Toon posts:

Afstand doen van social media is moeilijk

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:19
Jaren geleden stond ik op datzelfde punt en merkte ik dat ik vaak zinloos op FB zat te kijken. Ik heb de app van mijn telefoon afgegooid om te kijken hoe dat zou werken. Na een week echt nooit het gevoel gehad wat te missen. Toen de boel verwijderd en nooit spijt van gehad.

Overigens heb ik ook geen WhatsApp. Veel mensen vinden dat vreemd en vragen hoe ik dan leef, maar mensen die me nodig hebben vinden me wel en de onzin wordt me bespaart.

ja zonder FB is het wel eens lastig, maar goed beter zonder met een kleine beperking dat al die onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grifoendor
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23-09 21:13
Ook hier al een aantal jaar zonder FB en al mijn vrienden zijn er nu wel aan gewend dat ik het niet heb, dus krijg altijd de uitnodigingen persoonlijk via Whatsapp door!

Instagram wel afgelopen jaar weer aangemaakt, vind het wel leuk om via daar een beetje op de hoogte te blijven en zolang je geen reclame accounts volgt is er ook weinig reclame te vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

WhatsApp vind ik zelf heel handig. Gebruik het zowel voor werk als privé. (Wel 2 accounts.)
Client (WhatsApp web) staat ook op mijn laptops geïnstalleerd. Werklaptop gekoppeld aan mijn werk-06, privé laptop aan mijn privé-06.

Ik beschouw het niet echt als social medium, maar puur als een vervanger van SMS, maar dan handiger. Vind het een handige aanvulling (en vaak vervanging) van bellen.

Instagram post ik zelf nauwelijks dingen op, maar volg ik een aantal mensen die ik ken én wat accounts die gewoon leuk of interessant zijn. Zo af en toe klik ik eens op een hartje.

Facebook gebruik ik vooral als forum. Het is lang geleden dat ik iets op mijn timeline heb gepost. (Ben er wel intensief mee bezig.)

Tweakers, tja, dat is ook gewoon een sociaal medium dat ik zowel voor werk als privé behoorlijk intensief gebruik.

IRC heb ik lang gebruikt, toen gestopt, nu gebruik ik het weer maar het is nogal doods. Staat soms dagen uit en ik vraag me af of ik écht iets ga missen als ik daar op een dag weer helemaal mee stop.

Er zijn momenten dat ik met mijn belangrijkste social media (FB en Tweakers) zou willen stoppen of fors minderen (WhatsApp uitgezonderd, dat gebruik ik beperkt intensief en vooral voor werk), blijven dralen en hangen is zeker verleidelijk en d'r fors mee minderen of zelfs helemaal mee stoppen levert zeker veel extra tijd op die ik kan besteden aan andere dingen. (Zoals muziek maken.) Aan de andere kant levert het ook naast plezier, veel informatie op voor zowel werk als hobbies. Dat maakt het voor mij ook lastig d'r mee te stoppen of minderen. Het staat *altijd* aan. Ook op werk.

Lastig ding van Tweakers en FB als forum voor werk en hobby gebruiken, is dat ik vind dat je niet alleen kunt halen. Je moet ook brengen, dat is logischerwijs hoe zoiets werkt. Als iedereen alleen maar kwam halen, zou er heel snel niets te halen zijn.

Ander ding zijn toch de psychologische dingen die het ook wat verslavend maken: Karma (Tweakers) en Likes (FB). Ik denk niet dat ik de enige ben die op momenten voldoening haalt uit +1's en Likes. (Maar goed, da's ook net dé reden dat zoiets op FB aanwezig is. Het is een standaard methode om het nóg verslavender te maken.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:45

World Citizen

FreeReef.nl

RoestVrijStaal schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:27:
[...]
Bedoel je RSS?

Ondanks dat Mozilla en Google de ondersteuning ervan in hun browsers vermoorden (waarom geen idee), bieden de sites die je noemt nog steeds RSS/Atom feeds aan.
Anders kun je nog via IFTTT iets bouwen. Dan trek je ergens de headlines met een linkje weg en parse je die naar een RSS reader of iets in de richting.

RSS begint langzaam voor mij weer nuttiger te worden omdat het lekker kaal en simpel werkt en best goed af te stellen is. Ik trek her en der uit wat forums en site de headlines van bepaalde categorieën weg en die komen bij mij in een RSS readertje binnen. Dus als ik een game speel en er word ergens op een officieel forum een update post geplaatst, dan komt die binnen. Zo ook van wat youtubers als ze in een bepaalde playlist iets toevoegen. Dan laat ik de url meesturen van de video of post, en klikt het allemaal lekker snel door zonder een hoop bombarie eromheen.

Je hebt een aantal sites die zo een dienst gratis bieden.

(ik zit trouwens in het "geen Social media" kamp. Ook nooit aan begonnen. Niet dat ik er iets tegen heb, maar ik had er geen zin/tijd voor..)

[ Voor 6% gewijzigd door World Citizen op 19-07-2019 11:55 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-09 23:52
World Citizen schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:53:
[...]
Je hebt een aantal sites die zo een dienst gratis bieden.
Ik ken enkel feedburner, en ik heb al in de laatste 2 jaar minimaal 5 keer voor de grap gekeken naar alternatieven, maar Google heeft de concurrentie van haar feedburner goed uitgemoord.

Het nadeel van IFTTT-services is dat de gratis-plans gelimiteerd vaak zijn. Allicht kun je thuis een Raspberry Pi draaien die hetzelfde doet, maar dan loop je weer de kans dat websites je thuis-ip-adres als crawler zien en blokkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

RoestVrijStaal schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:27:
[...]
Bedoel je RSS?

Ondanks dat Mozilla en Google de ondersteuning ervan in hun browsers vermoorden (waarom geen idee), bieden de sites die je noemt nog steeds RSS/Atom feeds aan.
Omdat het steeds minder gebruik wordt denk ik en het was al nooit populair bij het grote publiek. Vroeger gebruikte ik ook RSSreaders of websites die dat deden, maar ik heb geen tijd/zin meer om dat allemaal bij te houden en ik kijk gewoon handmatig nog op een handjevol websites.

Tegenwoordig doet AI het voor je in Facebook en de Google Newsfeed.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:45

World Citizen

FreeReef.nl

http://fetchrss.com

Het is wat klooien, maar websites veranderen in de core niet zo gek vaak.. dus eenmaal opgezet vind ik het wel fijn werken.

Ik liet dan vroeger van allerlei locaties een RSS maken, en die duwde ik dan via IFTTT weer naar mijn eigen site. Maar dat is niet zo netjes om te doen :)

Nu gebruik ik het dus om specifieke locaties in een RSS reader binnen te krijgen.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09 12:10

iMars

Full time prutser

SMGGM schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:54:
Ik heb een anoniem twitter account (omdat je merkt dat je snelle reacties krijgt op support vragen). Gebruik ik ongeveer 1 keer per maand ofzo.

Facebook heb ik (helaas) wel, maar zet er niets op. Hier gebruik ik het voor enkel groepschats of privé groepen. Zeer moeilijk mensen te overtuigen om een trouw uitnodiging, uit eten, daguitstap,... niet te plannen via Facebook. Gebruik je het niet, dan moet je veel moeite doen om op de hoogte gehouden te worden van de planning. Ik ga er minstens 1 keer per week op. In geval dat er iets georganiseerd wordt is het dagelijks.

LinkedIn heb ik ook. Profiel is mooi up 2 date, maar verder doe ik er weinig mee. Ik aanvaard proper collega's en mensen die ook echt ken (beetje beleefdheid zeker) maar al die recruiters negeer ik een beetje. Hier en daar like ik iets of plaats ik een opmerking omdat dit van mijn job een beetje verwacht wordt. Ik heb een deels politiek getinte functie die wat handjes schudden verwacht (en waar ik soms met externe mensen praat en dan komt het vlot over als je weet dat ze product x op de markt hebben gezet of het bedrijf actie y heeft gedaan).

Van al de bovenstaande heb ik geen app op mijn smartphone staan en ik log er ook nooit mee aan op smartphone (die zitten altijd dan zo hard te pushen om de app te installeren dat het irritant wordt).

Whatsapp is de enige "social media" app die ik op mijn smartphone heb. Voor mij valt het eigenlijk niet onder social media, maar een gewoon alternatief voor SMS (met degelijks groep ondersteuning) en gebruik het daar ook enkel voor.

Ik ben best wel blij hiermee. Allesbehalve verslaafd en kom niet over als diegene die men via mail of SMS moet laten weten hoe laat we afspreken.
Herken mezelf hier wel een beetje in. Echter heb ik FB alleen om in contact te blijven met vrienden/kennissen in het buitenland, zit er eigenlijk bijna nooit op (~1x in de 2 weken). FB chat gebruik ik eigenlijk nooit. Staat sowieso niet op mijn telefoon. Mensen die plannen via FB, jammer, maar dat doe ik dus niet. De keren dat er wat georganiseerd wordt zal dat via datumprikker.nl gebeuren o.i.d.

Twitter gebruik ik ook voornamelijk alleen voor contact met bedrijven. Werkt vele malen fijner dan mailen of bellen (tenzij het spoed is natuurlijk, dan bel ik). Wel merk ik dat ik Twitter de laatste tijd regelmatig even kijk voor domotica gerelateerde projecten e.d. Maar dit is zeker geen verslaving.

Voor "texting" gebruik ik voornamelijk iMessage en Telegram. WhatsApp heb ik alleen omdat ik voor werk in groepen zit. Het liefst zie ik dat ze daar Signal o.i.d. voor gebruiken, maar merendeel van de managers willen dat niet.

Linked in gebruik ik eigenlijk alleen voor waar het voor bedoeld is: zakelijk. Ik accepteer vriendschapsverzoeken, maar als je me gaat lopen spammen/stalken, verwijder ik je weer. Mocht ik ooit ander werk zoeken, heb ik in ieder geval een middel (extra) om te zoeken, maar tot nu toe eigenlijk nooit hoeven te gebruiken.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:59

Deathchant

Don't intend. Do!

Hmmm ik herken me er niet echt in. Ik heb géén facebook, twitter, instagram, whatsapp, newsfeeds, etc. Helemaal niks. Ik merk verder ook niet echt gemissen/gebreken wanneer ik bedrijven moet benaderen voor het een of ander. Email of telefoon werkt helemaal prima. Misschien krijg ik niet binnen 10 seconde een (textueel) antwoord, maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ik iets/een premium service gemist heb. "spoed"....kan ik niet echt plaatsen to be honest...In mijn ogen is dat enkel in een levensbedreigende situatie, of wanneer ik voor langere tijd weg moet (werk, buitenland, vakantie e.d.) en ik de boel geregeld moet hebben.

Ik gebruik Signal als text-app, en mensen die niet aan de Signal willen, ook helemaal prima. Die sms ik wel of bellen.

Ik heb natuurlijk makkelijk lullen, want ik heb totaal geen behoefte aan enig social media ook en ik ben weinig gevoelig voor het concept "missing out on something". Maar ik kan me goed voorstellen dat, wanneer je erin gegroeid bent, en wellicht dusdanig veel ermee geintegreerd is in je sociale activiteiten, dat je dan het gevoel hebt in enige mate afhankelijk te zijn van social media. Dan wordt het inderdaad wat lastiger om nieuwe methodes te vinden die de "oude patronen" vervangen.

Een kleine sidestep is natuurlijk dat je je kunt afvragen waarom het allemaal zo snel moet en waarom je alles moet meekrijgen. Is het werkelijk zo vervelend om even je pincode in te toetsen, in plaats van snelle maar vaak dubieuze technieken toegepast worden die je data ontfutselt (en verspreidt naar andere bedrijven), zoals een vingerafdruk? Moeten we echt met zijn allen persé morgenvroeg om 10u dat pakketje in huis hebben want anders gaan we klagen dat een bedrijf zich niet aan de "voor 22u besteld, morgen in huis"-regel houdt terwijl zij net als wij afhankelijk zijn van het gedrocht dat PostNL heet en dus 0 garanties kan bieden?
Is het daadwerkelijk zo slecht om dingen niet mee te krijgen of dingen te missen?
Wat krijg je echt daadwerkelijk terug voor ál die tijd (lees: tijd én stress) die je in social media steekt die jou persoonlijk écht ten goede komt?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik herken mijzelf in de opzet zoals @Deathchant hem neerzet.

Al heb ik wel accounts bij die diensten, zijn het voornamelijk 'afleidingen' voor hobby of interesse's
Instagram is een klein verlengstuk van mijn ( te fanatiek ) opgestarte blog/site
Ik heb in geen enkele manier het voornemen om het 'groot' te maken.
We schrijven wat recepten uit, en wat foto's erbij, just for fun.

Facebook, Twitter worden gebruikt om te volgen, maar zelden zet ik er wat op, en wat er opkomt is vaak zelden nog van belang.
Vooral FB is elke keer meer irritatie en verwondering over het 'gemak' waar anderen geholpen MOETEN worden.
Het begint altijd met goedbedoelde groepjes, die wat met elkaar delen, maar al snel groeien dat soort groepen uit tot dagelijks terugkerende vragen en opmerkingen.
Of je nu in een groep over recepten zit, of een DHZgerelateerde, er worden opmerkingen weggezet als 'ik heb een doos spijkers en 3 planken, wie verteld me wat ermee te doen'

Er is geen inzet, geen inleving maar vooral is het altijd de schuld van de ander :+
Zo gaan er weken voorbij, dat ik er niet meer naar omkijk, en dan een inbox vol 'gedoe' heb, omdat ik weer ergens een (botte) opmerking lijk gemaakt te hebben, terwijl het in essentie behulpzaam is, maar niet het antwoord wat de vraagsteller voor ogen had

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:59

Deathchant

Don't intend. Do!

Inzet, reacties plaatsen, whatever...het is optioneel, zodra het begint te voelen als verplichting (naar de ander of in jezelf) heeft het mijns inziens zijn doel voorbij gestreefd, en dát is wel het punt waarbij je het beste kunt kijken wát je er exact mee wint.
Dat je vlogs/blogs gebruikt om je hobby in kwijt te kunnen is toch volledig legitiem? Jij zit in de drivers-seat in de breedste zin van het woord, en ik vraag me oprecht af hoeveel mensen die heavily invested zijn in social media dat nog zijn...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Pagina: 1 2 3 Laatste