*insert signature here
Verder laatste jaar / jaren niet vaak meer, vrij duur als je alle kosten meetelt.
Parkeerkosten 5euro.
Auto+ Benzine 20 cent per km x 30 is 6 euro.
2 kaartjes is 22-25 euro
2x drinken + snack = 10 -15 euro
Zit je zo op 50 euro.
Eerder altijd op de maandag voor 6 euro naar de film met vrienden. Tegenwoordig ga ik lekker naar zolder, geen last van andere mensen, een filmpje kijken op de beamer.
Date night.. oppas op tijd, kids in bed, liefste trekt iets fraais aan en we fietsen relaxt in de avondzon naar de lokale bios.. we bestellen een bakkie en kijken elkaar diep in de ogen.. de film wordt omgeroepen en we gaan relaxt op onze rij zitten: de 3e van voren in het midden. Alles verder naar achteren maakt het scherm kleiner dan thuis, dus nee.
Terwijl de reclame begint nestelen we onszelf nog even in en genieten we van de film. Tijdens de pauze halen we een veel te duur drankje en genieten er met volle teugen van.. ik doe een plas (pindablaas) en we gaan weer lekker zitten.
Achteraf drinken we wat of lossen we de oppas af. We keuvelen nog wat na over de film en ronden de avond samen gezellig af ..
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Medewerker filmmaatschappij hier. Weet niet bij welke bioscoop je hebt gewerkt maar 90% is complete onzin, dit wordt nooit berekend. Meer van je verhaal klopt niet.Bartske schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 12:17:
Ex medewerker van bios hier. Bioscopen verdienen inderdaad zeer weinig aan kaartverkoop. Vaak hadden wij bij de grote 'krakers': eerste week 90% afdragen, tweede week 80%, etc etc. Meeste van die films liepen de bezoekersaantallen flink terug na 3 weken, kun je dus raden hoeveel winst er voor een bioscoop overblijft. Daarnaast heeft een bioscoop altijd een groot pand nodig en dus veel kosten daaraan. Ook de projectoren kosten zo 100K (en dan heb je een kleintje). Daarom zit er veel marge op bijvoorbeeld popcorn, maar echt een vetpot is het niet hoor (zeker tijdens een zomer met mooi weer bijvoorbeeld).
Wij draaiden altijd voor de film voordat hij gestart is gewoon doorlopende lokale reclame, en voor de film een blok van https://www.jeanmineurmediavision.nl/. Dat duurde ongeveer 4-7 minuten.
Een film als Star Wars is maximaal 60% van de recette (omzet minus BTW) gemiddeld betaald een bioscoop 40-45% recette over de gehele omzet. Bij sommige films betaal je wat meer en bij andere een stuk minder.
Een Pathe betaald +/- 40% en de bioscoop op de hoek +/- 45%. De horecaomzet is gemiddeld 35% van de kaart verkoop. Dus € 10,00 omzet is € 3,50 horeca omzet. Ze verdienen dus per kaartje € 8.
Een digitale projector kost rond de 30-40k. Een IMAX projector is rond de 80k. Een normale bioscoopzaal (incl 200 stoelen) ligt rond de 100-150k per zaal (dit is inclusief geluid).
Een bioscoop die een bezetting heeft van 20-25% per jaar verdient erg goed en het is zeker een vetpot. Uiteraard heb je enkele uitzonderingen, maar veelal zijn dit bioscopen die maar 2 of 3 zalen hebben. Deze zie je nu ook langzaam verdwijnen.
Dat ligt het meeste gespuis nog op z'n nest te stinken.
2 weken geleden deadpool 2 gekeken, 6 man/vrouw in de bios en betaalbaar €9
Dus dat ga ik vaker doen
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Ideaal! Een film zonder pauze!Tusk schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:07:
[...]
ik ben gestopt met maar de bios gaan. Alleen de nieuwe Star Wars op release dag (Solo uitgezonderd) en een tijd terug naar Terminator 2 3d.
De bioscoop is eigenlijk 1 en al ellende.
[list]
• Bij Terminator 2 moest ik na een uur naar de wc. Film was zonder pauze.
...
Pauze komt altijd op een knullige manier. Midden in een scene. Zit je net lekker in de film gaat hij ineens op zwart en gaat het licht aan....
(Alleen The Holy Grail had een geweldige Intermission.
Ik snap heus wel dat de bios in de pauze weer wat geld kan verdienen. Maar om de film te kijken doe ik dat het liefst in één keer.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Boh bij de Vue in Kerkrade komt soms ook echt rot volk hoor.Deathchant schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:41:
5-10 minuten maar? In de VUE bioscoop in Kerkrade (bij het Roda stadion) is het erger. Ik ging laatst naar de Avengers die om 19:10 zou moeten beginnen... Het was 19:25 en toen kregen we welgeteld 2 trailers voor andere films en om 19:30 begon pas de film.
Waar ik meer en meer op hoop, is dat ze de mogelijkheid bieden om elke film ook gewoon in 2D aan te bieden. Dat 3D vind ik dus echt niks, en verspilde extra 2 euro per kaartje als je het mij vraagt.
Ik zorg altijd dat mijn bioscoop uitje zo aangenaam mogelijk is:
- ik reserveer altijd ruim op tijd
- ik pak altijd de achterste rij, de 2 buitenste stoelen; dan heb ik nooit echt last van mijn buren van 2 kanten en ik krijg niks in mijn nek gegooid door tokkies. Ik hoef niet perse in het midden te zitten.
- ik ga nooit in de openingsweek; ik kan best een weekje wachten
- wanneer de mogelijkheid voor 2D er is, dan pak ik dat direct
- ik ga nooit tussen 20:00-22:00, dan is het het drukst. Ik probeer zoveel mogelijk in het 18:00-20:00 tijdslot te gaan
- ik ga van te voren even naar de Albert Heijn om me een zak ringlings ofzo te halen (klein genoeg om bij mijn vriendin in de tas te doen). We nemen zelf allebei een flesje water mee. We pakken wel altijd een bak popcorn in de bios zelf om voor het gevoel toch iets te compenseren zeg maar.
Dat laatste punt zullen velen discutabel vinden, want het zijn toch immers inkomsten dat we ze "afnemen" bla bla bla.... Zo heb ik idd ook ooit gedacht (ik was toen Roomser dan de paus blijkbaar), maar toen men in 2003 onze tassen deden controleren op etenswaren en drank zijn ze wat mij betreft te ver gegaan. Altijd maar begrip voor de grote bedrijven tonen wordt overal van je gevraagd.
Ik betaal voor een zitplaats en een film en ik laat me niet "verplichten" tot een aankoop van een zakje chips of M&M's die 4x zo duur zijn als in de supermarkt. Ja ik weet, ik zou dan niks mogen snacken/drinken, maar het voelt aan als zo'n restrictive cookiewall: óf (tracker)cookies accepteren, óf de website totaal niet/met halve functionaliteit kunnen gebruiken. Dat is mijns inziens geen faire keuze. De NS zegt ook ijskoud: je betaalt voor het vervoer, niet een gegarandeerde zitplaats. Jammer maar zo is het nou eenmaal.
So, there you have it
Zo had ik eens een buurman die niet normaal popcorn kon eten: hij zette het bakje steeds tegen z'n mond om de popcorn naar binnen te schuiven, letterlijk schuiven. Vervolgens at hij ook alle pitjes dus je hoorde hem keihard die dingen kapot bijten.
Kreeg uiteindelijk zeer weinig van m'n film mee omdat ik me aan hem stoorde.
Edit: en na al die jaren nogsteeds die 'Hallo, ich kom d'r sjteetisch terugbrengen' reclame

Ik heb bij een kleine onafhankelijke bios gewerkt, die hebben wat ik begreep toch andere contracten dan de 'grote jongens' vue en pathe.sylvester79 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 19:24:
[...]
Medewerker filmmaatschappij hier. Weet niet bij welke bioscoop je hebt gewerkt maar 90% is complete onzin, dit wordt nooit berekend. Meer van je verhaal klopt niet.
Een film als Star Wars is maximaal 60% van de recette (omzet minus BTW) gemiddeld betaald een bioscoop 40-45% recette over de gehele omzet. Bij sommige films betaal je wat meer en bij andere een stuk minder.
Een Pathe betaald +/- 40% en de bioscoop op de hoek +/- 45%. De horecaomzet is gemiddeld 35% van de kaart verkoop. Dus € 10,00 omzet is € 3,50 horeca omzet. Ze verdienen dus per kaartje € 8.
Een digitale projector kost rond de 30-40k. Een IMAX projector is rond de 80k. Een normale bioscoopzaal (incl 200 stoelen) ligt rond de 100-150k per zaal (dit is inclusief geluid).
Een bioscoop die een bezetting heeft van 20-25% per jaar verdient erg goed en het is zeker een vetpot. Uiteraard heb je enkele uitzonderingen, maar veelal zijn dit bioscopen die maar 2 of 3 zalen hebben. Deze zie je nu ook langzaam verdwijnen.
Het voorbeeld wat ik gaf is van de laatste Harry Potter film, alweer een tijdje geleden maar ik werk er al een tijd niet meer, kan natuurlijk dat die contracten anders zijn maar als je die film 8 weken draait kom je gemiddeld wel op die 60% uit. Met die prijs vd filmprojector zal ik verkeerd hebben gezeten. 'We' hadden er toen 4 tegelijk, dat zal misschien die 100k in de buurt vna de totaalprijs hebben gezeten.
En van die 8euro gaan nog een hoop kosten af natuurlijk, dat is zeker niet wat een bioscoop verdient.
[ Voor 3% gewijzigd door Bartske op 08-06-2018 09:13 ]
Dit idd. Ik werk onregelmatige diensten en heb dus regelmatig door de week een dagje vrij, en juist op die dagen ga ik overdag naar de film. Heerlijk! Meestal maar met 3-10 personen in de zaal, geen herrie, geen smartphones tijdens de film, geen hinnikende pubers, gewoon film kijken zoals het bedoeld is. Pathé Unlimited, paar boterhammen in de jaszak en een flesje overbetaalde frisdrank erbij (want de bios moet ook leven).Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 19:25:
Meestal ga ik op onmogelijke tijden naar een film.
Dat ligt het meeste gespuis nog op z'n nest te stinken.
2 weken geleden deadpool 2 gekeken, 6 man/vrouw in de bios en betaalbaar €9
Dus dat ga ik vaker doen
Nomen nescio
Weet iemand wanneer er wordt gekozen wel reclame of te spelen en wanneer niet? Bij de film "Der Hauptmann", die toch wel erg klein is, had ik ook geen reclame.
Beiden bij Tuschinki.
Wat heb je betaald voor het filmkaartje? Allicht dat de ticketprijs hoger ligt en daardoor geen reclames vertoond werden?Houstyn schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:55:
Gisteren ben ik naar Jurassic World geweest, en hier werden géén reclames afgespeeld voor de film. Wel trailers.
Weet iemand wanneer er wordt gekozen wel reclame of te spelen en wanneer niet? Bij de film "Der Hauptmann", die toch wel erg klein is, had ik ook geen reclame.
Beiden bij Tuschinki.
Goh ik heb nu al medelijden met je vriendin. En niet alleen omdat ze d’r “muil moet houden” als ze het niet snapt.Tusk schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:07:
[...]
ik ben gestopt met maar de bios gaan. Alleen de nieuwe Star Wars op release dag (Solo uitgezonderd) en een tijd terug naar Terminator 2 3d.
De bioscoop is eigenlijk 1 en al ellende.Thuis heb ik een behoorlijke tv met ambilight (en Hue) met een fijne surround setup. Altijd koud speciaalbier en lekker worstjes in de koelkast. Een fijne bank en de temperatuur 'just so' en kan Google Home te vragen om te pauzeren wanneer ik wil. Geen vervelende mensen om me heen. M'n vriendin weet inmiddels dat ze dr muil moet houden als ze het niet snapt
- Bij Terminator 2 moest ik na een uur naar de wc. Film was zonder pauze.
- Was er pauze geweest, was dat nog irritanter want dan staat er een rij van 1000 voor de wc en zul je zien dat je dan niet 'hoeft'. Heb het opgehouden tot een scene waarvan ik wist dat ie niet zo boeiend was.
- Ik had al express geen drinken gepakt omdat ik dan hopelijk niet naar de wc hoefde en omdat t strontduur is.
- Links van mij zat een wijsneus die tegen zijn vriendje contstant 'feitjes' vertelde (die ik allang kende overigens
)
- Het was bloedheet in de bios, totdat de airco precies mijn nek begon te koelen.
- De vrouw achter mij die per se met haar vriend mee moest zat onbewust telkens tegen mijn rugleuning aan te duwen. Er wat van zeggen hielp niet.
- Kan geen bier drinken omdat ik met de auto moet (OV is kut en fietsen te ver) en omdat ik daar nog meer van moet pissen.
- En doordat de film zo laat draaiden lag ik pas om kwart voor 1 in mijn nest (doordeweeks).
![]()
Kortom de bioscoop is in mijn boekje 'klaar'.
P.s. ik hou van klagen
Tusk schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:07:
[...]
Kan geen bier drinken omdat ik met de auto moet (OV is kut en fietsen te ver) en omdat ik daar nog meer van moet pissen.
Dat snap ik wel, als je constant moet pissen.Kortom de bioscoop is in mijn boekje broekje 'klaar'.
We hebben allemaal wat te klagen. Ik kan me flink ergeren aan mensen die tijdens de pauze naar het toilet moeten. Gelukkig ben jij er niet één van, toch?P.s. ik hou van klagen
Wel waren ze allemaal zonder toeslag, dus in 2D en zonder Atmos of D-box toevoegingen.
Die reclamemichaelw1998 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 23:30:
[...]
Boh bij de Vue in Kerkrade komt soms ook echt rot volk hoor.
Zo had ik eens een buurman die niet normaal popcorn kon eten: hij zette het bakje steeds tegen z'n mond om de popcorn naar binnen te schuiven, letterlijk schuiven. Vervolgens at hij ook alle pitjes dus je hoorde hem keihard die dingen kapot bijten.
Kreeg uiteindelijk zeer weinig van m'n film mee omdat ik me aan hem stoorde.
Edit: en na al die jaren nogsteeds die 'Hallo, ich kom d'r sjteetisch terugbrengen' reclame

Ik heb gelukkig niet zoveel last van mensen die kraken met hun chips/popcorn/verpakkingen. Wat eerder irritant is, is dat mensen tijdens de lange pauze van 20 minuten het nóg voor elkaar krijgen om met een hele rij te laat te komen en door je beeld lopen terwijl de film alweer begonnen is, en daarbij een hele kwalm rook meezeulen

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Hoe mensen het voor elkaar krijgen om een redelijk zachte snack als popcorn zo kunnen laten kraken zal mij blijven verbazen. En dan voor 2 uur lang. (gigantische popcorn bakken) Daarnaast ben ik al zo vaak in mijn ruk gebeukt als ik de fout heb gemaakt om niet op de achterste rij te gaan zitten...
Aanrader om ook even de video's van Chris Stuckmann te bekijken over "Annoying Movie go-ers."
-maximaal thuis met 2 mensen kijken (heerlijk)
-naar de wc wanneer je wil (moet vaak gaan)
-stoppen en de volgende dag verdergaan als je slaperig wordt
-ff je hoofd niet erbij gehouden ? snel terugspoelen
-ongelimiteerde snacks/drinken binnen handbereik (meestal heb ik de popcorn al tijdens de reclames op
-geen irritaties aan derde partijen (mensen,reclames,stoelen, beenruimte)
de bovenste punten vind ik belangrijker dan een groot 'doek' met harde geluid.
[ Voor 98% gewijzigd door Farabi op 08-06-2018 13:19 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:03 ]
Op het einde van de rit doen de bioscopen het niet slecht. Hoewel de cijfers van 2017 nog niet bekend zijn maakte Pathé in 2016 een winst van € 20 miljoen (uit een omzet van € 174 miljoen). En Kinepolis tikte in 2017 net niet de € 50 miljoen aan (omzet € 355 miljoen). Die tenten zijn gewoon rendabel.eric.1 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:12:
[...]
Dat klinkt gewoon als een bijzonder slecht businessmodel - maar goed - don't shoot me...those are just my two cents.
...
Er is een behoorlijk verschil in bioscopen: sommige zijn volkomen afgetrapt, terwijl andere toch met de tijd mee proberen te gaan en hier en daar in een nieuwe projector investeren of hele zalen herinrichten. Barco heeft voor de meeste modellen tegenwoordig ook een ombouwkit waarmee je van de Xenonlampen af kunt en laser als lichtbron gaat gebruiken. Scheelt ook weer geld, en de boys van Dcinex komen het graag voor je inbouwen.
Bij mij in de bioscoop doen we nog aan pauze, en we worden geprezen om de pauzemomenten: niet middenin een scene, maar op een goed moment. Daar ga ik ook echt voor zitten, en het gebeurt vaak dat ik zo een half uur verder ben voordat ik het juiste moment heb gevonden. Inclusief tests zit ik dan zo een uurtje in de zaal. Gelukkig hebben we niet elke week 10 nieuwe releases.
Je gaat naar de bioscoop omdat je een film graag snel wil zien, op een goed scherm met goed geluid. Neem je genoegen met minder, dan moet je inderdaad vooral lekker thuis op je TV een film gaan kijken, maar voor mij gaat er niets boven een doek van 180 vierkante meter met een dikke 4k Barco erop.
Dat je daarbij reclame te zien krijgt is een gegeven, omdat je anders nog meer voor je film moet betalen.
Langste reclameblok wat ik me kan herinneren is 8 minuten JMM voor Star Wars, afgelopen december. Voor de rest zit je bij ons na 5-7 minuten reclame en trailers al in de hoofdfilm.
[ Voor 10% gewijzigd door Kaj. op 08-06-2018 13:46 ]
Het verschil in prijs doet je toch fronzen. In Nederland tik je zo 12 - 20 euro af voor een kaartje. Personeelskosten liggen nu eenmaal hoger in Nederland, maar in Vietnam kunnen ze veel meer mensen inhuren. Dus ik vind het hier schoner, je wordt sneller geholpen wil je een consumptie aanschaffen en elke zaal heeft iemand klaarstaan met een zaklamp die je naar je plek brengt als je te laat bent.
Wat ik nog steeds klasse vind. Elke film is in het Engels. En is de film in een andere taal (zoals vietnamees
Waar maak je je druk om?timmert26 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:13:
Ik was gister weer eens naar de bioscoop om de nieuwe jurassic world te kijken. Nu heb ik voor 2 kaartjes zo'n 20 euro betaald, 2 flesjes bier en een popcorn zo'n 10 euro. Vervolgens loop ik naar de zaal en mag ik vanaf 2000 starttijd nog eerst genieten van 5-10 minuten reclame.
Is het eigenlijk niet belachelijk dat er voor een film nog reclameblokken worden vertoond?
Die bioscoop moet inkomsten genereren. Aan het prijskaartje zelf maken bar weinig tot geen winst de eerste weken, omdat hier nog alle kosten om de film überhaupt te mogen vertonen, vanaf gaat. Een deel van de opbrengst komt uit consumpties, maar om te voorkomen dat deze prijzen ook nog eens verdubbeld moeten worden, verkopen ze wat zendtijd voorafgaand aan de films.
Nogmaals: Waar maak je je zo druk om?
Geniet gewoon van de film, die 5 minuten later begint dan aangekondigd. #FirstWorldProblems.
Kun je de gofundme van je vriendin in een PB sturen? Als 3 euro voor een filmkaartje al te duur is, zal ze waarschijnlijk met een instrument op straat de kost verdienen. Valt me nu wel zwaar om dit weekend naar de film te gaan, voel me schuldig dat ik heel decadent 12,50 dok voor één 3D-film, terwijl je vriendin voor dat bedrag een hele maand elk weekend naar de film had kunnen gaan4POX schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 13:57:
Ik kan nooit in het weekend naar de bioscoop. Dan kosten de films drie euro per kaartje. Vindt mijn vriendin te duur.
Of misschien zonder instrument.Droefsnoet schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 14:25:
[...]
Kun je de gofundme van je vriendin in een PB sturen? Als 3 euro voor een filmkaartje al te duur is, zal ze waarschijnlijk met een instrument op straat de kost verdienen.
Aangezien Vietnamese films genoemd worden, zal vriendin wel een lokaal inkomen hebben, 3 euro in Vietnam is geen 3 euro in NL.
Nomen nescio
Ook Harry Potter is week 1 60% en zak dan elke week in percentage. Natuurlijk gaan er van die € 8,00 kosten voor de bioscoop af, maar de bioscopen verdienen feitelijk meer aan de film dan de filmmaatschappijen in de bioscoop. Zij gaan pas echt verdienen bij Video on Demand en de TV release, daarvoor kosten de meeste films ze enkel geld (de block busters daar gelaten).Bartske schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:11:
[...]
Ik heb bij een kleine onafhankelijke bios gewerkt, die hebben wat ik begreep toch andere contracten dan de 'grote jongens' vue en pathe.
Het voorbeeld wat ik gaf is van de laatste Harry Potter film, alweer een tijdje geleden maar ik werk er al een tijd niet meer, kan natuurlijk dat die contracten anders zijn maar als je die film 8 weken draait kom je gemiddeld wel op die 60% uit. Met die prijs vd filmprojector zal ik verkeerd hebben gezeten. 'We' hadden er toen 4 tegelijk, dat zal misschien die 100k in de buurt vna de totaalprijs hebben gezeten.
En van die 8euro gaan nog een hoop kosten af natuurlijk, dat is zeker niet wat een bioscoop verdient.
Die reclametijd is nodig zodat bezoekers in staat zijn hun telefoon op stil te zetten, helaas lukt het in die tijd zelfs niet...[b]timmert26 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:13:[/
Is het eigenlijk niet belachelijk dat er voor een film nog reclameblokken worden vertoond?
Verder: het zal mij jeuken dat er reclame vooraf gaat, kwestie van filtereren en er een leuke tijd van maken. De wereld zit vol reclame, wen er maar aan als je dat nog niet gedaan hebt.
Hier ook een contrast/zwartnazi en inmiddels OLED bezitter. Ik kan je hier alleen meer in beamen. Zelfs die mooste laser ultra zaal van de Kinepolis in Utrecht vind ik er maar grijzig uit zien. Er is één uitzondering: De dolby cinema zalen. Ik snap niet wat zij precies doen, maar je hebt voor mijn gevoel deze klassering:PhilipsFan schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:57:
[...]
Bij Solo was het beeld gewoon slecht. Het is een heel donkere film, vrijwel de gehele film heb ik me zitten ergeren aan de grijswaas. Niks is echt zwart. Okee, ik ben een OLED scherm gewend en daar kan geen bioscoop tegenop, maar dit was gewoon te erg. Daarbij was de 3D kwaliteit erg slecht, vaak dingen dubbel zien etc. Ik was met 4 mensen en we hadden het er pas over nadat we de bioscoop hadden verlaten, maar we vonden alle vier dat de beeldkwaliteit waardeloos was.
Ouderwetse projectie: Zeer matig
Laserprojectie: Behoorlijk redelijk
Laser Ultra / Imax laser: Redelijk goed
En dan heel lang niets en dan:
Dolby cinema. Ik ga er vanavond weer heen, vorige keer was the last jedi. Ik heb me toen wederom zitten verbazen over de perfecte kleuren, contrast en zwartheid van het zwart.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Van die mensen die dan net tijdens het begin van de film de hele zaal afleiden door rond te lopen en te vragen of mensen op willen schuiven zodat de laatkomers plek hebben. Iets waar ik nog meer een hekel aan heb dan reclame...bleufred1 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:01:
Wij komen standaard 15 minuten te laat hierom. Of eigenlijk qua film, precies op tijd dus.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
ALs je ook niet op de gereserveerde plek gaat zitten, kun je dat verwachten; altijd tokkies die op een andere plek moeten zitten dan dat op hun kaartje staat. Kep eens een personeelslid erbij moeten halen omdat men zo kinderachtig was om gewoon te blijven zitten....FeaR schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 10:54:
[...]
Van die mensen die dan net tijdens het begin van de film de hele zaal afleiden door rond te lopen en te vragen of mensen op willen schuiven zodat de laatkomers plek hebben. Iets waar ik nog meer een hekel aan heb dan reclame...

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ik ga in 99% van de gevallen naar de Euroscoop, vrije zitplaatsen. Bij Pathé of Vue heb ik er minder last van aangezien men dan vrijwel direct naar de goede plek loopt. Verwacht - in het geval van vrije plekken - gewoon niet een goede plek als je als de film al begonnen is binnen komt lopen.Deathchant schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 14:10:
[...]
ALs je ook niet op de gereserveerde plek gaat zitten, kun je dat verwachten; altijd tokkies die op een andere plek moeten zitten dan dat op hun kaartje staat. Kep eens een personeelslid erbij moeten halen omdat men zo kinderachtig was om gewoon te blijven zitten....
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Wij hebben dan ook altijd vooraf gereserveerde zitplaatsen..FeaR schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 10:54:
[...]
Van die mensen die dan net tijdens het begin van de film de hele zaal afleiden door rond te lopen en te vragen of mensen op willen schuiven zodat de laatkomers plek hebben. Iets waar ik nog meer een hekel aan heb dan reclame...
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Volledig terechte ergernis die ik helemaal deel. Ik ga een keer of 6-8 per jaar naar de bioscoop, maar reclames en trailers terwijl je al een aardig bedrag hebt betaald wekken dusdanig veel ergernis op dat het wel eens minder zou kunnen worden. Ik ben geen voorstander van piraterij maar dit werkt het wel in de hand.timmert26 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:13:
Ik was gister weer eens naar de bioscoop om de nieuwe jurassic world te kijken. Nu heb ik voor 2 kaartjes zo'n 20 euro betaald, 2 flesjes bier en een popcorn zo'n 10 euro. Vervolgens loop ik naar de zaal en mag ik vanaf 2000 starttijd nog eerst genieten van 5-10 minuten reclame.
Als er op het kaartje staat dat de film om 20:00 begint, laat dan de film ook inderdaad om 20:00 beginnen. Wil je per se reclames en trailers laten zien, doe dat dan vóór het tijdstip dat op het kaartje staat.
There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -
Vooral dit dus!Tsjipmanz schreef op maandag 11 juni 2018 @ 08:38:
![]()
[...]
Als er op het kaartje staat dat de film om 20:00 begint, laat dan de film ook inderdaad om 20:00 beginnen. Wil je per se reclames en trailers laten zien, doe dat dan vóór het tijdstip dat op het kaartje staat.
Ik vraag mij af of er regels zijn met audio in de bioscoop? Ik merk dat het volume met films namelijk erg wisselend is bij bioscopen. Alleen bij Dolby Cinema en Atmos ben ik zeer te spreken over het geluid. Hier vindt ik het niet te hard. Gewoon precies goed.Kaj. schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 13:43:
...
Geluid besteden we ook veel aandacht aan: het is me zo vaak gebeurd dat ik een Pathé-zaal uit word geblazen, dat ik dat in mijn bioscoop niet wil hebben.
...
Maar bij bepaalde films wordt je inderdaad bij Pathe/Cinemec echt de zaal uit geblazen. Dit weekend naar de film '2001: A SPACE ODYSSEY' geweest en op bepaalde momenten heb ik echt mijn vingers in mijn oren gedaan. Je wordt echt weggeblazen.
Ben ik niet mee eens... die reclame zit erin en zie je toch. Zelfde met TV: Betaal je ook gewoon voor, en je krijgt reclame.Homeland schreef op maandag 11 juni 2018 @ 09:12:
Het vergelijken met een krant met reclame gaat totaal niet op, tenzij de bezorger eerst eist dat je 1 pagina's met reclames aandachtig bekijkt voordat je de rest van de krant krijgt?
Ik doe er niet meer aan mee... Ik betaal nergens meer voor als er reclame bij in zit, met enkele uitzonderingen. Netflix, Spotify en fysieke media (CDs dan vooral) bevallen me prima.
Alternatief klaagmoment: Mensen met mobiele telefoons op hoge helderheid tijdens de film

[ Voor 7% gewijzigd door Gamebuster op 11-06-2018 10:50 ]
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Dat werkt natuurlijk niet.Tsjipmanz schreef op maandag 11 juni 2018 @ 08:38:
![]()
[...]
Volledig terechte ergernis die ik helemaal deel. Ik ga een keer of 6-8 per jaar naar de bioscoop, maar reclames en trailers terwijl je al een aardig bedrag hebt betaald wekken dusdanig veel ergernis op dat het wel eens minder zou kunnen worden. Ik ben geen voorstander van piraterij maar dit werkt het wel in de hand.
Je vraagt dan eigenlijk dat de bioscoop faciliteert dat de bezoekers recalme kunnen gaan vermijden.
Dat zal zijn impact hebben op advertentie verkoop, en uiteindelijk op prijzen van kaartjes.
Nu is het merendeel van de bezoekers op "aanvangstijd" aanwezig, en zien ze de reclame, en dus willen adverteerders betalen. Niet als iedereen om 20:00 gaat zitten wanneer de reclame voorbij is.
Dat je ervoor kiest om niet naar de bios te gaan is natuurlijk helemaal aan jou, mocht je daarop uitkomen.
De reclames en trailers horen dan bij de voorstelling. Dat zal vast ook wel bij andere bioscopen zo zijn.
Ik bezoek regelmatig films(Pathé pas) maar ik heb zelf geen problemen met de reclames voor de film en vind juist de trailers altijd wel cool om te zien.
Maar de bioscopen gaan echt niet stoppen met de reclames voor de film zonder de prijs van een bioscoopkaartje om hoog te gooien.
Tegenwoordig heb ik een andere insteek, ik zie het als een uitje. En wat voor alternatieven heb je voor €20? Het terras zeker niet want in hetzelfde tijdsbestek ben ik meer kwijt.
Nu kan ik niet beoordelen hoe irritant (lang) de reclames in jouw bioscoop zijn maar ik ga uitsluitend naar Vue omdat ik daar een movie pass heb (Dolby Cinema zaal

Maar goed, enerzijds zijn de prijzen ook wel begrijpelijk. Op de Tickets verdienen ze niet veel want daar mogen ze enorm veel van afgeven. Snacks (die veel mensen naar binnen sneaken) en reclame moeten ze het denk ik echt van hebben. Veel winst levert een bezoekje niet op maar de enorme kosten om te blijven innoveren en niet achter te raken zijn niet mals. De Dolby Cinema zaal heeft Vue waarschijnlijk miljoenen gekost als ik video: Dolby Cinema: laserlicht in de duisternis dit zo bekijk (enorm interessant trouwens)
Ik vind die reclame niet vervelend, dat geeft me de ene keer tijd nog even wat drinken te halen, en de andere keer om nog even stilletjes te praten over de film die we gaan zien o.i.d.
Ik snap wel dat het reclame een groot deel uitmaakt van de inkomsten overigens. En als je ze zo vervelend vind kun je rustig 10 minuten later komen.
Met betrekking tot pauzes, vroeger vond ik ze fijn, maar nu maakt het me weinig uit eigenlijk, misschien is dat meer persoonlijk maar ik kan rustig 2 pilsjes drinken zonder direct naar het toilet te moeten
Het "eten en drinken" in de bios is iets wat ik helemaal ontwijk. Dat regel ik zelf wel. Ik hoef geen M&M's van 8 euro of van die driehoek chips met gesmolten kaas. Kennelijk is dat "the food to eat" wat overal zie je een dergelijk assortiment.
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Bij mijn lokale bioscoop was dat altijd juist goed geregeld, gratis parkeren en eten en drinken aan normale prijzen. Grote frisdrank of bier gewoon 2,50 en een zak chips of M&M's een euro of 2. Daarvoor ga ik niet naar de supermarkt en met de groothandelsprijzen wordt er nog steeds op verdient. Win / win.Dinictus208 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 12:56:
Volgens mij ligt het ook enorm aan het tijdstip en de dag dat je gaat. Persoonlijk vermijd ik elk "uitgaanstijdstip" maar ga ik juist op rare tijdstippen bv zondag om 11:00. Place to be is dan de Euroscoop schiedam. Je loopt zo door naar je stoel op dat tijdstip. Thor ragnarok heb ik in mijn eentje gezien. De deur valt automagische dicht. Helemaal te gek.
Het "eten en drinken" in de bios is iets wat ik helemaal ontwijk. Dat regel ik zelf wel. Ik hoef geen M&M's van 8 euro of van die driehoek chips met gesmolten kaas. Kennelijk is dat "the food to eat" wat overal zie je een dergelijk assortiment.
Helaas zijn ze laatst overgenomen door een monsterketen uit België (Kinepolis) dus ik ben bang dat dit binnen een jaar ook wel weer zo'n 13 in een dozijn bioscoop wordt zonder meerwaarde.
HD4Life @ Full-HD
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Overige reclame is inderdaad beetje overdreven, maar erger me er niet zo aan. Ik had ooit keer begrepen dat sommige reclame getoond moet worden en dat de bios daar helemaal niks aan verdient, maar kan het fout hebben. Vaak lopen er tijdens de reclame ook nog mensen in en uit de zaal. Ik weet niet of dit appel-ei verhaal is, maar als er geen reclame was dan kwamen de mensen tijdens de film naar binnen en dat vind ik dan niet zo prettig.
Je bedoelt zoals mensen die adblockers gebruiken, de commerciële bijlage van hun krant niet lezen of mensen die wegzappen tijdens de reclame? Zo raar is dat toch niet dat ik hier niet op zit te wachten? Ik vind het leuk om naar de bios te gaan maar 20 minuten reclame en trailers vooraf dragen 0,0 bij aan mijn kijkplezier. Het is een verspilling van mijn tijd.smurfinmark schreef op maandag 11 juni 2018 @ 11:15:
[...]
Dat werkt natuurlijk niet.
Je vraagt dan eigenlijk dat de bioscoop faciliteert dat de bezoekers recalme kunnen gaan vermijden.
Dat zal zijn impact hebben op advertentie verkoop, en uiteindelijk op prijzen van kaartjes.
Als ik naar een concert, sportwedstrijd, museum, muziekfestival of theatervoorstelling ga, gebeurt dit ook niet. Zelfs bij de publieke omroep wagen ze het niet om het "gratis" 20:00 journaal pas om 20:18 te laten beginnen zodat ze eerst nog wat trailers en reclamefilmpjes kunnen vertonen. Waarom een bioscoop dan denkt dit wel te kunnen doen is mij een volstrekt raadsel.
Het zal op lange termijn niet in het voordeel van bioscopen werken vermoed ik. Een film op Netflix kan ik zien zonder irritante reclame, en het is nog goedkoper ook. Misschien iets minder nieuw, maar dat neem ik dan maar voor lief
- Soulseek rulez -
Yep, precies zoals dat bij alle vormen van adverteren gebeurd. Reclame bureau's weten heel goed hoe effectief welke vormen van reclame zijn. Wanneer je aan de schakels gaat zitten, bv door het makkekijker voor mensen te maken om reclame in de bios te ontwijken, zal dit de waarde van van die advertentie verminderen, en daarmee ontvangt de bioscoop minder.Tsjipmanz schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:12:
[...]
Je bedoelt zoals mensen die adblockers gebruiken, de commerciële bijlage van hun krant niet lezen of mensen die wegzappen tijdens de reclame? Zo raar is dat toch niet dat ik hier niet op zit te wachten? Ik vind het leuk om naar de bios te gaan maar 20 minuten reclame en trailers vooraf dragen 0,0 bij aan mijn kijkplezier. Het is een verspilling van mijn tijd.
Als ik naar een concert, sportwedstrijd, museum, muziekfestival of theatervoorstelling ga, gebeurt dit ook niet. Zelfs bij de publieke omroep wagen ze het niet om het "gratis" 20:00 journaal pas om 20:18 te laten beginnen zodat ze eerst nog wat trailers en reclamefilmpjes kunnen vertonen. Waarom een bioscoop dan denkt dit wel te kunnen doen is mij een volstrekt raadsel.
Het zal op lange termijn niet in het voordeel van bioscopen werken vermoed ik. Een film op Netflix kan ik zien zonder irritante reclame, en het is nog goedkoper ook. Misschien iets minder nieuw, maar dat neem ik dan maar voor lief
Het klopt dat bij andere vormen van entertainment minder of geen reclame te zien is, dat zegt enkel iets over het verdienmodel.
Ik denk dat het management bij bioscopen hier goed over nagedacht heeft, en voor winstmaximalisatie zijn gegaan. In Nederland is de omzet uit bioscoopbezoek voor het 10e jaar op rij toegenomen.
Eerlijk gezegd denk ik dat je jouw persoonlijke voorkeur graag terug wilt zien in je biosbezoek, daar is niks mis mee, maar is de realiteit anders.
[ Voor 0% gewijzigd door smurfinmark op 11-06-2018 14:40 . Reden: omzet ipv bezoekersaantallen ]
Heb je helemaal gelijk in hoor. Uiteraard zijn ze voor winstmaximalisatie gegaan. Ik heb ook totaal niet de verwachting dat ze hun beleid aan gaan passen aan mij. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik me hier niet aan mag ergeren.smurfinmark schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:35:
[...]
Yep, precies zoals dat bij alle vormen van adverteren gebeurd. Reclame bureau's weten heel goed hoe effectief welke vormen van reclame zijn. Wanneer je aan de schakels gaat zitten, bv door het makkekijker voor mensen te maken om reclame in de bios te ontwijken, zal dit de waarde van van die advertentie verminderen, en daarmee ontvangt de bioscoop minder.
Het klopt dat bij andere vormen van entertainment minder of geen reclame te zien is, dat zegt enkel iets over het verdienmodel.
Ik denk dat het management bij bioscopen hier goed over nagedacht heeft, en voor winstmaximalisatie zijn gegaan. In Nederland is de omzet uit bioscoopbezoek voor het 10e jaar op rij toegenomen.
Eerlijk gezegd denk ik dat je jouw persoonlijke voorkeur graag terug wilt zien in je biosbezoek, daar is niks mis mee, maar is de realiteit anders.
- Soulseek rulez -
Sterker nog, wanneer genoeg consumenten zich hieraan gaan ergeren, en wegblijven uit de bios, krijg je vanzelf marktwerking. De bioscopen zullen zich dan aanpassen.Tsjipmanz schreef op maandag 11 juni 2018 @ 15:23:
[...]
Heb je helemaal gelijk in hoor. Uiteraard zijn ze voor winstmaximalisatie gegaan. Ik heb ook totaal niet de verwachting dat ze hun beleid aan gaan passen aan mij. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik me hier niet aan mag ergeren.
Mooi dat kapitalisme
Leuke utopie, maar in de werkelijkheid zien we dat niet gebeurensmurfinmark schreef op maandag 11 juni 2018 @ 15:33:
[...]
Sterker nog, wanneer genoeg consumenten zich hieraan gaan ergeren, en wegblijven uit de bios, krijg je vanzelf marktwerking.
In algemeenheid, of bij bioscopen?XWB schreef op maandag 11 juni 2018 @ 15:53:
[...]
Leuke utopie, maar in de werkelijkheid zien we dat niet gebeuren
Voordat we in een heel andere discussie terecht komen
Er zijn geen regels voor, omdat elke bioscoop weer net anders is ingericht. Het geluidsniveau wordt bij installatie en onderhoud gecalibreerd (met name DA- en DC-zalen moeten voldoen aan bepaalde eisen die door Dolby gesteld zijn), en verder is het aan de bioscoop om in te schatten hoe hard een film moet worden ingesteld. We hebben bijvoorbeeld ook voorstellingen voor hele kleine kinderen: het licht blijft gedimd aan en we zetten het volume een stukje zachter.tom.cx schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:33:
[...]
Ik vraag mij af of er regels zijn met audio in de bioscoop? Ik merk dat het volume met films namelijk erg wisselend is bij bioscopen. Alleen bij Dolby Cinema en Atmos ben ik zeer te spreken over het geluid. Hier vindt ik het niet te hard. Gewoon precies goed.
Maar bij bepaalde films wordt je inderdaad bij Pathe/Cinemec echt de zaal uit geblazen. Dit weekend naar de film '2001: A SPACE ODYSSEY' geweest en op bepaalde momenten heb ik echt mijn vingers in mijn oren gedaan. Je wordt echt weggeblazen.
Reguliere voorstellingen van die film zetten we dan wel op een normaal volume. Het kost me ongeveer een kwartiertje om voor een film te bepalen wat het juiste geluidsniveau is: ik ga in het midden van de zaal zitten en zoek wat drukke en rustige stukken op, waarbij ik dan met de volumeknop ga zitten spelen. Als ik dan een goede stand heb gevonden, noteer ik die, waarna ik de cues voor die film zo instel dat het gekozen niveau in wordt gesteld bij de start van de hoofdfilm (omdat sommige trailers op een lager niveau moeten, vanwege dezelfde redenen).
Zodra de distributeurs eisen gaan stellen aan het geluidsniveau, dan ga ik even snel aandelen kopen van fabrikanten van dB-meters.
Wat je wel soms krijgt is de eis vanuit Jean Mineur om een premium spot op hetzelfde niveau als de film te zetten. Deze moet dan ook vlak vóór de hoofdfilm worden geplaatst, en gelukkig mixen ze die dan ook wat minder hard af.
Ahzo. Ik denk dat in dit geval kapitalisme prima werkt.XWB schreef op maandag 11 juni 2018 @ 16:01:
Bioscopen. De bezoekersaantallen blijven maar groeien, mensen blijven dus niet weg omdat er teveel reclame getoond wordt.
Exact dit. Gewoon slim plannen en je hebt alleen maar voordeel. Doe ik overigens niet snel als ik weet dat het erg druk gaat worden.Roko schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:38:
Ik ga pas mijn bier en nachos halen als "de film" al begonnen is. Dan is het lekker rustig bij de balie en ik hoef dan de reclame's niet te zien.
https://www.twitch.tv/roffaboys
Bedoel je dan McD ofzo?RoffaboyS schreef op maandag 11 juni 2018 @ 16:23:
Ja het is altijd belachelijk met de reclames voordat de film begint. Maar als je ze wilt terug pakken dan moet je je eigen eten meesmokkelen en dan lekker gaan vreten dat doe ik altijdlekker junk food! Mensen vragen hoe kreeg je dat binnen lol
Indien ja, lekker voor de andere gasten
Maar goed, de termen als " belachelijk" en "terug pakken" ziin al een beetje over de top wat mij betreft.
Ot: Jeetje wat een puberale reactie zeg. Misschien moet je eens denken aan de mensen om je heen inplaats van je eigen duidelijk egocentrische ik.RoffaboyS schreef op maandag 11 juni 2018 @ 16:23:
Ja het is altijd belachelijk met de reclames voordat de film begint. Maar als je ze wilt terug pakken dan moet je je eigen eten meesmokkelen en dan lekker gaan vreten dat doe ik altijdlekker junk food! Mensen vragen hoe kreeg je dat binnen lol
Betreft de reclame voor een film, ik kan me wel voorstellen dat je je er aan irriteert. Het is inderdaad echter wel zo dat juist een bioscoop het moet hebben van de reclame en de baromzet. Zonder dit is er helaas ook geen bioscoop want van een kaartje kunnen ze inderdaad niet leven.
Bioscopen land in Nederland is echt een vreemde markt, nieuwe bioscopen springen als paddenstoelen uit de grond, de techniek is vooral in de nieuwe bioscopen top notch en geeft i.c.m. een mooi pand een echt avondje uit gevoel. In dat opzicht is er echt weinig goedkopers dan een avondje bios. Je bent toch 2 uur gemiddeld onder de pannen.
Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090
Dat zie je ook steeds meer. Bioscopen met een restaurant of andere bezigheden zodat je na de film nog andere activiteiten bij ze kan doen.Dark Master schreef op maandag 11 juni 2018 @ 16:49:
[...]
Bioscopen land in Nederland is echt een vreemde markt, nieuwe bioscopen springen als paddenstoelen uit de grond, de techniek is vooral in de nieuwe bioscopen top notch en geeft i.c.m. een mooi pand een echt avondje uit gevoel. In dat opzicht is er echt weinig goedkopers dan een avondje bios. Je bent toch 2 uur gemiddeld onder de pannen.
Bij welke toko was je dan operateur? Ik kan me niet meer voor de geest halen wanneer Pathé voor de laatste keer een film voor starttijd opgestart heeft.Bartske schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:09:
[...]
Kan slim zijn, maar als operateur in die tijd startte ik als we haast hadden wel eens de film 10 minuten voor de echte starttijd zodat de hoofdfilm precies op 22:00 bijvoorbeeld begon. Kan dus een gevaarlijke strategie zijn.
Die bioscoop is echt een drama inderdaad. Ik ben vorig jaar een keer naar een film gegaan waar het geluid zo hard stond dat het pijn aan mijn oren deed. Kom je een paar weken later weer staat het te zachtDeathchant schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:41:
5-10 minuten maar? In de VUE bioscoop in Kerkrade (bij het Roda stadion) is het erger. Ik ging laatst naar de Avengers die om 19:10 zou moeten beginnen... Het was 19:25 en toen kregen we welgeteld 2 trailers voor andere films en om 19:30 begon pas de film.
Waar ik meer en meer op hoop, is dat ze de mogelijkheid bieden om elke film ook gewoon in 2D aan te bieden. Dat 3D vind ik dus echt niks, en verspilde extra 2 euro per kaartje als je het mij vraagt.
- ik pak altijd de achterste rij, de 2 buitenste stoelen; dan heb ik nooit echt last van mijn buren van 2 kanten en ik krijg niks in mijn nek gegooid door tokkies. Ik hoef niet perse in het midden te zitten.
- ik ga nooit tussen 20:00-22:00, dan is het het drukst. Ik probeer zoveel mogelijk in het 18:00-20:00 tijdslot te gaan
- ik ga van te voren even naar de Albert Heijn om me een zak ringlings ofzo te halen (klein genoeg om bij mijn vriendin in de tas te doen). We nemen zelf allebei een flesje water mee. We pakken wel altijd een bak popcorn in de bios zelf om voor het gevoel toch iets te compenseren zeg maar.
Dat laatste punt zullen velen discutabel vinden, want het zijn toch immers inkomsten dat we ze "afnemen" bla bla bla.... Zo heb ik idd ook ooit gedacht (ik was toen Roomser dan de paus blijkbaar), maar toen men in 2003 onze tassen deden controleren op etenswaren en drank zijn ze wat mij betreft te ver gegaan. Altijd maar begrip voor de grote bedrijven tonen wordt overal van je gevraagd.
Ik betaal voor een zitplaats en een film en ik laat me niet "verplichten" tot een aankoop van een zakje chips of M&M's die 4x zo duur zijn als in de supermarkt. Ja ik weet, ik zou dan niks mogen snacken/drinken, maar het voelt aan als zo'n restrictive cookiewall: óf (tracker)cookies accepteren, óf de website totaal niet/met halve functionaliteit kunnen gebruiken. Dat is mijns inziens geen faire keuze. De NS zegt ook ijskoud: je betaalt voor het vervoer, niet een gegarandeerde zitplaats. Jammer maar zo is het nou eenmaal.
So, there you have it

Omdat ik sowieso al een aantal terminale ziektes krijg van het idee naar een bioscoop te 'moeten' gaan, koop ik meestal van die VIP plaatsen als ze er zijn. Ik heb het op 1 jaar tijd al 2x mogen meemaken dat mijn online gereserveerde (VIP) plaatsen "per ongeluk" waren vergeven aan andere mensen

- Dan mag je nog 3 euro voor een half litertje Coca Cola betalen
- Kost bier het dubbele
- Zijn de WC's in een pauze onbegaanbaar
- Heb je altijd die mensen die een onwerkelijke hoeveelheid overlast veroorzaken
- En zo zijn er nog wel een paar dingen te verzinnen..
Maar ja, die reclame: ik begrijp het wel. Ik denk dat we de 'running costs' van zo'n bioscoop ernstig onderschatten. Ik werk in de supermarkt, en de marges die ik zie langskomen zijn vaak om te huilen. Regelmatig acties die gewoon (verplicht) onder kostprijs verkocht moeten worden.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Als ik dan weer eens een film op TV kijk, dan wordt er bij de commerciëlen met gemak drie of vier keer in de film onderbroken. Gelukkig kijk ik niet zoveel TV en kan ik gratis de meeste bioscopen in.
Thanks bro, doe je mij en mijn collega's echt een plezier mee. Tof van je.RoffaboyS schreef op maandag 11 juni 2018 @ 16:23:
[ Voor 36% gewijzigd door Kaj. op 11-06-2018 18:00 ]
Horecaprijzen, doe je weinig aan. Is vrij normaal om ook in de kroeg of een restaurant voor dergelijke bedragen je frisdrank te moeten kopen.kuusj98 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:47:
[...]
- Dan mag je nog 3 euro voor een half litertje Coca Cola betalen
Valt mee? Bij mij in de bioscoop kost een beugel nog geen vier euro. Vind ik vrij netjes voor bier.- Kost bier het dubbele
Daar moet je wat van zeggen. In een goede bioscoop worden de toiletten regelmatig schoongemaakt en als het een bende is, moet je er wat van zeggen.- Zijn de WC's in een pauze onbegaanbaar
True, je hebt er altijd bij die niet hun bek kunnen houden, maar daarvoor hebben de meeste bioscopen een SMS-nummer of gewoon medewerkers rondlopen die je daarbij kunnen helpen.- Heb je altijd die mensen die een onwerkelijke hoeveelheid overlast veroorzaken
Ik begrijp het, maar in in de rest van de horeca betaal ik al niet 10 euro van tevoren om plaats te mogen nemen op het terrasKaj. schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:07:
[...]
Horecaprijzen, doe je weinig aan. Is vrij normaal om ook in de kroeg of een restaurant voor dergelijke bedragen je frisdrank te moeten kopen.
[...]
Valt mee? Bij mij in de bioscoop kost een beugel nog geen vier euro. Vind ik vrij netjes voor bier.
[...]
Daar moet je wat van zeggen. In een goede bioscoop worden de toiletten regelmatig schoongemaakt en als het een bende is, moet je er wat van zeggen.
[...]
True, je hebt er altijd bij die niet hun bek kunnen houden, maar daarvoor hebben de meeste bioscopen een SMS-nummer of gewoon medewerkers rondlopen die je daarbij kunnen helpen.
Ik begrijp je punten en 'af en toe' is het niet erg om naar de bios te gaan, ik kijk echter gewoon liever thuis. Op je eigen tempo, comfortabel, drinken en eten wat je wil, en goedkoper. Waarom zou ik meer betalen voor iets wat ik een minder geslaagde avond vind?
Zelf heb ik dan ook niet zo veel tegen die reclame vooraf, maar ik betaal 60 nogwat euro per maand bij Ziggo voor het duurste zenderpakket, waar ik bij wijze van 24 uur per dag films kan kijken. Ik begrijp dat dit meestal niet de laatste films zijn, maar bij bijvoorbeeld Ziggo kun je er ook nog een heel aantal kijken via dat on-demand gedeelte (wat ik overigens niet gebruik.)Kaj. schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:55:
Wat ik trouwens wel opvallend vind is hoe hier gezeken wordt op bioscoopreclame, terwijl je dat maar voor een paar minuten vóór de film krijgt, en wellicht nog in de pauze, maar ik ken geen bioscoop die JMM tijdens de pauze vertoont: hooguit een slide met koop chips, cola en bier bij onze concessies.
Als ik dan weer eens een film op TV kijk, dan wordt er bij de commerciëlen met gemak drie of vier keer in de film onderbroken. Gelukkig kijk ik niet zoveel TV en kan ik gratis de meeste bioscopen in.![]()
[...]
Thanks bro, doe je mij en mijn collega's echt een plezier mee. Tof van je.
[ Voor 31% gewijzigd door Kuusj op 11-06-2018 18:15 ]
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Kleine onafhankelijke bioscoop. Dan kun je nog wat meer freestylen (deed ook wel eens bij marvel films de aftiteling skippen zodat mensen meteen het eindfilmpje konden zien zonder nog 7 minuten te wachten). Bij Pathe zal het allemaal wel een stuk strakker/strikter lopen gok ik zo.XWB schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:22:
[...]
Bij welke toko was je dan operateur? Ik kan me niet meer voor de geest halen wanneer Pathé voor de laatste keer een film voor starttijd opgestart heeft.
Je gaat toch ook niet je eigen drinken meenemen naar een restaurant? Ik snap dat je het duur vind en heb zelf niet veel tegen op het zelf meenemen van drinken naar de bioscoop, maar vind wel dat ze, als ze dit duidelijk vantevoren vermelden, je mogen weigeren als je dit wel zelf meeneemt.Deathchant schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:41:
So, there you have it
Ach volgens de piraten werkt alles piraterij in de hand:Tsjipmanz schreef op maandag 11 juni 2018 @ 08:38:
[...]
Ik ben geen voorstander van piraterij maar dit werkt het wel in de hand.
Het tijdstip staat je niet aan, dus ben je verplicht om te downloaden
Te dure snacks, dus ben je verplicht om te downloaden
Geen zin in reclame voor de films, dus ben je verplicht om te downloaden
Trailers kun je niet doorspoelen, dus ben je verplicht om te downloaden
Andere mensen in de zaal, dus ben je verplicht om te downloaden
Je houdt niet van 3D dus ben je verplicht om te downloaden
Je houdt niet van ondertiteling, dus ben je verplicht om te downloaden
De bioscoop heeft geen pauze en die wil je wel, dus ben je verplicht om te downloaden
De bioscoop heeft wel pauze, maar die wil je niet, dus ben je verplicht om te downloaden
Ondanks dat al ettelijke jaren alle blockbusters eerder in Nederland worden vertoond dan in Noord-Amerika, denken piraten nog steeds dat alle films maanden later uitkomen, dus ben je verplicht om te downloaden
Zo kan je inderdaad ook redeneren, ieder zijn argumenten. Maar in jouw geval lijkt het erop dat je expliciet op zoek bent naar argumenten om illegaal te downloaden. Dat is een net iets andere insteek dan een oprechte ergernis van mijn kant.Droefsnoet schreef op maandag 11 juni 2018 @ 19:22:
[...]
Ach volgens de piraten werkt alles piraterij in de hand:
Het tijdstip staat je niet aan, dus ben je verplicht om te downloaden
Te dure snacks, dus ben je verplicht om te downloaden
Geen zin in reclame voor de films, dus ben je verplicht om te downloaden
Trailers kun je niet doorspoelen, dus ben je verplicht om te downloaden
Andere mensen in de zaal, dus ben je verplicht om te downloaden
Je houdt niet van 3D dus ben je verplicht om te downloaden
Je houdt niet van ondertiteling, dus ben je verplicht om te downloaden
De bioscoop heeft geen pauze en die wil je wel, dus ben je verplicht om te downloaden
De bioscoop heeft wel pauze, maar die wil je niet, dus ben je verplicht om te downloaden
Ondanks dat al ettelijke jaren alle blockbusters eerder in Nederland worden vertoond dan in Noord-Amerika, denken piraten nog steeds dat alle films maanden later uitkomen, dus ben je verplicht om te downloaden
- Soulseek rulez -
Ik vond Cinestar eigenlijk wel prettiger, volgens mij waren de snacks iets goedkoper. En Kinepolis heeft het e.e.a. veranderd qua inrichting, je moet bijvoorbeeld nu verplicht door de snacks winkel lopen als je naar de zalen wil. Veel films zijn 3D, sommigen 2D. Mij maakt het weinig uit, vind allebei wel dikke prima.
Ik wil nog altijd wel een keer naar een "dure"/premium bioscoop met geavanceerd geluidssysteem en dergelijke. Dat heeft Kinepolis in Enschede niet. Er was vroeger wel een zaal waar een lasershow gegeven kon worden, dat vond ik wel mooi, maar ik heb het maar 1x gezien en dat was met Indiano Jones and the Kingdom of the Crystal Skull als ik mij goed herinner.
Reclame snap ik wel, liever dat dan duurdere kaartjes, betaal nu al €13 voor een 3D film, gelukkig krijg ik een paar euro korting via de studievereniging. Op zich vind ik de reclame niet eens zo heel erg, je gaat lekker zitten, praat een beetje en je komt een beetje in de biosscoop mood voordat de trailers beginnen, daar kijk ik altijd met plezier naar, tenzij ik ze al 1000x heb gezien.
Ik laat het brengen bij de lokale biosRoko schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:38:
Ik ga pas mijn bier en nachos halen als "de film" al begonnen is. Dan is het lekker rustig bij de balie en ik hoef dan de reclame's niet te zien.
35+ minuten noem ik er niet 'een paar'. Is het dan wel terecht om erover te zeuren?Kaj. schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:55:
Wat ik trouwens wel opvallend vind is hoe hier gezeken wordt op bioscoopreclame, terwijl je dat maar voor een paar minuten vóór de film krijgt, en wellicht nog in de pauze, maar ik ken geen bioscoop die JMM tijdens de pauze vertoont: hooguit een slide met koop chips, cola en bier bij onze concessies.
Als ik dan weer eens een film op TV kijk, dan wordt er bij de commerciëlen met gemak drie of vier keer in de film onderbroken. Gelukkig kijk ik niet zoveel TV en kan ik gratis de meeste bioscopen in.![]()
[...]
Thanks bro, doe je mij en mijn collega's echt een plezier mee. Tof van je.
https://www.twitch.tv/roffaboys
35 minuten is bijzonder veel. Klinkt alsof er iets anders aan de hand was, en ze de reclamereels nog maar even door hebben laten lopen terwijl ze de projector aan het fiksen waren of iets dergelijks.mark-k schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 09:37:
[...]
35+ minuten noem ik er niet 'een paar'. Is het dan wel terecht om erover te zeuren?
Ik projecteer alles via één projector, maar er zijn er nog genoeg die voor de reclames en dergelijke een extra projector hebben staan die dat op het scherm zet.
Neuh, is vrij vaak bij de Triple-A films, de eerste nieuwe starwars sinds jaren wordt gewoon een enorm publiek verwacht dus dan lekker cashen op de reclame ofzo. Gebeurde ook wel bij andere 'topfilms'.Kaj. schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:20:
[...]
35 minuten is bijzonder veel. Klinkt alsof er iets anders aan de hand was, en ze de reclamereels nog maar even door hebben laten lopen terwijl ze de projector aan het fiksen waren of iets dergelijks.
Ik projecteer alles via één projector, maar er zijn er nog genoeg die voor de reclames en dergelijke een extra projector hebben staan die dat op het scherm zet.
Ik kom heel geregeld in de bioscoop, en doe dus ook heel geregeld de grote blockbusters zien (in alle varianten die hier in de stad worden aangeboden). Ik heb het nog nooit meegemaakt (niet bij Star Wars, niet bij MCU nergens niet) dat ik 35+ minuten reclame heb moeten kijken. Sowieso, reken even mee: bij 4 films op een dag (en ze draaien hier vanaf een uurtje of tien 's morgen tot laat in de avond) met zo'n reclame blok had je diezelfde film een keer extra kunnen laten zien, in diezelfde zaal. Ik denk dat dat meer oplevert dan de reclame an sich...mark-k schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:06:
[...]
Neuh, is vrij vaak bij de Triple-A films, de eerste nieuwe starwars sinds jaren wordt gewoon een enorm publiek verwacht dus dan lekker cashen op de reclame ofzo. Gebeurde ook wel bij andere 'topfilms'.
The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm
Ze melden 't niet echt, maar ik vind het te ver gaan dat ze in je tas mogen kijken om 't te checken.deathmonkey schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:31:
[...]
Je gaat toch ook niet je eigen drinken meenemen naar een restaurant? Ik snap dat je het duur vind en heb zelf niet veel tegen op het zelf meenemen van drinken naar de bioscoop, maar vind wel dat ze, als ze dit duidelijk vantevoren vermelden, je mogen weigeren als je dit wel zelf meeneemt.
Wat ik in mijn post al zei: ze doen alsof je een keuze hebt: óf helemaal niks snacken óf daar kopen is niet echt een faire keuze. Wat iedereen daarvan vindt moet ie zelf weten. Als je roomser dan de paus wilt zijn en je volledig als een brave econoom wilt verplaatsen in het grote bedrijf, dan mag dat natuurlijk. Heb ik niks op tegen, maar het gaat zich mij gewoon een beetje om het principe.
Ik ben het er gewoon niet mee eens. Ik zal nooit een krat bier zelf meenemen of 300 zakken chips; ik hou het gewoon bij 1 flesje water en een klein zakje ringlings, en dan koop ik daar wel de popcorn. Dus zo ga ik niet volledig tegen mijn principes in en koop ik er toch wat wat ik niet te duur vind. Zo probeer ik het een beetje te middelen. Als dit ooit echt opnieuw gecontroleerd gaat worden, dan ga ik niet meer naar de betreffende bioscoop.
Overigens nemen wij eten en drinken zelf mee. Flesje cola en zakje m&m's (x2) . misschien niet helemaal fair naar de bios.. maar ik vind mijn eigen bankrekening belangrijker
www.mariovisser.com
Verwijderd
Ik werk zelf ook in een Bioscoop (geen keten maar zelfstandig) en kan je vertellen dat een projectie systeem voor 1 kzaal met 15 meter scherm dichter bij de 100k liggen dan bij de 10k
Onder voorwaarde dat ze ook de projectoren scherp stellen. Dat laat hier bij de Pathé in Eindhoven af en toe nog te wensen over.JvS schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 10:27:
[...]
Hier ook een contrast/zwartnazi en inmiddels OLED bezitter. Ik kan je hier alleen meer in beamen. Zelfs die mooste laser ultra zaal van de Kinepolis in Utrecht vind ik er maar grijzig uit zien. Er is één uitzondering: De dolby cinema zalen. Ik snap niet wat zij precies doen, maar je hebt voor mijn gevoel deze klassering:
Ouderwetse projectie: Zeer matig
Laserprojectie: Behoorlijk redelijk
Laser Ultra / Imax laser: Redelijk goed

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Verder haal ik dan meestal drinken bij de Albert Heijn. Popcorn haal ik dan wel bij Pathé. Die paar euro kan er ook nog wel vanaf.
En die reclame: meestal ben ik te laat voor de aanvang van de film, dus is de helft van de reclame al afgelopen als ik binnen kom druppelen. Die paar minuten die ik dan reclame en trailers moet kijken neem ik maar voor lief.
Maar helaas is denk ik dat de markt te klein is in NL voor zoiets.
Ik zou ook best wat extra willen betalen voor een betere bioscoopervaring, één van de beste zalen waar ik geweest was is de (monumentale) Royal in Heerlen. Daar kwam je tenminste nog echt in een theater binnen om de film te zien, met een mooi ingerichte foyer waar je gewoon bediend werd met je biertje of je kop koffie.peschinl schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 18:42:
Ik zit eigenlijk te wachten tot er bioskopen komen zoals de Curzon bioskopen in de UK, of Alamo's Drafthouse in de US, kleine onafhankelijke chains, met nadruk op de wat oudere films. Kleinere zalen, ruime zit gelegenheid (vaak zijn het van die recliners, erg geriefelijk). Top projectie en geluid, ik betaal daar dan liever wat meer voor dan dat ik in een pathe zaal met veels te hard geluid op een plakkerige stoel moet zitten.
Maar helaas is denk ik dat de markt te klein is in NL voor zoiets.
Het vervelende is alleen dat dat soort kleine zalen economisch gewoon niet haalbaar zijn omdat de afdrachten naar de distributeurs veel te hoog zijn. En als het om oude films gaat dan mag je maar hopen dat de distributeur daar de vertoning van vrijgeeft. Heel veel films verdwijnen in een kluis omdat de distributeur er (voor de bioscoop) geen brood meer in ziet...
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Daarnaast speelt ook mee dat als je twee zalen hebt is het aantal films dat je kan vertonen op bijvoorbeeld zaterdag avond beperkt is, meer zalen kan je meer films aanbieden en daarmee een groter publiek aanspreken.
Wil je als kleine bioscoop overleven naast de grote bioscopen zal iets moeten bieden dat bijvoorbeeld een Pathe of Vue niet bied en daar gaat bij een hoop kleine bioscopen mis, ze zitten in het zelfde vaarwater en lopen het risico te worden overvaren.
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Bioscoop is zo'n dood iets hier. Altijd hetzelfde gejank met laagopgeleid volk wat M&M's gaat rollen, hele tijd die Grolsch beugeltjes openmaken onder luid gejuich en het geknabbel en gebabbel van mensen die zich, zodra ze buiten zijn, niet meer normaal kunnen gedragen. Laatste film die ik daar zag was met die vent op Mars die over z'n eigen groenten scheet en sindsdien zal het wel.
Investering in een paar goede Dali's, 75" OLED en normale mensen om me heen is het waard gebleken. Zie de bioscoop alleen nog iets als waar jonge stelletjes naar toe gaan om te frunniken zonder dat moeder de gans de hele tijd 'koekjes komt brengen' of waar mensen met kleine kinderen heengaan. Die reclame was nog de minste zorg in de tijd van mijn Pathé Unlimited kaart (2008-2012).
Ik heb ook een PUC (2006-heden), kom zo rond de 50 keer per jaar in de bioscoop en heb nooit last van het publiek. Vind het daarom erg bijzonder dat sommige mensen zelden gaan en dan toevallig steeds bij rumoerig publiek zit. Ik raad aan om dan eens een staatslot te kopen.Typhone schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 10:52:
Bioscoop is zo'n dood iets hier. Altijd hetzelfde gejank met laagopgeleid volk wat M&M's gaat rollen, hele tijd die Grolsch beugeltjes openmaken onder luid gejuich en het geknabbel en gebabbel van mensen die zich, zodra ze buiten zijn, niet meer normaal kunnen gedragen. Laatste film die ik daar zag was met die vent op Mars die over z'n eigen groenten scheet en sindsdien zal het wel.
Zal niet met geluk te maken hebben, eerder waar de bioscoop is. Als dat in een stad is dan zal je al snel meer herrie hebben, is het in een kleinere plaats (tokkie plaatsen uitgezonderd) dan zal het echt een stuk stiller zijn.Droefsnoet schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:14:
[...]
Ik heb ook een PUC (2006-heden), kom zo rond de 50 keer per jaar in de bioscoop en heb nooit last van het publiek. Vind het daarom erg bijzonder dat sommige mensen zelden gaan en dan toevallig steeds bij rumoerig publiek zit. Ik raad aan om dan eens een staatslot te kopen.
Lees beter. De laatste keer was er niks aan de hand, ten tijde van die PUC wel zeer regelmatig. Rumoerig publiek was in elk geval in Eindhoven en Helmond schering en inslag in het weekend rondom primetime.Droefsnoet schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:14:
[...]
Ik heb ook een PUC (2006-heden), kom zo rond de 50 keer per jaar in de bioscoop en heb nooit last van het publiek. Vind het daarom erg bijzonder dat sommige mensen zelden gaan en dan toevallig steeds bij rumoerig publiek zit. Ik raad aan om dan eens een staatslot te kopen.
Ik heb unlimited in Amsterdam, ga meestal 1x per week, maar meestal heb ik nergens last van. Mensen overdrijven altijd wat.Droefsnoet schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:14:
[...]
Verwijderd
Ik kan me genoeg inleven in een film om me hier niet druk om te hoeven maken. Ga gemiddeld 1 keer per week naar de bioscoop, aangezien dat veel indrukwekkender is dan welke thuisbioscoop dan ook.
Dan doel ik niet op zakjes chips of hoesters maar wel mensen die voortdurend hard praten of op hun mobiel zitten naast of voor je (fel licht dus irritant).
Nu zeg ik er altijd wel wat van en dan houd het tot nu toe ook altijd wel op maar irritant is het zeker en ik ben het er dan ook niet mee eens dat je dan in het hoekje van “niet goed” gezet wordt, zoals hierboven.
Er zijn gewoon een hoop mensen die niet weten hoe ze zich in publiekeruimtes moeten gedragen en de bioscoop is daarop helaas geen uitzondering.
[ Voor 34% gewijzigd door Donstil op 20-07-2018 15:16 ]
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Ik bezoek in dezelfde contreien de bioscoop, maar ik ga niet op primetime in het weekend. Paupervolk wil ik vermijden natuurlijkTyphone schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:43:
[...]
Lees beter. De laatste keer was er niks aan de hand, ten tijde van die PUC wel zeer regelmatig. Rumoerig publiek was in elk geval in Eindhoven en Helmond schering en inslag in het weekend rondom primetime.
Om 10:30 op zondagochtend heerlijk rustig Deadpool 2 gekeken. Uiteraard met zelf meegenomen boterhammen met pindakaas
Het zit hem niet specifiek in de locatie (alhoewel Helmond erger is dan Eindhoven for obvious reasons), maar vooral in de tijd dat je gaat. Vrijdag en zaterdag is altijd kansloos, maar bijvoorbeeld een Maandag of Woensdag zijn ideale dagen.Typhone schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:43:
[...]
Lees beter. De laatste keer was er niks aan de hand, ten tijde van die PUC wel zeer regelmatig. Rumoerig publiek was in elk geval in Eindhoven en Helmond schering en inslag in het weekend rondom primetime.
Beste argument everTyphone schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 10:52:
Laatste film die ik daar zag was met die vent op Mars die over z'n eigen groenten scheet en sindsdien zal het wel.