Windows 10 schopt pictogrammen op desktop soms door de war

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:53

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Ik ben zelf echt zo'n OCD'er die vaak zijn bureaublad gebruikt en alle pictogrammen die erop staan netjes ingedeeld heeft op een logische plek.

Ik heb Uitlijnen op raster staan met de vuilnisbak rechtsonder, daarboven de virusscanner en beveiligingstools, daarboven de games, linksboven de computertools etc...

Nu wil het soms gebeuren dat Windows weer eens tegendraads is en de pictogrammen door de war gooit. Zeer frustrerend en dan moet ik alles weer opnieuw weer goed zetten zoals het stond. Een aanleiding heb ik niet gevonden, maar het is afgelopen jaar twee keer gebeurd tijdens het opstarten van de PC, en vandaag opeens gebeurde het zomaar spontaan toen die aanstond.

Ik heb maar een screenshot gemaakt van het scherm met zoals het was, zodat ik alles weer terug kan zetten. maar dat is tijdrovend. Soms helpt een systeemherstel wel, maar dat is natuurlijk volslagen idioot 8)7

Heeft iemand een idee hoe dit geschuif met de pictogrammen op mijn steeds optreedt? Het is echt zelden tot sporadisch, maar het is en blijft irritant. Waar wordt die stand van de pictogrammen gebackupped? Of kan ik dit op een manier vastlocken ofzo?

Iemand die een idee heeft? Of gebeuren deze fratsen met 'Uitlijnen op raster' wel vaker?

offtopic:
Mijn hele leven achtervolgt dit gedoe me al :P. In Windows 8.1 gebeurde dit vaak als ik mijn monitor aan de DisplayPort even uitzette en aan. Ook een really WTF moment dat Windows er door getriggerd wordt. En ik heb ooit een keer een Windows 98 SE gehad die bij elke reboot alles random verplaatstte. :?

[ Voor 15% gewijzigd door AW_Bos op 15-05-2018 23:04 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:19

TheVMaster

Moderator WOS
Geen idee, ik hanteer een clean desk policy :+ Ehh...volgens mij gaat dat zo vaak net niet goed dat ik niet zo goed snap waarom dat nog stug blijven volhouden...het bureaublad gebruiken om van alles en nog wat op te plaatsen. Bij mij staat er alleen een prullenbak op....en die staat eigenlijk altijd op hetzelfde plekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rara-avis
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:31

rara-avis

hello human.

Waar het precies aan ligt weet ik helaas niet, maar ik had dit probleem ook regelmatig. Voor mij was de oplossing om 'uitlijnen op raster' uit te zetten (niet zelf ontdekt trouwens, ergens op Google gevonden). Het is allemaal ietsje minder netjes nu en dat ergert me soms wel, maar die pictogrammen blijven nu tenminste op hun plek staan. 8)7

canon 5d mark ii ▫ canon 1200D [infrarood] ▫ sony a7 ▫ lensbaby circular 5.8mm f/3.5 ▫ meyer-optik gorlitz primotar 135mm f/3.5 ▫ canon 24-105mm f/4 ▫ 35mm f/1.4 ▫ 50mm f/1.8 ii ▫ 100mm f/2.8 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:53

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
rara-avis schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 23:18:
Waar het precies aan ligt weet ik helaas niet, maar ik had dit probleem ook regelmatig. Voor mij was de oplossing om 'uitlijnen op raster' uit te zetten (niet zelf ontdekt trouwens, ergens op Google gevonden).
Ik zal het eens proberen.
Het is allemaal ietsje minder netjes nu en dat ergert me soms wel, maar die pictogrammen blijven nu tenminste op hun plek staan. 8)7
Hoezo minder netjes? Als iets een paar millimeter afwijkt, dan kan je toch weer even 'pictogrammen uitlijnen' aan en uit toggelen. En alles staat weer recht in een lijn.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-02 20:41
Heb hetzelfde probleem met Windows 10 en heb het min of meer opgegeven en laat nu alle iconen nu aan de linkerkant van mijn scherm staan. Wat mij wel opviel is dat dit altijd gebeurd als Windows 10 om wat voor reden dan ook niet in staat is zichzelf af te sluiten. Hier bedoel ik mee dat je dan 'uren' naar de harddisk kan kijken en dat het iedere minuut even brand maar de PC wordt nooit afgesloten. Heb het maar zo gelaten...

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:44

rjong5

?

clogie886 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 04:46:
Heb hetzelfde probleem met Windows 10 en heb het min of meer opgegeven en laat nu alle iconen nu aan de linkerkant van mijn scherm staan. Wat mij wel opviel is dat dit altijd gebeurd als Windows 10 om wat voor reden dan ook niet in staat is zichzelf af te sluiten. Hier bedoel ik mee dat je dan 'uren' naar de harddisk kan kijken en dat het iedere minuut even brand maar de PC wordt nooit afgesloten. Heb het maar zo gelaten...
Windows 10 staat standaard fast startup aan, zodat de pc bij afsluiten in “hibernation” gaat ipv echt afsluiten.

Zie
https://www.tenforums.com...startup-windows-10-a.html

Hoe je dit evt uit kunt schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-02 20:41
rjong5 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 06:36:
[...]

Windows 10 staat standaard fast startup aan, zodat de pc bij afsluiten in “hibernation” gaat ipv echt afsluiten.

Zie
https://www.tenforums.com...startup-windows-10-a.html

Hoe je dit evt uit kunt schakelen
Zal het eens uitzetten om te kijken of het helpt. Helaas kan ik het 'probleem' niet reproduceren dus wordt het moeilijk om te zeggen of dit DE oplossing is ja of nee. In ieder geval bedankt voor de link!

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46765

PC Magazine had een tool genaamd WinTidy waarmee je de positie van al je dekstop icons kon vastleggen en makkelijk terugzetten als e.e.a. door de war was geraakt.
https://www.pcmag.com/article2/0,2817,22728,00.asp
Geen idee of dat nog werkt met Windows 10

Ik zie hier een zelfde soort programma dat met Windows 10 werkt:
https://www.softwareok.com/?seite=Freeware/DesktopOK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-05 22:32
Als je de CTRL (links?) toets indrukt en tegelijkertijd met het scrollwieltje van de muis draait, verandert de grootte en wellicht daardoor ook de posities van de icoontjes. Het equivalent van de muis is de touchpad op een laptop. Die kunnen nog weleens gevoelig zijn waardoor je per ongeluk de boel door elkaar gooit. Soms kun je dat oplossen door met het scrollwieltje van een echte muis (daar heb je meer controle over dan over een touchpad) in tegengestelde richting te draaien en onderwijl CTRL ingedrukt houden.
Pagina: 1