Group Management is een prachtige uitbreiding, beschikbaar sinds pihole v5.0. De web interface echter, verplicht je om op verschillende pagina's (whitelist, blacklist, domains , clients, adlists) de nodige dingen te configureren, waardoor het vinden van een foute configuratie niet altijd even eenvoudig is, je kijkt er gewoon snel overheen, doordat er heel informatie op de veschillende pagina's te vinden is.
Zelf heb ik al tijd verloren, omdat ik een simple foutje gewoon niet zag, uiteindelijk lukt het wel…
Omdat, zeker voor nieuwe gebruikers, het niet altijd even eenvoudig is, foutjes te vinden, heb ik een script gemaakt, dat een poging doet om fouten te identificeren, je vind het
hier. Lees ook de comments in het begin van het script...
Het script op je system zetten:
Om een en ander te testen, heb ik in mijn eigen omgeving een aantal fouten gesimuleerd, deze werden door het script allemaal geidentificeerd, maar elke omgeving is natuurlijk anders, geen idee of het script de fouten in jouw omgeving ook kan identificeren.
Het script doet
geen wijzigingen aan je configuratie, het geeft allen maar hints over wat er mis is.
Het is niet nodig het script te runnen met sudo, er is slechts een commando dat met sudo word uitgevoerd (nmap), en dit alleen om een warning van nmap te vermijden.
Om een en ander te laten werken, is het nodig telnet en nmap op je system te instaleren (sudo apt-get -y install telnet nmap)
Telnet wordt gebruikt om de clients van de default group te vinden. Een client die je niet hebt gedefineerd in group management, is altijd lid van de default group.
Nmap wordt gebruikt om de clients van een client subnet entry te vinden. Als je een home network hebt met IP range
192.168.2.0/24, kan je een client entry aanmaken voor een subnet. Voorbeeld
192.168.2.224/31 Deze client subnet entry is een alternatief voor 2 client entries, nl.
192.168.2.224 en
192.168.2.225. Je kan heel eenvoudig onderzoeken over welke clients het gaat met het commando
sudo nmap -sL -n 192.168.2.224/31
Gebruik je putty of OpenSSH? Het is nodig om je
window size groot genoeg te maken (of
full screen), anders maakt whiptail (de dialogs) er een zooitje van!
Het script kan op twee manieren gebruikt worden:
1. run
./diagnose.sh
Er word dan een analyse gemaakt van de keuzes die jij maakt, de summary geeft aan wat de resultaten van jouw keuzes zijn.
2. gebruik de output van
pihole -q, voorbeeld
pihole -q -exact -all eulerian.net | ./diagnose.sh
Het resultaat van de
pihole -q search word gebruikt om een diagnose te stellen.
Het is niet alleen een zaak te kijken naar wat je ziet, ook wat je niet ziet is belangrijk.
- Je kan er van overtuigd zijn dat je een regex aan een group hebt toegewezen, als die group niet voorkomt in de lijst, is dat een mogelijke oorzaak van je probleem.
- Je kan er van overtuigd zijn dat je een client aan een group hebt toegevoegd,, als die client niet voorkomt in de lijst, is dat een mogelijke oorzaak van je probleem.
Het script is getest met Raspberry Pi OS (32-bit) Lite, Version: May 2020 op een Raspberry pi 3B
Gelieve eventuele bugs
hier te melden, dit komt het overzicht ten goede. Ik onderzoek alleen problemen op hoger vermelde, gelijkaardige omgevingen, problemen op andere combinaties kan ik helaas niet testen.
Ik heb begrepen dat in pihole v5.1 group management diagnostics zullen toegevoegd worden aan de web interface, misschien maakt die toevoeging dit script overbodig…
[
Voor 4% gewijzigd door
jpgview op 16-06-2020 12:51
]