Alternatief voor boiler zonder gasaansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
We gaan binnenkort verhuizen en in ons nieuwe huis zit net als in het huis waar we nu zitten een boiler. Echt fijn vinden we het niet, nu is het wel een grotere boiler, maar hier kunnen we niet op een dag afwassen en beide douchen zonder dat een van ons koud water heeft, dus de knop in de meterkast om de boiler buiten de daluren om op te laten warmen wordt aardig vaak ingedrukt. In het nieuwe huis is het gelukkig een grotere boiler.

De boiler is gehuurd (volgens mij bij Eneco). Maar we vragen ons af wat andere opties zijn voor een boiler en ik ben ook wel benieuwd wat jullie fijner vinden?

Ik heb zelf al even gezocht en het een en ander gelezen over doorstromers, maar is dat beter/fijner dan een boiler? Ik lees verschillende verhalen en ben benieuwd naar wat jullie vinden. Daarnaast ben ik ook wel benieuwd of we van bijvoorbeeld Eneco kunnen eisen dat ze die boiler vervangen met een andere optie.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

miicker schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 19:49:
....bijvoorbeeld Eneco kunnen eisen dat ze die boiler vervangen met een andere optie.
Eisen lijkt me een sterk woord maar Eneco is echt niet te beroerd om geld te verdienen als je een vraag aan ze stelt ;) Eventueel kan je natuurlijk ook een (semi-pro) installateur laten langskomen vrijblijvend om te beoordelen wat er kan en hoe dat eventueel in de bestaande infra kan worden ingepast.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Hier is zonder capaciteit (inhoud, verwarmingselement) weinig zinnigs over te zeggen. Als je van bv 120 naar 300 liter gaat, dan is er natuurlijk geen probleem meer.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-05 16:23
Met het oog op de toekomst kun je gaan denken aan een electraboiler. Sinds een jaartje hangt er een in een object dat ik verhuur en tot nu toe geen klachten gehoord. en bovendien storingsvrij/ongevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 20:01:
Hier is zonder capaciteit (inhoud, verwarmingselement) weinig zinnigs over te zeggen. Als je van bv 120 naar 300 liter gaat, dan is er natuurlijk geen probleem meer.
Excuus, van 80L naar 120L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:51

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Eneco heeft pilots lopen met boilers die 'slim' zijn. Slim in de vorm van verwarmen op basis van overschotten op het energienet, maar daarbij wel een algoritme dat er rekening mee houdt dat je altijd warm water hebt. Schijnt kostentechnisch en comforttechnisch beter te zijn dan alleen daltarief.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
In Frankrijk zie je nog wel eens van dit soort dingen:
Chauffe eau électrique instantane

Geen idee of die hier ook leverbaar zijn maar het is een verwarmingselement dat het water direct verhit ipv. water dat in een vat zit. Er zit dus ook geen reservoir bij.

Nadeel schijnt te zijn dat als het aanvoerwater erg koud is, het minder goed werkt.
En qua stroomverbruik zal het stevig zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 16:50
Iva_Bigone schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 20:10:
In Frankrijk zie je nog wel eens van dit soort dingen:
Chauffe eau électrique instantane

Geen idee of die hier ook leverbaar zijn maar het is een verwarmingselement dat het water direct verhit ipv. water dat in een vat zit. Er zit dus ook geen reservoir bij.

Nadeel schijnt te zijn dat als het aanvoerwater erg koud is, het minder goed werkt.
En qua stroomverbruik zal het stevig zijn ;)
Dat is dus een doorstroomboiler. Voor 'gewoon' warm water prima.

Voor douchen heb je meer water nodig, of je moet onder een pisstraaltje willen staan. Probleem in NL is echter de hoge capaciteitstarieven.
Eigenlijk wordt er aangeraden om pas vanaf 18kW zo'n doorstromer te gebruiken voor douchen. En dat red je niet op een normale 3x25A aansluiting. (=3x26A, alleen al voor je boiler)
3x35A kost je meteen weer een vermogen..

Voordeel van een doorstromer is dat ie alleen verbruikt als je warm water verbruikt, ipv dat je de hele dag liters warmhoud.

Ik had zelf hetzelfde probleem als TS, alleen dan een 50L boiler.

Wat ik heb gedaan:
50L boiler voor normale keuken en badkamer warm water
Tevens dit (gemengd) gebruikt als aanvoer voor een 13kW doorstromer. 13kW kan op een 3x20A groep. Ik houd dan ook wat capaciteit over zodat de hoofdzekering niet meteen klapt.

Met 13kW red je het, bij goed koud water, net niet echt, maar doordat ik met de 50L boiler de aanvoer net iets verhoog gaat het prima. En dan duurt het wel ff voordat de normale boiler leeg is. Netto kan ik nu, met 50L, een half uur douchen, voordat ik merk dat de boiler leeg is en de doorstromer het in z'n eentje moet doen.

Doorstromers kun je in DLD of FR goedkoper krijgen, omdat dat daar veel meer gebruikt wordt.

In NL zie je ze relatief weinig (lage aansluitwaarde, lang niet iedereen heeft 3-fase), en dus relatief duur.

Mooiere oplossing, als het kan, is om de doorstromer te gebruiken als 'naverwarming' voor een zonneboiler.
Weinig zon? Buffervat op 20-25 graden ofzo, doorstromer doet de rest. Veel zon? Je kan bijna zonder extra pit douchen.
Nadeel is wel: Je moet de ruimte en mogelijkheid hebben.

Ander nadeel: Niet elke doorstromer kan overweg met een thermostaatkraan. Of je moet een geschikte thermostaatkraan hebben.

Doorstroomtemperatuur wordt bij 'domme' doorstromers bepaald door de doorstroomsnelheid. Langzamer stromen = hogere temperatuur.
Een thermostaatkraan die de warme invoer dichtdraait als de ingestelde temperatuur te hoog wordt... zorgt ervoor dat de invoer NOG hoger wordt. Uiteindelijk is de doorstroom nihiel en schakelt de boiler uit. Thermostaatkraan denkt: Hey, het is koud, meer warm.. Warm erbij en de boiler springt weer aan. Dan wordt het te warm, ding draait weer dicht en het herhaalt zich -> ding gaat dus enorm pendelen.

Een geschikte thermostaatkraan regelt de KOUDwaterkant, of een boiler die een constante, onafhankelijk van de doorstroming, uitgangstemperatuur heeft.

Mijn boiler was overigens ook een huurding. (Warmteservice of Feenstra geloof ik). Maar toen ik zag dat die 13 eur/mnd kostte.. (= 156 eur/jaar) heb ik snel zelf zo'n ding gekocht (100 eur @ Marktplaats). Met een contractstermijn van minimaal 3 jaar vond ik huren echt onzinnig. Nieuw zijn ze (een echte Daalderop) wel prijzig, maar ik zie niet wat er aan een vat met een warmteelement stuk kan aan. Met hun huurprijs kan ik per jaar een ding op MP kopen en nog overhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@DJSmiley thanks voor de info, de tip om er zelf een te kopen op MP is ook zeker interessant. We betalen nu inderdaad ook iets van 10-15 p/m voor de boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik zou een warmtepompboiler nemen.

[Panasonic DHWM] Warmtepompboiler ervaringen en discussie
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Verbruikt 3x minder elektriciteit
Nadeel is geluid / herrie
Koude lucht komt eruit (kou naar buiten blazen? of in de zomer gratis airco op zolder?)
Eventueel te gebruiken in plaats van mechanische ventilatie

Dankzij de ISDE subsidie heb je een 200 liter boiler voor circa 300 euro op de deurmat, mits besteld buiten het dure Nederland.
Wat ook een optie is: een 80 liter boiler en daarachter een doorstroomverwarmer voor het geval de boiler leeg raakt. Een 80 liter warmtepompboiler is bijna gratis.

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 02-05-2018 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 20:28
Zelf heb ik voor ongeveer 400 euro (inclusief montage) een 100L boiler gekocht een jaartje nadat we dit huis kochten. Eerst hing hier een 50L boiler en dat was echt te weinig om goed twee keer te kunnen douchen. Met 100L kan ik net 30 minuten douchen of één heet bad vol laten lopen. Wel heb ik een boiler gekocht met een korte opwarmtijd van ongeveer 2.5u in tegenstelling tot de meer gangbare 8+ uur opwarmtijd die je veel ziet.

Het is wel even wennen, maar eigenlijk gaat het allemaal prima. Verder heb ik momenteel geen onderhoudspakket erbij, maar laat ik dat ding een keer in de paar jaar nakijken. In feite behoeft het geen onderhoud namelijk. Als ik nu zou moeten kiezen zou ik overigens wel een iets groter model pakken van zeg maar 150 of 200 liter. Dan weet ik zeker dat ik nog wat overhoud, maar uiteindelijk is dat ook vooral luxe.

Verder ben ik veel met domotica bezig en heb ik nu zo ingesteld dat aan de hand van de duur van het aan zijn van de badkamerverlichting de boiler een bepaalde tijd opwarmt. Tevens laat ik het ding 's nachts opwarmen op een goedkoop tijdstip om de temperatuur op peil te houden. Daarmee bespaar ik fors in de kosten terwijl ik eigenlijk altijd warm water heb.

Rond de aanschaf heb ik ook nog gekeken naar een doorstroomboiler, maar wat @DJSmiley zegt klopt. Die dingen zijn simpelweg te duur om te draaien in Nederland. Vooral als je nog met een één-fase aansluiting zit loopt de aansluiting fors in de papieren. En voor een beetje capaciteit zit je meteen aan een zakelijke aansluiting. Daarom heb ik destijds overwogen dat niet te doen, maar inderdaad de boiler na een aantal jaar gewoon te vervangen.

@Dre dat is wel een optie bij woonhuizen, bij appartementen is daar vaak de ruimte niet voor, als het überhaupt van de VvE al toegestaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Nog even als toevoeging: er is stadsverwarming, dus ik weet niet of een warmtepomp dan nog heel veel nut heeft?
Het betreft echter wel een koopwoning. We willen er ook geen te grote investering van maken, we moeten even kijken wat het huren van die 120L boiler kost, en mocht dat te duur zijn kunnen we kijken om er zelf een te kopen. Eventueel een 80L boiler met doorstromer is ook een optie, maar zelf heb ik er niet al te veel verstand van, dus dan vermoed ik dat er nog een hoop installatiekosten bijkomen. Ook heb ik geen idee wat zo'n doorstromer kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Goedkoop op de korte termijn is duurkoop op de lange termijn. Reken maar eens na wat stadsver(w)arming kost over de komende 25 jaar dat je woning er nog staat. En hetzelfde voor de huur boiler x25 jaar. Denk dat je snel op 60.000 euro zit aan energie en vastrecht en huur.

Ik zou nu wat extra geld investeren, of lenen, die zich in de toekomst terug betaald.

De combinatie zonnepanelen + warmtepomp + warmtepompboiler is een stuk goedkoper dan de huidige installatie.

Meer info staat in de topics hier:
Duurzame Energie & Domotica

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 02-05-2018 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Wat doet zo'n >=100L boiler eigenlijk aan stroomverbruik op jaarbasis? Gek genoeg kan ik dat maar moeilijk vinden, zal wel waanzinnig veel zijn dan? Heb een 5L keukenboiler en die doet al 500 kWh op jaarbasis volgens de specs.

P.S. Boiler/aansluitslangen isoleren is ook een goed idee. Bij mijn keukenboiler werden de aansluitslangen behoorlijk warm, de warmte trok vanuit de boiler helemaal de RVS-mantel van de flexibele leidingen in.

Zaken als tijdschakelaar en dat soort dingen leveren volgens mij maar een geringe besparing op. Is al eens getest door iemand in Quooker en Boilers stroombesparing
Je kunt het ook uitrekenen: http://www.dicks-website.eu/boiler/index.html

Voor mijn 5L boiler zou het bij 19u per dag uit(!) 'maar' 35 kWh op jaarbasis schelen, dat is nog geen €7 als ik de stroom moet 'kopen'. Ik heb echter stroom over van m'n zonnepanelen, dus hier blijft hij lekker 24/7 ingeplugd. Bij een grotere boiler zal het allicht meer schelen. Als ik op vakantie ben schakel ik hem wel uit, dat bespaart namelijk wel, omdat we hem dan niet nodig hebben.

[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 03-05-2018 22:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 20:28
@ThinkPad Volgens de spec's doet mijn 100L boiler 9kWh / dag, dat zou dus neerkomen op zo'n 3200kWh. Echter ligt dat ook heel erg aan zaken zoals de omgevingstemperatuur. Als ik met een energiemeter ga kijken kom ik op hele andere cijfers uit. Ik had vorig jaar een verbruik van net geen 900 kWh. Waarbij er zonder tijdsschakelaar in januari 2017 100 kWh werd verbruikt en met tijdsschakelaar in februari 2017 'maar' 70 kWh werd verbruikt. Het scheelt dus ongeveer 1kWh per dag. Vond ik toch een aardige besparing.

De aansluitslangen isoleren heb ik tevens ook gedaan maar gaven bij mij niet direct een besparing. Ik ben momenteel ook nog aan het kijken om de temperatuurmeter van de boiler slim uit te meten, maar dat is de laatste keer een beetje mislukt door technische moeilijkheden :X. Dus dat wordt binnenkort ook nog eens poging twee ondernemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
miicker schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 21:25:
Nog even als toevoeging: er is stadsverwarming, dus ik weet niet of een warmtepomp dan nog heel veel nut heeft?
Het betreft echter wel een koopwoning. We willen er ook geen te grote investering van maken, we moeten even kijken wat het huren van die 120L boiler kost, en mocht dat te duur zijn kunnen we kijken om er zelf een te kopen. Eventueel een 80L boiler met doorstromer is ook een optie, maar zelf heb ik er niet al te veel verstand van, dus dan vermoed ik dat er nog een hoop installatiekosten bijkomen. Ook heb ik geen idee wat zo'n doorstromer kost.
Waarom neem je dan nog een boiler? Meeste stadsverwarmingsnetten leveren ook het warme drinkwater.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:51:
[...]

Waarom neem je dan nog een boiler? Meeste stadsverwarmingsnetten leveren ook het warme drinkwater.
Ik weet niet of dat bij ons ook zo is, daar heb ik me niet goed genoeg in verdiept. Ik ging er vanuit van niet, aangezien de huidige bewoners ook een boiler hebben.

Pagina: 1