Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumgebruikers,

Al een tijdje ben ik op zoek naar een camera waarmee ik zelfportretten kan maken. Voorheen deed ik dit met een Iphone, echter wilde ik overstappen naar een spiegelreflexcamera gezien dit betere foto's oplevert. Ik heb alleen totaal geen verstand van alle hardware en bij mijn zoektocht naar een camera loopt het dus een beetje spaak.

Voor het maken van de portretten zoek ik een camera (het liefst van Canon) die aangesloten kan worden op het internet, zodat ik deze met een app kan gebruiken. De camera zal ik vooral thuis op een statief gebruiken in combinatie met een ringlicht of met een statief buiten.

Op dit moment heb ik een Canon EOS 1000D met een EFS 18-55 mm Canon lens en een Tamron Af 70-300mm telemarcro lens (ik hoop dat ik dit goed zeg). Dit is echter een ouder model, die ik helaas niet kan aansluiten op het internet. Zodoende is deze dus ook niet handig in het gebruik, gezien dit het maken van zelfportretten lastig maakt.

Aangezien ik een beginnend fotograaf ben, ben ik op zoek naar een model die in het goedkopere segment zit. Ik vroeg me dan ook af of iemand misschien meer tips heeft in wat ik het beste zou kunnen aanschaffen.
Zijn er wellicht camera's waar ik de lenzen die ik heb op zou kunnen aansluiten? Is het mogelijk om deze lenzen op een andere camera aan te sluiten En wat is een goedkoop, vergelijkbaar alternatief ten opzichte van de camera die ik al heb, als dit niet mogelijk is?

Aankooptips over ringlichten en statieven die makkelijk te gebruiken zijn in combinatie met deze camera's zijn ook welkom, deze wilde ik ook nieuw gaan aanschaffen :)

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ik denk dat het heel erg helpt als je een foto post van het soort zelfportretten dat je wil gaan maken!

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Serieus, je registreert je voor het eerst en stelt gelijk een vraag. Zodat mensen het voor je uit kunnen zoeken? Dat is wel goedkoop.
Je zegt wel dat je totaal geen verstand hebt van hardware. Dat kan. Maar het internet is groot. Wat heb je zelf al uitgezocht?

Daarnaast kan je beter vertellen wat voor soort onderwerpen je wilt schieten. Ben je een beaty blogger die zijn werk op instagram wil showen?

Mogelijke cheap oplossing.
Koop een kabel (of misschien heb je die kabel al) en sluit de dslr met je computer
Tether de foto's die je maakt met je 1000d naar je computer. Die de foto's neerzet in je cloud omgeving.
In de telefoon kan je naar je cloudomgeving gaan en de foto inlezen in je app (instagram of whatever). Of eerst met je app bewerken.

Iets duurdere oplossing:
Je koopt een wireless SD kaartje. Nog altijd cheaper dan een camera kopen.

YouTube: Add WiFi to any Camera with a WiFi SD card!

[ Voor 12% gewijzigd door kevinl op 08-06-2018 08:44 ]

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:18

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Als eerst welkom op het forum. Op tweeakters verwachten we net iets meer eigen inzet als je een vraag stelt op het forum.

* Je geeft aan dat het bij je zoek tocht spaak loopt. Wat heb je gevonden en waar twijfel je tussen.
* Waarom is je huidige set niet geschikt. Geen internet verbinding?

Aantal topics waar je nodige informatie kunt vinden en je kunnen helpen gerichte vragen te stellen.
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6
Het statieven topic
[Aankoopadvies] Premium compactcamera's
Het grote Canon EF(-S) mount objectieven-topic 2018

En hier vind je ook nodige informatie als startende fotograaf
http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/

Mijn advies ga eens de aangedragen topics door en probeer aan te geven waarom jij denkt je huidige set niet geschikt is voor jou wensen. Ik vraag mij af of andere camera je gaat helpen.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:30

sapphire

Die-hard pruts0r

kevinl schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:33:
Serieus, je registreert je voor het eerst en stelt gelijk een vraag. Zodat mensen het voor je uit kunnen zoeken? Dat is wel goedkoop.
Je zegt wel dat je totaal geen verstand hebt van hardware. Dat kan. Maar het internet is groot. Wat heb je zelf al uitgezocht?

Daarnaast kan je beter vertellen wat voor soort onderwerpen je wilt schieten. Ben je een beaty blogger die zijn werk op instagram wil showen?

Mogelijke cheap oplossing.
Koop een kabel (of misschien heb je die kabel al) en sluit de dslr met je computer
Tether de foto's die je maakt met je 1000d naar je computer. Die de foto's neerzet in je cloud omgeving.
In de telefoon kan je naar je cloudomgeving gaan en de foto inlezen in je app (instagram of whatever). Of eerst met je app bewerken.

Iets duurdere oplossing:
Je koopt een wireless SD kaartje. Nog altijd cheaper dan een camera kopen.

YouTube: Add WiFi to any Camera with a WiFi SD card!
Misschien is ze al drie weken aan het zoeken en dacht ze "nu registreer ik me om het te vragen want ik kom er niet zelf uit" ? En meeste mensen registreren zich gewoon 1x voor het eerst, je 3x registreren is ook weer zo loos :+

Kun je trouwens toelichten wat je bedoeld met je camera aan het internet hangen?

Als je je camera aan de computer wilt hangen: er zit als het goed is een CD bij de camera, en anders staat het op de website van Canon, waar het programma "EOS Utillity" op staat. Sluit je camera aan met de bijgeleverde USB kabel en dan kun je icm. dat programma op je scherm zien wat je camera ziet, dingen instellen en foto's via de PC (of laptop uiteraard) maken.

Hoe en wat precies weet ik niet helemaal meer, als je er op gaat googlen helpt de terrm "thetered shooting" alsin thetered shooting 1000D.

Als je een android telefoon hebt kun je de app "DSLR controller" gebruiken met een USB-OTG kabel om de camera met je telefoon te besturen.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een DSLR voor zelfportretten en bedienen met een app? Geen idee wat je wilt gaan doen maar waarschijnlijk heb je meer aan een cam met ingebouwd wifi. Bedenk verder dat de kwaliteit van de foto's voor 90% wordt bepaald door de lens. Begin met een goede lens.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Ach ik snap het al denk ik. De nieuwere Canon's hebben namelijk een app. Waarmee je precies kan zien wat je schiet. Deze app werkt ook alleen maar met die camera's. 80D 6D enz.
Ze zoekt een manier om die app te gebruiken.

Maar zoals @sapphire zegt kan je dit op ook op de computer doen. Maar dat is vast omslachtig omdat je dan nog extra handelingen moet doen om het op Instagram te krijgen. En dat wilt ze niet. Ze wilt gelijk op haar iphone hebben.

Grote waarschijnlijkheid zichzelf vereeuwigen op Instagram.

Trouwens grootste fout die je kan maken als beginnend fotograaf on a budget om geld uit te geven voor apparatuur. Terwijl je al apparatuur hebt liggen 8)7
Ook met je huidige gear kan je werken met scherptediepte. Ook met je zoomlens kan je mooie portretfoto's maken. Denk eerder dat je een lesje digitale fotografie nodig hebt dan gear aanschaffen.
Beginnen fotograaf en nu al last van GAS. >:)

[ Voor 55% gewijzigd door kevinl op 08-06-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey iedereen!

Zo te lezen heb ik niet de goede vragen gesteld :)
Ik ben inderdaad al een tijdje wat research aan het doen en ik had me nu geregistreerd om deze vragen te kunnen stellen. Absoluut niet met het idee 'dat men het wel voor me uitzoekt', echter leek dit me wel de plek om wat meer tips over hardware te kunnen krijgen. Lijkt me niet heel gek!

Om het even een beetje toe te lichten: Zelf sta ik al een sinds ongeveer 2013 voor de camera. Ik zag dat collega's het voor elkaar kregen om met een niet al te dure camera en een tripod (weliswaar op vakantie: lees hele gave locaties) hele mooie foto's te kunnen maken. Deze verschilde vaak niet veel van opdrachtgevers. Hierdoor ben ik zelf meer gebruik gaan maken van de 1000d die ik thuis had liggen. Zo om wat meer feeling te krijgen met een camera, omdat ik op dat moment zelf vrijwel alleen met een smartphone foto's maakte. Ik heb de 1000d vaak meegenomen op locatie en ik gebruik deze thuis om full posed body shots te maken. Een van de foto's die ik op deze manier heb geschoten, gebruik ik in mijn portfolio. Ik ben er dus goed van op de hoogte dat ik met mijn huidige gear ook veel kan.

Thuis ben ik daarnaast ook zelfportretten gaan maken. Het is echter is erg lastig om dit met de 1000d voor elkaar te krijgen. Het zou weliswaar mogelijk zijn, maar ik heb op dit moment niet de kennis en ervaring om hier mooie portretten uit te krijgen. Het is erg lastig om de foto's op mijn ogen scherp te kunnen stellen, als ik niet zelf kan zien wat er in de lens gebeurt. Daarnaast maakt het poseren ook lastig. Dit is dan ook de reden dat ik hiervoor nog steeds een smartphone voor gebruik. Deze kunnen ook erg mooie foto's maken, echter gaat mijn voorkeur toch uit naar mijn canon.

Ik ben er een tijd geleden dan ook op gewezen dat het wellicht een idee was om een nieuwe camera aan te schaffen, die de mogelijkheid heeft om gebruik te maken van een connect app. Dit is een applicatie waardoor het voor mij mogelijk zou worden om op mijn smartphone te kunnen zien wat er in de lens gebeurt. Daarnaast kan je de camera ook besturen aan de hand van dit systeem. Dit maakt het voor mij makkelijker, omdat ik zodoende kan zien hoe ik poseer. Dit is dan ook precies waarom ik hier graag gebruik van wil maken; ik schiet eigenlijk vrijwel alleen zelfportretten. En niet om mezelf eeuwig op instagram te verenigen, haha. En het liefst helemaal niet via mijn Iphone.

Het leek me daarom de moeite waard om zo'n model aan te schaffen. Zoals al werd opgemerkt: "de grootste fout die je kunt maken als beginnend fotograaf on a budget, is om geld uit te geven voor apparatuur. Terwijl je al apparatuur hebt liggen". Dit is dan ook precies waarom ik deze vragen hier neer wilde leggen. Ik heb geen wifi-verbinding op de Canon 1000d, waardoor het niet mogelijk is de app te gebruiken. Het leek me dan ook de moeite waard om een model aan te schaffen die wel die mogelijkheid heeft. Daarnaast heb ik wel een prima camera met twee goede lenzen tot mijn beschikking. En on-a-budget ben ik niet zozeer, maar omdat ik een beginnend fotograaf ben heeft het voor mij geen meerwaarde om hele dure modellen aan te schaffen. (of om daar informatie over in te winnen)

Tot nu toe heb ik nog geen programma kunnen vinden waarmee ik mijn canon 1000d op een laptop/smartphone kan aansluiten of besturen. Vandaar dat ik graag meer informatie wilde over wat ik dan wellicht toch zou kunnen aanschaffen wat ik nog in combinatie met mijn andere gear zou kunnen gebruiken. Dus @sapphire erg bedankt voor de tips! Het zou het fijnst zijn als ik dit met mijn huidige gear zou kunnen oplossen!

:*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-10 16:01
@Verwijderd

Ik denk niet dat je hier een andere body voor nodig hebt, eerder wat meer ervaring of handige tools.
Zoals andere al hebben aangegeven zoek eens op 'USB tethering'. Onderstaand filmpje is in combinatie met een Nikon device maar verwacht dat het op precies dezelfde manier ook gaat werken met jou Canon.

Ik denk dat dit met wat trial en error ook prima zonder een dergelijke op lossing te doen. Positioneer je camera op een statief en kader je foto zoals je hem wilt. Neem plaats waar jij wilt in je compositie en plaats een random object op hoogte en diepte van je gezicht. Om het helemaal makkelijk te maken een ander persoon maar wees creatief, pak bijvoorbeeld een bezemsteel ik noem maar iets. Zet je camera vervolgens op manual focus en stel scherp op het object wat je daar geplaatst hebt.

Neem vervolgens zelf plaats en maak de foto's :) .

USB tethering oplossing:
YouTube: USB tethering a Nikon D610 to an android device.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-10 23:18

Garyu

WW

Volgens mij kan je met elk Android device met deze app aan de slag:
https://dslrcontroller.com/ of direct in Google Play: https://play.google.com/s....chainfire.dslrcontroller

Geeft je live view (ca. 15 fps) via USB.
you can control almost everything, from exposure compensation (swipe to adjust) to focus point (yes, you can touch-to-focus on your SLR, just like the iPhone), toggle a histogram and of course take a photo

Het enige wat je dan nog nodig hebt is een USB host kabeltje en een Android device dat USB-host functionaliteit heeft.

Kosten:
USB kabeltje: 5€
App: 8.99€

Is waarschijnlijk goedkoper dan een nieuwe camera :P

[ Voor 21% gewijzigd door Garyu op 08-06-2018 23:19 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel voor alle tips! Ik gebruikte de Iphone van mijn vriend voor de foto's dus ik ga eens aan de slag met mijn samsung en de canon.

Morgen alleen nog even een USB-OTG kabel bestellen :)

:*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Zou wel leuk zijn als je kon vertellen hoe het is gegaan.

Pagina: 1