-SaveMe- schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:26:
[...]
Hmmmm, ik heb totaal geen enkel probleem met het onderhouden van contacten. Ook niet mensen die wel op FB zitten. Whatsapp, mail, sms, bellen, langs gaan, etc werkt prima.
Enne, 'werkelijke sociale contacten', ik ken maar een soort sociale contacten

Ik hang ook in wat sociale groepen rond die niet per-sé over een hobby gaan. Met werkelijke sociale contacten bedoel ik dus de 1e 2 "ringen" direct om mij heen. Vrienden, kennissen, mensen die ik beter ken en waarvan ik een groot deel bij wijze van spreke midden in de nacht kan bellen als er iets aan de hand is. (Een groot deel van die mensen ken ik IRL en met een deel daarvan spreek ik meer of minder regelmatig IRL af.)
Daar omheen hangt nog flink wat spul van mensen die ik misschien minder goed ken, maar die wel onderdeel vormen van mijn sociale netwerk.
Ik waardeer zelf al die vormen van en zou dat serieus missen. Veel van die groepen vullen namelijk een heel specifieke sociale of hobbymatige behoefte voor me in.

(Voorbeeld, mijn IRL vrienden hoef ik niet lastig te vallen met -tig kattenplaatjes of hele mijmeringen over hun gedrag, in een specifieke katten FB groep doet iedereen dat en vind niemand dat raar of vervelend.)
Dat lijkt mij dus persoonlijk het lastige van FB (of als FB ooit verdwijnt, een netwerk dat in het FB gat springt) vaarwel zeggen.
Via FB ben ik bijvoorbeeld ook op het spoor gekomen (of meer, zij zijn op mijn spoor gekomen) van een van mijn basisschool klassen. Afgelopen zondag was er een reunie en na bijna 30 jaar, bleek dat leuker dan ik ooit verwacht had. De kans dat ze me zonder FB hadden gevonden was heel erg klein geweest en dan had ik dát moeten missen.
De wassen neus waar TS het over heeft herken ik niet, maar misschien juist wel omdat ik mijn groepen en mensen (ook al zit ik in veel groepen) heel specifiek uit zoek. Qua mensen in mijn vriendenlijst ben ik matig conservatief, ik voeg niet iedereen toe en ruim een in de zoveel tijd op. Ofwel, ik heb denk ik een gemiddelde hoeveelheid "vrienden" op FB, 246 op het moment. Sommige mensen spreek ik jaren niet, anderen dagelijks.
Qua newsfeed trap ik alles dat me niet bevalt er rucksichtloss af. Heel bewust kies ik daar mijn eigen filter bubble waardoor een deel van de wereldlijke ellende vrolijk aan me voorbij gaat. Hoef ik niet, wil ik niet, als ik dat wil trek ik nu.nl of nos.nl wel open.

(Of liever lees ik de zaterdageditie van De Volkskrant of blader wat rond op De Correspondent.)
Publieke discussies (buiten specifieke groepen om) meng ik me nauwelijks in. Ik reageer ook heel weinig op andermans timeline. Een like is echt al heel wat. Ook daar dus snap ik deels wat TS zegt, maar heb ik zelf een manier gevonden daar mee om te gaan. (Want de zoveelste zwarte pieten discussie zit ik echt níet op te wachten.)
On the other hand, er zijn dus momenten dat ik ook denk "het is klaar met de social media".

(Maar na een paar dagen en wat minder online zijn, mis ik wel degelijk het sociale aspect.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.