Dat zier er erg goed uit qua video en screenshots! Ik zie echter wel op Steam dat de
recensies wat verdeeld zijn.
Ik ben zelf een groot fan van RTS games en met name Warcraft II en III en wil zo nu en dan toch even makkelijk op mijn iPad een RTS spelen (al is dit uiteraard niet vergelijkbaar met spelen op PC/Mac), echter het aanbod op Apple's iOS is zeer beperkt voor wat betreft spellen die enigszins in de buurt komen hiervan. Er zijn echter wel veel C&C / Red Alert achtige RTS te vinden (zie
hier mijn lijstje die ik op mijn eigen blog in Aug '16 heb geplaatst en recentelijk iets heb bijgewerkt).
Recentelijk ben ik tegen
Viking Village aan gelopen die gratis op
iOS (gratis versie met in-app)
iOS Premium (3.49 euro eenmalig) en
Android (met reclame, maar die kun je wegkopen door een eenmalige in-app te doen voor eenmalig 3.99 euro door bijv. een wizard aan te schaffen) er is geen Premium versie op Android. Dit geld is het dubbel en dwars waard (ik heb ook een hekel aan reclame in apps of vreselijke gem in-app die heel veel apps tegenwoordig hebben. Dat is gelukkig hier niet het geval. Mag je de game vergelijken met Warcraft nee dat is niet fair, maar voor het geld mag je ook niet teveel verwachten. De game komt later (24 april) deze maand ook beschikbaar via
Steam.
Enkele features:
- 10 verschillende game modussen, de adventure modus komt ietwat in de buurt van een campaign
- multiplayer (voorlopig alleen tegen onbekenden, maar de developer heeft aangegeven dat binnenkort ook tegen vriend kan spelen).
- top down modus of 3D modus (ik ben meer fan van top down modus)
- gebouwen bouwen, graan verbouwen, hout verzamelen, steen uit de mijnen
- piraten aanvallen met je vikingen leger
De developer heeft al veel zaken in de laatste maanden aan de apps toegevoegd (multiplayer, meerdere warriors selecteren, gebouwen upgraden).
Voor verbetering vatbaar:
- een echte campaign mode. nu is er alleen een 'adventure' mode
- het ontbreekt in de apps een optie om meerdere game modes tegelijk tussentijds het spelen te bewaren. Nu is dat er slechts 1! De developer heeft wel naar me aangegeven dat hij dit zal uitbreiden naar hoogstwaarschijnlijk 5.
- gebouwen zijn in één keer af, ik had graag gezien dat een villager er even over doet om deze te bouwen
- bij het selecteren van warriors/vikings heb je geen geluiden ala Warcraft
- multiplayer modes tegen een vriend (komt eraan volgens de developer)
- het is vrij irritant dat de dag/nacht mode heel snel gaat, dit is nergens in te stellen
- als de warriors rondlopen en je zit er bovenop dan maakt het rondlopen van die warriors veel geluid helaas kun je dit niet uitzetten of zachter zetten
- het ontbreekt aan een optie om gebouwen te repareren na een aanval
- het zou tof zijn om brand uit gebouwen te zien komen nadat deze zijn aangevallen
- de mogelijkheid om warriors of villagers te helen na een aanval (als ze t al overleven)
- de optie om meer soorten gebouwen of machines te creëren (denk aan haven, boot, muur om stad heen
- ik ben er niet helemaal weg van dat je bepaalde plekken hebt waar je iets kunt plaatsen, je hebt dus niet de vrije keuze. Je kunt in de laatste versie wel zelf selecteren waar je deze plaatsen binnen de lege plekken (soort afgezaagde boomstammen zie je) als je dit niet zelf kiest dan kiest het spel automatisch een plek
- de villagers kun je zelf niet besturen waar ze heen gaan (hout hakken, mijn, graan)
- bestaand bos en mijnen gebruiken i.p.v. deze zelf aan te leggen en dan leeg te trekken (mijn voorkeur)
Een andere beta versie die veel weg heeft (kloon) van Warcraft is
OrcWar die op
Android en
iOS beschikbaar is, echter nauwelijks updates krijgt (al helemaal niet op iOS).
Daarnaast heb je nog
Age of Dominion and
Majesty maar die vind ik minder prettig spelen.
Mochten er nog mensen zijn die een ander Warcraft RTS alternatief op iOS weten die niet volgestopt zit met reclame of in-app gems dan laat het me weten.
[
Voor 38% gewijzigd door
funrider op 15-06-2018 14:15
. Reden: toevoeging Premium versie op iOS ]