These are my principles. If you don't like them, I have others.
Inmiddels heb ik 2 of 3 heel dunne lagen primer met de knikkerbus erop gespoten en het lijkt zowaar te gaan pakken zonder dat er al te veel dikke druipers oid zijn ontstaan. Alleen bij de haakse hoekjes lijkt het nog niet helemaal goed te gaan. Vanavond nog maar een dun laagje er overheen sprayen. Daarna met de kwast en heel veel afplaktape aan de slag met het interieur.Invisible_man schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:34:
[...]
Is het een erg glad oppervlak? Dan is sowieso kwasten erg lastig en ben je inderdaad beter af met spuiten, maar het probleem met een spuitbus is dat er al snel te veel verf uit komt en alles vrij "nat" wordt en in druppels samen trekt. Je hebt geen airbrush zeker? Dan had je met hele dunne laagjes de primer op kunnen bouwen en omdat het door de dunne laagjes dan niet zo nat wordt gaat het niet in druppels ophopen.
Daarnaast kan het ook van het soort plastic afhangen. Grondverf bijt zicht normaal enigzins vast in het plastic, maar dat gaat bij het zachte styreenplastic van de meeste modelbouwkits beter dan bij bijvoorbeeld metaal of messing. Je zou indien je geen airbrush hebt een primer zoals mr hobby kunnen proberen (ook in spuitbus te krijgen) welke wat meer plakkracht heeft, wordt in de modelbouw ook veel voor bijvoorbeeld metalen onderdelen gebruikt. Eventueel van wat verder af spuiten zodat het een minder natte laag is, maar daar zou je mee moeten experimenteren.
Als alternatief kan je ook een grondverf voor metaal bij de Action ofzo halen, maar daar komt vaak nog veel meer verf uit.
Welke maskingtape gebruiken jullie het liefst?
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Hangt denk ik ook van de verf af. Ik hoor dat veel airbrushers goed te spreken zijn over Tamiya masking tape. Mijn ervaringen (kwast, verdund enamel) zijn tot dusver nog niet zo goed. De tape lijkt door de enamel thinner op te lossen, waardoor er residue op de bestaande verflaag blijft. Ik ben nog op zoek naar een goede tape.
Verdun je die HG parketbeschermer voor het airbrushen? En zo ja, met wat?Dr. Strangelove schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:04:
Ik heb 'echte' Future' gebruikt, de huidige Pledge en nu al acht jaar HG. Het is trouwens de HG parketbeschermer en niet reiniger zie ik nu dus daar heeft Elve1984 een goed punt, dat is waarschijnlijk meer een lak dan een reiniger.
Deze dus:
https://www.bullstore.nl/...E_xuQiTvlZshoC01cQAvD_BwE
Goed om te horen dat dit lijkt te werken met de spuitbus! Met de airbrush had je nog wat flow improver (goedje waardoor de verf langzamer droogt en beter uitvloeit) kunnen toevoegen wat er ook voor zorgt dat de oppervlaktespanning van de grondverf kleiner is en minder snel in druppels samen trekt. Maar zo kom je er ook wel zo te horen.PaT schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:41:
[...]
Inmiddels heb ik 2 of 3 heel dunne lagen primer met de knikkerbus erop gespoten en het lijkt zowaar te gaan pakken zonder dat er al te veel dikke druipers oid zijn ontstaan. Alleen bij de haakse hoekjes lijkt het nog niet helemaal goed te gaan. Vanavond nog maar een dun laagje er overheen sprayen. Daarna met de kwast en heel veel afplaktape aan de slag met het interieur.
Qua tape is inderdaad Tamiya een goede keus en heeft mooie strakke randen. Gewone schilderstape wil wel eens te veel plakken en trekt je voorgaande laag mee. Vooral omdat je nu al hechtingsproblemen hebt zou ik voorzichtig met afplakken zijn en de voorgaande laag minimaal een dag laten uitharden. Bij afplakken is het alleen wederom zaak om niet meteen een dikke natte laag te spuiten, maar om met dunne laagjes op te bouwen.
[Voor 9% gewijzigd door Invisible_man op 07-05-2020 13:44]
Ik werk veel met acrylverf, dus ik denk dat ik dat probleem dan minder zal hebben.Skyaero schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:12:
[...]
Hangt denk ik ook van de verf af. Ik hoor dat veel airbrushers goed te spreken zijn over Tamiya masking tape. Mijn ervaringen (kwast, verdund enamel) zijn tot dusver nog niet zo goed. De tape lijkt door de enamel thinner op te lossen, waardoor er residue op de bestaande verflaag blijft. Ik ben nog op zoek naar een goede tape.
Dat minimaal 1 dag uitharden ga ik in dit geval sowieso doen. eerdere lagen kon ik zelfs na meerdere dagen er nog zo afpoetsen. De primer die ik nu gebruikt heb is wel zooi (stinkt!) dus ik heb goede hoop dat dat na enige dagen dusdanig ingebeten is in de kunststof dat het blijft zitten. Daarna kan ik afplakken beginnen. Dat wordt nog een enorm qudtwerk met 30 stoeltjes die meerdere keren afgeplakt zullen moeten worden. De rugleuningen mogen gelukkig wit blijven, maar wandjes, vloer moeten weer hun oorspronkelijke kleur krijgen en vervolgens bijna ieder stoeltje een andere kleur.Invisible_man schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:42:
[...]
Goed om te horen dat dit lijkt te werken met de spuitbus! Met de airbrush had je nog wat flow improver (goedje waardoor de verf langzamer droogt en beter uitvloeit) kunnen toevoegen wat er ook voor zorgt dat de oppervlaktespanning van de grondverf kleiner is en minder snel in druppels samen trekt. Maar zo kom je er ook wel zo te horen.
Qua tape is inderdaad Tamiya een goede keus en heeft mooie strakke randen. Gewone schilderstape wil wel eens te veel plakken en trekt je voorgaande laag mee. Vooral omdat je nu al hechtingsproblemen hebt zou ik voorzichtig met afplakken zijn en de voorgaande laag minimaal een dag laten uitharden. Bij afplakken is het alleen wederom zaak om niet meteen een dikke natte laag te spuiten, maar om met dunne laagjes op te bouwen.
[Voor 58% gewijzigd door PaT op 07-05-2020 13:59]
Tamiya of Kip masking tape. Ik heb nog nooit iets anders gezien dat de juiste balans heeft tussen goed blijven zitten aan de ene kant en de verf los trekken aan de andere kantPaT schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:41:
[...]
Inmiddels heb ik 2 of 3 heel dunne lagen primer met de knikkerbus erop gespoten en het lijkt zowaar te gaan pakken zonder dat er al te veel dikke druipers oid zijn ontstaan. Alleen bij de haakse hoekjes lijkt het nog niet helemaal goed te gaan. Vanavond nog maar een dun laagje er overheen sprayen. Daarna met de kwast en heel veel afplaktape aan de slag met het interieur.

Ik heb ook een rol el cheapo tape van de Action liggen; paarse tape, maar dat is echte heel erg low tack en zeker niet goed voor harde demarcaties. Ik gebruik het soms voor 'secondary' masking zoals ik dat noem, als je grote vlakken wil beschermen tegen overspray waar je in principe niet bij in de buurt komt met de airbrush. Of als je iets wil bijwerken maar je hebt bijvoorbeeld al decals aangebracht, die worden doorgaans niet happy van Tamiya tape

Recht uit de fles, je hoeft het niet te verdunnen.koen3950 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:18:
[...]
Verdun je die HG parketbeschermer voor het airbrushen? En zo ja, met wat?
Misschien wel nuttig om een lijstje te maken met goedkope huis- tuin en keukenalternatieven voor dure modelbouwspullen. Je kan een hoop geld besparen door spulletjes bij bouwmarkt, drogist, en andere winkels te kopen.
[Voor 40% gewijzigd door Dr. Strangelove op 07-05-2020 14:10]
Top, bedankt!Dr. Strangelove schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:05:
Recht uit de fles, je hoeft het niet te verdunnen.

Die heb ik ook eens gehaald en is inderdaad wel erg low tack jaDr. Strangelove schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:05:
[...]
Ik heb ook een rol el cheapo tape van de Action liggen; paarse tape, maar dat is echte heel erg low tack en zeker niet goed voor harde demarcaties.

Goed idee. Mijn nominatie daarvoor is een 5 Liter jerrycan met 99,9% IPA (Isopropyl alcohol, geen Indian Pale AleMisschien wel nuttig om een lijstje te maken met goedkope huis- tuin en keukenalternatieven voor dure modelbouwspullen. Je kan een hoop geld besparen door spulletjes bij bouwmarkt, drogist, en andere winkels te kopen.

Kan bij sommige verfsoorten ook als verdunner gebruikt worden en ook ideaal om je kale plastic mee te ontvetten. De laatste keer dat ik het gekocht heb was bij een webshop voor benodigdheden voor fysiotherapeuten waar je ook meteen latex handschoenen kan krijgen.
Verder een pak met 200 wattenstaafjes voor 60 cent voor bijvoorbeeld het opschonen van aan gebrachte olieverf bij wheatering. Gaat zo een pak per maand doorheen bij mij.
Edit: Hm, ze zijn in prijs omhoog gegaan sinds de laatste keer dat ik ze gekocht heb

Ik gebruik overigens MR.color GX100 als glanzende lak. Is niet de goedkoopste maar is redelijk vlug droog en ben nog geen weatering product tegengekomen dat de lak aantast.
Nagel/polish vijl van Kruidvat. Zitten 6 verschillende kanten aan, van ruw tot polijst. Het is een gebogen vijl, 2,49 als ik mij niet vergisDr. Strangelove schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:05:
Misschien wel nuttig om een lijstje te maken met goedkope huis- tuin en keukenalternatieven voor dure modelbouwspullen. Je kan een hoop geld besparen door spulletjes bij bouwmarkt, drogist, en andere winkels te kopen.
Cocktailprikkers, sateprikkers, maar die gebruikt iedereen al vermoed ik.
Voor het verven gebruik ik een klein kartonnen doosje. Die heb ik gevuld met stroken karton. Het golfkarton gebruik ik dan om de stokjes in te zetten. Is het golfkarton niet bruikbaar mee snij ik nieuwe stroken uit een nieuwe doos.
Never Before Have I Seen Such A Blatant Display Of Poofery!!
- Interdentale borsteltjes bij de drogist of supermarkt, goed voor schoonmaken airbrush.
- Wattenstaafjes, idem.
- Polijstpapier en fijn schuurpapier (1000 grit en hoger) bij winkels voor automaterialen
- Sommige mensen zweren bij autoprimer maar dat is m.i. vaak wat grof. Wel goed voor lompere kits zoals resin modellen.
- Witte lak voor auto's, wel eerst decanten en met je airbrush spuiten. Beter dan enige andere witte lak IMHO, in elk geval het merk dat ik heb staan hier.
- Wijnfles lood, mooi om seatbelts en andere kleine frutsels van te maken.
- Blu-tac of white-tac als masking voor soft demarcations of om onderdelen in te zetten om te drogen in combinatie met een cocktailprikker.
- Post-its, ook voor masking
- Sigarendoosjes voor het bewaren van onderdelen

- IKEA Skadis serie als opbergrek voor verf en andere spullen.
- Vinyl handschoenen van de bouwmarkt oid, beter dan latex IMHO.
[Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 08-05-2020 12:35]
Ik maar denken, waarom heeft hij een fles lood? Misschien verkeerd getypt dat het rood moet zijn.
Laat mij zelf wel uit 😄
Never Before Have I Seen Such A Blatant Display Of Poofery!!
Voor modder e.d. gebruik ik van die goedkope krijtjes van de action en een klein zeefje in plaats van die dure poedertjes die je kunt kopen in de winkel. Het voordeel daarvan is dat je heel veel kunt variëren met kleuren zonder dat je 10-20 euro hoeft uit te geven aan een mini potje. Nadeel is wel het niet heel fijn is, en dus iet altijd geschikt voor schalen kleiner dan 1:48.
En ik wil ook nog wel eens echt (heel fijn) zand gebruiken voor modder, gemixt met verf en (sterk) verdunde houtlijm.
Wat wel irritant is, is dat er op de rekjes geen onderdeelnummers staan en je steeds in de overzichtplaatjes in de handleiding moet kijken waar het gewenste onderdeel is

Heeft iemand trouwens ervaring met Hataka verf? Ik heb een verfset voor specifiek dit Nederlandse kleurenschema wat een hele zoektocht gaat zijn om dat in andere verfmerken samen te stellen, maar deze verf nog nooit gespoten.
Een vergelijkbare is trouwens een goedkoop waterverfsetje. Hiermee kan je washes in alle mogelijke kleuren maken. Druppeltje vaatwasmiddel erbij om de surface tension te breken zodat het goed vloeit._Eend_ schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 13:04:
Voor modder e.d. gebruik ik van die goedkope krijtjes van de action en een klein zeefje in plaats van die dure poedertjes die je kunt kopen in de winkel. Het voordeel daarvan is dat je heel veel kunt variëren met kleuren zonder dat je 10-20 euro hoeft uit te geven aan een mini potje. Nadeel is wel het niet heel fijn is, en dus iet altijd geschikt voor schalen kleiner dan 1:48.
En ik wil ook nog wel eens echt (heel fijn) zand gebruiken voor modder, gemixt met verf en (sterk) verdunde houtlijm.
Ik bouw alleen 1/72 dus ben best jaloers op die kit. In 1/72 is er nooit echt een goede kit uitgekomen, de beste is de MPM die tegenwoordig slecht verkrijgbaar is en best wel crappy ook. Mijn vader heeft hem gebouwd maar het is geen makkelijke kit. Hopelijk doet MikroMir een downscale naar 1/72.Invisible_man schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:57:
Na een aantal tanks gebouwd te hebben, is het weer eens tijd voor iets vliegends. Vorig jaar is een short-run kit uitgekomen van de Fokker G1-A in 1:48 schaal wat een uniek Nederlands vliegtuig was wat wij aan het begin van de tweede wereldoorlog hadden. Bij een short-run kit kan je doorgaans een wat minder verfijnd model verwachten in de manier waarop de onderdelen passen en dergelijke, maar ik moet zeggen dat deze kit van Mikro Mir best wel goed is. Natuurlijk moet je de losse onderdelen eerst goed passen voordat je ze vastlijmt omdat er altijd wel een ongewenst naadje van het spuitgieten aan zit, maar daarna past het verrassend goed. Er zit gelukkig ook een maskingset bij omdat de romp best wel wat raampjes heeft, de twee romphelften zijn trouwens in hun geheel in transparant plastic, dus je hoeft niet alle raampjes los te verlijmen, alleen maar af te plakken.
Wat wel irritant is, is dat er op de rekjes geen onderdeelnummers staan en je steeds in de overzichtplaatjes in de handleiding moet kijken waar het gewenste onderdeel is
Mijn ervaringen zijn alleen met de red line en die zijn ronduit slecht. Ik heb een setje WWII US Navy en de Have Glass verf van ze en ik krijg ze niet goed door mijn airbrush, veel clogging, maakt niet uit met welke verdunner ik het gebruik. Verder heb ik twijfels over de accuracy van de kleuren.Heeft iemand trouwens ervaring met Hataka verf? Ik heb een verfset voor specifiek dit Nederlandse kleurenschema wat een hele zoektocht gaat zijn om dat in andere verfmerken samen te stellen, maar deze verf nog nooit gespoten.
Zelf gebruik ik vrijwel uitsluitend Gunze, ik kan de LVA vooroorlogse kleuren wel even voor je opzoeken als je wil, recent een T-V gebouwd. maar zo te zien ben je al committed

White Ensign heeft deze kleuren ook als setje te koop, alleen dan wel enamel. En in Tamiya acrylics zijn ook close matches te vinden.
Mikro Mir kennende is dat niet te verwachten helaas, maar wie weet.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:46:
Ik bouw alleen 1/72 dus ben best jaloers op die kit. In 1/72 is er nooit echt een goede kit uitgekomen, de beste is de MPM die tegenwoordig slecht verkrijgbaar is en best wel crappy ook. Mijn vader heeft hem gebouwd maar het is geen makkelijke kit. Hopelijk doet MikroMir een downscale naar 1/72.
Ik ga eerst wel even wat uitproberen met de Hataka verf op een afval stuk plastic, ook om uit te vinden hoe sterk de verf na afloop is en of ik voor het afplakken eerst even een laagje vernis moet spuiten. Kom daar liever voor de tijd achter dan na de tijdMijn ervaringen zijn alleen met de red line en die zijn ronduit slecht. Ik heb een setje WWII US Navy en de Have Glass verf van ze en ik krijg ze niet goed door mijn airbrush, veel clogging, maakt niet uit met welke verdunner ik het gebruik. Verder heb ik twijfels over de accuracy van de kleuren.
Zelf gebruik ik vrijwel uitsluitend Gunze, ik kan de LVA vooroorlogse kleuren wel even voor je opzoeken als je wil, recent een T-V gebouwd. maar zo te zien ben je al committed
White Ensign heeft deze kleuren ook als setje te koop, alleen dan wel enamel. En in Tamiya acrylics zijn ook close matches te vinden.

Maar als je al Gunze nummers hebt uitgezocht dan graag!! Heb nog wat andere LVA projectjes liggen (ICM 1/32 Bü 131D en een 1/32 Fokker D.XXI, maar dat is een resin kit waar heel wat meer werk aan zit en moet daar eerst de motivatie nog voor opbouwen

Kleurechtheid is bij de LVA kleuren sowieso een uitdaging. Alle foto's zijn in zwart/wit en wat in musea staat zijn vaak ook "slechts" interpretaties. Van de G1-A staat er één in een museum, maar dat is een statische replica welke ooit gemaakt is voor een tv-serie ofzo. De Hataka kleuren zijn trouwens ook niet specifiek voor LVA gemaakt, maar uit hun bestaande assortiment samen gezocht. Op het flesje van de bruine kleur staat bijvoorbeeld "Polish AFV Dark brown".
Maar uiteindelijk vind ik het belangrijker dat de gekozen kleuren onderling in verhouding zijn dan dat ze exact de juiste tint met het origineel zijn. Goed voorbeeld daarvan zijn de MLD kleuren (sky gray en dark sea blue) op bijvoorbeeld een P-3C orion. Op de ene foto lijkt dat haast tegen het donkergrijze aan en de andere veel blauwer afhankelijk van de lichtval. Veel modellen die ik daarvan zie zijn dan ook vaak veel te donker gespoten ten opzichte van de lichtere sky kleur. Grappig genoeg heb ik een vader welke bij de marine gewerkt heeft in de onderhoud van de Lynx helikopters (zelfde kleurstelling) en heeft ooit een 1/72 schaalmodel gekregen welke met de daadwerkelijke verf geverfd was waar de echte helikopters in geverfd waren. Beter referentiemodel kan je niet hebben

Die LVA kleuren zijn best interessant. Er is een jaar of tien terug blijkbaar nieuwe info naar voren gekomen want als je de replica's van de D-XXI en G-I die in het oude museum in Soesterberg stonden (de D-XXI hangt ook in het MLM zag ik laatst) dan hebben die andere kleuren dan nu algemeen geaccepteerd is. Het geel is nu veel grijzer en het groen veel donkerder.
Dit is mijn eigen model, hele andere kleuren zoals je kan zien.
Mijn vader heeft ook een D-XXI gebouwd in de 'ouwe' kleuren, ze staan naast elkaar in mijn vitrine

Anyway,ik gebruik de volgende kleuren van Gunze:
H321 Light Brown
H406 Chocolate Brown
H420 RLM 80 Olive Green
De kleur werd een stuk lichter en er kwam zelfs wat kleur op de kwast. Wat doe ik precies verkeerd? De verf heeft genoeg tijd gehad om te drogen (ongeveer een week) dus dat kan het niet zijn lijkt mij?
Hier nog een voorbeeld waar ik de gloss paint onverdund heb aangebracht aan de binnenkant van het 'schurzen' als test:
[Voor 52% gewijzigd door Zeddicius op 12-05-2020 13:53]
Je plaatjes doen het niet...Zeddicius schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:00:
Ik ben in de afrondingsfase van mijn tweede model ...
Hoeveel tijd zat er tussen het verfen van de onderlaag en het aanbrengen van de laklaag?
Dank je wel!Dr. Strangelove schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:03:
Anyway,ik gebruik de volgende kleuren van Gunze:
H321 Light Brown
H406 Chocolate Brown
H420 RLM 80 Olive Green
Ik heb ook de thinner van Hataka er bij gekocht, dus zal het beleven. Op internet zoekende is men óf er lovend over, óf men kan er niets mee. Blijft spannendElve1984 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:48:
Ik heb de Hataka (Red line) Dayglow gebruikt, na erg veel gestunteld te hebben met de Humbrol en Vallejo varianten. heb hem verdund met de hataka verdunner en daarna met de airbrush gespoten, dit ging erg goed. Heb nu voor mijn F-16C Agressor het Hataka "Agressor" setje gekocht om eens wat meer mee te experimenteren. Normaal gebruik ik altijd Mr Hobby Aqueous maar helaas zijn niet alle kleuren die ik nodig heb te vinden in de Mr Hobby Aqueous range.

[Voor 3% gewijzigd door Invisible_man op 12-05-2020 13:51]
Vreemd, ik zag ze wel via Google Photo...heb ze via Tweakers geupload nu.Invisible_man schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:50:
Je plaatjes doen het niet...
Hoeveel tijd zat er tussen het verfen van de onderlaag en het aanbrengen van de laklaag?
Er zat ongeveen een week tussen.
[Voor 5% gewijzigd door Zeddicius op 12-05-2020 13:55]
Nu doen ze het wel jaZeddicius schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:55:
[...]
Vreemd, ik zag ze wel via Google Photo...heb ze via Tweakers geupload nu.
Er zat ongeveen een week tussen.

Ik denk dat het vooral komt omdat je met het verven met de kwast geen of minder thinner in je verf hebt dan bij de airbrush (en droogt dus langzamer) en doordat de verflaag dan ook veel dikker is dan bij de airbrush, duurt het uitharden veel en veel langer (uitharden is wat anders dan "droog genoeg om op te pakken") en omdat je wel thinner in je laklaag hebt, lost die de niet helemaal uitgeharde verflaag deels weer op.
Het beste wat je kan doen is het model nog even een tijdje aan de kant zetten helaas en later nog eens voorzichtig proberen. Vooral als je straks ook nog eens met olieverf of andere wheateringsproducten (vaak enamel based) aan de slag gaat, wil je dat je onderlaag goed uitgehard is.
Dayglow is altijd een bitch om te doen ja.Elve1984 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:48:
Ik heb de Hataka (Red line) Dayglow gebruikt, na erg veel gestunteld te hebben met de Humbrol en Vallejo varianten. heb hem verdund met de hataka verdunner en daarna met de airbrush gespoten, dit ging erg goed. Heb nu voor mijn F-16C Agressor het Hataka "Agressor" setje gekocht om eens wat meer mee te experimenteren. Normaal gebruik ik altijd Mr Hobby Aqueous maar helaas zijn niet alle kleuren die ik nodig heb te vinden in de Mr Hobby Aqueous range.
Ik heb de Hataka thinner niet gebruikt moet ik zeggen, ik heb al zoveel flesjes met verschillende oplossingen dat ik daar geen zin in had. Helaas geen daarvan die werkte met Hataka terwijl ik Revell, Humbrol, Gunze, Tamiya, Vallejo en nog wat andere merken heb die stuk voor stuk niet zo kritisch zijn.
Nog niet voldoende uitgehard dus, dank! Ik gebruik overigens wel thinner in de verflaag (ratio verschilt per kleur, maar minimaal 1:2 (thinner/verf). Ik voeg trouwen ook een drupje retarder toe, juist om de droogtijd te verlengen (zodat de verft zich beter kan uitspreiden) om zo penseelstrepen te verminderen. Ik laat de boel dan nog even goed uitharden, de vraag is voor hoe lang...Is er een manier om dit te kunnen bepalen?Invisible_man schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:05:
[...]
Nu doen ze het wel ja![]()
Ik denk dat het vooral komt omdat je met het verven met de kwast geen of minder thinner in je verf hebt dan bij de airbrush (en droogt dus langzamer) en doordat de verflaag dan ook veel dikker is dan bij de airbrush, duurt het uitharden veel en veel langer (uitharden is wat anders dan "droog genoeg om op te pakken") en omdat je wel thinner in je laklaag hebt, lost die de niet helemaal uitgeharde verflaag deels weer op.
Het beste wat je kan doen is het model nog even een tijdje aan de kant zetten helaas en later nog eens voorzichtig proberen. Vooral als je straks ook nog eens met olieverf of andere wheateringsproducten (vaak enamel based) aan de slag gaat, wil je dat je onderlaag goed uitgehard is.
Dank voor de uitleg in ieder geval!
Ik heb eens iets soortgelijks gehad met Klear Kote van Alclad (ook een blanke glanslak) welke ik voor het eerst uitgeprobeerd had zonder thinner en te dik gespoten had. Dat model was ongeveer een maand lang nog plakkerigZeddicius schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:39:
[...]
Ik laat de boel dan nog even goed uitharden, de vraag is voor hoe lang...Is er een manier om dit te kunnen bepalen?

Hoe je het kan bepalen? Is denk ik vooral een kwestie van proberen waar het geen kwaad kan en er ervaring mee op te bouwen. Daarnaast kan je kijken naar een andere glanslak die minder agressief is voor dit soort verf en met de kwast ook aan te brengen is zonder dat je thinners hoeft toe te voegen (al zal ik zo niet weten wat je daar goed voor kan gebruiken omdat ik niet kwast

Geen probleem!Dank voor de uitleg in ieder geval!
M'n pa heeft ervaring met houtbewerking (maar dan echt in de zin van dakgebintes, raamprofielen etc.) en die zei dat het prutswerk zou zijn en best met een spuit of iets dergelijks zou gebeuren, maar dat lijkt aardig wat geld te kosten.
Bedankt!
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
In de plastic modelbouw passen wij vaak blanke lak toe welke je in mat, satin of glans kan kopen welke verder volledig transparant is. Die kan je kopen voor de airbrush, maar ook gewoon in spuitbus. Is het aan jouw de keus of je meer een matte look, satin of een glans look wil hebben. Aangezien hout nog wel eens wat opzuigende werking heeft, wellicht niet onverstandig om eerst even op een afvalstukje te proberen en wellicht dat je meerdere lagen moet aanbrengen.Borromini schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:39:
Ik hoop dat ik hier goed zit... Ik heb een houten 3D-puzzel in elkaar gezet. Aangezien om onbehandeld hout lijkt te gaan had ik die graag een vernislaag gegeven om vervuiling/verkleuring tegen te gaan. Kan iemand mij daarin adviseren wat ik daar het best voor gebruik en hoe?
M'n pa heeft ervaring met houtbewerking (maar dan echt in de zin van dakgebintes, raamprofielen etc.) en die zei dat het prutswerk zou zijn en best met een spuit of iets dergelijks zou gebeuren, maar dat lijkt aardig wat geld te kosten.
Bedankt!
[Afbeelding]
Als je meer voor een houtlak look wil gaan (wat bruiner zeg maar, boven genoemde lak is volledig transparant) zou je bij winkels welke voor houten modelschepen verkoopt eens kunnen invormeren.
Je kan natuurlijk ook nog een uitdaging verder gaan en het model daadwerkelijk te gaan beschilderen

[Voor 5% gewijzigd door Invisible_man op 14-05-2020 09:03]
Tegen verkleuring moet je vooral erop letten dat er een UV filter inzit. Dat zorgt voor de verkleuring van t hour.Borromini schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:34:
Bedankt! Ik ga es kijken naar een spuitbus matte blanke lak dan.
Geen probleemBorromini schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:34:
Bedankt! Ik ga es kijken naar een spuitbus matte blanke lak dan.

Zal blank hout zoveel verkleuren dan? Maar UV filter kan sowieso geen kwaad natuurlijk.Brilsmurfffje schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:01:
[...]
Tegen verkleuring moet je vooral erop letten dat er een UV filter inzit. Dat zorgt voor de verkleuring van t hour.
Met de kleine LM (maanlander) die in het model thuishoort wat geëxperimenteerd. Meer detail toegevoegd aan de descend stage door goudkleurige chocoladepapier te gebruiken en daarna in een klein dioramaatje te plaatsen - tevens mijn eerste diorama ooit. Ook hier nog veel te leren.
XPS met balsahout als frame. Gedroogd klei verpulverd (mijn vrouw is pottenbakker) met behulp van PVA lijm (houtlijm) gebruikt om de zand/steen structuur te krijgen. De astronaut komt uit de Revell 1:144 space shuttle kit. Vlag met potlood, papier en een stukje koperdraad gemaakt. De communicatieschotel bestaat uit koperdraad en papier, geverfd met goudkleurig enamel verf.
foto's zijn clickable
Vaak komt dat door een te hoge druk, wat vervolgens weer kan komen omdat je inderdaad de verf niet voldoende verdund hebt en een hogere luchtdruk kiest om het alsnog uit je airbrush te laten komen. Je verf droogt al voordat het je spuit uit komtDr. Strangelove schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:26:
Gisteren voor het eerst in een tijdje met Mr Color lacquer gewerkt; ik vermijd enamels en lacquers over het algemeen omdat ik het smerige troep vindt in vergelijking met acqueous acrylics maar de finish is vaak wel net wat strakker. Gister kreeg ik echter allerlei spinrag-achtige draden bij het spuiten, is dit omdat ik het niet voldoende verdund heb?

Lacquers zijn vaak sowieso dunner dan acrylics, dus vragen minder luchtdruk en eventueel een kleinere naald.
MooiLordSinclair schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:34:
[Afbeelding]
Mijn hobby voor de tussendoor momentjes, die de laatste tijd ruim aanwezig zijn.

Het is in totaal iets groter dan een diorama, maar zo je zou deze winterse hoek wel zo kunnen zienbjarky schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:06:
[...]
MooiZo te zien schaal H0, maar heb je nog meer foto's van je diorama

De winterse hoek is/wordt rechtsboven aangesloten tussen de twee stootblokken. Het geheel wordt dan een L vorm.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Super gaaf. Zodra mijn vader klaar is met zijn huis verbouwen, gaan we daar beginnen met H0 of met LGB. Daar zijn we nog niet over uit. De tuin is echter wel redelijk ervoor.LordSinclair schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:28:
[...]
Het is in totaal iets groter dan een diorama, maar zo je zou deze winterse hoek wel zo kunnen zien
[Afbeelding]
De winterse hoek is/wordt rechtsboven aangesloten tussen de twee stootblokken. Het geheel wordt dan een L vorm.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zodra we gaan beginnen zal ik ook wat foto's plaatsen

Ja, ik gebruik de self levelling thinner maar niet genoeg vermoed ik. De verf was tien jaar oud en nooit gebruikt dus behoorlijk dik. Uiteindelijk wel een redelijk resultaat behaald.Invisible_man schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:53:
[...]
Vaak komt dat door een te hoge druk, wat vervolgens weer kan komen omdat je inderdaad de verf niet voldoende verdund hebt en een hogere luchtdruk kiest om het alsnog uit je airbrush te laten komen. Je verf droogt al voordat het je spuit uit komtMr hobby self leveling thinner is dan een goede, krijg je een nog gladder resultaat mee.
Lacquers zijn vaak sowieso dunner dan acrylics, dus vragen minder luchtdruk en eventueel een kleinere naald.
Ook even een test gedaan met de Hataka verf:
Heb volgens mij de verf nog wat te veel verdund waardoor het niet altijd even lekker dekt, maar verder spuit het niet verkeerd. Je moet wel echt een dag wachten voordat de ene laag genoeg uitgehard is voor de volgende (voelt dan nog wat rubberachtig aan), maar verder weinig problemen mee. Ook nog even wat MRP verven geprobeerd die ik nog had (stuk plastic rechtsboven), maar hoewel de bruin wel aardig is (dark wood) zijn de beige kleuren allemaal wat te kleurrijk (moet veel minder verzadigd zijn) en de verschillende groene kleuren komen in de buurt, maar zijn veelal te licht (wat wellicht met een druppeltje zwart op te lossen is), maar ga het wel met de Hataka proberen, die kleuren lijken mij vrij goed te zijn in ieder geval.

Ik heb een paintmask van montex voor de driehoeken, de staartroeren en ook de nummers. Ook al heb ik voor dat alles ook decals (niet van de kit zelf, die zijn niet zo exact, maar van Dutch Decal) vind ik geverfd altijd mooier en realistischer lijken. De driehoeken had ik zelf nog wel kunnen afplakken, maar vooral de staartroeren met de ronde vormen was een uitdaging geweest.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:41:
Heb je een paint mask gekocht of ga je zelf aan de slag? Drama met al die afgeronde hoeken lijkt meMijn vader heeft het ding in 1/72 gebouwd en volgens mij zelf masks geprint en uitgesneden. Ook monnikenwerk.
Het camo patroon gaat weer met de bekende blutack wormpjes

Markings spray ik tegenwoordig ook meestal als het simpele geometrische vormen zijn. Nummers waag ik me niet aan.
Staartroer decals van die LVA toestellen zijn meestal tricky, in mijn ervaring passen ze vaak niet goed. Ook het oranje van sommige sets is vaak doorschijnend waardoor je bleedthrough van de camouflage krijgt, al zit dat bij DD en FlevoDecals meestal wel goed.
Voor de raampjes zit in de kit zelf al een maskingsheet, maar die zat ook nog eens bij de Montex set. Raampjes mask ik zelf eigenlijks nooit en tot nu toe altijd wel een mask set kunnen vinden. De tijd die zelf masken kost en het risico op beschadigen van de raampjes is het mij niet waard.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:03:
Ik bedoelde meer voor de raampjes.
Markings spray ik tegenwoordig ook meestal als het simpele geometrische vormen zijn. Nummers waag ik me niet aan.
Staartroer decals van die LVA toestellen zijn meestal tricky, in mijn ervaring passen ze vaak niet goed. Ook het oranje van sommige sets is vaak doorschijnend waardoor je bleedthrough van de camouflage krijgt, al zit dat bij DD en FlevoDecals meestal wel goed.
Sowieso ben ik nooit z'n fan van grote van decals die over detail gaan. Nu zijn de Dutch Decals en Flevo Decals lekker dun (voor de G1 heb ik tot nu toe de DD decal voor het instrumentenpaneel gebruikt en met wat micro sol/set gaf dat echt een goed resultaat), maar als het even kan spuit ik het zelf bij de wat grotere schalen.
Ik gebruik masks ongeveer op de helft van mijn kits maar b.v. de nieuwe Eduard masks zijn me echt veel te duur, die kosten soms zoveel als de kit waar je ze op wil gebruiken. En als de lijnen goed gedefinieerd zijn op het plastic kom je met Tamiya tape, en cocktailprikker en een nieuw x-acto mesje een heel eind

Die oude Eduard masks zijn waardeloos inderdaad, veel te dik en te weinig plakkracht, maar ben ze tot nu toe maar één keer tegen gekomen. Ik vind de New Ware masks wel goed, zijn vaak een stuk exacter dan Eduard en zijn te krijgen in een simpele versie met alleen masks voor de buiten kant, maar ook in een expert versie met masks voor de binnenkant. Voor veel modellen heb je niet echt masks voor binnen nodig, maar soms is dat net even dat extra verschil, vooral bij 1/32.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:45:
Er zit wel veel verschil in kwaliteit van masks vind ik, oude vinyl masks van Eduard b.v. zijn echt matig, die dingen conformeren niet goed op curved surfaces wat canopies vrij vaak wel zijn.
Ik gebruik masks ongeveer op de helft van mijn kits maar b.v. de nieuwe Eduard masks zijn me echt veel te duur, die kosten soms zoveel als de kit waar je ze op wil gebruiken. En als de lijnen goed gedefinieerd zijn op het plastic kom je met Tamiya tape, en cocktailprikker en een nieuw x-acto mesje een heel eindGelukkig zijn merken als Montex en PeeWee voor nieuwe kits een goedkoper alternatief.
Trouwens ook mensen met ervaring met het solderen van PE? Ben bezig met de RFM Challanger 2 met extra PE set en daar zitten diverse roosters bij met PE lattenwerk waarbij CA lijm veel korstjes achterlaat en wil solderen eens proberen. Ik heb een Weller soldeerstation (voor printplaten enzo), maar ben nog opzoek naar welke tin en flux ik daarbij nodig heb (tin met flux blijkt niet voldoende te zijn en heb je dus losse flux nodig).

So far, so good...denk ik.
Ik ben bijna op het punt aangekomen om de 2 vliegtuigdelen tegen elkaar aan te plakken. Er wordt aangegeven om de romp te verzwaren met zo'n 40 gram gewicht.
Iemand tips wat ik hiervoor kan gebruiken?
Meestal gebruik ik een oude bout ofzo met seconde lijm gefixeerd, is ook maar net een kwestie van waar je ruimte voor hebt, maar ik kan mij voorstellen in A380 genoeg. Doe er overigens wel wat meer in dan die 40 gram, is altijd lullig als je er nadat je alles in elkaar gelijmd hebt je toch te weinig gewicht hebtKraz schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:06:
Ik ben momenteel aan een (mijn allerrreerste) Revell set bezig; Airbus A380 Lufthansa.
So far, so good...denk ik.
Ik ben bijna op het punt aangekomen om de 2 vliegtuigdelen tegen elkaar aan te plakken. Er wordt aangegeven om de romp te verzwaren met zo'n 40 gram gewicht.
Iemand tips wat ik hiervoor kan gebruiken?

crap, nu realiseer ik me dat ik geen lood in de neus van mijn F-14 gestopt heb, weet iemand of dat een tail sitter is?
[Voor 72% gewijzigd door Dr. Strangelove op 19-05-2020 22:52]
Als ik mijn 1/48 F-14 op zijn staart zet met de vleugels naar achteren, komt hij uit zich zelf zonder neusgewicht naar voren, dus moet goed komen zonder. Het main gear zit ook best ver naar achter wat scheelt.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:50:
Oftewel een tail sitter
crap, nu realiseer ik me dat ik geen lood in de neus van mijn F-14 gestopt heb, weet iemand of dat een tail sitter is?

Graag hoor ik van jullie wat er nog beter zou kunnen na het zien van dit model? Hoe plaatsen jullie ramen zonder lijm aan de randen?
Nu nog het bijhorende flak AA gun bouwen.

Ramen lijm ik bijna altijd met simpele houtlijm, je hebt ook speciale lijm voor doorzichtig plastic, maar eerlijk gezegd heb ik daar nooit het nut van ingezien afgezien van het feit dat je meestal een handig kwastje in de dop erbij krijgt. En zelfs met een heel klein flesje houtlijm kun je jaren doen, met een cocktailprikker of tandenstoker kun je de lijm aanbrengen op de randen van het plastic
Over de decal: ik heb Tamiya Mark-Fit nooit gebruikt, maar met Micro Sol en Micro Set is wat ik gebruik en daarmee moet je de plek waar de decal komt eerst nat maken met Micro Set zodat je de decal nog een beetje kunt bewegen. Als de decal goed zit moet je met een wattenstaafje oid. zachtjes alle oneffenheden en vocht van onder de decal rollen en dan moet je er met Micro Sol nog even overheen om de decal helemaal plat te krijgen. Ik gok dat Mark-Fit hetzelfde werkt: dus eerst een beetje aanbrengen op de plek, decal erop, al het vocht en oneffenheden eruit rollen en dan weer MF er op.
En wat betreft die lijmvlek... Ach, dat is gewoon een hele grote meeuwenflats

https://modelbouw-dordrec...ear-Fix-Transparante-Lijm
Maar ikzelf gebruik het liefst Micro Kristal Klear;
https://www.modelbouwenzo.nl/Micro-Kristal-Klear
Ik koop alleen online, maar heb dan ook geen modelbouwwinkels in de buurt dus voor mij überhaupt geen discussie. Het lastige bij kleinere winkels (ook met webshop) is dat ze vaak een te beperkt aanbod en bijvoorbeeld de verf die jij gebruikt net niet hebben, of niet de volledige range op voorraad hebben en het eerst moeten bestellen. Dus ook al gun je het de kleine winkels, zal je altijd nog wel iets bij de grotere winkels moeten bestellen en dan is het natuurlijk makkelijker om meteen alles bij de grotere winkel te kopen ten koste van de kleine. Is wellicht ook een kwestie van hoe serieus je met deze hobby bezig bent en voorkeur voor bepaalde merken hebt, of minder kritisch bent en met wat de kleine winkel ook aan aanbod heeft tevreden bent._Eend_ schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:40:
Kopen jullie eigenlijk veel online? Ik koop het liefste alles bij de lokale winkel(s), alleen als ze niet hebben wat ik wil koop ik online.
Ik denk dat als kleine winkels willen overleven, ze niet direct moeten gaan concurreren met de grote jongens, maar zich vooral moeten gaan richten op een specifiek onderwerp (zo zie je veel winkels meer focussen op drones en dergelijke) en daar in specialiseren met een goede web pressence, maar dat is een stap die helaas niet voor iedereen is weggelegd vanwege een gebrek aan internet kennis of investering.
Modelbouwwinkel hier op een 15-20 minuutjes fietsen. Helaas niet altijd even goede ervaring. Veel verf en washes staan er al een tijdje en zijn dan erg dik._Eend_ schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:40:
Kopen jullie eigenlijk veel online? Ik koop het liefste alles bij de lokale winkel(s), alleen als ze niet hebben wat ik wil koop ik online.
Ik bestel meestal online. Wel veel bij de kleine hobbyshops in Nederland of soms bijzondere dingen uit het buitenland (recentelijk een hobbystation gekocht bij ArttyStation uit Zuid-Korea)
Tot nu toe alles in de winkel. Maar ik heb wel het geluk dat ik 1 modelbouw winkel op fiets afstand heb en 2(waarvan 1 grotere) binnen bereik van 20 minuten met de auto._Eend_ schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:40:
Ja, ik zie de modelbouwwinkel om de hoek niet snel een eigen merk opzetten zoals Modellbau König dat heeft gedaan met Das Werk om maar wat te noemen. Maar ik kwam vroeger nog wel eens bij Krikke in Groningen en die hadden het de laatste jaren erg druk met online verkopen, toch wel een flink deel van hun verkopen is online gedaan, terwijl ze in de winkel niet minder zijn gaan verkopen. Bij de kleine, oude winkeltjes zie je inderdaad vaak dat ze eigenlijk niets online doen.Invisible_man schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:10:
[...]
Ik denk dat als kleine winkels willen overleven, ze niet direct moeten gaan concurreren met de grote jongens, maar zich vooral moeten gaan richten op een specifiek onderwerp (zo zie je veel winkels meer focussen op drones en dergelijke) en daar in specialiseren met een goede web pressence, maar dat is een stap die helaas niet voor iedereen is weggelegd vanwege een gebrek aan internet kennis of investering.
Die werkstations van ze zien er wel goed uit!Skyaero schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:51:
[...]
Modelbouwwinkel hier op een 15-20 minuutjes fietsen. Helaas niet altijd even goede ervaring. Veel verf en washes staan er al een tijdje en zijn dan erg dik.
Ik bestel meestal online. Wel veel bij de kleine hobbyshops in Nederland of soms bijzondere dingen uit het buitenland (recentelijk een hobbystation gekocht bij ArttyStation uit Zuid-Korea)
Ik ben een tijd geleden verhuist naar een plaats waar ik geen hobbywinkel in de buurt heb, hooguit een winkel die restpartijen verkoopt waar af en toe nog wel eens een verdwaalde kit tussen zit. De dichtstbijzijnde winkel is ook 20-25 minuten fietsen.. In mijn vorige huis had ik een winkel 2 straten verderop, woonde ik op 30 minuten rijden afstand van twee grote winkels
Sinds Corona ben ik eigenlijk in geen enkele winkel geweest, hooguit de supermarkt en de bouwmarkt. De laatste kit die ik heb besteld heb ik ook online besteld omdat die nergens te krijgen was in de buurt. Toen ik nog in mijn vorige huis woonde ging ik vaak even langs een van de winkels in de buurt om gewoon even te kijken. En als ik ergens ben en ik weet dat er een winkel in de buurt is probeer ik ook even langs die winkel te gaan. Soms dan loop ik een uur te neuzen in een winkel omdat met iets lulligs als een flesje verf oid. naar buiten te lopen.nielsvv schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:02:
Door de corona maatregelen waren we verplicht om hier alles online te kopen. Maar ik vind het veel aangenamer om lokaal te kopen. Kan je rustig de dozen bekijken en zie je modellen die je anders misschien niet zo snel zou tegenkomen. Ik ga trouwens vrijdag eens naar een modelbouwwinkel (domino model) gaan kijken naar mijn volgend model.
Merendeel online. Af en toe als ik in mijn oude geboortedorp kom ga ik even langs in de modelbouwwinkel daar (Hoogeveen) en neus ik rond of er wat leuks ligt en neem standaard wat verf/primer/lak mee._Eend_ schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:40:
Verder alles online: Ebay, Dominomodel, Modelbouw Dordrecht of Vliegeruit (miniaturen/Games Workshop)
Specifiek mijn eigen huis, in een nader te bepalen schaal.
Heeft iemand daar ervaring mee, welke materialen daardoor het makkelijkst zijn?
Heb alleen ervaring met de "standaard" plastic modelletjes en het projectie is puur hobby, dus het resultaat hoeft niet meteen perfect te zijn.
Ergens misschien een forum(onderdeel) wat hierover gaat?
Kijk eens rond in dit youtube kanaal:Fly-guy schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:39:
Misschien past deze vraag niet helemaal in dit topic, maar ik wil al een tijdje zelf model gebouwen maken. Maar dan niet van bestaande modelkits, maar zelf.
Heb alleen ervaring met de "standaard" plastic modelletjes en het projectie is puur hobby, dus het resultaat hoeft niet meteen perfect te zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=MYJzMUFeE20
Met alleen al vellen en profielen van styreen plastic (zelfde plastic waar plastic modellen van gemaakt zijn) kan je met wat simpel gereedschap al heel wat bereiken. Met een 3d printer zou je vervolgens nog heel wat in detail kunnen toevoegen, maar als je kiest voor H0 schaal (modeltreintjes schaal) kan je ook heel veel kant en klare accessoires kopen zoals meubelen, planten, mensen en complete kozijnen.
Hulpvolle zoekwoorden zijn diorama en scratchbuilding.
Op tweakers zal er niet speciaal een forum voor zijn, dus je bent hier welkom hoor

Er zijn maar weinig modelbouwwinkels met een voor mij interessant assortiment. Ik koop mijn spullen als volgt:_Eend_ schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:40:
- Beurzen (Euro Scale Modelling, Scale Model World) is het overgrote deel. Veel goedkoper dan welke winkel ook. En ze hebben er dozen die allang niet meer in winkels te vinden zijn, met name stands die oude dozen opkopen.
- Ebay voor nieuwe (in productie zijnde) Japanse kits.
- Online voor dingen die ik niet op de beurzen kan vinden of waar ik haast mee heb (b.v. decalsets als de originele decals kapot zijn).
- Winkel als ze toevallig iets interessants hebben wat zelden of nooit het geval is.
Ik maak een uitzondering voor mijn locale winkel Interhobby in Nijmegen, deze steun ik door er zo nu en dan een nieuwe kit te kopen van Revell of Airfix of wat verf. Hun assortiment is klein en ze zijn meer gespecialiseerd in modelspoorbanen maar mijn vader en ik komen er al 25 jaar en we willen ze graag supporten. Alle kleine beetjes helpen denk ik dan maar.
Welke winkel is dat in Hoogeveen? Ik woon in Assen, misschien wel leuk om eens langs te rijdenBreaker schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 07:29:
[...]
Merendeel online. Af en toe als ik in mijn oude geboortedorp kom ga ik even langs in de modelbouwwinkel daar (Hoogeveen) en neus ik rond of er wat leuks ligt en neem standaard wat verf/primer/lak mee.

[Voor 19% gewijzigd door Dr. Strangelove op 26-05-2020 09:45]
A&R Modelbouw. Zit in de Multimate aan de Kanaalweg. Multimate binnenlopen en dan Linksachterin een hoek met modelbouw. Kitjes (veel militair, maar ook boten, vliegtuigen, auto's en motoren), accessoires en paar merken verf (tamiya, revell, en nog een paar).Dr. Strangelove schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:41:
Welke winkel is dat in Hoogeveen? Ik woon in Assen, misschien wel leuk om eens langs te rijden
Hij had vroeger een eigen locatie, maar die kon die niet meer betalen. Hij en de eigenaar van deze Multimate zijn blijkbaar bekenden dus sindsdien zit hij daar. Wel wat ingedund de laatste jaren, maar nog voldoende om even een half uurtje rond te neuzen

Edit: Te laat

Maar ze zijn de laatste jaren wel aardig ingeslonken. eerder hadden ze echt heel veel spul en ook een aantal bakken met aanbiedingen, dat is nu wel minder. Toen ik nog in de buurt woonde en regelmatig voor werk in Hoogeveen kwam ging ik daar nog wel eens langs.
Later was ik vooral vaste klant bij Krikke in Groningen en bij Het Stuurwiel in Assen. In de plaats waar ik nu woon zit helemaal niks qua modelbouw, hooguit duikt er een doos op in de kringloopwinkel, dat mis ik wel een beetje. Ik kan niet meer zoals vroeger na het werk nog even naar Groningen/Assen scheuren om nog snel even een potje verf te halen. Maar in het Noorden heb je toch relatief veel winkels: Krikke, Het Stuurwiel, A&R, Treintje Oost en vlak over de grens zit ook nog een winkel in Meppen. Goed, die laatste twee zijn vooral treinenwinkels, maar ze hebben ook vrij veel modelbouw.
Als ik kijk naar het aantal winkels in dezelfde straal om mijn huis heen dan kom ik op 3 winkels, met alleen Peperkamp in Ede als enige modelbouw winkel, de andere twee zijn treinenwinkels
[Voor 84% gewijzigd door _Eend_ op 26-05-2020 10:21. Reden: 'kleine' toevoeging]
Helemaal top, dat zocht ik inderdaad, erg handig om de termen te kennen, dat zoekt wat makkelijker.Invisible_man schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:03:
[...]
Kijk eens rond in dit youtube kanaal:
https://www.youtube.com/watch?v=MYJzMUFeE20
Met alleen al vellen en profielen van styreen plastic (zelfde plastic waar plastic modellen van gemaakt zijn) kan je met wat simpel gereedschap al heel wat bereiken. Met een 3d printer zou je vervolgens nog heel wat in detail kunnen toevoegen, maar als je kiest voor H0 schaal (modeltreintjes schaal) kan je ook heel veel kant en klare accessoires kopen zoals meubelen, planten, mensen en complete kozijnen.
Hulpvolle zoekwoorden zijn diorama en scratchbuilding.
Loop inmiddels lang genoeg mee om de fora op Tweakers te kennen en inderdaad welkom te voelenOp tweakers zal er niet speciaal een forum voor zijn, dus je bent hier welkom hoorMaar voor meer expertise op dit vlak kan je wellicht zoeken naar een extern forum specifiek voor modeltreinen en bijbehorende diorama's.

Was ook op zoek naar externe fora waar (vooral) "Scratch building" wordt besproken, kwam initieel niet erg ver, maar nu ik weet waar op te zoeken, komt ik een stuk verder..

Het Stuurwiel kom ik ook wel eens maar die heeft eigenlijk maar weinig en wat hij heeft vind ik gewoon te duur, dat is online veel goedkoper te krijgen, maar als je een speciale band met ze hebt kan ik me voorstellen dat je er zo nu en dan wat koopt.
Krikke kom ik ook wel eens, vroeger wat meer maar we komen eigenlijk zelden in Groningen. Wel een aardige selectie.
Peperkamp heb ik een paar jaar terug ontdekt, mijn schoonouders sinds tien jaar melden tussen neus en lippen door dat er een winkel in hun woonplaats Ede zat

Treintje Oost kende ik niet, misschien dat ik daar eens langs ga.
Goed te horen dat je er wat aan hebtFly-guy schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:21:
maar nu ik weet waar op te zoeken, komt ik een stuk verder..

Heb zelf ook altijd nog plannen om wat meer de diorama kant op te gaan en dus daar vooral op youtube al veel van gekeken. Heb door de tijd diverse WW2 tanks gemaakt met bijbehorende transport wagons in 1/35 schaal (stuk groter dan de 1/87 schaal bij HO modeltreinen) waar ik nog eens een batle damaged spoorbrug en stuk bankement bij wil bouwen. Maar is meteen weer een nieuwe rabbit hole om in te duiken en voorlopig vermaak ik mij nog wel met tanks en vliegtuigen bouwen uit model kits.
Kijk anders eens bij breveco modelbouw, die verkopen platen balsafoam. dat is redelijk makkelijk met een kras pen te modelleren wordt in de diorama bouw ook redelijk veel gebruikt.Fly-guy schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:39:
Misschien past deze vraag niet helemaal in dit topic, maar ik wil al een tijdje zelf model gebouwen maken. Maar dan niet van bestaande modelkits, maar zelf.
Het is dat ik toen geen geld had, anders had ik de hele auto volgeladen

Ik heb jaren maquettes gebouwd, het beste is om met polystyreen platen te werken:Fly-guy schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:39:
https://www.modelbouwenzo...etc/Evergeen/Styreenplaat
Dit kan je met een mesje insnijden en dan met de hand breken, tot 3mm kan je dit breken, dikker moet je zagen.
(Als je met papier en karton kan werken is dit net zo makkelijk, maar veel mooier resultaat

hiermee kan je hele strakke modellen maken, schuurt makkelijk en kan je met standaard modelbouwlijm verlijmen:
Dit maak ik er mee

@Dr. Strangelove: https://www.scalemates.com/shops/

De lijst is lang niet compleet, ik heb een aantal shops in het noorden en net over de grens toegevoegd. Als je een scalemates account hebt dan kun je daar zelf ook gewoon shops aan toevoegen. Ik gebruik deze functie nog wel eens om tripjes te plannen.
En terwijl ik op Scalemates kijk zie ik dit: https://www.scalemates.co...-sr-71-blackbird--1265498
Een nieuwe SR-71!

Dat is een bijzonder mooi model...absrnd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:42:
[...]
Ik heb jaren maquettes gebouwd, het beste is om met polystyreen platen te werken:
https://www.modelbouwenzo...etc/Evergeen/Styreenplaat
Dit kan je met een mesje insnijden en dan met de hand breken, tot 3mm kan je dit breken, dikker moet je zagen.
(Als je met papier en karton kan werken is dit net zo makkelijk, maar veel mooier resultaat)
hiermee kan je hele strakke modellen maken, schuurt makkelijk en kan je met standaard modelbouwlijm verlijmen:
[Afbeelding]
Dit maak ik er mee
[Afbeelding]
Valt me op dat de platen vaak, of altijd glad zijn. Terwijl de gebouwen natuurlijk van bijvoorbeeld baksteen gebouwd zijn. Is dat een kwestie van de steentjes zelf schilderen of is er een andere manier om reliëf (stenen/metselwerk) te krijgen?
Natuurlijk

de steen structuur is op deze schaal te klein, en is de muur met een spikkel/spetter structuur gespoten om bakstenen te simuleren

Wij maakten de steenstructuur door met de hand in te snijden, of een krasnaald op een oude plotter, maar ik dacht dat je ook wel stenen muren op schaal kan kopen.Fly-guy schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:24:
[...]
Dat is een bijzonder mooi model...
Valt me op dat de platen vaak, of altijd glad zijn. Terwijl de gebouwen natuurlijk van bijvoorbeeld baksteen gebouwd zijn. Is dat een kwestie van de steentjes zelf schilderen of is er een andere manier om reliëf (stenen/metselwerk) te krijgen?
zoiets:
https://www.hobby-en-modelbouw.nl/Plaat-bewerkte-steen
[Voor 5% gewijzigd door absrnd op 27-05-2020 08:49]
Heel actueel is de lijst ook niet, Toemen zit namelijk niet meer in Den Bosch, die zijn verhuisd naar Oisterwijk en doen alleen nog maar RC. Er zit er in Den Bosch wel een klein winkeltje dat Trein spullen verkoopt en een beetje modelbouw. Model trein center_Eend_ schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:37:
@absrnd Wauw. Worden die modellen nog geschilderd?
De lijst is lang niet compleet, ik heb een aantal shops in het noorden en net over de grens toegevoegd. Als je een scalemates account hebt dan kun je daar zelf ook gewoon shops aan toevoegen. Ik gebruik deze functie nog wel eens om tripjes te plannen.
Leuke pagina, wist niet dat ze dat op scalemates hadden._Eend_ schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:37:
@absrnd Wauw. Worden die modellen nog geschilderd?
En terwijl ik op Scalemates kijk zie ik dit: https://www.scalemates.co...-sr-71-blackbird--1265498
Een nieuwe SR-71!
In return voor jou dan deze, goede site voor aanstaande releases, die SR-71 aankondiging is inmiddels al oud nieuws

https://www.britmodeller....rum/153-the-rumourmonger/
Specifiek voor de SR-71:
https://www.britmodeller....=comments#comment-3567849
Echt wel een massive kit in 1/48. Ik heb de Italeri in 1/72 en die is al groot. Helaas windshield kwijt geraakt in een verhuizing, dus ik vrees dat die nog heel lang in de stash blijft liggen

Vroeger veel vrachtwagens en vliegtuigen gebouwd, nu wil ik (na het in elkaar zetten van een Gundam) een 1:32 Revell 04421 Bell Hu -1H Gunship in elkaar zetten om te kijken of ik het verfen nog leuk vind. En daarna wil ik een Messerschmidt, Stuka of een grote A-10 in elkaar zetten.
Maar allerliefste eigenlijk nog wat mooie motorfiets modellen, liefst een Yamaha FZR OW01. Maar ben nog geen model tegengekomen waar ik gelijk verliefd op werd. Ooit eens een doosje van een Yamaha V-Max laten liggen in de winkel, nog steeds spijt van.
Death and carnage shall follow me like the rains follow a hurricane. It is inevitable. Stormtroopers toys: BMW R1250 GS Adventure 2022, Samsung S22 Ultra
Wauw, vooral dat wapen en de schildering erboven zijn erg mooi. Ik neem aan dat die schildering erboven een decal oid. is, of is er iemand helemaal scheel geworden door dat met de hand te schilderen?absrnd schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 00:35:
[...]
Natuurlijk
de steen structuur is op deze schaal te klein, en is de muur met een spikkel/spetter structuur gespoten om bakstenen te simuleren
[Afbeelding]
[...]
Wij maakten de steenstructuur door met de hand in te snijden, of een krasnaald op een oude plotter, maar ik dacht dat je ook wel stenen muren op schaal kan kopen.
zoiets:
https://www.hobby-en-modelbouw.nl/Plaat-bewerkte-steen
Die pagina kende ik dan weer niet.Dr. Strangelove schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:31:
[...]
Leuke pagina, wist niet dat ze dat op scalemates hadden.
In return voor jou dan deze, goede site voor aanstaande releases, die SR-71 aankondiging is inmiddels al oud nieuws
https://www.britmodeller....rum/153-the-rumourmonger/
Specifiek voor de SR-71:
https://www.britmodeller....=comments#comment-3567849
Echt wel een massive kit in 1/48. Ik heb de Italeri in 1/72 en die is al groot. Helaas windshield kwijt geraakt in een verhuizing, dus ik vrees dat die nog heel lang in de stash blijft liggen
Wel jammer dat ie in 1/48 is, dat is een joekel van +/- 45 cm lang.. En dat is misschien wel een beetje té lang. En eigenlijk wil ik ook nog die B-1 van Revell hebben.
Klopt, het is een lijst die wordt bijgehouden door de gebruikers van Scalemates. De winkeleigenaren die ik heb gesproken wisten niet eens dat er zo'n pagina was op Scalemates, maar als je een scalemates account hebt kun je het aanpassenElve1984 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:24:
[...]
Heel actueel is de lijst ook niet, Toemen zit namelijk niet meer in Den Bosch, die zijn verhuisd naar Oisterwijk en doen alleen nog maar RC. Er zit er in Den Bosch wel een klein winkeltje dat Trein spullen verkoopt en een beetje modelbouw. Model trein center

Toemen heeft een redelijk groot plastic modelbouw assortiment hoor, zeker niet enkel rc.Elve1984 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:24:
[...]
Heel actueel is de lijst ook niet, Toemen zit namelijk niet meer in Den Bosch, die zijn verhuisd naar Oisterwijk en doen alleen nog maar RC. Er zit er in Den Bosch wel een klein winkeltje dat Trein spullen verkoopt en een beetje modelbouw. Model trein center
Ik meen me te herinneren laatste keer dat ik in Den Bosch bij een modeltrein winkel was dat ze achterin ook wat bouwpakketten verkochten. En dan heb ik het niet over huisjes voor h0. Maar over Revell e.d.nielsvv schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:25:
[...]
Toemen heeft een redelijk groot plastic modelbouw assortiment hoor, zeker niet enkel rc.
Is al wel enige tijd geleden, ik kom er niet zoveel meer. Ik ga voor modeltrein spullen al snel online zoeken omdat in TIlburg geen winkel zit helaas.
Ik weet ook wel dat dat ze niet helpt om te overleven maar ja. Ik steun mijn 'eigen' winkel wel door dergelijke kits daar te kopen.
Nog steeds? Ik ben er sinds ze naar Oisterwijk verhuist zijn niet meer geweest maar wat ik begreep is dat ze gingen stoppen met Plastic en zich in Oisterwijk alleen nog op RC gingen richten. Maar zoals ik al zei ik ben in Oisterwijk nog niet in de winkel geweest.nielsvv schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:25:
[...]
Toemen heeft een redelijk groot plastic modelbouw assortiment hoor, zeker niet enkel rc.
Is dat niet Model trein center die je bedoelt, lang smal winkeltje. voor in de winkel veel trein spul, en boven achterin wat statisch modelbouw spul.bjarky schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:46:
[...]
Ik meen me te herinneren laatste keer dat ik in Den Bosch bij een modeltrein winkel was dat ze achterin ook wat bouwpakketten verkochten. En dan heb ik het niet over huisjes voor h0. Maar over Revell e.d.
Dat zou goed kunnen, ik ben daar echt al zeker 2 jaar niet meer geweestElve1984 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:55:
[...]
Nog steeds? Ik ben er sinds ze naar Oisterwijk verhuist zijn niet meer geweest maar wat ik begreep is dat ze gingen stoppen met Plastic en zich in Oisterwijk alleen nog op RC gingen richten. Maar zoals ik al zei ik ben in Oisterwijk nog niet in de winkel geweest.
[...]
Is dat niet Model trein center die je bedoelt, lang smal winkeltje. voor in de winkel veel trein spul, en boven achterin wat statisch modelbouw spul.

[Voor 38% gewijzigd door _Eend_ op 28-05-2020 17:49]
Was er op het openingsweekend van de nieuwe winkel en er was toen een vrij grote wand vol met allerlei bouwpaketten van de meest grote merken. Staan ook op hun webshop. https://www.toemen.nl/bou...ntkbr9fma7eeut3limv32o017Elve1984 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:55:
[...]
Nog steeds? Ik ben er sinds ze naar Oisterwijk verhuist zijn niet meer geweest maar wat ik begreep is dat ze gingen stoppen met Plastic en zich in Oisterwijk alleen nog op RC gingen richten. Maar zoals ik al zei ik ben in Oisterwijk nog niet in de winkel geweest.
[...]
Revell heeft hem ook in 1/288, succes alvast met het verven van de wielenStormtrooper schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:33:
Wow, die SR-71 lijkt me wel erg leuk om te maken. Alleen geen plek voor.

Woensdag hier (https://polyestershoppen.nl/) 10 vellen schuurpapier à 90 cent per stuk besteld (https://polyestershoppen....ten/schuurpapier-180.html) in 2000 en 3000 grit. Geen geld voor iets waar je bij Tamiya al gauw 4,49 voor een klein sponge pad betaalt.
Gratis verzending ook nog!KevinK92 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 07:49:
Ik zag laatst een lijstje voorbij komen met alternatieven voor dure modelbouwbenodigdheden en daar wil ik mijn steentje aan bijdragen.
Woensdag hier (https://polyestershoppen.nl/) 10 vellen schuurpapier à 90 cent per stuk besteld (https://polyestershoppen....ten/schuurpapier-180.html) in 2000 en 3000 grit. Geen geld voor iets waar je bij Tamiya al gauw 4,49 voor een klein sponge pad betaalt.
Deze is ook nuttig voor modelbouw, schuursponsen.
https://polyestershoppen....ten/matteerspons-244.html
Ik zou alvast een afspraak maken bij de oogarts als je daar aan begint.Dr. Strangelove schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:48:
[...]
Revell heeft hem ook in 1/288, succes alvast met het verven van de wielen