[Win 8.1] Pictogrammen op bureaublad verspringen steeds

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:59

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Ik begin nu een vreemd probleem te hebben met mijn PC die Windows 8.1 draait....

Ik heb alle pictogrammen op mijn bureaublad netjes via 'uitlijnen op raster' netjes gesorteerd op onderwerp (PC linksboven, prullenbak rechtsonder, internettools middenboven etc...). Maar regelmatig merk ik dat de pictogrammen opeens verschuiven? Zo staan enkele random pictogrammen opeens een vakje verder, en soms dan staat alles totaal overhoop en kan ik weer gaan sorteren?

Wat is hier toch aan de hand? Ik heb al naar virussen gescand met AVG/Malwarebytes, Super antispyware etc, en dat levert niks op. Ook heb ik Ccleaner gedraaid, Wise Registry Cleaner gedraaid om het register te legen, het broertje Wise Disk cleaner ook nog eens.

Maar het probleem blijft, en ik heb geen flauw idee waar ik het moet zoeken. Ik heb voor de zekerheid ook maar een mijn videodriver even een update gegeven, maar het helpt niet.
Intel Corporation Graphics Adapter WDDM1.1, Graphics Adapter WDDM1.2, Graphics Adapter WDDM1.3.

Het valt me op dat ik nog maar een maandje last van dit probleem heb, dus het zal wel van de laatste grote update komen die Windows verspreid heeft, denk ik.

Kent iemand dit probleem, of heeft iemand een oplossing?
Dit is zo frickin' irritant aan het worden :( :(

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:24
Heeft meestal te maken met het veranderen van de resolutie door applicaties.
Je zou Ultramon kunnen proberen die kan ook de locatie van de snelkoppelingen onthouden.
http://www.realtimesoft.com/ultramon/tour/other_features.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Bazvv schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 15:17:
Heeft meestal te maken met het veranderen van de resolutie door applicaties.
Je zou Ultramon kunnen proberen die kan ook de locatie van de snelkoppelingen onthouden.
http://www.realtimesoft.com/ultramon/tour/other_features.asp
Lijkt me sterk omdat het soms een pictogram in het midden is die opeens twee blokjes naar beneden verspringt? Dat zou niks met herschalen te maken hebben? Ik kan naar Ultramon kijken, die volgens jouw ook de plaatsen van de pictogrammen onthoud, maar dit lijkt me eerder een workaround. Dus liever zoek ik een betere fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:24
Zoals je het beschrijft lijkt het niet op herschalen inderdaad. Ultramon is inderdaad een workaround, maar werkt wel goed, ook handig als je met meerdere monitoren werkt.

Maar volgens mij zijn hier niet echt oplossingen voor, getuige de vele 3e partij oplossingen, Windows onthoud het gewoon niet zo goed.
Wat je ook nog kan proberen is desktop restore.
http://www.midiox.com/ind...ox.com/desktoprestore.htm

Wat ik ook nog wel gehoord heb is dat je een snelkoppeling moet verplaatsen en weer terug moet zetten en dan af moet loggen om het goed op te slaan, maar dat is nog steeds geen oplosing voor het verschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-03 20:32

LnC

The offending line...

Ik heb verschillende opties gevonden.

Een .reg bestand die de pictogrammen auto sortteert op de eerder opgeslagen "wens". Is wel voor vista, maar misschien werkt het ook voor Windows 8.1

Heb je ook al naar deze optie gekeken?
Afbeeldingslocatie: http://cdn.winability.com/info/desktop-icons-auto-arrange.png

Is voor Windows 7, maar you never know :)
This has worked for me in Windows 7 Pro.

1. right click on space on desktop

2. choose "personalize)

3. On left side of window, click on "change desktop icons"

4. In box that appears, unclick "Computer" make sure that "User's Files" is clicked. You can also click network, recycle bin, and control panel if you want them so show on the desktop, but make sure "Computer" is not clicked. Also DO NOT click "Allow themes to change desktop icons."

Good Luck.
Bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Heb heb het truukje van de "Allow themes to change desktop icons." toegepast, en nu even afwachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Nee, net stonden er weer enkele pictogrammen na het ontwaken uit de Hibernate op zijn verkeerde plek.

Wat is dat nou toch? En wat veroorzaakt het nou precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Hopatee, en alweer....?!?!?

Heeft iemand een idee hoe en wat dit veroorzaakt, of is Windows 8.1 nou stronteigenwijs?
Ik kan wel een tool als Ultramon installeren, hoewel ik geen dual-screen setup heb, maar het feit dat Windows echt om de haverklap icoontjes op de meeste vreemde plekken zet, dat is toch van de zotte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-03 20:32

LnC

The offending line...

Heb je die reg bestand die ik eerder noemde al eens geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Onboard intel GPU? Probleem heb ik ook bij de laptop van m'n vader. Hybernate of standby, desktop icons schieten volledig random 2 plekken omlaag/opzij, of soms compleet naar andere kant van het scherm.

Gelukkig heeft dat ding ook een AMD mobile, die staat nu standaard ingeschakeld en geen probleem meer.

Heb jij die drivers van intel met dat zwart/donkerblauw settings-menu van Intel? Of die oude wit/blauw? In die laatste heb je een optie 'rotate screen', die kan je aan laten staan op 0 graden, dat werd in mijn geval als oplossing geboden. Ik heb erna geen last meer van gehad, maar bij de nieuwe drivers was het precies hetzelfde probleem.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik zal dat reg bestand mogelijk eens proberen, maar er zit ook een DLL aan vast. Ik zoek liever een vaste oplossing die alles op zijn plaats houdt.

Hm... Die Rotate-functie... Die zet ik maar eens uit, heb er ooit eens mee zitten spelen en ik heb een idee dat het toen gebeurd is. Heb maar direct op 0 gezet, en die hele sneltoetsen uitgezet.

Het lijkt wel alsof hij zelf denkt te schalen, terwijl er geen sprake van is?
Hopelijk is dit nu echt de oplossing... wordt het nu wel weg beu om elke week voor verhuizer te spelen :(

[ Voor 30% gewijzigd door AW_Bos op 16-05-2014 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:10
Dit is het effect van Windows Explorer welke onverwachts opnieuw start. Dan shuffled hij alle icoontjes.
Windows 7 was hier ook al erg goed in.

Zoek de applicatie waarbij het gebeurt, en zoek daar dan updates voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Hoe zoeken we die dan zo snel op, hé :P?

Net gebeurde het weer, en ik heb voor de zekerheid die hele rotate-screen meuk van Intel maar uitgezet, met alle hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Had jij die nieuwe Win8.1 update al voor metro-apps op je desktop?

Ik merkte zojuist dat als ik bureaublad / metro-app op 50/50 van het scherm zet, mijn hele desktop icoontjes worden 'samengeperst'. Sluit ik de metro app, schiet alles wel netjes terug, maar zou kunnen dat daar iets niet helemaal goed gaat?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevenhuis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-06 00:03
Dat is "normaal" voor windows, de enigste manier is een workaround, voor Windows 8+ werkt DesktopOK wel goed. http://www.softwareok.com/?Download=DesktopOK

Overigens officieel volgens MS sla je de desktop icon layout op door op F5 te drukken op de desktop, maar dat werk dus helemaal niet permanent.

[ Voor 32% gewijzigd door fevenhuis op 20-05-2014 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Dit begint nergens meer op te slaan, maar ik zie een verband...

Ik heb een Dell U2711 monitor, en zodra ik die uitzet, en weer aan, dan is er opeens een bepaald pictogrammetje van zijn plaats verschoven?

Ik snap echt niet hoe dit kan, en waarom? 8)7
Ik heb voor de grap eens een driver voor mijn monitor gedownload, kijken of dit helpt...

[ Voor 14% gewijzigd door AW_Bos op 04-06-2014 19:02 ]

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
is er echt geen goede oplossing voor? Ik heb net een nieuwe PC gebouwd, met wederom een Dell-monitor eraan gehangen (andere dan eerst genoemd), en ook daar verschuiven alle pictogrammen die uitgelijnd zijn op raster.

Een driver-update lijkt weinig te helpen....

Komt niemand dit bekend voor? En ik zoek gewoon goede oplossingen, en geen simpele lap-middeltjes om alle pictogrammen te locken, de state te saven om ze weer te restoren o.i.d.

[ Voor 19% gewijzigd door AW_Bos op 11-09-2014 09:49 ]

• jeroen3
Als ik mijn 1920x1080 monitor van de laptop afhaal schakelt hij terug naar 1440x900, en dan deelt hij de de icoontjes ook opnieuw in. Anders verdwijenen ze uit beeld, en dat is ook niet goed.

Misschien is een aanpak zoals deze iets?

[ Voor 25% gewijzigd door jeroen3 op 11-09-2014 09:54 ]

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Dat snap ik, maar in mijn situatie schakel ik nooit naar een andere monitor over. Dus het blijft een vreemde reactie van Windows?

• jeroen3
Als mijn monitor uit staat, maar de kabel wel is ingeplugt schaalt windows terug naar 800x600... Ik moet de monitor handmatig opnieuw verbinden, of handmatig de resolutie veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Jongens, ik zit nog steeds met mijn handen in het haar. Vooral nu een tweede Windows 8.1 computer in huis die ik recentelijk gebouwd heb, er last van schijnt te hebben.

Beide monitoren zijn aan gesloten via DisplayPort. En zodra de monitor als laatste wordt aangezet (als Windows al op is gestart) staan alle pictogrammen opeens bij elkaar in een hoekje, of aan de zijkant van het scherm.

Zijn er meer mensen die dit hebben? In ieder geval staat 'Uitlijnen op raster' als setting aan.
Mar wie weet de oplossing? En wie heeft het ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Even een kick? is er serieus niemand met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Iedereen heeft dit probleem, komt bij het schalen voor.

Er zijn je al genoeg workarounds gegeven.
Ik zou zeggsn probeer die eens, en laat ons weten of dit je probleem oplost. :)

Ps. Het heeft dus gsen enkele zin om drivers, etc. te updaten. Het is gewoon zo by design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
'By design' lijkt me sterk. Het is een ongewilde actie. Waarom zou Windows bij het uit- en aan zetten van mijn monitor nou alle icoontjes op een hoop willen gooien? 8)7

Ik ga eens naar die work-arounds kijken, maar ik hoop dat Microsoft ook tzt eens een oplossing biedt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik ben het volledig met je eens hoor. :)
Maar bij Windows zijn gewoon af-en-toe eigenaardigheden waar je omheen moet werken helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302359

Ik vind het op zijn minst vreemd dat men hier zegt: wen er maar aan het eigenaardigheden van Windows.
Dat kan best zo zijn maar waarom heeft hij het wel en ik niet. Mijn icoontjes staan altijd precies waar ze horen te staan. Er moet dus een handeling zijn dat dit veroorzaakt.

Wissel je bijvoorbeeld tussen resoluties als je gaat gamen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 628716

ik heb er ook last van :( heel irritant!
ben dus ook maar opgehouden van het terug zetten van de icoontjes.
kan me ook niet herinneren dat het in het begin goed heeft gewerkt sinds ik een nieuwe leptop (lenovo pro 2) heb gekocht met windows 8.1
de laptop is dus ook een soort tablet en het scherm past zich aan als je het apparaat draait.
wellicht heeft het hier mee te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:28
Geen oplossing, wel een 'omzeilen van het probleem':

Probeer de reg in dit 'progje': http://stevehealy.org/techblog/?p=162

Ik gebruikte het in XP en het werkte goed, de maker van de site probeerde het blijkbaar op Win 7 uit, en ik vermoed (herhaal: vermoed) dat het het ook in win 8 gaat doen.

Niet waagt niet wint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafox
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

Seafox

Offshore Tiger!

Ik ergerde me ook mateloos aan dit verschijnsel. Het blijkt inderdaad te gebeuren bij het wisselen van resolutie. Ik gebruik overigens ook een Dell monitor (UltraSharp U2414H) aangesloten via display port.

Het programmaatje DesktopOK is een prima workaround. Het is meertalig (ook NL) en hoeft niet te worden geinstalleerd. Kan eenvoudig vanaf de desktop of portable (USB stick) worden gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 00:34
Ik heb dit probleem ook eerder gehad. Echter gebeurde dit met slechts 1 icoon. Deze versprong ook steeds van boven naar linksonder.

Ik ben er achtergekomen dat op de manier waarop een icoon linkt naar het bijbehorende programma van invloed is op z'n positie. In mijn geval betrof het een Excel bestand, waarvan ik in 1e instantie deze via Verkenner naar het bureaublad had getrokken. Toen begon het verschuif. Uiteindelijk is het verschuiven opgehouden nadat ik via het bureaublad een nieuwe link had aangemaakt naar het bestand.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvBgm
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-03-2024
En wat is nu de oplossing ??????

Die staat hier jammergenoeg niet bij..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uni1313
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-06-2024
Ik heb dit probleem ook. De oorzaak is displayport. Bij mijn monitor een LG 34UM67-P heb ik dit probleem enkel als ik het scherm verbind met Displayport (vereist voor 75hz). Met HDMI geen problemen. Het probleem doet zich enkel voor als het scherm in stand-by (= hibernate) gaat. Mijn scherm weigert zelf in stand-by te gaan als het verbonden is met Displayport.
Naast het verplaatsen van je pictogrammen worden ook openstaande vensters 'geresized' als je scherm terug uit stand-by komt. Dit probleem doet zich voor met Windows 7 en Windows 10.

De enigste oplossing is stand-by van je monitor niet gebruiken of geen gebruik maken van Displayport.
Ik gebruik alleszins geen stand-by meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:28
Workaround : http://www.howtogeek.com/...-layout-in-windows-vista/

(werkte bij mij ook in de 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 768967

Mensen,
De problemen, die jullie beschreven met (soms) doorelkaar husselen van de icons b.v. als je weer opstart uit slaapstand of na complete shutdown, heb ik gewoon op Windows 10 en nooit op Windows 7 of 8 gehad, behalve na verandering van resolutie. Denk gewoon een vette bug, die MS nooit is opgevallen. Heeft iemand ervaring met melden van een dergelijke bug? :'( :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 166487

Het probleem kan zitten in een DP kabel waar pin 20 van is doorverbonden. Google er maar eens op.
Oplossing I: Goede kabel kopen die VESA gecertificeerd is, maar er zit zoveel kaf onder het koren dat dit een hele klus is.
Oplossing II: Met behulp van het oog van een dunne naald pen 20 verwijderen. Dit is wel voor de fanatieken onder ons.

• Snowwie
AW_Bos schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 09:43:
Even een kick? is er serieus niemand met dit probleem?
Ik zal het topic kicken.

Ik heb dit probleem ook sinds ik een 4K monitor heb. Bij m'n vorige full hd monitor gebeurde dit niet.

Tot op heden los ik het steeds op met DesktopOK, maar het blijft een halfbakken oplossing.

Niet alleen springen de iconen helemaal naar links, maar ook onthoud de computer niet dat het programma Vuze een tray icoon moet laten zien als het programma actief is. Zodra mijn computer in sleepmode is geweest zijn de iconen allemaal naar links verplaatst. De tray icoon van Vuze is verdwenen, echter onder de 'hidden icons' staan dan 3, 4 of soms 5 Vuze icoonjes. Via "choose which icons appear on the taskbar" moet ik Vuze weer opnieuw instellen dat het een tray icoon laat zien. Erg vreemd allemaal.

En niets dat helpt, iconen uitlijnen op raster uitschakelen, thema niet toestaan iconen te veranderen etc.

Wat ik zo vreemd vind is dat ik dit probleem niet had met mijn vorige monitor, dat was een full hd monitor. Nu draai ik 3840x2160. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met 'scale' (omvang). In Windows 10 gebruik ik bij mijn monitor 200% 'scaling'. Ik denk dat zodra de computer in sleep mode gaat, deze bepaalde instellingen vergeet en daardoor de iconen naar links zet.

Maar hoe dit op te lossen? Tot op heden heb ik nog geen oplossing kunnen vinden. Je zou verwachten dat meer mensen met een 4K scherm dit probleem moeten hebben. Wie o wie?

edit:
Ik heb sfc /scannow ook even laten lopen, met dit resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
C:\Windows\system32>sfc /scannow

Beginning system scan.  This process will take some time.

Beginning verification phase of system scan.
Verification 100% complete.

Windows Resource Protection found corrupt files but was unable to fix some
of them. Details are included in the CBS.Log windir\Logs\CBS\CBS.log. For
example C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log. Note that logging is currently not
supported in offline servicing scenarios.

C:\Windows\system32>

Even zoeken wat dit is.
Het cbs.log bestand is bijna 5MB groot, daar valt moeilijk wat uit te halen...

[ Voor 19% gewijzigd door Snowwie op 15-09-2016 17:52 ]

Mijn YouTube Channel

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Mijn workaround die ik al tijden toepas, is het eerst aanzetten van de monitor. Geen idee of ik er met Windows 10 nog last van heb. Morgen eens testen ☺

• Snowwie
AW_Bos schreef op donderdag 15 september 2016 @ 18:00:
Mijn workaround die ik al tijden toepas, is het eerst aanzetten van de monitor. Geen idee of ik er met Windows 10 nog last van heb. Morgen eens testen ☺
Dat is een workaround.

Wat betreft de opmerking van SterkSte hierboven, heeft iemand dit kunnen bevestigen, aangaande de 20e pin in een DP kabel?

http://www.allekabels.nl/...56/displayport-kabel.html
Allekabels adverteert wel specifiek met DP kabels waarvan de 20e pin niet is aangesloten.

[ Voor 17% gewijzigd door Snowwie op 15-09-2016 18:09 ]

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1