Instagram gebruikt je microfoon voor targeted Ads - no way.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 01:14
Tot mijn verbazing heb ik geen relevant topic of gespreksinformatie kunnen vinden via de search over dit onderwerp : Instagram luistert 24/7 mee via je microfoon van je iphone/android en - ook offline - weet gesprekken die gevoerd zijn binnen 48 uur om te zetten in hele specifieke targeted ads.

Je zou denken 'aluhoedjes' maar op een gegeven moment als je met een groep vrienden dezelfde conclusie trekt - en letterlijk elke paar weken weer een nieuw voorbeeld aantreft dan is de pret er wel van af. Ik heb deze vorm van targeted ads altijd als een verder merkwaardige en dubieuze maar "toegestane" vorm van targeted marketing gezien. Blijkt dat bij het recente op het matje roepen van Zuckerberg hij specifiek heeft ontkent dat de microfoon "mee kan luisteren" in welke vorm dan ook. Dit is dus gewoon een leugen, dan.

Het voorbeeld van vandaag - en ook de reden dat ik nu in de pen klem, ik ben het zat - is het volgende:

MOJITO
Ik ben gisteren de gehele dag buiten geweest, mobiel stond deels op vliegtuigmodus (Ik werk als kunst/fashion fotograaf dus dan wil ik niet gestoord worden). Ik heb met het model het ongeveer een half uurtje over alcohol gehad : Hoeveel ze drinkt (Weinig), hoeveel ik drink (weinig). Ik heb het over bier en wijn gehad, met/zonder alchol. En vervolgens heb ik het gesprek afgesloten met "De enige drank waar ik echt gek op ben is Mojito. Daar kan ik toch wel een paar keer per jaar erg van genieten, bij een bbq oid".

Vandaag, precies 24 uur later na het gesprek zie ik in mijn Instagram feed de volgende advertentie:
Afbeeldingslocatie: https://www.defocus.nl/temp/mojito.jpg

Laat ik voorop stellen dat ik het woord "Mojito" of "cocktail" of zelfs maar iets met "alcohol" er in afgelopen maanden - en mogelijk jaren - niet gebruikt heb op het internet. Zeker niet op Facebook of Instagram (die laatste heb ik alleen voor werk). Ik heb er niet naar gegoogled. Ik heb het er niet over gehad in whatsapp gesprekken. De laatste keer dat ik het woord "Mojito" in de mond heb genomen is meer dan een jaar geleden. Cocktail..nog veel langer. Maar precies een dag nadat ik het er enthousiast over had, verschijnt de add dus in mijn feed. Oké kan gebeuren. Toeval. Overigens was het gesprek in het Nederlands en is de advertentie in het Engels, voor een Maltees bedrijf (ik ben nu in Malta).

BITTERKAS
Twee weken geleden verbleef ik in een Airbnb. Ik heb met de Spaanse eigenaren leuke gesprekken gevoerd (in het Spaans, wat ik vloeiend beheers). Eén daar van was met hun moeder die er toevallig op bezoek was. Ik probeerde haar uit te leggen hoe het Maltese sodadrankje "Kinnie" smaakt. En het beste wat ik kon bedenken was een vergelijking met het Spaanse Bitterkas (wat weer wat weg heeft van het italiaanse Crodino). Enfin. Ik heb toen verteld dat ik vroeger Bitterkas heel lekker vond. De volgende dag tref ik dit aan in mijn Instagram feed:
Afbeeldingslocatie: https://www.defocus.nl/temp/bitterkas.jpg

Ik heb het _nog nooit_ online over bitterkas gehad. Nog nooit op gegoogled. De laatste keer dat ik het woord bitterkas in de mond heb genomen is in 2012 geweest, toen ik het dronk, in Spanje. Overigens zonder instagram of facebook op mijn telefoon te hebben toentertijd. Echter een dag nadat ik het er over heb (in het Spaans) verschijnt er een (spaanstalige!) advertentie van Bitterkas in mijn food, terwijl ik Malta ben. Overigens zou ik een Bitterkas advertentie altijd extreem opvallend vinden - het is een traditioneel drankje met een "target audience" van met name oudere Spaanse mensen. Een beetje alsof een 18 jarige student een advertentie krijgt van een "Lekker Advocaatje met slagroom". Erg opvallend, zou ik zeker wel herinneren als dat ooit eerder heeft voorgekomen (tenslotte mijn lievelingsdrankje geweest).

RIBEYE CLUB QUALITY MEAT CUTS
Er zijn talloze voorbeelden te noemen afgelopen jaar waarbij wel héél toevallige advertenties binnen een paar dagen opduiken in je Instagram feed. Echter deze spande de kroon.
We hebben een Barbecue met vrienden. Twee vrienden hebben het een uur lang uitvoerig over de meestal lage kwaliteit van vlees op Cyprus (Eén van hen had een extreem luxe stukje rundvlees meegenomen van een specialty slager). Vervolgens hebben ze allerlei specifieke slagers-terminologie gebruikt om de beste delen van een koe aan te duiden. Woorden waar ik nog nooit van gehoord had. Verder ook geen enkele interesse in aangezien ik vrijwel alleen gevogelte en varkensvlees eet (Rundvlees vind ik minder lekker, duur én 'unsustainable'). De volgende dag tegen de middag open ik mijn Instagram en tot mijn verbazing zie ik een advertentie voor "The RIBEYE CLUB : The best imported beef cuts in Limassol". (Ik was op dat moment in Cyprus, Limassol.).

Afbeeldingslocatie: https://www.defocus.nl/temp/ribeyeclub.jpg

Laat ik duidelijk zijn : Dit gesprek vond plaats tussen twee vrienden (in het Engels). Ik heb zelf nog nooit een woord gerept over de kwaliteit van rundvlees in Cyprus, of wat dat betreft, elders in de wereld. Ik heb geen interesse in rundvlees en heb nog nooit iets gegoogled of getikt op Facebook, Instagram, Whatsapp of wat dan ook over rundvlees en "specialty meat cuts" oid. Toch, precies de volgende dag nadat het onderwerp besproken is in de buurt van mijn telefoon krijg ik deze advertentie te zien.

-------------------------------------------------

Dit zijn slechts een paar voorbeelden die ik mij nog levendig herinner. Ik heb echter minstens zo'n 6x afgelopen half jaar héél dubieuze advertenties gekregen die "toevallig" verschenen de dag nadat ik het er met iemand overs gehad had. Niet een week eerder, niet een week later. Ik heb ook nooit meer Bitterkas of Ribeye Club reclames gezien terwijl andere reclames regelmatig blijven herhalen (Random dingen die ik prima snap aan de hand van mijn Instagram/Facebook profiel en informatie).

Ik ken zelf ondertussen zo'n 10 mensen die mijn ervaring delen. Met Iphones en Androids. Recente en wat oudere Instagram versies. Eén vriend heeft een stok-oude instagram versie en die heeft het nog nooit meegemaakt.

De toevalligheid dat binnen <48 uur er een advertentie wordt getoond die over een gespreksonderwerp gaat is te groot. En ik moet dan dus ook concluderen dat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid Instagram dus op (een aantal?) telefoons actief luistert naar informatie. En wat interessanter is, dit ook kan doen zonder dat er op dat moment internet aanwezig is. Er wordt dus blijkbaar een Speech to Text bijgehouden waarbij als bepaalde sleutelwoorden aanwezig zijn deze gematched kunnen worden met bestaande adverteerders binnen het Instagram platform. Dit is overigens geen optie waar de adverteerders zich van bewust zijn - ik doe zelf aan Instagram/FB management voor een bedrijf en er is héél veel in te stellen maar dit niet.

Ik hoop dan ook dat met het tonen van deze voorbeelden dat meer Tweakers kritisch gaan kijken naar hun advertenties op Instagram. Het overgrote deel van mijn ads zijn niks bijzonders en kan ik niet zo 123 relativeren aan iets wat ik gezegd heb. Ik zie ze elke dag en doe er niks mee. Maar zo nu en dan komt er iets langs wat gewoon absoluut onmogelijk is qua timing en precisie. Alsof ik nu hard op roep "Bebogeen is zo lekker, wat mis ik het" en morgenochtend staat er in mijn Instagram een ad voor Bebogeen.

Er zijn diverse voorbeelden op Youtube van mensen die dit getest hebben (Goed, Youtube...is ook geen wetenschapsplatform pur sang). Maar toch interessant om te delen, bijv. deze: YouTube: Facebook iPhone Listening into our Conversations for Advertising TEST (CATFOOD!).

Benieuwd naar de reactie van Tweakers (skeptici, nieuwsgierigen, ervaringsgenoten enz.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

online marketing en social media: AZ -> IMS

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:57
APK's kunnen toch ge-decompiled worden waarop de code doorzocht kan worden op zulke activiteiten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Interessante bevindingen. Het roept bij mij alleen wel wat vragen op. Ik neem aan dat de voice processing niet op de telefoon plaatsvindt, want dat kost best wat cpu, en dus batterij. Maar dat betekent dat er dus audio naar de servers gestuurd wordt om te verwerken, dat zou dan weer bandbreedte kosten.
Is het niet mogelijk om dit onomstotelijk vast te stellen door de uitgaande data van de telefoon te analyseren ?
Ik heb zelf geen instagram, of facebook of whatsapp , en ook niet de ervaringen die jij hebt.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:40

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

de kans dat een advertentie je opvalt is natuurlijk groter als je recentelijk over iets gesproken hebt. Als je locatie aan hebt staan is het ook niet gek als je in een kroeg zit je reclames over drank krijgt.

Elk gesprek in elke taal monitoren om ads te kunnen plaatsen lijkt me nogal kostbaar.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:28
Ik zou het checken maar kwam erachter dat ik de Instagram-app niet heb maar de website gebruik XD

Maar toen ik de app nog wel had, heb ik nooit echt passende reclames gehad eigenlijk. Zeker niet wat jij beschrijft.

Dat betekend natuurlijk niet dat het niet waar is. Maar als dit zo is zou het vrij simpel te testen zijn volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Het kan ontzettende toeval geweest zijn, maar nadat het een paar keer voor mijn gevoel was voorgekomen heb ik instagram maar verwijderd.

Laatste geval was dat ik bij iemand over tuinmeubels aan het praten was, en dan specifiek over het mixen en matchen van kussens bij tuinmeubels. Ik heb daarvoor en daarna niet eens gegoogled naar tuinmeubels. Een dag later had ik op instagram advertenties, die specifiek aan het verkopen waren dat je zelf kunt kiezen wat voor kussens je wilt op je tuinmeubels...

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik vermoed dat het als volgt is gegaan:
Jij spreekt met iemand over Mojito, Bitterkas of een willekeurig ander merk. Je gesprekspartner gaat vervolgens op zoek op internet naar die term.

De advertentieboer weet dat jullie bij elkaar zijn geweest. Of door posts, of door de locatie van de telefoon of...

De advertentieboer denkt nu dat waar jouw gesprekspartner in geïnteresseerd was misschien ook wel voor jou interessant is.

[edit]
Wil je dit echt gaan testen, heb het dan een aantal keer in je eentje over X en kijk of het dan nog steeds op treed.

[ Voor 12% gewijzigd door emnich op 25-04-2018 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-05 11:50

Louw Post

Cerenas

Ik kwam een tijdje terug met dezelfde conclusie. Regelmatig krijg ik op Instagram (en in mindere mate ook Facebook) reclame van onderwerpen die in gesprekken aan bod gekomen waren, maar in de afgelopen maanden nooit online opgezocht had. Een voorbeeld wat voor mij erg duidelijk was dat ik opeens allemaal reclame kreeg van genoemde auto merken (Ford en Seat) en een leasemaatschappij (Athlon). Momenteel krijg ik reclame van mijn eigen werkgever te zien in de Instagram app, welke hier natuurlijk regelmatig op de werkvloer genoemd wordt, terwijl ik bij een klant op kantoor zit de hele week.
Tens schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:30:
de kans dat een advertentie je opvalt is natuurlijk groter als je recentelijk over iets gesproken hebt. Als je locatie aan hebt staan is het ook niet gek als je in een kroeg zit je reclames over drank krijgt.

Elk gesprek in elke taal monitoren om ads te kunnen plaatsen lijkt me nogal kostbaar.
Alle talen herkennen hoeft natuurlijk niet per se. Ze hoeven alleen keywords op te vangen, wat namen kunnen zijn van producten of bedrijfsnamen en die zijn vaak makkelijk te 'herkennen'.
emnich schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:40:
Ik vermoed dat het als volgt is gegaan:
Jij spreekt met iemand over Mojito, Bitterkas of een willekeurig ander merk. Je gesprekspartner gaat vervolgens op zoek op internet naar die term.

De advertentieboer weet dat jullie bij elkaar zijn geweest. Of door posts, of door de locatie van de telefoon of...

De advertentieboer denkt nu dat waar jouw gesprekspartner in geïnteresseerd was misschien ook wel voor jou interessant is.
Zoiets zou misschien ook kunnen, Instagram heeft bij mij in ieder geval wel toegang tot mijn locatie.

[ Voor 58% gewijzigd door Louw Post op 25-04-2018 16:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Op Android en iOS is het mogelijk om vanuit het OS aan te geven of een app de microfoon mag gebruiken. Zet dit uit en kijk of dit nog steeds optreedt. Anders: Decompileer de APK en kijk ernaar met een kennis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Goed verhaal, helaas niet lekker kort. Heb je ook maar enig bewijs dat Instagram dit doet? Heeft de app de rechten om je microfoon te gebruiken? Heb je de datastroom richting hun servers onderschept? Heb je de gecachte geluidsbestanden gevonden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:41

bonzz.netninja

Niente baffi

Er zijn ook andere hyphotheses denkbaar

1. Je vrienden/gesprekspartners hebben gezocht op het gene besproken en je bent via hun gelinkt
2. Het is niet echt raar dat je met mooi weer reclame van mojito krijgt......want jij voldoet gewoon aan een profiel
3. of maw...je bent minder uniek dan je denkt. Uiteindelijk zijn de overeenkomsten met gelijksoortige mensen schrikbarend groot dus het kan ook gewoon zijn dat jouw soort profiel de laatste tijd toevallig veel zoekt naar bitterkas...of wat dan ook
4. en je ribeye case...is het echt zo raar dat als jij op een bepaalde plek bent, je een advertentie te zien krijgt van een restaurant waar mensen in jouw profiel vaak interesse in hebben? Volgens mij niet..."als gebruiker zich op locatie X bevind, kijk dan wat andere mannen van middelbare leeftijd op die plek leuk vonden, en serveer die ads"
5. Eigenlijk moet je jezelf ook afvragen hoe toevallig het is dat je dat gesprek hebt op dat moment.....

[ Voor 30% gewijzigd door bonzz.netninja op 25-04-2018 16:58 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het lijkt mij persoonlijk veel logischer dat de ingewikkelde algoritmes bij een Instagram of een Facebook gewoon uit je persoonlijke profiel extrapoleren dat jij misschien interessant bent voor die campagne die net gestart is.

Ze hoeven je niet te horen zeggen dat jij wel eens Mojito drinkt om uit je profiel op te kunnen maken dat jij Mojito lekker vindt. Idem hoef je niet gezocht te hebben op Mojito om te bepalen dat jij een kandidaat bent voor die campagne. Context is veel belangrijker dan directe cues bij het opstellen van jouw profiel.

Tel daarbij op dat een banner over Mojito je veel sneller opvalt als je het toevallig net over Mojito hebt gehad, en je bent er (al die keren dat er eerder een Mojito-banner getoond werd viel je niet op want toen had je het er niet net over gehad).

[ Voor 18% gewijzigd door naitsoezn op 25-04-2018 17:00 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:27

André

Analytics dude

Ga er maar van uit dat Instagram rechten heeft om je microfoon te gebruiken, dat doen ze om zo ook filmpjes met geluid op te kunnen/mogen nemen als jij dat wil. Bijna iedereen zal dat dus aan hebben staan, en dus zouden ze in theorie ook mee kunnen luisteren.

Keihard bewijs heb ik ook nog niet, maar het gevoel dat ik opeens advertenties zie over zaken waar ik onlangs over gepraat heb, heb ik ook.

/edit:
We zijn ook niet de eersten met dit gevoel :P
https://www.google.nl/search?q=instagram+microphone+ads

[ Voor 12% gewijzigd door André op 25-04-2018 17:10 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:05
Ik had het laatst met iemand over Tesla's en ineens zag ik allemaal Tesla's rijden op weg naar huis!

Het is ook maar net waar je op let. Diezelfde reclame had je misschien wel helemaal geen aandacht aan geschonken voor dat gesprek...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 16:02 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• André
  • Laatst online: 14:27

André

Analytics dude

Ik heb wat doorgelezen, maar het fenomeen lijkt op het "Baader-Meinhof phenomenon" :) We zien duizenden ads, maar die ene die iets laat zien wat je onlangs besproken hebt valt dan opeens veel meer op. En dat lijkt creepy.

[ Voor 44% gewijzigd door André op 25-04-2018 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:50
Hoe kunnen we dit betrouwbaar testen, nieuwe telefoon met een nieuw account met mobiel Internet (nieuw nummer). Vervolgens spelen we een opname af waar we producten en merknamen laten vallen. Maar hoe berekenen we de kans dat het toeval is?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Waarom zou dit iemand verrassen?

[ Voor 8% gewijzigd door 461943 op 25-04-2018 17:44 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Nou, ik had het net met mijn vriendin over zeep.... Zou Tweakers dan ook al?

[ Voor 7% gewijzigd door emnich op 25-04-2018 17:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Puch-Maxi schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:21:
Hoe kunnen we dit betrouwbaar testen, nieuwe telefoon met een nieuw account met mobiel Internet (nieuw nummer). Vervolgens spelen we een opname af waar we producten en merknamen laten vallen. Maar hoe berekenen we de kans dat het toeval is?
Je hebt pas zekerheid als je de data in het netwerkverkeer van je telefoon gevonden hebt. Zonder dat blijft het speculeren.
461943 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:22:
Waarom zou dit iemand verassen?
Huh wait whut ? Straks krijg ik nog reclame voor crematies omdat ik in dit topic reageer :P

[ Voor 20% gewijzigd door u_nix_we_all op 25-04-2018 17:34 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Stel het zou inderdaad zo zijn. Hoeveel mensen heb je nodig om zoiets te programmeren en dus hoeveel mensen weten er van. Stel nou dat iemand die het weet zoiets naar buiten brengt, wat doet dat met je bedrijf ? Daar is het Facebook verhaal van laatst echt compleet niets bij. Als zoiets naar buiten komt zal het Instagram compleet slopen en niet alleen op de beurs. Dan is de vraag, is zoiets het risico op winst tegenover het mogelijk verlies waard ? Ik denk van niet. Ik denk dat het erg onwaarschijnlijk is, nog los van hoe ingewikkeld zoiets technisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Laatst online: 17-02-2022
Overigens is dit niet nieuw volgens mij heeft google hier al jaren terug wat mee geexperimenteerd via flash applicaties die toegang tot microfoon hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:27
Ik heb het even gecheckt na je post. De advertenties die ik nagenoeg altijd zie zijn op basis van personen/bedrijven die ik volg. Echt geen enkele advertentie heeft iets te maken met zaken waar ik het wel eens over heb.

Technisch is het allemaal prima mogelijk lijkt me, ethisch is het wel een serieus kwalijk iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Je kan altijd de microfoon permissies voor de Instagram app uitzetten. Verder zou je ook het dataverkeer kunnen monitoren.

Maar het lijkt me waarschijnlijker dat je aan een profiel voldoet waar de Mojito advertenties onder vallen. En omdat je het laatst over cocktails had valt het je op. De kans bestaat dat je al eerder cocktail advertenties voorgeschoteld hebt gekregen, maar je brein dat weggefilterd heeft als ruis.
Xander schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:08:
Ik had het laatst met iemand over Tesla's en ineens zag ik allemaal Tesla's rijden op weg naar huis!
:p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

u_nix_we_all schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:31:
[...]

Je hebt pas zekerheid als je de data in het netwerkverkeer van je telefoon gevonden hebt. Zonder dat blijft het speculeren.

[...]

Huh wait whut ? Straks krijg ik nog reclame voor crematies omdat ik in dit topic reageer :P
Flauw :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:55
Tweakers doet dit ook. Een tijdje terug begon een vriend van me over Chromebooks en ik later over het maken van een custom toetsenbord. Hadden we het nooit eerder over gehad! En wat denk je, een dag later valt het magazine op de mat en staat er een review in van een Chromebook en een artikel over hoe je zelf een mechanisch toetsenbord kunt maken. Dat magazine was die nacht dus gewoon aangepast om nog snel wat targeted ads naar me te sturen. Wraak voor de adblocker, denk ik.

Of Tweakers doet dit niet en er bestaat iets als toeval en variabelen waar we niet bij stil hebben gestaan. Je mag kiezen :P

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 16:02 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-04 19:05

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Ik ga ook voor het baader-meinhof fenomeen. Het is bizar hoeveel informatie je hersenen onbewust filteren.

Afluisteren is onwaarschijnlijk vanwege reputatieschade en dat het zichtbaar is als data stroom.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderp
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-05 12:57
Had exact hetzelfde, maar dit is wel terug te zien in de data en had de app niet open staan (gesloten). Heb rechten tot microfoon wel uitgezet maar ik denk niet dat het echt zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 01:14
bonzz.netninja schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:52:
Er zijn ook andere hyphotheses denkbaar

1. Je vrienden/gesprekspartners hebben gezocht op het gene besproken en je bent via hun gelinkt
2. Het is niet echt raar dat je met mooi weer reclame van mojito krijgt......want jij voldoet gewoon aan een profiel
3. of maw...je bent minder uniek dan je denkt. Uiteindelijk zijn de overeenkomsten met gelijksoortige mensen schrikbarend groot dus het kan ook gewoon zijn dat jouw soort profiel de laatste tijd toevallig veel zoekt naar bitterkas...of wat dan ook
4. en je ribeye case...is het echt zo raar dat als jij op een bepaalde plek bent, je een advertentie te zien krijgt van een restaurant waar mensen in jouw profiel vaak interesse in hebben? Volgens mij niet..."als gebruiker zich op locatie X bevind, kijk dan wat andere mannen van middelbare leeftijd op die plek leuk vonden, en serveer die ads"
5. Eigenlijk moet je jezelf ook afvragen hoe toevallig het is dat je dat gesprek hebt op dat moment.....
1. In alle genoemde voorbeelden hadden de personen géén internet op hun mobiel of geen mobiel bij hen, of geen instagram. Dus dat gaat niet op.

2. Ik ben _altijd_ in mooi weer situaties voor m'n werk. 24/7/365
3. Bitterkas is 100% exclusief een drankje voor spaanse, oudere mensen. Niet voor jonge, Nederlandse mensen in Malta. Echt gewoon letterlijk grotere kans de loterij te winnen dan een bitterkas reclame te zien voor mij (of voor iedereen buiten Spanje en iedereen jonger dan 45).
4. Primal, maar ik heb nog nooit eerder reclames gezien voor een restaurant, bar of café. Behalve dus de twee gevallen hier waar ik 'toevallig' de dag er voor het over specifiek eten/drinken had. Ik doe aan instagram marketing dus ben redelijk bekend met de profileringsmethoden en instellingen van de Facebook ads manager.
5. Als de reclame vóór het gesprek zou komen, ja dat zou toevallig zijn. Of als de reclame 3-4 dagen of een week na het gesprek zou komen. Maar altijd de volgende dag? zo +- 24 uur? Erg bizar. Waarom niet een paar dagen later? Een bitterkas reclame zou mij _enorm_ opvallen ook al is het een maand later.

Verder heb ik twéé telefoons, beide met instagram (Verschillende instagrams). De andere telefoon heeft mij _nog nooit_ iets nuttigs laten zien aan reclame wat op welke manier dan ook in verband te brengen is met iets wat ik ooit gezegd heb. Totale random reclame die inderdaad aan de hand van mijn profiel en locatie probeert te gokken wat ik fijn vind. En daar compleet in faalt aangezien mijn leven en voorkeuren heel erg 'random' zijn vergeleken met 'normale' mensen. Ik heb beide telefoons 2 jaar, en alleen bij één telefoon (Die ik altijd bij me heb!) deze bizarre toevalligheden binnen 24 uur na een gesprek, praktisch elke maand weer raak. Terwijl bij de andere mobiel ik in 2 jaar tijd nog nooit een 'verdachte' reclame heb gezien. Ik heb hem dan ook nooit mee, aangezien ie voor werk is en ik er dus alleen mee werk als er geen andere mensen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-04 16:05
Ik heb haast geen volgers op insta en krijg niet eens reclames te zien. Waarschijnlijk ben ik niet interessant genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-04 15:17
Ik maak hetzelfde mee!
Nog nooit over een nieuwe fiets of fietsen gehad over whatsapp oid.. zit ik in de auto met m’n dochter en vraag ik wat ze wil voor haar verjaardag: een nieuwe fiets van de Decathlon. Raad eens wat er gebeurd: thuis ‘toevallig’ Decathlon reclame en niet alleen op instagram. Dit heb ik vaker meegemaakt, laatst ook met kattenvoer. Krijg je opeens Whiskas reclame, terwijl ik het nog nooit op Whatsapp of Google dat heb opgezocht, maar toevallig tijdens mijn laatste gesprek is benoemd. Dit gaat nog wel een staartje krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Tremio op 01-05-2018 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Laatst online: 16:07
Tremio schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 08:34:
Ik maak hetzelfde mee!
Nog nooit over een nieuwe fiets of fietsen gehad over whatsapp oid.. zit ik in de auto met m’n dochter en vraag ik wat ze wil voor haar verjaardag: een nieuwe fiets van de Decathlon. Raad eens wat er gebeurd: thuis ‘toevallig’ Decathlon reclame en niet alleen op instagram.
Hoe groot acht je die kans dat je dochter gezocht heeft op de site van Decathlon voor die fiets?
Dit heb ik vaker meegemaakt, laatst ook met kattenvoer. Krijg je opeens Whiskas reclame, terwijl ik het nog nooit op Whatsapp of Google dat heb opgezocht, maar toevallig tijdens mijn laatste gesprek is benoemd. Dit gaat nog wel een staartje krijgen.
En hoe groot acht je de kans dat Facebook/instagram weet dat je katten hebt?

[ Voor 29% gewijzigd door Puc van S. op 01-05-2018 08:53 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Puc van S. schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 08:41:
[...]

Hoe groot acht je die kans dat je dochter gezocht heeft op de site van Decathlon voor die fiets?

[...]

En hoe groot acht je de kans dat Facebook/instagram weet dat je katten hebt?
In dit geval is die kans zeker aanwezig, beide op wifi thuis -> hetzelfde IP -> grotendeels dezelfde reclames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xIReaperS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-11-2024
hier even een topje van de ijsberg

http://prntscr.com/jc9nxk

http://prntscr.com/jc9o3y

en ja iedereen die gebruikt maakt van instagram gaat hier blij akkoort mee.
(ik persoonlijk heb ook geen instagram en fb meer)

En als je toch ooit niks tedoen hebt.
lees het voor de grap eens door en kijk tot hoever je kunt komen voordat je je account verwijdert 8)7 O-)

[ Voor 52% gewijzigd door xIReaperS op 01-05-2018 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
xIReaperS schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 09:32:
hier even een topje van de ijsberg

http://prntscr.com/jc9nxk

http://prntscr.com/jc9o3y

en ja iedereen die gebruikt maakt van instagram gaat hier blij akkoort mee.
(ik persoonlijk heb ook geen instagram en fb meer)

En als je toch ooit niks tedoen hebt.
lees het voor de grap eens door en kijk tot hoever je kunt komen voordat je je account verwijdert 8)7 O-)
Tja, de standaard voorwaarden die zoveel bedrijven hanteren. Dat zegt nog steeds niet dat ze dus continue je microfoon afluisteren. Iets wat in dit topic wordt beweert.

Dit topic gaat volgens mij niet over de algemene privacy voorwaarden etc. Maar over of ze je afluisteren ondanks dat de app gesloten is, en ze daar op adverteren.

Voor mensen met een alu-hoedje (en zelf doe ik dit ook). Als je dit niet wilt, gebruik gewoon de website om op instagram rond te kijken. Hoef je de app niet te installeren. Werkt prima en kunnen ze je ook niet afluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Waah schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 09:57:
[...]

Tja, de standaard voorwaarden die zoveel bedrijven hanteren. Dat zegt nog steeds niet dat ze dus continue je microfoon afluisteren. Iets wat in dit topic wordt beweert.

Dit topic gaat volgens mij niet over de algemene privacy voorwaarden etc. Maar over of ze je afluisteren ondanks dat de app gesloten is, en ze daar op adverteren.

Voor mensen met een alu-hoedje (en zelf doe ik dit ook). Als je dit niet wilt, gebruik gewoon de website om op instagram rond te kijken. Hoef je de app niet te installeren. Werkt prima en kunnen ze je ook niet afluisteren.
Op een iPhone is dit sowieso niet mogelijk, aangezien een app de microfoon niet in de background kan gebruiken, zonder gebruik te maken van private APIs (wat dan weer niet mag van de app review guidelines).

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nila
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Nila

Idiot!

Ik zou zeggen test het uit, door een woord of merk vaak te gebruiken de komende dagen.
Iets wat je in het dagelijks leven niet gebruikt. En kijk of je na een tijd daar reclame overkrijgt.

Bijvoorbeeld "Vishengel". Ik heb niks met vissen, praat er nooit over en doe het nooit. Krijg je na een tijd reclame voor vishengels dan luistert er iets mee. Of dat instagram is of een andere app laat ik hier in het midden.

[ Voor 3% gewijzigd door Nila op 01-05-2018 10:58 ]

You're not completely useless, you can always serve as a bad example!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik maak hetzelfde mee!
Nog nooit over een nieuwe fiets of fietsen gehad over whatsapp oid.. zit ik in de auto met m’n dochter en vraag ik wat ze wil voor haar verjaardag: een nieuwe fiets van de Decathlon. Raad eens wat er gebeurd: thuis ‘toevallig’ Decathlon reclame en niet alleen op instagram. Dit heb ik vaker meegemaakt, laatst ook met kattenvoer. Krijg je opeens Whiskas reclame, terwijl ik het nog nooit op Whatsapp of Google dat heb opgezocht, maar toevallig tijdens mijn laatste gesprek is benoemd. Dit gaat nog wel een staartje krijgen.
Of de Decathlon reclame is er altijd geweest maar valt je nu pas op vanwege het gesprek met je dochter ;)

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:01
Onze staatsomroep / propagandabureau :9 NOS heeft hier laatst een artikel over gepubliceerd met een opvallende conclusie dat het maar verbeelding zou zijn.
Waarom we denken dat Facebook ons bespioneert

Ten eerste: Facebook en adverteerders weten zo ontzettend veel van ons, dat het net lijkt alsof ze ons afluisteren. En ten tweede speelt ons brein een rol bij het in stand houden van deze overtuiging.

[ Voor 40% gewijzigd door Wietsee. op 01-05-2018 11:26 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
wat @Wietsee. zegt. Hetzelfde als "Al het slechte komt in drieën (wel als je elke keer tot 3 telt en dan pas stopt ja). Ons brein is hard-wired voor patroon-herkenning. Ons beste leer-mechanisme. Ook is het erg goed in wegfilteren van niet interessante info.

Het gevolg?
Ik heb het over onderwerp X gehad
In de media gaat het over social-media lekken
Ik zie onderwerp X langskomen op social media

Brein: Ik zie een patroon, en trek een (onzinnige) conclusie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:36
Wietsee. schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:24:
Onze staatsomroep / propagandabureau :9 NOS heeft hier laatst een artikel over gepubliceerd met een opvallende conclusie dat het maar verbeelding zou zijn.
De journalisten bij de NOS werken op basis van bevindingen die ze zelf kunnen vaststellen. Voor de rest zijn ze afhankelijk van de informatie die bijvoorbeeld Facebook en Google willen verstrekken. Dan kunnen ze nog de expertise inroepen van een handje vol onafhankelijke experts. Ga er maar aanstaan om daar als journalist een sluitend verhaal van te maken. Geloof je de informatie van Facebook en Google? Is de expert die je spreekt eigenlijk wel goed genoeg? In beginsel is de NOS er niet voor opinievorming, domweg de droge feiten opsommen zoals ze op dat moment bekend zijn en te verifiëren zijn. Daar komt vaak geen hele interessante mening uit voort. Of de mechanismen zoals ze onder de motorkap werken ook daadwerkelijk zo functioneren, of te wel, zijn Facebook en Google erger dan we denken? Zoiets is voor de gemiddelde journalist moeilijk om vast te stellen. Dit breng je alleen naar buiten op het moment dat je heel zeker weet dat de misstanden werkelijk waar zijn en het onomstotelijk kan worden aangetoond. Wie weet doen ze hetzelfde onderzoek volgend jaar nog eens en komen ze er achter dat de vork toch een beetje anders in de steel zit. De tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:51
Je conclusie lijkt me een beetje kort door de bocht eerlijk gezegd. Er zijn veel gemakkelijkere manieren om aan je interesses te komen die niet strafbaar zijn.

De zwakste link in dit soort zaken is onwetendheid. Als je gesprekspartner na je gesprek op zoek gaat naar een recept voor een mojito, en 10 minuten daarvoor zijn jullie nog samen geweest in een bar ( dus gps aan ), dan is dit zeer makkelijk te koppelen. O.a. facebook gebruikt gps om je nieuwe vrienden voor te stellen, ga er vanuit dat google dit ook doet maar dan met veel meer datasets.

Zo kun je dus zelf compleet off the grid leven, maar dankzij mensen om je heen krijgen ze de data toch wel. Het duurt misschien wat langer, maar ze hebben de tijd. Denk o.a. ook aan gezichtsherkenning op foto's, deze is intussen vrij accuraat geworden. Je hoeft dan slechts op de achtergrond te staan ergens, en facebook weet bijvoorbeeld dat je rond 01:03 in club A bent geweest, terwijl jouw telefoon bijvoorbeeld gewoon uit staat. Hier merk je verder niets van, maar de techniek hebben ze en ik ben helaas paranoia genoeg om er zeker van te zijn dat ze dit soort technieken ook echt toepassen. Doe er verder mee wat je wil, maar schijnprivacy is in mijn optiek 1000x erger dan geen privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:09

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

@Pater91 je kan de locatie uitzetten bij instellingen en de permissies nog eens nachecken en dan locatie uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rule
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-03 07:53
Ik lees je eerste post met veel aandacht. Een paar maanden geleden overkwam mij en mijn vriendin EXACT hetzelfde. en wel met Bifi worstjes. Deze dingen: https://www.ah.nl/producten/product/wi367553/bifi-original

Er stond voor mij een auto met een bumper sticker met een boos bifi worstje afgebeeld. Het was ongeveer zo'n ding: https://i.ebayimg.com/00/...8WQAAOSw3Z9aqpZT/$_84.JPG Maar dan rechtop staand.

Ik maak de opmerking 'Wie plakt er in godsnaam een bifi worstje op zijn auto!?'

En jahoor, binnen een uur kijkt mijn vriendin mij beangstigend aan en roept 'OH MIJN GOD' en ziet op Instagram een reclame add van een bifi-worstje.

Ik/mijn vrienidng hebben deze dingen al 10 jaar niet aangeraakt, ik spreek deze woorden nooit uit, geen van mijn vrienden eet deze dingen en ik heb er ook zeker weten nog nooit naar ge-googled.

Gewoon te bizar voor woorden. Nou moet ik wel bekennen dat het heel misschien toevallig is omdat het daarna niet meer is voorgekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Rule schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:55:
mijn vriendin mij beangstigend aan en roept 'OH MIJN GOD'
Zozo, en dat allemaal vanwege BiFi worst. Klinkt bijna alsof ze een slechte horrorfilm gekeken heeft :p

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 16:03 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:13
Ik vind dit verhaal erg rieken naar een onterecht causaal verband. Er is vast een mooie term voor, coincidence bias of misschien frequency illusion?

Je hebt waarschijnlijk veel verschillende gesprekken op een gemiddelde dag. Je zag waarschijnlijk ook meer advertenties voorbijkomen op Instagram, waarvan een deel tamelijk willekeurig is (aanname van mij). Kortom, er zijn erg veel mogelijke matches tussen wat je allemaal zegt en de reclame die je in de 24 uur erna ziet. Als je het niet over Mojito had gehad met iemand, was het je niet opgevallen.

Een dag is ook een lange periode. Als je nou meerdere keren 10 minuten het gespreksonderwerp ziet verschijnen in je Insta feed... tja, dat is heel wat anders.

Natuurlijk weet ik dit niet zeker want ik heb niet alle informatie tot mijn beschikking, maar als ik moest gokken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
majic schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:04:
Tot mijn verbazing heb ik geen relevant topic of gespreksinformatie kunnen vinden via de search over dit onderwerp : Instagram luistert 24/7 mee via je microfoon van je iphone/android en - ook offline - weet gesprekken die gevoerd zijn binnen 48 uur om te zetten in hele specifieke targeted ads.
Ik kan je verzekeren dat met redelijke tussenpozen dit toch wel vaker aan bod is gekomen. Al jaren geleden hier dingen over gelezen, maar dan was het geloof ik nog Google (vervolgens WhatsApp, nu does Instagram). En al die keren was degene er ook zo hard van overtuigd.
En ik geloof er niet in dat als dit al jaren gaande is, het nog nooit door iemand is uitgevogeld. Immers zelfs als niemand van de ontwikkelaars een boekje open doet, en de APK niet fatsoenlijk te decompilen is, dan nog moet het of een hele hoop CPU kracht kosten, of toch wel een significante hoeveelheid netwerkverkeer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Je werkt veel aan de Spaanse kust, maakt foto's van veelal schaars geklede modellen, bent werkzaam in de kunstsector en dan verbaas je je dat Facebook en Instagram je reclames van drankjes voorschotelen die in die specifieke regio populair zijn?

De door jou geposte YouTube met "uitleg" heeft ergens halverwege een verspringing in de tijd, precies op het moment voor het "oh my god" moment. Daarin is waarschijnlijk simpelweg gegoogled/facebookt/whatever om het gewenste effect voor de clickbait te krijgen.

[ Voor 35% gewijzigd door pagani op 01-05-2018 23:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
Ik vond je uitleg nogal intrigerend en loop daarom al enkele dagen nu en dan opzettelijk tegen mijn telefoon te praten over Cola Zero.

Ik heb zelfs opzettelijk enkele telefoontjes gepleegd met een vriendin die ik de opzet had uitgelegd en die mee bewust over Cola Zero gesprekjes voerde.

Helaas tot op vandaag heeft geen van ons beiden reclame voor Cola Zero gekregen op Instagram... Ook niets vergelijkbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-05 12:37
Ik durf niet te zeggen of je Instagram (of misschien een andere malafide app) je microfoon afluistert.

Wat ik wel weet is dat 'gericht adverteren' een enorme vlucht heeft genomen, de laatste paar jaar.
Google eens op "programmatic", of "programmatic advertising", of iets dergelijks.

Die business (het verkopen van advertentieruimte met een hoge(re) graad van waarschijnlijkheid dat die advertenties bij mogelijke klanten terecht komen) draait omzetten van tientallen miljarden per jaar, en groeit nog steeds.

Dat betekent dat zelfs zonder stiekem je microfoon afluisteren, de kans dat je advertenties voorgeschoteld krijgt die 'je raken' flink is toegenomen de laatste jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rule
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-03 07:53
XWB schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 17:20:
[...]

Zozo, en dat allemaal vanwege BiFi worst. Klinkt bijna alsof ze een slechte horrorfilm gekeken heeft :p
Haha ja erg dramatisch geschreven he.. Het was voornamelijkeen periode waarin het veel in het nieuws was en we al een vermoeden hadden dat dit vaak voorkwam.

Toevallig hadden ze het hierover een tijdje geleden bij Reply All
http://www.gimletmedia.com/reply-all/109-facebook-spying

Waar ze proberen te redeneren hoe dit kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Ik denk dat het inderdaad zo is dat je gesprekspartners hier op hebben gezocht. Facebook (en dus ook Instagram) is erg goed in het koppelen van locatiegegevens. Twee voorbeelden:

1. Ik heb een vakantiehuisje in Zeeland. Pas kwamen er nieuwe buren wonen dus hebben we even kennis gemaakt. Even later kreeg ik opeens een vriendsuggestie van die twee buren. Het kan nog zijn dat zij mijn profiel hebben bekeken, maar dan een andere keer hetzelfde verhaal met iemand die vaak deelfde trein neemt als mij, vriendsuggestie, terwijl ik vrij zeker weet dat diegene niet weet hoe ik heet, dus ook niet mijn profiel bekeken kan hebben. Mijn idee, koppeling van locatiegegevens.

2. Een tijdje terug had ik het met iemand over bamboe tandenborstels (wie verzint het, maargoed). Ik had er nog nooit van gehoord maar diegene had net een bamboe tandenborstel online besteld. Een paar uur later krijg ik opeens advertenties voor bamboe tandenborstels. In plaats van het afluisteren van de microfoon denk ik dus eerder dat het te maken heeft met de koppeling aan locatiegegevens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Ik vind het vrij bizar dat het blijkbaar totaal geen probleem is dat alle shit aan elkaar gekoppeld middels locatiegegevens, maar als het over een microfoon gaat het weggewuift wordt onder het mom van "er zijn vast andere manieren, microfoon klinkt lastig".

Dat iets onwaarschijnlijk is wil nog niet betekenen dat het niet gebeurt.
Dat de alternatieven wel als normaal bestempeld worden verbaast me ook. Geeft maar aan hoe bizar gewend we zijn geraakt aan (bijna) alles maar delen.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:10

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Een collega van mij ook. Met z'n vriendin gesproken over een nieuwe douchekop maar beiden niet gezocht o.i.d. Toch ineens reclame van Hans Grohe.

Toeval? Cognitive trucjes? Wie zal het zeggen. Normaal gesproken ben ik wel van Ockhams scheermes, maar in de hedendaagse markt zie ik gebruik van een microfoon absoluut niet als iets wat niet zou kunnen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonChaser
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-01-2023
Ook meegemaakt, maar bij vriendins telefoon. Weet niet meer welke het was maar een Lenovo... dat ding is zo cloud based dat de telefoon zonder een locale standaard android galerij komt -__-..

We waren aan het praten over begravenis kosten... nog GEEN kwartier later volgas begravenis advertenties, niet 1,2,3... nee gewoon letterlijk en figuurlijk bijna alle advertenties schakelden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:56
680x0 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 01:30:
Ik vond je uitleg nogal intrigerend en loop daarom al enkele dagen nu en dan opzettelijk tegen mijn telefoon te praten over Cola Zero.

Ik heb zelfs opzettelijk enkele telefoontjes gepleegd met een vriendin die ik de opzet had uitgelegd en die mee bewust over Cola Zero gesprekjes voerde.

Helaas tot op vandaag heeft geen van ons beiden reclame voor Cola Zero gekregen op Instagram... Ook niets vergelijkbaar...
Misschien is er geen cola campagne op dit moment. Of moet je juist pepsi max gaan roepen om coca cola zero reclame te krijgen. Of je zit niet in de doelgroep van de campagne.

De ellende is dat zoveel factoreren bepalen of je een reclame te zien krijgt dat het nog lastiger is om vast te stellen of locatie, microfoon input of gebruik van apps gebruikt worden voor de targetting.

Ik was tamelijk sceptisch over dit soort dingen.. maar.. sinds de webcam kaap debacles jaren terug.. niet zo erg meer. En gelukkig is daar dan een Facebook incident om te bewijzen dat alles wat je doet tegen je gebruikt wordt in verkiezingstijd zeg maar, dus tjah.. waarom zou dit niet ook gebeuren?

Vraag is wellicht meer: kan het technisch en zo ja, waarom heeft niemand dit verkeer dan nog onderschept?

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Laatst online: 18-04 14:27
Ik denk dat het wel kan, zelfs zonder audio te versturen. Men neme een offline-databaseje in de app met een aantal honderden keywords die aan advertenties gekoppeld zijn. Via een simpele speech-to-text listener kunnen hits geflagged worden, en zodra de telefoon weer online gaat kunnen de advertenties gekoppeld worden. Verbruikt amper data en er hoeven alleen maar keyword ID's verzonden te worden.

Andere mogelijkheid is het Baader-Meinhof fenomeen en nog een andere mogelijkheid is "Synchroniciteit" zoals betheoretiseerd door Carl Jung.

[ Voor 5% gewijzigd door Mastermind op 05-06-2018 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Heerlijk dat ongefundeerd speculeren. Kom nou eens met bewijs dat de microfoon gebruikt wordt. En nee, anekdotes bewijzen niks. Root je telefoon, en echterhaal de betreffende datastroom tussen het audio subsysteem en de app die zogenaamd je afluistert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
TommyboyNL schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:04:
Heerlijk dat ongefundeerd speculeren. Kom nou eens met bewijs dat de microfoon gebruikt wordt.
Okay!
Ga hier naar toe: https://myactivity.google.com/myactivity
Klik op "Filter by date & product".
Selecteer alléén "Voice & Audio" en klik op de zoekknop.

Daar vind je audioclips die Google heeft verkregen via de microfoon van je je telefoon, en vervolgens heeft opgeslagen (en wie weet, ook geanalyseerd en doorgespeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
zetje01 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:21:
(en wie weet, ook geanalyseerd en doorgespeeld)
Welk deel van "geen speculaties maar bewijs" snap je niet? En waar zijn je bewijzen dat Facebook en Instagram afluisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
TommyboyNL schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:52:
[...]

Welk deel van "geen speculaties maar bewijs" snap je niet? En waar zijn je bewijzen dat Facebook en Instagram afluisteren?
Het bewijs dat de microfoon gebruikt wordt en dat er audiofragmenten van je telefoon naar google worden gestuurd (en die worden ook opgeslagen) heb ik je net geleverd.

En Facebook en Instagram? Die noem je helemaal niet in je post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
zetje01 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:21:
[...]

Okay!
Ga hier naar toe: https://myactivity.google.com/myactivity
Klik op "Filter by date & product".
Selecteer alléén "Voice & Audio" en klik op de zoekknop.

Daar vind je audioclips die Google heeft verkregen via de microfoon van je je telefoon, en vervolgens heeft opgeslagen (en wie weet, ook geanalyseerd en doorgespeeld).
Eh.... ja dat is geen bewijs dat apps stiekem je microfoon gebruiken hoor. :+
Daar staan enkel de dingen die je zegt nadat je Hey Google of de assistent gebruikt. En tenzij je zelf zegt: "Vind merk X" ga je natuurlijk in je timeline van een andere apps niet opeens reclame daarover vinden.

Het idee was juist dat je het er juist enkel offline over had gehad, en dat het DAN in je timeline kwam. Dus opdrachten die je zelf naar de google-servers stuurt tellen natuurlijk niet als "afluisteren". O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
zetje01 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:05:
En Facebook en Instagram? Die noem je helemaal niet in je post.
Doe nou niet alsof je dom bent, dat is JUIST waar dit hele topic over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
@TommyboyNL Ik lees dit topic veel algemener, als in:

"Zeg, het is me al een paar keer overkomen dat ik met iemand ergens over sprak, en een poosje later zag ik allerlei advertenties die gingen over het gespreksonderwerp. Worden we via de microfoon van onze telefoon afgeluisterd?"

Zo moet je mijn reacties interpreteren.

@Waah Er staan bij mij verschillende geluidsfragmenten die niet zijn opgenomen n.a.v. het commando 'Okay Google'.

[ Voor 13% gewijzigd door zetje01 op 06-06-2018 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
zetje01 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:30:
@TommyboyNL Ik lees dit topic veel algemener, als in:

"Zeg, het is me al een paar keer overkomen dat ik met iemand ergens over sprak, en een poosje later zag ik allerlei advertenties die gingen over het gespreksonderwerp. Worden we via de microfoon van onze telefoon afgeluisterd?"

Zo moet je mijn reacties interpreteren.

@Waah Er staan bij mij verschillende geluidsfragmenten die niet zijn opgenomen n.a.v. het commando 'Okay Google'.
heb je voorbeelden? want ben dan wel benieuwd. Ik zie enkel dingen die via Ok Google of via de record-knop zijn opgenomen. Niets dat ik niet verwacht dat er tussen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Waah schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:35:
[...]

heb je voorbeelden? want ben dan wel benieuwd. Ik zie enkel dingen die via Ok Google of via de record-knop zijn opgenomen. Niets dat ik niet verwacht dat er tussen staat.
Bij mij staan er fragmenten tussen met enkel televisie (achtergrond) geluid en ook schreeuwende (buitenspelende) buurtkinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
zetje01 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:41:
[...]

Bij mij staan er fragmenten tussen met enkel televisie (achtergrond) geluid en ook schreeuwende (buitenspelende) buurtkinderen.
Dan gok ik dat die dacht OK GOOGLE te horen :+ en daarom is begonnen met opnemen. Lijkt mij een logischere verklaring dan: Ik wordt afgeluisterd en die tekst analyseren ze om reclame aan te bieden.

Daar hebben andere slimme apparaten ook wel eens last van:
https://www.cnbc.com/vide...ersation-by-accident.html

[ Voor 14% gewijzigd door Waah op 06-06-2018 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Waah schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:50:
[...]

Dan gok ik dat die dacht OK GOOGLE te horen :+ en daarom is begonnen met opnemen. Lijkt mij een logischere verklaring dan: Ik wordt afgeluisterd en die tekst analyseren ze om reclame aan te bieden.

Daar hebben andere slimme apparaten ook wel eens last van:
https://www.cnbc.com/vide...ersation-by-accident.html
Ik werd wel degelijk afgeluisterd, want ongevraagd maakt en verstuurt google via mijn android-telefoon geluidsfragmenten, en slaat die ook op.
En dat opslaan, dat doen ze vast niet enkel om maar lege schijfruimte op te vullen.

edit: (had je edit niet gezien)

Op allerlei manieren dus worden geluidsfragmenten opgenomen, verstuurd en opgeslagen, en je denkt echt niet dat die info geanalyseerd en gebruikt wordt?

Even voor de duidelijkheid: Jij durft keihard te stellen (het is 2018 nu) dat er nooit via de telefoon ongevraagd geluidsfragmenten worden opgenomen, verstuurd, geanalyseerd en informatie daarvan doorgespeeld/verkocht/gebruikt wordt voor reclame/advertentie-doeleinden? Dat grote IT-bedrijven zich daar (o.a.) niet mee bezig houden?

[ Voor 27% gewijzigd door zetje01 op 06-06-2018 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
zetje01 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 15:14:
En dat opslaan, dat doen ze vast niet enkel om maar lege schijfruimte op te vullen.
Heerlijk dat ongefundeerd speculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
zetje01 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 15:14:
[...]

Ik werd wel degelijk afgeluisterd, want ongevraagd maakt en verstuurt google via mijn android-telefoon geluidsfragmenten, en slaat die ook op.

edit: (had je edit niet gezien)

Op allerlei manieren dus worden geluidsfragmenten opgenomen, verstuurd en opgeslagen, en je denkt echt niet dat die info geanalyseerd en gebruikt wordt?

Even voor de duidelijkheid: Jij durft keihard te stellen (het is 2018 nu) dat er nooit via de telefoon ongevraagd geluidsfragmenten worden opgenomen, verstuurd, geanalyseerd en informatie daarvan doorgespeeld/verkocht/gebruikt wordt voor reclame/advertentie-doeleinden? Dat grote IT-bedrijven zich daar (o.a.) niet mee bezig houden?
Dat durf ik voor de grote namen zeker te stellen ja. Dat er per ongeluk dit soort fragmenten worden opgestuurd (door het herkennen van een ingesteld woord, iets waar je zelf trouwens toestemming voor hebt gegeven in Android) kan gebeuren. Je kan ze ook gewoon verwijderen namelijk in datzelfde overzicht.

Ik durf dat zeker te stellen ja. Omdat het stiekem versturen van dit soort data gewoon gelijk staat aan je business om zeep helpen. Als mensen weten dat hun telefoon ze daadwerkelijk continue afluisterd zonder toestemming is het einde bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
@Waah

En kleine bedrijven ook?
Die gegevens aan advertentie-leveranciers leveren en hun info halen via een app als een malafide spelletje of zoiets? En dus de microfoon gebruiken om mee te luisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:44
Die geef je dan toch expliciet toestemming tot het gebruik van de microfoon / camera / SD / etc.?

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
zetje01 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:02:
@Waah

En kleine bedrijven ook?
Die gegevens aan advertentie-leveranciers leveren en hun info halen via een app als een malafide spelletje of zoiets? En dus de microfoon gebruiken om mee te luisteren?
Malafide bedrijven houd je. Maar kleine bedrijven hebben niet de mogelijkheid om dit soort gegevens automatisch te analyseren. Daarnaast moet je nog altijd toestemming geven voor microfoongebruik in zowel Android als iOS.

Maar goed, we gaan nu wel erg zoeken naar randvoorwaarden en gevallen. Het ging hier over Instagram/Facebook/Google etc. Niet over dat het technisch mogelijk is. Ja het kan. Is het waarschijnlijk? Absoluut niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Heerlijk dat ongefundeerd speculeren. Kom nou eens met bewijs dat de microfoon gebruikt wordt. En nee, anekdotes bewijzen niks. Root je telefoon, en echterhaal de betreffende datastroom tussen het audio subsysteem en de app die zogenaamd je afluistert.
Je weet heel goed datje dat echt niet zo makkelijk kunt doen. Als malafide gedrag zo gemakkelijk te bewijzen was dan was Facebook al veel eerder door de mand gevallen.

Ik ben het met je eens dat iemand onschuldig is tot het tegendeel bewezen is, maar het ook wel heel erg naïef om al die grote partijen als onschuldig te willen beschouwen als schandaal na schandaal in het nieuws komt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Gonadan schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:09:
[...]

Je weet heel goed datje dat echt niet zo makkelijk kunt doen. Als malafide gedrag zo gemakkelijk te bewijzen was dan was Facebook al veel eerder door de mand gevallen.

Ik ben het met je eens dat iemand onschuldig is tot het tegendeel bewezen is, maar het ook wel heel erg naïef om al die grote partijen als onschuldig te willen beschouwen als schandaal na schandaal in het nieuws komt.
Facebook deelde toch ook niet meer info dan ze hadden? Alles wat jij op Facebook plaatste?

Het versturen van audio "stiekem" zou juist heel erg opvallen en makkelijk te traceren zijn met Wireshark oid. Wat dat betreft is Facebook ook niet echt door de mand gevallen. Ze zijn alleen niet zo voorzichtig met je data. Maar ze verzamelen niet meer data dan jij upload. Dat wordt hier wel gesuggereerd.

Het analyseren van audio voor kernwoorden is veel te zwaar. Dat is ook de reden dat de audio naar een server wordt gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Brad Pitt schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:08:
Die geef je dan toch expliciet toestemming tot het gebruik van de microfoon / camera / SD / etc.?
Veel apps vragen toestemming voor van alles...
Ik denk dat het gros van de mensen gewoon op toestemmen klikt, omdat ze nou eenmaal die app hebben gedownload en willen gebruiken.
En het gaat er ook niet om of het mij of jou kan overkomen., het gaat er om, óf het gebeurt (of niet).

En ik heb dus vanmiddag gezien dat (in dit geval google) zonder ik het in de gaten had, m'n microfoon werd gebruikt om geluidsfragmenten op te nemen en op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:47
Waah schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:14:
[...]

Facebook deelde toch ook niet meer info dan ze hadden? Alles wat jij op Facebook plaatste?

Het versturen van audio "stiekem" zou juist heel erg opvallen en makkelijk te traceren zijn met Wireshark oid. Wat dat betreft is Facebook ook niet echt door de mand gevallen. Ze zijn alleen niet zo voorzichtig met je data. Maar ze verzamelen niet meer data dan jij upload. Dat wordt hier wel gesuggereerd.

Het analyseren van audio voor kernwoorden is veel te zwaar. Dat is ook de reden dat de audio naar een server wordt gestuurd.
Facebook verzamelt veel meer dan dat, overal op het internet waar er een facebook tracker aanwezig is wordt je gevolgd. En dat is op heel wat sites.

Dus ook als je geen account hebt zouden ze er in principe door je zoek/surfgedrag vrij makkelijk achter moeten komen wie je bent.

[ Voor 9% gewijzigd door Bartske op 06-06-2018 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Waah schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:14:

Nee ik bedoel dat anders. Als ze het daadwerkelijk zouden doen dan zou het echt niet op een manier zijn die zo gemakkelijk te bewijzen is als even je telefoon rooten en wat sniffen. Zo stom zijn ze ook weer niet.

Los daarvan heeft Facebook al keer op keer laten zien dat wat zij toezeggen later onwaar blijkt te zijn. Daarnaast zijn ze al meermalen alles behalve integer met je data om te gaan. Overigens verzamelen ze echt wel meer dan wat jij upload, alleen al via de plug-ins op alle websites van derden word je gevolgd.
Onder de streep gaat het mij er nu niet om wat en hoe ze precies verzamelen, maar het feit is dat ze keer op keer hebben laten zien niet betrouwbaar te zijn. Daarom noem ik het naïef om ze nu wel als betrouwbaar te zien. :)

Bovenstaand staat dus los van of ik geloof dat ze afluisteren of niet, voor de duidelijkheid.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
@Gonadan ah dan zijn we het inderdaad eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

715289

Iemand die ervaring heeft met cq. bewijs heeft van targeted ads die voortkomen uit het afluisteren van je microfoon?

Gisteren sprak ik ergens over met mijn vrouw terwijl ik op FB zat op min telefoon. Even later ontving ik ads over die onderwerp. Een onderwerp waar ik 1000% zeker nooit over gezocht of gepost heb op het net.

FB was geautoriseerd om gebruik te maken van de microfoon. Naief denkend natuurlijk dat dit voor bellen via messenger was.

Even zoeken hierover op het net, wees uit dat ik toch niet helemaal paranoia was.

Ads op zoekacties gedaan heb/had ik niet zo'n moeite mee, omdat je hier zelf invloed op kan hebben. Meeluisteren, geautomatiseerd of niet, vind ik van een hele andere orde.

Ik voel me vreselijk naief, maar ga nu wel anders verder op het net.

Modbreakje: dit was een losse topicstart die nu is samengevoegd.

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 10-06-2018 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je bent ook hier niet de eerste of de enige: Instagram gebruikt je microfoon voor targeted Ads - no way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ze zeggen van niet: https://newsroom.fb.com/n...ads-or-news-feed-stories/

Maar goed... ze zeggen ook dat ze geen profiel van me hebben, ondanks beweringen van Zuckerberg tegenover de Senaat en de EU die het tegendeel beweren.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:17
Je bent Instagram gebruikt je microfoon voor targeted Ads - no way. al wel tegen gekomen toch :)? Lijkt me relatief zinloos om hetzelfde riedeltje nogmaals door te lopen.

Ik zie het nog altijd als zeer onwaarschijnlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door eric.1 op 09-06-2018 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

715289

eric.1 schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 10:37:
Je bent Instagram gebruikt je microfoon voor targeted Ads - no way. al wel tegen gekomen toch :)? Lijkt me relatief zinloos om hetzelfde riedeltje nogmaals door te lopen.

Ik zie het nog altijd als zeer onwaarschijnlijk.
Nee, dat was ik niet.

En nee, ik zie het niet als onwaarschijnlijk, daarvoor was het onderwerp te specifies en echt nog nooit ingetoetst in de telefoons of computers van mijn vrouw en ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:32

jurroen

Security en privacy geek

"Better safe than sorry". FB heeft al eerder wat blunders gemaakt, zoals allerlei foto's stiekem uploaden waarvoor de gebruiker geen toestemming heeft gegeven en een simpele "oeps" uitkramen bij ontdekking.

Als je het zekere voor het onzekere wil nemen, FB apps van de telefoon af knikkeren en de mobiele website gebruiken. Nadeel: Messenger functionaliteit werkt dan niet. En WhatsApp is ook van Facebook - die eraf gooien is minder vaak een optie.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:14
Ik heb dit artikel nog niet gelezen, maar het staat in de lijst. Qua titel dekt het je stelling: https://www.vice.com/en_a...m=email&utm_source=pocket

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 16:03 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Persoonlijke informatie is goud waard voor veel techbedrijven tegenwoordig. Zeker voor de adverteerders en partners daarvan.

Android is een operating systeem dat gefinancierd is door een bedrijf dat primair haar inkomsten krijgt uit advertenties. Het is in heeel veel opzichten gemaakt om gebruikers informatie te (laten) verzamelen.

Facebook is een bedrijf dat primair haar geld verdient met advertenties.

In die omgeving is privacy iets dat je bewust en actief moet beschermen.

Zelf heb ik op mijn telefoons een app die daarbij helpt. Maar ik weet niet of die standaard beschikbaar is voor alle Android telefoons.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mobilesyrup.com/wp-content/uploads/2015/10/BlackBerry-DTEK.jpg

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:56

Yucon

*broem*

Ik ken de geruchten, maar is dit niet iets dat als het waar was al lang met bewezen zou zijn door die z'n netwerkverkeer gedetailleerd uitpluist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

715289

3x3 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 08:32:
Zelf heb ik op mijn telefoons een app die daarbij helpt. Maar ik weet niet of die standaard beschikbaar is voor alle Android telefoons.
[afbeelding]
Bedankt. Goede tip. Interesante software.

Dtek is niet beschikbaar voor mijn telefoon, maar als de Key2 beschikbaar is, dan is dit zeker een telefoon ter overweging.

Al overweeg ik sterker om voorlopig mijn oude toestel te blijven gebruiken met LineageOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Yucon schreef op zondag 10 juni 2018 @ 09:05:
Ik ken de geruchten, maar is dit niet iets dat als het waar was al lang met bewezen zou zijn door die z'n netwerkverkeer gedetailleerd uitpluist?
Precies, het zou of een hele hoop rekenkracht op je mobiel kosten, of een hele hoop netwerkverkeer opleveren. Om het nog niet te hebben over de shitstorm van epische proporties die groot genoeg zou zijn om Facebook failliet te krijgen als die bewezen wordt. Ik geloof er dus niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38

Milmoor

Footsteps and pictures.

@Norman77 test het. Kies een onderwerp wat zeker weten nieuw is en bespreek dat. Wel oppassen dat je gesprekspartner dit niet gaat googlen oid.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:17
Milmoor schreef op zondag 10 juni 2018 @ 18:46:
@Norman77 test het. Kies een onderwerp wat zeker weten nieuw is en bespreek dat. Wel oppassen dat je gesprekspartner dit niet gaat googlen oid.
Dat is nu juist onmogelijk te testen. Niets wat je nu als onderwerp kiest is random, en dat weten die advertentie-partijen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38

Milmoor

Footsteps and pictures.

eric.1 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 18:48:
[...]

Dat is nu juist onmogelijk te testen. Niets wat je nu als onderwerp kiest is random, en dat weten die advertentie-partijen ook.
tuurlijk wel: zwembaden voor varkens. Bij deze heeft hij iets randoms wat hij waarschijnlijk nog nooit op gezocht heeft. Hij hoeft nu alleen nog naar dat onderwerp aan te snijden bij zijn vrouw :).

[ Voor 9% gewijzigd door Milmoor op 10-06-2018 18:54 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik ben zo vrij om 715289 in "Misbruik microfoon voor targeted ads" en verder samen te voegen met Instagram gebruikt je microfoon voor targeted Ads - no way. en een alias te plaatsen in P&B.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.cx
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-04 09:08
Ik dacht dit dus ook. Wij hebben op het werk een watertank en deze moest vervangen worden. Daarna kregen wij zelfs binnen een uur op Google allemaal ads te zien over watertanks.

Toen ik hier dus verder op ben gaan zoeken kwam ik er dus op uit dat algoritmes zo goed zijn in het voorspellen dat dit puur toeval zou zijn. Het meeluisteren met de microfoon kan naar mijn weten niet zomaar. Ik heb het ook overal uit staan. Behalve bij Skype voor Bedrijven.
Pagina: 1 2 Laatste