Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Vaak als je iets nodig hebt pak je je telefoon, zoek je het product op en bestel je het, wat ik me soms af vraag, zeker bij de duurdere producten, is: Kan het ook goedkoper?
Een goed voorbeeld is de prijzen van OLED tv's. In het prijs-discussie topic voor OLED televisies vind je tal van voorbeelden waarbij je prijzen ziet die je alleen aangeboden krijgt na bel of mail contact. In hoeverre dit onder afdingen valt, dat valt nog te betwisten, aangezien je vaak na één mailtje of telefoontje de uiterste prijs hebt. Wat ik me afvraag, bij welke producten en winkels kun je afdingen, hoe pak je het aan en hoever kun je gaan?

Ik heb op Tweakers wel het e.e.a. gelezen, maar de meeste topic zijn uit 2011 of nog ouder:
Het afding-topic
Afdingen, doe jij het?

De reden voor dit topic is dat het voor veel mensen interessant kan zijn. Dat je aan de kassa bij de Albert Heijn niet gaat afdingen lijkt me logisch, maar ik was een tijd terug met mijn vader in de Manfield, wat me nou niet een winkel voor afdingen leek. Mijn stiefmoeder zag daar een tas, en m'n vader heeft toen om korting gevraagd, het eerste antwoord was nee. Hij gaf an dat hij hem meenam als er 10% van de prijs af gedaan werd, de medewerker ging het even navragen en jawel hoor, hij kreeg 10% korting. Ik stond er eigenlijk wel van te kijken, had niet verwacht dat het zelfs in zo'n winkel zou kunnen.

Ik ben ook wel benieuwd hoe jullie het aanpakken bij meubels. Mijn vriendin en ik zijn aan het kijken voor meubels voor in ons nieuwe huis en daar vraag ik me ook af of je kan afdingen, zeker als je meer spullen in een winkel koopt lijkt het me dat het wel zou moeten kunnen, een bank kost bijvoorbeeld al snel 2,5K, een eetkamerset kost ook al snel 2K, dus wat voor deals kun je maken en hoe ver kun je gaan?

Ik ben zelf niet verlegen om er wat af te praten, maar het voelt soms wel een beetje goedkoop of zo.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:46
Het is ook goedkoop, en het zorgt voor twijfel en ontevredenheid. Daarbij zorgt het voor grote prijsstijgingen. Als je altijd 10% moet geven, dan stijgt de prijs gewoon met 10%. Iedereen weer tevreden.

Ik zou je graag als tip geven om de prijs onderaan de streep te bekijken. Zo bestaan er zaken waar je bijvoorbeeld een keuken kan kopen 18.000 voor 9.000. Andere zaak koop je exact hetzelfde voor 8799.- en daar gaat geen dubbeltje af. Je zult niet verbaast zich wie de meeste aantallen doet..

Ieder zijn ding natuurlijk. Maar als ik ergens moet onderhandelen. Dan koop ik er sowieso niet. De prijs die je betaald, moet niet afhankelijk zijn van deze skills.

TWEAKERS FC EREDIVSIE VOETBALPOULE 24/25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:20
Lekkerboeie86 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 21:52:
Ieder zijn ding natuurlijk. Maar als ik ergens moet onderhandelen. Dan koop ik er sowieso niet. De prijs die je betaald, moet niet afhankelijk zijn van deze skills.
Nog nooit een auto of huis gekocht?
Ik zie het meer als een spelletje. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Ik doe het echter zelden bij (kleinere) winkels en supermarkten met een vaste prijs, maar bij grote (elektronica) winkels vraag ik er soms om. Je merkt snel genoeg of het gaat lukken

[ Voor 28% gewijzigd door koendio op 12-05-2018 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-04 14:41

IkWilbert

Het is mij!

Bij grote aankopen probeer ik het altijd. Electronica, meubels, auto. Vorige week een nieuwe 2e hands fiets gekocht ;) toch nog 75 euro er vanaf gekregen.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik doe het alleen op "grote" gebruikelijke dingen, zoals een auto of keuken. Maar dan nog ga ik liever naar een zaak die meteen een goede prijs geeft. Vorig jaar een nieuwe auto gekocht, in diverse dealerzaken geweest en kreeg overal wel 500 euro korting, waarna er vervolgens voor 1000 euro een of ander pakket werd aangesmeerd die ik niet hoef (bij Motorhuis). Vervolgens uitgekomen bij een partij die aangaf geen korting te geven (ex lease wagens). Prijs was prima dus gedaan.
Keuken hetzelfde verhaal, Mandemakers niet eens binnen geweest maar ook veel andere zaken gaven binnen no time 20% korting. Uiteindelijk een zaak gevonden die standaard normale prijzen hanteert, met hele goede service :).
IkWilbert schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 22:08:
Bij grote aankopen probeer ik het altijd. Electronica, meubels, auto. Vorige week een nieuwe 2e hands fiets gekocht ;) toch nog 75 euro er vanaf gekregen.
Heb weleens een piano verkocht via MP. Prijs afgesproken en die jongen kwam langs, gaat ie vervolgens aan de deur nog korting vragen. Heb hem meteen weggestuurd. Ik neem alle moeite om de piano klaar te zetten en thuis te zijn, dan wil ik geen gezeur. Uiteindelijk verkocht aan een paar aardige studenten die helemaal blij waren :).
Verder via MP toch een aantal een miskoop gedaan, waar toch veel voor betaald is. Bv tentje dat lek bleek (op vertrouwen gekocht) en drumstel dat niet helemaal goed bleek te zijn. Onbegrijpelijk dat mensen zonder blozen kapotte producten durven te verkopen (kom je meestal pas na enkele weken/maanden achter - of zoals bij dat tentje - in Ierland ).
Sindsdien koop ik eigenlijk niets meer via MP. Liever een paar honderd extra kwijt voor een nieuw product.

[ Voor 43% gewijzigd door Sport_Life op 12-05-2018 22:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
koendio schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 21:58:
[...]

Ik zie het meer als een spelletje. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Ik doe het echter zelden bij (kleinere) winkels en supermarkten met een vaste prijs, maar bij grote (elektronica) winkels vraag ik er soms om. Je merkt snel genoeg of het gaat lukken
Bij elektronica kan je erg makkelijk op prijs vergelijken. En bij Mediamarkt heb ik zeker wel eens gevraagd of ze de laagste prijs in de prijswatch wilde matchen. Dat was geen probleem. Ik vind dat ook niet helemaal hetzelfde.

Bij mijn huis betaalde ik meer dan ze vroegen omdat ik het perse wilde hebben. En mijn auto betaalde ik de vraagprijs. Door onderzoek wist ik dat de prijs goed was. En ik kreeg niet 600.- afleveringskosten op de rekening. Ik was dik tevreden :)

Nogmaals ieder zijn ding. Zo staan bouwmarkt folders bomvol kortingsacties en bonnen, maar is Hornbach voor mij altijd goedkoper zonder een cent korting te geven. Open en eerlijke prijzen voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik vind het bij een bank toch lastig. Vooral bij banken die je nergens anders vind, je kunt dan wel aangeven dat je ergens anders een soortgelijke bank hebt gezien, maar vaak is er een enorm kwaliteitsverschil, ook qua vorm en zo, dus ben ik bang dat een verkoper ook minder makkelijk wat van de prijs af gaat doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Uiteindelijk gaat het erom waar je zelf tevreden mee bent, of je het bedrag het waard vindt. Goed gevoel heeft voor mij meer prio dan een paar 100 euro korting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:42

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als de prijs marktconform is niet anders altijd.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
miicker schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 22:17:
Ik vind het bij een bank toch lastig. Vooral bij banken die je nergens anders vind, je kunt dan wel aangeven dat je ergens anders een soortgelijke bank hebt gezien, maar vaak is er een enorm kwaliteitsverschil, ook qua vorm en zo, dus ben ik bang dat een verkoper ook minder makkelijk wat van de prijs af gaat doen.
Gewoon zeggen dat je hem wel een beetje te duur vindt :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:33
Ik doe het zelden, omdat ik me er ongemakkelijk bij voel, de rommelmarkt op koningsdag is dan ook altijd een uitdaging voor me

Aan de andere kant: als ik de prijs te hoog vind, dan ben ik weg en zoek ik een goedkoper adres. Voor grote uitgaven doe ik toch altijd wel eerst wat prijsonderzoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Afdingen kan moeilijk zijn: bij mijn auto heb ik ook geprobeerd om nog wat van de prijs af te krijgen. Gewoon gevraagd of er nog iets van de prijs af kon. Maar het antwoord was helaas nee.

Maar dat was geen reden voor mij om de auto te laten staan: ik wilde hem toch al hebben. En de prijs was al scherp, dus was sowieso wel bereid om de prijs te betalen. Alleen niet vragen is altijd mis.

Ik vind afdingen zelf dus behoorlijk lastig: vooral als je prijzen niet 1 op 1 kunt vergelijken. Bij electronica is het meestal dus meer de vraag, of ze de laagste prijs willen matchen.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:57

P_Tingen

omdat het KAN

Het hangt een beetje van de prijs af. Als ik een el cheapo stofzuiger van vier tientjes koop, snap ik ook wel dat daar geen marge op zit, maar bij duurdere dingen kan er vaak best wat af. Ik probeer altijd wel de sfeer een beetje leuk te houden en ik zet dan ook niet de verkoper het mes op de keel. Stel je voor dat ik nog een keer terugmoet omdat er iets aan mankeert of zo, dan wil ik me wel met goed fatsoen kunnen vertonen in de winkel ;)

Maar vragen staat vrij en zo heb ik €100 van mijn Miele wasmachine af kunnen dingen. Maar goed, die dingen zijn dan ook duur zat. Andersom moet het wel geloofwaardig blijven. Toen we bij (ik meen Mandemakers) naar binnen stapten voor een nieuwe keuken, zag ik keukens van dik 25000 euro. Toen we weer richting uitgang gingen, werden we aangesproken door een verkoper. Ik zei dat het niet helemaal ons budget was, en ik zweer je dat ik nog geen drie minuten binnen was en al bijna 40% korting had op de keuken. Toen ben ik helemaal maar weggegaan. Wat voor prijs ik ook betaald had, ik zou altijd het gevoel gehad hebben dat ik nóg teveel had betaald.

Uiteindelijk toen terecht gekomen bij superkeukens. Daar ook om korting gevraagd maar de verkoopster weigerde glashard. "nee hoor, dat doen we niet, we hebben hele scherpe prijzen". En dat was ook zo dus hebben we daar maar gekocht

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-04 11:32
40%? Ik was bij Mandemakers en ging daar binnen 10 minuten van de 26.000 euro naar de 12.000! Dat had nog sneller gekund als de verkoper niet telkens naar zijn meerdere moest stappen. Bizarre prijzen. Ik heb hem niet bij Mandemakers gekocht omdat ik het ze gewoon niet gun. De offerte vond ik ook ontzettend onduidelijk en wist gewoon niet wat nou de uiteindelijke keuken zou worden. Het was puur even voor oriëntatie. Uiteindelijk bij een andere winkel gekocht zonder korting te krijgen, maar de prijs was wel gewoon normaal (speelde ook helemaal openkaart en gaf een zeer gedetailleerde offerte mee. Toen ik het thuis ging narekenen en kijken of ik het ergens anders goedkoper kon krijgen, zou me dat 500 euro hebben gescheeld.... nou, daar doe ik het niet zelf voor :p)

Maar ik ding niet vaak af. Net als de rest bij grotere dingen, of op zaken waarvan ik weet dat er veel marge op zit en ik er heel veel koop.

Wat helpt is als je de houding aanneemt dat je altijd bereid bent om weg te lopen en wat brutaal bent. Bedenk van te voren wat je er voor wil betalen, ga daar nog wat onder zitten en vertel dat dat je prijs is. Zeg nooit dat je het ‘te duur vind’ maar dat het buiten je budget ligt. Gaat hij daar niet mee akkoord, dan bedank je vriendelijk en kap je de handel af. Als ze nog lager kunnen, dan komen ze met een tegenbod. Rince and repeat. Als ze dat niet doen, en je wil het toch graag hebben, dan kom je gewoon later terug en koop je hem voor wat ze uiteindelijk hadden geboden. Tijdelijke aanbiedingen bestaan niet.

Ten alle tijde moet je wel vriendelijk blijven. Het helpt als je een wat familiaire sfeer creeert. Vraag naar hun als persoon, hoe lang ze er al werken etc. Maak een praatje. Alsof het je lang vergeten oom is. Stoer en baldadig woordgebruik werkt lang niet zo goed als gezellig, meegaand en vriendelijks. Probeer het ook te bekijken vanaf de kant van de verkoper: die wil een goede deal sluiten en pochen bij zijn collega’s. Je moet hem daar in tegemoet zien te komen.

Ik werkte vroeger in een camera zaak waar we peperdure camera’s en lenzen verkochten. Een setje ging al gauw voor 10/11k weg. Iedereen met een kuthouding die meteen over korting ging zeuren, dat het allemaal veel te duur is etc betaalde hoe dan ook de volle mep. Immers, als het te duur is, kom je waarschijnlijk niet terug en verdien ik na deze verkoop niks meer aan je. Dan moet ik nu iedere euro pakken die ik kan pakken. Mensen die een setje kwamen bekijken en een normale houding hadden, daar was ik altijd wat voor bereid te doen qua prijs. Soms kon er weinig vanaf, soms gaf ik wat gratis spul of tegoeden voor diensten. Een enkele keer heb ik een tweedehands lens die ik net had binnengekregen er cadeau bij gedaan. Bij mensen met een kuthouding zou ik nooit zoiets doen. Ik wil uiteindelijk ook gewoon plezier in mijn werk hebben

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:10
Als ondernemer is mij ooit verteld dat als je korting geeft je eigenlijk zegt:”ik wilde je eindelijk oplichten (verhoogde prijs), maar omdat je er naar vraagt geef ik je korting (normale prijs)”. Bron: YouTube: Jos Burgers - Hoe ga je om met klanten die korting willen?

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Het hangt bij mij heel erg van de situatie en het product af. Bij online aankopen doe ik eigenlijk nooit. De prijs die je ziet, is de prijs die je betaald.

Bij dingen als auto's doe ik het wél. Daar is altijd ruimte voor onderhandeling. Onderhandel je daar niet, snij je jezelf in de vingers. (Zelfs in gevallen dat er niets van de prijs af te krijgen is, kun je soms de kosten voor een afleverbeurt wel laten verdwijnen of zaken als een goede set winterbanden bedingen.)

Zakelijk gezien is het heel wat anders. Daar leg ik per definitie meerdere offertes naast elkaar die dus al redelijk scherp moeten zijn, op basis daarvan maak ik een keuze en dán ga ik nog in onderhandeling om te kijken of er nog wat kosten te drukken zijn. Kan niet altijd, maar het is wel het spelletje.

Door het zakelijke onderhandelen ben ik het privé ook leuker gaan vinden, maar ik pas het selectief toe. Als ik vind dat iemand een product of dienst al voor een eerlijke prijs levert, onderhandel ik dus soms helemaal niet. Ook niet als het om grotere bedragen gaat.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Afdingen zit niet in mijn genen. Althans, niet helemaal. Als ik of mijn moeder ergens in het buitenland op een marktje loop en een leuke ketting zie voor 10 euro, dan betalen we 10 euro, of meer. Mijn pa daarentegen betaalt de helft en krijg er een armband bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ljsquare schreef op zondag 13 mei 2018 @ 00:50:
Als ondernemer is mij ooit verteld dat als je korting geeft je eigenlijk zegt:”ik wilde je eindelijk oplichten (verhoogde prijs), maar omdat je er naar vraagt geef ik je korting (normale prijs)”. Bron: YouTube: Jos Burgers - Hoe ga je om met klanten die korting willen?
Waarom is een hogere prijs vragen gelijk oplichting? Een ondernemer wilt graag winst maken, als klanten bereid zijn een hogere prijs te betalen is dat toch mooi? Of neem jij als ondernemer genoegen met inkomsten vergelijkbaar met minimumloon omdat je anders bang bent je klanten op te lichten?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DvE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:31

DvE

ORA-00000

Tsurany schreef op zondag 13 mei 2018 @ 09:17:
[...]

Waarom is een hogere prijs vragen gelijk oplichting? Een ondernemer wilt graag winst maken, als klanten bereid zijn een hogere prijs te betalen is dat toch mooi? Of neem jij als ondernemer genoegen met inkomsten vergelijkbaar met minimumloon omdat je anders bang bent je klanten op te lichten?
Als je nooit zakt in die 'hogere' prijs dan prima. Anders kan ik me de gedachtegang van 'oplichting' wel voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-04 20:20
Het gaat in de filmpjes van Jos Burgers meer over verkooptechniek, dat zie je hier ook, mensen gaan naar mandemakers, krijgen korting omdat ze erom vragen en hebben geen vertrouwen meer.

Klanten willen de faire prijs betalen, maar weten niet wat die faire prijs is. Als je korting geeft hebben ze dus het gevoel in de maling genomen te worden. Als je toch iets wilt geven moet je daarom eigenlijk dan altijd ook de deal veranderen, door bijvoorbeeld ze tegen een laag bedrag iets extra's te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:39 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-04 13:56

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Tsurany schreef op zondag 13 mei 2018 @ 09:17:
[...]

Omdat het geen eerlijke prijs is. Iedereen mag een boterham verdienen, maar veel te veel vragen zodat je korting kunt geven als iemand erom vraagt, dat vind ik gewoon asociaal. Dat is zelfverrijking over de rug van een ander. Gewoon een eerlijke nette prijs vragen waarbij je gewoon een normale winst maakt, helemaal prima.

Cunning linguist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DvE schreef op zondag 13 mei 2018 @ 09:24:
[...]

Als je nooit zakt in die 'hogere' prijs dan prima. Anders kan ik me de gedachtegang van 'oplichting' wel voorstellen.
Ik niet, dat heet gewoon onderhandelen. En wie daar beter in is kan vaak een betere prijs krijgen. Er is geen enkele sprake van misleiding, er wordt een product verkocht en daar wordt een bepaalde prijs voor betaald. Het zou pas oplichting zijn als er een ander product wordt geleverd dan afgesproken is of het product bepaalde eigenschappen niet heeft die het volgens de verkoper wel zou hebben.

*knip* Dit voegt niets toe aan de discussie.

[ Voor 25% gewijzigd door Yorinn op 13-05-2018 12:08 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-04 11:37
Bart ® schreef op zondag 13 mei 2018 @ 09:38:
[...]

Omdat het geen eerlijke prijs is. Iedereen mag een boterham verdienen, maar veel te veel vragen zodat je korting kunt geven als iemand erom vraagt, dat vind ik gewoon asociaal. Dat is zelfverrijking over de rug van een ander. Gewoon een eerlijke nette prijs vragen waarbij je gewoon een normale winst maakt, helemaal prima.
Welkom in de harde wereld van vraag en aanbod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

nino_070 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 09:44:
[...]

Onzin. Er zijn meer dan genoeg winkels en bedrijven die zaken doen op de manier die ik prettig vind. Waaronder het bedrijf waar ik zelf werk.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 991847

Bart ® schreef op zondag 13 mei 2018 @ 09:38:
[...]

Lastig he? Dat mensen die niet om de korting vragen dus eigenlijk betalen voor de klant die wel om de korting vraagt. Nog sterker wat denk je wat er met de kosten gebeurd van derving en diefstal in/uit winkels.... juist, daar betaal je ook gewoon voor. Alles moet immers uit diezelfde marge betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Anoniem: 991847 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:05:
[...]

Lastig he? Dat mensen die niet om de korting vragen dus eigenlijk betalen voor de klant die wel om de korting vraagt.
Ik vind dat niet lastig. Ik vind het oneerlijk. En met oneerlijke bedrijven wil ik geen zaken doen. En dat doe ik dus ook niet.
Nog sterker wat denk je wat er met de kosten gebeurd van derving en diefstal in/uit winkels.... juist, daar betaal je ook gewoon voor. Alles moet immers uit diezelfde marge betaald worden.
Wat heeft diefstal met wel/niet afdingen te maken?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
Ik ding zelf niet af.
Maar mijn vrouw doet het altijd als ze aan het winkelen is in de stad.
Bijna altijd krijgt ze korting bij de HM, Superdry, Sara of welke winkel dan ook.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Antique
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-03 17:21
nino_070 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 09:44:
[...]

Onderdeel van die wereld is dat er onder consumenten behoefte is aan winkels waar je geen vermoeiende spelletjes hoeft te spelen. Veel klanten boycotten dus winkels zoals Mandemakers en Seats & Sofas.

Dat het ook anders kan, blijkt uit het aanbod. Het is prima mogelijk om een goede inschatting te maken: als winkelier maak ik x kosten, vind ik y marge redelijk, dus z is een marktconforme prijs. Die zetten we er direct op zodat klanten al op de website kunnen zien of ze het er voor over hebben, en niet na hoeven te denken wat de échte prijs is. Dat is wat met "eerlijke prijzen" bedoeld wordt. Bespaart zowel de winkel als de klant een onnodig bezoek.

Seats & Sofas maakt dezelfde berekening en komt ook uit op z, maar zet dan f*z op het prijskaartje waar je als klant maar moet raden wat de "kijken-of-er-iemand-zo-gek-is" factor f was. Dus kom nu niet aan met het argument "de echte prijs is gewoon wat de gek er voor geeft". Alle winkels hebben een prijs z berekend, het gaat hem erom of de winkel die prijs z gewoon op het prijskaartje zet of niet.

Tegelijkertijd is er onder andere consumenten ook behoefte aan tenten zoals Seats & Sofas. Sommige van die mensen gaat het vooral om de beleving dat het ze "maar weer gelukt is om 2000 euro van de prijs af te lullen". Kunnen ze lekker thuiskomen met een bank en een zwijmelende vrouw. Prima, dan hebben die winkels ook bestaansrecht. Maar er zijn genoeg mensen die hun tijd en energie liever anders besteden.

Sommige Seats & Sofa fans zetten die mensen graag weg als kneuzen die niet "het spelletje" durven spelen in "de harde wereld van vraag en aanbod". Die houding snap ik wel, het is immers deel van de bokito-beleving dat jij stoer bent en hij een kneus.

Maar de werkelijkheid is dat die "kneuzen" gewoon gebruik maken van keiharde marktprincipes, namelijk boycotten van winkels met ongewenste praktijken en belonen van de anderen door daar te kopen. Resultaat is dat die winkels bestaan, trouwe klanten krijgen en (als ze willen blijven bestaan) wel 2x nadenken voordat ze aan sleazy verkooppraktijken beginnen.

Dat de heethoofden in stoffige straten in bepaalde landen ten zuiden van ons tijd hebben om over elke avocado te zeiken is prima; ik heb grotere ambities en wil mijn tijd beter besteden. Voor ieder wat wils.

[ Voor 5% gewijzigd door Antique op 13-05-2018 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 991847

Bart ® schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:08:
[...]
Ik vind dat niet lastig. Ik vind het oneerlijk. En met oneerlijke bedrijven wil ik geen zaken doen. En dat doe ik dus ook niet.

[...]

Wat heeft diefstal met wel/niet afdingen te maken?
Niks :) maar het is wel een factor die je in de winstmarge moet verrekenen. Net zoals de wkoa, als iemand een roze laptop terug stuurt omdat ie nog rozer was als op de site en daarna met een flinke korting alsnog verkocht moet worden betalen alle andere klanten daarvoor. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02:57
Mijn n=1 ervaring zegt dat het zeker moet kunnen en dat je niet hoeft te focussen op dezelfde bank voor een andere prijs.
Toevallig gisteren een flinke korting gekregen op een bank. Eerst gekeken bij Pronto (redelijk betaalbare zaak), daar een mooie bank gevonden die nog veel customization mogelijkheden had. Toen naar volgende winkels gegaan met het idee voor deze bank te gaan indien we geen betere match zouden vinden. Twee winkels verder ook een hele fijne gevonden maar die zat toch wel flink buiten budget, zeker in de vorm van het showmodel (kalfsleer ofzo). Verkoper vroeg naar het budget en zei dat er nog wel wat mogelijkheden waren i.v.m. Hemelvaart ofzo. Bank zou 2200-2300 zijn en budget dat we noemden was 1500.

Teruggegaan naar de eerste winkel en daar offerte laten maken voor de bank zoals we hem wilden. Viel nog wel duur uit maar alas, vertrokken met het idee deze uiteindelijk wel te bestellen. Omdat er nog wat tijd op het parkeerkaartje zat nog even naar de andere bank gegaan om snel een offerte op te vragen voor de kleur/samenstelling die we zochten. Deze voelde toch wel een stukje comfortabeler en materiaal/garantie/aflevering was allemaal standaard goed geregeld dus toch ook wel interessant. Verkoper is klaar met rekenen, komt op 2200 en zegt dat ie er wel wat vanaf wil doen. Ik bedankte daarvoor en zei dat hij wel heel ver buiten budget zal blijven. Verkoper zegt ik zal eens heel gek doen en stelt 1750 voor. Meteen akkoord gegaan :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

Bart ® schreef op zondag 13 mei 2018 @ 09:47:
[...]

Onzin. Er zijn meer dan genoeg winkels en bedrijven die zaken doen op de manier die ik prettig vind. Waaronder het bedrijf waar ik zelf werk.
Wat @Tsurany zegt, bij het kopen van een huis *moet* je afdingen. That is, het is niet verplicht en in de huidige overspannen huizenmarkt zul je in bepaalde segmenten zelfs (veel) meer dan de vraagprijs moeten bieden. Maar bij huizen die wat minder overhyped en overspannen geprijsd zijn, is het volkomen normaal om (stevig) over de prijs te onderhandelen.

In het bedrijfsleven is dat ook zo. Als ik ICT in koop, word er onderhandeld over de prijs. Dat heeft niets met oplichting of oneerlijk zaken doen te maken, dat is hoe het werkt. Ik onderhandel alleen niet altijd. Als ik een spoedklus heb en zij lossen dat snel en efficiënt op, ga ik niet zeuren over het tarief. Aan de andere kant, als ik een groot project heb, of een paar stuks hardware van enige ordergrootte, dan word er absoluut onderhandeld over de prijs. (Niet alleen door mij bij mijn leverancier, maar ook bij die leverancier bij hun inkoopkanaal. Dat inkoopkanaal heeft daar zelfs een speciale term voor: "Special Bid". Het is volkomen normaal. Je houd daarbij bijvoorbeeld ook rekening met dingen als einde fiscaal jaar. Aan het eind van het fiscaal jaar van een aanbieder, kun je hogere kortingen bedingen. Daar geen rekening mee houden en gebruik van maken, is jezelf of je werkgever bestelen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

*knip* Dit voegt niets toe aan de discussie. Je had beter zelf een TR kunnen verzenden.

[ Voor 130% gewijzigd door Yorinn op 13-05-2018 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 11:01
unezra schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:44:
[...]

Wat @Tsurany zegt, bij het kopen van een huis *moet* je afdingen. That is, het is niet verplicht en in de huidige overspannen huizenmarkt zul je in bepaalde segmenten zelfs (veel) meer dan de vraagprijs moeten bieden. Maar bij huizen die wat minder overhyped en overspannen geprijsd zijn, is het volkomen normaal om (stevig) over de prijs te onderhandelen.

In het bedrijfsleven is dat ook zo. Als ik ICT in koop, word er onderhandeld over de prijs. Dat heeft niets met oplichting of oneerlijk zaken doen te maken, dat is hoe het werkt. Ik onderhandel alleen niet altijd. Als ik een spoedklus heb en zij lossen dat snel en efficiënt op, ga ik niet zeuren over het tarief. Aan de andere kant, als ik een groot project heb, of een paar stuks hardware van enige ordergrootte, dan word er absoluut onderhandeld over de prijs. (Niet alleen door mij bij mijn leverancier, maar ook bij die leverancier bij hun inkoopkanaal. Dat inkoopkanaal heeft daar zelfs een speciale term voor: "Special Bid". Het is volkomen normaal. Je houd daarbij bijvoorbeeld ook rekening met dingen als einde fiscaal jaar. Aan het eind van het fiscaal jaar van een aanbieder, kun je hogere kortingen bedingen. Daar geen rekening mee houden en gebruik van maken, is jezelf of je werkgever bestelen.)
Dat van de eindejaarsbonus geld al helemaal bij autoverkopers.
Dealers moeten x aantallen verkopen per kwartaal/jaar om een bepaalde bonus en status te halen. Zij zijn vaak bereid om geld toe te leggen bij een verkoop om het aantal te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ja, als je het niet (probeert) ben je een dief van je eigen portemonnee.
Ligt net aan mijn stemming, maar ik doe het ook bij de apotheek (bij artikelen die ik ook bij de Etos kan kopen) Niet bij AH, maar wel bij de groenteboer, slager en poelier. Maar als je alles online koopt en in een supermarkt valt er weinig af te dingen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Xepos schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:47:
[...]
Dealers moeten x aantallen verkopen per kwartaal/jaar om een bepaalde bonus en status te halen. Zij zijn vaak bereid om geld toe te leggen bij een verkoop om het aantal te halen.
Het geldt in praktisch de hele zakelijke wereld waar het niet meer om €100,- gaat. Of je nu een auto koopt, een zooi witgoed of als ICTer, een NAS/SAN oplossing of een firewall. Zodra het gaat over bedragen met 3 of 4 nullen, moet je gaan onderhandelen.

Aan de andere kant zijn er dus ook situaties waarin dat NIET praktisch is. Wanneer het puur gaat om stuksgoed: Onderhandelen. Zodra er een flinke portie arbeid bij zit, kan het in mijn beleving slim op momenten slim zijn beperkt te onderhandelen. Het hangt dan heel erg van de partij af. (Bij stuksgoed ook, online heb je veel minder onderhandelingsruimte dan in een échte winkel. Online zijn de marges vaal al volkomen uitgeknepen en je kunt alleen onderhandelen, als er ruimte is aan de andere kant.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Xepos schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:47:
[...]

Noem het bij een merkdealer maar verkoopadviseur, meer is het niet.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Reageren doen we hier, net als op de rest van Tweakers, op de discussie en niet op de man. Het zou zonde zijn als het topic hierom gesloten moet worden.

Zullen we vanaf nu weer ontopic reageren, zodat er niet weer een hele lading offtopic reacties verwijderd hoeft te worden?

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-04 21:30

PcDealer

HP ftw \o/

Twee weken geleden een auto gekocht. Ik had de markt verkend:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NDKxHMlj3XGCAb2MHYwDdBmu/full.png?nohitcount=1
En op basis van mijn longlist. Soort van concurrentieanalyse dus.

Dit was de auto met de meeste toegekende punten en in de buurt. Toen ik het ging bekijken, vond ik dat de binnenkant netjes was, afgezien van een wat gare middenconsole. De buitenkant leek licht hagelschade te hebben en de wielen verweerd. Het ontvangst was goed, de medewerker zeer vriendelijk. Aankoopkeuring geen enkel probleem (zoals het hoort) en zelfs op mijn verzoek er naartoe gebracht.

Uit de keuring kwamen punten waar ze het niet per se allemaal mee eens waren, maar zouden wel worden opgelost. Ik heb drie maanden garantie er bij genomen en een afleverbeurt. Gezien de schade die niet goed te zien was op de foto's en het vermoeden dat op de verkoopprijst 50% marge zit heb ik een prijs afgegeven en ben ik gecounterd. UIteindelijk een aantal honderd euro bespaard op een < 3.000,00 deal. Iedereen blij.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Laatst online: 21:57

P_Tingen

omdat het KAN

De term "eerlijke prijs" kwam hier al een paar keer voorbij, maar ik denk dat er niet zoiets is als een eerlijke prijs. Wel een eerlijke prijsRANGE. Of je nou een euro meer of minder betaalt op iets maakt het niet ineens meer of minder een eerlijke prijs. Er zit nou eenmaal vaak wat rek in, naar beide kanten.

Overigens heb ik mijn tweede keuken bij een man gekocht die vooraf vroeg of we ook een fiets of televisie als "kado" erbij wilden hebben. Want, zo zei hij in een moeite door, dan moest hij de prijs wat verhogen. Ik vond dat zo grappig en eerlijk dat hij gelijk een streepje voor had bij mij. Uiteindelijk had hij een goede prijs en ik heb die - eigenlijk alleen voor de vorm - nog naar een rond bedrag geluld, maar dat ging relatief gezien nergens over

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

PcDealer schreef op zondag 13 mei 2018 @ 12:24:
Twee weken geleden een auto gekocht. Ik had de markt verkend:[afbeelding]
En op basis van mijn longlist Soort van concurrentieanalyse dus.

Dit was de auto met de meeste toegekende punten en in de buurt. Toen ik het ging bekijken, vond ik dat de binnenkant netjes was, afgezien van een wat gare middenconsole. De buitenkant leek licht hagelschade te hebben en de wielen verweerd. Het ontvangst was goed, de medewerker zeer vriendelijk. Aankoopkeuring geen enkel probleem (zoals het hoort) en zelfs op mijn verzoek er naartoe gebracht.

Uit de keuring kwamen punten waar ze het niet per se allemaal mee eens waren, maar zouden wel worden opgelost. Ik heb drie maanden garantie er bij genomen en een afleverbeurt. Gezien de schade die niet goed te zien was op de foto's en het vermoeden dat op de verkoopprijst 50% marge zit heb ik een prijs afgegeven en ben ik gecounterd. UIteindelijk een aantal honderd euro bespaard op een < 3.000,00 deal. Iedereen blij.
Toch vindt ik het een hoop geld.
7 jaar geleden heb ik mijn Volvo S40 2 liter 140pk van uit 2001 met net nieuwe distributie riem (167k op teller) en nieuw gemonteerde trekhaak gekocht voor 4k.
Grappig om te zien dat deze auto's bijna niet dalen in prijs naarmate ze ouder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenerniet
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:39
koendio schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 21:58:
[...]

Leuke vergelijking wat betreft onderhandelen.

Bij mijn garage heb ik 2x een auto gekocht, deze garage is duidelijk: er wordt niet gehandeld, de aangegeven prijs is de verkoopprijs. Daar staat tegenover dat die wel zorgvuldig met nieuwe APK en grote beurt afgeleverd wordt, en de afterservice was geweldig. Geen idee hoe dit bij andere garages gaat, maar ik wil in ieder geval niet meer anders.

Ook vrij recent een projectmatig nieuwbouwhuis gekocht. Scherp in de prijs, en onderhandelen was ook niet mogelijk. Anders zou de volgende in de wachtrij het huis kunnen kopen (en ja die wachtrij was er).

Dus ik heb zo het vermoeden dat het onderhandelen en afdingen vooral te vinden is onder particulieren, in andere woorden: we doen goed ons best om elkaar op te lichten met scheve prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

ikbenerniet schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:45:
[...]

Dus ik heb zo het vermoeden dat het onderhandelen en afdingen vooral te vinden is onder particulieren, in andere woorden: we doen goed ons best om elkaar op te lichten met scheve prijzen.
Wat @unezra schreef gebeurt het ook b2b. Ik vraag voor een project een dealregistratie aan. Ik krijg hem, want eerste. Hoppa 30-35% korting vanaf list. Dan stuur ik de order naar mijn inkoop die reeds een dikke korting heeft bij de distri en die onderhandelt alsnog nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordiv30
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-04 16:29
Ik ding eigenlijk af op alle dingen die niet echt alledaags zijn. Zo heb ik op onze nieuwe keuken en badkamer toch best wel wat geld bespaard. Het scheelt overigens ook dat we het beiden bij Brugman kochten op hetzelfde moment. Daarnaast ding ik eigenlijk ook altijd af op auto’s (ook nieuwe auto’s) en fietsen. Niet geschoten is altijd mis. :) Ik neem bij dit soort aankopen vaak wel mijn vader mee, die is daar een stuk beter in dan ik.

Op alledaagse dingen zoals boodschappen ding ik eigenlijk nooit af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:34
2 keer iets afgedongen. Eerste was op een Petrof piano. Ik twijfelde was nog student en bijna al mijn spaargeld. Denk dat juist die twijfel ervoor heeft gezorgd dat er bijna een kwart van de prijs was afgegaan, de volle mep had ik simpelweg niet. De piano werd afgeleverd, zeer ontstemd, vals. 2 toetsen gaven zowaar dezelfde toon. Zo erg dat dit zeker 2 jaar en 4 stembeurten geduurd heeft voordat dit goed kwam. Ergens klopt hier iets niet de piano.die ik zo mooi in de winkel vond was niet die ik uiteindelijk kreeg. Uiteindelijk is het goedgekomen na 2 jaar en wat is die mooi, vooral de bassen klinken geweldig,

Tweede keer was met een bankstel, ook daar iets afgekregen, maar ook weer flink terruggepakt. Ik zal de details besparen...

Het volgende waar ik op af wil dingen is op een auto, maar wil niet tot het gaatje gaan. Ik heb niks in te ruilen
En kijk eventueel naar reparaties bv wanneer de distributieriem vervangen moet worden. Ga zeker niet over elk krasje of steenslag moeilijk doen. Want wie moet straks je wagen onderhouden? Daarom wil ik niet al te scherp onderhandelen, de relatie en gunfactor wil ik goed hebben. Geen bankstel en piano flashbacks meer, maar wil uiteraard ook niet de dief van mijn eigen portemonnee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-04 18:19
Ik zag eens een Saeco Expresso bonen machine staan bij de AH in de bonus. Ik geloof voor 230 euro. Na de actie bleef er een staan. Na een week heb ik de manager eens aangesproken. Mocht ik hem mooi mee voor 110 euro :) Afdingen in de AH? Het kan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:11
Afdingen, leuk als je vrouwtje iets per se wil hebben. :+

Bij grote aankopen doe ik het altijd. Meestal krijg je er iets vanaf. Soms ook niet of geen korting maar iets anders.

Vorig jaar nieuwe meubels gekocht. Meerdere winkels hadden hetzelfde merk meubels. Twee winkels geen beweging in te krijgen.

Lage marges meneer...blablabla. Oh jullie hebben ook accessoires ;) Misschien dan een accessoire bon? Gratis bezorging en installatie? Nope niks nada nakkes. Ok dan niet en op naar de volgende.

Uiteindelijk 3e winkel wilde wel. Toch mooi een accessoire bon van €250,00, gratis bezorging en installatie van meubels. Prima, doe die maar :9

Vragen staat altijd vrij en het is aan de verkoper om daarin mee te gaan. Kan er niks af dan is het aan jezelf of je het koopt of niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Highfive95 op 13-05-2018 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Afdingen, tja dat voorkom ik door simpelweg te beoordelen wat ik iets waard vind (gecombineerd met wat vooronderzoek of dat realistisch is). Als ik iets 1000 waard vind, dan ga ik niet afdingen bij een winkel die 2000 euro vraagt, dan ga ik gewoon door naar de volgende winkel.

Afdingen vind ik altijd meer iets voor mensen die geen idee hebben wat de prijs is.

Mooiste voorbeeld vond ik vroeger altijd een amerikaans mannetje bij ons in de straat met een electronica zaakje, daar kon iedereen altijd net zo veel korting krijgen als ze wilden, was nooit een probleem.
Hij deed het altijd heel makkelijk, als iemand om korting vroeg dan vroeg hij naar de max korting die ze in gedachten hadden, pakte het prijskaartje en zette daar gewoon een nieuwe prijs op neer.
Hij redeneerde altijd heel open en eerlijk, hij wilde x hebben voor product y en ongeacht hoeveel de klant betaalde en ongeacht hoeveel korting er gegeven werd hij moest er toch x voor krijgen. Oftewel als de klant korting wilde was de enige andere variant om aan te passen de prijs.

Trouwens elke keer als ik op vakantie ben dan krijg ik altijd het idee dat wij NL'ers zo speciaal zijn, omdat wij veelal korting willen hebben terwijl de meeste "buitenlanders" simpelweg een andere netto-prijs vragen.

En dat leidt veelal ook nog wel eens tot grappige gebeurtenissen, zo weet ik van een aantal autodealers dat die bijv nooit praten over een rijklaar toelage tot aan het einde, want bij het einde weten zij pas hoeveel korting er gegeven is en hoeveel accessoires er "gratis" bij geleverd moeten worden en dus hoeveel de rijklaar toelage moet zijn.

Maar voor de mensen die graag afdingen, waarom zou je dat niet bij de AH ook doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Gomez12 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 01:03:
Afdingen, tja dat voorkom ik door simpelweg te beoordelen wat ik iets waard vind (gecombineerd met wat vooronderzoek of dat realistisch is). Als ik iets 1000 waard vind, dan ga ik niet afdingen bij een winkel die 2000 euro vraagt, dan ga ik gewoon door naar de volgende winkel.

Afdingen vind ik altijd meer iets voor mensen die geen idee hebben wat de prijs is.
Eerder andersom. :)
Niet afdingen, is iets voor mensen die niet weten dat er dingen als marge zijn.

Zoals @PcDealer en ik zeggen, B2B is het standaard om af te dingen. Zeker op hardware. Als je dat niet doet, is het enige dat je bereikt hebt dat je meer betaald voor iets.

Winkels zijn vaak ingericht op het bedingen van kortingen en betaal je de netto prijs, betaal je domweg te veel.

De enige catch is dat je moet weten waar, wanneer en hoe hard je moet afdingen...
En dat leidt veelal ook nog wel eens tot grappige gebeurtenissen, zo weet ik van een aantal autodealers dat die bijv nooit praten over een rijklaar toelage tot aan het einde, want bij het einde weten zij pas hoeveel korting er gegeven is en hoeveel accessoires er "gratis" bij geleverd moeten worden en dus hoeveel de rijklaar toelage moet zijn.
Die rijklaarbedragen liggen vaak vast en net dát is iets wat je mee neemt in het proces. Soms krijg je korting op de auto, soms laten ze de rijklaarkosten vervallen. Broekzak, vestzak, het zal uiteindelijk netto voor jou om hetzelfde bedrag gaan.

Een dealer zal als je helemaal niet af dingt, niet snel aan het eind zeggen "je was zo netjes niet af te dingen, weet je wat, we geven je korting door de rijklaar kosten te laten vervallen". In tegendeel. Dan bestelen ze zichzelf. Als jij te veel wil betalen, sure thing, worden zij alleen maar blijer van.
Maar voor de mensen die graag afdingen, waarom zou je dat niet bij de AH ook doen?
Omdat dat een van de weinige situaties is waar het niet gebruikelijk is én de bedragen te laag zijn. Aan de andere kant, ik kan me zomaar voorstellen dat als je horeca ondernemer bent, je bij je inkopers wél korting bedingt of krijgt. Misschien shop je dan niet bij de AH, maar mogelijk wel bij een op horeca gerichte tak van Ahold. Ook daar worden gewoon prijsafspraken gemaakt en dat is niets anders dan afdingen. Vaak gaat het dan om kwantum korting. Hoe meer je gegarandeerd af neemt in een afgesproken periode, hoe lager de prijs. Same shit. Het blijft afdingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

ikbenerniet schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:45:
[...]

Leuke vergelijking wat betreft onderhandelen.

Bij mijn garage heb ik 2x een auto gekocht, deze garage is duidelijk: er wordt niet gehandeld, de aangegeven prijs is de verkoopprijs. Daar staat tegenover dat die wel zorgvuldig met nieuwe APK en grote beurt afgeleverd wordt, en de afterservice was geweldig. Geen idee hoe dit bij andere garages gaat, maar ik wil in ieder geval niet meer anders.

Ook vrij recent een projectmatig nieuwbouwhuis gekocht. Scherp in de prijs, en onderhandelen was ook niet mogelijk. Anders zou de volgende in de wachtrij het huis kunnen kopen (en ja die wachtrij was er).

Absoluut niet.
Juist B2B is het de regel en zijn er uitzonderingen die die regel bevestigen. :)

Ook bij grotere particuliere aankopen is afdingen de regel en zijn er uitzonderingen. (Moet wel zeggen, een van de redenen waarom we onze keuken bij Ikea halen is daarom. We hebben geen zin in Brugman-iaanse toneelstukjes.)

Wat jij beschrijft, zijn de uitzonderingen. Die autodealer van je doet overigens hetzelfde. Hij zegt "geen korting", maar je krijgt er wel een "gratis APK en grote beurt bij". Dus wat ze eigenlijk zeggen is: Bij een ander had je dat als korting bedongen, dat doen wij niet, maar we géven je wel korting in de vorm van een gratis APK en grote beurt.

Absoluut netjes, en tóch denk ik dat als je niet 1, maar 10 auto's bij ze zou kopen er opeens prima te praten valt over korting op de auto's of bijvoorbeeld korting op het onderhoud. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
unezra schreef op maandag 14 mei 2018 @ 06:38:
[...]
Winkels zijn vaak ingericht op het bedingen van kortingen en betaal je de netto prijs, betaal je domweg te veel.

[...]
Een dealer zal als je helemaal niet af dingt, niet snel aan het eind zeggen "je was zo netjes niet af te dingen, weet je wat, we geven je korting door de rijklaar kosten te laten vervallen". In tegendeel. Dan bestelen ze zichzelf. Als jij te veel wil betalen, sure thing, worden zij alleen maar blijer van.
Het probleem met afdingen is imho dat het een glijdende schaal is, geen enkele zinnige winkelier zal iets onder zijn wens-verkoopprijs verkopen. Oftewel hoe meer mensen afdingen hoe hoger de eerst getoonde prijs zal zijn.

Iets als een mandemaker-groep oid die kan ondertussen niet meer terug gaan naar eerlijke prijzen, want de hele wereld heeft het idee dat ze zo 1-2-3 40+% korting krijgen. Als ze dat niet meer gaan doen dan lopen al hun klanten de winkel uit aangezien ze geen korting meer kunnen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koendio
  • Laatst online: 21:20
Gomez12 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 08:50:
[...]

Het probleem met afdingen is imho dat het een glijdende schaal is, geen enkele zinnige winkelier zal iets onder zijn wens-verkoopprijs verkopen. Oftewel hoe meer mensen afdingen hoe hoger de eerst getoonde prijs zal zijn.

Iets als een mandemaker-groep oid die kan ondertussen niet meer terug gaan naar eerlijke prijzen, want de hele wereld heeft het idee dat ze zo 1-2-3 40+% korting krijgen. Als ze dat niet meer gaan doen dan lopen al hun klanten de winkel uit aangezien ze geen korting meer kunnen krijgen.
Ik was laatst bij bruynzeel keukens. Zij waren eerst ook van 40-50% korting. Kortgeleden zijn zij hier van afgestapt en hanteren ze vaste prijzen. Qua apparatuur hanteren ze de gemiddelde internetprijs. Wil je de keuken goedkoper hebben, dan moet je dus iets met je kastjes of apparatuur doen. Geen onderhandelingsruimte meer...
De offerte van de keuken die was opgesteld voordat ze deze slag hadden gemaakt lag bijna 40% hoger dan de nieuwe offerte, zelfde keuken en apparatuur.
Dit zou mandemakers dus ook kunnen doen, maar of ze het willen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:04
Gomez12 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 08:50:
Je kan een koekenboer toch niet meer serieus nemen als na de eerste twijfel de prijs opeens doormidden kan? Dan ben ik direct klaar en ga ik naar een volgende zaak.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:39 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Laatst online: 27-04 17:00
zzattack schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:39:
[...]

Mijn n=1 ervaring zegt dat het zeker moet kunnen en dat je niet hoeft te focussen op dezelfde bank voor een andere prijs.
Toevallig gisteren een flinke korting gekregen op een bank. Eerst gekeken bij Pronto (redelijk betaalbare zaak), daar een mooie bank gevonden die nog veel customization mogelijkheden had. Toen naar volgende winkels gegaan met het idee voor deze bank te gaan indien we geen betere match zouden vinden. Twee winkels verder ook een hele fijne gevonden maar die zat toch wel flink buiten budget, zeker in de vorm van het showmodel (kalfsleer ofzo). Verkoper vroeg naar het budget en zei dat er nog wel wat mogelijkheden waren i.v.m. Hemelvaart ofzo. Bank zou 2200-2300 zijn en budget dat we noemden was 1500.

Teruggegaan naar de eerste winkel en daar offerte laten maken voor de bank zoals we hem wilden. Viel nog wel duur uit maar alas, vertrokken met het idee deze uiteindelijk wel te bestellen. Omdat er nog wat tijd op het parkeerkaartje zat nog even naar de andere bank gegaan om snel een offerte op te vragen voor de kleur/samenstelling die we zochten. Deze voelde toch wel een stukje comfortabeler en materiaal/garantie/aflevering was allemaal standaard goed geregeld dus toch ook wel interessant. Verkoper is klaar met rekenen, komt op 2200 en zegt dat ie er wel wat vanaf wil doen. Ik bedankte daarvoor en zei dat hij wel heel ver buiten budget zal blijven. Verkoper zegt ik zal eens heel gek doen en stelt 1750 voor. Meteen akkoord gegaan :)
Kun je nagaan hoeveel marge nog op die bank zat. Als jeje poot stijf gehouden had had je m ook voor 1500 gekregen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
En wat nou als je een nee krijgt je horen bij de Merkdealer? Sommige bedrijven werken nou eenmaal met vaste en scherpe prijzen: je krijgt dan al korting omdat je de auto via internet gevonden hebt.

Lijkt mij een zwaar leven voor mensen, die denken dat er altijd wel valt af te dingen. Zo gaan stadautootjes als warme broodjes over de toonbank: waarom zou die merkdealer jou dan nog even extra korting geven?

Hij krijg de auto echt wel kwijt hoor: het is wat anders bij vage autohandelaren. Die verkopen je zogenaamde een goede auto, maar eigenlijk verkopen ze een auto met allerlei gebreken. Dat je daar dan flink moet afdingen snap ik wel hoor.

Maar korting lijkt mij niet vanzelfsprekend en in deze veranderd tijd, word steeds vaker met vaste prijzen gewerkt. Dus je moet eigenlijk ook nog voorzichtig zijn ook: het is ja geen Thailand, waar je standaard 40% teveel betaald op de nachtmarkt.

Overigens: al die tijd die in dat afdingen komt te zitten, zou je ook weleens mogen uitrekenen. Stel de merkdealer geeft mij € 50 voor mijn barrel, dan doet hij mij eigenlijk een plezier. Want ik hoef niet zelf de moeite te doen om die barrelauto verkocht te krijgen.

Dan verlies ik wellicht wel zo'n € 150: maar per maand kost die barrel al € 50. Dus voor je het weet heb ik bijna niks verdient.... en heb je enkel veel stress op de hals gehaald. Omdat je telkens van die vage figuren aan de deur krijgt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

XiaomiGlobal schreef op maandag 14 mei 2018 @ 09:49:
En wat nou als je een nee krijgt je horen bij de Merkdealer? Sommige bedrijven werken nou eenmaal met vaste en scherpe prijzen: je krijgt dan al korting omdat je de auto via internet gevonden hebt.

Lijkt mij een zwaar leven voor mensen, die denken dat er altijd wel valt af te dingen. Zo gaan stadautootjes als warme broodjes over de toonbank: waarom zou die merkdealer jou dan nog even extra korting geven?
Er zijn allerlei redenen waarom ze, ook al zeggen ze geen korting te geven, tóch korting willen geven als je een beetje aan dringt.
Hij krijg de auto echt wel kwijt hoor: het is wat anders bij vage autohandelaren. Die verkopen je zogenaamde een goede auto, maar eigenlijk verkopen ze een auto met allerlei gebreken. Dat je daar dan flink moet afdingen snap ik wel hoor.

Maar korting lijkt mij niet vanzelfsprekend en in deze veranderd tijd, word steeds vaker met vaste prijzen gewerkt. Dus je moet eigenlijk ook nog voorzichtig zijn ook: het is ja geen Thailand, waar je standaard 40% teveel betaald op de nachtmarkt.
Mwah. Er is inderdaad een trend om steeds meer met netto prijzen te werken, maar vaak is er nog wel wat directe of indirecte korting te bedingen. Kwestie van weten waar en wanneer wél en waar en wanneer niét. :) (En wanneer je besluit af te dingen, weten hoe hard je moet afdingen, hoe hard je het spel moet spelen en wanneer het klaar is of een negatief effect heeft. Daar komt best wat psychologie en kennis van zaken bij kijken.)
Overigens: al die tijd die in dat afdingen komt te zitten, zou je ook weleens mogen uitrekenen. Stel de merkdealer geeft mij € 50 voor mijn barrel, dan doet hij mij eigenlijk een plezier. Want ik hoef niet zelf de moeite te doen om die barrelauto verkocht te krijgen.

Dan verlies ik wellicht wel zo'n € 150: maar per maand kost die barrel al € 50. Dus voor je het weet heb ik bijna niks verdient.... en heb je enkel veel stress op de hals gehaald. Omdat je telkens van die vage figuren aan de deur krijgt....
Als ik afding kijk ik én naar de kansen én naar de tijdsinvestering. Zowel zakelijk als privé ga ik geen 4 uur afdingen voor €100 korting, da's me de tijd en energie niet waard. Aan de andere kant, als ik ergens €2500 vanaf weet te kletsen met een uurtje werk, is het me dat zeker waard. Ik verdien geen €2500,- per uur dus ook voor mijn werkgever is het rendabel mij een uur werk te laten investeren in €2500,- korting.

Het staat of valt allemaal bij goed weten waar je mee bezig bent als je besluit af te dingen, maar net zo goed in weten waar je mee bezig bent als je besluit NIET af te dingen.

Moet wel zeggen dat ik er niet altijd zin in heb. Even los van de berekening in mijn hoofd, zijn er momenten waarop ik het ongepast vind, er geen zin in heb, de investering niet waard vind, etc. Dat zijn de momenten waarop ik niet afding. (Of voor de vorm nog even een losse opmerking over prijs maak, maar het daar ook verder bij laat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Gomez12 Wat denk je van bijv een trui die jij koopt voor €89,95 en die volgende week in de uitverkoop gaat.
@XiaomiGlobal Sowieso kun je op een auto uit voorraad goed korting krijgen. Een te bestellen auto met bepaalde wensen zal minder zijn, maar ook daar kun je nog korting op krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Hackus schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:23:
@Gomez12 Wat denk je van bijv een trui die jij koopt voor €89,95 en die volgende week in de uitverkoop gaat.
Niet anders dan over een trui die over 51 weken in de uitverkoop gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gomez12 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:42:
[...]

Niet anders dan over een trui die over 51 weken in de uitverkoop gaat.
Als jij liever de volle mep betaald is toch goed, neemt niet weg dat oa ik, afding. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Hackus schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:43:
[...]

Als jij liever de volle mep betaald is toch goed, neemt niet weg dat oa ik, afding. ;)
Mwah, ik koop simpelweg liever niet bij winkels waar je kan afdingen.

Dan hoef ik me ook niet druk te maken of ik wel echt tot het gaatje ben gegaan en niet per ongeluk 10% korting heeft afgedongen terwijl het standaard is dat men daar 60% afdingt.

Zoals iemand eerder al zei, bij een groot duur ding wordt het een optie, maar bij een trui daar wordt de tijd dat het afdingen kost al heel snel een stuk duurder dan het voordeel wat ik ermee behaal.
En tja mijn glazen bol is al enige tijd stuk dus of hij volgende week wel of niet in de aanbieding is daar heb ik geen weet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffiebarbaar
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-04-2020
Bij dozenschuivers als de Mediamarkt wil ik het bij vlagen nog wel eens proberen, daar weet je gewoon dat er zat marge is. Ooit eens ruim 80 euro van een stofzuiger af gekregen die ze voor 320 euro hadden staan door een beetje te suggereren dat ik elders ging kopen.
Extreem voorbeeld maar het kan gewoon. Al was dat wel in een tijd dat laagste prijs garantie nog echt een ding was.

Verder alleen bij handel tussen particulieren en bij vastgoed.
Ik heb er meestal geen energie voor en koop gewoon naar prijs in de vergelijkers en of ik het product belangrijk genoeg vind om te kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Koffiebarbaar op 14-05-2018 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
[b][message=55193181,noline]Hackus schreef op maandag 14 mei 2018 @
@XiaomiGlobal Sowieso kun je op een auto uit voorraad goed korting krijgen. Een te bestellen auto met bepaalde wensen zal minder zijn, maar ook daar kun je nog korting op krijgen.
Je brengt het als een feit nu: terwijl het volgens mij alles behalve een feit is. Ookal heb ik zelf ook zeker wel bij tweedehands auto's over de prijs onderhandeld. Maar de laatste keer kreeg ik gewoon geen extra korting.

Had dat wel gevraagd: maar toen zei de merkdealer, ze hadden de auto al scherp geprijsd. En dat klopte eerlijk gezegd ook wel, aangezien ik de prijzen al vergeleken had.

Belangrijker vond ik dat de verkoper behulpzaam was: in mijn oude auto zat nog een goede dashcam en autoradio, welke ik er graag uit wilde halen. Alleen dat lukte mij zelf dus niet met mijn twee linkse handen. Dus de verkoper heeft daar mee geholpen :)

Vind het zelf dus gevaarlijk om er maar altijd vanuit te gaan, dat er over de prijs onderhandeld kan worden. Want dat is gewoon niet altijd het geval :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Ik lees hier dat jullie vaak onderhandelen over de prijs bij elektronica en meubels ed. Logisch, maar dingen jullie dan ook af bijvoorbeeld in een restaurant? Als het ergens rustig is bijvoorbeeld

Of bijvoorbeeld als je een pak gaat kopen, of als je dagelijks naar dezelfde bakker/slager/kaasboer gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

nino_070 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 18:17:
Ik lees hier dat jullie vaak onderhandelen over de prijs bij elektronica en meubels ed. Logisch, maar dingen jullie dan ook af bijvoorbeeld in een restaurant? Als het ergens rustig is bijvoorbeeld

Of bijvoorbeeld als je een pak gaat kopen, of als je dagelijks naar dezelfde bakker/slager/kaasboer gaat
Nee, want dat zijn geen logische plekken om af te dingen én het bedrag dat je besteed is er te laag voor. Aan de andere kant, als jij werkelijk iedere week 10Kg kaas koopt, zijn er best prijsafspraken te maken met die kaasboer. Bij die pakkenzaak same shit, als je 1x in het jaar een confectiepak koopt is het niet logisch om om korting te vragen, bestel je iedere maand een maatpak, absoluut wel.

Dat is de hele grap van afdingen, je moet weten wanneer je het wel en wanneer je het niet moet doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
unezra schreef op maandag 14 mei 2018 @ 18:28:
[...]

Nee, want dat zijn geen logische plekken om af te dingen én het bedrag dat je besteed is er te laag voor. Aan de andere kant, als jij werkelijk iedere week 10Kg kaas koopt, zijn er best prijsafspraken te maken met die kaasboer. Bij die pakkenzaak same shit, als je 1x in het jaar een confectiepak koopt is het niet logisch om om korting te vragen, bestel je iedere maand een maatpak, absoluut wel.

Dat is de hele grap van afdingen, je moet weten wanneer je het wel en wanneer je het niet moet doen. :)
Bijvoorbeeld brood he: een gezin met 2 kinderen eet al snel een brood per dag, dus dan zit je bij een bakker al aan bijvoorbeeld €2,50*7=€17,50 per week.
Stel je bedingt 5€ korting per week daarop, tegen een rekenrente van 3% gaat het dan toch om een bedrag met een waarde van 170€. Hetzelfde geldt voor kaas.

En restaurants kunnen toch ook best duur zijn? Waarom niet afdingen als het er rustig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
nino_070 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 18:37:
[...]

En restaurants kunnen toch ook best duur zijn? Waarom niet afdingen als het er rustig is.
Omdat je niet uit eten moet gaan als je het te duur vind. Of je kiest om geen nagerecht te bestellen. Kan allemaal en zijn prima keuzes. Maar vragen of ik de carpaccio kan krijgen voor 10 euro als hij voor 13.50 op de kaart staat is toch niet serieus een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:06
Gomez12 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:42:
[...]

Mwah, ik koop simpelweg liever niet bij winkels waar je kan afdingen.

Dan hoef ik me ook niet druk te maken of ik wel echt tot het gaatje ben gegaan en niet per ongeluk 10% korting heeft afgedongen terwijl het standaard is dat men daar 60% afdingt.
Ik ben precies zo. Ik heb geen zin om af te dingen.
Als ik merk dat ze enorm gaan stunten met de prijzen (bijv ineens 40% korting), dan houdt het voor mij op. Dan voel ik mij niet serieus genomen.

Daarom heb ik ook zo'n hekel aan Karwei: het is mij wel een paar keer gebeurd dat ik iets moest halen omdat ik er daar net tijd voor had om te fixen & als ik een paar dagen had gewacht was het met 25% korting.

Dan ga ik liever naar Bauhaus, de prijzen die ik daar heb zijn schappelijk, en ik weet dat volgende week dezelfde prijzen er zijn. En ik dus niet achteraf 'spijt' heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

nino_070 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 18:37:
[...]

Bijvoorbeeld brood he: een gezin met 2 kinderen eet al snel een brood per dag, dus dan zit je bij een bakker al aan bijvoorbeeld €2,50*7=€17,50 per week.
Stel je bedingt 5€ korting per week daarop, tegen een rekenrente van 3% gaat het dan toch om een bedrag met een waarde van 170€. Hetzelfde geldt voor kaas.

Leuk, maar afdingen doe je in de regel als de absolute bedragen relevant genoeg zijn of als het gaat om kleine particuliere handel. Jouw voorbeelden zijn dat niet.

Dus nee, niet in een restaurant als je daar met je gezin gaat eten, maar wél weer bijvoorbeeld als je voor je bedrijfsfeest catering in huurt. (Of als je letterlijk iedere maand uit eten gaat bij hetzelfde restaurant. Al is de kans dan ook groot dat je gewoon wat extra's krijgt van de uitbater. "Op de zaak".)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
XiaomiGlobal schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:27:
[...]
Vind het zelf dus gevaarlijk om er maar altijd vanuit te gaan, dat er over de prijs onderhandeld kan worden. Want dat is gewoon niet altijd het geval :(
Het hangt er een beetje vanaf. Als je de winkels erop uitzoekt valt er over alles wel te onderhandelen hoor.

Kijk als jij bij een Mandemaker zaak naar binnen loopt dan is er wel te onderhandelen.
Ga je naar een praxis/gamma/karwei dan weet je dat er best te onderhandelen is aangezien een hornbach etc gewoon structureel x% lager zit en ze elke week dezelfde aanbiedingen hebben.

En dan heb je uiteraard nog de laagste prijs garanties winkels waar je altijd kan onderhandelen tot aan de laagste prijs van de concurrent (oftewel het is makkelijker om gewoon je telefoon erbij te pakken)

Maar laat ik eens een andere vraag erin gooien, want ik heb eigenlijk zoiets van : afdingen heeft enkel zin bij duurdere spullen waar er genoeg ruimte is om te onderhandelen.
Oftewel bij welk bedrag vind jij het zinvol om te gaan afdingen en vanaf welk bedrag is het bijna verplicht?

Want persoonlijk heb ik zoiets van vanaf een 1000 euro kan het zinvol gaan worden maar dan is het nog aan een heleboel voorwaarden gebonden (is het bijv niet een vastgestelde prijs zoals bijv bij een apple), maar vanaf een 5000 wordt het toch eigenlijk wel zo ongeveer verplicht.

Dus een trui zoals eerder genoemd van 90 euro die neem ik simpelweg voor de prijs of niet, als ik daarvoor moet gaan afdingen dan ben ik gewoon onder mijn uurtarief aan het werken, als ik dat geld zo graag wil hebben kan ik beter een uurtje doorwerken.
Maar een bank van 2500 tja het valt te proberen, een keuken a 25k dat is bijna een verplichting om het te proberen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
nino_070 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 18:17:

Bij een pak, zeker een duurder pak, kun je wel om korting vragen hoor. Ik heb een pak gekocht die niet eens enorm duur was, €600,-. Daar zou de broek en het jasje in de nek en de mouwen vermaakt moeten worden, dat zou geloof ik 70€ o.i.d. kosten (vaste prijzen) uiteindelijk deden ze dat gratis toen ik aangaf dat ik echt niet meer wilde besteden dan €600,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
unezra schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:50:
[...]

Leuk, maar afdingen doe je in de regel als de absolute bedragen relevant genoeg zijn of als het gaat om kleine particuliere handel. Jouw voorbeelden zijn dat niet.

Dus nee, niet in een restaurant als je daar met je gezin gaat eten, maar wél weer bijvoorbeeld als je voor je bedrijfsfeest catering in huurt. (Of als je letterlijk iedere maand uit eten gaat bij hetzelfde restaurant. Al is de kans dan ook groot dat je gewoon wat extra's krijgt van de uitbater. "Op de zaak".)
Naja, er zijn ook duurdere restaurants waar je bijvoorbeeld 40€ per menu betaalt, nog exclusief de wijn. Als je daar dan met een gezelschap gaat eten, waarom niet afdingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

nino_070 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 00:14:
[...]
Naja, er zijn ook duurdere restaurants waar je bijvoorbeeld 40€ per menu betaalt, nog exclusief de wijn. Als je daar dan met een gezelschap gaat eten, waarom niet afdingen?
Zie een paar posts hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:28
Ryur schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:50:
[...]

Ik ben precies zo. Ik heb geen zin om af te dingen.
Als ik merk dat ze enorm gaan stunten met de prijzen (bijv ineens 40% korting), dan houdt het voor mij op. Dan voel ik mij niet serieus genomen.

Daarom heb ik ook zo'n hekel aan Karwei: het is mij wel een paar keer gebeurd dat ik iets moest halen omdat ik er daar net tijd voor had om te fixen & als ik een paar dagen had gewacht was het met 25% korting.

Dan ga ik liever naar Bauhaus, de prijzen die ik daar heb zijn schappelijk, en ik weet dat volgende week dezelfde prijzen er zijn. En ik dus niet achteraf 'spijt' heb!
Dat je nog leeft dan. Hoeveel duizenden keren je wel niet gehad moet hebben dat je boodschappen gedaan hebt, iets gekocht heb waar je op dat moment zin in hebt, en de producten de week (of 2, of 3) erna 2e halve prijs of 1+1 gratis zijn. Blijft weinig supermarkt over om te kopen voor je :o

Ik heb overigens wel heel af en toe mensen voor me die bij de supermarkt kassa proberen af te dingen 8)7 Moeten ze 85 euro betalen, hebben ze maar 81 in hun portemonnee zitten. "Sorry, maar ik heb niet meer bij. Maar dat en dat was vorige week in de aanbieding dus als je dat voor die prijs rekent is het wel gepast, dan krijg ik zelfs nog 5ct terug." |:( Of als de sigaretten net duurder zijn geworden van die mensen die met precies genoeg kleingeld voor de oude prijs komen... Sta je dan 10min langer voor in de rij

[ Voor 20% gewijzigd door henri86 op 15-05-2018 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:06
henri86 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 06:49:
[...]

Dat je nog leeft dan. Hoeveel duizenden keren je wel niet gehad moet hebben dat je boodschappen gedaan hebt, iets gekocht heb waar je op dat moment zin in hebt, en de producten de week (of 2, of 3) erna 2e halve prijs of 1+1 gratis zijn. Blijft weinig supermarkt over om te kopen voor je :o
Bij supermarkten heb ik dat niet. Want dan gaat het niet om grote bedragen ;)
En boodschappen moet ik toch altijd hebben.

(Moet wel zeggen, meestal is mijn eetmenu wel gebaseerd op wat in de Bonus is, zo heb ik vorige week veel pasta's gegeten. Was bij AH in de bonus)

Maar bij klusproducten gaat het bijv om nieuwe deuren (a 200 EUR de stuk). Toen die ineens de week later 25% korting waren, voelde ik mij wel 'genaaid'.
Sindsdien ga ik dus naar Bauhaus! Wat ben ik blij dat die nu hier gevestigd is, sindsdien kom ik niet meer bij de Karwei (ondanks dat die bij mij zowat om de hoek is)

[ Voor 7% gewijzigd door Ryur op 15-05-2018 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:39 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 21:52
Een onderhandeling kan maar succesvol zijn als er voor beide partijen een win-win kan gerealiseerd worden.

De laatste succesvolle onderhandeling ging bij ons over een vrij duur lederen salon.
Als je de verkoper laat voelen dat je die salontafel er misschien nog bij neemt, en dezelfde dag kan tekenen ipv elders nog eens te gaan kijken, dan lukt er wel iets.

Een mooie stukje uit het gesprek was.

Ik: OK, ik denk dat dit ongeveer overeenkomt met wat we willen. Begin jij eens te rekenen, en maak ons een aanbieding die on de zin ontneemt om elders te gaan kijken.

Hij: goed, ik reken het even na, en ga dan eens met mijn baas overleggen. Kan er vandaag getekend worden.

Ik: Doe jij eens goed gek, (ik had hem al laten weten dat we elders een offerte hadden laten maken, wat ook het geval was), dan doen wij ook gek.

Hij kwam een half uur later terug met een mooi voorstel, en ondertussen hadden wij een salontafel gevonden.

Dus ikke weer: en als we die salontafels (samen 1500€) er nog bij doen, en jij doet maar 1000€ bij de prijs, lukt dat ook nog.
Dat lukte dus ook. Maar een complete onderhoudsset, en alles betalen bij levering (dus zonder voorschot) lukte dan weer niet meer.

Als je ooit een onderhandelcursus volgt, dan leren ze je dat je ALTIJD minstens 2 keer een NEE moet horen van de andere kant. Dan pas weet je dat je genoeg gevraagd heft.

Ik doe het zeker niet altijd, maar wel waar je weet dat marges groot zijn, en waar de prijs sowieso niet echt héél vast ligt. Tweedehandsauto is ook zo iets. Maar je alternatief kennen is altijd héél belangrijk.
Als je weet dat die Renault van 5 jaar oud overal 5000€ kost, en je kan een deal maken voor 4500€, dan is het niet slim om weg te lopen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Laatst online: 22:45
Lekkerboeie86 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 18:48:
[...]

Omdat je niet uit eten moet gaan als je het te duur vind. Of je kiest om geen nagerecht te bestellen. Kan allemaal en zijn prima keuzes. Maar vragen of ik de carpaccio kan krijgen voor 10 euro als hij voor 13.50 op de kaart staat is toch niet serieus een optie?
Waarom is dat dan wel met bv een tv of badkamer? kan je ook een mindere kwaliteit onderdeel halen of minder. Waarom vraag je dan of de tv voor 650 mee mag ipv 699? ik zie er geen verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-04 23:15
Ik heb ook een vraag hoe zit het met het salaris hoe onderhandelen jullie daarover. Ik ben ook niet gewent echt te onderhandelen maar ik wil wel op een fatsoenlijk salaris uitkomen en elke dag met een goed gevoel naar mijn werk gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

blauwester schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:09:
Ik heb ook een vraag hoe zit het met het salaris hoe onderhandelen jullie daarover. Ik ben ook niet gewent echt te onderhandelen maar ik wil wel op een fatsoenlijk salaris uitkomen en elke dag met een goed gevoel naar mijn werk gaan.
Belangrijkste is jezelf verkopen. Een salaris verhoging vragen simpelweg omdat de laatste een jaar geleden was is geen goede reden. Wat is er het afgelopen jaar gebeurt dat jij een hoger salaris verdiend? Heb jij ervaring die schaars is of heb jij het bedrijf veel opgeleverd? Of ben jij in je functie gegroeid en heb je daardoor meer verantwoordelijkheid gekregen of gepakt? Bepaal voor jezelf waarom jij bedrag X waard bent op basis van harde feiten.
loki504 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:59:
[...]

Waarom is dat dan wel met bv een tv of badkamer? kan je ook een mindere kwaliteit onderdeel halen of minder. Waarom vraag je dan of de tv voor 650 mee mag ipv 699? ik zie er geen verschil in.
Het is denk ik puur een gevoelskwestie. Een etentje is vaak een moment van rust, even verwend worden en zelf niks hoeven doen. Daar past voor velen afdingen op de rekening vaak niet bij.

[ Voor 23% gewijzigd door Tsurany op 15-05-2018 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-04 15:37
Bij de aanschaf van een auto is het volgens mij standaard om af te dingen. Een autoverkoper is eerder verbaasd als het niet gebeurd.
Met andere spullen probeer ik het soms ook wel. De mooiste was dat ik een midden in de zomer een mobile airco ging kopen. In de winkel stond alleen nog eentje zonder doos (het was erg heet die week en de rest was al verkocht). Dus ik vroeg om korting omdat er geen doos bij zat en kreeg die nog ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

blauwester schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:09:
*oef* Dat is een compleet ander ding. Dan ding je niet af, maar op en je werkgever dingt af. :)
(Ofwel, je staat aan de andere kant.)

Zijn wel wat topics over op Tweakers overigens.

De meningen daarover zijn ook redelijk verdeeld. :) Het begint denk ik in ieder geval met de gedachte dat jij én je (toekomstige) werkgever elkaar iets te bieden hebben en dat jij je huid zo duur mogelijk wil verkopen, terwijl je (toekomstige) werkgever diezelfde huid zo goedkoop mogelijk wil kopen.

Ook daar moet je weten wanneer wel en wanneer niet en is het een compleet psychologisch spel dat je kunt verliezen. (Je kunt je hand overspelen waardoor je alsnog met lege handen staat. Hetzij bij een nieuwe werkgever, hetzij bij je huidige werkgever.)

Bij mijn huidige werkgever had ik 5.5 jaar geleden het geluk dat ik wist dat ik de enige kandidaat was. Logischerwijs heb ik dat gebruikt in de onderhandelingen, zonder er misbruik van te maken. (In the end wilde ik die baan ook en enige kandidaat of niet, ze hadden "nee" kunnen zeggen ook al was dat érg onwaarschijnlijk.)

Op dit moment kom ik net uit een salarisonderhandeling met diezelfde werkgever. Dat is uiteindelijk ook redelijk in ons voordeel beslecht, maar gezien dit staat in "General Chat" ga ik daar publiek niet veel verder op in. :) (PM mag uiteraard altijd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-04 18:52
Zoals sommigen hier al zeggen, je kunt in principe op alles afdingen. Of je het doet hangt erg af van de persoon die je bent.

Ik doe het vooral als ik er zin in heb, en bij grote bedragen altijd.
Zie hier voorbij komen dat men het raar vind om af te dingen bij een pak? Is toch prima te doen, op maat laten maken, extra riem / extra blouse of iets dergelijks, prijs naar beneden afronden.

Mijn vriendin schaamt zich altijd kapot als ik het doe, vooral in een winkel waar het niet erg gebruikelijk is of waar ze vind dat we al een goede deal hebben. Meeste kledingwinkels midden tot hogere segment kan het prima.

Tip is lef hebben en durven weglopen als bedrag wat je bied niet genoeg is voor de tegenpartij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 11:01
Hm, ik dacht dat de marges op vliegtickets flinterdun waren maar is me toch gelukt om daar af te dingen.

Had eerst een ticket gereserveerd voor €621 maar was blijkbaar te laat en de prijsklasse was niet meer beschikbaar. Dus ik bel naar de klantenservice voor een alternatief zeggen ze ja die is er voor €740, vliegreis duurde iets minder lang! Ging niet akkoord en zei dat mijn max 635 was. In de wacht gezet, 5 min later kwam er een bod van €670, reisagent zegt: 'Meneer, dat is echt het laagste wat ik u kan bieden deze prijs heeft de maximale korting.' Ik zeg dan bij een concurrent is de ticket voor €620 te koop (vlucht duurde langer bij concurrent maar niet gezegd) zegt die direct: oké gaat u akkoord als ik de prijs match? En dus zijn de vliegtickets binnen. Uiteindelijk €1 goedkoper en een snellere verbinding dan eerder gedacht.

Volgend vliegvakantie word dus direct bellen naar de klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skann
  • Laatst online: 20-04 23:30
Ook bij WoonExpress gewoon afdingen. Wist ook niet dat het kon. Bank voor 899 + 80 bezorgkosten gezien. Gemeld dat we even wilden nadenken. Kwam ie ons 5 minuten achterna of we nog de markt opgingen. Ik zei ja. Nou, dan kon er wel 15% korting gegeven worden. Op papier meegekregen en later telefonisch het rond gemaakt op 800 inclusief bezorgen. Dat is toch nog best snel verdiend

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Skann schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 09:58:
Ook bij WoonExpress gewoon afdingen. Wist ook niet dat het kon. Bank voor 899 + 80 bezorgkosten gezien. Gemeld dat we even wilden nadenken. Kwam ie ons 5 minuten achterna of we nog de markt opgingen. Ik zei ja. Nou, dan kon er wel 15% korting gegeven worden. Op papier meegekregen en later telefonisch het rond gemaakt op 800 inclusief bezorgen. Dat is toch nog best snel verdiend
voor de verkoper bedoel je? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-04 15:21
Defector schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 10:14:
[...]

voor de verkoper bedoel je? ;)
Inderdaad WoonExpress is ook gewoon van DMG dus zal me niks verbazen als daar ook 50% korting gegeven kan worden net zoals bij de keukens.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scosec
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-04 16:27
Bij mijn meubels als volgt gedaan. Strike van 3:

1. Kun je nog wat met de prijs doen? Wordt zeker bij meubels standaard ingecalculeerd
2. Is nog net wat boven budget, kun je nog wat met de prijs doen?
3. Ik denk er nog even over na. Kom ik morgen terug..

Dit werkt als een tierelier. Zeker bij de Strike nummer 3 als je de winkel wil verlaten en ze weten dat je het product echt wil aanschaffen worden ze vlug :-). Liever 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht.

Honderden euro's mee bespaart. Bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-04 22:53
De laatste keer dat ik aan afdingen deed was toen ik mijn auto kocht, bijna 2,5 jaar geleden. Auto stond voor 1250 op internet, met verse APK. Heb 'm voor 750 meegekregen, wat ook mijn eerste bod was.

Het bleek een schot in de roos, want heb zeer weinig problemen gekend in die 50.000km die ik ermee heb gereden. Het was de bedoeling dat de auto snel vervangen zou worden, maar voorlopig is 'ie gewoon goed. Laatste APK ook zonder punten doorheen gekomen :).

eXec op Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualite
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:09
Juist op banken zit enorm veel marge 8)7 8)7. Kortingen van 30/40% zijn vaak gewoon haalbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
virtualite schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:34:
[...]

Juist op banken zit enorm veel marge 8)7 8)7. Kortingen van 30/40% zijn vaak gewoon haalbaar.
Geen idee waar je wijsheid vandaan haalt, maar misschien moet je iets verder kijken dan Seats&Sofa om een redelijk beeld te krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Laatst online: 27-04 17:00
Dan kijk de uitzending van de keuringsdienst van waren maar eens terug over de kwaliteit van een designbank van jan des bouvrie en een ikea bank. Je zult versteld staan waar bijna alle banken van gemaakt zijn dat dit redelijk goedkoop materiaal allemaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Banken, kleding gaan gewoon 3 tot 5 keer over de kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:32

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik onderhandel wel, maar juist over kleinere bedragen. Als er meer te halen is, dan hoeft het van mij niet (de hele aankoop). Dingen die ik wel doe zijn bijvoorbeeld gratis schoenen/helm bij een nieuwe racefiets, als ik bij een leuke kledingzaak veel koop, vind ik het ook wel leuk om een overhemd ofzo erbij te krijgen voor weinig, etc.

Maar een keuken en dan 3k korting krijgen? Daar pas ik voor. Dan ga ik naar een zaak die gewoon gelijk een eerlijke prijs geeft. Exact dezelfde keuken verkopen voor 15k aan de één en 26k aan de ander is in mijn ogen oplichting (waarbij degene die 15k net zo goed opgelicht wordt waarschijnlijk).

Ik ben dan ook tevreden als ik gevonden heb wat ik wil, voor het bedrag wat ik er voor uit wil geven. Ik hoef niet de garantie dat ik het minst mogelijke betaald heb. Ik ken mensen die dat wel willen, maar ik vind dat heel oncharmant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03-2024
Prima dat sommige mensen niet willen afdingen, maar je bent dan gewoon dief van je eigen portemonnee.

We leven niet in een communistisch land waar de overheid besluit wat de vaste prijs is en hoeveel iemand mag verdienen.

Op handel zit marge, hoeveel daarvan wordt weggegeven is de keuze van de handelaar.

Pak iets simpels als een televisie, 1000euro in de showroom en tevens “laagste internetprijs”. Als daar een marge van 100euro op zit en iemand biedt 950euro dan heeft de handelaar de keus om 50euro i.p.v. 100euro te verdienen of helemaal niets.

Zelfde geldt voor meubels, keukens, auto’s, eigenlijk alles met een beetje waarde.

Een vaste prijs bestaat bijna niet. Bijna geen enkele verkoper laat een deal ketsen voor wat gerommel in de marge.

Belangrijkste tip, duidelijk aangevdn dat je snel tot aankoop over wil gaan en pas op het eind van het verkoopgespek over korting beginnen, als alle details al rond zijn.

Als de prijs te hoog blijft of onvoldoende wijzigd weg durven gaan.

Marges zijn afhankelijk van de branche 10-80%, een beetje daarvan terugzien lukt bijna altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-04 07:54

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Op alle duurdere aankopen probeer ik vaak af te dingen.

Laptop heb ik 2x met succes gedaan.
1x bij de mediamarkt. Was laptops aan het vergelijken... verkoper kwam naar me toe en ik vertelde dat alle laptops te duur waren. met de tweakers pricewatch erbij. Ik kreeg de laptop daarna mee voor de goedkoopste pricewatch prijs. (wat achteraf een ander goedkoper model bleek te zijn), had 250 euro korting + tv ontvanger.

Daarna ben ik bewust gaan afdingen.
Navigatie systemen (40 euro) en laptops (300 euro)
Extra dingen bij een nieuwe telefoon lukt vaak ook wel.

Auto en huis... ook in de supermarkt kan je afdingen. beschadigde verpakkingen uitzoeken en die goedkoper proberen te krijgen.

Beste afding poging actie is nog een TV geweest.
Goedkoopste winkel prijs 1100 euro.
Heb er 500 voor betaald en kreeg nog een soundbar mee (adviesprijs 200 euro) :). bij de BCC.
Combinaties van acties + weten hoe philips tv's worden geprijst en welke tv's hetzelfde zijn maar een specifiek modelnummer hebben gekregen door de verkoopkanalen.

Maar ook nog goedkoper gekregen dus dan de vergelijkende modellen.

Mijn vriendin schaamt zich altijd te pletter als ik probeer af te dingen maar is er wel altijd blij mee :D.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Vandaag is het gelukt om een mooi bedrag van de stoelen die we gekocht hebben te kunnen afdingen bij Goossens. Nu heb ik alleen een vraagje, op internet en in de winkel adverteren ze met een cadeau als je meer dan 999 besteed, daar zaten we ruim boven, maar volgens de verkoper konden we dat echt niet combineren met de korting die wel al ontvangen hebben. Kan dit zomaar? In principe staat er overal bij besteding van meer dan €999,- dat je recht hebt op een cadeau:
https://www.goossenswonen.nl/gratis-cadeau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Smuggler schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 12:18:
Op alle duurdere aankopen probeer ik vaak af te dingen.

Laptop heb ik 2x met succes gedaan.
1x bij de mediamarkt. Was laptops aan het vergelijken... verkoper kwam naar me toe en ik vertelde dat alle laptops te duur waren. met de tweakers pricewatch erbij. Ik kreeg de laptop daarna mee voor de goedkoopste pricewatch prijs. (wat achteraf een ander goedkoper model bleek te zijn), had 250 euro korting + tv ontvanger.

Daarna ben ik bewust gaan afdingen.
Navigatie systemen (40 euro) en laptops (300 euro)
Extra dingen bij een nieuwe telefoon lukt vaak ook wel.

Auto en huis... ook in de supermarkt kan je afdingen. beschadigde verpakkingen uitzoeken en die goedkoper proberen te krijgen.

Beste afding poging actie is nog een TV geweest.
Goedkoopste winkel prijs 1100 euro.
Heb er 500 voor betaald en kreeg nog een soundbar mee (adviesprijs 200 euro) :). bij de BCC.
Combinaties van acties + weten hoe philips tv's worden geprijst en welke tv's hetzelfde zijn maar een specifiek modelnummer hebben gekregen door de verkoopkanalen.

Maar ook nog goedkoper gekregen dus dan de vergelijkende modellen.

Mijn vriendin schaamt zich altijd te pletter als ik probeer af te dingen maar is er wel altijd blij mee :D.
Bij de mediamarkt?
Serieus?
I krijg altijd alleen maar een dikke (middel)vinger en succes ermee.

One World Concepts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nino_070
miicker schreef op zondag 10 juni 2018 @ 00:58:
Vandaag is het gelukt om een mooi bedrag van de stoelen die we gekocht hebben te kunnen afdingen bij Goossens. Nu heb ik alleen een vraagje, op internet en in de winkel adverteren ze met een cadeau als je meer dan 999 besteed, daar zaten we ruim boven, maar volgens de verkoper konden we dat echt niet combineren met de korting die wel al ontvangen hebben. Kan dit zomaar? In principe staat er overal bij besteding van meer dan €999,- dat je recht hebt op een cadeau:
https://www.goossenswonen.nl/gratis-cadeau
Als ze hiermee adverteren, zijn ze ook gewoon verplicht dit te geven. Er staat nergens dat dit niet gecombineerd kan worden met (andere) kortingen, dus je kan ze gewoon wijzen op hun eigen voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Afdingen kan bij 2e hands spullen bijvoorbeeld goed.
Ik ga met een grote boog om winkels waar je op nieuwe spullen kunt afdingen. Een keukenzaak waar na 3 minuten 50% van de prijs gaat bijvoorbeeld. Je wordt dan nog opgelicht, hoewel je het gevoel hebt dat je goed hebt onderhandeld. Idem voor badkamers. Voor een keuken ga je bijvoorbeeld even naar Duitslad, veel voordeliger (Ikea kan eventueel ook).
Pagina: 1 2 Laatste