Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Die zou 1:43 moeten zijn een T-64BV, maar er is al een T72-A besteld van AVD models, die zou wat beter er op moeten staan.Renegade666 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:34:
Wreed ding. Alleen de tank is wat aan de kleine kant nu😅
Die truck is echt enormJelmer93 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:42:
[...]
Die zou 1:43 moeten zijn een T-64BV, maar er is al een T72-A besteld van AVD models, die zou wat beter er op moeten staan.
[ Voor 0% gewijzigd door _Eend_ op 27-10-2022 12:38 . Reden: Verkeerde smiley ]
Leuk man, ik zag je PB ook al binnenstuiteren (en beantwoord)_Eend_ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:55:
[...]
Mijn doel is om twee hobbies te combineren: modelbouw en RC spul. RC tanks zijn wat prijzig en voor zover ik weet vinden ze zand niet heel erg fijn. En dat is wel een dingetje want ik vlieg regelmatig in de Soesterduinen. Dus dan maar vliegtuigjesEen tijdje geleden kwam ik de kits van The Vintage Model Company tegen, en dat leek mij ook wel leuk. Alleen de prijs voor een kit + motor, esc etc. houdt me een beetje tegen. Zo'n depron-ding is dan een stuk betaalbaarder.
Verder heb ik met RC vliegtuigen helemaal geen ervaring, wel met drones. Voor mijn FPV drone heb ik een Radiomaster TX16S zender, een hele fijne zender die op de open-source OpenTX firmware draait waarmee lekker met de firmware kunt klooien. Maar ik weet niet of ze bij RC vliegclubs daar erg fan van zijn.
Over RC clubs gesproken, ik heb de luxe van 3 of 4 vliegclubs in de omgeving, ik wil nog een keer langs bij een of twee clubs. Maar daar moet je ook wel een training volgen en je KNVvL brevet halen voordat je zelfstandig mag vliegen. En dat doe je niet even op een zaterdagmiddagje. En niet alle clubs hier hebben een eigen veld, dus ben je ook weer beperkt qua tijd.
Dat brevet wil ik uiteindelijke wel gaan halen, dan kan ik tenminste bouwen (en vliegen natuurlijk) wat ik wil en ben niet meer gebonden aan, in elk geval, die ondergrens van 250 gram.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Komt het wellicht door de belichting van het model dat de banden zo lijken te glimmen?Jelmer93 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:42:
[...]
Die zou 1:43 moeten zijn een T-64BV, maar er is al een T72-A besteld van AVD models, die zou wat beter er op moeten staan.
En waar schuren jullie zoal mee? Ik gebruik gewoon waterproof schuurpapier K600 t/m K1500.
Voor het werk heb ik trouwens een SLS printer gekocht, nu schijn je daar ook hele leuke andere dingen mee te kunnen printen
[ Voor 12% gewijzigd door loonatick78 op 27-10-2022 13:24 ]
Hangt van de toepassing af. Voor bijvoorbeeld een kier in een hoekje zoals tussen een vleugel en een romp van een vliegtuig, is zoiets als die Vallejo of de nog wat betere perfect plastic putty een goede. Aanbrengen, eventueel met een druppeltje water wat dunner maken en dan na een paar minuten met een vochtig wattenstaafje afstrijken.loonatick78 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:22:
Vraagje, voor naden en kieren gebruik ik Vallejo putty (tube), nu vind ik dit vrij lastig te bewerken, het komt toch wel snel los als je het schuurt, iemand tips voor een ander middel?
Als ik iets wil vullen wat daarna helemaal glad geschuurd moet worden gebruik ik of CA lijm, (seconde lijm) of in Tamiya extra thin opgelost plastic (sprue goo). Het voordeel van CA lijm is dat het relatief snel droog is en nagenoeg niet krimpt. Het voordeel van sprue goo is dat het als het opdroogt het zelfde materiaal als het plastic van je model is.
Ik gebruik naast putty van Revell en/of sprue-goo, vloeibare putty van MRP. Voor schuren: finishing sandingpaper van Tamiya, Flexi-file en andere schuimschuurblokjes en voor fijn werk dunne strookjes zelfklevend schuurpapier en een setje kleine houdertjes van DSPIAE. Die vloeibare putty is ook handig voor het creëren van reliëf op oppervlaktes, vooral handig voor Ma.K sets.loonatick78 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:22:
Vraagje, voor naden en kieren gebruik ik Vallejo putty (tube), nu vind ik dit vrij lastig te bewerken, het komt toch wel snel los als je het schuurt, iemand tips voor een ander middel?
En waar schuren jullie zoal mee? Ik gebruik gewoon waterproof schuurpapier K600 t/m K1500.
Voor het werk heb ik trouwens een SLS printer gekocht, nu schijn je daar ook hele leuke andere dingen mee te kunnen printen
[ Voor 5% gewijzigd door Ootje70 op 27-10-2022 13:44 ]
Wow, ziet er goed uit! Ben zelf sinds 2 weken geleden met Gunpla begonnen, maar inderdaad.. wat verslavend. Heb nu 6-7 modellen liggen/gebouwd. Nog wel veel te verbeteren bij mij;JipJapGoedje schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:07:
Zo weer een Gundam project afgerond. Wat foutjes gemaakt. Weer nieuwe dingen geleerd.
Betreft een 1/144 HG MS-06R-1A Zaku II - Matsunaga Mobile Suit.
Dit keer wat meer gedaan dan eerder met de airbrush, scribing, PLA plates toegevoegd. Erg gaaf om mee bezig te zijn. Eerste zetten met de panelscriber gingen niet zo goed. Is te zien op de foto met het schild. Slordige lijnen, maar verderop leer ik het gevoel beter in de vingers te krijgen.
Op reddit vond ik inspiratie voor de kleuren, en toevallig had ik soortgelijke kleuren al op de plank staan. Dus aan de slag!
Snap build:
[Afbeelding]
Eerste scribe resultaat, niet heel netjes zoals je ziet. Te hard drukken bij eerste paar aanzetten:
[Afbeelding]
Vervolgens doorgepakt bij de benen, borst en heup:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
So far so good, dan prepareren voor airbrushen en in de kleur naar eerst alles in de primer zetten:
[Afbeelding]
Heleboel masking, voorbeeldje:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor het eerst wat hitte effecten middels airbrush toegepast. Begonnen met een zilveren base, dan laagjes clear orange, clear red en clear blue. Al met al geen slecht resultaat op die kleine onderdelen:
[Afbeelding]
Alles in elkaar en gloss coat voor decals:
[Afbeelding]
En incl decals plus matte aflak laag:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor en na:
[Afbeelding]
En mijn hobbyhok aka moneypit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eens kijken welke ik als volgende project uit de kast pak. Verslavende troep is het! ha!
1.) betere panel lining
2.) beter wegwerken van de runner aansluit punten
3.) goede zaak zoeken hier in de buurt (Zoetermeer heeft Spel en Meer, maar daar mogen vershcillende mensen waaronder vrienden van me niet meer komen, want ze zijn gevaccineerd)
4.) oefenen met de pennen van Gundam zelf, kijken welke kleur waar het beste bij past.
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Thanks!corset schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:06:
[...]
Wow, ziet er goed uit! Ben zelf sinds 2 weken geleden met Gunpla begonnen, maar inderdaad.. wat verslavend. Heb nu 6-7 modellen liggen/gebouwd. Nog wel veel te verbeteren bij mij;
1.) betere panel lining
2.) beter wegwerken van de runner aansluit punten
3.) goede zaak zoeken hier in de buurt (Zoetermeer heeft Spel en Meer, maar daar mogen vershcillende mensen waaronder vrienden van me niet meer komen, want ze zijn gevaccineerd)
4.) oefenen met de pennen van Gundam zelf, kijken welke kleur waar het beste bij past.
In het begin spul heb ik op ali of amazon besteld, weet niet meer. Maar dat is zo'n modelbouw starter pakket met een nipper, pincetjes, vijlen, schuurblokken.
Toen de smaak wat te pakken gekregen en stukje bij beetje steeds meer materiaal, tools en verf gekocht. En dan maar gewoon proberen, fouten maken en leren. Erg verslavend.
Naast Gunpla, wat ik nu voornamelijk doe wil ik ook motorfietsen doen. Auto's, vliegtuigen of militair trekt mij totaal niet.
Modelbouw Krikke is voor mij 25min rijden, dus daar vooral in de winkel gesnuffeld naar wat er allemaal is. En vervolgens gewoon de bekende modelbouw webshops uitpluizen.
Wat ik aanvankelijk deed was vooral heel veel youtube filmpjes kijken over airbrushen, wat voor soorten verf, hoe te verdunnen etc. Dat maakt het zelf doen een stuk makkelijker als je begrijpt wat er gebeurt zeg maar.
Succes met je hobby! Bij mij inmiddels een echte moneypit geworden.
[ Voor 4% gewijzigd door JipJapGoedje op 27-10-2022 16:00 ]
Ze glimmen inderdaad wel een beetje, zijn standaard rubberen bandjes die je vaak bij modellen geleverd krijgt. Ik heb er verder ook niets mee gedaan om ze matt te krijgen. Zonlicht maakt het wel erger inderdaadOotje70 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:54:
[...]
Komt het wellicht door de belichting van het model dat de banden zo lijken te glimmen?
Mochten jullie nog een facebook account hebben, zoek even op "Gundam Nederland"
Vanuit daar is een lijst met nederlandse winkels die spul verkopen en er zitten ook medewerkers van enkele webwinkels in die groep die regelmatig posten over nieuwe voorraad.
Verder kun je daar ook al je Gunpla/airbrush gerelateerde vragen stellen.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
De sandwichconstructie van de romp kun je hier goed zien. In de middelste "plak" van het vliegtuig zit een carbon-strip verlijmt zodat de romp niet zwabbert. Dit werkt heel erg goed, na het verlijmen van de strip is de romp erg stijf.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YnbLmfuUxLrm0nqd4C6GmUs8.jpg?f=user_large)
Op een vlakke plank heb ik de eerste 2 rompdelen op elkaar gelijmt met UHU POR, insmeren, samenvoegen, even lekker wat heen en weer schuiven om de lijm te verdelen, even lostrekken, 10min wachten (het is contactljm) en daarna weer samenvoegen, vastdrukken en voor de zekerheid met wat reststukjes MDF (om de druk te verdelen op het zachte XPS) en wat zware pannendragers van onze defecte gaskookplaat aangedrukt gehouden.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bSnMLkIEUfqiMRskr1OV3sgS.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bWZYUUg6F4QY4rntcfr8vLQX.jpg?f=user_large)
Op de plank zie je ook nog spijkers die ik heb gebruikt voor het uitlijnen van de onderdelen.
Door de spanning in het XPS materiaal merk je dat de uitgesneden onderdelen niet geheel vlak meer zijn.
Met het verlijmen is dit in elk geval mooi te verhelpen
Vanochtend in alle vroegte al even de romp bekeken en hij is kaarsrecht en lekker stevig
Vanmiddag maar even mooi afwerken en dan eens langzaam aan de vleugels beginnen

Heb geen Facebook, maar volg ze wel op Insta. Echter is het daar niet heel druk.Nnoitra schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:21:
[...]
[...]
Mochten jullie nog een facebook account hebben, zoek even op "Gundam Nederland"
Vanuit daar is een lijst met nederlandse winkels die spul verkopen en er zitten ook medewerkers van enkele webwinkels in die groep die regelmatig posten over nieuwe voorraad.
Verder kun je daar ook al je Gunpla/airbrush gerelateerde vragen stellen.
Thanks voor de tip!
Zonder opbouw. Op het dek komt trouwens balsahout als afwerking.
.
:strip_exif()/f/image/uAKA68BgH9Q9m1vY9MAm1fWn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X6y3gLoglvIr8A2rfV7mlQGb.jpg?f=fotoalbum_large)
De opbouw op zijn plek gelijmd.
:strip_exif()/f/image/aFfpZJogPgA5DyYlNfBUaZEM.jpg?f=fotoalbum_large)
Voortoren, brug, sloependek en schoorsteenbasis.
:strip_exif()/f/image/KS9ZMoMyOkT4vYGnCkA5tbHu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ESadjQrh0v5jxRs9YfAeEuGn.jpg?f=fotoalbum_large)
AA-dek opbouw.
:strip_exif()/f/image/ots6OpHzyqeRb7NToxNWeEox.jpg?f=fotoalbum_large)
EDIT; Foto’s toegevoegd.
[ Voor 44% gewijzigd door smitae op 30-10-2022 08:35 ]
:strip_exif()/f/image/5IsMQWPviCRenJStjHYepowQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Merk toch wel dat het allemaal wat minder goed past dan dat ik gehoopt had. Vooral de aansluiting van de vleugels bij de romp kostte de nodige moeite.
Ook positief verrast door hoe fijn de revell aqua color schildert.
@smitae Dat is best een groot model, heb ik helaas de ruimte niet voor.
[ Voor 11% gewijzigd door loonatick78 op 30-10-2022 14:47 ]
Ik heb ook nog 2 Admiralen Klasse Torpedobootjagers van 98 cm en de Java, van Heemskerck en de Tromp gaan er ook nog komen. En nog wat kleinere schepen, alles wat er rond 1940 ~.1942 was wilde ik gaan maken. Maar is best een projectje 😩
In elk geval staat de Ruyter nu in de eerste laag basecoat. Laten drogen en dan weer licht schuren en dan nog een laagje basecoat om het compleet te maken.
:strip_exif()/f/image/klaUHAXm5FeMwYsncobuujq4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5sxYqaSXRYdOcQkMr1qt2e2V.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dat de Revell 1/32 Mustang?loonatick78 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:42:
[Afbeelding]
Merk toch wel dat het allemaal wat minder goed past dan dat ik gehoopt had. Vooral de aansluiting van de vleugels bij de romp kostte de nodige moeite.
Ook positief verrast door hoe fijn de revell aqua color schildert.
@smitae Dat is best een groot model, heb ik helaas de ruimte niet voor.
Die kit heb ik een tijdje geleden ook in elkaar gezet en de vleugels zijn daarbij inderdaad best wel tricky ja. Ik had niet zozeer problemen met de rompaansluiting, maar wel met die inzetstukken op de vleugelrand (onderdelen F113 en F114) die niet lekker pasten (waar jij gezien de putty ook tegenaan liep
Maar gezien de prijs van deze kit zeker geen slechte kit, alleen wat weinig en grof in detail zoals klinknagelgaatjes enzo. Zeker gezien de alternatieven zoals die van Tamiya een meervoud in prijs zijn.
Ook met F104 en F105 had ik de nodige moeite, van F104 zelfs een flink stuk weg moeten snijden om hem onder en boven goed vlak te kunnen inbouwen. En ook op de bovennaad, voor de staart flink wat putty moeten gebruiken.
Ik had hem flaps down gebouwd, dan komt het wat minder preciesloonatick78 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:41:
@Invisible_man
Ook met F104 en F105 had ik de nodige moeite, van F104 zelfs een flink stuk weg moeten snijden om hem onder en boven goed vlak te kunnen inbouwen. En ook op de bovennaad, voor de staart flink wat putty moeten gebruiken.
De vleugels zitten op hun plek in de romp om uitgelijnd te worden.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I0gyURqhqtUq2E8NgUsiNHp4.jpg?f=user_large)
Heerlijk om te zien dat na het uren snijden van vliegtuigonderdelen er nu ook daadwerkelijk een vliegtuig gaat ontstaan.
In de vleugel zie je ook de verlijmde carbonstrip die ook gebruikt is om de romp stevigheid te geven.
Inmiddels heb ik ook de bovenste vleugeldelen verlijmt (nog niet op de foto). De vleugel bestaat namelijk uit 3 helften die op elkaar gelijmd worden om de benodigde dikte te creëren om de leading edge (de afronding van de voorkant van de vleugel die door de lucht snijd) straks zijn vorm te kunnen geven.
Op de foto kun je zien waar ik de vleugeltips heb moeten doorsnijden, de platen XPS ondervloer waren namelijk niet groot genoeg om de vleugel uit 1 stuk te snijden.
Depron/Foamboard is in groter formaten te verkrijgen maar een stuk duurder dan zo'n groot pak ondervloer bij de Kwantum.
Wordt vervolgd

Nu lijkt voor de Nederlandse versie (die vooral met de AH-64D vliegen, al hebben ze nu ook volgens mij de E variant in bestelling) de Meng versie zo op het eerste gezicht beter omdat die aan deze plaatjes te zien die sensor pods aan het einde van de kleine vleugeltjes heeft zitten die de KLU ook heeft. Maar voor het zelfde geld heeft de Takom kit deze ook als optie.
De Meng variant:

De Takom variant:

Ik zag het ook, heel toevallig idd.
Echter die van Meng kan de wieken ook inklappen, die van Takom niet geloof ik.
WE wachten het af, die van Takom komt bgin volgend jaar geloof ik, dus dan haal ik ze beide denk ik
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Wat zeker een meerwaarde is in 1/35 om ruimte te besparen op de plankRenegade666 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:44:
@Invisible_man
Ik zag het ook, heel toevallig idd.
Echter die van Meng kan de wieken ook inklappen, die van Takom niet geloof ik.
Ja wacht sowieso eerst wat reviews af. Zulke CAD plaatjes zien er altijd al snel mooi uit, maar de vertaling naar plastic is nog een ander verhaal. Ik heb van zowel Meng als Takom wel de nodige tanks gebouwd die altijd meer dan prima waren, maar alleen van Meng een paar vliegtuigen (1/48 F-35A en 1/48 FA-18E) en die waren beiden qua detail prima, maar qua pasvorm konden ze nog wel wat beter al zeker niet slecht en sowieso beter dan merken als Revell of Airfix.WE wachten het af, die van Takom komt bgin volgend jaar geloof ik, dus dan haal ik ze beide denk ik
Als ik in het algemeen de youtubers wat zie, is Takom in het algemeen wel goed (met de tanks).
WOu dat ik meer tijd had om te bouwen ipv te werken
Ja zag hem, een Russische ApacheRenegade666 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:21:
En komt Takom ook nog met 1/35 Havoc
https://www.themodellingn...gure-of-night-hunter.html
Maar opzich vullen dit soort merken wel een mooi gat op in modelbouwwereld. Voorheen vond je dit soort uitgaven vooral van merken als Hasagawa, Trumpeter en Hobby Boss, maar die zijn de laatste jaren niet zoveel meer bezig met vliegend materiaal en er zijn zat onderwerpen waar gewoon geen moderne gedetailleerde kits van zijn.

Even wat grove romp onderdelen in elkaar gelijmd en de binnenkant zwart gespoten.
Nu maar weer even verder met het T1 busje, die moet echt een keer af.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
:strip_exif()/f/image/EaYJtyN4y62WCkkKLsVgLOIN.jpg?f=fotoalbum_medium)
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Waarom doet mij dat hieraan denkenDwarlorf schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 07:43:
En eindelijk weer eens een project afgerond. Ik heb na het nemen van de deze foto's toch nog wat aanpassingen gedaan dus die staan er niet op. Dit betreft: de tong roze gemaakt zodat de tanden er wat meer uitspringen, extra highlights voor de orc huid (lichtgoen), zijn cape een zilver drybrush gegeven, de metallicpoten van de haai extra highlights. Als ik er aan denk zal ik nog een keer een extra foto plaatsen.
[Afbeelding]

Maar leuke build, wat heb je voor het zand gebruikt (ben toevallig wat met een woestijn diorama aan het prutsen als experiment)? Of zat de textuur al in de base gegoten?
Het zand is Vallejo Acrylic Earth Texture Desert Sand. Ik vind het echt top spul. Ik zou naast deze ook Black Lava Asphalt aanschaffen. Die vind ik zelf multifunctioneel inzetbaar en is daarmee mijn favoriet. Ik denk dat je met deze 2 in je collectie een mooie basis hebt. Er zijn nog meer varianten. Ik heb zelf ook nog rough grey pumice (grey sand) maar die vind ik minder qua structuur en inzetbaarheid. De anderen geen ervaring mee.Invisible_man schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 07:49:
Maar leuke build, wat heb je voor het zand gebruikt (ben toevallig wat met een woestijn diorama aan het prutsen als experiment)? Of zat de textuur al in de base gegoten?
Je zou dit ook nog kunnen bekijken (wel gezien maar zijn conclusie niet onthouden):
YouTube: 👍👎Vallejo Earth & Ground Texture Paste TEST & REVIEW
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Ah thanks. Heb laatst een pot van AK Desert Sand gekocht wat het zelfde idee wat is en er een klein testje mee gedaan, maar vind de korrel voor zelfs 1/35 wat te grof om eerlijk te zijn.Dwarlorf schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:05:
[...]
Het zand is Vallejo Acrylic Earth Texture Desert Sand. Ik vind het echt top spul. Ik zou naast deze ook Black Lava Asphalt aanschaffen. Die vind ik zelf multifunctioneel inzetbaar en is daarmee mijn favoriet. Ik denk dat je met deze 2 in je collectie een mooie basis hebt. Er zijn nog meer varianten. Ik heb zelf ook nog rough grey pumice (grey sand) maar die vind ik minder qua structuur en inzetbaarheid. De anderen geen ervaring mee.
Je zou dit ook nog kunnen bekijken (wel gezien maar zijn conclusie niet onthouden):
YouTube: 👍👎Vallejo Earth & Ground Texture Paste TEST & REVIEW
Ah ok, dit is zeer fijn. Die Black Lava is wat grover. Mss dat een mix van beide in de juiste verhoudingen wel wat is, afhankelijk van hoe je het wil inzetten.Invisible_man schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:12:
[...]
Ah thanks. Heb laatst een pot van AK Desert Sand gekocht wat het zelfde idee wat is en er een klein testje mee gedaan, maar vind de korrel voor zelfs 1/35 wat te grof om eerlijk te zijn.
Hier een voorbeeld van die Black Lava (de base):
:strip_exif()/f/image/otGxTGnSNtgJLid2kGaI5fyu.jpg?f=fotoalbum_medium)
Uit mijn hoofd is dat model 1/12 of 1/16
75mm scale.
[ Voor 28% gewijzigd door Dwarlorf op 04-11-2022 10:21 ]
Vanochtend wat basecoat werk gedaan. 2de laag voor de Ruyter (1/100), nu eerst drogen dan weer licht schuren en dan een derde laag, idee is dat je straks niet meer kunt zien dat het 3d print is.
Voor de foto weer ff de opbouw erop gezet. Nog niet vast gezet, wilde ook wat details in de brug maken want die heeft best grootte rechthoekige ramen dus je kunt redelijk goed in het model kijken.
Verder wat KNIL luchtmacht (1/144) dingen en nog wat test prints Duitse pantserspul (1/100)
:strip_exif()/f/image/Y7rD3ISgnrjQTufErO7IrUCZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qC4qa9QPo1nJTkX9OX5Ft8fE.jpg?f=fotoalbum_large)

Een laagje kippenstront, stof en andere meuk verder zal het er nog beter uit zien
Er gaat nog het een en ander aan stof en modder op. Het voordeel is dat ik wat teveel af is aan lak is wel weer terug kan aanbrengen maar het is wel de bedoeling dat er veel lak af is. Werk het nog wel wat bij, banden nog platter maken. Heb geen ervaring met diorama's maar ik wil deze wel op een plateau met een wand ofzo gaan plaatsen. Leuk experimenteer autootje_Eend_ schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:14:
Op zo'n klein autootje is ook het makkelijk om het teveel te doen. Maar het ziet er voor een barnfind wel goed uit
Een laagje kippenstront, stof en andere meuk verder zal het er nog beter uit zien
Je zou nog kunnen proberen om 1 of meerdere lege banden te bewerkstelligen.Ootje70 schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:35:
Vandaag de Simca in de toplaag gekregen en daarna gestart met het chippen. Eerste keer dus nog niet helemaal naar mijn zin. Maar het is wel een mooie techniek om deze barn find te creëren. Komt nog flink wat stof en rommel om te liggen dus effect wordt nog afgezwakt. [Afbeelding]
Ja, was ook al iets wat ik voor ogen had. Bedoelde ik met banden platter maken :-) Bij vliegtuigen doe ik dat ook maar het effect bij een autoband moet ik eens over nadenken hoe dat er realistisch uit kan zien. Misschien letterlijk verhitten en platdrukken?Dwarlorf schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:50:
[...]
Je zou nog kunnen proberen om 1 of meerdere lege banden te bewerkstelligen.
Ja, als ik mij niet vergis zag ik iemand op youtube dat inderdaad zo zien doen. Zou ik wel de verhitting heel voorzichtig uitvoeren. Of eerst even simuleren met wat ander sprue plastic.Ootje70 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:55:
[...]
Ja, was ook al iets wat ik voor ogen had. Bedoelde ik met banden platter maken :-) Bij vliegtuigen doe ik dat ook maar het effect bij een autoband moet ik eens over nadenken hoe dat er realistisch uit kan zien. Misschien letterlijk verhitten en platdrukken?
(oh had dat zinnetje van banden platter maken even gemist)
[ Voor 5% gewijzigd door Dwarlorf op 08-11-2022 08:10 ]
Zowel de romp als de vleugels hebben een carbon strip (4mmx1mm) in de middelste laag verlijmd zitten en het geheel is mooi stijf.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KyreoqvgFKLd3UIcKP9mbTqq.jpg?f=user_large)
Next stop.........staart afmaken en dan de scharnierende vlakken.......scharnierend maken
Roer, elevators en ailerons
De leading edge (voorzijde vleugel) moet ik nog rond schuren, daar heb ik een template voor.
2 be continued
Enige tips?
Welke kleuren heb je geprobeerd?JipJapGoedje schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:17:
Ik heb gisteren voor het eerst geprobeerd om Tamiya kleuren te mengen, maar ik merkte dat het zich slecht laat mengen. Hoe goed ik ook roer in de mengbeker je blijft duidelijk de verschillende pigmenten zien.
Enige tips?
Ik heb er nooit echt moeite mee.
Je hebt niet toevallig Tamiya acrylics met Tamiya lacquers gemixd?JipJapGoedje schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:17:
Ik heb gisteren voor het eerst geprobeerd om Tamiya kleuren te mengen, maar ik merkte dat het zich slecht laat mengen. Hoe goed ik ook roer in de mengbeker je blijft duidelijk de verschillende pigmenten zien.
Enige tips?
Wellicht alvast een beetje thinners bij het mixen er bij doen?
Ik ook nooit, is de meest vergevingsgezinde verf die ik ken.Renegade666 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:19:
[...]
Welke kleuren heb je geprobeerd?
Ik heb er nooit echt moeite mee.
Edit: Heb je de losse kleuren van te voren ook eerst heel goed gemixt? Het liefst met een roerstokje en niet door te schudden.
[ Voor 8% gewijzigd door Invisible_man op 08-11-2022 10:28 ]
Kleuren waren geel, rood, blauw en wit om een soort zandkleur te creëren. Ik heb alles al prethinned voor de airbrush in flesjes.
Je bleef blauw vooral goed zien als swirls in de verfbeker. Maar als jullie ervaringen zijn dat dit normaliter super goed mengt dan zal ik beter mijn best moeten doen.
Of een metallic ofzo?
Maar wellicht dat die blauwe kleur gewoon een uitzondering is en zich simpelweg niet lekker laat mixen
Ik probeer zelf altijd een verf te kopen die al zo dicht mogelijk bij wat ik wil zit en als Tamiya die niet heeft, pak ik die van een soort gelijk merk zoals AK real colors die onderling ook wel met elkaar te mixen zijn (al doe ik dat niet als het niet nodig is). Het mixen wat ik daarmee dan nog doe is dan meer het wat lichter of donkerder maken (dus wat zwart of wit dan wel buff toevoegen) of een kleur om de tint wat op te schuiven, bijvoorbeeld een druppeltje rood in in geel om een wat oranjere tint te krijgen. Wanneer je veel extremer gaat mixen heb je sowieso altijd een risico om een vieze modderige kleur te krijgen.
Sowieso probeer ik mixen zoveel mogelijk te voorkomen. Vaak genoeg dat ik dan net te weinig gemixt heb en het dan erg lastig is om exact de zelfde kleur weer te mixen. Maar soms heb je geen keus.
Vallejo en MiG/AK verf ruikt beter
@_Eend_
Ik ben de laatste tijd ook wat meer met mig/ak bezig.
Opzich prima spul, maar de droogtijd dat het echt droog is wel veel langer dan tamiya. Dat zit mij nog wel eens in de weg.
Anders zit ik de rest van de dag in de Vallejo-geur
Nee, allemaal tamiya acrylics.Invisible_man schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:47:
En die blauw was niet toevallig één uit de LP reeks (lacquers)?
Of een metallic ofzo?
Maar wellicht dat die blauwe kleur gewoon een uitzondering is en zich simpelweg niet lekker laat mixen![]()
Ik probeer zelf altijd een verf te kopen die al zo dicht mogelijk bij wat ik wil zit en als Tamiya die niet heeft, pak ik die van een soort gelijk merk zoals AK real colors die onderling ook wel met elkaar te mixen zijn (al doe ik dat niet als het niet nodig is). Het mixen wat ik daarmee dan nog doe is dan meer het wat lichter of donkerder maken (dus wat zwart of wit dan wel buff toevoegen) of een kleur om de tint wat op te schuiven, bijvoorbeeld een druppeltje rood in in geel om een wat oranjere tint te krijgen. Wanneer je veel extremer gaat mixen heb je sowieso altijd een risico om een vieze modderige kleur te krijgen.
Sowieso probeer ik mixen zoveel mogelijk te voorkomen. Vaak genoeg dat ik dan net te weinig gemixt heb en het dan erg lastig is om exact de zelfde kleur weer te mixen. Maar soms heb je geen keus.
Ander probleem wat ik heb, schiet mij ineens weer te binnen, is dat als ik eerst MrHobby Surfacer heb gebruikt en dit ruim 24u of langer laat drogen/uitharden en ik ga daarna met een penseel hier een kleur overheen verven. Bijv zilver, dan vreet dit vaak de primer op, als in dat ik met de penseelstreken de primer weer activeer. Beide Is Mr Hobby. Die zilver is dan rechtstreeks uit het goed gemixte potje. Dus geen extra verdunner toegepast.
Ik heb sinds kort een dubbele afzuiging._Eend_ schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:20:
@Renegade666 Ja, in een dagje een heel model spuiten zal lastig worden denk ik. Het is voor mij geen issue momenteel. Ik spuit heel weinig ivm het gebrek aan een goede afzuigkap. Dus op dag 1 spuit ik de primer, dagen/weken later pas de basiskleur, etc
Anders zit ik de rest van de dag in de Vallejo-geur
Ik heb via HBM zo'n standaard afzuigkap gekocht voor airbrush. Was toen in de aanbieding voor 60,-. En heb ik 2 week terug een extra afzuiging in die slang gestopt.
deze:
Vents buisventilator TT Ø125 mm - 220/280 m³/h
https://www.bol.com/nl/nl...errer=socialshare_pdp_www
Aangesloten op de hoogste stand. Die is superstil, haast niet te horen. En ik merk zelfs als ik spuit zonder masker (niet te vaak doen) dat er nauwelijks luchtjes merkbaar zijn van de leveling thinner die ik gebruik in mijn verf. Als ik dan klaar ben met airbrushen zet ik de ventilator in de afzuiging uit, maar laat ik die buisventilator draaien voor de lucht in de hobbykamer. Werkt fantastisch.
Welke thinner gebruik je dan in de MrHobby surfacer? Ik gebruik daar altijd MrHobby rapid thinner voor (leveling thinner is ook prima) en dan is het na 24 uur zonder meer altijd goed uitgehard. Wat wel mee kan spelen is als je het te dik spuit. Een twee keer zo dikke laag doet er meer dan twee keer zo lang over om uit te harden bijvoorbeeld.JipJapGoedje schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:56:
[...]
Nee, allemaal tamiya acrylics.
Ander probleem wat ik heb, schiet mij ineens weer te binnen, is dat als ik eerst MrHobby Surfacer heb gebruikt en dit ruim 24u of langer laat drogen/uitharden en ik ga daarna met een penseel hier een kleur overheen verven. Bijv zilver, dan vreet dit vaak de primer op, als in dat ik met de penseelstreken de primer weer activeer. Beide Is Mr Hobby. Die zilver is dan rechtstreeks uit het goed gemixte potje. Dus geen extra verdunner toegepast.
Ook als ik langer wacht doet ie dat. Soms na een week nog.Invisible_man schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:46:
[...]
Welke thinner gebruik je dan in de MrHobby surfacer? Ik gebruik daar altijd MrHobby rapid thinner voor (leveling thinner is ook prima) en dan is het na 24 uur zonder meer altijd goed uitgehard. Wat wel mee kan spelen is als je het te dik spuit. Een twee keer zo dikke laag doet er meer dan twee keer zo lang over om uit te harden bijvoorbeeld.
Misschien moet ik een zachtere kwast gebruiken? Er zit in de verf natuurlijk ook een drager de uitgeharde verf weer zacht kan maken.
Ik zal wat meer experimenteren
Breng je de surfacer dan ook met de kwast aan, of met de airbrush?JipJapGoedje schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:27:
[...]
Ook als ik langer wacht doet ie dat. Soms na een week nog.
Misschien moet ik een zachtere kwast gebruiken?
Klopt opzich wel, maar juist mr surfacer is één van de sterkste primers voor modelbouw en nu kwast ik niet veel, vaak alleen maar kleine details, maar heb dat zelf nog nooit meegemaakt daarmee.Er zit in de verf natuurlijk ook een drager de uitgeharde verf weer zacht kan maken.
SuccesIk zal wat meer experimenteren
met de airbrushInvisible_man schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:39:
[...]
Breng je de surfacer dan ook met de kwast aan, of met de airbrush?
Ja precies, dat meende ik ook. Maar goed, ik zal eens wat vaker dit proberen.[...]
Klopt opzich wel, maar juist mr surfacer is één van de sterkste primers voor modelbouw en nu kwast ik niet veel, vaak alleen maar kleine details, maar heb dat zelf nog nooit meegemaakt daarmee.
Thanks![...]
Succes
Ja hoorDwarlorf schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 07:48:
Heeft iemand ervaring met mr paint waarmee je direct kan airbrushen vanuit het potje?
Voordelen:
-Inderdaad direct klaar om mee te airbrushen. Verder verdunnen is alleen nodig wanneer je meer transparantere lagen wil spuiten voor bijvoorbeeld preshading.
-Geeft een super glad resultaat waarover je direct perfect kan decallen.
-Grote range met kleuren, heeft onder andere goede kleuren voor niche onderwerpen zoals die Oekraïense straaljager waar ik mee bezig ben.
-Is super snel droog en uitgehard. Vaak als ik aan de ene kant van een model kan spuiten, kan ik halverwege zonder problemen het geverfde deel al vastpakken om de andere helft te spuiten.
-Geeft vrijwel nooit verstoppingsproblemen enzo.
Nadelen:
-Sommige kleuren zijn out of bottle wat te dun, vooral hun groene kleuren dekken daardoor slecht en hebben veel lagen nodig. Dat maakt MRP voor armor wat minder geschikt.
-Is een lacquer, dus masker en afzuiging zeker aan te raden.
-Minder goed te verkrijgen dan Vallejo of Tamiya, in Nederland ben ik zo alleen tegengekomen bij Krikke, Robi en AMS.
De eerste keer dat ik met MRP spoot had ik een volledig flesje (30ml dacht ik) nodig voor een 1/48 TBM avenger, nu zou ik dat met nog niet een kwart daarvan doen. Het verschil zit hem in dat andere verven goed werken als je een 'natte' laag spuit om een glad resultaat te krijgen. Bij MRP moet je juist meer in dunne laagjes opbouwen en niet 'nat' spuiten. Eventueel een laatste top laag met wat mr hobby leveling thinner erin om de boel nog even glad te trekken. Je moet er dus wat subtieler mee leren spuiten dan bij andere merken nodig is, maar dat maakt deze verf juist ook goed geschikt voor de wat subtielere technieken zoals pre/post-shading enzo.
Klinkt goed, behalve dan dat ik juist groen (olive voor een sherman m4) op het oog had. Dan ga ik mss toch voor tamiya gezien ik ook wat ongeduldig ben voor veel laagjes. Ik ga er nog ff over nadenken.Invisible_man schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 08:01:
[...]
Ja hoor![]()
Voordelen:
-Inderdaad direct klaar om mee te airbrushen. Verder verdunnen is alleen nodig wanneer je meer transparantere lagen wil spuiten voor bijvoorbeeld preshading.
-Geeft een super glad resultaat waarover je direct perfect kan decallen.
-Grote range met kleuren, heeft onder andere goede kleuren voor niche onderwerpen zoals die Oekraïense straaljager waar ik mee bezig ben.
-Is super snel droog en uitgehard. Vaak als ik aan de ene kant van een model kan spuiten, kan ik halverwege zonder problemen het geverfde deel al vastpakken om de andere helft te spuiten.
-Geeft vrijwel nooit verstoppingsproblemen enzo.
Nadelen:
-Sommige kleuren zijn out of bottle wat te dun, vooral hun groene kleuren dekken daardoor slecht en hebben veel lagen nodig. Dat maakt MRP voor armor wat minder geschikt.
-Is een lacquer, dus masker en afzuiging zeker aan te raden.
-Minder goed te verkrijgen dan Vallejo of Tamiya, in Nederland ben ik zo alleen tegengekomen bij Krikke, Robi en AMS.
De eerste keer dat ik met MRP spoot had ik een volledig flesje (30ml dacht ik) nodig voor een 1/48 TBM avenger, nu zou ik dat met nog niet een kwart daarvan doen. Het verschil zit hem in dat andere verven goed werken als je een 'natte' laag spuit om een glad resultaat te krijgen. Bij MRP moet je juist meer in dunne laagjes opbouwen en niet 'nat' spuiten. Eventueel een laatste top laag met wat mr hobby leveling thinner erin om de boel nog even glad te trekken. Je moet er dus wat subtieler mee leren spuiten dan bij andere merken nodig is, maar dat maakt deze verf juist ook goed geschikt voor de wat subtielere technieken zoals pre/post-shading enzo.
Mijn tip voor armor als je toch al geen probleem hebt om lacquers te spuiten, AK real colors met mr.Hobby leveling thinners.Dwarlorf schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:47:
[...]
Klinkt goed, behalve dan dat ik juist groen (olive voor een sherman m4) op het oog had. Dan ga ik mss toch voor tamiya gezien ik ook wat ongeduldig ben. Ik ga er nog ff over nadenken.
https://ak-interactive.com/product/dark-olive-drab-41-10ml/
In veel opzichte spuit het hetzelfde als Tamiya, werkt heel goed met mr Hobby leveling thinner en is met €2,60 per potje lekker goedkoop. Met een flesje MRP doe je overigens wel meer (en dan zeggen milliliters niet zoveel omdat MRP verdund is en AK-RC niet), maar in de praktijk heb je veel kleuren maar één keer nodig en dan is een kleiner potje wat goedkoper is ook niet verkeerd. Een 1/35 Sherman doe je er makkelijk mee kan ik uit ervaring zeggen
Daarnaast hebben ze juist voor dit soort armor onderwerpen veel kleuropties voor specifieke toepassingen, soms zelfs met early war and late ware varianten (vooral binnen de luftwaffe had je met het zelfde kleurnummer nog wel vaak verschil of het uit 1940 of 1945 kwam). Op de website van AK kan je dan ook filteren op in welk land de desbetreffende kleur toegepast werd.
Niet dat het met MRP niet te doen zou zijn hoor, heb genoeg groene tanks daarmee gespoten, maar kost veel meer tijd en omdat het zo dun spuit, heb je al snel de neiging te veel te spuiten met lopers tot gevolg.
Bedankt voor de tipJipJapGoedje schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:01:
[...]
Ik heb sinds kort een dubbele afzuiging.
Ik heb via HBM zo'n standaard afzuigkap gekocht voor airbrush. Was toen in de aanbieding voor 60,-. En heb ik 2 week terug een extra afzuiging in die slang gestopt.
deze:
Vents buisventilator TT Ø125 mm - 220/280 m³/h
https://www.bol.com/nl/nl...errer=socialshare_pdp_www
Aangesloten op de hoogste stand. Die is superstil, haast niet te horen. En ik merk zelfs als ik spuit zonder masker (niet te vaak doen) dat er nauwelijks luchtjes merkbaar zijn van de leveling thinner die ik gebruik in mijn verf. Als ik dan klaar ben met airbrushen zet ik de ventilator in de afzuiging uit, maar laat ik die buisventilator draaien voor de lucht in de hobbykamer. Werkt fantastisch.
Maar ik heb het hier al eerder eens over gehad, dus ik zal die oude
Ik ben toch voor MRP gegaan want ik had juist geen zin om tijd te verdoen en verf te verkwisten met verdunnen.Invisible_man schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:58:
[...]
Mijn tip voor armor als je toch al geen probleem hebt om lacquers te spuiten, AK real colors met mr.Hobby leveling thinners.
https://ak-interactive.com/product/dark-olive-drab-41-10ml/
In veel opzichte spuit het hetzelfde als Tamiya, werkt heel goed met mr Hobby leveling thinner en is met €2,60 per potje lekker goedkoop. Met een flesje MRP doe je overigens wel meer (en dan zeggen milliliters niet zoveel omdat MRP verdund is en AK-RC niet), maar in de praktijk heb je veel kleuren maar één keer nodig en dan is een kleiner potje wat goedkoper is ook niet verkeerd. Een 1/35 Sherman doe je er makkelijk mee kan ik uit ervaring zeggen![]()
Daarnaast hebben ze juist voor dit soort armor onderwerpen veel kleuropties voor specifieke toepassingen, soms zelfs met early war and late ware varianten (vooral binnen de luftwaffe had je met het zelfde kleurnummer nog wel vaak verschil of het uit 1940 of 1945 kwam). Op de website van AK kan je dan ook filteren op in welk land de desbetreffende kleur toegepast werd.
Niet dat het met MRP niet te doen zou zijn hoor, heb genoeg groene tanks daarmee gespoten, maar kost veel meer tijd en omdat het zo dun spuit, heb je al snel de neiging te veel te spuiten met lopers tot gevolg.
Ik vind het echt geweldig spul en dat zonder gedoe. Daar gaat nog wel wat meer van gekocht worden.
De decals op het voorspatbord hebben geen zichtbare 'silvering' in het echt maar op de foto wel :-)
:strip_exif()/f/image/lDrGkrh2xEJWmop44TPGnzqb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/helvOdx1jXHJcSwqKBN838Sh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8RZT8bDrbJyLsh4Xu7SEFFIm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7QD1OSlq1cHZ26EMslSvmzvw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/chzQkbWcakgDucgpYleufui5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e8wBXgZDW5nugh3X06tVjTJU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cDoxMzX6ROnHnMzvFTkWNDPW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Zl9jtLxrR2LqMasS6SPMN7Iy.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Ootje70 op 14-11-2022 08:00 ]
Mijn Samba bus 1/24 is ook af. Minder tevreden, de pasvorm is gewoon ruk waardoor deuren niet passen of sluiten.
:strip_exif()/f/image/32NOZcmVYkmGr8LfICtCl2N9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vBYPAhseeJYm8jPKSkGd92Dn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WOlPppa4jmY7hzqJVOw2bA05.jpg?f=fotoalbum_large)
Kleur vind ik wel geslaagd zelf. Gemixt tot hij de kleur van het busje had waar we in getrouwd zijn
Dit was de Revell kit toch?page404 schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:21:
Mooi geworden @Ootje70 !
Mijn Samba bus 1/24 is ook af. Minder tevreden, de pasvorm is gewoon ruk waardoor deuren niet passen of sluiten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kleur vind ik wel geslaagd zelf. Gemixt tot hij de kleur van het busje had waar we in getrouwd zijn
Klopt, is deze: https://www.scalemates.co...agen-t1-samba-bus--102440
Ben nu aan de Millenium Falcon bezig, die is duidelijk moderner.
Dat grijs met wit staat mooi!page404 schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:21:
Mooi geworden @Ootje70 !
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb deze kit of een variant er van ook al eens gebouwd en heb er een campervariant half gebouwd nog van liggen. De passing is inderdaad niet super en als in het begin met bijvoorbeeld de twee vloerhelften iets al niet lekker past, passen vervolgens de zijpanelen niet, vervolgens het dak en uiteindelijk de deuren niet lekker. Je moet dan ook echt eerst alle grote delen in elkaar passen en met plakband monteren en dan vooral bij de aansluiting van de zijpanelen op de vloer wat plastic lipjes kleiner maken zodat ze wat meer speling hebben en zelfs dan voorzichtig met wat lijmklemmen de boel op zijn plek forceren
Zeker als je vooral moderne kits gewend bent waarbij altijd alles wel meteen vrij goed past, is dit wel even een uitdaging ja
Beetje matige foto's maar ben overnieuw begonnen met een sherman die ik al een keer geschilderd had. Ik was vanaf het begin af aan al niet te spreken over de kleur. Het was eerst italeri olive drab, maar dat vond ik geen mooie kleur. Vandaar het flesje MRP dat ik had gekocht. Verder heb ik stowage aan de voor en achterkant toegevoegd om het interessanter te maken. Night Shift is nu ook met een winter tank bezig dus dat proces volg ik enigzins.

En over de Millennium Falcon gesproken. Ik ben bezig geweest met het rooster voor de engine. Gemaakt van polystyreen vierkante buisjes. Ik was nl niet van plan om de decal daar voor te gebruiken. Moet er nog mee verder maar het begin is er.

Thanks, bedankt voor de tip ik zal eens kijken bij Ballien in Antwerpen, die hebben een hele afdeling met alleen maar spullen voor diorama's. Kan me ook niet voorstellen dat er niemand is die zo'n set levert, ben niet zo'n scratch builder dus toch wel iets van een basis nodig :-)_Eend_ schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:47:
MiniArt heeft wel mooie setjes, ook een paar schuurtjes dacht ik. Ze zouden wel gek zijn om geen schuurtjes uit te brengen, het is een geliefd diorama setting
[ Voor 11% gewijzigd door Ootje70 op 14-11-2022 07:59 ]
Mijn fietsenmaker die nu geen fietsenmaker meer is vond het leuk om een stikker van zijn zaak op mijn spatbord te plakken. Normaal geen probleem ik trek hem er gewoon weer af.
Maar hij heeft nieuwe en het is al jaren een doorn in mijn oog... Het is er zo eentje die je met water moet plakken. Volgens mij wat nogal standaard in de modelbouw is, daarom hier mijn vraag.
Hoe krijg ik hem er netjes af?
Op internet al gezocht en dan lees je aceton, of warm water met een spons. Maar de spons met heet water werkte niet. Aceton heb ik niet, maar nagellak remover zonder aceton staat in het badkamerkastje. Dat liet een mooie witte waas achter op mijn spatbord.... Een vlammertje haalde dat weer weg, maar de sticker zit er nog.
De warmte van de aansteker deed de sticker wel opborrelen, maar eraf ho maar.
Iemand nog een tip zonder dat mijn spatbord verder naar zijn grootje gaat?
:strip_exif()/f/image/oQQ1TbbxHdo94WpVpw8pKr9m.jpg?f=fotoalbum_large)
Met plakband erop en eraf deed ook niet veel.
lampolie geprobeerd?Xavier schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:08:
Weinig met modelbouw te maken. Maar waarschijnlijk zitten hier de mensen die wel een antwoord op een andere vraag hebben.
Mijn fietsenmaker die nu geen fietsenmaker meer is vond het leuk om een stikker van zijn zaak op mijn spatbord te plakken. Normaal geen probleem ik trek hem er gewoon weer af.
Maar hij heeft nieuwe en het is al jaren een doorn in mijn oog... Het is er zo eentje die je met water moet plakken. Volgens mij wat nogal standaard in de modelbouw is, daarom hier mijn vraag.
Op internet al gezocht en dan lees je aceton, of warm water met een spons. Maar de spons met heet water werkte niet. Aceton heb ik niet, maar nagellak remover zonder aceton staat in het badkamerkastje. Dat liet een mooie witte waas achter op mijn spatbord.... Een vlammertje haalde dat weer weg, maar de sticker zit er nog.
[Afbeelding]
Tja, wellicht zijn eigen topic waard, maar echte stickers zie je in de modelbouw niet zoveel, daar zie je meer van die water slide decals waar niet echt lijm bij komt kijken. Maar wat ik meestal doe bij stickers is met een oude doek (oud t-shirt ofzo) er overheen te wrijven. De lijm rolt dan vaak op en is dan een stuk makkelijker te verwijderen.Xavier schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:08:
Weinig met modelbouw te maken. Maar waarschijnlijk zitten hier de mensen die wel een antwoord op een andere vraag hebben.
[Afbeelding]
Even aanbrengen met een wattenstaafje/doekje, even laten inweken en dan wegpoetsen of krabben. Het voordeel is dat evt. lijmresten ook gelijk verdwijnen. Lampolie zoals @Renegade666 al schreef werkt meestal ook wel, maar dat heeft ook niet iedereen in huis. En alcohol is voor meer zaken nuttig dan alleen om stickers te verwijderen.
[ Voor 35% gewijzigd door _Eend_ op 15-11-2022 09:30 ]
Die vloerdelen gingen nog wel goed, en was er al op bedacht dat het een lastige is (heb ooit de 1:16 versie ook gebouwd). Maar natuurlijk had ik de 2 zijkanten aan de achterkant niet goed geborgd bij het lijmen waardoor er net wat afstand ontstond en de achterklep niet lekker past. En de voorruit naar het dak ging sowieso niet goed passen, wat je ook doet er blijft nog ruimte bij de portieren. Heb de afgelopen tijd bewust ook wat oudere modellen gebouwd om te experimenteren met het oplossen van slechte pasvorm, maar hier kon ik niet zoveel meeInvisible_man schreef op maandag 14 november 2022 @ 07:43:
[...]
Dat grijs met wit staat mooi!
Heb deze kit of een variant er van ook al eens gebouwd en heb er een campervariant half gebouwd nog van liggen. De passing is inderdaad niet super en als in het begin met bijvoorbeeld de twee vloerhelften iets al niet lekker past, passen vervolgens de zijpanelen niet, vervolgens het dak en uiteindelijk de deuren niet lekker. Je moet dan ook echt eerst alle grote delen in elkaar passen en met plakband monteren en dan vooral bij de aansluiting van de zijpanelen op de vloer wat plastic lipjes kleiner maken zodat ze wat meer speling hebben en zelfs dan voorzichtig met wat lijmklemmen de boel op zijn plek forceren
Zeker als je vooral moderne kits gewend bent waarbij altijd alles wel meteen vrij goed past, is dit wel even een uitdaging ja
Een naadje gladschuren en een kiertje opvullen, prima, maar dit is gewoon niet grappig
Dat ziet er wel een stuk beter uit ja. Deze heeft ook even op de shelf of doom gelegen of niet?Dwarlorf schreef op maandag 14 november 2022 @ 07:46:
En over de Millennium Falcon gesproken. Ik ben bezig geweest met het rooster voor de engine. Gemaakt van polystyreen vierkante buisjes. Ik was nl niet van plan om de decal daar voor te gebruiken. Moet er nog mee verder maar het begin is er.
[Afbeelding]
Op de shelf of procrastination.page404 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:19:
[...]
Die vloerdelen gingen nog wel goed, en was er al op bedacht dat het een lastige is (heb ooit de 1:16 versie ook gebouwd). Maar natuurlijk had ik de 2 zijkanten aan de achterkant niet goed geborgd bij het lijmen waardoor er net wat afstand ontstond en de achterklep niet lekker past. En de voorruit naar het dak ging sowieso niet goed passen, wat je ook doet er blijft nog ruimte bij de portieren. Heb de afgelopen tijd bewust ook wat oudere modellen gebouwd om te experimenteren met het oplossen van slechte pasvorm, maar hier kon ik niet zoveel mee
Een naadje gladschuren en een kiertje opvullen, prima, maar dit is gewoon niet grappig![]()
[...]
Dat ziet er wel een stuk beter uit ja. Deze heeft ook even op de shelf of doom gelegen of niet?
Je kunt stickerverwijderaar proberen.Xavier schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:08:
[Afbeelding]
[ Voor 39% gewijzigd door Dwarlorf op 15-11-2022 10:31 ]
Aaaah, die shelf, die hele langeDwarlorf schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:29:
[...]
Op de shelf of procrastination.Ik probeer die shelf zo veel mogelijk leeg te maken voordat ik weer iets nieuws koop. Sowieso wacht ik nog op een dure 3D print en ik heb ook nog steeds de Dicovery One van 2001A Space Odyssee in doos liggen.
Discovery One? Is dat dat ruimteschip van 1,5 meter lang van Moebius? Hahaha, die gaat er hier niet in komen qua WAF

1m04 zo uit mijn hoofd. Heb nog ruimte boven op de kastjes. Maak er ook een vitrine bij, of althans in ieder geval een base incl. belichting.page404 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:00:
[...]
Aaaah, die shelf, die hele langeik heb het idee al losgelaten dat ik pas iets nieuws koop als de huidige af is, een klein voorraadje vind ik niet erg (max 3 op de plank of zo). Maar om mezelf te beschermen, en ook vanwege ruimtegebrek op mijn workbench werk ik in principe maar aan 1 project tegelijk.
Discovery One? Is dat dat ruimteschip van 1,5 meter lang van Moebius? Hahaha, die gaat er hier niet in komen qua WAF
Heb ook weinig ruimte maar ruim het af en toe weer op als ik weer wat anders te voorschijn pluk.en over het algemeen is het niet echt groot.
[ Voor 8% gewijzigd door Dwarlorf op 15-11-2022 11:17 ]
Jep, lijkt het beste te werken. Al is het uren intrekken en dan met de nagel halve millimeters verwijderen.
Alcohol deed niks, behalve de residu weghalen nadat de sticker gedeeltelijk weg was._Eend_ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:28:
@Xavier Ik gebruik meestal gewoon alcohol, dit spul dus: https://www.kruidvat.nl/k...cohol-ketonatus/p/2639904
Even aanbrengen met een wattenstaafje/doekje, even laten inweken en dan wegpoetsen of krabben. Het voordeel is dat evt. lijmresten ook gelijk verdwijnen. Lampolie zoals @Renegade666 al schreef werkt meestal ook wel, maar dat heeft ook niet iedereen in huis. En alcohol is voor meer zaken nuttig dan alleen om stickers te verwijderen.
Stickerverwijderaar heb ik dan weer niet.Ootje70 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:43:
@Xavier Ik gebruik stickerverwijderaar van de Gamma. Of pindakaas...
Lampenolie deed wel iets. Hij is nu voor 60% weg, Straks de rest even doen.
Bedankt allemaal!
Vriendinlief wilde wat deskcandy op haar werkplek en had deze kit uitgekozen. HG Astray Red Frame.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l4SR6vEhlIgMFs95d9a6IppE.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/938ONBXAvP6JJbMmiFkOQ0nt.jpg?f=user_large)
Was van plan om in de ogen leds te doen, maar zag dat deze niet van doorzichtig plastic was. Dus helaas gaat dat niet door.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jb3AlbLLyJbu1XBs430M8Suv.jpg?f=user_large)
Qua kleur wil ze graag hoofdzakelijk zwart/donker met roze accenten. Dus direct alles in de nodige primer gezet.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QbDD14CS8OpkpAS2BSURdv70.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PWI4xl9ORzkwwNePXtBYzgfy.jpg?f=user_large)
Komende dagen/weken wanneer ik tijd heb alles in de basis kleur zetten en dan kan de maskinghell en detailing weer beginnen
Je kunt het uitboren voor ronde leds. Of smd'tjes bestellen met draad en de ogen daar helemaal mee vervangen. Lijkt zo op het eerste gezicht ongeveer even groot.JipJapGoedje schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:17:
Was van plan om in de ogen leds te doen, maar zag dat deze niet van doorzichtig plastic was. Dus helaas gaat dat niet door.
Ik weet dat Tamiya panelliner officieel niet meer verkocht mag worden in NL ivm regeltjes. Geldt dat ook voor de enamel verf? En waarom is dan Revell of Humbro wel te verkrijgen?
Het was meen ik ook vooral ook een kwestie dat veel westerse landen ze verbieden, niet perse alle, en dat veel fabrikanten er daarom niet eens aan beginnen. Daarnaast is het een kwestie van tijd dat enamels helemaal verdwijnen, ik geloof dat Humbrol er ook al mee stopt en Revell heeft ook al een tijdje hun aqua lijn natuurlijk.JipJapGoedje schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:18:
ik zat te kijken of ik in NL webshops ook Tamiya Enamels kan aanschaffen, maar dat schijnt nergens te krijgen te zijn. Net zoals de Mr Hobby Mr Weathering potjes. Is dat verboden of iets in NL?
Ik weet dat Tamiya panelliner officieel niet meer verkocht mag worden in NL ivm regeltjes. Geldt dat ook voor de enamel verf? En waarom is dan Revell of Humbro wel te verkrijgen?
Dan hoop ik dat ik nog een tijdje mag genieten van verven zoals Tamiya, MrHobby, MRP etc voordat dat ook verboden wordt... Want dat spuit toch een stuk mooier dan Vallejo bijv. Zeker als je het hebt over primers. Dan is Vallejo echt prut, zeker voor kits die te poseren zijn.Invisible_man schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:34:
[...]
Het was meen ik ook vooral ook een kwestie dat veel westerse landen ze verbieden, niet perse alle, en dat veel fabrikanten er daarom niet eens aan beginnen. Daarnaast is het een kwestie van tijd dat enamels helemaal verdwijnen, ik geloof dat Humbrol er ook al mee stopt en Revell heeft ook al een tijdje hun aqua lijn natuurlijk.
https://www.modelbouwverf...unze/mr-color-enamelverf/
Dat zijn ook geen enamels, maar alcohol of lacquer verven. Maar wie weet over een aantal jaar...JipJapGoedje schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:41:
[...]
Dan hoop ik dat ik nog een tijdje mag genieten van verven zoals Tamiya, MrHobby, MRP etc voordat dat ook verboden wordt... Want dat spuit toch een stuk mooier dan Vallejo bijv. Zeker als je het hebt over primers. Dan is Vallejo echt prut, zeker voor kits die te poseren zijn.
Humbrol heeft aangegeven de Enamel lijn wel weer terug uit te brengen met aangepaste chemicalieen.Invisible_man schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:34:
[...]
Ik geloof dat Humbrol er ook al mee stopt en Revell heeft ook al een tijdje hun aqua lijn natuurlijk.
Nou ik ben recent overgestapt naar Revell Aqua en heb altijd met enamels geschilderd, maar wil ook absoluut niet meer terug. Goede dekking, droogt snel en vloeit ook nog eens goed uit. Doe wel alles met de kwast, dus over airbrush kan ik heen oordeel vellen.JipJapGoedje schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:18:
ik zat te kijken of ik in NL webshops ook Tamiya Enamels kan aanschaffen, maar dat schijnt nergens te krijgen te zijn. Net zoals de Mr Hobby Mr Weathering potjes. Is dat verboden of iets in NL?
O ja, en het schoonmaken van je kwasten is ook een stuk gemakkelijker, gewoon onder de kraan.
[ Voor 6% gewijzigd door loonatick78 op 16-11-2022 22:35 ]
Hoewel er enamel staat zijn dit niet de enamel verven van MrHobby. Dit is de MrColor lijn. Die heb ik hier ook een aantal van op de plank staan.Millie-ano schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:48:
Zoek eens op Gunze modelbouw verf ? Gunze hoort bij de noemer van Mr. Hobby/ Mr. Color
https://www.modelbouwverf...unze/mr-color-enamelverf/
enamels zijn gewoon handig om mee te detailen nadat je basis is aangebracht met MrColor bijv of je hebt alles alles afgelakt. Dan poets je enamels zo weg waar je het niet wil hebben.
Nu lijkt Rub n Buff enorm lastig te krijgen in Nederland. Is er een gangbaar alternatief om op een makkelijke soortgelijke manier een metaal look (koper, brons, goud, silver etc..) te krijgen op je model? Hierbij is het voor mij belangrijk dat het er "weathered" uit ziet en niet strak egaal is zoals je met spuitbussen zou krijgen.
Meer de wirwar aan verschillende regels. Canada heeft bijvoorbeeld nog striktere regels dan de VS in sommige staten heeft wat heel leuke taferelen oplevert in Noord-Amerikaanse foraInvisible_man schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:34:
[...]
Het was meen ik ook vooral ook een kwestie dat veel westerse landen ze verbieden, niet perse alle, en dat veel fabrikanten er daarom niet eens aan beginnen.
Dat gerucht is niet correct.Daarnaast is het een kwestie van tijd dat enamels helemaal verdwijnen, ik geloof dat Humbrol er ook al mee stopt en Revell heeft ook al een tijdje hun aqua lijn natuurlijk.
Een van de bestanddelen (de anti-skinning additief genaamd MEKO) is niet meer toegestaan op de consumenten markt na een lange gedoogperiode.
Humbrol heeft echter niet echt slim hierop ingespeeld en weinig naar hun dealers/verkopers gecommuniceerd met als gevolg een boel paniek toen de datum van 30 maart 2022 kwam.
De potjes humbrol zijn gewoon nog steeds in productie al is dat tegenwoordig aardig duur qua grondstoffen en potjes (uit de EU nota bene) - daarom is ook de lijn gereduceerd naar 90 (!) courante kleuren ipv de 130+ die het eerst voerde.
---
Over MRP gesproken - ik snap het probleem niet zo met dat groen niet zou dekken.
1/72 overigens...
:strip_exif()/f/image/rNIjAWU6lfHUpBvTBwxm5NcO.jpg?f=fotoalbum_large)
Mr.Hobby & Leveling thinner is toch wel mijn favoriet, close second AK RC met LT.
:strip_exif()/f/image/79beChXsW7ucZ4WBrRIA3ZPS.jpg?f=fotoalbum_large)
Sorry, even op een bf.109 bender lately.
[ Voor 28% gewijzigd door alt-92 op 18-11-2022 00:22 ]
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Geinig spul. Valt toch wel mee met de verkrijgbaarheid?:Hatsjoe schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 00:10:
Ik ben recent begonnen mij te verdiepen in modelbouwen en het schilderen hiervan. Nu wil ik een eerste project doen waarbij ik een model een bronzen look wil geven. Nu zie ik fantastische dingen op internet over "Rub n Buff" waarmee de exacte look die ik wil bereiken mogelijk is (Spanish Copper). Het ziet er kinderlijk eenvoudig uit (YouTube: Get an amazing simple finish with RUB'N BUFF | 3D Printing).
Nu lijkt Rub n Buff enorm lastig te krijgen in Nederland. Is er een gangbaar alternatief om op een makkelijke soortgelijke manier een metaal look (koper, brons, goud, silver etc..) te krijgen op je model? Hierbij is het voor mij belangrijk dat het er "weathered" uit ziet en niet strak egaal is zoals je met spuitbussen zou krijgen.
https://www.hobbyshopagne...p/Rub-and-Buff-c120027778
https://www.amazon.de/s?k...ps%2C128&ref=nb_sb_noss_1
https://www.amazon.nl/Buf...nish-Copper/dp/B0013KTZ6Q
Ik vond het idd wel meevallen.alt-92 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 00:15:
[...]
---
Over MRP gesproken - ik snap het probleem niet zo met dat groen niet zou dekken.
1/72 overigens...
[Afbeelding]
[ Voor 19% gewijzigd door Dwarlorf op 18-11-2022 07:45 ]
Ik geloof je direct, maar is dan helaas wel een hardnekkig gerucht geworden als ik online lees en kijkalt-92 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 00:15:
Dat gerucht is niet correct.
En ook tien jaar geleden toen ik opnieuw deze hobby had ontdekt sinds mijn jeugd (waar Revell enamel tinnetjes de norm waren
Zolang je de tijd neemt om in meerdere laagjes op te bouwen is er ook niet zoveel aan de hand en voor kleine modellen is dat ook zeker geen probleem. En als je ook nog eens met technieken zoals pre-shading of black basing bezig bent, wil je sowieso al met dunnere laagjes werken om niet in één keer al je voorwerk ongedaan te maken.---
Echter bij tanks enzo, doorgaans in 1/35, heb je al snel veel grotere vlakken te verven en worden veel minder zulke technieken toegepast en is een "one and done" verf vaak wat men wilt en dat is met MRP groen wel eens lastig. Wat wel een optie is als je wel MRP wil gebruiken, bijvoorbeeld omdat je daar de juiste kleur al van hebt, is om je model eerst groen te spuiten met een Tamiya kleur die enigzins wat in de buurt zit. Had dat in dit filmpje een tijd geleden eens gezien:
YouTube: AMAZING paints? Get a SUPER SMOOTH PAINT finish on your models, Spra...
Nice, dat is ook wel het werk waar MRP echt voordelen heeft met al dat afplakken enzo. En mooi glad, meteen klaar voor decals1/72 overigens...
[Afbeelding]
Mr.Hobby & Leveling thinner is toch wel mijn favoriet, close second AK RC met LT.
[Afbeelding]
Sorry, even op een bf.109 bender lately.
Heb dat vooral gebruikt zien worden in de movie prop wereld, eigenlijk nooit in de plastic modelbouw, denk dat het ook net even wat te "grof" is voor kleine plastic modelletjes gezien je vaak wel aardig tekeer moet gaan met een doek om het uit te poetsen. Wat je wel eens zou kunnen proberen is drybrushing met een metaalverf, die van Vallejo werken daar goed voor. Als ik bijvoorbeeld een vliegtuigmotor wil verven, spuit ik deze eerst zwart (gewoon zwarte primer) en ga dan met een zachte kwast en een verdunde Vallejo aluminiumkleur vooral de randen highlighten.Hatsjoe schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 00:10:
Ik ben recent begonnen mij te verdiepen in modelbouwen en het schilderen hiervan. Nu wil ik een eerste project doen waarbij ik een model een bronzen look wil geven. Nu zie ik fantastische dingen op internet over "Rub n Buff" waarmee de exacte look die ik wil bereiken mogelijk is (Spanish Copper). Het ziet er kinderlijk eenvoudig uit (YouTube: Get an amazing simple finish with RUB'N BUFF | 3D Printing).