Toon posts:

Afstand doen van social media is moeilijk

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Facebook, Linkedin ik will er vanaf.

Tegenwoordig gaat het alleen nog maar om elkaars mening af te branden, racebaiting, false news, etc.
Ik ben er klaar mee omdat ik ondanks ik het niet wil, mee gezogen word in die nare negativiteit.

Het grote probleem is de sociale contacten van echte vrienden en familie plus facebook is een bron van informatie voor mijn hobbies.

Linkedin gooi ik er van de week af, het is een wassenneus in mijn optiek, leuk voor je "carriere" maak in de praktijk heb ik nooit iets positiefs zien komen uit mijn gelikte linkedin profiel.

Ik vind het moeiljk om van facebook af te komen, minderen helpt gewoon niet en compleet afsluiten van sociale media betekend dat ik informatie mis die ik leuk vind :(

Iemand hier in het zelfde bootje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:20
Je kunt ook alles op Facebook op alleen ik zetten. Dan ben jezelf de enige die het ziet. En zo kun je nog steeds alles lezen op de verschillende groepen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Afgelopen jaar ook gestopt met Facebook en LinkedIn. De laatste boeide mij niet zo, ik ben niet ambitieus in mijn vak. Ik ben docent en dat wil ik de komende jaren graag blijven, ik hoef geen teamleider of manager te worden. Brrr, alleen de gedachte al.

Op Facebook zat ik ook in groepen waar ik mijn hobby's kon delen en waar ik best wat informatie vandaan gehaald heb. Toch heb ik op de bewuste knop gedrukt. Eerst alles wat van mij was verwijderd (met een handige Chrome plugin) en na een paar dagen een lege timeline zonder verdere reacties die daar op kwamen heb ik op de knop gedrukt. De benodigde informatie kan ik ook elders op het net vinden. Verder houd ik alleen maar tijd over.

Het is dus niet moeilijk om er afstand van te doen. Het is eigenlijk net als met roken: als je zegt dat je wilt stoppen maar dit nog niet in je hoofd verwerkt hebt wordt het niks. Voor mij hoeft Facebook in ieder geval niet meer. Ik heb ook niet het idee dat ik dingen mis. Heerlijk zo die rust.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Zou het een tussenstap zijn als je je Facebook verwijderd en een nieuw (anoniem) account aanmaakt zodat je nog wel info voor je hobbies kan vinden maar niet die sociale druk hebt? Je kan je Facebook account volgens mij ook tijdelijk pauzeren, dan verdwijn je wel uit messenger en kan niemand je vinden enzo. Kan je zien of het wat is en anders gewoon weer ‘terug’ :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:56
Ik moet wel een beetje glimlachen om het feit dat je bang bent dat je het contact met je echte vrienden gaat missen als je geen Facebook meer hebt TS. ;)

Voor hobby’s weet ik niet wat je hobby is, en of het op foto’s of wat dan ook slaat.

Anyway, laatst met browserwissel van Chrome naar Firefox niet mijn wachtwoord ingevuld (en daarmee automatisch inloggen) bij Facebook. Ik kwam er dus niet meer in, en geen zin om het wachtwoord op te zoeken in mijn wachtwoordmanager. Na 2-3x bij het inlogscherm te hebben afgehaakt niet meer geweest, en het ook zeker niet gemist.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:36
sypie schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 06:46:
Het is dus niet moeilijk om er afstand van te doen. Het is eigenlijk net als met roken: als je zegt dat je wilt stoppen maar dit nog niet in je hoofd verwerkt hebt wordt het niks. Voor mij hoeft Facebook in ieder geval niet meer. Ik heb ook niet het idee dat ik dingen mis. Heerlijk zo die rust.
Met hierboven

Alleen heb ik wel besloten mijn account actief te houden, kijk er alleen zelden om. Heb bepaalde mensen uit gezet, besteed er maximaal een minuut per dag aan.

- vind het nog wel leuk om bij zwangerschappen de foto/naam van kind te zien, te weten dat de baby gezond is geboren, van mensen die ik niet meer spreek maar wel ken
- ik wil vindbaar zijn. Tegenwoordig sta ik niet in een telefoonboek, dus kan niemand uit het verleden mij vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:43
Ik ben gewoon minder gaan kijken.
Op een gegeven ogenblik wilde gezichtsboek dat ik meer vriendjes ging maken als ik mijn nieuwsfeed opende na een maand. Was na 5 minuten scrollen door de info heen, blijkbaar konden ze niet meer opbouwen.
Na 3 x dit bericht gewoon op delete gedrukt. Heerlijk rustig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toth70
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:50
De eerste stap voor mij was om personen die stomme berichten plaatsen te blokkeren. Niet te verwijderen, maar alleen de berichten van die personen op je tijdlijn blokkeren. Destijds kon dat door rechtsboven in een bericht te klikken, daar kon je dan aangeven dat je geen berichten van die persoon meer op je tijdlijn wil zien.

Als ze je willen spreken kunnen ze je altijd nog een privébericht sturen, en je bent nog altijd vindbaar.

Gevolg was dat na een paar dagen bijna iedereen geblokkeerd was. De paar mensen die nog over bleven plaatsten helemaal niets, of zeer zelden. Dus tja....toen ging het vanzelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je wel gewoon Facebook wil, maar je ergert aan een aantal dingen daarop, heb je dan niet gewoon een paar vrienden die geblokkeerd moeten worden en misschien nog wat de verkeerde paginas die je volgt? Want ik herken dat niet echt. Komt ook omdat ik eigenlijk alleen de DirkJan en De Speld erop volg, en elke vriend die te domme dingen of teveel politiek geneuzel deelt geblokkeerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 16:38
Facebook is inderdaad handig voor het plannen van activiteiten met vrienden, foto's naderhand delen etc...

Verder post ik niets meer en ik probeer nergens op te reageren. Mensen die nog negatieve nieuwsberichten posten zonder verdere duiding gaan op mute. Heerlijk.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 03:59:

Tegenwoordig gaat het alleen nog maar om elkaars mening af te branden, racebaiting, false news, etc.
Ik ben er klaar mee omdat ik ondanks ik het niet wil, mee gezogen word in die nare negativiteit.

Het grote probleem is de sociale contacten van echte vrienden en familie plus facebook is een bron van informatie voor mijn hobbies.

Linkedin gooi ik er van de week af, het is een wassenneus in mijn optiek, leuk voor je "carriere" maak in de praktijk heb ik nooit iets positiefs zien komen uit mijn gelikte linkedin profiel.

Ik vind het moeiljk om van facebook af te komen, minderen helpt gewoon niet en compleet afsluiten van sociale media betekend dat ik informatie mis die ik leuk vind :(

Ik krijg net de leukste aanbiedingen via LinkedIn. Bijna wekelijks wel, het is echt geen wassen neus en in mijn optiek wil ik niet eens werken met een werkgever die Linkedin niet in zijn recruitment profiel heeft zitten. Dan ben ik, als ict'er, geen match met jouw bedrijf (of je moet me al willen hebben om je de 21e eeuw in te luiden).

Ik heb facebook nog wel maar log er nog amper op in, post nooit wat en heb totaal geen problemen ermee om dit opzij te laten liggen. Mensen die me echt moeten hebben die bellen me maar, degene die zich daar niet de moeite voor nemen zijn te lui om de vriendschap te onderhouden imo.

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 07:46:
Facebook is inderdaad handig voor het plannen van activiteiten met vrienden, foto's naderhand delen etc...

Verder post ik niets meer en ik probeer nergens op te reageren. Mensen die nog negatieve nieuwsberichten posten zonder verdere duiding gaan op mute. Heerlijk.
Precies hoe ik mijn facebook gebruik.
Soms eens een post liken, beetje contact met kennissen van vroeger en af en toe eens wat interessante onderwerpen volgen.

Linkedin gebruik ik wel een stuk meer om te netwerken als ZZP-er, maar ook daar connect ik alleen met mensen die iets toevoegen en zit er niet op om +1000 connecties te hebben. Ook volg ik veel bedrijven in mijn vakgebied en dan komt er ook erg veel interessante informatie voorbij.

Over het algemeen post ik niks op facebook en geef ik ook geen opmerkingen meer op posts, die discussies zijn imo vaak de tijd niet waard. Op Linkedin vermeld ik mijn nieuwe projecten met wat uitleg er bij om zo nog meer opdrachten binnen te halen.

Het echte online discussiëren doe ik alleen nog op forums omdat die toch vaak een wat intelligenter publiek hebben dan social media.

[ Voor 27% gewijzigd door Ernemmer op 16-03-2018 08:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:30
Je kan ook kiezen om niet aan die facebook discussies mee te doen...
Facebook vriendjes die constant met onzin in je feed verschijnen kun je op negeren zetten. Dan blijf je vriendjes maar komen hun posts/likes/shares niet meer in je feed terecht.

Vooral jezelf niet opwinden over dit soort dingen. Dan is facebook namelijk niet het probleem, maar jij :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een jaar of twee geleden afscheid genomen van Facebook. Gewoon m'n account deleted. Geen moment gemist. Linkedin heb ik nog wel maar ook daar krijg ik steeds meer het gevoel dat ik het liever kwijt dan rijk ben. Dat is meer en meer een Facebook alternatief geworden met marketing achtige posts. Als ZZP'er heb ik daar wel veel connecties die af en toe vragen of ik nog beschikbaar ben. Dat is dan ook de enige reden dat ik het nog heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:12
Het enige waar ik facebook voor gebruik is de chat als ik eerlijk moet zijn.
Ik heb dan een hobby waar ik in een gesloten groep zit, maar daar houdt het dan ook wel mee op.

Misschien om dezelfde aanpak te nemen als die ik heb?
Lekker chatten en een hobbygroep, meer heb ik je immers toch niet nodig van facebook.
Mocht je wel nieuwsgierig zijn naar 1 van je vrienden, kun je hun profiel wel zien, of volgen zodat je alleen van hun updates krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gewoon die vrienden verwijderen of alleen een paar aanhouden. Ik heb er ook een paar verwijderd vanwege politieke uitingen (pro-Israel, tegen moslims, mlm, alleen games, weg ermee) die ik niet in mijn tijdlijn hoef te zien en waarover ze IRL niet spreken (dus je ontdekt het pas op facebook)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-09 14:23

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gebruik facebook al jaren niet meer. Gewoon stop gezet. Helaas lukt verwijderen niet. Hij blijft je gegevens onthouden. De buitenwereld kan je dan gelukkig niet meer zien. Heb niet gevoel dat ik iets mis. ;)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gewoon die vrienden verwijderen of alleen een paar aanhouden. Ik heb er ook een paar verwijderd vanwege politieke uitingen (pro-Israel, tegen moslims, mlm, alleen games, weg ermee) die ik niet in mijn tijdlijn hoef te zien en waarover ze IRL niet spreken (dus je ontdekt het pas op facebook)

Als het gevoelig ligt (directe collega, familie) kun je hun updates uitschakelen en instellen dat ze niks meer te zien krijgen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finder
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-09 12:53
Ik heb ruim 2 jaar geleden hetzelfde gevoel gehad als jij, en maakte me ook wat zorgen over privacy. Gewoon van de ene op de andere dag op 'delete' geduwt. Geen seconde spijt van gehad of 'afkick-verschijnselen'. Je maakt zo'n platform in je hoofd veel belangrijker dan het is; ik heb geen enkele sociale activiteit, feestje of uitnodiging gemist. Integendeel mensen vragen 'hoe het is, zo zonder facebook'.

Het geeft veel meer rust, geeft veel minder prikkels en je hebt veel minder 'verloren' tijd. Mensen die hierboven aangeven dat je ook discussies kan mijden of time-lines aanpassen; inderdaad dat kan. Maar ik kreeg nooit 100% onder controle wat ik wilde zien tussen alle rotzooi die voorbij kwam.

Inderdaad die politieke discussie en activisten op Facebook; blij dat ik dat niet meer hoef te volgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Er is niet echt een tussenweg naar mijn mening. Op een gegeven moment had ik van AL mijn FB connecties de updates uitgeschakeld en zag ik alleen nog maar reclame en pagina's die ik volgde op m'n tijdlijn. Daarna maar gewoon besloten m'n account te verwijderen en heb er nu 3 jaar later geen seconde meer aan teruggedacht.

Als je er over nadenkt is het eigenlijk te bizar voor woorden. Je ergert je 95% van de tijd kapot aan Facebook maar toch twijfel je of je het moet blijven gebruiken omdat het voor 'een paar dingen toch wel handig is'. Nee, je mist helemaal geen belangrijke dingen en nee het is niet interessant om dagelijks alle meuk door te scrollen tot treurens aan toe. Het is tijdverspilling, je wordt er niet gelukkiger van en de voordelen wegen in geen enkel opzicht op tegen de nadelen.

Google 'Delete facebook link', delete je account en don't ever look back :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:22
Ik heb een paar jaar geleden Facebook gewoon ineens verwijderd, klaar. Is even een knop om, maar dat went wel. En ja... soms mis je vast iets, lekker belangrijk.

LinkedIn heb ik nog wel, maar dat gebruik ik niet als social media. Ik log er misschien een paar keer per jaar in, thats it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik geloof dat ik al met al een week gebruik gemaakt heb van Facebook. Ik vind 't een dermate vervelend medium. Het verwijderen van Facebook stelt weinig voor hoor. Wat ga je missen? Echte vrienden spreken je toch wel, en zo niet, dan is het goed af te vragen hoe goede vrienden het waren.
Binnen mijn vriendengroep mis ik geen feestjes of iets dergelijks omdat ik geen Facebook heb. En als dat wel zo is, dan kan ik me daar ook niet echt druk over gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:10
Het feit dat je bang bent dat je ook maar iets gaat missen spreekt al boekdelen ;-)

IMHO is het gewoon doen. Echte vrienden heb je wel contact mee, ook buiten facebook. Eventueel een nieuw anoniem profiel puur voor je hobby-pagina's als je dat echt belangrijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Finder schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 08:58:
Ik heb ruim 2 jaar geleden hetzelfde gevoel gehad als jij, en maakte me ook wat zorgen over privacy. Gewoon van de ene op de andere dag op 'delete' geduwt. Geen seconde spijt van gehad of 'afkick-verschijnselen'. Je maakt zo'n platform in je hoofd veel belangrijker dan het is; ik heb geen enkele sociale activiteit, feestje of uitnodiging gemist. Integendeel mensen vragen 'hoe het is, zo zonder facebook'.

Het geeft veel meer rust, geeft veel minder prikkels en je hebt veel minder 'verloren' tijd. Mensen die hierboven aangeven dat je ook discussies kan mijden of time-lines aanpassen; inderdaad dat kan. Maar ik kreeg nooit 100% onder controle wat ik wilde zien tussen alle rotzooi die voorbij kwam.

Inderdaad die politieke discussie en activisten op Facebook; blij dat ik dat niet meer hoef te volgen.
Die heb je nooit moeten volgen, dat is een eigen keuze van je geweest. Bij mij is het echt een enkeling geweest die politieke discussies heeft gepost (allemaal geen Nederlanders overigens), en die zijn geblokkeerd. Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:51

skoozie

SCSI

Een tijd geleden ook besloten dat ik te weinig uit FB haalde voor de tijd die ik er in stopte. Toen besloten een week lang FB niet te gebruiken, enkel op zondag. Na 2 weken miste ik het niet eens. nu af en toe kijk ik er op, ff scrollen, nog steeds niet interessants, dicht.
Dat zou een tussenstap voor je kunnen zijn.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:08
Valt tweakers of git dan niet ook onder social media? Ik zit zelf op geen social media, behalve dus tweakers en git als die eronder vallen. Daar haal ik nog altijd onwijs handige kennis vandaag, dus die blijven ook wel. De mainstraim social media heb ik nooit aan meegedaan en ook nooit gemist.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scosec
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:29

Toevallig afgelopen weekend Linked en Facebook van mijn telefoon gemikt. Facebook gaat waarschijnlijk permanent weg. Linkedin wil ik wel graag bewaren omdat ik van mening ben dat het bij het vinden van een andere Job wel degelijk helpt.

Ik wil wat minder bezig zijn met die k*t telefoon. Alleen nog bellen en appen. Meer als voldoende!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 20:54

Ik zit precies in het zelfde bootje! Wat ik meestal doe is LinkedIn deactiveren totdat ik het weer nodig heb. Voor mijn beroep (detachering) staat het wat beter als je op LinkedIn te vinden bent. Voor de rest vind ik het een hoop gebakken lucht van mensen die zich proberen te profileren met zogenaamd interessante verhalen. Het begint Facebook achterna te gaan in de trend van: kijk mij eens carrière maken en mijn expertise hier met jullie delen!

Facebook maak ik mij allang niet meer druk om. Ik wil echt niet elitair overkomen, maar sinds internet en dus ook Facebook voor iedereen in Nederland beschikbaar is, kun je zelf zien tot wat voor hoogstaande discussies dit lijdt.
Ik zit er zelf ook aan te denken het weg te mieteren, maar ik wil het behouden als een soort van sociale controle voor de mensen om wie ik geef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 20:54
scosec schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:23:
[...]

Toevallig afgelopen weekend Linked en Facebook van mijn telefoon gemikt. Facebook gaat waarschijnlijk permanent weg. Linkedin wil ik wel graag bewaren omdat ik van mening ben dat het bij het vinden van een andere Job wel degelijk helpt.

Ik wil wat minder bezig zijn met die k*t telefoon. Alleen nog bellen en appen. Meer als voldoende!
Dit is de beste eerste stap die je kunt zetten. Je zult merken dat wanneer je de app van je telefoon haalt er gewoon een halve dag accuduur bijkomt |:(
Voor mij zorgt het ook voor meer rust in mijn hoofd omdat het een soort automatisme wordt om bij elk verloren minuutje ff snel te scrollen. Daarna vraag je je echt af waarom en wat heb ik nu gelezen?

Mijn excuus: ik had dit in 1 post kunnen doen

[ Voor 3% gewijzigd door Krysa op 16-03-2018 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LinkedIn vind ik wel nuttig, er zijn een hoop mensen in mijn loopbaan langsgekomen die ik graag wil volgen in hun werkzame leven. Aangezien dit zakelijke contacten zijn hoef ik deze mensen niet op zaken als Facebook of LinkedIn te hebben. Ook ben ik niet geïnteresseerd in al die succesverhalen die mensen te pas en te onpas op LinkedIn zetten. Ik blok ook regelmatig mensen die dat soort troep posten in mijn tijdlijn, het contact wil ik graag houden maar daar houdt het mee op.

Ik gebruik LinkedIn ook niet om een baan te zoeken. Mijn profiel is netjes en up-to-date, maar bevat weinig extra info. Eigenlijk alleen het bedrijf en de functienaam.

Wat dat betreft heeft LinkedIn dus wel meerwaarde voor mij, ik kijk er denk ik 1x per 2 weken om te zien of mensen nog interessante carrière moves hebben gedaan.

Facebook lees ik veel, post ik weinig. Gebruik het vooral ter ontspanning, heb een aantal groepen met grappige meuk die ik volg en de dagelijkse DirkJan. Ook voor de hobby is de besloten groep wel leuk. Check wel meerdere keren per dag, maar heb ook dagen dat ik er geen seconde naar omkijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scosec
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:29
Krysa schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:25:
[...]

Dit is de beste eerste stap die je kunt zetten. Je zult merken dat wanneer je de app van je telefoon haalt er gewoon een halve dag accuduur bijkomt |:(
Voor mij zorgt het ook voor meer rust in mijn hoofd omdat het een soort automatisme wordt om bij elk verloren minuutje ff snel te scrollen. Daarna vraag je je echt af waarom en wat heb ik nu gelezen?

Mijn excuus: ik had dit in 1 post kunnen doen
Precies.

Daarna werk ik fulltime (programmeur) en ben ik in de avond uurtjes ook nog aan het knutselen. Daarbij een telefoon en televisie. Te gek voor woorden is het eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik heb familie en vrienden in allerlei hoeken van de aarde. En Facebook is derhalve makkelijk om af en toe de kleine man te delen met die mensen. En soms, soms neem ik de tijd om even te kijken wat zij delen.
Ik heb Facebook op mijn telefoon, maar laat me er niet door leiden. Ik kan die app heel goed dagen dicht laten.
LinkedIn... idem.

Zonder (heel) onaardig te willen zijn, vindt ik veel van het "ik wil stoppen met Facebook" vergelijkbaar met "Ik wil stoppen met roken". Iets waar je (mijns inziens) niet teveel over moet lullen, maar dat je gewoon moet doen. Vooropgesteld dat je er in je hoofd klaar voor bent.
Wat mij geholpen heeft toen ik stopte met roken, was het doorbreken van de momenten. Een tijdje geen koffie meer omdat koffie & peuk zo lekker is was. En verrek... dat is ook een FB/LI-moment.
Zoek uit wanneer je het doet, en kijk of je de gewoonte kunt breken... want puntje-paaltje wil je gewoon stoppen met een verslaving.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:30
Ik gebruik Facebook als SSO-platform voor een aantal websites, maar verder?

Je zou kunnen beginnen door gewoon de app of website gewoon niet meer te openen (en notificaties uitzetten als dat nog aan stond)? Is wat minder drastisch dan van alles blokkeren of verwijderen en je merkt snel genoeg of je in je hoofd al klaar bent met FB en LinkedIn of dat je er eigenlijk nog wel behoefte aan hebt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooopa
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-07 22:17
Aantal maanden geleden FB account verwijderd...om dezelfde redenen die jij noemt. Mis hem geen seconde trouwens, wat een rust die je krijgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jaren geleden al mijn Facebook account verwijderd, en ook Twitter heb ik al geruime tijd niet meer.
Mis ik het, nog geen seconde. Vrienden en familie weten dat je geen Facebook hebt, dus als ze me echt wat belangrijks willen vertellen doen ze dat persoonlijk, bij een bezoek, door te bellen of via WhatsApp.

Leuke is ook als je bij mensen op bezoek gaat dat je elkaar nog echt wat te vertellen hebt, en je er ook veel dieper op ingaat dan je op social media zou doen, met goede gesprekken tot gevolg.

Voor dat ik Facebook eruit gooide had ik ook zo iets van, ja maar dan ga ik dingen missen die mensen posten en ben ik niet meer op de hoogte. Eigenlijk is mijn ervaring dus andersom, de echt belangrijke en/of leuke dingen krijg je toch wel te horen en op een leukere en persoonlijkere manier. Daarnaast zie je de niet interessante en zinloze posts niet meer wat een verademing is.

Wat betreft de Facebook pagina's gerelateerd aan je hobby's, daar zijn vast wel alternatieven voor in de vorm van forums e.d.

Dus mijn advies, gewoon de accounts verwijderen en start een vrij leven zonder social media!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boenkeijer
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 27-05 16:28
Ik had als goed voornemen dit jaar om te minderen op social media, betrapte mezelf erop dat ik de Facebook app echt om de 5 minuten open en precies dezelfde dingen zie die ik eerst ook zag.

De eerste stap was om de Facebook app te verwijderen op mijn telefoon. Ik kijk er nu af en toe op om te kijken of ik evenementen en andere belangrijke zaken heb. Ik moet zeggen dat het echt een verademing is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:49
Hier hebben we een mooi subforum voor. :)
AZ >>> IMS.

Ook is er al een soortgelijk topic over Facebook in TL: Wat vind jij eigenlijk van Facebook: Eerlijke mening graag

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:06
Ik zou zeggen gewoon doen, lekker alle social media de deur uit doen, je zal merken dat je veel meer tijd overhoudt voor echt leuke dingen. Ik heb zelf 5 jaar geleden al FB weg gedaan. Ik reisde veel en hield via FB contact met buitenlandse mensen die ik op de reizen ontmoet had. Toen werd het het voor iedereen populair en kreeg je van zon beetje iedereen die je op straat tegenkwam een vriendschapsverzoek en tal van game updates, ik werd helemaal gek en ben ermee gestopt.

De keerzijde is dat ik nu totaal vervreemd ben van social media, mijn oudste is nu 5 maar het zal niet lang meer duren voordat zij zich met social media gaat bezighouden en ik denk dat de beste manier om als ouder te weten wat er op op social media gebeurd is om er zelf ook mee bezig te zijn dus tegen die tijd zal ik wel hier wat info gaan vragen hoe ik een account moet aanmaken :p

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-09 14:28
Neehoor geen moeite mee. kijk eens per week op mn pc thuis op facebook voor +-10min.
Staat niet (meer) op mn telefoon dus geen aandrang om iets te missen.
Heb geen instagram of snapchat of twitter.

Wereld is een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:50
Facebook en LinkedIn moet je gewoon verwijderen als je het niet gebruikt.
Ik zelf kan niet zonder omdat ik het voor zakelijke pagina's gebruik en concurrentie te volgen etc.

Tevens gebruik ik Facebook ook al escape van alle drukte. En nee niet elke dag, maar zo 2-3-4x per week.
Het stoort me niet, mijn gebruik stoort mij en mijn omgeving ook niet. Ik ben er namelijk niet iedere minuut mee bezig.

Misschien kun je eerst eens proberen om te minderen? Gooi de apps van je telefoon dat scheelt al 70% in veel gevallen. Gebruik FB en LI alleen nog maar op de computer als je er tijd voor hebt en zin in hebt.
Blokkeer / verwijder of unlike ook de vrienden en nieuwsbronnen waar je je aan stoort. Je kunt namelijk helemaal zelf bepalen wat je ziet en wie je volgt.

Misschien stoor je je dan minder aan het gebruik. En kun je het op een meer ontspannendere manier zien en gebruiken.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:37
Is niet moeilijk, gewoon doen. Facebook heeft zich door de jaren geen in het brein genesteld als iets wat je nodig hebt. Valt wel mee. Je bent niet raar of asociaal als je het niet hebt, het is zo rustgevend. Gewoon deleten. Kleine tip: ik heb twitter light, daar volg ik dingen op die mijn interesse hebben minus alle negativiteit. Zwarte pieten discussie ? Al twee jaar niks meer over gelezen ;)

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iusedto
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 16:24
Een aantal jaren geleden heb ik dezelfde keuze gemaakt en het is de allerbeste beslissing ooit geweest :)
Ik heb geen Twitter, geen Facebook, geen Instagram, geen Linkedin, geen Whatsapp of zo iets dergelijks meer.
Ik gebruik mijn telefoon om te bellen zeg maar en zakelijk gaat het mij zeer voor de wind.
Het idee dat je sociale media nodig hebt is , naar mijn mening, onzin die je aangepraat wordt.

Ik hou per dag een enorme hoeveelheid tijd over die ik besteed aan mijn werk en gezin.
Dus eigenlijk is het een win/win situatie geweest en voel mij er veel beter onder.

Ik zie vaak bij andere mensen dat sociale media ook een enorme stress kan geven, ze "moeten" continue van alles wat kijken en liken.
Het meest irritante is als je dan met ze praat en hun telefoon geeft een geluidje dat er een nieuw bericht is. De meeste mensen gaan dan toch echt kijken en ik vind dat altijd erg onbeleefd.

Ben heel blij dat ik geen onderdeel van dat circus meer uitmaak. :)
Dikke aanrader d:)b

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-09 14:28
Iusedto schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:23:
Een aantal jaren geleden heb ik dezelfde keuze gemaakt en het is de allerbeste beslissing ooit geweest :)
Ik heb geen Twitter, geen Facebook, geen Instagram, geen Linkedin, geen Whatsapp of zo iets dergelijks meer.
Ik gebruik mijn telefoon om te bellen zeg maar en zakelijk gaat het mij zeer voor de wind.
Het idee dat je sociale media nodig hebt is , naar mijn mening, onzin die je aangepraat wordt.

Ik hou per dag een enorme hoeveelheid tijd over die ik besteed aan mijn werk en gezin.
Dus eigenlijk is het een win/win situatie geweest en voel mij er veel beter onder.

Ik zie vaak bij andere mensen dat sociale media ook een enorme stress kan geven, ze "moeten" continue van alles wat kijken en liken.
Het meest irritante is als je dan met ze praat en hun telefoon geeft een geluidje dat er een nieuw bericht is. De meeste mensen gaan dan toch echt kijken en ik vind dat altijd erg onbeleefd.

Ben heel blij dat ik geen onderdeel van dat circus meer uitmaak. :)
Dikke aanrader d:)b
Nou zonder whatapp is toch wel weer erg extreem. Heb 15jarige stagaires gehad waarbij ze minimaal elke 2seconden een berichtje kregen, dan is het wat anders. maar afspreken over sporten of met vriendengroep hebben over de Formule1 is prima gewoon vanaf solo op de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 24-09 13:06
Nooit begonnen aan Facebook of Twitter, alleen LinkedIn en die onderhoud ik zeer karig. Af en toe had ik wel het gevoel dat ik dingen miste (vooral foto's van vrienden met kinderen en zo), maar heb me er verder ook nooit meer druk om gemaakt. Misschien stimuleert het je juist om meer persoonlijk contact te gaan zoeken, als de behoefte er is kan het altijd weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb al jaren geen Facebook of wat dan ook. 😁heerlijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik gebruik Facebook met name om veel foto's van mijn vakantie te delen en zo anderen de ogen uit te steken met mijn mooie tripjes. Nee, grapje. Ik heb mijn timeline al heel erg gefilterd, dus veel onzin staat er niet meer tussen en de mensen die ik nog volg weten zich wel te gedragen, zodat ik niet iedere keer van die onzin voorbij zie komen of like en win acties.

Toch stoor ik me er ook wel vaak aan. Ik plaats nog wel eens wat op Facebook en vervloek mezelf er dan weer van dat ik gewoon zit te wachten op hoeveel likes ik krijg. Dat is best wel erg eigenlijk. Ik heb er wel eens mee geprobeerd te stoppen, maar keer dan toch weer terug. Ik vindt ik terug kunnen kijken in de tijd wel grappig. Leuk om te zien wat je die dag deed een paar jaar geleden.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Facebook is hier ook jaren geleden de deur uit. Net als whatsapp etc gewoon bel en sms. Mensen die me willen zien weten waar ik woon en dat ik liever een praatje maak met een kop koffie dan in een knijp ijzer vakantie foto's ga kijken. Vind sowieso facebook gebruik onbeschoft, heb je collega’s waarmee je pauzeert zitten met elkaar op facebook te praten terwijl ze bij elkaar aan tafel zitten. Zal wel aan mij liggen. Kort samengevat: gesprekken vallen dood doordat je alles al weet van elkaar en dus niet echt iets hebt aan bv op visite gaan. Hobby’s net zo je ziet elkaar in het echt en dus wordt de band beter/mooier etc en daar kan geen foto filter tegenop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank iedereen, ik heb een begin gemaakt. Mijn 2e facebook heeft bijna geen vrienden alleen maar groepen en het is een heel stuk fijner zo, geen gzever en gezeur op mijn facebook feeds meer.

Mijn andere account heeft over 1000 vrienden door mijn youtube channel krijg ik vanalles en nog wat op mijn facebook en zit er heel veel mensen tussen die vanalles posten over Race, politics en nog veel meer van dat soort ellende.

Ivm mijn youtube account zit ik nog steeds vast aan facebook ook omdat ik een group run met over 1500 leden. Ik zou er het liefst helemaal vanaf willen, want ik ben eigenlijk inclusief youtube best wel social media moe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
sypie schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 06:46:
Afgelopen jaar ook gestopt met Facebook en LinkedIn. De laatste boeide mij niet zo, ik ben niet ambitieus in mijn vak. Ik ben docent en dat wil ik de komende jaren graag blijven, ik hoef geen teamleider of manager te worden. Brrr, alleen de gedachte al.

Op Facebook zat ik ook in groepen waar ik mijn hobby's kon delen en waar ik best wat informatie vandaan gehaald heb. Toch heb ik op de bewuste knop gedrukt. Eerst alles wat van mij was verwijderd (met een handige Chrome plugin) en na een paar dagen een lege timeline zonder verdere reacties die daar op kwamen heb ik op de knop gedrukt. De benodigde informatie kan ik ook elders op het net vinden. Verder houd ik alleen maar tijd over.

Eigenlijk hetzelfde idee, mijn doorgroei is beperkt, en de plek die ik 'kan' halen wil ik niet hebben ;)
Met daarbij tientallen "vrienden" die ik sowieso al nooit sprak of zag, dan bij gelegenheid, en nu dagelijks voorbij zag komen met een "prestatie" ( level XX in game YY )
Sorry, maar zó geinteresseerd ben ik echt niet in de mensheid ;)

Iedereen online 'vaarwel' gezegd, en mijn account gedeactiveerd, en een nieuwe aangemaakt, omdat ik toch wel een aantal hobby en interessegroepen had die ik wilde blijven bijhouden.
Maar al die groepen zijn verzandt in een "ik vraag, jij helpt mij toch wel" instelling.
Geen persoon die zelf iets onderneemt, maar alles rechtstreeks in een tegel gooit, terwijl het misschien 10 minuten eerder OOK al eens is gevraagd.
Wel commentaar hebben op eventuele opmerkingen hierover, maar als 'hun' issue opgelost is, niets laten horen.
( GoT vervalt hier tegenwoordig ook vaker en vaker in )
CurlyMo schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:23:
Valt tweakers of git dan niet ook onder social media? Ik zit zelf op geen social media, behalve dus tweakers en git als die eronder vallen. Daar haal ik nog altijd onwijs handige kennis vandaag, dus die blijven ook wel.
Ik ben bang van wel, ik zag net mijn statistiekjes, en heb gemiddeld 2 reacties per dag .... als je dat teruggaat rekenen naar 2003 is dat best véél :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

LinkedIn zou ik er niet af gooien. Zelfs als je het amper gebruikt. Het is typisch een netwerk dat zijn waarde pas bewijst als je ooit op zoek gaat naar een andere baan en dán ben je heel blij dat je d'r een account hebt. :)

Je moet je daar ook de vraag stellen waarom. Zit het je in de weg? Mij persoonlijk in ieder geval niet. Ik kom er bijna nooit, enkel om af en toe een contact toe te voegen. Qua forum vind ik het compleet waardeloos maar als online visitekaartjes-boekje vind ik het prima werken. (En mocht ik ooit op zoek gaan naar ander werk, verwacht ik juist via LinkedIn de nodige kansen.)

Qua Facebook, ik filter mijn timeline behoorlijk. Niet dat ik alleen maar mensen als vriend heb met wie ik IRL een nauwe band heb maar het overgrote deel zijn wel mensen die ik persoonlijk ken, al dan niet na een min of meer intensieve chat. Wel zitten er contacten tussen waar ik vroeger veel (al dan niet IRL) contact mee had maar waarmee het contact verwaterd is. Toch vind ik het vaak wel leuk die mensen in mijn timeline te hebben.

Ik gebruik het in ieder geval vooral voor dat soort dingen, voor mensen met wie ik werkelijk contact wil hebben én voor diverse groepen over onderwerpen waar ik interesse in heb. (Als forum dus.) Daarnaast gebruik ik Facebook voor mijn werk. Een deel van de groepen waar ik in zit zijn werk gerelateerd. Dat is ook waarom ik er nog zit, zonder FB zou ik zowel sociaal als hobbymatig als professioneel dingen missen.

Negatieve discussies negeer ik over het algemeen. Heel af en toe lees ik eens een draadje door maar reageren doe ik niet of nauwelijks op publieke discussies. Zelfs reageren op iemand anders' timeline doe ik zeer sporadisch. Ik like weinig, reageer weinig op andermans timeline en post zelden op mijn eigen timeline. (Als ik al dingen post zijn het meestal vrij neutrale dingen zoals een foto van de katten.)

Aan de andere kant, ik snap je aversie ook wel. Persoonlijk heb ik ook vaker zitten nadenken al die social media er maar uit te gooien en verder offline te gaan. (Of het eens te proberen met een maandje, 2 maandjes online-pauze.) Dat zou een forse omslag betekenen in hoe ik contact onderhoud met mensen en ik denk dat ik flink wat contacten en informatiebronnen zou kwijt raken. Anno 2018 is online toch wel de plek waar je ook je IRL vriendschappen onderhoud. Ik weet dus niet of ik van het alternatief erg gelukkig zou worden.

Waar ik wel gelukkiger van ben geworden is flink filteren. Veel nieuwsbronnen van mijn timeline, regelmatig klikken op "Hide Post" en vergelijkbare opties klikken, selectief zijn in wie ik toe voeg, af en toe mensen ontvrienden of ontvolgen. (Ik zit wel in véél groepen, maar volg ze niet allemaal actief.) Al met al levert dat een timeline op die misschien nog wat te vol is naar mijn smaak maar die relatief weinig negativiteit kent.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een tweede facebook, waar ik een select aantal vrienden hebt toegevoegd die eigenaren zijn van bedrijven in mijn hobby gebied dat aansluit met mijn youtube kanaal en voor de rest gewoon alleen maar toegevoegd aan alle hobby gerelateerde groepen.

Ik hou deze facebook pagina kaal en lurk gewoon infomatie. Het is fijn om te zien dat mijn feed alleen maar interessante dingen laat zien in plaats van de vele ellende. dank voor de tips, zoeits makkelijks als dit kan best veel positieve veranderingen brengen, dat had ik niet verwacht.

Die andere facebook ga ik strippen van alle persoonlijke informatie en hou die open voor mijn facebook group/ youtube kanaal. Maar uiteindelijk breek ik het helemaal af tot ik het helemaal niet meer nodig hebt (kan nog wel een tijdje duren....)

Ik will zo veel mogelijk van facebook af ivm privacy en ik wil ontsnappen van de online gevangenis.
Lekker back to basic en mischien een tikkeltje egoisisch maar ik hoef niet meer te weten wat er allemaal op het gebied van politiek, black vs white, etc etc gebeurd.

Lekker ouderwets meer druk maken met mijn eigen dingen dan te keyboardwarrior vechten om meningen die toch nooit stand houden. plus je ziet het neppe leven van andere niet meer (de wealth, altijd maar positieve level etc aka de sociale media poppenkast die ver van de echte realiteit staat)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2018 06:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:33

samo

yo/wassup

Interessante discussie. Volgens mij past het beter in Algemene Zaken om de impact op het leven buiten sociale media te bespreken

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:36
Facebook, LinkedIn een paar jaar geleden al de deur gewezen. Druppel was toen ik een toenmalige vriendin vroeg hoe het met haar ging (ik zag haar niet zo vaak) ze antwoordde dat ik maar op Facebook had moeten kijken dan had ik het wel geweten.
Plus de meer dan verschrikkelijke manier van werken met meer reclame zooi dan normale berichten en voor geen meter fatsoenlijk in te stellen en dat was voor mij de druppel.

Maand of 2 terug Twitter, Instagram eruit gemieterd.
Posten deed ik bij al die dingen toch al niet.Alleen het nieuws volgen en dat ook niet eens meer de laatste maanden.

Het enige waar oa Facebook nog goed voor is is voor het kopen/verkopen van spullen. Eigenlijk nog beter dan Marktplaats.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
Ik heb recentelijk al mijn vriendenconnecties op facebook verwijderd, alles gexporteerd naar een offline archief en veel foto's e.d. verwijderd. Niet mijn account, omdat ik het gebruik om enkele groepen te volgen en contact te leggen met klantenservice van bedrijven. Die zijn doorgaans via social media beter te bereiken en geneigd te helpen dat telefonisch.

Ik merk dat ik wel inderdaad nieuwtjes mis van enkele vrienden en familie. Dat hoor ik soms via mijn vriendin die een Facebook-lezer is. Veel vrienden, maar ze post nooit iets. Op zich wel jammer om dingen te missen, zoals mijn neefje die een nieuw vriendinnetje heeft. Vind ik als oom toch leuk om mee te krijgen. Zou makkelijker zijn als mijn familie actiever op WhatsApp zou zijn, maar helaas.

Maar ben wel blij dat ik geen reclames, winacties, spam, clickbaits, hoaxes en andere zooi hoef door te scrollen. En scheelt enorm veel tijd. Kan je in het OV tenminste gewoon een boek lezen, landschap bekijken of je verwonderen hoeveel mensen alleen naar dat schermpje kijken en niks meekrijgen uit de omgeving.

LinkedIn heb ik wel, omdat het voor mij toch handig is voor het netwerk (ben naast mijn normale werk ook freelance instructeur). Maar heel actief ben ik er niet op. Twitter heb ik alleen om tijdens het Eurovisie-songfestival de vileine reacties te lezen. Daardoor is het toch een leuke televisieavond. Instagram en nog zo'n soort site ken ik niet. Ben ik te oud voor, denk ik.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Naar aanleiding van mijn vorige post...
Er waren natuurlijk al minder momenten, dus de laatste stap was niet moeilijk.
Ik realiseerde me vanmorgen dat ik gister het vakje "tegen" rood heb staan maken... Ik wil niet dat AIVD en de MIVD mijn data zomaar ongevraagd en ongefilterd aan 'bevriende' naties overhandigen. En ik geef het gratis weg aan bedrijven die aan mijn leven geld verdienen.
Toen was het niet moeilijk meer: https://www.facebook.com/help/delete_account

me @ last.fm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Cass Casey schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:55:
Maar ben wel blij dat ik geen reclames, winacties, spam, clickbaits, hoaxes en andere zooi hoef door te scrollen. En scheelt enorm veel tijd. Kan je in het OV tenminste gewoon een boek lezen, landschap bekijken of je verwonderen hoeveel mensen alleen naar dat schermpje kijken en niks meekrijgen uit de omgeving.
Ik begrijp dit niet. Waarom kan je geen boek lezen, het landschap bewonderen of je verwonderen als je een account hebt op Facebook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
Droefsnoet schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:08:
[...]
Ik begrijp dit niet. Waarom kan je geen boek lezen, het landschap bewonderen of je verwonderen als je een account hebt op Facebook?
Kan je beter vragen aan die mensen die continue op de scherm zitten te kijken . ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Cass Casey schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:40:
[...]

Kan je beter vragen aan die mensen die continue op de scherm zitten te kijken . ;-)
Ik vraag het aan jou aangezien jij zonder reclames op Facebook pas een boek kan lezen. Dus waarom kan jij geen boek lezen als je veel zooi op je Facebook timeline hebt? Waarom kan jij nu pas het landschap bewonderen nu je vriendenconnecties hebt verwijderd van Facebook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Droefsnoet schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:50:
[...]

Ik vraag het aan jou aangezien jij zonder reclames op Facebook pas een boek kan lezen. Dus waarom kan jij geen boek lezen als je veel zooi op je Facebook timeline hebt? Waarom kan jij nu pas het landschap bewonderen nu je vriendenconnecties hebt verwijderd van Facebook?
Ik heb er gelukkig zelf nooit veel last van gehad, maar ook ik had toch vaak de neiging om te "timeline" door te bladeren, te reageren op berichten, enz. Zeker als ik push berichten kreeg. Maar dat was voor mij persoonlijk niet de voornaamste reden om te stoppen. Dat was vooral het niveau van de berichten. Het interesseerde me voor 99% geen reet meer. Wat moet de wereld met foto's van je eten, van je sportprestaties, en andere onzin. En mocht er eens wel een serieuze discussie zijn, dan gaat het, net als overal online, snel mis omdat mensen je intonatie en andere non-verbale communicatie missen. Daarom discussier ik liever niet online. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 15:41

vhal

ಠ_ಠ

Jester-NL schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:08:
Ik realiseerde me vanmorgen dat ik gister het vakje "tegen" rood heb staan maken... Ik wil niet dat AIVD en de MIVD mijn data zomaar ongevraagd en ongefilterd aan 'bevriende' naties overhandigen. En ik geef het gratis weg aan bedrijven die aan mijn leven geld verdienen.
En nu tweakers en alle andere fora. :+ Want eigenlijk valt oa dit forum in dezelfde categorie. Mensen dwepen met privacy maar posten wel hun hele privesituatie alsof het niks is. Want het is tweakers...een “hechte community” 8)7

Ik merk het zelf overigens ook dat ik net iets te vaak op dit forum kijk om na een half uur tot de conclusie te komen wat ik nou eigenlijk gezien en/of gepost heb... :X

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:27
LinkedIn gebruik ik bijna dagelijks zowel zakelijk als gewoon uit interesse.
Facebook ook, maar meestal scroll ik 2 x per dag vluchtig over de timeline en that's it. Post zelf bijna niks, ook niet op instagram waar ik eigenlijk maar 1x per week op kijk.

Probeer gewoon te minderen, bijvoorbeeld max 2x per dag.

wijze woorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25
Mensen die je kent en alleen maar troep spammen gewoon unfollowen, dan zie je niks meer van ze maar ben je wel nog steeds vrienden. Als je ze niet kent waarom heb je ze dan uberhaupt gefriend?

Van mijn toch al niet al te grote lijst is denk ik 50+% unfollowed. :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

xxx

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2021 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 01:54:
Daarnaast natuurlijk de win, like en share acties. Daar wordt je kots beroerd van. Je hele tijdlijn volgespamd met Rumag tegels en andere tegels waar je ook beroerd van wordt. Je blijft filteren.
Snap ik, zou dat zelf ook heel snel zat zijn, maar ik zie die zooi ook niet voorbijkomen in mijn timeline, dat hangt n.l.af, van de mensen, die je volgt, en dat zijn in mijn geval enkele weinige echte vrienden, die door werkomstandigheden momenteel nogal ver uit de buurt wonen, en dan is Facebook wel fijn, om op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen van mensen, die me echt dierbaar zijn.
'Dat kan via WhatsApp ook', zul je zeggen, dat klopt, maar aangezien ik dus bovengenoemde 'overlast' niet ondervind, is FB wat mij betreft even goed.

Op Twitter volg ik ivm hobby's meer personen, ook mensen, die ik niet persoonlijk ken, maar FB hou ik heel strikt privé en 'klein'. Mensen met enkele honderden 'vrienden' zullen mijn handjevol vrienden misschien 'zielig' vinden, maar voor mij werkt dit prima op deze manier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xxx

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2021 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
@Verwijderd
Ja klopt, we hebben zeker elkaars nummers, mobiel en ook nog vast. Maar wanneer je tijdelijk aan de andere kant van de wereld woont, en dus in een andere tijdzone, met een drukke baan en kleine kinderen, is dat niet altijd handig. Vandaar, dat een van onze vrienden voor Facebook koos, om zijn achterban hier op de hoogte te houden, en toen heb ik ook pas een FB-account genomen, met de bedoeling, het 'klein' te houden.
Wanneer er écht iets belangrijks is, zoals bijv. de geboorte van hun jongste, wordt er uiteraard gebeld, dan maakt het ook niet uit, of 't voor ons midden in de nacht is :)

Je hebt gelijk: het had mooi kunnen zijn, en op zich zíjn dit soort communicatie middelen ook mooi, ik hoor ouderen vaak zeggen: "Vroeger hadden we dat allemaal niet", dus ze kunnen best wel iets toevoegen. Maar hoe het in de praktijk uitpakt, hangt ervan af, wat mensen ervan maken...
De eindeloze selfies op Insta, de deel-en-win spam op FB (die ik dus gelukkig nooit zie), en het nare, zure gescheld en gezeik op Twitter, voegen helemaal niets toe en maken 't er ook niet leuker op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Geen issue voor mij. Ik heb nooit Facebook, Instagram, Twitter of wat dan ook gebruikt. Alleen LinkedIn zeer sporadisch. Ik heb nooit de behoefte gevoeld mijn leven of beslommeringen met de buitenwereld te delen. Leuke verhalen en foto's van vakanties en dergelijke deel ik wel als ik met mijn vrienden aan de wijn zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:50
Ik sta ook op het punt Facebook te verwijderen, tja verwijderen... Eerst wat onnodige/oude troep eruit en dan eens kijken hoe inactief bevalt.

1 dingetje waar ik wel benieuwd naar ben: Op FB volg ik diverse media (RTL nieuws, RTL Z, Financieel Dagblad, NU, Telegraaf). Daar krijg ik veel nieuws van mee maar ik wil niet elk medium apart bezoeken of bijvoorbeeld een item even snel te zien en te lezen. Dumpert bijvoorbeeld volg ik, maar zit bijna niet op de website. Als er een leuk filmpje langskomt dan kijk ik dat natuurlijk wel.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:50
Hmm ik heb ook Facebook, maar kijk er misschien 1x per week op. Soms ook paar weken niet. Als ik dan weer eens inlog, allemaal events enzo 'gemist' maar op de een of andere manier heb ik nooit waarde aan FB events gehecht. Heb wel vorig jaar een feest gemist omdat ze iedereen alleen via FB uitgenodigd hadden. Maargoed, dat was de eerste keer.
Snap gewoon niet dat FB zo belangrijk is als platform. Het doet mij echt weinig. Vind het een rotzooi. Maar heb vrijwel nul behoefte om erop te kijken dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:20
1. Verwijder de apps (van je telefoon, maar evt de aan FB gekoppelde apps ook)
2. Schoon je privacy en zichtbaarheid
3. Gebruik social login nooit meer
4. ontvolg evt mensen of sites die eigenlijk irritant zijn

Dan ben je er al. Voor adverteerders ben je ook niet meer boeiend als je niets deelt, doet of liked.. en kun je toch nog om de paar dagen kijken of mensen feliciteren met hun verjaardag.

[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 25-03-2018 10:36 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 15:41

vhal

ಠ_ಠ

Zag laatst een mooie plugin voor Chrome om je FB in één keer leeg te trekken (deleten van posts etc.)

https://chrome.google.com.../social-book-post-manager
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 16:30:
Geen issue voor mij. Ik heb nooit Facebook, Instagram, Twitter of wat dan ook gebruikt. Alleen LinkedIn zeer sporadisch. Ik heb nooit de behoefte gevoeld mijn leven of beslommeringen met de buitenwereld te delen. Leuke verhalen en foto's van vakanties en dergelijke deel ik wel als ik met mijn vrienden aan de wijn zit.
Maar toch 12.362 posts posten op tweakers zodat we een redelijk beeld hebben wij jij bent, waar je woont, waar je interesses liggen, wat je hobbies zijn, wat je doet voor werk, wat je verdient en ga zo maar door ;) :P

[ Voor 11% gewijzigd door vhal op 26-03-2018 09:17 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

@vhal: aan de andere kant: om dat beeld van een andere tweaker te krijgen, is het toch wel handig om (een (aanzienlijk) deel van) die posts ook tot je te nemen. Er draait bij Tweakers (voor zover we weten ;) ) geen AI die al je posts filtert en op basis daarvan een profiel opbouwt, om je vervolgens - op basis van dat genoemde profiel - een overzicht te geven van de topics die jij (op basis van je voorkeuren van druivenfamilies en wijkbewoners) leuk gaat vinden. Of welke andere tweakers jij moet gaan volgen.

Er is simpelweg (of zo nemen we aan) geen database waar jouw en mijn en Femme's hobby's, gewoonten, inkomens en gewoonten instaan. (Althans, niet door Femme in elkaar geklopt en verkrijgbaar via tweakersdataset@depersgroep.nl)

* Jester-NL is benieuwd hoe lang het duurt voordat deze post blijkt zich te gedragen als een aanname en door de waarheid ingehaald wordt...

me @ last.fm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
@Jester-NL op Tweakers zou je vrij simpel een scrape kunnen doen van alle posts...
https://gathering.tweaker...ind/poster/77024/messages

Daar zorgt Tweakers zelf wel voor :-P Dus inderdaad. En als je bepaalde topics doorzoekt op username kan je ook zien wat iemand verdient, waar die woont etc. Zo kan nare man wel zeggen dat die de behoefte niet voelt om zijn leven te delen, maar weet ik toch wat die verdient na nog geen minuut zoekwerk :-P, Dat kan ik op Facebook toch niet vinden....

Mensen die dagelijks op Tweakers in het forum zitten en daar alles delen is IMHO niet heel anders dan Facebook. En ja daar ben ik zelf eentje van.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:23

Basszje

Reisvaap!]

Facebook vind ik nogal hinderlijk door al die automatische algoritmes. Ik woon in het buitenland en het is eigenlijk de makkelijkste manier om een beetje te lezen wat men in 20+ landen allemaal aan het uitspoken is. Zonder dat je de hele tijd pro-actief moet wezen om die contacten bij te houden.

Iedereen waar ik me een derde keer aan erger gaat gewoon op onzichtbaar. En eens in de zoveel tijd schoon ik de vriendenlijst ook op.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:30
Waah schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:00:
Mensen die dagelijks op Tweakers in het forum zitten en daar alles delen is IMHO niet heel anders dan Facebook. En ja daar ben ik zelf eentje van.... :+
Dat deel niet, maar Tweakers heeft niet op 90% van alle -andere- websites een stukje JavaScript draaien wat bijhoudt wat je buiten Tweakers allemaal uitspookt :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 16:30:
Hier hetzelfde. Zie de nut er niet van in

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 14:42
Heb zelf de eerste stap gezet door de app van mijn telefoon te verwijderen. In plaats van een paar keer per dag kijk ik nu hooguit een paar keer per week via de browser op Facebook. Messenger heb ik nog wel, omdat ik dat naar Whatsapp gewoon regelmatig gebruik.

LinkedIn gebruik ik regelmatig (mijn huidige baan gevonden via LinkedIn) en heb redelijk vaak met externe mensen te maken, waardoor dit een handige tool is.

Maar ja, helemaal weg van social media vind ik ook lastig. Heb sinds kort dan toch eindelijk een Instagram profiel aangemaakt (voor mijn fotografiehobby, niet om mijn ultiem perfecte leven te showen ;)) maar weet nog steeds niet of ik dat wel wil voortzetten.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 13:04
Mijn vriendin heeft het liever niet dat ik hem verwijder, ze vindt de herinneringen zo leuk van foto's die ik gepost heb. Dat is de enige reden dat ik het nog heb, voor de rest doe ik er niets meer mee, wat ook prima is toch? Je kunt je FB gewoon houden maar de app van je tel verwijderen en uitloggen in je browser en alle mail meldingen uitzetten.

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Cyw00d schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:47:
Mijn vriendin heeft het liever niet dat ik hem verwijder, ze vindt de herinneringen zo leuk van foto's die ik gepost heb. Dat is de enige reden dat ik het nog heb, voor de rest doe ik er niets meer mee, wat ook prima is toch? Je kunt je FB gewoon houden maar de app van je tel verwijderen en uitloggen in je browser en alle mail meldingen uitzetten.
Exporteer je data en weg met je profiel?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 13:04
armageddon_2k1 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:49:
[...]

Exporteer je data en weg met je profiel?
Ja, maar dan krijgt ze geen "herinneringen". Ze wilt niet de foto's in een mapje hebben maar de herinneringen met reacties etc bij elkaar. En ze vind het leuk om die dan vervolgens te kunnen delen, zij is nog wel een fanatieke FB gebruiker helaas :), dat gaat vanzelf minder worden verwacht ik.

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
ben zelf een nokia e6 weer gaan gebruiken nadat mn scherm het begeven had. geen whatsapp, geen fijne internet browser, alleen bellen en sms en 1x in de 2 weken opladen. Heb besloten dat ik niet meer terug ga. Raak t ding amper nog aan, zalig gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:59

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb destijds ook enkele maanden lang erover gedaan om alle likes, alle berichten, alle vrienden, echt alles 1 voor 1 weg te gooien, omdat er toen nog geen automatische delete scriptjes waren. (Overigens de chrome link die hierboven wordt gepost wijst naar niks....)
Daarna heb ik het lege account 1 jaar lang aangehouden, in de hoop dat alle data van 1 jaar overschreven wordt met nieuwe (lege) data en toen pas mijn account gedeleted. Geen idee of het zo werkt, maar het gaf me iig een beter gevoel dan in 1x gewoon op delete account drukken.

Ik heb geen whatsapp (meer), geen facebook (meer), geen instagram, geen twitter, geen snapchat, niks. Ik heb Telegram als base chatapp, maar na het nieuws van vorige week (inzage russische overheid), ga ik Telegram ook uitfaseren. Ik heb nu Signal (bij gebrek aan een écht super veilig alternatief die mensen willen gebruiken), en ik heb met mijn belangrijkste contacten al gesprekken via Signal. De rest bereik ik dan wel via SMS of bellen, want ik ga niemand verplichten om over te stappen. Uiteindelijk kan ik alleen zélf iets doen.

Wat me wel vaak opvalt is de "angst"om niet zonder social media te kunnen. Ik heb dat nooit echt goed begrepen, omdat ik zelf helemaal niet zo ben dat ik alles mee moét krijgen.
Zijn jullie echt bang om iets te missen, zo ja wat? Als je een verjaardag van iemand mist, wat is dan het ergste dat kan gebeuren? Als je mist dat iemand geswitchted is van werkgever, wat is dan het ergste wat je kan gebeuren?
Volgens mij is de angst te distilleren tot "ik ben bang dat iemand anders boos op me wordt als ik het niet bijhou". Of vergis ik me hierin?

Zijn overigens allemaal vragen van me, geen oordelen ofzo.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:55

SuBBaSS

-has Ryzen

Jester-NL schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:08:
Vind dat er behoorlijk hypocriet over gedaan wordt nu. Voor sites als Facebook gold altijd al "je betaalt er niets voor, jij bent het product".
Nu oa. door dat Cambridge analytics velen op hoge poten. Terwijl ze de data zelf aangeleverd hebben....

Misschien is het een idee om het aan te houden, maar er gewoon heel bewust mee om te gaan?
Dus dat waarvan je niet wilt dat het gedeeld wordt gewoon niet posten?
Het is geen verplichting mensen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Voor wat betreft Cambridge Analytics: Jij zegt "terwijl ze de data zelf aangeleverd hebben".... ehrm... Nee.
CA heeft een appje geschreven dat gebruikers betaalde om een onderzoekje te doen. Naast de antwoorden die je men gaf, greep CA (omdat dat toen nog kon) alle gegevens over alle facebook-vrienden van de beantwoorder. Op dat moment kan SuBBaSS nog zo hard zijn best doen om niet alles te delen, maar iedereen die bevriend was met jou op dat moment heeft alles dat bekend was gedeeld. Zonder jou daarin te kennen.

Hu richtte dat 'onderzoek' zich indertijd op Amerika, en heb ik niet het idee dat wat er in het verleden geoogst en gedeeld is door het verwijderen van mijn account bij Facebook ook gelijk bij third en fourth parties verwijderd wordt... maar ik voorkom wel dat wat Facebook volgende week verkloot aan privacy (en ik niet dat het 'of' is, maar veeleer 'wanneer') mijn gegevens dan (weer) te grabbel zijn gegooid.

"Voor sites als Facebook gold altijd al "je betaalt er niets voor, jij bent het product"."
Sure... maar dan nog. Hoe vaak kun je je gebruikers product naaien? Hoe vaak kun je dezelfde fout maken en (veel) meer verzamelen (en vervolgens delen)? Hoe vaak kun je daar paginagroot 'sorry' over zeggen tegen je 'dumb fucks'.
Ik heb een tijdlang mijn afweging in het voordeel van Zuck en consorten laten nijgen. Nu... 2 jaar nadat ik voor het eerst gehoord heb van Cambridge Analytics en verneem dat Facebook in eerste instantie via de rechter wilde voorkomen dat het bij zijn gebruikers bekend werd, en alle andere zeperds (en laten we niet vergeten... het consequent om zeep helpen van een gebruikers-ervaring on-site en in-app) was ik er klaar mee.
Ik ben niet meer het product... want ik wil niet dat al mijn metadata wordt gekoppeld en gedeeld met... tja... met wie eigenlijk (niet)???

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codebeat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-08 05:47
Ja, ik dacht exact hetzelfde en heb het gedaan, heerlijk rustig. Wat mij overigens erg stoort aan Linked-In is de commercie rondom het platform, elke jan-l*l die een cursus wil verkopen en zich opstelt als een zogenaamde professional. Daarnaast dat iemand je kan beoordelen op je skills en de vriendjes van vriendjes opgeleukte CV's.

Maar goed, als je alles moet onderhouden heb je er ongeveer een dagtaak aan. Heb alleen Facebook nog maar kom er nauwelijks en Facebook doet natuurlijk weer z'n best om mij te lokken met berichten die ik al eerder heb gezien etc want zelf post ik nauwelijks iets en heb alle vind ik leuk pagina's afgemeld en vrienden van mij zitten er ook steeds minder op. Dus, ik kijk alleen nog maar één keer per dag, aan het einde van de dag. Nog een tip: Log altijd uit anders krijg je weer berichten van alles waar je bent geweest en installeer geen apps zodat je zelf kunt bepalen wanneer je op de hoogte wenst te worden gehouden..

Ik haal mijn informatie voornamelijk van YouTube, tech kanalen, dat is wel leuk en leerzaam, daar heb je nog wat aan.

Overal, een stuk rustiger dus en voel mij er prima bij, beter zelfs. Wat je ook kunt doen is je telefoon thuis laten, bijvoorbeeld als je boodschappen gaat doen of de stad ingaat. Heerlijk. Zeker niet je telefoon meenemen naar de WC want sommige mensen hebben echt het idee dat je elke minuut van de dag meteen zal reageren. Misschien wat meer praktisch, schakel internetverbinding uit en schakel het alleen in als je het nodig hebt.

Succes! Afscheid nemen is niet moeilijk, je moet het gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

vhal schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 19:29:
[...]
En nu tweakers en alle andere fora. :+ Want eigenlijk valt oa dit forum in dezelfde categorie. Mensen dwepen met privacy maar posten wel hun hele privesituatie alsof het niks is. Want het is tweakers...een “hechte community” 8)7

Ik merk het zelf overigens ook dat ik net iets te vaak op dit forum kijk om na een half uur tot de conclusie te komen wat ik nou eigenlijk gezien en/of gepost heb... :X
Wel een verschil: hier is het nauwelijks tot niet mogelijk om stelselmatig data te verzamelen en mensen te bereiken met gerichte reclame.

Daarnaast ken ik toch ook wel een redelijk deel van de mensen IRL. Dat maakt het voor mij ook anders.

Zelf trouwens nooit FB gehad, wel WA en Twitter, maar als ik 5 berichtjes geplaatst heb, is het veel, en ik volg er nooit nieuws oid op. LinkedIn twijfel ik nog over of ik dat wil stopzetten, maar dat is ook ff afhankelijk van 'n uitslag die ik binnenkort hoop te krijgen. Aan de ene kant zou het jammer zijn om alle netwerk-contacten kwijt te raken (heb eigenlijk alleen mensen in m'n contact-lijst die ik ook daadwerkelijk ken, aan de andere kant, ik doe er écht niks mee, al jaren niet. Wat heb je nog meer? Instagram? Ik ben blij dat ik het allemaal aan me voorbij heb laten gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door Ardana op 26-03-2018 21:46 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Pff het handmatig met de plugin verwijderen van alle data is best nog een klusje. Maar zelfs vriendin is nu om om Facebook echt op te geven.

Zeker de combi van het Facebook Lek en de video van Zondag met Luback over China wat laat zien wat zou kunnen met zulke data waren voor haar eye openers.

Voor haar was de stap eerst ook te groot. Maar langzaam begonnen. Eerst de app eraf, toen de Website-Link eraf. En nu vind ze heel Facebook weg wel prima. Little steps.

Heb Facebook bij mezelf nu volledig geanonimiseerd en alle piste etc verwijderd. Bewaar het profiel zelf wel, voor helpdesk-vragen (gaat heel rap via Facebook ipv via mail vaak). Maar dat is ook het enige. Facebook logins heb ik Al eerder allemaal omgezet

[ Voor 43% gewijzigd door Waah op 26-03-2018 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ben in stappen afgekickt. Eerst van 500+ vrienden terug naar 250. Daarna de app van mijn telefoon gegooid, alle notificaties uitgezet en overgestapt naar de browserversie. Minder prikkels bleek minder gebruik van Facebook. Ongeveer een maandje geleden aantal vrienden verder teruggebracht naar 30. Vorige week mijn account verwijderd en heb het nog niet gemist.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Corleone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-09 18:44
Ik heb al die social networking apps al lang van mijn telefoon af gegooid. Ik heb wat familie in het buitenland en dan is leukom elkaar een beetje volgen. Daarvoor kijk ik af en toe wat op mijn laptop. LinkedIn is een ander verhaal. Afgezien van de soms wat facebook-achtige posts vind ik het wel een handig medium als je op zoek bent/moet naar een andere baan. Daarnaast vind ik het in de detachering wel handig dat je een beetje contact blijft houden met vorige opdrachtgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik heb laatste (deze maand ergens) Facebook en Twitter verwijderd. Gaat prima hoor :) Ik heb niks meer behalve LinkedIN.

Helaas is LinkedIN ook verworden tot een totale linkdump van mensen met totaal irrelevante posts tot en met "like anders gaat dit kind dood" aan toe. Ik gebruik LinkedIN dus enkel en alleen om te openen, persoon op de te zoeken en weer sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14:49
Ik heb het ook in stappen gedaan.

Een tijd lang (paar maanden) alleen nog in de lurk-modus, ik klikte geen 'vind-ik-leuk' of wat dan ook aan, en liet geen reacties achter, laat staan dat ik ze plaatste.

Daarna alles op privé gezet, alle foto's, berichten, etc. Ik kan de info en foto's nog wel aan, maar verder niemand (behalve Mark Z.)

De volgende stap was misschien de moeilijkste, maar ik was er toch wel klaar mee dus heel veel moeite heeft het me nou ook weer niet gekost. Deze stap was het verwijderen van de app van m'n telefoon.
Dan krijg je nog allerlei berichtjes in je mail over 'mensen die je missen' en weet ik niet wat meer.

Nu kijk ik 5x per jaar. Meestal niks boeiends gemist.

Echt verwijderd heb ik het nog niet, omdat het ook handig kan zijn met sommige andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Vroeger vond ik erg interessant en was ik er altijd als eerste bij om mij bij nieuwe social media aan te melden. Dat komt ook omdat ik in de internetsector werkzaam ben en graag wil ervaren wat er allemaal is, erover mee kunnen praten etc. Nooit gevoelige zaken gedeeld, puur oppervlakkig. In het begin was dat ook wel leuk en op het gebied van privacy redelijk onschuldig (toen Google's motto nog "Don't be evil" was), maar de laatste jaren ben ik ook steeds meer gaan inzien dat men er geen goede bedoelingen mee heeft en je je privacy steeds moeilijker in de hand kunt houden. Uiteraard wist ik dat ik het product was, maar er zit een groot verschil tussen een gerichte advertentie en de zaken die nu allemaal gaande zijn (wat overigens exact zo beschreven staat in het boek 'Je hebt wel iets te verbergen', en nu dus werkelijk is geworden!).

Twee weken geleden heb ik Facebook helemaal leeggemaakt. Vorige week heb ik het definitief verwijderd. Ik zat met wat bekenden in een groep waarbij de primaire communicatie via Facebook verliep. Daar heb ik afscheid van genomen. Verder mis ik de info die in een Facebook-groep staat over onze buurt. So be it.

Komende tijd ook eens kijken wat er op andere vlakken af te bouwen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:51
Ik heb zojuist mijn Facebook profiel en bedrijfspagina weg gegooid.

Dat laatste is nogal een stap, want nu moet ik een andere weg zien te vinden voor het tonen van mijn fotografie werk.
Dat kan natuurlijk via mijn website, maar daar komt veel minder verkeer en exposure dan ik via Facebook kreeg. Ik moest het met name van "mond op mond" reclame hebben en van mensen die elkaar taggen in mijn foto's op Facebook. Dit laatste gaat nu dus niet meer.

Denk dat ik maar een hele stapel visitekaartjes ga laten maken en uitdelen op de plaatsen waar ik fotografeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnevld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11-2024

Arnevld

Warhammer

Ik en mijn vriendin zijn de zelfde stap aan het maken.
De stap uit die Toxic kijk mij en mijn gezin etc geweldig zijn wereld maken leverd nu al tijd en voornamelijk gemoedstoestand winst op.
Overigens hebben we allebij alleen de app van de telefoons afgegooid en afspraken samen gemaakt dat we het alleen nog af en toe gebruiken voor oude relaties of contacten bij te houden.
Ik heb zelf ongeveer 200 irrelevante mensen uit mijn 'vrienden' lijst op FB gegooid en hou er ongeveer 150 over.
Dit zijn wel veel familie leden of oude school vrienden die me nog relevan lijken.
Het verwijderen en stoppen met volgen van allemaal irrelevante groepen scheelt ook een hoop.
Zowel in tijdslijn vervuiling en tijd die je daadwerkelijk aan facebook spendeerd.

Daarnaast hou ik mijn linkedin wel actief, puur uit carriere overwegingen en ik af en te naar groener gras wil hoppen.

Instagram heb ik uitgezet en verwijderd, het gros is daar kijk mij geweldig zijn en geweldig voordoen terwijl je weet dat het met die mensen helemaal niet goed gaat, *kots*

Warhammer en PC games en lego

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 11:48

André

Analytics dude

PdeBie schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:54:
Ik heb zojuist mijn Facebook profiel en bedrijfspagina weg gegooid.

Dat laatste is nogal een stap, want nu moet ik een andere weg zien te vinden voor het tonen van mijn fotografie werk.
Dat kan natuurlijk via mijn website, maar daar komt veel minder verkeer en exposure dan ik via Facebook kreeg. Ik moest het met name van "mond op mond" reclame hebben en van mensen die elkaar taggen in mijn foto's op Facebook. Dit laatste gaat nu dus niet meer.

Denk dat ik maar een hele stapel visitekaartjes ga laten maken en uitdelen op de plaatsen waar ik fotografeer.
In jouw geval gooi je dan bewust een marketingkanaal weg, dan kan opdrachten kosten. Had je niet beter al het persoonlijke er af kunnen halen en hem puur bedrijfsmatig gebruiken?

Ik had mijn account 6 weken geleden helemaal verwijderd, daardoor is mijn verleden als het goed is helemaal weg. En nu dus weer opnieuw aangemaakt. Maar ik log alleen in met een incognito scherm, heb geen vrienden, like niets. Het is puur om zakelijk dingen te kunnen testen, en soms wat te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
André schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:15:
[...]

In jouw geval gooi je dan bewust een marketingkanaal weg, dan kan opdrachten kosten. Had je niet beter al het persoonlijke er af kunnen halen en hem puur bedrijfsmatig gebruiken?
Had ik kunnen doen, maar ik wil gewoon niets meer met Facebook van doen hebben als het om het verzamelen van mijn data gaat. Daarnaast ben ik niet afhankelijk van mijn fotografiewerk. Dat is iets wat ik er bij doe. Gelukkig heb ik al een kleine groep vaste klanten, dus ik zit niet gelijk compleet zonder werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 13:42

-SaveMe-

-klik-

Ik heb nog nooit FB gebruikt en ik heb nog nooit het idee gehad dingen te missen. En het web is groot genoeg om informatie te vinden over je hobbies, werk of wat dan ook. Kan me voorstellen dat het in het begin even wennen is, maar al gauw zul je wennen aan de rust die het geeft.

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Er zijn ook nog genoeg fora te vinden over diverse onderwerpen waar je hobby's etc. kan delen met anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik heb nu Facebook weer op non-actief gezet. Had dat al twee keer eerder gedaan, maar de ene keer was net rond mijn verjaardag en dan ga je stiekem toch weer kijken of er via die weg nog felicitaties zijn gekomen. Erg is dat eigenlijk. Maar tot op heden is het lekker rustig.

Mijn timeline bestond toch nog het meeste uit bedrijven, omdat ik veel mensen al uit de timeline gehaald had wegens het posten van post-and-(never)win acties. Twitter en Instagram hou ik nog wel aan. Ook omdat twitter ook een makkelijk contact medium is richting bedrijven. En Instagram vanwege het creatieve foto aspect.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

-SaveMe- schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:43:
Ik heb nog nooit FB gebruikt en ik heb nog nooit het idee gehad dingen te missen. En het web is groot genoeg om informatie te vinden over je hobbies, werk of wat dan ook. Kan me voorstellen dat het in het begin even wennen is, maar al gauw zul je wennen aan de rust die het geeft.
Qua hobbies en andere zaken lukt dat vaak zonder FB ook wel.

Mijn issue met FB is dat heel veel werkelijke sociale contacten via FB lopen en daarvoor vind ik WhatsApp en email persoonlijk totaal onhandig. (Werkelijke sociale contacten as in, mensen die ik IRL ken en/of waarmee ik online vaak ook bijzondere of diepe gesprekken mee voer.)

Nu is dat voor iedereen anders, maar zou ik afscheid nemen van FB, gaat het echt een uitdaging worden om al die contacten nog te onderhouden en de kans is bijna 100% dat een groot deel van de voor mij persoonlijk belangrijke contacten domweg verdwijnt.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1 2 3 Laatste