De kopers hebben weinig te willen. De prijzen worden bepaald door wat ze van de banken kunnen/mogen lenen. En in 2008 vielen in de USA ineens een paar banken vanwege hun bad-loans om, wat zich als een olievlek over de rest van de wereld, zo ook Nederland verspreidde. Omvallende banken was hier ook een "dingetje" als ik het me goed herinner. De gebruikelijk geworden 120/130% hypotheken werden plotsklaps niet meer verstrekt, wat uiteraard een neerwaarts prijspeil tot gevolg had.t_captain schreef op woensdag 5 september 2018 @ 13:42:
[...]
Kijk in deze link naar figuur 4. Op een bepaald moment ~2008 ontstond er een situatie dat de verkopers een prijs wilden die de kopers niet wilden betalen. Gevolg: de transacties gingen hard omlaag. Prijzen volgden, zij het gedempt en vooral vertraagd.
Het dalen van het aantal transacties is in het algemeen een teken dat de vraag en het aanbod uiteen gaan lopen. Dan kun je spreken van een markt die niet in balans is. Nu zie ik in de koopwoningmarkt geen tekenen daarvan. Er zijn dus voldoende mensen in staat en bereid om de huidige prijzen te betalen.
Inmiddels zijn er factoren die de prijzen weer stevig hebben opgedreven, op weg naar de volgende crisis.