Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
4k RAW (CinemaDNG) en ProRes editen/graden in DaVinci Resolve en zo nu en dan wat Premiere en After Effects. Zijn op het moment nog geen heel ingewikkelde edits met gigantische effecten en heel veel tracks tegelijk, maar wat niet is kan nog komen, dus ik wil wel een beetje toekomstproof zijn. Belangrijkste is dat het allemaal soepel werkt tijdens het editen/graden, want als ik ergens een hekel aan heb is als het systeem mijn input niet kan bijhouden.
Proxies of optimised media helpen natuurlijk al, maar toch.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Zoveel als nodig is, voordat diminishing returns intrede doen. Bang for buck dus.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zeker, want hoewel ik al langer zit te denken aan een upgrade (@maratropa, je bent in dit topic ook weer welkom
), is gister door onhandigheid m'n moederbord gesneuveld. Nu is het dus de keuze of ik dat bord simpelweg vervang door exact hetzelfde model (of een iets ander model met zelfde socket), of dat ik het hele systeem een overhaul geef door bijvoorbeeld naar x299 of Ryzen te gaan en dus ook CPU en RAM vervang.
Dit is het systeem waarmee ik werkte:
Bij overstap naar ander socket zou ik eigenlijk alles behalve CPU, RAM en uiteraard moederbord mee willen nemen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuw moederbord en afhankelijk daarvan nieuwe RAM en nieuwe CPU.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau en energieverbruik doen me niet veel. Wel zit ik te denken om misschien de mogelijkheid te hebben om later iets als een LaCie Big aan te kunnen sluiten met Thunderbolt 3.
Tenslotte zat in m'n vorige systeem een striped volume die ik nog graag zou willen benaderen op het nieuwe systeem. Omdat het een software-matig Raid was zou dit dacht ik altijd goed moeten gaan als beide disks op dezelfde manier worden aangesloten in het nieuwe systeem, maar misschien dat jullie daar anders over denken waardoor het nog een factor is bij het kiezen van bijv. nieuw moederbord.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Hulp bij het maken van de keuze tussen a) een nieuw en moderner moederbord, of b) het moederbord simpelweg vervangen. En vervolgens hulp bij het samenstellen van een nieuw systeem waar ik weer even mee vooruit kan, maar wel gebruikmakend maken van zoveel mogelijk onderdelen die ik al heb.
Voorzetje van twee systemen:
8-core met extra PCI-lanes en een moederbord met Thunderbolt 3 support en meer PCI-E-slots (ik heb ook nog twee Decklink Mini Recorders die ik zo nu en dan gebruik voor video capturing, dus ik kan de extra slots goed gebruiken. Ook heb ik dan ruimte om op termijn op te schalen naar bijv. dual GPU's of 128gb RAM.
Ander opzetje:
4k RAW (CinemaDNG) en ProRes editen/graden in DaVinci Resolve en zo nu en dan wat Premiere en After Effects. Zijn op het moment nog geen heel ingewikkelde edits met gigantische effecten en heel veel tracks tegelijk, maar wat niet is kan nog komen, dus ik wil wel een beetje toekomstproof zijn. Belangrijkste is dat het allemaal soepel werkt tijdens het editen/graden, want als ik ergens een hekel aan heb is als het systeem mijn input niet kan bijhouden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Zoveel als nodig is, voordat diminishing returns intrede doen. Bang for buck dus.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zeker, want hoewel ik al langer zit te denken aan een upgrade (@maratropa, je bent in dit topic ook weer welkom
Dit is het systeem waarmee ik werkte:
| # | Product |
| 1 | Intel Core i7-4790K Boxed |
| 1 | Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5 |
| 1 | MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G |
| 2 | Seagate Desktop HDD, 3TB (RAID0, korte termijn media opslag) |
| 1 | Crucial MX100 256GB (OS) |
| 1 | Samsung 960 Pro 1TB (voor RAW-projecten) |
| 1 | Samsung 850 Pro 512GB (Scratch) |
| 1 | Xigmatek Aquila Closed Wit |
| 1 | Blackmagic Design Decklink Mini Monitor 4k (reference monitoring) |
| 1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 |
| 2 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU |
| 1 | Corsair RM650x Zwart |
Bij overstap naar ander socket zou ik eigenlijk alles behalve CPU, RAM en uiteraard moederbord mee willen nemen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuw moederbord en afhankelijk daarvan nieuwe RAM en nieuwe CPU.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau en energieverbruik doen me niet veel. Wel zit ik te denken om misschien de mogelijkheid te hebben om later iets als een LaCie Big aan te kunnen sluiten met Thunderbolt 3.
Tenslotte zat in m'n vorige systeem een striped volume die ik nog graag zou willen benaderen op het nieuwe systeem. Omdat het een software-matig Raid was zou dit dacht ik altijd goed moeten gaan als beide disks op dezelfde manier worden aangesloten in het nieuwe systeem, maar misschien dat jullie daar anders over denken waardoor het nog een factor is bij het kiezen van bijv. nieuw moederbord.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Hulp bij het maken van de keuze tussen a) een nieuw en moderner moederbord, of b) het moederbord simpelweg vervangen. En vervolgens hulp bij het samenstellen van een nieuw systeem waar ik weer even mee vooruit kan, maar wel gebruikmakend maken van zoveel mogelijk onderdelen die ik al heb.
Voorzetje van twee systemen:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-7820X (Boxed) | € 445,- | € 445,- |
| 1 | Gigabyte X299 UD4 Pro (rev 1.0) | € 227,- | € 227,- |
| 1 | MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G | € 564,95 | € 564,95 |
| 2 | Seagate Desktop HDD, 3TB | € 109,95 | € 219,90 |
| 1 | Xigmatek Aquila Closed Wit | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair Vengeance LED CMU64GX4M4A2666C16B | € 738,- | € 738,- |
| 1 | Corsair RM650x Zwart | € 94,90 | € 94,90 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung 850 Pro 512GB | € 178,- | € 178,- |
| 1 | Samsung 960 Pro 1TB | € 478,- | € 478,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.945,75 | |
8-core met extra PCI-lanes en een moederbord met Thunderbolt 3 support en meer PCI-E-slots (ik heb ook nog twee Decklink Mini Recorders die ik zo nu en dan gebruik voor video capturing, dus ik kan de extra slots goed gebruiken. Ook heb ik dan ruimte om op termijn op te schalen naar bijv. dual GPU's of 128gb RAM.
Ander opzetje:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-8700 Boxed | € 285,- | € 285,- |
| 1 | Asus PRIME Z370-A | € 154,49 | € 154,49 |
| 1 | MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G | € 564,95 | € 564,95 |
| 2 | Seagate Desktop HDD, 3TB | € 109,95 | € 219,90 |
| 1 | Xigmatek Aquila Closed Wit | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair Vengeance LED CMU64GX4M4A2666C16B | € 738,- | € 738,- |
| 1 | Corsair RM650x Zwart | € 94,90 | € 94,90 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung 850 Pro 512GB | € 178,- | € 178,- |