Na een Hue Bridge en 4 Ambient E27 lampen te hebben gekocht, ben ik me eens flink gaan inlezen in de materie. Ik wil vanalles, maar nu nog voor elkaar krijgen..
Als het aan mij ligt, wordt alles spraak gestuurd via Google Home. Maar er lopen hier nog een vrouw en kinderen rond.. Dan moeten dus toch die fysieke knoppen blijven of terug komen.
Voor nu zitten alle Hue lampen dus ook nog achter een standaard wandschakelaar tot ik de juiste oplossing heb gevonden.
Voor de woonkamer/keuken zat ik te denken om een tablet aan de muur te hangen waarmee alles bedient kan worden. Dit is iets wat ik wil, maar niet helemaal naar mijn wens te krijgen is. Ik zoek eigenlijk een Hue app waarbij je grote tegels in beeld ziet waarmee je alles kan bedienen. Simpele (soort Windows) opzet dus.
Echter kan ik niets vinden wat hier op lijkt. OpenHAB komt in de buurt, maar ben eigenlijk een beetje klaar met het opensource gebeuren. Liever kant en klaar op dit moment! Iemand die iets weet?
Wat ik zojuist tegen kwam, is de Google Home Hub. Helaas nog niet verkrijgbaar in Nederlands en dus ook niet niet IN het Nederlands. Maar de opzet hiervan is prima! Goed overzicht en lampen vrij simpel te bedienen etc. Maar dit kan dus nog wel even duren.. Dan kan ik daarmee ook meteen mijn Honeywell T6 bedienen.
Dan wil ik mijn buitenlamp boven de voordeur vervangen door LED. Meteen maar een Hue dacht ik. Echter geen buitenlamp als plafondlamp (ronde schijf) te vinden. Wel badkamer lampen die als IP44 zijn bestempeld, maar die zijn weer erg duur. Is er iemand die het aan heeft gedurfd om een 'normale' E27 of E14 lamp buiten te gebruiken in een bestaande buitenlamp? Ik kan ook een iCase of zoiets in mijn wanddoos bouwen en een standaard LED lamp gebruiken, maar een Hue lijkt me iets handiger. Hij hoeft toch alleen te werken wanneer het donker wordt. Dat kan al met een simpele instelling in de Hue app. Dus bestaande schakelaar afdoppen en klaar.
Dan de slaapkamers van mijn kinderen. Die zijn gewend om bij de deur een schakelaar voor de plafondlamp te gebruiken en een bedlampje met schakelaar zodat ze vanuit bed het lampje aan en uit kunnen doen.
Als ik dit zo wil houden, dan moet ik per kamer 2 Hue dimmers gaan installeren. Wordt kostbaar..
Schakelaar bij de deur prima natuurlijk, maar is er ook een soort losse schakelaar te krijgen die je vlak bij het bedlampje kunt monteren? Een WCD smart plug (Osram bijv.) is geen oplossing, die zitten niet vlak bij het bed zelf. Ik kan de Hue dimmer natuurlijk ergens bij het bed ophangen (en we hebben ook hoogslapers, nog lastiger), maar dan heb ik geen schakelaar bij de deur. Niet praktisch voor ons, de ouders! Dus is er een schakelaar (Zigbee?) welke ik aan een stekkersnoer kan monteren? Of een andere oplossing waar ik nog niet aan gedacht heb?
Ik heb de Hue app gekoppeld aan Google Home app. Dit heb ik gedaan toen ik 1 lamp had gekoppeld in de Hue app. Werkte perfect. Nu heb ik daarna nog 3 andere Hue lampen aan de Hue app gekoppeld. Maar ik krijg ze met geen mogelijkheid in de Google Home app zichtbaar. Kan er ook weinig over terugvinden. Is dit normaal? Moet er iets gereset worden? Ergens ga ik er vanuit dat alles wat aan de Bridge gekoppeld wordt, ook direct zichtbaar is in de Google Home app..
Bij de badkamer ben ik er ook nog niet uit. 4 12V Plafondspots met GU5.3 plug op een transformator.
Dit ombouwen naar GU10 op 230V is niet te doen. Verlaagd plafond etc. etc. Iemand hier een oplossing voor? Liefst meteen dimbaar (als mijn transformator dat aan kan). Ik kom een Busch Jaeger Zigbee Light Link tegen, maar dat wordt erg duur volgens mij.
iCasa ben ik nog niet van overtuigd. Van
iCasa heb ik dan volgens mij de dimmer nodig om in te bouwen met daarnaast nog een keypad. Maar de vraag is, kan deze
iCasa dimmer en keypad rechtstreeks op de Hue Bridge? Of moet ik dan ook weer een speciale Zigbee Gateway voor hebben?
EDIT: ik kom nu in eens de Osram Smart+ GU5.3 tegen. Iemand daar ervaring mee? Zou direct op de Bridge moeten werken.
Ik heb alles nu Busch Jaeger thuis. En heb hier gelezen dat er een Busch Jaeger Friends of Hue lijn aan komt. Maar nog weinig over te vinden en de advies prijs ligt erg hoog. Niet haalbaar om daar een heel huis mee te vervangen.
Kortom.. meer dan genoeg vragen om me in te verdiepen voordat ik alles naar mijn zin heb!
[
Voor 4% gewijzigd door
lithje op 17-03-2019 23:52
]