Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +5Henk 'm!

Imperator: Rome is het nieuwste spel van Paradox Development Studio, de makers van grand strategy games zoals Europa Universalis, Crusader Kings en Hearts of Iron. Imperator speelt zich af na het uiteenvallen van Alexanders rijk, als de Romeinse Republiek nog maar een relatief klein landje op het Italiaanse schiereiland is. Imperator kwam uit in april 2019.

Op de pagina op Steam staan een beschrijving en aantal screenshots.

Features

Character Management:
A living world of characters with varying skills and traits that will change over time. They will lead your nation, govern your provinces and command your armies and fleets. We also introduce our new, more human-like character art.
Diverse Populations:
Citizens, freemen, tribesmen and slaves - each population with its own culture and religion. Whether they fill your armies, fill your coffers or fill your colonies, keep an eye on their happiness - your success depends on their satisfaction.
Battle Tactics:
Choose your approach before battle to counter the stratagems of your foes.
Military Traditions:
Each culture has a unique way of waging war. Romans and Celts have different options available to them. Unlock unique bonuses, abilities and units.
Different Government Types:
Manage the senate in a Republic, hold your court together in a monarchy, answer to the clans in a tribal system.
Barbarians and Rebellions:
Migrating barbarians may sack or settle your best land, while disloyal governors or generals can turn against you - taking their armies with them!
Trade:
Goods provide bonuses to their home province. Will you take advantage of stockpiles for local strength or trade excess goods to spread the wealth around?
Provincial Improvement:
Invest in buildings, roads and defences to make your kingdom stronger and richer.

Screenshots

https://steamcdn-a.akamaihd.net/steam/apps/859580/ss_39748aa8717393e50f4d16c7ff8bca5f96a255fa.116x65.jpg https://steamcdn-a.akamaihd.net/steam/apps/859580/ss_b33746aa02b2fda863bf09cf043da276d4872108.116x65.jpg https://steamcdn-a.akamaihd.net/steam/apps/859580/ss_f5270fcfb6add8fdb575db14488d4b2c2bcc06c0.116x65.jpg https://steamcdn-a.akamaihd.net/steam/apps/859580/ss_8b32a69cf8ce998426baed5a4a647053053ca25d.116x65.jpg

Trailer

Signup

Op de website van het spel, www.gameimperator.com kun je je aanmelden met je Paradox account (of een account aanmaken) om signup bonussen te unlocken.

Chris7 wijzigde deze reactie 28-04-2019 17:17 (24%)

Ik kijk hier wel naar uit, ben een fan van Paradox games en deze ziet er ook weer erg goed uit!

• Brons
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 18:04

Brons

Fail!

Paradox heeft eerder al een keer een game in dezelfde setting gemaakt: Europa Universalis: Rome. Deze game is behoorlijk matig. Ik hoop dat het deze keer wel lukt.
quote:
Brons schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 15:17:
Paradox heeft eerder al een keer een game in dezelfde setting gemaakt: Europa Universalis: Rome. Deze game is behoorlijk matig. Ik hoop dat het deze keer wel lukt.
Dit heeft niet voor niets een andere naam, het is een hele nieuwe game :). En EU:Rome is al 10 jaar oud, in het computer tijdperk een eeuwigheid.

• Shabbaman
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 22:48

Shabbaman

Got love?

De liefdesbaby van Crusader Kings en Europa Universalis, ik kan niet wachten!

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Europa Universalis in de oudheid?
* DaniëlWW2 gooit geld naar scherm. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 19:48
zal je wel mogen doen met alle dlc die ze erbij zullen pompen, paradox kennende ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!
In mijn ogen is Paradox helemaal niet excessief met hun DLC beleid, twee of hooguit drie expansies per jaar, die dan ten hoogste twee tientjes per stuk kosten. Ik denk dat het met name veel lijkt doordat ze zo lang een game blijven ondersteunen en niet na een paar jaar de volgende versie uitbrengen (waar je dan weer het volle pond voor zou moeten betalen).

In ieder geval, van mij mogen ze mijn geld hebben als ik er weer honderden uren in kan steken :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 16:50
nou moet wel zeggen, ben paar weken geleden met CK2 begonnen. afgeprijsd 12 euro, denk dat is wel te doen. Tot je erachter komt dat je nog eens een stuk of 12 DLC's kan kopen voor de hele ervaring, waar er ook verschillende van meer dan 20 euro tussen zitten. Voelt inderdaad wel aan alsof je blijft kopen. Heb maar even gekeken welk meeste gameplay opleveren en er nog 2 bij gekocht, maar ik snap de reactie wel.

Overigens ziet dit er echt awesome uit, ben zelf dol op de tijdperiode. Ik ga ook geld naar mn scherm gooien :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Nou ja, de “it prints money”-gif hoort wel in de startpost. Al is wat @Chris7 schrijft natuurlijk wel waar: je hebt veel DLC echt niet nodig om met het spel te beginnen, en Paradox ondersteunt spellen met dit verdienmodel erg lang, ook met gratis content. ik heb wel het idee dat ze door over te gaan op “immersion packs” ook beter weten te communiceren dat je DLC niet nodig hebt, want daar schort het wel aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 19:48
quote:
!GN!T!ON schreef op maandag 21 mei 2018 @ 00:06:
nou moet wel zeggen, ben paar weken geleden met CK2 begonnen. afgeprijsd 12 euro, denk dat is wel te doen. Tot je erachter komt dat je nog eens een stuk of 12 DLC's kan kopen voor de hele ervaring, waar er ook verschillende van meer dan 20 euro tussen zitten. Voelt inderdaad wel aan alsof je blijft kopen. Heb maar even gekeken welk meeste gameplay opleveren en er nog 2 bij gekocht, maar ik snap de reactie wel.

Overigens ziet dit er echt awesome uit, ben zelf dol op de tijdperiode. Ik ga ook geld naar mn scherm gooien :+
Dat is hetgene dat me stoort aan de dlc-policy, dat je de dlc echt wel nodig hebt om de game-ervaring te hebben die paradox zelf voor ogen heeft. CK2 zonder dlc zou ik echt aan niemand aanraden, daar hetgeen wat je kan enorm beperkt is. Enja, dan kom je al snel aan €100+ extra, ook al raak je de cosmetische shizzle niet aan. En de gratis content heb ik al gemerkt is wat andere developpers onder patching verstaan

Dan heb ik liever zoals bijvoorbeeld bij Total War totaal losstaande facties of campaigns die je later kan kopen in een sale zonder dat het effect heeft. Om maar een voorbeeld te noemen, of je nu byzantijnen speelt of niet, je merkt wel het verschil tussen een CK2 met of zonder Legacy of Rome (juist omwille van de retinues)

En het moet wel gezegd worden, afgaande op de steampercentages zijn de meer recentere dlc lager in kwaliteit, waar je tegenwoordig meer "verdeeld" ziet dan "positief". Enja, die immersion packs gaan er wel resoluut over.

Nu ja, dat is een andere discussie, ik ben wel benieuw naar deze, het is al even geleden dat er een goeie game in romeinse setting uitkwam

AntiChrist7 wijzigde deze reactie 21-05-2018 11:23 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 22:33
quote:
DaniëlWW2 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 19:35:
Europa Universalis in de oudheid?
* DaniëlWW2 gooit geld naar scherm. :+
Imperator > CK2 > EU4 > Victoria 2 > HOI4 ??

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sloeberjong
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 13-11 10:31
quote:
Sir_Lion schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 05:07:
[...]

Imperator > CK2 > EU4 > Victoria 2 > HOI4 ??
>Stellaris

Dit ziet er veelbelovend uit! Ik ben zeer benieuwd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

anandus

анандус

Had persoonlijk liever Vicky 3 gezien, maar dat ben ik :)

Het ziet er leuk uit, ben heel benieuwd hoe het uitpakt! :)
Vraag me af in hoeverre het strategie (a la EU) en in hoeverre het RPG (a la CK) is.

'); DROP TABLE users;--

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
anandus schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 09:02:
Had persoonlijk liever Vicky 3 gezien, maar dat ben ik :)

Het ziet er leuk uit, ben heel benieuwd hoe het uitpakt! :)
Vraag me af in hoeverre het strategie (a la EU) en in hoeverre het RPG (a la CK) is.
Paradox Development Studio heeft voor zover bekend in ieder geval één game in ontwikkeling (en al een hele tijd ook), dus grote kans dat dat Victoria III is. Daar hoop ik ook wel op :).

De game designer van Imperator is Johan Andersson, die zelf al aangaf dat hij meer een Europa Universalis- dan Crusader Kings-persoon is (hij is natuurlijk ook ooit begonnen met EU), dus ik verwacht dat het meer EU met CK elementen is dan andersom.

• Dutchshorty
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 14-11 22:28
25 april releasedate is bevestigd!

• Ghengis
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 14-11 21:21
Dutchshorty schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:53:
25 april releasedate is bevestigd!
Kijk, ik ben benieuwd. Al die streams enzo kijk ik niet maar ga de game wel halen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 22:07
Heeft er iemand de beta gespeeld? Bevalt het?

• vinpower
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 22:10
Is het al nou zover?!
Ja, het spel komt al binnen twee weken uit, 25 april :). Paradox deelt normaal alleen beta's uit aan streamers, en hoewel ze daar redelijk gul mee zijn (ook mensen met erg weinig volgers) vraag ik me af of daarvan iemand hier op GoT zit ;).

• anandus
  • Niet online

anandus

анандус

Ik ben heel erg benieuwd!

Al houd ik mijn hart vast voor wat er allemaal aan DLC voor uitkomt... Het is jammer dat Paradox geen season pass verkoopt, of complete spellen.

'); DROP TABLE users;--

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Ik vond EU4 bij release anders echt wel af.

• anandus
  • Niet online

anandus

анандус

Shabbaman schreef op maandag 15 april 2019 @ 10:19:
Ik vond EU4 bij release anders echt wel af.
Je hebt ook wel gelijk, hoor.
Het is vooral in retrospect.

Desalniettemin jammer dat er geen season pass bestaat.

'); DROP TABLE users;--

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Mja, als je met een season pass korting zou krijgen wel. Ik sla ook wel eens DLC over of wacht op de onvermijdelijke uitverkoop. Daar kan geen season pass tegenop.

In retrospect is het wel schrikken hoeveel je aan zo'n spel uitgeeft.

anandus schreef op maandag 15 april 2019 @ 10:23:
[...]

Je hebt ook wel gelijk, hoor.
Het is vooral in retrospect.

Desalniettemin jammer dat er geen season pass bestaat.
Per saldo valt het wel mee hoeveel uitbreidingen er elk jaar uitkomen, gemiddeld iets van 2 per jaar per game. Als je ziet wat er achteraf is toegevoegd kan je wel zeggen dat het bij release geen compleet spel was, maar dat is niet echt een eerlijke vergelijking. Sowieso gebeurt het niet omdat ze de ontwikkeling ergens van moeten bekostigen, en daarnaast zou het spel dan pas over 5 jaar uitkomen ;). Neem CK2, die 6 jaar ontwikkeling die er in zijn gaan zitten zijn ook niet gratis.
Shabbaman schreef op maandag 15 april 2019 @ 10:27:
Mja, als je met een season pass korting zou krijgen wel. Ik sla ook wel eens DLC over of wacht op de onvermijdelijke uitverkoop. Daar kan geen season pass tegenop.
Ik ook! Zeker nu ze Immersion Packs doen voor met name EU4, dan hoef je zo'n DLC echt niet te hebben als je niet in die regio speelt. Verwacht dat die ook wel voor Imperator gaan komen.
In retrospect is het wel schrikken hoeveel je aan zo'n spel uitgeeft.
Mja, daar sta ik een beetje ambivalent tegenover, aan de ene kant geef je honderden euro's uit aan Paradox spellen + DLC's, aan de andere kant heb je er ook honderden uren plezier van. Twee broodjes bij de Subway á 7,50 en je betaalt al net zo veel als voor een hele expansion, waar ik toch meestal een stuk meer tijd in stop :P.

Chris7 wijzigde deze reactie 15-04-2019 14:58 (6%)

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Alles is relatief. Ik kan me prima vinden in het verdienmodel van Paradox doordat ze gratis content blijven aanbieden. Bij EU4 en CK2 zou ik zo iemand vanilla aanraden. Stellaris dan weer niet, dat vind ik zonder DLC veel te klinisch. Over Imperator maak ik me niet zo'n zorgen omdat de historische context al voor immersie zorgt. Maar deze spellen kosten je zo 100 euro, en als je nu een spel aanbiedt voor die prijs is het lastig te verkopen.

Niet dat het me weerhoudt om het te kopen hoor.

• Ivysaur
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
Denk dat ik nog voor 80 euro aan DLC voor CKII, Europa en Hearts heb openstaan (SALE prijzen) dus met Rome kan er nog wel wat bij. Paradox mag altijd mijn geld hebben.

Die stadbouwspel, tja. Best leuk maar niet mijn geld aan DLC waard.

Heb zin in dit spel. Ben benieuwd hoe het gaat worden. Eerst maar even aankijken hoe het gaat.

• Emryte
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 19:51
Ben zelf ook wel benieuwd naar deze game. Heb alleen ck2 niet, maar EU 4, Hoi3 en hoi4 heel veel gespeeld.

Wat ik mij alleen af vraag, is dat het handig is om alle DD's te gaan lezen. Want ik weet niet of het veel anders is dan hun andere strategy games

game pc

Emryte schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:23:
Ben zelf ook wel benieuwd naar deze game. Heb alleen ck2 niet, maar EU 4, Hoi3 en hoi4 heel veel gespeeld.

Wat ik mij alleen af vraag, is dat het handig is om alle DD's te gaan lezen. Want ik weet niet of het veel anders is dan hun andere strategy games
Er verschijnen nu ook Let's Plays op YouTube, als je dat wat vindt dan heb je ook een redelijk goed overzicht denk ik. Imperator is een beetje een combinatie van verschillende games, zo heb je een deel van het character management van CK2. Uiteindelijk lijkt het nog het meest op EU, wat niet verwonderlijk is aangezien het de opvolger is van Europa Universalis: Rome.

Technisch is het wel anders, maar daar merken vooral modders wat van. Oh ja, en de game heeft eindelijk een correct(ere) kaartprojectie :).

• Bazvv
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 14-11 17:11
Wat ik nergens lees hier en niemand op zie merken is dat dit een opvolger is van Europa Universalis Rome. Mocht je je vervelen tot de release van Imperator kan je deze zeer goedkoop aanschaffen.
Het is best vermakelijk maar heeft minder afwisseling dan de huidige generatie PDS spellen.

https://store.steampowere...salis_Rome__Gold_Edition/

• anandus
  • Niet online

anandus

анандус

Bazvv schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 17:38:
Wat ik nergens lees hier en niemand op zie merken is dat dit een opvolger is van Europa Universalis Rome.
Staat letterlijk in de post boven je :P
Chris7 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 17:30:
[...]
aangezien het de opvolger is van Europa Universalis: Rome.

anandus wijzigde deze reactie 16-04-2019 17:58 (25%)

'); DROP TABLE users;--

• Bazvv
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 14-11 17:11
anandus schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 17:57:
[...]
Staat letterlijk in de post boven je :P

[...]
Toch even lang de opticien straks :$
Ik dacht nuttige info toe te voegen maar helaas.
Bazvv schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 18:18:
[...]

Toch even lang de opticien straks :$
Ik dacht nuttige info toe te voegen maar helaas.
Ook wel heel toevallig dat ik dat net een aantal minuten voor jou post :P

Ik heb EU:Rome volgens mij wel op Steam, maar ben er nooit aan begonnen omdat het me wat te oud leek. Ik merk dat bijvoorbeeld ook al bij Victoria II, wat al een stuk nieuwer spel is: op zich een erg leuk spel met mooie mechanics, maar de interface is zo verouderd dat het na een tijdje gewoon niet leuk is met de hoeveelheid klikken etc. Al is het misschien ook een beetje gewenning, destijds vond ik EU3 wel prima te doen :).

• vinpower
Hebben jullie nog tips wat ik kan lezen of kijken wat uitleg geeft over de werking van de game mechanics?

Ik heb al de stream van lionheart bekeken. Zijn er nog meer goede vids?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Imo62
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16:46
vinpower schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 10:33:
Hebben jullie nog tips wat ik kan lezen of kijken wat uitleg geeft over de werking van de game mechanics?

Ik heb al de stream van lionheart bekeken. Zijn er nog meer goede vids?
Arumba heeft vandaag een serie gestart waar hij daar specifiek op ingaat.

• achondar
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 15:29
Heb zelf de afgelopen week EnterElysium Zitten kijken met een Macedon playthrough. Erg vermakelijk om zijn stijl te volgen, en zijn gedachtes bij de beslissingen. En ook dat die zaken soms over het hoofd ziet en dan lekker verder speelt met de gevolgen.
Kan niet wachten tot morgen. Heb deze toch maar gepreorderd via humble bundle met 10% korting, doe dat eigenlijk nooit.
Ja, ik heb 'm ook gepreorderd, ik wil zeker die Epirus Content Pack niet mis lopen :Y). Dat wordt overigens ook mijn eerste spel denk ik. Ben benieuwd, de streams zien er iig goed uit. En heerlijke muziek ook!

Johan Andersson, de game director heeft trouwens vandaag getweet dat co-consuls voor Rome naar Imperator komen met de eerste grote update! Het was wel jammer dat Rome alsnog maar 1 consul zou hebben, maar nu wordt het toch wat historischer. Ben benieuwd hoe het gaat werken. En wie weet komt dit dan ook naar bv. Sparta's koningen?

• !GN!T!ON
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 16:50
Iemand al eerste ervaringen? Ik wou hem net aanschaffen maar zie een behoorlijk aantal negative reviews op steam. Vooral dat de game leeg/doods is en veel klachten op de UI.

Zit nu te twijfelen om hem gewoon te kopen met de wetenschap dat zoals altijd met paradox dat de grote content e.d. nog gaat komen, of te wachten tot de eerste (of tweede?) grote update.

• Tomcat84
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 13-11 21:11
Ben ook benieuwd. Was een beetje verrast door een niet heel erg positieve review op strategygamer.com

http://www.strategygamer.com/reviews/imperator-rome/

• Ghengis
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 14-11 21:21
Inderdaad, de kritiek op de UI viel mij ook op. Nogal belangrijk in deze game. Ik koop 'm niet gelijk maar wacht eerst wat patches / DLC af.

• Terranova
  • Nu online
Hij speelt gewoon prettig weg, nog niet helemaal vloeiend en hij gaat idd nog wel flink geupdate moeten worden. Maar ik heb mij er nu iig al flink wat uurtjes mee vermaakt.

De 30 euro die ik betaald heb is het iig voor mij net wel waard. Zeker omdat het toch nog wel beter gaat worden

• vinpower
Ik snap er nog geen fluit van maar ik ben in ieder geval blij dat de UI netjes schaalt op een 4K scherm.
Nog een handige post op Reddit voor meer dan 300 tips en playthrough's

https://www.reddit.com/r/...e_for_over_100_hours_now/

• wsmit99
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 17:59
!GN!T!ON schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:42:
Iemand al eerste ervaringen? Ik wou hem net aanschaffen maar zie een behoorlijk aantal negative reviews op steam. Vooral dat de game leeg/doods is en veel klachten op de UI.

Zit nu te twijfelen om hem gewoon te kopen met de wetenschap dat zoals altijd met paradox dat de grote content e.d. nog gaat komen, of te wachten tot de eerste (of tweede?) grote update.
Hier pre order gedaan en afgelopen donderdag om stipt 18u gedownload en spelen maar.

Inmiddels ruim 15 u in de game zitten en ik begrijp de recensies wel. De game bestaat uit landkaartje inkleuren en in de tussentijd is het veel wachten op manpower recovery (gaat echt ridicuul snel down) en oratory power voor het maken van nieuwe claims. Research en steden ontwikkelen zijn vrij basic. Conversies kosten power en zijn onmiddellijk klaar, wat weinig bevredigend is.

Technisch gezien heb ik net als vele anderen last van een soort hiccupje bij t overgaan naar een nieuwe dag. Zeer irritant.

Is de game dan slecht? Nee. Ik vermaak me wel. Experimenteren met verschillende samenstellingen in je legertjes enzo. Verder wat spelen met colonisatie en pop development. Met Rome gaat het nu erg hard, en ik krijg zin om ergens anders opnieuw te beginnen. Wellicht wordt t dan ook wat spannender ofzo?

Game voelt als een mager zeventje. Vind je m voor €25-€30? Zeker moeite waard. En Paradox games worden met de tijd steeds beter. Ook al gaat dat (vaak) gepaard met betaalde DLC.

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 17:51
Het is jammer dat hier ook nog €150 aan DLC bij komt kijken, en het is nóg erger dat je eigenlijk al direct ziet dat men de ruimte heeft gelaten voor de DLC.

De game is behoorlijk leeg. Er zijn een handjevol spraakmakende naties die je kunt spelen, en daar houdt het wel bij op, de rest is erg generiek/saai/geen eigen smoel. Mechanics zijn ontzettend cheesy en simpel (met 1 klik op de knop klaar).

Ik heb wel hoop dat het wel weer goed komt cq. een betere game wordt, maar dat wordt wel weer een hele dure grap. Het is gewoon zo jammer dat veel features er (nog) niet in worden gestopt, of expres achter de hand worden gehouden. De grootste ergernis vind ik trouwens de performance, dat killt voor mij wel de meeste plezier.

De 300 tips van Reddit zouden ook net zo goed 300 opmerkingen zijn die niet zo goed zijn aan de game (na 20 uur spelen...);

- Aggresive expansion is geen enkel risico, je kunt je buren zonder problemen aanvallen en fully annexen. Ik ben als Rome al vanaf dag 1 op deze manier aan het steamrollen over de map en heb volgens mij maximaal 40 aggresive expansion gehad (en voor mijn gevoel ga ik nog best snel).

- De AI is niet op de hoogte van de mechanics. Ze zullen zelf nauwelijks manpower opbouwen en dus erg makkelijk te verslaan/uit te putten.

- Hele onoverzichtelijke UI met informatie over provincies, happiness, unrest, je pops.. het is zo vervelend en totaal geen overzicht op te krijgen. Met een paar simpele tooltips of lijstjes was het veel makkelijker geweest.

- Je kan deze game 4 gebouwen neerzetten. Een graanschuur, een trainingskamp, een fort en een marktplaats... that's it. Ook kun je niet zien wat de effecten zijn als je ze in een bepaalde regio/stad laat bouwen.

- Provincie met een verkeerde religie of cultuur hoef je niet meer maandenlang te converteren. Gewoon met 1 druk op de knop klaar.

- Geloof en religie speelt trouwens amper een rol van betekenis.

- Idem met koloniseren van onbekende gebieden, ook met 1 druk op de knop klaar.

- Idem met claims fabriceren zodat je je buren kan aanvullen, ook met 1 druk op de knop klaar.

- Navy? 1 soort bootje en daarmee kun je een beetje de zeeën deathstacken.

- Trade systeem is eigenlijk afwezig, slechts wat importeren/exporteren, behoorlijk basic.

Inderdaad een mager zeventje. Ik moet wel zeggen als ik daarna EU4 opstart het opeens wel als een oude game voelt... damn :D

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Gorion3
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 31-08 11:34

Gorion3

ABC++

Leuk om te zien dat er ook een tweakers thread is.

Ik zal me even voorstellen.. Ik ben Niels Uiterwijk, tech lead van Imperator: Rome :) (mods, ik kan verifyen als je mij DMed ofzo)

Ik zal ook deze thread in de gaten voor feedback en kritiek! We hebben ook een roadmap voor op de korte termijn: https://forum.paradoxplaz...-current-roadmap.1170956/

Navy is iets waar we allemaal onttevreden over waren, we hadden genoeg ideen, maar geen tijd / resources om het uit te werken voor release.

Awesomenauts! Swords & Soldiers

• Terranova
  • Nu online
Gorion3 schreef op zondag 28 april 2019 @ 11:42:

Ik zal me even voorstellen.. Ik ben Niels Uiterwijk, tech lead van Imperator: Rome :) (mods, ik kan verifyen als je mij DMed ofzo)

Ik zal ook deze thread in de gaten voor feedback en kritiek! We hebben ook een roadmap voor op de korte termijn: https://forum.paradoxplaz...-current-roadmap.1170956/

Navy is iets waar we allemaal onttevreden over waren, we hadden genoeg ideen, maar geen tijd / resources om het uit te werken voor release.
Awesome!

Zijn jullie al op de hoogte dat de UI niet helemaal lekker werkt in windowed mode. 't Omen venster komt buiten het beeld op 1600x900

• Ivysaur
  • Niet online
@Gorion3 Daarom loont het de moeite om een spel uit te stellen.
'A delayed game is eventually good, but a rushed game is forever bad.'

- Shigeru Miyamoto
Als studio's dit citaat nou eens vaker opvolgen. Nu een 47% score op Steam. Dat zegt wel wat.

Acties:
  • +3Henk 'm!
Divak schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 23:12:
Het is jammer dat hier ook nog €150 aan DLC bij komt kijken, en het is nóg erger dat je eigenlijk al direct ziet dat men de ruimte heeft gelaten voor de DLC.
Ik ben meestal best positief over Paradox' DLC beleid, als je alle expansies optelt betaal je na een aantal jaar inderdaad 150 euro, maar dat vind ik een beter model dan bv. Civilization die om de paar jaar een helemaal nieuwe game uitbrengt waar je weer 60 euro voor mag aftikken. De base game wordt de tussentijd bijgewerkt met gratis updates (Paradox heeft ook al gezegd dat Imperator net als EU4 en CK2 de komende jaren ondersteund blijft). Of je het het geld ook waard vind is voor ieder persoon verschillend natuurlijk :). Maar gezien de honderden uren die ik erin stop vind ik een paar tientjes elk half jaar geen geld.
Ivysaur schreef op zondag 28 april 2019 @ 16:43:
'A delayed game is eventually good, but a rushed game is forever bad.'

- Shigeru Miyamoto

Als studio's dit citaat nou eens vaker opvolgen. Nu een 47% score op Steam. Dat zegt wel wat.
Heb het spel tot nu toe maar even gespeeld en snap sommige kritiek wel (met name over de onduidelijke interface), maar ik ben het hier toch niet mee eens. Het spel voelt zeker niet gerushed aan, en tja je kan wel zeggen dat wat ze in de 1.1 update brengen in de basegame had moeten zitten, maar dan komt een spel nooit uit, want dat geldt dan voor de volgende update/DLC ook.

En gezien Paradox geschiedenis met recente spellen verwacht ik nog een hele hoop uitbreiding en verbetering. Kijk naar Stellaris, 3 jaar na release hebben ze zowat het hele spel overhoop gegooid, en het is er een stuk beter van geworden. Maar speelde het lekker weg bij release? Dat zeker, en dat geld volgens mij ook voor Imperator.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Divak
Hij speelt zeker lekker, een "lege" basis game is ook prima om de game mee onder de knie te krijgen :P Dan komt de rest wel één voor één met de updates.

Genoeg tips/kritiek waar Paradox mee vooruit kan, ik zou zelf de performance als belangrijkste willen aanmerken, het wordt al heel snel een dia voorstelling en helemaal op hogere speeds. Dat is vele malen vervelender dan een missende feature of simpele mechanic.

Het zal wel aan de onderliggende code liggen, want de game zelf lijkt echt niet veeleisend voor de gpu, en wat betreft de cpu zal het niet onder mogen doen voor een volledig uitgebouwde versie van EU4.

• Grouchy
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16:54

Grouchy

meep meep

Pfft, heb de reviews op Steam gelezen en wat gechat met Imperator: Rome eigenaars.
Lees/hoor eigenlijk overal hetzelfde; shallow/bland/bare bones game & UI en performance issues. Een groot deel van de influencers heeft schijnbaar ook een andere game gespeeld }:O . Erg jammer allemaal.

Kijk volgend jaar wel tijdens een summer/christmas sale en hoop dat Field of Glory: Empires van de concullega's beter is.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Divak
Daarop terugkomend, zal Paradox al zoiets verwacht hebben n.a.v. eerdere releases/ervaringen? Men weet dat het op de lange termijn wel goed komt, maar moet natuurlijk ook de initiële release even goed verdienen. Dus: Review embargo + tientallen steamers de game laten streamen voor de release, maar op voorwaarde dat ze eigenlijk hun mening niet mogen geven.. Achteraf had ik mij ook nog wel een paar maanden met EU4 / HOI4 weten te vermaken en inderdaad een sale mee kunnen pakken :) Ervaring voor de volgende keer.

• wsmit99
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 17:59

Interessant om een developer dichtbij te hebben als Tweaker. Let op dat de game niet heel lekker ontvangen wordt. De roadmap is interessant om te lezen, maar (begrijpelijk) nog weinig concreet. Zelf vermaak ik me er wel mee, maar ik begrijp de meeste commentaren wel. Vooral met Rome biedt de game op een gegeven moment niet zoveel uitdaging meer en worden het managen van je rijk erg omslachtig en kom je al snel chronisch power tekort.

Maar bovenal: kijk ajb naar dat stutter probleem, want dat is voor mij en vele anderen game breaking. Ik speel de game op een redelijke game laptop en wordt hier gek van.

• Gorion3

Gorion3

ABC++

[...]

Tja.. je kan blijven uitstellen maar op een gegeven moment is je budget op en moet je releasen met wat je hebt. Wij zijn blij met de game zelf, minder blij met de technische problemen (mijn verantwoordelijkheid, en eigenlijk is management er wel biji mee, beter dan alle vorige games die we hebben gereleased)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gorion3

Gorion3

ABC++

wsmit99 schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:00:
[...]

Interessant om een developer dichtbij te hebben als Tweaker. Let op dat de game niet heel lekker ontvangen wordt. De roadmap is interessant om te lezen, maar (begrijpelijk) nog weinig concreet. Zelf vermaak ik me er wel mee, maar ik begrijp de meeste commentaren wel. Vooral met Rome biedt de game op een gegeven moment niet zoveel uitdaging meer en worden het managen van je rijk erg omslachtig en kom je al snel chronisch power tekort.

Maar bovenal: kijk ajb naar dat stutter probleem, want dat is voor mij en vele anderen game breaking. Ik speel de game op een redelijke game laptop en wordt hier gek van.
Stuttering is iets waar we aan werken en intern eigenlijk geen problemen meer mee hadden, maar dat was een sterke case van dat we er te dicht op zaten. Het was namelijk veel en veel erger, hopelijk werkt de patch een beetje om het op te lossen.

• sianto
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 22-10 22:05
Persoonlijk merk ik ook echt niks van de stuttering en ben ik vooral benieuwd hoe de veranderingen aan stab enzo gaan uitpakken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TLLRS
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 11-11 14:10
Gorion3, ik vind het een top game. Een van de beste PDX games tot nu toe en ik speel al sinds EU2. Ben benieuwd hoe dit spel gaat groeien over de komende jaren.

Ik snap veel van de kritiek niet helemaal... Het is bijna hysterisch te noemen hoe negatief sommige lui zijn.

Grootste verbetering die jullie in mijn optiek kunnen maken is dat je wat vaker onverwacht wordt binnengevallen door een buurman.

TLLRS wijzigde deze reactie 30-04-2019 16:01 (38%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 15:40
Grouchy schreef op zondag 28 april 2019 @ 22:47:
Pfft, heb de reviews op Steam gelezen en wat gechat met Imperator: Rome eigenaars.
Lees/hoor eigenlijk overal hetzelfde; shallow/bland/bare bones game & UI en performance issues. Een groot deel van de influencers heeft schijnbaar ook een andere game gespeeld }:O . Erg jammer allemaal.

Kijk volgend jaar wel tijdens een summer/christmas sale en hoop dat Field of Glory: Empires van de concullega's beter is.
Nou dat is wel heel makkelijk je conclusie trekken en het hier als waarheid presenteren.

Het is een type game die je moet liggen, en zal zeker niet voor een ieder als prettig ervaren worden.
Persoonlijk hou ik er wel van, het is voor mij ongeveer een 7 als score (ik speel het als de Friezen) en vind de uitdaging er zeker wel inzitten en ook voldoende gelaagdheid in de diepgang. Ik denk dat ik het de komende maanden/jaren nog regelmatig zal opstarten, net als ik bijvoorbeeld nog regelmatig Total War Shogun 2 speel.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16:54

Grouchy

meep meep

Sneezzer schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:41:
[...]

Nou dat is wel heel makkelijk je conclusie trekken en het hier als waarheid presenteren.

Het is een type game die je moet liggen, en zal zeker niet voor een ieder als prettig ervaren worden.
Persoonlijk hou ik er wel van, het is voor mij ongeveer een 7 als score (ik speel het als de Friezen) en vind de uitdaging er zeker wel inzitten en ook voldoende gelaagdheid in de diepgang. Ik denk dat ik het de komende maanden/jaren nog regelmatig zal opstarten, net als ik bijvoorbeeld nog regelmatig Total War Shogun 2 speel.
Wel, 42% op steam momenteel.
Ben aardig bekend met het type game en hun business model. Ben ooit begonnen met Europa Universalis in 2000 toen Paradox het engelstalige schijfje nog persoonlijk opstuurde en heb ondertussen de meeste Paradox games & uitbreidingen in m'n bezit. Ooit ook nog eens v/d voorganger Europa Universalis: Rome beta tester geweest.

Heb de afgelopen dagen wat meer gechat en meegekeken. Ga de game volgend jaar zeker checken als er wat meer patches & content uit zijn. Ondertussen vermaak ik me wel met CKII & andere games.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• sianto
De nieuwe patch lijkt er te zijn en ik kan niet wachten tot ik naar huis kan om verder te spelen. Wel jammer dat de patch niet ironman savegame compatible is waardoor je weer helemaal vanaf het begin moet spelen voor je achievements.

• Imo62
  • Laatst online: 16:46
Patch Notes:
###################
# Gamebalance
###################
- Tweaked Mercenaries to be less numerous and a bit more spread out.
- Country Capital now has one extra building slot.
- Fortifications in capitals are now normal buildings, and not something that magically appear. First level is still free.

###################
# AI
###################
- Fixed disloyal generals being overly helpful and attacking enemy armies.
- Fixed AI not attacking rebels/barbarians.
- Fixed reserve objective behaving rather offensively.
- Reworked AI reconnaissance objective to patrol on borders rather than around a point.
- Army and fort maintenance is auto set to normal maintenance on outbreak of war.

###################
# Interface
###################
- Fix to naval combat interface martial skill icon overlap.
- Fixed top-right corner of topbar visually overlapping score indicator.
- Added truces to diplomatic mapmode.
- Tweaked Combat Prediction Indicator to be more accurate.
- Adjusted default UI scaling.
- Tactics view is now scrollable when it needs to be.

###################
# Performance
###################
- Optimized daily tick to reduce stuttering.
- Added option to run a benchmark. Use the launch options with ‘-benchmark’ to run a ~4 minute benchmark, testing GPU & CPU.

###################
# Bugfixes
###################
- The game will no longer resend all diplomatic messages to the player that has been saved, each time the game is loaded.
- You now get new inventions when you get new technology from events, unit abilities and other effects.
- Fixed Out of Syncs related to siege & combat.
- Fixed wrong type of apostrophe being used in English version.
- Barbarians no longer have "TRIBE" in their name.
- Fixed issue where mapicons were showing invalid state (such as ended combat or sieges) after a peace deal.
- Fixed rare crash if province was no longer owned while trying to build a fort.
- Fixed rare crash related to events.
- Saving now happens on a background thread, shows a message and will pause the game in multiplayer.
- Disabled pause menu interaction when saving.
- Fixed bug where in some cases a 'zero' navy or army could exist
- Game will now calculate surplus before removing extra trade routes, to prevent incorrectly removing a trade route.
- Can no longer remove disloyal commanders from their armies
- Combat dice rolls are between 1 and 6 now instead of 0 and 5
- Fixed bug where in some cases a 'zero' navy or army could exist.
- Fixed case where country name would contain unlocalized text.
- Fixed potential crash when returning to lobby in multiplayer.
- Fixed potential crash when unit constructions finishes.
- Permanent province Modifiers will no longer be removed on conquest.
- Stopped the Pharos Lighthouse event chain from occasionally concluding prematurely.
- Updated localization in French, Chinese, Spanish and Russian.
- Fixed party conviction being several magnitudes too large when loading an ironman save.
- Fixed incorrect popup when guarantee is upgraded to alliance.
- Fixed bug where clan chiefs could sometimes have count for more than one.
- Fixed bug where provinces couldn't be searched for when playing with Russian or Chinese language.
- Various fixes to the Paradox account creation interface.
- Fixed searching for lobbies in lobby browser menu
- Fixed ‘november’ crash due to not enough threads available for processing
- Fixed startup crash on windows 7
- Mare Nostrum achievement no longer requires a small part of the northern Spanish coast.
- Fixed bug with barbarian removal in impassables for minor and major spawn points.
- Fix potential oos caused by imprisoning dead characters.
- Fixed bug where the decision to form Kushan did not properly check the current tier of a country
- Forming Cyprus now requires you to be suitably small.
- Fixed ironman permitting different mods when loading save.
- Corrected monthly manpower gain calculations. (Thanks to /u/Flaxx17 on Reddit)
https://forum.paradoxplaz...-problem-reports.1173453/

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Niet online
Jammer dat hij tegen lijkt te vallen. Had gehoopt dat het een mooie was geweest om eindelijk eens in de Paradox games te komen, Europa Universalis IV start ik zo nu en dan op om eraan herinnert te worden hoe lastig ik het vond het spel te doorgronden. Thema van Rome trekt me ook veel meer, had gehoopt dat deze betere reviews had.

• Dwarlorf
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 22:50

Dwarlorf

Muziek connoisseur

De negatieve reviews waren voor mij een reden om de gok te wagen in de hoop dat het niet al te moeilijk zou zijn (ijdele hoop :D )

Nog veel te leren. Waar ik in de tutorial al tegenaan loop is het genereren van genoeg geld om de balans positief te houden.

We don't sell our souls anymore, give it away for free -Sleaford Mods | Rip Bushwick Bill

• awesem
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 08-11 11:46
Na het lezen van deze thread besloten het lekker bij Anno te houden en deze over te slaan. Thanks jongens!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• anandus
  • Niet online

anandus

анандус

Developers hebben daar vaak weinig over te zeggen ;)
Nu een 47% score op Steam. Dat zegt wel wat.
Dat je niet uit moet gaan van review-score op Steam? ;)

Ik heb het spel ook gespeeld en ik vind het bijzonder leuk. Het heeft minder events dan ik had gewild, en hier en daar had wel wat meer content kunnen zijn, maar ik kan me niet vinden in een hoop kritiek, eigenlijk.
Ik geniet er behoorlijk van. Ik heb het gevoel dat ze goed rondgekeken hebben bij hun andere spellen en daar goede aspecten uit gepakt hebben.

Moet ik wel zeggen dat ik tot nu toe alleen met Rome heb gespeeld, dus weet niet hoe het met andere volken is.

Hoe dan ook, zelfs als de kritiek waar is (wat ik persoonlijk dus niet helemaal zo ervaar), dan is het nog steeds geen dikke onvoldoende waard (wat 47% is).

anandus wijzigde deze reactie 02-05-2019 17:02 (6%)

'); DROP TABLE users;--

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sloeberjong
anandus schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:41:
[...]

[...]

Dat je niet uit moet gaan van review-score op Steam? ;)
Tsja, het zijn toch veel dezelfde mensen die dit soort spellen spelen en vooral ook van Paradox kopen. Een slechte Steam score van de spelers vind ik dan toch opvallend. Het hoeft niet aan te sluiten bij ieders persoonlijke mening, maar aangezien de commentaren vaak op dezelfde soort kritieken wijzen heb ik toch de indruk dat deze titel niet zo sterk is. 43% beveelt de game wel aan, dus het is niet allemaal knudde.

Gezien het paradoxbeleid denk ik dat deze game uiteindelijk wel goed gaat worden, maar voor nu wacht ik wel even met aanschaffen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• achondar
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 15:29
Zelf speel ik het ook wel en vind de lage steam score ook niet terecht. zelf denk ik dat de vele negatieve scores komen van de van die harde fans die het vergelijken met EU4 met alle dlc's. het heb eu4 niet zelf gespeeld, maar zoals ik het zie is die (veel) minder diepgaander dan imperator, en zijn de mensen daarom teleur gesteld. wat me wel opvalt na de patch is dat het saven veel mee tijd kost.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• anandus
  • Niet online

anandus

анандус

Sloeberjong schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 08:10:
[...]

Een slechte Steam score van de spelers vind ik dan toch opvallend.
offtopic:
Het probleem met Steam-scores is dat het vaak niet over het spel zelf gaat maar over andere dingen, zoals bijvoorbeeld de prijs of dat bepaalde DLC onderdeel had moeten zijn van het basisspel. Of soms zelfs over beleid van een compleet ander spel van dezelfde ontwikkelaar.

Ik heb zelf overigens niet gekeken, maar dat komt ook omdat ik Steam-reviews de moeite van het bekijken niet waard vindt :P

anandus wijzigde deze reactie 03-05-2019 08:22 (8%)

'); DROP TABLE users;--

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sloeberjong
anandus schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 08:21:
[...]
offtopic:
Het probleem met Steam-scores is dat het vaak niet over het spel zelf gaat maar over andere dingen, zoals bijvoorbeeld de prijs of dat bepaalde DLC onderdeel had moeten zijn van het basisspel. Of soms zelfs over beleid van een compleet ander spel van dezelfde ontwikkelaar.

Ik heb zelf overigens niet gekeken, maar dat komt ook omdat ik Steam-reviews de moeite van het bekijken niet waard vindt :P
Zoals met elke review lees ik wel door de teksten heen om te zien wat de onderbouwing is van de kritiek. Ook in dit geval en over het algemeen waren de opmerkingen in de trant van Slechte UI, slecht te achterhalen game-mechanics, saaie karakters, weinig inhoud, enkel een beetje de kaart inkleuren met jouw kleurtje en klaar. Het is dus wel een gedeeld soort van kritiek en daarmee heeft dat minstens een kern van waarheid, zeker aangezien Paradox het e.e.a. een beetje erkend heeft en al een roadmap met patches aangekondigd dat deze zaken specifiek zal aanpakken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Divak
Ik zou een percentage van 43% ook niet echt een score noemen. Het is vooral een aanbeveling, en op dit moment zou ik de game ook niet aanbevelen (en dus thumbs down), maar ik zou het nog wel een voldoende geven als game op zich.

Het zijn gewoon de verwachten waar gamers elkaar voor behouden, met de tip om voorlopig maar even te wachten en je bijv. te vermaken met CKII, EU4, HOI4 of Stellaris, en over een half jaar maar weer eens te komen kijken als de game wel de upgrades heeft gekregen die het nodig heeft. Dan kost het misschien wel een DLC pakket, maar dan kun je de game zelf hopelijk ook alweer voor 50% van de prijs aanschaffen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 22:33

Ik heb zelf het spel niet, omdat ik vooral eerst even de kat uit de boom kijk. Om te kijken of het spel ook goed is/iets voor mij is, volg ik verscheidene series op YT. Eergisteren kwam er een video online waarbij de YT'er een goed punt maakte: YouTube: Imperator: Rome | The Redemption of Epirus - Part 5

Zelf vind ik die interfaces gigantisch waardoor je het wereldse geheel erg mist omdat dit dus verborgen is achter alle interfaces die je veel open hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Muziek connoisseur

Ik snap dat van die punten niet helemaal.

De opnion van een city state richting mij is: 14
Ik geef een gift van: 25
De opnion van een city staat richting mij gaat naar: 15

Hoe zit dat?

Aha, er moet natuurlijk tijd overheen. doh

Dwarlorf wijzigde deze reactie 03-05-2019 12:12 (12%)

We don't sell our souls anymore, give it away for free -Sleaford Mods | Rip Bushwick Bill

Acties:
  • +1Henk 'm!
awesem schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:38:
Na het lezen van deze thread besloten het lekker bij Anno te houden en deze over te slaan. Thanks jongens!
Over te slaan? Dit is een Paradox game, dus over 5 jaar is 'ie nog steeds ondersteund :P. Als het je een interessante game lijkt, maar voor nu nog even niet, kom dan over een tijdje weer terug. De eerste grote update komt er al aan met een heel aantal fijne wijzigingen. En over een jaar ofzo kan je 'm vast met grote korting krijgen. Overigens is dit ook een heel ander type spel dan Anno.

Ik denk dat een groot deel van de kritiek 'm vooral in de interface zit, die regelmatig niet erg duidelijk is. Zo vind ik de knoppen bovenaan lastig te onderscheiden, en zeker een knop die ik niet vaak gebruik, zoals Mercenaries, moet ik altijd weer naar zoeken. En het is bv. niet heel duidelijker hoe je je leger moet samenstellen. Qua mechanics zitten er wel een hoop leuke dingen in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sianto
Ik heb ondertussen wel mijn eerste echte issue met het spel gehad. Ik kon op geen enkele manier meer van de map gebruik maken, niet zoomen of verplaatsen.

Uiteindelijk heb ik het weer werkend gekregen door mijn xbox 360 controller los te koppelen maar dat zou geen issue mogen geven lijkt mij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Muziek connoisseur

Ik heb inmiddels ook een issue, er verdwijnen soms schermpjes. Meerdere keren gehad dat ik een verzoek krijg voor toegang tot mijn gebieden maar zodra ik over het schermpje hover met mn muis verdwijnt hij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
Het is ook natuurlijk grotendeels Paradox's fout zelf. Marketing via Twitch en Youtube-streamers. Daarmee trek je nou net de verkeerde soort mensen aan; Met een wat lager IQ dan gemiddeld. Die willen actie en het kaartje inkleuren. Daar zijn 'Grand Strategy'-spellen niet voor bedoeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Divak
Ivysaur schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:51:
Het is ook natuurlijk grotendeels Paradox's fout zelf. Marketing via Twitch en Youtube-streamers. Daarmee trek je nou net de verkeerde soort mensen aan; Met een wat lager IQ dan gemiddeld. Die willen actie en het kaartje inkleuren. Daar zijn 'Grand Strategy'-spellen niet voor bedoeld.
Actie en kaartje inkleuren is nu juist precies wat deze game is, niets meer en niets minder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Muziek connoisseur

Nou, dat is wellicht het uiteindelijke doel maar dat doe je niet zomaar.

Mijn grootste ergenis is momenteel dat ik niet meerdere ui vensters tegelijk kan openen om het een en ander uit te vogelen als het spel me voor een keuze stelt.

Nieuwe ergeris: je kunt niet doorspelen. Op een gegeven besluit het spel dat je niet mag verder spelen.

Dwarlorf wijzigde deze reactie 13-05-2019 11:24 (72%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sianto
Zijn er hier al mensen die in de buurt van Pax Aeterna zijn gekomen?

Ik merk wel dat ik veel te weinig troepen bouw als ik eenmaal mijn manpower wat hoger krijg omdat je zo enorm moet micromanagen wil je een degelijke army kunnen neerzetten qua aantal cohorts en composition.

Wat gebruikt iedereen overigens voor hun army composition? De AI zet standaard archers voorop wat natuurlijk niet heel erg intuïtief is. Persoonlijk zou ik kiezen voor heavy infantry first, light infantry daarnaast en dan natuurlijk de juiste viervoeters voor je land.

Acties:
  • 0Henk 'm!
sianto schreef op maandag 13 mei 2019 @ 17:03:
Zijn er hier al mensen die in de buurt van Pax Aeterna zijn gekomen?

Ik merk wel dat ik veel te weinig troepen bouw als ik eenmaal mijn manpower wat hoger krijg omdat je zo enorm moet micromanagen wil je een degelijke army kunnen neerzetten qua aantal cohorts en composition.

Wat gebruikt iedereen overigens voor hun army composition? De AI zet standaard archers voorop wat natuurlijk niet heel erg intuïtief is. Persoonlijk zou ik kiezen voor heavy infantry first, light infantry daarnaast en dan natuurlijk de juiste viervoeters voor je land.
Als je een leger selecteert kun je kiezen welke cohorts als eerste moeten engagen. Dat kan je dus wijzigen naar bv. heavy infantry.

Micromanagen van het leger wordt een stuk minder als je legers een geautomatiseerde taak toewijst, of als je een leger aan een governor geeft. Deze zorgt er dan voor dat dat leger automatisch in het hele gebied onrust verminderd en met rebellen vecht. Vind ik een hele mooie feature, die ook naar bv. EU4 zou mogen komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sianto
Chris7 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:25:
[...]

Als je een leger selecteert kun je kiezen welke cohorts als eerste moeten engagen. Dat kan je dus wijzigen naar bv. heavy infantry.
Dat weet ik maar er staat nergens beschreven wat de stats zijn voor welk type cohort bij engagement priority. De vraag was dan ook, wat vinden jullie een fijne priority?
Micromanagen van het leger wordt een stuk minder als je legers een geautomatiseerde taak toewijst, of als je een leger aan een governor geeft. Deze zorgt er dan voor dat dat leger automatisch in het hele gebied onrust verminderd en met rebellen vecht. Vind ik een hele mooie feature, die ook naar bv. EU4 zou mogen komen.
Ik bedoelde juist het bouwen van je leger wat je moet micromanagen. In eu4 is het zo simpel als 1x een legertemplate maken en telkens als je wat extra's nodig hebt dan laat je een template bouwen. Nu moet je 30 keer klikken wil je een enkel legertje bouwen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
sianto schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:43:

Ik bedoelde juist het bouwen van je leger wat je moet micromanagen. In eu4 is het zo simpel als 1x een legertemplate maken en telkens als je wat extra's nodig hebt dan laat je een template bouwen. Nu moet je 30 keer klikken wil je een enkel legertje bouwen.
Je kan via de legerinterface meer cohorts toevoegen, maar dat is inderdaad niet zo makkelijk als een template. Volgens mij komen die in de komende grote 1.1 update.

• Dwarlorf

Dwarlorf

Muziek connoisseur

Ik heb voor de derde pot die ik speel gekozen voor een tribe maar heb ontzettend vaak revolts en legerleiders die hun eigen gang gaan. Is dit inherent aan het spelen met een tribe, zeker als je het vergelijkt met spelen van Rome? Of kan ik er gewoon niet zoveel van? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sianto
De monarch points gaan verdwijnen..
Hi everyone, lets continue talking about currencies and how to balance games, and Imperator in particular.

So the design we’ve been working on right now have been to remove the four types of monarch power from the game, and replace their costs with other impacts, and also introduce a new currency which we call Political Influence.

Political Influence is gained by how loyal your characters in your government is, so that if all 8 are 100% loyal, you gain a maximum amount, and if all are at 0% loyal, you gain nothing. Then of course there are other aspects that impact how much influence you get. If your Co-Ruler is disloyal, or you are in a deficit you will get far less.

This will make it not just an easy choice of who to pick for a government position, by just picking whoever had the highest ability in the relevant field, but you also have to consider how loyal there are, so you can do certain actions.

Now of course, not everything has been changed from using monarch power, but only a few actions will be changed to use political influence, but the rest will be using tyranny, stability, aggressive expansion, gold, manpower or war-exhaustion.

Some examples of price changes includes the following.

Getting an Invention will cost 4 months of income.
Enacting a Law costs some political influence, but also reduces stability by 25.
Fabricating a Claim costs some upfront Aggressive Expansion
Endorsing a Party is merely a small hit on stability and tyranny.

Military Traditions would work entirely differently, in that you would unlock a new slot every 20 years. We talked about tying it to tech, but that would put us in the same situation as ideas were in EU4, that it would hurt barbarians way too much. The 20 year value may change as we keep testing the game though.
Now while we have talked about some aspects being moved to being a nudge over time like stability and legitimacy, some aspects like promotion, assimilation and conversion of pops will still be instant as of now. It simply is not feasible to rework that and still have a patch out in a reasonable timeframe.

Cheers everyone, and tomorrow I’ll go deep into more flavor and fun in a new development diary..

Acties:
  • 0Henk 'm!
sianto schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:08:
De monarch points gaan verdwijnen..

[...]
Bron

Interessant! Ik begrijp er trouwens uit dat monarch points niet helemaal verdwijnen, er staat: "Now of course, not everything has been changed from using monarch power [...]". Maar de allermeeste dingen zullen geen monarch power meer kosten. Het lijkt er op dat je geen pool van monarch power meer hebt. Ik ben benieuwd hoe het uit gaat werken, en ook wel een beetje verbaasd dat ze zo'n grote game design wijziging doen na release.

Er komt ook meer flavor en acties voor characters, getuige deze tweet (daarin zie je ook dat characters nog steeds eigenschappen hebben, maar de monarch points zijn verdwenen uit de topbalk. Waarschijnlijk wordt het dus meer zoals de stats bij CK2).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 19:39
De Pompey update is in beta beschikbaar op steam (sinds donderdag zelfs al, maar ik merk het net pas op).
Komt woensdag/donderdag nog een kleine correctie, maar in grote lijnen is dit em.

Morgen een game mee starten en kijken of het inmiddels "base-game" worthy is...
###################
# New Features
###################

- Civil Wars have been reworked to be based upon the disloyal power base versus the total power base of a country. Each character have a power base that depends on their holdings,commanded units, wealth, titles, governorship importance etc. This value is displayed in overview, character listings, character and family views.
- Stability has been reworked to no longer be on a scale of -3 to +3, instead it ranges from 0 to 100, and gravitates naturally towards 50. Stability below 50 will give penalties to unrest, happiness and loyalty, as well as lowering the thresholds for civil wars and rebellions. Stability above 50 will benefit research, commerce, population growth, and will make the thresholds for civil war and rebellion higher.
- Increasing stability is no longer instant. Instead sacrifices to the gods will give an increase of Stability over time, and multiple sacrifices in short time will increase the rate of this increase.
- Added Coastal and River Terrain types for naval combat.
- Population Capacity now dictates how many pops can live in each city. Population capacity is primarily increased by things like climate, rivers, ports, but is also possible to increase through building granaries in a city. A city over capacity will get penalties from overpopulation but no city will grow over its cap naturally. Most things that previously affected population growth will now instead affect capacity.
- All countries can now convert religion if their high priest is of the new religion and a majority of the free pops in their capital also follow it. Republics require the approval of their Senate, Monarchies must have 70 Legitimacy and Tribes must have the approval of the Clan Chiefs.
- Seleucid bloodline trait now gives a bit of ticking province loyalty to better allow them to control a far flung empire.
- All Religions now come with their own associated Omens, with their own effects.
- Added country specific Omens to a number of countries and some culture specific ones. More context specific Omens will keep being added in future patches.
- Added Specific Omens for Hellenic countries following the Serapis Cult.
- Every country in the world now has a “Heritage” providing it with passive benefits and a penalty. Heritages are dependent on the capital of the country but can also be specific to other circumstances.
- Added Country specific Heritages to: Rome, Sparta, Carthage, Phrygia, Macedon, Egypt, Seleucid Empire, Mauryan Empire, Judea, Tartessos, Byblos, Armenia, Epirus, Thrace, Rhodes, Athens, Etruria, Syracuse, Icenia, Arvernia, Atropatene, Tarentum, Argos, and Thebes.
- Added the possibility of on map eruptions for the following volcanoes: Vesuvius, Aetna, Ararat, Methana, Aragats, Argaeus Mons, Argaios Mons, Ausara, Bamni, Qarqar, Caucasus Mons and Iberia Mons. A volcano eruption will cause considerable damage to the local economy until cleaned up.
- Added storms that can strike at sea, in deserts or during winter. Storms will cover a number of sea zones, or cities and will deal heavy attrition to present units. While a storm is ongoing it will be visible on the 3D Map.
- Added Navigable Rivers. A navigable river can be forded at specific locations, which can be blocked like straits by a navy. Light ships will perform better than others in a river.
- Legitimacy is no longer instantly increased from a button press, but a stackable over time ticking improvement.
- War Exhaustion is no longer a button to magically decrease it instantly, but instead works like the changed stability.
- You can now embark & disembark armies while in a port, and you have a big enough navy.
- You can now view foreign characters from the diplomatic view.
- Reworked the province view, adding more information, including pierchats of population.
- You can now tell units to start building roads, and they will continue doing it as long as you have power, instead of stopping in each new location to await new orders.
- Monarchies now have access to an Anabasis unit ability, which lets the ruler boost province loyalty in a province capital where he or she is present.

#Dual Rulers:
- Aristocratic Republics now have Co-Consuls. Co-Consuls provide power in attributes where they are better than the current ruler, and their ruling traits are applied to the country along with those of the primary ruler. Popularity of ruler is average of both of the Consuls, while corruption is the sum of their corruption.
- Consorts: In Monarchies the consort of the ruler will now count as a co-ruler and give benefits to the country in the form of their stats supplanting the ruler’s if they are better. A consort with living children will get a ticking reduction of loyalty if the primary heir is not their child.

#Province & City Improvements
- Urban development interaction added for cities. Using the interaction increases local Civilization Capacity, as well as Civilization growth rate.
- You can now set what unit types your clan retinues should be. Changing will update retinues as well but strength is dropped to 0.
- Added four Province-level investments, corresponding to each of the Power types: Population Output and Province Loyalty for Military Power, Building Slots for Civic Power, Local Import Routes for Oratory Power, Same Religion Pop Happiness for Religious Power

#Naval Rework:
- Reworked Navies to form lines of battle and split Galleys into 6 classes with different roles, ranging from Light (Highly maneuverable and with a high chance to attempt to board) to Medium (all around balanced) and Heavy (Can only target ships directly opposed, withstand more damage and very hard to board). Heavy Ships are unlocked in some Military Tradition Trees (Persian, Indian and Greek) and can perform special unit abilities to help project power overseas. Navies now also make use of their own Combat Tactics and can shattered retreat to a friendly port.
- Added Liburnian ship type in the Light Ship Category.
- Triremes now belong to the Light Ship Category.
- Added Tetrere and Hexere Ship types in the Medium Ship Category.
- Added Octere and Mega-Polyreme Ship types in the Heavy Ship Category.
- Added Capture Port Naval Unit Ability allowing Heavy ships to capture unguarded adjacent ports.
- Added Port Raid Naval Unit Ability allowing Heavy Ships to create a breach in an ongoing adjacent port with an ongoing siege.
- Added Port Assault Naval Unit Ability Allowing Mega-Polyremes to remove 1 fort level from an adjacent enemy port.
- Added Naval Range: Naval Range is calculated from your closest owned port and any ship that goes out of range will take Attrition damage. Heavy Ships will take increased Attrition damage when out of range.
- Ships can now be captured in Naval combat: A capture attempt will happen if a ship takes enough morale damage to retreat from the battle. Since Light ships primarily deal morale damage this means that they will get more chances to capture opposing ships. Success chances are however also based on chance: Light ships have -20% chance to successfully capture heavy ships, while heavy ships have a +20% chance to capture lights. Medium is +/-10% vs the other. Capture chance is further impacted by admiral Martial skill and national modifiers. Captured ships joins their new owner’s navy but will not take part in the ongoing battle. Number of captured ships will be shown in the combat report.
- Pirates Reworked: Pirates can now be hired to supplement your navy in the Mercenary Tab. Unemployed pirates will eventually go on a raid, harming the economy of an unfortified target city before returning to their old home port. Any country can root out a pirate nest using a unit ability in enemy territory when at war, or in their own territory if they have banned piracy.

- Province Capitals are now fixed, and will never relocate naturally unless the city is lost in a war. Province capital can be moved by the player to another city in the same Province for a cost.
- Added the capability to release a subject country out of any owned Province, from the country overview screen.
- Country capital can now be moved for a power cost that is dependent on the difference in population between your current capital and the desired new location.

#Holdings Rework:
- Characters can now hold multiple holdings, limited by their capabilities (mainly finesse). A city can also have multiple holdings, one for each 10 slaves present. Unowned Holdings can be granted to characters by the state or purchased by them over time. Holdings can also be confiscated by the state, lost to starvation, or lost if a city change hands, causing a loss of loyalty for their old owner (this loyalty modifier will last 5 years per lost holding).
- A holding will provide its owner with income, boosting their personal wealth over time.
- If more than half of the Holdings in a city belong to a character on the Rebel side in a Civil War then that city will defect at the start of the conflict.
- It is no longer possible to move or promote slaves if it would mean the loss of a holding for a character.

#Ledger
- Ledger: Added a ledger with a sortable overview of data about the player country as well as other countries in the world. Pages include:
- Countries: Lists all countries in the world, together with relevant statistics, army sizes, military traditions, heritages, stances, etc.
- Rulers: Lists all current rulers in the world, and lets you interact with them.
- Provinces: All Provinces in the currently played country, listed with pops, trade routes, loyalty as well as tax and commerce income.
- Inventions: Lists all currently bought inventions in the current country.
- Our Rulers: lists all former rulers of the current country.

#Government Interactions
- Government Interactions: Added the concept of Government Interactions. Actions you can take in the government view that are dependent on your current government type:
Monarchy Government Interaction: Summon War Council, usable once every 10 years, allowing you to choose a free claim on neighboring territory at the cost of the loyalty of one or more officers.
- Monarchy Government Interaction: Demand Oaths of Allegiance, costing 200 Oratory and Religious Power, and yielding +25 Primary Heir Attraction for 5 years.
- Monarchy Government Interaction: Hold Games has been converted to a Government interaction for monarchies and tribes, allowing your ruler to participate in the games.
- Monarchy Government Interaction: Patronize the Arts, costing 300 Civic power, and yielding 5% Primary Culture Happiness and 0.01% Global Civilization Gain per month, for 5 years
- Republic Government Interaction: Empower Civic Faction decreases build cost by 15%, but increases populist influence by 0.25 per month for 5 years. Costs Civic Power and is cheaper to perform if the Civic Party is in power.
- Republic Government Interaction: Empower Military Faction increases discipline by 2.5%, but increases populist influence by 0.25 per month for 5 years. Costs Military Power and is cheaper to perform if the Military Party is in power.
- Republic Government Interaction: Empower Mercantile Faction decreases Create Trade Route Cost by 25%, but increases populist influence by 0.25 per month for 5 years. Costs Oratory Power and is cheaper to perform if the Mercantile Party is in power.
- Republic Government Interaction: Empower Religious Faction decreases Convert Pop Cost by 25%, but increases populist influence by 0.25 per month for 5 years. Costs Religious Power and is cheaper to perform if the Religious Party is in power.
- Republic Government Interaction: Empower Populist Faction decreases monthly corruption of all characters by 0.05 per month, and reduces Populist Faction Influence by 0.5 per month for 5 years. Costs gold, and requires a Populist Consul.
- Tribal Government Interaction: Assembles Raiding Parties costs 200 military and 200 oratory power, increasing Enslavement Efficiency by 10% for 5 years.
- Tribal Government Interaction: Encourage Tribal Migration which will decrease the Centralization of a Tribal Nation, but cause 5 pops to move out of your realm, into a nearby province (preferring empty provinces).
- Tribal Government Interaction: Tribes can also make use of the Hold Games and “Hold War Council” interactions.

#Macrobuilder
- Macrobuilder Improvements: The Macrobuilder to promote, assimilate or convert Pops, as well as constructing buildings will now show the expected return of each action to give you providing better information to decide what action to take. You can also sort your available target cities on these numbers to find the most ideal spot for performing the chosen action.

###################
# Gamebalance
###################

# Economy
- Removed the free Capital Trade Route for all countries, instead the mid setting for Trade taxation will now provide 1 extra capital Trade Route.
- Lax Taxation is now -50% tax
- Reworked how commerce work, so it primarily a province income.
- Commerce Economic Policies now impact how much you get from imports vs exports.

# Governments
- Non Scripted rulers at start of the game now have 50 popularity, no longer tanking starting legitimacy
- Electable Governments can now be set to have an minimum age for its elections.
- Health now impacts electability in republics.
- Endorse Party cost up to 50 from 25, and Tyranny down from 5 to 2.
- Republics now only have 1 law reducing unrest like other government forms.
- Disloyal Co-Rulers and Consorts now increase power costs by up to 25% at 0 loyalty up from 0% at 50 loyalty.
- Friends of the ruler in a Monarchy will now have a strong preference for Primary Heir.
- A family married to ruler or heir in a monarchy will have a strong preference for primary heir.
- Characters preferring other heirs now has less of an impact on Legitimacy.

# Characters
- Inspire Disloyalty now reduces loyalty of target by 0.5 per month.
- Increased base amount children per couple by +1.
- Tweaked some traits
- Governor finesse skill now impact the output in a province.
- Loyalty now impacts effect of office holders.
- Loyalty now impacts how well researchers perform!
- Loyalty of generals, admirals and governors is now dropping slowly by default for Major Powers & Great Powers.
- Disloyal employed characters can no longer be dismissed or imprisoned. Instead they need to be brought to trial, potentially sparking a civil war.
- Random Characters now gain 2 traits instead of 3 traits.
- At least one other family member that is not head of family will now always marry.

# Units
- Boarding Tactics is now +10% Ship Capture Chance.
- Changed lots of trireme_cost to ship_cost
- Changed some attrition modifiers to impact weights of units instead.
- Clan leaders that get regular cohorts loyal to them will make them into retinues.
- Enslaved Efficiency from unit modifiers are now considered as well when enslaving.
- Exiled retinues at strength 0 will now disband.
- Reduced impact from troops on unrest from -5 to -4.
- Reduced size of clan retinues a fair bit, and they are now less likely to grow beyond average supply limit in home areas.
- Reward Veterans: removed oratory cost, increased gold cost to 6x monthly income
- Attrition reduction modifiers is now applied AFTER cap is applied.
- Chariots are now more efficient against Archers and Light Infantry.

# War & Peace
- AE reduction from high AE is -3 instead of -5
- Tweaked combat prediction to be more accurate
- Battle Result can now have a larger impact on wars, and not always +1/-1.
- Some war declarations like truce breaking and/or no-cb wars will now also incur some Aggresive Expansion

# Technology
- Tweaked technology ahead of time to be MULTIPLIED on speed.
- There is now a behind on tech speed multiplier that increases your tech speed.
- Technology is now 33% more costly to get.
- Reduced a few loyalty increases from inventions.
- Reduced benefits on happiness from inventions.

# Traditions
- Agema Military Tradition now reduces Heavy Cavalry Cost.
- Greek Tradition bonuses to mountains now instead apply to hills.
- Levantine traditions now give 10% Naval morale instead of 5% (so in line with other traditions).
- March of the Eagles (+10% Land Morale) is now a finisher for latin tradition countries.
- North African Traditions now reduce War Elephant Cost.
- Triplex Acies Tactic now available as second tradition for latin countries.

# Cities & Provinces
- Your own Forts and Friendly Zone of Control now saves you from attrition due to winter and terrain.
- Country Capital now has one extra building slot.
- Rome and its surroundings now has more Farmlands.
- Marketplaces no longer boost commerce income, but instead gives +10% tax income.
- Provinces that are isolated and not adjacent to other provinces in your country now get a small loyalty hit.
- Each road in a city now gives a minor boost to civilization growth
- Each port in a province now adds +1 trade route to that province.

# Mercenaries
- Tweaked Mercenaries to be less numerous and a bit more spread out.
- Can no longer recruit mercenaries that have not recovered their strength.
- mercenaries marching home to their home position will not reinforce.
- mercenary maintainance increased by 50%
- Mercenary Captain is now a status that gives +5 martial while they have a mercenary company
- Mercenaries that would have been stackwiped now charge their disband fee from employer, and leaves his employment.

# Pops
- Assimilation and Conversion of pops now cost 30 Monarch Power.
- Unrest no longer causes negative population growth. (no spiral of doom)
- Colonization can now be done over two seazones.
- Slaves are now far more distributed over your empire, and looks at holdings of general as well.

# Tradegoods
- Glass now increases local civilization.
- Precious Metals is now city loyalty.
- Spices are now for citizen output, while dye is for citizen happiness.
- Surplus of wood in capital is now +50% ship building speed, and export is +20% in ship building speed.

# Barbarians
- Barbarian Hordes have no attrition in unowned provinces.
- Barbarians are no longer clever enough to use zone of control propagation.
- Barbarians now use the cultural graphics type of their commander
- Barbarians reinforce twice as quick when not sieging.
- Barbarians that have not fought in a battle will never accept surrender.
- Barbarians will now grow in size as they take over provinces containing tribesmen.
- Removed potential strength from barbarian negotiations.
- Reworked the size of barbarian spawns to take population, and particularly tribal population into account, instead of always being 1 cohort per barbarian power.

# Other
- Tweaked lots of trireme_* modifiers to use common naval modifiers
- countries now get +50 loyalty in all current loyal states when they end up in a civil war OR a rebellion.
- Reduced wrong culture happiness for outlawing Judaism to -10% from -25%
- Integration speed is now boosted by 0.05 per parent nation Rank
- Selling a city now removes your claim from it.

###################
# AI
###################

# Economy
- AI less likely to pick the low wages option.
- Made AI relinquish certain economic policies when in a deficit.
- Constrained AI overspending during distress a bit (it led to a much shorter deficit period than DEFICIT_YEARS).
- AI will no longer run at low maintenance if neighbor with player and not allied.

# Diplomacy
- Upped AI's tendency to negotiate for military access.
- War balance acceptance can now not go below -40. (Added define PEACE_ACCEPTANCE_WAR_BALANCE_CAP).
- AI will use shorter paths if not worried about safety of army/navy.
- Substantial Land Lost - If demanding 20% or more of a country's cities in a peace deal, they have an extra -10 acceptance.
- Fixed bug in AI military access calculation that made it take longest rather than shortest path of countries negotiated with.
- AI may now prefer to plan/declare wars adjacent to countries already declared on so it doesn't have to move its troops as much.
- AI no longer accepts all vassalization offers. (Buggy diplo action serialization.)
- AI now improves relations with nations they want to trade with.
- AI now knows how long time integration takes and that it's probably not worth waiting for it prior to declaring war.
- AI pays off barbarians if they get out of control.
- AI settles barbarians whenever possible.
- AI uses Enforce White Peace
- AI will no longer insult or support rebellion on you unless they have an extremely untrustworthy personality.
- AI will no longer insult or support rebels on an ally unless they have an untrustworthy personality.
- AI will only integrate subjects they have a border with.
- The largest most recent land battle (with weight decaying over time) will if won by a nation increase their War Enthusiasm by 10.

# Military
- Tweaked AI in a number of cases that should result in fewer suicides (fingers crossed).
- Tweaked AI tactic selection to be a bit more likely to use the best choices.
- More accurate war length prediction with ML and incentive to choose shorter wars in planning.
- Fixed AI detach from unit.
- Fixed a reason for AI forgetting that it's about to go to war, thus messing up its preparations.
- AI handling of barbarians tweaked to avoid excessive treasury draining. Also fixed up strike teams to work more as intended instead of constantly running around as huge blobs of troops. Which should also help with handling Barbarians.
- AI builds fewer regular troops when manpower pool is being drained. (Added define ARMY_BUDGET_MANPOWER_REDUCTION.)
- AI doesn't try to merge units into those with disloyal generals.
- AI evaluation of units now take damage taken/done factors into account as well.
- AI now ignores barbarians they have paid off.
- AI now uses Recruit To to gather up newly recruited regiments a bit more effectively.
- AI should be faster in starting to attack into a city a friend is attacking into in some cases.
- AI should no longer immediately go for a respawned enemy retinue.
- AI troops will now attempt to move closer to war target before declaring if they have a land path. This should save some time for them.

# Misc
- Improved AI Legitimacy handling.
- AI can use scripted GUIs if ai_is_valid evaluates to true and ai_chance is above 1 for actions requiring a price to be paid (for which it is the plan value), or above 0 (specifying probability of happening) for other actions.
- AI demands surrender of barbarians whenever possible.
- AI now checks if the omen can actually be called.

###################
# Interface
###################

# Alerts
- Clicking the "unassigned titles" notification will now open the offices tab
- Added an alert for when you can enact a decision.
- Barbarian alert will now ignore paid off barbarians.
- You now get an alert if you have free idea slots

# Map
- Simple Terrain Map Mode now displays terrain types in Ocean, Lake and River Zones when zoomed out.
- The on-map widgets should now elide long names, rather than let them overflow.
- Added a new mapmode widget when zoomed in, for the population mapmode.
- Added in red striped in the population mapmode for provinces that are above capacity.
- Sea gulls will now appear around ports as well as potential ports in uncolonized land, signifying the potential for a port in that location.

# Misc
- Reworked colonisation to not be a UI, but an automatic sending of a pop.
- Clicking the top bar resources will now open the corresponding interface
- When moving pops, the target provinces are now sorted by amount of pops in them.
- The "+" and "-" characters outside of the keypad can now be used to alter game speed.
- Pressing Enter will now save the game in the save menu.
- changed minimum resolution to 1080p
- Wage tooltip in economy screen is now sorted.
- Separated land & navy building menus
- Split Army & Navy stats into two seperate tabs in the military view.
- Show changes in province values when building buildings and when promoting/converting/assimilating pops in tooltips and in macrobuilder
- Added more details to revolt & civil war tooltips to explain why.
- Added the generals wages to the unitview maintenance info
- Added tooltips for when a country is too small for a civil war.
- Clarified governor policy tooltip to include mention of it being useful to purge barbarian strongholds.
- War Exhaustion is now displayed in the top bar!
- Added mouse panning & focus on combat to settings menu
- Replaced the work 'Rank' with rank icon in diplomacy interface nation list (SUL-4107)
- Add shortcurs for mercenary view and macro builder
- Added font icon for hotkey 'Z', and added both space and pausbreak as hotkeys for pause. It'll now show the spacebar font icon in the tooltip.

# Macrobuilder
- Improved Map Tooltips for building buildings through the macrobuilder.
- Show breakdown of cost in price tooltip in the macro builder

##############################
# User Modding
##############################

# New Functionality
- Character-Interactions can now have province and country select targets.
- TimedModifiers now keep track of how long they have been active, to be used for progress bars.
- Omens can now have triggers, so different countries can have different omens.
- Tyranny, Warexhaustion and Aggresive Expansion can now be set in prices (together with power, manpower, gold & stability.)

# Effects
- added 'add_breach' siege effect.
- added 'divorce_character = char' character effect.
- added 'set_state_capital = <provscope>' state-effect
- added 'show_animated_text = <locstring>' effect for provinces.
- Added 'remove_building_level = building' effect to province
- Added 'remove_holding' effect for character effect
- Added a 'start_civil_war = <char>' effect to countryeffects.
- Added an 'add_holding=<prov>' to character scope.

# Modifiers
- added 'add_and_extend' to modifier modes.
- added a scaled holding modifier for characters.
- added available_holdings modifier for provinces
- added civil_war_threshold & rebellion_threshold modifiers for countries.
- added power_base modifier for characters.
- added holding_income_modifier modifier for characters.
- added holdings_possible_for_character modifier for characters.
- Separated population growth and population capacity into two separate modifiers.
- Added unique modifier to use for army/navy weight modifiers. (as original tooltip claimed attrition did)
- Added 'naval_damage_done' modifier for country/commander/unit.
- Added 'naval_damage_taken' modifier for country/commander/unit
- Added in adjacent-to-major river and contains minor river modifiers for cities.
- Added 'ship_capture_chance' modifier.
- Added 'ship_cost' and 'cohort_cost' modifiers.
- Added 'non_retinue_morale_modifier' modifier.

# Triggers
- Made strength_percentage & morale_percentage consistent with other percentages
- added 'has_co_ruler_government' country scope trigger
- added 'has_holding_in = <prov> trigger for characters.
- added 'has_minor_river' province scope trigger
- added 'is_adjacent_to_major_river' trigger to provicne scope
- added 'is_co_ruler' trigger to char scope.
- added 'is_isolated' trigger to state scope.
- added 'max_amount_of_holdings ' trigger for province.
- added 'max_holdings_owned' character trigger.
- added 'non_loyal_power_base' country trigger.
- added 'num_holdings_owned' trigger for characters
- added 'is_state_capital' trigger for province-scope.
- added 'current_amount_of_holdings' trigger for province.
- added ' power_base' trigger for character scope.
- Added a 'ship_category = light/medium/heavy' trigger for subunits.
- Added 'has_breach' siege trigger
- Added 'heritage = xyz' trigger for country scope.
- Added 'possible_holdings' trigger to country scope.
- Added percentage_characters_below_max_loyalty.
- Removed num_characters_below_max_loyalty

# Scopes & Lists
- added 'XXX_neighbor_area' lists.
- added 'XXX_neighbor_region' list.
- added '_holdings' lists from character to province list.
- added 'current_co_ruler' link
- added '_holding_owners' list from province to characters.
- added 'siege_controller' scope switch from siege to country.
- added 'sub_unit_type = heavy_infantry/trireme/etc..' subunit-trigger.
- added 'subunit_strength_percentage' and 'subunit_morale_percentage' subunit triggers.
- added 'total_holdings' trigger to country scope.
- added 'total_power_base' country scope trigger
- added primary_heir, secondary_heir & consort event-target links from country to character.
- added siege scope switch from unit/province
- added location switch from siege to province

# UX
- added GetTimedModifier('NAME') promote from country/states/unit/province/character.
- added HasTimedModifier('NAME') promote from country/states/unit/province/character.
- added a "GetBuildingProgress" to the UI in "Province"-scope.
- added functions for getsecondaryheir
- Added 'GetInverseProgress' for timedmodifiers, so they go from 100 to 0 as well.
- Added a debug mapmode for climate

# Other
- Added support for morale_damage_done & strength_damage_done attributes on sub unit types.
- Different heritages can have different opinions of other heritages.
- Moved a few more hardcoded defines to prices.
- Moved all the logic of getting stability hits from declaring war at various states to be using prices.
- You can now define co_ruler in the setup file.
- Added some more defines to use for battle impact on warscore.
- Added support for _co_ruler and _consort titles per covernment.
- Added support for historical regnal number from start as well.
- Areas now know if they are adjacent to another area.
- Less likely to crash game while editing omens/military traditions etc.
- Hooked in on_action for holding lost.

###################
# Setup & Script
###################

# Decisions
- Form Arcadia can now only be formed by someone with an Arcadian tag or Arcadian Capital City.
- Form Arcadia and Form Achaea are now mutually exclusive from one another.
- Seleucids can now found Antioch and not only Seleucia Pieria.
- Forming a nation now grants between 2 and 5 Free Province Improvements, based on the size/difficulty of the formable.

# Events
- More events now make use of portraits for involved characters.
- Added more Dynamic Historical Events for Carthage.
- Added more Dynamic Historical Events for Italic Minors.
- Added more Dynamic Historical Events for Rome.
- Added events relating to Slavery.
- Added events relating to Dual Rulers in Monarchies and in Aristocratic Republics.
- Characters are now less likely to suffer lunacy

# Setup
- Added Regnal Numbers to Macedon, Odryssia, Dardania, Sparta, Armenia, Bosporan Kingdom and Epirus
- Fixed Turdetania and Edetania, so they are Iberic rather than Druidic.
- Fixed Albania, Pontus, and Gutonia country cultures and Gutonian starting capital
- Fixed Scythia, Maeotia and Kharesmia being the wrong primary culture.
- Changed the religion of some Aestuian pops to be Matrist rather than Tuistic
- Changed three tags in the eastern Alps to be Hellenic rather than Druidic, to fit the population under their rule.
- Corrected a Barbarian Spawn Point in Eastern Arabia.
- A number of starting rulers with a military past now have more impressive character statistics.
- Made horses more prevalent in Southern Italy and Greece while reducing their numbers slightly in Western Europe and Britain.

# Map
- Fixed units not having the correct rotation when stationary
- Added more greek cities in the Seleucid Empire.
- Added Navigable River Zones in the Nile Delta, the lower Rhine, Euphrates, Tigris, Indus, Ganges and Echedoros.
- Added new cities in Cappadocia, Egypt, Babylonia, the Rhineland and Cyprus.
- All volcanoes are now named. Volcanoes can now be searched for in the province finder by typing “Volcano”.
- Volcanoes are now more clearly visible on the map, with a big caldera as a sign of volcanic presence.
- Changed names of cities east of Carthage to better fit reality.
- Fixed all the single pixels in areas being incorrect
- Atmospheric fog has been tweaked to be less opaque and adapt more with zoom level and camera tilt. (edited)

#######################
# Bugfixes
######################

# Stablity & Performance
- prevent crash when trying to play sfx without event info, log and error instead
- Fixed crash from older saves
- Fixed potential crash when doing peace treaties
- Fixed potential crash when returning to lobby in multiplayer
- Fixed potential crash when unit constructions finish
- Fixed CTD in ownable_provinces list.
- Fixed CTD when dismissing governor in non-capital province
- Optimized script events & country score calculation
- Fixed issue where game sometimes hangs for a very long time
- Fix for random deadlock when saving game

# Multiplayer & Out of Syncs
- Fixed Potential Out os Syncs related to Combat.
- Fixed out of sync related to AI.
- Fix objectives oos in ai threat map caused by only deleting first matching entry in an unordered map
- Fix oos caused by checksumming ironman manager
- Fix oos caused by incorrect reading of scripted gui ai power estimations
- Fix oos caused by province isolation being recalculated on client when loading save from host
- Fix oos caused by setting NeverGiveUpTradeSurplus from unsyncrhonized code
- Fix oos caused by unsynced parts of ai being included in ai checksum
- Fix oos caused by battle names being saved localized
- Fix oos caused by wrong kind of random in ai pop promotion planning
- Fix oos when switching language while playing in a multiplayer session
- Fix potential oos caused by imprisoning dead characters
- Fixed OOS caused by localized family names being used in synchronized code
- Don't break alliances on hotjoin
- Fix an issue where a player hotjoining back in after dying would instantly game over
- Remove combat location post-read fix since that could cause OOS

# Game Mechanic Bugs
- recruitment cancelled by lack of resource now is properly refunded.
- ships can no longer become loyal.
- zero strength barbarians will now disappear.
- religious unity is recalculated when you convert the religion of a pop.
- Capital bonus is now only shown when you actually get it from a trade.
- You now get new inventions when you get new technology from events, unit abilities and other effects.
- Removed hardcoded wealth stealing of banished characters (wealth still stolen through script).
- Can no longer remove disloyal commanders from their armies
- Fixed bug where in some cases a 'zero' navy or army could exist
- Fix has_law trigger returning true for inactive law groups, causing Princeps event to fire too often
- Fix owns_or_subject_owns trigger problem causing subjects being able to snatch some decisions from their overlord
- Fix party conviction being several magnitudes too large when loading an ironman save
- Fix to Intervene War failing.
- Fixed an issue where the paid off barbarian would just stand still.
- Flanksize on units are now saved and loaded properly.
- Fixed the oldest child not always inheriting the throne for relevant succession types
- The game will no longer resend all diplomatic messages to the player thats been saved, each time the game is loaded.
- The last pop can now die!
- Characters now consider all titles they have, so party leaders will no longer cause their family to be scorned.
- Battle Prediction is no longer shown for when paid off barbarians would be in same province as you.
- Can no longer settle the same barbarian tribe endless amount.
- Dismiss from Office now works again.
- Don't allow clan retinues on ships to gain new cohorts past the transport capacity
- Overrun will now give proper combat ends.
- Prevent migrant units from moving into water
- Removed auto-divorce when someone goes abroad.
- Make sure transferred subjects join revolter in civil war

# Text & UX
- Improved Disreputable Dalliance tooltip and fixed scope issues with banish and child scopes
- corrected tense for death message!
- Header for outliner should now be properly centered in all languages
- When having no siege progress, the text will no longer be all upper case.
- Attrition in unit window now only has 1 decimal and a percentage sign.
- Fixed the word 'equilibrium' being misspelt in the stability tooltip.
- Increased width of textfield in account creation interface to fit non-English localization
- Fixed message about traderoute giving bonus to entire province when it should just be the capital.
- Fixed some values showing too many decimals.
- Fixed top-right corner of topbar visually overlapping score indicator
- The fourth trait displayed in the Characters & Families tab should now properly show a tooltip when hovered.
- Added dynamic culture name for PROV123 "Iguvium / Icuvium"
- Fixed spelling error in alert for scorned family.
- Fixed spelling error in Spanish localization, Caño (sprout) to Daño (damage)
- Fixed spelling error of 'Inventos' in TECHNOLOGY_MENU
- Fixed type in PROVINCE_TOOLTIP_players, "Treasurey" -> "Treasury"
- Minor loc fix to a Hellenic Flavor event
- Modifier icons in province interface should no longer overflow, instead they overlap when more than 7
- The "No Deficit!" text should be properly centered now, a

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Terranova
  • Nu online
Damn, ik heb een lamme scrollvinger gekregen door deze patch notes. Laten we maar hopen dat de game er beter speelbaar is door geworden. Morgen maar weer eens proberen

• sianto
Voor degenen die niet kunnen wachten, de beta voor 1.2 is vandaag live gegaan. _/-\o_

Hierin kan je alvast een beetje zien hoe het spel zonder de monarch points speelt.
###################
# New Features
###################

- You can now disband loyal cohorts, for double the cost, but those loyal cohorts will turn into "veteran cohorts" for that character that impact their powerbase, and will be raised as experienced cohorts if that character revolts.
- Pops now no longer instantly promote to another type, assimilate their culture or convert their religion. All of these changes will now instead happen over time due to a combination of factors that you can speed up through government policies and other actions. An overview for current changes underway in a city can be opened from the city interface.
- Pops now migrate over time to neighboring cities, cities in the same province, or between provinces with a port in your empire. Manual movement of pops is now only possible for Slaves and Tribesmen (if you are a Tribe).
- Monarch power has been removed as a concept. Instead mechanics have been changed to happen over time, use other currencies or opportunity cost. A new currency, Political Influence, is now generated by loyal members of your Government over time. Political Influence will be used to perform actions directly relating to your country's government such as selecting National Ideas or implementing Laws.
- Reworked Experience. Unit Experience no longer decays from losses in combat but instead decays over time. All armies now have access to the Drill ability which will increase their cost and loyalty gain chance while allowing them to build up experience.
- Reworked Military Traditions. Military traditions are now acquired using Military Experience, a countrywide value that measures the degree of Military Experience your country has built up. Military Experience increases from your average cohort experience and War Exhaustion, where reliance on mercenaries reduce the speed it accumulates by.
- Added 11 new building types, to create more depth to develop your cities.
- Fabricating claims is no longer instant and takes time.
- A new character interaction to bestow a regional nickname on governors has been added.
- A new character interaction to impose corruption sanctions on a character has been added, reducing their corruption at a cost of loyalty and tyranny.
Bron

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rouchken11
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 11:56
Jebus4life schreef op zondag 23 juni 2019 @ 23:27:
De Pompey update is in beta beschikbaar op steam (sinds donderdag zelfs al, maar ik merk het net pas op).
Komt woensdag/donderdag nog een kleine correctie, maar in grote lijnen is dit em.

Morgen een game mee starten en kijken of het inmiddels "base-game" worthy is...

[...]
Wat ik me dan altijd afvraag bij zo'n grote en ingrijpende patches: waar in het ontwikkeproces is het fout gegaan. Sommige van de zaken hier hadden toch echt naar boven moeten komen in duidelijke QA sessies en ik ben er van overtuigd dat het merendeel van deze changes al op de radar stond voor de release maar dat ze niet meegenomen zijn owv de release datum.

Terwijl het long term toch voordeliger is om een betere game later uit te brengen dan een slechtere game vroeger, niet ?

Je zit hier met een van de meest boeiende en gevarieerde tijdsperiodes uit de geschiedenis en veel strategy gamers zitten nog met een hongertje na het ietswat teleurstellende Rome 2: total war. Als Imperator top was geweest (maar echt top), dan was het een van die iconische mijlpalen die iedereen over 10 jaar nog kent en speelt. Jammer dat ze die bal wat hebben laten vallen

Acties:
  • 0Henk 'm!
rouchken11 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:59:
[...]

Wat ik me dan altijd afvraag bij zo'n grote en ingrijpende patches: waar in het ontwikkeproces is het fout gegaan. Sommige van de zaken hier hadden toch echt naar boven moeten komen in duidelijke QA sessies en ik ben er van overtuigd dat het merendeel van deze changes al op de radar stond voor de release maar dat ze niet meegenomen zijn owv de release datum.

Terwijl het long term toch voordeliger is om een betere game later uit te brengen dan een slechtere game vroeger, niet ?
Tja, waar trek je de grens? Ik denk dat we inmiddels ook een beetje verwend zijn door games als Europa Universalis IV waar al heel veel Quality of Life features in zitten, maar dat is na meer dan 5 jaar ontwikkeling. Die kan je niet ineens ook allemaal in een nieuwe game stoppen. Zo blijven er altijd wel dingen die je er graag in wil hebben. Op een gegeven moment moet de game toch wel uitkomen, want al die jaren ontwikkeling die er in gaan zitten kosten ook al een hoop. En stel dat de game flopt, dan krijg je het helemaal niet meer terug.

Paradox had Imperator ook echt gepositioneerd als opvolger van EU: Rome, en wat dat betreft hebben ze het vrij goed gedaan denk ik. Alleen verwacht men tegenwoordig meer gezien EU4 en CK2. Ik moet ook zeggen dat het spel met nog niet geweldig heeft kunnen boeien. Het lijkt gelukkig de goede kant op te gaan met de nieuwe patches. Ik wacht voorlopig even tot 1.2 uit is om het weer te spelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sianto
Ondertussen heb ik een aantal uur met de cicero beta patch gespeeld, inclusief de 1.2 icon mod die door een andere player gemaakt is, en het speelt zo echt heerlijk.

Ik voorzie dat het spel vanaf 1.2 dan ook echt voor iedereen leuk zal zijn.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True