Ruit inslaan bij dier of kind in de auto

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 20.043 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-04 19:04

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Topicstarter
Hallo all! :)

Het is zelfs op onze zolderkamers enorm warm, en in de auto is het zonder airco al helemaal niet uit te houden.
Nu zie je de discussie weer oplaaien; mensen die hun kinderen of dieren in de auto laten met een raam dicht of op een kiertje met als gevolg dat ze stikken of oververhit raken.

Online kan ik niet echt duidelijk vinden wat nou de rechten en plichten van een burger zijn, behalve iets wat op een niet overheidsachtige site staat.
Strafbaarheid en aansprakelijkheid

Volgens de wet is iedereen verplicht om hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen. Degene die dat niet doet, is strafbaar. Degene die de hond in de auto heeft achtergelaten, is ook strafbaar. Als het gaat om een zaak van leven of dood van een hond in een auto, dan kan het inslaan van een autoruit worden aangemerkt als zaakwaarneming. Hierbij handel je in het belang van de eigenaar van de hond en auto. Jouw handelen voorkomt tenslotte meer 'schade' aan een eigendom van de eigenaar, namelijk de hond. Eventuele bijkomende schade door dit handelen (zoals de ruit) komt dan voor rekening van de eigenaar.
Wat mag je nou wel en niet doen? en wat zou jij gedaan hebben?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

michelsoe12 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:10:
Hallo all! :)

Het is zelfs op onze zolderkamers enorm warm, en in de auto is het zonder airco al helemaal niet uit te houden.
Nu zie je de discussie weer oplaaien; mensen die hun kinderen of dieren in de auto laten met een raam dicht of op een kiertje met als gevolg dat ze stikken of oververhit raken.

Online kan ik niet echt duidelijk vinden wat nou de rechten en plichten van een burger zijn, behalve iets wat op een niet overheidsachtige site staat.

[...]

Wat mag je nou wel en niet doen? en wat zou jij gedaan hebben?
112 bellen en hun vragen wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
downtime schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:11:
[...]

Uiteraard, maar er zijn online ook zat verhalen te vinden dat de politie niet altijd even haast maakt om langs te komen. Wat moet je dan doen, zo iemand dood laten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
downtime schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:11:
[...]

in het geval van dieren 144 bellen

en als zij zeggen dat er een ruit ingeslagen mag/moet worden: prima.
zodra je het op eigen houtje doet in een twijfelachtige situatie kan het uiteraard gezeik opleveren

Acties:
  • +63 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-05 08:27
Ik ga de discussie wel aan met de eigenaar, nadat ik zijn autoruit heb gesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

michelsoe12 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:12:
[...]

Uiteraard, maar er zijn online ook zat verhalen te vinden dat de politie niet altijd even haast maakt om langs te komen. Wat moet je dan doen, zo iemand dood laten gaan?
Als je 112 belt heb je iemand aan de lijn die dat advies kan geven. Als zij adviseren om die ruit in te slaan dan kun je dat doen. En natuurlijk is er ook zoiets als gezond verstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Gadgeteer schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:14:
Ik ga de discussie wel aan met de eigenaar, nadat ik zijn autoruit heb gesloopt.
Ik ook, met liefde. Maar wat is juridisch gezien nou de gevolgen.

1. ben je de burger geweest dat zijn plicht heeft gedaan, namelijk het redden van een levensvatbaar wezen.

OF

2. je bent strafbaar en word vervolgt voor vernielingen.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:50

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Ik zou denk ik een topic openen op tweakers en vragen wat de rest zou doen :+
michelsoe12 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:16:
[...]

1. ben je de burger geweest dat zijn plicht heeft gedaan, namelijk het redden van een levensvatbaar wezen.

OF

Dat zijn volgens mij inderdaad de twee smaakjes, waarbij de omstandigheden waarschijnlijk bepalen of het op het eerste of op het tweede uitdraait.

[ Voor 77% gewijzigd door Flimovic op 30-05-2018 16:17 ]

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-05 08:27
[...]

OF

Tja, dat kan mij in zo'n situatie eigenlijk niets schelen je laat kinderen en dieren niet achter in zo'n situatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Flimovic schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:16:

Dat zijn volgens mij inderdaad de twee smaakjes, waarbij de omstandigheden waarschijnlijk bepalen of het op het eerste of op het tweede uitdraait.
Het zal vrij snel het eerste zijn. Kinderen en dieren hoor je gewoon niet alleen achter te laten in een auto. Zeker niet in de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
[...]

OF

De meeste agenten en zeker de meeste rechters kijken niet alleen naar de wet, maar juist naar de situatie. Weinig kans dat je hiervoor in de problemen komt als het terecht is om een dier of mens te redden bij extreem heet weer.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 16:44
... wanneer is een auto te heet? hoe kan je dat zien vanaf buiten? hoe kan je zien hoe lang die auto er al staat en dat de temperatuur inderdaad is opgelopen?

stel je voor, je zet je auto even neer om te pinnen, en als je terug komt staat iemand je auto te slopen omdat je hond erin zit...

kortom: ik vind het niet kunnen tenzij het dier echt in gevaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Je weet dus niet wanneer dat is, dus neem je het zekere voor het onzekere. Maar daar ligt precies het probleem. Er is niet zoiets als een keiharde lijn. Bijvoorbeeld, het moet minimaal 15 graden buiten zijn of zo. Het is dus een grijs gebied. Ultiem zou een rechter er aan te pas moeten komen om te oordelen of het terecht was, of dat het vernieling was, waarbij ik vermoed dat de rechter vrij snel aan de kant gaat staan van de persoon wie de ruit insloeg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:57
Hond in hete auto
Zie je een hond in een hete auto en heeft de hond symptomen van oververhitting, onderneem dan direct actie. Kijk natuurlijk eerst of je de eigenaar kunt vinden. Lukt dat niet, waarschuw dan de politie en dierenambulance.

Mocht dat niet lukken of gaat dat te lang duren, sla dan een ruitje in om de hond uit de hitte te bevrijden. Probeer daarna de hond af te koelen, maar doe dit zeer geleidelijk. Gooi dus geen emmer water over hem heen!
Dus niet eerst de ramen inslaan en daarna kijken wat je had kunnen doen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:06

Edd

Niets doen kan niet, anders krijg je dit soort berichten:
Hond overleden na oververhitting: politie heeft verzorger opgepakt

Het advies wat daarin wordt gegeven is dan ook:
Bel 112 of 144
De politie roept mensen op die een hond in een hete auto zien zitten, meteen met hen te bellen via 112 of met 144, het nummer van de dierenpolitie.

-

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:05

momania

iPhone 30! Bam!

burnedhardware schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:21:
... wanneer is een auto te heet? hoe kan je dat zien vanaf buiten? hoe kan je zien hoe lang die auto er al staat en dat de temperatuur inderdaad is opgelopen?

stel je voor, je zet je auto even neer om te pinnen, en als je terug komt staat iemand je auto te slopen omdat je hond erin zit...

Enig idee hoe snel de temperatuur omhoog schiet als de auto in de zon staat? ;)

Afbeeldingslocatie: http://heatkills.org/wp-content/uploads/2014/07/HKheatrise2-1024x837.jpg

Paar minuten is al genoeg voor een wezenlijk verschil, waarbij, als het uitgangspunt in de auto al ~25 graden is in de zomer, je zo tegen of over de 40 heen bent.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik heb het al vaker gedaan. Gelijk bellen met politie en wachten bij het voertuig

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

momania schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:24:
[...]

Enig idee hoe snel de temperatuur omhoog schiet als de auto in de zon staat? ;)

[afbeelding]

Paar minuten is al genoeg voor een wezenlijk verschil, waarbij, als het uitgangspunt in de auto al ~25 graden is in de zomer, je zo tegen of over de 40 heen bent.
Is dit in Farenheit of Celsius?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:49

Dat zijn nutteloze vragen die je stelt. Niemand slaat zomaar een raam in omdat er een hond in zit. Dan kijk je even, spreekt iemand aan en wacht 2, 3, 4, 5 minuten afhankelijk van de temperatuur.

Als er teveel vraagtekens blijven en de tijd passeert met 5 minuten dan kun je alsnog blijven kijken omdat je aan de lichaamstaal van mens of dier wel kunt schatten hoe het gaat. Al zou ik bij babies niet lang twijfelen en dat raam eruit tikken. Bij dieren overigens net zo snel als het serieus heet is buiten. Niet mijn probleem en dergelijke types zie ik graag in de rechtszaak als het zover mocht komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Flimovic schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:25:
[...]

Is dit in Farenheit of Celsius?
Dat is amerikaans en dus in Fahrenheit, en bovendien een toename vanaf een basistemperatuur.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Stap 1: Bellen met 112 of 144
Stap 2: Uitleg geven over situatie
Stap 3: Luisteren naar wat de politie je voor opdracht(en) geeft.

Kan zijn dat ze toestemming geven tot inslaan ruit of ze komen zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Kijk, daarom wil ik geen hond.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DJustin
  • Laatst online: 14:00
geforce5_guy schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:28:
Stap 1: Bellen met 112 of 144
Stap 2: Uitleg geven over situatie
Stap 3: Luisteren naar wat de politie je voor opdracht(en) geeft.

Kan zijn dat ze toestemming geven tot inslaan ruit of ze komen zelf :)
Ik zou er nog een stap voor doen, kijken of de deur niet gewoon ontgrendeld is, scheelt best wel wat schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:44
Hackus schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:25:
Ik heb het al vaker gedaan. Gelijk bellen met politie en wachten bij het voertuig
Op wat voor locaties was dit dat je dit al meerdere keren bent tegengekomen?

En wat is er uiteindelijk gebeurd?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:07

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Jullie vergeten sowieso nog één ding, aan de reacties van het kind of hond (dier) is ook prima af te leiden hoe het gesteld is in de auto. Als deze gewoon actief op jouw reageren is het nog absoluut ni4et nodig een ruit in te slaan (doe je dit wel zou ik het niet vreemd vinden hiervoor gestraft te worden).

Blijf dan bij het voertuig om te zien of de eigenaar tijdig terugkeert, is dat niet het geval dan kan je tot verdere actie overgaan 112/144 bellen en opdracht(en) uitvoeren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
112 bellen en met de centralist in overleg, grote kans dat je dan toestemming krijgt..

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Typhone
Overigens 112 bellers.... zou je niet eerst ff kijken of er wel nood is? Paniekerige hazen hier damn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-04 00:15
Gadgeteer schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:18:
[...]

Tja, dat kan mij in zo'n situatie eigenlijk niets schelen je laat kinderen en dieren niet achter in zo'n situatie.
Ach, en anders kom je weer op 't nieuws, crowdfunding actie.. kom je er ook wel :+
Alleen hopen dat je geen strafblad krijgt 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Flamesz schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:34:
[...]

Op wat voor locaties was dit dat je dit al meerdere keren bent tegengekomen?

En wat is er uiteindelijk gebeurd?
oa Hellendoorn met een hond, waar behalve de voorruit de rest al beslagen was.
Ben niet blijven wachten op de eigenaar. Heb mijn gegevens aan politie overhandigd en verder niets meer van gehoord.( behalve compliment van agent ter plaatse)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:41

Ardana

Moderator General Chat

Mens

_Dune_ schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:36:
Jullie vergeten sowieso nog één ding, aan de reacties van het kind of hond (dier) is ook prima af te leiden hoe het gesteld is in de auto. Als deze gewoon actief op jouw reageren is het nog absoluut ni4et nodig een ruit in te slaan (doe je dit wel zou ik het niet vreemd vinden hiervoor gestraft te worden).

Blijf dan bij het voertuig om te zien of de eigenaar tijdig terugkeert, is dat niet het geval dan kan je tot verdere actie overgaan 112/144 bellen en opdracht(en) uitvoeren.
Hoe jonger het kind, en hoe rustiger het dier, hoe minder goed je iets kan afleiden. Bij kinderen tot een jaar of 12 zou ik de signalen niet zomaar vertrouwen.

Shock kun je makkelijk oplopen, en kan dodelijk zijn. Tevens is dat voor ongetrainde ogen slecht te zien.

Ligt een kind gewoon lekker rustig, niet te rood gezichtje, niet te bezweet, of heeft het een ernstige shock? Ik vind het al lastig om te zien, laat staan iemand zonder training.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Typhone schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:38:
Overigens 112 bellers.... zou je niet eerst ff kijken of er wel nood is? Paniekerige hazen hier damn!
Volgens mij is dat vanzelfsprekend in dit topic. Een uur kan al dodelijk zijn: https://asunow.asu.edu/20...peratures-within-one-hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
Tk55 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:43:
[...]

Volgens mij is dat vanzelfsprekend in dit topic. Een uur kan al dodelijk zijn: https://asunow.asu.edu/20...peratures-within-one-hour
10 minuten niet. Maar dan zijn wel de hulpdiensten al gebeld via 112. Nadenken is lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-04 16:31
Tk55 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:43:
[...]

Zo veel dagen met 38 graden hebben we hier nu ook weer niet (link heeft het over 100 F days)...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:21
https://www.ad.nl/den-haa...laten-overleden~a4799404/

Hier hebben we het gezeik al ....
Ik snap echt niet dat mensen hun honden of zelfs kinderen in hun auto achterlaten met dit weer.

[ Voor 4% gewijzigd door Aggressor op 30-05-2018 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
Typhone schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:47:
10 minuten niet. Maar dan zijn wel de hulpdiensten al gebeld via 112. Nadenken is lastig.
Ilmar schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:48:
Zo veel dagen met 38 graden hebben we hier nu ook weer niet (link heeft het over 100 F days)...
Op het moment dat je zo'n situatie tegenkomt weet je echter niet hoe lang kind/dier al in de auto zit, hoe warm dat is en wanneer dat precies dodelijk is. Liever een risico nemen om iemand te redden dan om het niet te doen. Natuurlijk wel eerst 112 bellen en vragen om advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Aggressor schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:49:

Ik snap echt niet dat mensen hun honden of zelfs kinderen in hun auto achterlaten met dit weer.
Het kan ook een vergeten zijn... gebeurt vaker dan je denkt. Dat maakt het ook zo moeilijk om te bestraffen: is het een foutje, of bewuste keuze. Kindje ligt rustig te slapen en je vergeet in het geheel dat het achterin ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjeerdtq
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-04 19:34
Als mijn kinderen in de auto zitten en ik moet er zelf even uit dan heb ik ze wel altijd in het zicht. Als er een vreemd iemand bij mij auto zou gaan kijken zou ik al terug rennen. Bescherming van de kroost.

Maar bij kinderen in de auto zou ik 1 a 2 keer roepen of de eigenaar van merk/kleur/kenteken auto in de buurt is, anders raampje slaan.

Bij dieren in de auto (dieren)politie bellen zodat je toestemming kan vragen. Heeft voor mij mindere prioriteit als kinderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aggressor
Ardana schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:58:
[...]

Het kan ook een vergeten zijn... gebeurt vaker dan je denkt. Dat maakt het ook zo moeilijk om te bestraffen: is het een foutje, of bewuste keuze. Kindje ligt rustig te slapen en je vergeet in het geheel dat het achterin ligt.
Nou sorry hoor.. dan vraag ik mij echt af wat voor ouder je bent.... (in het algemeen hoor.. niet naar jou toe)
Heb je zelf kinderen?

Vooral met deze hitte....ik zou het nooit vergeten.

[ Voor 4% gewijzigd door Aggressor op 30-05-2018 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36
  • Laatst online: 20:05

Daniel36

vernieuwde formule

Aggressor schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:01:
[...]

Nou sorry hoor.. dan vraag ik mij echt af wat voor ouder je bent.... (in het algemeen hoor.. niet naar jou toe)
Heb je zelf kinderen?

Ik ben het met je eens. Je kind is geen accessoire oid. Toch zijn er mensen...
Maar ook een dier laat je niet achter imho.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Aggressor schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:01:
[...]

Heb je zelf kinderen?

Ik heb bewust geen kinderen, maar ik weet, en daar zijn ook onderzoeken naar gedaan, dat het iedereen kan overkomen. Je wijkt af van je gebruikelijke patroon, je brengt je kinderen op een andere dag weg, en je vergeet het. Heeft niks te maken met slecht ouderschap.

https://www.oudersvannu.n...ten-auto-moeder-overkwam/
https://vrouw.nl/artikel/...eens-in-een-auto-vergeten

[ Voor 11% gewijzigd door Ardana op 30-05-2018 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

[...]

Ik weet dat het gebeurt maar waar blijft dan je verantwoordelijkheid als verzorger van dat kind?
En waar ligt de grens want je was erg gestresst en moest veel doen bijvoorbeeld.
Het betreft wel een kind dat volledig van je afhankelijk is.

Edit: je kind vergeten in de auto en de gevolgen daarvan bij bijvoorbeeld warm weer lijkt me toch wel slecht ouderschap hoor.
Strafbaar is misschien een ander verhaal.

[ Voor 12% gewijzigd door Daniel36 op 30-05-2018 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Daniel36 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:08:
[...]

Ik weet dat het gebeurt maar waar blijft dan je verantwoordelijkheid als verzorger van dat kind?
En waar ligt de grens want je was erg gestresst en moest veel doen bijvoorbeeld.
Het betreft wel een kind dat volledig van je afhankelijk is.

Edit: je kind vergeten in de auto en de gevolgen daarvan bij bijvoorbeeld warm weer lijkt me toch wel slecht ouderschap hoor.
Dat weet ik, maar het overkomt de beste ouders. Vooral als het een tweede kind is, en het eerste kind nog jong is: het zit nog niet in je systeem, je bent afgeleid, het kind ligt rustig te slapen.

En als het een oprechte fout is, is de actie zelf al straf genoeg, mi. Zeker als je daarin mee neemt hoe de omgeving reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Ardana schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:14:
[...]

Dat weet ik, maar het overkomt de beste ouders. Vooral als het een tweede kind is, en het eerste kind nog jong is: het zit nog niet in je systeem, je bent afgeleid, het kind ligt rustig te slapen.

En als het een oprechte fout is, is de actie zelf al straf genoeg, mi. Zeker als je daarin mee neemt hoe de omgeving reageert.
Als vader van één kind kan ik dat misschien niet goed beoordelen maar ik verbaas me erover.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Daniel36 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:15:
[...]

Als vader van één kind kan ik dat misschien niet goed beoordelen maar ik verbaas me erover.
https://forum.viva.nl/kin...aan/list_messages/83306/1 Leesvoer.

Allemaal domme ongelukjes waarvan iedereen, ook de ouders, zeggen dat ze makkelijk hadden kunnen worden voorkomen. Het hoort erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Aggressor schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:49:

hebben ze de hond nou werkelijk natgegooid :?

Dacht altijd uit de warmte / zon, LAUW water geven. pootjes afkoelen.. maar geen koude shock door het dier helemaal nat te maken
immers trekken dan de bloedvaten samen..

en verder boven de 41graden heb je bij een hond al kans op schade

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Nouja ligt er ook aan waar de auto staat, als de auto staat op een parkeerterein vlakbij een atractie park, dan is waarschijnlijk de eigenaar ver weg, dan zal ik ook gewoon de ruit inslaan.

Nogstans je hoort gewoon geen dieren/babies op te sluiten in je auto op een hete dag, ookal ben je voor 5 min weg.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Laatst online: 30-04 14:13
Daniel36 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:08:
[...]

Laat me raden: Jij bent nog geen ouder? En als je dat wel bent: Zelf nooit fouten gemaakt tijdens de opvoeding?

Elke ouder maakt fouten. En soms zijn dat hele domme fouten. Maar dat wil nog niet zeggen dat iemand een slecht ouder is. Ik kan me legio situatie's voorstellen waarin je in een verloren ogenblik, ff je kind vergeet...

[ Voor 6% gewijzigd door ChojinZ op 30-05-2018 17:25 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

En wat als we het in gaan slaan. Hoe gaan we dat doen, er vanuit gaande dat je niet zo'n hamertje bij je hebt?

Met blote vuisten, elleboog met kans op glasscherven of met een kledingstuk over je hand heen en kans dat die kapot gaan, wordt dat dan vergoed door de eigenaar van het kind/dier? Wat is een manier die jij/jullie zou(den) aanpakken?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

SMSfreakie schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:19:
[...]

hebben ze de hond nou werkelijk natgegooid :?

Dacht altijd uit de warmte / zon, LAUW water geven. pootjes afkoelen.. maar geen koude shock door het dier helemaal nat te maken
immers trekken dan de bloedvaten samen..

en verder boven de 41graden heb je bij een hond al kans op schade
Sterker nog, bij extreme oververhitting moet je juist wel koelen, maar mag je géén water (laten) drinken.

Lichte oververhitting: schaduw, wind, koeling.
Bij ernstige oververhitting trekt het bloed weg van alle niet noodzakelijke organen zodat enkel hart, longen en hersenen nog overblijven. Als je dan water geeft, kan het lichaam er niks mee, en zorgt het eigenlijk voor meer schade. De enige optie dan is: infuus en actief koelen, met zo'n beetje alles dat mogelijk is.

Bij ermstige oververhitting gaan eiwitten in je lijf stollen: een proces dat niet (goed) terug te draaien is, enkel te stoppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Je kan hier geen regels voor opstellen.
Een hond in de auto terwijl ik bij de bakker binnen ga, dat kan gebeuren, maar dan staan er minstens 2 raampjes open, en dat duurt hoogstens 5 minuten.
Kan er dan niet mee lachen dat iemand dat kapot zou maken.

Als je merkt dat de situatie verdacht is (geen bakker of pinautomaat in de buurt-), dan inderdaad bij de auto blijven en hulpdiensten inschakelen. Als je merkt dat het echt mis is, en het is echt bloedheet, dan kan je proberen al sneller iets te doen.

Je moet dan wel even nadenken waarmee je die ruit wil intikken.
Met een autosleutel of mobiele telefoon lukt dat niet zomaar.

Effe gezond verstand gebruiken helpt wel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
met de Lifehammer uit je eigen auto :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

SMSfreakie schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:32:
[...]

met de Lifehammer uit je eigen auto :)
Ja, maar wat als je die dus niet hebt? Ik doe vrij veel op de fiets. Wat is dan het plan van actie?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Leoon. schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:33:
[...]

Ja, maar wat als je die dus niet hebt? Ik doe vrij veel op de fiets. Wat is dan het plan van actie?
Tja, dan zou ik ook een probleem hebben.. al gok ik dan dat er toch op menig parking wel iemand is die wel een hamertje heeft

om nou op de fiets zo`n ding mee te slepen... ( of zo`n impact pen) is ook weer zo uhm overdreven?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Een straatsteen ?
Een keitje er tegen gooien (zijruit) wil ook nog wel eens lukken.

Maar in geen geval proberen met je vuist of een elleboog. Dan kan je ineens mee met de ambulance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

ChojinZ schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:24:
[...]

Laat me raden: Jij bent nog geen ouder? En als je dat wel bent: Zelf nooit fouten gemaakt tijdens de opvoeding?

Elke ouder maakt fouten. En soms zijn dat hele domme fouten. Maar dat wil nog niet zeggen dat iemand een slecht ouder is. Ik kan me legio situatie's voorstellen waarin je in een verloren ogenblik, ff je kind vergeet...
Wat een botte reactie.
En ik ben vader, zoals een paar posts hierboven vermeld.
En ik maak ook domme fouten.
Maar deze fout niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
SMSfreakie schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:35:
[...]

Tja, dan zou ik ook een probleem hebben.. al gok ik dan dat er toch op menig parking wel iemand is die wel een hamertje heeft

om nou op de fiets zo`n ding mee te slepen... ( of zo`n impact pen) is ook weer zo uhm overdreven?
Als je dan ooit gefouilleerd wordt, dan ben je ineens verdacht van 375 autoinbraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Tommie12 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:35:
Een straatsteen ?
Een keitje er tegen gooien (zijruit) wil ook nog wel eens lukken.

Maar in geen geval proberen met je vuist of een elleboog. Dan kan je ineens mee met de ambulance.
Hm ja das wel een goeie ja. Stenen liggen overal wel, op dat moment natuurlijk net niet. Achja, hoop het nooit mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:36:
[...]

Als je dan ooit gefouilleerd wordt, dan ben je ineens verdacht van 375 autoinbraken...
gelukkig loopt dat hier niet zo hard.. maar goed als je wel in een gebied zit..

ooit hadden we hier een pyromaan, en dan met je 5D maglite over straat is dan ook verdacht :')

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Iedereen maakt fouten dus inderdaad als je afwijkt van je routine en je kind ligt achterin rustig te slapen kun je het vergeten. Meermalen al berichten over geweest afgelopen jaren. Dus hoop dat het jou niet overkomt maar wees er niet te zeker van dat het je nooit zal overkomen.

Met huisdieren gebeurt het overigens nog veel vaker. Bij de dierenbenodigdhedenwinkel waar ik regelmatig kom, hangen overal op de parkeerplaats bordjes dat je je huisdier niet in de auto moet achterlaten. Ook geen 10 minuten. En uiteraard hebben ze drinkbakken en een schaduwplek als je ze niet mee de winkel in wil nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Laatst online: 30-04 14:13
Daniel36 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:35:
[...]

Wat een botte reactie.
En ik ben vader, zoals een paar posts hierboven vermeld.
En ik maak ook domme fouten.
Maar deze fout niet.
Zo bot was hij niet bedoeld (en kwam ik volgens mij ook niet over) maargoed.

Volgens jou is iemand die zijn kind in de auto vergeet een slechte ouder, terwijl dat mijn inziens niet zo is. Jij strijkt elke ouder die zijn kind weleens in de auto is vergeten, meteen over 1 kam. In mijn ogen is dat nogal bot.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Het kan gewoon niet dat een ouder onbewust zijn kind in een auto achterlaat wanneer het +25 graden buiten is. En zo wel; dan verdien je gewoon een gebroken ruit en een preek van de politie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
michelsoe12 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 18:57:
Het kan gewoon niet dat een ouder onbewust zijn kind in een auto achterlaat wanneer het +25 graden buiten is. En zo wel; dan verdien je gewoon een gebroken ruit en een preek van de politie.
Stel dat ik kleine kinderen had die ik per ongeluk in de auto had achtergelaten dan zou die gebroken ruit en preek van de politie mijn minste zorg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
synoniem schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:05:
[...]

Stel dat ik kleine kinderen had die ik per ongeluk in de auto had achtergelaten dan zou die gebroken ruit en preek van de politie mijn minste zorg zijn.
Wat nog meer dan? Jeugdzorg? Ik denk dat jeugdzorg niet voor dit soort gevallen ingeschakeld word.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
michelsoe12 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:06:
[...]

Wat nog meer dan? Jeugdzorg? Ik denk dat jeugdzorg niet voor dit soort gevallen ingeschakeld word.
Wat dacht je van de simpele zorg of het met mijn kind(eren) goed gaat en of ze geen blijvende schade overhouden als gevolg van oververhitting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tjeerdtq schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:58:
Bij dieren in de auto (dieren)politie bellen zodat je toestemming kan vragen. Heeft voor mij mindere prioriteit als kinderen.
Deze reactie verbaasde mij enigzins. Ik vind het raar dat je onderscheid maakt tussen de twee situaties. Beide zijn ernstig en strafbaar. Waarom een hond zijn leven minder waard is begrijp ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
Teknix1982 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:18:
[...]

Deze reactie verbaasde mij enigzins. Ik vind het raar dat je onderscheid maakt tussen de twee situaties. Beide zijn ernstig en strafbaar. Waarom een hond zijn leven minder waard is begrijp ik niet.
jaa snap ik ook niet echt.
Stel de hond komt te overlijden .. dan is het dood door schuld?

Van mij mogen de straffen hier wel iets hoger op

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-03 07:45
Teknix1982 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:18:
[...]

Ik ben ook niet vegetarisch, het zou bijna hypocriet zijn om een mensenleven gelijk te stellen aan een dierenleven. Ik kan me wel voorstellen dat het voor grote liefhebbers van honden anders kan lukken.

Dit betreft trouwens zaakwaarneming en mocht de eigenaar van de auto je proberen aan te klagen dan heeft die zeer weinig kans. Sterker nog, als je bijvoorbeeld je dure leren jack beschadigd omdat je hem om je elleboog heen doet bij het inslaan van de ruit dan kan je die schade verhalen op de eigenaar van de auto.
Aggressor schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:25:
[...]
jaa snap ik ook niet echt.
Stel de hond komt te overlijden .. dan is het dood door schuld?
Van mij mogen de straffen hier wel iets hoger op
Nee, geen dood door schuld. Art. 350 lid 2 Sr stelt het als vernieling of beschadiging. 'Met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die opzettelijk en wederrechtelijk een dier dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, doodt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt.' Straffen kunnen dus al best fors zijn, maar dan is er wel (voorwaardelijke) opzet noodzakelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door Royenroy op 30-05-2018 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Royenroy schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:27:
[...]

Ik ben ook niet vegetarisch, het zou bijna hypocriet zijn om een mensenleven gelijk te stellen aan een dierenleven. Ik kan me wel voorstellen dat het voor grote liefhebbers van honden anders kan lukken.
Ik ben ook niet vegetarisch maar we komen nu wel op een heel andere discussie terecht die niet in dit topic hoort. Maar beide situaties zijn strafbaar en verlangen een actie van aanwezigen. Ik zou zelf alleen geen onderscheid maken tussen die twee situaties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rickysedai
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-05 21:09

rickysedai

Whoop whoop

Wat een verhitte reacties. Komt dat door het weer?😉
Zoals uit eerdere reacties blijkt zijn er genoeg situaties te bedenken, en is er onderzoek naar gedaan, waarin je je kind zou kunnen vergeten.
Mij is het nooit overkomen, maar ik klop hem wel even af. Kind #2 was een nachtbraker. Na anderhalf jaar maximaal een uur of drie aan een stuk slapen, was ik helemaal op. Ik wist de naam van mijn directe collega’s niet meer, vond soms mijn sleutels terug in de koelkast en kon een uur na mijn maaltijd al niet meer vertellen wat ik gegeten had. Dat ik nooit hele ernstige zaken vergeten ben mag een wonder heten. Maar maakt me dat dan een slechte ouder?! Ik vind het schokkend hoe snel sommigen klaar staan met een oordeel.

On topic: altijd politie bellen, dan komen ze langs óf je krijgt advies. Op eigen houtje een ruitje intikken kan en is heel nobel, maar dan moet je ook niet miepen als blijkt dat het niet nodig was en je het zelf mag betalen.

Leg de lat laag, dan ben je altijd succesvol!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Kunnen we bij deze dan de 'slechte ouder'-discussie afsluiten? Fijn.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Lekker overlaten aan de hulpdiensten: want op wie denk je dat die kapotte ruit word verhaald? Precies de persoon die perse het ruitje moest intikken! Daar zou ik mij persoonlijk niet aanwagen, laat staan hoe de eigenaar van de auto zou reageren.

Overigens kun je vanaf buitenaf niet weten hoe warm het nou in de auto is: in mijn auto zit gewoon een airco, dus daar zou je gerust 5 a 10 minuten in kunnen blijven zitten. Maar een buitenstaander zou dan wellicht denken dat het snipheet in de auto is.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 30-04 16:42
XiaomiGlobal schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 20:48:

Overigens kun je vanaf buitenaf niet weten hoe warm het nou in de auto is: in mijn auto zit gewoon een airco, dus daar zou je gerust 5 a 10 minuten in kunnen blijven zitten. Maar een buitenstaander zou dan wellicht denken dat het snipheet in de auto is.
Dat wou ik ook al zeggen. Als de airco aan heeft gestaan, kan je auto denk ik wel een half uur in de zon staan, voordat het echt weer warm word in de auto.

Hangt gewoon heel erg af van de situatie, of ik het zou doen. Als hij bij een winkelcentrum staat ofzo, zou ik het raam niet heel snel in slaan, en kijken of ik de eigenaar kan vinden, of evt het kenteken kan laten omroepen of iets. Zoals iemand anders als voorbeeld gaf, pretpark, dan word het toch een heel ander verhaal, en zal het raam vrij snel sneuvelen.
Ook goed kijken hoe het dier of kind er aan toe is. Als ik ook maar enig idee dat er risico is, gaat het raam er gewoon uit.
Met de politie/eigenaar zie ik het dan wel. Liever onnodig een raam in slaan, als onnodig een dier, of nog veel erger een kind laten sterven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Ik zou kijken of er andere mensen in de buurt zijn en proberen contact te krijgen met andere mensen en samen een situatie eventueel snel inschatten.
Zo niet, kijk eerst of je een situatieschets kan maken, hond, tong naar buiten en langzaam reageren is mis en bij kind, of in slaap of niet reageren, meteen ruit in. So what?
Niet eerst een uur lopen kijken en passief nadenken want 1 sec kan een kwestie van leven of dood betekenen en dat iemand hier zijn dierbare vergeet, deze discussie laat maar, maar op zijn minst niet zeer kwalijk, maar heel erg kwalijk. Daar kan je geen reden voor geven, al ligt je schoonmoeder op sterven.

[ Voor 7% gewijzigd door itsalex op 30-05-2018 22:13 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickysedai
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-05 21:09

rickysedai

Whoop whoop

itsalex schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:10:
Ik zou komen of er andere mensen in de buurt zijn en proberen contact te krijgen. Kijk eerst of je een situatieschets kan maken, hond, tong naar buiten en langzaam reageren is mis en bij kind, of in slaap of niet reageren, meteen ruit in. So what? Niet eerst een uur lopen kijken en passief nadenken want 1 sec kan een kwestie van leven of dood betekenen en dat iemand hier zijn dierbare vergeet, deze discussie laat maar, maar op zijn minst niet zeer kwalijk, maar heel erg kwalijk. Daar kan je geen reden voor geven, al ligt je schoonmoeder op sterven.
Het eerste deel van je betoog kan ik geen koek van bakken. Wat zeg je nou eigenlijk?
Vervolgens zeg je dat 1 seconde het verschil is tussen leven en dood. Really? Is dat niet wat gedramatiseerd?
Tot slot geef je aan niet op de off-topic discussie te willen reageren en doe je het toch.

Goed verhaal.

Leg de lat laag, dan ben je altijd succesvol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
rickysedai schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:11:
[...]

Het eerste deel van je betoog kan ik geen koek van bakken. Wat zeg je nou eigenlijk?
Vervolgens zeg je dat 1 seconde het verschil is tussen leven en dood. Really? Is dat niet wat gedramatiseerd?
Tot slot geef je aan niet op de off-topic discussie te willen reageren en doe je het toch.

Goed verhaal.
Ik heb het aangepast en dat heb je als je op een mobiel tikt ;) .
1 seconden is wel verschil tussen leven en dood, ik heb het al een keer meegemaakt. Het is maar net de snelle handeling waardoor je iemand zijn leven echt kan redden.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@WEBGAMING
@XiaomiGlobal

Op een hete dag laat je geen kind achter in compleet afgesloten auto.
ook al heeft net je airco aangestaan. de temperatuur loopt in afgesloten voertuig Vol in de zon, snel hoog op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
@Hackus

Aan de andere kant: wie zijn wij om voor eigen rechter te spelen? Dat laatste lijkt mij juist niet de bedoeling. Ik hoop overigens wel dat je dan een aansprakelijkheidsverzekering hebt, want die gebroken ruit zal iemand moeten betalen.

Overigens kan het net zo goed zijn, dat het kind net 5 minuten in de auto zit. Dan is het nog wel uit te houden: het kind of dier gaat echt niet dood van 5 minuten in de auto wachten.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

XiaomiGlobal schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:27:
@Hackus

Aan de andere kant: wie zijn wij om voor eigen rechter te spelen? Dat laatste lijkt mij juist niet de bedoeling. Ik hoop overigens wel dat je dan een aansprakelijkheidsverzekering hebt, want die gebroken ruit zal iemand moeten betalen.

Overigens kan het net zo goed zijn, dat het kind net 5 minuten in de auto zit. Dan is het nog wel uit te houden: het kind of dier gaat echt niet dood van 5 minuten in de auto wachten.
ik mag aannemen dat je oa even wacht, de situatie bekijkt, of deur open is. Of er iemand aan komt lopen, er al een ruit vlakbij beslagen is etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-05 23:50
Hackus schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:22:
@WEBGAMING
@XiaomiGlobal

Op een hete dag laat je geen kind achter in compleet afgesloten auto.
ook al heeft net je airco aangestaan. de temperatuur loopt in afgesloten voertuig Vol in de zon, snel hoog op.
Bij een Tesla kun je de airco aan laten als je het voertuig verlaat. Heel handig als je ff boodschappen moet doen en je kind slaapt. Dus niet meteen een ruit inslaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-04 14:15
Een oprechte vraag, ik zie bijvoorbeeld het plaatje op de eerste pagina zie ik de toename in temperatuur. Dat is echter in Fahrenheit, dus dan neem ik bijvoorbeeld een plaatje als dit:

Afbeeldingslocatie: https://www.calgaryhumane.ca/wp-content/uploads/2017/07/Hot-Car-Temperature.jpg

Nu zou ik ook nooit van mijn leven een hond of kinderen in de auto achter laten, maar zijn honden en kinderen hier heel extra gevoelig voor? Of geen bewustzijn hebben om de nood in te schatten, of genoeg te zweten?? Het zal voor een volwassen iemand ook geen pretje zijn met 43 graden in de auto, maar ik heb zelf in het midden oosten gewerkt waarbij het in de zomer standaard dagelijks warmer dan 40 graden is. Het maximum wat ik heb meegemaakt is zelfs 51 graden. En daar rijden de bouwvakkers in bussen volgepropt zonder airco naar hun werk. Kun je nagaan hoe warm het dáár binnen moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
Maakt het ook nog verschil welke kleur het in- of exterieur je wagen heeft?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

PhilipsFan schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:52:
[...]

Bij een Tesla kun je de airco aan laten als je het voertuig verlaat. Heel handig als je ff boodschappen moet doen en je kind slaapt. Dus niet meteen een ruit inslaan...
Dan zal er ook geen ruit beslaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 30-04 16:42
PhilipsFan schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:52:
[...]

Bij elektrische auto's kan dat inderdaad. Die hebben een elektrische airco, dus die kan gewoon altijd aan. Bij een brandstof auto moet je de motor laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:09

Aganim

I have a cunning plan..

@Divak Honden kunnen hun warmte alleen via tong en poten kwijt, ze kunnen niet zweten en zijn dus inderdaad gevoeliger voor warmte. Kinderen zijn bij mijn weten ook gevoeliger, maar de fysieke reden zou ik je zo niet kunnen vertellen. (Wellicht kleiner, minder oppervlakte en daarom minder mogelijkheid warmte af te voeren?)

Je vergelijking met Midden Oosten gaat niet helemaal op, de luchtvochtigheid in Nederland ligt doorgaans hoger, wst warmteafvoer moeilijker maakt. Als de bouwvakkers een raampje open hebben of een blower aan hebben kunnen ze hun warmte ook al beter kwijt, transpiratie is een stuk efficiënter wanneer er lucht langs je stroomt. In een lijnbus kan zelfs het in en uitstappen van mensen al wat verfrissing zorgen, dat heb je in een hermatisch afgesloten auto allemaal al niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1051667

Politie bellen terwijl je wacht op de eigenaar van de auto. Het gaat hier om levens. Dieren, mensen, whatever?

Het ergste vind ik hier dat mensen nog durven te praten over angst van een mogelijke rekening. Die paar honderd euro betaal ik gerust als ik het ooit mee mag maken. Ik weet in ieder geval wel dat ik goed gehandeld heb.

Stel dat het toch gebeurt. Dood. Ik denk dat de nasleep hiervan wel groter is dan een paar honderd euro!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SeenD
  • Laatst online: 30-04 15:29
Mensen gaan ook met hun hond hardlopen of aan de fiets meenemen als het warmer is dan 20 graden, dat kunnen honden ook niet hebben. Moet ik de hardloper of fietser dan ook neerslaan?

Goede regel voor hond/kind in auto, doe het niet van mei tot september.

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Hackus

Punt is dat je niet weet hoelang iemand er in zit. Deze mensen houden het nog geen 10 minuten vol.

Deze dude liet 4 raampjes open en nog steeds wordt het stikheet dus dat zegt niets over de temperatuur. En nog een voorbeeld (met een open raampje).

Dus ook als je niet zeker bent of iemand in gevaar is, gewoon doen! Ja je kan nog even om je heen kijken of je iemand ziet of even naar een winkel rennen om het te laten omroepen als je toevallig op een parkeerterrein van een winkel bent, maar niet denken dat het wel kan wachten.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:38
Aganim schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 23:18:
@Divak Kinderen zijn bij mijn weten ook gevoeliger, maar de fysieke reden zou ik je zo niet kunnen vertellen. (Wellicht kleiner, minder oppervlakte en daarom minder mogelijkheid warmte af te voeren?)
Warmte opname/afvoer is bij een kind denk ik groter. In verhouding tot de massa meer oppervlak om mee uit te wisselen.
Dus meer oppervlakte per gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
@Hackus

Aan de andere kant: wie zijn wij om voor eigen rechter te spelen? Dat laatste lijkt mij juist niet de bedoeling. .

.
Daar gaat de vraag om. Want je bent verplicht hulp te verlenen aan iets in nood, en bent zelfs strafbaar als je het niet doet.

Dus die kapotte ruit is niet jouw probleem als jij iets in de auto ziet zitten wat het heel erg zwaar heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:09

Aganim

I have a cunning plan..

Anoniem: 1051667 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 23:25:
Het ergste vind ik hier dat mensen nog durven te praten over angst van een mogelijke rekening. Die paar honderd euro betaal ik gerust als ik het ooit mee mag maken. Ik weet in ieder geval wel dat ik goed gehandeld heb.

Stel dat het toch gebeurt. Dood. Ik denk dat de nasleep hiervan wel groter is dan een paar honderd euro!
Als je moet rondkomen van een bijstandsuitkering en maar moet hopen dat je aan einde van de maand nog kan eten kan ik mij prima voorstellen dat je dan wel even 2x nadenkt of je risico wilt lopen op een rekening die je niet kan betalen. Heel idealistisch van je, maar in de echte wereld, waar je zonder geld niet ver komt, kan ik mij voorstellen dat iemand in het geval van een hond bij twijfel besluit om voor zichzelf te kiezen.

En eerlijk gezegd vind ik dat prima in zo'n geval, dat kan je egoïstisch vinden, maar de schuld ligt imho volledig bij degene die het beest überhaupt in de auto opsloot.

Dat zegt overigens niets over wat ik zelf zou doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:28

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Gadgeteer schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:14:
exact dit.

Het "voor eigen rechter spelen" verhaal vind ik in dit geval totaal niet van toepassing, het gaat om het redden van een leven. Gister is er weer een hond overleden nadat de eigenaar hem/haar in een bestelbusje heeft laten zitten.

[ Voor 36% gewijzigd door Mad-Matt op 31-05-2018 07:49 ]

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:42
PilatuS schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:21:
[...]

De meeste agenten en zeker de meeste rechters kijken niet alleen naar de wet, maar juist naar de situatie. Weinig kans dat je hiervoor in de problemen komt als het terecht is om een dier of mens te redden bij extreem heet weer.
Vergeet niet het civiele stukje: je kan voor de schade aansprakelijk worden gesteld door de eigenaar of de verzekering van het voertuig. Zal wel niet zo vaart lopen, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Ardana schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:29:
[...]

Sterker nog, bij extreme oververhitting moet je juist wel koelen, maar mag je géén water (laten) drinken.
En bij honden dus juist wel laten drinken!
Sowieso geen ijskoud water gebruiken, koelen op de plekken met weinig vacht en bedenken dat honden vooral afkoelen door hijgen en de voetzolen.

En ivm dat laatste kan ik me veel meer opwinden over de vele hondeneigenaren die met t hete weer gezellig met de hond naast de fiets een rondje doen dan de enkelen die hun hond in de auto laten zitten. Maar die eerste groep is blijkbaar lekker de hond aan t uitlaten terwijl t asfalt bijna smelt :X

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Divak schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:53:
Een oprechte vraag, ik zie bijvoorbeeld het plaatje op de eerste pagina zie ik de toename in temperatuur. Dat is echter in Fahrenheit, dus dan neem ik bijvoorbeeld een plaatje als dit:

[afbeelding]

Nu zou ik ook nooit van mijn leven een hond of kinderen in de auto achter laten, maar zijn honden en kinderen hier heel extra gevoelig voor? Of geen bewustzijn hebben om de nood in te schatten, of genoeg te zweten?? Het zal voor een volwassen iemand ook geen pretje zijn met 43 graden in de auto, maar ik heb zelf in het midden oosten gewerkt waarbij het in de zomer standaard dagelijks warmer dan 40 graden is. Het maximum wat ik heb meegemaakt is zelfs 51 graden. En daar rijden de bouwvakkers in bussen volgepropt zonder airco naar hun werk. Kun je nagaan hoe warm het dáár binnen moet zijn.
Klopt, maar doe nu niet alsof je na 30minuten in die auto direct in levensgevaar bent.
43 graden in de auto is hoogst onaangenaam, maar het is niet dat je dan na 10 minuten dood bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
SniperGuy schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 07:51:
[...]

Vergeet niet het civiele stukje: je kan voor de schade aansprakelijk worden gesteld door de eigenaar of de verzekering van het voertuig. Zal wel niet zo vaart lopen, maar toch.
Als het echt nodig is, dan wil dat nog zien gebeuren. Dan is het "helpen van een mens of dier in nood".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Politie bellen terwijl je wacht op de eigenaar van de auto. Het gaat hier om levens. Dieren, mensen, whatever?

Ik denk dat als je de afweging maakt het reempje níet in te slaan, dat je dan ook niet blijft wachten om te kijken of het kind of de hond dood gaat, en dus zul je het wellicht zelfs nooit te weten komen.

Daarnaast vind ik dat je wel erg makkelijk doet over andermans portemonnee. Voor sommigen is € 200 het verschil tussen een maand eten of een maand niet eten. Tussen dakloosheid en een dak boven je hoofd. Dan is de keuze al een stuk moeilijker. "Ja, lieve kinderen, we hebben nu een maand niet te eten, want ik dacht dat die hond dood aan het gaan was." of "ja, lieve kinderen, jullie worden nu in pleeggezinnen geplaatst, want ik davht dat die baby hulp nodig had." En ja, dit is een extremiteit,, maar geen onmogelijke uitzondering.

Of stel jij je hier nu garant voor iedereen die een ruitje intikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Mad-Matt schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 07:48:
Het "voor eigen rechter spelen" verhaal vind ik in dit geval totaal niet van toepassing, het gaat om het redden van een leven.
Behalve dat dat levens redden in veel gevallen dus maar helemaal de vraag is.
Als je naar buiten gaat en je wordt aangereden ben je ook dood. Dat mensen überhaupt nog voorstellen om naar buiten te gaan!

Natuurlijk worden de voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen. Niet naar buiten gaan is niet realistisch en een ruit inslaan zonder überhaupt alternatieven af te wegen ook. Niet heel gek dat mensen zich wel afvragen wat ze moeten doen.
Oogje schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 07:51:
En ivm dat laatste kan ik me veel meer opwinden over de vele hondeneigenaren die met t hete weer gezellig met de hond naast de fiets een rondje doen dan de enkelen die hun hond in de auto laten zitten. Maar die eerste groep is blijkbaar lekker de hond aan t uitlaten terwijl t asfalt bijna smelt :X
Mensen die een hond met dikke vacht hebben in Spanje/Texas/... Dan zie je een hond dus echt als modeartikel.
Klopt, maar doe nu niet alsof je na 30minuten in die auto direct in levensgevaar bent.
43 graden in de auto is hoogst onaangenaam, maar het is niet dat je dan na 10 minuten dood bent.
Ik denk niet dat de gemiddelde Nederlander dat precies kan inschatten. Ik zou het bij honden en babies niet precies weten. Ik zou eigenlijk gokken dat een hond dan al wel lichamelijke schade aan het oplopen is, afhankelijk van de grootte en behaardheid.

Als na 30 minuten afwezigheid je raampje wordt ingetikt heb je weinig te klagen.

[ Voor 15% gewijzigd door bwerg op 31-05-2018 09:06 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:51
[...]

Ik denk dat we het eens zijn dat het vergeten van een kind geen "foutje" is ? Grove nalatigheid eerder en dat is prima te besptraffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

douwe.nl schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:09:
Grove nalatigheid eerder en dat is prima te besptraffen.
Want hard straffen is de beste oplossing! Zeker bij mensen die geen enkele intentie hadden om iets verkeerd te doen en die altijd hun best doen om hun kind goed te verzorgen.

Daar zal de rechter vast in meegaan.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:51
bwerg schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:14:
[...]

Want hard straffen is de beste oplossing! Zeker bij mensen die geen enkele intentie hadden om iets verkeerd te doen en die altijd hun best doen om hun kind goed te verzorgen.

Daar zal de rechter vast in meegaan.
Zeker niet maar foei zeggen is wat mij betreft ook niet voldoende. Het hoeft ook niet persee een geldboete te zijn, iemand duidelijk informeren over de mogelijke gevolgen kan bv volstaan.

Gisteren (of eergisteren kan het artikel even niet vinden) heeft een vrouw haar 2 kinderen 3 kwartier in de maxicosi laten zitten, in de auto vol in de zon terwijl mevrouw doodleuk boodschappen aan het doen was, er was met mevrouw gesproken en ze kon weer naar huis. Nou weten we natuurlijk niet wat er besproken is maar in zo'n geval mag mevrouw zich wat mij betreft wel even komen verantwoorden bij een instantie (noem een zijweg)
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Blijf netjes, beleefd en hou de regels in acht!