Volgens mij werkt het moderatiesysteem hier, hoewel niet perfect vrij goed. Zeker als je het vergelijkt met andere communities waar vooral schreeuwen de boventoon lijkt te hebben.
De reactie die @
Vayra aanhaalt (
deneys in 'nieuws: Intel-ceo Brian Krzanich stapt op vanwege relatie met mede... is geëindigd op 0, niet op -1. Misschien lost de wet van de grote getallen het probleem, als dat al bestaat gewoon op, moet we niet gewoon meer geduld hebben?
Met het aantal reacties op t.net lijkt het mij niet realistisch om van de medewerkers van Tweakers te vragen om elke reactie afzonderlijk te modereren. Toch willen we dat dit gebeurd, waarschijnlijk met de volgende redenen:
- Trollen/schreewers willen we niet.
- Waardevolle extra informatie uitgelicht dient te worden.
Als ik door reacties kijk (wat ik bijna altijd doe), en de -1's bekijk (wat ik bij veel ook doe), kan ik niet anders concluderen dat de kwaliteit van die reacties op zijn minst discutabel is. Het kwartje kan dan naar links (-1) of naar rechts (0) vallen maar echt diepgaand zijn deze bijna nooit.
Interpretaties van waarheden zijn sterk afhankelijk van de mening van een persoon. Het is dan ook niet gek dat, dat in zekere maten zijn weg vind in een moderatiesysteem. Het probleem hier is dat mensen (dus niet leden, moderators of medewerkers) het systeem bedienen. Dit introduceert altijd een foutmarge.
Ik ken maar twee online moderatie systemen die ik dagelijks gebruik die naar mijn mening goed lijken te werken. De eerste is die van t.net en de andere is van Stack Overflow (of Stack Exchange). Beide systemen beschikken over de mogelijk om iets te minnen. Om kaf van koren te scheiden heb je immers 2 stapels nodig.
Een andere gelijkenis in deze systemen is dat ze beide gebruik maken van niveaus van moderatie, iets waardoor er meer vertrouwen wordt toegekend aan bepaalde moderators. Dit resulteert in de mogelijkheid voor grotere groepen om mismoderaties (deels) ongedaan te maken.
Ik volg deze discussie al een tijde maar mis nog altijd het killer voorbeeld waar een moderatie:
- Overduidelijk van goed niveau is.
- Een negatieve reactie krijgt op basis van een mening.
Elke keer als ik er een probeer te vinden loop ik tegen zaken aan waarvan ik kan begrijpen dat er een -1 wordt gegeven. Dat betekent niet dat ik hem ook ze gemod had. Maar mensen zijn mensen en meningen verschillen nou eenmaal.
Ik ontken niet dat dit probleem er is (er is genoeg onderzoek gedaan om te concluderen dat dit probleem er onder mensen nou eenmaal is) maar ik denk dat het kleiner is dan dat we hier doen voorkomen. Ook heb ik de indruk dat t.net de nodige stappen om het zoveel mogelijk tegen te gaan al heeft ingevoerd door een moderatiesysteem op een bepaalde manier te ontwerpen.