Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 279033

Topicstarter
Hoewel sommige mensen het wellicht niet netjes vinden ben ik een behoorlijke afdinger als het gaat om luxe producten zoals TV's. Onder het motto "laten we iets van elkaar leren" leek het me daarom een goed idee om een topic te openen waarin tactieken en adviezen mbt afdingen besproken kunnen worden zodat we allemaal goedkoper uit kunnen zijn met de dure decembermaand aankomend.

Ik zal openen met Tactieken die ik hanteer alsmede enkele tips:
EDIT: aangevuld met tactieken ed van andere posters:
  • Vergelijkbare, of goedkopere prijzen van concurrenten aanhalen. (Desnoods bluffen)
  • Veel wijzen op hoe verouderd het model dat je wil hebben wel niet is.
  • Stap af op de verkoper bij wie je de meeste kans zal hebben. Dit is een beetje inschatten natuurlijk maar kan wel helpen.
  • Met meerderen sta je sterker. Als iemand die met je meegaat "spontaan" ook met een argument komt kan dat zeker helpen en zal de verkoper je minder kunnen overrompelen.
  • Niet ingaan op dingen als garantieplannen. Dit is vaak een wassen neus waardoor de klant meer gaat betalen.
  • Voor je begint een maximumprijs in je hoofd houden en daar naartoe werken. Mocht je er onder komen dan is dat mooi maar houd het realistisch.
  • Kom reluctant om te kopen over. Je wil natuurlijk heel graag die TV maar als je doet alsof je hem ook gerust over een paar maanden kan kopen staat dat een stuk sterker.
  • Je kan ook proberen te onderhandelen op andere zaken dan alleen de prijs. Zo kun je bij een TV vaak prima onderhandelen over een gratis DVD speler en wat gratis HDMI kabels en dat soort onzin. Dit voelen ze vaak wat minder, omdat het een bruto verlies is.. Uiteindelijk doe je bij een auto/keuken vaak hetzelfde; extra opties met behoud van de prijs. Het sterke aan deze is dat dit soort extra's vaak 'onofficieel' bij een verkoop geleverd kunnen worden. Als je dan bijv bij de Dixons zegt dat ze bij de Mediamarkt een gratis kabel erbij willen leveren dit haast onmogelijk te controleren is voor de Dixons.
  • Persoonlijk geef ik graag aan wat ik er voor wil betalen en vraag ik of de desbetreffende verkoper zich daar in kan vinden. In het vooruitzicht stel ik voor de koper natuurlijk dat ik hem METEEN meeneem. dat wil vaak helpen.
  • Het moment is ook een puntje. Ik heb ooit eens een koelkast gekocht voor 1/3e van de nieuwprijs omdat het een overjarig model was wat nog in de doos zat in de winkel. Nog thuisbezorgd ook. Januari is een goed moment voor apparaten kopen!
  • Geef aan dat je niet meer dan jouw streefbedrag kan betalen met nadruk op kan in plaats van wil. Als je aangeeft dat je niet meer wil betalen (en dus eigenlijk het geld er wel voor hebt) dan weet de verkoper dat er een kans is dat hij meer geld uit je kan slaan.
  • Welke ook kan werken is de volgende:

1. visitekaartje van verkoper vragen; (onder mom dat je weet naar wie je moet vragen als je terugkomt);
    2. zelf achterop kaartje en typenummer en een scherpe prijs schrijven; en
    3. naar andere winkel gaan en kaartje laten zien.

En ineens ben je een stuk geloofwaardiger dat die andere (fysieke) winkel een goede prijs biedt en ineens kunnen veel meer winkels erin mee gaan.

Het is natuurlijk een hele vuile en eigenlijk oplichting (denk ook wel grond voor ontbinding en/of vernietiging door verkopende partij), maar goed, ik zeg alleen dat het werkt, niet dat je het moet gebruiken
  • Zorg dat je je voorbereid: Weet wat je wilt kopen, wat het ongeveer min/max kost en doe, indien voor deze aanschaf mogelijk, vooronderzoek over wat je nodig hebt
  • Hoe meer moeite hij voor jou moet doen, hoe meer rechtvaardiging hij heeft om meer te vragen voor het product, de laagste prijs bereik je dus met kort en bondig handelen
  • Zorg dat je stevig in je schoenen staat: Ken je feiten, niet bluffen, laat merken dat je weet wat je wil en laat je niet (merkbaar) afleiden
  • Toon begrip voor zijn situatie en drijf hem niet in een hoekje, wees hoffelijk maar direct
  • Als de verkoper meer wil vragen voor zijn product is het geen schande om hem op de man af te vragen wat zijn meerwaarde (of die van de winkel) is boven aanbieder X. Als hij jou dit niet kan vertellen, haalt hij zijn eigen prijs onderuit.
  • Ook leren verkopers vaak om op de emoties van een potentiële klant in te spelen. Ik trek ze vaak weer met beide benen op de grond door met logisch beredeneerde tegenargumenten te komen. Als zij een prijsbezwaar beantwoorden door zaken aan te dragen die ik niet zoek, niet nodig heb of het de meerprijs niet waard vind, zeg ik dat netjes maar duidelijk.
  • dress for success:
  • Als je wil aangeven dat je niet meer kan betalen zorg dan ook dat je niet helemaal op en top verzorgd in driedelig pak komt aanzetten. Dat komt niet geloofwaardig over. Wat oudere schoenen en kleren helpen dan.
  • Als je op basis van kennis en onderzoek van concurrenten de prijs naar beneden wil drijven is het verstandig om juist wel goed verzorgd en intelligent over te komen.
  • Wees niet bang om weg te lopen als je het niet voor jou prijs krijgt.... heeft bij mij al een aantal keer voor flinke korting gezorgd
  • Het moment (tijdstip, dag) waarop je gaat afdingen is van groot belang. Bij voorkeur doe je dit tijdens kantooruren, wanneer het rustig is. Dan heb je vaker te maken met verkopers die in vaste (volledige) dienst zijn en meer beslissingsbevoegdheid hebben dan medewerkers die enkel in dienst zijn op koopavonden en in het weekend. Daarnaast is het zo dat je dan niet zo snel andere (potentiële) kopers in directe nabijheid hebt. Verkopers zijn eerder geneigd je tegemoet te komen wanneer andere klanten daar niets van mee krijgen
NIET doen
  • Internetprijzen erbij halen. Dan krijg je alleen als wederargument dat het niet te vergelijken is, wat vaak ook klopt.
  • Een hoop mensen komen onvoorbereid maar nog erger: ze vragen korting gewoon om de korting. Korting vragen gewoon omdat je korting wil (prestigekwestie) werkt alleen bij mensen die dan eigenlijk niet de naam verkoper mogen dragen. Als jij van plan bent af te dingen puur omdat je denkt 'nee heb je, ja kun je krijgen' en je steekt er geen moeite in, moet je wel van erg goede huize komen wil je dat voor elkaar krijgen.

[ Voor 74% gewijzigd door Anoniem: 279033 op 20-10-2011 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2024
Persoonlijk geef ik graag aan wat ik er voor wil betalen en vraag ik of de desbetreffende verkoper zich daar in kan vinden. In het vooruitzicht stel ik voor de koper natuurlijk dat ik hem METEEN meeneem. dat wil vaak helpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-05 19:53
Je kan ook proberen te onderhandelen op andere zaken dan alleen de prijs. Zo kun je bij een TV vaak prima onderhandelen over een gratis DVD speler en wat gratis HDMI kabels en dat soort onzin. Dit voelen ze vaak wat minder, omdat het een bruto verlies is.. Uiteindelijk doe je bij een auto/keuken vaak hetzelfde; extra opties met behoud van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Laatst online: 06:44
@ReneDD -> 'Dan doen we er gewoon een gratis kabeltje bij!' :D

Inderdaad de tip van Scenix_ opvolgen... dat werkt in veel gevallen, mocht het niet werken dan moet je gewoon weglopen naar mijn mening... blijf bij je principes :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ReneDD schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:16:
Je kan ook proberen te onderhandelen op andere zaken dan alleen de prijs. Zo kun je bij een TV vaak prima onderhandelen over een gratis DVD speler en wat gratis HDMI kabels en dat soort onzin. Dit voelen ze vaak wat minder, omdat het een bruto verlies is.. Uiteindelijk doe je bij een auto/keuken vaak hetzelfde; extra opties met behoud van de prijs.
Dat is inderdaad een goede, al is het wel afhankelijk van wat je nodig hebt. Het sterke aan deze is dat dit soort extra's vaak 'onofficieel' bij een verkoop geleverd kunnen worden. Als je dan bijv bij de Dixons zegt dat ze bij de Mediamarkt een gratis kabel erbij willen leveren dit haast onmogelijk te controleren is voor de Dixons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:24

D4NG3R

kiwi

:)

Anoniem: 279033 schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:12:
NIET doen
  • Internetprijzen erbij halen. Dan krijg je alleen als wederargument dat het niet te vergelijken is, wat vaak ook klopt.
Niet geheel correct. Een fysieke winkel kan in veel gevallen welistwaar niet concurreren met een webshop. Maar je kan wel bijv een argument gebruiken als:
Bij een webshop heb ik als grote nadeel de eventuele levertijd

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2024
blijf bij je principes :D

[ Voor 65% gewijzigd door scenix_ op 18-10-2011 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
D4NG3R schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:19:
[...]

Niet geheel correct. Een fysieke winkel kan in veel gevallen welistwaar niet concurreren met een webshop. Maar je kan wel bijv een argument gebruiken als:
Bij een webshop heb ik als grote nadeel de eventuele levertijd
Ja maar dan help je de verkoper toch juist? Hoe zou zo'n argument je moeten helpen de prijs naar beneden te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
Anoniem: 279033 schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:21:
[...]

Ja maar dan help je de verkoper toch juist? Hoe zou zo'n argument je moeten helpen de prijs naar beneden te krijgen?
Klopt, dat lijkt mij ook. Het enige dat je zou kunnen doen is het omdraaien; "als het prijsverschil dusdanig is, dan wacht ik wel een paar dagen tot het geleverd wordt". Wie weet wil men je dan iets tegemoet komen, omdat ze weten dat je het graag direct mee wilt nemen (zie eerder genoemd argument).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
scenix_ schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:15:
Persoonlijk geef ik graag aan wat ik er voor wil betalen en vraag ik of de desbetreffende verkoper zich daar in kan vinden. In het vooruitzicht stel ik voor de koper natuurlijk dat ik hem METEEN meeneem. dat wil vaak helpen. :)
Dat werkt bij mij ook het beste. Ik heb tot nu toe de beste deals gesloten door aan te geven wat ik er voor kan en wil betalen. Dus niet half vaag aangeven wat je wilt betalen of handje klap. Ik geef gewoon m'n ondergrens aan en zeg dat er ook bij. Ik wil voor product x zoveel euro betalen. Dit heeft gewerkt met m'n huis, met m'n auto, met m'n tv. Allemaal bedragen voor betaald waar andere mensen van zeggen, hoe kan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Het moment is ook een puntje. Ik heb ooit eens een koelkast gekocht voor 1/3e van de nieuwprijs omdat het een overjarig model was wat nog in de doos zat in de winkel. Nog thuisbezorgd ook. Januari is een goed moment voor apparaten kopen!

Op vakantie afdingen op een taxirit van het vliegtuig naar hotel is onhandiger dan afdingen voor een veel korter ritje.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:35

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik heb het nou nog nooit aangedurft om in een normale winkel af te dingen. Geen idee waarom eigenlijk, I just never did :D

Ga het toch een keer proberen denk ik bij de volgende grote aankoop als een TV oid. Eens kijken hoe mij dat afgaat.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
theHoff schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:26:
[...]

Dat werkt bij mij ook het beste. Ik heb tot nu toe de beste deals gesloten door aan te geven wat ik er voor kan en wil betalen. Dus niet half vaag aangeven wat je wilt betalen of handje klap. Ik geef gewoon m'n ondergrens aan en zeg dat er ook bij. Ik wil voor product x zoveel euro betalen. Dit heeft gewerkt met m'n huis, met m'n auto, met m'n tv. Allemaal bedragen voor betaald waar andere mensen van zeggen, hoe kan dat.
Hier sla je nog een spijker op de kop. Geef aan dat je niet meer dan jouw streefbedrag kan betalen met nadruk op kan in plaats van wil. Als je aangeeft dat je niet meer wil betalen (en dus eigenlijk het geld er wel voor hebt) dan weet de verkoper dat er een kans is dat hij meer geld uit je kan slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Ik vermoed dat ik iig in Januari een huiskamer beamer ga halen voor de helft van wattie kostte in december.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Welke ook kan werken is de volgende:

1. visitekaartje van verkoper vragen; (onder mom dat je weet naar wie je moet vragen als je terugkomt);

En ineens ben je een stuk geloofwaardiger dat die andere (fysieke) winkel een goede prijs biedt en ineens kunnen veel meer winkels erin mee gaan.

Het is natuurlijk een hele vuile en eigenlijk oplichting (denk ook wel grond voor ontbinding en/of vernietiging door verkopende partij), maar goed, ik zeg alleen dat het werkt, niet dat je het moet gebruiken ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 18-10-2011 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:29:

2. zelf achterop kaartje en typenummer en prijs schrijven; en

Het is natuurlijk een hele vuile en eigenlijk oplichting (denk ook wel grond voor ontbinding), maar goed, ik zeg alleen dat het werkt, niet dat je het moet gebruiken ;)
Wat een rattenstreek! I love it :D !
Notna schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:28:
Ik heb het nou nog nooit aangedurft om in een normale winkel af te dingen. Geen idee waarom eigenlijk, I just never did :D

Ga het toch een keer proberen denk ik bij de volgende grote aankoop als een TV oid. Eens kijken hoe mij dat afgaat.
Bedenk dat JIJ de macht hebt om tot aankoop over te gaan en niet de verkoper en dat het nooit slechter kan gaan dan dat je de winkelprijs moet betalen. Jij hebt de touwtjes in handen. Kom zelfverzekerd over en je krijgt sowieso iets van de prijs af of laat desnoods iemand meegaan als backup.

Des te duurder het is, des te makkelijker het is om wat van de prijs af te krijgen. Bij zoiets als een TV zou dat moeten lukken. En stel je voor dat het niet zou lukken en ze niet willen zakken zeg dan gewoon dat je genoeg weet en liever naar (naam concurrent) gaat en loop weg. Vaak gaan ze dan alsnog wat met de prijs doen. Doen ze dat niet dan kan je altijd een dag later daar bij een andere verkoper het product voor de normale prijs kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Het talent voor (onder)handelen heb ik van mijn moeder, en is dus nihil. De enige keren dat ik iets afgedongen kreeg was in een winkel met laagste prijsgarantie, en een keer werd mij korting aangeboden, naar mijn eigen mening omdat ik er nogal zielig uitzag op dat moment. Alle tips uit de eerste posts heb ik al eens geprobeerd, maar korting ho maar. Het scheelde niet veel of ik had af en toe bijbetaald. Mijn conclusie is dat je zonder afding-talent niet kunt afdingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:29:

Het is natuurlijk een hele vuile en eigenlijk oplichting (denk ook wel grond voor ontbinding), maar goed, ik zeg alleen dat het werkt, niet dat je het moet gebruiken ;)
Ik ga wel onthouden dat dit een, hele lage, truuk is.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:55

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Als iemand die jarenlang in de retail-verkoop heeft gewerkt:

- Zorg dat je je voorbereid: Weet wat je wilt kopen, wat het ongeveer min/max kost en doe, indien voor deze aanschaf mogelijk, vooronderzoek over wat je nodig hebt
- Hoe meer moeite hij voor jou moet doen, hoe meer rechtvaardiging hij heeft om meer te vragen voor het product, de laagste prijs bereik je dus met kort en bondig handelen
- Zorg dat je stevig in je schoenen staat: Ken je feiten, niet bluffen, laat merken dat je weet wat je wil en laat je niet (merkbaar) afleiden
- Toon begrip voor zijn situatie en drijf hem niet in een hoekje, wees hoffelijk maar direct

Besef jezelf dat een winkel ook zo zijn voordelen heeft boven zelf (internet) shoppen. In principe moet je er vanuit kunnen gaan dat een winkel meerwaarde biedt niet alleen door voorraad en testmogelijkheden maar ook kennis en kunde. Als de verkoper meer wil vragen voor zijn product is het geen schande om hem op de man af te vragen wat zijn meerwaarde (of die van de winkel) is boven aanbieder X. Als hij jou dit niet kan vertellen, haalt hij zijn eigen prijs onderuit.

Ook leren verkopers vaak om op de emoties van een potentiële klant in te spelen. Ik trek ze vaak weer met beide benen op de grond door met logisch beredeneerde tegenargumenten te komen. Als zij een prijsbezwaar beantwoorden door zaken aan te dragen die ik niet zoek, niet nodig heb of het de meerprijs niet waard vind, zeg ik dat netjes maar duidelijk.

Laatste keer dat ik bij de mediamarkt was zochten wij een SLR. We hadden al precies besloten wat we uit wilden geven, welke eisen, welk merk, type/reeks, etc. We kwamen op een model van Canon van ongeveer 499 uit maar de "verkoper", die mij een duurder model wilde aansmeren, besloot toen dat niet lukte maar gewoon te vertellen dat 'mijn' model maar een goedkoop instapmodelletje was met matige specificaties en dat je toch pas een echte camera krijgt vanaf X bedrag (anderhalf keer mijn budget, dat ik hem eerder meedeelde). Ik kookte nog nét niet (~ 90 graden) maar bood hem nog een uitweg door te zeggen dat ik 499 toch best wel al een stevig bedrag vond, gezien ons beperkte budget en beperkte gebruikseisen. Hij was net een stoomwals: overal overheen rijden, negeren en zijn verhaal doen. Wij gingen erheen om die camera gewoon te kopen omdat hij daar voordelig was en we hem snel nodig hadden, maar ik gunde het hem gewoon niet, dus we zijn weggelopen.

Tips voor de verkopers dus: Zeik NOOIT je producten of concurrenten af. Zeik nooit de klant af, ook al gebeurt het soms onbewust. Alles wat je hem verkoopt is winst boven een verkoop mislopen. Probeer in plaats daarvan je marge te redden door zijn keuze te prijzen, zijn besluitvaardigheid, zijn inzicht en verkoop hem daarna wat extra accessoires.

[ Voor 43% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-10-2011 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-07 09:52
Laatst had ik gewoon af kunnen dingen, maar ik deed het niet.. Ik dacht er pas aan toen ik de winkel alweer uit liep... 8)7

Ik kocht voor >600 euro lampen bij een verlichtingsoutlet. Als er iets is waar veel winst op wordt gemaakt is het dat volgens mij.. :o

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Overigens, als aanvulling op wat ik eerder zei over de tactiek dat je zegt dat je niet meer kan betalen, maar wat ook in het algemeen geldt: dress for success.

Als je wil aangeven dat je niet meer kan betalen zorg dan ook dat je niet helemaal op en top verzorgd in driedelig pak komt aanzetten. Dat komt niet geloofwaardig over. Wat oudere schoenen en kleren helpen dan.

Als je op basis van kennis en onderzoek van concurrenten de prijs naar beneden wil drijven is het verstandig om juist wel goed verzorgd en intelligent over te komen.

Het is gewoon een psychologisch spel en de (1e) indruk is hierbij belangrijk. Zoals HTT-Thalan zegt is voorbereiding erg belangrijk maar uiterlijk is hierbij een factor die vaak onderschat wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Steephh schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:48:
Laatst had ik gewoon af kunnen dingen, maar ik deed het niet.. Ik dacht er pas aan toen ik de winkel alweer uit liep... 8)7

Ik kocht voor >600 euro lampen bij een verlichtingsoutlet. Als er iets is waar veel winst op wordt gemaakt is het dat volgens mij.. :o
Als ik een aanschaf ga doen bedenk ik me van te voren wat ik voor mijn gevoel uit zou willen geven voor het product, zo mogelijk nog voordat ik ga opzoeken wat het echt kost. Hoe verder de verkoopprijs van mijn emotionele prijs zit, hoe harder de verkoper zal moeten werken.

Soms is het gewoon onmogelijk iets te verkopen, maar soms is het ook gewoon onmogelijk om af te dingen. Zolang je echter beleefd en onderbouwd zaken doet kan het bijna niet misgaan, zelfs als je een keer geen korting krijgt.

Nu moet het ook wel in je bloed zitten hoor. Ik ben ermee groot geworden en ben er soms iets te handig in, het is vaak ook gewoon macht der gewoonte. Mijn vrouw weet dat en maakt er handig gebruik van. Zo loop ik graag over rommelmarkten en maak dus elke keer als ik iets leuks zie dat rekensommetje in mijn hoofd. Mijn vrouw kent me en ziet dat gewoon gebeuren, ze trok me dus ook snel aan mijn mouw toen een klein mannetje mij 50 cent vroeg voor een oude ZIPdrive die ik nodig had en ik mijn onderhandelgezicht al weer opzette... achteraf bezien was het wel beschamelijk geweest om dan 25 cent geroepen te hebben, zijn prijs was gewoon al hartstikke goed, maar dat kom je tegenwoordig niet vaak meer tegen :P.
Anoniem: 279033 schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:53:
Overigens, als aanvulling op wat ik eerder zei over de tactiek dat je zegt dat je niet meer kan betalen, maar wat ook in het algemeen geldt: dress for success.

Als je wil aangeven dat je niet meer kan betalen zorg dan ook dat je niet helemaal op en top verzorgd in driedelig pak komt aanzetten. Dat komt niet geloofwaardig over. Wat oudere schoenen en kleren helpen dan.

Als je op basis van kennis en onderzoek van concurrenten de prijs naar beneden wil drijven is het verstandig om juist wel goed verzorgd en intelligent over te komen.

Het is gewoon een psychologisch spel en de (1e) indruk is hierbij belangrijk. Zoals HTT-Thalan zegt is voorbereiding erg belangrijk maar uiterlijk is hierbij een factor die vaak onderschat wordt.
Klopt, je moet goed kiezen. Ga je een Auping winkelen wil het personeel je nogal eens beoordelen op hoe je eruit ziet, maar in de survival winkel past het meer om trendy outdoor gekleed te zijn. Je kunt zeggen dat het ver gaat om daar rekening mee te houden maar om de feiten compleet te maken moet het wel genoemd worden.

Ik kies er als het zo uitkomt wel voor om netjes gekleed te winkelen, je word gewoon serieuzer genomen. Ik kies dan ook nooit voor de uitleg dat ik niet meer kán betalen (ook al is het gewoon waar) maar dat ik niet meer gá betalen. Dat straalt meer besluitvaardigheid uit en de meeste 'verkopers' (of sukkels zoals o.a. bij mediamarkt) laten zich (het zijn ook maar gewoon mensen) hierdoor beinvloeden.

[ Voor 33% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-10-2011 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:50

Spooksel

Spooksel!

Haha, het is ook wel weer wat om van die arme kindertjes op de rommelmarkt te gaan lopen rippen :D

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfredo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-07 05:18
Kan je ook bij een Fnac of MM bijvoorbeeld afdingen? Vermits dat winkels zijn waar je gewoon met je product naar de kassa loopt, het laat scannen en betaalt. Of sleuren jullie de verkoper dan mee naar de kassa om korting te vragen?

Gisteren toevallig een tapijt gekocht en daar 50% korting op gekregen (laatste stuk). Maar dat zou ik nooit proberen in een supermarkt bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
  • Laatst online: 14:50

Spooksel

Spooksel!

Mjah, in een supermarkt hoef je idd niet bij zo'n bliepmiep aan te komen dat je je waspoeder voor de helft van de prijs wil omdat er een deuk in het pak zit bijvoorbeeld. Die muts scant gewoon en jij mag afrekenen, klaar.

Bij winkels als MM kan het zeker werken! Zij het als direct afdingen op een prijs of gewoon door extra's erbij te vragen. Heb ik ook vaker gedaan, laatst nog... nieuwe laptop gekocht, niks af gehaald, maar wel die verkoper over weten te halen om er een 1TB externe disk kado bij te doen voor mijn broodnodige backups :)

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Spooksel schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:59:
Mjah, in een supermarkt hoef je idd niet bij zo'n bliepmiep aan te komen dat je je waspoeder voor de helft van de prijs wil omdat er een deuk in het pak zit bijvoorbeeld. Die muts scant gewoon en jij mag afrekenen, klaar.

Bij winkels als MM kan het zeker werken! Zij het als direct afdingen op een prijs of gewoon door extra's erbij te vragen. Heb ik ook vaker gedaan, laatst nog... nieuwe laptop gekocht, niks af gehaald, maar wel die verkoper over weten te halen om er een 1TB externe disk kado bij te doen voor mijn broodnodige backups :)
Let ook daarbij op dat je jezelf niks tekort doet. Veel mensen accepteren te vroeg dat er niks van de prijs af kan, maar ook dat 'gratis' product vertegenwoordigt een waarde die blijkbaar toch als 'rek' op de marge van jouw hoofdaankoop zat. Natuurlijk is zijn schade kleiner dan de jouwe, hij verliest alleen de inkoopprijs van het kadoproduct.

Je kunt dan dus beredeneren dat je die 1tb disk echt niet nodig hebt maar dan graag de helft van dat bedrag als korting op de laptop wilt.
Alfredo schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:56:
Kan je ook bij een Fnac of MM bijvoorbeeld afdingen? Vermits dat winkels zijn waar je gewoon met je product naar de kassa loopt, het laat scannen en betaalt. Of sleuren jullie de verkoper dan mee naar de kassa om korting te vragen?

Gisteren toevallig een tapijt gekocht en daar 50% korting op gekregen (laatste stuk). Maar dat zou ik nooit proberen in een supermarkt bijvoorbeeld.
En toch is dat puur het beeld dat bij ons leeft. Alhoewel je mij ook niet zult afdingen in de supermarkt zijn er zat landen waar afdingen op eten of dat soort zaken wel degelijk de norm is. Kwestie van hoe je het gewend bent. Wij zijn al gauw tevreden met elke vorm van korting puur omdat het als winst voelt, maar wie is er niet op vakantie geweest om bij een kraampje 70% korting op armbandjes, t-shirts of tassen te krijgen?

[ Voor 28% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-10-2011 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen10
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ha de mediamarkt is juist de winkel om af te dingen, vaak ga ik hier weg met de goedkoopste prijs die ik online kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:54
Interessant topic dit. Ik ben eigenlijk ook een beetje een bangerd met afdingen, maar met grote aankopen (televisie, koelkast) probeer ik er tegenwoordig toch mijn best op te doen.

Ik vraag me wel af vanaf welk bedrag jullie dit doen. Stel ik koop voor € 80 een tondeuse bij de Media Markt, ga ik daar dan op afdingen? Het lijkt mij niet, maar ik ben wel benieuwd waar voor jullie de grens ligt.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

posttoast schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:09:
Interessant topic dit. Ik ben eigenlijk ook een beetje een bangerd met afdingen, maar met grote aankopen (televisie, koelkast) probeer ik er tegenwoordig toch mijn best op te doen.

Ik vraag me wel af vanaf welk bedrag jullie dit doen. Stel ik koop voor € 80 een tondeuse bij de Media Markt, ga ik daar dan op afdingen? Het lijkt mij niet, maar ik ben wel benieuwd waar voor jullie de grens ligt.
Als je het antwoord wilt hebben moet je je vooronderzoek doen.

In het voorbeeld dat jij nu geeft stel ik me de volgende vragen:

- wil je persé dat type, of gewoon de beste tondeuse die je voor 80 euro kan krijgen?
- heb je een basislijst met eisen en optionele wensen?
- heb je prijsonderzoek gedaan bij concurrenten/internet?

Een hoop mensen komen onvoorbereid maar nog erger: ze vragen korting gewoon om de korting. Korting vragen gewoon omdat je korting wil (prestigekwestie) werkt alleen bij mensen die dan eigenlijk niet de naam verkoper mogen dragen. Als jij van plan bent af te dingen puur omdat je denkt 'nee heb je, ja kun je krijgen' en je steekt er geen moeite in, moet je wel van erg goede huize komen wil je dat voor elkaar krijgen.

Als mensen bij mij voor grotere aankopen kwamen (koelkast, tv, complete boedel etc) begon ik van te voren ook al controlevragen te stellen. Heeft u al rondgekeken? Wat heeft u voor moois gezien bij de concurrenten? Wat wilt u uitgeven, wilt u zaken los kopen of bij één aanbieder, moet het bezorgd/aangesloten worden, etc. Informatie is macht, en veel mensen gaan in het begin erg makkelijk op je vragen in omdat ze nog aan het acclimatiseren zijn. Die informatie kun je later handig gebruiken:

U wilt nog even verder kijken? Maar u had toch al rondgekeken? U weet het nog niet zeker? Waar twijfelt u dan nog aan? U vind de prijs niet oké? Voor welke prijs mag ik hem nu opschrijven dan? Etc :P.

[ Voor 40% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-10-2011 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het hangt een beetje van het product af. Dit is een schatting maar bij een tondeuze van die gemiddeld 80 euro kost zou ik zeker afdingen aangezien dat niet een overdreven lage prijs is. Bedenk dat je nee hebt en alleen maar ja kan krijgen.

EDIT: maar bereid je idd wel voor zoals bovenstaande poster meldt.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 279033 op 18-10-2011 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DC_Vincent
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
...Hmm, ben ik de enige die eigenlijk principieel tegen afdingen is? Naar mijn idee moet men gewoon een eerlijke prijs vragen. Is het eigenlijk niet een vorm van discriminatie? Waarom zou de een minder mogen betalen dan de ander?

Sowieso vind ik het gedoe en ik doe ik het eigenlijk nooit. Dit soort winkels (waar je eigenlijk zou moeten afdingen) jagen mij als klant alleen maar weg omdat ik hier geen zin in heb en tegelijk besef dat als ik het niet doe, dat ik dan teveel betaal. Voor mij een reden om daar niet te kopen en juist via internet te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:54
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:12:
[...]

Als je het antwoord wilt hebben moet je je vooronderzoek doen.

In het voorbeeld dat jij nu geeft stel ik me de volgende vragen:

- wil je persé dat type, of gewoon de beste tondeuse die je voor 80 euro kan krijgen?
- heb je een basislijst met eisen en optionele wensen?
- heb je prijsonderzoek gedaan bij concurrenten/internet?

Een hoop mensen komen onvoorbereid maar nog erger: ze vragen korting gewoon om de korting. Korting vragen gewoon omdat je korting wil (prestigekwestie) werkt alleen bij mensen die dan eigenlijk niet de naam verkoper mogen dragen. Als jij van plan bent af te dingen puur omdat je denkt 'nee heb je, ja kun je krijgen' en je steekt er geen moeite in, moet je wel van erg goede huize komen wil je dat voor elkaar krijgen.

Als mensen bij mij voor grotere aankopen kwamen (koelkast, tv, complete boedel etc) begon ik van te voren ook al controlevragen te stellen. Heeft u al rondgekeken? Wat heeft u voor moois gezien bij de concurrenten? Wat wilt u uitgeven, wilt u zaken los kopen of bij één aanbieder, moet het bezorgd/aangesloten worden, etc. Informatie is macht, en veel mensen gaan in het begin erg makkelijk op je vragen in omdat ze nog aan het acclimatiseren zijn. Die informatie kun je later handig gebruiken:

U wilt nog even verder kijken? Maar u had toch al rondgekeken? U weet het nog niet zeker? Waar twijfelt u dan nog aan? U vind de prijs niet oké? Voor welke prijs mag ik hem nu opschrijven dan? Etc :P.
Heel helder antwoord :) En inderdaad: bij het aanschaffen van een TV ben ik iemand die zich weken voorbereidt en precies weet wat ik wil hebben (en wat het overal kost). Bij een aanschaf van 80 euro zal ik dat een stuk minder snel doen (mijn uren kosten ook geld natuurlijk, dus het levert dan netto minder op).
DC_Vincent schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:18:
...Hmm, ben ik de enige die eigenlijk principieel tegen afdingen is? Naar mijn idee moet men gewoon een eerlijke prijs vragen. Is het eigenlijk niet een vorm van discriminatie? Waarom zou de een minder mogen betalen dan de ander?

Sowieso vind ik het gedoe en ik doe ik het eigenlijk nooit. Dit soort winkels (waar je eigenlijk zou moeten afdingen) jagen mij als klant alleen maar weg omdat ik hier geen zin in heb en tegelijk besef dat als ik het niet doe, dat ik dan teveel betaal. Voor mij een reden om daar niet te kopen en juist via internet te bestellen.
Dat gevoel heb ik in ieder geval bij keukens. Mijn huidige keuken heb ik gekocht bij Mandemakers. Ik heb daar een enorm goede deal kunnen maken, maar was eigenlijk helemaal nog niet van plan om die dag een keuken te kopen. Ben uiteindelijk tevreden, maar de manier waarop de verkoop ging gaf mij een vervelend gevoel. Zo erg dat ik nooit van mijn leven meer een keuken bij zo'n winkel zal kopen.

[ Voor 22% gewijzigd door posttoast op 18-10-2011 12:20 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZwarteKip
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik ben het wel eens met de redenatie dat je het in de accessoires-hoek moet zoeken.
Toen ik een koffiezetapparaat kocht vroeg ik er een leuke zak bonen bij en bij m'n tv heb ik de ophangbeugel erbij gekregen... heb daar meer succes mee gehad dan met puur een paar tientjes van de prijs praten.

Ik ken zelfs iemand die altijd z'n spijkerbroeken per 2 of 3 koopt en dan een leuke riem erbij vraagt. Lukt hem altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Anoniem: 279033 schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:14:
Het hangt een beetje van het product af. Dit is een schatting maar bij een tondeuze van die gemiddeld 80 euro kost zou ik zeker afdingen aangezien dat niet een overdreven lage prijs is.
Dat kun je toch niet weten zonder te weten over welk product we het hebben? Merk, type, opties, etc. Bedenkt dat een deel van de prijs ook de service is die de winkel je levert.
Bedenk dat je nee hebt en alleen maar ja kan krijgen.

EDIT: maar bereid je idd wel voor zoals bovenstaande poster meldt.
Inderdaad, alleen acteren op het feit dat je het altijd kunt vragen is tegenwoordig niet meer voldoende. Alhoewel er klaarblijkelijk steeds minder (of helemaal niet, getuige wederom de mediamarkt) geinvesteerd word in training van verkopers, zitten er steeds gehaaidere types tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 19:43

Frostbite

🤦🏻‍♂️

'Grote' aankopen in fysieke winkel = korting bedingen

In het begin had ik ook zoiets van ook zoveel kost het ... hier heb je het.
Totdat je moet werken voor je centjes en het gewoon een sport wordt om goed te onderhandelen.

Nou moet ik wel zeggen dat ik niet zo'n keiharde onderhandelaar ben , maar het lukt me meestal om wel iets van de prijs af te praten.

Laatst nog bij een bekende beddenzaak een actie 2 halen 1 betalen (wat al behoorlijk was) en dan al met al nog een textielcheque van een paar tientjes erbij kunnen onderhandelen.

En waar de mindere onderhandelaar hier even aan moeten denken de volgende keer als ze een winkel binnenstappen : Het is wel jouw geld! Krijg ik hier die even TV niet voor 150 euro prima dan ga ik wel naar de buurman.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je kan het ook zo stellen: Blijkbaar kan er bij een luxe-product met de huidige marges makkelijk een bedrag van de verkoopprijs af als klanten dat willen,zij het in geld, zij het in een extra product. Is het oplichting om vervolgens toch het volledige (overpriced) verkoopbedrag te rekenen aan de meeste mensen?
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:20:
[...]

Dat kun je toch niet weten zonder te weten over welk product we het hebben? Merk, type, opties, etc. Bedenkt dat een deel van de prijs ook de service is die de winkel je levert.
Ik standaardiseerde hier het product enorm en heb geen rekening gehouden met de dingen die jij noemt (maar wel belangrijk zijn) omdat de poster niet veel details gaf. Een bedrag van 80 euro is voor mij echter, mits realistisch met oog op het product wel interessant om bij af te dingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 279033 op 18-10-2011 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

posttoast schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:18:
[...]

Heel helder antwoord :) En inderdaad: bij het aanschaffen van een TV ben ik iemand die zich weken voorbereidt en precies weet wat ik wil hebben (en wat het overal kost). Bij een aanschaf van 80 euro zal ik dat een stuk minder snel doen (mijn uren kosten ook geld natuurlijk, dus het levert dan netto minder op).
Natuurlijk moeten de uren in verhouding staan, maar als je er handig in word kost het je echt heel weinig tijd. Het enige wat je nog uitzoekt is wat je wil, en dat denkwerk kun je ook in de auto doen, tijdens de afwas, etc.

Dan rest nog het prijsonderzoek: even googlen en klaar.
Dat gevoel heb ik in ieder geval bij keukens. Mijn huidige keuken heb ik gekocht bij Mandemakers. Ik heb daar een enorm goede deal kunnen maken, maar was eigenlijk helemaal nog niet van plan om die dag een keuken te kopen. Ben uiteindelijk tevreden, maar de manier waarop de verkoop ging gaf mij een vervelend gevoel. Zo erg dat ik nooit van mijn leven meer een keuken bij zo'n winkel zal kopen.
Ik heb specifiek een keukenboer gewild die niet tot de Mandemakers groep behoorde. Dit nog voordat ik uberhaupt een tekening liet maken. Ik gun die man mijn geld gewoon niet, los van wat hij eventueel voor moois kon aanbieden. Uiteindelijk kwam de keukenwinkel met een keuken die a) precies deed wat wij wilden en b) tot op de euro precies in ons budget paste. Ik prijsde hun inzet, de mooie keuken en dat we niet over het budget heengingen maar gaf ook aan dat de korting op de apparaten een sigaar uit eigen doos is omdat ze alleen adviesprijzen communiceren en de verkoopprijs in de offerte inclusief korting gewoon marktconform was, en ze vooral op de kastjes verdienen. Ik vroeg daarop beleefd om er toch iets onder te gaan zitten (van 8800 euro naar 8500 euro) om mijn gevoel daarin te compenseren, met de belofte dat ik dan wel dan direct zou tekenen.

Ze trok een sip gezicht en zei 'ja, maar de keukenkastjes is waar ik mijn brood van moet kopen!' waarop mijn antwoord was "dat klopt, maar als je er (teveel) marge op moest inleveren zeg je toch geen ja, mijn voorzichtige inschatting is dat jij die 300 euro nog makkelijk kan lijden".

In iets andere bewoordingen natuurlijk, maar de strekking is duidelijk. Ik kreeg mijn 300 euro en we hebben besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:52

skoozie

SCSI

Ik ben er ook niet goed in, de prijs die de winkels vragen tov de webwinkels koop ik steeds vaker bij webwinkels.
maar het is juist geen discriminatie. Iedereen mag afdingen!

Vind de slogan van BCC meer cheaten, everyday low pricing... de tv die ik wilde had net een ander laatste cijfertje (iets ander kleurtje) de TV was vele malen duurder als bol.com dus niet eens de moeite gedaan om daar te gaan bieden.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-03 20:09
Ik lees hier dat je vooral niet met internetprijzen af moet komen, waarom niet?
Ik wil bijvoorbeeld een samsung galaxy s2 kopen. Online kost me dit 430euro, in de winkel kost me dit 550 euro.
De meerwaarde om hem direct te kunnen meenemen in de winkel is mij ongeveer 20 euro waard. In de winkel wil ik dus gerust 450euro betalen, waarom kan ik deze logica niet proberen in een winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DC_Vincent
  • Niet online
Anoniem: 279033 schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:25:
[...]

Je kan het ook zo stellen: Blijkbaar kan er bij een luxe-product met de huidige marges makkelijk een bedrag van de verkoopprijs af als klanten dat willen,zij het in geld, zij het in een extra product. Is het oplichting om vervolgens toch het volledige (overpriced) verkoopbedrag te rekenen aan de meeste mensen?
Het jammere is dat het systeem zichzelf zo in stand houd. Schijnbaar zijn de marges te hoog, wanneer men die gewoon zou verlagen (en ook aan vast houden) betaald iedereen een eerlijke en dezelfde prijs.

Ik snap ook wel dat er geld verdiend moet worden en kijk echt niet op van een paar euro of enkele tientjes verschil, maar wanneer het over vele tientjes of zelfs 100en euro's gaat bij bijvoorbeeld keukens, inboedels of dure apparatuur, dan neigt het bij mij wel naar oplichting (alhoewel ik helemaal voor een vrije markteconomie ben, dus dat matcht dan weer niet besef ik ook wel..). In elk geval kies ik er dan (wanneer mogelijk) voor om via internet te bestellen of een keuken bijvoorbeeld bij Ikea te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danot
  • Niet online
Bij keukens zijn de verhalen dat er makkelijk 40% af kan. En dan houden ze nog een acceptabele marge over. Ik sprak ook een aannemer die de inkoopprijzen kent en die besvestigd dat. De vraag is, hoeveel heb je over voor het intekenen en het installeren van de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mngm schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:34:
Ik lees hier dat je vooral niet met internetprijzen af moet komen, waarom niet?
Ik wil bijvoorbeeld een samsung galaxy s2 kopen. Online kost me dit 430euro, in de winkel kost me dit 550 euro.
De meerwaarde om hem direct te kunnen meenemen in de winkel is mij ongeveer 20 euro waard. In de winkel wil ik dus gerust 450euro betalen, waarom kan ik deze logica niet proberen in een winkel?
(Ik ga hier even uit dat je met Internet een Internet-only shop bedoelt)
Omdat Internetwinkels een andere opzet hebben en vijv geen winkelpanden moeten huren en meerdere verkopers moeten betalen om er doorheen te lopen en klanten over te halen. Door het weghalen van dit soort kosten kunnen producten tegen een behoorlijk lagere prijs aangeboden worden. Als de concurrent niet direct vergelijkbaar is met de aanbieder bij wie je probeert af te dingen is het al snel appels met peren vergelijken.

Als die Internetshop echter ook een of meerdere fysieke winkels heeft is het echter anders....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:24

D4NG3R

kiwi

:)

Anoniem: 279033 schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:21:
[...]

Nee ;) aan de ene kant kan je w/e je wilt kopen waarschijnlijk zo meekrijgen bij de winkel. Aan de andere kant is de prijs wel weer hoger. Op deze manier kan je dit argument gebruiken om er wat minder voor te betalen, maar het wel sneller te krijgen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:02:
[...]

Let ook daarbij op dat je jezelf niks tekort doet. Veel mensen accepteren te vroeg dat er niks van de prijs af kan, maar ook dat 'gratis' product vertegenwoordigt een waarde die blijkbaar toch als 'rek' op de marge van jouw hoofdaankoop zat. Natuurlijk is zijn schade kleiner dan de jouwe, hij verliest alleen de inkoopprijs van het kadoproduct.

Je kunt dan dus beredeneren dat je die 1tb disk echt niet nodig hebt maar dan graag de helft van dat bedrag als korting op de laptop wilt.
Nee dat kun je niet. Waarom blijken heel veel mensen niet te snappen dat niet overal dikke marge op zit? Vooral bij laptops heb je maar met heel weinig marge te maken, waardoor er weinig tot niks van de prijs af kan. Waarom verkopen ze ze dan? Omzet is ook belangrijk.

Dat je dan korting krijgt op een ander product, zoals randapparatuur (waar meestal wel redelijke marge op zit), is mooi, maar dan kan je er niet van maken dat ze die korting net zo goed op de laptop kunnen geven. Dat slaat nergens op :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-03 20:09
Anoniem: 279033 schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:45:
[...]

Omdat Internetwinkels een andere opzet hebben en vijv geen winkelpanden moeten huren en meerdere verkopers moeten betalen om er doorheen te lopen en klanten over te halen. Door het weghalen van dit soort kosten kunnen producten tegen een behoorlijk lagere prijs aangeboden worden. Als de concurrent niet direct vergelijkbaar is met de aanbieder bij wie je probeert af te dingen is het al snel appels met peren vergelijken.
Appels en peren? Ik wil die smartphone, en die is echt identiek als ik hem online of in de winkel koop. Het is niet mijn probleem dat het businessmodel van winkels meer kosten met zich meedraagt toch?
Ik snap daarentegen wel dat ze waarschijnlijk niet aan die prijs kunnen, maar ik kan het toch voorstellen? Als ze er niet aankunnen kan ik nog altijd online kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Hahn schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:52:
[...]

Nee dat kun je niet. Waarom blijken heel veel mensen niet te snappen dat niet overal dikke marge op zit? Vooral bij laptops heb je maar met heel weinig marge te maken, waardoor er weinig tot niks van de prijs af kan. Waarom verkopen ze ze dan? Omzet is ook belangrijk.

Dat je dan korting krijgt op een ander product, zoals randapparatuur (waar meestal wel redelijke marge op zit), is mooi, maar dan kan je er niet van maken dat ze die korting net zo goed op de laptop kunnen geven. Dat slaat nergens op :P
Wat klets je nou?

De persoon in kwestie kocht een laptop en kreeg geen korting, maar wel een harde schijf kado. Die harde schijf vertegenwoordigt voor de verkoper een waarde ter hoogte van de inkoopprijs van de harde schijf in kwestie. Het gebeurt nog zeer zelden dat er in de retail 50% marge op een dergelijke product zit of meer, dus als die harde schijf 100 euro kost geeft hij dus even makkelijk gezegd 50 euro kado aan jou.

Dan heb ik liever 50 euro korting op mijn laptop dan een schijf die ik niet wil hebben. Aangezien jij een combi-aankoop doet van een laptop + 'gratis' harde schijf is dat op dat moment de enige verdienste die ze aan jou hebben: de marge op de laptop. Als de harde schijf meer kost dan de marge op de laptop in deze deal is de verkoper goed stom bezig.

Jij bedoelt waarschijnlijk te zeggen (of hebt het zo gelezen) dat de verkoper hem korting op een 2e aanschaf (in dit geval de harde schijf) beloofde als hij die bij de aanschaf zou afnemen, maar dat is niet het geval, hij kreeg de schijf KADO.
mngm schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:54:
[...]

Appels en peren? Ik wil die smartphone, en die is echt identiek als ik hem online of in de winkel koop. Het is niet mijn probleem dat het businessmodel van winkels meer kosten met zich meedraagt toch?
Ik snap daarentegen wel dat ze waarschijnlijk niet aan die prijs kunnen, maar ik kan het toch voorstellen? Als ze er niet aankunnen kan ik nog altijd online kopen...
Natuurlijk, niemand zal je tegenhouden om die vergelijking te maken, maar je moet niet vergeten dat er geen harde wetten gelden. Er is geen regel die zegt dat de winkel het aan jou móet verkopen, het is wederzijds een kwestie van gunnen. Als jij hem wilt dwingen iets onder inkoop te verkopen of uberhaupt voor een prijs die hem niet zint, kan hij gewoon nee zeggen.

Als de prijs die jij vraagt echter onredelijk is kun je onderhandelen tot je een ons weegt, het zal je niet lukken. Je moet dus beoordelen of wat je vraagt ook echt mogelijk is, wil je kans van slagen hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-10-2011 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mngm schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:54:
[...]

Je kan het allicht proberen maar de kans dat je er korting op krijgt is stukken kleiner als je met een Internetwinkel aankomt als concurrent. Het businessmodel is wel jouw probleem in dit geval aangezien je bewust naar een winkel gaat waar je (onzichtbaar) betaald voor de service, expertise en dergelijke. Dat neem je door de winkel in te stappen voor lief. De meeste winkels kunnen niet met internetshops concurreren dus is een prijs van een internetshop in veel gevallen geen realistisch vergelijksingsmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 16:48

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Wees niet bang om weg te lopen als je het niet voor jou prijs krijgt.... heeft bij mij al een aantal keer voor flinke korting gezorgd :)

Uiteraard moet je wel binnen de "marges" blijven, je kan niet iets van 500 euro mee krijgen voor 3 tientjes :P Trust me, i tried..... hehe

Mijn tactiek voor elektronika, uitzoeken waar het het goedkoopste is (geen webwinkel) vervolgens naar je lokale elektroboer huppelen (in mijn geval mediamarkt, saturn, bcc, mycom en computerland) en daar hetzelfde product uit de schappen pakken, richting de kassa huppelen en vervolgens met puppy oogjes een zielig verhaal vertellen over hoe lang je het desbetreffende product al wilde hebben, je het bij een andere zaak heel erg ver weg veel goedkoper hebt gezien en deze prijs je budget behoorlijk overschrijd...

Een dergelijk geval levert me vaak genoeg korting op :)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:58:
[...]

Wat klets je nou?

De persoon in kwestie kocht een laptop en kreeg geen korting, maar wel een harde schijf kado. Die harde schijf vertegenwoordigt voor de verkoper een waarde ter hoogte van de inkoopprijs van de harde schijf in kwestie. Het gebeurt nog zeer zelden dat er in de retail 50% marge op een dergelijke product zit of meer, dus als die harde schijf 100 euro kost geeft hij dus even makkelijk gezegd 50 euro kado aan jou.

Dan heb ik liever 50 euro korting op mijn laptop dan een schijf die ik niet wil hebben. Aangezien jij een combi-aankoop doet van een laptop + 'gratis' harde schijf is dat op dat moment de enige verdienste die ze aan jou hebben: de marge op de laptop. Als de harde schijf meer kost dan de marge op de laptop in deze deal is de verkoper goed stom bezig.

Jij bedoelt waarschijnlijk te zeggen (of hebt het zo gelezen) dat de verkoper hem korting op een 2e aanschaf (in dit geval de harde schijf) beloofde als hij die bij de aanschaf zou afnemen, maar dat is niet het geval, hij kreeg de schijf KADO.
Om-zet. Als die schijf €100 zou hebben gekost en de laptop €500, dan heeft de verkoper nu voor €500 omzet gezorgd (want de schijf was gratis). Als 'ie de helft van de 'korting' mee had gegeven bij de laptop, dan was er maar €450 omzet geweest.

En op randapparatuur, zoals schijven, kan het zeer zeker wel zijn dat er 50% of meer marge op zit. Dus heeft de verkoper minder verlies door die schijf (twv €100) gratis mee te geven, dan door €50 van de laptop af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Hahn schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:04:
[...]

Om-zet. Als die schijf €100 zou hebben gekost en de laptop €500, dan heeft de verkoper nu voor €500 omzet gezorgd (want de schijf was gratis). Als 'ie de helft van de 'korting' mee had gegeven bij de laptop, dan was er maar €450 omzet geweest.

En op randapparatuur, zoals schijven, kan het zeer zeker wel zijn dat er 50% of meer marge op zit. Dus heeft de verkoper minder verlies door die schijf (twv €100) gratis mee te geven, dan door €50 van de laptop af te halen.
Het weggeven op basis van omzet (en dus met nul of minder marge) gebeurt in de retail alleen op meetbare hoeveelheden dus bijvoorbeeld weggevertjes in reclame-acties (op-is-op b.v.). Op eigen initiatief op omzet spelen is voor een individuele verkoper erg gevaarlijk, het word eigenlijk alleen gedaan op incourante producten waar ze echt vanaf moeten. Aangezien je er ook nog tijd en moeite in steekt is zelfs quitte spelen op de verkoop al verlies lijden, er komen ook nog mogelijke rma's en dus nazorg, service, etcetera.

In de retail is zelfs onder de 9% gemiddelde marge zakken over een filiaal genomen al een doodzonde, ik geloof voor geen moment dat ze op de manier zoals hier beschreven quitte of negatief hebben verkocht.

De lokkertjes in de krantjes zijn overigens ook vaak pseudo-aanbiedingen: Er staan 3 of 4 echte afprijzingen in die overal verkocht worden en dus makkelijker vergeleken worden, de rest van de klein afgedrukte producten staan er voor dezelfde prijs als voorheen, maar nu met een groot logo erop. (sorry meneer, die is net op!).

[ Voor 11% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-10-2011 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Met minder verlies bedoelde ik meer winst :P

Ik werk een kleine 4 jaar bij een Media Markt en heb ook (weliswaar kort) op de computerafdeling gestaan, dus ik heb wel enig idee hoe er te werk gaat :)
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:11:
[...]

De lokkertjes in de krantjes zijn overigens ook vaak pseudo-aanbiedingen: Er staan 3 of 4 echte afprijzingen in die overal verkocht worden en dus makkelijker vergeleken worden, de rest van de klein afgedrukte producten staan er voor dezelfde prijs als voorheen, maar nu met een groot logo erop. (sorry meneer, die is net op!).
En dat is wel gewoon onzin. Aanbiedingen zijn wel aanbiedingen bij de MM. Misschien zijn het altijd niet de meest spectaculaire prijzen, maar ze zijn wel goedkoper dan normaal en als ze 'net op zijn', dan komt dat omdat ze net verkocht zijn, niet omdat ze er nooit geweest zijn.

De Media Markt is echt niet zo evil als heel veel mensen willen geloven.

[ Voor 66% gewijzigd door Hahn op 18-10-2011 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

offtopic:
Sommige mensen proberen ook via marktplaats 'korting' te bedienen door termen als "alleen vandaag" "kom er gelijk om" "laatste bod" "nu of nooit" in mijn mail te zetten en dan met een bod komen wat nergens op slaat.
Alsof je van je product nu af moet.

Wat ik ook vaak heb gehoord is dat zeker bij grote aankopen je gewoon een praatje maakt een redelijke prijs noemt waarvoor je het zou willen hebben. Reageren ze niet (goed) dan weggaan. Dat een paar keer herhalen en dan zul je zien dat ze toch verder gaan zakken met hun prijs en je goed zaken kunt doen.
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:11:
[...]

Ach een soort kopersbedrog. Product kost normaal 20 euro. Men pakt een groter kortingskaartje met daarop de tekst van /voor en je zet van 25 euro klein en Nu 20 ,- groot bij het product er je zult zien dat er meer verkocht wordt enkel op basis van dat mensen denken dat ze een goede koop eraan doen omdat ze (schijn) korting krijgen.

[ Voor 40% gewijzigd door Frostbite op 18-10-2011 13:19 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

-dubbel-

[ Voor 98% gewijzigd door Frostbite op 18-10-2011 13:19 ]

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 17:16
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:30:
Uiteindelijk kwam de keukenwinkel met een keuken die a) precies deed wat wij wilden en b) tot op de euro precies in ons budget paste.
Even een vraagje, heb je voorafgaand jouw budget kenbaar gemaakt?
Ze trok een sip gezicht en zei 'ja, maar de keukenkastjes is waar ik mijn brood van moet kopen!' waarop mijn antwoord was "dat klopt, maar als je er (teveel) marge op moest inleveren zeg je toch geen ja, mijn voorzichtige inschatting is dat jij die 300 euro nog makkelijk kan lijden". Ik kreeg mijn 300 euro en we hebben besteld.
Deze aanpak is best risicovol aangezien jij de verkoper gaat vertellen hoeveel marge hij heeft en er dus best wel nog eens 300 euro af mag. Dit werkt in 9 van de 10 enkel in het voordeel van de verkoper en al helemaal bij keukens. Als je zonder problemen die 300 euro "korting" kreeg dan weet je dat je nog steeds veels te veel hebt betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Hahn schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:14:
Met minder verlies bedoelde ik meer winst :P

Ik werk een kleine 4 jaar bij een Media Markt en heb ook (weliswaar kort) op de computerafdeling gestaan, dus ik heb wel enig idee hoe er te werk gaat :)

[...]
En dat is wel gewoon onzin. Aanbiedingen zijn wel aanbiedingen bij de MM. Misschien zijn het altijd niet de meest spectaculaire prijzen, maar ze zijn wel goedkoper dan normaal en als ze 'net op zijn', dan komt dat omdat ze net verkocht zijn, niet omdat ze er nooit geweest zijn.

De Media Markt is echt niet zo evil als heel veel mensen willen geloven.
Ik noem ze ook nergens 'evil'. En vanuit de verkopende partij bezien is het ook gewoon slim zakendoen. Neemt niet weg dat je als consument gewoon goed op moet letten wat je doet, omdat deze manier van zakendoen door veel grote ketens gebezigd word.

Ik heb meer dan eens aanbiedingen gezien bij de MM die dat niet echt waren, in ieder geval niet tegenover de normale prijs. Het gebeurt dus wél, ik heb natuurlijk geen zicht op hoeveel of hoevaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

C00KW4US schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:30:
[...]

Even een vraagje, heb je voorafgaand jouw budget kenbaar gemaakt?

[...]

Deze aanpak is best risicovol aangezien jij de verkoper gaat vertellen hoeveel marge hij heeft en er dus best wel nog eens 300 euro af mag. Dit werkt in 9 van de 10 enkel in het voordeel van de verkoper en al helemaal bij keukens. Als je zonder problemen die 300 euro "korting" kreeg dan weet je dat je nog steeds veels te veel hebt betaald.
Ja, ik heb het budget vooraf kenbaar gemaakt.

En teveel betalen is relatief. Je betaalt alleen teveel als jij vind dat je meer hebt betaald dan je het product waard vind. Ik vergelijk het bewust niet met de verkoopprijs want wie gaat dan bepalen wat de juiste prijs is? Inkoop fluctueert ook, en iedereen is vrij zijn eigen marge aan te houden.

Ik vond de keuken best 8800 euro waard, dat hadden we uitgetrokken en ze hebben precies gedaan wat wij vroegen en daar ook tijd in gestoken. Bovendien was het bedrag inclusief alle gevraagde apparaten, inbouw, greepjes, lichtjes, noem maar op.

De 300 euro wilde ik hebben als compensatie voor de apparaten die ze met 'korting' verkocht maar daarmee toch nog boven de prijs zat die ik voor deze marktgenerieke apparatuur wilde uitgeven, ik heb ze immers zelf uitgezocht, niet haar verdienste.

En blijkbaar heb ik het in dit geval goed (genoeg) onderbouwd, want ik heb de korting gekregen.

Je kunt je afvragen als buitenstaander of ik teveel heb betaald, maar het antwoord daarop kan niemand anders je geven behalve ikzelf. De marge die deze keukenboer op mijn keuken heeft gemaakt vond ik acceptabel (gevoelsmatig) en jij misschien niet, maar dat is geen maatstaf voor 'teveel' omdat onze situaties niet identiek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:31:
[...]

Ik noem ze ook nergens 'evil'.
Ow, ik dacht dat jij "heel veel mensen" heette :> :P

Maar om het eens van de andere kant te vertellen, ik als verkoper wil altijd best kijken wat ik kan doen, maar soms kan (mag) het gewoon niet. Als je als klant dan door blijft zeuren over korting, dan ga ik echt niet meer bereid worden om er wat vanaf te halen.

Mensen die redelijk zijn en aardig reageren ben ik veel eerder bereid om te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 17:16
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:36:
Daarom paste je keuken ook precies in je budget, wat goed van deze keukenleverancier! :')
Wat ik wil zeggen, je bent dief van eigen portemonnee als je vooraf kenbaar maakt wat je maximaal wilt uitgeven aan X product. Dan zorgt de verkoper er natuurlijk voor dat het precies gaat passen. Maximum profit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

C00KW4US schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:42:
[...]

Daarom paste je keuken ook precies in je budget, wat goed van deze keukenleverancier! :')
Wat ik wil zeggen, je bent dief van eigen portemonnee als je vooraf kenbaar maakt wat je maximaal wilt uitgeven aan X product. Dan zorgt de verkoper er natuurlijk voor dat het precies gaat passen. Maximum profit.
Wat is daar mis mee?

Jij gaat nu automatisch uit van de aanname dat ik zo min mogelijk voor mijn keuken wilde betalen.

Heb je overwogen dat ik misschien gewoon zoveel mogelijk keuken voor ons geld wilde?

In tegenstelling tot mijn gewoonlijke kennisgebied heb ik van keuken letterlijk erg weinig kaas gegeten. Ik was dus veel minder goed in staat te bepalen wat een goede prijs is en wat de mogelijkheden zijn. We hebben ons dus laten leiden door haar inspiratie, onze wensen wat betreft mogelijkheden, de kleuren en materialen die ze aanboden en het totaalplaatje, daarbij dus ook behandeling, service, voorkomen van personeel en showroom, etc.

[ Voor 25% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-10-2011 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-07 19:59

bord4kop

maximaal 100KB!

Missing the point denk ik..
(al praat ik nu voor HTT hierboven me :+ )

Budget is 8800

Keuken uitgezocht die truukje x, y en z kon.
Keuken kost zeg 10.000

Koper: "ik wil dit & dat (oftewel DIE keuken)"
Verkoper: "mooi, kost 10 mille, hier tekeken"
Koper: "hoho, dat gane me niet betalen niet"
Verkoper: "wat dan wel?"
Koper: "budget is 8800 daar mot het voor"

etc.

NIET:
"Kijk mij, ik heb hier 8800, das mijn budget"
Verkoper: <grijns>: "ahh, fijne meneer, ik heb me hier een mooie keuken voor u! Precies binnen budget.."

;)

[ Voor 4% gewijzigd door bord4kop op 18-10-2011 13:48 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

bord4kop schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:47:

Budget is 8800

Keuken kost zeg 10.000

etc.

NIET:
Verkoper: <grijns>: "ahh, fijne meneer, ik heb me hier een mooie keuken voor u!
Precies binnen budget.."

;)
Die username is niet toevallig door een goede vriend van jou uitgekozen, wel? :D

Ik heb nooit gezegd ik wil _die_ keuken! Ik heb gezegd hier is 8800 euro en doe mij de mooiste keuken die je mij voor dat geld wilt/kunt verkopen, met minimaal die en die apparaten erin, en hij moet in dit huis passen.

Keukenboer zegt 'dan stel ik dit voor' en wij waren hardstikke tevreden. Beetje korting voor de prijs van de apparaten en de rest mocht ze houden, ik was tevreden en vond hetgeen zij aanbood ons geld ook waard.

Natuurlijk had ik het budget geheim kunnen houden maar dan moet zij blind gaan tekenen op basis van alleen maten en eisen. Vervolgens moet je een aantal keer gaan wijzigen omdat wij toch een duurder blad willen of omdat zij de keuken te duur heeft gemaakt. Dat kost allemaal extra tijd, geef me dan maar gelijk het beste dat jij wil aanbieden voor het geld dat ik wil besteden, dan kan ik altijd nog zeggen of jouw aanbod mij mee- of tegenvalt.

Het komt misschien onorthodox over (zeker van iemand die zo happig op korting kan zijn) maar iemand die mij de waarde levert die past bij het gevraagde bedrag, zul je mij niet horen mekkeren. Ik vraag alleen om korting als ik vind dat de prijs te hoog is voor wat ik krijg, en als dat niet zo is heeft de verkoper zijn werk heel goed gedaan. Dan maakt het toch verder niet uit of hij dat bereikt door korting of door meer waarde te leveren?

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-10-2011 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
Een goede deal is een deal waarmee de verkoper en de koper beiden ontevreden zijn. De verkoper heeft dus net iets meer moeten inleveren dan hij/zij van te voren had gewenst en de koper heeft net iets meer moeten betalen dan hij/zij van te voren had gewenst.

Als alleen de koper blij is, heeft de verkoper een slechte deal gesloten (hij/zij had meer kunnen vragen).
Als alleen de verkoper blij is, heeft de koper een slechte deal gesloten (hij/zij had minder kunnen betalen).
Als beide partijen blij zijn met de deal, had er voor beiden partijen meer in gezeten..

Kortom, je moet op zoek gaan naar een deal waar je beiden niet tevreden mee bent ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-07 19:59

bord4kop

maximaal 100KB!

Helder! :F

Ik dacht dat te lezen dat het anders gelopen was. Mede afgaand op je vorige posts in dit topic.

Nick is juist gekozen blijkt wel weer :o

[ Voor 32% gewijzigd door bord4kop op 18-10-2011 14:00 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Het gaat er toch uiteindelijk om dat jij tevreden bent met de prijs die je voor het product betaald? en als je dat ben, is het toch goed. werk ook al enkele jaren in een winkel, de een gaat op z'n strepen staan en eist korting ( geen goede tactiek, het is tenslotte de verkoper die het of bepaald of voor je moet regelen ).

Succesvoller is de klant die het kan onderbouwen, 'ik heb dit model goedkoper op het internet gezien, en begrijp dat jullie niet de laagste prijs kunnen matchen, als we het verschil kunnen delen neem ik hem nu mee'. verkoper hoeft geen moeite te doen, kan het ook richting zijn baas onderbouwen en iedereen is tevreden.

Tuurlijk, als je dan nog vindt dat je meer korting moet krijgen dan kan je het maar het beste online kopen. De grootste retailers hebben een flinke adem, maar op een gegeven moment houdt zoiets natuurlijk ook op. Zou zonde zijn als na de it's ( overigens een winkel zonder 'verhaal'. ) er nog meer omvallen dat er uiteindelijk al helemaal geen keuze is in winkels, om het maar helemaal nog niet over de kleinere ketens / winkels te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

thijszor schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:59:
Tuurlijk, als je dan nog vindt dat je meer korting moet krijgen dan kan je het maar het beste online kopen. De grootste retailers hebben een flinke adem, maar op een gegeven moment houdt zoiets natuurlijk ook op. Zou zonde zijn als na de it's ( overigens een winkel zonder 'verhaal'. ) er nog meer omvallen dat er uiteindelijk al helemaal geen keuze is in winkels, om het maar helemaal nog niet over de kleinere ketens / winkels te hebben.
Ik heb er een paar jaar gewerkt en kan wel wat boekjes opentrekken over de interne werking van het bedrijf, de ontwikkelingen en bepaalde gebeurtenissen, maar ik doe het maar niet :P. Ik vind het in ieder geval niet gek dat ze failliet zijn :P.

[ Voor 29% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-10-2011 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:36

Sebazzz

3dp

Hoe zit het met afdingen bij ketens zoals MediaMarket en Saturn? Kan je daar afdingen? Ze werken qua prijzen en dergelijke net zo geautomatiseerd als de Albert Heijn.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:58
Kan prima :) Alleen niet echt op Appleproducten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Sebazzz schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:02:
Hoe zit het met afdingen bij ketens zoals MediaMarket en Saturn? Kan je daar afdingen? Ze werken qua prijzen en dergelijke net zo geautomatiseerd als de Albert Heijn.
Heb je überhaupt het topic enigszins doorgelezen of klikte je op de titel en ben je gelijk overgegaan op je reply tikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-06 08:03

SLeddert

SLeddert

ReneDD schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:57:
Een goede deal is een deal waarmee de verkoper en de koper beiden ontevreden zijn. De verkoper heeft dus net iets meer moeten inleveren dan hij/zij van te voren had gewenst en de koper heeft net iets meer moeten betalen dan hij/zij van te voren had gewenst.

Als alleen de koper blij is, heeft de verkoper een slechte deal gesloten (hij/zij had meer kunnen vragen).
Als alleen de verkoper blij is, heeft de koper een slechte deal gesloten (hij/zij had minder kunnen betalen).
Als beide partijen blij zijn met de deal, had er voor beiden partijen meer in gezeten..

Kortom, je moet op zoek gaan naar een deal waar je beiden niet tevreden mee bent ;-)
Ik mag toch hopen dat je vanuit jezelf kijkt bij het beoordelen van een deal.
Een goede deal is er een waarbij de koper blij is en de verkoper niet :)

[ Voor 0% gewijzigd door SLeddert op 18-10-2011 14:04 . Reden: typo ]

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

SLeddert schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:04:
[...]

Ik mag toch hopen dat je vanuit jezelf kijkt bij het beoordelen van een deal.
Een goede deal is er een waarbij de koper blij is en de verkoper niet :)
Zolang je niet definieert voor _wie_ de deal in kwestie 'goed' moet zijn, is je statement waardeloos :P.
418O2 schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:03:
Kan prima :) Alleen niet echt op Appleproducten
Niet alleen Apple hoor. Er zijn meerdere merken die een stevige strategie hebben (of pogen tot) ten aanzien van het prijsbeleid. Het is al meerdere keren in het nieuws geweest dat Albert Heijn naar aanleiding daarvan ruzie had met een fabrikant van bier of peperkoek. Om terug naar de mediamarkt te refereren: Ook Miele heeft er een handje van.

De winkel maakt dus wel degelijk marge en zou technisch gezien een leuke korting kunnen geven, maar krijgt ruzie met Miele als dit bekend word en/of te vaak gebeurt. In mijn eigen vakgebied doet HP het ook op die manier, of Cisco. Alle speciale prijzen moeten via hen lopen (vaste acties) of door hen goedgekeurd worden (special bid trajecten) alhoewel een hoop bedrijven al dan niet direct via een broker kopen wat technisch niet illegaal is maar wel gezeik met een fabrikant kan opleveren.

[ Voor 60% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-10-2011 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:50
Sebazzz schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:02:
Op zich kan het wel. Want voor de grotere producten computers/laptops moeten toch uit het magazijn gehaald worden. En voor producten boven de 100 euro maak ik altijd een bonnetje en daarop kunnen wij de prijs aanpassen die ze dan bij de kassa scannen en dan betaal je gewoon de prijs die is afgesproken met de verkoper.

Verder is het inderdaad zo dat wij ook meer doen aan koppelverkopen en dan gratis randapparatuur dan echt korting geven op laptops/computers gewoon omdat de marge slechts luttele procenten is. De randapparatuur en kabels/inktsupplies hebben marges van 30 tot 70 % dus dat doet voor de winkel niet zo'n pijn en de klant heeft het idee dat hij iets best wel duurs gratis krijgt. Dus allebei blij.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danot
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:36:
[...]

En teveel betalen is relatief. Je betaalt alleen teveel als jij vind dat je meer hebt betaald dan je het product waard vind. Ik vergelijk het bewust niet met de verkoopprijs want wie gaat dan bepalen wat de juiste prijs is? Inkoop fluctueert ook, en iedereen is vrij zijn eigen marge aan te houden.

Ik vond de keuken best 8800 euro waard, dat hadden we uitgetrokken en ze hebben precies gedaan wat wij vroegen en daar ook tijd in gestoken. Bovendien was het bedrag inclusief alle gevraagde apparaten, inbouw, greepjes, lichtjes, noem maar op.

De 300 euro wilde ik hebben als compensatie voor de apparaten die ze met 'korting' verkocht maar daarmee toch nog boven de prijs zat die ik voor deze marktgenerieke apparatuur wilde uitgeven, ik heb ze immers zelf uitgezocht, niet haar verdienste.

En blijkbaar heb ik het in dit geval goed (genoeg) onderbouwd, want ik heb de korting gekregen.

Je kunt je afvragen als buitenstaander of ik teveel heb betaald, maar het antwoord daarop kan niemand anders je geven behalve ikzelf. De marge die deze keukenboer op mijn keuken heeft gemaakt vond ik acceptabel (gevoelsmatig) en jij misschien niet, maar dat is geen maatstaf voor 'teveel' omdat onze situaties niet identiek zijn.
Je maakt hier de vergissing om je gevoel te laten aangeven hoe goed je deal was. Terwijl juist alleen een buitenstaander die de inkoopprijzen en kosten kent aan kan geven of de deal goed was.
Jij bent owner van je eigen portemonnee, jij vond het goed. Stel dat je iemand anders met jouw portemonnee een keuken moest laten kopen en hij kwam met jouw verhaal thuis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Davidshadow13 schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:12:
[...]

Op zich kan het wel. Want voor de grotere producten computers/laptops moeten toch uit het magazijn gehaald worden. En voor producten boven de 100 euro maak ik altijd een bonnetje en daarop kunnen wij de prijs aanpassen die ze dan bij de kassa scannen en dan betaal je gewoon de prijs die is afgesproken met de verkoper.

Verder is het inderdaad zo dat wij ook meer doen aan koppelverkopen en dan gratis randapparatuur dan echt korting geven op laptops/computers gewoon omdat de marge slechts luttele procenten is. De randapparatuur en kabels/inktsupplies hebben marges van 30 tot 70 % dus dat doet voor de winkel niet zo'n pijn en de klant heeft het idee dat hij iets best wel duurs gratis krijgt. Dus allebei blij.
Als ze die marge dan eens zouden investeren in gedegen opleiding voor het bedienende personeel (ik ga het nog geen verkopen noemen) zou ik die prijs er ook graag voor betalen :P.

Ik stel mezelf beschikbaar hoor, ik ga alle vestigingen af om jullie mensen te trainen voor een prijs waar we vast samen aan uit komen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Danot schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:14:
[...]

Je maakt hier de vergissing om je gevoel te laten aangeven hoe goed je deal was. Terwijl juist alleen een buitenstaander die de inkoopprijzen en kosten kent aan kan geven of de deal goed was.
Jij bent owner van je eigen portemonnee, jij vond het goed. Stel dat je iemand anders met jouw portemonnee een keuken moest laten kopen en hij kwam met jouw verhaal thuis....
Ik wil een sapcentrifuge kopen, ik sta voor een sapcentrifuge bij een winkel waarvan ik weet dat hij 80 euro inkoop kost. De winkel vraagt er 110 voor, en ik koop hem uiteindelijk voor 95.

Jij bent een buitenstaander, heb ik een goeie deal gesloten?

Ik maak geen vergissing, ik leg juist uit dat de term 'goed' een relatieve term is. Wat jij goed vind, hoef ik niet goed te vinden, en andersom. Als het om een deal gaat tussen mij en een verkoper waar jij niet bij betrokken bent, kun jij dus niet beoordelen of de deal 'goed' was, dat kunnen alleen de deelnemers. Jij kunt alleen objectief beoordelen hoeveel ik had kunnen betalen en hoe dat verschilt van het bedrag op mijn factuur.

Je haalt je statement dan ook onderuit in je eigen voorbeeld:

Je stelt dat als een buitenstaander die aanschaf voor mij had gedaan, ik de deal misschien niet zo goed had gevonden, en dat is logisch, ik heb minder feiten en indrukken om mijn mening op te baseren dan wanneer ik de aanschaf zelf had gedaan. Met andere woorden, ik moest erbij zijn geweest om dat oordeel te vormen.

[ Voor 14% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-10-2011 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

- laat maar hangen -

[ Voor 95% gewijzigd door RaZ op 18-10-2011 14:54 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
RaZ schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:20:

Dus ik zeg tegen die beste man: En wat er kan van die prijs af, gezien ik $bovenstaande vorig jaar ook al bij jullie gekocht heb?
Dat is een argument dat ik ook vaak te horen krijg van klanten, maar waarbij ik altijd zoiets heb van "wat leuk, maar wat weet ik daaraan?". Ik heb me te houden aan de huidige marges en elke klant is voor mij gelijk. Een nieuwe klant is net zo belangrijk als een klant die al jaren bij de MM koopt.

Dus heel leuk om te weten dat je al voor duizenden euro's uit hebt gegeven aan andere producten bij 'ons', maar daar ga ik je in ieder geval niet meer of minder korting door geven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:26

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

bord4kop schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:47:
(al praat ik nu voor HTT hierboven me :+ )

Budget is 8800

Keuken kost zeg 10.000

etc.

NIET:
Verkoper: <grijns>: "ahh, fijne meneer, ik heb me hier een mooie keuken voor u! Precies binnen budget.."

;)
waarschijnlijk kon de persoon uit zijn hoofd alle prijzen noteren en dan de korting eraf trekken zodat het net onder budget viel... daarnaast heeft Mandemakers ook niet de beste kwaliteit en levering. De keuken moet in 1 dag erin gestampt worden, omdat de plaatsers 500E per keuken krijgen. Dag extra is 500E minder cash in de portemonnee.. O-)

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Laatst online: 16-05 11:41
afdingen. Ik probeer het vaak wel bij grotere dingen en het lukt me helaas niet altijd.
Vooral met auto's denk ik dat er nog wel eens meer te halen valt.
Voor kleding en dergelijke durf ik het al helemaal niet.
Hoe doen jullie het bij kleding? afdingen bij de verkoper of aan de kassa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Wceend schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:37:
afdingen. Ik probeer het vaak wel bij grotere dingen en het lukt me helaas niet altijd.
Ligt aan de situatie. Bij sommige winkels loopt personeel rond dat gewoon geen bevoegdheven hééft. Vaak moeten ze een bepaalde code intoetsen voor aanpassingen, die ze zelf niet hebben.

Ik heb echter wel eens schoenen gekocht (van die Kappa bootmodelletjes) bij een klein sportzaakje, waar hij er een hoop van had. Ik zeg 'zo, dat zijn er echt veel' waarop hij zegt 'ja, ik moet ervanaf, want de nieuwe modellen komen eraan!'. Ik vraag of hij er écht heel graag vanaf wil, waarop hij de bui al voelt hangen. Toch 5 euro eraf gekregen, van 25 naar 20 euro. Het is niet veel maar de voorzet was zo geweldig dat ik het niet kon laten.

Leuke is, het jaar daarop maakte hij dezelfde fout weer, bij weer een zelfde soort schoen en ook bij een aantal shirts in het rek. Weer een korting op de schoenen en een gratis shirt gehad bij aanschaf van 5 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hangt van de zaak af. Als het een zaak is zoals de New Yorker of de Sting dan stap ik op de verkoopster af en probeer ik bijv een riem bij de aankoop van een paar broeken te bietsen. Lukt dat, dan vraag ik om de naam van de verkoper/koopster. Lukt dat niet en ik wil de broeken toch hebben dan probeer ik het bij de kassa nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danot
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:18:
[...]

Ik wil een sapcentrifuge kopen, ik sta voor een sapcentrifuge bij een winkel waarvan ik weet dat hij 80 euro inkoop kost. De winkel vraagt er 110 voor, en ik koop hem uiteindelijk voor 95.

Jij bent een buitenstaander, heb ik een goeie deal gesloten?

Ik maak geen vergissing, ik leg juist uit dat de term 'goed' een relatieve term is. Wat jij goed vind, hoef ik niet goed te vinden, en andersom. Als het om een deal gaat tussen mij en een verkoper waar jij niet bij betrokken bent, kun jij dus niet beoordelen of de deal 'goed' was, dat kunnen alleen de deelnemers. Jij kunt alleen objectief beoordelen hoeveel ik had kunnen betalen en hoe dat verschilt van het bedrag op mijn factuur.

Je haalt je statement dan ook onderuit in je eigen voorbeeld:

Je stelt dat als een buitenstaander die aanschaf voor mij had gedaan, ik de deal misschien niet zo goed had gevonden, en dat is logisch, ik heb minder feiten en indrukken om mijn mening op te baseren dan wanneer ik de aanschaf zelf had gedaan. Met andere woorden, ik moest erbij zijn geweest om dat oordeel te vormen.
Het gaat puur om de munten. Niet om je gevoel. Blijf zakelijk.
De keuken is uitgetekend met apparatuur en alles. Keukenboer geeft jou een prijs. Het product ligt er, daar wil je niets aan veranderen. De prijs wel, die kan omlaag.

Ik wil je niet een slecht gevoel geven over je aankoop, maar de volgende keer kun je er meer uithalen. Vooral bij keukenboeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Hahn schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:57:
[...]
Hoezo? :P

Iedereen liegt, wil niet zeggen dat iedereen altijd liegt, hè ;)
Ik bedoelde "the devil is in the details". :P.
Danot schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:57:
[...]

Het gaat puur om de munten. Niet om je gevoel. Blijf zakelijk.
De keuken is uitgetekend met apparatuur en alles. Keukenboer geeft jou een prijs. Het product ligt er, daar wil je niets aan veranderen. De prijs wel, die kan omlaag.

Ik wil je niet een slecht gevoel geven over je aankoop, maar de volgende keer kun je er meer uithalen. Vooral bij keukenboeren.
Ik begreep allang dat je dat bedoelde, het ging mij alleen om de definitie van 'goed'. Jij claimde dat het feit dat ik meer euro's had kunnen afdingen de maatstaf was voor het 'minder goed' zijn van mijn deal, terwijl dat subjectief is.

Natuurlijk, als ik ooit nog een keer een keuken moet kopen en tegen die tijd beter in de details zit, heb ik meer grond/kennis om mee te onderhandelen en kan ik meer besparen, en dan word die deal voor mij misschien een betere deal dan de huidige, maar buitenaf bezien valt daar geen subjectief oordeel over te vellen.

[ Voor 66% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-10-2011 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Anoniem: 279033 schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:12:
NIET doen
[list]
Bij mijn laatste aankopen (wasmachine, magnetron, stofzuiger, dat soort dingen) heb ik gewoon de goedkoopste webshop gezocht. Uiteraard na eerst uitgezocht te hebben welke ik qua prijs/kwaliteit/wensen zou willen hebben.
Dit vind ik veel aangenamer dan in een winkel moeten afdingen. Neemt niet weg dat dit topic mooie tips heeft, en een auto/keuken/motor koop ik t.z.t. niet online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RemcoDelft schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 15:04:
[...]

Bij mijn laatste aankopen (wasmachine, magnetron, stofzuiger, dat soort dingen) heb ik gewoon de goedkoopste webshop gezocht. Uiteraard na eerst uitgezocht te hebben welke ik qua prijs/kwaliteit/wensen zou willen hebben.
Dit vind ik veel aangenamer dan in een winkel moeten afdingen. Neemt niet weg dat dit topic mooie tips heeft, en een auto/keuken/motor koop ik t.z.t. niet online.
In ruil voor de helft van de bedongen korting kom ik voor je afdingen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
[...]

Die tip bedoelt 'ie dan ook voor als je in een winkel probeert af te dingen :P Hij zegt niet dat je niet bij de goedkoopste site moet bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Laatst online: 16-05 11:41
Anoniem: 279033 schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:56:
[...]

Hangt van de zaak af. Als het een zaak is zoals de New Yorker of de Sting dan stap ik op de verkoopster af en probeer ik bijv een riem bij de aankoop van een paar broeken te bietsen. Lukt dat, dan vraag ik om de naam van de verkoper/koopster. Lukt dat niet en ik wil de broeken toch hebben dan probeer ik het bij de kassa nog eens.
en in de nettere en duurdere zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 11:18

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

Een tip die ik altijd gevonden heb is om tweakers aan te halen bij electronica winkels.

Bij de mediamarkt/saturn/etc. is het vaak makkelijk om af te dingen als je de prijs op tweakers kent.
Zo heb ik vorige week een IPOD speaker gekocht bij de saturn die op Redcoon voor ong. 20 euro goedkoper stond.

Ik heb die verkoper gevraagd of er wat van de prijs afkon, hij zei eerst nee waarna ik mijn iphone erbij pak en laat zien dat het artikel bij Redcoon 20 euro goedkoper is.
Ik zeg dat ik graag het artikel in een winkel koop maar niet als hij 20 euro duurder is.
Vervolgens is hij na overleg met zijn baas akkoord gegaan met een verlaging van de prijs met 20 euro.
Dit was zelfs meer dan ik had verwacht (had 15 verwacht en had het dan ook gekocht).

Ook is het slim (en dit werkt vooral bij kledingwinkels) om eerst uit te zoeken wie de senior verkoper is. Deze dragen vaak een badge of staan achter de kassa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pouletkuif
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-07 13:25

pouletkuif

Vul hier Uw ondertitel in.

en niet te vergeten dat je minimaal 40% korting hoort te krijgen op showroom modellen
(Vooral voor de scholieren onder ons, de verkoper zelf zal dit NOOIT vermelden als je dit koopt, haal dit dus zelf aan, en indien je het niet krijgt, ga gewoon naar een andere winkel, anders kom je een volgende keer niet zo geloofwaardig meer over.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
pouletkuif schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 15:47:
en niet te vergeten dat je minimaal 40% korting hoort te krijgen op showroom modellen
(Vooral voor de scholieren onder ons, de verkoper zelf zal dit NOOIT vermelden als je dit koopt, haal dit dus zelf aan, en indien je het niet krijgt, ga gewoon naar een andere winkel, anders kom je een volgende keer niet zo geloofwaardig meer over.)
Waar staat het in de wet of andere regelgeving dat je dat hóórt te krijgen? Want daar heb ik nog nooit van gehoord en ik heb aardig wat showmodellen verkocht tijdens m'n werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Toevallig laatst schoenen gekocht bij de factory outlet in Roermond. Ik vond dat het paar schoenen een kleurverschil had per schoen. Ongevraagd toch 10% korting gehad.

Paar jaar terug een nieuwe TV gekocht bij de It's (ja toen waren ze er nog) en daar vroegen ze ook de hoofdprijs. In België had ik al een offerte gehad voor dezelfde TV en dus kon ik hem meenemen voor die prijs. Tevens hebben ze de factuur pas 2 weken later pas opgemaakt, netjes opgestuurd gekregen op mijn huisadres. Dat was nodig omdat Philips een kortingsactie had die dan pas inging ivm het EK :) Toch nog 150 euro extra korting gehad. Al met al 25% van de prijs (2000 euro) eraf gekregen op die manier.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DC_Vincent
  • Niet online
pouletkuif schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 15:47:
Hahn schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 15:49:

Waar staat het in de wet of andere regelgeving dat je dat hóórt te krijgen? Want daar heb ik nog nooit van gehoord en ik heb aardig wat showmodellen verkocht tijdens m'n werk.
Inderdaad, lijkt me ook onzin. Sowieso verschilt het nogal per product en de termijn dat het product als showmodel heeft gestaan wat een redelijke waardevermindering is.

[ Voor 18% gewijzigd door DC_Vincent op 18-10-2011 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panthera
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-03 14:10
Afdingen vind ik ook erg moeilijk, ik ben dan ook blij met alle tips in dit topic.

Mijn grootste afdingfaal vond plaats op een rommelmarkt, ik heb altijd meegekregen dat dat dé plek is om af te dingen. Ik had gekeken voor een oud klein wekkerradiootje voor op kantoor en zag er een staan. Het kostte al niet veel, maar ik wilde er ook niet teveel voor betalen. Omdat die man keek alsof hij het in Keulen hoorde donderen ben ik beduusd weggegaan zonder wekkerradio. :o

Laatst wilde ik helemaal niet echt korting bij de macinside, maar ik hoorde het gesprek van de verkoper tegen de klant voor mij (oudere man, aan het grappen over studiefinanciering) en toen hij alleen nog een model zonder doos had, gaf ik aan dat ik er dan wel €10,- korting op wilde en dat ik ook rond moest komen van studiefinanciering. ;) Hij wilde me €5,- geven. Uiteindelijk toch gemiddeld op €7,50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
Vaak zie je ook acties waarbij korting wordt gegeven in bepaalde voorwaarden. Bij de Steenweg in Utrecht hebben ze een zogenaamde kilometer vergoeding (19ct per kilometer) als je daar iets komt afhalen tot een max van 5%. Toen ik voor mijn Nikon D7000 ging (900 euro) gaf ik aan dat ik gewoon uit de buurt kwam, maar dat ik ook wel 5% korting wilde, ondanks dat ik niet uit Friesland kwam (maar 5km verderop woon). Korting kon hij niet 'zomaar' geven, dus even een postcode in Friesland gegoogled voor de administratie en het was rond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-07 21:43

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Ik ging op pad voor : TV met PS3, voor mijn ouders en mezelf een ps3. Beste koop qua prijs en opties. (spelletjes, kabels etc)
Tv moest aan bepaalde eisen voldoen (ongeveer 40" ivm afstand)

Ik ga langs
winkel 1: Wij verkopen geen PS3, wel televisies
winkel 2: Een bundelprijs voor een TV + PS3 (2000,-) Ik neem boekje mee met de prijs
winkel 3: Een bundelprijs voor zelfde TV + PS3 (2100,-) Na het zien van mijn boekje van winkel 1 (1900,- nu meenemen) Ik neem boekje mee met prijs (wat nou nu meenemen. over half uurtje kan ook)
winkel 4: Zelfde TV en PS3+1 spel (2000) Na het zien van de boekjes en prijzen (1900,- + gratis HDMI kabel en Ziggo insteekmodule)
winkel 5: PS3 + zelfde tv voor bijna 3000,-. ben weggelopen
winkel 6: Zelfde TV (1 model nieuwer) en PS3+ spel (2500,-)

Na lang praten en de getoonde boekjes met prijzen uiteindelijk:

- Nieuwer type Sony bravia TV
- PS3 + 1 spel (bundel)
- PS3 controller gratis
- HDMI kabel
- Ziggo insteekmodule

voor 2000,- rond. bij de Mediamarkt (waar de startprijs dus 2500 was)

Het heeft me een halve dag gekost (en in alkmaar/heerhugowaard/schagen rondgelopen bij de verschillende winkels)

Het leuke is nog:
Die televisie was een week later in de aanbieding. Dit zag mijn moeder in een krantje.
Zo van: "hey dat is toch onze tv?"
Dus mijn moeder is terug gegaan naar de Mediamarkt en kreeg het verschil contant terug.

prachtservice!

Prijzen zijn ongeveer hoor.. het is al een jaar of 2/3 terug. en de volgorde was niet precies zo.

Maar zo zie je. Met boekjes en kaartjes van andere winkels + de prijzen kom je al heel ver.
Ze zien in de verte heus wel dat jij de boel aan het vergelijken bent.
Sommige verkopers zien wel een beetje fun in dat 'spel'.

Oh en laat je nooit afkopen met: "ja die prijs is alleen als je hem nu meeneemt"
Want als je over een half uur of uur komt geld die prijs nogsteeds.

[ Voor 14% gewijzigd door ApC_IcE op 18-10-2011 17:40 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-07 23:24

iChaos

It's Lupus.

Bij de MediaMarkt hielp het vroeger nog wel als je iemand kende die er werkte: even vragen of hij iets kon regelen, en 9 van de 10 keer kreeg je 10% medewerkerskorting. Ik heb 4 jaar geleden een nieuwe laptop gehaald t.w.v. 1000 euro, en m'n tante had rond hetzelfde moment ook een laptop nodig. 2x diezelfde laptop, en dan wou hij nog wel 10% korting geven per laptop. Daarna nog even blijven staan, waarbij we even een praatje maakten met de verkoper (praatje = een uur), over waar hij woonde, en dat bleek dan bij ons in de buurt te zijn, en mijn ma kende zijn ma e.d., en zo deed hij er ook nog een muismat bij, en kreeg ik 50% korting op mijn Samsonite-tas t.w.v. 80 euro. Al met al dus 140 euro winst voor mij, 100 voor mijn tante, en op een prijs van 2000 euro is 240 euro alsnog een vrij mooie korting.

Tegenwoordig werkt dit allemaal niet meer, nu krijg je bij aankopen van 500 euro geen procent korting, omdat ze komen met het argument 'het feit dat we onze prijs zo laag kunnen houden is dus het gevolg van het nooit toepassen van medewerkingskorting'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:50
Sinds wanneer was die medewerkers korting 10%? Zo lang als ik weet krijg ik 25% bij de Saturn en dat is dezelfde holding.

Voor korting denk ik ook dat het licht aan de verkoper, de situatie, het tijdstip en het product. Ik weet nog wel dat ik eens een klant had die zijn bestelde iMac op kwam halen om half negen op maandag. Product was besteld bij een collega van mij en was mondeling gecommuniceerd dat meneer er een extra apple toetsenbord van 80 euro bij zou krijgen. Die zat nog niet bij de bestelling in het magazijn en het stond ook niet op de bon. Aangezien ik eigenlijk geen zin had in discussies en de iMac 2500 euro kostte en de jongeman redelijk sympathiek over kwam gewoon maar ene toetsenbord uit het schap gepakt en een factuur van 0 euro uitgedraaid.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:56

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Modbreak:Ik heb even een aantal off-topic posts verwijderd. Prima dat we elkaars afdinggedrag bediscussiëren, maar doe dat a.u.b. op een vriendelijke manier, voor het weer iemand in het verkeerde keelgat schiet :)

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 18-10-2011 21:03 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wceend schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 15:38:
[...]

en in de nettere en duurdere zaken?
Ik denk dat het daar in principe hetzelfde gaat als bij alle andere voorbeelden in dit topic, zolang je het maar niet probeert bij kleine bedragen.
[...]

Via Internet kopen is zeker verstandig en dat doe ik vaak met bijv games en Blurays. Bij dit punt in mijn opsomming doelde ik echter op tijdens het afdingen de 'internetprijzen' erbij halen als referentiemateriaal.

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 279033 op 19-10-2011 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervb
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-07 00:25
Wat ik mis in de bovenstaande tips is: verplaats je in de positie van de verkoper, en zorg dat de verkoper zich in jou verplaatst.

Dat werkt vooral goed om minder extra te hoeven betalen voor een iets mooier (duurder) apparaat. Zorg dan vantevoren dat je goed weet wat je minimaal wilt hebben, wat je graag zou willen hebben en wat het verschil je waard is. Dan laat je je door de verkoper voorlichten over de voor- en nadelen van beide keuzes, stelt slimme vragen zodat het ook voor hem een prettig gesprek is, en laat dan merken dat je het prijsverschil wel wat groot vindt. Heel vaak kan er dan nog wel wat structureels van de prijs af.

Realiseer je dat deze aanpak bijt met een aantal tips in de TS. Het belangrijkste verschil is: je laat juist weten gráág van hem/haar te willen kopen.

In z'n algemeenheid heb ik sowieso veel betere ervaringen met een positieve opstelling ("ik ken jullie als een goede winkel en wil graag bij jullie kopen, wat kun je voor mij doen") dan met een negatieve opstelling ("Wat zijn jullie duur! Ergens anders krijg ik het goedkoper"). Vergeet niet, een verkoper wil verkopen, hij wil niet gemanipuleerd worden. Net als de meeste mensen graag hun vak willen uitoefenen, trouwens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

jelmervb schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 12:05:
Wat ik mis in de bovenstaande tips is: verplaats je in de positie van de verkoper, en zorg dat de verkoper zich in jou verplaatst.
Dan heb je het topic niet 100% doorgelezen denk ik ;)
Vergeet niet, een verkoper wil verkopen, hij wil niet gemanipuleerd worden. Net als de meeste mensen graag hun vak willen uitoefenen, trouwens...
Het vak 'verkoop' is, zo leert de praktijk, toch wel doorspekt en doorregen met manipulatie. Het begint al bij de consument thuis: Reclame en sponsoring bijvoorbeeld. Dan de winkel: De ligging, de aankleding, de manier van aanspreken, geuren, kleuren, ga zo maar door.

Ook in de training van de verkoper zoals ik die nu voor ogen heb (iemand die jou iets kan aansmeren door je te beinvloeden, manipuleren en overtuigen) wordt hier in al diens facetten op ingegaan. Je leert hoe je lichaamstaal benut, woordkeus, gedrag, etcetera.

Nu is het zo dat aan het woord 'manipulatie' vaak een negatieve connotatie gegeven word, terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Een verkoper kan dan ook niet voorkomen dat hij zelf ook wordt gemanipuleerd, ik heb er ook geen moeite mee dat bewust en praktisch toe te passen wanneer ik een aanschaf doe.

Zolang alles, zoals jij en anderen ook noemen, op een positieve en vriendelijke manier gebeurt is er ook niks aan de hand. Winkels gaan soms wel erg ver (sluikreclame, pseudo-aanbiedingen, andere truucjes) en dus zie ik geen reden waarom de consument zich niet van wat 'moderne psychologie' mag bedienen om zijn gram te halen. De verkopende partij is er nog altijd zelf bij en heeft de macht om nee te zeggen, ze moeten niet piepen wanneer de consument slimmer begint te worden en het niveau van hun verkooptactieken begint te overstijgen :P.
Pagina: 1 2 Laatste