Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 03:59:
Facebook, Linkedin ik will er vanaf.
Tegenwoordig gaat het alleen nog maar om elkaars mening af te branden, racebaiting, false news, etc.
Ik ben er klaar mee omdat ik ondanks ik het niet wil, mee gezogen word in die nare negativiteit.
Het grote probleem is de sociale contacten van echte vrienden en familie plus facebook is een bron van informatie voor mijn hobbies.
Linkedin gooi ik er van de week af, het is een wassenneus in mijn optiek, leuk voor je "carriere" maak in de praktijk heb ik nooit iets positiefs zien komen uit mijn gelikte linkedin profiel.
Ik vind het moeiljk om van facebook af te komen, minderen helpt gewoon niet en compleet afsluiten van sociale media betekend dat ik informatie mis die ik leuk vind
Iemand hier in het zelfde bootje?
LinkedIn zou ik er niet af gooien. Zelfs als je het amper gebruikt. Het is typisch een netwerk dat zijn waarde pas bewijst als je ooit op zoek gaat naar een andere baan en dán ben je heel blij dat je d'r een account hebt.
Je moet je daar ook de vraag stellen waarom. Zit het je in de weg? Mij persoonlijk in ieder geval niet. Ik kom er bijna nooit, enkel om af en toe een contact toe te voegen. Qua forum vind ik het compleet waardeloos maar als online visitekaartjes-boekje vind ik het prima werken. (En mocht ik ooit op zoek gaan naar ander werk, verwacht ik juist via LinkedIn de nodige kansen.)
Qua Facebook, ik filter mijn timeline behoorlijk. Niet dat ik alleen maar mensen als vriend heb met wie ik IRL een nauwe band heb maar het overgrote deel zijn wel mensen die ik persoonlijk ken, al dan niet na een min of meer intensieve chat. Wel zitten er contacten tussen waar ik vroeger veel (al dan niet IRL) contact mee had maar waarmee het contact verwaterd is. Toch vind ik het vaak wel leuk die mensen in mijn timeline te hebben.
Ik gebruik het in ieder geval vooral voor dat soort dingen, voor mensen met wie ik werkelijk contact wil hebben én voor diverse groepen over onderwerpen waar ik interesse in heb. (Als forum dus.) Daarnaast gebruik ik Facebook voor mijn werk. Een deel van de groepen waar ik in zit zijn werk gerelateerd. Dat is ook waarom ik er nog zit, zonder FB zou ik zowel sociaal als hobbymatig als professioneel dingen missen.
Negatieve discussies negeer ik over het algemeen. Heel af en toe lees ik eens een draadje door maar reageren doe ik niet of nauwelijks op publieke discussies. Zelfs reageren op iemand anders' timeline doe ik zeer sporadisch. Ik like weinig, reageer weinig op andermans timeline en post zelden op mijn eigen timeline. (Als ik al dingen post zijn het meestal vrij neutrale dingen zoals een foto van de katten.)
Aan de andere kant, ik snap je aversie ook wel. Persoonlijk heb ik ook vaker zitten nadenken al die social media er maar uit te gooien en verder offline te gaan. (Of het eens te proberen met een maandje, 2 maandjes online-pauze.) Dat zou een forse omslag betekenen in hoe ik contact onderhoud met mensen en ik denk dat ik flink wat contacten en informatiebronnen zou kwijt raken. Anno 2018 is online toch wel de plek waar je ook je IRL vriendschappen onderhoud. Ik weet dus niet of ik van het alternatief erg gelukkig zou worden.
Waar ik wel gelukkiger van ben geworden is flink filteren. Veel nieuwsbronnen van mijn timeline, regelmatig klikken op "Hide Post" en vergelijkbare opties klikken, selectief zijn in wie ik toe voeg, af en toe mensen ontvrienden of ontvolgen. (Ik zit wel in véél groepen, maar volg ze niet allemaal actief.) Al met al levert dat een timeline op die misschien nog wat te vol is naar mijn smaak maar die relatief weinig negativiteit kent.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.