RAID is zinvol, maar het beschermt echt énkel tegen uitval van een disk. Het is géén backup.
Het beschermt bijvoorbeeld ook niet tegen cryptolockers en andere ellende.
Wil je dat, moet je gaan werken met backups en/of snapshots en wil je ook nog eens beschermd zijn tegen bijvoorbeeld brand en diefstal waarbij je hele NAS opeens weg is, moet je je backups buiten de deur op slaan.
Ik nu nogmaals aan het proberen FreeNas te installeren op de Acer NAS.
Zoals ik kan zien runt Trac niet op FreeNas... Of ben ik verkeerd?
Klopt. FreeNAS had wel de mogelijkheid virtuele machines te installeren, maar ik dacht dat ze het er inmiddels hadden uitgesloopt of van plan waren er uit te slopen. Ik zou dus de omgekeerde weg bewandelen:
- Hypervisor als onderlaag (kijk eens naar Proxmox VE -
https://www.proxmox.com/en/)
- Daar een virtuele machine met FreeNAS of iets anders én een virtuele machine met Trac (en eventueel nog andere vm's met dingen die je nuttig/leuk/etc vind)
Een andere mogelijkheid (die ik zelf eigenlijk beter/interessanter vind) is FreeNAS zuiver als NAS met een losse machine voor virtuele machines voor bijvoorbeeld Trac. Maar, je zit dan wel met minimaal 2 machines.
Er valt over dit onderwerp onzettend veel te vertellen en er zijn een aantal topics over dit onderwerp. Wat pointers:
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Het grote ZFS topic
Het grote HP Proliant Microserver topic
Het grote Proxmox VE topic
Belangrijkste is denk ik te bepalen welke kant je op wil. Zoals gezegd, in mijn beleving is de ideale setup een losse NAS met aparte (fysiek gescheiden) hypervisor maar er zijn redenen om het te combineren.
Ook zou je kunnen kijken naar hoe je met je backups om gaat, waarbij ZFS (FreeNAS kan dat dus ook) snapshot en replicatiemogelijkheden heeft.
Kijk ook zeker naar snapshots. ZFS bied dat en dát beschermt je wel tegen malware. Snapshots zijn immutable en kunnen dus niet worden gewijzigd. Enkel je actuele data kan dan kapot maar zet een snapshot terug en je malware is verdwenen. (Je laatste wijzigingen uiteraard ook.)
[
Voor 4% gewijzigd door
unezra op 19-03-2018 20:28
. Reden: Sorry, linkjes waren dood. :) ]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.