Hoewel sommige mensen het wellicht niet netjes vinden ben ik een behoorlijke afdinger als het gaat om luxe producten zoals TV's. Onder het motto "laten we iets van elkaar leren" leek het me daarom een goed idee om een topic te openen waarin tactieken en adviezen mbt afdingen besproken kunnen worden zodat we allemaal goedkoper uit kunnen zijn met de dure decembermaand aankomend.
Ik zal openen met Tactieken die ik hanteer alsmede enkele tips:
EDIT: aangevuld met tactieken ed van andere posters:
Ik zal openen met Tactieken die ik hanteer alsmede enkele tips:
EDIT: aangevuld met tactieken ed van andere posters:
- Vergelijkbare, of goedkopere prijzen van concurrenten aanhalen. (Desnoods bluffen)
- Veel wijzen op hoe verouderd het model dat je wil hebben wel niet is.
- Stap af op de verkoper bij wie je de meeste kans zal hebben. Dit is een beetje inschatten natuurlijk maar kan wel helpen.
- Met meerderen sta je sterker. Als iemand die met je meegaat "spontaan" ook met een argument komt kan dat zeker helpen en zal de verkoper je minder kunnen overrompelen.
- Niet ingaan op dingen als garantieplannen. Dit is vaak een wassen neus waardoor de klant meer gaat betalen.
- Voor je begint een maximumprijs in je hoofd houden en daar naartoe werken. Mocht je er onder komen dan is dat mooi maar houd het realistisch.
- Kom reluctant om te kopen over. Je wil natuurlijk heel graag die TV maar als je doet alsof je hem ook gerust over een paar maanden kan kopen staat dat een stuk sterker.
- Je kan ook proberen te onderhandelen op andere zaken dan alleen de prijs. Zo kun je bij een TV vaak prima onderhandelen over een gratis DVD speler en wat gratis HDMI kabels en dat soort onzin. Dit voelen ze vaak wat minder, omdat het een bruto verlies is.. Uiteindelijk doe je bij een auto/keuken vaak hetzelfde; extra opties met behoud van de prijs. Het sterke aan deze is dat dit soort extra's vaak 'onofficieel' bij een verkoop geleverd kunnen worden. Als je dan bijv bij de Dixons zegt dat ze bij de Mediamarkt een gratis kabel erbij willen leveren dit haast onmogelijk te controleren is voor de Dixons.
- Persoonlijk geef ik graag aan wat ik er voor wil betalen en vraag ik of de desbetreffende verkoper zich daar in kan vinden. In het vooruitzicht stel ik voor de koper natuurlijk dat ik hem METEEN meeneem. dat wil vaak helpen.
- Het moment is ook een puntje. Ik heb ooit eens een koelkast gekocht voor 1/3e van de nieuwprijs omdat het een overjarig model was wat nog in de doos zat in de winkel. Nog thuisbezorgd ook. Januari is een goed moment voor apparaten kopen!
- Geef aan dat je niet meer dan jouw streefbedrag kan betalen met nadruk op kan in plaats van wil. Als je aangeeft dat je niet meer wil betalen (en dus eigenlijk het geld er wel voor hebt) dan weet de verkoper dat er een kans is dat hij meer geld uit je kan slaan.
- Welke ook kan werken is de volgende:
1. visitekaartje van verkoper vragen; (onder mom dat je weet naar wie je moet vragen als je terugkomt);
2. zelf achterop kaartje en typenummer en een scherpe prijs schrijven; en
3. naar andere winkel gaan en kaartje laten zien.
En ineens ben je een stuk geloofwaardiger dat die andere (fysieke) winkel een goede prijs biedt en ineens kunnen veel meer winkels erin mee gaan.
Het is natuurlijk een hele vuile en eigenlijk oplichting (denk ook wel grond voor ontbinding en/of vernietiging door verkopende partij), maar goed, ik zeg alleen dat het werkt, niet dat je het moet gebruiken - Zorg dat je je voorbereid: Weet wat je wilt kopen, wat het ongeveer min/max kost en doe, indien voor deze aanschaf mogelijk, vooronderzoek over wat je nodig hebt
- Hoe meer moeite hij voor jou moet doen, hoe meer rechtvaardiging hij heeft om meer te vragen voor het product, de laagste prijs bereik je dus met kort en bondig handelen
- Zorg dat je stevig in je schoenen staat: Ken je feiten, niet bluffen, laat merken dat je weet wat je wil en laat je niet (merkbaar) afleiden
- Toon begrip voor zijn situatie en drijf hem niet in een hoekje, wees hoffelijk maar direct
- Als de verkoper meer wil vragen voor zijn product is het geen schande om hem op de man af te vragen wat zijn meerwaarde (of die van de winkel) is boven aanbieder X. Als hij jou dit niet kan vertellen, haalt hij zijn eigen prijs onderuit.
- Ook leren verkopers vaak om op de emoties van een potentiële klant in te spelen. Ik trek ze vaak weer met beide benen op de grond door met logisch beredeneerde tegenargumenten te komen. Als zij een prijsbezwaar beantwoorden door zaken aan te dragen die ik niet zoek, niet nodig heb of het de meerprijs niet waard vind, zeg ik dat netjes maar duidelijk.
- dress for success:
- Als je wil aangeven dat je niet meer kan betalen zorg dan ook dat je niet helemaal op en top verzorgd in driedelig pak komt aanzetten. Dat komt niet geloofwaardig over. Wat oudere schoenen en kleren helpen dan.
- Als je op basis van kennis en onderzoek van concurrenten de prijs naar beneden wil drijven is het verstandig om juist wel goed verzorgd en intelligent over te komen.
- Wees niet bang om weg te lopen als je het niet voor jou prijs krijgt.... heeft bij mij al een aantal keer voor flinke korting gezorgd
- Het moment (tijdstip, dag) waarop je gaat afdingen is van groot belang. Bij voorkeur doe je dit tijdens kantooruren, wanneer het rustig is. Dan heb je vaker te maken met verkopers die in vaste (volledige) dienst zijn en meer beslissingsbevoegdheid hebben dan medewerkers die enkel in dienst zijn op koopavonden en in het weekend. Daarnaast is het zo dat je dan niet zo snel andere (potentiële) kopers in directe nabijheid hebt. Verkopers zijn eerder geneigd je tegemoet te komen wanneer andere klanten daar niets van mee krijgen
- Internetprijzen erbij halen. Dan krijg je alleen als wederargument dat het niet te vergelijken is, wat vaak ook klopt.
- Een hoop mensen komen onvoorbereid maar nog erger: ze vragen korting gewoon om de korting. Korting vragen gewoon omdat je korting wil (prestigekwestie) werkt alleen bij mensen die dan eigenlijk niet de naam verkoper mogen dragen. Als jij van plan bent af te dingen puur omdat je denkt 'nee heb je, ja kun je krijgen' en je steekt er geen moeite in, moet je wel van erg goede huize komen wil je dat voor elkaar krijgen.
[ Voor 74% gewijzigd door Anoniem: 279033 op 20-10-2011 12:02 ]