Ruit inslaan bij dier of kind in de auto

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 20.207 views

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

:X

Ik kan met mijn pet niet bij de domheid van het soort types dat dit soort dingen doet. Kennelijk geven ze geen drol om hun kinderen, anders doe je zoiets stompzinnigs niet. Maar waarom nemen ze dan uberhaupt kinderen?

Echt, sommige figuren (zoals deze) zijn te dom om te beschrijven. Hoe sommigen ooit zelfstandig kunnen functioneren met zo'n laag IQ is beyond me.

Virussen? Scan ze hier!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-11 09:25

Nitai

Live the life you love.

Arme kids, echt.... niet te geloven.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

wildhagen schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 19:20:
[...]

:X

Ik kan met mijn pet niet bij de domheid van het soort types dat dit soort dingen doet. Kennelijk geven ze geen drol om hun kinderen, anders doe je zoiets stompzinnigs niet. Maar waarom nemen ze dan uberhaupt kinderen?

Echt, sommige figuren (zoals deze) zijn te dom om te beschrijven. Hoe sommigen ooit zelfstandig kunnen functioneren met zo'n laag IQ is beyond me.
Het is ook niet alsof dit niet jaarlijks onder de aandacht wordt gebracht dus zelfs domheid vind ik geen excuus meer. Maar even 5 minuten de supermarkt in moet wel kunnen.

★ What does that mean? ★

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

MrMonkE schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 19:23:
[...]

Het is ook niet alsof dit niet jaarlijks onder de aandacht wordt gebracht dus zelfs domheid vind ik geen excuus meer. Maar even 5 minuten de supermarkt in moet wel kunnen.
Zelfs 5 minuten is al behoorlijk op het randje, zeker bij jonge kinderen. De temperatuur in een auto loopt in razend tempo op:

Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/spinaziemetspikkels.nl/wp-content/uploads/2017/05/temperatuur-in-de-auto.png?fit=681%2C357

Laat die kinderen lekker thuis (bij een oppas, onder toezicht, whatever), of neem ze de supermarkt mee in. Waarom ze in de bloedhete auto laten zitten?

Bij 28-30 graden, zoals vandaag het geval was, is de temperatuur binnen dus al 44-46 graden (ik las elders dat ze circa een halfuur in die auto zaten in de volle zon). Dat houdt je niet lang vol.

Virussen? Scan ze hier!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-11 00:26

ThunderNet

Flits!

wildhagen schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 19:29:
[...]

Zelfs 5 minuten is al behoorlijk op het randje, zeker bij jonge kinderen. De temperatuur in een auto loopt in razend tempo op:

[afbeelding]

Laat die kinderen lekker thuis (bij een oppas, onder toezicht, whatever), of neem ze de supermarkt mee in. Waarom ze in de bloedhete auto laten zitten?

Bij 28-30 graden, zoals vandaag het geval was, is de temperatuur binnen dus al 44-46 graden (ik las elders dat ze circa een halfuur in die auto zaten in de volle zon). Dat houdt je niet lang vol.
Dit lijstje is echter complete bullshit. Er wordt gedaan alsof de buitentemperatuur de bepalende factor is voor de temperatuur in de auto in dit soort situaties, dit is echter niet het geval.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:52

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Topicstarter
ThunderNet schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 19:31:
[...]

Dit lijstje is echter complete bullshit. Er wordt gedaan alsof de buitentemperatuur de bepalende factor is voor de temperatuur in de auto in dit soort situaties, dit is echter niet het geval.
Het ligt natuurlijk ook erg aan de Zonnekracht. Hoe krachtiger de zon, hoe sneller de temperatuur oploopt. Maar dat lijstje geeft wel een indicatie denk ik.

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

[...]

[afbeelding]

Pfew!!
In extreem warm weer gaat dat inderdaad sneller dan ik dacht.
Maar goed dat ik nog geen kinderen heb.

★ What does that mean? ★

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Niet de enige factor natuurlijk, maar wel een hele, hele grote. Zeker als de auto, zoals hier, in de volle, brandende zon staat, en zonder enige vorm van koeling en met alle ramen gesloten.

Virussen? Scan ze hier!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

wildhagen schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 19:33:
[...]

Niet de enige factor natuurlijk, maar wel een hele, hele grote. Zeker als de auto, zoals hier, in de volle, brandende zon staat, en zonder enige vorm van koeling en met alle ramen gesloten.
Nee, die zon is de grote factor in dat geval. Als je álleen de buitentemperatuur meeneemt kan de temperatuur in de auto nooit hoger worden dán de buitentemperatuur, tenzij die al hoger was dan de buitentemperatuur (in dat geval koelt het interieur immers af).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-10 11:41
Ik kwam vandaag in de dierenwinkel deze tegen:

Afbeeldingslocatie: https://www.zterk.com/userfiles/zterk.com/images/Parkeerschijf%20vz.jpgAfbeeldingslocatie: https://www.zterk.com/userfiles/zterk.com/images/Parkeerschijf%20az.jpg

Ik weet niet of ik hier helemaal achter kan staan, ook omdat die parkeerschijf niet heel precies is, maar het zou onnodig inslaan van een ruit na 1 minuut kunnen voorkomen. Maar beter nog neem je je hond mee als het warm is, zeker als de auto in de volle zon staat.

@ThunderNet: Vergeet de lichaamswarmte van kind of hond niet, dat zijn net kleine kacheltjes, en hoe groter het kind/de hond, hoe groter de kachel.

[ Voor 13% gewijzigd door Coffeemonster op 30-06-2018 23:31 ]

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Coffeemonster schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 23:29:
Ik kwam vandaag in de dierenwinkel deze tegen:

[afbeelding][afbeelding]

Ik weet niet of ik hier helemaal achter kan staan, ook omdat die parkeerschijf niet heel precies is, maar het zou onnodig inslaan van een ruit na 1 minuut kunnen voorkomen. Maar beter nog neem je je hond mee als het warm is, zeker als de auto in de volle zon staat.

@ThunderNet: Vergeet de lichaamswarmte van kind of hond niet, dat zijn net kleine kacheltjes, en hoe groter het kind/de hond, hoe groter de kachel.
Absoluut, des te meer reden dat die absurde lijstjes met buitentemperatuur verbannen dienen te worden!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 20:48:
Lekker overlaten aan de hulpdiensten: want op wie denk je dat die kapotte ruit word verhaald? Precies de persoon die perse het ruitje moest intikken! Daar zou ik mij persoonlijk niet aanwagen, laat staan hoe de eigenaar van de auto zou reageren.
Hulpdiensten hebben net als burgers zorgplicht, er is feitelijk geen verschil tussen een burger of bijvoorbeeld een agent als een ruitje ingeslagen wordt. Ja, je kan voorkomen bij de rechter en dan geef je aan dat je het onder de zorgplicht/zaakwaarneming gedaan hebt en is de kans dat je moet betalen of wat dan ook wel erg klein. Je helpt feitelijk de eigenaar om schade aan zijn goed (dier bijvoorbeeld) te voorkomen door zijn ruitje kapot te slaan.

Even bellen met 112 als je je hierover zorgen maakt kan natuurlijk geen kwaad, maar een noodhulpvoertuig moet ook maar net in de buurt zijn, een paar minuten kan wel een flink verschil maken. En natuurlijk beoordeel je de situatie (vanwege je airco melding).

Als je het niet durft, vraag dan wat omstanders, er is vast iemand die wel wil ingrijpen. Je moet ook niet zo bang zijn, wat kan je nou gebeuren? Een boze eigenaar, maar je hebt toch al 112 gebeld voordat je tot actie over gaat en dan los je het zo wel op.

Even los van bovenstaande, ik weet niet of deze al voorbijgekomen is, is interessant om eens te bekijken wat het in een auto zitten zonder verse lucht met een mens doet:
YouTube: TEST: Zo voelt een hond zich in een hete auto

Ohja, vergeet ik te melden: als je ingrijpt, maak dan wel zo min mogelijk schade, dus niet alle ruiten inslaan ofzo, dan heb je wel een probleem als het voorkomt bij de rechter. Ik geef het hier wel wat kort en bondig weer, maar op een juridische onderbouwing op een zaterdagavond/nacht zit ook niemand te wachten. Grijp in als je denkt dat het nodig is, durf je niet: haal er omstanders bij of vraag 112 wat te doen. Doe in iedergeval iets.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2018 00:09 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 1 juli 2018 @ 00:00:
[...]

Hulpdiensten hebben net als burgers zorgplicht, er is feitelijk geen verschil tussen een burger of bijvoorbeeld een agent als een ruitje ingeslagen wordt. Ja, je kan voorkomen bij de rechter en dan geef je aan dat je het onder de zorgplicht/zaakwaarneming gedaan hebt en is de kans dat je moet betalen of wat dan ook wel erg klein. Je helpt feitelijk de eigenaar om schade aan zijn goed (dier bijvoorbeeld) te voorkomen door zijn ruitje kapot te slaan.

Even bellen met 112 als je je hierover zorgen maakt kan natuurlijk geen kwaad, maar een noodhulpvoertuig moet ook maar net in de buurt zijn, een paar minuten kan wel een flink verschil maken. En natuurlijk beoordeel je de situatie (vanwege je airco melding).

Als je het niet durft, vraag dan wat omstanders, er is vast iemand die wel wil ingrijpen. Je moet ook niet zo bang zijn, wat kan je nou gebeuren? Een boze eigenaar, maar je hebt toch al 112 gebeld voordat je tot actie over gaat en dan los je het zo wel op.

Even los van bovenstaande, ik weet niet of deze al voorbijgekomen is, is interessant om eens te bekijken wat het in een auto zitten zonder verse lucht met een mens doet:
YouTube: TEST: Zo voelt een hond zich in een hete auto

Ohja, vergeet ik te melden: als je ingrijpt, maak dan wel zo min mogelijk schade, dus niet alle ruiten inslaan ofzo, dan heb je wel een probleem als het voorkomt bij de rechter.
Klopt, alleen valt mij op dat een groot deel van de mensen toch niets doet. In de zomer loop ik altijd met een Life Hammer op zak, waar ik ook ben, kan altijd een ruitje intikken. En ja, dat kan vaak boze autobezitters opleveren, maar daar heb ik schijt aan. Heb in de afgelopen 10 jaar al vele raampjes ingetikt, ook daarvoor voor de rechter gestaan, maar na uitleg van hoe en wat, nooit een boete/veroordeling gehad.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 1 juli 2018 @ 00:09:
Klopt, alleen valt mij op dat een groot deel van de mensen toch niets doet. In de zomer loop ik altijd met een Life Hammer op zak, waar ik ook ben, kan altijd een ruitje intikken. En ja, dat kan vaak boze autobezitters opleveren, maar daar heb ik schijt aan. Heb in de afgelopen 10 jaar al vele raampjes ingetikt, ook daarvoor voor de rechter gestaan, maar na uitleg van hoe en wat, nooit een boete/veroordeling gehad.
Precies, ingrijpen. Ik heb mijn bericht nog wat aangepast terwijl je dit typte, ik geef hierin les aan hulpdiensten (maar ben omwille van de zaterdagavond/nacht even kort door de bocht). Er zijn bijvoorbeeld ook ambulance medewerkers die niet een ruitje durven in te slaan. Nadeel van de gang naar de rechter is wel dat het je vrij veel tijd kost. Maar ik ken geen zaak dat iemand veroordeeld is, mits je alleen de ramen inslaat die je nodig hebt om een dier (of persoon) eruit te halen. Je leest weleens reacties dat mensen zeggen: sla alle ramen in. Ja, dan gaat de rechter ook niet met je mee :D

Ik heb het zelf nooit meegemaakt hier (gelukkig), al voel ik mijzelf wel een hond in een afgesloten auto in de zon nu mijn airco van de auto kapot is :/

En voor wie nu denkt: ik ben toch niet gek en ga niet met een lifehammer op zak lopen, dit is eigenlijk een must have voor iedereen met een auto: https://www.nrc.nl/nieuws...lhanger-11589316-a1070371

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2018 00:16 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 1 juli 2018 @ 00:11:
[...]

Precies, ingrijpen. Ik heb mijn bericht nog wat aangepast terwijl je dit typte, ik geef hierin les aan hulpdiensten (maar ben omwille van de zaterdagavond/nacht even kort door de bocht). Er zijn bijvoorbeeld ook ambulance medewerkers die niet een ruitje durven in te slaan. Nadeel van de gang naar de rechter is wel dat het je vrij veel tijd kost. Maar ik ken geen zaak dat iemand veroordeeld is, mits je alleen de ramen inslaat die je nodig hebt om een dier (of persoon) eruit te halen. Je leest weleens reacties dat mensen zeggen: sla alle ramen in. Ja, dan gaat de rechter ook niet met je mee :D
Yups ingrijpen....gevolgen komen later wel, zal der geen seconde slechter van slapen. Als ik dat zou zien, dat een medewerker niet het raampje in durf te slaan...dan ben ik zeer vrijwillig om dat voor hem te doen! Ach, ik vind het altijd wel lachen, aangezien ze dan zelf (streng) door de rechter worden aangesproken om hun (domme, idiote) gedrag, op dat moment lig ik dan altijd in een stuip..... :P Beperk je inderdaad tot 1 of 2 ramen, meer is niet nodig en dus overbodig. Dat een rechter daar niet in mee gaat, is niet meer dan logisch......

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-11 15:45

WhiteDog

met zwarte hond

Filmen, ruit inslaan, hond of kind redden (held!), politie bellen en eigenaar confronteren.

Doet de eigenaar moeilijk? Op YouTube gooien... the internet got your back!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MrMonkE schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 19:33:
[...]

Pfew!!
In extreem warm weer gaat dat inderdaad sneller dan ik dacht.
Maar goed dat ik nog geen kinderen heb.
Even los van zonkracht waar het om gaat, als je dat lijstje bekijkt gaan ze uit dat de begintemperatuur de buitentemperatuur is. Dus als de airco aan stond voor de auto geparkeerd werd, zijn de 5 minuten temperaturen heel veel lager.

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-11 08:19
Verwijderd schreef op zondag 1 juli 2018 @ 00:09:
[...]

Bevrijd je ook oververhitte laptops en radios? :+

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:05
Helaas hebben we er weer een te pakken!
Snap niet dat mensen dit nu nog steeds niet weten..

http://www.limburger.nl/c...n-snikhete-auto-in-belgie

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Buitentemperatuur word niet gemeten vol in de zon. Als de buitentemperatuur is zoals de afgelopen dagen 27-30gr, dan kan de temperatuur in een auto vol in de zon al heel snel oplopen. dan nog de afgesloten auto(in de zin van niet luchten door opengezet raam) is het niet veilig voor honden en kinderen. die dan snel gaan zweten en het benauwd krijgen. (kleine)Kinderen hebben geen besef om een raampje open te draaien en worden al snel bevangen door de omstandigheden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-11 16:42

kolderindekop

yeaahhhh

Ik heb het vorig jaar gehad 2 honden in de auto aan het strand ,112 gebeld politie was er binnen 10 min .
Die hebben het raam ingeslagen en de honden meegegeven aan de dieren ambulance. Daarna kwamen de eigenaars aangelopen(type tokkie) gingen helemaal uit hun dak tja hadden de honden niet het strand opgenomen omdat dit niet meer mocht in dit seizoen.(ik was al 20 min geleden ook langs gefietst er was geen raampje open) 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door kolderindekop op 01-07-2018 10:48 ]

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

kolderindekop schreef op zondag 1 juli 2018 @ 10:47:
Ik heb het vorig jaar gehad 2 honden in de auto aan het strand ,112 gebeld politie was er binnen 10 min .
Die hebben het raam ingeslagen en de honden meegegeven aan de dieren ambulance. Daarna kwamen de eigenaars aangelopen(type tokkie) gingen helemaal uit hun dak tja hadden de honden niet het strand opgenomen omdat dit niet meer mocht in dit seizoen.(ik was al 20 min geleden ook langs gefietst er was geen raampje open) 8)7
Dan hadden ze ze niet mee moeten nemen, maar thuis moeten laten, of bij iemand anders tijdelijk onderbrengen.

Eigen schuld dus voor die tokkies.

Virussen? Scan ze hier!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-11 17:15
Divak schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:53:
Nu zou ik ook nooit van mijn leven een hond of kinderen in de auto achter laten, maar zijn honden en kinderen hier heel extra gevoelig voor? Of geen bewustzijn hebben om de nood in te schatten, of genoeg te zweten??
Nee, het is veel simpeler: Geringere massa waardoor ze sneller opwarmen speelt ook wel mee, maar dieren en kleine kinderen krijgen de deur niet open om zichzelf te redden, vandaar dat je dit soort dingen nooit (of heel zelden) hoort over tieners of volwassenen; die redden zichzelf over het algemeen.
[...]

-DE- factor? Dat is het niet, maar volgens mij zeggen ze dat ook nergens. Maar de buitentemperatuur is zeker wel van belang: Na 10 minuten in de zon is het in de auto niet per definitie (bijvoorbeeld) 40 graden, dat hangt (naast de zonnekracht) ook zeker af van de buitentemperatuur.

Waarschijnlijk hebben ze het over volle zon op het heetst van de dag midden in de zomer, maar dan nog is het voor de temperatuur -in- de auto zeker wel van belang hoe warm het buiten is (of misschien meer accuraat: wat de begintemperatuur is).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ad de Jong schreef op zondag 1 juli 2018 @ 10:50:
[...]

Ook dan nog, waarom laat je ze niet thuis als je weet dat je ergens naar binnen moet? Normaal zou het inderdaad een paar minuten duren als je er even uit bent maar zoveel dingen kunnen er voor zorgen dat het langer kan duren.
Want als je even iets bij iemand moet ophalen waardoor je twee minuutjes je auto uit bent ga je daar je daar speciaal een (dieren)oppas voor regelen en je dagplanning op aanpassen, natuurlijk. En een noodplan opstellen voor het geval je in die twee minuten een beroerte krijgt (die je ook tijdens toch het rijden had kunnen krijgen waardoor per direct iedereen in de auto dood is)...

Ik snap best dat mensen verontwaardigd zijn over de nieuwsartikelen die hier langskomen, maar dit is natuurlijk ook compleet overtrokken. Nou vraagt @Verwijderd ook wel om een bijdehandte reactie met zijn "sloop jij mijjn raam . ik jou.", maar toch.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:50
bwerg schreef op zondag 1 juli 2018 @ 11:42:
[...]

Want als je even iets bij iemand moet ophalen waardoor je twee minuutjes je auto uit bent ga je daar je daar speciaal een (dieren)oppas voor regelen en je dagplanning op aanpassen, natuurlijk. En een noodplan opstellen voor het geval je in die twee minuten een beroerte krijgt (die je ook tijdens toch het rijden had kunnen krijgen waardoor per direct iedereen in de auto dood is)...

Ik snap best dat mensen verontwaardigd zijn over de nieuwsartikelen die hier langskomen, maar dit is natuurlijk ook compleet overtrokken. Nou vraagt @Verwijderd ook wel om een bijdehandte reactie met zijn "sloop jij mijjn raam . ik jou.", maar toch.
Zitten ze normaal thuis wel eens alleen? Dan is dat toch ook in zo'n geval ook geen probleem. Heb je weinig extra handelingen voor nodig.
Als je onverwacht onderweg ergens langs moet dan is het natuurlijk een ander verhaal en een paar minuten is nog te overzien mits met de juiste voorzieningen zoals een paar raampjes een stukje open zetten en niet in de volle zon parkeren.
Maar een paar minuten is helemaal niets, die ben je vaak al kwijt als je alleen al vanaf de auto ergens naar toe loopt zonder dat je ook maar iets tegen iemand zegt of stopt.
Maar als je dan ergens langs een auto loopt en je ziet een hond hijgend zitten en je weet niet hoe lang die er al in zit dan moet je wel reageren.
Al je dan al zo'n tokkie agressie reactie krijgt van "jij sloopt mijn ruit ik sloop jouw"dan weet je vaak al wat voor vlees je in de kuip hebt en wat die om zijn/haar huisdier geeft....

Maar.... natuurlijk is het van belang om goed na te denken en de situatie in te schatten voordat je handeld.
Het beste is denk ik dan toch met een telefoon in de hand bellen en met de andere iets in aanslag om de ruit eruit te kegelen mocht je aan de andere kant groen licht krijgen, en als je door je observatie ziet dat er echt nood aan de man is niet wachten.

Mijn profiel op Discogs

Verwijderd

burnedhardware schreef op zondag 1 juli 2018 @ 09:15:
[...]

Bevrijd je ook oververhitte laptops en radios? :+
Nope, dat leeft niet en dat is wel een vereiste. Vind het wel grappig dat je een dood element vergelijkt met een levend wezen.....

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:40
Beetje gezond verstand, de situatie eerst even beoordelen, en dan pas ingrijpen.
Dan sneuvelen er minder ruitjes, en wordt de IC minder belast.

Maar wie laat er nu geen enkele ruit open als je dat voor 5 min doet?
En laat ons eerlijk zijn, op 5 minuten sterft geen kind of hond.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Verwijderd

Tommie12 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 12:05:
Beetje gezond verstand, de situatie eerst even beoordelen, en dan pas ingrijpen.
Dan sneuvelen er minder ruitjes, en wordt de IC minder belast.

Maar wie laat er nu geen enkele ruit open als je dat voor 5 min doet?
En laat ons eerlijk zijn, op 5 minuten sterft geen kind of hond.
Een ruitje is te vervangen....een leven echter niet. Dat wil niet zeggen dat ik niet eerst de situatie overzie, maar bij de minste tekenen gaat het raampje er gewoon uit. Voorkomen is beter dan genezen.

Je zal ze te vreten moeten geven die dat doen, hoop dat je een pan kan vinden die groot genoeg is. 5 minuten kan meer doen dan je denkt, het is wel geheel afhankelijk van temperatuur en omstandigheden. Hoe dan ook, een leven vind ik belangrijker dan welk ruitje dan ook.

• Daniel36
  • Laatst online: 22:32

Daniel36

vernieuwde formule

Hackus schreef op zondag 1 juli 2018 @ 10:51:
[...]

Kom aub nu niet lopen zeiken hier, en dingen uit zijn verband te halen. Als jij niets doet, is het jouw keuze.
Er zal niemand je ruit inslaan als jij de ramen open hebt en maar 1-2 minuten weg bent.
Al was het maar om te kijken hoe de vork in de steel zit.
Maar twee minuten is prima op zich behalve dat je afgeleid kunt raken, de tijd kunt vergeten etc.
Ik heb dat zelf nooit gedaan.

Oh... sorry!
Post hierboven ff gemist ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel36 op 01-07-2018 13:26 ]

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-11 21:53
Waar ik benieuwd naar ben is waarom er niet eerst geroepen wordt naar de eigenaar. Of 112 gebeld wordt? Dat voorkomt meer gedoe dan gelijk de hamer tevoorschijn te halen en het ruitje in te tikken. Mede omdat ik denk aan potentiele gevolgen als glas wat in oog/mond van kind/hond komt? Dat lijkt me serieus iets om rekening mee te houden. Mocht je binnen 1-3 minuten geen reactie krijgen dan kan je altijd nog actie ondernemen.

En (het zal niet veel voorkomen), maar wat van auto's met geconditioneerde ruimtes? Sla je daar ook de ruiten van in? Zullen wel weinig burgers zijn die dat hebben, maar afaik rijdt bijvoorbeeld de hondenpolitie daarmee rond.

_@/'

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Steephh schreef op zondag 1 juli 2018 @ 14:15:
Waar ik benieuwd naar ben is waarom er niet eerst geroepen wordt naar de eigenaar.
Moet je die wel kunnen vinden. Zal niet meevallen als die lekker in de supermarkt zijn, in het cafe zitten te zuipen, in een bioscoop zitten, een strandwandeling aan het maken zijn, of over de rommelmarkt aan het struinen zijn. Succes daarmee...
Of 112 gebeld wordt?
Die moet je natuurlijk ook meteen bellen, maar die hebben natuurlijk wel een aanrijtijd (tot een kwartier geloof ik).

Dat kan al veel te lang zijn, zeker als ze al tijden in de kokend hete auto zitten, waardoor je gewoon het ruitje in kan tikken om alvast de eerste hulp te bieden. Daarna kunnen de hulpverleners het alsnog overnemen.

Virussen? Scan ze hier!

• Steephh
wildhagen schreef op zondag 1 juli 2018 @ 14:20:
[...]

Moet je die wel kunnen vinden. Zal niet meevallen als die lekker in de supermarkt zijn, in het cafe zitten te zuipen, in een bioscoop zitten, een strandwandeling aan het maken zijn, of over de rommelmarkt aan het struinen zijn. Succes daarmee...
Niet meteen zo van het extreme uit gaan. Hoewel ik het niet begrijp waarom je een kind/hond achterlaat in de auto, niet iedereen is zo van het padje af. ;)
[...]

Die moet je natuurlijk ook meteen bellen, maar die hebben natuurlijk wel een aanrijtijd (tot een kwartier geloof ik).

Dat kan al veel te lang zijn, zeker als ze al tijden in de kokend hete auto zitten, waardoor je gewoon het ruitje in kan tikken om alvast de eerste hulp te bieden. Daarna kunnen de hulpverleners het alsnog overnemen.
And again, dat is meteen weer uitgaan van de extreemste situatie. Indien je observatie dat inderdaad bevestigd (door de meeste ruiten kan je wel heen kijken) dan denk ik dat niemand zal proberen te ontkennen dat een ruitje inslaan op dat moment het beste plan was.

Als ik echter kijk op de meeste hond-uit-auto-bevrijdingsfilmpjes door met name hulpverleners zie ik dat er niet binnen no-time een ruitje ingetikt wordt maar de situatie eerst goed geanalyseerd wordt. Misschien moet je dat als hulpvaardige burger met een hamertje in de aanslag ook doen. 8)

_@/'

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Steephh schreef op zondag 1 juli 2018 @ 14:23:
Als ik echter kijk op de meeste hond-uit-auto-bevrijdingsfilmpjes door met name hulpverleners zie ik dat er niet binnen no-time een ruitje ingetikt wordt maar de situatie eerst goed geanalyseerd wordt. Misschien moet je dat als hulpvaardige burger met een hamertje in de aanslag ook doen. 8)
Je kan natuurlijk aan de 112-meneer/mevrouw vragen wat te doen. Die hebben misschien meer tips over hoe je de situatie in moet schatten, en als die groen licht geeft om een ruitje in te tikken, dan kan je weinig verweten worden.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Steephh schreef op zondag 1 juli 2018 @ 14:23:
[...]

Niet meteen zo van het extreme uit gaan. Hoewel ik het niet begrijp waarom je een kind/hond achterlaat in de auto, niet iedereen is zo van het padje af. ;)
Weinig extreems aan, er zijn gewoon voldoende praktijkvoorbeelden. Zie dat voorbeeld van gisteren waar die die kinderen heel lang (halfuur) in een kokendhete auto zaten. Of die honden die 5.5 uur (!) in de kokendhete auto zijn achtergelaten (en 2 ervan het dus niet overleefd hebben).

Ga jij die lui maar eens zoeken op een rommelmarkt. Hoe herken jij daar de eigenaar van die auto?

En waarom mensen zoiets doen? Wel, waarschijnlijk omdat ze weinig om die honden/kinderen geven, en het ze geen drol boeit? Een andere reden kan ik werkelijk niet bedenken eerlijk gezegd.

Virussen? Scan ze hier!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:13

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

wildhagen schreef op zondag 1 juli 2018 @ 14:26:
[...]

En waarom mensen zoiets doen? Wel, waarschijnlijk omdat ze weinig om die honden/kinderen geven, en het ze geen drol boeit? Een andere reden kan ik werkelijk niet bedenken eerlijk gezegd.
Er zijn gewoon mensen die daadwerkelijk zo dom zijn dat ze niet kunnen bedenken dat het een gevaar kan opleveren.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Steephh
wildhagen schreef op zondag 1 juli 2018 @ 14:26:
[...]

Weinig extreems aan, er zijn gewoon voldoende praktijkvoorbeelden. Zie dat voorbeeld van gisteren waar die die kinderen heel lang (halfuur) in een kokendhete auto zaten. Of die honden die 5.5 uur (!) in de kokendhete auto zijn achtergelaten (en 2 ervan het dus niet overleefd hebben).

Ga jij die lui maar eens zoeken op een rommelmarkt. Hoe herken jij daar de eigenaar van die auto?

Ik zeg niet dat je het ruitje niet mag inslaan tot je de eigenaren/ouders gevonden hebt. En dit is lijkt mij ook een van de uitzonderingen (er is niet voor niets een melding gedaan bij Veilig Thuis).

Overigens is het wel erg makkelijk om daar een uitspraak over te doen. Ik geloof best dat er ouders zijn die niet het besef hebben hoe snel de temperatuur oploopt in een auto. Dat wil niet per definitie zeggen dat ze weinig om de honden/kinderen geven.

--

Waar ik voornamelijk op doel zijn de mensen die even naar de pinautomaat om de hoek lopen en hun kind even kort in de auto laten zitten. Een keer roepen, een klein stukje lopen om te kijken of je de eigenaar ziet lijkt me dan absoluut geen slecht plan. En als je door het raampje ziet dat het niet meer houdbaar is of bij extreme temperaturen zoals de laatste dagen dan is de range waar binnen je op zoek gaat naar de eigenaar heel wat korter dan op andere dagen. :)

_@/'

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-11 21:06

iichel

Gazoooo

Als ik ooit m'n kind of m'n hond of iets levends in m'n auto vergeet en het wordt er naar jouw idee te warm, dan mag je me alle ruiten eruit slaan. Graag. En ik ben best zuinig op m'n autootje.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:50
iichel schreef op zondag 1 juli 2018 @ 14:46:
Als ik ooit m'n kind of m'n hond of iets levends in m'n auto vergeet en het wordt er naar jouw idee te warm, dan mag je me alle ruiten eruit slaan. Graag. En ik ben best zuinig op m'n autootje.
Dit inderdaad. Als je anno 2018 nog altijd te dom bent om iets levends in een afgesloten auto achter te laten met hoge temperaturen en in de zon...

Ik zou het nooit vergeten om mijn honden uit de auto te halen... maar mocht ik dat desondanks toch doen dan zou de persoon die een bos bloemen en een etentje cadeau doen in plaats van lopen janken dat mijn ruit eruit ligt. Óók als dat na 3 minuten weg/terug zou gebeuren. Uiteraard vervelend dat je schade hebt maar liever dat dan dat ik terug kom en 2 getraumatiseerde of dode honden aantref...

Met dit weer laat ik mijn honden overdag geeneens (ver) uit. Max. 3 min.

30+ = Tuin en een natte handdoek in de woonkamer..

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:22

SomerenV

It's something!

Maar stel he ik ben met de honden naar de bossen geweest en ik stop op de terugweg even bij het tankstation om bijvoorbeeld wat te drinken/sigaretten te halen. Dan zitten die beesten er maximaal een minuut in. Zou dat voor sommigen hier aanleiding zijn om dan direct de ruiten in te tikken?

Of stel, zelfde situatie, maar ik stop even in het dorpscentrum om wat op de post te doen omdat het toch op de route ligt. Dan ben ik misschien net twee of drie minuten weg van de auto. Reden om de ruiten in te slaan?

Ik denk dat sommigen echt veel te panisch reageren. Honden/kinderen kunnen prima een paar minuten overleven in een gekoelde wagen met wat ramen een stukje open. Ja, temperatuur loopt op dit soort dagen snel op maar niet dermate snel dat er binnen 5 minuten een levensbedreigende situatie ontstaat. Al helemaal niet als je probeert je wagen een beetje in de schaduw te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door SomerenV op 01-07-2018 17:00 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• mainvoid
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-04 20:55
Dan zou ik alsnog een raam open doen, want hoeveel kan er mis gaan als je maar een paar minuten weg bent? Je weet verder nooit wat er met jouw gaat gebeuren, desnoods wordt je zelf aangereden als je naar de overkant van de straat loopt om iets op de post te doen, is dan het eerste waar je aan denkt de auto opendoen zodat de hond / het kind het niet te warm krijgt? Ik denk niet dat ik daar dan direct aan zou denken.

Nu is mijn bovenstaande voorbeeld wel iets extreem maar je zou ook maar zo een bekende tegen kunnen komen en daar even een babbeltje mee gaan maken.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:39
SomerenV schreef op zondag 1 juli 2018 @ 16:57:
Maar stel he ik ben met de honden naar de bossen geweest en ik stop op de terugweg even bij het tankstation om bijvoorbeeld wat te drinken/sigaretten te halen. Dan zitten die beesten er maximaal een minuut in. Zou dat voor sommigen hier aanleiding zijn om dan direct de ruiten in te tikken?

Of stel, zelfde situatie, maar ik stop even in het dorpscentrum om wat op de post te doen omdat het toch op de route ligt. Dan ben ik misschien net twee of drie minuten weg van de auto. Reden om de ruiten in te slaan?

Ik denk dat sommigen echt veel te panisch reageren. Honden/kinderen kunnen prima een paar minuten overleven in een gekoelde wagen met wat ramen een stukje open. Ja, temperatuur loopt op dit soort dagen snel op maar niet dermate snel dat er binnen 5 minuten een levensbedreigende situatie ontstaat. Al helemaal niet als je probeert je wagen een beetje in de schaduw te zetten.
Iedereen stelt het hier op uitersten.

Denk dat het gros van de mensen die:
gaan tanken;
Sigaretten halen;
pinnen;
Whatever;

en bewust de honden of kind laten zitten (ik zeg expres bewust) dat die dan ook zo wijs zijn om even 2 ramen op een gezonde kier te zetten zodat het kan luchten.

En de reactie dat je geen kinderen waard bent als het je overkomt is echt de grootste onzin. Stress kan rare dingen met een mens doen. Stel dat je vrouw of moeder een ernstig ongeluk heeft gehad, je zwaar overspannen bent, dan vergeet je al snel iets. En je hersenen maken (denk ik) geen verschil tussen vergeten om je achterdeur op slot te doen of even de ramen open zetten.

Laten we er vanuit gaan dat iedereen die zijn honden/kinderen in de auto laat zitten het niet bewust doet...

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:39

Het ligt overal en altijd aan de context, toch? Maarja, voor dat ene minuutje / paar minuten kan je natuurlijk ook gewoon je ramen open doen of open houden.

Sure, die paar minuten zal niet zo snel voor een levensbedreigende situatie zorgen. Helaas kan niet iedereen ruiken hoe lang je al ergens staat of hoe snel je weer terug komt, wie weet zit je binnen wel rustig vijf broodjes weg te werken ala 30 minuten... dan is het alweer een heel ander verhaal.

Het probleem zit, denk ik, in het onderstreepte - heel vreemd is dat natuurlijk niet.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

mainvoid schreef op zondag 1 juli 2018 @ 17:03:
Dan zou ik alsnog een raam open doen, want hoeveel kan er mis gaan als je maar een paar minuten weg bent? Je weet verder nooit wat er met jouw gaat gebeuren, desnoods wordt je zelf aangereden als je naar de overkant van de straat loopt om iets op de post te doen, is dan het eerste waar je aan denkt de auto opendoen zodat de hond / het kind het niet te warm krijgt? Ik denk niet dat ik daar dan direct aan zou denken.

Nu is mijn bovenstaande voorbeeld wel iets extreem maar je zou ook maar zo een bekende tegen kunnen komen en daar even een babbeltje mee gaan maken.
Als ik een bekende tegenkom dan zeg ik dat ik de honden in de auto heb zitten en geen tijd heb. En mijn honden springen zo door een open raam heen als het moet dus helemaal open lijkt me geen strak plan :+ Overigens zal ik in het geval van de door mij aangehaalde zaken nooit verder dan 20/30 meter van de wagen verwijderd zijn. Als je je stem dan iets verheft dan hoor ik dat prima.

Natuurlijk kun je aangereden worden maar dat is wel héél erg doemdenken.
ybos schreef op zondag 1 juli 2018 @ 17:05:
[...]

Iedereen stelt het hier op uitersten.

Denk dat het gros van de mensen die:
gaan tanken;
Sigaretten halen;
pinnen;
Whatever;

en bewust de honden of kind laten zitten (ik zeg expres bewust) dat die dan ook zo wijs zijn om even 2 ramen op een gezonde kier te zetten zodat het kan luchten.

En de reactie dat je geen kinderen waard bent als het je overkomt is echt de grootste onzin. Stress kan rare dingen met een mens doen. Stel dat je vrouw of moeder een ernstig ongeluk heeft gehad, je zwaar overspannen bent, dan vergeet je al snel iets. En je hersenen maken (denk ik) geen verschil tussen vergeten om je achterdeur op slot te doen of even de ramen open zetten.

Laten we er vanuit gaan dat iedereen die zijn honden/kinderen in de auto laat zitten het niet bewust doet...
Er zullen best mensen zijn die denken dat het geen kwaad kan om een hond/kind een half uur ofzo in de wagen te laten met dit weer. Maar de meesten zullen dat soort dingen inderdaad niet expres doen, of expres het raam niet op een kier zetten.

Maar je kunt aan een kind/hond prima zien of die in nood zijn of niet.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Stel he, ik loop door het centrum van een dorpje, en ik zie een afgesloten auto met twee kinderen erin voor een postagentschap staan. Dan wil ik best even aannemen dat pa/ma even naar binnen is.
Als het zweet in stroompjes van de voorhoofdjes afloopt en ik - al rondkijkend - geen ouders, maar wel bezorgde omstanders zie, dan gaat mijn aanname al gauw de vuilnisbak in. Net als dat gebeurd wanneer ik tien minuten later terugkom uit de super en die auto met kinderen staat er nog steeds.

* Jester-NL vraagt zich af waarom er zoveel mensen maar blijven aannemen /stellen dat eenvoudigweg passeren en kinderen/dieren zien voldoende reden zou zijn om ruiten in te tikken

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Jester-NL schreef op zondag 1 juli 2018 @ 17:10:
[...]

Stel he, ik loop door het centrum van een dorpje, en ik zie een afgesloten auto met twee kinderen erin voor een postagentschap staan. Dan wil ik best even aannemen dat pa/ma even naar binnen is.
Als het zweet in stroompjes van de voorhoofdjes afloopt en ik - al rondkijkend - geen ouders, maar wel bezorgde omstanders zie, dan gaat mijn aanname al gauw de vuilnisbak in. Net als dat gebeurd wanneer ik tien minuten later terugkom uit de super en die auto met kinderen staat er nog steeds.

* Jester-NL vraagt zich af waarom er zoveel mensen maar blijven aannemen /stellen dat eenvoudigweg passeren en kinderen/dieren zien voldoende reden zou zijn om ruiten in te tikken
Ik zal altijd de ramen een stuk open zetten, laat ik dat voorop stellen ;) Maar jij stelt nu ook dat je wel een beetje in kunt schatten hoe de situatie is door naar de honden/kinderen te kijken, of naar de omgeving (wel of geen andere mensen die bezorgd zijn). Na een paar minuten in een auto met open ramen lijkt het als het goed is niet alsof mensen/dieren liggen te creperen in de auto.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
PhilipsFan schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:52:
[...]

Bij een Tesla kun je de airco aan laten als je het voertuig verlaat. Heel handig als je ff boodschappen moet doen en je kind slaapt. Dus niet meteen een ruit inslaan...
Dat zal met de meeste elektrische auto’s wel kunnen, met hybride auris (motor gaat wel aan als het nodig is) en elektrische zoe laat ik ook gewoon de airco aan als ik zelf hooguit enkele minuten weg ben of vlakbij de auto even de benen ga strekken. Ik zet de auto dan ook niet op slot.
Denk aan bijvoorbeeld met ene kind naar school of kinderopvang terwijl de ander even wacht maar ‘ff’ boodschappen doen duurt me al gauw te lang; ken het wel met even wat halen en dan zit het al gauw tegen bij de kassa oid.. Stel dat die airco om wat voor reden dan ook niet werkt dan loopt het op een warme dag al gauw uit de hand qua temperatuur. (Ga met huidige temperaturen maar gewoon eens in de auto zitten en ervaar hoe snel het oncomfortabel wordt.)
Laatst bijvoorbeeld m’n dochter van 5 even in de auto terwijl ik m’n zoon van 8 maanden van de opvang ging halen. Ze was aan de knoppen gaan draaien en had op een warme dag ook nog de verwarming vol aangezet. Het gevolg was enkel ongemak maar zo kan het ook per-ongeluk mis gaan.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Tjeerdtq schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:58:
Als mijn kinderen in de auto zitten en ik moet er zelf even uit dan heb ik ze wel altijd in het zicht. Als er een vreemd iemand bij mij auto zou gaan kijken zou ik al terug rennen. Bescherming van de kroost.
Ik laat ze ook wel eens zitten als ik iets moet uitladen, maar stel nou dat jijzelf wordt afgeleid (je kind verwondt zich) of onwel wordt o.i.d. Dan zitten ze in de auto te koken, en daarvoor laat ik altijd het portier openstaan als ik even wegloop.
Of als er een in slaap gevallen is: parkeer onder een boom, ramen open, en regelmatig even kijken. Als ik ze wakker maak heb ik thuis een probleem :+
's Winters krijgen ze dan een dekentje.
Aggressor schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:01:
Nou sorry hoor.. dan vraag ik mij echt af wat voor ouder je bent.... (in het algemeen hoor.. niet naar jou toe)
Het kan: Stel, normaal brengt de ene ouder het kind naar school, bij uitzondering is het vandaag de andere ouder. Die rijdt uit gewoonte gewoon naar het werk, kind valt in slaap, ouder stapt uit en vergeet dat het kind achterin zit. Je zal echt niet de eerste zijn!

En voor de mensen die de motor laten draaien met de airco aan: het is ook al voorgekomen dat een autodief opeens gehuil hoort, en de motor uitzet als hij de auto achterlaat.

[ Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 01-07-2018 17:22 ]

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Graag wijs ik even op de regels: blijf netjes, beleefd en speel niet op de man.
Bij de volgende post die over de schreef gaat, gaat het topic op slot in afwachting van de plaatselijke mods.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05
DJustin schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:32:
[...]
Ik zou er nog een stap voor doen, kijken of de deur niet gewoon ontgrendeld is, scheelt best wel wat schade.
Dat zal ik expres niet doen.
Zal gewoon me neus laten bloeden en zeggen dat ik geen veiligheidshamer heb maar wel toevallig een metalen stang waarmee je dan de deur openbreekt in plaats van het raam met alle bijbehorende schade, en dan zal ik zeker niet oppassen.
Gewoon onder het mom van 'oh panieksituatie geen idee wat te doen dus dit'.

Als de debiele holbewoners niet kunnen inzien dat het met zulke temperaturen volstrekt onacceptabel en gevaarlijk is levende wezens achter te laten in hun auto ongeacht of het nu 1 of 5 minuten duurt, dan mogen ze wat mij betreft driedubbel op de blaren zitten qua onkosten.
Dan zullen die volstrekte debielen het wel afleren dit nogmaals te doen dan hun te beschermen van enige mogelijke schade aan hun voertuig.
Hopelijk roest dat ding ook binnen de kortste keren onder hun reet vandaan. (want carrosserie schade)

Ik zal het enkel niet doen als ik het toevallig zie en ik zie de eigenaren net weglopen, maar dan krijgen ze wel een stevig praatje.
Willen ze er niet aan meewerken wordt de politie direct opgebeld en vertel je dat je wat foto's hebt gemaakt, eens kijken hoe snel ze dan lopen.

Overigens kan je ook wel eens een voertuig in zo'n situatie tegenkomen met een draaiende motor en hoorbare ventilator die draait, echter is dat geen garantie of er een airco draait of niet en of deze naar behoren werkt.
Maar goed, dan is meestal wel duidelijk dat de deur open te maken is en zal ik dat ook op die manier doen, niemand heeft immers reserve sleutels op zak om de auto op die manier op slot te zetten.

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

• borbit
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-06 13:27
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 20:48:
Lekker overlaten aan de hulpdiensten: want op wie denk je dat die kapotte ruit word verhaald? Precies de persoon die perse het ruitje moest intikken! Daar zou ik mij persoonlijk niet aanwagen, laat staan hoe de eigenaar van de auto zou reageren.

Overigens kun je vanaf buitenaf niet weten hoe warm het nou in de auto is: in mijn auto zit gewoon een airco, dus daar zou je gerust 5 a 10 minuten in kunnen blijven zitten. Maar een buitenstaander zou dan wellicht denken dat het snipheet in de auto is.
Als je daar bang voor bent kun je natuurlijk gewoon ontkennen dat jij de ruit hebt ingetikt. Maar geen agent die daar moeilijk over gaat doen. Misschien een handhaver maar die kunnen hooguit de politie bellen.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

RemcoDelft schreef op zondag 1 juli 2018 @ 17:20:
[...]

Ik laat ze ook wel eens zitten als ik iets moet uitladen, maar stel nou dat jijzelf wordt afgeleid (je kind verwondt zich) of onwel wordt o.i.d. Dan zitten ze in de auto te koken, en daarvoor laat ik altijd het portier openstaan als ik even wegloop.
Als je onwel wordt als je aan het rijden bent is er een grote kans dat iedereen in de auto per direct verongelukt. Het leven wordt zo wel heel hypothetisch. :)

• Paul
CriticalHit_NL schreef op zondag 1 juli 2018 @ 18:04:
Als de debiele holbewoners niet kunnen inzien dat het met zulke temperaturen volstrekt onacceptabel en gevaarlijk is levende wezens achter te laten in hun auto ongeacht of het nu 1 of 5 minuten duurt, dan mogen ze wat mij betreft driedubbel op de blaren zitten qua onkosten.
Dan zullen die volstrekte debielen het wel afleren dit nogmaals te doen dan hun te beschermen van enige mogelijke schade aan hun voertuig.
Sorry, maar met dit soort uitspraken zie ik maar één 'holbewoner' of 'debiel', en dat is degene die 1) niet controleert of er oplossingen mogelijk zijn zonder schade, 2) expres extra schade veroorzaakt en 3) overduidelijk niet in staat is helder na te denken.

Hoeveel mensen (ja, over het algemeen volwassenen, maar het idee is hetzelfde) gaan regelmatig 15 minuten in een 90 graden sauna zitten? Volgens jouw redenatie moeten die mensen morsdood zijn...

Dat je het niet eens bent met die mensen over het al dan niet in de auto kunnen laten zitten van een kind of hond, prima, niks mis mee. Dat je besluit zonder er een seconde bij na te denken voor judge, jury en executioner te spelen? Ik hoop dat ze je oppakken en leren dat dit NIET de manier is.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 09:07
M'n Tesla gaat automatisch koelen als de auto boven de 40 graden komt. Bovendien heb je een knopje om airco aan te laten als je weggaat en kan je die ook aanzetten met de app. Als iemand dus mijn autoruit inslaat gaat ie dokken :(

Facts don't care about your feelings

• Sissors
  • Niet online
En misschien is het wel zo handig om de situatie in ogenschouw te nemen. Zie je bijvoorbeeld een hond op de parkeerplaats bij het strand in een auto zitten, die op slot zit en ook iemand in de buurt is, dan is de kans redelijk groot dat die er al een tijd in zit.
Echter staat een auto met kind danwel hond bij een benzinepomp, dan lijkt het mij toch logischer om eerst ervan uit te gaan dat gewoon de eigenaar aan het betalen is. En in tegenstelling tot wat sommige lijken te denken: Nee een kind gaat niet dood aan 2 minuten in een auto zonder airco aan. Ga je dan ruiten inslaan dan ben je mijn inziens, om een andere Tweaker te quoten: een debiele holbewoner.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:53
YoshiBignose schreef op zondag 1 juli 2018 @ 18:53:
M'n Tesla gaat automatisch koelen als de auto boven de 40 graden komt. Bovendien heb je een knopje om airco aan te laten als je weggaat en kan je die ook aanzetten met de app. Als iemand dus mijn autoruit inslaat gaat ie dokken :(
Je bedoelt dat jij het prima vindt om je kinderen in de hitte in de auto op een parkeerplaats achter te laten?

Iemand die zijn auto met knipperlichten op de laden en lossen plaats heeft staan zou ik wel even wachten voordat ik een ruit in sla, ligt er uiteraard ook bij hoe het kind erbij ligt/zit. Daarbij verwacht ik dan toch dat er wel iets aan de hand moet zijn, alhoewel ik het zelf noot zou doen.

Bij een baby zou ik wel meteen de politie bellen en advies vragen wat te doen, als ik aangeeft dat kind er erg rood uitziet en zweet en ik een hamertje heb zullen ze zelf wel zeggen dat ik een ruit mag intikken

• YoshiBignose
President schreef op zondag 1 juli 2018 @ 19:06:
[...]

Je bedoelt dat jij het prima vindt om je kinderen in de hitte in de auto op een parkeerplaats achter te laten?

Iemand die zijn auto met knipperlichten op de laden en lossen plaats heeft staan zou ik wel even wachten voordat ik een ruit in sla, ligt er uiteraard ook bij hoe het kind erbij ligt/zit. Daarbij verwacht ik dan toch dat er wel iets aan de hand moet zijn, alhoewel ik het zelf noot zou doen.

Bij een baby zou ik wel meteen de politie bellen en advies vragen wat te doen, als ik aangeeft dat kind er erg rood uitziet en zweet en ik een hamertje heb zullen ze zelf wel zeggen dat ik een ruit mag intikken
Nee maar mensen moeten wel nadenken dat sommige auto's tegenwoordig de airco aan kunnen laten terwijl ze geparkeerd staan. Dus baby zit lekker in 20 graden te chillen en dan wordt hij straks verminkt door glasscherven van één of andere gek 8)7

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02-11 10:05
Het probleem is (gek genoeg nog niemand dit horen zeggen, correct me if I'm wrong) hoe herken je iemand die 1 minuut of een paar uur weg is?

Dat is al genoeg reden om direct de ruit in te slaan En dan kun je stellen dat de kans groot is dat die persoon heel kort weg was. Maar er zijn gevallen waarbij dit niet zo is.

Als ik iemand kan helpen doe ik dat, ik zou niet graag verantwoordelijk zijn voor een slachtoffer die ik had kunnen helpen door even een raampje in te tikken.

Om verwarring te voorkomen kun je beter helemaal niet je kind of huisdier alleen laten in een auto, al is het maar voor 10 seconden, een voorbijganger kan dat immers niet zien.

Zoveel moeite is het toch ook niet om deze even mee te nemen lijkt mij.

En inderdaad, is die schade nou écht zo erg als je er een leven mee kan redden? Ik denk dat je prioriteit dan niet helemaal in orde is...

[ Voor 0% gewijzigd door jetspiking op 01-07-2018 19:18 . Reden: typo ]

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:53
YoshiBignose schreef op zondag 1 juli 2018 @ 19:09:
[...]

Nee maar mensen moeten wel nadenken dat sommige auto's tegenwoordig de airco aan kunnen laten terwijl ze geparkeerd staan. Dus baby zit lekker in 20 graden te chillen en dan wordt hij straks verminkt door glasscherven van één of andere gek 8)7
Dat je je kind in huis wel eens enkele minuten in de box laat zitten terwijl je niks ziet of hoort is prima, maar om je baby in een auto achter te laten op een openbare parkeerplaats terwijl je niks ziet en hoort: dat is niet oké.

• CriticalHit_NL
  • Laatst online: 03-11 19:05
Paul schreef op zondag 1 juli 2018 @ 18:48:
[...]
Sorry, maar met dit soort uitspraken zie ik maar één 'holbewoner' of 'debiel', en dat is degene die 1) niet controleert of er oplossingen mogelijk zijn zonder schade, 2) expres extra schade veroorzaakt en 3) overduidelijk niet in staat is helder na te denken.

Hoeveel mensen (ja, over het algemeen volwassenen, maar het idee is hetzelfde) gaan regelmatig 15 minuten in een 90 graden sauna zitten? Volgens jouw redenatie moeten die mensen morsdood zijn...

Dat je het niet eens bent met die mensen over het al dan niet in de auto kunnen laten zitten van een kind of hond, prima, niks mis mee. Dat je besluit zonder er een seconde bij na te denken voor judge, jury en executioner te spelen? Ik hoop dat ze je oppakken en leren dat dit NIET de manier is.
Volgens mij was het de bedoeling hier niet op de man in te spelen.
Maar ik ga mij ook niet teveel bemoeien met dit topic.

Het zijn overigens aannames wat je doet dat ik niet nadenk.
Verder als dit soort acties zonder schade elke keer worden afgehandeld zullen de mensen het hoogstwaarschijnlijk niet eens afleren, liever een kapotte auto op je geweten dan de dood van een levend wezen.
Wat mij betreft mag de dierenbescherming en kinderbescherming dan ook worden ingeschakeld, mag het rijbewijs worden ingenomen en krijgen mensen in zo'n geval een flinke boete.
Mocht een levend wezen door iemands eigen toedoen op deze manier overlijden mag het wat mij betreft dood door schuld zijn.

Er wordt al genoeg gewaarschuwd dat je geen dieren of kinderen op moet sluiten in de auto met warm weer.
het toevoegen als voorlichting bij autolessen gaat mij misschien wat ver, maar blijkbaar is de common sense er bij bepaalde mensen niet.
In dat geval ben je wat mij betreft ook niet echt een auto waard naar mijn idee.

We kunnen er overigens wel allerlei variables aan gaan lopen plakken met mogelijk draaiende airco, geblindeerde ramen, ja maar van de sauna ga je ook niet dood.
Dit soort excusen zijn wat mij betreft onrelevant, van de airco kan je niet altijd goed beoordelen van buitenaf.

Verder blijft het gewoon een principe dit soort dingen niet de doen met zulk weer.
Je kan zelf met een beetje inbeeldingskracht ook wel voorzien dat het erg warm gaat worden in een stilstaande auto en dat dit levensgevaarlijk is.
Iemand kan in zulke warmte zomaar onwel worden en dus geen actie meer ondernemen.

En dan is er nog het aspect of het gaat om dieren of baby's die geen actie kunnen ondernemen of kinderen die dat wel kunnen.
Maar ook in het laatste geval zou ik in ieder geval gaan checken of alles in orde is en of de auto überhaupt open is en kan, en als er geen airco is sowieso de ramen open laten.
Sissors schreef op zondag 1 juli 2018 @ 19:04:
En misschien is het wel zo handig om de situatie in ogenschouw te nemen. Zie je bijvoorbeeld een hond op de parkeerplaats bij het strand in een auto zitten, die op slot zit en ook iemand in de buurt is, dan is de kans redelijk groot dat die er al een tijd in zit.
Echter staat een auto met kind danwel hond bij een benzinepomp, dan lijkt het mij toch logischer om eerst ervan uit te gaan dat gewoon de eigenaar aan het betalen is. En in tegenstelling tot wat sommige lijken te denken: Nee een kind gaat niet dood aan 2 minuten in een auto zonder airco aan. Ga je dan ruiten inslaan dan ben je mijn inziens, om een andere Tweaker te quoten: een debiele holbewoner.
Hier ben ik het ook wel mee eens, het is ook situatie afhankelijk wat de keuzes zijn, niet alles is zwart op wit.

Verder vind ik het ook wel marteling een dier met dit weer zoals een hond in de volle zon bij een supermarkt buiten vastgebonden aan de lijn te laten staan zonder enige vorm van verkoeling of water, maar ja dat is een andere discussie.

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

• YoshiBignose
President schreef op zondag 1 juli 2018 @ 19:24:
[...]

Dat je je kind in huis wel eens enkele minuten in de box laat zitten terwijl je niks ziet of hoort is prima, maar om je baby in een auto achter te laten op een openbare parkeerplaats terwijl je niks ziet en hoort: dat is niet oké.
Hij is veiliger in de auto dan op straat hoor :(

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ja, er staan gelijk 3 man te wachten bij je auto en te timen hoe lang jij wegblijft. overdrijft niet zo met je berichten uit verband te trekken(de boel bagatelliseren). zoals ik al eerder heb gepost bekijk je eerst de situatie (gelukkig bezit ik die capaciteit)

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 01-07-2018 20:00 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ybos
CriticalHit_NL schreef op zondag 1 juli 2018 @ 19:27:
[...]
Hier ben ik het ook wel mee eens, het is ook situatie afhankelijk wat de keuzes zijn, niet alles is zwart op wit.

Verder vind ik het ook wel marteling een dier met dit weer zoals een hond in de volle zon bij een supermarkt buiten vastgebonden aan de lijn te laten staan zonder enige vorm van verkoeling of water, maar ja dat is een andere discussie.
Vastknopen in de zon is inderdaad niet goed, maar toch gaat mijn hond vanmiddag gewoon "lekker" in de zon liggen terwijl hij ook gewoon in de schaduw kan liggen of binnen op de koele vloer.
Niet alles is wat het lijkt.

• Paul
CriticalHit_NL schreef op zondag 1 juli 2018 @ 19:27:
Verder als dit soort acties zonder schade elke keer worden afgehandeld zullen de mensen het hoogstwaarschijnlijk niet eens afleren
Er is bij dit soort incidenten vrijwel geen recidive, het zijn (ok, er zijn uitzonderingen) iedere keer andere mensen. Harder straffen is dus geen oplossing, en als burger besluiten dat jij degene bent die die hardere straf mag opleggen en uitvoeren is al helemaal niet de bedoeling.
liever een kapotte auto op je geweten dan de dood van een levend wezen.
...what about geen van beide? In plaats van als militante extremist meteen de ruit in te slaan en de eigenaar naar de keel te vliegen even helder blijven denken en observeren voordat je iets permanents doet? Zo zwart/wit als jij het stelt is het namelijk helemaal niet. Je doet (of in ieder geval deed je dat in de vorige post) het voorkomen alsof zo'n kind dood neervalt op het moment dat de ouder op het knopje van de centrale deurvergrendeling klikt....

Rhàshan - Aditu Sunlock

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
YoshiBignose schreef op zondag 1 juli 2018 @ 18:53:
M'n Tesla gaat automatisch koelen als de auto boven de 40 graden komt. Bovendien heb je een knopje om airco aan te laten als je weggaat en kan je die ook aanzetten met de app.
Leuke feature, maar honden sterven ook door uitdroging bij 30 graden.

March of the Eagles

• YoshiBignose
XWB schreef op zondag 1 juli 2018 @ 20:24:
[...]

Leuke feature, maar honden sterven ook door uitdroging bij 30 graden.
Ja een mens ook als je maar lang genoeg wacht. Je bent echt niet dood bij 30 graden hoor in een paar uur en een hond ook niet.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:35

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

bwerg schreef op zondag 1 juli 2018 @ 13:17:
[...]
Als je het zo sterk stelt, mag je nog niet een tankstation inlopen om af te rekenen als er een kind op de achterbank zit.
Precies de enige situatie dat ik mijn kinderen wel eens even alleen laat in de auto. Maar die staat dan ook nog eens niet in de volle zon en de oudste (7) kan zelfstandig de deur openen, kinderslot is er voor hem af.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Tommie12
Moeilijk hé, om gezond verstand in regeltjes te gieten?

In de jaren 80 gingen win toch gewoon naar Frankrijk op vakantie in een auto zonder airco, en ik ben er zeker van dat het zelfs met de ruitjes open (we hadden toen zo’n windschelpen aan de ruiten om de trek een beetje tegen te houden als je met de ramen open reden) de temperatuur boven de 30 graden was. Ik leef nog....

Ik heb ooit een defecte airco gehad, en reed op een warme dag met het raam open. Toen kreeg ik een telfoongesprek dat ik echt niet kon missen. Heb nog een minuutje gevraagd om de auto aan de kant te zetten (te veel windgeruis), en toen stond ik in de zon op een snelwegparking. Raam open was te veel lawaai. Gesprek liep uit tot ca 30 minuten, en het zweet begon in straaltjes van mijn hoofd te lopen. Maar ook dat heb ik rustig overleefd.

Dus, laat ons even samenvatten.
Als je kinderen of een hond in een auto aantreft, dan eerst de situatie even beoordelen, maar wel niet weg gaan. Als de ouders niet te vinden zijn, dan ofwel ruit intikken, of 112bellen, en al zeker als je tekenen van onbewustzijn ziet, of als,het een hele kleine baby is.

• ybos
Tommie12 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 21:29:

In de jaren 80 gingen win toch gewoon naar Frankrijk op vakantie in een auto zonder airco, en ik ben er zeker van dat het zelfs met de ruitjes open (we hadden toen zo’n windschelpen aan de ruiten om de trek een beetje tegen te houden als je met de ramen open reden) de temperatuur boven de 30 graden was. Ik leef nog....

Ik heb ooit een defecte airco gehad, en reed op een warme dag met het raam open. Toen kreeg ik een telfoongesprek dat ik echt niet kon missen. Heb nog een minuutje gevraagd om de auto aan de kant te zetten (te veel windgeruis), en toen stond ik in de zon op een snelwegparking. Raam open was te veel lawaai. Gesprek liep uit tot ca 30 minuten, en het zweet begon in straaltjes van mijn hoofd te lopen. Maar ook dat heb ik rustig overleefd.

Dus, laat ons even samenvatten.
Als je kinderen of een hond in een auto aantreft, dan eerst de situatie even beoordelen, maar wel niet weg gaan. Als de ouders niet te vinden zijn, dan ofwel ruit intikken, of 112bellen, en al zeker als je tekenen van onbewustzijn ziet, of als,het een hele kleine baby is.
Zo, en met deze wijze woorden: klaaaaaar. Nu dan een slotje :Y

Verwijderd

@Tommie12 Als het een dier (hond) betreft is het nogal nietszeggend om te stellen dat je 30 minuten in een hete auto hebt overleefd, als volwassen mens. Net zoals de persoon hierboven die zegt dat mensen vrijwillig in een sauna van 90 graden zitten, en dit ook kan overleven.

Een hond is geen mens. Een hond kan niet zweten en daardoor zijn warmte niet kwijt. De temperatuur stijgt extreem snel in een auto met de zon erop, waardoor dit probleem zich opstapeld en versneld. Het kan na 15 minuten al fataal zijn!

Aangezien je niet weet hoe lang het dier er al inzit, is het bijna altijd een goed idee om dat ruitje in te tikken. Daarvoor moet het natuurlijk wel een hete dag zijn. Ik zou ook een inschatting maken van wanneer de eigenaar terug komt (bij een supermarkt kan dat lang duren, bij een tankstation niet). En ik zou naar de staat van het dier kijken.

• Tommie12
Verwijderd schreef op zondag 1 juli 2018 @ 23:38:
@Tommie12 Als het een dier (hond) betreft is het nogal nietszeggend om te stellen dat je 30 minuten in een hete auto hebt overleefd, als volwassen mens. Net zoals de persoon hierboven die zegt dat mensen vrijwillig in een sauna van 90 graden zitten, en dit ook kan overleven.

Een hond is geen mens. Een hond kan niet zweten en daardoor zijn warmte niet kwijt. De temperatuur stijgt extreem snel in een auto met de zon erop, waardoor dit probleem zich opstapeld en versneld. Het kan na 15 minuten al fataal zijn!

Aangezien je niet weet hoe lang het dier er al inzit, is het bijna altijd een goed idee om dat ruitje in te tikken. Daarvoor moet het natuurlijk wel een hete dag zijn. Ik zou ook een inschatting maken van wanneer de eigenaar terug komt (bij een supermarkt kan dat lang duren, bij een tankstation niet). En ik zou naar de staat van het dier kijken.
Voila, je gebruikt gewoon gezond verstand en je beoordeelt de situatie... Meer moet dat niet zijn.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-11 09:54
Modbreak:Zo, ik ben ook even klaar met ruitjes intikken. Zoals wellicht opvalt, is het topic opeens een stuk korter. De mod-lifehammer lijkt af en toe ook wat meer op een botte bijl om topics op te schonen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Begin deze maand zaten twee honden maar liefst 5,5 uur opgesloten in een veel te hete auto :X De honden werden niet op tijd opgemerkt en zijn dan ook overleden.

March of the Eagles

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Flimovic schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:23:
[...]

Je weet dus niet wanneer dat is, dus neem je het zekere voor het onzekere. Maar daar ligt precies het probleem. Er is niet zoiets als een keiharde lijn. Bijvoorbeeld, het moet minimaal 15 graden buiten zijn of zo. Het is dus een grijs gebied. Ultiem zou een rechter er aan te pas moeten komen om te oordelen of het terecht was, of dat het vernieling was, waarbij ik vermoed dat de rechter vrij snel aan de kant gaat staan van de persoon wie de ruit insloeg.
15 graden? Dat zijn wintertemperaturen.

Het zekere voor het onzekere, dan kun je bij alle auto's wel ramen in gaan slaan. Misschien is de hond flauwgevallen en ligt hij op de mat en hoor of zie je hem daarom niet. Het is niet zeker dat er geen hond in de auto zit.
XWB schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:02:
Begin deze maand zaten twee honden maar liefst 5,5 uur opgesloten in een veel te hete auto :X De honden werden niet op tijd opgemerkt en zijn dan ook overleden.
Dat lijkt me een ander verhaal, als het heet is en je ziet de honden versuft raken en je ziet dat de auto er al lang staat.

[ Voor 23% gewijzigd door Marzman op 10-07-2018 12:11 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-11 13:54

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Marzman schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:10:
[...]

15 graden? Dat zijn wintertemperaturen.

Het zekere voor het onzekere, dan kun je bij alle auto's wel ramen in gaan slaan. Misschien is de hond flauwgevallen en ligt hij op de mat en hoor of zie je hem daarom niet. Het is niet zeker dat er geen hond in de auto zit.
Er moet natuurlijk wel een redelijk vermoeden zijn dat een dier in nood is. Daarvoor moet je het dier natuurlijk eerst spotten.

Steam/Discord: Flimovic

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-11 09:54
XWB schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:02:
Dit is al uitvoerig besproken in BTFD in "Ruit inslaan bij dier of kind in de auto" e.v. We gaan niet voor elk bericht dit topic kicken om dezelfde discussie overnieuw te voeren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
YoshiBignose schreef op zondag 1 juli 2018 @ 20:53:
[...]

Ja een mens ook als je maar lang genoeg wacht. Je bent echt niet dood bij 30 graden hoor in een paar uur en een hond ook niet.
Tommie12 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 21:29:

Alleen gaat dit topic over kinderen en dieren, en niet over volwassen mensen ;) Met name honden zijn gevoelig voor uitdroging vanwege de redenen die @Fledder2000 hierboven opsomt.

March of the Eagles

• Bob Popcorn
  • Laatst online: 19:27

Bob Popcorn

Plop!

M'n baas kwam onlangs ook met z'n kleinkind aan rijden. Liet haar lekker in het stoeltje zitten toen hij ging lunchen bij ons, want ze sliep heerlijk. Half uurtje lunchen en daarna ging hij weer. Scheelt wel dat het een Volvo XC90 is waarbij de airco altijd aan kan (plug in hybride) en het dus gewoon constant 20 graden is in de auto met continue frisse lucht.

Aangezien veel auto's tegenwoordig dit soort opties hebben lijkt het me niet slim om stante pede de ruiten er uit te slaan :+

Kan niet stoppen met ontploffen!

• RemcoDelft
Bob Popcorn schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 13:33:
M'n baas kwam onlangs ook met z'n kleinkind aan rijden. Liet haar lekker in het stoeltje zitten toen hij ging lunchen bij ons, want ze sliep heerlijk. Half uurtje lunchen en daarna ging hij weer. Scheelt wel dat het een Volvo XC90 is waarbij de airco altijd aan kan (plug in hybride) en het dus gewoon constant 20 graden is in de auto met continue frisse lucht.
En als de airco het begeeft, is een half uur genoeg om het kind op gevaarlijke temperatuur te krijgen. Ik zou nooit op een airco vertrouwen, dan veel liever alle ramen open (passief veilig).

• Bob Popcorn
  • Laatst online: 19:27

Bob Popcorn

Plop!

RemcoDelft schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 13:42:
[...]

En als de airco het begeeft, is een half uur genoeg om het kind op gevaarlijke temperatuur te krijgen. Ik zou nooit op een airco vertrouwen, dan veel liever alle ramen open (passief veilig).
Luister, als je in een hybride of elektrisch voertuig rijdt ben je omgeven met lithiumcellen. Weet je wat dáár mee kan gebeuren? :D :')

Kan niet stoppen met ontploffen!

• YoshiBignose
Ik denk dat de kans groter is dat het kind aangereden of opgeblazen door een terrorist terwijl je haar meeneemt dan dat je airco het begeeft. Bovendien kan ik in m'n Tesla nog realtime de temperatuur zien. Uiteraard kan de app ook crashen en dan krijg ik oude data door :P
XWB schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:30:
[...]

[...]

Alleen gaat dit topic over kinderen en dieren, en niet over volwassen mensen ;) Met name honden zijn gevoelig voor uitdroging vanwege de redenen die @Fledder2000 hierboven opsomt.
Waar baseer je het op? Ik heb verhalen gehoord over dat honden gewoon ook een paar dagen kunnen leven zonder water, net als mensen. Ik kende ook mensen met een engelse bulldog, die beesten zijn helemaal gevoelig voor warmte enzo, maar hij ging iedere keer stug vol in de zon liggen :') Soms lag ie daar een uur te bakken en dan ging ie weer even wat drinken.

Ik zou m'n hond ook niet achterlaten als ik weet uren weg te zijn maar ze kunnen echt wel wat hebben hoor.

• Pyramiden
  • Laatst online: 07-11 21:50
YoshiBignose schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 14:27:

Waar baseer je het op? Ik heb verhalen gehoord over dat honden gewoon ook een paar dagen kunnen leven zonder water, net als mensen. Ik kende ook mensen met een engelse bulldog, die beesten zijn helemaal gevoelig voor warmte enzo, maar hij ging iedere keer stug vol in de zon liggen :') Soms lag ie daar een uur te bakken en dan ging ie weer even wat drinken.

Ik zou m'n hond ook niet achterlaten als ik weet uren weg te zijn maar ze kunnen echt wel wat hebben hoor.
Het probleem zit hem dan ook niet niet in uitdroging. Honden gaan dood in auto's door het stollen van lichaamseiwitten. Rond 40 graden beginnen ze in de problemen te komen, omdat ze inderdaad alleen via hun voetzolen en hun tong warmte af kunnen voeren. Bij 21 graden is het binnen een half uur 40 graden als de auto in de volle zon staat en bij 30 graden zit je rond 10 minuten op die temperatuur.

Die bulldog die lekker in de zon wil liggen kan dan ook lekker bepalen wanneer hij uit de zon gaat, en hij heeft er geen last van dat zijn lichaams vitale functies er één voor één mee ophouden omdat hij nergens heen kan.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Voordat je het ruitje intikt kan je ook nog even voelen aan het glas, staat er in de auto de airco aan dan is dat duidelijk te voelen aan het glas. Als de auto een zonnedak heeft dat openkan en gedeeltelijk op een kiertjes staat is het ook significant minder warm in de auto.

Dit plaatje pas hier wel:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CjhBXNhUoAIyCDn.jpg

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bob Popcorn schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 13:33:

Aangezien veel auto's tegenwoordig dit soort opties hebben lijkt het me niet slim om stante pede de ruiten er uit te slaan :+
Er is niemand die zegt dat je zomaar een ruit inslaat. ff je volwassen verstand gebruiken is wel aan te raden in deze.
In dit oogpunt lijkt je opmerking meer op trollen, of de ernst lollig op te willen vatten....

• Sissors
  • Niet online
Euh, je hebt de rest van het topic niet gelezen? Want er zijn er toch wel een aantal langs gekomen met als strekking eerst kapot slaan (en het liefst met zoveel mogelijk schade) en dan pas vragen stellen.

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

[...]

[afbeelding]

Wow, bij warm weer merk je echt hoe verradelijk dit is.
Toen ik mijn auto parkeerde en het contact uitschakelde en nog 30 seconden in de auto een bonnetje zocht dat ik eerder op de stoel had gelegd merkte ik al dat het warmer werd in de auto.

★ What does that mean? ★

• Steephh
Leuke video nog van hoe het bij de politie werkt:

_@/'

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:23
Misschien een beetje een zijspoor van het topic. Maar met dit warme weer zie je ook veel kinderwagens volledig afgedekt met een dekentje in de volle zon staan. Snap werkelijk niet dat ouders dit doen.

Heb van de week er nog iets van gezegd. Mannetje stond in de volle zon. Ouders op het terras in de schaduw. Kinderwagen kon niet in de schaduw. Denk na half uur heb ik er iets van gezegd.

Ouders keken me eerst best boos aan. Totdat ze hun kleine uit de kinderwagen haalde. Helemaal bezweet en zichtbaar veel te warm geworden.

Zeggen jullie hier iets van?

• RemcoDelft
Ik heb dit nooit gezien (de juiste manier is een parasolletje aan de wandelwagen), maar het lijkt me dat zo'n baby wel een ingebouwd alarmsysteem heeft als er iets nodig is.
Ik maakte zelf ooit de fout om m'n kleintje in de Maxi-Cosi achterin de auto dik ingepakt te laten zitten. Op korte ritten ging dat prima, op lange ritten ging er na een uur een sirene aan, en was-ie helemaal bezweet.
Daarna was het afgelopen met dik inpakken, gewoon een dekentje eroverheen en in de auto na 5 minuten d'r vanaf halen.
(voor de duidelijkheid: dit alles wat in de winter, niet in de zomer)

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-11 09:40
Highfive95 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 21:40:
Misschien een beetje een zijspoor van het topic. Maar met dit warme weer zie je ook veel kinderwagens volledig afgedekt met een dekentje in de volle zon staan. Snap werkelijk niet dat ouders dit doen.

Heb van de week er nog iets van gezegd. Mannetje stond in de volle zon. Ouders op het terras in de schaduw. Kinderwagen kon niet in de schaduw. Denk na half uur heb ik er iets van gezegd.

Ouders keken me eerst best boos aan. Totdat ze hun kleine uit de kinderwagen haalde. Helemaal bezweet en zichtbaar veel te warm geworden.

Zeggen jullie hier iets van?
Mijn vriendin verkoopt kinderwagens en zij leggen dit standaard uit. Dus om niet de kinderwagen met deken erover in de zon te zetten, altijd de ventilatie van de wagen open te houden aan zowel de voor als achterzijde van de "bak".

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Een baby kan snel bevangen worden door hitte, dus is het beter helemaal niet in de hitte te komen (hete zon)
(ook niet een lichte kleur kinderwagen) Ook al loop je er zelf achter, als je vol in de zon loopt wordt het echt te warm daar binnen.

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 16:52:
Voordat je het ruitje intikt kan je ook nog even voelen aan het glas, staat er in de auto de airco aan dan is dat duidelijk te voelen aan het glas. Als de auto een zonnedak heeft dat openkan en gedeeltelijk op een kiertjes staat is het ook significant minder warm in de auto.
Dat van dat zonnedak en een raam op een kiertje is een veelgemaakte denkfout. Dat is dus niet voldoende om een auto te koelen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Mocht iemand zich nog afvragen hoe snel een hond kan sterven:

https://www.ad.nl/buitenl...n-snikhete-auto~a86eadff/

Deze hond heeft slechts een uur in een snikhete auto gezeten en kwam te overlijden.

March of the Eagles

• Steephh

Een hele mooie optie imho! :)

_@/'

• Wody
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 03:43
Klinkt leuk, maar je kan het vanaf de bestuurderskant blijkbaar niet zien. Bovendien zullen er een hoop mensen niet goed lezen en zien '22? het is veel warmer buiten! Die auto is kapot en de hond moet er uit!' en alsnog de ramen inslaan.

Verwijderd

Je zal altijd mensen hebben die tegen vooruitgang zijn, helaas...

Verwijderd

Een airco droogt uit! Wellicht voor iemand herkenbaar dat er geen airco in een kinderdagverblijf aanwezig is?
Dat mag volgens mij niet eens.

• cactusman
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Verwijderd schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 07:44:
Een airco droogt uit! Wellicht voor iemand herkenbaar dat er geen airco in een kinderdagverblijf aanwezig is?
Onzin... ik ken genoeg kdv`s met wel airco... of in elk geval koeling(vloer plafond).

Airco droog ook niet per definitie uit het hij verlaagt wel de luchtvochtigheid.

euhmmmm

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 19:08
Verwijderd schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 07:44:
Ah, vandaar dat er bedrijven in gespecialiseerd zijn :P https://www.aircoshop.nl/airco-kinderdagverblijven

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dit topic heeft z'n langste tijd wel gehad als we het gaan hebben over airco binnen een kinderdagverblijf. Thanks voor de update over de nieuwe feature op de Tesla, dit topic gaat op slot.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Blijf netjes, beleefd en hou de regels in acht!