Een gelukkig nieuwjaar met veel bouwuurtjes gewenst allemaal
Toch de eindsprint ingezet en nummer 10 van het jaar voor de oliebollen afgekregen! Ook vooralsnog mijn laatste comissie, voorlopig weer even voor mezelf wat dingen bouwen.
Fokker T-V 1/72 van Valom. Ik had deze kit een paar jaar terug al eens gebouwd maar er zaten toch wat verrassingen in. De tooling lijkt licht aangepast op een paar punten; props zijn compleet anders (en m.i. een beetje overscale nu), en de lijmvlakken voor de PE cooling flaps op de motorgondels zijn ondieper, hier heb ik veel last van gehad. Decals zijn veel beter geworden, deze waren heel doorzichtig in de eerste release. Verder is het een degelijke short run kit met een paar aandachtspunten die verder prima bouwt.
:strip_exif()/f/image/MYUmELTSfLB7rLXfaHP7GHSl.jpg?f=fotoalbum_large)
streamnl schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:26:
Vandaar dat ik langzaamaan ga overstappen. Revell wil ik gebruiken voor de kwast en ik wil verf hebben die ik direct in mijn airbrus kan druppelen.
Wat zijn de kant en klare verfmerken?
mr paint
?
?
O en voordat ik het vergeet, ik wens jullie alvast een prettig jaarwisseling en dat 2023 een mooier jaar mag worden dan dit jaar

Hier nog een vote voor Tamiya. Dikke kanttekening is dat m.i. geen enkele verf direct vanuit het potje spuitbaar is, ook niet de merken die claimen dit wel te zijn (Tamiya niet trouwens). Door verdamping dikt verf altijd enigszins in, ook in een gesloten verpakking, dus je moet altijd zelf checken of de consistentie juist is.
Mijn korte evaluatie van de merken die ik veel gebruikt heb. Ik heb weinig tot geen ervaring met MRP en AK dus die laat ik erbuiten. Dit is ook op basis van de acqueous/acryl verven, ik spuit weinig lacquer.
Tamiya: Veel kleuren, breed verkrijgbaar, spuit goed.
Gunze: Veel kleuren (maar zie posts paar pagina's terug, wordt minder), spuit super, slecht verkrijgbaar.
Revel: Zeer breed verkrijgbaar, drama om spuitbaar te krijgen (zoals je zelf hebt ervaren). Er is nu ook een Air line geloof ik, geen ervaring mee.
Vallejo: Veel kleuren, goed verkrijgbaar, spuit super, zeer kwetsbaar echter.
Hataka: Mooie gematchete kleurensets, echter spuit voor mij heel slecht.
[
Voor 36% gewijzigd door
Dr. Strangelove op 01-01-2023 10:54
]
These are my principles. If you don't like them, I have others.