Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade Resolve workstation voor 4k RAW en ProRes

Pagina: 1
Acties:

• Ph0en1x
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-10 14:14
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
4k RAW (CinemaDNG) en ProRes editen/graden in DaVinci Resolve en zo nu en dan wat Premiere en After Effects. Zijn op het moment nog geen heel ingewikkelde edits met gigantische effecten en heel veel tracks tegelijk, maar wat niet is kan nog komen, dus ik wil wel een beetje toekomstproof zijn. Belangrijkste is dat het allemaal soepel werkt tijdens het editen/graden, want als ik ergens een hekel aan heb is als het systeem mijn input niet kan bijhouden. ;) Proxies of optimised media helpen natuurlijk al, maar toch.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zoveel als nodig is, voordat diminishing returns intrede doen. Bang for buck dus.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zeker, want hoewel ik al langer zit te denken aan een upgrade (@maratropa, je bent in dit topic ook weer welkom ;)), is gister door onhandigheid m'n moederbord gesneuveld. Nu is het dus de keuze of ik dat bord simpelweg vervang door exact hetzelfde model (of een iets ander model met zelfde socket), of dat ik het hele systeem een overhaul geef door bijvoorbeeld naar x299 of Ryzen te gaan en dus ook CPU en RAM vervang.

Dit is het systeem waarmee ik werkte:

#Product
1Intel Core i7-4790K Boxed
1Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G
2Seagate Desktop HDD, 3TB (RAID0, korte termijn media opslag)
1Crucial MX100 256GB (OS)
1Samsung 960 Pro 1TB (voor RAW-projecten)
1Samsung 850 Pro 512GB (Scratch)
1Xigmatek Aquila Closed Wit
1Blackmagic Design Decklink Mini Monitor 4k (reference monitoring)
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
2Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU
1Corsair RM650x Zwart

Bij overstap naar ander socket zou ik eigenlijk alles behalve CPU, RAM en uiteraard moederbord mee willen nemen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuw moederbord en afhankelijk daarvan nieuwe RAM en nieuwe CPU.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau en energieverbruik doen me niet veel. Wel zit ik te denken om misschien de mogelijkheid te hebben om later iets als een LaCie Big aan te kunnen sluiten met Thunderbolt 3.

Tenslotte zat in m'n vorige systeem een striped volume die ik nog graag zou willen benaderen op het nieuwe systeem. Omdat het een software-matig Raid was zou dit dacht ik altijd goed moeten gaan als beide disks op dezelfde manier worden aangesloten in het nieuwe systeem, maar misschien dat jullie daar anders over denken waardoor het nog een factor is bij het kiezen van bijv. nieuw moederbord.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Hulp bij het maken van de keuze tussen a) een nieuw en moderner moederbord, of b) het moederbord simpelweg vervangen. En vervolgens hulp bij het samenstellen van een nieuw systeem waar ik weer even mee vooruit kan, maar wel gebruikmakend maken van zoveel mogelijk onderdelen die ik al heb.

Voorzetje van twee systemen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7820X (Boxed)€ 445,-€ 445,-
1Gigabyte X299 UD4 Pro (rev 1.0)€ 227,-€ 227,-
1MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G€ 564,95€ 564,95
2Seagate Desktop HDD, 3TB€ 109,95€ 219,90
1Xigmatek Aquila Closed Wit€ 0,-€ 0,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LED CMU64GX4M4A2666C16B€ 738,-€ 738,-
1Corsair RM650x Zwart€ 94,90€ 94,90
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 Pro 512GB€ 178,-€ 178,-
1Samsung 960 Pro 1TB€ 478,-€ 478,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.945,75

8-core met extra PCI-lanes en een moederbord met Thunderbolt 3 support en meer PCI-E-slots (ik heb ook nog twee Decklink Mini Recorders die ik zo nu en dan gebruik voor video capturing, dus ik kan de extra slots goed gebruiken. Ook heb ik dan ruimte om op termijn op te schalen naar bijv. dual GPU's of 128gb RAM.

Ander opzetje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700 Boxed€ 285,-€ 285,-
1Asus PRIME Z370-A€ 154,49€ 154,49
1MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G€ 564,95€ 564,95
2Seagate Desktop HDD, 3TB€ 109,95€ 219,90
1Xigmatek Aquila Closed Wit€ 0,-€ 0,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LED CMU64GX4M4A2666C16B€ 738,-€ 738,-
1Corsair RM650x Zwart€ 94,90€ 94,90
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 Pro 512GB€ 178,-€ 178,-
1Samsung 960 Pro 1TB€ 478,-€ 478,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.713,24

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Ph0en1x andere behuizing ga je ook nodig hebben lijkt me :)

Qua toekomst, uitbreiding en lanes lijkt me x299 of x399 wel de betere keuze. Threadripper presteerd net wat minder in jouw apps dus x299 dan. Al komt threadripper 2 er aan natuurlijk.

Qua x299; de 7820x is waarschijnlijk de beste prijs/prestatie maar heeft wel maar 28 lanes. De piek qua prestatie vind je in resolve bij de 14 en 16 core cpu's. Als je het geld hebt kun je er meteen een 14 core in duwen dan ben je wel even een tijdje voorzien lijkt me.

Qua flexibiliteit van pci-e sloten ben ik fan van deze layout. (ipv bijv deze layout) Alleen bij dat mobo heb je maar 4 ram sloten..
En je hebt natuurlijk het liefst 2 nvme ssd aansluitingen. Op zich kun je je aan de meeste x299 borden geen buil vallen, ik zou wel voor de laatste ge-update versie van de borden gaan met betere vrm koeling.

specs

• Ph0en1x
maratropa schreef op maandag 21 mei 2018 @ 10:47:
@Ph0en1x andere behuizing ga je ook nodig hebben lijkt me :)
Goed punt!
Qua toekomst, uitbreiding en lanes lijkt me x299 of x399 wel de betere keuze. Threadripper presteerd net wat minder in jouw apps dus x299 dan. Al komt threadripper 2 er aan natuurlijk.

Qua x299; de 7820x is waarschijnlijk de beste prijs/prestatie maar heeft wel maar 28 lanes. De piek qua prestatie vind je in resolve bij de 14 en 16 core cpu's. Als je het geld hebt kun je er meteen een 14 core in duwen dan ben je wel even een tijdje voorzien lijkt me.
Ik had inderdaad ook al hier gekeken maar trok een beetje bleek weg bij de prijs van die 7900x, haha. Als ik dan zie dat de performance nog geen +20% is voor een verdubbeling van de prijs, dan twijfel ik behoorlijk. En Puget geeft notabene zelf aan dat het voor een SLI-setup eigenlijk nauwelijks uitmaakt of de GPU's op x8 of x16 draaien, dus wat dat betreft hoef je voor de lanes kennelijk niet voor de 7900 te gaan.
Qua flexibiliteit van pci-e sloten ben ik fan van deze layout. (ipv bijv deze layout) Alleen bij dat mobo heb je maar 4 ram sloten..
En je hebt natuurlijk het liefst 2 nvme ssd aansluitingen. Op zich kun je je aan de meeste x299 borden geen buil vallen, ik zou wel voor de laatste ge-update versie van de borden gaan met betere vrm koeling.
Ik zit nog wel steeds te azen op evt. Thunderbolt 3 via een AIC (die beide borden van jou hebben daar de juiste headers voor toch?) en evt RAM-uitbreiding, dus dan is die Taichi-XE logischer. Maar wat veroorzaak het 100,- prijsverschil tov de Gigabite UD4?

Ik weet trouwens niet hoe te filteren in de Pricewatch op Thunderbolt 3-support.

• maratropa
  • Niet online
Ah ik zag die bedragen onder jouw lijstjes dus ik dacht alles moet op :p

Je krijgt boven de 7820x idd nou niet echt linear snelheid terug voor elke euro.. Waarschijnlijk is een 8700K nog wat betere prijs/prestatie (jammer dat die niet meegenomen is in de benchmarks) maar dat platform is wel wat minder uitrbeidbaar.. Maar idd, 16x of 8x maakt over het algemeen niks uit.

Qua moederborden zou ik even goed uitzoeken hoe het met de stroomtoevoer zit en en of er bijv. limitaties zitten op pci-e lane verdeling naar de verschillende slots met bepaalde cpu's, bijv.

specs

• Ph0en1x
maratropa schreef op maandag 21 mei 2018 @ 20:42:
Qua moederborden zou ik even goed uitzoeken hoe het met de stroomtoevoer zit en en of er bijv. limitaties zitten op pci-e lane verdeling naar de verschillende slots met bepaalde cpu's, bijv.
Wat bedoel je precies met stroomtoevoer? Waar moet ik op letten?

• maratropa
  • Niet online
Ph0en1x schreef op maandag 21 mei 2018 @ 21:08:
[...]

Wat bedoel je precies met stroomtoevoer? Waar moet ik op letten?
dit vat het een beetje samen:
https://nl.hardware.info/...ock-x299-taichi-xe-review

De XE is bijvoorbeeld de 2de versie, al is de eerst versie van de tachi (bijv) vast prima, vooral met een 8 core, ik zou zelf altijd voor de variant met een nog stevigere stroomvoorziening gaan.

specs

Pagina: 1