Wat klets je nou?Hahn schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:52:
[...]
Nee dat kun je niet. Waarom blijken heel veel mensen niet te snappen dat niet overal dikke marge op zit? Vooral bij laptops heb je maar met heel weinig marge te maken, waardoor er weinig tot niks van de prijs af kan. Waarom verkopen ze ze dan? Omzet is ook belangrijk.
Dat je dan korting krijgt op een ander product, zoals randapparatuur (waar meestal wel redelijke marge op zit), is mooi, maar dan kan je er niet van maken dat ze die korting net zo goed op de laptop kunnen geven. Dat slaat nergens op
De persoon in kwestie kocht een laptop en kreeg geen korting, maar wel een harde schijf kado. Die harde schijf vertegenwoordigt voor de verkoper een waarde ter hoogte van de inkoopprijs van de harde schijf in kwestie. Het gebeurt nog zeer zelden dat er in de retail 50% marge op een dergelijke product zit of meer, dus als die harde schijf 100 euro kost geeft hij dus even makkelijk gezegd 50 euro kado aan jou.
Dan heb ik liever 50 euro korting op mijn laptop dan een schijf die ik niet wil hebben. Aangezien jij een combi-aankoop doet van een laptop + 'gratis' harde schijf is dat op dat moment de enige verdienste die ze aan jou hebben: de marge op de laptop. Als de harde schijf meer kost dan de marge op de laptop in deze deal is de verkoper goed stom bezig.
Jij bedoelt waarschijnlijk te zeggen (of hebt het zo gelezen) dat de verkoper hem korting op een 2e aanschaf (in dit geval de harde schijf) beloofde als hij die bij de aanschaf zou afnemen, maar dat is niet het geval, hij kreeg de schijf KADO.
Natuurlijk, niemand zal je tegenhouden om die vergelijking te maken, maar je moet niet vergeten dat er geen harde wetten gelden. Er is geen regel die zegt dat de winkel het aan jou móet verkopen, het is wederzijds een kwestie van gunnen. Als jij hem wilt dwingen iets onder inkoop te verkopen of uberhaupt voor een prijs die hem niet zint, kan hij gewoon nee zeggen.mngm schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:54:
[...]
Appels en peren? Ik wil die smartphone, en die is echt identiek als ik hem online of in de winkel koop. Het is niet mijn probleem dat het businessmodel van winkels meer kosten met zich meedraagt toch?
Ik snap daarentegen wel dat ze waarschijnlijk niet aan die prijs kunnen, maar ik kan het toch voorstellen? Als ze er niet aankunnen kan ik nog altijd online kopen...
Als de prijs die jij vraagt echter onredelijk is kun je onderhandelen tot je een ons weegt, het zal je niet lukken. Je moet dus beoordelen of wat je vraagt ook echt mogelijk is, wil je kans van slagen hebben.
[ Voor 32% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-10-2011 13:01 ]