Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Pagina: 1 ... 56 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:14
Dank voor je links. Had "hobbyshopagnes" inderdaad al gevonden, maar juist de Spanish Copper is daar niet voorradig. Bij amazon.de zitten ze wel in de listing maar ook geen voorraad. Bij amazon.nl gaat het via een externe verkoper, en probeer persoonlijk zo min mogelijk bij Amazon te bestellen, al helemaal als ze niet zelf de fulfillment doen.
Invisible_man schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 07:55:
[...]

Heb dat vooral gebruikt zien worden in de movie prop wereld, eigenlijk nooit in de plastic modelbouw, denk dat het ook net even wat te "grof" is voor kleine plastic modelletjes gezien je vaak wel aardig tekeer moet gaan met een doek om het uit te poetsen. Wat je wel eens zou kunnen proberen is drybrushing met een metaalverf, die van Vallejo werken daar goed voor. Als ik bijvoorbeeld een vliegtuigmotor wil verven, spuit ik deze eerst zwart (gewoon zwarte primer) en ga dan met een zachte kwast en een verdunde Vallejo aluminiumkleur vooral de randen highlighten.
Vallejo ziet er wel goed uit. Was inderdaad van plan er een zwarte basislaag op te maken. Ik zal eens wat Vallejo verf bestellen en kijken of dat het gewenste resultaat levert. Het is dit keer geen miniatuurmodel maar een 3D scan van een hand en voet welke ik op mijn resin printer heb geprint. Thx voor de tip!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:56
Hatsjoe schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:49:
[...]
Vallejo ziet er wel goed uit. Was inderdaad van plan er een zwarte basislaag op te maken. Ik zal eens wat Vallejo verf bestellen en kijken of dat het gewenste resultaat levert. Het is dit keer geen miniatuurmodel maar een 3D scan van een hand en voet welke ik op mijn resin printer heb geprint. Thx voor de tip!
Genoeg voorbeelden van hoe dat te doen met drybrushing, is dit een beetje het resultaat waar je naar zoekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:14
Invisible_man schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:54:
[...]

Genoeg voorbeelden van hoe dat te doen met drybrushing, is dit een beetje het resultaat waar je naar zoekt?
[YouTube: Drybrushing technique]
Dat is inderdaad exact het resultaat waar ik naar opzoek ben. Dank voor dit filmpje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:51
alt-92 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 00:15:

Dat gerucht is niet correct.
Een van de bestanddelen (de anti-skinning additief genaamd MEKO) is niet meer toegestaan op de consumenten markt na een lange gedoogperiode.

Humbrol heeft echter niet echt slim hierop ingespeeld en weinig naar hun dealers/verkopers gecommuniceerd met als gevolg een boel paniek toen de datum van 30 maart 2022 kwam.

De potjes humbrol zijn gewoon nog steeds in productie al is dat tegenwoordig aardig duur qua grondstoffen en potjes (uit de EU nota bene) - daarom is ook de lijn gereduceerd naar 90 (!) courante kleuren ipv de 130+ die het eerst voerde.
Het gerucht was wel Correct toen der tijd, in de Humbrol verf zat "Butanone Oxime" (Methyl Ethyl Ketoxime) of wel MEKO, Per 1 maart 2022 is er in Europa wat regelgeving veranderd mbt tot MEKO waardoor Producten met meer dan 0,1% MEKO als mogelijke kanker veroorzakers worden gezien en verboden zijn binnen de EU. De spaanse webshop Spotmodel heeft hier een artikel over geschreven met de exacte uitleg. Wat ik begrepen heb is dat Humbrol in hun "oude verf" meer dan 0,1% Meko gebruikte.

Als het goed is heeft Humbrol nu nieuwe verf ontwikkeld die wel voldoet aan de huidige regelgeving en zou in eerste instantie deze verf reeks 86 kleuren moeten bevatten.

De vraag is alleen of de kwaliteit van deze nieuwe verf net zo goed is als de oude. De prijs is in iedergeval wel hoger.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:16

Smoke

Maverick Reploid

Afhankelijk van hoe je over decals denkt heb ik met deze kit een fantastische of afschuwelijke aankoop gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XdGymiNl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e6Dum3Al.jpg

(Was in de aanbieding bij 1 van de lokale shops)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 21:06

_Eend_

🌻🇺🇦

Smoke schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:43:
Afhankelijk van hoe je over decals denkt heb ik met deze kit een fantastische of afschuwelijke aankoop gedaan:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

(Was in de aanbieding bij 1 van de lokale shops)
OMFG. Een A4tje aan decals. Nee, gewoon nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Ach, ik heb maar minder dan de helft nodig omdat de te gebruiken markeringen afhankelijk zijn van de rest van het kleurenschema (Rood en blauw of zwart en rood). En het is kleiner dan A4.

Wel een goed excuus om binnenkort weer eens naar de echte MiG-21s te gaan kijken bij het militair museum hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

LOL

Wacht maar je een goeie F-4 Phantom doet. U wilde stenciling? :D
Elve1984 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:34:

Als het goed is heeft Humbrol nu nieuwe verf ontwikkeld die wel voldoet aan de huidige regelgeving en zou in eerste instantie deze verf reeks 86 kleuren moeten bevatten.
Dan zijn ze dus niet gestopt, toch?

[ Voor 69% gewijzigd door alt-92 op 20-11-2022 15:57 . Reden: late as usual ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
alt-92 schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:54:
LOL

Wacht maar je een goeie F-4 Phantom doet. U wilde stenciling? :D
Vooral als je een Japanse variant doet, die markeren elk luikje met een code op het luikje en één er vlak naast zodat je weet welk luikje wel gaat, had het eens geteld met een F-4 waar ik mee bezig was en kwam tot over de 200 8)

Met een Mig-21 kan je altijd nog kiezen voor een variant van een derde wereldland ofzo, die schilderen vaak over de stencils heen, die van Cuba zijn daar een mooi voorbeeld van.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:57
Van mijn Hemmt Wrecker klaar gemaakt :)

Beetje viesig/stoffig voor effect:)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WFqZwpC/20221120-155628.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Xt52swh/20221120-155634.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yq05Lj0/20221120-155526.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XxB77K4/20221120-155533.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LJkCsfP/20221120-155545.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vxcL02d/20221120-155730.jpg

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-09 07:53

Ootje70

Work hard, model harder

Renegade666 schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:17:
Van mijn Hemmt Wrecker klaar gemaakt :)

Beetje viesig/stoffig voor effect:)
Very nice!! Ik hou van lekker viezig en stoffig _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
alt-92 schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:54:

[...]

Dan zijn ze dus niet gestopt, toch?
Nee, ze hebben nieuwe verf uitgebracht die wel aan de nieuwe EU richtlijnen voldoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:02

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Vandaag deze Sherman gewit, gechipt en gevernist. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TlBNyKTrf8P1lcyDObSOT118pE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x00Tr2eEgF0FhrEKQbHbCcVf.jpg?f=fotoalbum_medium
Volgende stappen pin wash, decals en weathering.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Elve1984 schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:05:
[...]

Nee, ze hebben nieuwe verf uitgebracht die wel aan de nieuwe EU richtlijnen voldoet.
Model Master verf (wat je in Italeri kits genoemd ziet) is de nek omgedraaid door hun nieuwe eigenaar Rustoleum. Dát is stoppen.

Een produkt revisie onder dezelfde merknaam is dat niet. Dan zou je namelijk ook AK moeten scharen onder de stoppers omdat ze hun gen3 zijn gaan voeren.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dwarlorf schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:41:
Vandaag deze Sherman gewit, gechipt en gevernist. [Afbeelding]
Volgende stappen pin wash, decals en weathering.
Die white wash is mooi gelukt zeg! Mooie mix tussen hoeveel wit en hoeveel groen je ziet en ook de chipping van de white wash is mooi in schaal.

Weet je al wat voor kleur je voor de pinwash gaat gebruiken? In de recente Night Shift afleveringen was hij ook bezig met een winter camo tank en die gebruikt een vieze groene kleur daarvoor wat erg goed staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Invisible_man schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:02:
[...]

Die white wash is mooi gelukt zeg! Mooie mix tussen hoeveel wit en hoeveel groen je ziet en ook de chipping van de white wash is mooi in schaal.

Weet je al wat voor kleur je voor de pinwash gaat gebruiken? In de recente Night Shift afleveringen was hij ook bezig met een winter camo tank en die gebruikt een vieze groene kleur daarvoor wat erg goed staat.
Ik laat me idd inspireren door die afleveringen (hij is mijn favoriete youtuber). Ik hoop dat een mix van tamiya panelliner en idd een groen, ik denk gewoon die mrp die ik gekocht had, gaat werken.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Dwarlorf schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:06:
[...]

Ik laat me idd inspireren door die afleveringen (hij is mijn favoriete youtuber).
Herkenbaar, vrijdag na het avondeten altijd vaste prik om zijn nieuwe aflevering te zien 8)
Ik hoop dat een mix van tamiya panelliner en idd een groen, ik denk gewoon die mrp die ik gekocht had, gaat werken.
Je kan het natuurlijk altijd even proberen, maar de paar keren dat ik mrp (weliswaar niet gemixt met Tamiya panelliner) als pinwash geprobeerd heb, was dat niet echt succesvol omdat het te snel opdroogt en zich in de onderlaag invreet waardoor je de teveel aangebrachte wash (bijvoorbeeld die vlekjes waar je je kwast neerzet) eigenlijks niet fatsoenlijk kan wegwerken. Dat is juist het mooie van die kant en klare enamel washes die NS gebruikt, of mijn favoriet olieverf.

Maar ben benieuwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Invisible_man schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:21:
[...]

Herkenbaar, vrijdag na het avondeten altijd vaste prik om zijn nieuwe aflevering te zien 8)

Ook een van mijn favoriete YT'ers, die man kan toveren met chipping en weathering, zoveel uren voor 1 laag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Invisible_man schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:21:
[...]

[...]

Je kan het natuurlijk altijd even proberen, maar de paar keren dat ik mrp (weliswaar niet gemixt met Tamiya panelliner) als pinwash geprobeerd heb, was dat niet echt succesvol omdat het te snel opdroogt en zich in de onderlaag invreet waardoor je de teveel aangebrachte wash (bijvoorbeeld die vlekjes waar je je kwast neerzet) eigenlijks niet fatsoenlijk kan wegwerken. Dat is juist het mooie van die kant en klare enamel washes die NS gebruikt, of mijn favoriet olieverf.

Waar ik me wat zorgen over maak is dat de vernislaag (mig) en de daar onderliggende witte waterbased acrylinkt wordt aangetast door non-waterbased (dus ook door de tamiya panelliner) washes. Ik heb ook nog groene GW wash, cammoshade ofzoiets. Mss moet ik die maar gebruiken, bijv mixen met GW nuln oil.

Edit:
Pinwash niet heel duidelijk maar ik heb de eerste stappen gezet en tevens een begin gemaakt met het schilderen van de stowage.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/790921217292894239/1044706968968904755/IMG_20221122_205937.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Dwarlorf op 22-11-2022 21:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-09 09:01

Vos

AFCA

Voor de liefhebbers :

Revell B-25D Mitchell 1:48 bouwmodel
€ 18,95

Afbeeldingslocatie: https://www.dagknaller.nl/media/catalog/product/cache/1/image/363x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/2/3/23-11_1__3.jpg

https://www.dagknaller.nl/

[ Voor 40% gewijzigd door Vos op 23-11-2022 11:05 ]

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Iemand die zaterdag nog naar Euroscale Modeling in Houten gaat?

[ Voor 17% gewijzigd door Skyaero op 24-11-2022 09:18 ]

• alarma2nd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Skyaero schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:17:
Ik twijfel nog. Afgelopen zomer ook naar die beurs in Veldhoven geweest en het was toen zeker leuk maar stond ook een stuk sneller buiten dan dan ik had verwacht. Ik weet dus niet of het de moeite is om hiervoor 2,5 uur in de auto te gaan zitten.

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:32
Jep, we staan er als vendor :P

Heb alleen geen idee wat ik kan verwachten qua drukte.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-09 11:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

alarma2nd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:29:
[...]

Ik twijfel nog. Afgelopen zomer ook naar die beurs in Veldhoven geweest en het was toen zeker leuk maar stond ook een stuk sneller buiten dan dan ik had verwacht. Ik weet dus niet of het de moeite is om hiervoor 2,5 uur in de auto te gaan zitten.
Waarom vind ik altijd achteraf uit dat er dit soort dingen zijn geweest ;(

Is dat een jaarlijk terugkerend iets ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Spectre Wolf
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:36
Was wel de bedoeling :)

iRacing Profiel

• Morelleth
heuveltje schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:03:
[...]

Voor die in veldhoven staat de volgende al gepland. 14 en 15 okt 2023

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• alarma2nd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
heuveltje schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:03:
[...]

Volgens mij wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toos87
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-08 11:25
Vos schreef op woensdag 23 november 2022 @ 07:40:
Voor de liefhebbers :

Revell B-25D Mitchell 1:48 bouwmodel
€ 18,95

[Afbeelding]

https://www.dagknaller.nl/
Ik zag hem inderdaad voorbij komen. Meteen besteld. Nu moet ik alleen nog ergens verf gaan vinden die correct is voor deze set. Iemand hier een idee of er ergens setjes verf te koop zijn met WW2 kleuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
toos87 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:45:
[...]

Ik zag hem inderdaad voorbij komen. Meteen besteld. Nu moet ik alleen nog ergens verf gaan vinden die correct is voor deze set. Iemand hier een idee of er ergens setjes verf te koop zijn met WW2 kleuren?
Heb je voorkeuren voor een verfmerk of soort verf?

Sowieso staan in de handleiding van Revell kleurnummers van Revell verf. Niet altijd even exact (hun range is wat beperkt), maar een goed startpunt. Dan kan je kijken naar een merk als Vallejo als je watergedragen verf wilt, als je bijvoorbeeld een FS of RAL nummer weet, kan je in vergelijkingstabellen wel de juiste kleur vinden.

Edit:
Hier heb je alvast de handleiding met de kleurnummers van Revall :)
https://www.scalemates.co...76022-87-instructions.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door Invisible_man op 24-11-2022 13:53 ]

• toos87
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-08 11:25
Invisible_man schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:51:
[...]

Heb je voorkeuren voor een verfmerk of soort verf?

Sowieso staan in de handleiding van Revell kleurnummers van Revell verf. Niet altijd even exact (hun range is wat beperkt), maar een goed startpunt. Dan kan je kijken naar een merk als Vallejo als je watergedragen verf wilt, als je bijvoorbeeld een FS of RAL nummer weet, kan je in vergelijkingstabellen wel de juiste kleur vinden.

Edit:
Hier heb je alvast de handleiding met de kleurnummers van Revall :)
https://www.scalemates.co...76022-87-instructions.pdf
Aaah thanks. Ja ik heb al wat Vallejo kleuren. En ergens in mijn geheugen had Vallejo ook wel een hele grote set met WW2 kleuren. Maar ik kon die set met verf zo snel even niet meer vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
toos87 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:55:
[...]

Aaah thanks. Ja ik heb al wat Vallejo kleuren. En ergens in mijn geheugen had Vallejo ook wel een hele grote set met WW2 kleuren. Maar ik kon die set met verf zo snel even niet meer vinden.
Uit de AK real colors chart, volgens mij moet je de olive drap 41 en de neutral gray 43 hebben. De vallejo codes staan er ook bij :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gETzqbSki1zHxp-hq-mPHhe1VOY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P1wVz5BWdp7Za20JYFyMM4FR.png?f=user_large

En interior green voor de binnenkant natuurlijk.

Edit:
Kant en klare sets zijn meestal niet te vinden bij de winkels en kom je vaak toch in losse kleuren uit. Die hebben liever de losse kleuren in hun assortiment dan een set die veel minder wordt verkocht.

[ Voor 16% gewijzigd door Invisible_man op 24-11-2022 14:02 ]

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Ik ga denk ik wel kijken. Ook 10 december naar een show in Putten België. Thema is Verlaten of Vernietigd. Krijg net door dat volgend jaar 24-25 februari de Modelbouwshow in de Zeelandhallen in Goes gaat plaatsvinden, is volgens mij het grootste evenement in NL. Tickets zijn nog niet te koop.

[ Voor 3% gewijzigd door Ootje70 op 24-11-2022 15:53 ]

• Elve1984
Ik ben er ook bij, neem wat F-16's mee voor op de regio tafel.
Ootje70 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:10:
Ik ga niet denk ik, wel 10 december naar een show in Putten België. Thema is Verlaten of Vernietigd. Krijg net door dat volgend jaar 24-25 februari de Modelbouwshow in de Zeelandhallen in Goes gaat plaatsvinden, is volgens mij het grootste evenement in NL. Tickets zijn nog niet te koop.
In Goes is niet alleen plastic modelbouw maar alles op het gebied van modelbouw ook RC enz. daar leggen ze volgens mij zelfs een vijver aan waar met boten op wordt gevaren.

[ Voor 54% gewijzigd door Elve1984 op 24-11-2022 15:40 ]

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Ja in Goes is het alles: modelbouw, RC, Lego en treinen. En dan RC in brede zin ja, vliegtuigen, boten, helikopters met allerlei demo's.

• Morelleth
Gezien jullie zo te zien de Euroscal Modeling houten kennen een vraagje. Hoeveel is er ook voor busts, en fantasy figuren?

Kon er weinig over vinden en hoop dat we nu niet compleet een dag staan te niksen omdat er geen interesse in is. :X
(Zijn maar uitgegaan van de WME in Veldhoven qua verdeling.)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• elknic
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:17
Vliegtuigje klaar.

Was bouwdoosje van 5 euro, wel veel tijd mee kwijt. Schaal extra klein.

Ik heb me niet precies aan de kleuren en decals gehouden. Heb ook geen 50 tinten grijs gebruikt :)
Dus sorry voor de puristen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hf20e2H6V8lrSjL2lWxuZR-tlJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3wbsK963Abqbp91B1aHwVPy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggcA9K69mw1VIlRVBjyiMQ4nOK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOEX7MJbjZhdXo4t1rhvximV.jpg?f=fotoalbum_large

(My iRacing)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
@elknic
Als je maar pleizer hebt toch?
Ziet er prima uit namelijk.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

En weer een aanbieding: https://www.dagknaller.nl/

Revell World of Tanks 4 delig

€ 32,50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Vos schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 07:44:
En weer een aanbieding: https://www.dagknaller.nl/

Revell World of Tanks 4 delig

€ 32,50
Is wel easy-click spul met stickers, dat is nu jammer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:01
Kwam deze tegen in mijn inbox. Wel van toepassing in dit topic denk ik, wellicht is er interesse:

Diverse kortingen op verschillende soort verf.

https://www.sceneryworkshop.nl/nl/service/black-friday-2022/

[ Voor 13% gewijzigd door SpelFaut op 25-11-2022 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke

Smoke

Maverick Reploid

Ootje70 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:47:
[...]

Is wel easy-click spul met stickers, dat is nu jammer :)
Zo te zien ex-Zvezda en hun easy-click is niet echt te vergelijken met Revell easy-click, er zijn zelfs Zvezda easy-click sets die als "normale" Revell sets worden verkocht, zoals deze Messerschmitt die ik toevallig net aan het bouwen ben.

Een snelle check van een review van 1 van de kits leert ook dat er zowel stickers als decals in zouden zitten. Ik denk dat je voor die prijs niet zo heel snel de losse Zvezda kits zal vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
Morelleth schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:57:
Gezien jullie zo te zien de Euroscal Modeling houten kennen een vraagje. Hoeveel is er ook voor busts, en fantasy figuren?

Kon er weinig over vinden en hoop dat we nu niet compleet een dag staan te niksen omdat er geen interesse in is. :X
(Zijn maar uitgegaan van de WME in Veldhoven qua verdeling.)
Figuren bij de ESM is volgens mij wel stuk minder als WME. Ik heb het idee dat in Veldhoven er vooral veel is op gebied van Figuren en Militaire voertuigen/diorama's. Bij de ESM is dit naar mijn idee wat meer vliegtuigen. Verder is er bij de ESM op alle gebieden van modelbouw wel een en ander te vinden ook civiele voertuigen en zelf hoekje kartonbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Elve1984 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:53:
[...]

Figuren bij de ESM is volgens mij wel stuk minder als WME. Ik heb het idee dat in Veldhoven er vooral veel is op gebied van Figuren en Militaire voertuigen/diorama's. Bij de ESM is dit naar mijn idee wat meer vliegtuigen. Verder is er bij de ESM op alle gebieden van modelbouw wel een en ander te vinden ook civiele voertuigen en zelf hoekje kartonbouw.
Thnx for the info. :)

Dan maar inzetten op het kunnen printen.
Even eens wat scatter terrain bij elkaar gaan zoeken. Van kratjes en zo.

Jammer genoeg dan weer geen voorbeelden van vliegtuigen, vaartuigen en tanks e.d. (nou ja, kan star wars spul meenemen, maar heb daar niet veel van liggen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Revell 1:52 snow speeder. Gebruikt om te oefenen op pre-shading

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahAyBSNcv9T9cGCoAFgVMDDf5oQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBS5LHv7lDI4qjZgyqTEA9n7.jpg?f=fotoalbum_large

Leuke kit, vrij simpel maar prima behalve de crew

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Morgen even naar 2 beursen toe😅
Eerst even naar Zwolle, lcn beurs.
Daarna denk ik even naar houten naar ems. Ben al halverwege, dus laat ik maar even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Oeps. Helemaal vergeten.. Ik ga zondag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
_Eend_ schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 21:29:
[...]

Oeps. Helemaal vergeten.. Ik ga zondag
Volgens mij is het alleen vandaag (zaterdag). Vergeet ook niet online een ticket te kopen er is geen verkoop aan de deur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Skyaero schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:24:
[...]

Volgens mij is het alleen vandaag (zaterdag). Vergeet ook niet online een ticket te kopen er is geen verkoop aan de deur
Dat laatste zag ik ook net toevallig, dus nog 1 gekocht.

En idd, volgens mij alleen vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Skyaero schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:24:
[...]

Oh, dan kan ik niet -O-

Nouja, hoef ik ook niet mijn IPMS ledenkaart op te zoeken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saybia
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-07 19:56
Mmmm ik kan geen kaartje meer kopen. Winkelwagen is steeds leeg en ik kreeg zelfs een database connectie error te zien. Probeer het straks nog een keer en anders tot volgend jaar |:( Was de beurs vroeger niet twee dagen?

[ Voor 23% gewijzigd door Saybia op 26-11-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Saybia schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:44:
Mmmm ik kan geen kaartje meer kopen. Winkelwagen is steeds leeg en ik kreeg zelfs een database connectie error te zien. Probeer het straks nog een keer en anders tot volgend jaar |:( Was de beurs vroeger niet twee dagen?
Ja, de laatste keer dat ik er was, was het twee dagen volgens mij. Maar dat is al een paar jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saybia
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-07 19:56
_Eend_ schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:39:
[...]

Ja, de laatste keer dat ik er was, was het twee dagen volgens mij. Maar dat is al een paar jaar geleden.
Ja ik dacht het al. Voor degene die nog willen gaan, ze hebben kassa's geopend vanwege de problemen met de website. Tenminste dat kreeg ik via de telefoon te horen, ik ga er op goed geluk heen nu.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ok9b1Zd4E6OzPkWXB9A15zUJx54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C9AtwQVT2tY5i50H9Wq39QS7.jpg?f=fotoalbum_large

De buit is binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Saybia schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:45:
[...]

Ja ik dacht het al. Voor degene die nog willen gaan, ze hebben kassa's geopend vanwege de problemen met de website. Tenminste dat kreeg ik via de telefoon te horen, ik ga er op goed geluk heen nu.
Klopt, was idd een rij om gewoon te betalen.

Ben eerst even naar LCN geweest en daarna door ger3den naar EMS.

Laatste fiel mij een beetje tegen qua ruimte, LCN was ruimer opgezet.

Wel leuke/mooie modellen gezien iig. Maar heb zelf alleen wat klein spul gekocht, geen kits.
Wel 2 dikke trekkers gekocht op lcn😇

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Detailfotootje
Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/790921217292894239/1045400128078479410/IMG_20221124_190525.jpg
Space. The final frontier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54
Met mijn zoontje geweest. Was gezellig, vooral nadat ik een broodje kroket in het mannetje had gestopt.

Veel mooie kits, niveau van de wedstrijd lag hoog. Wel druk aan het einde van de ochtend. Tweedehands kits vielen tegen, weinig leuk spul en hoge prijzen. Uiteindelijk wel e.e.a. gekocht voor winkelprijzen omdat die al langer op mijn lijstje stonden.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
Was een leuke dag zo voor het eerst als vendor, maar zelf weinig van de beurs kunnen zien.
Net tegen het eind nog even willen kijken bij de wedstrijd maar alles was al weg. :-(

Dus als er iemand nog foto's gemaakt heeft ben ik wel benieuwd.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik kan morgen wel wat dingen posten. Echter alle gold winners waren er niet toen wij er langs liepen.

Edit:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52526397379_2b77da090c_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52526670708_03d3bdc553_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52526122726_3c094b4ff2_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52526397404_a3dc97fd6c_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52526670478_f3b65f3e7f_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52526122796_309c62d9dd_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52526397469_edded8613e_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52525653357_003d05166a_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52526670548_fc4645ed43_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52525653402_c8070c5bd7_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52526122876_d1a0f79f44_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52526397554_cff5ecf532_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52526122906_e66929fe69_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52525653487_c8711fd344_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52526122966_1607846874_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52525653537_54b1001451_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52526397709_e2b3c7662d_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52526397699_9e8c2e9c11_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52526397674_38518bf3c5_c.jpg

[ Voor 89% gewijzigd door Dr. Strangelove op 27-11-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Rondleiding door de fabriek waarin de nieuwe 1/24 spitfire van Airfix wordt geproduceerd

YouTube: Airfix Factory Tour - How the 1/24 Spitfire Model Is Made

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Renegade666
Mijn Tank voor de buildoff nu klaar gemaakt :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nrWcYzV/20221127-111231.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RcLPn68/20221127-111259.jpg

Op naar de volgende project, King George zijn battleship :D

[ Voor 20% gewijzigd door Renegade666 op 27-11-2022 12:11 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Onze buit. Reflecteert dat de rest van de familie ook wel interesse begint te krijgen. Wie weet krijg ik ze allemaal een keer mee ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bejlgMOY_OQiw_el9FlZoKa7JyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8n0oxvhquYVT6GqVbTvhqyC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik ben weer wat verder met mijn tankje.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/903217007430893568/1046404358989951036/PhotoEditor_20221127133624452.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/903217007430893568/1046403113512337519/PhotoEditor_20221127133129393.jpg

Op de ster wordt nog een correctie uitgevoerd:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/903217007430893568/1046407132007890974/IMG_20221127_134756.jpg
Dr. Strangelove schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:37:
Onze buit. Reflecteert dat de rest van de familie ook wel interesse begint te krijgen. Wie weet krijg ik ze allemaal een keer mee ;)

[Afbeelding]
Nice. En good to have you back.

[ Voor 71% gewijzigd door Dwarlorf op 27-11-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-09 11:08
Dr. Strangelove schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:37:

[Afbeelding]
Nice, Catalina boek heb ik net vorige week binnen gekregen. Ik ga voor scratch build in 1/100 en 1/144, eerst nog tekenen in 3D, dan printen en dan bouwen. Gaat nog wel ff duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Voor wie nog een legendarische Wingnut Wings kit wil scoren, MBK in Duitsland heeft nog ergens een container gevonden met wat laatste voorraad van voordat Wingnut Wings een paar jaar geleden opeens stopte.

https://blog.modellbau-ko...ngnut-wings-special-sale/

In januari gaat de boel in de verkoop. Goedkoop gaan ze niet zijn ben ik bang :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Ik ben er geweest en kaarten kon je gewoon aan de deur kopen. Was een leuke show en prima beurs. Weer teveel gekocht maar het was de moeite waard. Kwam om 10:00 aan en ging om half 5 weg :-). Prijzen waren wel redelijk, leuk was de mogelijkheid om tegen lage prijzen shelf of doom dozen te kopen van leden. Vooral veel gesproken met leden en veel tips gekregen. Was nog bij Airbrush Almere en we zitten met de groep inmiddels in het voorjaar van 2023 op zijn vroegst. Stands met leden vanuit heel Europa, was erg leuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EFBGZLKluxiKCFOhzu8doo3jtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/psV622dhgcI9V9qKx5F74i1D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3eDzco217WH9Vt_m457RvGTa_PA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fs9aZuj0hJSmIWx3lwAADZMC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80BWGwAOa9Uw6jfXaRscyc4aKVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBhCK9gGNppdK2iJZkdFZC4H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbzshfoaPltW3JbATPMmK1-vJ7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yogAh66OobE7dtB5FsNYnqUy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ib_C_j2ZUcNiuGpRe3egZqChH70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJ5I2uihGn78t2MkE4EZUoo3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntXc3bb8tBwr6PW9Z1VB6zCEUb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gojBMiSECeX052Oqb5Hjxdqq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcUyGl6pf40hpdzR_L51nlIuw50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1YAlzkZCAVOuDAowQlJSvJH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Ootje70 schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:17:
Was nog bij Airbrush Almere en we zitten met de groep inmiddels in het voorjaar van 2023 op zijn vroegst.
Ah, bedankt voor het vragen! Blijft al een aardig tijdje stil van hun kant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Nog wat beelden van (naar mijn mening) opvallende builds. Er waren veel SIG mannen en vrouwen aanwezig van de IPMS. Folded Wing planes, Dioramas, Phantoms, Trucks, Hot Rods. Ik heb zelf een mooi diorama gekocht voor mijn Simca, wat losse spullen en de Takom A Panther met volledig interieur voor 40 euro en een Apache uit 2001 van Hazegawa met veel detail voor 30 van een lid.

Wat een kit die Panther, helaas niet de versie met zimmerit maar je kunt niet alles hebben, ruim een kilo aan plastic hahaha.

Ik twijfel nog tussen het kopen van de zimmerit detail-kit of zelf gaan aanbrengen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_RdhlbbMalOS3gZoJhwlEZgaLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KMoVT7Wc6mKBy8CAbU06SsYN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SS7GJanLyst7EHQ8DRWPqGSqbsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSejELXDOxPt53xKd1HdUrld.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DP1bo3fnK9Jv35x7Jg7TLRMZHp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sFcwjN26wu65MauaTQkr4ZL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Ootje70 op 30-11-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Invisible_man schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:19:
[...]

Ah, bedankt voor het vragen! Blijft al een aardig tijdje stil van hun kant.
Ik wil ook wel graag meedoen als het er van komt en er nog plaats is.
smitae schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:29:
[...]

Nice, Catalina boek heb ik net vorige week binnen gekregen. Ik ga voor scratch build in 1/100 en 1/144, eerst nog tekenen in 3D, dan printen en dan bouwen. Gaat nog wel ff duren.
Ik heb het gekocht omdat ik hoop wat meer info aan te treffen over een specifieke Catalina, Y-63. Deze is gevlogen door mijn oudoom en ik heb er een paar jaar terug een model van gebouwd maar altijd twijfels gehad over de kleuren. Die dingen hebben in heel veel verschillende schema's gevlogen maar van Y-63 heb ik nooit een foto gezien. Ik ga ook de schrijver van het boek, Prudent Staal, maar eens aanschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:16:
[...]
Ik wil ook wel graag meedoen als het er van komt en er nog plaats is.
Komt goed! Voor zover je het niet meegekregen hebt, ik heb in het voorjaar contact met ze gehad voor wat mogelijk is en ze hebben ons op de wachtlijst gezet. Ze hebben nog een hele backlog aan cursussen te geven vanwege corona. Wanneer we een definitieve datum hebben, meld ik dat hier en op dat moment kunnen mensen zich inschrijven. Ook voor hoe groot de groepen konden zijn konden ze nog niet zeggen omdat ze hun concept wat aan het aanpassen waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elve1984
Ik ben afgelopen zaterdag ook geweest, was er iets voor 10u en moet zeggen dat de rij aardig doorliep. Was mooi op tijd binnen.

Ik had wat modellen bij voor op onze Regio tafel. behoorlijk wat aanloop gehad aan de tafel. Was een gezellig beurs, veel mooie dingen gezien en bij gekletst met wat bekenden.

Heb me verder ingehouden kwa aankopen, wat verbruiks materialen zoals lijm putty enz. en wat 1/72 figuren gekocht bij White Stork Miniatures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Welke regio? Heb ik denk ik jou en de modellen wel gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Invisible_man schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:48:
[...]

Komt goed! Voor zover je het niet meegekregen hebt, ik heb in het voorjaar contact met ze gehad voor wat mogelijk is en ze hebben ons op de wachtlijst gezet. Ze hebben nog een hele backlog aan cursussen te geven vanwege corona. Wanneer we een definitieve datum hebben, meld ik dat hier en op dat moment kunnen mensen zich inschrijven. Ook voor hoe groot de groepen konden zijn konden ze nog niet zeggen omdat ze hun concept wat aan het aanpassen waren.
Ik zag het, net even teruggebladerd. Echt een goed initiatief, ik had al eens gekeken om aan zo'n cursus mee te doen maar corona gooide toen indertijd roet in het eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:26

Zeddicius

Conscience do cost

Dr. Strangelove schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:14:
[...]

Ik zag het, net even teruggebladerd. Echt een goed initiatief, ik had al eens gekeken om aan zo'n cursus mee te doen maar corona gooide toen indertijd roet in het eten.
Heb jij nog wel een cursus nodig dan? Volgens mij kun je het beste er zelfs 1 geven ;) Ik moet tot mijn verdriet melden dat ik deze herfst/winter nog helemaal niets aan modelbouw heb gedaan...komt altijd wel iets tussen lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elve1984
Ootje70 schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:44:
Welke regio? Heb ik denk ik jou en de modellen wel gezien.
Regio Zuid, had 3 F-16's in schaal 1/72 op de regio tafel staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Elve1984 op 28-11-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dr. Strangelove schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:16:

Ik heb het gekocht omdat ik hoop wat meer info aan te treffen over een specifieke Catalina, Y-63. Deze is gevlogen door mijn oudoom en ik heb er een paar jaar terug een model van gebouwd maar altijd twijfels gehad over de kleuren. Die dingen hebben in heel veel verschillende schema's gevlogen maar van Y-63 heb ik nooit een foto gezien. Ik ga ook de schrijver van het boek, Prudent Staal, maar eens aanschrijven.
Deze?
https://avsafety.net/database/record.php?id=19420227-0
Het is wel een -5 dus een pure vliegboot. Meen dat die uit de eerste batch komt. Zou dan ook hetzelfde schema moeten hebben als de Do-24s met NS Sea Blue ANA607 of het lokaal gemaakte equivalent (ANA607 omdat ze af fabriek op spec geleverd zijn).
Je zal wel bekend zijn met deze video?
YouTube: Consolidated PBY-5 Catalina

PS: RedRoo heeft een correctieset voor de motorgondels, die van de Academy kit zijn eigenlijk te klein.

Anders een balletje opgooien op BM, misschien heeft Dana Bell of Mark Haselden wat meer info.

[ Voor 6% gewijzigd door alt-92 op 28-11-2022 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ootje70 schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:17:
Was nog bij Airbrush Almere en we zitten met de groep inmiddels in het voorjaar van 2023 op zijn vroegst.

[...]
Dat klinkt nog ver weg...

...maar dat is het natuurlijk niet. :P

Iig, bedankt voor het navragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Elve1984 schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:37:
[...]

Regio Zuid, had 3 F-16's in schaal 1/72 op de regio tafel staan.
Dan hebben we elkaar gesproken :-) Grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Net even de romp gespoten met OneShot primer van MIG. En dan zie je gelijk waarom tamiya's primer beter is.. het stink misschien, maar het bijt zich iig in het plastic. Dit begon gelijk al uit elkaar te trekken (ben de naam even kwijt hoe dat heet). Het is pre-thinned, maar heb het idee dat het veel te dun is..
Met als gevolg net te veel verf er overheen wat gelijik ophoopt..

Dus morgen alles maar weer er afschuren en opnieuw met tamiya primer..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Zeddicius schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:42:
[...]

Heb jij nog wel een cursus nodig dan? Volgens mij kun je het beste er zelfs 1 geven ;) Ik moet tot mijn verdriet melden dat ik deze herfst/winter nog helemaal niets aan modelbouw heb gedaan...komt altijd wel iets tussen lijkt het.
Nah... ik kom al jaren niet echt verder met freehand spuiten, veel te veel overspray. Daar zou ik best een lesje in willen hebben. Als ik op zo'n beurs rondloop dan is dat ook een humbling experience, zo mooi wat mensen daar laten zien. En ik heb ook wel wat vragen over maintenance, mijn AB doet moeilijk sinds ik de seals zelf vervangen heb. En het lijkt me gewoon leuk om wat technieken op te pikken. Heb trouwens in de cyber monday sale van MIG een stapel boeken gekocht met vooral weathering technieken die ik op de beurs zag liggen en me wel interessant leken. I know, slecht voor de winkel, maar ze waren online de helft goedkoper...

Verder heb ik ook weinig gedaan dit jaar wegens omstandigheden. Gisteravond toch de AB maar weer eens opgestart, en dan heb ik meteen ook weer zin om vanavond verder te gaan. Het gaat met fits and starts.
alt-92 schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:45:
[...]

Deze?
https://avsafety.net/database/record.php?id=19420227-0
Het is wel een -5 dus een pure vliegboot. Meen dat die uit de eerste batch komt. Zou dan ook hetzelfde schema moeten hebben als de Do-24s met NS Sea Blue ANA607 of het lokaal gemaakte equivalent (ANA607 omdat ze af fabriek op spec geleverd zijn).
Je zal wel bekend zijn met deze video?
YouTube: Consolidated PBY-5 Catalina

PS: RedRoo heeft een correctieset voor de motorgondels, die van de Academy kit zijn eigenlijk te klein.

Anders een balletje opgooien op BM, misschien heeft Dana Bell of Mark Haselden wat meer info.
Die video ken ik ja, mijn toestel is ook ongeveer dat schema maar er zijn best veel variaties erop afhankelijk van locatie en periode waarin ze zijn aangepast. Alleen al op dat schema in de video zijn heel veel variaties: Grote, kleine, overschilderde driehoeken, zwarte onderzijde, melkwitte onderzijde, hoge demarcatie, lage demarcatie, etc. etc. etc... En dan heb je ook nog toestellen die in andere schema's gevlogen hebben. Als je geen foto hebt dan zal je het nooit precies weten.

Goed idee om op BM wat te proberen.

RedRoo's set ken ik, die kerel spammed mij regelmatig met updates via BM omdat ik ooit interesse getoond heb voor die set :) Als ik kan vaststellen wat de camo van Y-63 is en deze erg afwijkt van mijn eigen model dan ga ik er nog eentje bouwen met die set, maar tot die tijd hou ik nog even af.

Kleine tip trouwens on the off chance dat iemand die Academy kit heeft liggen: Zoals @alt-92 aangeeft zijn de gondels te klein; Quickboost heeft daarvoor een drop-in replacement gemaakt die echter alleen de cowlings aanpakt. Echter de ironie is dat die replacement set KLEINER is dan de kit parts en dus helemaal niet passen. Echt heel slecht. Ik heb dit al eerder meegemaakt met Quickboost (o.a. B-17 cowling sets hebben hetzelfde) en ik koop dus ook geen parts meer van hun waarbij de sizing heel nauw komt. Props, seats etc. ja, maar onderdelen die geometrisch exact moeten aansluiten op de kit parts niet meer dus.

[ Voor 10% gewijzigd door Dr. Strangelove op 30-11-2022 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Dr. Strangelove schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:48:
[...]
Kleine tip trouwens on the off chance dat iemand die Academy kit heeft liggen: Zoals @alt-92 aangeeft zijn de gondels te klein; Quickboost heeft daarvoor een drop-in replacement gemaakt die echter alleen de cowlings aanpakt. Echter de ironie is dat die replacement set KLEINER is dan de kit parts en dus helemaal niet passen. Echt heel slecht. Ik heb dit al eerder meegemaakt met Quickboost (o.a. B-17 cowling sets hebben hetzelfde) en ik koop dus ook geen parts meer van hun waarbij de sizing heel nauw komt. Props, seats etc. ja, maar onderdelen die geometrisch exact moeten aansluiten op de kit parts niet meer dus.
Is dat deze kit (of een rebox variant daarvan)?
https://www.scalemates.co...pby-5a-black-cat--1344751

Die heb ik nog op de plank liggen om ooit op te pakken, dus goed om te weten :) Ik had eerst de Airfix kit gekocht, maar dat was één en al teleurstelling in pasvorm en overdreven groot detail.
Dr. Strangelove schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:48:
[...]
Nah... ik kom al jaren niet echt verder met freehand spuiten, veel te veel overspray. Daar zou ik best een lesje in willen hebben. Als ik op zo'n beurs rondloop dan is dat ook een humbling experience, zo mooi wat mensen daar laten zien. En ik heb ook wel wat vragen over maintenance, mijn AB doet moeilijk sinds ik de seals zelf vervangen heb. En het lijkt me gewoon leuk om wat technieken op te pikken.
Zeer herkenbaar allemaal! Er gaan bij mij vaak dingen eerder "per ongeluk" goed dan dan met volledige zelfverzekerdheid (en ook genoeg wat dus niet goed gaat waardoor je je model maar wat afravelt). Vooral bij airbrushing kunnen dingen misgaan omdat je ergens in de basis iets niet goed hebt (zoals je verf niet goed gemixt te hebben, of je luchtdruk niet goed), dus juist de basics weer eens nalopen kan voor elk niveau toegevoegde waarde geven. Dat is ook wat ASA aangaf toen ik vroeg of er ook mogelijkheden zijn voor een beginners en gevorderden cursus als we een te grote groep zouden hebben, zij raden aan om gewoon iedereen met de beginners cursus te laten starten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Invisible_man schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:45:
[...]

Is dat deze kit (of een rebox variant daarvan)?
https://www.scalemates.co...pby-5a-black-cat--1344751

Die heb ik nog op de plank liggen om ooit op te pakken, dus goed om te weten :) Ik had eerst de Airfix kit gekocht, maar dat was één en al teleurstelling in pasvorm en overdreven groot detail.
Jep.
Ook in Revell jasje te koop geweest.
https://www.scalemates.co...-pby-5a-catalina--1119687

De Airfix Cat is dan ook wel ééntje van 1964 :D
Misschien heb je net de pech gehad de laatste Red box uitgave te hebben gekozen (dat was een minder goede keuze van Hornby eigenaren).
Tegenwoordig zou je die als Vintage classic zien.

Overigens kan je van een Vintage kit ook best wel wat maken hoor.

1978 Heller Harvard IIB conversie (vacform canopy)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpCQpRxXGgA01J1vwE1npgOrKPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gDO8brtEQMDGqLwGwuuNqIRl.jpg?f=fotoalbum_large

1974 Ju-88C-6 nachtjager conversie naar vroege radar set
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROReyze6oRHk9w8GmbJUXqOh2oU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uK7prKVOLp8nSszXt3ktJzFc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door alt-92 op 30-11-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
alt-92 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:51:
[...]

Jep.
Ook in Revell jasje te koop geweest.
https://www.scalemates.co...-pby-5a-catalina--1119687

De Airfix Cat is dan ook wel ééntje van 1964 :D
Misschien heb je net de pech gehad de laatste Red box uitgave te hebben gekozen (dat was een minder goede keuze van Hornby eigenaren).
Tegenwoordig zou je die als Vintage classic zien.
Volgens mij was dat deze van Airfix:
https://www.scalemates.co...d-pby-5a-catalina--649763

Maar die had ik volgens mij wel een jaar of 6 terug al eens gekocht in een aanbieding voordat ik van het bestaan van scalemates af wist :) Deze uitgave is volgens mij inderdaad ook van voor dat ze vintage op de doos zetten. Gelukkig niet zo heel veel tijd en geld in gestoken, was met de vleugels begonnen en daar was het ook meteen mee geëindigd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
En Revell heeft ook nog zijn eigen Catalina tooling, die niet veel beter is dan de Airfix kit.

https://www.scalemates.co...76-cousteaus-pby--1398969

Ook door Revell onder het Matchbox label uitgegeven met NL decals:

https://www.scalemates.co...ed-pby-5-catalina--170176

De Academy tooling is veruit de beste, prima kit maar net als de meeste Academy kits uit die tijd wat dun in de details. Ik heb de mijne verbeterd met Quickboost motoren en props, Red Roo exhausts, Eduard etch voor met name de binnenkant en nog een setje 30 cals van een of ander 3rd party merk, Mini nog wat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kT3cb2lreRVeoRBUwUi2iY0CNG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HIkUBLWZcrdC9eY2ZvpkbwXP.jpg?f=fotoalbum_large
alt-92 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:51:
[...]

Overigens kan je van een Vintage kit ook best wel wat maken hoor.
Soms is een ouwe kit bouwen gewoon leuk ook. Verwachtingen liggen niet zo hoog bij mij dan omdat je toch weinig kan verknoeien, dat is toch anders dan wanneer je met een nieuwe kit van tientallen euro's begint. Ben nu bezig met de stokoude Lockheed Hudson van Airfix. Wordt nog best een leuk model. Met wat hulp van de spares box kan je vaak ook nog wel wat dingen op een simpele manier verbeteren.

[ Voor 27% gewijzigd door Dr. Strangelove op 30-11-2022 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Voor het eerst gespoten met mijn nieuwe H&S Evolution: Vallejo Acrylic Surface Prime met 20Psi. Enorme blowback, de hele spraybooth (ook 'nieuw') onder de (zwarte) primer 8)7 . Goed schoongemaakt en daarna alleen kleine bubbeltjes. Het model wel mooi egaal in de primer gekregen daarna :-). Prima primer moet ik zeggen, hiervoor vooral met kwast aangebracht. Aankomend weekend voor het eerst real-metal paint op waterbasis spuiten.

Nog tips qua luchtdruk en verdunning (MIG Metal Acrylic)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Om eerlijk te zijn is mijn ervaring met die Vallejo primer niet zo goed. Het spul 'bijt' zich niet vast in het plastic waardoor je het eigenlijk niet kan schuren, je krijgt dan een peeling effect. Het is ook erg kwetsbaar. Allemaal geen issue als je geen imperfections hoeft weg te werken maar dat is bij mij zelden of nooit het geval.

Jammer, want het spuit erg mooi en droogt heel strak en glad op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Ootje70 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:31:
Voor het eerst gespoten met mijn nieuwe H&S Evolution, Vallejo Acrylic Surface Prime met 20Psi. Enorme blowback, de hele spraybooth (ook 'nieuw') onder de (zwarte) primer. Goed schoongemaakt en daarna alleen kleine bubbeltjes. Het model wel mooi egaal in de primer gekregen daarna :-). Prima primer moet ik zeggen, hiervoor vooral met kwast aangebracht. Aankomend weekend voor het eerst real-metal paint op waterbasis spuiten.
Sowieso hoor je geen belletjes in je cupje te krijgen, bij mijn H&S spuiten is dan vaak het puntje van de nozzle vies waardoor de lucht niet lekker kan stromen (had er toevallig nog een foto van 8) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F25Amh0pUmPalLUT-4sfVHToeHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ICWC8OnCKTVoZJngkdRe7MIf.jpg?f=fotoalbum_large
Nog tips qua luchtdruk en verdunning (MIG Metal Acrylic)
Nu ken ik MIG metals niet specifiek, maar voor metals in het algemeen is het vooral een less is more verhaal. Als je echt een opgepoetst resultaat wilt, ben je het beste uit met eerst een glanzende zwarte onderlaag te spuiten en vervolgens met hele dunne laagjes je metals opbouwen. Hoeveel je moet verdunnen en je luchtdruk is een kwestie van aanvoelen, maar in de regel liever wat meer verdunnen als het moeilijk spuit dan je luchtdruk omhoog gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:36:
Om eerlijk te zijn is mijn ervaring met die Vallejo primer niet zo goed. Het spul 'bijt' zich niet vast in het plastic waardoor je het eigenlijk niet kan schuren, je krijgt dan een peeling effect. Het is ook erg kwetsbaar. Allemaal geen issue als je geen imperfections hoeft weg te werken maar dat is bij mij zelden of nooit het geval.

Jammer, want het spuit erg mooi en droogt heel strak en glad op.
Ik snap wel wat je zegt, het is erg kwetsbaar. Nu had ik het model superglad en strak voor het spuiten maar ik zie me ook niet schuren op 3 lagen van de primer. Zal ook eens Mr. Surfacer kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Invisible_man schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:18:

Nu ken ik MIG metals niet specifiek, maar voor metals in het algemeen is het vooral een less is more verhaal. Als je echt een opgepoetst resultaat wilt, ben je het beste uit met eerst een glanzende zwarte onderlaag te spuiten en vervolgens met hele dunne laagjes je metals opbouwen. Hoeveel je moet verdunnen en je luchtdruk is een kwestie van aanvoelen, maar in de regel liever wat meer verdunnen als het moeilijk spuit dan je luchtdruk omhoog gooien.
Is een spiksplinternieuwe airbrush, heb hem extra goed schoongemaakt maar zag nog steeds heel kleine bubbeltjes in de cup. Nog eens schoongemaakt en later eens kijken, ik zag geen bubbels meer in de cleaner.

Ik zal wat flow improver en verdunnen alcohol in de verf en eerst toch eens proefdraaien op wat plastic alvorens met dunne laagjes te gaan opbouwen. Ben wel benieuwd (Grumman Hellcat 1/72 van Revell er uit gaat zien. Komt daarna deels blauwe toplaag op met daaronder chipping fluid. Bedankt voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Ootje70 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:08:
[...]

Is een spiksplinternieuwe airbrush, heb hem extra goed schoongemaakt maar zie nog steeds heel kleine bubbeltjes in de cup. Nog eens schoongemaakt en kijken, ik zag geen bubbels meer in de cleaner.
Dat puntje van de nozzle heb je zomaar vies anders, ook bij een nieuwe spuit, is gewoon iets wat ik altijd voordat ik begin met spuiten even schoonmaak. Sowieso houd je onafhankelijk van hoe goed je schoonmaakt (op een ultrasonoor bad na dan), altijd dat je wat residu viezigheid overhoud wanneer je hem de volgende keer weer wilt gebruiken, vooral op de naald en de nozzle. Je spuit immers je spuit een paar keer door met wat cleaner/thinner en dan lijkt het schoon, maar er blijft altijd wat cleaner/thinner in de spuit zitten en wanneer dat dan opdroogt, blijft het vuil achter wat daar in opgelost is achter.

Dus ik haal altijd voor het spuiten de naald en nozzle uit de ab en maak die snel even schoon. Ook een naald met wat opgedroogde verf er aan kan een hoop problemen geven, niet alleen voor de flow, maar ook omdat dat vuil dan langs de naaldpakking getrokken wordt en als een soort schuurpapier die pakkingen extra laat slijten.
Ik zal wat flow improver toevoegen en wat alcohol en eerst toch eens proefdraaien op wat plastic alvorens met dunne laagjes te gaan opbouwen.
Meestal doe ik voor het spuiten en na het bovengenoemde schoonmaken er even een half cupje water in om alles even te testen.
Ben wel benieuwd hoe de Grumman Hellcat 1/72 van Revell er uit gaat zien. Komt daarna deels blauwe toplaag op met daaronder chipping fluid. Bedankt voor de tips!
Met die pacific vliegtuigen kan je inderdaad naar hartelust weatheren :P En niet alleen chipping, maar ook vooral verbleking door de zon en witte aanslag door het koraalzand wat ze daar hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elve1984
Het sputteren van de verf in de cup kan ook komen doordat de nozzle niet helemaal goed vastgedraaid zit, heb dit zelf ook weleens gehad.

@Ootje70 wat voor naald heb je in je Airbrush zitten? Als je Vallejo primer onverdund wil spuiten kun je het beste een wat grovere naald zoals 0.4 gebruiken. mijn ervaring is dat 0.2 of 0.15 te klein is voor onverdunde primer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:36:
Om eerlijk te zijn is mijn ervaring met die Vallejo primer niet zo goed. Het spul 'bijt' zich niet vast in het plastic waardoor je het eigenlijk niet kan schuren, je krijgt dan een peeling effect.
Het is net als latex (Polyurethane) wat dat betreft.
Enige spul wat ik 1x heb gebruikt en gelijk weggedonderd heb. Same met Mig OneShot.. Deed de naam eer aan.
Surfacer ftw :P
Tegenwoordig ook in Aqueous variant zag ik.

- - -
Laatste loodjes aan de F-5E.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8sHLcPFVQcT4K2Bf7q_B45dmfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4IBCI76rNCymVBWs3hTzdAvQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDUxUSs7ymRv76JANEjyDFCUM20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfS4BZc6oHKjsb0yJ0jPrjMp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tiLNjICJVTnYbf6xPpidxCcYEeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NrhPLBGXJIRNuFhwfSXoYnwy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oHs-a-t9u0dbjVhMQ-FcoaPBxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcKEZdCTEN4fXnc4FycRy3ON.jpg?f=fotoalbum_large

Decals & weathering (slijtage dingetjes)nog, en dan hebben we Lanakila af :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooevHJ1A4y9NNJliTI4wxRzxlZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JbYrGqADcXj6X3SEENvLvPHi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-09 16:14
Mr Hobby Aqueous is zoals de Tamiya verf. Kan je ook prima verdunnen met de Leveling Thinner.
Vind alleen jammer dat MrHobby in van die kleine potjes komt, behalve de surfacers en de GX varianten.

Waar ik zelf nog wel eens issues mee heb is het volgende.
Omdat mijn Gundam modellen nog wel eens door je handen gaan om wat verschillende poses aan te nemen merk ik op dat de verf op scherpe hoekjes er wel eens af wil springen. Direct tot op het plastic. De Mr Surfacer heeft daar dus niet goed gehecht aan het plastic.

De delen gaan in een ultrasoon bad met wat drupjes afwasmiddel en worden dan goed afgespoeld en gedroogd.

Om nu alles helemaal op te schuren tot in alle hoekjes en gaatjes lijkt me wat ver en ten koste van details gaan. Ik zie dat ook niet in de meeste YT video's. Moet ik de primer wat meer verdunnen of juist wat natter spuiten zodat het goed op het plastic inbijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
JipJapGoedje schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:23:
Mr Hobby Aqueous is zoals de Tamiya verf. Kan je ook prima verdunnen met de Leveling Thinner.
Vind alleen jammer dat MrHobby in van die kleine potjes komt, behalve de surfacers en de GX varianten.

Waar ik zelf nog wel eens issues mee heb is het volgende.
Omdat mijn Gundam modellen nog wel eens door je handen gaan om wat verschillende poses aan te nemen merk ik op dat de verf op scherpe hoekjes er wel eens af wil springen. Direct tot op het plastic. De Mr Surfacer heeft daar dus niet goed gehecht aan het plastic.

De delen gaan in een ultrasoon bad met wat drupjes afwasmiddel en worden dan goed afgespoeld en gedroogd.

Om nu alles helemaal op te schuren tot in alle hoekjes en gaatjes lijkt me wat ver en ten koste van details gaan. Ik zie dat ook niet in de meeste YT video's. Moet ik de primer wat meer verdunnen of juist wat natter spuiten zodat het goed op het plastic inbijt?
Wat nog zou helpen is met z'n schuurspons alles even wat op te schuren, daarmee kom je wat makkelijker wat in de hoekjes en naadjes. En een vernislaag op het einde natuurlijk voor zover je dat nog niet doet. Verder verdunnen van je primer zal niet echt helpen, tenzij je nu te weinig verdunt, maar dan wil het ook veel moeilijker spuiten. Ook helpt het om niet te dikke lagen te spuiten, die drogen veel minder goed dan dunne lagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

Elve1984 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:37:

@Ootje70 wat voor naald heb je in je Airbrush zitten? Als je Vallejo primer onverdund wil spuiten kun je het beste een wat grovere naald zoals 0.4 gebruiken. mijn ervaring is dat 0.2 of 0.15 te klein is voor onverdunde primer.
Ik gebruikte nu een 0,2 naald, het uiteindelijke spuiten ging prima, ik heb 3 lagen onverdund gespoten en het zit er superstrak op. Ik ga de volgende keer met een 0,4 naald spuiten. Maar als deze fles leeg is ga ik Mr. Surfacer gebruiken. Die is in ieder geval minder kwetsbaar en bijt meer in het plastic zoals jullie aangeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjx-g5MW2xOPEcOsR4pWibOLWjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5pUvZHyd0DywIFsq0ZHJ2vR.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zie nu wel op de foto dat ik de rug nog extra moet schuren en spuiten, nog niet glad genoeg.

[ Voor 26% gewijzigd door Ootje70 op 08-12-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Invisible_man schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:38:
[...]

Wat nog zou helpen is met z'n schuurspons alles even wat op te schuren, daarmee kom je wat makkelijker wat in de hoekjes en naadjes. En een vernislaag op het einde natuurlijk voor zover je dat nog niet doet. Verder verdunnen van je primer zal niet echt helpen, tenzij je nu te weinig verdunt, maar dan wil het ook veel moeilijker spuiten. Ook helpt het om niet te dikke lagen te spuiten, die drogen veel minder goed dan dunne lagen.
Wat voor spons? Gewoon de standaard modelbouw schuur sponsjes van Tamiya bijv, of heb ik een gouden tip ergens gemist?

op de vlakke delen blijft het wel goed zitten. Echt in de hoeken en op scherpe randen gaat het dan soms mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje70

Ootje70

Work hard, model harder

JipJapGoedje schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:23:
Kun je deze verdunnen met de Leveling Thinner? Ik lees vooral dat je de Mr. Aqueous Hobby Color Thinner moet gebruiken. Ik heb nog een hele fles Leveling Thinner dus het zou wel mooi zijn als dat kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Ootje70 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:19:
[...]

Kun je deze verdunnen met de Leveling Thinner? Ik lees vooral dat je de Mr. Aqueous Hobby Color Thinner moet gebruiken. Ik heb nog een hele fles Leveling Thinner dus het zou wel mooi zijn als dat kan.
Ja hoor kan prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
JipJapGoedje schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:13:
[...]

Wat voor spons? Gewoon de standaard modelbouw schuur sponsjes van Tamiya bijv, of heb ik een gouden tip ergens gemist?

op de vlakke delen blijft het wel goed zitten. Echt in de hoeken en op scherpe randen gaat het dan soms mis.
Inderdaad bijvoorbeeld die van Tamiya.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Ootje70 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:19:
[...]

Tip die ik had geleerd is dat als er op het potje een symbool van 'vlambaar' op staat je het kan verdunnen met Leveling Thinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
Ootje70 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:48:
[...]

Ik gebruikte nu een 0,2 naald, het uiteindelijke spuiten ging prima, ik heb 3 lagen onverdund gespoten en het zit er superstrak op. Ik ga de volgende keer met een 0,4 naald spuiten. Maar als deze fles leeg is ga ik Mr. Surfacer gebruiken. Die is in ieder geval minder kwetsbaar en bijt meer in het plastic zoals jullie aangeven.
Let wel op dat Mr. Surfacer op Lacquer basis is en je deze ook moet verdunnen met Mr. Color Leveling thinner. Het is wel aan te raden om deze met een masker op te spuiten en de ruimte te ventileren.

Ik gebruik de primer van Ultimate Modeling Products, dit is gerebrande Badger stynylrez primer dacht ik. Dit is volgens mij ook het geval voor Mig one shot primer. Dit is primer op acryl basis.

Ik heb goede ervaringen met deze primer, hecht goed aan het model, vlakt mooi uit en is prima te schuren. Ik spuit deze altijd onverdund met een 0.4 naald.
Pagina: 1 ... 56 ... 78 Laatste