Mijn BMW 5 Touring (F11) is voorzien van xenonverlichting in combinatie met adaptieve bochtverlichting. Al een tijdje merk ik dat de lichtopbrengst van het dimlicht acceptabel is, maar niet geweldig. Niet zo raar, want de auto is hard op weg richting 300.000 km, dus:• de xenon lampen hebben inmiddels flink wat branduren gehad;
• het glas (plastic) van de koplampen is wat doffer geworden door steenslag en weersinvloeden.
Ik heb zojuist een foto gemaakt van een koplamp:

De voorkant van de koplamp is op de foto bijzonder vuil, dus wat je aan dofheid ziet is niet te vergelijken met wat je zou zien als ze schoon zijn. Ik heb ze echter bewust niet schoongepoetst, omdat je door al het
vuil erop een indicatie krijgt van wat ik bedoel. Als ze schoon waren geweest, had je op de foto niets opvallends gezien.
Nu kan ik drie dingen doen in een poging de lichtopbrengst te verbeteren:
• het heldere kunststof van de komplampen vervangen;
• de koplampen weer helder proberen te krijgen;
• de xenonlampen vervangen.
Eerst maar even de koplampen vervangen. Op
http://de.bmwfans.info/pa...-N/sep2010/option?s=S524A zie ik dat het transparante deel van de koplampunits niet afzonderlijk bestelbaar is. Het is wel mogelijk de gehele koplampunit los te bestellen, met een catalogusprijs van € 1.046,66 per stuk

Om de koplamp helder krijgen zijn er speciale setjes te koop, waarmee je het kunststof moet polijsten en daarna moet coaten met een UV-bestendige coating. Om dat netjes te doen moeten de koplampen eerst compleet uit de auto worden verwijderd. Dat ga ik voorlopig niet doen, ik moet er de halve auto voor uit elkaar halen en het is maar de vraag of het veel oplevert.
Ik kan de xenonlampen vervangen door nieuwe lampjes, compleet met driver. Vervangende lampen kosten ongeveer € 100 per twee stuks op amazon.de, dus vervangen zou een optie zijn. Bij mijn vorige auto heb ik dat ook al eens gedaan, maar wat de lichtopbrengst daarna slechts een beetje beter.
En daarmee kom ik tot de kern van het probleem: zou vervanging van de xenonlampen überhaupt effectief zijn?
Een goede grap mag vrienden kosten.