Brandlucht en wat rook, now what?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph0en1x
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-07 21:46
Zojuist bij het (opnieuw) aansluiten van m'n workstation rook ik een brandlucht en zag ik wat lichte rookontwikkeling. Snel alle kabels losgehaald en kwam er al vrij snel achter wat waarschijnlijk de oorzaak was: ik heb een Lexar cardreader en die sloot ik aan op de verkeerde adapter (eentje die flink wat meer output) en daarna op een USB 3.0 ingang. De PC zelf stond uit, maar de voedingsswitch wel 'on'.

Als ik nu in de kast kijk zie ik eigenlijk weinig vreemds. Hoe kan ik nu het beste te werk gaan om te kijken wat de schade is zonder evt extra componenten om zeep te helpen? Zal alleen de bewuste USB-poort en (mogelijk de cardreader) gesneuveld zijn of kan de schade erger zijn? Er zitten bijv. 2 HDDs in Raid0 die als het goed is gebackupt zijn, maar wil ook weer niet onnodig risico lopen met die drives door de PC nu proberen op te starten.

Zoveel mogelijk onderdelen loshalen van moederbord (aansluitingen HDDs loshalen), proberen te booten en dan één voor één de componenten weer aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:15
Ph0en1x schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 14:29:
<oepsie>

Zoveel mogelijk onderdelen loshalen van moederbord (aansluitingen HDDs loshalen), proberen te booten en dan één voor één de componenten weer aansluiten?
Ja dat lijkt wel het meest logische. Waar kwam de rook uit, de USB poort niet lijkt me?
In theorie heb je hooguit de cardreader die blijkbaar een eigen voeding heeft laten kortsluiten en niet per se de pc zelf.

Zoals je al zegt: in ieder geval de HDD's helemaal loskoppelen. Hoop dat de schade mee valt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph0en1x
NiGeLaToR schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 14:47:
[...]

Ja dat lijkt wel het meest logische. Waar kwam de rook uit, de USB poort niet lijkt me?
Heb ik zo snel niet kunnen zien, maar de stank blijft wel het meest hangen bij de USB-poort en de reader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:15
Ph0en1x schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 14:52:
[...]

Heb ik zo snel niet kunnen zien, maar de stank blijft wel het meest hangen bij de USB-poort en de reader.
Hmm.. vrees dat er maar 1 manier is om er achter te komen :-(

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph0en1x
PC start niet op met minimale aansluitingen. Even voeding losgeschroefd en geroken, maar daar lijkt de stank niet vandaan te komen. De geur trekt ook niet echt weg uit de kast trouwens.

Resultaat paperclip test voeding: fan draait na omzetten schakelaar een paar seconden en stopt dan. Maar hij is semi-passive.

[ Voor 25% gewijzigd door Ph0en1x op 19-05-2018 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Brandende plastic lucht blijft lang hangen. Er zijn moederborden waar de USB poorten voorzien zijn van een soort zekering, Gigabyte heeft die bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph0en1x
Ik heb (had :'() dit bord: pricewatch: Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5

Ik zie nergens vreemd ogende zekeringen of condensators trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je kunt een multimeter gebruiken om de spanning te meten op de 20/24 pin ATX plug. Er zijn aansluitschema's van te vinden. Multimeters zijn te koop voor weinig.

Als er een kortsluiting is ontstaan in je USB apparaat (kan ook een muis of toetsenbord zijn), dan kan het moederbord beschadigd raken. Ik heb een keer meegemaakt dat een daarna aangesloten muis ook defect raakte. Dat moederbord was dus gevaarlijk geworden. Let daarom op wat je verder nog aansluit op dit moederbord.

Sluit niet zomaar weer eerder aangesloten USB apparaten aan op een ander moederbord, daar bestaat ook het risico van schade aan dat moederbord en andere onderdelen. Er zijn USB 3.0 protectors te koop. Kijk naar Short Circuit Protection (SCP), Over Voltage Protection (OVP) en varianten. De vraag is in hoeverre en in welke richting ze bescherming bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph0en1x
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/fqGQt8/IMG_20180520_WA0003.jpg

Met wat meer licht toch wat vreemd uitziende plekjes gevonden rondom de USB-poorten. Dit zijn doorgebrande zekeringen? En hiermee is ook gelijk het moederbord total loss?
mrmrmr schreef op zondag 20 mei 2018 @ 07:42:
Als er een kortsluiting is ontstaan in je USB apparaat (kan ook een muis of toetsenbord zijn), dan kan het moederbord beschadigd raken. Ik heb een keer meegemaakt dat een daarna aangesloten muis ook defect raakte. Dat moederbord was dus gevaarlijk geworden. Let daarom op wat je verder nog aansluit op dit moederbord.

Sluit niet zomaar weer eerder aangesloten USB apparaten aan op een ander moederbord, daar bestaat ook het risico van schade aan dat moederbord en andere onderdelen. Er zijn USB 3.0 protectors te koop. Kijk naar Short Circuit Protection (SCP), Over Voltage Protection (OVP) en varianten. De vraag is in hoeverre en in welke richting ze bescherming bieden.
Klinkt gevaarlijk allemaal. ;( Elders lees ik: "USB ports must be protected from overcurrent by specifications, so a USB compliant device should recover electrically." Betekent dit dat de andere periferals die aan dezelfde controller hingen geen problemen zullen hebben? Ik ruik daar ook niets geks aan, in tegenstelling tot de cardreader.

Heb je misschien een URL naar zo'n protector? Google levert niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Hoewel het niet echt duidelijk is ziet het er op het eerste gezicht uit als doorgebrande chips. Het moederbord kun je afschrijven en vervangen. De processor werkt waarschijnlijk nog wel, want die ontvangt de 12V lijn van de voeding.

Kortsluiting kun je niet altijd ruiken of zien. Met een infraroodcamera kun je vaak wel zien waar het fout gaat door de warmteontwikkeling.

Ik kan zo niet beoordelen of er bescherming aanwezig was op het moederbord. Dit lijkt een geval van een niet aanwezige terugleverbeveiliging. Normaal levert het moederbord stroom, maar hier is dat mogelijk andersom gebeurt. Als een moederbord een zekeringbeveiliging heeft zou het een thermische beveiliging kunnen zijn die zichzelf na afkoelen reset.

Het besmettingsrisico - met name het kortsluitingrisico - is er, maar de kans is kleiner dat een USB apparaat zelf een probleem vormt bij een nieuw moederbord. Je kunt ze misschien door een lokale computerreparateur laten controleren op een van hun testsystemen. De cardreader zou ik voor de zekerheid niet meer gebruiken. Die heeft in ieder geval een falende of niet aanwezige beveiliging gehad en zou een kortsluiting kunnen veroorzaken als hij het überhaupt nog doet.

Als je zelf wilt testen, zoek dan op USB tester, USB fuse of USB short circuit protection. Je moet er dan wel een treffen die het moederbord beschermd tegen kortsluiting. Meestal is de bescherming andersom.

Het is ook te hopen dat de ATX voeding geen probleem heeft opgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph0en1x
Ok, in dit geval stond de PC zelf dus niet aan en kwam de stroom dus vanuit de cardreader denk ik.

Die cardreader is trouwens een Lexar Worfklow Professional Hub, waar dus meerdere los te gebruiken cardreaders in zitten. Die hub heeft dus een eigen stroomvoorziening. Denk je dat ik de losse readers nog wel kan gebruiken zonder de hub? (en dus alleen evt de hub vervangen).

De voeding lijkt intact. Resultaat paperclip test: fan draait na omzetten schakelaar een paar seconden en stopt dan. Maar hij is semi-passive.

[ Voor 10% gewijzigd door Ph0en1x op 20-05-2018 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Die hub heeft dus een eigen stroomvoorziening. Denk je dat ik de losse readers nog wel kan gebruiken zonder de hub? (en dus alleen evt de hub vervangen).
Dat weet ik niet. Er is een elektrische verbinding neem ik aan, dus die readers kunnen ook stuk zijn.
De voeding lijkt intact. Resultaat paperclip test: fan draait na omzetten schakelaar een paar seconden en stopt dan. Maar hij is semi-passive.
Maar je weet daarmee niet of hij alle spanningen nog goed produceert. Een voeding levert 3,3V, 5V en 12V en 5VSB (voor standby). De verbinding tussen het moederbord en de voeding kan wel bijvoorbeeld consequenties hebben voor de 5V lijn. Dit kun je controleren met een multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph0en1x
Updatetje:

Alle voltages van de voeding zitten goed volgens een multimeter, dus dat scheelt.

Ik heb ook de losse USB-modules van Lexar even getest op een oude laptop met een CHARGER Doctor ertussen. Eén geeft 5v en wordt ook herkend door Windows. Een andere geeft 5v maar wordt niet herkend en een derde wordt herkend maar zorgde direct voor een over current waarschuwing dus heb niet eens de tijd te nemen om te lezen wat CHARGER Doctor aangaf. De twee laatste kunnen dus samen met de overkoepelende Hub (die durf ik niet aan te sluiten) de prullenbak in. :'(

Wel beetje jammer dat ik die waarschuwing waarschijnlijk op de desktop ook wel had gehad als hij aan had gestaan. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:59

MsG

Forumzwerver

Wat deed je nu exact? Je had een losse kaartlezer met losse voeding, waarbij je per ongeluk een voeding met een hoger voltage aansloot?

Overigens zegt de losse voltlijnen meten niet per se alles over de voeding van de PC. Het beste sluit je de werking uit door een andere PC-voeding aan te sluiten en kijken of er dan wèl meer gebeurt. Maar grote kans dat het moederbord naar z'n gootje is inderdaad.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik heb ook de losse USB-modules van Lexar even getest op een oude laptop met een CHARGER Doctor ertussen. Eén geeft 5v en wordt ook herkend door Windows. Een andere geeft 5v maar wordt niet herkend en een derde wordt herkend maar zorgde direct voor een over current waarschuwing dus heb niet eens de tijd te nemen om te lezen wat CHARGER Doctor aangaf.
Ik begrijp hieruit dat die Lexar modules ieder op zich een USB aansluiting hebben, waardoor je ze ieder apart kon controleren. Dat is in ieder geval handig.

Een current waarschuwing kan wijzen op een kortsluiting (short circuit). Er is dan geen last en kortsluiting gaat vaak gepaard met wat vernietigend vuurwerk of hitte. Als je zoiets ziet moet je snel reageren en de verbinding verbreken zoals je blijkbaar hebt gedaan. Sommige testers kunnen de stroom beperken en schade voorkomen.
Pagina: 1