Toon posts:

Afstand doen van social media is moeilijk

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 13:42

-SaveMe-

-klik-

unezra schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:22:
[...]

Qua hobbies en andere zaken lukt dat vaak zonder FB ook wel.

Mijn issue met FB is dat heel veel werkelijke sociale contacten via FB lopen en daarvoor vind ik WhatsApp en email persoonlijk totaal onhandig. (Werkelijke sociale contacten as in, mensen die ik IRL ken en/of waarmee ik online vaak ook bijzondere of diepe gesprekken mee voer.)

Nu is dat voor iedereen anders, maar zou ik afscheid nemen van FB, gaat het echt een uitdaging worden om al die contacten nog te onderhouden en de kans is bijna 100% dat een groot deel van de voor mij persoonlijk belangrijke contacten domweg verdwijnt.
Hmmmm, ik heb totaal geen enkel probleem met het onderhouden van contacten. Ook niet mensen die wel op FB zitten. Whatsapp, mail, sms, bellen, langs gaan, etc werkt prima.
Enne, 'werkelijke sociale contacten', ik ken maar een soort sociale contacten ;)

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

-SaveMe- schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:26:
[...]
Hmmmm, ik heb totaal geen enkel probleem met het onderhouden van contacten. Ook niet mensen die wel op FB zitten. Whatsapp, mail, sms, bellen, langs gaan, etc werkt prima.
Enne, 'werkelijke sociale contacten', ik ken maar een soort sociale contacten ;)
Ik hang ook in wat sociale groepen rond die niet per-sé over een hobby gaan. Met werkelijke sociale contacten bedoel ik dus de 1e 2 "ringen" direct om mij heen. Vrienden, kennissen, mensen die ik beter ken en waarvan ik een groot deel bij wijze van spreke midden in de nacht kan bellen als er iets aan de hand is. (Een groot deel van die mensen ken ik IRL en met een deel daarvan spreek ik meer of minder regelmatig IRL af.)

Daar omheen hangt nog flink wat spul van mensen die ik misschien minder goed ken, maar die wel onderdeel vormen van mijn sociale netwerk.

Ik waardeer zelf al die vormen van en zou dat serieus missen. Veel van die groepen vullen namelijk een heel specifieke sociale of hobbymatige behoefte voor me in. :) (Voorbeeld, mijn IRL vrienden hoef ik niet lastig te vallen met -tig kattenplaatjes of hele mijmeringen over hun gedrag, in een specifieke katten FB groep doet iedereen dat en vind niemand dat raar of vervelend.)

Dat lijkt mij dus persoonlijk het lastige van FB (of als FB ooit verdwijnt, een netwerk dat in het FB gat springt) vaarwel zeggen.

Via FB ben ik bijvoorbeeld ook op het spoor gekomen (of meer, zij zijn op mijn spoor gekomen) van een van mijn basisschool klassen. Afgelopen zondag was er een reunie en na bijna 30 jaar, bleek dat leuker dan ik ooit verwacht had. De kans dat ze me zonder FB hadden gevonden was heel erg klein geweest en dan had ik dát moeten missen.

De wassen neus waar TS het over heeft herken ik niet, maar misschien juist wel omdat ik mijn groepen en mensen (ook al zit ik in veel groepen) heel specifiek uit zoek. Qua mensen in mijn vriendenlijst ben ik matig conservatief, ik voeg niet iedereen toe en ruim een in de zoveel tijd op. Ofwel, ik heb denk ik een gemiddelde hoeveelheid "vrienden" op FB, 246 op het moment. Sommige mensen spreek ik jaren niet, anderen dagelijks.

Qua newsfeed trap ik alles dat me niet bevalt er rucksichtloss af. Heel bewust kies ik daar mijn eigen filter bubble waardoor een deel van de wereldlijke ellende vrolijk aan me voorbij gaat. Hoef ik niet, wil ik niet, als ik dat wil trek ik nu.nl of nos.nl wel open. :) (Of liever lees ik de zaterdageditie van De Volkskrant of blader wat rond op De Correspondent.)

Publieke discussies (buiten specifieke groepen om) meng ik me nauwelijks in. Ik reageer ook heel weinig op andermans timeline. Een like is echt al heel wat. Ook daar dus snap ik deels wat TS zegt, maar heb ik zelf een manier gevonden daar mee om te gaan. (Want de zoveelste zwarte pieten discussie zit ik echt níet op te wachten.)

On the other hand, er zijn dus momenten dat ik ook denk "het is klaar met de social media". :) (Maar na een paar dagen en wat minder online zijn, mis ik wel degelijk het sociale aspect.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:51
unezra schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:22:
[...]
Mijn issue met FB is dat heel veel werkelijke sociale contacten via FB lopen en daarvoor vind ik WhatsApp en email persoonlijk totaal onhandig.

Nu is dat voor iedereen anders, maar zou ik afscheid nemen van FB, gaat het echt een uitdaging worden om al die contacten nog te onderhouden en de kans is bijna 100% dat een groot deel van de voor mij persoonlijk belangrijke contacten domweg verdwijnt.
Je zou ze ook kunnen bellen toch? Daarvoor heb je geen FB nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

PdeBie schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:50:
[...]
Je zou ze ook kunnen bellen toch? Daarvoor heb je geen FB nodig :)
Bellen!?
:r

*hurrrrrrrrr*

Nee dank je. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:51
Hoe doe je dat dan als je ze IRL ontmoet? Praat je dan ook niet tegen ze? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

PdeBie schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:53:
Hoe doe je dat dan als je ze IRL ontmoet? Praat je dan ook niet tegen ze? ;)
Jawel. Maar ik heb echt een spuughekel aan bellen.
Voor mijn werk hoort het er nu eenmaal bij, dat wil niet zeggen dat ik het heel fijn vind. (That is, ik vind de periode tussen nummer intoetsen en de eerste 30 seconden awkward, als het gesprek eenmaal op is gezet vind ik het allemaal prima.)

IRL ben ik ook niet bepaald iemand die wekelijks met mensen in de kroeg hangt. (Wil overigens niet zeggen dat ik IRL niet sociaal ben maar graag in kleinere gezelschappen met mensen die ik goed ken.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:03
-SaveMe- schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:26:
[...]

Ieder contact op Facebook heeft een telefoon, dus is bereikbaar. Dat is alles wat je nodig hebt.
Wordt dat apparaat ook nog weer gebruikt waar het voor bedoelt is. :+

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
unezra schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:57:
[...]

Jawel. Maar ik heb echt een spuughekel aan bellen.
Voor mijn werk hoort het er nu eenmaal bij, dat wil niet zeggen dat ik het heel fijn vind. (That is, ik vind de periode tussen nummer intoetsen en de eerste 30 seconden awkward, als het gesprek eenmaal op is gezet vind ik het allemaal prima.)

IRL ben ik ook niet bepaald iemand die wekelijks met mensen in de kroeg hangt. (Wil overigens niet zeggen dat ik IRL niet sociaal ben maar graag in kleinere gezelschappen met mensen die ik goed ken.)
Herkenbaar. Ik ben door mijn werk ook wat vies van bellen geworden. :9
En mail enzo is ook makkelijker als ontvanger. Dan kun je reageren wanneer het jou past.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

rimave schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:04:
[...]
Herkenbaar. Ik ben door mijn werk ook wat vies van bellen geworden. :9
En mail enzo is ook makkelijker als ontvanger. Dan kun je reageren wanneer het jou past.
Dat dus. Natuurlijk kan iemand zelf kiezen of en wanneer hij/zij zijn telefoon op neemt maar met bellen vind ik het eigenlijk altijd lastig omdat je niet weet of je iemand stoort of niet en of jouw gesprek wel of niet uit komt.

Online (email, FB, forum, IRC) heb je dat niet. Je spreekt iemand aan, reageert iemand niet, best. Soms krijg je een asynchroon gesprek, soms niet. Het is allemaal net wat minder intrusive.

Yet, email vind ik ook niet altijd fijn want niet realtime, forum idem. FB heeft een ideale mix tussen niet-realtime (groepen) en realtime (chat), waarbij je ook nog eens in chat met 1 of meerdere mensen kunt spreken én dat geheel op je mobiel kunt hebben.

Ik weet het, dat is net een van de redenen waarom FB zo friggin' verslavend kan zijn, maar dat komt ook echt vanwege dat. Het is geen probleem een gesprek op te zetten dat asynchroon begint op je PC, dan synchroon verder gaat op je mobiel, dan synchroon op je PC en dan weer asynchroon op je mobiel verder gaat.

(Plus dat je soms rustig even kunt nadenken voordat je iets schrijft. Telefoon heeft dat niet. Dat is NU en een minuut stilte is al serieus ongemakkelijk.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:32
unezra schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:08:
[...]

Dat dus. Natuurlijk kan iemand zelf kiezen of en wanneer hij/zij zijn telefoon op neemt maar met bellen vind ik het eigenlijk altijd lastig omdat je niet weet of je iemand stoort of niet en of jouw gesprek wel of niet uit komt.
Dat is het probleem geworden na jaren mobiele telefonie, niet het bellen zelf.

Mensen kunnen mij bellen, heb ik geen in om op te pakken, laat ik hem lekker overgaan. En als ik weekend voor mezelf heb gepland, kunnen mensen 6x bellen op dag, boeit mij geen reet. Ik bel wel terug als het mij uitkomt en ik er zin in heb.

Grappige is dat je ziet dat ook oude generatie hierin mee is gegaan, in begin van van mobieltjes, mijn vader altijd heel duidelijk, huis telefoon en werk telefoon (mobiel). En als hij niet thuis was , ja dan was hij niet bereikbaar.

Owwee als ik niet meteen terug bel of pas na 2 dagen terug bel: "Daar heb je toch zo'n mobiel voor!"
Zelfde als vroeger mijn broertje telefoon oppakte tijdens eten, grote herrie, meneer zelf nu neemt op als we aan het eten zijn in restaurant. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Albinoraptor schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:18:
[...]

Dat is het probleem geworden na jaren mobiele telefonie, niet het bellen zelf.
Klopt. Van moment van "oh, ik moet gaan bellen" tot pak 'm beet de eerste 30 seconden vind ik het ongemakkelijk. Daarna kan ik zo een uur of langer met iemand aan de telefoon zitten.
Mensen kunnen mij bellen, heb ik geen in om op te pakken, laat ik hem lekker overgaan. En als ik weekend voor mezelf heb gepland, kunnen mensen 6x bellen op dag, boeit mij geen reet. Ik bel wel terug als het mij uitkomt en ik er zin in heb.
Ik neem hoe dan ook mijn telefoon bijna nooit op tenzij ik het nummer herken en verwacht dat het belangrijk is. Anders appen ze maar. Privé heb ik wel voicemail, maar die meld heel duidelijk dat ik mijn voicemail niet afluister en ze me via andere wegen kunnen bereiken als het dringend is.
Grappige is dat je ziet dat ook oude generatie hierin mee is gegaan, in begin van van mobieltjes, mijn vader altijd heel duidelijk, huis telefoon en werk telefoon (mobiel). En als hij niet thuis was , ja dan was hij niet bereikbaar.

Owwee als ik niet meteen terug bel of pas na 2 dagen terug bel: "Daar heb je toch zo'n mobiel voor!"
Zelfde als vroeger mijn broertje telefoon oppakte tijdens eten, grote herrie, meneer zelf nu neemt op als we aan het eten zijn in restaurant. :X
Qua werk ben ik daar wel heel streng in. Ik heb een aparte werk GSM en ben ik vrij (ook wanneer het avond is of 's ochtends voordat ik in de laatste fase voor het van naar kantoor lopen ben) ligt 'ie buiten gehoorafstand en neem ik in de regel niet op. (Tenzij standby of afgesproken bereikbaar te zijn.)

Mijn privé nummer heeft maar een heel select groepje mensen op kantoor en die weten ook dat ze me echt NOOIT mogen bellen op dat nummer voor iets dat niet ook maar enigszins kan wachten tot ik weer op mijn werk GSM of per email bereikbaar ben.

Beide telefoons gaan op stil als ik om wat voor reden dan ook even niet gestoord wil worden. Telefoon opnemen in een restaurant is echt een NOGO tenzij ik een heel belangrijk telefoontje verwacht en mijn WhatsApp/FB/etc check ik hooguit als mijn gezelschap of ik naar het toilet zijn even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik herken niet echt die ergernissen aan social media/facebook. Heb ook eigenlijk nooit dat ik me stoor aan posts van iemand. Ligt er mss ook aan wie je op facebook hebt. Vind het vnl. wel interessant om te lezen wat anderen bezighoudt of om op de hoogte te blijven van mensen die je niet vaak spreekt (en nee, ga vage kennissen niet zomaar opbellen met hoe het gaat).
Heb verder ook veel nieuwssites en andere sites die mijn interesse hebben op facebook, zodat ik makkelijk in 1 overzicht alle nieuwtjes heb.

Qua privacy is het natuurlijk wel een dingetje, maar bij facebook heb je imo nog wel grotendeels zelf invloed op wat je er op zet. Ik heb ook niet de illusie dat als ik met facebook stop er niet nog tig andere partijen zijn die profielen van je bijhouden met je surfgedrag etc. Als je daar bang voor bent moet je gewoon stoppen met internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:11

SuBBaSS

-has Ryzen

Jester-NL schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:39:
Voor wat betreft Cambridge Analytics: Jij zegt "terwijl ze de data zelf aangeleverd hebben".... ehrm... Nee.
CA heeft een appje geschreven dat gebruikers betaalde om een onderzoekje te doen. Naast de antwoorden die je men gaf, greep CA (omdat dat toen nog kon) alle gegevens over alle facebook-vrienden van de beantwoorder. Op dat moment kan SuBBaSS nog zo hard zijn best doen om niet alles te delen, maar iedereen die bevriend was met jou op dat moment heeft alles dat bekend was gedeeld. Zonder jou daarin te kennen.

Hu richtte dat 'onderzoek' zich indertijd op Amerika, en heb ik niet het idee dat wat er in het verleden geoogst en gedeeld is door het verwijderen van mijn account bij Facebook ook gelijk bij third en fourth parties verwijderd wordt... maar ik voorkom wel dat wat Facebook volgende week verkloot aan privacy (en ik niet dat het 'of' is, maar veeleer 'wanneer') mijn gegevens dan (weer) te grabbel zijn gegooid.

"Voor sites als Facebook gold altijd al "je betaalt er niets voor, jij bent het product"."
Sure... maar dan nog. Hoe vaak kun je je gebruikers product naaien? Hoe vaak kun je dezelfde fout maken en (veel) meer verzamelen (en vervolgens delen)? Hoe vaak kun je daar paginagroot 'sorry' over zeggen tegen je 'dumb fucks'.
Ik heb een tijdlang mijn afweging in het voordeel van Zuck en consorten laten nijgen. Nu... 2 jaar nadat ik voor het eerst gehoord heb van Cambridge Analytics en verneem dat Facebook in eerste instantie via de rechter wilde voorkomen dat het bij zijn gebruikers bekend werd, en alle andere zeperds (en laten we niet vergeten... het consequent om zeep helpen van een gebruikers-ervaring on-site en in-app) was ik er klaar mee.
Ik ben niet meer het product... want ik wil niet dat al mijn metadata wordt gekoppeld en gedeeld met... tja... met wie eigenlijk (niet)???
Sorry, late reactie. Had niet gezien dat je op me gereageerd had. Volgende keer een mention en ik reageer eerder.

1- Gebruikers hebben het zelf aan Facebook toevertrouwd (~aangeleverd). Dat klopt toch?
Wat Ca (en FB zelf, die spelen nu de vermoorde onschuld maar ik geloof daar niet in) daar vervolgens mee deden doet niets af aan het feit dat men het zelf op FB gepost heeft.

2- Ja ik begrijp er dan ook geen jota van waarom mensen facebook op hun blauwe logo geloven dat het het beste met ze voor heeft qua bescherming van wat ze er zelf op zetten?

Je kunt er gewoon prima gebruik van blijven maken (doe ik hier ook vanwege oa. familie en een specifieke interesse) maar 'bewust' zoals ik al aangaf.

- Log altijd uit van de site als je de pagina sluit
- Gebruik een trackingblocker als Ghostery en block die galige facebook social graph tracker die op het meerendeel van de sites meedraait.
- Hou je gewoon in als het om "edgy" dingen als politieke voorkeuren of zaken die het daglicht niet kunnen verdragen en/of voer je facebook flink wat onzin.
- Manage je facebook; als je er zelf een grote bende van maakt met 1000+ vrienden van wie je alles te zien krijgt, maak dan groepen aan en pas voor die groepen aan wat je van ze ziet.

En zo zijn er nog wel meer stappen die je kunt zetten.
Ik heb hier zelf een tijd FB purity (en greasemonkey icm. user-scripts) gebruikt waarmee je facebook sowieso heel flink op kon ruimen.

Maar vooral: wees niet hypocriet. Wel "stoer" facebook deleten maar vervolgens hetzelfde wat je daar deed op instagram voortzetten gaat niet zoveel oplossen natuurlijk (als het om "kijk mij eens anti-social media zijn" gaat).
Besef je dat FB ook gewoon een grote honeypot geworden is (niet alleen voor CA!) zo niet: altijd al geweest is.
Het gaat uiteindelijk niet om wat die partijen doen, maar wat WIJ ze allemaal geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Ook ik twijfel er al vrij lange tijd over om m'n FB-account te verwijderen*. Het verwijderen van de FB-app scheelt al enorm, maar alsnog betrap ik me erop dat ik relatief vaak inlog om even door m'n timeline te scrollen.

Om op @Palomar in te haken, persoonlijk erger ik me niet zo zeer aan FB (behalve dan als de chronologie in de posts weer compleet random lijkt te zijn), maar ik ervaar het meer als een soort teleurstelling. Daarmee bedoel ik dat ik telkens als ik kijk, ik een paar minuten zoet ben, maar achteraf dat als verloren tijd beschouw omdat er eigenlijk niemand is die iets zinnigs post. Alles wat je leest zijn (nep)nieuwsberichten, wéér een babyfoto, een tante die aan een like en share actie meedoet van een bedrijf uit een compleet andere regio (totaal niet interessant voor mij), etc. etc. Het stelt me op een bepaalde manier teleur.

Toch twijfel ik heel erg over of ik het wel moet verwijderen. Ik ben beheerder van een paar groepen waarin veel informatie gedeeld wordt. Ook stuur ik wel eens vanuit mijzelf of vanuit een groep een evenement-uitnodiging.
Ik zou niet weten welk alternatief er buiten FB is om de doelgroep van die evenementen te bereiken.

Het gaat vaak om jongeren, dus die kan ik niet individueel bellen of mailen }:O

Misschien dat ik een hotmail accountje aanmaak waarmee ik een nieuw FB-account kan openen. Vervolgens maak ik het nieuwe account mede-beheerder en gooi ik m'n huidige account eruit, waarna ik het verwijder...

Vandaag heb ik m'n hele FB geschiedenis gedownload en er even doorheen gescrolld. Echt ongelooflijk wat "ze" allemaal van je weten. Veel stamt nog uit de tijd dat ik veel minder bewust bezig was met m'n privacy en dus veel meer deelde... Ook dingen die ik nu niet meer zou delen. Gelukkig geen beschamende dingen ofzo, maar toch.

Vooralsnog heb ik de knoop nog niet doorgehakt maar het verwijderen van m'n account wordt steeds aanlokkelijker.

*Overigens heb ik het nu puur over Facebook. Vooralsnog heb ik nog geen plannen om m'n Instagram te verwijderen. Dat vind ik over het algemeen nog wél leuk. Ook uit Twitter haal ik nog wel voldoening. LinkedIn heb ik (gelukkig) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Gitarist schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:19:
Ook ik twijfel er al vrij lange tijd over om m'n FB-account te verwijderen*. Het verwijderen van de FB-app scheelt al enorm, maar alsnog betrap ik me erop dat ik relatief vaak inlog om even door m'n timeline te scrollen.
Ik vind dat ook wel fijn. Als ik 's nachts wakker word even door mijn timeline scrollen.
Om op @Palomar in te haken, persoonlijk erger ik me niet zo zeer aan FB (behalve dan als de chronologie in de posts weer compleet random lijkt te zijn), maar ik ervaar het meer als een soort teleurstelling. Daarmee bedoel ik dat ik telkens als ik kijk, ik een paar minuten zoet ben, maar achteraf dat als verloren tijd beschouw omdat er eigenlijk niemand is die iets zinnigs post. Alles wat je leest zijn (nep)nieuwsberichten, wéér een babyfoto, een tante die aan een like en share actie meedoet van een bedrijf uit een compleet andere regio (totaal niet interessant voor mij), etc. etc. Het stelt me op een bepaalde manier teleur.
Ik post zelf ook relatief weinig persoonlijke dingen op mijn timeline. Sowieso post ik daar relatief weinig op. Mijn TL is restricted tot mijn "vrienden", maar daar zitten niet enkel IRL vrienden tussen en ook wat mensen met wie in niet heel close ben.

Wil niet zeggen dat ik nooit iets persoonlijks post en ook niet dat het niet soms héél persoonlijk word (overlijden in mijn familie zet ik er bijvoorbeeld wel op), maar wel beperkt. :)

Ik ben wel behoorlijk actief op FB, maar voornamelijk in specifieke en niet zelden besloten groepen...
Toch twijfel ik heel erg over of ik het wel moet verwijderen. Ik ben beheerder van een paar groepen waarin veel informatie gedeeld wordt. Ook stuur ik wel eens vanuit mijzelf of vanuit een groep een evenement-uitnodiging.
Ik zou niet weten welk alternatief er buiten FB is om de doelgroep van die evenementen te bereiken.

Het gaat vaak om jongeren, dus die kan ik niet individueel bellen of mailen }:O
Dat is dus ook mijn uitdaging. Sure, beheer kan ik droppen en dan de groep uit, maar de groepen die ik beheer, beheer ik niet om het beheren maar omdat ik zélf die groepen gebruik en er toevallig beheer nodig was. "It's a dirty job" enzo...
Misschien dat ik een hotmail accountje aanmaak waarmee ik een nieuw FB-account kan openen. Vervolgens maak ik het nieuwe account mede-beheerder en gooi ik m'n huidige account eruit, waarna ik het verwijder...
Kun je dan niet beter je geschiedenis wissen?
Sowieso, met een fake account mag je FB niet joinen. Officieel tegen de regels.
Vandaag heb ik m'n hele FB geschiedenis gedownload en er even doorheen gescrolld. Echt ongelooflijk wat "ze" allemaal van je weten. Veel stamt nog uit de tijd dat ik veel minder bewust bezig was met m'n privacy en dus veel meer deelde... Ook dingen die ik nu niet meer zou delen. Gelukkig geen beschamende dingen ofzo, maar toch.

Vooralsnog heb ik de knoop nog niet doorgehakt maar het verwijderen van m'n account wordt steeds aanlokkelijker.

*Overigens heb ik het nu puur over Facebook. Vooralsnog heb ik nog geen plannen om m'n Instagram te verwijderen. Dat vind ik over het algemeen nog wél leuk. Ook uit Twitter haal ik nog wel voldoening. LinkedIn heb ik (gelukkig) niet.
Vroeger plaatste ik volgens mij meer dan nu op FB. Het is nu behoorlijk opgedroogd. Als het 4x per maand is is het veel zeg maar. (De ene maand iets meer, de andere maand wat minder.) Daar zitten ook posts bij in de vorm van "leuk liedje, luister maar eens" met een linkje naar YT en verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

SuBBaSS schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:18:
[...]

1- Gebruikers hebben het zelf aan Facebook toevertrouwd (~aangeleverd). Dat klopt toch?
Wat Ca (en FB zelf, die spelen nu de vermoorde onschuld maar ik geloof daar niet in) daar vervolgens mee deden doet niets af aan het feit dat men het zelf op FB gepost heeft.
Je zet inderdaad zelf informatie op een computer die niet van jou is. Nu is het nog enigzins gereguleerd, beter als wanneer ik informatie op ga slaan op de computer van een random persoon.

Ik denk dat bijna iedereen zich dat nu wel bewust is, ik zie in elk geval veel minder persoonlijke updates dan een aantal jaar geleden.

Ik moet alleen toegeven dat ik aan Google wel nog veel aanlever. Mijn foto's staan er, mijn mail, contacten, kalender, documenten, browser history en bookmarks en meer waarschijnlijk.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

unezra schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:25:
[...]
Kun je dan niet beter je geschiedenis wissen?
Misschien naïef, maar door het verwijderen van m’n fb-account hoop ik dat ze (naar verloop van tijd - al vrees ik pas na jaren) uiteindelijk alle data van mij ook verwijderen.

Als ik alles handmatig verwijder van m’n account, maar m’n account laat bestaan en blijf gebruiken heb ik het vermoeden dat ze die data stiekem helemaal niet verwijderen, maar slechts onzichtbaar maken.

Compleet ander voorbeeld maar wel gerelateerd: ik gebruik Facebook messenger niet maar er zijn ondanks dat af en toe mensen die me een berichtje sturen.
M’n neurotische ik kan dat niet aan (8> en verwijder dan altijd direct de hele chat.
Als diezelfde persoon dan enige tijd weer iets stuurt, dan verschijnt dat bericht inclusief de hele historie met die persoon. uiteraard snap ik dat als je er “zeker” van wilt zijn dat de chat weg is, op z’n minst de andere persoon de boel ook moet verwijderen, maar soit ik dwaal af..
Sowieso, met een fake account mag je FB niet joinen. Officieel tegen de regels.
Dat weet ik, maar in relatie tot mijn bovenstaande verhaal zou een nieuw user-ID die niet gelinkt is aan m’n oude account mij meer geruststellen.

Overigens handel ik nu ook al tegen de regels, doordat ik niet met m’n eigen naam op FB zit, maar onder een verbastering/versimpeling daarvan. Mijn achternaam telt 9 letters, maar op fb gebruik ik slechts de eerste 3. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

unezra schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:25:
[...]
Officieel tegen de regels.
[...]
Officieel neemt Facebook de privacy van haar gebruikers ook heel serieus. En daarom moesten op enig moment allerlei professionele dragqueens plots hun geboortenaam gaan gebruiken, in plaats van hun stagenames... om maar eens 1 gevalletje te noemen.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zie anders genoeg mensen die met hun artiestennaam op Facebook staan. Ik zie namelijk een Ruud Gullit op facebook, die beste man heet Rudi Dil..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een betere blik geworpen op mijn privacy en ben best enorm geschrokken.
Ik heb eens gesnuffeld op mijn iphone.

Facebook heeft heel veel toegang tot vanalles en nog wat, je moet echt enorm veel settings uitzetten die je data delen met oa vrienden/ vreemden en nog erger facebook.

Daarna mijn google chrome bekeken, stond automatisch ingelogd op mijn gmail account/youtube account.
Gelijk uitgelogged.

Apple account stond ingelogged op de iphone, heb ik 99% van de tijd niet nodig tenzij ik een app moet downloaden, ook gelijk maar uitgelogged. het zelfde voor google mail, staan allemaal automatisch ingelogged en zitten gewoon fijn data te verzamelen.

Whatsapp, alles wat ik daar doe zit direct in handen van facebook.

Dan hebben we de telefoon provider die nog leuk data verzameld en eventuele apps die ik geinstalleerd hebt op de telefoon.

Er zijn ontzettend veel diensten die mijn data constant aan het verzamelen zijn, mijn smartphone voelt meer als een spionage apparaat aan nu.

Nu er zo veel geld aan persoonlijke data verdiend word en wij daadwerkelijk de pineut kunnen worden gebaseerd op onze social media behaviour ben ik echt niet blij hiermee, je merkt er nu mischien niets van of mischien nooit, maar die data word zeer zeker tegen me gebruikt op een of ndere manier (verzekering, toekomstige werkgever etc)

Ik heb ook mijn linkedin weggeggooid.

Het enge is alles is ook gekoppeld aan mijn telefoon nummer, ook al delete ik all die andere media en verander ik mijn telefoon, die moet dan toch weer gkoppeld worden aan mijn huidige nieuwe facebook, dus is all historiche data gewoon weer gekoppeld. tenzij ik weer helemaal van scratch aan begin inclusief nieuwe email address etc (wat ik tevens wel overweeg)

Dan hebben we nog mijn telefoon MAC die ook makelijk gekoppeld kan worden aan een gebruiker.

Haha echt niet normaal hoeveel informatie we gratis weg geven aan partijen waar wij niets over weten en zij weten precies alles over ons :X natuurlijk heb je dat al jaren met de PC je internet behaviour maar die nam je niet overal mee naar toe, je smartphone well.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2018 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-09 11:38

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Stoppen met Facebook is lastig. Ik was eigenlijk al aardig gestopt, had mijn account gedeactiveerd en keek er niet naar om.
Tot dat vrienden begonnen te zeuren dat ze een event hadden gemaakt en daarin alle info hadden gezet en geen zin hadden om het anders te delen, dus account weer geactiveerd. Voor je het weet staat die app alweer op je telefoon en ga je onbewust weer erdoorheen zitten scrollen tot het weer een verslaving wordt.

Nu dit keer mijn account niet alleen gedeactiveerd, maar gewoon verwijderd. Jammer van die 14 dagen bedenktijd, moeten we maar even volhouden en het is klaar.

Hopelijk dat meer van mijn vrienden er mee kappen na die oproep van Zondag met Lubach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-09 15:36
Ik wil Facebook wel verwijderen, maar heb het af en toe nog echt nodig (voor Ticketswap moet je hiermee inloggen en voor bepaalde lokale evenementen/feesten waar je via Facebook voor uitgenodigd wordt). Dus heb ik besloten mijn account niet te verwijderen, maar gewoon niet meer te gebruiken. Ik ben nu op elk device uitgelogd, heb al mijn vind-ik-leuk's, foto's enz verwijderd (waarschijnlijk hebben ze deze nog wel ergens maarja), heb al mijn browsers gereset en heb een oude telefoon liggen waar ik via een VPN en incognitotabblad eens in de zoveel weken op inlog. Op mijn normale mobiel en computers heb ik ook een VPN geinstalleerd en een Adblocker die tracking scripts blokkeert (en geen Tweakers natuurlijk, die en andere goede sites hebben een whitelist ;) ).

Zelf denk ik dat dit bovenstaande net zoveel effect heeft als je account compleet verwijderen. Of Facebook helemaal ten onder zal gaan betwijfel ik, maar ik hoop dat al deze commotie een waarschuwing is naar alle data-vergarende bedrijven dat ze op moeten passen wat ze allemaal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 08:22

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Als ik nadenk welk nut Facebook nog voor mij heeft, kom ik op een paar zaken:

1) Handig voor evenementen/concerten in de buurt
2) Soms handig om nieuwe muziek te ontdekken
3) Ik gebruik Facebook om in te loggen bij een aantal dingen (bv SoundCloud, Mixcloud, AirBNB)

Account wissen vind ik zelf niet nodig, maar heb besloten om het account te strippen. Ik verwijder alle likes en reacties, en m'n eigen posts. Dat is voor mij wel acceptabel. Op die manier kan ik ook Facebook blijven gebruiken waarvoor ik het nodig acht.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dat doe ik regelmatig, foto's, tijdlijn, vriendenlijst, likes opschonen. Er zijn ook scripts voor om het te automatiseren (bijvoorbeeld om alles ouder dan drie maanden te verwijderen)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Is het een idee dat Facebook gebruikers aan niet Facebook gebruikers kunnen uitleggen hoe je tijdlijn vervuild kan raken? Aangezien tweakers alleen échte super goede vrienden toevoegen die ze ook minstens een keer in de week IRL spreken of no-nonsense vakmensen en dissidenten uit het Midden Oosten, is het raar dat je alsnog veel reclame krijgt en onzin berichten te zien krijgt. Tien jaar geleden werd er immers nog hard gelachen om mensen die meer dan 200 Hyves 'vrienden' hadden (dat kunnen immers nooit échte vrienden zijn en is alleen maar status en daar doet de rechtschapen tweaker niet aan), dus hoe een tiental boezemvrienden en zakelijke relaties je zoveel onrust kunnen geven is best raar. Voegt Facebook uit zichzelf 'vrienden' toe, staat Mark Zuckerberg met een pistool achter je om veel onzin accounts toe te voegen? Wordt de Facebook app automatisch op je telefoon geïnstalleerd als je een Facebook account hebt? Als ik dit topic goed begrijp zijn de meeste tweakers hulpeloze slachtoffers van de grote boeman Facebook, maar ik heb het idee dat een gebruiker toch ook wel zelf controle heeft over het toelaten van vrienden of het installeren van een app. Wellicht dat iemand met een Facebook account kan verklaren hoe het nou zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Tsjipmanz schreef op woensdag 11 april 2018 @ 12:07:
Als ik nadenk welk nut Facebook nog voor mij heeft, kom ik op een paar zaken:

1) Handig voor evenementen/concerten in de buurt
2) Soms handig om nieuwe muziek te ontdekken
3) Ik gebruik Facebook om in te loggen bij een aantal dingen (bv SoundCloud, Mixcloud, AirBNB)

Account wissen vind ik zelf niet nodig, maar heb besloten om het account te strippen. Ik verwijder alle likes en reacties, en m'n eigen posts. Dat is voor mij wel acceptabel. Op die manier kan ik ook Facebook blijven gebruiken waarvoor ik het nodig acht.
1) Je zou eens moeten kijken in je eigen datadump (onder 'Ads') wat Facebook op basis van die concerten van je weet (en jij dus aan advertenties door je strot gedrukt krijgt)
2) Idem... en er zijn (mijns inziens) betere methoden dan Facebook om nieuwe muziek te leren kennen. (Persoonlijk heb ik niets leren kennen via Facebook, en honderden bandjes (echt waar) via Last.fm)
3) Tja... en dus weten ze bij Facebook nog beter waar je te targetten bij muziek en vakantiebestemmingen.

Dat jij je zichtbare informatie wist, dat boeit ze bij Facebook hoegenaamd geen ruk. Zolang jij je vakantiebestemmingen blijft delen (AirBNB) en je muzieksmaak en concerten kunnen ze je heel exact targetten... daar zijn likes helemaal niet (meer) voor nodig.
Uiteindelijk is het strippen van je account niet meer dan een wassen neus.Het geeft je het idee dat je controle hebt over wat je deelt met Facebook. Het is net zo'n stukje nep-psycholgie als de lijst met 'vrienden' die je gaan 'missen' als je je account deactiveert. (Grappig, overigens dat je dat niet te zien krijgt als je gewoon verwijderd).

Voor de concerten kijk ik dus wel op de site(s) van de podia die ik bezoek. En als ik er ben hangt er ook zat in de zaal. En ja... er zijn ook gewoon sites die dat soort informatie gratis kunnen ophoesten

[ Voor 5% gewijzigd door Jester-NL op 11-04-2018 13:16 ]

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Jester-NL schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:14:
[...]

1) Je zou eens moeten kijken in je eigen datadump (onder 'Ads') wat Facebook op basis van die concerten van je weet (en jij dus aan advertenties door je strot gedrukt krijgt)
2) Idem... en er zijn (mijns inziens) betere methoden dan Facebook om nieuwe muziek te leren kennen. (Persoonlijk heb ik niets leren kennen via Facebook, en honderden bandjes (echt waar) via Last.fm)
3) Tja... en dus weten ze bij Facebook nog beter waar je te targetten bij muziek en vakantiebestemmingen.

Dat jij je zichtbare informatie wist, dat boeit ze bij Facebook hoegenaamd geen ruk. Zolang jij je vakantiebestemmingen blijft delen (AirBNB) en je muzieksmaak en concerten kunnen ze je heel exact targetten... daar zijn likes helemaal niet (meer) voor nodig.
Uiteindelijk is het strippen van je account niet meer dan een wassen neus.Het geeft je het idee dat je controle hebt over wat je deelt met Facebook. Het is net zo'n stukje nep-psycholgie als de lijst met 'vrienden' die je gaan 'missen' als je je account deactiveert. (Grappig, overigens dat je dat niet te zien krijgt als je gewoon verwijderd).

Voor de concerten kijk ik dus wel op de site(s) van de podia die ik bezoek. En als ik er ben hangt er ook zat in de zaal. En ja... er zijn ook gewoon sites die dat soort informatie gratis kunnen ophoesten
Het is me niet helemaal duidelijk wat het doel is van je post. Mij op andere gedachten proberen te brengen? Of probeer je aan te geven dat wat ik ook doe, alles zinloos is?

Ik heb niet de illusie dat na het wissen van de berichten, likes en posts, Facebook geen gegevens over mij heeft, laat staan dat ik het idee heb dat het "ze hoegenaamd een ruk boeit".

Ik heb gewoon voor mezelf een assessment gemaakt wat de redenen zijn dat ik nog Facebook gebruik en op basis daarvan ben ik tot de conclusie gekomen dat al die oude posts, likes en berichten nog nauwelijks toegevoegde waarde voor me hebben. Dat Facebook een idee heeft van welke muziek ik houd en welke vakantiebestemmingen ik heb geboekt vind ik geenszins een reden om vanavond gedesillusioneerd voor de trein te springen. Er zijn ergere dingen.

Het is mooi dat jij voor de zaken waar ik Facebook nog wel gebruik prachtige alternatieven hebt. Chapeaux, gebruik ze vooral. Maar ik vind het handig om via Facebook te kijken welke evenementen er in de buurt zijn die ik mogelijk interessant vindt, en op de hoogte te blijven hiervan. Een advertentie meer of minder lig ik niet wakker van.

- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Veel mensen hebben het vaak over 'echte' vrienden in de context van Facebook, maar dat zijn idd de mensen die je, als het goed is, ook buiten social media ziet.

Wat ikzelf aardig vindt aan FB is dat ik er een aantal mensen weer door gevonden heb, oppervlakkige vrienden overigens, een oude vlam, maar wel mensen waar ik nog wel eens woordje mee wissel maar IRL hoogstwaarschijnlijk niet snel mee zou afspreken. En dat is aardig, handig, je moet er niet teveel waarde aan hechten, zeker niet als zijnde echte vriendschap.

Ik heb recentelijk ook mijn FB profiel een schop gegeven, mis het nog wel eens, maar de hoeveelheid reclame en de vuilspuierij van nu waren voor de mij de bekende druppel, strohalm, noem het maar.

Het is eigenlijk eng te noemen hoe je zoiets kunt missen (en hoe er misbruik wordt gemaakt van die emotie).

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Skyrunner schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:28:
Veel mensen hebben het vaak over 'echte' vrienden in de context van Facebook, maar dat zijn idd de mensen die je, als het goed is, ook buiten social media ziet.

Wat ikzelf aardig vindt aan FB is dat ik er een aantal mensen weer door gevonden heb, oppervlakkige vrienden overigens, een oude vlam, maar wel mensen waar ik nog wel eens woordje mee wissel maar IRL hoogstwaarschijnlijk niet snel mee zou afspreken. En dat is aardig, handig, je moet er niet teveel waarde aan hechten, zeker niet als zijnde echte vriendschap.

Ik heb recentelijk ook mijn FB profiel een schop gegeven, mis het nog wel eens, maar de hoeveelheid reclame en de vuilspuierij van nu waren voor de mij de bekende druppel, strohalm, noem het maar.

Het is eigenlijk eng te noemen hoe je zoiets kunt missen (en hoe er misbruik wordt gemaakt van die emotie).
Ik doe te veel met FB om het op dit moment te willen missen maar merk de laatste paar weken wel dat ik er minder mee bezig ben. Wat ik doe is selectiever.

Mede gevoed door een vriendin die van FB is afgestapt ben ik zelf toch ook gaan nadenken. Zij maakt een andere overweging dan ik, wil niet zeggen dat ik het niet interessant vind en er over na denk er óók mee te stoppen.

(Maar goed, dan ga ik daadwerkelijk heel veel nuttige informatie missen én ben ik bijvoorbeeld het contact met wat mensen waar ik graag online contact mee hou instant kwijt. Natuurlijk kun je dan mailen, maar email is onder andere door de vele spam kapot en vind ik toch minder handig in gebruik. Zeker voor koetjes-kalfjes of communities. Mailinglists zijn naar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09 11:32
5 jaar geleden alles verwijderd, op LinkedIn na, en moet zeggen dat het de beste actie is wat ik op internet uitgevoerd heb! Stoorde me met name aan de “ik ben zielig” updates..

Voorbeeld:

*zucht....*

*en, wat is er aan de hand*

*kan ik niet zeggen op Facebook!*

Om van te kotsen! En zo nog een paar acties wat mij heeft besloten om alles te verwijderen, wat een rust ineens :)

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-09 19:08
Ik merk echt dat ik de laatste tijd steeds bewuster ben geworden wanneer ik van bepaalde social media's gebruik maak. Whatsapp is handig maar gebruik ik eigenlijk liever wanneer ik niet in de gelegenheid ben om te reageren of voor kleine vragen. Voor de rest bel ik vaak even op.

Facebook en Linkedin tja wat moet ik er van vinden, ik gebruik het puur voor mijn werk maar dat is het ook. Instagram puur om te gluren en te kijken of er nog leuke foto's te vinden zijn maar plaats daar zelf nauwelijks.
Skyrunner schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:28:

Precies dit, wanneer je oude kennissen vrienden tegenkomt op Facebook of Linkedin en deze toevoegt vergroot je wel je netwerk. Wanneer je het op de juiste manier gebruikt kan het handig zijn :)

[ Voor 53% gewijzigd door Jordyz op 24-04-2018 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Jordyz schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:07:
Ik merk echt dat ik de laatste tijd steeds bewuster ben geworden wanneer ik van bepaalde social media's gebruik maak. Whatsapp is handig maar gebruik ik eigenlijk liever wanneer ik niet in de gelegenheid ben om te reageren of voor kleine vragen. Voor de rest bel ik vaak even op.
Ik HAAT bellen en gebeld worden.

Niet dat als het gesprek eenmaal loopt, ik het niet fijn vind, maar het moment van bellen of gebeld worden en de eerste 15 seconden vind ik heel awkward. Bellen is ook vrij intrusive. Plus dat even rustig je gedachten formuleren er niet bij is zonder stiltes te laten vallen.

WhatApp vind ik onhandig omdat het heel erg telefoon-centric is, maar het werkt voor korte berichtjes verder vrij aardig. Helaas niet zo goed als FB chat.
Facebook en Linkedin tja wat moet ik er van vinden, ik gebruik het puur voor mijn werk maar dat is het ook. Instagram puur om te gluren en te kijken of er nog leuke foto's te vinden zijn maar plaats daar zelf nauwelijks.
LinkedIn gebruik ik juist niet echt. Ja, om een netwerkje te bouwen maar dat is het wel en eigenlijk uitsluitend zakelijk. FB gebruik ik juist vnl privé. (Maar er is wat overlap.)
[...]
Precies dit, wanneer je oude kennissen vrienden tegenkomt op Facebook of Linkedin en deze toevoegt vergroot je wel je netwerk. Wanneer je het op de juiste manier gebruikt kan het handig zijn :)
Dat vind ik dus juist handig aan FB.
FB heeft denk ik voor een groot gedeelte ook de fora vervangen met zo veel en nogal laagdrempelige special interest groups. Ik gebruik het daadwerkelijk voor hobby, werk, privé, etc. Daarom is afscheid nemen ook erg lastig.

Wel probeer ik er nu minder mee bezig te zijn omdat er te veel tijd in gaat zitten. (Daarbij leef ik trouwens in een enorme filter bubble. Bewust. Scheelt heel veel tijd, onrust en gedoe.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
unezra schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:32:
[...]

Ik HAAT bellen en gebeld worden.

Niet dat als het gesprek eenmaal loopt, ik het niet fijn vind, maar het moment van bellen of gebeld worden en de eerste 15 seconden vind ik heel awkward. Bellen is ook vrij intrusive. Plus dat even rustig je gedachten formuleren er niet bij is zonder stiltes te laten vallen.

WhatApp vind ik onhandig omdat het heel erg telefoon-centric is, maar het werkt voor korte berichtjes verder vrij aardig. Helaas niet zo goed als FB chat.

[...]

LinkedIn gebruik ik juist niet echt. Ja, om een netwerkje te bouwen maar dat is het wel en eigenlijk uitsluitend zakelijk. FB gebruik ik juist vnl privé. (Maar er is wat overlap.)

[...]

Dat vind ik dus juist handig aan FB.
FB heeft denk ik voor een groot gedeelte ook de fora vervangen met zo veel en nogal laagdrempelige special interest groups. Ik gebruik het daadwerkelijk voor hobby, werk, privé, etc. Daarom is afscheid nemen ook erg lastig.

Wel probeer ik er nu minder mee bezig te zijn omdat er te veel tijd in gaat zitten. (Daarbij leef ik trouwens in een enorme filter bubble. Bewust. Scheelt heel veel tijd, onrust en gedoe.)
Precies dit, jou mening qua Facebook deel ik helemaal met je!

Hoezo bedoel je met bellen precies? Ik heb vrij vaak een intensief gesprek van soms 2 uur lang en daar vallen gewoon stiltes of periodes dat je even na moet denken? Dat is toch heel normaal? Ligt er trouwens ook maar net aan met wie je belt en waarvoor. Heb vaak genoeg collega's aan de telefoon waar het gewoon slap ouwehoeren is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droefsnoet
BTFD schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:42:
Stoorde me met name aan de “ik ben zielig” updates..

Voorbeeld:

*zucht....*

*en, wat is er aan de hand*

*kan ik niet zeggen op Facebook!*

Om van te kotsen!
Enorm irritant ja en echt iets dat door Facebook wordt geforceerd omdat je zelf je vrienden niet kan kiezen. Misschien had Zuckerberg een optie moeten inbouwen om mensen te ontvrienden, maar dat druist natuurlijk tegen het principe dat er spontaan vervelende mensen in je vriendenlijst verschijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Jordyz schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:45:
[...]
Precies dit, jou mening qua Facebook deel ik helemaal met je!

Hoezo bedoel je met bellen precies? Ik heb vrij vaak een intensief gesprek van soms 2 uur lang en daar vallen gewoon stiltes of periodes dat je even na moet denken? Dat is toch heel normaal? Ligt er trouwens ook maar net aan met wie je belt en waarvoor. Heb vaak genoeg collega's aan de telefoon waar het gewoon slap ouwehoeren is :+
Voor mij is er een onderscheid tussen zakelijk bellen en privé bellen.
Zakelijk bellen hoort bij mijn werk en ben ik inmiddels redelijk aan gewend, maar dan nóg zit ik soms een uur te treuzelen voordat ik bel. (Zeker bij verwacht moeilijke gesprekken.)

Privé bellen doe ik zo min mogelijk. Eigenlijk nooit. Ook niet als me dat voordeel oplevert of juist in de problemen brengt als ik het niet doe.

Ik vind het letterlijk eng, heel erg eng. (Om diverse redenen waaronder de intrusiveness van een telefoongesprek.)

Als het gesprek eenmaal loopt gaat het wel, daar heb ik ook niet per-sé een hekel aan. Wat ik lastig vind is het moment van weten dat ik moet bellen, tot en met de eerste paar seconden dat je weet dat het gesprek uit komt.

Dus bel ik zo min mogelijk, maar ben ik er zakelijk gezien wel makkelijker in. (Moet ook wel, anders kan ik mijn werk gewoon niet goed doen.) Heb het wel moeten leren, vroeger vond ik het nóg enger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
unezra schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 16:31:
[...]

Voor mij is er een onderscheid tussen zakelijk bellen en privé bellen.
Zakelijk bellen hoort bij mijn werk en ben ik inmiddels redelijk aan gewend, maar dan nóg zit ik soms een uur te treuzelen voordat ik bel. (Zeker bij verwacht moeilijke gesprekken.)

Privé bellen doe ik zo min mogelijk. Eigenlijk nooit. Ook niet als me dat voordeel oplevert of juist in de problemen brengt als ik het niet doe.

Ik vind het letterlijk eng, heel erg eng. (Om diverse redenen waaronder de intrusiveness van een telefoongesprek.)

Als het gesprek eenmaal loopt gaat het wel, daar heb ik ook niet per-sé een hekel aan. Wat ik lastig vind is het moment van weten dat ik moet bellen, tot en met de eerste paar seconden dat je weet dat het gesprek uit komt.

Dus bel ik zo min mogelijk, maar ben ik er zakelijk gezien wel makkelijker in. (Moet ook wel, anders kan ik mijn werk gewoon niet goed doen.) Heb het wel moeten leren, vroeger vond ik het nóg enger...
Opzich best netjes dan dat je zoiets van jezelf weet. Het is ook persoonlijk hoor, niet dat het ene fout is maar een persoonlijke afweging die je moet maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Jordyz schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 16:37:
[...]
Opzich best netjes dan dat je zoiets van jezelf weet. Het is ook persoonlijk hoor, niet dat het ene fout is maar een persoonlijke afweging die je moet maken. :)
Yep. :-)

Overigens ben ik (zoals mijn signature ook zegt) systeembeheerder, allround ICTer.
Maar ik doe ook dingen als inkoop, projectleiding, etc. Daar zijn de nodige telefonische skills bij nodig. (Voor systeembeheer ook trouwens, ook midden in de nacht. Contact met leveranciers of met helpdesks, in het engels, op bizarre tijdstippen.)

Maar goed, het speelt dus mee in mijn keuze voorlopig nog wel met FB en andere social media bezig te zijn. Ik chat vaak liever dan dat ik bel. (Zelfs met bijvoorbeeld mijn vrouw en goede vrienden.)

FB chat is heerlijk asynchroon vaak. Je stuurt een berichtje, krijgt later een keer antwoord, hebt soms een realtime gesprek en vaak zonder dat het op valt of anderen er last van hebben. (Ik heb op kantoor bijna altijd FB open staan, terwijl ik bezig ben met werk. Soms gaat het dan over werk, soms niet. Werkt prima en is een stuk relaxter dan op je telefoon morrelen of bellen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:17
Jaren geleden gestopt met Facebook. De enige die het af en toe vervelend vind, is mijn vrouw omdat zij zaken als zo'n Facebook weggeef hoek moet regelen etc. Na een paar keer is ze daar wel klaar mee.
Verder ook inderdaad uitnodigingen van vrienden voor een verjaardag via Facebook. Wellicht heb ik het "geluk" dat mijn vrouw op Facebook zit, maar moet zeggen dat ik het eigenlijk niet echt gemist heb.
Twitter heb ik nog wel, eigenlijk zonder echte reden. Soms om een klantenservice een berichtje te sturen, maar net zo makkelijk via de mail of een website chat. Daarnaast volg ik daar dan een paar beroemdheden op. Alhoewel het meer is om af en toe te kijken en wellicht te zien dat Jewel haar nieuwe cd heeft uitgebracht. Echter kan ik dat ook prima op haar site zien. :P

Feit blijft dat bepaalde bedrijven je proberen te verplichten om een Facebook account te hebben om er wat mee te doen. Dan maar niet bij jullie.

Vaak ben je zelf de enige reden om je FB account aan te houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Arunia schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 17:15:
(...)
Vaak ben je zelf de enige reden om je FB account aan te houden.
QFT.

En voor de rest. Sinds ik Facebook heb opgeruimd, heb ik het geen seconde gemist (en alle gekoppelde zut ook niet).
Ik ben me bewust dat ik nu niet meer kan gluren naar wat een aantal van mijn exen doen, of wat een vriendje van de lagere school uitvoert. Waarmee ik me vooral realiseer dat ik nu geen contact meer heb met stukjes uit het verleden waar ik voor Facebook ook geen contact meer mee had, en tijdens Facebook ook geen stom woord tegen zei, maar ik kon wel zien wat ze deelden.
Kortom... ik ben niets beter en niets slechter geworden van dat hele Facebook, anders dan dat er een periode van wederzijds stalken is geweest, waarbij er ook nog eens voor gezorgd wordt dat je dat nauwelijks zelf en actief hoeft te doen.

me @ last.fm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:04

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Moet zeggen dat sinds ik facebook van m'n telefoon heb afgegooid ik m'n telefoon een stuk minder gebruik. 1x per dag instagram checken (volg niet zoveel mensen) en whatsapp met m'n vrienden en vriendin...verder doe ik eigenlijk niet veel meer met social media.

Loop in mijn pauzes vaak een rondje buiten en eerst liep ik dan verveeld naar m'n telefoon te staren en me te irriteren aan alle 'tag iemand die' posts. Nu loop ik lekker met m'n handen in mn zakken en kijk een beetje in de rondte. Best fijn :)

Sowieso een tip voor iedereen. Volg minder het nieuws. Het nieuws is meestal 1 en al ellende en ergernis. Volg het niet en je bent een stuk vrolijker.

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:21
Tusk schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:43:

Sowieso een tip voor iedereen. Volg minder het nieuws. Het nieuws is meestal 1 en al ellende en ergernis. Volg het niet en je bent een stuk vrolijker.
Hahaha, yup geef ik je groot gelijk in. Ben zelf al vier jaar volledig nieuws vrij 😄. Heeeeeeerlijk vind ik dat!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Tusk Het nieuws boeit me al enige tijd niet meer echt. Hoor er wel wat van daar mijn vrouw het toch meestal volgt, maar inderdaad: één en al ellende en ergernis.

Tegenhanger met minder Facebook is dat ik sinds een half jaar tot een jaar Reddit heb ontdekt en daar een stuk meer naar kijk. :P
Daarnaast natuurlijk regelmatig tweakers. Dus het één heeft het andere wel vervangen. Alhoewel ik me minder erger aan Tweakers en Reddit dan aan Facebook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:31
Arunia schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:02:
@TuskTegenhanger met minder Facebook is dat ik sinds een half jaar tot een jaar Reddit heb ontdekt en daar een stuk meer naar kijk. :P
Daarnaast natuurlijk regelmatig tweakers. Dus het één heeft het andere wel vervangen. Alhoewel ik me minder erger aan Tweakers en Reddit dan aan Facebook. ;)
Dit zou zo door mij geschreven kunnen zijn; ook sinds een half jaar ofzo. Maar ook op Reddit creer je een soort bubbel met gepersonaliseerde info. Tenzij je alleen op /r/all komt natuurlijk

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Sup4rdurt Haha, voorheen had ik bij Reddit het gevoel dat het een 4chan iets was, maar toch niet.
Ondertussen wat dingetjes waar ik kijk en af en toe ook via Google kom ik op andere subreddits terecht en die voeg ik dan toen aan mijn lijst. Langzaamaan krijg ik steeds meer dingen die mij boeien en de rest hoef ik niet te zien.

Begin op /r/all en kijk bij /funny en /gaming voor de grappige dingen en sinds kort ook op /beadsprites omdat ik daar al wel in geïnteresseerd ben, maar ook omdat ik daar zelf wat mee ga doen. Erg leuk. :P
Enige nadeel aan Reddit is dat je op een gegeven moment wel door hebt dat een onderwerp vrij snel "escaleert" doordat iemand een grappige uitspraak doet en de rest alleen maar daar over gaat en niet waar de TS het over heeft. Maar goed, dat heeft dan ook wel weer zijn charme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tusk schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:43:
Moet zeggen dat sinds ik facebook van m'n telefoon heb afgegooid ik m'n telefoon een stuk minder gebruik. 1x per dag instagram checken (volg niet zoveel mensen) en whatsapp met m'n vrienden en vriendin...verder doe ik eigenlijk niet veel meer met social media.

Loop in mijn pauzes vaak een rondje buiten en eerst liep ik dan verveeld naar m'n telefoon te staren en me te irriteren aan alle 'tag iemand die' posts. Nu loop ik lekker met m'n handen in mn zakken en kijk een beetje in de rondte. Best fijn :)

Alle nieuwsbronnen heb ik ook van mijn timeline afgetrapt. Plus iedereen die vervolgens weer dingen over het nieuws roep waar ik slecht van slaap. (Letterlijk ontvriend. 1 bericht dat me niet bevalt en *doei*.)

Gore plaatjes met dierenleed en andere lelijkheden? Ook exit!

Als het écht belangrijk is hoor ik het wel van mijn vrouw en die filtert en nuanceert het. (Sowieso is zij erg goed thuis in de materie, in de wereldpolitiek, etc. Daarbij kan zij er wel tegen. Zij is mijn nieuwsfilter. Als ik al iets lees is het van een bron als De Correspondent.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Waar Facebook wel handig in is is het makkelijk dumpen van een post. Zoiets zoek ik eigenlijk nog voor mijn site. Die draait op Wordpress en het zou handig zijn als ik daar makkelijk een update op kan gooien zoals op social media.

Edit: Nou ja zeg! Niet goed gezocht: https://webtrainingwheels...s-facebook-status-update/

[ Voor 21% gewijzigd door rimave op 25-04-2018 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xxx

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2021 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
Verwijderd schreef op zondag 29 april 2018 @ 15:08:
Je hebt het helemaal niet nodig. Nu niet en nooit niet.
Maar waarom heb jij het dan gehad als het zo kut is en helemaal niet nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xxx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:56
Verwijderd schreef op zondag 29 april 2018 @ 15:08:
Ik ben nu een maandje zonder alle social media en het is een opluchting. Geen gezeur en geen gezeik meer elke dag weer. Geen like dit of dat, win zus of zo, deel dit of dat. En daarnaast is Facebook gewoon heel erg kut. Het maakt niet uit wat voor reden je verzint, het is en blijft kut. Je hebt het helemaal niet nodig. Nu niet en nooit niet.

Ik lees op dit moment een artikel over Facebook. Met inside informatie hoe Facebook werkt op de achtergrond. Mocht je nog niet zover zijn dat je Facebook volledig de deur uit gooit laat dit artikel je er dan bij helpen: https://www.volkskrant.nl...de-van-facebook~a4594798/
Je link is dood :P

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het is een verhaal over mensen die filmpjes moeten beoordelen voor een minimumloon (terreur, afslachtingen, seks, tepels dat soort dingen en dat je wel mag zeggen dat een Chinees stinkt van Facebook, maar niet dat Chinezen (of Marokanen of vrouwen) stinken want dat is discriminatie). Die mensen werken niet eens rechtstreeks bij Facebook want het is uitbesteed aan een of ander Duits callcenter. Ik zie ook niet direct een link waarom ik daarom mijn facebookaccount moet opzeggen.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:36
Marzman schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:47:
[...]

Het is een verhaal over mensen die filmpjes moeten beoordelen voor een minimumloon (terreur, afslachtingen, seks, tepels dat soort dingen en dat je wel mag zeggen dat een Chinees stinkt van Facebook, maar niet dat Chinezen (of Marokanen of vrouwen) stinken want dat is discriminatie). Die mensen werken niet eens rechtstreeks bij Facebook want het is uitbesteed aan een of ander Duits callcenter. Ik zie ook niet direct een link waarom ik daarom mijn facebookaccount moet opzeggen.
Ik vind het artikel een vrij onthutsend beeld schetsen van Facebook. Het lijkt erop dat er een groot verschil bestaat tussen wat Facebook zegt en wat Facebook doet.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Joris748 schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:13:
[...]

Ik vind het artikel een vrij onthutsend beeld schetsen van Facebook. Het lijkt erop dat er een groot verschil bestaat tussen wat Facebook zegt en wat Facebook doet.
Het is ook lastig om een lijn te trekken tussen geen sencuur en maatregelen nemen teggen racisme, propaganda voor terrorisme etc. En dan besteden ze het ook nog uit aan een callcenter in een lagelonenland voor het minimumloon.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Doet het hier prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Facebook en LinkedIn had ik graag weggedaan, maar moet helaas voor m'n werk regelmatig pagina's beheren en dat komt met een dummy account wat minder professioneel over. WhatsApp is ook iets wat ik graag weg zou doen. Enige wat me daar tegenhoudt zijn de groepen waar je makkelijk zo nu en dan wat in afspreek of contact houdt met collega's. Aan de andere, hoe efficient zijn die groepen eigenlijk om iets af te spreken en ik denk dat we ook eerlijk moeten zijn dat de mensen die er toe doen, je ook via SMS zullen vinden ;).

In dit straatje past ook een overstap naar Duckduckgo wat mij betreft. Zelf tijdje geleden overgestapt (prive). En als je de NL zoekresultaten (met het vlaggetje) inschakelt is dat prima. Zakelijk nog wel op Google.

[ Voor 17% gewijzigd door Ronwiel op 30-04-2018 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn meer social media dan FB en Linkedin hoor. Tweakers.net kun je er net zo goed onder rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mwah niet helemaal. Daarbij gaat tweakers.net op een hele andere manier om met je gegevens. Ook niet iedereen die je kent zit op Tweakers en ik waag zelfs te betwijfelen dat veel mensen Tweakers kennen laat staan dat ze een account hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 01:45:
Mwah niet helemaal. Daarbij gaat tweakers.net op een hele andere manier om met je gegevens. Ook niet iedereen die je kent zit op Tweakers en ik waag zelfs te betwijfelen dat veel mensen Tweakers kennen laat staan dat ze een account hebben.
Zodra een Tweakers de omvang en het gebruiksgemak krijgt van een Facebook, word het waarschijnlijk net zo eng.

Dat is het hele probleem. Als morgen FB stopt en overmorgen zit iedereen ergens anders, is de dag daarna dat medium waarschijnlijk minstens zo eng en veelomvattend als het huidige FB.

Ik denk werkelijk dat een van de belangrijkste redenen dat andere media minder eng zijn, de zeer beperkte omvang en gebruiksgemak van die media zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 14:19
Linkedin is eigenlijk het enige waar ik wel wat mee doe i.v.m. m'n freelance werk, en ik heb een Twitter account omdat ik me bezig hou met politiek (en dus geen "ik zit op de wc m'n kont af te vegen" tweets).

Maar alles zoals Facebook e.d. heb ik een paar jaar geleden resoluut verwijderd: apps, accounts, álles. Gewoon cold turkey weg mieteren, en er nooit meer naar kijken. Dat heeft me zoveel tijd bespaard aan nutteloze rommel bekijken, iets wat je automatisch toch doet als je achter je computer of telefoon zit. Linkedin en deels Twitter, daar maak ik professioneel gebruik van, maar alle persoonlijke "social media" rommel wegmikken... dat was/is echt een verademing gebleken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Zelf heb ik al jaren geen social media accounts meer. Het tweakers forum wil ik soms ook wel vanaf.. Omdat de meeste Tweakers een bovengemiddeld IQ hebben erger ik mij slechts zelden (of is de censuur hier gewoon heel goed??). Ook is het anoniem (genoeg), het gaat er niet echt om dat Jantje uit Gruttekutteveen ergens heel goed in is ofzo. Nee, ik zie enkel dat gebruiker Kapotlood of unezra iets ergens over vind.

Waar ik echter wel mee zit; mijn vrouw zit nog op Facebook. En is daar ook niet eenvoudig van af te krijgen. Ik heb haar niet kunnen overtuigen met privacyredenen. Dat is voor haar niet confronterend genoeg (dat Facebook eerder dan haar ouders wisten dat ze zwanger was maakte haar niet uit, dat had pas wat uitgemaakt als die ouders via Facebook werden ingelicht bijvoorbeeld).
Ik denk dat voor veel mensen de privacyschending niet confronterend genoeg is, omdat je de 'effecten' niet meteen door hebt. Dat reclame - en misschien 'nieuwsberichten' - speciaal worden gemaakt voor mensen vinden ze niet erg & valt niet altijd even goed op. En gelukkig maakt Facebook nog geen gebruik van de foto's die je gepost hebt om reclame te maken bij directe vrienden - dat zou te direct zijn en wél mensen afschrikken denk ik.

Ik probeer haar niet vaak over te halen om van FB af te gaan, zolang ze geen foto's plaatst waar ik of mijn kind op sta, niet zegt dat ze op vakantie gaat etc maakt het mij eigenlijk ook weinig uit. De laptop die ze gebruikt om op FB te gaan gebruik ik zelden, en op haar telefoon gebruikt ze het niet. Is het dan 'harmless' of houd ik mijzelf dan ook gewoon een beetje voor de gek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Nee, je hebt gelijk. Veel mensen overzien ook niet helemaal wat de kwalijke kanten kunnen zijn. Maar waarom zou je haar moeten overhalen? Je hebt haar de consequenties duidelijk gemaakt en zij staat er simpelweg anders in. Dan zou ik haar standpunt respecteren, mits ze jouw standpunt ook respecteert (zoals ervoor zorgen dat jij niet op foto's staat en de wereld laat weten dat je op vakantie bent). Voor wat betreft je kind, duidelijke afspraken over maken en een middenweg in zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 16:11
Jullie moeten op Netflix eens kijken naar de docu-reeks 'Dark Net'.
Komen een hoop zaken aan bod die in dit topic ook worden besproken. Kijkt makkelijk weg.

Of het mij afschrikt, niet echt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:40
Op facebook iedereen ontvolgt en ben alleen in enkele groepen actief die te maken hebben met mijn hobbies. Heerlijk :)

Hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Tehh schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:06:
Zelf heb ik al jaren geen social media accounts meer. Het tweakers forum wil ik soms ook wel vanaf.. Omdat de meeste Tweakers een bovengemiddeld IQ hebben erger ik mij slechts zelden (of is de censuur hier gewoon heel goed??). Ook is het anoniem (genoeg), het gaat er niet echt om dat Jantje uit Gruttekutteveen ergens heel goed in is ofzo. Nee, ik zie enkel dat gebruiker Kapotlood of unezra iets ergens over vind.

Waar ik echter wel mee zit; mijn vrouw zit nog op Facebook. En is daar ook niet eenvoudig van af te krijgen. Ik heb haar niet kunnen overtuigen met privacyredenen. Dat is voor haar niet confronterend genoeg (dat Facebook eerder dan haar ouders wisten dat ze zwanger was maakte haar niet uit, dat had pas wat uitgemaakt als die ouders via Facebook werden ingelicht bijvoorbeeld).
Ik denk dat voor veel mensen de privacyschending niet confronterend genoeg is, omdat je de 'effecten' niet meteen door hebt. Dat reclame - en misschien 'nieuwsberichten' - speciaal worden gemaakt voor mensen vinden ze niet erg & valt niet altijd even goed op. En gelukkig maakt Facebook nog geen gebruik van de foto's die je gepost hebt om reclame te maken bij directe vrienden - dat zou te direct zijn en wél mensen afschrikken denk ik.

Ik probeer haar niet vaak over te halen om van FB af te gaan, zolang ze geen foto's plaatst waar ik of mijn kind op sta, niet zegt dat ze op vakantie gaat etc maakt het mij eigenlijk ook weinig uit. De laptop die ze gebruikt om op FB te gaan gebruik ik zelden, en op haar telefoon gebruikt ze het niet. Is het dan 'harmless' of houd ik mijzelf dan ook gewoon een beetje voor de gek?
Wat is het probleem? FB heeft alleen gegevens die jij gedeelt hebt ( of in jou geval je vrouw) niets meer dan dat. Als jij je locatie deelt doe je dat bewust, als jij een account maakt en daar dingen invult ook. Ja hoe meer linkjes en dingen opent vanuit FB en hoe meer je liked hoe meer ze weten maar dat weten ze dan van een persoon X. Je doet het vrijwillig dus is het eigenlijk geen privacy schending, jij geeft zelf je gegevens weg door ze openbaar te maken. Als jij je account dicht zet zodat alleen vrienden je posts kunnen lezen is het niet veel anders dan een email sturen naar al je vrienden.

Dat de halve wereld elk spelletje meteen alle rechte op zijn/haar account geeft want leuk spelletje en gratis alleen even wat vinkjes aanzetten, is dom van de halve wereld maar dat is geen privacy schending. Net zo min als dat afrekenen in de supermarkt diefstal is. Jij wilt wat de andere partij wil daar wat voor terug en dan maak je een deal. Soms wil die andere partij geld soms wil die partij gegevens.
Kijk maar hoeveel mensen voor 5 euro korting op een entree kaartje ineens hun naam /adres/ telefoonnummer en email adres geven. FB doet gewoon hetzelfde jij kan gebruik maken van functionaliteit en spelletjes en zij willen gewoon wat van je weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Shadowhawk00 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:55:
[...]
Wat is het probleem? FB heeft alleen gegevens die jij gedeelt hebt ( of in jou geval je vrouw) niets meer dan dat. Als jij je locatie deelt doe je dat bewust, als jij een account maakt en daar dingen invult ook. Ja hoe meer linkjes en dingen opent vanuit FB en hoe meer je liked hoe meer ze weten maar dat weten ze dan van een persoon X. Je doet het vrijwillig dus is het eigenlijk geen privacy schending, jij geeft zelf je gegevens weg door ze openbaar te maken. Als jij je account dicht zet zodat alleen vrienden je posts kunnen lezen is het niet veel anders dan een email sturen naar al je vrienden.
Ik ben bang dat je het nieuws de laatste tijd niet (goed) hebt gevolgd. :)
FB heeft veel meer gegevens dan alleen de gegevens die jij hebt gedeeld én door slim zaken te combineren, weten ze meer dan die afzonderlijke delen bij elkaar opgeteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Tehh schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:06:

Dat moet je vrouw toch zelf weten? Ze weet zelf wat ze deelt en wat Facebook weet over haar wat ze niet zelf deelt dat weet Facebook toch wel ongeacht of ze wel of niet een account heeft. Harmless tja, in de EU een beetje meer harmless als in de US denk ik omdat gezichtsherkenning en dergelijke hier bij default uit staat.
unezra schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 19:08:
[...]

Ik ben bang dat je het nieuws de laatste tijd niet (goed) hebt gevolgd. :)
FB heeft veel meer gegevens dan alleen de gegevens die jij hebt gedeeld én door slim zaken te combineren, weten ze meer dan die afzonderlijke delen bij elkaar opgeteld.
En als je je account weg doet hebben ze die gegevens dan niet? Of moet je dan op missie dat iedereen zijn account weg doet en dat niemand foto's van je mag maken?

[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 05-05-2018 13:03 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:50
Marzman schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 13:02:
[...]

Dat moet je vrouw toch zelf weten? Ze weet zelf wat ze deelt en wat Facebook weet over haar wat ze niet zelf deelt dat weet Facebook toch wel ongeacht of ze wel of niet een account heeft. Harmless tja, in de EU een beetje meer harmless als in de US denk ik omdat gezichtsherkenning en dergelijke hier bij default uit staat.

[...]

En als je je account weg doet hebben ze die gegevens dan niet? Of moet je dan op missie dat iedereen zijn account weg doet en dat niemand foto's van je mag maken?
Dan weten ze het nog. Er zijn vrijwel geen sites meer zonder Facebook tracker. Ik raad daarom ook uBlock Origin aan om alle trackers etc te blokkeren.
Dus zelfs als je geen Facebook hebt zal Facebook je bijna overal op het web volgen. Zelfs op verzekeringssites zitten de trackers (zoals laatst in het nieuws).

Ik vind het erg ja dat ze dit doen, maar ik gebruik toch Facebook. Het is gewoon te handig om in contact te blijven met vrienden. Ik gebruik daarom ook Whatsapp en Instagram.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik gebruik het ook, en ik blijf het ook gebruiken. Wel zet zet ik er zelf steeds minder op.

Google weet eigenlijk ook alles via e-mails, internetgedrag (DNS), zoekgedrag, telefoons, advertenties, foto's die automatisch worden geupload etc. Dat hun messenger en sociale platform niet zo aanslaan maakt daarbij eigenlijk weinig uit.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Automatisch heb je het DNS van je ISP. DNS is tevens wat je zelf instelt. Dat kan je helemaal zelf weten en er zijn er voldoende die wel om je privacy geven. Hier is er een topic over: Het grote privacy-gerichte DNS server topic

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2018 17:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-09 11:38

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ben nu ongeveer 1,5 maand facebook loos, bevalt prima.

Maar waar ik mij wel aan erger is, heb ik gisteren meegedaan aan een hardloop wedstrijd en zijn die foto's natuurlijk allemaal gepubliceerd op facebook en nergens anders :(
Zo wordt je toch geforceerd om een account aan te maken wat ik helemaal niet wilt. (Ga ik niet doen ook)

Andere die ook tegen dit soort ongein aan lopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 16:16
Ik ben ook cold turkey van Facebook, Linkedin, Instagram af gegaan. In het begin denk je dat je wat mist, maar daarna komt het besef dat je helemaal niets mist, en dat je juist tijd hebt/maakt voor leuke dingen in het echte leven. Vrienden spreek je toch altijd via Whatsapp/in het echt en niet via Facebook. De vrienden die je alleen via Facebook 'in de gaten houdt' hoef je toch niet te missen. Het interesseert mij echt geen bal meer dat hij of zij op vakantie is geweest of kleine Daniel op een potje zit. Ik mis in ieder geval niets, met de vaste vrienden heb ik nog goed contact en de mensen die je verjaardag herinneren zonder Facebook-notificatie sturen netjes een berichtje ;)

Ik loop er soms wel tegenaan dat ik een bepaald nieuwsbericht zie waarin naar een facebook-post wordt verwezen, of als ik de bedrijfspagina via facebook wil bekijken. Ik krijg elke 5 seconden een pop-up en ik mag 80% van de pagina niet bekijken omdat ik geen account heb (dit doet Linkedin trouwens ook). Ik moet hier nog een oplossing voor vinden. Een fake-account is ook nauwelijks mogelijk omdat je een sms-controle hebt. Tevens zullen ze bij verdenking (bijv. een suffe naam) zelfs om je ID-bewijs vragen. Dat is soms wel even vervelend, maar het voelt niet alsof ik iets mis.

Sommige community-groepen waren ook wel handig om te volgen (bijv. als expat), maar dat zijn dan opofferingen die je maar moet maken. Uiteindelijk stonden die pagina's ook met 90% vol met crap en advertenties waar je zelf niets aan hebt.

Als je facebook-loos om je heen kijkt valt je trouwens ook op hoe schaap-achtig we met zijn allen zijn geworden. Geniet van het moment, en denk niet direct aan je social media als je iets meemaakt (en dus direct naar de telefoon grijpen om het met iedereen te delen). Dan denk ik aan een ongeluk langs de snelweg, een brand, of een paar kuikentjes die de weg oversteken, of gewoon de standaard verhalen: Bij een concert of op koningsdag.. Bekijk het met je eigen ogen en niet door de lens van je smartphone.

[ Voor 14% gewijzigd door Divak op 28-05-2018 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Divak schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:42:
Een fake-account is ook nauwelijks mogelijk omdat je een sms-controle hebt. Tevens zullen ze bij verdenking (bijv. een suffe naam) zelfs om je ID-bewijs vragen.
hmm zat er vandaag nog aan te denken om dit te doen. Nieuw account, alleen wat dingen volgen (poppodia etc) waar ik van op de hoogte wil blijven en verder geen vrienden....

Is er wellicht een andere manier om bv via rss een feed te maken van interessante facebook paginas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

En toch... ik heb nog niets gezien (inclusief de podia) waardoor ik denk "Laat ik eens een burner-FB profiel aanmaken".
De meeste podia waar ik nog wel eens naartoe wil hebben (best hip) ook gewoon een site waar alles te vinden is zonder het gelijk met Zuckerberg en talloze (smoelloze) adverteerders te delen dat ik mogenlijk geintresseerd ben in een concert.

Mijn facebook is verwijderd omdat ik tegen de sleepwet heb gestemd. Met dat in mijn achterhoofd is er niet heel gauw een (goeie) reden om terug te gaan. Daarbij heb ik hier nog staan wat Facebook van me wist... en dat is voldoende reden om niet een nieuw profiel aan te maken. Het is me te veel...
* Jester-NL heeft ook af en toe nog trek in een shaggie... maar doet dat ook maar niet, omdat 'ie weet dat het (waarschijnlijk) niet bij één peuk blijft.

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een update van mij, ik heb een tweede "anonieme" facebook, waar ik maar 1 foto op hebt en weinig post vandaar volg ik alle groepen. ik ga mijn officiele verwijderen, ik heb alle informatie er al afgehaald.

Ik gebruik nu pulse voor familie en colleages, whatsapp heb k al verwijderd. ik heb ook mijn linkedin verwijderd. Nu nog een paar stappen te gaan.

Ivm mijn youtube account is facebook belangrijk voor mij, dus helemaal vanaf kan ik gewoon niet, maar dan maar zoveel mogelijk anoniem.

Ik heb ook mijn iphone gestript van de meeste apps, uitgelogd van appleID en zoveel mogelijk settings dichtgezet. volgende stap is een ouderwets mobieltjes die alleen maar kan bellen en SMSen via een losse SIM kaart.

Ik begin ook binnenkort aan security/privacy hardening op mijn computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xxx

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Divak schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:42:
Geniet van het moment, en denk niet direct aan je social media als je iets meemaakt (en dus direct naar de telefoon grijpen om het met iedereen te delen). Dan denk ik aan een ongeluk langs de snelweg, een brand, of een paar kuikentjes die de weg oversteken, of gewoon de standaard verhalen: Bij een concert of op koningsdag.. Bekijk het met je eigen ogen en niet door de lens van je smartphone.
Pro-tip: dit lukt ook prima mét smartphone, zelfs wanneer je een Facebook-account hebt. Ergens is het ook wel treurig dat je al je social media accounts moet deactiveren alvorens je tot deze realisatie komt, en in dat geval heb je denk ik ook wel de juiste keuze gemaakt.

- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Jester-NL schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:04:
[...]

QFT.

En voor de rest. Sinds ik Facebook heb opgeruimd, heb ik het geen seconde gemist (en alle gekoppelde zut ook niet).
Ik ben me bewust dat ik nu niet meer kan gluren naar wat een aantal van mijn exen doen, of wat een vriendje van de lagere school uitvoert. Waarmee ik me vooral realiseer dat ik nu geen contact meer heb met stukjes uit het verleden waar ik voor Facebook ook geen contact meer mee had, en tijdens Facebook ook geen stom woord tegen zei, maar ik kon wel zien wat ze deelden.
Kortom... ik ben niets beter en niets slechter geworden van dat hele Facebook, anders dan dat er een periode van wederzijds stalken is geweest, waarbij er ook nog eens voor gezorgd wordt dat je dat nauwelijks zelf en actief hoeft te doen.
Gebruik al jaren geen FB/twitter/google+/instagram/etc. Mensen kunnen een poging doen me te bellen of een whatsapp bericht te sturen (lees bevestiging staat uit en wanneer ik actief was). Anoniem neem ik niet op, heerlijk rustig.

Nee 'social media' moet ik al jaren niets van hebben. Geloof dat ik het al niet meer gebruik sinds dat ik mijn HTC One X? had omdat de Facebook app de accu leeg trok en ik het toch niet gebruikte.

Ik snap niet waar mensen problemen mee hebben als je zegt geen van deze diensten te gebruiken, de meeste doen ook alsof het de normaalste zaak is en je raar bent als je het niet gebruikt?!

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Tja... ik moet eerlijk zeggen. Toen ik nog rookte snapte ik ook niet dat anderen dat konden ruiken. Sommige vegetariërs hebben issues met vlees-eters (en andersom).
Je kunt je over het algemeen het beste vinden in je eigen kring(etje) en begrip voor andere kringen is (bijna per definitie) minder makkelijk op te brengen. Denk maar aan het spreekwoord 'zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten'.
Met andere woorden: Zoals jij niet begrijpt dat mensen niet (volledig) kunnen begrijpen dat jij geen Facebook /... / zut gebruikt, geef je zelf ook al aan dat jij niet snapt dat anderen het wel gebruiken.

En het probleem is: je moet tegenwoordig eigenlijk kiezen voor een beetje wereldvreemd zijn als je niet je halve leven gedeeld, gedocumenteerd en vindbaar wilt leven. (Eigenlijk gek, dat dit digitaal exhibitionisme dan weer geen bloot toestaat ;) )

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoidnl
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-09 15:40

Paranoidnl

denkt teveel na over kippen

Jester-NL schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:11:
Eigenlijk gek, dat dit digitaal exhibitionisme dan weer geen bloot toestaat ;) )
Komt omdat de meeste amerikanen zo preuts zijn als een zak natte wortels.
je kunt prima iemand neerschieten live op TV(bij wijze van spreken) maar er mag absoluut geen tepel in beeld.
hetzelfde voor schelden, elke boe of bah wordt gecensureerd.
Wel grappig dat de Britten en Australiërs er dan weer een sport van maken om zo creatief mogelijk iemand kapot te schelden :P

Who are we to question why the chicken crosses the road?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CartmanMMA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-08 15:42

CartmanMMA

Fallus Giganticus

Ik had zelf een paar jaar geleden FB gedeactiveerd "account op non actief gezet" De reden was heel simpel, teveel reclame waardoor ik posts van mn vrienden niet meer kon zien / volgen. Ook vond ik dat ik teveel tijd o het platform doorbracht en zelf weinig deelde.
De mensen die mij kennen hebben mijn mail / 06 en diegene die dat niet hebben zijn dus voor mij niet belangrijk, hoppa stuk meer rust, minder afgeleid en ook nooit meer de behoefte gehad om het account weer te heractiveren. Onlangs heb ik mijn facebook account definitief verwijderd.

Instagram vindt ik wat lastiger om te verwijderen, niet omdat ik veel post maar vind het wel leuk om de foto's te zien van de mensen die ik volg. Maar het liefst verwijder ik instagram ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
Ik ben maandje of 2 terug cold-turkey gestopt met Facebook en heb allerlei social meuk apps verwijderd van mijn mobiel en/of uitgelogd (o.a. Reddit) zodat ik het als read-only platform gebruik.

Ik was soort-van "bang" dat ik allemaal contact enzo zou missen maar eigenlijk is er niets veranderd. Tweakers is 1 van de weinige sites waar ik af en toe nog wat typ. Ik vind het wel lekker rustig zo :)

[ Voor 4% gewijzigd door Gamebuster op 29-05-2018 12:29 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-06-2024
Ik heb al een tijd geen Facebook meer en ik vind het prima. Ik mis er niets aan (behalve de Facebookfitties, dat vond ik dan wel weer popcornwaardig). Ik heb alleen Twitter, maar dat is eigenlijk het account van mijn website.

Ik vind Twitter handig met bedrijven. Maar de app staat niet op mijn mobiel, ik werd gek van de notificaties. En ook al zette ik die uit, kreeg ik ze nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
Jester-NL schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:11:
(Eigenlijk gek, dat dit digitaal exhibitionisme dan weer geen bloot toestaat ;) )
Och, genoeg reddits en twitter/tumblr acounts met bloot hoor 8)
(Mag ik hier niet linken, want bloot is vies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Jester-NL schreef op maandag 28 mei 2018 @ 16:43:
De meeste podia waar ik nog wel eens naartoe wil hebben (best hip) ook gewoon een site waar alles te vinden is zonder het gelijk met Zuckerberg en talloze (smoelloze) adverteerders te delen dat ik mogenlijk geintresseerd ben in een concert.
Ja maar als je 10+ van die podia volgt kun je elke dag/weekend al die sites afgaan. Dat vind ik het absoluut niet waard. Dan maak ik graag gebruik van het gemak dat Facebook in deze kwestie biedt..en dan het liefst met een burner account, omdat ik met de rest van Facebook helemaal klaar ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Mwah... mijn ervaring is dat ik niet dagelijks of wekelijks hoef te kijken wat [insert podium] gepland heeft staan, maar dat er ook een lange termijn-planning staat. En meestal haal ik daar al wel uit naar welk bandje ik wil gaan luisteren. (Overigens jammer dat Last.fm zo ingekakt is... ik deelde daar minder en had een hoger rendement op wat ik terugkreeg aan nuttige informatie)
Daarnaast (en ook dat is mijn ervaring) heb je met zo'n lange(re) termijn planning meer kans op kaartjes ;)

Ook een burner-account geeft 'ze' inzicht. Jij deelt met FB je muzikale voorkeuren en de zalen in de buurt. En - omdat je een account hebt en ingelogd bent, ook allerlei andere kliks en bezoeken. Dat jij een burner gebruikt boeit FB niet zo heel veel. Misschien dat ze dat bij de volgende opschoonronde weer eens verwijderen, maar ze hebben het liefst toch dat je ingelogd bent. Dan ben je veel meer waard dan alleen je bezoeken aan hun site.

[ Voor 31% gewijzigd door Jester-NL op 29-05-2018 17:02 ]

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:37
Zojuist ook Facebook gedeactiveerd (eerste stap). Deed er eigenlijk al niks meer mee behalve eindeloos scrollen.

Ik volgde wel nu.nl, rtl nieuws, rtl zijn, FD en de regionale krant. Dan bleef ik op de hoogte van nieuws. Ook tweakers en Iculture zijn hier onderdeel van.
Nu heb ik dus geen nieuwsfeed meer.
Heeft iemand een oplossing waar ik soort van real time zoals met de timeline van Facebook een nieuwsoverzicht heb van verschillende media/nieuwsbronnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-09 23:52
Trezzahn schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 21:15: Ik volgde wel nu.nl, rtl nieuws, rtl zijn, FD en de regionale krant. Dan bleef ik op de hoogte van nieuws. Ook tweakers en Iculture zijn hier onderdeel van.
Heeft iemand een oplossing waar ik soort van real time zoals met de timeline van Facebook een nieuwsoverzicht heb van verschillende media/nieuwsbronnen?
Bedoel je RSS?

Ondanks dat Mozilla en Google de ondersteuning ervan in hun browsers vermoorden (waarom geen idee), bieden de sites die je noemt nog steeds RSS/Atom feeds aan.

[ Voor 36% gewijzigd door RoestVrijStaal op 17-07-2019 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 13:57
Sinds 1 maand ook van FB af. Eerste week even onwennig omdat je automatisch de app zoekt, maar daarna erg lekker. LinkedIn zit ik voor mijn werk nog wel op ivm draaiende campagnes, maar verder niet echt heel boeiend.
Trezzahn schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 21:15:
Zojuist ook Facebook gedeactiveerd (eerste stap). Deed er eigenlijk al niks meer mee behalve eindeloos scrollen.

Ik volgde wel nu.nl, rtl nieuws, rtl zijn, FD en de regionale krant. Dan bleef ik op de hoogte van nieuws. Ook tweakers en Iculture zijn hier onderdeel van.
Nu heb ik dus geen nieuwsfeed meer.
Lekker late quote :+, maar ik gebruik de app Quid. Prima oplossing. Plus ik heb het FD als zaterdagkrant genomen. Voelt goed om in de tuin lekker de krant te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Jester-NL ik ben ook al jaren FB sober (klinkt als een SMA of social media anonymous. Heb wel een Twitter account, maar die gebruik ik meer voor pb naar servicedesks van bedrijven. Vg wat mensen, maar kijk eigenlijk nooit.

Waar ik eigenlijk op wilde reageren is dat ze je inderdaad liever een nep account laten gebruiken dan geen.
Zelf ervaring gehad. Mijn vrouw verkoopt en geeft weg via die groepen. Maar vaak ook dingen van ons zeg maar. Dus zij was altijd de sjaal hiervoor. Dus, we dachten een account te maken voor familie verkoop, maar jemig wat een problemen ben ik tegenaan gelopen.
Familie mag niet als naam. Fam uiteindelijk wel.
Daar voorbij moet er een foto gebruikt worden. Nope, foto van internet werd niet geaccepteerd. Goed prima.
Weet je, laat maar. Ik cancel het account wel. Nope. Dan moet je eerst door de hele zooi heen ofwel, al je info gegeven hebben. Uiteindelijk gemaild en aangegeven dat ik met dit soort praktijken geen account wil hebben en of ze hem dan maar gewoon verwijderen. Wis en waarachtig. Een week later een werkend account zonder ook maar enige communicatie.
In de tussentijd nog nooit gebruikt, maar goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:23

Dhrax

Prog Lord

sypie schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 06:46:
Afgelopen jaar ook gestopt met Facebook en LinkedIn. De laatste boeide mij niet zo, ik ben niet ambitieus in mijn vak. Ik ben docent en dat wil ik de komende jaren graag blijven, ik hoef geen teamleider of manager te worden. Brrr, alleen de gedachte al.
Uitstekende keus :)
Managers en teamleiders voegen niks toe, docenten wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik gebruik Facebook/Instagram nog wel dagelijks, maar plaats er al jaren bijna niks meer op. Heb het idee dat veel anderen dat ook niet meer doen, waardoor mijn timeline eigenlijk meer nieuws/reclame en berichten van bekendheden zijn die ik volg. Al vind ik het wel makkelijk om alles in 1 overzicht te hebben.

Vanwege die privacy en tracking berichten gebruik ik niet meer de apps van facebook/instagram/linkedin. Deze hebben prima web apps waarmee je hetzelfde kunt als de full apps. Scheelt ook weer ruimte op je telefoon en constante updates van die apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
RoestVrijStaal schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:27:
[...]
Bedoel je RSS?

Ondanks dat Mozilla en Google de ondersteuning ervan in hun browsers vermoorden (waarom geen idee), bieden de sites die je noemt nog steeds RSS/Atom feeds aan.
RSS gebruikte ik voor het social media tijdperk ook best veel. Daarna is het door Facebook e.d. een beetje ingehaald. Vooral omdat je ook weer reacties kunt geven/lezen op nieuwsberichten. Al heeft dat nu niet echt meer meerwaarde, want als een bericht 500 reacties heeft zijn het 499 reacties als (@Pietje dit moet je lezen of @HenkenIngrid iets voor jullie? :'))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Facebook account met 500+ connecties had ik verwijderd.
Daarna nieuwe aangemaakt met 16 friends. Minder rommel om doorheen te akkeren.

Helemaal offline gaan is te rigide.

[ Voor 13% gewijzigd door JJ Le Funk op 18-07-2019 21:27 ]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-09 07:22
Ik heb een anoniem twitter account (omdat je merkt dat je snelle reacties krijgt op support vragen). Gebruik ik ongeveer 1 keer per maand ofzo.

Facebook heb ik (helaas) wel, maar zet er niets op. Hier gebruik ik het voor enkel groepschats of privé groepen. Zeer moeilijk mensen te overtuigen om een trouw uitnodiging, uit eten, daguitstap,... niet te plannen via Facebook. Gebruik je het niet, dan moet je veel moeite doen om op de hoogte gehouden te worden van de planning. Ik ga er minstens 1 keer per week op. In geval dat er iets georganiseerd wordt is het dagelijks.

LinkedIn heb ik ook. Profiel is mooi up 2 date, maar verder doe ik er weinig mee. Ik aanvaard proper collega's en mensen die ook echt ken (beetje beleefdheid zeker) maar al die recruiters negeer ik een beetje. Hier en daar like ik iets of plaats ik een opmerking omdat dit van mijn job een beetje verwacht wordt. Ik heb een deels politiek getinte functie die wat handjes schudden verwacht (en waar ik soms met externe mensen praat en dan komt het vlot over als je weet dat ze product x op de markt hebben gezet of het bedrijf actie y heeft gedaan).

Van al de bovenstaande heb ik geen app op mijn smartphone staan en ik log er ook nooit mee aan op smartphone (die zitten altijd dan zo hard te pushen om de app te installeren dat het irritant wordt).

Whatsapp is de enige "social media" app die ik op mijn smartphone heb. Voor mij valt het eigenlijk niet onder social media, maar een gewoon alternatief voor SMS (met degelijks groep ondersteuning) en gebruik het daar ook enkel voor.

Ik ben best wel blij hiermee. Allesbehalve verslaafd en kom niet over als diegene die men via mail of SMS moet laten weten hoe laat we afspreken.

[ Voor 7% gewijzigd door SMGGM op 18-07-2019 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-09 23:52
Palomar schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:27:
[...]

RSS gebruikte ik voor het social media tijdperk ook best veel. Daarna is het door Facebook e.d. een beetje ingehaald. Vooral omdat je ook weer reacties kunt geven/lezen op nieuwsberichten. Al heeft dat nu niet echt meer meerwaarde, want als een bericht 500 reacties heeft zijn het 499 reacties als (@Pietje dit moet je lezen of @HenkenIngrid iets voor jullie? :'))
Dus....dan zou het gebruik van RSS kunnen helpen met het ont-social-media'en? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Op zich is het best knullig van [insert organisatie] als support via Twitter beter werkt dan via de 'normale' kanalen.

Ik kwam er recent achter dat ik ooit (tien jaar terug(!!)) een Twitter-account heb aangemaakt. Puur en alleen om de naam te claimen, denk ik... want er is in een decennium exact 0 keer mee getweet ;)

me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-09 11:30
Sinds een paar jaar geen FB meer, dit kwam nadat ik mijn telefoonnummer had verwijderd uit het fb profiel, vervolgens haast direct een melding kreeg dat mijn naam incorrect was, ik weigerde mijn echte naam te gebruiken, en mijn voornaam tevens ook als achternaam had ingesteld ^^
Of ik niet even direct een kopie paspoort / id bewijs wou uploaden naar FB, dat ging me een stap te ver voor een online account, het is FB en niet de lokale gemeente..

Bon, het profiel is inactief, inloggen geeft nog altijd de melding paspoort or no entry, en ik krijg het account ook niet verwijderd want ze missen info, ookal vraag ik dit aan via het mailadres gelinkt aan dat account. uiteindelijk maar vrij rap losgelaten.. geen FB dus, nooit aan de instagram, twitter, of andere shit meegedaan, vrienden mogen me bellen of langsrijden. helaas wel whatsapp, maargoed dat zie ik dan niet als social media... linkedin wel, puur omwille de vacatures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bansheeben
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10-2024

Bansheeben

There never was any cake...

In hoeverre is een forum als GoT nou eigenlijk niet social media? Goed, het is wat meer anoniem, maar eigenlijk doet men hier grotendeels hetzelfde als in hobby groepen op FB.

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Bansheeben schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:42:
In hoeverre is een forum als GoT nou eigenlijk niet social media? Goed, het is wat meer anoniem, maar eigenlijk doet men hier grotendeels hetzelfde als in hobby groepen op FB.
Klopt wel een beetje.

Sinds ik ben gestopt met FB (december 2018) en m'n account heb verwijderd, ben ik wel meer gaan ronddolen op dit forum.

Het verschil tussen FB en GoT is (voor mij althans), dat ik hier nog eens wat opsteek en ik het gewoon een fijne community vind (ondanks dat ik bijna niemand IRL ken) en ik doelloos facebooken steeds vaker als zonde van m'n tijd beschouwde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Laatst online: 22:40
De laatste tijd gebruik ik juist wat meer FB, maar op een andere manier. Al maanden, zo niet langer dan een jaar geen status-updates meer geplaatst. Ik merk dat mijn connecties dat ook steeds minder doen. Ik zit wel meer in de Facebook-groepen voor hobbies. En ik gebruik mijn timeline vooral om op de hoogte te blijven van allerlei leuke evenementen, feestjes, optredens van een groot aantal kroegen, café's, bandjes, etc uit mijn buurt :-)
Pagina: 1 2 3 Laatste