Afhankelijk hoe klein ze zijn worden ze vrijgesteld, maar het blijft een punt inderdaad. De hele implementatie gaat een probleem zijn. Ik heb ook geen idee waar ze vandaan moeten halen of iets beschermd is. Moeten ze daar zelf achteraan? Komt er een centrale database? Als ik een liedje zing op een verjaardag, mijn neef filmt het en gooit het op Youtube, dan kan Youtube moeilijk weten dat ik auteursrechten op mijn liedje claim.
Met huidige techniek kunnen ze volgens mij best een heel eind komen met op muziek scannen bij upload. En als rekenkracht een beperking is, zou je ook zodra een video populair wordt nauwkeuriger kunnen gaan scannen (al weet ik niet of dat nog binnen de geest van de wet valt). Het probleem voor Youtube is natuurlijk grotendeels dat 99% van wat geupload is troep is die 3 andere kijken en verder niemand. Het lastige wordt situaties als filmpjes van bijvoorbeeld mensen die dansen op een muziek nummer. Sowieso omdat dat een heel grijs gebied is, en door een mens al lastig te bepalen is wanneer het nog onder fair use valt, en wanneer het niet meer mag.
Tricolores schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:19:
[...]
Nee, dat denk ik ook. Hoe kan je als individu nu nog beginnen aan een project waarbij gebruikers content kunnen sharen? De drempel is gigantisch hoog geworden.
De drie jaar uitstel die in de wet staat gaat daar weinig aan veranderen.
Maar is dat geheel onterecht? Als jij zaken gaat hosten op je server, ben jij er dan niet gewoon voor verantwoordelijk wat erop je servers staat?
Wat de huidige situatie effectief is, is dat iedereen bij mij naakt foto's van zijn ex kan brengen. Dan hang ik ze op voor mijn ramen zodat iedereen het kan zien. Is iemand er niet blij mee, dan moet diegene maar langs komen en verzoeken of ik hem neer wil halen. Wat ik netjes doe, maar de rest laat ik hangen, en als 3 dagen later iemand weer exact dezelfde foto brengt, dan hang ik hem gewoon lekker weer op.
En natuurlijk, dit is een beetje overdreven omdat ongewenste naakt foto's verspreiden een paar tandjes erger is dan auteursrechtelijk beschermd materiaal delen. En ik begrijp dat de praktische toepassingen echt een probleem is waar ze binnen de EU veel te makkelijk over hebben gedacht. Maar imo is ook de huidige situatie toch behoorlijk krom.
[
Voor 36% gewijzigd door
Sissors op 28-03-2019 09:26
]