exactly my pointCH4OS schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 19:21:
[...]
Sorry, maar men kan niet overal rekening mee houden. Wellicht moeten sommige mensen ook gewoon een andere waarde hechten aan woorden zoals 'mindervalide' of 'onvolwaardig'. Als mensen zich al om elk wisse wasje gekwetst voelen, is het spoor bijster.
Waarom voelen jullie je gekwetst als er gevraagd word een ander woord te gebruiken. Is deze heftigheid mbt jullie verweer niet een klein beetje overdreven?, een normale discussie alá maar er zijn hier mensen die discussie dood aan het slaan met wij moeten niet zeuren. waarom zijn jullie je standpunten zo hard aan het verdedigen, ik moet me niet aanstellen, maar jullie mogen blijkbaar alles vinden. Ik draai het om, waarom stellen jullie je zo aan, gebruik toch een ander woord. Tijd staat niet stil, zo ook ons taalgebruik niet. Het is alsof verandering voor sommige altijd slecht is.
Zie je de spiegel?
[edit] "Sorry, maar men kan niet overal rekening mee houden" - betekend dus niet dat je dan maar helemaal niet meer hoeft na te denken voor je iets eruit kraamt, of dat de consequenties die eraan vast zitten altijd de andere hun schuld is. Is lekker kort door de bocht, samen maken we een betere wereld, vooral normaal doen tegen elkaar en de communicatielijnen open houden, komt het meestal goed.
Zie je de spiegel?
[edit] "Sorry, maar men kan niet overal rekening mee houden" - betekend dus niet dat je dan maar helemaal niet meer hoeft na te denken voor je iets eruit kraamt, of dat de consequenties die eraan vast zitten altijd de andere hun schuld is. Is lekker kort door de bocht, samen maken we een betere wereld, vooral normaal doen tegen elkaar en de communicatielijnen open houden, komt het meestal goed.
[ Voor 24% gewijzigd door T-Forever op 12-06-2018 21:35 ]
Dat is inderdaad wat ik er in hoor, fijn om te weten dat ik daar niet de enige in ben.Centurius schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:23:
In zowel de algemene samenleving als in de meer onderzoek gerelateerde wereld is iets dat valide is goed. Validiteit en het zijn van valide is positief. Door iemand minder of zelfs invalide te noemen zeg je dus in feite dat ze minder of zelfs helemaal niet goed zijn. Deze mensen zouden dus slecht zijn. Dit is absoluut stigmatiserend, hoewel mensen met een beperking ook ongelukkig is dekt het wel de lading en is het minder makkelijk negatief te draaien in het algemeen taalgebruik.
Ik absoluut niet. Ze hebben een beperking waardoor ze niet in staat zijn iets te doen wat een volledig gezond persoon wel kan doen. Daar moeten we een term voor hebben en dat is minder valide geworden. Je kan niet proberen een beperking zo te benaderen dat het opeens geen beperking meer is. Dan ben je enkel jezelf aan het voorliegen.Rutix schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 20:32:
Als iemand die een fysieke beperking heeft (en daarbij ook in een rolstoel zit) kan ik me wel een beetje vinden in @FairPCsPlease post. Ik voel me niet beledigd maar het laat vaak wel een nare nasmaak achter als zo'n term word gebruikt. Ik bedoel ik zou er geen thread over starten maar kan me er zeker in vinden.
Omdat het de laatste tijd een trend is in de maatschappij dat alles maar politiek correct moet zijn, niemand meer beledigd mag worden en je dertig keer na moet denken voor je iets opschrijft omdat iemand wel eens aanstoot kan nemen aan een woord. Daardoor kweken we een maatschappij van mietjes die niks meer kunnen hebben en dat vind ik een zeer kwalijke ontwikkeling.Ik vind dat veel reacties hier wel erg bot en kort door de bocht zijn. Als je het niet boeit of aangaat reageer dan lekker niet. Wat boeit het jou als Tweakers besluit om de volgende keer een term te gebruiken die wat minder stigmatiserend is? Laat mensen gewoon in hun waarde
Omdat een aantal mensen het langzamerhand echt zat aan het worden zijn dat elke term maar ter discussie gesteld moet worden omdat er ergens weer een minderheid is opgedoken die het op zich heeft genomen om namens anderen beledigd te zijn.T-Forever schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 21:21:
Waarom voelen jullie je gekwetst als er gevraagd word een ander woord te gebruiken. Is deze heftigheid mbt jullie verweer niet een klein beetje overdreven?, een normale discussie alá maar er zijn hier mensen die discussie dood aan het slaan met wij moeten niet zeuren. waarom zijn jullie je standpunten zo hard aan het verdedigen, ik moet me niet aanstellen, maar jullie mogen blijkbaar alles vinden. Ik draai het om, waarom stellen jullie je zo aan, gebruik toch een ander woord. Tijd staat niet stil, zo ook ons taalgebruik niet. Het is alsof verandering voor sommige altijd slecht is.
Zie je de spiegel?
Daarnaast is het ook deels egoïsme, de maatschappij als geheel moet zich maar aanpassen omdat een zeer klein groepje mensen opeens beledigd is als een bepaald woord gebruikt wordt. Daarmee verwachten die mensen, mijn inziens, teveel aanpassingen van anderen. Dat terwijl het probleem enkel bij henzelf ligt en hoe zij met hun eigen situatie om gaan.
En wellicht is het grootste probleem nog wel dat ze zelf hun beperking niet kunnen verwerken en dat ze een manier zoeken om daar maar niet mee geconfronteerd te worden. En wat we dan ook bedenken, hoe we het ook noemen, dat zal niet veranderen.
[ Voor 40% gewijzigd door Tsurany op 12-06-2018 22:29 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Een slot-opmerking: ik vind dat anderen in deze reactie op hun beurt ontzettend over-reacten op het gegeven dat ik aangeef de term mindervalide als stigmatiserend te beleven en sommige reacties veel meer op de man spelen, dan argumenten aandragen. Geeft mij als gloednieuw abonnee van Tweakers.net toch weer een ander beeld van het forum dan ik er eerder van had. Als mensen op de man gaan spelen en insinueren dat ik me aanstel, een dikkere huid moet hebben, teveel tijd heb dan is dat geen toon waarop ik zin heb om nog verder te participeren in deze discussie.FairPCsPlease schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:08:
Ik wil iedereen trouwens voor de ontzettend boeiende levendige discussie, ik denk grosso modo dat ik aan het over-reacten ben over het woord mindervalide en mijn mening erover moet bijstellen
Ik heb geleerd dat mindervalide door lang niet iedereen als stigmatiserend beleefd wordt, maar ik heb ook geleerd dat sommige mensen overdreven heftig en onaangenaam reageren op het aangesneden onderwerp (zoals anderen hierboven ook al hebben aangegeven) en als dat de toon is, zeg ik

[quote]FairPCsPlease schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:09:
Maar omdat jij er een andere betekenis aan wil geven moet iedereen zich aanpassen.
Nou ik heb een verrassing voor je: zo werkt het niet.
Als je 2 benen mist kun je ook geen wereldkampioen op de 100m hardlopen worden. Kun je wel gaan huilebalken dat dat oneerlijk is voor mensen die 2 benen missen, maar het wordt er niet anders van. Leer ermee leven (dat doen die mensen die 2 benen missen ook) en ga je tijd nuttig besteden ipv jammeren voor anderen...
@Tsurany ik wou dat ik je 100 duimpjes kon geven...
Jij reageert overdreven heftig op een term die algemeen niet stigmatiserend werd/wordt gebruikt...Ik heb geleerd dat mindervalide door lang niet iedereen als stigmatiserend beleefd wordt, maar ik heb ook geleerd dat sommige mensen overdreven heftig en onaangenaam reageren op het aangesneden onderwerp (zoals anderen hierboven ook al hebben aangegeven) en als dat de toon is, zeg ik.
Maar omdat jij er een andere betekenis aan wil geven moet iedereen zich aanpassen.
Nou ik heb een verrassing voor je: zo werkt het niet.
Als je 2 benen mist kun je ook geen wereldkampioen op de 100m hardlopen worden. Kun je wel gaan huilebalken dat dat oneerlijk is voor mensen die 2 benen missen, maar het wordt er niet anders van. Leer ermee leven (dat doen die mensen die 2 benen missen ook) en ga je tijd nuttig besteden ipv jammeren voor anderen...
@Tsurany ik wou dat ik je 100 duimpjes kon geven...
Wat ik zie is dat meneer netjes iets ter discussie stelt, en dat diezelfde meneer verwijten naar hem toegegooid krijgt dat hij overdreven reageert, Dit laat toch echt zien dat empathie bij veel mensen niet tot zeer weinig aanwezig is. Waarom doen jullie mee met deze discussie als er niet gediscusieerd word en slechts met het vingertje zitten te wijzen.
Meneer heeft een recht van spreken, hij is tenslotte invalide (jullie eigen woorden) en dan moet hij niet zeuren. Ik zie net juist heel veel andere die zeuren, laat ieder mens in zijn waarde, toon begrip en leg je eigen standpunt uit, mag best maar hou het beschaafd.
Meneer heeft een recht van spreken, hij is tenslotte invalide (jullie eigen woorden) en dan moet hij niet zeuren. Ik zie net juist heel veel andere die zeuren, laat ieder mens in zijn waarde, toon begrip en leg je eigen standpunt uit, mag best maar hou het beschaafd.
En daarom heet het een mening. Je kunt niet dwingen dat iemand anders iets moet ervaren net zo min dat je kan dwingen dat andere mensen een ander woord moeten gaan gebruiken.Tsurany schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:07:
[...]
Ik absoluut niet. Ze hebben een beperking waardoor ze niet in staat zijn iets te doen wat een volledig gezond persoon wel kan doen. Daar moeten we een term voor hebben en dat is minder valide geworden. Je kan niet proberen een beperking zo te benaderen dat het opeens geen beperking meer is. Dan ben je enkel jezelf aan het voorliegen.
Neemt nog niet weg dat we niet een normale discussie kunnen hebben zonder op de man te spelen of iemand maar belachelijk te gaan maken. Of vinden we dat tegenwoordig maar normaal?Tsurany schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:07:
[...]
Omdat het de laatste tijd een trend is in de maatschappij dat alles maar politiek correct moet zijn, niemand meer beledigd mag worden en je dertig keer na moet denken voor je iets opschrijft omdat iemand wel eens aanstoot kan nemen aan een woord. Daardoor kweken we een maatschappij van mietjes die niks meer kunnen hebben en dat vind ik een zeer kwalijke ontwikkeling.
Sorry maar als ik veel reacties die op de TS werden gegeven hier even op geef dan moeten die mensen ook maar eens een ruggengraat hebben ipv het zat te worden. En moeten ze maar niet zo egoïstisch zijn dat ze willen dwingen dat iemand geen afwijkende mening mag hebben. We leven tenslotte in een land waar je vrij bent om je mening te uiten.Tsurany schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:07:
[...]
Omdat een aantal mensen het langzamerhand echt zat aan het worden zijn dat elke term maar ter discussie gesteld moet worden omdat er ergens weer een minderheid is opgedoken die het op zich heeft genomen om namens anderen beledigd te zijn.
Daarnaast is het ook deels egoïsme, de maatschappij als geheel moet zich maar aanpassen omdat een zeer klein groepje mensen opeens beledigd is als een bepaald woord gebruikt wordt. Daarmee verwachten die mensen, mijn inziens, teveel aanpassingen van anderen. Dat terwijl het probleem enkel bij henzelf ligt en hoe zij met hun eigen situatie om gaan.
Je bent nu een grote groep heel erg over een kant aan het scheren. Als ik iets een nare nasmaak vind hebben betekent dat nog niet meteen dat ik mijn beperking maar niet kan verwerken ofzo. Ik reageer hier alleen vooral omdat ik sommige reacties echt super overdreven vond en gewoon respectloos. Ik vind dat we op een forum als tweakers en als community gewoon normaal met elkaar moeten omgaan ookal hebben we een meningsverschil.Tsurany schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:07:
En wellicht is het grootste probleem nog wel dat ze zelf hun beperking niet kunnen verwerken en dat ze een manier zoeken om daar maar niet mee geconfronteerd te worden. En wat we dan ook bedenken, hoe we het ook noemen, dat zal niet veranderen.
Nothing to see here!
Ik heb gelukkig geen vijf pagina's. Maar dat maakt niet zoveel uit. Je mag vinden wat je vind, maar een dooddoener is het zeker niet. Iedereen mag zijn mening hebben en die uiten toch? Dat jij dat af doet als dooddoener boeit niemand wat, mij in elk geval zeker niet.burne schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 20:17:
Was het nou echt teveel moeite voor je om even terug te bladeren en te zien dat deze dooddoener al vijf pagina's lang herhaald wordt? En dat je met het nog een keer herhalen helemaal niets toevoegt?
Oh ja, want Wikipedia heeft het altijd bij het rechte eind, daar staan nooit fouten in. Sorry, maar Wikipedia menen te moeten gebruiken om bepaalde zaken goed mee te menen uit te leggen zegt genoeg.Wikipedia heeft een handig lijstje van de diverse aanduidingen, hun herkomst en hoe ze nu 'in de markt' liggen:
Er is toch ook niets mis mee om de term te gebruiken?De opmerking bij invalide "Deze term wordt nog frequent gebruikt in bepaalde media en in sommige lagen van de bevolking." zegt wat dat betreft wel genoeg.
Ik zie niet waarom, ik zou het zonde van de tijd vinden, tijd die de Tweakers crew sowieso al heel weinig heeft over het algemeen.Ik hoop dat FairPCsPlease' opmerking het haalt tot de volgende redactievergadering en dat 'men' er nog eens naar kijkt, over denkt en er een besluit over neemt. (@WoutF)
Precies, het is een technische term, met andere woorden; het wordt gebruikt omdat het kort en duidelijk is, zonder intenties om mensen te kwetsen. Point being?Invaliditeit als maat waarin een beperking iemands vermogen tot arbeid beïnvloed is een technische term.
Dus moet de massa zich maar aanpassen aan het individu? Dan spreek je jezelf wel tegen, want in de alinea hierboven zeg je iets heel anders.Rutix schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:49:
Neemt nog niet weg dat we niet een normale discussie kunnen hebben zonder op de man te spelen of iemand maar belachelijk te gaan maken. Of vinden we dat tegenwoordig maar normaal?
En waarom zouden degenen die zich gekwetst of aangesproken voelen geen ruggegraat hoeven te hebben dan?Sorry maar als ik veel reacties die op de TS werden gegeven hier even op geef dan moeten die mensen ook maar eens een ruggengraat hebben ipv het zat te worden. En moeten ze maar niet zo egoïstisch zijn dat ze willen dwingen dat iemand geen afwijkende mening mag hebben. We leven tenslotte in een land waar je vrij bent om je mening te uiten.
[...]
Maar dat betekend ook niet dat de massa zich moet aanpassen naar jou als individu omdat jij "anders" bent. Dat is echt iets wat van twee kanten moet komen en niet vanuit een slachtofferrol (zoals ik het altijd noem) van een minderheid.Je bent nu een grote groep heel erg over een kant aan het scheren. Als ik iets een nare nasmaak vind hebben betekent dat nog niet meteen dat ik mijn beperking maar niet kan verwerken ofzo. Ik reageer hier alleen vooral omdat ik sommige reacties echt super overdreven vond en gewoon respectloos. Ik vind dat we op een forum als tweakers en als community gewoon normaal met elkaar moeten omgaan ookal hebben we een meningsverschil.
[ Voor 31% gewijzigd door Lustucru op 13-06-2018 16:10 . Reden: Op verzoek van poster ivm slotje tijdens edit ]
Niet als je er trots op bent om tot een zekere bevolkingsgroep te behoren die vooral bepaalde media consumeert, dan is er niets mis mee.CH4OS schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:49:
Er is toch ook niets mis mee om de term te gebruiken?

I don't like facts. They have a liberal bias.
Jammer dat de discussie op een bedenkelijk niveau wordt gevoerd. Hier gaat een slotje op tot de redactie zelf kan reageren.
De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland
Ik heb eerder in dit topic aangegeven waarom we het woord in de titel gebruikt hebben en wat daarbij de overwegingen waren. Daarmee is de kous voor mij af. Als mensen een discussie willen voeren over de Nederlandse taal kan dat in andere fora dan GR.Lustucru schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 23:02:
Jammer dat de discussie op een bedenkelijk niveau wordt gevoerd. Hier gaat een slotje op tot de redactie zelf kan reageren.
Dit topic is gesloten.