Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd voor thuisnetwerk; switch, camera's, iptv...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-11 20:41
Beste Tweakers,

Ik heb recent een huis gekocht en wil het netwerk goed geregeld hebben, klaar zijn voor slimme apparatuur (domotica) en dus gelijk overal kabels getrokken. Maar nu... de apparatuur. Graag jullie advies voor het volgende:

Wat ik heb
- KPN Glasvezel 200/200
- Ongeveer 60 meter CAT 6 S/FTP CCA door het huis heen, alles komt uit in de meterkast. Yes, I know, ik kwam er na het trekken van de kabels achter dat het CCA en dus niet 100% koper is. Maar zal dat echt merkbaar zijn?

Wat ik wil en dus nodig heb
- 2 IP Camera's (voor- en achtertuin)
- Patch panel?
- Switch met PoE voor de camera's én IGMP snooping voor IPTV van KPN
- Raspberry Pi of NUC
- Wandcontactdozen voor RJ45 waarvan 2 met COAX in 1 voor op alle kamers.

Mijn vragen
1) De camera's; ik kwam na het filteren in de Pricewatch uit bij pricewatch: Hikvision DS-2CD2142FWD-I (2.8mm). Omdat:
- Dome camera; vindt ik netter dan een bullet camera.
- 4MP, zodat ik eventueel digitaal verder kan zoomen en dus bijv. een kenteken van een auto die langs rijd kan aflezen. Ongeveer 8 meter vanaf de camera begint de straat. De achtertuin is 14 meter diep en 5 meter breed. De camera's moeten in het midden van het huis op de gevel van de eerste verdieping komen. Plafond begaande grond / vloer eerste verdieping hoogte dus.
- 2.8mm zodat ik een brede hoek heb en zowel kan zien wie er voor de deur staat als wat er in de straat gebeurd.
- Waterdicht, komt buiten te hangen.
- IR zodat ik 's avonds ook wat zie.
- PoE zodat er maar 1 kabel nodig is.
Is dit de juiste keuze?

2) Wel of geen patch panel? Het is dus CAT 6 kabel maar zonder het plastic kruis in het midden, S/FTP dus enkel zilverfolie om de kabelparen heen. Er kunnen dus prima RJ45 connectoren aangezet kunnen worden. Het patchen zal niet gebeuren, er komen nu 8 kabels in de meterkast en die moeten allemaal een switch in. Wisselen zal niet gebeuren. Het ziet er leuk uit maar in dit geval voegt het weinig toe denk ik?

3) De switch; die vindt ik maar een lastige omdat er 6 kabels van boven komen waarvan 2 PoE nodig hebben voor de camera's. Vervolgens komen er nog 2 uit de woonkamer én zal er in de meterkast nog wat apparatuur komen. Dus minimaal 10 poorten. Maar hoe weet ik of een switch wel of geen IGMP snooping heeft? En wanneer een switch unmanaged is, hoe weet die dan op welke poorten PoE aan moet? En of PoE of PoE+ er overheen moet? Wanneer ik in de Pricewatch filter en op prijs sorteer kom ik bij deze uit: pricewatch: Linksys LGS116P omdat:
- 16 poorten
- 1Gbps
- Zuinig, staat toch 24/7 aan
- Stil, geen actieve ventilatie
Maar moet ik nog antwoord zien te vinden op de eerder gestelde vragen. Is deze switch de juiste keuze?

4) Raspberry Pi of NUC? Ik wil uiteindelijk met domotica aan de gang middels waarschijnlijk Domoticz, maar de camera beelden dienen ook opgeslagen te worden, geen idee of een Raspberry Pi dat gaat redden? Wanneer dat niet het geval is en ik dus naar een NUC toe moet dan wil ik eigenlijk ook mijn VPS opzeggen waar Plex op draait zodat ik het lokaal heb staan. Dat kan prima nu ik glasvezel heb. Dan heb ik minimaal deze nodig: pricewatch: Intel NUC NUC7i5BNH omdat ik met Plex 2 full HD streams met transcoding tegelijk wil kunnen aanbieden en daarvoor wordt een passmark score van 4000 voor aangeraden. Maar gaat dat allemaal wel samen? Domoticz, camera beelden opnemen én Plex?

5) De makkelijkste denk ik; de wandcontactdozen. Dat gaat allemaal wel lukken, enkel de vraag gezien ik overal CAT 6 heb; moet dit specifiek voor CAT 6 zijn? Bij veel dozen die ik met even snel Googlen tegen kwam stond dit er niet specifiek bij.

Ik hoor heel graag van jullie, alvast bedankt! _/-\o_

Roy

Alle reacties

Verwijderd

punt 4: NUC only. Wat jij wilt trekt e Raspberry Pi niet.

punt 3: Als je "maar" twee punten moet voeden, doe dat dan gewoon met de meegeleverde power adapters. Een switch zonder PoE is een stuk goedkoper!

CCA: tja.... het is de vraag. Je "kan" die 200 Mbit halen, maar kan ook niet. Er is geen garantie ervoor.

Is het mogelijk om die kabels eruit te trekken, en meteeen erachteraan een trekveer, zodat je erna echte merk kabels kan trekken (zoals AMP, TE, Belden etc....)

Verwijderd

Een patch panel is voor uniformiteit. Paar korte kabeltjes kosten niet zoveel en is een stuk netter. Keuzes ;)
En wanneer een switch unmanaged is, hoe weet die dan op welke poorten PoE aan moet?
POE staat los van ethernet. Het loopt alleen over de zelfde kabels (center-tap op de transformers). PSE --> PD. Waar de PD (POE camera b.v.) power kan requesten van een PSE d.m.v. een weerstandje op de kabel.
Zonder dat weerstandje geeft je switch geen stroom op een POE poort (en andere tech, ligt aan de POE version&classification). Bij een domme switch kan je het vergelijken met 2 losse POE-injectors.
Bij managed switches kan je vaak de POE power shutdownen, en zien hoeveel het verbruikt.
Raspberry Pi of NUC?
Of beide? Raspberry Pi voor Domotica. En een NUC voor video?
De makkelijkste denk ik; de wandcontactdozen. Dat gaat allemaal wel lukken, enkel de vraag gezien ik overal CAT 6 heb; moet dit specifiek voor CAT 6 zijn?
Je wil geen Cat5e (of slechter) materiaal gebruiken aan een Cat6 netwerk.
Anderzijds vraag ik me af of Cat5e niet voldoende was. Voor 10gbit prefereer ik single-mode glasvezel boven koper.

• fschuurman68
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-10 12:39
De camera’s zijn ook te koop via aliexpress. Ik heb mijn camera’s ook zo gekocht en wel tot 60 euro per camera weten te besparen.

De switch ondersteund geen IGMP snooping volgens hardware.info. Ik heb Netgear GS switches voor POE en dergelijke.

• royduin
Bedankt voor de reacties!
Verwijderd schreef op maandag 16 april 2018 @ 23:00:
punt 4: NUC only. Wat jij wilt trekt e Raspberry Pi niet.

punt 3: Als je "maar" twee punten moet voeden, doe dat dan gewoon met de meegeleverde power adapters. Een switch zonder PoE is een stuk goedkoper!

CCA: tja.... het is de vraag. Je "kan" die 200 Mbit halen, maar kan ook niet. Er is geen garantie ervoor.

Is het mogelijk om die kabels eruit te trekken, en meteeen erachteraan een trekveer, zodat je erna echte merk kabels kan trekken (zoals AMP, TE, Belden etc....)
- Dat wordt een NUC (en eventueel Raspberry Pi) ernaast dus.
- Ik wil geen adapters op de punten waar de camera's hangen, dus PoE is wenselijk. Eventueel losse PoE adapters in de meterkast naast de switch kan ook nog natuurlijk.
- Kabels opnieuw trekken is geen optie dus dat wordt meten wanneer alles is aangesloten. Hopen dat het meevalt.
Verwijderd schreef op maandag 16 april 2018 @ 23:51:
[...]

Een patch panel is voor uniformiteit. Paar korte kabeltjes kosten niet zoveel en is een stuk netter. Keuzes ;)

[...]

POE staat los van ethernet. Het loopt alleen over de zelfde kabels (center-tap op de transformers). PSE --> PD. Waar de PD (POE camera b.v.) power kan requesten van een PSE d.m.v. een weerstandje op de kabel.
Zonder dat weerstandje geeft je switch geen stroom op een POE poort (en andere tech, ligt aan de POE version&classification). Bij een domme switch kan je het vergelijken met 2 losse POE-injectors.
Bij managed switches kan je vaak de POE power shutdownen, en zien hoeveel het verbruikt.

[...]

Of beide? Raspberry Pi voor Domotica. En een NUC voor video?

[...]

Je wil geen Cat5e (of slechter) materiaal gebruiken aan een Cat6 netwerk.
Anderzijds vraag ik me af of Cat5e niet voldoende was. Voor 10gbit prefereer ik single-mode glasvezel boven koper.
- Even naar de prijzen van een patch panel gekeken en daar hoef ik het niet voor te laten liggen.
- Dank voor de uitleg over PoE!
- Denk inderdaad dat het zowel een NUC als een Pi gaat worden.
fschuurman68 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 00:10:
De camera’s zijn ook te koop via aliexpress. Ik heb mijn camera’s ook zo gekocht en wel tot 60 euro per camera weten te besparen.

De switch ondersteund geen IGMP snooping volgens hardware.info. Ik heb Netgear GS switches voor POE en dergelijke.
- Even gekeken op Aliexpress en dat scheelt behoorlijk inderdaad! Op het internet lees je wel dat de firmware veelal niet geupdate kan worden wanneer ze uit China komen. Is daar vaak een update voor met noemenswaardige toevoegingen? Lijkt me i.v.m. security updates toch wel fijn als dat mogelijk is.
- Ik ga vanavond even bij Hardware.info kijken, wel zo fijn wanneer er in de vergelijking staat of er IGMP snooping is.

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-11 10:37
De camera die je hebt uitgekozen heb ik zelf ook, erge fijne camera moet ik zeggen! Dit is hoe het beeld er uit ziet: https://i.koningnet.nl/vlcsnap-2018-04-05-19h22m04s668.jpg
Gebruik hem zelf in combinatie met deze PoE injector: https://tweakers.net/pric...9/tp-link-tl-poe150s.html

[ Voor 29% gewijzigd door MaxTheKing op 29-01-2021 14:43 ]

Verwijderd

Dat is ook de bedoeling van de PoE adapters, dat je ze dichtbij of in de switch kast plaatst. En daarna met één kabel naar de camera gaat.

• royduin
MaxTheKing schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:45:
De camera die je hebt uitgekozen heb ik zelf ook, erge fijne camera moet ik zeggen! Dit is hoe het beeld er uit ziet: https://i.maxkoning.com/vlcsnap-2018-04-05-19h22m04s668.jpg
Gebruik hem zelf in combinatie met deze PoE injector: https://tweakers.net/pric...9/tp-link-tl-poe150s.html
Dat ziet er goed uit! Eerst een switch met PoE en IGMP snooping voor een redelijke prijs proberen te vinden. Wanneer dat niet lukt dan maar een gewone switch en losse PoE injectors.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:01:
Dat is ook de bedoeling van de PoE adapters, dat je ze dichtbij of in de switch kast plaatst. En daarna met één kabel naar de camera gaat.
Idd 8)

Edit
Inmiddels op Hardware.info wat switches vergeleken (ivm IGMP snooping) en uitgekomen bij: pricewatch: TP-Link TL-SG1016DE, ik kan namelijk geen switch voor een redelijke prijs vinden met IGMP snooping én PoE. Dus lijkt mij deze switch en 2x pricewatch: TP-Link TL-POE150S voor de pricewatch: Hikvision DS-2CD2142FWD-I (2.8mm) de beste optie?

Edit 2
Het lijstje zover;

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-SG1016DE€ 87,-€ 87,-
1Digitus Desktop Patchpanel CAT 6€ 18,-€ 18,-
2TP-Link TL-POE150S€ 22,-€ 44,-
2Hikvision DS-2CD2142FWD-I (2.8mm)€ 124,90€ 249,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 398,80

Iemand nog tips of een reden om iets anders te nemen? Zit alleen nog te twijfelen om de camera's wel/niet via Aliexpress te bestellen. Er zijn een aantal advertenties waar expliciet bij staat dat het de Engelse versie is en dat de firmware geupdate kan worden. Het scheelt een hoop geld...

De overige dingen: Raspberry Pi of NUC, wandcontactdozen, patchkabeltjes, etc is de volgende stap.

[ Voor 41% gewijzigd door royduin op 17-04-2018 22:13 ]

• royduin
De switch, het patchpanel en de PoE injectoren zojuist besteld 8) nu nog even verder kijken en zoeken wat ik precies wil voor de rest. Wordt vervolgd.

Verwijderd

@royduin Ik zeg geen NUC maar een Synlogy Nas. Heeft Surveillance software met 2 gratis licenties. Tevens is een NAS, als je die eenmaal hebt, zo zalig voor andere zaken. Er draait bij mij bijvoorbeeld ook Domoticz op. Enorm stabiel. Verdiep je er maar eens in. Vragen? Ik hoor het wel.

• royduin
Dank voor de suggestie @Musicmasters, in het verleden een NAS gehad, de pricewatch: Synology DiskStation DS216play maar daar juist vanaf gestapt omdat de CPU het transcoden niet trok, zie hier. Ook werd ik een beetje gek van alle halve packages, bijv. Subliminal nooit aan de praat gekregen. Een duurde NAS met een krachtigere CPU zou kunnen maar dan heb ik toch graag wat meer vrijheid. Een NUC met Ubuntu erop en kunnen installeren wat ik wil, nog goedkoper ook. Een NAS met een beetje CPU; Passmark score van 4000+ is behoorlijk aan de prijs.

Verwijderd

Een NAS is vaak zeer beperkt in CPU en geheugen. Verder is het gewoon Linux met een (in functionaliteit beperkende) GUI.

Installeer Debian op een mini-/micro-ATX board (of NUC), gooi er wat geheugen in met aardige CPU. Als surveillance software zou je ZoneMinder kunnen gebruiken.
Of zelfs OpenCV, als je specifieke dingen wil herkennen! Dingen die ZoneMinder niet zou kunnen. Vereist programmeren.

Dat is universeler op de lange termijn. Synology zou maar eens stoppen met het bieden van surveillance software. Of andere afhankelijkheden.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2018 22:16 . Reden: typo + OpenCV ]

• royduin
Dank voor de suggestie voor ZoneMinder en OpenCV @Verwijderd d:)b ik ga ernaar kijken 8)

Iemand nog tips omtrent een Hikvision camera wel / niet in China (Aliexpress / Ebay) te bestellen? Firmware updaten kan niet of vrij omslachtig of verkopen ze ook legitieme US / International versies? Veel advertenties beweren het maar lees veel dat dat veelal niet het geval is.

[ Voor 74% gewijzigd door royduin op 18-04-2018 22:17 ]

Verwijderd

royduin schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:12:
Iemand nog tips omtrent een Hikvision camera wel / niet in China (Aliexpress / Ebay) te bestellen? Firmware updaten kan niet of vrij omslachtig of verkopen ze ook legitieme US / International versies? Veel advertenties beweren het maar lees veel dat dat veelal niet het geval is.
Ik heb wat goedkope (15$) chinese camera's, deze hebben het hardcoded root-password 'xmhdipc' (en admin webinterface werkt enkel met ActiveX, WinXP+IE8 virtual machine, zucht).

Het is aan te raden om uit te zoeken hoe SSH (en andere dingen) op een camera werken. Nou lijkt Hikvision me niet per definitie slecht:
https://ipcamtalk.com/thr...available-in-5-4-5.19050/
https://support.wrightwoo...s-user-name-and-password-
https://www.ispyconnect.com/man.aspx?n=Hikvision

Verder is het aan te raden om een los (camera-)VLAN voor camera's te maken, zodat je de webinterface kan firewallen. Dat een client alleen de RTSP stream kan komen. En de camera niet bij de rest van je netwerk (als je camera een backdoor bevat).
Mijn netwerk bestaat uit: Client, VoIP, Camera, Printer en Domotica VLAN's. Welke printer praat met een camera of voip? none! :)

• royduin
Dank voor je advies @Verwijderd 8)

• royduin
Inmiddels ook de camera's besteld via AliExpress. De verkoper garandeert dat het legitieme Engelse versies zijn die geupdate kunnen worden met de originele firmwares van de website van Hikvision. $77 per stuk dus nu €63, dat scheelt €50 per camera! Afwachten nu, wordt vervolgd 8)

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:10
royduin schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 14:04:
Inmiddels ook de camera's besteld via AliExpress. De verkoper garandeert dat het legitieme Engelse versies zijn die geupdate kunnen worden met de originele firmwares van de website van Hikvision. $77 per stuk dus nu €63, dat scheelt €50 per camera! Afwachten nu, wordt vervolgd 8)
Kan je 100% garanderen dat dat niet zo is!. Verder doen ze het gewoon prima hoor.

Heb je ze wel appart besteld ? Wordt weer veel tegengehouden van aliexpres. Mag je even ca 30% invoer rechten betalen.

Gebruik zelf dahua camera's icm synology ds215play en werkt zonder problemen 4 camera's op full hd / vpn / backup / nas / AD en hou ik nog ruimte in geheugen over.

Kun je de kabels nog vervangen ? CCA en POE wil flink problemen kunnen geven namelijk als de afstanden boven de 10m komen.

[ Voor 27% gewijzigd door Jan-man op 21-04-2018 17:42 ]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
royduin schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:34:
- Ongeveer 60 meter CAT 6 S/FTP CCA door het huis heen, alles komt uit in de meterkast. Yes, I know, ik kwam er na het trekken van de kabels achter dat het CCA en dus niet 100% koper is. Maar zal dat echt merkbaar zijn?
CCA met POE is vragen om problemen. Wellicht dat je op kosten van de winkelier je kabels kunt laten vervangen door koperen kabels. Dat hangt onder meer af van de informatie die door de winkel is verstrekt bij de aankoop.
- Raspberry Pi of NUC
Je hebt veel opslagruimte nodig en een snelle doorvoer van het netwerk naar die opslagruimte. De Pi3 is snel genoeg om de data van twee netwerkcamera's naar een usb-schijf weg te schrijven zolang het protocol geen encryptie gebruikt.
dus bijv. een kenteken van een auto die langs rijd kan aflezen.
Dat mag niet ivm privacy.
MaxTheKing schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:45:
De camera die je hebt uitgekozen heb ik zelf ook, erge fijne camera moet ik zeggen! Dit is hoe het beeld er uit ziet: https://i.maxkoning.com/vlcsnap-2018-04-05-19h22m04s668.jpg
Vanuit die hoek zie je niets als iemand een petje draagt. Aangeraden wordt om camera's niet hoger dan op ooghoogte te hangen.

[ Voor 1% gewijzigd door Koffie op 23-04-2018 08:13 . Reden: elkaar op spellingfouten wijzen is niet nodig ]

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-11 10:37
GlowMouse schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 18:52:
Vanuit die hoek zie je niets als iemand een petje draagt. Aangeraden wordt om camera's niet hoger dan op ooghoogte te hangen.
De camera hangt er ook niet om mensen met petjes te filmen. Is puur zodat ik kan zien wie er voor de deur staat als ik op zolder zit en er verder niemand thuis is.

• royduin
Jan-man schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 17:34:
[...]

Kan je 100% garanderen dat dat niet zo is!. Verder doen ze het gewoon prima hoor.

Heb je ze wel appart besteld ? Wordt weer veel tegengehouden van aliexpres. Mag je even ca 30% invoer rechten betalen.

Gebruik zelf dahua camera's icm synology ds215play en werkt zonder problemen 4 camera's op full hd / vpn / backup / nas / AD en hou ik nog ruimte in geheugen over.

Kun je de kabels nog vervangen ? CCA en POE wil flink problemen kunnen geven namelijk als de afstanden boven de 10m komen.
Ik ben benieuwd en ga het meemaken. Ik heb ze niet apart besteld, maar goede tip voor de volgende keer. Hopen dat hij niet wordt tegengehouden. Kabels vervangen gaat niet, in de vloer gelegd en daar ligt nu laminaat met plinten overheen.
GlowMouse schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 18:52:
CCA met POE is vragen om problemen. Wellicht dat je op kosten van de winkelier je kabels kunt laten vervangen door koperen kabels. Dat hangt onder meer af van de informatie die door de winkel is verstrekt bij de aankoop.
Ik had de kabels snel nodig, dus het gewoon geaccepteerd hier bij de lokale computer zaak en de gok gewaagd. Anders moest het besteld worden en ongeduldig hea... goede les voor een volgende keer maar eerst maar kijken als de camera's binnen zijn of het überhaupt werkt.

• GlowMouse
  • Niet online
royduin schreef op zondag 22 april 2018 @ 12:09:
[...]

Ik had de kabels snel nodig, dus het gewoon geaccepteerd hier bij de lokale computer zaak en de gok gewaagd. Anders moest het besteld worden en ongeduldig hea... goede les voor een volgende keer maar eerst maar kijken als de camera's binnen zijn of het überhaupt werkt.
Je hebt willens en wetens CCA gekocht en onder je laminaat verwerkt? 8)7 Met de 0.1 A die de camera's afnemen zal de kabel vermoedelijk niet gevaarlijk warm worden, maar als de weerstand bij de connectors door oxidatie langzaam toeneemt zou ik me daar niet prettig bij voelen. Een ander risico is dat het helemaal niet werkt omdat de spanningsval over de kabel te groot is.

edit: in de OP schreef je dat je er pas na het trekken van de kabels achter kwam dat het CCA is. Wat bedoel je dan met 'gewoon geaccepteerd' en 'gok gewaagd'?

[ Voor 15% gewijzigd door GlowMouse op 22-04-2018 14:53 ]

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47
royduin schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:34:

1) De camera's; ik kwam na het filteren in de Pricewatch uit bij pricewatch: Hikvision DS-2CD2142FWD-I (2.8mm). Omdat:
- Dome camera; vindt ik netter dan een bullet camera.
- 4MP, zodat ik eventueel digitaal verder kan zoomen en dus bijv. een kenteken van een auto die langs rijd kan aflezen. Ongeveer 8 meter vanaf de camera begint de straat. De achtertuin is 14 meter diep en 5 meter breed. De camera's moeten in het midden van het huis op de gevel van de eerste verdieping komen. Plafond begaande grond / vloer eerste verdieping hoogte dus.
- 2.8mm zodat ik een brede hoek heb en zowel kan zien wie er voor de deur staat als wat er in de straat gebeurd.
- Waterdicht, komt buiten te hangen.
- IR zodat ik 's avonds ook wat zie.
- PoE zodat er maar 1 kabel nodig is.
Is dit de juiste keuze?
4MP ok, een kenteken lezen met deze camera van een auto die langsrijdt kun je vergeten. (zal altijd wazig zijn) 2.8mm en op 10 meter een kenteken (waarschijnlijk ook niet recht van voren of achteren van de auto) gaat niet. In het donker al helemaal niet.
2.8mm omdat ik dan alles kan zien wat in de straat gebeurd is wettelijk niet toegestaan (tenzij je niet opneemt).
IR is maar een smalle bundel recht vooruit, dus met 2.8mm zie je in het donker aan de randen van je beeld niets.
Nadenken over het doel van je camera en niet verschillende opties uit 1 camera proberen te halen. Overzicht IS GEEN herkenning. Als je herkenning wil zul je met je objectief hoger in mm moeten gaan, dus een smaller beeld)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb slechts een opmerking over de camera en de plaatsing. Realiseer je wel dat je ieder boefje met een petje en/of een hoedie niet gaat herkennen omdat de camera te hoog zit. Los van het feit dat je beeldhoek en afstand groot is. Je ziet dan keurig wat er gebeurt maar het is geluk als je de dader herkent. En helaas CSI enhancement bestaat niet. Verder succes. PS vergeet niet bordjes op te hangen dat je een camera gebruikt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• xtravital
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-04 13:51
Jan-man schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 17:34:
[...]

Kan je ook meedelen dat er wel degelijk originele engelse versies verkocht worden die je gewoon kan upgraden :)

• royduin
GlowMouse schreef op zondag 22 april 2018 @ 14:49:
[...]

Je hebt willens en wetens CCA gekocht en onder je laminaat verwerkt? 8)7 Met de 0.1 A die de camera's afnemen zal de kabel vermoedelijk niet gevaarlijk warm worden, maar als de weerstand bij de connectors door oxidatie langzaam toeneemt zou ik me daar niet prettig bij voelen. Een ander risico is dat het helemaal niet werkt omdat de spanningsval over de kabel te groot is.

edit: in de OP schreef je dat je er pas na het trekken van de kabels achter kwam dat het CCA is. Wat bedoel je dan met 'gewoon geaccepteerd' en 'gok gewaagd'?
Ik heb de kabels gehaald en halverwege het trekken keek ik en zag ik dat het CCA was, toen de keuze gemaakt om door te gaan en dus gewoon geaccepteerd wetende dat de verkoper op dat moment niets anders had liggen en het dus besteld moest worden.
rdfeij schreef op zondag 22 april 2018 @ 14:57:
[...]

4MP ok, een kenteken lezen met deze camera van een auto die langsrijdt kun je vergeten. (zal altijd wazig zijn) 2.8mm en op 10 meter een kenteken (waarschijnlijk ook niet recht van voren of achteren van de auto) gaat niet. In het donker al helemaal niet.
2.8mm omdat ik dan alles kan zien wat in de straat gebeurd is wettelijk niet toegestaan (tenzij je niet opneemt).
IR is maar een smalle bundel recht vooruit, dus met 2.8mm zie je in het donker aan de randen van je beeld niets.
Nadenken over het doel van je camera en niet verschillende opties uit 1 camera proberen te halen. Overzicht IS GEEN herkenning. Als je herkenning wil zul je met je objectief hoger in mm moeten gaan, dus een smaller beeld)
Duidelijk. Ik ben benieuwd naar de kwaliteit van de camera's zodra ze binnen zijn.
Frogmen schreef op maandag 23 april 2018 @ 08:48:
Heb slechts een opmerking over de camera en de plaatsing. Realiseer je wel dat je ieder boefje met een petje en/of een hoedie niet gaat herkennen omdat de camera te hoog zit. Los van het feit dat je beeldhoek en afstand groot is. Je ziet dan keurig wat er gebeurt maar het is geluk als je de dader herkent. En helaas CSI enhancement bestaat niet. Verder succes. PS vergeet niet bordjes op te hangen dat je een camera gebruikt.
Dat realiseer ik mij, misschien komt er later nog een klein cameraatje bij die ik netjes bij de deurbel kan verwerken. En bordjes niet vergeten? Puur om af te schrikken? Dat is niet verplicht toch?
xtravital schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:41:
[...]

Kan je ook meedelen dat er wel degelijk originele engelse versies verkocht worden die je gewoon kan upgraden :)
Zowel in de advertentie staat het aangegeven en de verkoper het nog nadrukkelijk gevraagd, hij garandeert het mij dus we gaan het zien.

• Frogmen
  • Niet online
Die bordjes zijn wel verplicht en denk er ook om dat je niet de straat in beeld hebt, of jouw auto moet daar staan. Als je geen bordjes hebt hangen zijn de beelden illegaal en niet toelaatbaar in rechtszaal. Kan lullig uitpakken dus.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• GlowMouse
  • Niet online
Frogmen schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:42:
Als je geen bordjes hebt hangen zijn de beelden illegaal en niet toelaatbaar in rechtszaal. Kan lullig uitpakken dus.
Het is strafbaar en je kunt er een boete voor krijgen, maar 'de beelden zijn niet toelaatbaar in de rechtszaal' komt uit je duim.
royduin schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:08:
[...]

Ik heb de kabels gehaald en halverwege het trekken keek ik en zag ik dat het CCA was, toen de keuze gemaakt om door te gaan en dus gewoon geaccepteerd wetende dat de verkoper op dat moment niets anders had liggen en het dus besteld moest worden.
Niet slim. Ik zou de kabels die voor PoE worden gebruikt alsnog vervangen. Er is al menig molex-sata kabeltje gesmolten vanwege slechte verbindingen, en dan hebben we het over ongeveer 1A over koper.

• royduin
Frogmen schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:42:
Die bordjes zijn wel verplicht en denk er ook om dat je niet de straat in beeld hebt, of jouw auto moet daar staan. Als je geen bordjes hebt hangen zijn de beelden illegaal en niet toelaatbaar in rechtszaal. Kan lullig uitpakken dus.
Voordat ik ze ophang ga ik nog even bordjes regelen, dank voor de tip _/-\o_ Mijn auto staat wel direct voor mijn huis, dus die mag ik gewoon filmen zover ik heb kunnen vinden op het internet.
GlowMouse schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:25:
[...]

Het is strafbaar en je kunt er een boete voor krijgen, maar 'de beelden zijn niet toelaatbaar in de rechtszaal' komt uit je duim.

[...]

Niet slim. Ik zou de kabels die voor PoE worden gebruikt alsnog vervangen. Er is al menig molex-sata kabeltje gesmolten vanwege slechte verbindingen, en dan hebben we het over ongeveer 1A over koper.
Vindt het maar raar dat CCA kabels verkocht (mogen) worden als het kan resulteren in kabels/verbindingen die doorfikken. Camera's even afwachten en daarna even kijken hoe ik het ga regelen. PoE connector zou ook op het eindpunt kunnen en vanaf daar een nieuwe niet-CCA kabel door naar de camera. Hoewel ik dan misschien geen PoE nodig heb omdat ik dan gewoon de adapter van de camera kan gebruiken. Even zien tegen die tijd, wordt vervolgd.

• Frogmen
  • Niet online
GlowMouse schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:25:
[...]

En dat weet je uit ervaring? Er is een verschil tussen wat de politie gebruikt en wat bewijs is in de rechtszaal. De politie gebruikt het wel om de dader op te sporen maar zal dan altijd zorgen dat er ander bewijs is. Het is onrechtmatig verkregen bewijs. Ik zie graag de jurisprudentie dat het anders is.

PS Alleen roepen komt uit je duim is een zwak argument.

• GlowMouse
  • Niet online
royduin schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:45:
[...]

Vindt het maar raar dat CCA kabels verkocht (mogen) worden als het kan resulteren in kabels/verbindingen die doorfikken.
Dat is het zeker. Toen het mij in de begindagen van CCA overkwam, heeft de winkelier onder dwang betaald voor vervanging van de kabels. Maar zolang mensen het pikken, blijft het verkocht worden.
Frogmen schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:30:
[...]

En dat weet je uit ervaring? Er is een verschil tussen wat de politie gebruikt en wat bewijs is in de rechtszaal. De politie gebruikt het wel om de dader op te sporen maar zal dan altijd zorgen dat er ander bewijs is. Het is onrechtmatig verkregen bewijs. Ik zie graag de jurisprudentie dat het anders is.

PS Alleen roepen komt uit je duim is een zwak argument.
Zie hier voor een civiele zaak. In het strafrecht geld het leerstuk van het onrechtmatig verkregen bewijs niet voor bewijs dat door een burger wordt verzameld (zie bijvoorbeeld hier, r.o. 3.6).

PS Zeer stellig dingen roepen die niet waar zijn zou verboden moeten worden.

• Frogmen
  • Niet online
GlowMouse schreef op donderdag 26 april 2018 @ 00:03:

Zie hier voor een civiele zaak. In het strafrecht geld het leerstuk van het onrechtmatig verkregen bewijs niet voor bewijs dat door een burger wordt verzameld (zie bijvoorbeeld hier, r.o. 3.6).

PS Zeer stellig dingen roepen die niet waar zijn zou verboden moeten worden.
Ik ben niet te oud om te leren en de wereld verandert continu zeker is kennelijk in de laatste 8 jaar nogal wat veranderd op dit gebied. Overigens zijn de beide zaken nogal anders dan het continu zonder aanleiding opnemen. Bij zaak 1 is er kennelijk een urgent belang geweest, al had dit volgens arbeidsrecht gemeld moeten worden bij OR voorzitter of personeelsvertegenwoordiging. Bij zaak twee gaat het om toeval en waarschijnlijk het gebruik van een oude draadloze telefoon waarmee dit kon gebeuren. Dus nee echt overtuigd ben ik niet. Blijft dat je met het plaatsen van een bordje gewoon veel sterker staat.

[ Voor 25% gewijzigd door Frogmen op 26-04-2018 07:42 ]

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47
royduin schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:08:

Dat realiseer ik mij, misschien komt er later nog een klein cameraatje bij die ik netjes bij de deurbel kan verwerken. En bordjes niet vergeten? Puur om af te schrikken? Dat is niet verplicht toch?

[...]
Bordjes zijn zeker wel verplicht als jij de beelden opneemt. Zelfs de postbode moet geinformeerd worden dat hij gefilmt wordt voordat hij in beeld komt zodat hij kan kiezen om niet jouw terrein op te lopen.
Als je de postbode ooit aanklaagt omdat hij een pakketje in de regen op je stoep gegooid heeft en je draagt de beelden aan zonder dat er bordjes zijn dan zijn ze niet geldig.

• royduin
Camera's zijn nog niet binnen maar ben nu met de switch bezig (pricewatch: TP-Link TL-SG1016DE) en wat mij opvalt is dat wanneer ik IGMP snooping aan zet dat ik geen TV heb, wanneer ik het uit heb staan heb ik wel TV... beetje rond gezocht maar kom ook iets tegen over "multicast"? Had ik daar ook nog op moeten letten? Kan dat nergens in specs van switches vinden namelijk. En ja, ik draai op de laatste firmware. Is aan/uit switch gewoon omgedraaid in de interface van de router? Wat is de beperking wanneer een switch geen IGMP snooping heeft? Heb je dan helemaal geen beeld? Alles lijkt namelijk gewoon te werken wanneer ik IGMP snooping uit heb staan.

Edit: fijn, blijkt dus niet goed te werken bij die switch: https://forum.kpn.com/thu...poorten-438986#post537341

[ Voor 28% gewijzigd door royduin op 02-05-2018 10:17 ]

• royduin
Retour aanvraag ingediend en n.a.v. Zuinige 16p switch gezocht met VLANs en IGMP Snooping ook de pricewatch: ZyXEL GS1900-24E besteld.

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik wilde je die switch ook aanraden, maar je had toen al besteld. Ik heb hem zelf ook, omdat ik vlans wilde aanmaken. Ik zou voor de camera's een apart vlan gebruiken wat niet bij de rest van je netwerk kan (alleen bij het device wat de opnames maak). Je weet nooit of iemand de camera van de muur rukt en een kabeltje verbind.....

Everything is better with Bluetooth

• royduin
jeanj schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:28:
Ik wilde je die switch ook aanraden, maar je had toen al besteld. Ik heb hem zelf ook, omdat ik vlans wilde aanmaken. Ik zou voor de camera's een apart vlan gebruiken wat niet bij de rest van je netwerk kan (alleen bij het device wat de opnames maak). Je weet nooit of iemand de camera van de muur rukt en een kabeltje verbind.....
Ik wilde het al op aparte vlan's zetten maar om die reden had ik nog niet verzonnen, thanks! 8)

• royduin
Misschien beter een nieuw topic hiervoor openen maar laat ik het eerst hier proberen. Wat raden jullie mij aan om te doen?

Ik heb KPN glasvezel met de Experiabox, daaraan heb ik nu de ZyXEL GS1900-24E switch hangen maar ik heb ook nog een Asus RT-AC68U liggen. De wifi van de Experiabox is niet heel sterk dus eigenlijk wil ik die Asus router aangesloten hebben. Met glasvezel is het mogelijk om de Experiabox er tussenuit te halen (ik heb geen vaste telefoon) maar ik ben nog niet zo'n held met VLAN, IGMP, etc. Maar het is 1x goed in stellen en klaar natuurlijk.

1) De Experiabox er lekker tussen laten, switch erachter en de router als access point instellen?
2) Experiabox vervangen door de router met daarachter de switch.
3) Eerst de switch met daarachter de router en dan weer terug? Kan dat? (ja?) Port 1 is glasvezel in, port 2 naar de router en port 3 kabel terug van de router zodat er DHCP is en dat actief is voor alle andere poorten?

Wat zijn de voor- en nadelen? Gaat IPTV in alle situaties goed werken? Met de Experiabox heb je support van KPN en is het allemaal vrij eenvoudig in te stellen, maar heb je weinig routing mogelijkheden. Een port forwarden kan met de Experiabox, wat voor andere dingen zou ik in de toekomst kunnen missen wanneer ik de Experiabox ertussen laat?

Er moet uiteindelijk een servertje/NUC in de meterkast komen voor video beelden van de camera's, Plex, Sonarr, Radarr, Domoticz, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door royduin op 03-05-2018 20:46 ]

• royduin
Inmiddels behoorlijk veel gelezen:
- [KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken
- [KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- http://netwerkje.com/
- https://mijnglasvezelverb...10-mac-vlan-configuratie/
En alvast Asuswrt-Merlin geïnstalleerd op de Asus RT-AC68U.

Naast dat optie 1, de Experiabox ertussen laten voor mij voor nu waarschijnlijk prima werkt, ga ik toch liever voor optie 2 of 3 zodat ik klaar ben voor mogelijk toekomstige wensen. Optie 2 lijkt mij het meest logische, zijn er voordelen om voor optie 3 te kiezen? In beide gevallen zal ik de poorten van de switch nodig hebben voor de rest van het netwerk, met 4 van de router red ik het niet vandaar dat ik de switch ook aangeschaft heb natuurlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door royduin op 06-05-2018 14:05 ]

• royduin
Na contact gehad te hebben met @ViezeVis, gekozen voor optie 2. Het stappenplan hier: [KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken doorlopen en alles draait 8) wat een verschil in Wifi snelheid en bereik in vergelijking met de Experiabox :)

• royduin
Camera's zijn eindelijk binnen 8) geen brief gehad van de douane dus PostNL maar eens gecontact omdat er na 4 mei geen update meer was geweest. Eerst was hij zoek en toen lag bij de douane, maar volgens de tracking van AliExpress was hij al door de douane heen... lang verhaal kort, ik moest het BVA formulier z.s.m. online invullen anders werd het pakket terug gestuurd. Maar eerlijk opgegeven dus mocht vandaag 40 euro bij het afhalen betalen. Ben ik met $77 per stuk = €65 + €20 = €85. Nog steeds €45 per stuk goedkoper! Mooi €90 bespaard door het via AliExpress te bestellen :)

Maar zijn het origineel Engelse? Jazeker! d:)b Er staat WR in het serienummer, alles is direct al in het Nederlands en hij draait op de 5.5.0 firmware. Volgens mij is dat de laatste?

Helemaal blij dus *O* maar... hoe krijg ik beeld op OSX? :? De Windows desktop PC staat nog ergens in een verhuisdoos :O Via de web interface krijg ik met geen mogelijkheid beeld in Chrome, Safari of Firefox. Ook niet na de installatie van de "WebVideoPlugin", Hikvision heeft tussen de downloads ook nog VSPlayer staan maar volgens mij kan je daar enkel video bestanden mee afspelen... tips? _/-\o_

Edit: Inmiddels de Hikvision iVMS-4200 software geïnstalleerd en beeld! Maar het voelt nou niet echt chill aan, lijkt wel of het geëmuleerd draait. Iemand een alternatief? O-)

[ Voor 7% gewijzigd door royduin op 16-05-2018 19:49 ]

Verwijderd

Op de ispyconnect pagina heeft de Hikvision DS-2CD2142FWD-I:
$ vlc rtsp://1.2.3.4/video.h264

Ik heb een Windows XP virtual machine voor de apparatuur met ActiveX, traffic sniffen/storen met tcpdump en daarna een bash script schrijven.

Mogelijk dat je de HTML <video> tag kan gebruiken voor live view. RTSP lijkt supported, maar ik krijg met mijn camera's geen beeld. Quick 'n dirty:
code:
1
2
3
4
5
<html><head><title>cam</title></head><body>
<video controls>
<source src="rtsp://192.168.1.10/user=guest_password=_channel=1_stream=0.sdp" type="video/mp4">
</video>
</body></html>

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2018 20:25 . Reden: access tot cameras geregeld met remote X/firefox ]

• royduin
Thanks @Verwijderd, op die manier als netwerk stream openen in VLC werkt! Echter ondersteund Chrome geen RTSP, dus een HTML video element werkt helaas niet.

[ Voor 19% gewijzigd door royduin op 16-05-2018 20:31 ]

Verwijderd

royduin schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 20:28:
Thanks @Verwijderd, op die manier als netwerk stream openen in VLC werkt! Echter ondersteund Chrome geen RTSP, dus een HTML video element werkt helaas niet.
Ik zat ook nog aan application/x-vlc-plugin te denken (browser-plugin-vlc), maar dat lijkt niet meer te functioneren (sinds firefox quantum?!). ;(
Pagina: 1