Tsurany schreef op zondag 10 juni 2018 @ 23:32:
[...]
Altijd leuk, iets om willen rekenen naar een uurloon

. Dan ga je er echter wel vanuit dat die uren extra gewerkt hadden kunnen worden. Meesten van ons hebben gewoon een baan voor vaste uren en kunnen dus niet zomaar "even" een uurtje extra werken.
Overigens, zo'n mailtje sturen kost mij maximaal 10 minuten. Dan heb je dus een uurloon van 30 euro netto. Dan hebben we het over een netto salaris van 5000 euro per maand, ruim 8000 euro bruto. Zelfs als het je 20 minuten kost heb je het nog over 2500 euro netto per maand, dat is alsnog boven modaal

Toch is dat eigenlijk wél hoe je moet rekenen. Het is ook hoe je businesscases bouwt.
Als ik voor mijn werk onderhandel (dat komt nog wel eens voor), ga ik uit van €50,- per uur. Dat is niet wat ik krijg van mijn werkgever maar door de bank genomen wel wat een gemiddelde werknemer per uur kost. (Ik ken alle mitsen en maren, €50,- per uur is nog aan de lage kant maar een mooie rekeneenheid.)
Op mijn werk kijk ik bij onderhandelingen vrij constant naar wat ik denk dat het op gaat leveren en wat het me qua tijdsinvestering kost. Ik wil best 8 uur werkelijke tijd onderhandelen (over een periode van dagen, weken), maar ga dat niet doen voor €100 korting. Yet, als ik daarmee €1000 korting beding is het de tijdsinvestering meer dan waard.
Onder een bepaald bedrag onderhandel ik vaak niet, tenzij ik weet dat ik een herhaalde aankoop ga doen óf duidelijk wil maken dat een leverancier beter marktconforme tarieven kan hanteren omdat we anders onze spullen elders kopen. Zeg dat ik op een headset van €100,- met een half uur onderhandelen €25,- korting krijg vind ik dat op de grens maar als ik verwacht dat ik in the long run 50 van dat soort headsets nodig ga hebben óf de leverancier tot de orde wil roepen, kan het toch zijn dat ik dat half uur (of langer) investeer.
Andere reden om niet, of slechts beperkt te onderhandelen is de relatie met de leverancier. Soms kun je té hard onderhandelen en je relatie geweld aan doen, soms is het juist nodig om hard te onderhandelen om je relatie (weer) goed te krijgen. Of, hoe, wanneer, etc, hangt van de specifieke situatie af.
Heeft iets een eerlijke prijs, onderhandel ik overigens vaak niet.
Privé ga ik daar ongeveer hetzelfde mee om, al ben ik dan iets minder bezig met die €50,- per uur. Blijft dat ik ook daar kijk naar de kosten/baten. Lijkt me ook raar om privé opeens compleet anders in de wedstrijd te staan dan zakelijk. (Al vind ik het bij V&A aankopen soms gewoon leuk om kort te onderhandelen. Niet vanwege de grote winsten, maar omdat het er een beetje bij hoort en het een leuk spelletje is.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.