Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen ozo-nwn optimale opbrengst of spreiding dag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Elangerak
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-09 15:57
Mijn schuine dak ligt OZO en WNW met dakhoek 40 graden. Op 1 helft kunnen 13 panelen.
Dat is ook ongeveer het aantal dat ik wil plaatsen.
Wat heeft de voorkeur, ook gezien de nabije toekomst:
1 alle panelen OZO voor maximale opbrengst,
2 een deel van de panelen op WNW leggen om ook 's middags opbrengst te hebben.

Weegt de opbrengst in de middag op tegen lagere totaal opbrengst bij optie 2? Juist als salderen minder gunstig wordt?

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wanneer verbruik je de meeste stroom?
Smorgens of savonds?

Auijtdehaag zou beide daken volleggen.
De zomer afrekening betaalt de winter afrekening, als salderen versoberd word.

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-04-2018 20:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:02
Lastige vraag. Op 40 graden doet OZO 90% en WNW 70%. Dus zo`n 22% minder instraling/opbrengst. Dus het omslagpunt komt wanneer het teruglevertarief 22% lager is dan de elektriciteitsprijs. 15.6 cent per kWh teruglevering vs 20 cent afname.

Ik zou OZO nu vol leggen, dan kan WNW altijd nog. Ik verwacht dat salderen langzaam versoberd word, wanneer WNW gunstiger word voor jou heb je OZO misschien al terugverdiend.
En mocht je later beide daken vol leggen dan heb je hetzelfde type paneel per kant.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Elangerak
Volgens SE Designer is de opbrengst van 13 300Wp panelen op OZO (120 graden):

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/i7IDg2f.jpg

Dezelfde panelen op NWN (290 graden):
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/b1NDcR9.jpg

Het alternatief dat evenveel opbrengt: 9x OZO en 6x NWN:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/bcZooZp.jpg

Dan kom ik op 2 extra panelen om de basislast in de middag op te vangen (we koken op gas, nog wel).

Dit zijn dan 2 rechthoeken, 1 op iedere dakhelft. Lijkt dat technisch een goede keuze, ook wat belasting van de omvormer betreft?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Trina 300 Wp: 199 euro
P300 optimizer: 44,20

P300 is dus "bijna" 1/4 kostprijs van een paneel.

Ipv 13 panelen met SE, kan je ongeveer 3 panelen meer leggen met bijvoorbeeld een goodwe stringomvormer voor hetzelfde geld
Denk je niet dat dat meer opbrengt dan die optimizers? Heb je schaduw?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:37
@AUijtdehaag ik denk dat het hier alleen om de opbrengstberekening gaat, niet gelijk in de SE defense mode springen. Hij heeft nog nergens gezet dat hij ook echt SE wil gebruiken of schaduw heeft.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Elangerak
Inderdaad, dit programma kwam ik tegen om wat te kunnen rekenen aan de verschillende opties. Inmiddels ben ik al redelijk ingelezen op het forum en herken de discussie over wel/geen optimizers.
Ik ging er van uit dat dit programma redelijke prognoses geeft, waarbij het niet uitmaakt of je wel/geen optimizers toepast? Zijn er andere programma's die inzicht geven over de opbrengst over de dag heen?Wat betreft schaduw denk ik dat het meevalt, 's ochtends vroeg en 's avonds later wat boomtoppen en 's middags de schoorsteen die aan de zuidkant op de nok staat.

Mbt het elektriciteitsverbruik over de dag: wij koken op gas. Overwegen wel om een elektrische boiler aan te schaffen voor warm water in de keuken. 's middags / 's avonds wat meer verbruik dan overdag (3 pers huishouden).

Terug naar de vraag: zijn extra NWN panelen lonend? Dank voor de antwoorden tot nu toe, mijn indruk is dat het ook afhangt van persoonlijke voorkeuren. Aanvullende info: ik wil de panelen zelf leggen. Het dak aan OZO is achter het huis gemakkelijker te bereiken, de NWN panelen liggen aan de straatkant.

Het aantal panelen dat ik op beide dakhelften kwijt kan ligt wel vast (na wat avonden puzzelen). Ik kom uit op drie rijen van 5 staande panelen voor een dakhelft van 6,5x5,8 meter, waarbij er twee panelen afvallen door een dakraam van 1.5x1.5 m.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Op 6500 x 5800 passen 20 panelen.
http://www.jenm-zonnepane...-335wp-mono-sunforte.html
http://www.jenm-zonnepane...-330wp-copy-37377239.html
https://zerohomebills.com...l-n325k-kuro-vbhn325kj01/
Die maat valt meteen wel in een hogere prijsklasse....(en Vmpp)

Ik denk dat die schatting van SE wel aardig overeen komt.
Je kan ook op PVoutput kijken, maar dan is het echt zoeken naar dezelfde situatie (en dan nog zie je niet hoe het erbij ligt)
bijvoorbeeld https://pvoutput.org/aggr...sp?id=50773&sid=46180&t=m

Een WP boiler kan interessant zijn, met 1250 subsidie?
https://www.esanico.be/nl...plorer-3-warmtepompboiler
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Die kan je dan met 500 watt laten draaien overdag...als salderen ophoudt.

Voor de keuken heb ik een quooker (grohe red). (scheelt weer wachttijd)
Verder een 450 ltr rvs buffervat + hygienespiraal, wijas 3-fase doorstroomverwarmer en een mitsubsidie l/w warmtepomp uit spanje ;)

Eigenlijk ben ik best jaloers op je dak...
Ik moet het met een zuid en noord doen... ;)
(wat dan ook helemaal vol ligt)

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-04-2018 12:16 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Elangerak
eigenlijk hoef je niet te veel te kijken naar "als salderen minder word".
dat duurt nog lang voordat het word aangepast en als het word aangepast hoeft het niet alleen maar erg slecht uit te pakken.

maar oost-west achtige config.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
dan heb je de piek op andere momenten, waardoor je goed af kunt met een kleinere omvormer als het aantal Wp.
ik heb nu 5,66kWp op een 4kW omvormer. (de grafiek is nog met mijn oude 3,3kW omvormer. ;) )

maar sins gisteren heb ik de nieuwe panelen binnen, en ga ik ombouwen naar 6,4kWp.
volgens mijn berekeningen gaat dit net niet, dus een beetje aftoppen, ik verwacht een verlies van <50kWh per jaar daar door. op een winst van 5000+kWh >:)
maar een 4kW omvormer is een stuk goedkoper als een 6kW omvormer. ;)
(en die van mij kan nog net op een 16A groep.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Elangerak
Mijn conclusie uit de antwoorden is dat de optimale opbrengst de voorkeur heeft boven spreiding in de dag.
Dus beter bijv. 15 panelen op de beste dakhelft in plaats van 10 + 5. Met dank aan @busscherski.

Als je een oost-west opstelling gebruikt kun je met een lagere vermogen omvormer toe. Maar ook hier heeft plaatsing van alle panelen op de betere dakhelft de voorkeur, met een hoger vermogen omvormer. In bovenstaand voorbeeld, als de 5 panelen 10% meer opleveren op de betere helft is dat ongeveer 100 kWh per jaar meer, € 20,- per jaar. Met dank aan @migjes .

Met dank aan @AUijtdehaag om te zoeken naar een maximum aan panelen. Ik kom voor mijn gunstige dakhelft uit op in totaal 16 panelen max (onder de voorwaarde dat ieder paneel dezelfde orientatie heeft). De bovenste rij ligt een dakpan verschoven ivm het kleine dakraampje en afvoerpijpje. De bovenste 6 op een aparte Mpp ivm schaduw van de schoorsteen 's middags, de onderste 10 op het tweede Mpp kanaal. Suggesties voor een omvormer? Panelen worden 300 Wp full black, merk nog te kiezen.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/gLwqSeo.jpg

• migjes
@Elangerak
ik snap je voorkeuren, en denk dat het niet een heel onverstandige beslissing is.

check @AUijtdehaag zijn berekening even goed, het is ook maar een mens. (lol soms twijfel ik daar wel eens aan >:) )
en die maken foutjes, en een foutje is zo gemaakt.
ik ga er verder van uit dat het verhaal wel klopt en het er dus 16 worden. ;)

de indeling 6+10, die zou ik niet doen.
6x32Vmpp is vrij laag voor een omvormer, als dan door schaduw 1 of 2 panelen uitvallen, zakt de Vmpp tot een te laag aantal.
ik zou eerder kiezen voor 2x8.
(en ik heb ene 2de reden om dat te doen.
je kunt op 1 mpp ook 2 stringen parallel aansluiten, als je dan de juiste omvormer kiest.
dan kun je later als nog er een oost west van maken.
dat hoeft nu niet veel extra te kosten om straks extra lol te hebben. ;) )
maar check alles even goed om ook zeker te weten dat het past.

toch mag je deze (zeker leuke) oplossing.
tegen over deze zetten:
2x12x300Wp op een 16A omvormer.
en dan wel oost-west werken.
(gewoon omdat het een keuze is die je zelf moet maken, ik kan alleen maar aangeven.
voor jouw is begrijpen wat je doet of van plan bent even het belangrijkste. ;) )
Wp is stiekem erg goedkoop, omvormer is stiekem erg duur geworden.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Elangerak
Het legplan is met de standaard 165x100 cm panelen. Met een afstand van 30 cm tot de dakranden. Bij de goot is het ca 15 cm anders past het niet. Acceptabel lijkt me, midden in een woonwijk.

Op de bovenste rij krijgen de twee panelen bij de schoorsteen schaduw (dak ligt ozo, Schoorsteen op zuidpunt). Daarom dacht ik aan een eigen mpp. Dit is de enige schaduw, te weinig om voor SE te kiezen.

• Elangerak
@migjes :
2x12x300Wp op een 16A omvormer.
en dan wel oost-west werken.
Interessant voorstel om het dakoppervlak maximaal te benutten.
Vraag: hoe ver zou je kunnen gaan, bij het legplan op oost komt 12 panelen niet fraai uit. Zou dit ook werken met 13 of 14 panelen op oost en bijv. 9 op west?
In je opbrengstgrafiek zie ik mooi de overgang van oost naar west, dus een totaal van 14+9 brengt dan nog wat minder op dan 12+12 (=veilige kant)?
En dan beide kanten op een aparte MPP.

Wat me nog niet helemaal duidelijk is: wat is de optimale stringlengte t.o.v. de omvormer?
Informatie hierover zou een mooie aanvulling zijn op het forum Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV).

• AUijtdehaag
  • Niet online
Op een SMA SB xxxx TL-21 (1-fase omvormer) kan je tot max. 14 panelen van 32 Vmpp (de standaard) gaan.
Voc = 750 V
Vmpp = 500 V
En heb je 2x mppt
Bijv: SMA 4000 TL-21
Incl optitrac global peak

Het nieuwe model, gaat helaas maar tot 600 Voc...

Een en ander kan je ook zelf invullen in https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home

Optimale stringlengte van een 1-fase omvormer is vaak 350 Vmpp = 11 panelen (11x 32 = 352 Vmpp)
Omnik, goodwe, enz...

Maar wat belangrijk is, is Voc van een paneel (de onbelaste spanning, die optreed voor het starten)
14 (x Voc) panelen is vaak te hoog, 13 (x Voc) kan nog net.
Met uitzondering van die SMA xxxx tl-21 ( of een 1 mppt steca coolcept). Die kunnen hogere spanningen aan.

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-04-2018 21:37 ]

• migjes
Elangerak schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 21:08:
@migjes :
[...]

Interessant voorstel om het dakoppervlak maximaal te benutten.
Vraag: hoe ver zou je kunnen gaan, bij het legplan op oost komt 12 panelen niet fraai uit. Zou dit ook werken met 13 of 14 panelen op oost en bijv. 9 op west?
In je opbrengstgrafiek zie ik mooi de overgang van oost naar west, dus een totaal van 14+9 brengt dan nog wat minder op dan 12+12 (=veilige kant)?
En dan beide kanten op een aparte MPP.

Wat me nog niet helemaal duidelijk is: wat is de optimale stringlengte t.o.v. de omvormer?
Informatie hierover zou een mooie aanvulling zijn op het forum Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV).
als je naar oost-west kijkt dan kun je 3000Wp oost doen en 500Wp west.
dat boeit eigenlijk net veel

kijk je naar kosten van oost-west, dan is een 3000Wp oost en een 3000Wp west interessanter.
je kunt de kosten van de omvormer beter verdelen.

optimale string lengte is eigenlijk simpel.
neem het rendement grafiekje van de omvormer:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
deze omvormer wil dus +/- 345Vmpp hebben.
dat doe je door 12x32Vmpp panelen serieel te zetten.

• Elangerak
Bij het verwerken van bovenstaande opmerkingen kom ik tot het volgende, veel is er al duidelijk maar ik heb toch nog een paar vragen. Ik ben van plan om de installatie zelf aan te leggen en elektra uit te besteden. Het ontwerp moet dan natuurlijk wel kloppen!
  1. uitgangspunt is een omvormer met 16A, 3680 W vermogen, 1 fase.
  2. als de panelen een hoger DC vermogen aanbieden dan de omvormer aankan wordt er afgetopt, maar er ontstaat geen onveilige situatie, alleen rendementsverlies.
  3. als de stringlengte te groot is, is de Voc hoger dan de max ingangsspanning van de omvormer. De omvormer springt niet aan? Onveilige situatie?
  4. Hoe bereken je de Voc van een string? STS / NOCT / temperatuur effecten? Maakt de orientatie (OZO) uit voor de Voc?
  5. Veel omvormers hebben een optimum rond Vmpp = 360 V. Een lagere spanning lijkt slechter voor het rendement dan een hogere spanning.
  6. Vanwege de O-W ligging kunnen er meer panelen op dezelfde omvormer @migjes
  7. Mijn voorkeurs legplan is 15 panelen op OZO en 9 op WNW, met een 2 Mpp omvormer. Daarmee ligt het OZO dak netjes vol naast het dakraam en een rechthoek op WNW. Ook kan ik starten met OZO en later WNW op dezelfde omvormer.
  8. Dat kan dus niet omdat de Voc van de 15 panelen te hoog wordt: 15x39=585V. Of zou een SMA 3600 of 3.6 dit toch aankunnen (max Vin 600V of 750V).
  9. Het alternatief is 13 panelen op OZO en 10 op WNW. De 13 kunnen nog in 1 string.
  10. Dan is er een keur aan 3680W omvormers verkrijgbaar, SMA / Growatt / Goodme / Hosola.
  11. De Omnik zie ik niet in 3680W, de Omnik 4.0 levert (max) 4400W met een nominale stroom van 17.4 A en max 19A. Zou nog net kunnen op een 25A zekering?
  12. De huisaansluiting is 3x25A, maar 1-fase omvormer lijkt prima?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Jij gaat uit van een omvormer...
Ik ga altijd uit van panelen....(en ga dan pas nadenken over welke omvormer)

Dus...
Welke panelen ga je toepassen? Welke passen?
1590 x 1053 (96 cell, met 57 Vmpp)
1640/50 x 992 (60 cell met 32 Vmpp)
1957 x 992 (72 cell met 38 Vmpp)
1686 x 1016 (LG320 met 33 Vmpp)

En dan kunnen "we" weer verder kijken naar een omvormer.

Als je 3-fase hebt en nu al tegen een grens aanloopt, dan is de uitstap naar 3-fase toch makkelijk gemaakt?
595 Vmpp is ideaal voor een SMA STP (de andere merken zullen er niet ver vandaan zitten)
15 panelen a 32 Vmpp is al 1 string (ik heb er 14 op een 3-fase omvormer, gaat prima)
10 panelen is wat weinig Vmpp, maar zou je bijvoorbeeld een 96 cell voor kunnen pakken.

Een lage Vmpp spanning gaat vaak maar over enkele "procentjes" verlies op jaarbasis tov de perfecte Vmpp.
Zolang je maar uit de buurt blijft van de max. Voc en de min. Vmpp

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-05-2018 16:28 ]

• Elangerak
Bij de start van dit topic dacht ik nog aan 13 panelen totaal, maar gaandeweg en na de opmerking van @AUijtdehaag is een vol dak het mooiste. In onze situatie ligt de OZO kant aan de achterzijde en WNW aan de straatzijde.
Er zijn een paar uitdagende maten in het dak, aan de OZO kant. Het dak is 6.60 meter breed (22 dakpannen) en ca 6 meter hoog (18 dakpannen). Het grote dakraam en het kleine dakraam zitten een beetje in de weg.
De tekening is met 15 panelen van 165x100. Dat past mooi in het midden met links/rechts 30 cm vrij.
De afstand tussen onderkant kleine dakraam en dakgoot is 3.30 meter, 10 dakpannen. Daar passen precies 2 rijen onder, met 10 cm ruimte tot de dakgoot omdat het dakraampje iets hoger begint. De bovenste rij past dan precies tussen bovenkant kleine dakraam en de onderkant schoorsteen (linkerbovenhoek, zuidkant dak).
Links van het grote dakraam is nog een afstand van 4 pannen, 1.20 meter. Daar zou ook een paneel passen, het 16e, maar dan is de rand links en rechts niet meer gelijk.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/iNhTHV0.jpg

Panelen die langer zijn dan 165 passen niet 2 onder elkaar onder het kleine dakraampje of bij de schoorsteen.
Panelen in landscape passen ook maar geven een minder rustig beeld. De lange panelen (1950) zijn net iets te lang om rechts naast het grote dakraam 2x te passen: horizontale afstand tot rechter dakrand is 13 dakpannen, 3.90m.

De panelen 1590x1053 zouden ook goed passen in hetzelfde patroon, en nog wat meer afstand tot de dakgoot geven. Dat zou een (financiële) afweging zijn, naast een technische.

Wat betreft schaduwmanagement: Het dak ligt OZO, om precies te zijn 18 graden verder gedraaid dan zuiver O-W. Door de schoorsteen links valt er in de laatste twee uur (in april tussen 14:30 en 16:30) schaduw op de panelen boven het grote dakraam. Daar zou het mogelijk kunnen helpen om Tigo's bij te plaatsen(?).

Met 300 Wp panelen zou deze dakhelft ca 0,8x4500=3600 kWh per jaar op kunnen leveren(?).

Aan de westkant van het dak is er meer vrijheid, daar zit alleen op vergelijkbare positie een groot dakraam. Om het eenvoudig te houden wil ik niet boven en onder het dakraam panelen plaatsen, alleen in een rechthoek ernaast. Bijv. 3x3 panelen staand, of 2x5 panelen liggend. Met deze uitbreiding overstijgt de opbrengst ruim onze jaarbehoefte, dit opent de weg naar een toekomstige WP toevoeging. Eerst maar eens de panelen op het dak leggen.
@migjes stelde een oplossing met 2x12 panelen voor, om optimaal gebruik te maken van een omvormer. Wat me hier tegenhoudt is de hogere opbrengst op OZO tov WNW (plus schaduw rond de schoorsteen). Dus het financiële plaatje speelt ook mee.

Waar ik nog niet uit ben?
  1. het aantal panelen op OZO aanhouden, met een string van 15 panelen. Dit dan op de WNW kant aanvullen met passende panelen tot de Vmpp aansluit. Bijv. 15x32=480 Vmpp op oost met 9x57= 513 Vmpp op west??
  2. Of: het aantal panelen op OZO verminderen tot een 16A 1-fase omvormer met 2 Mpp past, bijv 13 OZO en 10 WNW.
Maar misschien maak ik het allemaal te moeilijk :?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Allereerst.. zwaar respect voor je omschrijvingen...

Ik ben misschien wat extremer, maar wat ik gedaan heb bij mij en de buren is het dakraam verwijderen.
(En op de andere kant 2 nieuwe kunststof geplaatst)
Dat kleine raampje gooit wat roet in het eten.
Panelen sluiten niet mooi aan, en je moet de panelen naar het uiterste schuiven.

Stel je verwijderd het kleine raampje en plaats voor de ventilatie schoorsteen een verlaagde.
Dan kan je gewoon nog steeds 16x 1650 x 992 (16x = 512 Vmpp) panelen leggen, maar dan tegen elkaar.
of 16x 1590 x 1053 (2x 8x = 456Vmpp), maar dan zit er een kleine ruimte tussen de rijen onderling.

De LG 1686 x 1016 wordt misschien weer net te krap dan.

En dan op de andere kant 9x 57 Vmpp (dus 1590 x 1053)
Een paar huawei optimizers eventueel. (maar ik zie geen foto van die WNW situatie)

Omvormer 3-fase

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-05-2018 08:17 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:02
Je moet natuurlijk zelf weten of je echt het dakraam wilt verwijderen. (ik heb het overwogen en toen maar niet gedaan)
Mochten 57 Vmmp panelen duur of lastig verkrijgbaar dan kun je ook 9x32 Vmmp op een eigen enkelfase omvormer doen.
Dan zou oost via 2 strings op een 4kW enkelfase omvormer kunnen.
3 fase is wel mooier qua netvoltages, kun je die misschien meten rond 10-12 uur op een zonnige dag als vandaag terwijl de zon vol staat te bakken?

West zou je sowieso kunnen aanleggen na installatie warmtepomp.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Elangerak
De WNW kant is vrijwel identiek als de OZO kant: op dezelfde plek een groot dakraam van 5x5 dakpannen.
Alleen ontbreken daar het kleine dakraam en de pijpjes voor ventilatie en rioolontluchting.
Aan beide dakhelften zit een zolderkamer, dus ramen weghalen is geen optie.
Hooguit het kleine dakraampje en de pijpjes om panelen netjes aan te laten sluiten.

Netspanning is op dit moment (avond) 228-230V. 's Middags heb ik nog niet kunnen meten.

Het is me nog niet duidelijk of je voor de Voc uit moet gaan van de NOCT of STC of een andere waarde.
Wel nog de volgende info op dit forum gevonden, uit 2014: hoeveel panelen op een string?
Daar was de conclusie: max 13 om onder 500V te blijven:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1616800

• migjes
@Elangerak
van welke waarde je wil uit gaan heeft te maken wat je op dat moment wil berekenen. ;)

voorbeeld:
een omvormer (1 fase en dan TL) heeft een start en max V.
start zit meestal rond de 150V en max meestal rond de 600V.
dit zijn de Voc waarde van de panelen.
dus meet de omvormer in de ochtend meer als 600Voc, dan start hij niet.
(en soms gaat hij zelfs kapot.)

gebruik je een 60 cellen paneel met 6"cellen (de meeste aangeboden +/-270-300Wp panelen), dan heb je vaak 40Voc en vaak 32Vmpp.
die 15 serieel geeft 15x40Voc = 600Voc.
dan denk je, oke de omvormer start.
maar nop, er is ook nog een temperatuur coëfficiënt, is het kouder buiten dan is de Voc hoger.
een paneel kan daar door +/- 48Voc leveren, en 15x48Voc = teveel en omvormer start niet en er is gevaar dat de omvormer stuk gaat. :-(

het zelfde heb je andersom.
doe je maar 4 panelen serieel 4x40V = 160Voc.
dan oke omvormer start, maar is het toch warmer in de ochtend dan is de Voc lager.
en kom je toch niet tot de 150V en geen startende omvormer. :-(

vandaar dat er over het algemeen gezet word 12x40Voc is de max voor de meeste TL omvormers.
maar er zijn modellen die wel tot de 13 tot 15X kunnen gaan.

daarna heb je de Vmpp.
12x32Vmpp= 384V.
en die heb je dus nodig voor dit grafiekje:
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/bc0e89e31d35e4858e6f6e337bf70f2009a498ce/?url=http%3A%2F%2Fmembers.home.nl%2Fvreeburg%2Fimglang%2Ftweakers%2Frendement%2520power-one.jpg
maar zijn de panelen warmer, dan zakt ook de Vmpp.
op een 1 of andere vreemde manier, als panelen in de zon liggen worden ze altijd warmer. :?
(80 tot 90 graden is geen vreemd getal, als je de panelen die in de zon liggen aanraakt, dan voelen ze ruim pijnlijk warm aan. ;) )
en dan zit je met 12 tot 13 panelen lekker ruim in de +/-350V van de omvormer. ;)

dan heb je 1fase omvormers, die willen meestal 300 tot 400Vmpp hebben.
maar 3fase omvormers zijn geoptimaliseerd rond de 600 tot 700Vmpp.
(maar hebben wel lekkere marges er omheen, dus niet te precies kijken naar deze getallen.
ik draaide eerst met 200 en 300Vmpp op een omvormer, nu na de verbouwing draai ik met 2x300Vmpp dus van alles is mogenlijk. ;) )

Pagina: 1