Maar één koplamp na ongeval vergoed: mogelijk kleurverschil

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reit0705
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-06 23:08
Twee weken geleden ben ik in een moment van onoplettendheid met ongeveer 20 km/u bij mijn voorganger opgereden. Dit gebeurde in een woonwijk net voorbij een tankstation. Ik zat op mijn brandstofmeter te kijken of ik ook moest tanken en had niet gezien dat mijn voorganger remde. Stom, onnozel, maar het is gebeurd.

Enfin, gelukkig hadden we beide geen fysiek letsel, dus het bleef bij blikschade. Schadeformulier ingevuld, een dag later heb ik een bos bloemen gebracht en dat werd op prijs gesteld. Zijn schade wordt door mijn verzekering vergoed, dus that's that.

Dan mijn auto:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S3aXCLPl.jpg

Ik ben all-risk verzekerd, dus ook mijn schade kost mij niks (op wat bonus/malus korting na dan). Gebeld met mijn verzekering en de auto naar de door hen aangewezen schadehersteller gebracht. Enkele dagen later ben ik gebeld over de schade van de auto:
- voorbumper
- nummerplaat
- motorkap
- rechter koplamp
- parkeersensor + kabel
- kunststof frame waar radiateur en condensor op gemonteerd zitten

Ik heb mijn polisvoorwaarden er even bij gepakt. Hierin staat bij de begripomschrijving:
Reparatiekosten: De kosten voor het herstellen van de auto in dezelfde staat als voor het ongeval.

Bovenstaande onderdelen worden vervangen. Ik zit met het volgende: het is een auto uit 2004, dus alle onderdelen zijn al 14 jaar aan weer en wind blootgesteld. De linker koplamp wordt 'hersteld', ik vermoed dat er bijvoorbeeld een klemmetje is afgebroken die ze kunnen lijmen. De rechter koplamp wordt vervangen.

Mijn angst is dat er straks een duidelijk verschil zit tussen de beide koplampen. Ik heb dit bij vaker bij auto's gezien. Ik heb mijn vermoeden aangegeven bij de hersteller, waarop de reactie was: 'De linker koplamp kan worden hersteld en vervangen we daarom niet. Hij wordt niet door je verzekering vergoedt, dus wij vervangen hem niet, tenzij je hem zelf betaalt.' Ik kon de koplamp wel laten polijsten of laten opschuren en opnieuw lakken, maar dat voelt wat als een matig alternatief.

De auto staat sinds nu twee weken bij de hersteller. Het duurt zeker nog een week voordat ik hem terug heb.

TL;DR: Kan ik op basis van de voorwaarden uit de verzekering toch een tweede nieuwe koplamp eisen? Of mijn verlies nemen en kijken of polijsten helpt/zelf alsnog nieuwe koplamp kopen.

Alle reacties

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-06 14:58
Kan je niet gewoon beter wachten tot je je auto terug hebt? Nu al druk maken om een verschil waarvan je nog niet zeker weet of die er wel zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:27

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou eerst even afwachten of er echt een verschil is te zien, dan maak je een foto en stuur je dit op richting de verzekering. Nu is het allemaal hypothetisch gepraat.

Daarnaast zou je natuurlijk door de schadehersteller de nieuwe koplamp er niet in kunnen laten zetten en zelf opzoek gaan naar een 2e handsje.. en dan verkoop je de nieuwe weer. Misschien heb je dan zelfs nog winst :P

[ Voor 39% gewijzigd door Falcon op 06-04-2018 14:24 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reit0705
Tiagoo schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:23:
Kan je niet gewoon beter wachten tot je je auto terug hebt? Nu al druk maken om een verschil waarvan je nog niet zeker weet of die er wel zit..
Had ik al aan gedacht, maar mijn koplampen waren al enigzins dof aan het worden. Kleurverschil komt er dus sowieso. En mocht ik in mijn recht staan wel een nieuwe koplamp kunnen krijgen, dan kan ik dat nu nog aankaarten, voordat ze de auto opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Er zal ongetwijfeld verschil inzitten. Met wat geluk kan een autopoetser dit voor je "fixen". Maargoed je had dit probleem natuurlijk makkelijk kunnen voorkomen :)

google term "koplampen polijsten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-06 22:56
Tiagoo schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:23:
Toch heeft die wel een valide punt. Mijn pa heeft toen ook ongeluk gehad met zijn auto (veroorzaakt door ander). Kreeg nieuwe koplamp maar je zag wel verschil met de oude lamp, dat is best lelijk. Best vaag eigenlijk dat andere koplamp niet vergoed wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Gewoon afwachten en aankaarten als je het ziet bij opleveren, maar in principe mag je van een schadeherstel niet 'beter' worden. 2 nieuwe koplampen ipv 1 die kapot is wordt je dus beter van.

Ff wat anders, maar is het schadebedrag hoog genoeg om terugval in bonus/malus op te vangen? Ik had recent een schade van 800 euro en dat kostte me uiteindelijk net wel/net geen geld aan het eind van de 5 jaar die het me kost om terug op zelfde niveau te komen. Uiteindelijk dus de schade zelf betaald want als ik een keer een echte klapper maak gebruik ik mijn jaren liever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-06 15:00
Het verschil tussen de koplampen wat je veel ziet bij auto's wordt vaak veroorzaakt doordat er maar één Xenon lamp vervangen wordt.

Ik zou afgaan op het advies van de schadehersteller, andere koplamp laten poleisten en beide Xenon lampen tegelijkertijd vervangen.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-06 15:41
Sander schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:25:
Ff wat anders, maar is het schadebedrag hoog genoeg om terugval in bonus/malus op te vangen? Ik had recent een schade van 800 euro en dat kostte me uiteindelijk net wel/net geen geld aan het eind van de 5 jaar die het me kost om terug op zelfde niveau te komen. Uiteindelijk dus de schade zelf betaald want als ik een keer een echte klapper maak gebruik ik mijn jaren liever.
Heb je de foto en het reparatielijstje van TS wel gelezen? Je mag blij zijn dat dit voor een auto uit 2004 niet meteen een economisch total loss is... (die 800E van jou, daar kun je net aan een paneeltje voor spuiten bij wijze van spreken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reit0705
Er zal ongetwijfeld verschil inzitten. Met wat geluk kan een autopoetser dit voor je "fixen". Maargoed je had dit probleem natuurlijk makkelijk kunnen voorkomen :)

google term "koplampen polijsten"
Een vriend van me heeft een autopoetsbedrijf. Polijsten is tijdelijk en moet na enige tijd herhaald worden.
Sander schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:25:
Gewoon afwachten en aankaarten als je het ziet bij opleveren, maar in principe mag je van een schadeherstel niet 'beter' worden. 2 nieuwe koplampen ipv 1 die kapot is wordt je dus beter van.
Het klopt dat je er niet beter van mag worden. In de voorwaarden staat dat de auto in dezelfde staat hersteld wordt. Met kleurverschil in koplampen is de auto dus niet in dezelfde staat. Maar dat kan mijn mening zijn. Als de verzekeraar ermee bedoelt dat de koplamp moet werken, zit daar de discrepantie.
De schade zit rond de €3500-4000. Ik had een zeer gunstig verzekeringstarief, en ga €25 per maand extra betalen straks.
Het verschil tussen de koplampen wat je veel ziet bij auto's wordt vaak veroorzaakt doordat er maar één Xenon lamp vervangen wordt.

Ik zou afgaan op het advies van de schadehersteller, andere koplamp laten poleisten en beide Xenon lampen tegelijkertijd vervangen.
Je bedoelt alleen de Xenon-bulb links vervangen, niet de gehele koplamp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiagoo
Lootbox schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:25:
[...]

Toch heeft die wel een valide punt. Mijn pa heeft toen ook ongeluk gehad met zijn auto (veroorzaakt door ander). Kreeg nieuwe koplamp maar je zag wel verschil met de oude lamp, dat is best lelijk. Best vaag eigenlijk dat andere koplamp niet vergoed wordt.
Ja inderdaad, ik lees nu ook dat ze rechts vervangen en links herstellen. Lijkt mij makkelijker om ze allebei gewoon te vervangen maarja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:47

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Anders gewoon zelf bij betalen, koplampen en lenzen slijten gewoon waardoor je minder licht hebt. Vergeet niet dat een schade reparateur best wat marge heeft bij verzekeringswerk.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
reit0705 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:32:
Een vriend van me heeft een autopoetsbedrijf. Polijsten is tijdelijk en moet na enige tijd herhaald worden.
Heeft dit er niet mee te maken dat ze normaal gesproken alleen poleisten en niet de koplamp opnieuw afwerken met een 'sealant'?
Je bedoelt alleen de Xenon-bulb links vervangen, niet de gehele koplamp?
Correct, alleen de Xenon lamp zelf niet de gehele koplamp unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:55

Metalfreak

Hoije woh!

[...]

Het klopt dat je er niet beter van mag worden. In de voorwaarden staat dat de auto in dezelfde staat hersteld wordt. Met kleurverschil in koplampen is de auto dus niet in dezelfde staat. Maar dat kan mijn mening zijn. Als de verzekeraar ermee bedoelt dat de koplamp moet werken, zit daar de discrepantie.
Dan kun je ook op zoek gaan naar een tweedehands exemplaar en die erin laten zetten als je zo bang bent voor verschil.

Of je betaalt natuurlijk gewoon die tweede koplamp zelf, soms kunnen oplossingen zo simpel zijn. (schrik overigens niet van de prijs)

En begin ook niet te klagen als je dergelijke dingen gaat eisen dat de premie elk jaar duurder wordt... Je bent het nota bene zelf schuld.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Axewi
Metalfreak schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:38:
Dan kun je ook op zoek gaan naar een tweedehands exemplaar en die erin laten zetten als je zo bang bent voor verschil.
Waar de TS bang voor is is juist het verschil veroorzaakt door natuurelementen, als je dan een willekeurige 2e hands koplamp haalt dan zal die nooit dezelfde afwijking hebben.
Of je betaalt natuurlijk gewoon die tweede koplamp zelf, soms kunnen oplossingen zo simpel zijn. (schrik overigens niet van de prijs)
https://www.onlinebmwpart...id=158473&panelid=63_0865 €333,26 Als TS een Xenon lamp heeft Bi-xenon is duurder maar vanaf 2006?
En begin ook niet te klagen als je dergelijke dingen gaat eisen dat de premie elk jaar duurder wordt... Je bent het nota bene zelf schuld.
Onzin, TS heeft niet voor niets een All risk verzekering genomen en betaald hiervoor meer premie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:21

Tomatoman

Fulltime prutser

Tiagoo schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:33:
[...]

Ja inderdaad, ik lees nu ook dat ze rechts vervangen en links herstellen. Lijkt mij makkelijker om ze allebei gewoon te vervangen maarja..
Een xenon koplampunit voor deze auto kost zo'n € 600, exclusief de xenonlamp zelf. Dat is dus geen kwestie van gewoon even vervangen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reit0705
Bedankt voor alle reacties. De meeste zijn echter adviezen die koplampgerelateerd zijn. Ik had zelf al bedacht dat ik zelf een nieuwe koplamp had kunnen kopen, of dat polijsten/opnieuw lakken ook een optie is.

Mijn vraag aan jullie is of ik op basis van de voorwaarden van mijn verzekering ook iets kan. Dat de hersteller mij vertelt dat de verzekering het niet vergoed, wil voor mij niet zeggen dat daarmee de kous meteen af is.

Mijn verzekeraar vergoed de kosten voor het herstellen van de auto in dezelfde staat als voor het ongeval. Als ik mijn auto terug krijg met verschil in kleur van de koplampen, dan is naar mijn mening de auto niet in dezelfde staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Axewi schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:43:
[...]

Waar de TS bang voor is is juist het verschil veroorzaakt door natuurelementen, als je dan een willekeurige 2e hands koplamp haalt dan zal die nooit dezelfde afwijking hebben.
Maar allicht meer in lijn met de huidige 14 jaar oude koplamp.
[...]

Onzin, TS heeft niet voor niets een All risk verzekering genomen en betaald hiervoor meer premie.
Tja, en zijn schade wordt nu toch ook vergoed? Hij wil nu alleen meer dan dat en dat vind ik dus nergens voor nodig en zo'n gezeur zorgt juist voor hogere premies in verzekeringsland.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:51

Mojo

The Power Within

reit0705 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:45:
Bedankt voor alle reacties. De meeste zijn echter adviezen die koplampgerelateerd zijn. Ik had zelf al bedacht dat ik zelf een nieuwe koplamp had kunnen kopen, of dat polijsten/opnieuw lakken ook een optie is.

Mijn vraag aan jullie is of ik op basis van de voorwaarden van mijn verzekering ook iets kan. Dat de hersteller mij vertelt dat de verzekering het niet vergoed, wil voor mij niet zeggen dat daarmee de kous meteen af is.

Mijn verzekeraar vergoed de kosten voor het herstellen van de auto in dezelfde staat als voor het ongeval. Als ik mijn auto terug krijg met verschil in kleur van de koplampen, dan is naar mijn mening de auto niet in dezelfde staat.
Je krijgt de auto iets anders terug dan dezelfde staat. Dat kan natuurlijk niet altijd. Maar in dit geval krijg je hem "beter" terug dan voorheen. Eerst had je twee koplampen die ietwat dof zijn, nu maar ééntje.

Door dit ongeluk heb je bepaalde slijtage meteen extragratis kunnen verhelpen. Mazzeltje voor jou, maar je krijgt inderdaad een kleurverschil. Maar je kan dit mijn inziens niet zien als iets nadeligs. Één van je twee lampen is immers beter.

Neemt niet weg dat je kleurverschillen hebt, maar ik weet niet of je dat als nadeel kan beargumenteren.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reit0705
Metalfreak schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:47:
[...]

Maar allicht meer in lijn met de huidige 14 jaar oude koplamp.

[...]

Tja, en zijn schade wordt nu toch ook vergoed? Hij wil nu alleen meer dan dat en dat vind ik dus nergens voor nodig en zo'n gezeur zorgt juist voor hogere premies in verzekeringsland.
Ik zal proberen een minder bijtende schrijfwijze te gebruiken dan jij. Nogmaals: mijn vraag is of ik genoegen moet nemen met twee afwijkende koplampen na herstel van de schade, of dat ik twee gelijke koplampen mag verwachten.

Het zal mij worst wezen of er twee gebruikte koplampen in worden gezet of twee nieuwe, als ze maar hetzelfde zijn. Voorheen waren ze gelijk, volgens de voorwaarden van de polis wordt de auto hersteld in de staat van voor het ongeval, dus dan zouden ze na herstel weer gelijk moeten zijn.

Wat dus nu niet zo zal zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi

Dat is dus de uiteindelijke vraag van de TS, voor hem valt het kleurverschil als gevolg van de reparatie (als vervolg van de schade) ook onder de schade, ergens kan ik me dat goed voorstellen. Of zou jij het ook niet erg vinden om één zwarte spiegel op je witte auto terug te krijgen als deze vervangen moet worden na een schade?

De vraag is dus of de verzekering daar ook over denkt en hier heb ik geen antwoordt op behalve dat ik mijn ervaring kan delen met een soortgelijke schade (hert aangereden).
Ook hier is maar één koplampunit vervangen en niet beide met dezelfde reden dus het lijkt de normale gang van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Heb je het ook al eens direct bij de verzekeraar aangekaart?
Wellicht dat ze een ander antwoord hebben dan de hersteller.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Een autoverzekering is een schadeverzekering, geen sommen. Van een schadeverzekering mag je wettelijk niet beter worden, wat dus betekent dat je bij schade aan één zijde niet ook de andere zijde (of koplamp) mag vervangen. Deze voldoet nog aan de eisen en heeft geen schade.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Denk je ook aan je eigen risico en de trede die je terugvalt. en wat het scheelt qua premie berekend. volgend jaar zul je misschien weer lager zitten als je zelf geen schade claimt. Je kunt deze schade goed met gebruikte delen repareren. (denk aan 1 serie met dikke klapper van achter, waar voor alles nog goed is)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:21

Tomatoman

Fulltime prutser

[...]
Eerlijk gezegd vind ik jouw reactie - inclusief de onnodige reactie in de trant van eigen schuld, dikke bult - wat kort door de bocht. Als ze op de auto een nieuw zijpaneel zouden zetten in een andere kleur dan de rest van de auto, zou iedereen dat onacceptabel vinden. Als ze een nieuwe koplampunit in de auto zetten die een andere lichtkleur geeft dan de lichtkleur van de reeds aanwezige koplamp, vind ik het niet vanzelfsprekend dat dat wél normaal is.

Nu naar een oplossing. Je zou [BMW 5 (F11)] Lage lichtopbrengst xenon: oorzaak/oplossing? eens kunnen doornemen, dan krijg je een idee hoeveel doe-het-zelf-werk het is en hoeveel het kost om de bestaande xenonlamp te vervangen. Als je bij de schadehersteller vraagt welke vervangende lamp ze gebruiken, koop je gewoon zo'n zelfde exemplaar erbij. Ik snap je punt, maar je kunt je afvragen of je voor 50 tot 80 euro (de kosten van de lamp) ruzie wilt gaan maken met een verzekeraar, waarbij het maar de vraag is of je in het gelijk gesteld wordt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

reit0705 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:52:
[...]

Ik zal proberen een minder bijtende schrijfwijze te gebruiken dan jij. Nogmaals: mijn vraag is of ik genoegen moet nemen met twee afwijkende koplampen na herstel van de schade, of dat ik twee gelijke koplampen mag verwachten.

Het zal mij worst wezen of er twee gebruikte koplampen in worden gezet of twee nieuwe, als ze maar hetzelfde zijn. Voorheen waren ze gelijk, volgens de voorwaarden van de polis wordt de auto hersteld in de staat van voor het ongeval, dus dan zouden ze na herstel weer gelijk moeten zijn.

Wat dus nu niet zo zal zijn...
Ik snap dat het wat hard over kan komen, maar zoals iemand anders hier ook al zegt: je krijgt je auto beter terug dan voorheen. Dat er enig kleurverschil is, snap ik wel, maar je hebt geen schade aan je andere koplamp opgelopen, dus waarom zouden ze dit dan moeten gaan vervangen zodat je je auto (veel) beter terugkrijgt dan voorheen?
Tomatoman schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:58:
[...]

Eerlijk gezegd vind ik jouw reactie - inclusief de onnodige reactie in de trant van eigen schuld, dikke bult - wat kort door de bocht. Als ze op de auto een nieuw zijpaneel zouden zetten in een andere kleur dan de rest van de auto, zou iedereen dat onacceptabel vinden. Als ze een nieuwe koplampunit in de auto zetten die een andere lichtkleur geeft dan de lichtkleur van de reeds aanwezige koplamp, vind ik het niet vanzelfsprekend dat dat wél normaal is.
We hebben het hier niet over een groene koplamp ten opzichte van een pimpelpaarse. We hebben het heir over normale slijtage die door de jaren heen is ontstaan, dat is toch echt wat anders dan een ander kleur paneel. Als ze je motorkap opnieuw spuiten, maar de rest van je auto heeft wat verwering in de lak ga je toch ook niet zeggen dat ze de hele auto maar opnieuw moeten spuiten? Je auto had voorheen een schadevrij verleden zei je? Ok, dan vervangen we maar meteen je hele auto... Zo kun je blijven doorgaan.

[ Voor 35% gewijzigd door Metalfreak op 06-04-2018 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reit0705
defusion schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:52:
Heb je het ook al eens direct bij de verzekeraar aangekaart?
Wellicht dat ze een ander antwoord hebben dan de hersteller.
Uiteraard gebeld en zij verwijzen mij vriendelijk weer door naar de schadehersteller. Van het kastje naar de muur dus.
CrashOne schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:55:
Een autoverzekering is een schadeverzekering, geen sommen. Van een schadeverzekering mag je wettelijk niet beter worden, wat dus betekent dat je bij schade aan één zijde niet ook de andere zijde (of koplamp) mag vervangen. Deze voldoet nog aan de eisen en heeft geen schade.
Prima uitleg, dank daarvoor. Denk dat hiermee de kous dus wel af is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiagoo
Tomatoman schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:43:
[...]

Een xenon koplampunit voor deze auto kost zo'n € 600, exclusief de xenonlamp zelf. Dat is dus geen kwestie van gewoon even vervangen.
Ik bedoelde ook alleen dat het makkelijker leek, niet of het de beste oplossing was :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik denk dat het kleurverschil wel mee zal vallen, denk ook niet dat de xenonlamp zelf vervangen wordt, alleen de behuizing. Ik raad je aan om wel ook goed naar de plaatsing van de koplampen te kijken na herstel. Heb zelf een keer iets vergelijkbaars gehad (ook BMW met xenon) waar voorschade was ontstaan. Na herstel was de kier boven de koplamp aan de gerepareerde kant groter dan aan de niet gerepareerde kant. Hij is hiervoor nog een keer een dag terug geweest naar het herstelbedrijf, toen was het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tomatoman schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:58:
[...]

Als ze op de auto een nieuw zijpaneel zouden zetten in een andere kleur dan de rest van de auto, zou iedereen dat onacceptabel vinden.
Is dat wel zo? Stel, die auto is 14 jaar oud, en de lak is door weersinvloeden zo verkleurd dat je maar twee opties hebt: Nieuwe deur met iets afwijkende tint. Of nieuwe deur en dan de hele auto overspuiten zodat alles weer dezelfde tint heeft. Is het dan echt onacceptabel dat die nieuwe deur iets afwijkt? Ik vind van niet omdat ik denk dat 90% van de eigenaren ook maar 1 lamp zou vervangen als ze het zelf moesten betalen. Het is nu eenmaal een 14 jaar oude auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reit0705
donaldo schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:15:
Ik denk dat het kleurverschil wel mee zal vallen, denk ook niet dat de xenonlamp zelf vervangen wordt, alleen de behuizing. Ik raad je aan om wel ook goed naar de plaatsing van de koplampen te kijken na herstel. Heb zelf een keer iets vergelijkbaars gehad (ook BMW met xenon) waar voorschade was ontstaan. Na herstel was de kier boven de koplamp aan de gerepareerde kant groter dan aan de niet gerepareerde kant. Hij is hiervoor nog een keer een dag terug geweest naar het herstelbedrijf, toen was het wel goed.
Ik zal er even goed op letten, was al van plan alle naden en lijnen te checken. Als ik de auto afhaal zullen ze daar ook vast een lijstje hebben bijgehouden wat er allemaal is vervangen. Mocht de xenonlamp zelf niet vervangen zijn, dan is er wellicht met polijsten nog wat te verhelpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Axewi
downtime schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:16:
[...]

Is dat wel zo? Stel, die auto is 14 jaar oud, en de lak is door weersinvloeden zo verkleurd dat je maar twee opties hebt: Nieuwe deur met iets afwijkende tint. Of nieuwe deur en dan de hele auto overspuiten zodat alles weer dezelfde tint heeft. Is het dan echt onacceptabel dat die nieuwe deur iets afwijkt? Ik vind van niet omdat ik denk dat 90% van de eigenaren ook maar 1 lamp zou vervangen als ze het zelf moesten betalen. Het is nu eenmaal een 14 jaar oude auto.
De nieuwe lak wordt normaal opgemeten aan de lak van de auto niet de fabrieksopgave. Daarnaast spuiten ze de panelen uit zodat de oude en nieuwe lak langzaam in elkaar overlopen.

Wat betreft het vervangen van de lamp zelf;
Als ik het zelf moest betalen zou ik maar één koplampunit vervangen en de andere polijsten.
Wat betreft de Xenonlamp zelf, die vervang ik wel altijd per 2 omdat je daar echt wel verschil in ziet.

@reit0705 Nogmaals, als ik in jouw schoenen stond zou ik beide Xenonlampen of bulb in jouw woorden wel vervangen en de koplampunit laten polijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Axewi schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:26:
[...]

De nieuwe lak wordt normaal opgemeten aan de lak van de auto niet de fabrieksopgave. Daarnaast spuiten ze de panelen uit zodat de oude en nieuwe lak langzaam in elkaar overlopen.

Wat betreft het vervangen van de lamp zelf;
Als ik het zelf moest betalen zou ik maar één koplampunit vervangen en de andere polijsten.
Wat betreft de Xenonlamp zelf, die vervang ik wel altijd per 2 omdat je daar echt wel verschil in ziet.

@reit0705 Normaals, als ik in jouw schoenen stond zou ik beide Xenonlampen of bulb in jouw woorden wel vervangen en de koplampunit laten polijsten.
Dat is niet overal. Kan me voorstellen dat de bumper op bok gespoten wordt. en de motorkap lijkt me nog te repareren. anders ook op een bok.(met deuren en zij schermen gebeurt dat vaker)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-06 16:19

Deze interpretatie van 'dezelfde staat' is natuurlijk wel heel erg in je eigen voordeel geredeneerd, ik geef je weinig (lees: 0%) kans dat een verzekering hierin meegaat. Als ze hieraan beginnen zou dat bijvoorbeeld ook betekenen dat zodra er een bumper gespoten wordt de complete auto overgespoten moet worden. Want kleurverschil is onvermijdelijk, zeker als de auto meer dan een paar jaar oud is. En als ze 2 koplampunits wel zouden vergoeden is die auto natuurlijk evengoed niet in dezelfde staat als voor de aanrijding.

Waarschijnlijk heeft een verzekering zich ingedekt tegen dit soort zaken, en ergens gedefinieerd wat ze onder "dezelfde staat" verstaan. En dat zal ongetwijfeld gelimiteerd zijn tot de schade die daadwerkelijk ontstaan is bij dit schadegeval, ze zullen niet zomaar extra onderdelen gaan vervangen om je auto weer 'symmetrisch' te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reit0705
Axewi schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:26:
[...]

@reit0705 Nogmaals, als ik in jouw schoenen stond zou ik beide Xenonlampen of bulb in jouw woorden wel vervangen en de koplampunit laten polijsten.
Net nogmaals gebeld met de verzekeraar. Na aangeven dat naar mijn mening de auto niet in dezelfde staat is met twee verschillend ogende koplampen, omdat de een nieuw is en dus helder, en de andere bestaand is en dus doffer, werd verteld dat het naar zijn mening gewoon zo hoorde en dat er uit beide licht komt. Daarmee was de auto in dezelfde staat als voor de schade. Het dreigde wat richting een welles/nietes discussie te gaan, dus heb hem maar een prettig weekend gewenst.

Hierna met de hersteller nog een keer gebeld. De xenonlampen waren nog heel. De koplampunit rechts wordt vervangen. Links waren twee klemmetjes afgebroken, deze worden gerepareerd. Verschil in kleur zal er zeker zijn gaf de hersteller aan. Polijsten of schuren en lakken is de enige optie.
Hackus schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:39:
[...]

Dat is niet overal. Kan me voorstellen dat de bumper op bok gespoten wordt. en de motorkap lijkt me nog te repareren. anders ook op een bok.(met deuren en zij schermen gebeurt dat vaker)
Toevallig net gebeld door de werkplaatschef om mij te informeren over de voorgang. De auto wordt volgende week gespoten. Het hele vooreind wordt meegenomen, dus de bumper+motorkap worden uitgespoten in de zijschermen. In het lakwerk zal straks dus geen kleurverschil te zien zijn.

Ik zal als ik de auto terug heb een update plaatsen met foto's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:50
Ik zou een 2e hands koplamp laten monteren. Beetje schadehersteller snapt dat en heeft zelf een plek waar die onderdelen vandaan haalt. Anders zelf op zoek gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:21
Misschien nog een aandachtspun voor als je de auto terug hebt: kalibratie en configuratie. Niets zo vervelend als een verkeerd afgestelde koplamp, zeker met xenon of LED.
Ook voor jou als bestuurder, xenon stelt zichzelf af obv hellingshoek. Plus natuurlijk het eventuele adaptieve gebeuren, maar ik weet niet of BMW dat toen al had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

jadjong schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 20:24:
Ik zou een 2e hands koplamp laten monteren. Beetje schadehersteller snapt dat en heeft zelf een plek waar die onderdelen vandaan haalt. Anders zelf op zoek gaan.
Hier zat ik ook aan te denken. Als TS verwacht dat na reparatie de auto weer in dezelfde staat is als voorheen dan moet de reparateur dus 2e hands onderdelen gebruiken. Geen idee hoe eea wettelijk/juridisch in elkaar steekt maar persoonlijk vind ik dat TS meer vraagt dan redelijk is. Stel nu dat het een deur was geweest die kapot was, zou je dan ook verwachten dat de deur aan de andere zijde van de auto opnieuw gespoten moet worden? Of beter nog, de hele carrosserie? We hebben het nota bene over een auto van 14 jaar oud. Als ie nieuw was (of juist een oldtimer/collectors item) kon ik het nog begrijpen. Maar goed, voor mij is een auto een stuk blik om van A naar B te komen, ik snap dat anderen daar wellicht anders over denken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:44
reit0705 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:24:
[...]

Had ik al aan gedacht, maar mijn koplampen waren al enigzins dof aan het worden. Kleurverschil komt er dus sowieso. En mocht ik in mijn recht staan wel een nieuwe koplamp kunnen krijgen, dan kan ik dat nu nog aankaarten, voordat ze de auto opleveren.
Uiteindelijk betaal je toch zelf alles (krijgen bestaat niet), door je hogere verzekeringspremie.

Betaalde je nu bijvoorbeeld 40,- per maand, volgend jaar na betaal je dan (bijvoorbeeld) 120,- per maand. (Kost het jaren voor je weer op dezelfde premie zit, reken maar uit wat je extra betaald in termijnen)

Maak je pas druk zodra er echt verschil is, wie weet valt het mee.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Dan koop je toch een 2e hands lampenunit bij de sloper, heb je geen kleurverschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reit0705
De auto is hersteld inmiddels hersteld. Zeer keurig gedaan, dus alle lof voor de hersteller. Hier enkele foto's van de koplampen.
Ik benader de afbeeldingen vanuit kijkersperspectief. Dus links voor de kijker is de rechter koplamp van de auto.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7osLY20l.jpg
Links is duidelijk helderder dan rechts. Op de foto's is het niet zo goed zichtbaar dan in het echt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dcrchxol.jpg
De linker halo brandt zichtbaar feller dan de rechter. Het is halogeen (geen verouderde pit die minder licht geeft), dus het kunststof van de halo is de oorzaak.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YT3888bl.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ufBtU8nl.jpg
Links heeft een rustig lichtbeeld, rechts zit een soort blur in. Dit komt door de matheid van de rechter lamp. De xenonlamp zijn beide nog origineel, deze zijn niet vervangen.

Nu zou ik de ene koplamp kunnen polijsten, maar dan blijft het verschil in de felheid van de halo-rings.
Ik denk dat ik even wacht op het vakantiegeld en dan maar een investering ga doen in nieuwe koplamp, dan zijn ze beide nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

reit0705 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 10:28:
De auto is hersteld inmiddels hersteld. Zeer keurig gedaan, dus alle lof voor de hersteller. Hier enkele foto's van de koplampen.
Ik benader de afbeeldingen vanuit kijkersperspectief. Dus links voor de kijker is de rechter koplamp van de auto.

[afbeelding]
Links is duidelijk helderder dan rechts. Op de foto's is het niet zo goed zichtbaar dan in het echt.

[afbeelding]
De linker halo brandt zichtbaar feller dan de rechter. Het is halogeen (geen verouderde pit die minder licht geeft), dus het kunststof van de halo is de oorzaak.

[afbeelding]
[afbeelding]
Links heeft een rustig lichtbeeld, rechts zit een soort blur in. Dit komt door de matheid van de rechter lamp. De xenonlamp zijn beide nog origineel, deze zijn niet vervangen.

Nu zou ik de ene koplamp kunnen polijsten, maar dan blijft het verschil in de felheid van de halo-rings.
Ik denk dat ik even wacht op het vakantiegeld en dan maar een investering ga doen in nieuwe koplamp, dan zijn ze beide nieuw.
Om eerlijk te zijn is dit verschil echt minimaal en waarschijnlijk alleen zichtbaar voor iemand die weet wat er gedaan is. Mijn 20 jaar oude BMW heeft tussen de beide koplampen al een duidelijker verschil in helderheid.

Het roept bij mij een beetje het gevoel op dat je onder het mom van schade ook wat slijtage wou laten herstellen, want koplampen slijten onder invloed van gebruik, weer en steenslag. Onder de polisvoorwaarden zou dit nooit gaan vallen, want de verzekering definieert "in gelijke staat" voor de koplampen ongetwijfeld als in gelijke staat voor de geldende keuringseisen, dus als ze goed genoeg zijn voor de APK, dan worden ze niet vervangen.

Wat betreft het voorbeeld dat het spuiten van plaatdelen, matchen van kleur en uitwaaieren gelijk zou zijn aan het matchen van de koplampen, helaas. Goed spuitwerk en zo onzichtbaar mogelijk, maar dat betekent niet dat op de niet aangetaste delen krasjes, steenslag en deukjes worden verwijderd. Je zal na herstel dus sowieso een deel hebben dat vrijwel puntgaaf is (het herstelde deel) en de rest van de auto zal de normale slijtage vertonen die bij de leeftijd van de auto hoort. Ook dan kan je niet op basis van "het oogt niet mooi" bij de verzekering eisen dat de rest van de auto tot een gelijke staat hersteld wordt.

Wees blij dat er een nieuwe unit in de auto zit, met alle voordelen die daarbij komen en kijk, zoals je zelf al aangeeft, wat je met de andere unit kan doen om deze tot dezelfde staat terug te brengen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:20
reit0705 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 10:28:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]

Heel netjes, niks meer aan doen :7

PVO

Pagina: 1