

• Allard_
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-01 22:38
Dit heeft weinig met modelbouw te maken.

[Voor 71% gewijzigd door Outerspace op 11-01-2023 12:48]

• Invisible_man
page404 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:11:
Zie je wel :)

• Ootje70
Offtopic

[Voor 92% gewijzigd door Outerspace op 11-01-2023 12:49]

• Renegade666
page404 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:11:
Het is wel een mooie kleur maar een beetje vreemd :) Soort zwart met glitters :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi he😇

Dit is het blok van mijn porsche zover:

• Dr. Strangelove
Strak hoor, welke verf heb je gebruikt voor het chroom?

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:54:
Strak hoor, welke verf heb je gebruikt voor het chroom?
Zijn die niet gewoon van dat verchroomd plastic kant en klaar in de doos?

• Renegade666
@Dr. Strangelove Wat @Invisible_man zegt :) De uitlaten zijn standaard al gechromed, maar niet te overdadig wat vaak wel is. Meer een RVS look.

Maar als ze zelf chrome wilt verven, is de alclad chrome wel redelijk goed.

• Invisible_man
Alclad werkt inderdaad wel mooi, zeker als je het in dunne laagjes over een glanzende zwarte ondergrond spuit, maar je houd altijd wat korreligheid in het spuitwerk wat afhankelijk van je schaal best wel vervelend kan zijn. Voor een echt spiegelglad chrome resultaat is dat molotow spul ook een optie. Wel vrij duur en als je het wilt spuiten moet je niet die pennen hebben, maar de navulverpakking.

AK xtreme metals is ook een goede trouwens, die is sowieso een stuk makkelijker om goed te krijgen dan alclad.

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:35

Ik heb vooral Vallejo voor het verven van mijn mini's.
Aangezien ik 90% van de verf al gekocht had voordat er uberhaubt een airbrush in beeld kwam is dit vooral de model colour en game colour lijn.
Verdunnen met enkel flow improver doet al wonderen en zorgt ervoor dat ik dat effect in elk geval niet heb. Zolang ik maar niet teveel tegelijk wil gebruiken en te lang door wil gaan.

Voor de primers heb ik nergens last van, behalve bij de wit. Die doet precies wat je zegt en heb ik nu dusdanig verdunt dat het bijna inkt is geworden :/

Zover ik begrijp is wit pigment ook groter dan andere kleuren, mogelijk komt het daarvoor.
Wellicht is zoiets ook bij jou aan de hand?

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• JipJapGoedje
Dit is wat ik bedoelde met de gunmetal X-10 van Tamiya. De foto doet het niet echt recht aan maar het is te zilverig. Zeker in het echt het contrast is te groot. Misschien dat matte lak het nog beetje doet dimmen.

Daarnaast de fluo Vallejo Model Color nog weer geprobeerd en ditmaal door het te verdunnen met Leveling Thinner. Gaat iets beter, maar de verf scheidt steeds wat als je te lang wacht, dus je moet wel steeds de verf weer mengen in de cup. Nu moest ik echt kleine oppervlaktes en lijntjes brushen met lage druk. Een lepel die ik eerst testte werkte beter om dat je meer verf door de brush spuit voor grotere oppervlaktes. Dus mits je beetje vlot kunt werken KAN je Model Color dus verdunnen met Leveling Thinner.

• Ootje70
En een retarder gebruiken?

• JipJapGoedje
Er zit een retarder in leveling thinner.

• Renegade666
Deze word dit jaar veel gebouwd denk ik :D

• Invisible_man
Heb hem al in pre-order staan :)

Had nog getwijfeld tussen de Takom en de Meng versie. De Meng D variant heeft ook de juiste wing pods die we in Nederland gebruiken, maar die komt pas veel later uit waar de Takom versie op elk moment leverbaar zal worden. Daarnaast lijkt voor wat ik tot nu toe aan reviews gezien heb, maar ook uit de track record van meng vs Takom, de Takom de betere kit te zijn, al zullen beide prima zijn. Ik hoop dan ook stilletjes dat er een aftermarket wing pod voor de Takom uitkomt om zo toch de Nederlandse versie te kunnen maken O-)

en zo niet kan ik later altijd nog de Meng kopen 8)

• Dwarlorf

Dwarlorf

Invisible_man schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:01:
[...]

Heb hem al in pre-order staan :)

Had nog getwijfeld tussen de Takom en de Meng versie. De Meng D variant heeft ook de juiste wing pods die we in Nederland gebruiken, maar die komt pas veel later uit waar de Takom versie op elk moment leverbaar zal worden. Daarnaast lijkt voor wat ik tot nu toe aan reviews gezien heb, maar ook uit de track record van meng vs Takom, de Takom de betere kit te zijn, al zullen beide prima zijn. Ik hoop dan ook stilletjes dat er een aftermarket wing pod voor de Takom uitkomt om zo toch de Nederlandse versie te kunnen maken O-)

en zo niet kan ik later altijd nog de Meng kopen 8)
Kan je die pods niet zelf maken?

• Invisible_man
Dwarlorf schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:06:
[...]

Kan je die pods niet zelf maken?
Oh ja hoor, is in de basis een cilinder met wat uitstekende delen. Die roosters kan je wel ergens anders uit halen, wat overgebleven PE ofzo. Punt is alleen dat deze kit zo dermate gedetailleerd is dat je scratch build dat zelfde niveau moet hebben inclusief klinknagels enzo welke raised zijn. Met een ressin 3d printer zou het ook wel lukken denk ik, maar als ik voor een paar euro een ressin casted pod kan kopen met super detail, is dat veruit de beste en makkelijkste optie.

[Voor 5% gewijzigd door Invisible_man op 14-01-2023 11:24]

• Invisible_man
Zo, eerste projectje van het jaar ook alweer af, de Tamiya 1/48 Brewster Buffalo.

Ben een beetje overboord gegaan met de chipping (wat door het weerkaatsende licht op de foto een stuk sterker lijkt dan in het echt), maar was daar lekker op gang mee en geeft wat meer interesse aan het model :)
Ik heb trouwens 0 decals gebruikt, alles is geverfd en de cijfers, letters en driehoekjes gespoten met masks gesneden met de cricut snijplotter.

Volgende projectje ook al in de planning staan:

Ik heb daar deze kit voor met een aftermarket ressin commandokoepel:

Hier zal ook nog het nodige aan scratchbuilding bij komen kijken, voornamelijk het plateau achterop. Als ik helemaal avontuurlijk wil zijn, kan ik ook altijd nog dit verfschema spuiten 8)

Eens wat anders dan weer een Nederlandse tank met nato green, black en brown, nu nog een verf vinden met de juiste kleur blauw...

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:25

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Invisible_manTof! Als je hem klaar hebt, laat ik hem aan m'n pa zien. Die heeft jaren bij de Marechaussee gezeten en in z'n jonge jaren ook op de panserwagens gereden (wel een voorganger van deze). Zie de rijks huisstijl wijzer voor de juiste kleur: https://www.rijkshuisstij...defensie/kleuren-defensie

We've got that ring of confidence

• Invisible_man
Yukkie schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:05:
@Invisible_manTof! Als je hem klaar hebt, laat ik hem aan m'n pa zien. Die heeft jaren bij de Marechaussee gezeten en in z'n jonge jaren ook op de panserwagens gereden (wel een voorganger van deze).
Ha, ik zal mijn best doen :)
Zie de rijks huisstijl wijzer voor de juiste kleur: https://www.rijkshuisstij...defensie/kleuren-defensie
Bedankt, dat helpt al wat. Helaas staan er geen kleurcodes bij zoals een RAL nummer en als ik op nassau blauw google kom ik ook niet heel veel verder. Wat denk ik er nog het dichtste bij zit is Oxford blue welke ik ook al heb en vaak voor de kleur blauw in vlaggen en roundels gebruikt heb. Als ik dan een witte primer gebruik is deze sowieso al een paar tinten lichter en kan er altijd nog wat wit ofzo doorheen doen, al zal ik liever niet hoeven te mixen.

Wel kom ik nog tegen dat ook vaak signaal blauw, oftewel marking blue gebruikt wordt, dus wellicht is dat nog wat al lijkt die mij zo wat aan de grijzige kant te zijn (voor zover je dat kan bepalen met een plaatje op een computerscherm :) ).

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik ben dit weekend ook druk bezig geweest. Begonnen met de base color bruin voor de bodem. Binnenkort ga ik een bestelling doen bij dioramapresepe want ik heb besloten voor een jungle thema te gaan. Verder na lang uitstellen toch maar begonnen met de huid. Heb ik expres pale gelaten omdat ik het wel vond passen bij een cyborg. En bruises toegevoegd, ik kwam een YouTube kabaal tegen waar een dame ook deze schilderde en dat vond ik wel een goed idee. Zelfs een onfortuinlijke spider heb ik kunnen omzetten naar een flinke blauwe plek. Ook heb ik het haar gedaan in Alien purple maar daar ben ik niet tevreden over. Ik wou eerst blond doen maar de achtergrond (gun) is al geel. Wat ik nu overweeg is wit zodat ze op een albino lijkt. Andere opties zijn rood of bruin haar maar dat laatste wil ik eigenlijk niet. Verder heb ik gisteravond op de valreep de body armor ook blauw gemaakt (linkerhelft op de afbeelding) omdat dit beter contrasteert met de lichte huid dan de decktan die ik eerst had.

En dan nu het resultaat van het weekend:

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:25

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Invisible_man volgens deze site: https://encycolorpedia.nl/0f3063 zou het "ongeveer" RAL 5022 of 5013 moeten zijn. Ik vind ze nogal veel afwijken. Er staan nog wel wat andere mogelijke verfkleuren tussen, zoals Humbrol Midnight Blue, die ik persoonlijk beter vind lijken.

We've got that ring of confidence

• Invisible_man
Yukkie schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:33:
@Invisible_man volgens deze site: https://encycolorpedia.nl/0f3063 zou het "ongeveer" RAL 5022 of 5013 moeten zijn. Ik vind ze nogal veel afwijken.
Uiteindelijk is het een kwestie van zelf proberen natuurlijk. Er zijn zoveel factoren die meespelen die maken dat het vergelijken op een computerscherm nooit volledig uitsluitsel geeft. Is het object in het volledig zonlicht gefotografeerd, of in de schaduw, is de tank net geverfd of is deze verbleekt door de zon, de camera-instellingen, de kalibratie van je computerscherm enzovoorts, enzovoorts :)

En dan heb je wat online als de "juiste" verf genoemd wordt in huis, over wat voor primer spuit je die (zwart, grijs, wit) en wat doe je verder aan weathering?
Er staan nog wel wat andere mogelijke verfkleuren tussen, zoals Humbrol Midnight Blue, die ik persoonlijk beter vind lijken.
Mijn ervaringen met Humbrol maken dat ik niet snel weer voor dat merk zal kiezen 8) Maar bedankt voor het mee denken!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Invisible_man schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:41:

Wel kom ik nog tegen dat ook vaak signaal blauw, oftewel marking blue gebruikt wordt, dus wellicht is dat nog wat al lijkt die mij zo wat aan de grijzige kant te zijn (voor zover je dat kan bepalen met een plaatje op een computerscherm :) ).
Als ik mij niet vergis is dat het donkerblauw dat ik hierboven heb gebruikt. Is wel vrij diepblauw (op zwarte primer). Lijkt niet helemaal overeen te komen met de kleur die je wil. Maar ik kan this wel ff wat voor je uitproberen op 3 verschillende basecoats/primers

• Ootje70
Dit weekend verder gegaan aan mijn post WW2 diorama met de Simca 5. Ben nu aardig op weg, na deze foto's ben ik nog de stenen gaan verven en 'weatheren'. De sneeuw is aardig gelukt moet ik zeggen, het diorama betreft een scene van een barnfind een jaar of 20 na de oorlog begin van de winter. Dak moet er nog op (balken met tegels, golfplaten en een zeil. Maar ook nog houten balken en pleister in de verf, washes aanbrengen et cetera.

[Voor 3% gewijzigd door Ootje70 op 16-01-2023 14:05]

• Invisible_man
Dwarlorf schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:31:
[...]

Als ik mij niet vergis is dat het donkerblauw dat ik hierboven heb gebruikt. Is wel vrij diepblauw (op zwarte primer). Lijkt niet helemaal overeen te komen met de kleur die je wil.
Ik heb nog even een foto van een oude build van mij opgegraven (1/32 Tamiya Spitfire IXc) waar ik die oxford blue over witte primer gebruikt heb voor de roundels en ik denk dat dat wel het beste lijkt tot zover ik gevonden heb (plus ik heb die verf al :)).

Maar ik kan this wel ff wat voor je uitproberen op 3 verschillende basecoats/primers
Ik denk dat de primer sowieso wit gaat worden hiervoor, anders wordt het al snel veel donkerder, maar als jij toevallig de marking blue van MRP hebt staan en het voor jou een kleine moeite is om die even snel over wat wit te spuiten....... *O*
Pagina: 1 ... 58 59 60 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee