NAS aankoop

Pagina: 1
Acties:

• nonkeldw
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-07-2024
Beste Forumleden

Ik ben sterk aan het overwegen voor de aanschaf van een NAS.

Ik zie veelal 2dehands nassen deze worden verkocht zonder HDD.
Stel ik schaf me een 2de hands NAS aan, komt er dan meer bij kijken dan nieuw HDD's te kopen en te booten?
En kan ik starten met werken.

Kan een NAS Trac draaien? (https://trac.edgewall.org/wiki/TracWiki)
Op Synology lijkt niet makkelijk te gaan.

Alvast bedankt!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-12-2025
Voor zo ver ik kan zien is het mogelijk Trac in een Docker container te draaien. Niet alle Synology NASjes ondersteunen dit, let daar eventueel op.

Wat wil je verder allemaal met je Nas kunnen? Vaak is het niet moeilijker dan schijven plaatsen en gaan (in het geval van synology, daar heb ik persoonlijk ervaring mee).

• nonkeldw
Bedankt voor de reactie.

Voor de rest files delen met andere PC's (Linux, MAC, Windows).
Apache server (SQL, PHP,...)

Ik zat te kijken naar volgden NAS: DS412+

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik zou persoonlijk niet snel een model van 5 jaar oud nemen. Dit is leuk als je m alleen als opslag/backup doos gebruikt, maar ik denk, zeker als je van plan bent een database te gaan draaien je vrij snel tegen de geheugenlimiet van 1 GB aan loopt. Is die keuze bepaald door je budget? Want dan kan het wellicht interessant zijn om voor zelfbouw te gaan.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-12-2025

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is:
Waarom wil je een NAS. :)

Daarbij zou ik kijken naar je wensen en eisen. Er zijn, ook in de low-budget / thuisgebruikersmarkt, best wat opties en afhankelijk van je huidige en toekomstige wensen, eisen en budget komt er iets anders uit.

Ik zou dus niet zonder dat meteen kijken naar een specifiek model.

Wat ik zelf bijvoorbeeld altijd een erg interessante optie vind, is FreeNAS:
http://www.freenas.org/

Dat draai je óf op standaard hardware zoals een HP Microserver, óf je koopt een kant- en klare NAS van IX Systems met FreeNAS voorgeïnstalleerd. (Bijvoorbeeld dit: http://www.freenas.org/freenas-mini/)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• nonkeldw
Ik wil graag een NAS voor het opslaan van bestanden, delen van documenten en het draaien van een Wiki TRAC.
Liefst ook de mogelijheid tot Mirror.

Ik heb nog een oude ACER easystore H340 staan, echter kreeg ik deze nog niet 100% werkend via FreeNas.

• unezra

unezra

Hmm.

Als je per-se 1 systeem wil, zou ik kiezen voor een hypervisor met daarop een vm waar je bijvoorbeeld je Wiki op draait en een aparte vm als NAS. Er zijn wel NAS systemen waar je het omgekeerde kunt doen, dus een NAS OS als onderlaag met daarop een virtuele machine voor bijvoorbeeld je wiki maar persoonlijk vind ik dat nóg lelijker dan een hypervisor met een NAS vm en een wiki VM.

Wat bedoel je met mirror? Wil je je data op je NAS naar een andere locatie, of bedoel je "RAID-1"? (Waarbij je dus beschermd bent tegen uitval van een harddisk.)

• nonkeldw
Ik bedoel inderdaad Raid-1.

Ik nu nogmaals aan het proberen FreeNas te installeren op de Acer NAS.
Zoals ik kan zien runt Trac niet op FreeNas... Of ben ik verkeerd?

• unezra

unezra

RAID is zinvol, maar het beschermt echt énkel tegen uitval van een disk. Het is géén backup.
Het beschermt bijvoorbeeld ook niet tegen cryptolockers en andere ellende.

Wil je dat, moet je gaan werken met backups en/of snapshots en wil je ook nog eens beschermd zijn tegen bijvoorbeeld brand en diefstal waarbij je hele NAS opeens weg is, moet je je backups buiten de deur op slaan.
Ik nu nogmaals aan het proberen FreeNas te installeren op de Acer NAS.
Zoals ik kan zien runt Trac niet op FreeNas... Of ben ik verkeerd?
Klopt. FreeNAS had wel de mogelijkheid virtuele machines te installeren, maar ik dacht dat ze het er inmiddels hadden uitgesloopt of van plan waren er uit te slopen. Ik zou dus de omgekeerde weg bewandelen:

- Hypervisor als onderlaag (kijk eens naar Proxmox VE - https://www.proxmox.com/en/)
- Daar een virtuele machine met FreeNAS of iets anders én een virtuele machine met Trac (en eventueel nog andere vm's met dingen die je nuttig/leuk/etc vind)

Een andere mogelijkheid (die ik zelf eigenlijk beter/interessanter vind) is FreeNAS zuiver als NAS met een losse machine voor virtuele machines voor bijvoorbeeld Trac. Maar, je zit dan wel met minimaal 2 machines. :)

Er valt over dit onderwerp onzettend veel te vertellen en er zijn een aantal topics over dit onderwerp. Wat pointers:

Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Het grote ZFS topic
Het grote HP Proliant Microserver topic
Het grote Proxmox VE topic

Belangrijkste is denk ik te bepalen welke kant je op wil. Zoals gezegd, in mijn beleving is de ideale setup een losse NAS met aparte (fysiek gescheiden) hypervisor maar er zijn redenen om het te combineren.

Ook zou je kunnen kijken naar hoe je met je backups om gaat, waarbij ZFS (FreeNAS kan dat dus ook) snapshot en replicatiemogelijkheden heeft.

Kijk ook zeker naar snapshots. ZFS bied dat en dát beschermt je wel tegen malware. Snapshots zijn immutable en kunnen dus niet worden gewijzigd. Enkel je actuele data kan dan kapot maar zet een snapshot terug en je malware is verdwenen. (Je laatste wijzigingen uiteraard ook.)

[ Voor 4% gewijzigd door unezra op 19-03-2018 20:28 . Reden: Sorry, linkjes waren dood. :) ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik jou was zou ik eerder naar een homeserver kijken. Zelfde prijzen, meer functionaliteit mogelijk. Maar ook compelxer dan een Synology. Die laatste is redelijk fire en forget. Ding diet het gewoon altijd :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• nonkeldw
Wat is er volgens jullie mogelijk voor een budget van 200- 250 euro?
Graag Klein, zuinig en stil.
Raid 1 lijkt me de minimum.

Ik neem aan dat zo een virtuele omgeving niet kan gaan slapen? En "even" terug wakker worden als ik er gebruik van wil maken? (Zoals Synology wel doet / kan )

• unezra

unezra

nonkeldw schreef op maandag 19 maart 2018 @ 20:55:
Wat is er volgens jullie mogelijk voor een budget van 200- 250 euro?
Graag Klein, zuinig en stil.
Raid 1 lijkt me de minimum.
Weinig. Alleen aan disks ben je al meer geld kwijt.
Een HP Microserver (die redelijk vaak gebruikt word voor dit doeleinde) kost je kaal, met 8G geheugen, ex disks, al €356,-

pricewatch: HPE ProLiant MicroServer Gen10 (873830-421)

Voor €200-250 ex. disks word het al bijna 2e hands zoeken óf consessies doen op andere vlakken. (Zo'n Microserver is een van de goedkopere opties die ook nog redelijk wat mogelijkheden bied.)
Ik neem aan dat zo een virtuele omgeving niet kan gaan slapen? En "even" terug wakker worden als ik er gebruik van wil maken? (Zoals Synology wel doet / kan )
Een Synology gaat volgens mij toch ook niet helemaal uit? Spint hooguit zijn disks down.
Dat kan op zo'n virtuele omgeving ook, maar volgens mij word het niet veel gedaan. Mensen calculeren gewoon de jaarlijkse stroomkosten in. :)

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-11-2025
unezra schreef op maandag 19 maart 2018 @ 21:11:
Een Synology gaat volgens mij toch ook niet helemaal uit? Spint hooguit zijn disks down.
Klopt. Tenzij je dit specifiek insteld in de scheduler. Anders gaan de HDD's gewoon naar hibernate.

[ Voor 18% gewijzigd door Shadow771 op 29-04-2018 12:25 ]

• unezra

unezra

Shadow771 schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:25:
[...]
Klopt. Tenzij je dit specifiek insteld in de scheduler. Anders gaan de HDD's gewoon naar hibernate.
Wat ook minder relaxed is.

De grootste kans op uitval van je disks, loop je tijdens een spindown/spinup cycle. Dat zou wel eens economisch minder rendabel kunnen zijn dan een disk gewoon 24/7 laten doordraaien.

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-11-2025
unezra schreef op maandag 30 april 2018 @ 07:12:
[...]

Wat ook minder relaxed is.

De grootste kans op uitval van je disks, loop je tijdens een spindown/spinup cycle. Dat zou wel eens economisch minder rendabel kunnen zijn dan een disk gewoon 24/7 laten doordraaien.
Er schijnt geen wetenschappelijk bewijs te zijn dat spindowns/spinup cyclus echt het levensduur van HDD's kunnen verkorten. Ik weet zelf even niet wat ik wel of niet moet geloven. Maar hoe dan ook is er ook de optie om de HDD hibernate gewoon uit te zetten in de Synology NASen.

Bij mij gaan de HDD's nooit naar hibernate want ik draai 'teveel' services op mijn NASen :)
Pagina: 1