Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:06
Goede avond tweakers,

Weer een nieuw vraagstuk, waar ik jullie hulp bij in schakel. Na goed carrière advies is het nu aankoop advies van een eerste huis. We hebben een budget van 405k, maar willen max 380k uitgeven.

We hebben een huis in regio Tilburg op het oog, waar de huizen prijzen nog niet echt meestijgen met de gekte van de markt alleen wel ook wel aan het stijgen is. Het staat 4 maanden te koop en de vraagprijs is 395.000. Wij hebben zelf besloten dat het ons 375.000 waard is in ons hoofd en de woz waarde is momenteel rond de 365k. in 2016 was die woz waarde nog 410k en en daarvoor 400k.

Het huis is zo goed als instap klaar, alleen de verkoper heeft al iets anders 'groters' en de makelaar gaf aan dat er ruimte is voor onderhandeling. De verkopers zouden graag ook nog even, indien nodig, de tijd hebben om te verhuizen i.v.m. de werkplaats aan het huis.

Vanuit deze positie in de huidige markt wilde ik in eerste instantie gewoon 10% onder de vraagprijs bieden en dus 355k bieden als 'openingsbod' en dan idealiter met 2x 10k stijgen op 375k komen er van uit gaande dat ze ook twee keer 10k willen zakken. 20k onder de prijs vind ik erg reëel in de markt van deze regio en zou zelf ook altijd wat hoger inzetten als dat ik uiteindelijk wil.

Het punt is dat ik niet alleen ben en mijn vriendin en schoonouders ook een sterke mening hebben en bang zijn dat 355k niet 'serieus' genomen word als openingsbod en wilde 365k als openingsbod. Dit zou betekenen 2x 5k stijgen, wat ik weer erg minimaal vind. Dus nu doen we de middenweg waarschijnlijk en kunnen we 1x 10k en dan 5k stijgen en brengen we het bod met de boodschap dat wij erg flexibel zijn en kunnen wachten op het huis.

- Hoe denken jullie over dat 'serieus nemen'?
- Hoe zouden jullie het aanpakken?
- Wat weegt zwaarder, 2x 10k kunnen stijgen en een lager openingsbod, of 2x 5k stijgen en een hoger openingsbod?

Het is minimaal allemaal, maar geld is geld.

Beste antwoord (via Furion2000 op 19-04-2018 13:56)

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
Wij tweakers vinden dat we falen als we niet alles zelf doen. Misschien is dit een mooi moment om een aankoopmakelaar aan te spreken. Die kost <2k waarschijnlijk en lult er meer vanaf.

Ja, de makelaar kan roepen dat hij je bod niet serieus neemt. Niks van aan trekken. Het staat je altijd vrij een nieuw bod te doen. Zolang je niet in onderhandeling bent mag de makelaar met iemand anders gaan onderhandelen. Dat is 1 van de redenen voor een snelle afwijzing.

De gunfactor is er zeker. Wil je daar het beste gebruik van maken? Zoek op wie er in het huis woont en spreek ze aan zonder de makelaar er tussen. Bouw een relatie op en ga dan pas verder met het huis.
Kost dit te veel tijd of vind je dit ethisch geen goed idee? Vraag ernaar wat voor de verkopers de beste voorwaarden zijn. Dan willen ze jou ook wel helpen met de prijs. Gaunxi:).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-05 11:29
Gewoon lekker beginnen met 355, als het niet serieus genomen wordt, ga je meteen naar 360. Van wat ik uit jouw verhaal opmaak staat het huis al wat langer te koop en kun je dit dus makkelijk verantwoorden. Een aantal jaar geleden ben ik voor een woning van 150 ook op 100 begonnen. De eigenaar zei immers dat het al vier jaar leegstond. Dat werd ook niet 'serieus genomen', maar met 110 was ik spontaan in onderhandeling 8)7. Wie niet waagt, wie niet wint.

Ik denk dat je er niet zo moeilijk over moet denken. Je weet al wat je wilt betalen, alles daaronder is mooi meegenomen. Houdt alleen in de gaten dat er geen andere kapers op de kust zijn, maar voor zover ik weet moet dit ook altijd gemeld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-05 13:51
Een bod wordt altijd serieus genomen, al heb je altijd de kans dat het wordt afgewezen.
Als het bod wordt afgewezen dan heb je ook informatie, en je kan dan alsnog 5% onder de prijs bieden.

Is dit jullie droomhuis, willen jullie hier nooit meer weg?
Dan zou je kunnen overwegen om te beginnen met het hogere bod, houdt er rekening mee dat de uiteindelijke prijs ook goed hoger zou kunnen zijn. Ook zou er geen verschil kunnen zitten in de uiteindelijke prijs. Je hebt waarschijnlijk een tijdmachine nodig en enkele tripjes heen-en-weer om dat zeker te weten.

Wij hebben bij de aankoop van ons huidige huis een openingsbod gedaan van meer dan 15% onder de vraagprijs. De uiteindelijke koopprijs lag zo'n 6,5% onder de vraagprijs.
Was de uiteindelijke prijs anders geweest als we begonnen waren met 10% onder de vraagprijs? Waarschijnlijk niet, wij waren namelijk niet bereid meer te betalen. Plus de verkopers waren bereid die prijs te accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:30

M2M

medicijnman

Feit is, dat als het echt gek wordt, en je in het openingsbod 365 neemt, je nooit meer omlaag kunt. Als de verkopende partij meteen "ja" zegt, had je er meer uit kunnen slepen. Bovendien is de verkopende partij geen matties van je. Het is gewoon een zakelijke transactie, waarbij de verkopende partij net op het randje moet zitten van ok vooruit. Dan heb je het maximale eruit gehaald.

-_-

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 13:49
Gewoon het lagere bod doen. Daarnaast een keer een goed gesprek met de schoon ouders hebben over wat hun zaken, en wat jullie zaken zijn :) meedenken is leuk, maar als ik een beetje tussen de regels lees gaat ‘t in jouw ogen iets verder (kan me vergissen natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Bedankt tot dusver, dat dacht ik dus ook, want uiteindelijk is het een zakelijke keihard transactie, waar alleen geld een rol speelt en het waarschijnlijk de grootste uitgave van je leven is.

Nouja dat valt wel mee, maar het argument van mijn 'wederhelft' was vooral het 'niet serieus' genomen worden met een bod, maar het is toch niet zo dat huiseigenaren dan zoiets hebben van dan gaan wij stelliger zijn in een eventueel tweede bod omdat het eerste bod 'lachwekkend' was? We lezen veel over de 'gunfactor' op veel websites, maar ik vind die factor eerder een zelfverzonnen argument van de verkopers, dan dat het iets zou betekenen voor een deal. Wat in dit geval mee zou helpen in een deal is puur dat wij flexibel zijn en er volgende week of over een half jaar in zouden kunnen gaan.

Dus wat is er waar van die 'gunfactor' zou mijn laatste vraag zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
Wij tweakers vinden dat we falen als we niet alles zelf doen. Misschien is dit een mooi moment om een aankoopmakelaar aan te spreken. Die kost <2k waarschijnlijk en lult er meer vanaf.

Ja, de makelaar kan roepen dat hij je bod niet serieus neemt. Niks van aan trekken. Het staat je altijd vrij een nieuw bod te doen. Zolang je niet in onderhandeling bent mag de makelaar met iemand anders gaan onderhandelen. Dat is 1 van de redenen voor een snelle afwijzing.

De gunfactor is er zeker. Wil je daar het beste gebruik van maken? Zoek op wie er in het huis woont en spreek ze aan zonder de makelaar er tussen. Bouw een relatie op en ga dan pas verder met het huis.
Kost dit te veel tijd of vind je dit ethisch geen goed idee? Vraag ernaar wat voor de verkopers de beste voorwaarden zijn. Dan willen ze jou ook wel helpen met de prijs. Gaunxi:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Domme vraag maar wat is de echte taxatiewaarde van dat huis? Het is nogal een andere berekening voor je hypotheek of dat huis 3 ton waard is of 4 ton.

Je zegt trouwens dat je budget 405K maximaal is maar hoeveel procent daarvan is eigen geld?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

MijnAccount schreef op donderdag 19 april 2018 @ 07:43:
Een makelaar is alleen geïnteresseerd in een transactie en zal helemaal niet de beste prijs voor je er uit halen.

Een gunfactor is er alleen als die mensen al heel erg lang in het huis wonen en zelfs dan is het echt zeldzaam.

Er is niet één strategie die altijd werkt. Als je bereid bent dit huis ook te laten gaan dan moet je lekker laag bieden en kijken waar je uit kan komen. Als dit huis hét droomhuis is en je gek wordt als het aan je neus voorbij gaat moet je hoog bieden.

Over dat laatste, je kan verliefd zijn op een huis maar net als bij mensen gaat dat over als het uit is en zal je zien dat er een volgende komt waar je óók weer verliefd op wordt. Tenzij het een heel uniek huis is zou ik dus altijd laag bieden met de kans dat je het mis loopt. Je vind daarna vanzelf weer een ander huis.

Je zegt dat je niet alleen bent en de anderen meer willen bieden. Wat je dan kan doen is 365 bieden met een snelle oplevering. De tegenpartij zal dan waarschijnlijk minder omlaag gaan maar met een lange oplever termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik zou gewoon een aankoopmakelaar inschakelen. Die heeft er verstand van en wordt ervoor betaald z'n werk goed te doen. Leg je vragen aan hem voor en hij zal adviseren wat verstandig is. Zo heb ik het in ieder geval gedaan, en dit heeft me een prima woning opgeleverd voor m'n budget. Het werd me zelfs gegund omdat ik een aankoopmakelaar had als enige, er waren 2 andere biedingen van ongeveer hetzelfde bedrag maar ik was de enige met makelaar dus namen ze mij het meest serieus.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foutlook
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Speel vooral je troefkaart uit wat betreft het willen wachten om hen de tijd te gunnen over te verhuizen. Dat is voor verkopers blijkbaar belangrijk. Hoe je begint laat ik aan jou, maar probeer in de situatie te komen dat je twee richtingen voorstelt: of een hoog bod en snel erin, of een wat 'lager' bod (voor jou nog steeds acceptabel) en hen de tijd geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

emnich schreef op donderdag 19 april 2018 @ 07:57:
[...]

Een makelaar is alleen geïnteresseerd in een transactie en zal helemaal niet de beste prijs voor je er uit halen.
Dan moet je slimme afspraken maken, als de courtage alleen transactieafhankelijk is dan heb je een punt. Mijn aankoopmakelaar heeft me niet alleen een mogelijkheid tot überhaupt kunnen meebieden geboden, maar heeft me ook een 3.000 bespaard. Vergis je niet, voor een makelaar is het een zakelijke transactie, maar als je zelf moet onderhandelen komt er een hoop emotie bij kijken dan moet je wel verdomd sterk in je schoenen staan om niet meer dan noodzakelijk te betalen.Je ziet de vriendin en schoonouders van TS daar al voor het eerste bod mee beginnen.

[ Voor 5% gewijzigd door FirePuma142 op 19-04-2018 08:47 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:37
emnich schreef op donderdag 19 april 2018 @ 07:57:
Tenzij een groot deel van zijn verdienste ligt aan het bedrag dat die er af kan praten ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-05 12:16
(Let op dit advies dateert uit 2014 de markt in regio Rotterdam is sindsdien erg veranderd)

Wat de bullshit die aankoop makelaar, die belt zijn maatje (de verkoop makelaar) vraagt wat zijn courtage is. Spreken een mooie prijs af. Spelen het spelletje "onderhandelen" en zijn maatje speelt hem de volgende keer weer de val toe of neemt hem als bedankje mee uit eten.

Sentiment kost je geld, ben jij of je vrouw verliefd op deze woning dan gaat dat je extra geld kosten. Simpelweg omdat je openingbod dan hoger word.
Ben je niet verliefd en slaap je makkelijk als je dit huis niet heb kunnen kopen. Dan laag bieden!

10% lager openingsbod is in een normale markt (niet in ....'dam) een normaal bod.

Eerlijk zijn tegen een verkoop makelaar werkt ook goed. Zegt gewoon "ik vind het spannend om te bieden" enz.

Je prijs bepaling met WOZ slaat nergens op.
Jij vind het huis nu 365 waard, waarom? Als het vergelijkt met vergelijkbare woningen die verkocht zijn recent?

Ga eens vissen bij de makelaar, hang een onzin verhaal op over praten met de bank. Geen getallen noemen. Laat de makelaar praten. Misschien haal je er meer info uit (pas op dit werkt 2 kanten op, de makelaar haalt ook info uit jou)

Dus hoe verliefd ben je?
Stel een maximale prijs en blijf daar bij.
10% is niet gek, 15% is laag.
2de en 3de bezichtiging kan voordat je een 2de bod doet. Denk aan technische beoordeling.
Wees eerlijk.

Ik geloof niet in stappen van 10k, maar in "de helft van het verschil stijgen"
En ik zeg dit er ook bij.
Dus verschil is vraag en 1ste bod is 40k, nieuwe bod is 10k meer, 3de bod is dan 15k meer.

Geluk en liefde!

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Als je een aankoop makelijk neemt, maak duidelijke afspraken.
Toen ik mijn 1e huis kocht op de top van de markt in 2007 ben ik ook naar een aankoop makelaar gestapt omdat ik totaal geen ervaring had met aankopen van een huis.

Mijn vader gaf me het advies om goed te kijken wat de makelaar kost.
Hij vroeg 1.2% van de uiteindelijke prijs (ex BTW). (was toen ongeveer 1700 euro ex btw)
Dit vond ik raar omdat hij dan meer verdient wanneer ik geen lagere prijs kreeg..

Ik stelde voor dat als hij geld wilde verdienen dat hij goed zijn best moest doen.
Het huis stond voor 179k te koop. Mijn hoogste bod was 175k.

Voor elke 1000 euro die hij onder mijn hoogste bod kon komen kreeg hij 10%
En de basisprijs was 500 euro..
Eerst moest hij erom lachen en dat hij zo niet werkte, maar hij wilde de uitdaging wel aan.

Ik heb hem zijn gang laten gaan en uiteindelijk kwam hij met een prijs terug van 164k.
Tuurlijk zit hier misschien ook wel handjeklap achter, maar ik had wel de indruk dat hij meer effort er in stak dan wanneer ik de prijs moest bepalen en hij gewoon zijn courtage opstreek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Furion2000 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 23:39:

- Hoe denken jullie over dat 'serieus nemen'?
- Hoe zouden jullie het aanpakken?
- Wat weegt zwaarder, 2x 10k kunnen stijgen en een lager openingsbod, of 2x 5k stijgen en een hoger openingsbod?
10% is gangbaar, maar in de huidige markt open je vaak iets hoger.

Onze huidige woning in Eindhoven hebben we vorig jaar een openingsbod gedaan van -6%. Daarin hebben we laten meespelen dat we heel graag in deze wijk wilden wonen, weinig aanbod, het meeste nog een prijsklasse hoger of met achterstallig werk. Kortom, we wilden dit ene huis hebben. We hebben het verschil netjes in tweeen gedeeld en zijn op -3% uitgekomen.

Ten opzichten van 1 jaar geleden is de druk op de markt wat verder opgelopen. Maar aan de andere kant kijk je in een locatie die iets minder "hot" is. Je verkoper heeft (net als de onze) ruimte. Er zijn daardoor ook niet-financiele factoren in het spel. Gunfactor, een flexibele houding van jullie t.a.v. de levertijd.

Voor de maximale gunfactor, wees heel enthousiast over het huis. Om te voorkomen dat je voor je enthousiasme de hoofdprijs moet betalen, kun je laten weten dat je met de financiering niet veel hoger kunt.

Ik zou openen op 360 of 362.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-05 06:51

Croga

The Unreasonable Man

Om even te reflecteren.....
Wij hebben zojuist een rijtjeshuis in Helmond verkocht. 2 dagen voordat het huis op Funda stond hadden we een bod op -5k. Dat hebben we afgewezen. De dag daarna hadden we een bod op vraagprijs. Dat hebben we afgewezen. De dag dat het op Funda stond hadden we 3 kijkers en 5 andere afspraken.

Bottom line: Uiteindelijk hebben we 2 dagen nadat het huis op Funda stond een bod van 10k boven de vraagprijs geaccepteerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:51

mark-k

AKA markkNL

Croga schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:29:
Wij hebben zojuist een rijtjeshuis in Helmond verkocht. 2 dagen voordat het huis op Funda stond hadden we een bod op -5k. Dat hebben we afgewezen. De dag daarna hadden we een bod op vraagprijs. Dat hebben we afgewezen. De dag dat het op Funda stond hadden we 3 kijkers en 5 andere afspraken.

Bottom line: Uiteindelijk hebben we 2 dagen nadat het huis op Funda stond een bod van 10k boven de vraagprijs geaccepteerd.
Moet je zelfs in Helmond al boven de vraagprijs bieden om een huis te kopen? :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:54

Dat is erg fijn voor je, maar toch totaal niet gerelateerd aan dit onderwerp? Dit huis staat al 4 maanden te koop, dus waarom zou je dan boven de vraagprijs gaan bieden?

Je kan ook een 'eindbod' van 375K doen en hopen dat ze het accepteren. (maar lijkt me niet aan te raden aangezien er waarschijnlijk ook geen kapers op de kust zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 01-05 12:25

Rijtjeshuis Helmond, ~2 ton en daarmee zit je in een veel meer overhit marktsegment.

Ik heb er een beetje raar gevoel bij om een bod op je eigen vraagprijs af te wijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:39
Furion2000 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 23:39:
Het punt is dat ik niet alleen ben en mijn vriendin en schoonouders ook een sterke mening hebben en bang zijn dat 355k niet 'serieus' genomen word als openingsbod en wilde 365k als openingsbod.
Ik heb al eens een openingsbod gedaan van 100.000 euro onder de vraagprijs.

Als je niet serieus genomen wordt, komt de tegenpartij niet met een tegenbod. Dan kun je altijd nog een 2e (hoger) startbod doen. Het is niet zo dat je meteen geen partij meer bent als ze je startbod afwijzen.

Je moet zo denken: Hoger bieden kan altijd nog. Lager bieden kan nooit meer als je eenmaal aan het onderhandelen bent.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Anoniem: 35872 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:06:
Voor elke 1000 euro die hij onder mijn hoogste bod kon komen kreeg hij 10%
En de basisprijs was 500 euro..
Eerst moest hij erom lachen en dat hij zo niet werkte, maar hij wilde de uitdaging wel aan.
Er zijn ook aankoopmakelaars waarbij dit juist hun verdienmodel is. Met wel een maximaal aan courtage, maar soms ook zonder minimum.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
Zelf eind vorig jaar een huis gekocht in Tilburg. Vraagprijs was 450k. Ik heb 400 geboden (huis stond 1 week te koop). Werd gewoon serieus genomen. Makelaar gaf aan dat er wel een groot gat tussen zat en dat ze minimaal 430k wilden dat was echt het uiterste. Wij hadden eigenlijk 425 in ons hoofd. Dus afgesproken verschil te delen en op 427,5k uitgekomen.

Wat vooral belangrijk is wat vind je zelf het huis waard? Voor ons voldeed het aan heel veel wensen en is het echt het eindstation. Zelf 450k had ik er voor willen geven. Dus 5% eraf in deze tijd is dan niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-05 06:51

Croga

The Unreasonable Man

t_captain schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:47:
Rijtjeshuis Helmond, ~2 ton en daarmee zit je in een veel meer overhit marktsegment.
In dit geval zelfs nog iets minder.

Ik heb er een beetje raar gevoel bij om een bod op je eigen vraagprijs af te wijzen.
Yup. Verkeerde inschatting gedaan van de vraagprijs. Maar uiteindelijk is het doel nogsteeds zoveel mogelijk geld er aan overhouden. Als de vraagprijs al geboden wordt terwijl het huis nog niet openbaar te zien is en zonder dat men langs gekomen is, dan moet je dus gewoon afwijzen en afwachten. Blijkbaar is het huis meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
mark-k schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:37:
[...]

Zelfs al in weert in de starters klasse huis was na 2 dagen eigenlijk al verkocht maar 2 dagen later kwam er nog een beter bod binnen . Zolang er niet getekend is jammer voor de eerste koper...

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:41

vectormatic

Warlock of the doorlock

FragDaddy schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:49:
[...]

Als je niet serieus genomen wordt, komt de tegenpartij niet met een tegenbod. Dan kun je altijd nog een 2e (hoger) startbod doen. Het is niet zo dat je meteen geen partij meer bent als ze je startbod afwijzen.

Je moet zo denken: Hoger bieden kan altijd nog. Lager bieden kan nooit meer als je eenmaal aan het onderhandelen bent.
Klopt, mijn eerste bod destijds is ook afgewezen, vervolgens 10K hoger gaan zitten en toen werd er gehandeld.

Dat was echter wel in 2010, en was de markt heel anders. Persoonlijk zou ik als iemand echt grof onder mijn beeld van een realistische prijs gaan zitten, en niet heel erg op hete kolen zit nog best eens kunnen reageren door met die persoon geen zaken te willen doen, zo gaat het op marktplaats voor mij ook.

Anderzijds, geld is geld... dus hoeveel is zo'n "gunfactor" dan echt waard? Ik ga mezelf echt geen extra 5-10K door de neus boren

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

mikerosauer schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:11:
[...]

Zelfs al in weert in de starters klasse huis was na 2 dagen eigenlijk al verkocht maar 2 dagen later kwam er nog een beter bod binnen . Zolang er niet getekend is jammer voor de eerste koper...
Echt achterlijk dat je tegenwoordig dus bijna overal al meer moet betalen dan je huis waard is.

Overigens vind ik Helmond toch wel meer ghetto dan Weert :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
mark-k schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:16:
[...]

Echt achterlijk dat je tegenwoordig dus bijna overal al meer moet betalen dan je huis waard is.

Achterlijk of niet maar zo is het nou in de huidige markt.

Gelukkig hadden wij dit niet met de koop van ons nieuwe huis.

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:39
vectormatic schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:15:
Persoonlijk zou ik als iemand echt grof onder mijn beeld van een realistische prijs gaan zitten, en niet heel erg op hete kolen zit nog best eens kunnen reageren door met die persoon geen zaken te willen doen, zo gaat het op marktplaats voor mij ook.
Op Marktplaats gaat het over een paar honderd euro. Mensen die hun huis te koop hebben staan voor een paar ton zullen niet heel snel weigeren om zaken te doen met een potentiele koper. Dan moet je wel echt ijs in je aderen hebben en een rij van potentiele kopers voor de deur hebben staan.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:33
MijnAccount schreef op donderdag 19 april 2018 @ 07:43:

Zoek dan absoluut een goede makelaar en niet eentje die gebaat is bij een zo hoog mogelijke omloopsnelheid. Die boeit het namelijk niet dat je zo min mogelijk wilt betalen maar vindt het alleen interessant dat de deal zo snel mogelijk rond is. Daarmee verdient ie in korte tijd zo veel mogelijk en weet jij zeker dat je teveel betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:41

vectormatic

Warlock of the doorlock

FragDaddy schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:20:
Op Marktplaats gaat het over een paar honderd euro. Mensen die hun huis te koop hebben staan voor een paar ton zullen niet heel snel weigeren om zaken te doen met een potentiele koper. Dan moet je wel echt ijs in je aderen hebben en een rij van potentiele kopers voor de deur hebben staan.
Of de markt moet overspannen zijn, en je hebt geen haast..
Dan is je huis dus meer waard... Uiteindelijk is de marktwaarde van een huis gewoon wat de gek er voor geeft. Als de reele marktwaarde 300K is, en je een vraagprijs van 400K hanteert gaat er echt niemand 410K bieden

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:18
Met de koop van ons huidig huis hadden we ook een bedrag in gedachte.
Huis stond te koop voor 225k wij zaten voor onszelf op een bedrag van 180k aangezien er wat aan moest gebeuren en het toch wel even te koop lag > 1 jaar.

Uiteindelijk ook gewoon met een onafhankelijke makelaar eens advies ingewonnen en gewoon al 75k onder hun vraagprijs een bod neergelegd.

Kregen daarna direct een tegenbod terug waar hun al 25k eraf haalde.

Uiteindelijk een Final gedaan dat we gezamenlijk op 182.5k uitkwamen waar we beide vrede mee hadden.

Maar denk ook dat het regio gebonden is.

PSN: McMillan0984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

[...]

Als iets wordt betaald, is dat blijkbaar de waarde.
Schaarste drijft de prijs op, en uiteindelijk vinden vraag en aanbod elkaar in de verkoopprijs (= waarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Anoniem: 677216 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:23:
[...]

Als iets wordt betaald, is dat blijkbaar de waarde.
Schaarste drijft de prijs op, en uiteindelijk vinden vraag en aanbod elkaar in de verkoopprijs (= waarde).
Ok de taxatiewaarde dan. Veel huizen moet je meer voor betalen dan waar het voor getaxeerd is en je dus n hypotheek voor kunt krijgen.

Overigens is het nog steeds achterlijk als je vraagprijs 2 ton is en je dan een bod van 2 ton nog steeds afslaat omdat je vind dat mensen meer moeten bieden, maak dan je vraagprijs hoger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162126

Furion2000 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 07:40:
Bedankt tot dusver, dat dacht ik dus ook, want uiteindelijk is het een zakelijke keihard transactie, waar alleen geld een rol speelt en het waarschijnlijk de grootste uitgave van je leven is.

Nouja dat valt wel mee, maar het argument van mijn 'wederhelft' was vooral het 'niet serieus' genomen worden met een bod, maar het is toch niet zo dat huiseigenaren dan zoiets hebben van dan gaan wij stelliger zijn in een eventueel tweede bod omdat het eerste bod 'lachwekkend' was? We lezen veel over de 'gunfactor' op veel websites, maar ik vind die factor eerder een zelfverzonnen argument van de verkopers, dan dat het iets zou betekenen voor een deal. Wat in dit geval mee zou helpen in een deal is puur dat wij flexibel zijn en er volgende week of over een half jaar in zouden kunnen gaan.

Bij de verkoop van mijn woning heb ik het eerste bod ook naast me neer gelegd zonder tegenbod als respons. Gewoon omdat het te laag was. Daarna kwam er alsnog een bod een stuk meer in de richting. Uiteindelijk heb ik 10K onder de vraagprijs gekregen (van dezelfde bieder nog steeds:))

Bij het kopen heb ik 285K geboden tegen een vraagprijs van 325K met het idee op 300K uit te komen.
Dat is ook gelukt.

Success!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman55
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 14:00
Ook wij hebben ervaring met dit soort situaties:
als koper: startbod 15% onder de vraagprijs, gekocht voor 7% onder de vraagprijs; 1,5 jaar geleden, stond al 4 jaar te koop

als verkoper: scherp in de markt gezet en een bod van 500 euro lager geaccepteerd; 4 maanden geleden, 1,5 week te koop gestaan (inclusief de kerstdagen) :P

Vergeet niet dat er vaak een prijs wordt gevraagd die aan de bovenkant van de taxatie zit. Laten taxeren vooraf is dus de enige methode om te bepalen wat een huis echt waard is. Is de waarde te hoog dan hou je je mond. Is hij te laag dan kun je het gebruiken naar de verkopende makelaar. Kosten: zonder officieel rapport 250 euro, met rapport tegen de 500 euro. Maar dat rapport heb je toch nodig als je het koopt en een hypotheek aan wil vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

mark-k schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:27:
[...]

Ok de taxatiewaarde dan. Veel huizen moet je meer voor betalen dan waar het voor getaxeerd is en je dus n hypotheek voor kunt krijgen.

Overigens is het nog steeds achterlijk als je vraagprijs 2 ton is en je dan een bod van 2 ton nog steeds afslaat omdat je vind dat mensen meer moeten bieden, maak dan je vraagprijs hoger...
Taxatie is voor een groot deel afhankelijk van de markt, ze gaan niet alle stenen tellen en dat maal 3 doen :)

Normaal gezien komt, wonderlijk genoeg ;), de taxatie om en nabij de geboden prijs uit. Waarom is dat hoor ik je denken, nou ten eerste wordt het getaxeerd door een lokale makelaar die de markt kent (net als de verkoop en evt aankoopmakelaar) en ten tweede is iedereen erbij gebaat dat het bedrag het gewenste bedrag is.
Natuurlijk gaat dit niet op voor echte grote verschillen, maar als de taxateur er 10k meer of minder voor moet schrijven om de hypotheek rond te krijgen dan doet hij dit gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
FragDaddy schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:49:
[...]

Ik win, Vraagprijs was 450.000
Bod van 280.000 :+

170.000 lager.
Wij vonden het max 300.00 waard.

Makelaar boos (wat een lul)

1,5 jaar later is het verkocht voor 290.000
Zo gek waren wij niet.

Dus bied wat jij het waard vind, niet wat de verkoper het waard vind.

(Woon nu trouwens in een ander thuis waar ik "maar" 5% af kreeg. Maar het meisje wilde het te graag hebben. Sentiment kost je geld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Ik ben het eens met een eerdere post dat je je bod altijd nog kunt verhogen, maar nooit meer kunt verlagen.

Ik zou dus met 355k starten en een reactie afwachten. Ofwel ze doen een tegenbod, ofwel ze gaan er niet op in en dan kun je je eigen startbod verhogen. Linksom of rechtsom kom je dan in onderhandeling, waarbij je met een lager startbod meer kans hebt om lager te eindigen.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-05 09:38
Terug naar advies voor de TS:

Je moet straks sowieso een makelaar ook een taxatie laten doen voor je hypotheek. Neem vast contact op met de beoogde makelaar (was in ons gevalletje een doorverwijzing via de hypotheekadviseur) en vraag of hij ook de onderhandelingen voor je wil doen of onderhandelingsadvies wil geven. Kostte in ons geval € 100 bovenop de prijs van de taxatie en hij heeft het appartement kunnen uitonderhandelen op de prijs die wij als openingsbod zouden hebben gedaan. € 100 (aftrekbaar, want werd gewoon als een duuurdere taxatie verantwoord op de factuur ;)) goed besteed dus!

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

5183 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:01:
[...]

Taxatie is voor een groot deel afhankelijk van de markt, ze gaan niet alle stenen tellen en dat maal 3 doen :)

Normaal gezien komt, wonderlijk genoeg ;), de taxatie om en nabij de geboden prijs uit. Waarom is dat hoor ik je denken, nou ten eerste wordt het getaxeerd door een lokale makelaar die de markt kent (net als de verkoop en evt aankoopmakelaar) en ten tweede is iedereen erbij gebaat dat het bedrag het gewenste bedrag is.
Natuurlijk gaat dit niet op voor echte grote verschillen, maar als de taxateur er 10k meer of minder voor moet schrijven om de hypotheek rond te krijgen dan doet hij dit gewoon.
Dat snap ik wel, taxatie is geen absolute wetenschap. Echter heb je ook huizen die op 2 ton getaxeerd zijn (en ook de vraagprijs is) en voor 280k pas weggaan, die 80k ga je echt niet erbij krijgen met de taxatie. Ok dit speelt meer in de randstad dan in de rest van het land, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

mark-k schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:30:
[...]

Dat snap ik wel, taxatie is geen absolute wetenschap. Echter heb je ook huizen die op 2 ton getaxeerd zijn (en ook de vraagprijs is) en voor 280k pas weggaan, die 80k ga je echt niet erbij krijgen met de taxatie. Ok dit speelt meer in de randstad dan in de rest van het land, maar toch.
Taxatie vindt over het algemeen pas plaats na tekenen koopcontract. De taxateur weet ook wat de koopprijs is. Er moet wel echt iets geks zijn wil daar een groot verschil tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Veel meningen, maar alles even doorgelezen en bottom line haal ik dit eruit.

355k of 365k maakt eigenlijk geen bal uit, want bij elk bod is het puur hoe je het brengt. De een maakt grotere stappen de andere iets kleinere. En deze markt is minstens raar te noemen op het moment.

Flexibiliteit en het feit dat we officieel 'starters' zijn bij het openingsbod in een begeleidende brief erbij zetten, zou kunnen zorgen voor een beetje 'gunwaarde'.

Daarna bij verdere biedingen zal dit allemaal meewegen in de overweging van de verkoper en zal dat ook voor begrip kunnen zorgen bij de verkoper. Andere wendingen zijn puur afhankelijk van de reacties.

Aankoopmakelaar veel over gelezen, maar met we hebben het gevoel dat we snel moeten handelen en dat we met 375k wel waar voor ons geld zouden krijgen in de markt die we goed hebben vergeleken.

We gaan het zien, en verdere meningen zijn natuurlijk welkom en zullen ook worden gelezen ;)

Bedankt alvast!

[ Voor 9% gewijzigd door Furion2000 op 19-04-2018 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:19
Weet je waarom het 4 maanden te koop staat? In de huidige markt is dat voor een instapklare woning vrij lang. Is dat omdat ze meerdere biedingen hebben afgewezen of is er nog gewoon niemand geweest?

Toen wij ons huis verkochten werd een bod van 10k onder de vraagprijs (op 275.000) afgewezen door onze makelaar. Niet omdat we schandalig laag vonden maar omdat we op dag 1 niet "in onderhandeling" wilde zijn. We hadden namelijk nog 2 kijkers gehad die dag en er stonden er nog 6 klaar. Ook dat is overigens maar een gentlemens agreement want het heeft verder geen status maar onze makelaar vond het wel zo netjes en wij ook.

Maar verder maakt het weinig uit. Of je nu 2x 5k stijg en 2x 10. Je moet gewoon op jullie grensbedrag bellen en zeggen dit is het laatste bod. Take it or leave it.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-04 18:58
2 maanden terug hebben wij een huis gekocht in Tilburg, waar we nu ook al wonen. Stond net een week te koop. Vraagprijs 460K, geboden met 435K. Als het een goede makelaar is komen ze altijd met een realistisch antwoord, je afwijzen is niet handig voor hen zelf (ze willen het toch verkopen).

Uiteindelijk hebben wij het voor 13K onder de vraagprijs gekocht. Verkopers hadden al ander huis en waren blij met de zekerheid dat we het wilden en rond konden krijgen.

Ons huis is inmiddels ook in verkoop gegaan en binnen 8 dagen verkocht, voor boven de vraagprijs en dik boven onze verwachte prijs van taxaties die 6 maanden eerder waren gedaan. Het ligt ook erg aan het aanbod en welke "gek" er komt kijken zeg maar.

P.S: Wat voor soort huis is het, welke wijk/buurt en waarom staat het langer te koop?

[ Voor 5% gewijzigd door Tarz op 19-04-2018 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:01
@Tarz
Hoe doe je dat eigenlijk, een huis boven de vraagprijs verkopen?
Was er dan direct een bod dat boven de vraagprijs ging?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-04 18:58
Tommie12 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 12:54:
@Tarz
Hoe doe je dat eigenlijk, een huis boven de vraagprijs verkopen?
Was er dan direct een bod dat boven de vraagprijs ging?
Goed inzetten qua prijs is sowieso handig. Als je veel kijkers verwacht kan je lager inzetten en hopen op een biedingsoorlog. Als je realistisch inzet krijg je eerder wat je vraagt. Zet je te hoog in, dan krijg je geen aanloop. Ervaring uit eerdere verkochte huizen van ons is dat je het van de beginperiode (lees eerste 2-3 dagen op Funda) moet hebben qua bekijks en via social media.

Wij hadden ons huis 6 maanden ervoor laten taxeren, die makelaar kwam op 300K. Een maand of 2 terug hebben we het laten taxeren en toen dacht die makelaar (andere partij) aan 320K en onze huidige verkoopmakelaar wilde op 330K uitkomen. Uiteindelijk is het verkocht voor 341K met een vraagprijs van 339K.

Oftewel, makelaars doen een gecalculeerde gok en kijkers een emotionele en gefinancierde gok... (wat kan ik betalen en hoe graag wil ik het). Het best is voor jezelf bepalen wat wil ik uitgeven en wat vind ik het waard. WOZ waardes en vraagprijzen zijn maar handvaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mark-k schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:37:
[...]

Aan de andere kant wordt er wel heel veel waarde gehecht aan een vraagprijs. Tegenwoordig lijkt voor velen ook het idee te zijn om boven de vraagprijs uit te willen komen en daardoor maar een lagere vraagprijs te hanteren. Simpelweg een andere strategie, ingegeven door de drukte in de echt populaire gebieden.
Tarz schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:00:
[...]

Goed inzetten qua prijs is sowieso handig. Als je veel kijkers verwacht kan je lager inzetten en hopen op een biedingsoorlog. Als je realistisch inzet krijg je eerder wat je vraagt. Zet je te hoog in, dan krijg je geen aanloop. Ervaring uit eerdere verkochte huizen van ons is dat je het van de beginperiode (lees eerste 2-3 dagen op Funda) moet hebben qua bekijks en via social media.
Dat je met een te hoge vraagprijs geen mensen trekt is logisch in de huizenmarkt. Iedereen maakt elkaar gek met het feit dat huizen boven de vraagprijs verkocht worden dus als mensen nu een prijs van 250k zien hebben ze in hun achterhoofd al het idee dat ze minstens 270k moeten bieden terwijl die 250k misschien wel als realistische prijs in de markt gezet is.

Je ziet dat op een gegeven moment bepaald gedrag als normaal gezien wordt en velen dat dus als verwachtingspatroon hebben. Tijd terug was het standaard om 10% onder de vraagprijs te bieden omdat een vraagprijs vaak hoger was dan de gewenste verkoopprijs. Toen werd de vraagprijs betalen gezien als slecht onderhandelen.

[ Voor 53% gewijzigd door Tsurany op 19-04-2018 13:15 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Laatst online: 01-05 14:58
Ik had 240K geboden op een huis van 280K vraagprijs. Taxatiewaarde was 270K geloof ik. Uiteindelijk gekocht voor 260K. Ze gaven wel commentaar op mijn lage bod, maar wat maakt dat uit? Huis stond 18 maanden op Funda

Context: 2015

[ Voor 55% gewijzigd door Gamebuster op 19-04-2018 13:54 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
MrFl0ppY schreef op donderdag 19 april 2018 @ 12:51:
Weet je waarom het 4 maanden te koop staat? In de huidige markt is dat voor een instapklare woning vrij lang. Is dat omdat ze meerdere biedingen hebben afgewezen of is er nog gewoon niemand geweest?

Toen wij ons huis verkochten werd een bod van 10k onder de vraagprijs (op 275.000) afgewezen door onze makelaar. Niet omdat we schandalig laag vonden maar omdat we op dag 1 niet "in onderhandeling" wilde zijn. We hadden namelijk nog 2 kijkers gehad die dag en er stonden er nog 6 klaar. Ook dat is overigens maar een gentlemens agreement want het heeft verder geen status maar onze makelaar vond het wel zo netjes en wij ook.

Maar verder maakt het weinig uit. Of je nu 2x 5k stijg en 2x 10. Je moet gewoon op jullie grensbedrag bellen en zeggen dit is het laatste bod. Take it or leave it.
Goede vraag, dat gaan we sowieso nog even navragen voordat we bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvandesande
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-05 13:13
Waarom ben je bang om een scherp eerste bod uit te brengen. Wat belangrijk is, is dat je zelf een maximum prijs in gedachte hebt wat je wilt uitgeven.

Gaat het huis aan je voorbij, so what? Er zijn genoeg andere huizen te koop. Zelf hebben wij een huis op de utrechtse heuvelrug voor ruim een ton onder de oorspronkelijke vraagprijs gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-05 13:54
Furion2000 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:53:
[...]
We hebben een budget van 405k, maar willen max 380k uitgeven.
Heb je een budget van 405k of is de maximale hypotheek 405k?

Wij zagen een huis van 325k hebben 260 geboden; gingen niet akkoord. Uiteindelijk 268 geboden gingen niet akkoord.

Dan niet, prijs is inmiddels gezakt naar 295 maar wij zijn al voorzien.

[ Voor 28% gewijzigd door xzaz op 19-04-2018 14:57 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
schoonouders en vriendin die andere mening hebben, prima je vriendin. wat zijn je schoonouders hun issue. mind your own business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
basvandesande schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:52:
Waarom ben je bang om een scherp eerste bod uit te brengen. Wat belangrijk is, is dat je zelf een maximum prijs in gedachte hebt wat je wilt uitgeven.

Gaat het huis aan je voorbij, so what? Er zijn genoeg andere huizen te koop. Zelf hebben wij een huis op de utrechtse heuvelrug voor ruim een ton onder de oorspronkelijke vraagprijs gekocht.
Ja dat is de manier tegenwoordig, simpelweg voor 80.000 te hoog op de markt gezet. Tja de makelaars zijn ook niet dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Gisteren gebeld voor een bod, maar na 4 maanden was die dag nog een kijker geweest en direct een bod gedaan en geaccepteerd. We zijn nog direct naar de mensen toe gereden om wat meer informatie te vragen en we hebben een week later nog even contact, mocht de koop niet door gaan. Weer een c’est la vie momentje, maar natuurlijk niet minder zuur 😉

Ter info. 405k max hypotheek, wat eigen geld, maar willen wel voor lineair gaan, dus willen niet op de max hypotheek gaan zitten omdat de maandlasten dan vrij hoog zijn. 1 van onze salarissen gaat nog flink stijgen komende jaren, maar daar willen we het niet op gaan baseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ai dat is balen, maar helaas. Hopen dat het volgende huis nog mooier is! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Furion2000 waarom zou je in hemelsnaam lineair kiezen? Dat heeft amper voordelen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:35

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Gamebuster schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:51:
Ik had 240K geboden op een huis van 280K vraagprijs. Taxatiewaarde was 270K geloof ik. Uiteindelijk gekocht voor 260K. Ze gaven wel commentaar op mijn lage bod, maar wat maakt dat uit? Huis stond 18 maanden op Funda

Context: 2015
Hier precies hetzelfde in 2015, vraagprijs was 373k en uiteindelijk met 321k de koop gesloten, de makelaar wou dit niet alleen de verkoper zelf wou van het huis af en kwam persoonlijk aan de deur toen is de koop beklonken. De dag erna de makelaar helemaal pissed, jammer dat ik zijn reactie niet kon aflezen ivm telefonisch contact en bij de notaris kwam iemand anders. :')

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:01
Ja, je moet altijd proberen in te schatten of de koper tijd heeft of niet.
Maar een goede makelaar zal je altijd proberen weg te houden van de verkoper.
De meeste verkopers kunnen ook niet onderhandelen, en als ze met tijdsdruk zitten dan zeggen ze al eens rapper ja.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hari-Bo schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:07:
[...]

Hier precies hetzelfde in 2015, vraagprijs was 373k en uiteindelijk met 321k de koop gesloten, de makelaar wou dit niet alleen de verkoper zelf wou van het huis af en kwam persoonlijk aan de deur toen is de koop beklonken. De dag erna de makelaar helemaal pissed, jammer dat ik zijn reactie niet kon aflezen ivm telefonisch contact en bij de notaris kwam iemand anders. :')
Kan me voorstellen dat die makelaar niet blij was. Hij wordt ingehuurd om de belangen van iemand te behartigen en dan gooit die persoon keihard z'n eigen ruiten in :+
Heb jij weer een mooie mazzel mee gehad, hoop dat mijn toekomstige verkoper er ook zo in zit :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
Tsurany schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:03:
@Furion2000 waarom zou je in hemelsnaam lineair kiezen? Dat heeft amper voordelen.
Kort gezegd; omdat het allebei voor en nadelen heeft en wij de voordelen van lineair aantrekkelijk vinden.

Paar voorbeelden:
- Minder kans op restschuld en die kans stijgt samen met de prijs van een huis.
- Ons salaris stijgt vrij snel de eerste jaren, dus de ‘hogere’ initiële lasten zullen relatief lager worden, dus het word in de eerste 10 jaar sowieso ‘draagbaarder’.
- Na 10 a 15 jaar ga je het verschil merken met lagere lasten en krijg je allemaal opties zoals; minder kunnen gaan werken, minder problemen bij eventuele fysieke ongemakken, sneller sparen en verzin het maar.

Dat zijn een paar voorbeelden die ik met een vriend heb besproken. Hij is aan het afstuderen aan de MER, zojuist zijn hypothecair WFT gehaald en samen met hem gaan we alles fine tunen. Het kan nog veranderen natuurlijk, maar tot dusver klinkt het wel logisch.
Dus kom maar op met voor of tegen argumenten, totdat we een beslissing moeten maken is het altijd fijn om meningen, ervaringsadviezen etc. van anderen te horen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:18
Furion2000 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:46:
[...]

Kort gezegd; omdat het allebei voor en nadelen heeft en wij de voordelen van lineair aantrekkelijk vinden.

Paar voorbeelden:
- Ons salaris stijgt vrij snel de eerste jaren, dus de ‘hogere’ initiële lasten zullen relatief lager worden, dus het word in de eerste 10 jaar sowieso ‘draagbaarder’.
- Na 10 a 15 jaar ga je het verschil merken met lagere lasten en krijg je allemaal opties zoals; minder kunnen gaan werken, minder problemen bij eventuele fysieke ongemakken, sneller sparen en verzin het maar.

Dat zijn een paar voorbeelden die ik met een vriend heb besproken. Hij is aan het afstuderen aan de MER, zojuist zijn hypothecair WFT gehaald en samen met hem gaan we alles fine tunen. Het kan nog veranderen natuurlijk, maar tot dusver klinkt het wel logisch.
Dus kom maar op met voor of tegen argumenten, totdat we een beslissing moeten maken is het altijd fijn om meningen, ervaringsadviezen etc. van anderen te horen!
Ik heb gekozen voor een annuïteiten hypotheek met de optie om elk jaar maximaal 20% te kunnen aflossen. Op die manier kan ik dus qua aflossing hetzelfde bereiken als bij een lineaire hypotheek en dezelfde restschuld overlaten. Het voordeel is dat ik lage maandlasten heb en ik zelf bepaal wat ik aflos en mocht het ooit financieel minder gaan kan ik er voor kiezen niet of minder af te lossen. Bij lineair heb je die keus niet.

Nu ben ik zelf wel heel disciplinair wat betreft sparen/aflossen dus verwacht dat ik elk jaar genoeg af kan lossen t.o.v. lineaire hypotheek. Mocht je een vrouw/vriendin hebben met een gat in d'r hand of ben je zelf niet gedisciplineerd om te sparen dan is lineair wel een goede stok achter de deur ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Furion2000 bij een annuitaire hypotheek heb je altijd de mogelijkheid om extra af te lossen waardoor je hetzelfde effect bereikt als bij een lineaire hypotheek zonder dat je vast zit aan deze hogere aflossing. Je kan altijd kiezen om tijdelijk niet extra af te lossen waardoor je minder risico loopt.

Een lineaire hypotheek is enkel interessant om twee redenen:
- Niet de financiële discipline om extra af te lossen
- Elk jaar meer willen aflossen dan het boetevrij bedrag

Juist wanneer je salaris snel gaat stijgen de eerste jaren is een annuitaire hypotheek interessant omdat je op korte termijn lagere maandlasten hebt en zodra je stijgt in salaris veel extra kan aflossen waardoor je hypotheek net zo snel daalt als een lineaire hypotheek.

Daarnaast is het mijn persoonlijke opvatting dat met de huidige lage rentestanden voor jonge mensen geld dat aflossen op de hypotheek geen verstandige besteding van hun geld is. Ik heb zelf ook aardig wat extra geld gestopt in het aflossen van de hypotheek en achteraf was dat eigenlijk zonde. De maandelijkse besparing is minimaal en ik had dat geld kunnen investeren in zaken die op lange termijn een veel hoger rendement opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Dat is een goed punt, dat ga ik verder onderzoeken, want de discipline is er zeker. En ja iedereen word steeds meer bewust van rendement, maar waar denk jij dan zoals aan (@Tsurany ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Furion2000 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:14:
Dat is een goed punt, dat ga ik verder onderzoeken, want de discipline is er zeker. En ja iedereen word steeds meer bewust van rendement, maar waar denk jij dan zoals aan (@Tsurany ?
Zelf investeer ik in ETF's met DeGiro als broker.
Door in ETF's te beleggen loop je relatief weinig risico (het blijft natuurlijk wel beleggen) en is het rendement op lange termijn (10+ jaar) vrijwel altijd positief. Op een termijn van 20 jaar is de kans zeer groot dat het rendement een stuk hoger is dan het rendement op extra aflossen. In dit topic, Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8, is veel meer informatie te vinden inclusief vergelijkingen tussen brokers waarbij je zelf actief moet handelen (DeGiro) en brokers die alles uit handen nemen (Meesman).

Met de huidige rentestanden betaal je over elke euro die in je hypotheekschuld zit rond de 2% rente, afhankelijk van hoe lang je hypotheek vast staat. Na de HRA is dat minder dan 1,5%. Dus als je meer dan een gemiddeld rendement van 1,5% maakt op jaarbasis is investeren al aantrekkelijker dan aflossen. Natuurlijk betaal je wel VRH maar zelfs dat is maar 0,61% zolang je onder de 105.000 euro blijft (210.000 voor fiscaal partners).

Dus voor mij was het de simpele afweging, verwacht ik met ETF's een hoger rendement te maken dan ~2% op jaarbasis? En gebaseerd op historische data tot ruim 100 jaar terug was dat antwoord voor mij een simpele ja.

Maar dat blijft altijd een afweging aangezien je natuurlijk altijd risico loopt, risicovrij investeren bestaat niet. Voor mij zijn de risico's acceptabel. Is dat voor jou niet zo dan kan extra aflossen zeker een goede optie zijn en heb je met een annuitaire hypotheek in mijn ogen veel meer vrijheid om te bepalen wanneer je extra wilt aflossen en wanneer je even wat geld achter de hand wilt houden.

[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 20-04-2018 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 08:52
Tsurany schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:55:
@Furion2000 bij een annuitaire hypotheek heb je altijd de mogelijkheid om extra af te lossen waardoor je hetzelfde effect bereikt als bij een lineaire hypotheek zonder dat je vast zit aan deze hogere aflossing. Je kan altijd kiezen om tijdelijk niet extra af te lossen waardoor je minder risico loopt.

Een lineaire hypotheek is enkel interessant om twee redenen:
- Niet de financiële discipline om extra af te lossen
- Elk jaar meer willen aflossen dan het boetevrij bedrag

Juist wanneer je salaris snel gaat stijgen de eerste jaren is een annuitaire hypotheek interessant omdat je op korte termijn lagere maandlasten hebt en zodra je stijgt in salaris veel extra kan aflossen waardoor je hypotheek net zo snel daalt als een lineaire hypotheek.

Daarnaast is het mijn persoonlijke opvatting dat met de huidige lage rentestanden voor jonge mensen geld dat aflossen op de hypotheek geen verstandige besteding van hun geld is. Ik heb zelf ook aardig wat extra geld gestopt in het aflossen van de hypotheek en achteraf was dat eigenlijk zonde. De maandelijkse besparing is minimaal en ik had dat geld kunnen investeren in zaken die op lange termijn een veel hoger rendement opleveren.
Een annuitaire hypotheek verschilt in deze wezenlijk tov een lineaire hypotheek dat bij de eerste door extra aflossing de looptijd verkort wordt en de maandlasten gelijk blijven en bij de laatste het maandbedrag daalt terwijl de looptijd gelijk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De Rikster schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 12:21:
[...]

Een annuitaire hypotheek verschilt in deze wezenlijk tov een lineaire hypotheek dat bij de eerste door extra aflossing de looptijd verkort wordt en de maandlasten gelijk blijven en bij de laatste het maandbedrag daalt terwijl de looptijd gelijk blijft.
Het verkorten van de looptijd is niet inherent aan een annuitaire hypotheek maar volledig afhankelijk van de voorwaarden van een bank. Bij bijvoorbeeld de ABN AMRO of Nationale Nederlanden worden ook bij een annuitaire hypotheek de maandlasten verlaagt na een extra aflossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Bij Aegon wordt n.a.v. een extra aflossing ook het maandbedrag verlaagd i.p.v. de looptijd verkort.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Laatst online: 01-05 14:58
Hari-Bo schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:07:
[...]

Haha mooi :)

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

[...]
Die moet je mij eens uitleggen.
Het hele idee van zowel de annuiteiten als de lineaire hypotheek is toch dat je volledig aflost. Als je nu een huis koopt voor 300.000, dan betaal je die 300.000 + rente terug in een te kiezen looptijd (vaak 30 jaar). Na die looptijd ben je klaar.

Anders zou je een deel aflossingsvrij moeten nemen, dat kan wel maar is niet meer aftrekbaar en dus flink duur geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:47

Wij kregen 2 weken geleden ook een bod dat wij niet serieus namen en dat hebben we direct afgewezen.
Gelukkig maar, want later kwam er een andere bieder, waarmee we gingen onderhandelen.
Die eerste partij heeft daarna een redelijk bod gedaan, wat we voorheen geaccepteerd zouden hebben, maar we zijn bij een 3e partij geëindigd, die erg dicht bij de vraagprijs kwam.
Op zich in deze kwestie niet handig om dik onder de vraagprijs te gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
SmurfLink schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:18:
Het werd me zelfs gegund omdat ik een aankoopmakelaar had als enige, er waren 2 andere biedingen van ongeveer hetzelfde bedrag maar ik was de enige met makelaar dus namen ze mij het meest serieus.
Laat me raden, dat vertelde die aankoopmakelaar je ;-)

Maar ff serieus: een aankoopmakelaar is een verzonnen beroep. Een weloverwogen bod kan iedereen doen. Daarvoor hoef je geen 2000 euro uit te geven. Door dat soort overspannen acties is de vorige crisis mede voor een klein deel veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baddie09
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-04 16:44
Furion2000 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:14:
Leuk topic, jammer dat je je huis niet hebt kunnen krijgen, maar zo te lezen denk je goed na over je financiele beslissingen. Erg verstandig.

Lineair in deze tijd is denk ik erg verstandig omdat je daarmee mogelijke hoge maandlasten over een tijdje kunt vermijden als de rente weer omhoog gaat. Daarnaast wapen je jezelf tegen weer een volgende bubbel wellicht.
Ik heb zelf mijn appartement in Amsterdam in 2006 gekocht, was toen net voor de bubbel, kon hem maar net betalen, rente was toen rond de 5%. In 2008 was mijn huis 100k meer waard op papier, maar op het dieptepunt van de crisis in 2013 was hij 50k minder waard. Gelukkig hoefde ik toen niet te verkopen en heb ik zelf een ander huis gekocht (30% er af gekregen omdat de markt erg pessimistisch was), nu 5 jaar later is het weer hosanna.

Je kunt investeren in alternatieve beleggingen, maar een bijna zekerheid is dat de hypotheekrente aftrek gaat verdwijnen en dan wordt rente gewoon onderdeel van de maandlasten, en hoe minder rente hoe minder je kwijt bent op de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Baddie09 lees voortaan even andere reacties door, dan zie je dat jouw argument voor lineair niet heel sterk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baddie09
Tsurany schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 22:05:
@Baddie09 lees voortaan even andere reacties door, dan zie je dat jouw argument voor lineair niet heel sterk is.
Nee die mensen hebben er duidelijk verstand van, lineair is toch echt wel een betere keuze als je doel is om je maandlasten zo snel mogelijk te laten dalen. Vergeleken met annuitair betaal je over de hele looptijd minder rente, en zeker met het afbouwen van de HRA gaat dit sneller in de papieren lopen dan men denkt.
En zoals de TS meld verwachten ze op korte termijn een inkomensstijging waardoor de zwaardere lasten in het begin nog sneller gecompenseerd zullen worden.

Maar de meeste mensen kijken liever naar de laagste lasten op korte termijn, en dan kun je beter naar annuitair gaan. Het voorbeeld om minder af te lossen en het geld te investeren in aandelen is een riskante strategie als op het moment dat je het geld nodig hebt een beurscrash is en je aandelen sterk in waarde dalen.
En geloof mij, dat is al meerdere malen gebeurd dus zeker niet theoretisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nogmaals, lees de eerdere posts door. Lineair heeft enkel voordeel als je absoluut maximaal wil aflossen elk jaar (en dan heel klein), of als je van jezelf weet dat je niet de discipline hebt om extra af te lossen (of te sparen). En in dat geval is het prima om lineair te kiezen, beter dan het te ontkennen.
Maar heb je wel die financiele discipline, dan kan je gewoon lineair aflossen met een anuitaire hypotheek, maar andersom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

BroederM schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:19:
[...]

Ik win, Vraagprijs was 450.000
Bod van 280.000 :+

170.000 lager.
Wij vonden het max 300.00 waard.

Makelaar boos (wat een lul)

1,5 jaar later is het verkocht voor 290.000
Zo gek waren wij niet.

Dus bied wat jij het waard vind, niet wat de verkoper het waard vind.

(Woon nu trouwens in een ander thuis waar ik "maar" 5% af kreeg. Maar het meisje wilde het te graag hebben. Sentiment kost je geld)
Andersom ook meegemaakt. Woonboerderij van schoonfamilie, stond te koop voor 600k, in 2010 dus andere markt (kopersmarkt). Woning was echt prachtig, maar (veel) te groot ivm uitwonende kinderen. Na meerdere "serieuze" bezichtigingen van een jong stel ineens een bod van 500k. Uiteindelijk verkocht aan andere mensen voor 550k, een paar maanden later.

Dat mensen het blijkbaar 500k waard vinden (of niet meer te besteden hebben) geeft ze geen vrijbrief om zogenaamd heel geinteresseerd over te komen en vervolgens een laag bod neer te leggen. Iedere keer weer hele huis schoonmaken, verwachtingen treffen, etc etc.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 20-04-2018 22:25 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Baddie09 dit punt heb ik dus juist weerlegt. De mogelijkheid tot extra aflossen geeft je met een annuïtaire hypotheek meer flexibiliteit zonder gelijk vast te zitten aan een hogere aflossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Baddie09 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 22:00:
[...]

Lineair in deze tijd is denk ik erg verstandig omdat je daarmee mogelijke hoge maandlasten over een tijdje kunt vermijden als de rente weer omhoog gaat. Daarnaast wapen je jezelf tegen weer een volgende bubbel wellicht.
Zou je dat eens kunnen toelichten.

Wat heeft een rentevast periode te maken met de vorm hypotheek? Als je de rente 30 jaar vast zet, dan hebben stijgende of dalende rentes 0,0 invloed op je hypotheek.

En hoe precies beschermd een lineaire hypotheek tegen een bubbel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Ons huis medio 2016 gekocht van een dame die zelf de bezichtigingen deed. Het eerste weekend had ze er 4 en net zoveel biedingen.

Wij waren niet het hoogste bod en hadden zeker niet de beste voorwaarden. Er was een ouder stel die binnenkwam en alles afkraakte van haar huisje waar ze al 32 jaar in woonde. Waar wij een huis zochten om een gezin te kunnen stichten, heeft ze de mindere prijs (tussen de 7~10k) voor lief genomen en het aan ons gegund.

Inmiddels heeft ze de kleine al ontmoet :Y)
Baddie09 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 22:12:
[...]

Nee die mensen hebben er duidelijk verstand van, lineair is toch echt wel een betere keuze als je doel is om je maandlasten zo snel mogelijk te laten dalen. Vergeleken met annuitair betaal je over de hele looptijd minder rente, en zeker met het afbouwen van de HRA gaat dit sneller in de papieren lopen dan men denkt.
En zoals de TS meld verwachten ze op korte termijn een inkomensstijging waardoor de zwaardere lasten in het begin nog sneller gecompenseerd zullen worden.
Ing biedt lineair niet eens meer aan. Als je wil aflossen kan je elk jaar 10% van de originele som bijstorten, als je toch lineair wil aflossen dan stort je gewoon elke maand bij.

" een betere keuze als je doel is om je maandlasten zo snel mogelijk te laten dalen" - daarvoor moet je dus wel meer aflossen, dat kan dus ook met de annuïteitenhypotheek

" Vergeleken met annuitair betaal je over de hele looptijd minder rente" - Omdat je meer geld naar de bank over maakt de eerste 10 jaar. maak hetzelfde bedrag over dan is dat verschil ook weg.

"En zoals de TS meld verwachten ze op korte termijn een inkomensstijging" @Furion2000 Wat verwacht je nog meer de komende jaren? reizen, kinderen, dure hobby, auto ? Mijn advies is om zelf in controle en flexibel te blijven; 30 jaar is een lange periode.
Als je over 2 jaar een kleine hebt dan wil je de mogelijkheid hebben dat jij en/of je vriendin ook minder kan werken.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
[...]

Paar voorbeelden:

Of gewoon allebei, deel liniair voor het aflossen en de zekerheid en een deel annuïtair voor de flexibiliteit, lagere rente en extra aflossen. Heb het zelf 50-50 ingericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Sport_Life schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 22:22:
[...]
Dat mensen het blijkbaar 500k waard vinden (of niet meer te besteden hebben) geeft ze geen vrijbrief om zogenaamd heel geinteresseerd over te komen en vervolgens een laag bod neer te leggen. Iedere keer weer hele huis schoonmaken, verwachtingen treffen, etc etc.
Zeer zeker is die vrijbrief er wel, of wilde je minimumbiedingen verplicht gaan stellen n.a.v de vraagprijs? In een kopersmarkt als in 2010 is het voor jouw huis letterlijk 100 andere huizen die net zo mooi en leuk zijn. Dan moet je niet vaan zitten mutsen over een paar keer poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

sambalbaj schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 22:41:
[...]

Of gewoon allebei, deel liniair voor het aflossen en de zekerheid en een deel annuïtair voor de flexibiliteit, lagere rente en extra aflossen. Heb het zelf 50-50 ingericht.
Dat is dus volstrekt zinloos.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

FirePuma142 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 22:41:
[...]

Zeer zeker is die vrijbrief er wel, of wilde je minimumbiedingen verplicht gaan stellen n.a.v de vraagprijs? In een kopersmarkt als in 2010 is het voor jouw huis letterlijk 100 andere huizen die net zo mooi en leuk zijn. Dan moet je niet vaan zitten mutsen over een paar keer poetsen.
Ik hoefde gelukkig niet zelf te poetsen :+. Maar het kwam ons nogal triest over. Ik denk dat als je het zelf een keer meemaakt je de frustratie wel kan begrijpen.
Overigens is de woning nu weer bijna een miljoen waard dus die mensen hebben het goed gekocht :).

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 20-04-2018 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Sport_Life schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 22:44:
[...]

Ik hoefde gelukkig niet zelf te poetsen :+. Maar het kwam ons nogal triest over. Ik denk dat als je het zelf een keer meemaakt je de frustratie wel kan begrijpen.
Ik heb aan die kant van de vergelijking gezeten en leuk is anders, absoluut. Maar het is part of the game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Furion2000 je hebt net een fulltime baan , en nu wil je al een huis van vier ton kopen ?
Heb je al een financiële toezegging dat de hypotheek akkoord is ?
Als je dat hebt, kun je gewoon bieden en je bod van €355k zal genoteerd worden, maar wel afgewezen denk ik. Verder kunnen wij weinig aangeven, omdat wij niet weten om welke woning het gaat etc etc.

[ Voor 59% gewijzigd door Hackus op 20-04-2018 23:00 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baddie09
@Sissors , lees mijn comments even goed, ik zeg toch ook als je doel is om maximaal af te lossen is Lineair de beste optie. Jouw punt over financiele discipline is niet relevant omdat dit niet gaat over het product maar over de wijze hoe je er zelf mee om gaat. Elke hypotheek kun je aflossen binnen de minimale termijn (meestal is maximale aflossing 10% extra per jaar). Bij Lineair kun je daar dus zelfs meer aflossen omdat je naast de al geplande aflossing ook de vrijheid hebt om meer af te lossen.
Je opmerking dat je lineair kunt aflossen op een annuitaire hypotheek maar niet andersom klopt inderdaad, maar slaat nergens op omdat het niet van toepassing is op de discussie. TS heeft aangegeven zo snel mogelijk te willen aflossen om later keuzevrijheid te willen hebben, op basis van dit argument is Lineair een betere keuze omdat de aflossing daar al op is afgestemd.

@Tsurany , je verwart de vrijheid hebben om extra af te lossen met de wens van TS te willen aflossen. Uiteraard geeft annuitair meer vrijheid, maar als we met die gedachte denken kun je beter kiezen voor aflossingsvrij, dan heb je nog meer vrijheid. Mijn punt is dat je met Lineair in het normale geval minder rentekosten hebt dan met de annuitaire variant.

@Coritchando , je hebt gelijk als je je rente voor 30 jaar vastzet en van plan bent om binnen die periode alles af te lossen. Afhankelijk van de aanbieder is de 30 jaarsrente meestal een stuk hoger dan 10 of 15 jaar.
Een simpele rekensom, als je nu 200k hypotheek hebt tegen 2% betaal je 4000 euro aan rente, over 15 jaar heb je de helft afgelost, en als de rente dan is gestegen naar 4% betaal je ook 4000, als je voor annuitair kiest betaal je 4% over een wellicht 150k wat neerkomt op 6000 euro.

@CaLeX , hoe kom je er bij dat ING geen lineair meer aanbied, dat doen ze wel (https://www.ing.nl/partic.../index.html#/#het-product)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Baddie09 je begrijpt het nog steeds niet. Lees het morgen ochtend nog eens door, wellicht lukt het dan wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baddie09
Tsurany schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 23:05:
@Baddie09 je begrijpt het nog steeds niet. Lees het morgen ochtend nog eens door, wellicht lukt het dan wel :)
Ik snap het heel goed, maar je hebt het over verschillende zaken, maar als je het zo goed weet zie ik graag je berekening waarom jouw voorstel beter is. Uiteindelijk zijn het de totale kosten die de doorslag geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Baddie09 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 22:59:
@Sissors , lees mijn comments even goed, ik zeg toch ook als je doel is om maximaal af te lossen is Lineair de beste optie. Jouw punt over financiele discipline is niet relevant omdat dit niet gaat over het product maar over de wijze hoe je er zelf mee om gaat. Elke hypotheek kun je aflossen binnen de minimale termijn (meestal is maximale aflossing 10% extra per jaar). Bij Lineair kun je daar dus zelfs meer aflossen omdat je naast de al geplande aflossing ook de vrijheid hebt om meer af te lossen.
Je opmerking dat je lineair kunt aflossen op een annuitaire hypotheek maar niet andersom klopt inderdaad, maar slaat nergens op omdat het niet van toepassing is op de discussie. TS heeft aangegeven zo snel mogelijk te willen aflossen om later keuzevrijheid te willen hebben, op basis van dit argument is Lineair een betere keuze omdat de aflossing daar al op is afgestemd.
Ik denk niet dat het doel van TS was om 10% of meer per jaar af te lossen. Is dat wel je doel, om echt zo veel mogelijk te kunnen aflossen, dan is het veel handiger om een hypotheek te nemen waar je 20% mag aflossen per jaar (of een korte rentevaste periode, het risico daarvan is nihil als je toch zoveel kan aflossen). Dat is praktischer dan een lineaire hypotheek nemen zodat je misschien een procentje meer aflost per jaar aan het begin.

Buiten het absolute maximum om wat je kan aflossen kan je gewoon altijd een lineair schema aanhouden met een anuitaire hypotheek. De kosten daarvan zijn zo goed als identiek. (Oké, in de praktijk zal je vaak aan het eind van het jaar extra aflossen ofzo, dus dan heb je ietsjes meer rente betaald over het jaar. Maar als je wil kan je bij de meeste ook gewoon elke maand extra aflossen).

@Tsurany zijn voorstel is dus ook niet goedkoper dan lineair, het is even duur, maar met meer vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baddie09
Sissors schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 23:12:
[...]

Ik denk niet dat het doel van TS was om 10% of meer per jaar af te lossen. Is dat wel je doel, om echt zo veel mogelijk te kunnen aflossen, dan is het veel handiger om een hypotheek te nemen waar je 20% mag aflossen per jaar (of een korte rentevaste periode, het risico daarvan is nihil als je toch zoveel kan aflossen). Dat is praktischer dan een lineaire hypotheek nemen zodat je misschien een procentje meer aflost per jaar aan het begin.

Buiten het absolute maximum om wat je kan aflossen kan je gewoon altijd een lineair schema aanhouden met een anuitaire hypotheek. De kosten daarvan zijn zo goed als identiek. (Oké, in de praktijk zal je vaak aan het eind van het jaar extra aflossen ofzo, dus dan heb je ietsjes meer rente betaald over het jaar. Maar als je wil kan je bij de meeste ook gewoon elke maand extra aflossen).

@Tsurany zijn voorstel is dus ook niet goedkoper dan lineair, het is even duur, maar met meer vrijheid.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar in mijn onderbouwing ging ik niet uit van de financiele discipline wat jullie wel meenemen. Uiteindelijk is het in elke variant het beste om zo snel mogelijk af te lossen als je zo snel mogelijk minder wilt betalen.
Wat ik wel merk in de algemene opinie is dat lineair als minder aantrekkelijk wordt gezien, maar als je rekening houdt met de reële mogelijkheid dat HRA over een aantal jaar wellicht helemaal afgeschaft wordt ben je nu met annuitair minder goed af omdat in het normale geval dat dan minder voordeel oplevert. Dan kun je beter nu gebruik maken van de aftrek nu en over een paar jaar als het er wellicht niet meer is heb je minder last van de rente omdat je gewoonweg minder betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Baddie09 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 22:59:

@CaLeX , hoe kom je er bij dat ING geen lineair meer aanbied, dat doen ze wel (https://www.ing.nl/partic.../index.html#/#het-product)
i stand corrected, dat zei mijn financieel adviseur in elk geval.

Feit blijft dat je met een annuïteiten hypotheek meer in eigen hand hebt, en je betaald met een lineaire hypotheek alleen minder rente over de gehele looptijd omdat je de eerste 15 jaar meer naar de bank over maakt.

https://www.berekenhet.nl...sten-hypotheekvormen.html

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het verschil over de gehele looptijd (400k hyp, 2,8% rente en 50k inkomen) 14k is, alleen zit dat voordeel in de staart. de eerste 15 jaar maak je zo een 35k (netto) meer over naar je bank. (laatste kolom even de duurdere bedragen optellen en maal 12 doen). Is nogal een bedrag als je aan het begin van je carrière staat en alle grote kosten in je leven nog komen.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Baddie09 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 23:20:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in, maar in mijn onderbouwing ging ik niet uit van de financiele discipline wat jullie wel meenemen. Uiteindelijk is het in elke variant het beste om zo snel mogelijk af te lossen als je zo snel mogelijk minder wilt betalen.
Wat ik wel merk in de algemene opinie is dat lineair als minder aantrekkelijk wordt gezien, maar als je rekening houdt met de reële mogelijkheid dat HRA over een aantal jaar wellicht helemaal afgeschaft wordt ben je nu met annuitair minder goed af omdat in het normale geval dat dan minder voordeel oplevert. Dan kun je beter nu gebruik maken van de aftrek nu en over een paar jaar als het er wellicht niet meer is heb je minder last van de rente omdat je gewoonweg minder betaald.
Eens, dat werd ook eerder genoemd, heb je niet de financiele discipline om extra af te lossen, dan zou ik zeker lineair overwegen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baddie09
CaLeX schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 23:22:
[...]

i stand corrected, dat zei mijn financieel adviseur in elk geval.

Feit blijft dat je met een annuïteiten hypotheek meer in eigen hand hebt, en je betaald met een lineaire hypotheek alleen minder rente over de gehele looptijd omdat je de eerste 15 jaar meer naar de bank over maakt.

https://www.berekenhet.nl...sten-hypotheekvormen.html

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het verschil over de gehele looptijd (400k hyp, 2,8% rente en 50k inkomen) 14k is, alleen zit dat voordeel in de staart. de eerste 15 jaar maak je zo een 35k (netto) meer over naar je bank. (laatste kolom even de duurdere bedragen optellen en maal 12 doen). Is nogal een bedrag als je aan het begin van je carrière staat en alle grote kosten in je leven nog komen.
graag gedaan :) maar inderdaad, het venijn zit hem in de staart, maar wat ik wilde duidelijk maken is dat als de rente stijgt het verschil nog groter zal zijn omdat je dan bij annuitair meer gaat betalen.
Stel dat de rente weer naar 5% of 6% gaat (niet onrealistisch, in de jaren 80 was het 14%) tikt het enorm aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baddie09
Sissors schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 23:24:
[...]

Eens, dat werd ook eerder genoemd, heb je niet de financiele discipline om extra af te lossen, dan zou ik zeker lineair overwegen :).
he he, zijn we het eindelijk eens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BroederM
Sport_Life schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 22:22:
[...]
Andersom ook meegemaakt. Woonboerderij van schoonfamilie, stond te koop voor 600k, in 2010 dus andere markt (kopersmarkt). Woning was echt prachtig, maar (veel) te groot ivm uitwonende kinderen. Na meerdere "serieuze" bezichtigingen van een jong stel ineens een bod van 500k. Uiteindelijk verkocht aan andere mensen voor 550k, een paar maanden later.

Sentiment kost geld.

Sorry iets iemand een pistool op het hoofd van je schoonouders heeft gezet zodat ze het verplicht te koop moesten zetten.

Wat een bullshit, als jij voor 500k niet je huis 100x schoon wil maken huur dan lekker een schoonmaker in.

En als je niet wil dat je valse verwachtingen krijgt zet het dan niet te koop

Zomaar een vraagje, ze schoonouders hadden het 2 jaar ervoor gekocht voor 600k en maakt nu enorm veel verlies?
Of hebben we het misschien 30 jaar terug geërfd en nooit een hypotheek gehad?

Nee, ik ben echt een aardig persoon maar dit soort gelul trek ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:29

FreakNL

Well do ya punk?

Snap de afkeer tegen lineair ook nooit zo. Heb er ook voor gekozen, kon het prima betalen dus waarom niet. Had natuurlijk ook annuïteit kunnen doen en dan extra aflossen maar daar zag ik het nut niet van in. Ik los nu trouwens alsnog extra af .

Als je niet en nooit extra gaat aflossen is lineair helemaal een betere keuze, want een lineaire is goedkoper over de gehele looptijd...

[ Voor 30% gewijzigd door FreakNL op 20-04-2018 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Lineair of annutair maakt allemaal niet zoveel uit. Doe waar jij het beste bij voelt dan is het altijd goed :). Als je weet waar je mee bezig bent kan aflossingsvrij ook een goede keuze zijn. Al zou ik dat niet iedereen hier aanraden..

[ Voor 36% gewijzigd door Sport_Life op 20-04-2018 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Baddie09 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 23:27:
[...]

graag gedaan :) maar inderdaad, het venijn zit hem in de staart, maar wat ik wilde duidelijk maken is dat als de rente stijgt het verschil nog groter zal zijn omdat je dan bij annuitair meer gaat betalen.
Stel dat de rente weer naar 5% of 6% gaat (niet onrealistisch, in de jaren 80 was het 14%) tikt het enorm aan.
En ik wilde duidelijk maken dat er grote verschillen zitten tussen de aflossingsmogelijkheden qua bedrag wat je netto aan de bank betaald. In de eerste drie jaar is dat meer dan 10k in bovenstaand voorbeeld. Daar stappen de pro-lineair mensen in mijn ogen vaak iets te makkelijk overheen.

Als je het kan ruim kan betalen omdat je ver onder je maximum koopt, er komen geen grote kosten meer aan en je hebt geen zin om periodiek wat geld over te maken: vooral doen. In de situatie van TS zou ik het vooralsnog afraden.

offtopic:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
BFmango schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 21:30:
[...]

Laat me raden, dat vertelde die aankoopmakelaar je ;-)

Maar ff serieus: een aankoopmakelaar is een verzonnen beroep. Een weloverwogen bod kan iedereen doen. Daarvoor hoef je geen 2000 euro uit te geven. Door dat soort overspannen acties is de vorige crisis mede voor een klein deel veroorzaakt.
Nee dat vertelde de vorige eigenaar me, gezien ik hem nog een paar keer gesproken heb voor o.a. postafhandeling. Dus ik ben nog steeds blij geweest dat ik die 1250 euro heb uitgegeven. Was elke cent waard gezien ik nu lekker in m'n eigen huisje zit.

Pagina: 1 2 Laatste