Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florjohn
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-02 08:10
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar advies.
Alvast bedankt aan wie dit leest en de moeite doet om zijn mening te geven.

Ik ben onlangs verhuisd naar een nieuwe woning en had graag stap voor stap enkele zaken slimmer gemaakt. Ik graag van enkele eigenaars van systemen hun ervaringen gehoord voor ik hiermee van start ga. Er zijn sinds mijn laatste beslissing en research omtrent dit topic dateert van 10 jaar geleden.

Voorgeschiedenis/Deel mijn ervaringen:
In mijn ouderlijk huis heb ik een fibaro systeem geinstalleerd met 40-50 sensoren en actuatoren, een HC2 & een HC lite in slave voor extra bereik.
Positieve ervaring:
- Ik ben vooral tevreden van fibaro-specifieke hardware
- De interfaces zowel in de web als op mobiel werkte zeer aangenaam.
Negatieve ervaring:
- Updates van het systeem zorgden vaak voor problemen (verdwijnende devices, niet meer werkende devices, verdwijnende scenes, unresponsive systeem etc.)
- Alle batterij-geopereerde apparaten
- Mogelijkheid tot het maken van zeer complexe scenes is mogelijk, maar zorgt ervoor dat de simpelste zaken moeilijk zijn om te doen en vooral aanpassingen doen aan bestaande automatisaties is vaak veel te moeilijk met aanpassingen op meerdere plaatsen en debugging nodig.
- Overall vind ik dat ik teveel tijd heb moeten steken in het hele boeltje draaiende te houden.

De systemen waar ik graag ervaringen had over gehoord
Ik heb al wat topics zitten doorlezen, maar natuurlijk zijn deze niet direct op mijn noden gematched.
Ik hoor vooral graag de grootste plus- of min-punten
- Fibaro of andere z-wave o (andere verhalen altijd leuk)
- Smartthings Het SmartThings Topic
- Amazon Alexa Amazon Echo: bedien je huis spraakgestuurd
- Apple Homekit Apple HomeKit
- Andere mogelijkheden?

Mijn noden

- Huis in het stadscentrum, smal maar hoog (4 verdiepingen) dus bereik is zeer belangrijk.
Ik ben niet van plan om te beginnen breken dus zou zoveel mogelijk wireless willen werken.
- Uit mijn ervaring met fibaro heb ik geleerd dat de user interface cruciaal is voor het succes in gebruik van de andere bewoners in huis. Daarom wil ik liefst iets zo simpel mogelijk in gebruik en herconfiguratie.
- Belangrijkste devices die ik slim wil maken zijn mijn garagepoort (op een simpele switch momenteel), lichten & verwarming. De garagepoort zou ik bvb op een timer willen zetten dat deze automatisch dichtgaat na enkele minuten. De verwarming zou ik willen instellen per kamer met slimme kranen per chauffage. De lichten wil ik kunnen configuren in enkele modussen (eten, tv kijken, vakantie, etc.). En natuurlijk wil ik alles kunnen bedienen vanop mijn apparaten.
- Lage instapkost en stap voor stap uitbreiden van het systeem.
- Liefst zo weinig mogelijk vender lock-in.
- Zo weinig mogelijk batterij-operated devices en als dit al moet met een lange levensduur. De fibaro sensoren op batterij koop ik nooit meer. De thermostaatkranen van danfoss zijn een twijfelgeval.

Beste plan tot nu toe
1) Een apple device kopen als home hub => de goedkoopste ipad met ios 11 support is nieuw 300€, maar kan altijd proberen om tweedehands of refurbished iets goedkoper te zoeken. Een apple tv is maar 159€, maar heb er weinig nood aan. Plus vindt het wel handig om een apparaat te hebben dat direct ook als interface gebruikt kan worden.
2) Starten met switches & heat controller van fibaro met homekit
https://www.fibaro.com/en/products/switches/ voor garage poort & lichten
https://www.fibaro.com/en/products/the-heat-controller/ voor chauffages
Spijtig genoeg leer ik nu dat deze apparaten geen twee zenders hebben homekit + z-wave (dan had ik vendor lock-in kunnen vermijden). Ik wou vooral deze toer opgaan om het aankoop van een de fibaro home controllers te vermijden aangezien ik niet overtuigd ben na enkele jaren gebruik.

Problemen hiermee:
- Ik ben een android & windows gebruiker dus om te kunnen besturen zal ik dan verplicht zijn om te schakelen of gebruik te maken van de gekochte ipad en de apparaten van mijn vriendin.
- Vendor lock-in? => zijn er merken die homekit+z-wave apparaten maken?

Bedankt voor het lezen en hopelijk kunnen jullie mij wat verlichtende antwoorden brengen!
Florian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florjohn
Voeg daar ook nog maar homey aan toe na verder te lezen!

Florian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-05 10:45
Ik heb gekozen voor HomeKit, laagdrempelig en je kunt het zo gek maken als je zelf wil. Een aantal leveranciers hebben ook hun hub HomeKit compatibel gemaakt, wat het ook weer divers maakt. Philips Hue bijvoorbeeld.

Ondertussen heb ik van Koogeek zo’n 8 plugs, 6 lamp fittingen en 5 led strips. Van Hue een aantal sensoren en stuk of 4 lampen.

Daarnaast is er een mogelijkheid om middels een Raspberry Pi een stukje software genaamd Homebridge te draaien. Dit is feitelijk een hub waar je ontzettend veel niet-HomeKit accessoires wel in HomeKit kunt krijgen. Lees anders eens het Homebridge https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1820593/ topic.

Edit: HomeKit is natuurlijk wel Apple only. En een iPad als hub geeft laat nogal eens te wensen over, mocht je voor HomeKit gaan is een Apple tv 4 of 4K een must.

[ Voor 10% gewijzigd door Rgerr op 22-04-2018 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florjohn
@Rgerr merci! Ik blijf leunen richting hopekit... Maak je veel gebruik van remote access want dat zou impliceren dat ik op een iphone moet overstappen... Een ipad ligt altijd in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-05 10:45
florjohn schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:59:
@Rgerr merci! Ik blijf leunen richting hopekit... Maak je veel gebruik van remote access want dat zou impliceren dat ik op een iphone moet overstappen... Een ipad ligt altijd in huis.
Van remote acces maak ik redelijk vaak gebruik, al is het maar om even te checken of de planten nog genoeg water hebben, of de konijnen nog rondlopen. ;) Apple geeft aan de een iPad die thuis ligt als hub gebruikt kan worden: klopt. Maar ervaring leert (uit het HomeKit topic) dat een Apple tv 4 of 4K veel stabieler en betrouwbaarder is.

Let wel dat mocht je voor HomeKit gaan kiezen, je op een gegeven moment alles van Apple wil gaan hebben, omdat het nou eenmaal lekker werkt met elkaar. Android en iOS samen werken niet, zeker niet met huisautomatisering.

[ Voor 14% gewijzigd door Rgerr op 25-04-2018 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:56
Pardon, dacht dat ik in het Homekit-topic zat! :X

[ Voor 93% gewijzigd door Wormaap op 25-04-2018 11:21 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Pagina: 1