[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2
Acties:
  • 1.147.599 views

Onderwerpen

Alle 39 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:10

TWKterry

Master Mariner

Matched: iCasa
Ben ook op zoek naar schakelaars en dacht dit gevonden te hebben in de Niko Intense, @baldyman bevestigd dit voor mij nog eens.
Nu kreeg ik vandaag een email van wifimedia over de iCasa Pulse schakelaars maar kan er verder dan de website van Wifimedia eigenlijk niets over vinden, iemand anders bekend met deze schakelaars?

icasa schakelaars

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
TWKterry schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:29:
Ben ook op zoek naar schakelaars en dacht dit gevonden te hebben in de Niko Intense, @baldyman bevestigd dit voor mij nog eens.
Nu kreeg ik vandaag een email van wifimedia over de iCasa Pulse schakelaars maar kan er verder dan de website van Wifimedia eigenlijk niets over vinden, iemand anders bekend met deze schakelaars?

[Afbeelding: icasa schakelaars]
Thx voor deze info. Naar aanleiding hiervan zag ik ook de dimmer:
https://www.wifimedia.eu/nl/icasa-dimmer.html

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/76048/files/238994642/450x450x2/icasa-zigbee-30-ac-dimmer.jpg

Die besteld en achter mijn 'domme' schakelaar gehangen aan de spotjes in mijn keuken. Kan hem nu bedienen met de schakelaar (aan zetten gaat hij langzaam aan, dan kan ik hem uitzetten en houdt hij de stand vast. Nog een keer aanzetten dimt hij weer tot hij uit staat). Tevens kan ik hem gewoon via de Hue bedienen! Ik wou eigenlijk de Busch Jeager schakelaar gaan halen, maar vond die nog te duur. Dit is een prima oplossing!
Rare vind ik wel dat hij zelfs zegt hij de software via de Hue Bridge bijgewerkt zou moeten worden, waar de Osram Plug gewoon onder het rijtje 'Niet ondersteund' staat.
Maar dat kan ook nog een bugje zijn natuurlijk.

Aansluiten was wel aparte trouwens, de handleiding van iCasa is gewoon niet gedetailleerd genoeg. Uitendelijk deze handleiding gevolgd: https://www.iluminize.com...ts/511-201-hinweis-02.pdf

Hou er wel rekening mee dat deze dimmer 3 draden nodig heeft: Blauw, Bruin en zwart. Vaak heb je maar 2 van de 3 aanwezig. In dit geval hing de schakelaar direct naast een wandcontactdoos, dus dat was makkelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door IJsbeer op 17-12-2018 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:19
IJsbeer schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:56:
[...]

Thx voor deze info. Naar aanleiding hiervan zag ik ook de dimmer:

[Afbeelding]

Die besteld en achter mijn 'domme' schakelaar gehangen aan de spotjes in mijn keuken. Kan hem nu bedienen met de schakelaar (aan zetten gaat hij langzaam aan, dan kan ik hem uitzetten en houdt hij de stand vast. Nog een keer aanzetten dimt hij weer tot hij uit staat). Tevens kan ik hem gewoon via de Hue bedienen! Ik wou eigenlijk de Busch Jeager schakelaar gaan halen, maar vond die nog te duur. Dit is een prima oplossing!
Rare vind ik wel dat hij zelfs zegt hij de software via de Hue Bridge bijgewerkt zou moeten worden, waar de Osram Plug gewoon onder het rijtje 'Niet ondersteund' staat.
Maar dat kan ook nog een bugje zijn natuurlijk.

Aansluiten was wel aparte trouwens, de handleiding van iCasa is gewoon niet gedetailleerd genoeg. Uitendelijk deze handleiding gevolgd: https://www.iluminize.com...ts/511-201-hinweis-02.pdf

Hou er wel rekening mee dat deze dimmer 3 draden nodig heeft: Blauw, Bruin en zwart. Vaak heb je maar 2 van de 3 aanwezig. In dit geval hing de schakelaar direct naast een wandcontactdoos, dus dat was makkelijk.
Werkt deze ook met led verlichting? Zo ja dan is dit de perfecte vervanger voor mijn EUD61 pulse dimmers van Eltako. Ik heb een aantal lampen met filament led die ik niet kan vervangen door Hue. Dit zou de oplossing zijn waar ik al lang naar zocht..

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnhsp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-01-2024
@IJsbeer : Zorg de ICasa dimmer er nu voor dat "domme" lampen middels de schakelaar via Hue geschakeld worden. Of vervangt dit de domme schakelaar door een slimme die de Hue lampen aanstuurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nss
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-06 21:13

Nss

The Dude Abides

mrtnhsp schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:45:
@IJsbeer : Zorg de ICasa dimmer er nu voor dat "domme" lampen middels de schakelaar via Hue geschakeld worden. Of vervangt dit de domme schakelaar door een slimme die de Hue lampen aanstuurt?
Het eerste - het maakt je domme lampen slim. Het vervangt dus een oude dimmer schakelaar, en zorgt ervoor dat je die via de Hue hub kan bedienen. Dit lijkt trouwens hetzelfde product als deze van Illuminize, die paar dagen geleden ook besproken werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Nss schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 17:44:
[...]

Het eerste - het maakt je domme lampen slim. Het vervangt dus een oude dimmer schakelaar, en zorgt ervoor dat je die via de Hue hub kan bedienen. Dit lijkt trouwens hetzelfde product als deze van Illuminize, die paar dagen geleden ook besproken werd.
Niet helemaal. Het vervangt de domme schakelaar niet. (al heeft dit ding geen nut met een 'ouderwetse' dimmer). Het werkt dus samen met de schakelaar, kan de schakelaar bedienen en de lampen bedienen met de Hue.

Volgens mij is het ook dezelfde als de Illumize, heb ook het aansluitschema gebruikt die daarbij stond. Die van iCasa was waardeloos.
g-j-t schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:58:
[...]

Werkt deze ook met led verlichting? Zo ja dan is dit de perfecte vervanger voor mijn EUD61 pulse dimmers van Eltako. Ik heb een aantal lampen met filament led die ik niet kan vervangen door Hue. Dit zou de oplossing zijn waar ik al lang naar zocht..
Ja, ik heb hem gebruikt voor Philips Shellbarks spots. Dat zijn dus gewoon 'domme' spots. Ben het met je eens dat dit wel een ding is die al veel eerder op de markt had moeten komen. :)
Het is dus een beetje als die Busch Jeager schakelaar, alleen kun je nu wel je eigen schakelaar gebruiken.
(denk er wel aan dat je alle 3 draden nodig hebt: blauw, bruin en zwart). De iCasa dimmer heeft ook 'gewoon' altijd stroom nodig om te werken. Dat kan nog wel eens een issue zijn als je een losse schakelaar hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:19
IJsbeer schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:41:

Ja, ik heb hem gebruikt voor Philips Shellbarks spots. Dat zijn dus gewoon 'domme' spots. Ben het met je eens dat dit wel een ding is die al veel eerder op de markt had moeten komen. :)
Het is dus een beetje als die Busch Jeager schakelaar, alleen kun je nu wel je eigen schakelaar gebruiken.
(denk er wel aan dat je alle 3 draden nodig hebt: blauw, bruin en zwart). De iCasa dimmer heeft ook 'gewoon' altijd stroom nodig om te werken. Dat kan nog wel eens een issue zijn als je een losse schakelaar hebt.
Klinkt goed. De Eltako dimmers hebben ook stroom nodig dus het lijkt alsof ik ze 1 op 1 kan vervangen.
Ze werken verder als puls-dimmer? (Ingedrukt houden is dimmen, q keer kort pulsen is aan of uit)

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
pagani schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 09:36:
Je kunt natuurlijk gewoon een Busch Jaeger inbouw kopen, maar als je de tradfri's pakt om geld te besparen vrees ik dat de B-J een nogal dure drempel zullen zijn.
Of deze achter je schakelaar of bij de lamp verstoppen: https://www.wifimedia.eu/nl/icasa-dimmer.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 703972

Heeft iemand ervaring met de volgende Zigbee Dimmers voor bestaande lampen?

- Icasa
- Iluminize
- Sunricher

Vraag me ook af of er een verschil tussen de drie is, ze lijken verdacht hard op elkaar. ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanardenne
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Anoniem: 703972 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:21:
Heeft iemand ervaring met de volgende Zigbee Dimmers voor bestaande lampen?

- Icasa
- Iluminize
- Sunricher

Vraag me ook af of er een verschil tussen de drie is, ze lijken verdacht hard op elkaar. ;-)
Ha, dat is super toevallig. Was bovenstaande post aan het schrijven terwijl jij je bericht had geplaatst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
vanardenne schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:47:

Goed om te weten:
  • Knipperen? Mijn lampen blijken redelijk gevoelig voor type dimmer in welke mate ze af en toe gaan knipperen. Daar heb ik met mijn huidige Merten/Schneider Electric dimmer erg veel last van. Dit lijkt nog niet zo te zijn bij deze Iluminize/Sunricher dimmer (wel 1x in eerste 5 minuut na aansluiten) maar dit is nog iets wat ik wat langer moet testen om goed te kunnen beoordelen.
[...]
Je hoeft geen pulsschakelaar te hebben, kan een normale schakelaar zijn. Die werkt dan ook als dimmer.

@Anoniem: 703972 De Icasa is al besproken in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanardenne
  • Niet online
IJsbeer schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 21:18:
[...]

Je hoeft geen pulsschakelaar te hebben, kan een normale schakelaar zijn. Die werkt dan ook als dimmer.

@Anoniem: 703972 De Icasa is al besproken in dit topic.
Ik zie nu jouw berichten van paar weken terug over deze dimmers. Die aansluitschema’s zijn inderdaad niet heel duidelijk. Om de normale schakelaar erbij aan te sluiten split je dan blauw en bruine draad en extra draad tussen dimmer en schakelaar? Of is blauw niet nodig naar de schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Blauw is niet nodig naar de schakelaar, wel naar de dimmer. Ik heb de blauwe van de onderkant doorgelust naar de bovenkant. De schakelaar zit gewoon op bruin en zwart tussen de schakelaar en de dimmer. Dit schema is nog wel redelijk: https://www.wifimedia.eu/nl/icasa-dimmer.html

Wel heb ik er last van dat de dimfunctie onderin niet goed werkt, mijn LED's beginnen dan te knipperen. Dat is prima op te lossen door het minimum dim niveau in te stellen. Andere beperking van mijn led's (of driver) is dat grootste gedeelte van de dim functionaliteit in de eerste 40% zit, de rest doet niet heel veel meer. Maar ik verwacht dat dat meer door de Philips Shellbark spots komt die erachter zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanardenne
  • Niet online
IJsbeer schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:41:
Blauw is niet nodig naar de schakelaar, wel naar de dimmer. Ik heb de blauwe van de onderkant doorgelust naar de bovenkant. De schakelaar zit gewoon op bruin en zwart tussen de schakelaar en de dimmer. Dit schema is nog wel redelijk: https://www.wifimedia.eu/nl/icasa-dimmer.html
Check, thx. Ik ga nu eerst proberen m achter plafondkap te plaatsen dus moet dan zonder schakelaar. Eventueel later nog blauw draad trekken.
Andere beperking van mijn led's (of driver) is dat grootste gedeelte van de dim functionaliteit in de eerste 40% zit, de rest doet niet heel veel meer. Maar ik verwacht dat dat meer door de Philips Shellbark spots komt die erachter zitten.
Wat bedoel je hier precies mee, de eerste 40%? Ik merkte zelf al wel dat die vooral aan het eind (laagste) begint met dimmen. Dus heel lang heel fel blijft en dan ineens gaat dimmen. Bedoel je dat ook?

Had jij het knipperen in lage dimrange ook met andere dimmer of nu voor t eerst met deze? Verder knippert die bij jou niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wel heb ik er last van dat de dimfunctie onderin niet goed werkt, mijn LED's beginnen dan te knipperen. Dat is prima op te lossen door het minimum dim niveau in te stellen. Andere beperking van mijn led's (of driver) is dat grootste gedeelte van de dim functionaliteit in de eerste 40% zit, de rest doet niet heel veel meer. Maar ik verwacht dat dat meer door de Philips Shellbark spots komt die erachter zitten.
Bij mij doet de ICasa dimmer de eerste 30% ook niets, het effectieve bereik waarop ik merk dat de verlichting daadwerkelijk wijzigt zit tussen de 30% en 80%. Verder helemaal prima, ben blij dat ik weer een lamp in mijn HUE heb kunnen hangen.

Viel trouwens nog flink tegen om de ICASA in de inbouwdoos te krijgen met de JUNG schakelaar, een paar lasdozen en wat 2,5mm kabels nemen flink wat ruimte in beslag. De externe antenne aan de ICASA dimmer is een supervinding, deze kan je een stuk naar buiten leiden (onder je opbouwplaat) waardoor de ontvangst gewoon prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
vanardenne schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 23:53:
[...]

Check, thx. Ik ga nu eerst proberen m achter plafondkap te plaatsen dus moet dan zonder schakelaar. Eventueel later nog blauw draad trekken.

[...]

Wat bedoel je hier precies mee, de eerste 40%? Ik merkte zelf al wel dat die vooral aan het eind (laagste) begint met dimmen. Dus heel lang heel fel blijft en dan ineens gaat dimmen. Bedoel je dat ook?

Had jij het knipperen in lage dimrange ook met andere dimmer of nu voor t eerst met deze? Verder knippert die bij jou niet?
Je hebt zobiezo een blauwe draad nodig he! De iCasa heeft gewoon voeding nodig, dus 3 kabels (blauw, bruin en de zwarte schakeldraad)!
De zwarte die nu van de schakelaar naar de lamp loopt kun je dus al (als je hem bij de lamp plaatst) dus al direct in de iCasa vrotten. Dan werkt het glijk.

Met dimrange bedoelde ik precies dat! Het zijn nieuwe spotjes, dus voor het eerst dat ik ze dim.
@Wolly heeft dezelfde ervaring, dus kans is grooot dat het aan de iCasa ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanardenne
  • Niet online
IJsbeer schreef op maandag 31 december 2018 @ 09:44:
[...]

Je hebt zobiezo een blauwe draad nodig he! De iCasa heeft gewoon voeding nodig, dus 3 kabels (blauw, bruin en de zwarte schakeldraad)!
De zwarte die nu van de schakelaar naar de lamp loopt kun je dus al (als je hem bij de lamp plaatst) dus al direct in de iCasa vrotten. Dan werkt het glijk.

Met dimrange bedoelde ik precies dat! Het zijn nieuwe spotjes, dus voor het eerst dat ik ze dim.
@Wolly heeft dezelfde ervaring, dus kans is grooot dat het aan de iCasa ligt.
Yes, in plafond zit een blauw draad. Heb m op t plafond geplaatst en weggewerkt met plafondkap.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O20lnJ5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3ZF6vna.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanardenne
  • Niet online
J. de Sloper schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 17:33:
[...]

Ik heb dus de verkeerde dimmer gekregen/besteld namelijk de 500.201 en deze werkt via een RF afstandsbediening. De link in je post verwijst ook naar deze RF dimmer. Hij gaat maandag weer terug naar Amazon.

Heb je toevallig een link naar de Zigbee uitvoering iluminize 511.201 op Amazon want ik kan hem daar niet vinden.
Dat is typisch. De link in mijn amazon 'eerdere bestellingen' overzicht verwijst nu ook naar die RF variant met afstandsbediening. Op de Iluminize Zigbee overzichtspagina om Amazon staat ook gelinkt naar de Radio variant. Dus ik denk dat hij nu niet beschikbaar is en dat ze de oorspronkelijke Zigbee link gebruiken om door te linken naar de RF variant. Onhandig wel.

Ik heb dit nu als waarschuwing in de post er bij gezet.

Je zou als alternatief voor de iCasa dimmer kunnen gaan, die ook eerder in dit topic genoemd is.
Reist schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 18:28:
[...]

Ik heb deze dimmer besteld op basis van dit bericht, uitgeprobeerd maar kreeg t niet aan de praat. Nu blijkt dat dit specifieke model niet de Zigbee uitvoering is maar de 868 uitvoering (500.202).

Opletten dus welke je besteld!
J. de Sloper had hetzelfde, erg onhandig dat die link niet betrouwbaar bleek. Heb het als waarschuwing erbij gezet.

[ Voor 39% gewijzigd door vanardenne op 05-01-2019 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 00:24
Nog een aanvulling op de icasa dimmer installatie. Mooi ding om oude armaturen via hue te kunnen bedienen, ook al is het maar om ik "in het zicht gu10s" niet met die lelijke hue witte gu10 wil uit te rusten. En gu4 gu5.3 kan niet eens met hue lampen, die bestaan (nog) niet. Kortom dit is het alternatief om deze ook met hue te kunnen bedienen.

De dimmer wordt gezien in de hue app als een hue-lamp. Het vinden zelf in de app was lastig. Als je de dimmer aangesloten hebt op de stroom wordt tie niet gevonden, heb het meerdere malen geprobeerd. Ik kwam een filmpje tegen van iemand die met Ikea lampen hetzelfde probleem had. Je moet de dimmer van de stroom afhalen en tijdens het vinden er weer op zetten. Ik heb er voor het gemak een lamp schakelaartje tussengezet. Even stroom onderbreken, hue laten zoeken weer inschakelen en binnen 10 seconden wordt tie gevonden! Je kan natuurlijk ook de stroom groep even uitzetten en daana de stroom er weer op etc. Was bij mij een probleem internet-modem zat op dezelfde groep als het lamppunt... En verder, als je hebt lopen kloten is het verstandig om de dimmer te resetten, met de stroom erop 5 keer het zwarte reset knopje indrukken.

Verder vond ik het ook handiger om de dimmer bij de lamp zelf te installeren en niet bij de muurschakelaar. Vaak is daar geen neutraal (blauw) aanwezig, in het plafond meestal wel. Eventueel kan je dan de muurschakelaar ook gebruiken om de stroom eraf te halen tijdens de installatieprocedure.

Aansluiten zelf is nu goed te zien op het plaatje bij wifimedia.eu
https://www.wifimedia.eu/nl/icasa-dimmer.html:

blauw en bruin vanuit de schakelaar voor de stroom voorziening van de dimmer zelf, zwart helemaal links voor de lamp en neutraal (blauw) retour van de lamp op op de overgebleven N van de dimmer. Thats it.

[ Voor 5% gewijzigd door boekhour op 09-01-2019 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reist
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-06 17:46
boekhour schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:30:
Nog een aanvulling op de icasa dimmer installatie. Mooi ding om oude armaturen via hue te kunnen bedienen, ook al is het maar om ik "in het zicht gu10s" niet met die lelijke hue witte gu10 wil uit te rusten. En gu4 gu5.3 kan niet eens met hue lampen, die bestaan (nog) niet. Kortom dit is het alternatief om deze ook met hue te kunnen bedienen.

De dimmer wordt gezien in de hue app als een hue-lamp. Het vinden zelf in de app was lastig. Als je de dimmer aangesloten hebt op de stroom wordt tie niet gevonden, heb het meerdere malen geprobeerd. Ik kwam een filmpje tegen van iemand die met Ikea lampen hetzelfde probleem had. Je moet de dimmer van de stroom afhalen en tijdens het vinden er weer op zetten. Ik heb er voor het gemak een lamp schakelaartje tussengezet. Even stroom onderbreken, hue laten zoeken weer inschakelen en binnen 10 seconden wordt tie gevonden! Je kan natuurlijk ook de stroom groep even uitzetten en daana de stroom er weer op etc. Was bij mij een probleem internet-modem zat op dezelfde groep als het lamppunt... En verder, als je hebt lopen kloten is het verstandig om de dimmer te resetten, met de stroom erop 5 keer het zwarte reset knopje indrukken.

Verder vond ik het ook handiger om de dimmer bij de lamp zelf te installeren en niet bij de muurschakelaar. Vaak is daar geen neutraal (blauw) aanwezig, in het plafond meestal wel. Eventueel kan je dan de muurschakelaar ook gebruiken om de stroom eraf te halen tijdens de installatieprocedure.

Aansluiten zelf is nu goed te zien op het plaatje bij wifimedia.eu
https://www.wifimedia.eu/nl/icasa-dimmer.html:

blauw en bruin vanuit de schakelaar voor de stroom voorziening van de dimmer zelf, zwart helemaal links voor de lamp en neutraal (blauw) retour van de lamp op op de overgebleven N van de dimmer. Thats it.
Ik heb ook de iCasa dimmer geinstalleerd (aansluitschema van de iluminize gepakt), werkt goed en kreeg m ook gelijk gevonden via de app. Ik heb alleen wel dat mijn lampen (3 Calex Giant filamenten) op 40% helderheid ingesteld al op t helderst zijn in werkelijkheid, van 40-100% veranderd er dus niets. Heeft iemand hier misschien een oplossing voor (via een app of hardwarematig?).

De dimmer heb ik achter de schakelaar gemonteerd (de Calex pendels hebben niet zoveel ruimte), dit betekende wel dat ik een extra nuldraad (blauw) vanuit het lichtpunt (in t plafond) heb moeten trekken. Ook ik vond t krap om de dimmer samen met een conventionele schakelaar in een inbouwdoos te krijgen, dit heeft me wel wat moeite gekost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baboonimab
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-11-2022
Dag,

Misschien is er iemand die mij hiermee kan helpen.

Ik heb mijn tweede iCasa dimmer geïnstalleerd voor mijn spots in de keuken. Eerder had ik met succes een dimmer voor de eetkamerlamp ingebouwd. Deze dimmers laat ik via de Hue bridge communiceren. Verder is Hue gesynchroniseerd met Apple homekit

Met deze tweede dimmer heb ik problemen. De dimmer werkt over het algemeen goed, maar op den duur kan ik hem niet meer aansturen via Apple homekit. Ik kan hem dan nog wel aan uit zetten met de Hue ap, echter kan ik hem met deze app ook niet meer dimmen. Als ik de stroom eraf haal, kan het zijn dat het wel weer even goed gaat.
Het niet goed reageren is niet handig, omdat het hierdoor zijn functie, van aansturen met Siri, mist.
Met mijn eerst dimmer heb ik deze problemen niet.

Meer mensen met dit probleem? Wat kan de oorzaak zijn van mijn probleem? Wat kan ik doen om het probleem te verhelpen?

Verder valt het mij bij beide dimmers op dat deze pas laat in het bereik dimmen. Beide lampen reageren tussen 0 en 30% van 30% tot 100% zie je niets veranderen aan de sterkte van het licht. Is dit een producteigenschap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reist
  • Laatst online: 20-06 17:46
Baboonimab schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:41:

KNIP

Verder valt het mij bij beide dimmers op dat deze pas laat in het bereik dimmen. Beide lampen reageren tussen 0 en 30% van 30% tot 100% zie je niets veranderen aan de sterkte van het licht. Is dit een producteigenschap?
Dit probleem heb ik ook nogsteeds met mijn ICasa dimmer, iemand hier een mogelijke oplossing voor?

Zie ook mijn eerdere post:
Reist schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:14:
[...]

Ik heb ook de iCasa dimmer geinstalleerd (aansluitschema van de iluminize gepakt), werkt goed en kreeg m ook gelijk gevonden via de app. Ik heb alleen wel dat mijn lampen (3 Calex Giant filamenten) op 40% helderheid ingesteld al op t helderst zijn in werkelijkheid, van 40-100% veranderd er dus niets. Heeft iemand hier misschien een oplossing voor (via een app of hardwarematig?).

De dimmer heb ik achter de schakelaar gemonteerd (de Calex pendels hebben niet zoveel ruimte), dit betekende wel dat ik een extra nuldraad (blauw) vanuit het lichtpunt (in t plafond) heb moeten trekken. Ook ik vond t krap om de dimmer samen met een conventionele schakelaar in een inbouwdoos te krijgen, dit heeft me wel wat moeite gekost...

[ Voor 18% gewijzigd door Reist op 21-01-2019 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Baboonimab schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:41:
Dag,

Misschien is er iemand die mij hiermee kan helpen.

Ik heb mijn tweede iCasa dimmer geïnstalleerd voor mijn spots in de keuken. Eerder had ik met succes een dimmer voor de eetkamerlamp ingebouwd. Deze dimmers laat ik via de Hue bridge communiceren. Verder is Hue gesynchroniseerd met Apple homekit

Met deze tweede dimmer heb ik problemen. De dimmer werkt over het algemeen goed, maar op den duur kan ik hem niet meer aansturen via Apple homekit. Ik kan hem dan nog wel aan uit zetten met de Hue ap, echter kan ik hem met deze app ook niet meer dimmen. Als ik de stroom eraf haal, kan het zijn dat het wel weer even goed gaat.
Het niet goed reageren is niet handig, omdat het hierdoor zijn functie, van aansturen met Siri, mist.
Met mijn eerst dimmer heb ik deze problemen niet.

Meer mensen met dit probleem? Wat kan de oorzaak zijn van mijn probleem? Wat kan ik doen om het probleem te verhelpen?

Heb je hem wel goed ingesteld met de regelaar voor het minimale bereik? Dit had ik bij de Busch-Jaeger ook verkeerd gedaan met vergelijkbaar gedrag (enkel aan/uit) tot gevolg.

M.b.t. die Busch Jaeger, ik heb de vierkanaalsschakelaar (waarvan kanaal 1 dus voor de dimmer zelf is), moet nog eens uitvinden hoe ik (mogelijk via een sniffer en drie virtuele switches in Domoticz) de andere drie kanalen kan benutten om Hue groepen te bedienen.

[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 21-01-2019 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 16:20
Onlangs twee Philips Hue lampen gekocht voor voben eetkamertafel en gratis bridge gekregen. Enthousiast geworden heb ik ook twee lampen in de woonkamer van Hue lampen voorzien.

Nu wil ik ook de verlichting in de keuken kunnen bedienen via Hue app of via Homekit.
De lampen in de keuken zijn 3 x 3 spots (GU10) die via een dimmer bediend worden.

Om deze lampen van Philips Hue te voorzien vind ik nog te prijzig en zoek daarom een goedkoper alternatief.

Bv met een ICasa AC dimmer, maar deze is weer niet homekit compatible?

Zijn hier oplossingen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:09

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Toempf schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 19:09:
Kwam eerder in dit topic deze inbouwdimmer tegen (user weet ik niet meer, maar nog bedankt!) heb er zelf 2 besteld, werkt prima.

Amazon link
Ah, tnx zie dat hij ook in deze variant bestaat: pricewatch: iCasa Dimmer

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-06 09:31
DukeBox schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 20:20:
[...]

Ah, tnx zie dat hij ook in deze variant bestaat: pricewatch: iCasa Dimmer
Ik heb een een halogeenlamp met inbouw halogeendimmer die 10x10W G4 halogeen dimt (12V), als ik deze dimmer vervang door bovengenoemde iCasa kan ik dan in de toekomst met een gerust hart de halogeen G4 vervangen door G4 ledjes of komt er dan nog wat bij kijken? Gezien halogeen op zijn retour is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:17
Birdy D schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:07:

Ik heb een een halogeenlamp met inbouw halogeendimmer die 10x10W G4 halogeen dimt (12V), als ik deze dimmer vervang door bovengenoemde iCasa kan ik dan in de toekomst met een gerust hart de halogeen G4 vervangen door G4 ledjes of komt er dan nog wat bij kijken? Gezien halogeen op zijn retour is...
Dit gaat niet werken. GU4 lampen werken op 12V. De iCasa en Iluminize dim-aktoren zijn bedoeld voor ledlampen van 230V.

Naast de Philips Hue bridge kan deze dimmer ook door een pulsdrukker worden aangestuurd. Daarvoor zijn de contacten A1 en A2 bedoeld. Die pulsspanning mag liggen tussen 8 en 230V, maar dat staat los van de spanning voor de lampen die door de dimmer worden aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-06 09:31
arpeggio schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 23:35:
[...]

Dit gaat niet werken. GU4 lampen werken op 12V. De iCasa en Iluminize dim-aktoren zijn bedoeld voor ledlampen van 230V.

Naast de Philips Hue bridge kan deze dimmer ook door een pulsdrukker worden aangestuurd. Daarvoor zijn de contacten A1 en A2 bedoeld. Die pulsspanning mag liggen tussen 8 en 230V, maar dat staat los van de spanning voor de lampen die door de dimmer worden aangestuurd.
Ja dat had ik enigszins wel verwacht, wellicht beste en goedkoopste optie om de halogeenlamp G4 gewoon te vervangen door een 230V lamp en daar een Hue lamp(en) in te zetten. Ouwe dimmer er af en klaar..

Of is er ook nog iets wat op 12V werkt met Hue? Op zich een mooie lamp die halogeen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

arpeggio schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 23:35:
Dat kan je zo niet stellen, als de transformator/driver in de lamp een dimmer ondersteund kan dat gewoon. de 12V heeft daar niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1145539

Hallo,

Ik ben van plan om bij een hoop van mijn vaste schakelaars de Iluminize / icasa dimmer te plaatsen:

Wie heeft er ervaring met deze dingen? zijn ze betrouwbaar? zijn er dingen waar ik op moet letten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
i2Paq schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 18:24:
[...]

Kun je mij de maatvoering van dit apparaat geven?

Ik zoek iets dergelijks om in de bouwen.
Dan kun je beter dit pakken: https://www.wifimedia.eu/nl/icasa-dimmer.html

Wordt het niet tijd om de OP aan te passen? Hoe vaak deze al niet voorbij is gekomen. En ook gelijk de tip hierboven: No Motion No Fuss komt ook vaak voorbij...

• i2Paq
  • Laatst online: 20-06 09:18

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

IJsbeer schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 20:48:
[...]

Dan kun je beter dit pakken: https://www.wifimedia.eu/nl/icasa-dimmer.html

Wordt het niet tijd om de OP aan te passen? Hoe vaak deze al niet voorbij is gekomen. En ook gelijk de tip hierboven: No Motion No Fuss komt ook vaak voorbij...
Enorm bedankt! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:48

KingCrash

Angry Rabbit

De dimmer van mijn halogeen spotjes is kapot gegaan. Hij wil niet meer uit.
Nu ben ik recentelijk in de woonkamer overgestapt op HUE. En nu de dimmer toch defect is en er een nieuwe nodig is, ben ik benieuwd wat mijn opties zijn.
Is het echt zo eenvoudig om een icasa dimmer te monteren (zoals https://www.bol.com/nl/p/...JrTpEVDBkTYQaAjpBEALw_wcB)?
Hier moet dan nog een afdekplaat of bediening overheen om de boel netjes af te dekken. Of zie ik nu wat over het hoofd?

Onderstaande de huidige spullen
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vZU0AqQm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rCaOgWXm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oO0It0Tm.jpg

Angry Rabbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Samueldw schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 17:43:
Iemand ervaring met Iluminize?

Ik heb 2 lampen die ik niet kan vervangen door Hue lampen, namelijk een kroonluchter met 15 kleine 15W gloeilampjes op 230V en een wandlamp met 5x 10W G4 halogeenlampjes op 24V.

Nu kwam ik het volgende tegen bij Iluminize:
Zigbee 3.0 LED-Controller 1x 8A, 12V-36V voor de wandlamp met 5x 10W 24V halogeen

Zigbee 3.0 Dimm-Aktor Mini 1 x 230V, 200W / 400W voor de kroonluchter met 15x 15W 230V gloeilampen.

Het lijkt mij dat dat moet werken. Integreren de Iluminize dimmers mooi met Philips Hue?
Dat zijn dezelfde als de iCasa dingen, zoek maar eens in dit topic op beide merken. Hier bijvoorbeeld:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/57539500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Als verjaardagscadeau heb ik een Philips Hue startpakket gekregen. Wat een leuk spul!
Inmiddels gaan de hue lampen aan/uit bij zonsondergang/opgang, dansen ze mee met de Sonos en knipperen ze als de wasmachine klaar is. Ik heb nu nog maar 3 lampen, maar ik vermoed dat dat er in korte tijd heel veel meer gaan worden :)

Waar ik nog niet uit ben is een goede oplossing om hue-functionaliteiten te kunnen gebruiken voor bestaande domme LED lampen. Ik heb er een paar in het zicht en deze wil ik niet vervangen door een hue lamp (want lelijke hue peertjes). De inbouwdimmer van iCasa zag ik in dit topic voorbij komen, maar een tussenstekker zou natuurlijk nog makkelijker zijn. Helaas heb ik tot op heden alleen aan/uit tussenstekkers gevonden, niks dimbaars. Moet ik beter zoeken of zijn die er gewoon niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-04-2021
Na een Hue Bridge en 4 Ambient E27 lampen te hebben gekocht, ben ik me eens flink gaan inlezen in de materie. Ik wil vanalles, maar nu nog voor elkaar krijgen..

Als het aan mij ligt, wordt alles spraak gestuurd via Google Home. Maar er lopen hier nog een vrouw en kinderen rond.. Dan moeten dus toch die fysieke knoppen blijven of terug komen.
Voor nu zitten alle Hue lampen dus ook nog achter een standaard wandschakelaar tot ik de juiste oplossing heb gevonden.

Voor de woonkamer/keuken zat ik te denken om een tablet aan de muur te hangen waarmee alles bedient kan worden. Dit is iets wat ik wil, maar niet helemaal naar mijn wens te krijgen is. Ik zoek eigenlijk een Hue app waarbij je grote tegels in beeld ziet waarmee je alles kan bedienen. Simpele (soort Windows) opzet dus.
Echter kan ik niets vinden wat hier op lijkt. OpenHAB komt in de buurt, maar ben eigenlijk een beetje klaar met het opensource gebeuren. Liever kant en klaar op dit moment! Iemand die iets weet?
Wat ik zojuist tegen kwam, is de Google Home Hub. Helaas nog niet verkrijgbaar in Nederlands en dus ook niet niet IN het Nederlands. Maar de opzet hiervan is prima! Goed overzicht en lampen vrij simpel te bedienen etc. Maar dit kan dus nog wel even duren.. Dan kan ik daarmee ook meteen mijn Honeywell T6 bedienen.

Dan wil ik mijn buitenlamp boven de voordeur vervangen door LED. Meteen maar een Hue dacht ik. Echter geen buitenlamp als plafondlamp (ronde schijf) te vinden. Wel badkamer lampen die als IP44 zijn bestempeld, maar die zijn weer erg duur. Is er iemand die het aan heeft gedurfd om een 'normale' E27 of E14 lamp buiten te gebruiken in een bestaande buitenlamp? Ik kan ook een iCase of zoiets in mijn wanddoos bouwen en een standaard LED lamp gebruiken, maar een Hue lijkt me iets handiger. Hij hoeft toch alleen te werken wanneer het donker wordt. Dat kan al met een simpele instelling in de Hue app. Dus bestaande schakelaar afdoppen en klaar.

Dan de slaapkamers van mijn kinderen. Die zijn gewend om bij de deur een schakelaar voor de plafondlamp te gebruiken en een bedlampje met schakelaar zodat ze vanuit bed het lampje aan en uit kunnen doen.
Als ik dit zo wil houden, dan moet ik per kamer 2 Hue dimmers gaan installeren. Wordt kostbaar..
Schakelaar bij de deur prima natuurlijk, maar is er ook een soort losse schakelaar te krijgen die je vlak bij het bedlampje kunt monteren? Een WCD smart plug (Osram bijv.) is geen oplossing, die zitten niet vlak bij het bed zelf. Ik kan de Hue dimmer natuurlijk ergens bij het bed ophangen (en we hebben ook hoogslapers, nog lastiger), maar dan heb ik geen schakelaar bij de deur. Niet praktisch voor ons, de ouders! Dus is er een schakelaar (Zigbee?) welke ik aan een stekkersnoer kan monteren? Of een andere oplossing waar ik nog niet aan gedacht heb?

Ik heb de Hue app gekoppeld aan Google Home app. Dit heb ik gedaan toen ik 1 lamp had gekoppeld in de Hue app. Werkte perfect. Nu heb ik daarna nog 3 andere Hue lampen aan de Hue app gekoppeld. Maar ik krijg ze met geen mogelijkheid in de Google Home app zichtbaar. Kan er ook weinig over terugvinden. Is dit normaal? Moet er iets gereset worden? Ergens ga ik er vanuit dat alles wat aan de Bridge gekoppeld wordt, ook direct zichtbaar is in de Google Home app..

Bij de badkamer ben ik er ook nog niet uit. 4 12V Plafondspots met GU5.3 plug op een transformator.
Dit ombouwen naar GU10 op 230V is niet te doen. Verlaagd plafond etc. etc. Iemand hier een oplossing voor? Liefst meteen dimbaar (als mijn transformator dat aan kan). Ik kom een Busch Jaeger Zigbee Light Link tegen, maar dat wordt erg duur volgens mij. iCasa ben ik nog niet van overtuigd. Van iCasa heb ik dan volgens mij de dimmer nodig om in te bouwen met daarnaast nog een keypad. Maar de vraag is, kan deze iCasa dimmer en keypad rechtstreeks op de Hue Bridge? Of moet ik dan ook weer een speciale Zigbee Gateway voor hebben?
EDIT: ik kom nu in eens de Osram Smart+ GU5.3 tegen. Iemand daar ervaring mee? Zou direct op de Bridge moeten werken.

Ik heb alles nu Busch Jaeger thuis. En heb hier gelezen dat er een Busch Jaeger Friends of Hue lijn aan komt. Maar nog weinig over te vinden en de advies prijs ligt erg hoog. Niet haalbaar om daar een heel huis mee te vervangen.

Kortom.. meer dan genoeg vragen om me in te verdiepen voordat ik alles naar mijn zin heb!

[ Voor 4% gewijzigd door lithje op 17-03-2019 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

lithje schreef op zondag 17 maart 2019 @ 23:42:
Maar er lopen hier nog een vrouw en kinderen rond.. Dan moeten dus toch die fysieke knoppen blijven of terug komen.
Heb een zelfde situatie maar juist de kids (4 en 7) zijn volledig over op spraak. Mijn vrouw en ik hebben alleen na bedtijd wel behoefte aan een schakelaar want vluisteren tegen home werkt niet echt lekker ;)
Voor nu zitten alle Hue lampen dus ook nog achter een standaard wandschakelaar tot ik de juiste oplossing heb gevonden.
Ik heb alles vervangen door dimmer switches, oude schakelaars doorverbonden en een blindplaat er op
Wat ik zojuist tegen kwam, is de Google Home Hub. Helaas nog niet verkrijgbaar in Nederlands en dus ook niet niet IN het Nederlands.
Zit er ook op te wachten. Nu tijdelijk een rpi met touchscreen en een eigen interface voor de basics. Thermostaat gaat met alleen voice eigenlijk ook prima overigens.
Dan wil ik mijn buitenlamp boven de voordeur vervangen door LED.
Mits de temp. niet extreem zijn kan daar gewoon een Hue lamp in. Als besturing vanuit Hue niet nodig is maar alleen google home kan je ook naar sonof o.i.d. kijken. Ook zijn er naast icasa ook andere inbouw opties die werken.
Als ik dit zo wil houden, dan moet ik per kamer 2 Hue dimmers gaan installeren. Wordt kostbaar..
Bij Hue moet je niet meer denken in lampen en schakelaars maar in scenes. Mijn kinderen doen het bedlampje aan/uit met een scene. Die zelfde scenes heb ik ook aan de dimmer switch gekoppeld.
Evt. nemen ze de dimmer switch mee naar hun bed als ze bijv. ziek zijn en niet duidelijk kunnen praten naar home. Ik kan hun licht ook in een andere kamer uit/aan doen via home of gewoon op mijn telefoon.
Daarnaast, een dimmer switch is niet veel duurder dan standaard installatie materiaal.
Dus is er een schakelaar (Zigbee?) welke ik aan een stekkersnoer kan monteren?
Wat bedoel je precies ? Moet dit handbediening zijn of juist om hem remote uit/aan te zetten ?

Je vraag over missende apparaten was al beantwoord door anderen.
Bij de badkamer ben ik er ook nog niet uit. 4 12V Plafondspots met GU5.3 plug op een transformator.
..
EDIT: ik kom nu in eens de Osram Smart+ GU5.3 tegen. Iemand daar ervaring mee?
Ik heb eerst de osrams gehad, werkt op zich perfect maar voor mij gaven ze te weinig licht. Ik heb ze vervangen door philips 7 watt dimbaar duotone en die waren voldoende. Ik hem daar een losse zigbee dimmer tussen gezet en dat werk goed maar niet zo mooi als die osrams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-06 12:42

Wokker

De avond wokkel

Ik ben van plan om voor de laatste lamp boven de eetkamer, met daarin een 6 tal edison lampen te gaan dimmen met de iCasa dimmer. Deze moet ingebouwd worden in een doos met dubbele schakelaar waarbij de linker gebruikt wordt voor het schakelen(in het geval van nood) van de hue spots in de woonkamer. En de rechter wil ik koppelen aan deze dimmer. Officeel moet er een push schakelaar op zie ik in de beschrijving. Werkt een normale licht knop ook in dit geval ook als ik die achter elkaar aan en uitschakel?

Het oneindige X 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
DukeBox schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 20:45:
[...]

Nee, dat werkt niet. Lees je hoe dan ook even in m.b.t. de ervaringen, qua dimmen zijn ze niet echt lekker.
edit: mogelijk is het buggy dimmen tegenwoordig opgelost.
Dat werkt zeker wel. Ik heb hier mijn 'gewone'schakelaar achter de iCasa hangen. Dat werkt gewoon zoals gewend en ik al beschreven heb in dit topic.
Dimmen zie ook mijn ervaringen (en anderen). Je geeft aan dat dat opgelost is, bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

IJsbeer schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 20:30:
Dat werkt zeker wel. Ik heb hier mijn 'gewone'schakelaar achter de iCasa hangen. Dat werkt gewoon zoals gewend en ik al beschreven heb in dit topic.
Ik heb de sunricher versie gehad, als ik daar een standaard maak/verbreek schakelaar op aansloot dan was deze continu aan het zenden en verstoorde het signaal bij andere remotes, dimmers en lampen. Volgens de handleiding (die voor de icasa en sunricher gelijk is) moet er een puls schakelaar gebruikt worden.
Dimmen zie ook mijn ervaringen (en anderen). Je geeft aan dat dat opgelost is, bron?
:?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Bakk3 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:24:
Volgens mij moet dat kunnen met een inbouw dimmer
Ja dat kan.
Echter kan ik geen inbouw dimmers vinden voor een dubbele wandschakelaar (om 2 verschillende plafondlampen te schakelen/dimmen) ipv een enkele wandschakelaar.
Dat heb je er 1 nodig. Die gaan waarschijnlijk niet in in inbouw doos passen dus zal je de dimmer in een andere doos of bij de lamp moeten inbouwen en de draden naar de schakelaar moeten verlengen.

b.t.w. Heb zelf de icasa dimmer gehad, was er niet zo over te spreken.
robkrekel schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:34:
Heeft iemand de sensor al aan het plafond gemonteerd?
In mijn badkamer, is minder hoog (~ 2m20) heb hem wel iets uit het midden gedaan zodat ik de detectie hoek een (klein) beetje richting de deur kon kantelen. Werkt prima, zodra ik de deur open doe detecteert ie het al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakk3
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:20
DukeBox schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:46:

Dat heb je er 1 nodig. Die gaan waarschijnlijk niet in in inbouw doos passen dus zal je de dimmer in een andere doos of bij de lamp moeten inbouwen en de draden naar de schakelaar moeten verlengen.

b.t.w. Heb zelf de icasa dimmer gehad, was er niet zo over te spreken.
Thanks! Ik hoopte dat er een dimmer was specifiek voor dubbele schakelaar.
Zijn er andere inbouw dimmers waar je wel tevreden over was/bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:58
DukeBox schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:22:
[...]

Inbouw niet echt helaas. Althans niet zigbee3 compattible.
In welk opzicht was je niet tevreden over de Icasa dimmer?
Ik heb er nu 2 in gebruik en het werkt tot nu toe perfect samen met de bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Robje1244 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:43:
In welk opzicht was je niet tevreden over de Icasa dimmer?
Beperkt dimbereik, geluid (zoemen), flikkeren bij veranderen dim niveau en slecht bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvdh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:06
Dit is waarschijnlijk een beetje een lekenvraag, maar zijn er ook (en/of is het technisch uberhaupt mogelijk) om slimme dimmers te installeren die geen nuldraad nodig hebben?

Context:
Ik heb een verlaagd plafond met meerdere spots. Deze zijn van de fabrikant zelf (Plameco) en helaas geen stadaard GU10 spots. Ik wilde deze dus slim maken met een dimmer. Echter heb ik in de muur geen blauwe fasedraad lopen om bijv. een icasa zigbee dimmer aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

jeroen3 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 07:57:
Geeft die LED strip genoeg licht om te functioneren als kamerlamp als ik er 3 Meter van op het plafond plak?
De plus in iedergeval wel, 2 meter geeft net zoveel licht als 3 e27 lampen.
Tjark schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 02:00:
Waar? Welk product? In de TS zie ik niet iets staan? :?
Het is ook geen Hue product dus staat daarom niet in de TS. Maar in de afgelopen 5 pagina's vind je het zeker terug. Zoek maar bijv. op icasa.

[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 30-04-2019 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-06 21:51

Tjark

DON'T PANIC

DukeBox schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 08:03:
Het is ook geen Hue product dus staat daarom niet in de TS. Maar in de afgelopen 5 pagina's vind je het zeker terug. Zoek maar bijv. op icasa.
Helemaal gemist 8)7

Dan ga ik die proberen, of toch net een andere, aangezien ik altijd tegendraads moet zijn |:(

De Mextronic LED CONNEX Zigbee fasedimmer 230V tot 400W
https://www.amazon.de/gp/...smid=A1KLS26SU9YSD7&psc=1 lijkt mij 't zelfde als de icasa en de Illuminize, maar dan net voordeliger.

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Tjark schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 08:52:
https://www.amazon.de/gp/...smid=A1KLS26SU9YSD7&psc=1 lijkt mij 't zelfde als de icasa en de Illuminize, maar dan net voordeliger.
Is ook gelijk (zelfde CE keurings nummer), je hebt ook nog ali express zigbee 3 dimmers die nog goedkoper zijn alleen een onhandiger formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-06 21:51

Tjark

DON'T PANIC

Tjark schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 08:52:
[...]
Follow up: 't dingetje was snel binnen vanuit Duitsland. Aangesloten, zoeken op nieuwe lamp, toen stroom erop en hij werd snel gevonden. Als fabrikant wordt Sunricher aangegeven in de Hue app.

M'n 2 gloeilampen die m'n vriendin zo leuk vindt, zijn nu via Hue te bedienen én via de oude schakelaar. Het enige is wel dat de dimmer de schakelaar als een pulsschakelaar wil zien. Wil ik de lamp met de oude schakelaar bedienen, moet ik de schakelaar aan-uit doen voor aan, en daarna weer aan-uit voor uit.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik probeer ook een iCasa dimmer werkend te krijgen voor een groot aantal inbouwspots in een nieuwe woning (eerst proberen met een groep van 4).

Nu heb ik wat moeite om deze werkend te krijgen, waarbij het goed is te vermelden dat ik in deze woning nog geen internet en netwerk heb, en de Hue bridge dus nog niet draait.

Wel heb ik een pulsdrukker (Gira) aangesloten zoals in de beschrijving van iCasa (hetzelfde als de beschrijving van Sunricher). Het enige wat er nu gebeurt is dat de lampen een korte puls geven als ik op de knop druk, ze gaan daarna gelijk weer uit. Druk ik langer op de knop, dan dimmen ze tot 0. Dan weer aankrijgen is moeilijk of niet mogelijk.

Pulseren van de lampen in 'pairing mode' zoals de Sunricher handleiding aangeeft zie ik niet, en een manier om de lampen aan te laten heb ik dus ook niet.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen of werken ze echt alleen als ze gepaired zijn? Een defect is het niet, ik heb er twee die hetzelfde doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Jazzle schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 16:50:
Ik probeer ook een iCasa dimmer werkend te krijgen voor een groot aantal inbouwspots in een nieuwe woning (eerst proberen met een groep van 4).

Nu heb ik wat moeite om deze werkend te krijgen, waarbij het goed is te vermelden dat ik in deze woning nog geen internet en netwerk heb, en de Hue bridge dus nog niet draait.

Wel heb ik een pulsdrukker (Gira) aangesloten zoals in de beschrijving van iCasa (hetzelfde als de beschrijving van Sunricher). Het enige wat er nu gebeurt is dat de lampen een korte puls geven als ik op de knop druk, ze gaan daarna gelijk weer uit. Druk ik langer op de knop, dan dimmen ze tot 0. Dan weer aankrijgen is moeilijk of niet mogelijk.

Pulseren van de lampen in 'pairing mode' zoals de Sunricher handleiding aangeeft zie ik niet, en een manier om de lampen aan te laten heb ik dus ook niet.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen of werken ze echt alleen als ze gepaired zijn? Een defect is het niet, ik heb er twee die hetzelfde doen.
Mocht iemand hetzelfde probleem hebben: dat is dus wat er gebeurt als er eigenlijk helemaal geen spanning op je nul draad staat 8)7. Spanning erop en het werkt prima. De iCasa knippert niet en dimt erg ver. Het klopt wel dat de dim 'range' niet helemaal juist is, alles speelt zich af tussen de 0 en 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toempf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-06 12:11
Erik1971 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 12:14:
[...]

Als je ff post van paar dagen terug kijkt kun je lezen dat Innr binnenkort met filament led lampen komt die ZigBee ondersteunen en dus met Hue te koppelen zijn!
En als je daar niet op wil wachten kan je er altijd nog een iCasa ZigBee dimmer tussen steken, heb ik ook in de slaapkamer icm led filament lampen en dat werkt perfect.

*Edit; of gewoon een simpele on/off plug als je er niet te veel eisen aan stelt

[ Voor 8% gewijzigd door Toempf op 19-05-2019 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
IJsbeer schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:56:
Thanks voor deze handleiding, is inderdaad een heel stuk duidelijker dan de originele. Daarmee was het eigenlijk een fluitje van een cent.
Zelf heb ik een nieuwe draad getrokken vanuit mijn lamp naar de WCD en hem daar aangesloten. Tevens gebruik gemaakt van lasklemmen. Waar ik verder ook nog tegen aan liep was het feit dat het redelijk krap was in de WCD. Uiteindelijk is het gelukt door eerst de dimmer te plaatsen en daarna de lasklemmen erlangs te duwen, met als resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a6fRJVlThXWIIqNRrWXDJjG0/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sSprMhvmiCYT472PBC03XAIH/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lCXTmAihb34QQ71mbdwIfzmP/medium.jpg

Nu heb ik het nog aan een 'normale' schakelaar hangen en dat werkt prima. De Puls schakelaar is echter al onderweg.

Edit: inmiddels ook de pulsschakelaar opgehangen en nu werkt hij nog beter. Bij eenmalig indrukken gaat de lamp direct aan/uit, waarbij de oude stand wordt bewaard. Bij het inhouden wordt de lamp gedimd / feller.

[ Voor 25% gewijzigd door rens-br op 10-08-2019 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

djuki schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 00:05:
Vraag. Kan ik in plaats van 3 hue GU10 lampen ook één dimmer kopen?
Ik heb in mijn plafond 2 x een groep van drie inbouwspots. Deze zijn in serie geschakeld en elke groep heeft één dimmer. In de spots zitten nu halogeen lampen. Ik zou het leuk vinden om ook deze ,in totaal zes spots, toe te voegen aan m'n hue zodat ook deze verlichting geautomatiseerd kan worden.
Zoals ik er tegen aan kijk met de kennis die ik heb, kan ik de dimmer er tussen uit halen en elke lamp vervangen door een hue lamp (ambiance past wel geloof ik maar de color RBG niet??). Ik zou dan 6 lampen nodig zijn en volgens mij kom ik dan met de ambiance serie uit op zon 200 euro. En dat vind ik best geld.
Maar is het niet veel makkelijker/goedkoper om alleen de dimmer te vervangen door een dimmer die hue compatibele is? Eventueel de lampen vervangen door een dimbare led GU10 . Ik weet niet of dit mogelijk is en de vraag aan jullie om hier over nee te denken.
Ik heb aardig wat op het forum gelezen maar ik moet zeggen dat ik een beetje bedolven wordt over de hoeveelheid. Dus mocht de vraag eerder gesteld zijn of niet in dit topic thuis horen, excuus hiervoor.

BVD!
Misschien heb je hier wat aan: https://www.wifimedia.eu/nl/icasa-dimmer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djuki
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-07-2024
Dank. Ga ik eens naar kijken. Dit is een inbouw ding lijkt me. Denk alleen niet dat deze geschikt is voor halogeen , maar goed. Dat hoeft geen probleem te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-06 23:58
djuki schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 01:01:
[...]

Dank. Ga ik eens naar kijken. Dit is een inbouw ding lijkt me. Denk alleen niet dat deze geschikt is voor halogeen , maar goed. Dat hoeft geen probleem te zijn
Volgens de gebruiksaanwijzing kan de icasa met capacitieve en resistieve lasten overweg, dus 230V halogeen en halogeen met een elektronische trafo zou geen probleem moeten zijn.

Eventueel is er nog een wat robuustere, maar ook duurdere oplossing:
Ubisys D1
Deze kan het dimgedrag aanpassen op de belasting, is ook nog wat kleiner dus makkelijker in te bouwen.

Houd er rekening mee dat dit soort inbouwunits (bijna) altijd een nuldraad nodig hebben, die meestal niet aanwezig zijn bij een bestaande schakelaar of dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
Voor een dimmer, zoek je deze:
https://www.robbshop.nl/i...e-zigbee-400w-robb-smarrt

Overigens hetzelfde product als de icasa/iluminize/sunricher modules die in dit topic al vaker besproken zijn, zie ook mijn post een paar plekken omhoog.

Belangrijkste punten bij deze modules imo:
  • Past het achter de schakelaar/bij het lichtpunt
  • Kun je een nuldraad voorzien
  • Komt de belasting overeen (capacitief of resistief, max 200W voor C, max. 400W voor R)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:33
Sjoop1985 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 12:27:
Voor een dimmer, zoek je deze:
https://www.robbshop.nl/i...e-zigbee-400w-robb-smarrt

Overigens hetzelfde product als de icasa/iluminize/sunricher modules die in dit topic al vaker besproken zijn, zie ook mijn post een paar plekken omhoog.

Belangrijkste punten bij deze modules imo:
  • Past het achter de schakelaar/bij het lichtpunt
  • Kun je een nuldraad voorzien
  • Komt de belasting overeen (capacitief of resistief, max 200W voor C, max. 400W voor R)
Mocht en geen nul draad hebben. Dan is de Fibaro dimmer een oplossing. Ik heb er 1 in gebruik zonder nul draad en ben er super blij mee. Anders had ik een hue lamp of iets dergelijks moeten komen terwijl er nu een prachtige IKEA lamp hangt( met ledstrip in lamp).

Deze werkt niet met hue maar heb je een zwavel apparaat nodig. Mocht je dus gaan denken aan huisautomatisering i.p.v. alleen hue lampen dan is dat de oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door Daniel. op 09-06-2019 12:38 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Laatst online: 21-06 12:04
Medetweakers,

Een vraag over de iCasa dimmer, ik heb mijn Google skills getest maar kom er niet (helemaal) uit. Situatie is als volgt: onze eettafellamp is dmv een Berker Tronic Drehdimmer aangesloten. Het is de enige niet Hue lamp in huis en dat kan natuurlijk niet ;)

Nu heb ik een iCasa dimmer gekocht om te gaan gebruiken zodat ook deze via de Hue app aan te sturen. Plan A was origineel om deze achter de bestaande dimmer te monteren maar volgens mij krijg je dan twee dimmers achter elkaar en gaat dat niet werken, ook is er niet voldoende ruimte in de lasdoos. Plan B is nu dus om de Berker te demonteren, en deze te vervangen door een iCasa en daar een blindplaat overheen.
Aangezien de Hue app de iCasa dimmer kennelijk als lamp ziet zou het zelfs mogelijk moeten zijn om deze dan weer met een Friends of Hue Niko schakelaar te bedienen.

Kan dat? Of denk ik nu te makkelijk?

Plan C is om de iCasa dimmer in de plafonddoos te monteren waar de lamp aan hangt, maar dan heb je volgens mij nog steeds twee dimmers achter elkaar zitten, dus zou ook niet werken.

Kan iemand met een gemonteerde iCasa dimmer hier uitsluitsel over geven? :)

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

DePaul schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 21:10:
Een vraag over de iCasa dimmer,
2 dimmers achter elkaar kan inderdaad niet.

Dimmer i.p.v. je huidige kan maar houd er rekening mee dat je ook een nuldraad nodig hebt.

Bij de lamp plaatsen kan dan makkelijker zijn aangezien die daar al aanwezig is.

Een f.o.h. schakelaar werkt daar prima mee maar je kan ook een puls schakelaar gebruiken met de icasa dimmer.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 14-06-2019 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
  • Laatst online: 21-06 12:04
DukeBox schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 21:56:
[...]

2 dimmers achter elkaar kan inderdaad niet.

Dimmer i.p.v. je huidige kan maar houd er rekening mee dat je ook een nuldraad nodig hebt.

Bij de lamp plaatsen kan dan makkelijker zijn aangezien die daar al aanwezig is.

Een f.o.h. schakelaar werkt daar prima mee maar je kan ook een puls schakelaar gebruiken met de icasa dimmer.
@DukeBox Thanks voor het bevestigen van mijn vermoeden :) Heb al gezien dat er in de lasdoos een derde draad aanwezig is dus dat moet goed komen volgens mij.

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbotrent
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-06 11:15
Dag iedereen,

Ik zou graag mijn 'domme' buitenlamp opnemen in mijn Hue ecosysteem. Zoals al vaak besproken, kan dit bijvoorbeeld via de iCasa Zigbee 3.0 AC Switch (deze dus).

Ik weet dat er hiervoor een nuldraad dient aanwezig te zijn bij de schakelaar. Ik heb mijn schakelaar eens bekeken en volgens mij is er wel degelijk zo'n nuldraad aanwezig. Dit is de situatie (het gaat over de bovenste schakelaar):

https://drive.google.com/...uGRXRFFOZGA5wO7ZBns0GT7Pg

Zoals jullie kunnen zien zijn er echter 3 blauwe draden aanwezig. Hoe weet ik nu welke ik moet nemen? En bij uitbreiding, hoe kan ik deze bestaande draden op deze manier aansluiten (en gaat dat uberhaubt wel?):

https://drive.google.com/...DmiaHmOtrbwx9gPUnoS5oxWZx

Mijn kennis van electriciteit is hiertoe ontoerijkend vrees ik want ik krijg er kop noch staart aan. Daarom hoop ik dat er iemand met voldoende kennis mij hier eventueel mee kan verder helpen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Erniebert schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 23:11:
Vraag: ik ben met nieuwbouwhuis bezig. In gesprek over meerwerk. Straks graag overal Hue waar mogelijk. Is het dan verstandig overal bij de schakelpunten blauw, zwart en bruin draad te trekken?
Persoonlijk zou ik er wel een nul draad bij (laten) trekken om van een bestaande schakelaar bijvoorbeeld een stopcontact te maken.

Mocht je met inbouw dimmers (zoals icasa e.d.) gaan werken dan heb je nodig. Voor native Hue is dat niet nodig.
Erniebert schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 23:31:
Want....dan koppel je de schakeldraad aan bruin?
Ja.

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 28-06-2019 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
Romius schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:15:
Ik ben ook bezig met Hue en ik zoek nog een oplossing voor de buitenverlichting, welke geen Hue is. Deze wil ik wel graag op gezette tijden aan en uitzetten. Momenteel zit het geheel op een normale schakelaar binnen het huis.

Ik zag deze al, maar het is niet-dimbare verlichting die in de tuin zit, wel werkt alles op 220v: https://www.robbshop.nl/i...jYZwG4x8fIPBoCQaEQAvD_BwE

Werkt dit evengoed, of moet ik iets anders hebben?
Ik heb dezelfde situatie, maar zag mijn eigen vraag niet (helemaal) beantwoord:

Hoe schakelt dit ding? M.a.w. is dit compatibel met alle soorten verlichting/lasten? Je ziet soms dat die dingen (volgens mij is dat bij sommige KaKu's ook) intern eigenlijk een soort dimmer zijn, met een "soft on", waardoor niet-dimbare LEDs en spaarlampen hier niet mee overweg kunnen. Laat ik in mijn tuin nu net door de vorige eigenaar gezegend zijn met enkele niet dimbare LEDs en spaarlampen op moeilijk bereikbare plekken. Als deze schakelaar "gewoon" een maak/breek contact doet, is dat geen probleem, maar als het een soort aan/uit variant is van de iCasa dimmer, moet ik toch eerst mijn lampen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-06 19:23
Sjoop1985 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:22:
[...]

Ik heb dezelfde situatie, maar zag mijn eigen vraag niet (helemaal) beantwoord:

Hoe schakelt dit ding? M.a.w. is dit compatibel met alle soorten verlichting/lasten? Je ziet soms dat die dingen (volgens mij is dat bij sommige KaKu's ook) intern eigenlijk een soort dimmer zijn, met een "soft on", waardoor niet-dimbare LEDs en spaarlampen hier niet mee overweg kunnen. Laat ik in mijn tuin nu net door de vorige eigenaar gezegend zijn met enkele niet dimbare LEDs en spaarlampen op moeilijk bereikbare plekken. Als deze schakelaar "gewoon" een maak/breek contact doet, is dat geen probleem, maar als het een soort aan/uit variant is van de iCasa dimmer, moet ik toch eerst mijn lampen vervangen.
Ik heb nog even verder gezocht, er is ook nog een switch variant, die 5 euro goedkoper is. Het lijkt mij dat die wel moet werken: https://www.wifimedia.eu/nl/icasa-switch.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
Romius schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 07:41:
[...]

Ik heb nog even verder gezocht, er is ook nog een switch variant, die 5 euro goedkoper is. Het lijkt mij dat die wel moet werken: https://www.wifimedia.eu/nl/icasa-switch.html
Dat is precies wat ik bedoel, ik linkte naar de dimmer ter illustratie, maar de switch uit de door mij gequotete post doel ik op. Die dimmer ken ik, die werkt met R en C loads, maar die switch... Is die nog selectief? Is t een maak/breek contact, of een relais, dat gewoon aan/uit schakelt, of zit er een ander circuit in. Ik meende ergens gelezen te hebben dat deze switch "soft on" en "soft off" doet. Dat duidt op een dimcircuit, wat niet gezond is voor mijn huidige tuinlampen (spaar en niet dimbaar LED) en/of de switch zelf.
Ik hoopte dat iemand ervaring heeft met de switch (dus niet de dimmer) die dat kan bevestigen of ontkrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 23:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
JB schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:09:
Huidige schema is LED dimmer en 2x aan/uit schakeler als kruisschakeling. Dimmer hangt bij de loftdeur waar we de keuken in lopen. De overige 2 aan/uit schakelaar bij de keukendeur en garagedeur.

De LED dimmer vervalt dan omdat deze niet puls is maar gewoon een GIRA draaiknop. Daar zou ik dan de Iluminize icm puls van Gira willen plaatsen maar ivm kruisschakeling twijfel ik of dat gaat werken.
Dit lijkt te moeten werken. Hou er wel even rekening mee hoeveel watt de lampen in totaal zijn en of je dat gedimt krijgt met de iCasa.

Verder als ik het goed begrijp haal je met de kruisschakeling volledig de spanning van de dimmer af, klopt dat? Ik weet namelijk niet 100% zeker of de lamp weer aanspringt op het originele vermogen bij het aanschakelen van de spanning. Verder verlies je op die manier natuurlijk ook de connectie met het Zigbee netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:55

JB

Cédric roelt!

rens-br schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:12:
[...]

Dit lijkt te moeten werken. Hou er wel even rekening mee hoeveel watt de lampen in totaal zijn en of je dat gedimt krijgt met de iCasa.

Verder als ik het goed begrijp haal je met de kruisschakeling volledig de spanning van de dimmer af, klopt dat? Ik weet namelijk niet 100% zeker of de lamp weer aanspringt op het originele vermogen bij het aanschakelen van de spanning. Verder verlies je op die manier natuurlijk ook de connectie met het Zigbee netwerk.
Ja dat is 8x 5W Philips GU10 dus dat zou geen issue moeten zijn.

Ja dat verwacht ik wel. Goeie inderdaad! Dan moet ik even kijken dat/of die Iluminize wel spanning houdt mbt Zigbee netwerk. Hoe werkt het dan icm alleen die puls drukker? Een extra (of twee) schakelaar(s) die het aan/uit signaal overneemt van de puls drukker is dan natuurlijk niet hetzelfde.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@JB met de iluminize/icasa inbouw dimmer kan je ook nog steeds de 'hotel' schakeling gebruiken echter moet je deze dan inderdaad vervangen door puls drukkers. De puls drukkers moet je dan parallel koppelen.
Afbeeldingslocatie: https://www.domoticahelden.nl/web/image/11918/aansluitschema_wisselschakeling%20fibaro_1x_dimmer_2__fgd-212_pulsdrukkers_v1_0_005.jpg?access_token=0550d64b-d2d1-495b-a75b-e2f19d6b43e3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

DukeBox schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:35:
@JB met de iluminize/icasa inbouw dimmer kan je ook nog steeds de 'hotel' schakeling gebruiken echter moet je deze dan inderdaad vervangen door puls drukkers. De puls drukkers moet je dan parallel koppelen.
[Afbeelding]
Dus de huidige 2 aan/uit schakelaar vervallen cq. zijn ook niet meer bruikbaar?

Ik zet net te denken maar ik heb hier ook nog een oude KaKu ontvanger en die schakelt ook gewoon de tuinverlichting ipv de wisselschakeling. Dat zou betekenen dat deze ontvanger wel op 220V blijft staan. Het is wel zo dat als ik de tuinverlichting handmatig bedien, de ontvanger overruled wordt cq. niet reageert op signalen, pas als ik de tuinverlichting dan weer handmatig uit zet, kan ik deze draadloos bedienen. Wellicht niet geheel volgens NEN1010 dan, maar werkt het dan niet met een kruisschakeling :? Aan de andere kant is dat ook weer niet echt wenselijk in nieuwe nog te maken scenario, want dan moet je altijd de lampen weer uit maken met een van de aan/uit knoppen :/

[ Voor 18% gewijzigd door JB op 23-08-2019 09:48 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

JB schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:53:
Ja maar dan moeten je lampen ook Hue zijn?
Nee, daar mee schakel je de illuminize/icasa (via een hue bridge, weet niet of het ook direct kan).
En kruis heb je dan niet meer nodig, overal waar je wilt schakelen hang je een dimmer switch op.

Zo heb ik ze ook overal in huis over de oude schakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RZxUA5AKHzoZxts5JMziNSdo/medium.png

[ Voor 39% gewijzigd door DukeBox op 23-08-2019 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

DukeBox schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:54:
[...]

Nee, daar mee schakel je de illuminize/icasa (via een hue bridge, weet niet of het ook direct kan).
En kruis heb je dan niet meer nodig, overal waar je wilt schakelen hang je een dimmer switch op.

Zo heb ik ze ook overal in huis over de oude schakelaar:
[Afbeelding]
Ja als je 1 pot in de muur hebt, kom je daar wel mee weg inderdaad. Hier gaat dat niet, heb overal dubbele.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
NeutraleTeun schreef op zondag 22 september 2019 @ 08:20:
Niet echt.
Is via stroomkabel verbonden met een lichtschakelaar binnen.
Deze inbouwen en de lichtschakelaar door een pulsdrukker vervangen: https://www.wifimedia.eu/nl/icasa-switch.html

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
pirke schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:30:
Een half watt stroomverbruik in soft off.

Wij hebben zo'n 34 spotjes die ik slim wil maken, ik kan voor slimme spotjes gaan of domme spotjes met een slimme inbouw dimmer. 35 * 0,5 watt is toch 17 watt permanent verbruik.

Zo ook voor de tuin- en buitenverlichting (20 lampen), en dan nog de overige lampen in huis 10/15 ofzo). Stiekem telt dat best op allemaal.

30 watt permanent verbruik is 262kWh op jaarbasis = 52 euro per jaar om de lampen uit te laten staan...
Ik heb dat gedeeltelijk ondervangen door 5 spotjes in de keuken 'normale' spots in te drukkken, maar allen achter 1 iCasa inbouwdimmer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 23:35
Ik heb een lamp (icasa dimmer) verwijderd in de app en een half jaar later weer teruggezet. Hoe kan ik zorgen dat de bridge deze weer herkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

arjandijk162 schreef op zondag 3 november 2019 @ 21:54:
Ik heb een lamp (icasa dimmer) verwijderd in de app en een half jaar later weer teruggezet. Hoe kan ik zorgen dat de bridge deze weer herkend?
Gewoon opnieuw pairen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:43
Zoals eerder toegezegd, hierbij het resultaat van wat tips op dit forum:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OWelKXCbDjqQdIXV4N2myu2x/full.jpg

Je ziet:

Een Jung Zigbee wandzender
Een Jung Enocean module, omgebouwd met een Hue tap schakelaar

Je ziet niet:
Een icasa inbouwdimmer, ingebouwd achter de onderste schakelaar.

Dit alles middels de LS990 serie. Erg blij mee, want ziet er mooi uit. Maar, ben nog niet helemaal tevreden. De Zigbee zender werkt netjes samen met twee lampen (Tradfri via Hue, tevens gekoppeld aan de onderste schakelaar). Met de icasa inbouwdimmer niet. Jammer, want ik wil meerdere lampen/scenes schakelen. Heb van de helpdesk van icasa wat tips gekregen, dit weekend even testen, daarvoor moet de boel weer even uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
FranticDJ schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 11:35:
Hmm dan maar zoeken naar een Zigbee/Hue compatible zender om achter een pulsdrukker te bouwen :7

Als iemand tips heeft, houd ik me aanbevolen O-)
Volgens mij kom je dan altijd uit bij die unit van iCasa, moet gewoon in een inbouwdoos passen ook als het goed is.
Ethiron schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 13:25:
@ACRNM balen... waarom niet gewoon een batterij erin. Heeft de originele Hue Dimmer Switch ook.

Heeft iemand anders nog een antwoord op mijn vraag om de 1 meter verlengkabel van de lightstrip te koppelen aan een adapter (zonder de 2 meter basisset)?
Tja...dit scheelt Philips een hoop gedoe natuurlijk. Makkelijker om producenten gewoon een off the shelf product te laten kopen en te ''certificeren'' (licentie op logo afgeven). Dan om zelf een reference framework te maken voor een batterij gestuurd product en dat dan zelf te moeten maken of te laten maken door een ander met alle QA randzaken die daarbij komen. Maar dat is speculatie :)
Persoonlijk stoor ik mij niet aan de klik, wat feedback zint mij wel. Maar ik kan wel begrijpen dat andere zich er aan storen. Zeker wanneer je nog oud en nieuw door elkaar gebruikt en dus dagelijks geconfronteerd wordt met het verschil tussen de 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

RobB_W schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 13:36:

Je ziet niet:
Adverteert deze zich als een "lamp" binnen Hue en niet als device?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron_de_ruiter
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-03 09:00
Ron_de_ruiter schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:11:
[...]

Nee, nog niet geprobeerd, maar lijkt me een goede suggestie! _/-\o_

Ga ik vandaag even proberen. Kom bij je terug hierop!
@Anoniem: 1053417 Thanks, dit lijkt te werken,wacht even af tot morgenochtend.

Wat mij wel nu al opviel, wellicht stom dat ik me dat niet realiseerde, is dat ik dan uiteraard de lampen UIT de hue bridge haal, en dus zijn ze niet meer met de hue bridge, en dus de app te bedienen.

Ik wacht in ieder geval even af tot morgenochtend, dan weten we in ieder geval dat het probleem zit tussen de bridge en de lampen en niet dat het met iets anders te maken heeft, zoals een fout met de transmitter zelf.

Ondertussen heb ik wat goedkope, vergelijkbare transmitters besteld van een goedkoper merk, die ook in een 50 frame zouden moeten passen (deze serie: https://www.icasa.io/wandschakelaars) van icasa.

Deze zouden wel compatible moeten zijn met de hue 3.0 en hoger bridge software.
Ik hou jullie op de hoogte van het vervolg.

Afbeeldingslocatie: https://static.wixstatic.com/media/0fd8c0_7bf77462af8449bc9f3e8891fa1d1ce1~mv2.png/v1/fill/w_551,h_186,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01/Pulse-family.webp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:43
RobB_W schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 13:36:
Zoals eerder toegezegd, hierbij het resultaat van wat tips op dit forum:

[Afbeelding]

Je ziet:

Een Jung Zigbee wandzender
Een Jung Enocean module, omgebouwd met een Hue tap schakelaar

Je ziet niet:

Dit alles middels de LS990 serie. Erg blij mee, want ziet er mooi uit. Maar, ben nog niet helemaal tevreden. De Zigbee zender werkt netjes samen met twee lampen (Tradfri via Hue, tevens gekoppeld aan de onderste schakelaar). Met de icasa inbouwdimmer niet. Jammer, want ik wil meerdere lampen/scenes schakelen. Heb van de helpdesk van icasa wat tips gekregen, dit weekend even testen, daarvoor moet de boel weer even uit elkaar.
Update for future reference: Inmiddels werkt de icasa dimmer netjes samen met de Zigbee wandzender. De tip van de helpdesk was de oplossing voor het koppelen. De reset knop op de dimmer 4 keer indrukken en vervolgens de zender koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron_de_ruiter
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-03 09:00
Ron_de_ruiter schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:11:
[...]

Nee, nog niet geprobeerd, maar lijkt me een goede suggestie! _/-\o_

Ga ik vandaag even proberen. Kom bij je terug hierop!
Sorry allemaal voor de wat verlate reactie. Kerst en Nieuwjaar hebben voorwat vertraging gezorgd.
Ik heb inmiddels de JUNG schakelaars vervangen (geen geld terug) door iCasa pulseschakalaars.

Deze werken uitstekend en ik vind de bouwkwaliteit zelfs beter dan die van Jung.
Daar komt bij dat je in tegenstelling tot Jung veel meer lampen per schakelaar aan kan melden.

Mijn review van de iCasa:
productreview: iCasa Pulse 8S review door Ron_de_ruiter

Verder ben ik inmiddels met de Jung schakelaars ook heel wat verder gekomen. Het aanmelden moet via de de accessory setup van de Hue app en niet zoals Jung beweerd in de handleiding via de lamp setup.

Voorts heb ik inderdaad gemerkt dat het probleem zich niet meer voordoet sinds de IKEA lampen uit mijn huis zijn.

Ik ben dus met de Jung nog wat verder aan het testen en zal hier op terugkomen tzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 15:03
Ron_de_ruiter schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:56:
[...]

Sorry allemaal voor de wat verlate reactie. Kerst en Nieuwjaar hebben voorwat vertraging gezorgd.
Ik heb inmiddels de JUNG schakelaars vervangen (geen geld terug) door iCasa pulseschakalaars.

Deze werken uitstekend en ik vind de bouwkwaliteit zelfs beter dan die van Jung.
Daar komt bij dat je in tegenstelling tot Jung veel meer lampen per schakelaar aan kan melden.

Mijn review van de iCasa:
productreview: iCasa Pulse 8S review door Ron_de_ruiter

Verder ben ik inmiddels met de Jung schakelaars ook heel wat verder gekomen. Het aanmelden moet via de de accessory setup van de Hue app en niet zoals Jung beweerd in de handleiding via de lamp setup.

Voorts heb ik inderdaad gemerkt dat het probleem zich niet meer voordoet sinds de IKEA lampen uit mijn huis zijn.

Ik ben dus met de Jung nog wat verder aan het testen en zal hier op terugkomen tzt.
Ik blijf het jammer vinden dat deze Zigbee schakelaars niet zichtbaar worden in de HUE app.
Anders had ik er zeker een aantal aangeschaft.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen11
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-06 12:48
Zeker een goede deal!

Er is ook een Icasa versie van deze switch, oa te koop bij Beaumotica. Die heb ik toevallig dit weekend ingebouwd, werkt prima, net zo snel en betrouwbaar als een Hue lamp zelf tot nu toe. Heb er nog een liggen die ik met een pulsdrukker wil aansluiten in een andere gang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
ManiacsHouse schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 01:20:
[...]

Kwam toevallig dit tegen. https://www.mueller-licht...int/tint_Smart_Switch.pdf
Exact hetzelfde volgens mij als die van robbshop. Maar wel de helft van de prijs. In aanbieding bij Aldi komende zaterdag. ;)
jeroen11 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 08:14:
Zeker een goede deal!

Er is ook een Icasa versie van deze switch, oa te koop bij Beaumotica. Die heb ik toevallig dit weekend ingebouwd, werkt prima, net zo snel en betrouwbaar als een Hue lamp zelf tot nu toe. Heb er nog een liggen die ik met een pulsdrukker wil aansluiten in een andere gang.
Dit zijn allemaal dezelfde Zigbee dimmer- of schakelaar modules (actoren) van fabrikant Sunricher.
Er zijn nog een aantal bedrijven op internet te vinden die hun naam op deze modules hebben laten plakken.
De ALDI aanbieding is zeker scherp, als dit inderdaad om dezelfde Zigbee modules gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Theo74 op 21-01-2020 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-06 22:54
Nu 5 hue lampen in de woonkamer inclusief bridge en Icasa Pulse schakelaar.

Nu wil ik de buitenlampen dmv smart plug zichtbaar en bedienbaar maken met de app en Icasa schakelaar.

In de app koppelen lijkt mij niet zo'n probleem, maar ik zit er niet op te wachten de buitenverlichting AAN te schakelen met Pulse schakelaar. Echter zou het wel fijn zijn als deze mee uitschakelen, kan dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Laatst online: 15:50

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Michiel193 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:43:
Nu 5 hue lampen in de woonkamer inclusief bridge en Icasa Pulse schakelaar.

Nu wil ik de buitenlampen dmv smart plug zichtbaar en bedienbaar maken met de app en Icasa schakelaar.

In de app koppelen lijkt mij niet zo'n probleem, maar ik zit er niet op te wachten de buitenverlichting AAN te schakelen met Pulse schakelaar. Echter zou het wel fijn zijn als deze mee uitschakelen, kan dat?
Dat lijkt mij niet zo ingewikkeld. Ik durf niet te zeggen of het ook met de normale Hue app kan, maar ik verwacht dat je het met Hue Essentials wel in kunt stellen. Kun je bijvoorbeeld aangeven wat er uitgeschakeld moet worden met de " uit" knop ( volledige kamer, welke groep, etc). Bij mij gaat de buitenverlichting bijvoorbeeld automatisch op tijd aan & uit. Binnen hangt een lichtschakelaar voor de verlichting inde hal, als ik 2x achter elkaar de " uit knop" bedien , gaat de buitenverlichting uit. Idem voor het aanzetten, dat doe ik door de 2x de aan knop in te drukken.
Met de Essentials app kun je lekker veel instellen :Y

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethidium890
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-06 21:03
Theo74 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:35:
[...]

Je hebt de Zigbee druk/draai dimmer nog, past volledig in het schakelmateriaal, heeft door zijn bediening een hoge wav factor maar is wel iets prijzig.
Tegenwoordig heb je ook de zigbee variant, dus zonder zwave (https://www.ecobright.nl/...00w-voor-alle-afdekramen/), 100 euro

Of deze van icasa (https://www.bol.com/nl/p/...tpPtw.1_8.12.ProductTitle), nog goedkoper (~65 euro), zeker als je er >5 besteld. Bij robbshop 80 euro ;w (https://www.robbshop.nl/zigbee-draaidimmer-robb-smarrt)

Ik heb de icasa dimmer, werkt prima. Heeft iemand die van ecobright uitgeprobeerd?

[ Voor 15% gewijzigd door Ethidium890 op 19-02-2020 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruitschaal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-05 17:09
Ethidium890 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:03:
[...]

Tegenwoordig heb je ook de zigbee variant, dus zonder zwave (https://www.ecobright.nl/...00w-voor-alle-afdekramen/), 100 euro

Of deze van icasa (https://www.bol.com/nl/p/...tpPtw.1_8.12.ProductTitle), nog goedkoper (~65 euro), zeker als je er >5 besteld. Bij robbshop 80 euro ;w (https://www.robbshop.nl/zigbee-draaidimmer-robb-smarrt)

Ik heb de icasa dimmer, werkt prima. Heeft iemand die van ecobright uitgeprobeerd?
Je kunt toch ook gewoon deze RobbSmart dimmer er op zetten met je eigen draaiknop?

https://www.robbshop.nl/i...-smarrt?sqr=robb%20smart&

PSN: Fruitschaaltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-06 12:03
Iemand nog een goeie tip?
Ik heb in mijn tuin diverse 230V stopcontacten liggen (een stuk of 6 door de hele tuin).
Deze kan ik binnen aan/uit zetten door middel van een normale wandschakelknop.

Ik ben voornemens op deze schakelknop weg te halen en te vervangen met een iCasa Zigbee aan/uit inbouwschakelaar (zie hier). Op die manier kan ik de tuinverlichting aan/uit zetten via de app, maar dan heeft de wandschakelaar geen functie meer.
Omdat ik een wandschakelaar ook prettig vind werken, dacht ik eraan om een enOcean knop erop te maken (zie bijvoorbeeld hier). Dit heb ik reeds op 2 andere plekken in huis gedaan en ze passen perfect in mijn Busch Jaeger wandframe.

Hebben jullie misschien nog (betere) ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
Unkie schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:39:
Iemand nog een goeie tip?
Ik heb in mijn tuin diverse 230V stopcontacten liggen (een stuk of 6 door de hele tuin).
Deze kan ik binnen aan/uit zetten door middel van een normale wandschakelknop.

Ik ben voornemens op deze schakelknop weg te halen en te vervangen met een iCasa Zigbee aan/uit inbouwschakelaar (zie hier). Op die manier kan ik de tuinverlichting aan/uit zetten via de app, maar dan heeft de wandschakelaar geen functie meer.
Omdat ik een wandschakelaar ook prettig vind werken, dacht ik eraan om een enOcean knop erop te maken (zie bijvoorbeeld hier). Dit heb ik reeds op 2 andere plekken in huis gedaan en ze passen perfect in mijn Busch Jaeger wandframe.

Hebben jullie misschien nog (betere) ideeën?
Ik zou een Sunricher Zigbee schakelmodule nemen waarop een externe pulsdrukker schakelaar past.

Deze Zigbee module past in een recente inbouwdoos in de muur, achter de schakelaar, en de schakelaar zelf vervang je door een identiek model in pulsdrukker uitvoering. Dit heet ook wel een terugverend maak-contact. Praktisch alle gangbare merken schakelmateriaal hebben ze in hun assortiment waardoor deze naadloos in de bestaande serie schakelmateriaal van je woning past.

Ook deze module wordt in de HUE app zichtbaar als een aan/uit lamp en kun je hernoemen naar 'tuinverlichting' of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
Theo74 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 11:49:
[...]

Ik zou een Sunricher Zigbee schakelmodule nemen waarop een externe pulsdrukker schakelaar past.

Deze Zigbee module past in een recente inbouwdoos in de muur, achter de schakelaar, en de schakelaar zelf vervang je door een identiek model in pulsdrukker uitvoering. Dit heet ook wel een terugverend maak-contact. Praktisch alle gangbare merken schakelmateriaal hebben ze in hun assortiment waardoor deze naadloos in de bestaande serie schakelmateriaal van je woning past.

Ook deze module wordt in de HUE app zichtbaar als een aan/uit lamp en kun je hernoemen naar 'tuinverlichting' of iets dergelijks.
Dit is hetzelfde toch? Alleen ik had de inbouw van iCasa.
Nu zie ik het, op de inbouwdoos kan je een domme pulse wandschakelaar aansluiten, toch?
Welke pulse drukker stel je voor?

[ Voor 4% gewijzigd door Unkie op 17-03-2020 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
Unkie schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:17:
[...]

Dit is hetzelfde toch? Alleen ik had de inbouw van iCasa.
Nu zie ik het, op de inbouwdoos kan je een domme pulse wandschakelaar aansluiten, toch?
Welke pulse drukker stel je voor?
Je kunt een pulsdrukker naar keuze gebruiken. Meestal wordt een pulsdrukker gekozen die in het bestaande schakelmateriaal past. Dus zeg, je hebt Jung AS500 schakelmateriaal in huis dan koop je hiervan ook de pulsdrukker met bijpassende bedienwipper.

De pulsdrukker doet net als Klik-Aan-Klik-Uit: 1x drukken is aan of uit, en bij aan is lang indrukken eventueel dimmen. (Bij de dimmodule variant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
Bedankt. Ik ga toch de iCasa halen (die is iets goedkoper, € 39,-, en heeft ook ondersteuning voor een pulse schakelaar).

Volgens mij zijn al die (slimme) inbouw schakelaars hetzelfde.
Een (domme) pulse drukker ga ik nog even naar kijken, zal wel een Busch Jaeger worden.

Als ik op zoek ben naar een slimme pulse schakelaar, dan is de Tint inderdaad ook een optie.
Het enige nadeel, vind ik persoonlijk, dat deze werken op batterijen. Zelf heb ik dan liever een EnOcean schakelaar (op kinetische energie), maar die is weer een stuk duurder.

Kortom: bedankt allen voor het meedenken. Ik ga die iCasa bestellen met een domme pulse schakelaar. Ben ik rond de € 50,- klaar voor een slimme schakelaar. Nogmaals dank _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-06 13:54
Unkie schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:07:
Bedankt. Ik ga toch de iCasa halen (die is iets goedkoper, € 39,-, en heeft ook ondersteuning voor een pulse schakelaar).

Volgens mij zijn al die (slimme) inbouw schakelaars hetzelfde.
Een (domme) pulse drukker ga ik nog even naar kijken, zal wel een Busch Jaeger worden.

Als ik op zoek ben naar een slimme pulse schakelaar, dan is de Tint inderdaad ook een optie.
Het enige nadeel, vind ik persoonlijk, dat deze werken op batterijen. Zelf heb ik dan liever een EnOcean schakelaar (op kinetische energie), maar die is weer een stuk duurder.

Kortom: bedankt allen voor het meedenken. Ik ga die iCasa bestellen met een domme pulse schakelaar. Ben ik rond de € 50,- klaar voor een slimme schakelaar. Nogmaals dank _/-\o_
Ter info.
Men bedoelt deze:
https://www.aanbiedingenf...-tint-smart-switch-142804

Inbouwschakelaar van Tint, gelijk aan iCasa e.d. Kost € 20.- normaal of afgeprijsd nog minder, exact dezelfde module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
ro3lie schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:45:
[...]

Ter info.
Men bedoelt deze:
https://www.aanbiedingenf...-tint-smart-switch-142804

Inbouwschakelaar van Tint, gelijk aan iCasa e.d. Kost € 20.- normaal of afgeprijsd nog minder, exact dezelfde module.
Bedankt!
Scheelt weer een tientje. Heb hem bij de Conrad gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

beekware schreef op zondag 29 maart 2020 @ 12:51:
Heeft er iemand een tip om bestaande inbouw-dimmer/schakelaar welke nu 8 spots van GU5.3 in de badkamer voorziet van licht te vervangen door een hue-compatible variant? :?
Ik zelf heb de Osram gu 5.3 zigbee smart+ lampen omdat ik ze individueel wilde aansturen én w/ww wilde.
Bij mij ging het maar om 3 stuks dus met 8 wordt dat nog best een dure optie (zijn soms voor €19/stuk te vinden). Heb hier al eens eerder geschreven over de stabiliteit, niet zo goed als originele Hue lampen.
Het aansturen en koppelen van alleen de inbouw-dimmer-schakelaar in de muur zou helemaal perfect zijn :)
edit: letterlijk 1 post boven je ook al genoemd door @Theo74

Geen ervaring mee maar in theorie zou dit moeten werken. Doet zich in de Hue app dan voor als 1 dimbare lamp.
https://www.ecodim.nl/eco...d-dimmer-fase-afsnij.html
Aangezien je er nu ook een dimmer tussen hebt zou dit moeten werken is lijkt mij persoonlijk de mooiste oplossing. Als alternatief kan je ook nog naar de icasa/tint/etc oplossingen kijken die is wel goedkoper maar met schakelmateriaal er bij (puls drukker etc) ben je ook niet veel goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekware
  • Laatst online: 17-06 21:53

beekware

To Experience The Unexpected..

DukeBox schreef op zondag 29 maart 2020 @ 13:29:
[...]

Ik zelf heb de Osram gu 5.3 zigbee smart+ lampen omdat ik ze individueel wilde aansturen én w/ww wilde.
Bij mij ging het maar om 3 stuks dus met 8 wordt dat nog best een dure optie (zijn soms voor €19/stuk te vinden). Heb hier al eens eerder geschreven over de stabiliteit, niet zo goed als originele Hue lampen.

[...]

edit: letterlijk 1 post boven je ook al genoemd door @Theo74

Geen ervaring mee maar in theorie zou dit moeten werken. Doet zich in de Hue app dan voor als 1 dimbare lamp.
https://www.ecodim.nl/eco...d-dimmer-fase-afsnij.html
Aangezien je er nu ook een dimmer tussen hebt zou dit moeten werken is lijkt mij persoonlijk de mooiste oplossing. Als alternatief kan je ook nog naar de icasa/tint/etc oplossingen kijken die is wel goedkoper maar met schakelmateriaal er bij (puls drukker etc) ben je ook niet veel goedkoper uit.
Van het weekend de eco-dim07 binnen gekregen, gekoppeld in de Hue app maar daarna werkte de lampen niet. Uiteindelijk na het vervangen van de trafo door een led variant werkt het perfect. Nog 1 ruimte en alle verlichting is slim in huis 8)

|| Twitter || Instagram || PV Output ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidAW
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2024
Ik heb ben van plan om om een aantal inbouwdimmers aan te schaffen die zonder blauwe draad werkt
Of de variant van ROBB Smart of misschien dan toch de opbouw dimmer van iCasa.

Maar omdat ik toch wel een hoop bedien in huis door gebruik te maken van Google Assistant en in de woonkamer hebben we nog en iPad aan de muur met Homekit waar ik ook alles in kan bedienen (alarm / camera's / lampen etc...) wil ik eigenlijk wel dat de inbouw of opbouw dimmer via HUE gezien word in Homekit.

En omdat ik geen blauwe draad heb en ook niet kan trekken meer ben ik gebonden aan een aantal dimmers maar nu de uiteindelijke vraag is worden deze dimmers gezien in Homebridge (https://homebridge.io/) en kunnen ze standaard al aangesproken worden via Google (door Hue). Want standaard worden ze natuurlijk niet gezien in Homekit.

Alvast bedankt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
Hoe zijn eigenlijk jullie ervaringen met de firmware van die iCasa/Sunricher/etc. modules?

Ik heb er 3, 2 dimmers en een switch.

De eerste dimmer die ik vorig jaar ergens installeerde, lijkt gewoon OTA updates te krijgen, de laatste is 2.4.1_r11, bijgewerkt 29-02-2020.

Een switch die ik later installeerde stond in het lijstje "kan niet worden geüpdate". Ik dacht dat het een verschil was tussen switches en dimmers, maar de dimmer die ik gisteren installeerde staat ook in dat lijstje. Deze modules hebben firmware 2.5.3_r40 en _ r47 respectievelijk.

Nieuwere firmware, zou je zeggen, maar er lijkt toch meer aan de hand. Die "oudere" dimmer wordt ook herkend met ondersteuning voor "gedrag bij inschakelen", terwijl die andere twee dat niet hebben. Beetje irritant.
Pagina: 1 2

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue

Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic