Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:05
Luxe probleem

Omschrijving situatie
In kader van privacy; bedragen afgerond; inkomens afgerond, ect

Getrouwd stel met 2 kinderen van beneden de 2 jaar. Wij zijn zelf begin 30. Gezamenlijk inkomen circa € 65.000.

In 2012 zijn wij deze woning betrokken waarop een bankspaar hypotheek rust van 206.000. Op de spaardeel van de hypotheek staat ongeveer 45.000. We wonen hier prettig met een kindvriendelijke buurt. Al zouden we wel wat meer ruimte om het huis willen. We hebben destijds gekozen voor om hypotheek volledig af te lossen.

Momenteel bezitten we circa 80k spaargeld. Hebben we zuinig geleverd, ja en nee. Geven geen geld uit aan zaken welke niet nodig zijn, zoals tv werkt goed waarom vervangen. Andere kant; voor de kinderen verschillende mooie reizen gemaakt. Hier zit nu ook het luxe probleem, wat is verstandig om te doen of hebben jullie nog out of the box ideeen.

Eigen inbreng
Verhuizen. Op huis zit mooie overwaarde. Maar prijsklasse waar we naar kijken zijn net zo hard gestegen. Oftewel dit vind ik zonde, er gaat vast over paar jaar weer correctie plaats vinden. En tenslotte we hoeven niet weg. Meeste overwaarde zit in aankoop van de woning.

Zonnepanelen. Nog steeds in overweging. Verwachte terugverdientijd 7 jaar. Maar blijven we nog zolang wonen?

Verre reis. Met 2 kids onder de twee, niet ideaal. Misschien over 1 a 2 jaar.

Minder werken. Ik zelf twijfel om ouderschapsverlof op te nemen voor 1 dag per week. Met minder opvang kost dit ons 200 netto per maand. Lijkt mij een goede deal.

Beleggen? Nooit goed in verdiept.

Storten op bank spaar. We zitten volgens mij al bijna op max bandbreedte. Navraag noodzakelijk.

Ben benieuwd naar jullie suggesties/ideeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-09 18:54
Jullie kunnen nu dus niet meer aflossen op het huis dan wat je al doet? Een huis kopen in deze markt, afhankelijk van je regio, voelt niet verstandig. De markt is oververhit wat leidt tot niet marktconforme bedragen.

Wat betreft zonnepanelen, wij hebben dezelfde overweging gehad omdat we hier nog 3 a 4 jaar willen wonen. Wij hebben besloten wel erin te investeren, omdat je het straks ook terugziet in de verkoopwaarde. Wij zitten in het starterssegment (tussen 150 en 170K) waardoor ons huis zich ook onderscheidt in de markt, nog een overweging voor ons :)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:29
Wat is je hoofddoel? Geld maken met geld of brandt het geld in je zak en wil je het uitgeven.

Gezien de punten die je zelf al aangeeft, is mijn advies om het even op de bank te laten staan, eventueel een deel beleggen en wachten tot jullie een beslissing over een andere woning hebben genomen.

In de toekomst zal je het geld nog hard nodig kunnen hebben. Opgroeiende kinderen en hun opleiding kosten nogal wat. Je kan ze ook helpen als ze zelfstandig willen gaan wonen.

En op nog langere termijn kunnen jullie het gebruiken voor vervroegd uittreden, aanvullend pensioen e.d.. Zeker gezien het nu naar toe gaat met een terugtredende overheid.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Nieuwbouw? Koop een kavel en plant er een mooi huis op!

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:13
misschien is het topic van Financieel onafhankelijk eens interessant om door te nemen.
Keuzes maak je uiteindelijk zelf. dat geldt ook voor eventuele aanschaf van zonnepanelen etc.

Maar zet een deel opzij voor eventueel je kinderen. studeren(later), misschien beide iets minder werken en meer tijd spenderen met de kids?

...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Combi: maximaal aflossen op je hypotheek cq bijstorten in je bankspaarhypotheek. Beleggen via de Giro op de meest makkelijke manier namelijk kopen maandelijks van Ishares MSCI World tbv prepensioen (of wil je lekker tot je 67ste of langer werken?) en bij een forse daling/crash groot inkopen. En een buffer tegen lage rente helaas aanhouden tbv tegenvallers, dure aankopen, studie kinderen etc. Zonnepanelen zijn altijd top want die leveren je gelijk 10 procent (ongeveer) rendement op je investering, ondersteunen het klimaat en waarde verhogend voor je woning (dat laatste vind ik, maar daarover verschillen de meningen). Verder genieten van het leven en je luxe positie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:13
Verwijderd schreef op zondag 3 juni 2018 @ 16:07:
Zonnepanelen zijn altijd top want die leveren je gelijk 10 procent (ongeveer) rendement op je investering
Kun je me dat eens even voorrekenen?
Volgens mij is het rendement op zonnepanelen, tot aan de terugverdientjd, nl. gewoon negatief.
Precies op het moment van de terugverdientijd is het rendement nul.
Pas ná de tergverdientijd is het rendement positief en gaat dan snel omhoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 08:33

Crazy-

Best life ever

Schnupperpuppe schreef op zondag 3 juni 2018 @ 16:15:
[...]

Volgens mij is het rendement op zonnepanelen, tot aan de terugverdientjd, nl. gewoon negatief.
Hm. Zie het als een Investering.

Stel dat je verbruik op 3500kWh (kost je 700€ per jaar) zit per jaar en je maximaal kan afdekken. Dit kost eenmalig excl btw rond de 4500€

Je gaat daarmee dan een kleine 60€ per maand minder uitgeven. Dat is je rente op de 4500€ Een deposito levert minder rente op.

Je huis heeft sowieso een meerwaarde; je raakt je investering niet kwijt bij verkoop.

Lijkt me voldoende toch?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:42

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Met 15 jaar garantie is het rendement over de lange termijn naar mijn idee wel de moeite, maar dan moet je eigenlijk wel substantieel langer in de woning blijven wonen dan die 7 jaar. Of je zou ze met een verhuizing mee moeten nemen. Zoals het bij mij ligt lijkt me dat best goed te doen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

headhunter1985 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 15:04:

1) Lees je in.
2) Stort maandelijks een gedeelte van het geld dat je over houdt op je beleggingsrekening
2) Blijf het in de gaten houden elk kwartaal of half jaar.

Er zijn verschillende fondsen waar je vrij zeker een rendement van een 3 a 4% op jaarbasis kan pakken.

Je kan ook zelf beleggen bij een online broker. Kies dan bijv. een stabiel aandeel dat dividend uitkeert.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Lijkt me voor een ander topic, maar goed, in mijn geval ongeveer €500,- jaarlijkse opbrengst op een investering van €3200,-. Indien op een spaarrekening negatieve opbrengst ivm Box3 en inflatie. Zodra terug verdiend wordt mijn opbrengst onder de streep alleen maar hoger want dan hoef ik in principe niet meer af te schrijven wat jij ziet als negatieve opbrengst. Het is maar hoe je het benadert. Ik zet het af in mijn en zijn geval met laten slapen op een spaarrekening wat zeker niets opbrengt en alleen maar geld kost. Altijd typisch dat mensen investeren in een cv ketel niet over tvt hebben en met zonnepanelen wel. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:51
Ik ben wel erg benieuwd hoe jullie het voor elkaar hebben gekregen om 80k spaargeld te hebben begin 30 en incl kinderen met 65k gez inkomen.

Want ik dacht dat wij lekker bezig waren: begin 30, 1e kind onderweg maar we zitten niet in de buurt van die 80k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
JackBol schreef op zondag 3 juni 2018 @ 17:04:
[...]

1) Lees je in.
2) Stort maandelijks een gedeelte van het geld dat je over houdt op je beleggingsrekening
2) Blijf het in de gaten houden elk kwartaal of half jaar.

Er zijn verschillende fondsen waar je vrij zeker een rendement van een 3 a 4% op jaarbasis kan pakken.

Je kan ook zelf beleggen bij een online broker. Kies dan bijv. een stabiel aandeel dat dividend uitkeert.
Als eerst: Niks is zeker bij beleggen, alles kan foetsie zijn. Daarnaast zou ik ook adviseren om vooral het niet in de gaten te blijven houden. Want dan krijg je de neiging slimme dingen te gaan doen, die bijna altijd achteraf toch niet slim bleken te zijn. Dat is overigens een voordeel van een partij als Meesman (ook al is de Giro en dan een MSCI fonds ook niet verkeerd hoor): Je hoeft er geen enkele aandacht aan te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 3 juni 2018 @ 17:07:
[...]

Lijkt me voor een ander topic,
Klopt,ligt aan de situatie
- ligging dak
- saldering welke mogelijk wordt afgebouwd
- vervanging van onderdelen zoals omvormer, etc
- toekomstige accu in huis
- etc

Terugverdientijd weet je pas precies achteraf.
Fromz schreef op zondag 3 juni 2018 @ 17:14:
Ik ben wel erg benieuwd hoe jullie het voor elkaar hebben gekregen om 80k spaargeld te hebben begin 30 en incl kinderen met 65k gez inkomen.

Want ik dacht dat wij lekker bezig waren: begin 30, 1e kind onderweg maar we zitten niet in de buurt van die 80k
Met 65k bruto jaarinkomen sparen wij ook 15k op jaarbasis, kan prima. Voor kinderen konden we nog meer sparen per maand. Wij zitten ook begin 30 met nog maar hypotheekschuld van 130k (gekocht op 250k, nu 290k waard) en 30k op spaarrekening door extra aflossingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
Op reis gaan!

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Met zoveel aan spaargeld lijkt het me dat er heel weinig is uitgegeven aan onderhoud huis. Zit daar een substantieel deel in? En hoe zit het met sparen voor studie kinderen? Ik vind de genoemde bedragen ook erg hoog en ben vooral benieuwd 😀

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:31
Dikke auto kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:51
President schreef op zondag 3 juni 2018 @ 17:20:
[...]

Klopt,ligt aan de situatie
- ligging dak
- saldering welke mogelijk wordt afgebouwd
- vervanging van onderdelen zoals omvormer, etc
- toekomstige accu in huis
- etc

Terugverdientijd weet je pas precies achteraf.

[...]

Met 65k bruto jaarinkomen sparen wij ook 15k op jaarbasis, kan prima. Voor kinderen konden we nog meer sparen per maand. Wij zitten ook begin 30 met nog maar hypotheekschuld van 130k (gekocht op 250k, nu 290k waard) en 30k op spaarrekening door extra aflossingen
Misschien maar is onze kosten delen dan, want we kunnen veel sparen maar: 2 jaar terug veel geld in inboedel + tuin, vorig jaar trouwerij, dit jaar allemaal baby spul :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Op Tweakers is men altijd zeer verstandig en dus zal het advies wel zijn om af te lossen op je huis en de rest te stallen op spaarrekening of in beleggingsfonds.

Zelf ben ik meer van ervaringen op doen, 10k uitgeven aan super vakantie die je nooit meer vergeet. Een stuk reserveren voor je hobby. Met de rest kun je dan alsnog verstandig doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:55

NoFearCreations

3DPrint the world!

Investeer het in een aankomende klassieke auto.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 3 juni 2018 @ 17:20:
[...]
Als eerst: Niks is zeker bij beleggen, alles kan foetsie zijn.
Nou, nou, nou... niet meteen zo dramatisch. Je geld is niet meteen weg, je investering wordt hooguit iets minder waard. Daar heb je pas een negatief rendement van op het moment dat je de boel lager verkoopt dan dat je het hebt gekocht. Zolang je de boel niet verkoopt heb je ook nog geen verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Granted, alles foetsie is wel erg onwaarschijnlijk. Maar als je niet verkoopt heb je geen verlies is ook onzin, vraag maar aan de belastingdienst hoeveel je hebt als je aandelen gehalveerd zijn in waarde. Dat er weer winst kan komen betekend niet dat je geen verlies hebt gehad eerder.

Overigens was een dikke auto kopen, of 'investeren' in een klassieke auto niet exact waar TS op doelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sethro schreef op zondag 3 juni 2018 @ 18:41:
Op Tweakers is men altijd zeer verstandig en dus zal het advies wel zijn om af te lossen op je huis en de rest te stallen op spaarrekening of in beleggingsfonds.

Zelf ben ik meer van ervaringen op doen, 10k uitgeven aan super vakantie die je nooit meer vergeet. Een stuk reserveren voor je hobby. Met de rest kun je dan alsnog verstandig doen.
Lezen, ik schreef naast verstandig zijn: "Verder genieten van het leven en je luxe positie.". ;) Leven kan zo voorbij zijn......

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-09 15:27

Piper

No guts, no glory

Geld kun je altijd weer ergens verdienen. Tijd die voorbij is kun je nooit meer terugverdienen. Probeer eens een tijdje of minder werken wat voor je is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Begin ook met wat apart zetten voor de kinderen? Gewoon elke maand x bedrag wat je vrijgeeft rond hun 18e als ze gaan studeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:59

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik vind 80k spaargeld (plus nog die 45k in je bankspaar?) met een inkomen van 65k wel erg veel, zeker als je begin 30 bent en zegt wel geleefd te hebben. Anyway, er zijn nu kinderen dus echte reizen zitten er voorlopig waarschijnlijk niet in? Want je hebt vast nog wel een droomreis die je wil maken?

If not; dan zouden er voor mij 2 doelen zijn die ik met dat geld zou proberen te bereiken; eerder stoppen met werken en zo snel mogelijk minder werken. Ik heb hartstikke leuk werk, maar ik word echt heel gelukkig van het feit dat ik tegenwoordig 4 dagen werk ipv 5. Vrije dagen kosten wel geld, niet alleen wat salaris, maar je gaat misschien ook een hobby uitvoeren die geld kost.

Sparen voor later geloof ik minder in, voor later moet je beleggen. Dat kan zelf, maar ook prima in een beheerd fonds van bijvoorbeeld Evi. Qua direct beschikbare buffer zou voor mij zo’n 20k meer dan genoeg zijn, maar dat is voor iedereen anders.

Ga je denk je door kunnen sparen in dit tempo, met opgroeiende kinderen?
Verwijderd schreef op zondag 3 juni 2018 @ 19:26:
Begin ook met wat apart zetten voor de kinderen? Gewoon elke maand x bedrag wat je vrijgeeft rond hun 18e als ze gaan studeren.
Niet sparen, denk ik, maar nu een groot deel beleggen. Dat levert over 15 jaar echt veel meer op. Er is nu veel geld beschikbaar, dus er hoeft niet elke maand iets apart gezet te worden.
Piper schreef op zondag 3 juni 2018 @ 19:12:
Geld kun je altijd weer ergens verdienen. Tijd die voorbij is kun je nooit meer terugverdienen. Probeer eens een tijdje of minder werken wat voor je is!
Mee eens. Verstandig leven is prima, maar geld uitgeven ook.

[ Voor 26% gewijzigd door ZieMaar! op 03-06-2018 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Crazy- schreef op zondag 3 juni 2018 @ 16:41:
[...]

(...)
Je huis heeft sowieso een meerwaarde; je raakt je investering niet kwijt bij verkoop.

Lijkt me voldoende toch?
Bij verkoop van een woning kun je investeringen zoals zonnepanelen zelden 100% terugkrijgen bij verkoop.Tel eerder 60% van de investering bij de waarde van de woning. Zulke dingen zou ik dan ook echt doen als je zeker weet dat je nog langere tijd in de woning blijft.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:34
Gewoon doorgaan en niet vergeten te leven.
En niet verder sparen op die spaarrekening, maar een stuk beleggen. Gewoon elke maand 2-300€ in een paar fondsen of trackers steken.
Een buffer van 6 maand salaris is niet te gek.
Als je weet dat je wil verhuizen, dan mag je dat geld niet in aandelen steken, dat is te riskant.

Kijk eens op mijnkapitaal.be voor inspiratie over fondsen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NoFearCreations schreef op zondag 3 juni 2018 @ 18:48:
Lijkt mij een slechte investering: auto's worden in algemene zin enkel minder waard, alleen hele zeldzame exemplaren en goed onderhouden stijgen potentieel in waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozariusz
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:10
Idd ervaringen opdoen, straks ga je dood met 100k op de bank, maar heb je spijt dat je niet die wereldreis heb gemaakt of dat ene ding niet hebt bezocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Of je moet tot je 71ste werken ondanks dat je er op je 65ste wel helemaal genoeg van hebt, omdat toen je kon sparen het geld maar op moest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Bozariusz schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:03:
Idd ervaringen opdoen, straks ga je dood met 100k op de bank, maar heb je spijt dat je niet die wereldreis heb gemaakt of dat ene ding niet hebt bezocht.
Wat een onzin, alsof je je slecht kan voelen als je dood bent.

Voor zelfde geval krijgt zijn kind morgen een ongeluk of ziekte en is er alleen een behandeling in Amerika mogelijk wat niet door de zorgverzekeraar wordt gedekt. Dan scheelt dat spaargeld weer een onzekere 'Hart van Nederland' of 'Crowdfund' bedel actie.

TS: waar gaat je eigen voorkeur naar uit?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Eigenlijk wel gek hoe de financiële wereld mensen gek maakt. Er is dus 161K schuld en 80K spaargeld, en geen idee wat er met het geld moet gebeuren?! En misschien is verhuizen wel een goed idee vanwege de "overwaarde" (een niet vertaalbaar onzinwoord)? En nu is er een luxeprobleem, wat moeten we nu met het geld doen? ;)

Ik zou me niet gek laten maken en voor zover mogelijk het hypotheekdeel aflossen (en daar zit een boetevrij maximum aan van ~20.6K gok ik). Zie https://www.wegwijs.nl/ar...je-meteen-soepel-aflossen Dat is allicht beter dan het op een spaarrekening zetten en VRH betalen.

Op zich is het financieel wellicht wel gunstiger om met het geld te gaan beleggen, maar dat geeft ook iets meer zorgen. In essentie is het een gesubsidieerde variant van beleggen met geleend geld namelijk. Als je er tegen kan dat het rendement ook -60% kan zijn in een bepaalde periode, beleg dan gerust. Als je er stress van krijgt, laat het, waarom zou je?

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:55

NoFearCreations

3DPrint the world!

Verwijderd schreef op zondag 3 juni 2018 @ 21:09:
[...]

Lijkt mij een slechte investering: auto's worden in algemene zin enkel minder waard, alleen hele zeldzame exemplaren en goed onderhouden stijgen potentieel in waarde.
Ik bedoel ook niet zomaar een auto. Luchtgekoelde Porsche, VW T1 of 2, Ferrari 348 enz. Auto's die nu nog "betaalbaar" zijn, maar over 5 to 10 jaar een hele boel in waarde gaan stijgen.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
NoFearCreations schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:52:
[...]

Ik bedoel ook niet zomaar een auto. Luchtgekoelde Porsche, VW T1 of 2, Ferrari 348 enz. Auto's die nu nog "betaalbaar" zijn, maar over 5 to 10 jaar een hele boel in waarde gaan stijgen.
Ook daar is in sommige gevallen een bubbel aan het ontstaan. Beetje te vergelijken met de werking van de aandelenmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandr
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-07 13:51
Ik heb zelf een deel van mijn vermogen geïnvesteerd in crowdfunding projecten, levert een stuk beter rendement op dan welke spaarrekening dan ook, maar natuurlijk wel tegen een hoger risico. Websites waarop ik dat doe zijn https://www.kapitaalopmaat.nl/, https://www.collincrowdfund.nl/ en https://www.fundingcircle.com/nl/investeren-bedrijven, maar er zullen er vast nog wel meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:39

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Misschien kan je in dit topic nog ideeën op doen:
Financiële onafhankelijkheid - Deel 3

Persoonlijk ben ik van zekerheden in mijn leven dus mijn advies gaat dus ook die kant op, maar dat is natuurlijk 100% persoonlijk maar misschien wat ideeën
Verder.
Je weet nooit hoe het leven loopt dus je hebt nu kans om dingen vast te leggen.
1. Spaargeld voor studie kinderen, of uit huis gaan van de kinderen. (Je maakt de start van je kinderen een stuk makkelijker en beter als er een beetje vermogen beschikbaar is voor studie en eerste huis).

2. Hypotheek aflossen, Wat rentes of huizen prijzen ook doen je kan dat maakt niet meer uit, en geeft ruimte als iemand zonder werk komt te zitten. (lagere maandelijkse lasten).

3. Zonnepanelen of andere lange termijn inversteringen. Zonnepanelen zijn een goed voorbeeld maar een elektrische auto kan bijvoorbeeld ook een keuze zijn.
Je bespaard op een elektrische auto maandelijks wegenbelasting en rijdt toch erg leuk. Teven bespaar je op onderhoud en brandstof... Met een stukje vermogen kan je dat dus ook weer terug verdienen.

4. Minder gaan werken... geniet van het leven, blijkbaar kan dat nu dus als het geld niet nodig is kan je er nu al van genieten, zorgt er ook voor dat je er niet naar gaat leven in de toekomst en later deze keuze financieel niet meer kan maken.

5. lees alle andere suggesties in dit topic. het blijft een persoonlijke keuze en er zal geen beste keuze zijn.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:51
Ik zou een deel gebruiken voor rolluiken, weet niet of je ze al hebt, maar de slaapkamer wordt lekker donker, de temperatuur in huis veel gelijkmatiger en aangenamer en je warmteverbruik gaat dalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 10:45
4 dagen per maand vrij voor €200 netto? Dat zou ik direct doen omdat ik omgekeerd het gevoel zou hebben nu die 4 dagen te werken voor €6.25 per uur.

En tijd met de kids is toch onbetaalbaar? Voor je het weet zijn ze groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Meeste is al aan bod geweest.
Wat als een of beide kinderen een master willen gaan doen aan MIT of Stanford? Natuurlijk krijgen ze waarschijnlijk wel een beurs, maar enkele tienduizenden per jaar (!) gaat dat toch snel kosten.
Dus een deel wegzetten wat over een jaar of 15 uit gaat keren.

Dan wat duurzame zaken: ja, aflossen op de hypotheek (of in jullie geval: extra inleggen). Overleg met de bank wat de mogelijkheden zijn om boetevrij af te lossen.
Schaf zonnepanelen aan. Ja, misschien ga je over een paar jaar verhuizen. Maar misschien ook niet? Je weet niet hoe de wereld er over een paar jaar uitziet, wel wat de voordelen zijn als je NU de kosten naar beneden kan brengen. Een duurzame investering in het huis (bijvoorbeeld zonnepanelen, isolatie, stukje aflossing hypotheek) betekent nu al lagere kosten en/of meer comfort terwijl het huis meer waarde zal hebben als je toch besluit om te verkopen.

En over duurzaam gesproken: zoals iemand al terecht opmerkte sinds kans dat de pensioenleeftijd opgerekt wordt behoorlijk groot. Je bent nu nog jong, voelt je fit en kan je niet voorstellen dat straks een jaartje of 2 langer doorwerken een probleem is. Tot je tegen de 60 begint te lopen en je merkt dat vrije tijd toch wek erg prettig is.
Door nu geld opzij te zetten (bijvoorbeeld in beleggingsfondsen) kun je een jaar of 30 sparen. Dus dat betekent dat je met een normaal rendement (grofweg 4% is een conservatief maar wel redelijk) je straks vrij zeker eerder eruit kan.

Enige wat je moet doen is met een financieel adviseur eens op een rijtje zetten welke bedragen je waarvoor moet reserveren.
Succes er mee!

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@headhunter1985 Vanwege privacy kun je ook mo tags gebruiken. Wat betreft zonnepanelen; ik denk dat een woning met zonnepanelen, beter n de markt ligt dan een woning zonder

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 03-06-2018 23:29 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

pedorus schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:49:
Eigenlijk wel gek hoe de financiële wereld mensen gek maakt. Er is dus 161K schuld en 80K spaargeld, en geen idee wat er met het geld moet gebeuren?! En misschien is verhuizen wel een goed idee vanwege de "overwaarde" (een niet vertaalbaar onzinwoord)? En nu is er een luxeprobleem, wat moeten we nu met het geld doen? ;)

Ik zou me niet gek laten maken en voor zover mogelijk het hypotheekdeel aflossen (en daar zit een boetevrij maximum aan van ~20.6K gok ik). Zie https://www.wegwijs.nl/ar...je-meteen-soepel-aflossen Dat is allicht beter dan het op een spaarrekening zetten en VRH betalen.

Op zich is het financieel wellicht wel gunstiger om met het geld te gaan beleggen, maar dat geeft ook iets meer zorgen. In essentie is het een gesubsidieerde variant van beleggen met geleend geld namelijk. Als je er tegen kan dat het rendement ook -60% kan zijn in een bepaalde periode, beleg dan gerust. Als je er stress van krijgt, laat het, waarom zou je?
Dit, los lekker af en houd een flinke buffer aan.

Die auto's etc. Is ook een bubbel van heb ik jou daar, of geloven we echt dat een prosche van 25 jaar oud echt 3x meer waard is geworden in 10 jaar?

Voor de denkrichting; beleggen heb ik nog 1 kwestie; TS wil waarschijnlijk verhuizen als de markt (relatief) op z'n gat ligt. Zijn 'overwaarde/winst' (heel slecht begrip overigens in deze context) is dan wel weg, echter zijn nieuwe, waarschijnlijk duurdere huis heeft het zelfde. Als het nieuwe huis ergens ruwweg het zelfde percentage is gezakt in prijs hoeft TS in absolute zin minder bij te betalen.

De crux is; dit moment is meestal in een financiële crisis waar de aandelenkoersen ook op hun gat liggen. Dat is dus de slechtste tijd om je aandelen van de hand te doen.

Zit een beetje met een vergelijkbare vraag als TS, behalve dat ik nu geen eigen woning heb (en wil). Anders had ik het daar wel in gedumpt + zonnepanelen, lekker je maandelijkse lasten drukken en je nergens druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:49

MikeVM

- Baloo -

het is allemaal imo vrij simpel. imo is de stabielste markt op lange termijn.

optie 1: zonnepanelen leggen op het huidge huis, en als je in de toekomst verhuist, dan verhuur je dit huis, en je koop een ander huis.

optie 2: je koopt een 2de woonst die geschikt is voor verhuur.

optie 3: je koopt een vakantiehuisje in het buitenland welke geschikt is om te verhuren. met de gedachte dat het pand wat je koopt in een up-and-coming neighbourhood ligt. en je later winst maakt op de waarde.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:49

MikeVM

- Baloo -

NoFearCreations schreef op zondag 3 juni 2018 @ 18:48:
dit is een afrader. ten eerste moet je een immense kennis hebben van autos, moet je de automarkt al enkele jaren gevolgd hebben om te weten waar je in moet investeren. daarnaast zal je met autos onder de 100k bijna onmogelijk kunnen voorspellen welke wel en welke niet gaan stijgen in waarde.

daarbij komt dat je ook opslagruimte nodig hebt voor de auto.

wanneer is dit wel een goed idee?
je bent een liefhebber van autos. en je rijd af en toe graag in een leuke auto. je kijkt op de marktplaats welke autos u interesseren, en je kijkt welke eventueel in de toekomst meer waard worden. als je een beetje goed kiest, dan heb je een wagen die niet zakt in waarde over de komende 20 jaar. en ondertussen rijd je 20 jaar lang in een leuke auto. (voorbeelden: MX5, BMW M2, 911, Lotus Elise/Exige, Toyota GT86, Subaru BRZ, Nissan 370z, porshe cayman,

maar dit blijft een gok, zeker met de huidige regeringen die zeer millieubewust wetten stemmen die autos verbannen op fossiele brandstoffen. dus als het in de toekomst duur wordt om met dergelijke autos te rijden, worden ze minder waard. in duitsland vind je tal van mooie autos voor bijna niets, omdat taksen en verbruik onbetaalbaar zijn geworden.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:29

Tank80

Cyanide&&Happiness

Aangezien je nog een bankspaarhypotheek hebt, heb je daar waarschijnlijk nog een 4-6% rente op. Bijstorten in het spaardeel en dan de looptijd verkorten levert je én gegarandeerd 4-6% rendement op hetgeen je bijstort én lagere totale kosten voor je huis (want minder lang betalen) én meer flexibiliteit in de toekomst (want eerder hypotheekvrij).

En spreiden, doe dus dit en een beetje crowdfunding, huur een keer een luxer vakantiehuisje, een beetje beleggen, leg desnoods zonnepanelen op je dak (imo vooral symbolisch kruimelwerk maargoed) en een gedeelte hou je lekker op je spaarrekening.

Oja, en parkeer je kinderen af en toe een weekendje ergens en ga uit met je vrouw 😉

[ Voor 8% gewijzigd door Tank80 op 04-06-2018 08:08 ]

Je imiteert me mateloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• headhunter1985
Allen, ten eerste bedankt voor de vele reacties!.

Samengevat

Beleggen komt veel terug. Hierin ga ik mij toch maar verdiepen. Al zegt mijn boerenverstand. De koersen zijn relatief hoog, de kans dat ze verder gaan stijgen is aanwezig, maar ze zullen een keer een correctie krijgen. Het lijkt mij gunstiger om dan te kopen, maar dit is meer voer voor een ander topic.

Extra aflossen. Ik zal een afspraak gaan plannen met de hypotheekverstrekker. Het gros van de maandelijkse lasten zit in de hypotheekrente die je betaald. Uitsluitend aan aflossing betaal ik €150, dit was geloof ik bij de start van de hypotheek iets van €220,-.

Zonnepanelen. ik nijg er steeds meer naar toe om het niet te doen. Ik verwacht dat wij hier nog maximaal 5 jaar zullen wonen.

Kopen klassieke auto: nee, heb er geen verstand van.

Meer geld uitgeven, luxere vakanties/weekendjes weg. Misschien zijn we wat gierig, maar we zijn tevreden. Voor komende vakantie gaan we wel met de auto, maar wel net buiten het hoogseizoen. We zitten in een huisje op een camping, maar het huisje bezit alle gemakken voor een comfort vakantie. Ja het kan duurder, maar het kan ook veel goedkoper.

Andere woning kopen/vakantiehuis. Vakantiehuis vind ik niet verstandig. Andere woning kopen voor de verhuur wel eens overwogen. Maar dan een eengezinswoning, waarin gescheiden ouders makkelijk terecht kunnen. Maar om dat hypotheek vrij te kunnen kopen, heb ik nog gauw 40 a 50k nodig.

Verhuizen/nieuwbouw. precies wat al een aantal keer is geopperd. Deze stap willen we maken als de markt op zijn "gat" ligt. Natuurlijk is onze woning dan minder waard, maar de prijsklasse waarin wij kijken zijn naar verwachting met een hoger percentage gezakt. Nu gaan nieuw bouwen? Nee, aangezien de bouwprijzen circa 25% zijn gestegen. Financieel is het niet gezond, i.c.m met grond en gewenste formaat woning.

Minder werken/ouderschapsverlof. zeer serieuze optie. Wat ik waarschijnlijk in komende weken wel ga regelen. Meer tijd met de kinderen doorbrengen, altijd leuk! Momenteel met deze leeftijd kinderen nog geen tijd voor een extra hobby. Dan worden het eerder dierentuin bezoekjes, wat ook leuk is!

Hoe komen we aan het vermogen: helaas geen rijke schoonouders. Na onze studie een aantal jaren in een goedkope huurwoning gewoond. Met twee banen (fulltime en 80%) gaat het sparen heel hard. De woning hebben we gekocht met ons "startsalaris", afgelopen jaren hebben we financieel stappen gemaakt. Nu de kinderen er zijn gaat het sparen minder hard. Netto 350 per maand aan kinderopvang, hakt er wel in. Andere kant; verre reizen en/of twee keer per jaar een vliegvakantie zien we nu niet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:34
headhunter1985 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:22:

Andere woning kopen/vakantiehuis. Vakantiehuis vind ik niet verstandig. Andere woning kopen voor de verhuur wel eens overwogen. Maar dan een eengezinswoning, waarin gescheiden ouders makkelijk terecht kunnen. Maar om dat hypotheek vrij te kunnen kopen, heb ik nog gauw 40 a 50k nodig.

Verhuizen/nieuwbouw. precies wat al een aantal keer is geopperd. Deze stap willen we maken als de markt op zijn "gat" ligt. Natuurlijk is onze woning dan minder waard, maar de prijsklasse waarin wij kijken zijn naar verwachting met een hoger percentage gezakt. Nu gaan nieuw bouwen? Nee, aangezien de bouwprijzen circa 25% zijn gestegen. Financieel is het niet gezond, i.c.m met grond en gewenste formaat woning.

Minder werken/ouderschapsverlof. zeer serieuze optie. Wat ik waarschijnlijk in komende weken wel ga regelen. Meer tijd met de kinderen doorbrengen, altijd leuk! Momenteel met deze leeftijd kinderen nog geen tijd voor een extra hobby. Dan worden het eerder dierentuin bezoekjes, wat ook leuk is!
Een huis kopen van 120k voor gescheiden ouders. Dat betekent in veel gevallen om de paar maanden nieuwe huurders, en financieel onstabiele huurders. Dat vind ik alvast geen goed recept voor een veilige en stabiele belegging.

Koersen zijn hoor, maar steek gewoon elke maand een paar honderd euro in een paar fondsen, en hou vol, zeker als de markt dropt.

Je hypotheek sneller afbetalen vind ik meestal een slecht idee, en al zeker als dat nu geen probleem is om dat rustig af te lossen op voorwaarde dat je het overschot belegt. Bij een tegenslag die lening in één keer terugbetalen kan later ook nog altijd.

Leven met een buffer en een groeiend vermogen geeft je ook een vorm van comfort.

Ik heb nog een lening lopen voor mijn zonnepanelen aan 4% waarvan ik de rente kan aftrekken aan 50%. Die lening kost me dus netto 2%, en ik kan die vandaag nog een paar keer terugbetalen.
Geen haar op mijn hoofd dat daar aan denkt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 17:10
Aandelen voelt voor mij altijd een beetje als een casino. Ooit heb ik 1 x aandelen gekocht. Prima aandelen zei iedereen. Gewoon kopen, kan alleen maar omhoog gaan! Waren de aandelen van World online... Gelukkig had ik maar 2 aandeeltjes.

Wat betreft zonnepanelen: Het geld is niet weg, je huis wordt er meer waard van, en waarschijnlijk stijgt ook je energielabel, wat ook weer meer oplevert.

Een reis zou ik niet doen, zeker als de kinderen nog zo jong zijn. Ze zullen er niet veel van meekrijgen, en je doet het juist denk ik om samen herinneringen te maken. Als ze 10 a 12 zijn blijft dat beter bij.

Ik snap je punt wat betreft verhuizen, maar als de economie minder gaat is het lastiger je eigen huis te verkopen, en je weet ook niet wat de rente tegen die tijd doet. Historisch gezien (dus nu over 30 jaar) zal het volgende huis minimaal opleveren wat het nu gekost heeft, hoogst waarschijnlijk veel meer. Bedenk dat als je nu iets koopt, je er ook nu van kan genieten. Ook bijvoorbeeld een grotere tuin: De kids zijn nu 2 begreep ik. Die genieten nog van een tuin met een schommel ofzo. Als ze 12 zijn echt niet meer.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-09 11:49

Basszje

Reisvaap!]

Ik zou vooral kijken of je je huidige huis 'nul op de meter' kan krijgen. Dus zonnepanelen, maar ook andere zaken. Isolatie, HR-ketels etc. Zelfs als je op termijn verhuist moet dat als je het goed doet een behoorlijk pluspunt zijn bij verkoop ( en dito prijs ). Dat gaat op termijn echt een must worden en je vermindert gelijk je kosten.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
Basszje schreef op maandag 4 juni 2018 @ 10:03:
Ik zou vooral kijken of je je huidige huis 'nul op de meter' kan krijgen. Dus zonnepanelen, maar ook andere zaken. Isolatie, HR-ketels etc. Zelfs als je op termijn verhuist moet dat als je het goed doet een behoorlijk pluspunt zijn bij verkoop ( en dito prijs ). Dat gaat op termijn echt een must worden en je vermindert gelijk je kosten.
Had het eerder niet vermeld. Het betrof in 2012 een nieuwbouw woning, met de destijds geldende regelgeving voor thermische isolatie. Het is financieel totaal niet aantrekkelijk om onze woning naar het populaire begrip 0 op de meter te brengen. Met een gasverbruik van circa 1.100 m³ per jaar (overeenkomend met circa €.1000 per jaar). Is het niet financieel rendabel om deze naar 0 op de meter te brengen.

Ben het met je eens dat het een pluspunt is bij de verkoop, maar gezien de leeftijd van deze woning en de investeringen welke het met zich meebrengt vind ik dit een slechte investering. Sowieso het voornemen van het aardgas af, is voer voor discussie( in een ander topic).
elhopo schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:53:
Een reis zou ik niet doen, zeker als de kinderen nog zo jong zijn. Ze zullen er niet veel van meekrijgen, en je doet het juist denk ik om samen herinneringen te maken. Als ze 10 a 12 zijn blijft dat beter bij.
Zolang kunnen wij niet wachten, wat ook niet gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
elhopo schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:53:
Juist wel! Wij hebben met onze man van 16 maanden in totaal al een keer of drie de wereld rond gevlogen. Is ons uitstekend bevallen, en hij vermaakt zich overal prima. Veel foto's maken en zorgen dat die nooit verloren gaan. Vergeet behalve te genieten van je kind(eren) ook niet van de wereld te genieten!

Dat hij er zelf nog niet zo veel van mee maakt is dan maar zo.

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:56
Even los van het spaargeld etc.
Ook wij stonden voor de keuze om te verhuizen of niet. Primaire reden; meer ruimte.
We konden het huis tegen een goede prijs met flinke overwaarde verkopen, maar voor een ruimer huis ben ik ook vandaag de dag gewoon weer heel veel geld kwijt.

Wij hebben gekozen voor een uitbouw. Stuk voordeliger dan een groter huis kopen.
Ik weet niet of het mogelijk is, maar deze optie zou ik zeker overwegen. De uitbouw kan je geheel zelf financieren dus blijf je je lage maandlasten houden. Soms maakt 2 / 3 meter naar achter al een heel groot verschil.

Beleggen heeft gewoon risico. Ja alles zit nu weer in de lift, maar de economie kent pieken en dalen. Wanneer stap in je, maar vooral wanneer stap je weer uit.

Je kan ook een groot deel van je huis aflossen. Leuk voor de maandelijkse lasten, anderzijds geen spaargeld voor leuke dingen...

Waar ligt je prioriteit?
Wij persoonlijk houden van de "leuke" dingen in het leven en luxe.
Gevolg; weinig spaargeld, wel veel plezier... Oftewel we gaan graag minimaal 2x per jaar op vakantie. Keer met het vliegtuig en zomers met de auto europa in. Doen we al jaren en vliegen met kleine kids is best wel te doen. Je kan proberen eerst wat dichter bij huis te vliegen (lees tot circa 4 a 5 uur vliegen)

Of het handig is voor later? Geen idee... gelukkig heb ik een goed pensioen die ik opbouw en ik weet dat het leven soms te kort kan zijn. Veel geld op de bank, maar nooit geleefd.... het is een keuze.

wijze woorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Valandil Beleggen met minimaal risico is heel simpel. Indien je 15 jaar plus de tijd hebt en je koopt zoals ik zei maandelijks bijvoorbeeld Ishares MSCI World dan kan je bijna niet op je bek gaan. MSCI World heeft een enorme spreiding en bij maandelijks blijven kopen, koop je dus ook als de beurs daalt. Juist dalingen leveren op termijn het meeste op. Je middelt op deze wijze je aankoopkoersen. Je stopt ermee als je tegen je pensioenleeftijd komt en de beurs dan een mooie stand heeft. Dat laatste moet je tegen die tijd wel in de gaten houden. In de tussentijd gewoon door kopen en niet teveel naar koersen kijken. Ik zou bij de huidige beurs standen alleen niet de helft van je vermogen erin plempen want beurzen staan nu historisch hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Allereerst goed bezig!

Je zit redelijk met dezelfde vragen / situatie als ik (zie mijn topic: Sparen, beleggen, aflossen of combineren?).

Maar wat sparen jullie nu ongeveer per maand?

Sowieso zou ik persoonlijk alles boven de VRH gaan aflossen op de hypotheek. Over dit deel van je vermogen betaal je nu dubbel (hypotheekrente en VRH). En ja, over de rest betaal je nu hypotheekrente, maar ik ben zelf ook iemand die graag een buffer aanhoud en niet direct alles aflost op de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
headhunter1985 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 15:04:
Luxe probleem

Omschrijving situatie
In kader van privacy; bedragen afgerond; inkomens afgerond, ect

Getrouwd stel met 2 kinderen van beneden de 2 jaar. Wij zijn zelf begin 30. Gezamenlijk inkomen circa € 65.000.

In 2012 zijn wij deze woning betrokken waarop een bankspaar hypotheek rust van 206.000. Op de spaardeel van de hypotheek staat ongeveer 45.000. We wonen hier prettig met een kindvriendelijke buurt. Al zouden we wel wat meer ruimte om het huis willen. We hebben destijds gekozen voor om hypotheek volledig af te lossen.

Momenteel bezitten we circa 80k spaargeld. Hebben we zuinig geleverd, ja en nee. Geven geen geld uit aan zaken welke niet nodig zijn, zoals tv werkt goed waarom vervangen. Andere kant; voor de kinderen verschillende mooie reizen gemaakt. Hier zit nu ook het luxe probleem, wat is verstandig om te doen of hebben jullie nog out of the box ideeen.

Eigen inbreng
Verhuizen. Op huis zit mooie overwaarde. Maar prijsklasse waar we naar kijken zijn net zo hard gestegen. Oftewel dit vind ik zonde, er gaat vast over paar jaar weer correctie plaats vinden. En tenslotte we hoeven niet weg. Meeste overwaarde zit in aankoop van de woning.

Zonnepanelen. Nog steeds in overweging. Verwachte terugverdientijd 7 jaar. Maar blijven we nog zolang wonen?

Verre reis. Met 2 kids onder de twee, niet ideaal. Misschien over 1 a 2 jaar.

Minder werken. Ik zelf twijfel om ouderschapsverlof op te nemen voor 1 dag per week. Met minder opvang kost dit ons 200 netto per maand. Lijkt mij een goede deal.

Storten op bank spaar. We zitten volgens mij al bijna op max bandbreedte. Navraag noodzakelijk.

Ben benieuwd naar jullie suggesties/ideeen.
Ik mis nog 2 opties die je zou kunnen doen. Sparen voor je kinderen. Elke maand 100 euro opzij voor elk kind en je geeft ze een flinke financiele start.

Optie 2: Extra pensioen sparen, zodat je eventueel eerder kan stoppen met werken. Dit is ook vrijgesteld van box 3 (uit mijn hoofd) en kun je van bruto salaris doen (indien je nog jaarruimte hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
DeveloperNL schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:29:
Optie 2: Extra pensioen sparen, zodat je eventueel eerder kan stoppen met werken. Dit is ook vrijgesteld van box 3 (uit mijn hoofd) en kun je van bruto salaris doen (indien je nog jaarruimte hebt).
Als je nog ruimte hebt bouw je toch te weinig pensioen op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

BastaRhymez schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:29:
Sowieso zou ik persoonlijk alles boven de VRH gaan aflossen op de hypotheek. Over dit deel van je vermogen betaal je nu dubbel (hypotheekrente en VRH). En ja, over de rest betaal je nu hypotheekrente, maar ik ben zelf ook iemand die graag een buffer aanhoud en niet direct alles aflost op de hypotheek.
Ik betaal graag VRH met een gemiddeld rendement van zo'n 6 a 7 % op beleggingen. ;)
DeveloperNL schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:29:
[...]
Banksparen of lijfrente sparen is vrijgesteld van Box 3 maar mag niet (meer) gebruikt worden tbv prepensioen. Daarom betaal ik liever wat VRH en dan kan je stoppen wanneer je wil en gelden er geen beperkende voorwaarden.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2018 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Over dat beleggen, dat het nu hoog staat maakt helemaal miets uit. Beleggen doe je op de lange termijn, je koopt elk jaar/elke maand opnieuw zodat je blijft middelen. Kies zorgvuldig, bij voorkeur aandelen met dividend en je hebt elke jaar opnieuw profijt van alleen al dat dividend.

Laag kopen en hoog verkopen... pffff. Dat is onzin van beleggers die nog niet lang bezig zijn. Op de lange termijn verlies je dat altijd of je moet extreem veel geluk hebben, of een enorm goed systeem hebben wat nog zeldzamer is.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

- Zonnepanelen: Zeker doen. Je hebt er direct profijt van en je huis word er meer waard door.
- Mischien een kleine verbouwing die waardevermeerderend is?
- Isoleren een optie waardoor je huis energiezuiniger word? (Scheelt in stookkosten én je huis word ook daar weer meer waard door.)
- Beleggen kan ook groen en wereld-bewust. Ik kijk zelf naar Triodos en haar fondsen.

Sowieso zou ik kijken of je nog meer boetevrij kunt aflossen en als het niet boetevrij kan, kijken of het je de boete waard is. (Of je hypotheek oversluiten bij een bank waar je meer boetevrij kunt aflossen. Zeker als het structureel is kan dat de investering waard zijn.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 16:16
Ik zou leuke dingen gaan doen. #Yolo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 10:28
Bitcoin en andere cruptocurrencies 😀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

CheapTweak schreef op maandag 4 juni 2018 @ 21:12:
Bitcoin en andere cruptocurrencies 😀
... totdat dat opeens ploft ...
Ik zou het risico niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:09
https://download.belastin...ngvoordeel_ib2001z2pl.pdf

Groenfondsen, geeft meestal niet heel veel rendement maar wel weer vrijstelling van VRH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Laatst online: 18-09 14:35
headhunter1985 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:22:
Extra aflossen. Ik zal een afspraak gaan plannen met de hypotheekverstrekker. Het gros van de maandelijkse lasten zit in de hypotheekrente die je betaald. Uitsluitend aan aflossing betaal ik €150, dit was geloof ik bij de start van de hypotheek iets van €220,-.
- Als je groter wilt wonen is het een serieuze optie, maar geld vrij op rekening heeft vaak de voorkeur bij het aankopen wat ik altijd begreep.
Ik lees ook dat je minder wilt werken, als je groter wilt wonen lever je ook in op je leencapaciteit.

- Ik denk dat belangrijkste is om te weten waar je nu bent en over 5 jaar wilt staan met je gezin qua huis, uitgaves, vakantie en andere zaken.

- Vergeet niet bij alle keuzes: Je leeft 1 keer en kan beter genieten van de tijd die je hebt met je gezin en de tijd dat je nog jong bent zonder gebreken.

- Ik heb ook begrepen dat over 3 jaar je renteperiode afloopt (door ander topic), dat is een moment dat je onbeperkt mag aflossen.
Neem dit ook in overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
Met dermate veel spaargeld zou ik persoonlijk wat investeren in crypto. Moet je wel van een "gokje" houden maar met wat onderzoek kun je het risico al verminderen. En doe het met een klein deel paar k bijvoobeeld. Ik zal wel wat gezeik krijgen met dit advies.

Verder is een tweede woning kopen voor de verhuur een goed idee. Levert je elke maand inkomen op. Je kunt 70% financieren van de woning en de rest breng je aan eigen geld in dat is goed te doen met de hoeveelheid spaargeld die je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Orange_Dirk schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 00:11:
Met dermate veel spaargeld zou ik persoonlijk wat investeren in crypto. Moet je wel van een "gokje" houden maar met wat onderzoek kun je het risico al verminderen. En doe het met een klein deel paar k bijvoobeeld. Ik zal wel wat gezeik krijgen met dit advies.
Een gokje?
Ooit gehoord van de Tulpenmanie?
Wikipedia: Tulpenmanie
Verder is een tweede woning kopen voor de verhuur een goed idee. Levert je elke maand inkomen op. Je kunt 70% financieren van de woning en de rest breng je aan eigen geld in dat is goed te doen met de hoeveelheid spaargeld die je hebt.
Dit scenario zou ik héél goed met een financieel adviseur bespreken voordat je het uit voert. Zeker als je moet lenen om een woning voor de verhuur aan te schaffen. Voor zover ik weet hebben de leningen voor een woning in de verhuur aanzienlijk hogere rentetarieven en je zit er meteen voor jaren aan vast. Zit het een keer tegen, dalen de huizenprijzen, gaat de huurmarkt op de schop heb je meteen een uitdaging.

Met 100% eigen geld zijn de risico's al wat lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
unezra schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 06:31:
[...]

Een gokje?
Ooit gehoord van de Tulpenmanie?
Wikipedia: Tulpenmanie

[...]

Dit scenario zou ik héél goed met een financieel adviseur bespreken voordat je het uit voert. Zeker als je moet lenen om een woning voor de verhuur aan te schaffen. Voor zover ik weet hebben de leningen voor een woning in de verhuur aanzienlijk hogere rentetarieven en je zit er meteen voor jaren aan vast. Zit het een keer tegen, dalen de huizenprijzen, gaat de huurmarkt op de schop heb je meteen een uitdaging.

Met 100% eigen geld zijn de risico's al wat lager.
Jij bent blijkbaar geheel risico avers en dat is prima. Maar laat andere mensen zelf bepalen wat ze willen doen. Ts vraagt om opties en dit is een optie. Persoonlijk denk ik dat met goed onderzoek en investering in het juiste project je kans hebt op mooie rendementen. Verder is het totaal niet vergelijkbaar met de tulpenmanie. vergelijk het dan eerder met de dotcom bubbel. Als je toen in het juiste project zat ging je flink op je bek maar uiteindelijk had je nu megarendementen als je vastgehouden had

Wat is er mis met wat lenen zo zorg je voor een stukje leverage? De huurmarkt is booming en is nog nooit zo'n tekort geweest aan woningen en dat zal voorlopig niet veranderen. Ook al stort de huizenmarkt in qua prijzen dan is er niks aan de hand want voor jou is alleen belangrijk dat de huurinkomsten binnen komen. Ik ga dan wel uit van een langdurige investering zonder dat je gaat rekenen met indirect rendement uit een eventuele stijging van de huizenprijzen

[ Voor 29% gewijzigd door Orange_Dirk op 05-06-2018 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Orange_Dirk schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:56:
[...]
Jij bent blijkbaar geheel risico avers en dat is prima. Maar laat andere mensen zelf bepalen wat ze willen doen. Ts vraagt om opties en dit is een optie. Persoonlijk denk ik dat met goed onderzoek en investering in het juiste project je kans hebt op mooie rendementen. Verder is het totaal niet vergelijkbaar met de tulpenmanie. vergelijk het dan eerder met de dotcom bubbel. Als je toen in het juiste project zat ging je flink op je bek maar uiteindelijk had je nu megarendementen als je vastgehouden had
Het is absoluut vergelijkbaar met de Tulpenmanie.
Als je op het juiste moment in tulpen geïnvesteerd had én ze op het juiste moment had verkocht, had je er goed rijk van kunnen worden.

Maar net zoals met tulpen: Het is niets. Het heeft geen échte waarde. De hele valutahandel is gebakken lucht en cryptovaluta zijn daarin de overtreffende trap.

Goud en andere materialen hebben vaak nog wezenlijk nut en zijn relatief waardevast. Al was het alleen al vanwege tal van industriële toepassingen. Een cryptomunt is letterlijk helemaal niets. Het kost een bak stroom om het te "maken" en daarna heb je een getal in een computer waar je een waarde aan toe kent.

De kans dat die hele markt een keer volledig in elkaar ploft is levensgroot. De enige manier om er geld mee te verdienen is op tijd instappen én op tijd uitstappen. Ik denk alleen wel dat de tijd al is geweest.
Wat is er mis met wat lenen zo zorg je voor een stukje leverage? De huurmarkt is booming en is nog nooit zo'n tekort geweest aan woningen en dat zal voorlopig niet veranderen. Ook al stort de huizenmarkt in qua prijzen dan is er niks aan de hand want voor jou is alleen belangrijk dat de huurinkomsten binnen komen. Ik ga dan wel uit van een langdurige investering zonder dat je gaat rekenen met indirect rendement uit een eventuele stijging van de huizenprijzen
Klopt, alleen zou ik het dus niet snel doen met geleend geld.
Zoiets moet je denk ik alleen willen met 100% eigen vermogen.

Hoe dan ook zou ik als ik TS was eerder zorgen dat 'ie zijn huidige hypotheek versnelt af lost dan nóg meer te lenen om een huis voor de verhuur te kopen. Dat kan altijd nog. (Eigen hypotheek versneld aflossen levert sowieso een flink rendement op omdat je sneller van je hypotheekrente af bent en dát tikt flink aan. Plus, omdat je sneller geen hypotheek meer hoeft te betalen, kun je mogelijk eerder met pensioen. Ook niet verkeerd lijkt me.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 10:28
Spreid je geld?
1) Buffer in spaargeld hanteren zodat je je veilig voelt als je snel een grote geldsom nodig hebt.
2) Minder werken. 1 dag in de week minder werken zoals TS zelf voorstelt voor kids, zodat ook een dag minder kinderopvang nodig is. Lijkt me een uitstekend idee, voor het hele gezin.
3) Maximale inleg in spaar rekening hypotheek. Eventueel ook doorlooptijd hypotheek verkorten.
4) Zonnepanelen, eind dit jaar zijn er volgens mij gesprekken om de importheffingen van de EU op Chinese zonnepanelen af te schaffen. Dus misschien nog een half jaartje daarmee wachten?
5) Uitgeven en genieten
6) Paar procent in Bitcoin stoppen als er nog wat over is :)

[ Voor 10% gewijzigd door CheapTweak op 05-06-2018 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• headhunter1985
Allen nogmaals bedankt voor de nuttige input!

Gemaakte keuzes/nog uitzoeken:
  • Minder werken wordt z.s.m. in gang gezet;
  • Zonnepanelen. Terugverdientijd bedraagt circa 7 jaar in onze situatie, zolang zullen wij hier niet meer wonen. Het is dan de vraag, levert de woning meer op. Een vraag die moeilijk beantwoord kan worden. Mijn gevoel zegt nee tegen de zonnepanelen op dit moment;
  • Hypotheek. ga ik navragen wat de mogelijkheden zijn.
  • Crypto. Heb ik weinig gevoel mee, ben niet het type die met de meute meegaat. Voor alsnog niet.
  • Woning uitbouwen/isoleren. Betreft woning van circa 140m² woonoppervlakte (woonkamer/keuken + 3 slaapkamers en zolder waar makkelijk 2 slaapkamers gecreëerd kunnen worden). Woonkamer is tijdens de realisatie al met 2,4 meter uitgebreid. Een optie wat overblijft is het dakterras (wordt toch niet gebruikt) te verbouwen tot slaapkamer. Voor dit laatste heeft één van de andere bewoners binnen dit plan offertes opgevraagd, deze kwamen uit op 40a50k voor praktisch 20 m² woonoppervlakte extra. Verder isoleren/verduurzamen heb ik reeds beantwoord.
  • Beleggen in wat voor vorm dan ook. Ga ik mij in verdiepen.
  • Genieten. check! Nog 3 weken en dan heerlijk op vakantie! En september weer.
Mochten nog andere mensen interessante tips hebben dan hou ik mij graag aanbevolen. Voor nu voldoende acties om ingang te zetten. Nogmaals bedankt voor jullie inbreng.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

CheapTweak schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:38:
Spreid je geld?
4) Zonnepanelen, eind dit jaar zijn er volgens mij gesprekken om de importheffingen van de EU op Chinese zonnepanelen af te schaffen. Dus misschien nog een half jaartje daarmee wachten?
Inderdaad, en daarnaast is er hoogstwaarschijnlijk meer bekend over afschaffing van salderen in de loop van 2018. Ik vind het momenteel daarom een zeer slecht moment om zonnepanelen aan te schaffen. Over enkele maanden weet je meer over de toekomst van salderen of het alternatief en kun je dus op basis daarvan de grootte en vorm van je installatie bepalen, of tot de conclusie komen dat de business case helemaal niet meer interessant is. Nu moet je simpelweg gokken met het risico op een marginaal rendement, en ook (meen ik) dat je (optimale) opstelling nogal afhankelijk is van de regeling die er gaat komen.

Voor CO2 reductie kun je ze sowieso leggen natuurlijk, maar puur vanuit het financiële aspect vind ik zonnepanelen op dit moment onaantrekkelijk. De enige 'zekerheid' die je hebt is dat Wiebes een 'gemiddelde terugverdientijd' van 7 jaar hoopt te kunnen garanderen (geen harde toezegging).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:08
Enige zekerheid is geen garantie, en zeker niet vanuit de overheid.

Ik zou zelf ook niet investeren in zonnepanelen als je niet zeker bent om langere tijd gebruik te maken van de woning. Volgens mij is de waardevermeerdering ongeveer gelijk aan een nieuwe keuken of badkamer: vrijwel nihil bij verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bitcoin kopen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Reactie lezen! :)
headhunter1985 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:01:
• Crypto. Heb ik weinig gevoel mee, ben niet het type die met de meute meegaat. Voor alsnog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
CheapTweak schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:38:
Spreid je geld?
1) Buffer in spaargeld hanteren zodat je je veilig voelt als je snel een grote geldsom nodig hebt.
2) Minder werken. 1 dag in de week minder werken zoals TS zelf voorstelt voor kids, zodat ook een dag minder kinderopvang nodig is. Lijkt me een uitstekend idee, voor het hele gezin.
3) Maximale inleg in spaar rekening hypotheek. Eventueel ook doorlooptijd hypotheek verkorten.
5) Uitgeven en genieten
6) Paar procent in Bitcoin stoppen als er nog wat over is :)
Daar is het nieuws al over een aangepast subsidieregeling:
https://nos.nl/artikel/22...n-jaar-terugverdiend.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:35
Netjes gedeelte in fondsen of aandelen beleggen. Beste moment om aandelen te kopen is als het bloed over straat loopt, dus als iedereen klaagt dat het zo slecht gaat. Moment om weg te gaan is als iedereen gaat beleggen. Consumenten lopen typisch altijd achter de hype aan en worden geknipt en geschoren.

Klassiekers: Koop iets leuks om te rijden. Als ie dan stijgt is het leuk meegenomen. Ik heb een Fiat barchetta. Die zijn net over hun dieptepunt heen en zie je ook al weer beginnen te stijgen. In de tussentijd heb je voor weinig geld gewoon ontzettend veel lol. Echt een verrijking voor jouw leven en dat van je vrouw en evt. kinderen. Zorg wel voor een garage, want echt goed tegen winterweer kan vrijwel geen enkele softtop-cabrio.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:24

TheDane

1.618

TS: Je zegt dat zonnepanelen niet je voorkeur heeft omdat je 't wellicht niet terug gaat verdienen in de tijd dat je nog in je huidige woning woont.

Maar als dat nog een jaar of 5 is, heb je nog 'maar' 2/7 terug te verdienen. Ik denk dat tegen die tijd woningen mét zonnepanelen beter verkopen dan zónder. (Ik zou zelf bij verhuizen als eerste investering ook zonnepanelen willen plaatsen. Als die er al liggen: top!) 't Zou me dus niet verbazen als je woning dan ook meer waard is dan zonder die panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElisabethM
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

• Zonnepanelen. Terugverdientijd bedraagt circa 7 jaar in onze situatie, zolang zullen wij hier niet meer wonen. Het is dan de vraag, levert de woning meer op. Een vraag die moeilijk beantwoord kan worden. Mijn gevoel zegt nee tegen de zonnepanelen op dit moment;
Als je hier toch geen 7 jaar blijft wonen, waarom laat je het geld niet op de bank staan? Je kan het daarna probleemloos investeren in je nieuwe woning en dat scheelt je weer maandlasten. Ik snap dat het vrijwel geen rente oplevert, maar het scheelt je later rente betalen, want je nieuwe hypotheek wordt niet te hoog. Het levert ook weinig gedoe en risico op, beleggen kan wel gedoe en risico opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:54
headhunter1985 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:22: Nu de kinderen er zijn gaat het sparen minder hard. Netto 350 per maand aan kinderopvang, hakt er wel in. Andere kant; verre reizen en/of twee keer per jaar een vliegvakantie zien we nu niet zitten.
offtopic:
hier verslikte ik me serieus in mijn drinken. €350 netto per maand aan opvang :? Fuck, dat is echt lekker! Hier gaat er €900-€1000 netto in de maand naar de opvang.

€350, daar droom ik van.

Ik zou minder gaan werken en genieten van je opgroeiende kind(eren). Dat is onbetaalbare tijd. Dat wat je nog hebt apart zetten voor studie van de kids (kun je her evt later ook rustiger aandoen).

[ Voor 16% gewijzigd door the-edge op 16-06-2018 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Mochten nog andere mensen interessante tips hebben dan hou ik mij graag aanbevolen. Voor nu voldoende acties om ingang te zetten. Nogmaals bedankt voor jullie inbreng.
Je benoemt veel acties c.q. dingen die je wilt uitzoeken of gaan doen, maar dan kan het ineens ook heel hard gaan met je geld. Als je én minder gaat werken én je huis gaat verbouwen én wat extra gaat aflossen op je hypotheek, ben je zo door je huidige spaargeld heen.

Goed, je hebt dan wat meer vrije tijd, en een wat groter huis, maar word je ook echt gelukkig van die dingen? Je geld zit dan met name in bakstenen, wat je ook weer inflexibel maakt. En parttime gaan werken verminderd mogelijk ook je carrièrekansen bij je huidige en toekomstige werkgevers.

Dat is allemaal niet erg, maar dan zal de 'race' naar de volgende 80K een stuk langzamer gaan, ondanks dat dan je woonlasten wat gedaald zijn. En vergeet niet, je pensioenopbouw is ook een stuk lager met een parttime baan, waardoor je uiteindelijk niet eerder kan stoppen met werken, omdat daar dan geen geld meer voor is.

Besef dat tijd en rendement elkaars grootste vrienden zijn. Als je nu bijvoorbeeld de helft van je vermogen (40K) apart zet in (index)beleggingen, en daarop € 400 per maand inlegt, dan heb je over 15 jaar een geschat bedrag ergens tussen 170K en 235K (resp. een pessimistische 4%, en een meer reële 7%). Het is even buffelen, maar dan heb je ineens nog veel meer mogelijkheden dan nu.

En dan hou je nu alsnog 40K in handen om nog eens rustig over na te denken wat je daar precies mee wilt ;-)
Pagina: 1