Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macco10
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-05 14:26
Goedenavond!

Op dit moment ben ik pas 1,5 jaar bezig met fotografie en hier heb ik nog altijd veel plezier in. Ik heb ooit eens een Lumix G7 zeer goedkoop op de kop kunnen tikken die ik nog altijd met liefde gebruik. Toen der tijd wist ik niet of ik video of fotografie leuker zou vinden, het was even proberen. Na 1,5 jaar ben ik vrij zeker dat ik fotografie het leukste vindt. Ik wil graag stappen zetten en ben opzoek naar een nieuwe camera!

Ik heb mijn oog laten vallen op de Sony A7 of de Sony A7ii. Ik wil graag weer, net als de lumix G7, een systeemcamera. Ik vind het lichte gewicht, compactheid en alle andere voordelen erg prettig. Mijn vraag is, is het nog verstandig om een Sony A7 of A7ii aan te schaffen of hebben jullie andere (betere) opties? Daarnaast welke lens raden jullie aan? Graag een zoom, later wil misschien uitbreiden met primes. Ik mis vooral de scherpte en diepte in foto's die ik maak met de G7.

Ik schiet veel vakantiefoto's, af en toe bij kleinschalige evenementen, maar ik experimenteer ook regelmatig hier en daar dus ik zie het als een echte hobby. Ik vind het belangrijk om in donkere omstandigheden ook goede foto's te kunnen maken, daarnaast vind ik zonder geluid fotograferen ook belangrijk.

Ik hoor graag jullie tips en meningen :) :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Waarom is jouw oog op deze sony's gevallen? Het zijn full frame camera's die (naar wat ik heb begrepen) grotere, zwaardere lenzen hebben. Niet de ideale keuze voor vakantiefotografie.

Qua lens wordt een bereik van zeg 24-150 wel als zeer veelzijdig gezien. De meeste kitlenzen hebben een bereik van 24-70 (@ ff, gelijk aan 18-55 @aps-c). Sony heeft dan ook nog de ruimere 24-105.
Bij andere fabrikanten vind je ook lenzen met een ruimer bereik, zoals fuji met zijn 18-135 (aps-c), of Panasonic met hun 12-60 (mft).

[ Voor 50% gewijzigd door LA-384 op 15-03-2018 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
LA-384 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:06:
Waarom is jouw oog op deze sony's gevallen? Het zijn full frame camera's die (naar wat ik heb begrepen) grotere, zwaardere lenzen hebben. Niet de ideale keuze voor vakantiefotografie.
Dit klopt, waarom niet gewoon bij de Panasonic stal blijven en voor de Panasonic Lumix G DC-G9 gaan?
En wat betreft zoomlenzen, zijn dit denk ik toch wel de toppers op dit moment voor een Panasonic:
Panasonic Lumix GX Vario 12-35mm f/2.8 II Asph. Power OIS
Panasonic Lumix GX Vario 35-100mm f/2.8 II Power OIS

[ Voor 21% gewijzigd door FabiandJ op 15-03-2018 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:35
Even kort antwoord ivm telefoon. De G7 heb ik nooit in mijn hand gehad, maar ik ben wel in het bezit van een a7ii. Echt compact kan ik die niet noemen, zeker niet met de nieuwe 24-105 erop. Een kleine prime zoals de Sony en Samyang 35mm f2.8 is vind ik een mooi formaat en makkelijk mee te nemen. Echt compact kan ik het nog steeds niet noemen.

Ik hoor goede verhalen over M43, maar daar kunnen anderen je meer over vertellen. Mijn advies is om juist in lenzen te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macco10
Bedankt voor de reacties, ik ben erg zoekende naar een camera die bij mij past (zoals iedereen natuurlijk). Wellicht heb ik de compactheid en het lichte gewicht wat te veel laten doorschemeren als een must. Dit was alleen een voordeel aan de G7. Ook de grip, de zoeker en knoppen vond ik bij die camera erg handig dit speelt een grotere rol in mijn keuze, maar fotokwaliteit staat op nummer 1. Een grotere camera vind ik persoonlijk ook niet erg, vandaar mijn A7 suggestie, maar als deze echt onhandig is om mee te nemen dan kijk ik inderdaad liever verder.

Is het niet noodzakelijk om een grotere sensor te nemen? Ik begrijp dit een lichtsterkere lens meer van invloed is op kwaliteit in het donker maar ik mis op dit moment ook diepte en ik hoopte deze problemen wat meer te tackelen door een grotere sensor? Wellicht suggesties voor een APS-C of is Micro 3/4 toch voldoende?

Wat ik lees en zie over Lumix G-series is dat het vrij video georiënteerde camera's zijn. Ik kan het mis hebben maar ik vraag mij af wat dit doet met de potentiële kwaliteit van de foto's. Veel reviews zoomen het meeste in op het video gedeelte van die camera's.

[ Voor 8% gewijzigd door Macco10 op 15-03-2018 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Scherpte/diepte hangt van een aantal dingen af. Diafragma, brandpuntsafstand en afstand tot het onderwerp. Als ik mijn fuji als voorbeeld neem (aps-c), dan kan ik met een 12mm lens en diafragma F2.0, toch bijna alles (van 1 meter tot oneindig) "scherp" in beeld hebben als ik het focuspunt op 2 a 3meter leg. Neem ik echter m'n 50-230 op 230mm en focus op diezelfde 2 a 3 meter, dan heb ik zelfs op diafragma F18 niet meer dan 7cm scherp. Het schijnt dat mft redelijk vergelijkbaar presteert.

Het kan dus goed een gebrek van je gebruikte lenzen zijn, of een gebrek aan kennis om de lenzen op de juiste manier te gebruiken. Portretten bijvoorbeeld, schiet je beter op 35-50mm (70-100mm in FF formaat) en zorg daarbij voor genoeg ruimte tussen de persoon en de achtergrond. Zet je deze vlakbij of tegen een muur, dan krijg je ook op FF geen wazige achtergrond.

Maar idd, de sensormaat heeft ook invloed op hoeveel er scherp is. Ik geloof dat de crop factor ook bij diafragma meetelt. Dus 50mm op mft staat niet alleen gelijk aan 100mm op FF, maar F2.0 op mft, is dan ook gelijk aan F4 op FF.

Dit is een van m'n eerste foto's, dus fototechnisch zeker niet bijzonder, maar puur om een voorbeeld te geven. De foto is gemaakt op 55mm, afstand tot object, ik schat 1,5 meter, diafragma F4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZcA5N8pCuC4J90HYJc1YH3vE/medium.jpg

Deze is gemaakt op 230mm, afstand tot object, ik schat 2 meter, diafragma F6.7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lLFv47idnWZIKGQrcfvSWzPM/medium.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door LA-384 op 15-03-2018 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Macco10 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:04:
Wat ik lees en zie over Lumix G-series is dat het vrij video georiënteerde camera's zijn. Ik kan het mis hebben maar ik vraag mij af wat dit doet met de potentiële kwaliteit van de foto's. Veel reviews zoomen het meeste in op het video gedeelte van die camera's.
Panasonic staat inderdaad behoorlijk bekend om hun camera's vanwege de videokwaliteit, zie de GH5. Dus hebben ze begin dit jaar als tegenhanger daarvoor de G9 gelanceerd. En dat ook deze een goede camera is om mee te filmen is mooi meegenomen, maar de echte top punten van de GH5 hebben ze dus achterwege gelaten bij de G9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PL JNS
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04 10:47
Goede lenzen maken vaak meer verschil dan een camera body. Als je nog niet goed weet wat je wilt zou ik adviseren om eerst eens te kijken naar een 25 f1.8 of 45 f1.8 van Olympus of Panasonic. Dit zijn zeer betaalbare lenzen waarmee je al een wereld van verschil gaat zien t.o.v. de kitlens. Mocht je hiermee nog altijd niet bereiken wat je wilt kan je nog altijd upgraden naar een grotere sensor formaat.

Bij Olympus heb je volgens mij ook opties om een lens te kunnen proberen voordat je hem koopt. Mocht je hem niet willen betaal je alleen een klein beetje aan "huur" voor het uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gjeest
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:05
Dit is precies wat ik ook heb mee gemaakt, ik heb een paar jaar geleden een Panasonic G7 aangeschaft met het idee om dit veel voor video te gebruiken, ik merkte al snel dat dit alleen maar foto’s werd gebruikt en vroeg me af of het wel de juiste keuze was om voor de G7 te gaan, uiteindelijk heb ik de G7 vervangen door een A7 ii vanwege de voordelen van een grote sensor.

Mijn ervaring is dat ik blij ben dat ik de upgrade heb gemaakt, maar er zijn ook dingen die wel minder zijn bij de A7 ii. Het is wel echt veel zwaarder, in eerste instantie lijkt het misschien mee te vallen, maar nu ik eenmaal de camera heb is het toch wel iets waar ik soms tegen aanloop, met een kleine prime zoals de 55mm is het overigens prima te doen. Verder zijn de lenzen een stuk duurder bij de a7 serie. De grip, het touchscreen en het volledig kantelbare scherm zijn ideaal bij de G7. Ik vind het bij Sony jammer dat sommige camera’s makkelijk verbeterd kunnen worden door kleine aanpassingen zoals een touchscreen maar dit wordt er dan uitgelaten, nu bij de a7iii eindelijk wel maar die is ook weer een stuk duurder.

Verder zou ik gewoon de camera proberen. Ik heb voor ik de a7ii kocht iemand met deze camera gevraagd of ik deze mocht proberen, ik heb er toen een aantal uren mee gefotografeerd. Dan moet je natuurlijk wel net iemand kennen met deze camera, en anders kan je gewoon even langs een fotospeciaalzaak om te kijken natuurlijk (:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1023763

Macco10 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 20:42:
Goedenavond!

Op dit moment ben ik pas 1,5 jaar bezig met fotografie en hier heb ik nog altijd veel plezier in. Ik heb ooit eens een Lumix G7 zeer goedkoop op de kop kunnen tikken die ik nog altijd met liefde gebruik. Toen der tijd wist ik niet of ik video of fotografie leuker zou vinden, het was even proberen. Na 1,5 jaar ben ik vrij zeker dat ik fotografie het leukste vindt. Ik wil graag stappen zetten en ben opzoek naar een nieuwe camera!

Ik heb mijn oog laten vallen op de Sony A7 of de Sony A7ii. Ik wil graag weer, net als de lumix G7, een systeemcamera. Ik vind het lichte gewicht, compactheid en alle andere voordelen erg prettig. Mijn vraag is, is het nog verstandig om een Sony A7 of A7ii aan te schaffen of hebben jullie andere (betere) opties? Daarnaast welke lens raden jullie aan? Graag een zoom, later wil misschien uitbreiden met primes. Ik mis vooral de scherpte en diepte in foto's die ik maak met de G7.

Ik schiet veel vakantiefoto's, af en toe bij kleinschalige evenementen, maar ik experimenteer ook regelmatig hier en daar dus ik zie het als een echte hobby. Ik vind het belangrijk om in donkere omstandigheden ook goede foto's te kunnen maken, daarnaast vind ik zonder geluid fotograferen ook belangrijk.

Ik hoor graag jullie tips en meningen :) :)
A7 zou ik overslaan. A7 Mark II is een goede keuze.
Er zijn ruim voldoende lenzen beschikbaar. De standaardlens is 28-70, van daaruit kan je uitbreiden.
Sony heeft ook APS-c camera's bijvoorbeeld A6000. Als het kleiner en goedkoper moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

LA-384 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:06:

Qua lens wordt een bereik van zeg 24-150 wel als zeer veelzijdig gezien. De meeste kitlenzen hebben een bereik van 24-70 (@ ff, gelijk aan 18-55 @aps-c). Sony heeft dan ook nog de ruimere 24-105.
Bij andere fabrikanten vind je ook lenzen met een ruimer bereik, zoals fuji met zijn 18-135 (aps-c), of Panasonic met hun 12-60 (mft).
Sony fullframe is prima voor op vakantie, omdat ze kleiner en lichter zijn dan de spiegelreflex-camera's.
(stap eens de Mediamarkt binnen en verbaas je over het lage gewicht)

Ik zal jouw gegoochel met getallen even negeren, want dat maakt het nodeloos ingewikkeld.

Maar wat Sony lenzen betreft kan ik het volgende vertellen: ze hebben een beter lens-aanbod dan de andere camera-fabrikanten. Immers Sony verkoopt een 18-135 APS-c lens net als Fuji. Verder hebben ze nog langere 18-200 lenzen en een 24-240 fullframe.

Alleen Tamron heeft bijvoorbeeld een nog extremere 16-300.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:44

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Anoniem: 1023763 je kunt je post editen. Zou je dit volgende keer willen doen in plaats van twee keer achter elkaar posten? Dank je....

@ TS
Welke objectieven heb je in gedachten. (brandpunt afstanden) Je geeft nu enkel de camera aan. Dit is slecht één klein onderdeel van het geheel.

Je kunt ook kijken naar systeem als die van Fujifilm X. Dit zijn APS-C camera's en voor dit systeem zijn ook mooi aantal objectieven te verkrijgen.

Objectieven voor bijvoorbeeld de A7/A9 serie zijn niet altijd even compact. Zo gebruik ik de 24-70GM en 70-200GM, maar voor stedentrips etc. laat ik deze liever thuis. Dan is in mijn tas negen van de tien keer de Zeiss Loxia 35 en 50 Batis 85 te vinden.

Ook hiervoor geld maak de keuze op je eigen ervaringen. Ga naar de winkel en houdt aantal camera's vast en test ze. Staar je niet blind op op APS-C vs Full Frame.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Superdaantje schreef op zondag 18 maart 2018 @ 19:06:Staar je niet blind op op APS-C vs Full Frame.
Hoezo blindstaren?
Macco10 schreef:
"Mijn vraag is, is het nog verstandig om een Sony A7 of A7ii aan te schaffen of hebben jullie andere (betere) opties?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:44

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mijn reactie was richting TS. En wat de beste opties is kan TS enkel zelf bepalen. Er zijn meerdere opties gegeven.
Macco10 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:04:
Is het niet noodzakelijk om een grotere sensor te nemen? Ik begrijp dit een lichtsterkere lens meer van invloed is op kwaliteit in het donker maar ik mis op dit moment ook diepte en ik hoopte deze problemen wat meer te tackelen door een grotere sensor? Wellicht suggesties voor een APS-C of is Micro 3/4 toch voldoende?
Lees ook eens volgende op je gemak door. [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 18-03-2018 19:53 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macco10
Heel erg bedankt iedereen voor alle tips!! Ik ga alle voorstellen nog eens goed nakijken en dan eens langs bij mediazaken om de camera's eens van dichtbij te bekijken.

Terugkomend op een aantal personen die naar objectieven verwezen, ik wil zelf zoals ik al aangaf een zoomlens. Daarnaast wil ik waarschijnlijk uitbreiden naar een mooie 50mm of dergelijke prime voor straatfotografie en een wijdere lens 16-35 of iets in die richting. Echte grote zooms heb ik tot nu toe niet nodig gehad, wellicht weer een nieuwe fotografie uitdaging. :) De GM 2.8 24-70 lijkt mij inderdaad erg groot maar ik heb hem nog niet in het echte gezien alleen op filmpjes. Daarom lijkt mijn de Sony FE 24-70mm f/4 ZA OSS Vario-Tessar T* een optie om mee te beginnen, al zijn de meningen hierover verdeeld. Hoe zien denken jullie hierover? Hij leek mij erg fijn vanwege zijn relatieve compactheid ten opzichte van andere zooms voor de FE mount, maar zoals al eerder aangegeven is dit niet het meest belangrijke.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp tot nu toe :) :) _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Anoniem: 1023763 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 17:58:
[...]

Sony fullframe is prima voor op vakantie, omdat ze kleiner en lichter zijn dan de spiegelreflex-camera's.
(stap eens de Mediamarkt binnen en verbaas je over het lage gewicht).
Maar dan heb je het enkel over de camera. Er zal ook een lens op moeten en die zij by design toch altijd zwaarder en groter dan vergelijkbare lenzen op aps-c of mft formaat? Dat lijkt mij dan niet handig op vakantie, omdat je daar het liefst zo min mogelijk gewicht mee sleept.

Het verschil in volume is toegegeven kleiner dan verwacht, maar nog steeds aanzienlijk. Gewicht van de ff lens is bijna 2x zo groot als dat van een apcs en 3x zo groot als van mft.

http://camerasize.com/compact/#579.681,703.426,725.34,ha,t

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 18-03-2018 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

LA-384 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:42:
[...]

Maar dan heb je het enkel over de camera. Er zal ook een lens op moeten en die zij by design toch altijd zwaarder en groter dan vergelijkbare lenzen op aps-c of mft formaat? Dat lijkt mij dan niet handig op vakantie, omdat je daar het liefst zo min mogelijk gewicht mee sleept.

Het verschil in volume is toegegeven kleiner dan verwacht, maar nog steeds aanzienlijk. Gewicht van de ff lens is bijna 2x zo groot als dat van een apcs en 3x zo groot als van mft.

http://camerasize.com/compact/#579.681,703.426,725.34,ha,t
Net als in je laatste bijdrage zijn het geen vergelijkbare lenzen.
Neem die snelkoppeling van "Camera size" eens mee naar het topic "equivalentie", dan kunnen ze je uitleggen waarom het niet klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Dan daag ik je uit om met vergelijkbare lenzen te komen, aangezien je allemaal lijkt te weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 21:25
http://camerasize.com/compact/#703.426,579.396,725.34,ha,t
Done. Redelijk equivalent qua beeldhoek, lichtsterkte en scherptediepte.
Uitleg vind je in het eerder genoemde topic: [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik

[ Voor 41% gewijzigd door Universal Creations op 18-03-2018 23:39 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

LA-384 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:11:
Dan daag ik je uit om met vergelijkbare lenzen te komen, aangezien je allemaal lijkt te weten.
Klopt, het is moeilijk om goede vergelijking te maken. Volgens mij geen reden om een slechte vergelijking te accepteren.
Zo'n vergelijking in afmetingen vind ik geen goed idee. Er zijn zoveel verschillende type lenzen en bij elke combinatie valt de vergelijking anders uit.
Wat mij betreft draait het om keuzevrijheid: als je een compacte of een lichtgewicht combi wil op een FF camera, dan kan dat. Als je per se super wide angle wilt en manual focus geen probleem vind, dat kan ook. Low light met een prime lens f/1.4 kan ook.
Uiteindelijk is het een persoonlijk keuze, balans vinden tussen goede foto's maken en vakantieplezier niet laten verminderen door een zware schoudertas.
Voor vakantie zou ik zelf een lichtgewicht standaardlens 28-70/3,5 of 24-70/4 meenemen en 1 of 2 prime lenzen er bij. Groothoek, macro of low light (wide aperture) afhankelijk van je eigen voorkeur en onderwerpen. Statief laat ik meestal thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:04
PL JNS schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 07:12:
Goede lenzen maken vaak meer verschil dan een camera body.
Ben ik het deels met je eens. TS geeft aan graag in donkere situaties te willen fotograferen. Los je dit op met een lens, dan moet je naar primes toe. Los je het op met een modernere body, dan kun je vaak al een factor 2-8 (afhankelijk van je vorige body) in ISO omhoog zonder dat je inlevert op kwaliteit (t.o.v. je voorgaande camera). Soms is dus een body-upgrade niet zo'n verkeerde keuze. Goede lenzen blijven daarentegen waardevast. Bodies schrijven altijd hard af...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Pagina: 1